14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
[ Voor 96% gewijzigd door Naalroc op 05-10-2023 10:32 ]
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
- Proton_
- Registratie: November 2011
- Laatst online: 22:09
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
En specifiek Panasonic, want ik lees erover dat deze veel kabaal maken? Er zijn veel merkentopics zie ik, maar bestaat er ergens een overzicht zodat je een beetje inzichtelijk kan krijgen wat de goede merken zijn?
De monobloks die ik adviseer kan je gewoon zelf installeren. Geen f gassen nodig.Novagoat schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 11:39:
Dankjullie voor de toelichting, helemaal helder! Ruimte is geen probleem denk ik, het dak is 80m2, ik ga er dan wel even vanuit dat deze óp een dak geplaatst kunnen worden. Aan de achtergevel is eventueel ook een optie. Ik zou binnen ook plaats hebben voor een binnenunit, maar ik begrijp dat je dan een bepaalde certificering nodig hebt omdat deze met gas ipv water werken.
En specifiek Panasonic, want ik lees erover dat deze veel kabaal maken? Er zijn veel merkentopics zie ik, maar bestaat er ergens een overzicht zodat je een beetje inzichtelijk kan krijgen wat de goede merken zijn?
En panasonics zijn 1 van de stilste in de praktijk. Meeste klachten komen van verkeerde installaties waardoor de machine meer overlast maakt maar dat heeft niks te maken met het merk. De problemen beginnen vaak met units op houten daken zetten...
Monobloks kan je trouwens ook gewoon 30m diep ergens in een hoekje van een tuin wegvrotten....
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Of een losse WPB met subsidie. Ik vind 1000L wel erg veel / groot dan moet je echt wel ruimte hebben.flippy schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 17:51:
[...]
in theorie heb je 13kw nodig. zulke grote machines hebben een heel hoog minimumvermogen dus zal die enorm gaan pendelen. dus 2x 7 zou dan een stuk toffer uitkomen.
haal je 2 van deze: https://www.immotecshop24...07J3E5-Kompakt-7-kW-Gen-J
die zet je in cascade (zijn ze fabriek af al op voorbereid), losse boilertank erbij en klaar ben je. 8400 inkoop, 2x 2900 subsidie blijft er 2600 over. leuke rvs tank erbij voor warm water van een slordige 1000 en dan ben je dus voor onder de 4k klaar aan materieel als je subsidie terugkrijgt.
bonus: die panasonic kan je zelf neerzetten, geen installateur nodig.
Wat is het minimale vermogen van de 7kW uitvoering?
Ik twijfel zelf nog tussen mono of niet. Moet ongeveer 10m overbruggen, dit is wel langs binnen via een geïsoleerde garage dus volgens mij prima te doen
PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
ik bedoel 1000 euro, niet 1000 liter. 300 liter is voor het gros van de mensen meer dan zat.Maikie18 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 12:24:
[...]
Of een losse WPB met subsidie. Ik vind 1000L wel erg veel / groot dan moet je echt wel ruimte hebben.
Ik twijfel zelf nog tussen mono of niet. Moet ongeveer 10m overbruggen, dit is wel langs binnen via een geïsoleerde garage dus volgens mij prima te doen
split is duurder in aanscahf en je zit met fittingen/leidingen die een keer gaan lekken. een monoblok heeft daarin ook de voorkeur omdat je geen binnendelen hebt want alles zit in de buitenunit. gewoon waterleidingen eraan en klaar.
minium vermogen zat ergens rond de 1500W of zo wat ik hier langs heb zien komen.
[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 05-10-2023 12:27 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Zou je met zo'n WPB alsnog 2x 7KW mono nodig hebben? Of verbruikt zo'n WPB veel meer?Maikie18 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 12:24:
[...]
Of een losse WPB met subsidie. Ik vind 1000L wel erg veel / groot dan moet je echt wel ruimte hebben.
waarschijnlijk gaat er dan een paar kW vanaf maar met zo'n opstelling maakt dat ook niet uit. in het geval van de panasonics helemaal niet omdat het minimum vermogen toch hetzelde is.Novagoat schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 13:31:
[...]
Zou je met zo'n WPB alsnog 2x 7KW mono nodig hebben? Of verbruikt zo'n WPB veel meer?
1 groot voordeel is dat je eentje gebruikt voor SWW als hoofddoel en de andere voor verwarmen en de SWW unit kan bijspringen als de verwarming het niet kan bijhouden. zo hou je de draaiuren ook beetje gelijk en kan je verwarmen en sww maken tegelijk.
[ Voor 24% gewijzigd door flippy op 05-10-2023 13:34 ]
En ik begreep dat je bij een WPB herrie hebt en nog extra gaten moet boren voor lucht aan/afvoer.flippy schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 13:32:
[...]
waarschijnlijk gaat er dan een paar kW vanaf maar met zo'n opstelling maakt dat ook niet uit. in het geval van de panasonics helemaal niet omdat het minimum vermogen toch hetzelde is.
1 groot voordeel is dat je eentje gebruikt voor SWW als hoofddoel en de andere voor verwarmen en de SWW unit kan bijspringen als de verwarming het niet kan bijhouden. zo hou je de draaiuren ook beetje gelijk en kan je verwarmen en sww maken tegelijk.
Dat klopt. Al valt de herrie wel mee. Grote voordeel is dat je veel minder gezeik hebt met aansluiten. Ketels hangen doorgaans op zolders in nederland dus waterleidingtechnish is het makkelijker om een wpb neer te zetten op de plek van de oude cv en de warmtepomp gewoon op de bestaande cv leidingen op de BG in te haken. Dan hoef je niet te emmeren met lange leidingen of risicovolle plaatsingen op carports of lelijke kanalen over de muur buiten.Novagoat schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 13:35:
[...]
En ik begreep dat je bij een WPB herrie hebt en nog extra gaten moet boren voor lucht aan/afvoer.
Dat zou dan inderdaad een overweging zijnflippy schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 13:38:
[...]
Dat klopt. Al valt de herrie wel mee. Grote voordeel is dat je veel minder gezeik hebt met aansluiten. Ketels hangen doorgaans op zolders in nederland dus waterleidingtechnish is het makkelijker om een wpb neer te zetten op de plek van de oude cv en de warmtepomp gewoon op de bestaande cv leidingen op de BG in te haken. Dan hoef je niet te emmeren met lange leidingen of risicovolle plaatsingen op carports of lelijke kanalen over de muur buiten.
Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp
Bij gebruik van cascade zou ik zelfde (monobloc) units nemen. Qua balans, uitwisselbaarheid, opstelling, etc.Novagoat schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 13:42:
[...]
Dat zou dan inderdaad een overweging zijnMaar dan zou ik geen 2x 7KW nodig hebben toch? Misschien 1x 7kw en 1x 4kw? Als het water dan via een WPB zou verlopen.
Zoveel prijsverschil zit er toch niet meer tussen de j types 5, 7 en 9kw uitvoering? (Nu ze weer beter leverbaar zijn, toch @Carboy54 ?).
[ Voor 14% gewijzigd door dof op 05-10-2023 14:00 ]
Klopt deze maand wordt alles uitgeleverd 🙃dof schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 13:56:
[...]
Bij gebruik van cascade zou ik zelfde (monobloc) units nemen. Qua balans, uitwisselbaarheid, opstelling, etc.
Zoveel prijsverschil zit er toch niet meer tussen de j types 5, 7 en 9kw uitvoering? (Nu ze weer beter leverbaar zijn, toch @Carboy54 ?).
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
handigste is gewoon om indentieke machines te gebruiken zodat de kabouters onderling niet tegen elkaar lopen te vechten.Novagoat schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 13:42:
[...]
Dat zou dan inderdaad een overweging zijnMaar dan zou ik geen 2x 7KW nodig hebben toch? Misschien 1x 7kw en 1x 4kw? Als het water dan via een WPB zou verlopen.
Even een andere mening:
- Een woning die 14 kW nodig heeft om bij -10 warm te blijven zal echt geen problemen hebben om het minimum vermogen van een 14 kW WP (is bij bijvoorbeeld de Mitsubishi PUZ-SWM140YAA slechts zo'n 4 kW) kwijt te raken. Je afgiftesysteem zal die 14 kW immers ook kwijt moeten kunnen. Bij kleinere warmtepompen liggen min en max vermogen naar verhouding veel dichter bij elkaar.
Dat is dus al geen argument voor twee 7 kW warmtepompen. - Twee warmtepompen in cascade geeft extra complexiteit in de aansturing. En dat terwijl in dit topic al jarenlang blijkt dat de aansturing van één enkele warmtepomp al complex genoeg is.
- Twee warmtepompen geeft ook dubbel standby-verbruik, dubbel onderhoud en twee ventilatordozen in de tuin.
- Een 14 kW warmtepomp is incl installatiewerk echt niet twee keer zo duur als een 7 kW warmtepomp. Hij zal misschien 30% duurder zijn als één 7 kW WP. Onderaan de streep denk ik dat je die dubbele subsidie op de twee 7 kW warmtepompen hard nodig hebt om überhaupt goedkoper uit te zijn.
- Voor het ook maken van SWW met dezelfde WP heb je nauwelijks een grotere WP nodig. Bij mij scheelt het maar 164W, wat in de praktijk natuurlijk precies dezelfde WP is. Berekening: zie Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"
Hooguit kun je voor SWW nog een WP-boiler overwegen, maar alleen als dat qua aanleg (zoals door @flippy al aangegeven) heel goed uit komt. Anders zou ik dat altijd met de WP doen. Dat heeft namelijk veel voordelen, zoals een veel hoger vermogen (zeker als je een 14 kW WP hebt), en het geluid buiten ipv binnen.
[ Voor 9% gewijzigd door Andrehj op 05-10-2023 17:58 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Dankjewel voor je input, toevallig vandaag met een Mitsubishi dealer contact gehad en die deelt geloof ik jouw mening hierin. Zoveel opties maar ook zoveel meningen haha Hij gaf aan dat het pendelen wordt opgevangen door het buffervat. Daarnaast dacht hij dat 13kw echt veel te zwaar zou zijn voor mijn situatie, hij dacht eerder aan 8kw en zag het voordeel van mono niet (zal wel omdat hij split mag plaatsenAndrehj schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 17:50:
@Novagoat
Even een andere mening:Kortom, twee keer subsidie lijkt leuk, maar voor de rest heeft zo'n complexe installatie met twee warmtepompen enkel nadelen. Ik zou gewoon één warmtepomp kopen en die alles laten doen.
- Een woning die 14 kW nodig heeft om bij -10 warm te blijven zal echt geen problemen hebben om het minimum vermogen van een 14 kW WP (is bij bijvoorbeeld de Mitsubishi PUZ-SWM140YAA slechts zo'n 4 kW) kwijt te raken. Je afgiftesysteem zal die 14 kW immers ook kwijt moeten kunnen. Bij kleinere warmtepompen liggen min en max vermogen naar verhouding veel dichter bij elkaar.
Dat is dus al geen argument voor twee 7 kW warmtepompen.- Twee warmtepompen in cascade geeft extra complexiteit in de aansturing. En dat terwijl in dit topic al jarenlang blijkt dat de aansturing van één enkele warmtepomp al complex genoeg is.
- Twee warmtepompen geeft ook dubbel standby-verbruik, dubbel onderhoud en twee ventilatordozen in de tuin.
- Een 14 kW warmtepomp is incl installatiewerk echt niet twee keer zo duur als een 7 kW warmtepomp. Hij zal misschien 30% duurder zijn als één 7 kW WP. Onderaan de streep denk ik dat je die dubbele subsidie op de twee 7 kW warmtepompen hard nodig hebt om überhaupt goedkoper uit te zijn.
- Voor het ook maken van SWW met dezelfde WP heb je nauwelijks een grotere WP nodig. Bij mij scheelt het maar 164W, wat in de praktijk natuurlijk precies dezelfde WP is. Berekening: zie Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"
Hooguit kun je voor SWW nog een WP-boiler overwegen, maar alleen als dat qua aanleg (zoals door @flippy al aangegeven) heel goed uit komt. Anders zou ik dat altijd met de WP doen. Dat heeft namelijk veel voordelen, zoals een veel hoger vermogen (zeker als je een 14 kW WP hebt), en het geluid buiten ipv binnen.
Zou het niet een overweging zijn om vooralsnog de elga+ketel te laten draaien voor de ouderwetse radiatoren boven (5 stuks) en het douchewater, en dan beneden alles vvw en 1 mono warmtepomp. Of ga ik daar niet zoveel mee winnen? Ik weet niet hoe rendabel het is om die warmtepomp op die oude radiatoren mee te laten draaien. Zou eventueel wel een WPB kunnen plaatsen waar de ketel nu staat als die radiatoren toch mee gaan draaien. Ik heb totaal geen gevoel erbij of dat gas van die paar radiatoren zoveel duurder is dan een WPB + extra stroomkosten.
dat is niet wat een buffervat doet in de realiteit. zo'n vat is uitstel niet afstel. en je praat over losse minuten wat het scheelt. je moet dus berg onkosten maken voor 0 winst. het is zelfs verlies want een buffervat geeft een meetbare deuk op je efficientie en ben je onder de streep nog meer geld kwijt.Novagoat schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 18:42: Hij gaf aan dat het pendelen wordt opgevangen door het buffervat.
niet vergeten dat een units van 10+kW beste torens zijn, 2 kleintjes kan dan een stuk elegantere/ WAF-vriendelijkere oplossing zijn.
[ Voor 29% gewijzigd door flippy op 05-10-2023 18:49 ]
- Proton_
- Registratie: November 2011
- Laatst online: 22:09
https://www.consilium.eur...rliament-reach-agreement/
Het voorlopige akkoord introduceert een volledig verbod op kleine (12 kW) monobloc-warmtepompen en airconditioning die F-gassen met een GWP van ten minste 150 bevatten, met ingang van 2027, en een volledige uitfasering in 2032. Met betrekking tot gescheiden airconditioning en warmtepompen die F-gassen bevatten, hebben twee wetgevers overeenstemming bereikt over een volledig verbod vanaf 2035, met kortere termijnen voor bepaalde soorten splitsystemen met een hoger aardopwarmingsvermogen. Er is voorzien in vrijstellingen wanneer deze apparatuur nodig is om aan de veiligheidseisen te voldoen.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
R32 heeft een GWP van 675. De tekst is duidelijk over monblocks (die moeten dus naar R290), maar bijzonder vaag over split warmtepompen (waaronder ook de L/L versies)...Proton_ schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 19:41:
Voor de mensen met een lange blik, R32 is nu bijna officieel tussenpaus.
https://www.consilium.eur...rliament-reach-agreement/
[ Voor 16% gewijzigd door Andrehj op 05-10-2023 20:03 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
10 kw wp, mag gewone zijn hoeft geen zubadanMaikie18 schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 22:18:
Hoera! We hebben weer een andere woning gekocht dus ik mag binnenkort ook weer aan de slag om nr3 gasloos te gaan maken.
Twijfel deze keer i.v.m. budget wel of geen vloerverwarming boven. Scheelt uiteraard maar 3000 euro maar toch, al de rest is ook al net over budget gegaan. Gaat om +- 80m2
Daarnaast wil ik de warmtepomp ook al gaan bestellen, twijfel echter nog over het vermogen. Heb een woning uit 74 gehad, 140m2 met een 6kWh, dat was eigenlijk net te licht. Had boven nog radiatoren. Een houtskeletbouw van 97 met 190m2 en 7,5kWh eigenlijk ook net ietsjes te licht.
Nu een woning uit 2009 met 180m2. Ik verwacht dat een 7,5kWh hier zeker wel moet voldoen. Als ik de meterstand bekijk 22k en dat deel door 14 jaar (leeftijd woning) kom ik gemiddeld op 1500m3 per jaar, met de koevlaas formule kom ik dan op 7,2kWh, echter de afgelopen 6 jaar zijn de mensen niet veel thuis geweest. wat denken jullie?
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
met alle vrijstellingen veranderd er voor splitjes niks in de praktijk en voor het commericele werk al helemaal niet.Andrehj schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 19:55:
[...]
R32 heeft een GWP van 675. De tekst is duidelijk over monblocks (die moeten dus naar R290), maar bijzonder vaag over split warmtepompen (waaronder ook de L/L versies)...
wat je eerder zal zien is dat installateurs expres veel te grote installaties neer gaan zetten om boven de limiet te komen waar die regels niet gelden of juist eronder gaan zitten (dus een rits kleintjes) afhankelijk van de doelstelling.
[ Voor 22% gewijzigd door flippy op 05-10-2023 20:21 ]
Wat is de koevlaas rekenfactor? Staat ie ergens in dit topic?koevlaas2 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 20:18:
[...]
10 kw wp, mag gewone zijn hoeft geen zubadan
In mei 2024 wil ik de door mij gekochte woning uit 1991 aanpakken. 145m2 waarvan 100m2 beneden. Daar wil ik vloerverwarming neerleggen en de radiatoren boven er uit en vervangen door cop1 Electra kacheltjes of door l/l wp. Heb de verwarming op slaapkamers nooit aan en op kantoorkamer zal de computer + schermen grotendeels zijn werk doen.
Verbruik van huidige bewoner staat op 1400m2 per jaar. En hij was zuinig.
Qua warmtepomp ben ik echter ook wel gecharmeerd van de gepwater oplossing met een water buffer buiten. Dus w/w warmtepomp zonder een diepte boring of horizontaal netwerk. Ruimte is er voldoende om dat te realiseren. En qua water kan die gevuld worden met regenwater of met aanvulling van grondwater uit de puls.
[ Voor 19% gewijzigd door Get!em op 05-10-2023 20:44 ]
Kuubs gasverbruik * 8 / 1650Get!em schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 20:39:
[...]
Wat is de koevlaas rekenfactor? Staat ie ergens in dit topic?
Dat zou dus bij jouw zuinige voorganger neerkomen op 6,8 kw
[ Voor 12% gewijzigd door Novagoat op 05-10-2023 20:50 ]
please niet doen. de installaties die ik ervan heb gezien hebben allemaal diverse vormen van hoofdpijn en efficientieproblemen.Get!em schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 20:39:
[...]
Qua warmtepomp ben ik echter ook wel gecharmeerd van de gepwater oplossing met een water buffer buiten. Dus w/w warmtepomp zonder een diepte boring of horizontaal netwerk. Ruimte is er voldoende om dat te realiseren. En qua water kan die gevuld worden met regenwater of met aanvulling van grondwater uit de puls.
je hebt een bonnetje nodig voor "inbedrijfsstelling", daar valt vrij makkelijk aan te komen. laat je je lokale loodgieter of zo even alles nalopen en met een baco ff alles natrekken en ding aanzetten en dan heb je de inbedrijfstelling al gehad, kost je meestal onder de 200 voor een factuurtje.Novagoat schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 21:01:
Is zo'n monoblock in de plaatsing ook stukken goedkoper dan een split? Want er werd mij hier wel mono met subsidie geadviseerd, maar als ik hem zelf plaats krijg ik die subsidie nietEn als het in installatiekosten niet veel uitmaakt kan ik net zo goed voor een split kijken denk ik dan (of een mono zonder subsidie overwegen natuurlijk, maarja..)? Ik kom nu in ieder geval echt niet onder de 12k uit als ik naar de goede merken kijk incl. installatie (en waar de subsidie dan al vanaf is!).
o ja, cv ketel fabrikanten zijn NIET de "goede merken".
[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 05-10-2023 21:05 ]
Dan zal ik eens gaan rondvragen maar hier staat dat alleen inbedrijfstelling niet voldoende is:flippy schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 21:04:
[...]
je hebt een bonnetje nodig voor "inbedrijfsstelling", daar valt vrij makkelijk aan te komen. laat je je lokale loodgieter of zo even alles nalopen en met een baco ff alles natrekken en ding aanzetten en dan heb je de inbedrijfstelling al gehad, kost je meestal onder de 200 voor een factuurtje.
"Stap 4: Zorg ervoor dat je een factuur ontvangt van het installeren door de installateur. Dit is het installatiebewijs dat je nodig hebt voor de subsidieaanvraag. Let op: alleen in bedrijfstelling is onvoldoende om subsidie aan te kunnen vragen."
Ik had het even over Mitsubishi in dit geval, andere installateur in de buurt werkt met Toshiba.
die site is hun eigen "ding" aan het verkopen. gewoon op de subsidiesite zelf kijkenNovagoat schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 21:12:
[...]
Dan zal ik eens gaan rondvragen maar hier staat dat alleen inbedrijfstelling niet voldoende is:
"Stap 4: Zorg ervoor dat je een factuur ontvangt van het installeren door de installateur. Dit is het installatiebewijs dat je nodig hebt voor de subsidieaanvraag. Let op: alleen in bedrijfstelling is onvoldoende om subsidie aan te kunnen vragen."
Ik had het even over Mitsubishi in dit geval, andere installateur in de buurt werkt met Toshiba.
https://www.rvo.nl/subsid...A-bereid-uw-aanvraag-voor
er zijn diverse mensen hier die ervaring hebben met het indienen van subsidies, die kunnen je vast verder helpen.
Als de IR vloerverwarming ook nog eens duur is snel wegrennen. Had verwacht dat die erg goedkoop zou zijn.ChUcKiE schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 11:59:
[...]
Ja snap ik, dat zal ook wel gaan gebeuren, maar zo ver zijn we nog niet en ik ben vooral op zoek naar de (on)mogelijkheden van verwarming via een WP ipv een dure IR-vloerverwarming, om onderbouwt wat tegengas te kunnen geven zeg maar. Als er überhaupt geen toepassing voor een WP op deze oppervlakte is dan ben ik snel klaar...
We zitten nog in de oriënterende fase om tot een offerte te komen, waarbij ik ook al wel kijk naar de verbruikskosten als het eenmaal opgeleverd is.
Ik vind 7K aanleg best wel prijzig voor die m2’s , is dat het ook?overhyped schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 21:18:
[...]
Als de IR vloerverwarming ook nog eens duur is snel wegrennen. Had verwacht dat die erg goedkoop zou zijn.
Tsja, ook op de site van het RVO staat dit:flippy schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 21:15:
[...]
die site is hun eigen "ding" aan het verkopen. gewoon op de subsidiesite zelf kijken
https://www.rvo.nl/subsid...A-bereid-uw-aanvraag-voor
er zijn diverse mensen hier die ervaring hebben met het indienen van subsidies, die kunnen je vast verder helpen.
Je verkondigt hier vaker dat je wel "even een factuurtje kunt regelen en klaar". Maar dat is dus geen officiële route. Misschien dat ze bij sommigen goedkeuren, maar het kan ook zomaar niet lukken.Mag ik mijn warmtepomp, elektrische kookvoorziening, isolatie of zonneboiler ook zelf installeren?
Nee, u krijgt geen subsidie als u de werkzaamheden zelf uitvoert. Het is ook niet toegestaan om zelf het apparaat gedeeltelijk te installeren en vervolgens de inbedrijfstelling uit te laten voeren door een bouw(installatie)bedrijf. De volledige installatie moet door een bouw(installatie)bedrijf worden gedaan. Mogelijk heeft u op andere websites gelezen dat u wel subsidie krijgt als u zelf de materialen koopt en installeert. Dat is onjuist.
Het is mij dit jaar al 6 keer gelukt met een factuur inbedrijfstelling van een paar knaken...marcop23 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 22:37:
[...]
Tsja, ook op de site van het RVO staat dit:
[...]
Je verkondigt hier vaker dat je wel "even een factuurtje kunt regelen en klaar". Maar dat is dus geen officiële route. Misschien dat ze bij sommigen goedkeuren, maar het kan ook zomaar niet lukken.
Al moet ik zeggen dat ik dat stukje tekst van rvo nu voor het eerst zie.
Hebben ze wat aangepast in de regels of zo?
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Daar lijkt 't wel op. Toen ik die van mij installeerde was de tekst volgens mij anders.Ronald.42 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 22:43:
[...]
Het is mij dit jaar al 6 keer gelukt met een factuur inbedrijfstelling van een paar knaken...
Al moet ik zeggen dat ik dat stukje tekst van rvo nu voor het eerst zie.
Hebben ze wat aangepast in de regels of zo?
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Ik moest even door het "archief" maar ik heb op de facturen aansluiten/inbedrijfstellen monoblock warmtepomp staan.blb4 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 23:11:
[...]
Daar lijkt 't wel op. Toen ik die van mij installeerde was de tekst volgens mij anders.
Bedrag is bij allemaal 400 en een beetje euro's.
Waarmee het aannemelijk is dat er wat werkzaamheden zijn verricht denk ik.
Goedbeschouwd zijn het ook maar 2 pijpjes en wat draadjes dus dan hoeft het ook geen giga bedrag te zijn.
Of ik heb dit jaar 6 keer geluk gehad...
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Ik heb zelf geplaatst en subsidie gekregen.Novagoat schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 21:01:
Is zo'n monoblock in de plaatsing ook stukken goedkoper dan een split? Want er werd mij hier wel mono met subsidie geadviseerd, maar als ik hem zelf plaats krijg ik die subsidie nietEn als het in installatiekosten niet veel uitmaakt kan ik net zo goed voor een split kijken denk ik dan (of een mono zonder subsidie overwegen natuurlijk, maarja..)? Ik kom nu in ieder geval echt niet onder de 12k uit als ik naar de goede merken kijk incl. installatie (en waar de subsidie dan al vanaf is!).
Warmtepomp is wel in gebruik gesteld door de leverancier maar dat papiertje is ook wel te vervalsen.
Ik niet alleen bij mezelf maar ook bij anderen.Nico_GTR schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 23:57:
[...]
Ik heb zelf geplaatst en subsidie gekregen.
Warmtepomp is wel in gebruik gesteld door de leverancier maar dat papiertje is ook wel te vervalsen.
Ik heb een installateur waar ik wel eens vaker wat mee doe die dan de facturen verzorgt.
Maar goed volgens de letter van de wet is het fraude...
Aan de andere kant is het absurd dat voor iets als een wpb of een monoblock verplicht een installateur nog een zak met geld moet verdienen omdat je anders geen subsidie krijgt.
Willen we nu van het gas af of niet...
Volgende week nog 1 aansluiten die staat nog op de pallet maar de subsidie is al binnen
Dat zou ik even in het L/L-warmtepomp topic vragenBGFG schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 09:51:
Het verwarming seizoen start weer en ik ben de ideale setting even kwijt voor mijn L/L warmtepomp.
Sorry, sorry😖Anomi schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 10:00:
[...]
Dat zou ik even in het L/L-warmtepomp topic vragen
Dat is behoorlijk prijzig in mijn ogen, daar heb je bijna gewone vloerverwarming en een eenvoudige warmtepomp voor.ChUcKiE schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 21:42:
[...]
Ik vind 7K aanleg best wel prijzig voor die m2’s , is dat het ook?
Ja dat was mijn gedachte ook. Naast de IR-vloerverwarming moet er dan natuurlijk ook nog een elektrische boiler bij voor het warme water (volgens mij ook gewoon duur in gebruik).overhyped schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 10:12:
[...]
Dat is behoorlijk prijzig in mijn ogen, daar heb je bijna gewone vloerverwarming en een eenvoudige warmtepomp voor.
Met een WP kun je daar dan eenvoudig een vat bij plaatsen toch? In ieder geval zo heb ik het nu ook alleen dan in het groot
Je hebt helemaal gelijk! Ik had een omrekening in m'n script over het hoofd gezien, heb het aangepast.FransvWoerkom schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 12:00:
[...]
Bijna goed. Debiet moet hier in liter/minuut.
Dat lijkt me veel te veel, doe nu een grotere +30m2, minder goed geisoleerde woning met een 7,5 en ja die komt af en toe wel net te kort maar die zou voor daar prima moeten zijn denk ik. Wellicht is een panasonic 9kw ook nog een optie, op de subsidielijst staat die ook als 7kW vermeld echter wel 150 euro extra subsidiekoevlaas2 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 20:18:
[...]
10 kw wp, mag gewone zijn hoeft geen zubadan
PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
Dat is dus niet meer waar.flippy schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 21:04:
[...]
je hebt een bonnetje nodig voor "inbedrijfsstelling", daar valt vrij makkelijk aan te komen. laat je je lokale loodgieter of zo even alles nalopen en met een baco ff alles natrekken en ding aanzetten en dan heb je de inbedrijfstelling al gehad, kost je meestal onder de 200 voor een factuurtje.
Diverse consumenten hebben een rechtzaak reeds verloren van het RVO.
Op de bon moet expliciet montage staan en een code van een installatiebedrijf.
Ook het bedrag moet marktconform zijn.
RVO is erg strikt geworden.
Geldt overigens ook voor een WPB.
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
Nou was het in dit geval een factuur van 0,01 euro, dat is ook niet heel geloofwaardigPietje555 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 12:11:
[...]
Dat is dus niet meer waar.
Volgens mij is 6k niet eens zo heel gek, maar het ligt er wel aan wat ze doen:Novagoat schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 12:32:
[...]
Nou was het in dit geval een factuur van 0,01 euro, dat is ook niet heel geloofwaardigMaar waar zijn dan marktconforme montageprijzen bij mono? Als het daadwerkelijk zo plug and play is kan dat toch ook niet bizar hoog zijn? Die 6k van een split vind ik wel echt enorm hoog 😮
- Moet er nog leidingwerk binnen aangepast worden?
- Heb je al stroom op de goede plek? Moeten ze zelf een kabel trekken? Moet je groepenkast uitgebreid worden, en zo ja, hoe lastig is het?
Als het een kwestie is van neerzetten en gaan, is het misschien wat veel (al kunnen anderen dat beter beoordelen). Maar als er nog het nodige moet gebeuren, is het niet zo heel extreem.
Als ‘t over de voorwaarden voor subsidie gaat; die gaan m.i. alleen over de WP zelf. Je kan dus nog steeds alles volledig voorbereiden zodat montage een plug & play activiteit is en de inbedrijfstelling er direct op kan volgen.marcop23 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 12:56:
[...]
Volgens mij is 6k niet eens zo heel gek, maar het ligt er wel aan wat ze doen:Je zit zo aan 1000 euro aan klein materiaal, helaas. Ik dacht ook dat er niet zo veel koppelingen in m'n systeem zaten. Toch heb ik alleen aan koppelingen al €400 uitgegeven. Zo gaat het gewoon hard.
- Heb je al stroom op de goede plek? Moeten ze zelf een kabel trekken? Moet je groepenkast uitgebreid worden, en zo ja, hoe lastig is het?
Als het een kwestie is van neerzetten en gaan, is het misschien wat veel (al kunnen anderen dat beter beoordelen). Maar als er nog het nodige moet gebeuren, is het niet zo heel extreem.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Dat is puur gebaseerd op een telefoongesprek, hij weet niets van mijn situatie. Het ging om een prijsindicatie en hij gaf aan een 8kw Mitsubishi split (~ 8900,-) + 6000,- montage minus subsidie is ongeveer 12 k. Met stroom hebben ze sowieso weinig van doen want hier komt een nieuwe 2e meterkast.marcop23 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 12:56:
[...]
Volgens mij is 6k niet eens zo heel gek, maar het ligt er wel aan wat ze doen:Je zit zo aan 1000 euro aan klein materiaal, helaas. Ik dacht ook dat er niet zo veel koppelingen in m'n systeem zaten. Toch heb ik alleen aan koppelingen al €400 uitgegeven. Zo gaat het gewoon hard.
Over het leidingwerk, maakt het eigenlijk uit wáár een warmtepomp geplaatst wordt of kan ik gewoon kijken waar ik het dichts met mijn afgiftesysteem in de buurt kom van de wp en hem daar op aansluiten? Even losstaand van de vraag of een SWW gewenst is.
Mocht je overwegen om voor Mitsubishi te gaan, dan zou ik de aanschaf in Spanje ook eens overwegen.Novagoat schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 13:11:
[...]
Dat is puur gebaseerd op een telefoongesprek, hij weet niets van mijn situatie. Het ging om een prijsindicatie en hij gaf aan een 8kw Mitsubishi split (~ 8900,-) + 6000,- montage minus subsidie is ongeveer 12 k. Met stroom hebben ze sowieso weinig van doen want hier komt een nieuwe 2e meterkast.
Over het leidingwerk, maakt het eigenlijk uit wáár een warmtepomp geplaatst wordt of kan ik gewoon kijken waar ik het dichts met mijn afgiftesysteem in de buurt kom van de wp en hem daar op aansluiten? Even losstaand van de vraag of een SWW gewenst is.
https://www.climamarket.eu/nl/
WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022
RVO gaat uit van montage en inbedrijfstelling.Novagoat schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 12:32:
[...]
Nou was het in dit geval een factuur van 0,01 euro, dat is ook niet heel geloofwaardigMaar waar zijn dan marktconforme montageprijzen bij mono? Als het daadwerkelijk zo plug and play is kan dat toch ook niet bizar hoog zijn? Die 6k van een split vind ik wel echt enorm hoog 😮
Montage de werkzaamheden van bestaande installatie tot en met de nieuwe WP. Kijk hoe lang je hier mee bezig bent en doe het maal € 100,- per uur.
Belangrijk deel voor de subsidie is het in bedrijfstellen. De overheid is van mening dat een gecertificeerde installateur dit goed doet. Er zijn teveel installaties waar gewoon niets van klopt en veel energie verspillen.
De subsidie is dus niet zozeer voor de aanschaf van een WP, maar een tegemoetkoming in de installatie kosten door een professional.
Wil je het goed doen ben je zo 20 uur bezig exclusief materialen. €2500,- is dan nog niet een gek bedrag, wat dus ongeveer gelijk is aan de subsidie voor een splitsysteem.
Maar er zijn genoeg dhz-er die het prima zelf kunnen (helaas zelfs beter omdat ze tijd zat hebben), en zijn er veel installateurs die hun werk niet goed doen en verantwoording nemen en alleen maar graaien.
Maar als je geen gebruik maakt van een gecetrtificeerde installateur en dus geen hoge arbeidskosten hebt, vind ik het best redelijk dat je geen subsidie kan krijgen.
Eigenslijk zouden ze de subsidie moeten splitsen in een deel voor de aanschaf en een deel voor de arbeid. doe je het zelf dan krijg je een deel.
Zeker voor monoblocks en WPB-ers zou ik dit graag zien. Splits met R290 zullen ook onder deze groep gaan vallen, want daar heb je geen F-gassen certificaat meer voor nodig, dus ideaal voor zelf montage.
[ Voor 4% gewijzigd door Pietje555 op 06-10-2023 15:14 ]
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
Ik betwijfel het, en heb het tegendeel ervaren. Ik heb recentelijk de subsidie voor een warmtepomp boiler ontvangen, ZONDER een installatiefactuur maar WEL met een aanschaffactuur, gewoon omdat ik -beetje recalcitrant- vind dat een WPB installatie geen r**t voorstelt (WP installatie vond ik een stuk lastiger en tijdrovender). Wel heb ik meerdere foto's van installatie meegeleverd als bewijs.Pietje555 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 12:11:
[...]
Ik denk dat de installatiebranche zwaar bij de overheid (heeft ge-) lobbied om gesubsidieerde voorzieningen vooral door de "branche" te laten uitvoeren. En ik denk dat RVO ambtenaren daar milder over denken. Je kunt natuurlijk een verkeerde c.q. goede beoordelaar treffen.
Dat de "branche" een wassen neus is, is ook bekend, want elke Nederlander kan voor paar tientjes bij de KvK een bedrijf beginnen, en dan dus opgeven dat ie -ook- in verwarmingsinstallaties doet. Er is geen enkele check of deze meneer of mevrouw überhaupt weet wat een waterpomptang is, laat staan dat ie wat van warmtepompen weet (zelfde met andere sectoren). Bij werken met gassen is het een andere zaak, maar dat valt niet onder de RVO toekenningsregels.
Maar goed, een factuur voor installatie / ingebruikstelling er bij doen is wellicht makkelijker dan het conflict opzoeken
Amen.
[ Voor 4% gewijzigd door dof op 06-10-2023 16:02 ]
Maar waarom zou je als doehetzelver minder subsidie moeten ontvangen dan bij "laten doen"? Het doel van de subsidie is toch in beiden gevallen hetzelfde? En ook de uren van een dhz-er zijn tenslotte kostbaar.Pietje555 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 15:12:
[...]
RVO gaat uit van montage en inbedrijfstelling.
Montage de werkzaamheden van bestaande installatie tot en met de nieuwe WP. Kijk hoe lang je hier mee bezig bent en doe het maal € 100,- per uur.
Belangrijk deel voor de subsidie is het in bedrijfstellen. De overheid is van mening dat een gecertificeerde installateur dit goed doet. Er zijn teveel installaties waar gewoon niets van klopt en veel energie verspillen.
De subsidie is dus niet zozeer voor de aanschaf van een WP, maar een tegemoetkoming in de installatie kosten door een professional.
Wil je het goed doen ben je zo 20 uur bezig exclusief materialen. €2500,- is dan nog niet een gek bedrag, wat dus ongeveer gelijk is aan de subsidie voor een splitsysteem.
Maar er zijn genoeg dhz-er die het prima zelf kunnen (helaas zelfs beter omdat ze tijd zat hebben), en zijn er veel installateurs die hun werk niet goed doen en verantwoording nemen en alleen maar graaien.
Maar als je geen gebruik maakt van een gecetrtificeerde installateur en dus geen hoge arbeidskosten hebt, vind ik het best redelijk dat je geen subsidie kan krijgen.
Eigenslijk zouden ze de subsidie moeten splitsen in een deel voor de aanschaf en een deel voor de arbeid. doe je het zelf dan krijg je een deel.
Zeker voor monoblocks en WPB-ers zou ik dit graag zien. Splits met R290 zullen ook onder deze groep gaan vallen, want daar heb je geen F-gassen certificaat meer voor nodig, dus ideaal voor zelf montage.
Wat mij dwarszit is dat in veel gevallen de subsidie gewoon ingecalculeerd is in de totaal-prijs, en dus geen ander doel dient dan de installateurs te spekken.
Ik weet het merk nog niet, als ik informeer bij installateurs ben ik afhankelijk met welke leverancier ze werken. Maar ik heb de optie van zelf plaatsen nog niet uitgesloten en dan lijkt die Panasonic op het eerste gezicht wel veel te bieden voor het geld. Ik zag vandaag ook de Amber voorbij komen, die klinkt ook interessant voor onze woning maar dan moet ik inderdaad kijken of ik weg kom met die minimale warmteafgifte.Speedyace schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 13:25:
[...]
Mocht je overwegen om voor Mitsubishi te gaan, dan zou ik de aanschaf in Spanje ook eens overwegen.
https://www.climamarket.eu/nl/
Misschien rekening houden met de buren?Novagoat schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 13:11:
[...]
Dat is hier geen probleem.Superbeagle schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 18:29:
[...]
Misschien rekening houden met de buren?
Advies wel/geen wartepomp voor klein houtskeletbouw huis
Mocht iemand hier ervaringen/een mening/suggesties voor hebben zou dat zeer welkom zijn
@BlihiRimco schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 18:55:
@silverball de knelkoppelingen zien er oud genoeg uit om voor dikwandig staal te zijn. Echter alsnog niet helemaal zeker. Met de schuifmaat nameten geeft veel meer informatie. Is de buitenkant 15, 22 of 28 of een afwijkende maat daartussenin?
Beetje lang terug maar:
De hoofdleiding is 22,5mm , die aftakking naar een enkele radiator is 15mm. Dus het is dunwandig?
3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89
2 of 3 consumenten is ook 'diverse'.Pietje555 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 12:11:
[...]
Ik heb een paar verslagen gelezen van zaken, maar daar waren de consumenten ook wel op het randje van zwakzinnigheid bezig.
De zaak waarnaar @Novagoat naar linkt....
Als je een factuur toevoegt van € 0,01 maak je elke ambtenaar of controleur pissig.
Daar mee zeg je eigenlijk 'fok jou, vriend'.
Het vreemde is overigens wel dat als het recyclingsbedrijf (die het apparaat leverden) de dag ervoor de juiste KvK-SBI code had toegevoegd, was er niks aan de hand geweest.
Waarmee de onzin van de vereisten wel een beetje aangegeven wordt.
Nu zal het gros van de mensen overigens wel hun apparaat laten installeren door een inslallatie-bedrijf.
@verkeerslicht is het ook niet zo dat in duitsland de subsidie gegeven wordt op de materialen en je eea zelf kunt doen?verkeerslicht schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 16:24:
[...]
Maar waarom zou je als doehetzelver minder subsidie moeten ontvangen dan bij "laten doen"? Het doel van de subsidie is toch in beiden gevallen hetzelfde? En ook de uren van een dhz-er zijn tenslotte kostbaar.
Wat mij dwarszit is dat in veel gevallen de subsidie gewoon ingecalculeerd is in de totaal-prijs, en dus geen ander doel dient dan de installateurs te spekken.
Met de wachttijden voor een installateur zou dit, speciaal bij monoblocks prima werken.
Als toevoeging zou je ook bij de leverancier van je warmtepomp om een inbedrijfstelling kunnen vragen.
Dit wordt ook al gedaan voor de cv monteur die voor het eerst een warmtepomp plaatst.
Nibe F2120-16, UKV300, SMOS40, RMU-S40, 10kWp, 15KVA / 30kWh Victron ESS
Is inderdaad de beste conclusie op basis van de gegeven informatiesilverball schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 20:01:
[...]
@Blihi
Beetje lang terug maar:
De hoofdleiding is 22,5mm , die aftakking naar een enkele radiator is 15mm. Dus het is dunwandig?
[Afbeelding]
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW
Ik kan gewoon via Vaillant standaard een inbedrijfstelling laten regelen voor mijn klanten.bioscrasher schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 00:28:
[...]
@verkeerslicht is het ook niet zo dat in duitsland de subsidie gegeven wordt op de materialen en je eea zelf kunt doen?
Met de wachttijden voor een installateur zou dit, speciaal bij monoblocks prima werken.
Als toevoeging zou je ook bij de leverancier van je warmtepomp om een inbedrijfstelling kunnen vragen.
Dit wordt ook al gedaan voor de cv monteur die voor het eerst een warmtepomp plaatst.
Sommige vinden het een fijne gedachten als de fabrikant ook even komt kijken.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Nog even terugkomend op het artikel wat @Novagoat linkte.Pietje555 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 12:11:
[...]
Dat heeft als kop "Warmtepomp niet door erkend installateur geïnstalleerd? Dan geen subsidie"
Daarmee doen ze voorkomen alsof je een WP moet laten aansluiten bij een installateur die bij een vak- of branchevereniging is aangesloten. Zoals Sterkin of Uneto-VNI.
Dat is dus echt BS.
De installateur hoeft bij niemand aangesloten te zijn. Moet alleen de juiste SBI-code hebben en die hoeft nog niet eens heel specifiek te zijn. Waarschijnlijk is de SBI-code voor aannemer al voldoende.
De vraag is zelfs of je mensen niet op het verkeerde been zet met alleen het woord 'erkende'.
Want ik kan morgen ook een branchevereniging starten en dan installateurs een label 'erkend' geven.
Mag gewoon.
ik heb een gruwelijke hekel aan die term.Rzaan schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 10:31:
[...]
De vraag is zelfs of je mensen niet op het verkeerde been zet met alleen het woord 'erkende'.
Want ik kan morgen ook een branchevereniging starten en dan installateurs een label 'erkend' geven.
Mag gewoon.
vind het ook altijd leuk om te porren bij bedrijven wat "erkend" betekent bij hun en wie die erkenning geeft, vooral als de klant erbij staat en reliseert dat die erkenning geen bal betekent. doorgaans betekent het niets meer dan dat het bedrijf tig euro per jaar betaalt aan een stiching of zo. erkenningen verkopen is gouwe business.
[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 07-10-2023 10:38 ]
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Ik meen dat dat wel SBI code voor "aanleg verwarmingsinstallaties" is. Maar die kun je zo laten bijschrijven.Rzaan schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 10:31:
[...]
Nog even terugkomend op het artikel wat @Novagoat linkte.
Dat heeft als kop "Warmtepomp niet door erkend installateur geïnstalleerd? Dan geen subsidie"
Daarmee doen ze voorkomen alsof je een WP moet laten aansluiten bij een installateur die bij een vak- of branchevereniging is aangesloten. Zoals Sterkin of Uneto-VNI.
Dat is dus echt BS.
De installateur hoeft bij niemand aangesloten te zijn. Moet alleen de juiste SBI-code hebben en die hoeft nog niet eens heel specifiek te zijn. Waarschijnlijk is de SBI-code voor aannemer al voldoende.
Mag gewoon.
't Is natuurlijk ook niet voor niks dat veel van dat soort "alarmerende" nieuwsberichten over "afgewezen subsidies" gepubliceerd worden door markt betrokken partijen. Allemaal partijen die er belang bij hebben om de branche bescherming intact te houden.
Lijkt me zo langzamerhand ook wel een thema om politiek op te pakken (met zicht op verkiezingen ) :
"Geachte partij, bent u van mening dat de door de overheid (aka ons belastinggeld) gesubsidieerde voorzieningen alleen door branche / markt partijen mogen worden aangebracht (om de subsidie te innen) ? "
Enfin, ik raak een beetje off-topic dus ik laat het hier maar bij
Dat lijkt me niet eens zo'n gekke gedachte (wellicht al vaker bedacht...).RichieB schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 11:06:
Kunnen we niet een “Tweakers erkend installateur” label opstarten? Ik ken er zo al een handvol die ‘m direct kunnen krijgen.
Tweakers is qua belangengroep best groot, en er is in brede kring behoorlijk respect voor de aanwezige technische kennis (worden soms door de pers uitgenodigd).
Het zou een off-spin van Tweakers activiteiten kunnen zijn. Ze (Tweakers organisatie) moeten er wel wat in zien natuurlijk.
Daarnaast zijn er een aantal echte onafhankelijke organisaties (b.v. Consumentenbond e.a.) en een aantal organisaties die wel ties met markt hebben maar onafhankelijkheid in hun banier hebben (b.v. Vereniging Eigen Huis e.a.), waar je liaisons en support mee af kunt sluiten.
In het kopje bouwinstallaties SBI 43.2 is voldoende. Op internet staat die heel summier omschreven. Maar beetje offtopic…Rzaan schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 10:31:
[...]
Nog even terugkomend op het artikel wat @Novagoat linkte.
Dat is dus echt BS.
[ Voor 5% gewijzigd door DutchWing op 07-10-2023 11:39 ]
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Als de wet bekijkt waar in het omschreven staat, zie je dat die zeer onspecifiek is. Nergens wordt een specifieke SBI-code genoemd. Kan effe de link niet meer vinden. Maar zal eens gaan zoeken als ik mijn 4de koffie opheb.dof schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 11:16:
[...]
Ik meen dat dat wel SBI code voor "aanleg verwarmingsinstallaties" is. Maar die kun je zo laten bijschrijven.
EDIT:
Dit is de oude post van me met delen uit de wettekst.
[ Voor 13% gewijzigd door Rzaan op 07-10-2023 12:30 ]
Je hoeft dus volgens de wet niet eens zo specifiek te zijn.DutchWing schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 11:38:
[...]
In het kopje bouwinstallaties SBI 43.2 is voldoende. Op internet staat die heel summier omschreven. Maar beetje offtopic…
Denk dat elke ZZP algemene klusser die zich als dusdanig heeft ingeschreven, voldoet.
Ik ken er ook 1 die m verdient.RichieB schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 11:06:
Kunnen we niet een “Tweakers erkend installateur” label opstarten? Ik ken er zo al een handvol die ‘m direct kunnen krijgen.
Overigens ook een aantal die op een Zwarte lijst thuis horen.
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
:strip_exif()/f/image/FzoP7ypWrdouKGTKAkguxy0t.jpg?f=fotoalbum_large)
Kon nog goedkoop aan 19mm Armaflex XG komen. 6m2 voor 60,- euro. Boiler zo netjes mogelijk ingepakt, maar eigenlijk niet te doen zo dicht bij de muur. Spul plakt als een gek.
Kijken wat dit doet op het stilstandverlies van gemiddeld een dramatische 100watt.
Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD
Plak je de bovenkant ook dicht ?LacsapOV schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 14:56:
[Afbeelding]
Kon nog goedkoop aan 19mm Armaflex XG komen. 6m2 voor 60,- euro. Boiler zo netjes mogelijk ingepakt, maar eigenlijk niet te doen zo dicht bij de muur. Spul plakt als een gek.
Kijken wat dit doet op het stilstandverlies van gemiddeld een dramatische 100watt.
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Welke lijst mag ik op?Sport_Life schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 13:04:
[...]
Ik ken er ook 1 die m verdient.
Overigens ook een aantal die op een Zwarte lijst thuis horen.
Altijd al eens in een lijstje willen staan..
Nee, in principe wil ik bij de elektronica geen warmte vasthouden. Ik denk dat ik er EPS korrels in ga gooien. Dan zit er meer isolatie tussen boiler en warmtepomp
Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD
WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022
@iedereen als je hele systeem in kunststof is uitgevoerd dien je dan alsnog een vuilfilter te gebruiken?
Dat ligt aan de warmtepomp. De eisen aan het filtersysteem staan in de installatievoorschriften van de WP als het goed is.Maikie18 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 07:44:
@LacsapOV hoe heb je dat stilstand verlies berekend?
@iedereen als je hele systeem in kunststof is uitgevoerd dien je dan alsnog een vuilfilter te gebruiken?
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Ik zal het nakijken, ik was in de veronderstelling dat dit alleen moest als je ergens staal toepasten omdat je dan ijzerdeeltjes kunt krijgenBlihi schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 08:31:
[...]
Dat ligt aan de warmtepomp. De eisen aan het filtersysteem staan in de installatievoorschriften van de WP als het goed is.
17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6
Industrieel gezien wordt dit product enorm vaak toegepast. Wij doen dit ook en alhoewel er qua lambdawaarde betere producten zijn is de verwerking en de afsluiting van dit product wel op een dusdanig niveau dat het koudebruggen enorm kan elimineren.Pixal schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 10:15:
Ik heb volgens mij ook een keer gezien dat iemand de boiler met tonzon isoleerde, ik kan me bijna niet voorstellen dat dat dunne spul isolerende waarde heeft maar zou wel makkelijk te plaatsen zijn.
Ik snap de keuze wel.
Als je staal in je systeem hebt, heb je een magneetfilter nodig. Anders is een fijnmazig gaasfilter of cycloon genoeg om zand uit leidingwater en uit de bouwerij uit het water te halen.Maikie18 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 08:44:
[...]
Ik zal het nakijken, ik was in de veronderstelling dat dit alleen moest als je ergens staal toepasten omdat je dan ijzerdeeltjes kunt krijgen
Ook bij energiezuinige CV pompen en vloerverwarming pompen is het aan te raden.Maikie18 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 08:44:
[...]
Ik zal het nakijken, ik was in de veronderstelling dat dit alleen moest als je ergens staal toepasten omdat je dan ijzerdeeltjes kunt krijgen
In mijn hele CV systeem zit geen enkel ijzer en is volledig koper en kunstof en toch komt er een hoop rotzooi uit de vuilfilter(voor de rest het CV water is nog blank), hier alleen vloerverwarming aanwezig.
[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 10-10-2023 10:38 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Tegenwoordig hebben ook cv-ketels een energiezuinige pomp. Die is door het sterke magneetveld en nauwe spleet gevoelig voor magnetiet.ds23man schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 09:19:
Veel fabrikanten zetten dat standaard in de instructies, tegenwoordig ook bij CV ketels.
Wat goed om dit te weten. Voorheen kreeg ik altijd tegenstrijdige info maar dit is dus de reden waarom het aangeraden wordt. Zou ook best in de TS vermeld mogen worden voor alle zelfbouwers @GrolschFransvWoerkom schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 10:39:
[...]
Tegenwoordig hebben ook cv-ketels een energiezuinige pomp. Die is door het sterke magneetveld en nauwe spleet gevoelig voor magnetiet.
Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Zehnder Q450 | Variotherm DWTW | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP
Systeem met alleen kunststof zonder pomp. Pomp vastgelopen door braam van meerlagen buis.mr_evil08 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 10:37:
[...]
Ook bij energiezuinige CV pompen en vloerverwarming pompen is het aan te raden.
In mijn hele CV systeem zit geen enkel ijzer en is volledig koper en kunstof en toch komt er een hoop rotzooi uit de vuilfilter(voor de rest het CV water is nog blank), hier alleen vloerverwarming aanwezig.
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Ik heb ook een vuilafscheider en zie daar wel de meerwaarde van, alleen de relatie die jij beschrijft met a-label pompen is een fabel.FransvWoerkom schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 10:39:
[...]
Tegenwoordig hebben ook cv-ketels een energiezuinige pomp. Die is door het sterke magneetveld en nauwe spleet gevoelig voor magnetiet.
https://www.installatie.nl/nieuws/storingen-door-magnetiet/
Grundfos:
Keramische as en lagers
Laten we allereerst eens verder ingaan op de keramische as en lagers van de ALPHA2. Het nadeel van permanente magneetmotoren is vaak dat zij een magnetisch veld in de pomp creëren. Dit magnetisch veld kan metaaldeeltjes aantrekken die schadelijk zijn voor de essentiële onderdelen, zelfs wanneer de pomp niet draait. Aangezien keramische onderdelen niet-magnetisch zijn, trekken de as en lagers geen deeltjes aan waardoor deze tijdens normaal gebruik niet blokkeren. - https://www.grundfos.com/...he-alpha2-circulator-pump
Dat verhaal is uit 2017, inmiddels denken de ketelboeren er anders over.Dashlane schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 10:58:
[...]
Ik heb ook een vuilafscheider en zie daar wel de meerwaarde van, alleen de relatie die jij beschrijft met a-label pompen is een fabel.
https://www.installatie.nl/nieuws/storingen-door-magnetiet/
Grundfos:
Keramische as en lagers
Laten we allereerst eens verder ingaan op de keramische as en lagers van de ALPHA2. Het nadeel van permanente magneetmotoren is vaak dat zij een magnetisch veld in de pomp creëren. Dit magnetisch veld kan metaaldeeltjes aantrekken die schadelijk zijn voor de essentiële onderdelen, zelfs wanneer de pomp niet draait. Aangezien keramische onderdelen niet-magnetisch zijn, trekken de as en lagers geen deeltjes aan waardoor deze tijdens normaal gebruik niet blokkeren. - https://www.grundfos.com/...he-alpha2-circulator-pump
Nefit:
/f/image/NARl8fvgayMHtu8WMpMvk1V3.png?f=fotoalbum_large)
Voortschrijdend inzicht.....
Als je een recentere bron vind dan lees ik dat graag. De installatiebedrijven die ik uit persoonlijke kringen ken installeren ze graag, maar zien niet een toename aan defecte pompen sinds de a-label pomp.ds23man schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 11:35:
[...]
Dat verhaal is uit 2017, inmiddels denken de ketelboeren er anders over.
Nefit:
[Afbeelding]
Voortschrijdend inzicht.....
Nefit heeft er zelfs een artikel aan gewijd in een technisch bulletin, moet die even opzoeken.Dashlane schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 11:40:
[...]
Als je een recentere bron vind dan lees ik dat graag. De installatiebedrijven die ik uit persoonlijke kringen ken installeren ze graag, maar zien niet een toename aan defecte pompen sinds de a-label pomp.
Dit is toch precies wat ik beschrijf. Een vuilafscheider heeft wel degelijk nut, maar er is geen relatie tussen defecte a-label pompen, magnetiet en vuilafscheiders. Het voorkomt dat pompen stuk gaan. Maar de stelling dat a-label meer last hebben van magnetiet en daarom een vuilafscheider noodzakelijk is een fabel. Het is gebaseerd op een natuurkundig fenomeen die pompfabrikanten al snel getackeld hebben, zoals het artikel uit 2017 al beschreef. Toen is het al opgelost.
Het probleem is dat je er qua statistiek nog niet veel uitspraken over kan doen. De A pomp is pas 7 jaar verplicht en bij reparatie sinds 2020. Frappant is dat er 2017 nog geen vuiltje aan de lucht was, maar dat de fabrikanten inmiddels gedraaid zijn. Blijkbaar zien ze inmiddels een tendens.Dashlane schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 12:08:
[...]
Dit is toch precies wat ik beschrijf. Een vuilafscheider heeft wel degelijk nut, maar er is geen relatie tussen defecte a-label pompen, magnetiet en vuilafscheiders. Het voorkomt dat pompen stuk gaan. Maar de stelling dat a-label meer last hebben van magnetiet en daarom een vuilafscheider noodzakelijk is een fabel. Het is gebaseerd op een natuurkundig fenomeen die pompfabrikanten al snel getackeld hebben, zoals het artikel uit 2017 al beschreef. Toen is het al opgelost.
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt
:strip_exif()/f/image/yVWHYHQZyFbX35sbPCrtYOEb.jpg?f=fotoalbum_large)