Advies wel/geen warmtepomp voor klein houtskeletbouw huis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaahaaap
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16-10 17:31
Goedenavond allen. Ik hoop wat hulp te krijgen bij mijn twijfel tussen CV en warmtepomp. Ik had in eerste instantie een CV gepland, maar zit met nu toch af te vragen of het verstandiger is gelijk een warmtepomp te nemen, al dan niet hybride.
Probleem waar ik vooral tegenaan loop is het ruimtegebrek en een houtskeletbouw constructie met daardoor veel/meer kans op trillingen en geluid, zowel voor de buitenunit die op het platte dak zou moeten als voor binnen omdat de ruimte waar het in moet komen direct naast de slaapkamer ligt.
Een CV neemt heel weinig plek in en maakt weinig geluid (behalve als er warm water getapt wordt, maar dan lig ik niet in bed :)) en is daardoor een stuk zekerdere keuze.

Het gaat om een tussenwoning van voor 1900 die op dit moment verbouwd wordt.
Nieuwe oppervlakte is ~78m2 verdeeld over begane grond en 1e etage, inhoud ongeveer 210m3. Er is ook nog een kleine vliering, hier staat de WTW.
De oude voorgevel en uiteraard de zijgevels naar de buren toe ;) staan nog, de rest (fundering/vloer, achtergevel, dak) is allemaal nieuw. De nieuwe bouw is gedaan met houtskeletbouw, zowel begane grond als 1e etage.

Isolatie is volgens huidig bouwbesluit nieuwbouw, dus dak Rc 6,3, gevels Rc 4,7 en vloer begane grond Rc 3,7. Overal nieuwe houten kozijnen en ramen met HR++ dubbel glas.
Kwa uitstraling/looks proberen we het zo goed mogelijk te laten matchen met de oude bouwstijl, zowel binnen als buiten. Buitenzijde is beschermd stadsgezicht.

Verder is het huis voorzien van WTW/balansventilatie met enthalpiewisselaar en bouwen we zo luchtdicht mogelijk. Helaas nog geen cijfers want blowerdoortest moet nog gedaan worden.
Daarnaast is het hele huis voorzien van KNX voor de domotica.

Hieronder de details volgens de FAQ:
Historisch gasverbruik
700-800 m³/jaar over de afgelopen 5 jaar. 20/21 was 800 m3. Kanttekening is dat dit natuurlijk de oude situatie was.
Middels de vuistregel berekeningen zou dit betekenen:
- koevlaas2: 3.88 kW
- Op basis van gemiddeld warmteverlies bij -10C (YouTube: Warmtepompen berekenen — Besparingen en Duurzaamheid 2.3kW. Als ik 2010 aanhou als extra marge dan 3.1kW
- Remeha (YouTube: Warmtepompen berekenen — Besparingen en Duurzaamheid 2.8kW
- Vaillant (YouTube: Warmtepompen berekenen — Besparingen en Duurzaamheid 4.4kW

Zoals gezegd betrof dit de oude situatie met overal enkel glas, overal kieren en geen isolatie, CV van 15 jaar oud en type 11 radiatoren, maar zelfs daarmee lijkt 4kW al meer dan voldoende te zijn. Of mis ik iets?
Afgiftesysteem
- Begane grond ~39m2 vloerverwarming 16mm, 100mm hart op hart in cementdeklaag
- 1e etage ~39m2 vloerverwarming 16mm, 100mm hart op hart in voorgefreesde magnesietplaten (R-Floorzz). De badkamer is voorzien van voorgefreesde Wedi platen.
SWW
- Weinig/geen ruimte voor een boiler. 50L vat past waarschijnlijk net, ik zou er daarvan heel misschien net twee kwijt kunnen.
- Alleen een normale handdouche, geen stortdouche, geen bad. Ik ga er van uit dat het in ieder geval < 9L/min zal zijn. Douchen 10-20min per dag.
- Douche wtw zou ik graag willen, maar alleen drain wtw is mogelijk en dat is een beetje een uitdaging met de houtskeletbouw. Ik kan me voorstellen dat dit haast noodzakelijk is gezien het gebruik aan (ruimte voor) een buffervat?
Warmtepompvoorkeur
Lucht/water, grondboring wordt lastig gezien de kleine tuin en kosten plus er is geen manier om de leidingen dan bij de warmtepomp op de 1e etage te krijgen (achterzijde van het huis bestaat volledig uit achterpui).

Volgorde eigenschappen:
- Stil
- Domotica integratie
- DIY/tweakersvriendelijk
- Zuinig
- Goedkoop/prijs

Plaatsing:
De buitenunit kan alleen op het dak. De tuin is geen optie want die is te klein.

De binnenunit en een eventuele boiler of doorstroomverwarmer kunnen alleen in het washok geplaatst worden. Dit is ook de plek waar de CV zou komen als die het zou worden.
Het washok is 90x90x255cm en ligt direct naast de slaapkamer. Hierin staan een wasmachine en een wasdroger. Een CV past makkelijk boven/achter de wasmachine en de droger.
De binnenunit van een warmtepomp is ook geen probleem zowel als deze de CV zou vervangen als bij hybride naast de CV, maar ik heb geen ruimte voor een boilervat van 80L of meer.
Net als alle andere ruimten in het huis is het washok middels houtskeletbouw gebouwd en de ruimte bevindt zich direct naast de slaapkamer. Zo min mogelijk geluid en trillingen zijn dus erg belangrijk. Ik kan nog wel wat zwaardere houtplaten tegen de constructie schroeven, maar ik heb dus geen stenen wand om iets tegenaan te schroeven.
Ik heb de plattegrond en de bouwtekeningen hieronder toegevoegd. De maten van de bouwtekeningen zijn niet helemaal meer correct, het washok is bijvoorbeeld iets groter geworden/gemaakt dan het op de bouwtekening staat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pDN1qpBOQt4OlrOp_KPSUWa60PU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/e9WV6rRZW9rHeUruEmaJT7PK.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kpRJFpPFIvoMcTTlSqUAXWWwK4o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZjigbmAhjrRy0ACOp5fHbQqG.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nU0TgRdYTWslhYW8P6smaDdcbSo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KLmm6H6uG8EKfVQp1KOiKdNQ.png?f=fotoalbum_large

Monoblock heeft denk ik de voorkeur aangezien daar binnen minder ruimte voor nodig is.
Wie gaat het installeren?
Ik zelf samen met de loodgieter.

Dat was het wel zo'n beetje :)

Samenvattend heb ik de volgende vragen:
- Is een warmtepomp een goed idee ipv een CV?
- Zo ja, wel of niet hybride?
- Zo ja, is dit mogelijk zonder geluids/trillingsoverlast te hebben binnen (lijkt erop van wel gezien Trillingen warmtepomp dempen)
- Zo ja, welke dan? Vermogen en split vs monobloc?
- Wat te doen met SWW ivm weinig/geen ruimte?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice1066
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18-10 10:55
Wat voor vloerverwarming eas je van plan te gebruiken in HSB? Zou even rekening houden met bufferfunctie van de VVW, anders is de kans dat er een buffervat moet komen en daar heb je denk geen plaats voor.

Ikzelf heb op mn houten bovenverdieping Fermacell 2e26 platen gelegd en daar 14mm leidingen ingefreesd. Daar debk ik meer bufferfunctie uit te halen dan die eps vloerplaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:20
Itho heeft boiler van 60x60x125 met 150 liter inhoud die voor de volle 100% warm te stoken is, waardoor hij effectief zelfde is als een traditionele van 180l. Deze is aan muur te monteren en dat is vrij uniek. Daarmee dus geen vloerbelasting.

Is dat iets wat je ergens kwijt kan?

Buffer voor verwarming zou niet nodig moeten zijn. Vloerverwarming heeft riant genoeg afgifte om ten alle tijden minimum vermogen weg te zetten

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaahaaap
Maurice1066 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 19:34:
Wat voor vloerverwarming eas je van plan te gebruiken in HSB? Zou even rekening houden met bufferfunctie van de VVW, anders is de kans dat er een buffervat moet komen en daar heb je denk geen plaats voor.

Ikzelf heb op mn houten bovenverdieping Fermacell 2e26 platen gelegd en daar 14mm leidingen ingefreesd. Daar debk ik meer bufferfunctie uit te halen dan die eps vloerplaten.
Goed punt, zowel begane grond als 1e etage is/wordt 16mm buizen 100mm hart op hart.

Begane grond zit dit in de zandcementdeklaag, op de 1e etage komt het in ~21mm dikke magnesietplaten met daaronder ~20mm houtvezelisolatie. Is volgens mij kwa massa vergelijkbaar met fermacel. De platen zijn van R Floorzz, hier een linkje naar de specificaties https://www.rfloorzz.nl/a...ctblad-R-Floorzz-Mono.pdf

Ik heb dit toegevoegd aan de startpost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:12

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Met een zwaar frame onder de buitenunit die op de zijmuren (draagmuren?) uitkomt en daar veren onder kan je het wel wagen op het dak, denk ik. Is het dak toegankelijk met een dakraam oid? Voor onderhoud (blaadjes verwijderen, spinnen uit de verdamper borstelen) en ontluchten is dat eigenlijk wel een must.

Voor douchewater kun je denken aan een hangende boiler in het trapgat aan de washok-muur, daar lijkt ruimte te zijn.
Ook is dit het moment om een staande dwtw te plannen. Wat is het douchewater-leidingverloop? Mocht de boiler toch niet passen dan is dat een voorwaarde om enigzins betaalbaar te douchen met een doorstromer.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice1066
Massa zit denk idd wel goed.

Zou als het kan voor full electric gaan en geen hybride.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaahaaap
Ronald schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 19:39:
Itho heeft boiler van 60x60x125 met 150 liter inhoud die voor de volle 100% warm te stoken is, waardoor hij effectief zelfde is als een traditionele van 180l. Deze is aan muur te monteren en dat is vrij uniek. Daarmee dus geen vloerbelasting.

Is dat iets wat je ergens kwijt kan?

Buffer voor verwarming zou niet nodig moeten zijn. Vloerverwarming heeft riant genoeg afgifte om ten alle tijden minimum vermogen weg te zetten
Itho was een van de weinigen met volledig koperen boilers had ik al gezien. Ik wist niet dat ze ook nog helemaal warm gestookt konden worden, mooi pluspunt in dit geval :) Zijn dit electrische boilers of indirect verwarmde?
De 50L electrische versie zou ik zonder problemen kwijt kunnen. Alle grotere maten (zelfs de 80L) zouden betekenen dat ik een wasdroger combinatie moet nemen en dus geen warmtepompdroger kwijt kan, wat wel jammer zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaahaaap
Proton_ schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 19:43:
Met een zwaar frame onder de buitenunit die op de zijmuren (draagmuren?) uitkomt en daar veren onder kan je het wel wagen op het dak, denk ik. Is het dak toegankelijk met een dakraam oid? Voor onderhoud (blaadjes verwijderen, spinnen uit de verdamper borstelen) en ontluchten is dat eigenlijk wel een must.

Voor douchewater kun je denken aan een hangende boiler in het trapgat aan de washok-muur, daar lijkt ruimte te zijn.
Ook is dit het moment om een staande dwtw te plannen. Wat is het douchewater-leidingverloop? Mocht de boiler toch niet passen dan is dat een voorwaarde om enigzins betaalbaar te douchen met een doorstromer.
De dakconstructie is er kwa belasting wel op berekend, het is puur geluid/trillingen waar ik voor vrees. Ben daar ook vrij gevoelig voor. Maar de oplossing zoals jij em schetst en zoals die in Trillingen warmtepomp dempen staat lijkt me inderdaad best te doen.
Op dit moment heb ik geen vaste toegang tot het dak, die was eigenlijk ook niet gepland. Ik heb wel een goeie ladder, daarmee gaat het tot nu toe best :) Ik zou eventueel een doorgang via de vliering kunnen maken, maar ik maak het liefst zo min mogelijk openingen in m'n luchtdichte schil.

De enige fysieke plek waar een grotere boiler zou kunnen hangen is inderdaad het trapgat. Alleen optisch is dat helaas geen optie. Misschien zou die 150L Itho kunnen en dat ik em dan nog netjes kan omtimmeren zodat het niet opvalt, dat zal ik morgen even nameten.

Dank voor de info over de douche WTW, ik had al het vermoeden dat die noodzakelijk zou zijn om als je toch aan de doorstroomverwarmer om het een beetje betaalbaar te houden. Ik heb helaas geen enkele optie (meer) om een verticale douche WTW te plaatsen (afvoer zit aan de douche/linker kant van het huis, maar komt daaronder midden in de woonkamer uit, daar is een koof geen optie. Aansluiten op de afvoer aan de rechterkant van het huis kan niet want het trapgat zit in de weg). Maar er zijn iig douchegoot WTWs met een redelijk rendement, alhoewel die wel echt heel duur zijn (Joulia 10P kost 2400 ;( ) en ook nog vrij diep, dus moet even kijken of daarvoor niet teveel uit de balklaag gehaald moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@aaahaaap een goede ladder kan natuurlijk ook (arbo doet daar wel steeds moeilijker over, maar voor jezelf mag een hoop).
Ik had een kleine tuin in gedachten waar een ladder ook niet past :)
Voor WTW heeft een Sanura ook nog iets van 40% rendement voor €700.

Ik ben niet bang voor de dakbelasting, maar wil met het frame eventuele trillingen zo weinig mogelijk oppervlakte geven om mee te kunnen resoneren, vandaar bij de muren inkoppelen. Denk aan drummen aan de rand of midden op het vel.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaahaaap
Proton_ schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 20:20:
@aaahaaap een goede ladder kan natuurlijk ook (arbo doet daar wel steeds moeilijker over, maar voor jezelf mag een hoop).
Ik had een kleine tuin in gedachten waar een ladder ook niet past :)
Voor WTW heeft een Sanura ook nog iets van 40% rendement voor €700.

Ik ben niet bang voor de dakbelasting, maar wil met het frame eventuele trillingen zo weinig mogelijk oppervlakte geven om mee te kunnen resoneren, vandaar bij de muren inkoppelen. Denk aan drummen aan de rand of midden op het vel.
Ik deel de ladder met de buren, dan is het wel te doen :)

Duidelijk verhaal over de koppeling aan de muren. Maakt het nog uit waar die muren van gemaakt zijn? Aan de achterzijde zit na de houtskeletbouw een spouw van ~3cm en dan nog een gemetselfde halfsteens muur. De linkerzijde is puur houtskeletbouw met rabatdelen en aan de rechterkant loopt het platte dak door naar de buren, we hebben tegelijkertijd verbouwd dus het dak is in 1 keer doorgetrokken (wel gescheiden houtskeletbouw muur en dak natuurlijk).
Of bedoel je puur zet de punten waar het frame contact staat met het dak het liefst boven deze muren?

Die Sanura optie kende ik nog niet. Om eerlijk te zijn lijkt me dat een mooie oplossing voor als je niks anders kunt in een een flatje ofzo maar het is niet echt het soort van afwerking/resultaat wat voor mij acceptabel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
aaahaaap schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 19:47:
[...]

Itho was een van de weinigen met volledig koperen boilers had ik al gezien. Ik wist niet dat ze ook nog helemaal warm gestookt konden worden, mooi pluspunt in dit geval :) Zijn dit electrische boilers of indirect verwarmde?
De 50L electrische versie zou ik zonder problemen kwijt kunnen. Alle grotere maten (zelfs de 80L) zouden betekenen dat ik een wasdroger combinatie moet nemen en dus geen warmtepompdroger kwijt kan, wat wel jammer zou zijn.
Indirect met warmtewisselaar in de voet.
Als je slechts 50l kwijt kan dan is alleen cop1 realistisch… en dan is een dikke doorstromer zuiniger… mits je enige discipline hebt :)

Dikke doorstromer is krap op 3x25A

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Hoeveel ruimte is er voor een liggend vat in die nok boven de etage? Die indirecte vaten van Itho hebben minder nadeel in liggende situering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaahaaap
Ronald schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 20:59:
[...]

Indirect met warmtewisselaar in de voet.
Als je slechts 50l kwijt kan dan is alleen cop1 realistisch… en dan is een dikke doorstromer zuiniger… mits je enige discipline hebt :)

Dikke doorstromer is krap op 3x25A
OK. Ik zat zelf nog die 50L versie te overwegen en em dan automatisch tijdens de piekmomenten van de zonnepanelen op te laden ala E-boiler tussen DWTW en CV-ketel
De bulk van het warm water verbruik zal douchen zijn en dat is in de regel maar 1x per dag in de ochtend, dus lijkt redelijk te plannen zo.

Ja, doorstromer heeft al gauw heel veel vermogen nodig, ik heb de extra buizen hiervoor liggen en nog net genoeg ruimte in m'n groepenkast voor een extra 3 fasen aardlekautomaat, dus wat dat betreft zou het wel kunnen. Dit zou een goede reden kunnen zijn om een douche WTW als noodzakelijk te zien, maakt het benodigde vermogen waarschijnlijk een stuk minder extreem.
Ronald schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 21:04:
Hoeveel ruimte is er voor een liggend vat in die nok boven de etage? Die indirecte vaten van Itho hebben minder nadeel in liggende situering
De vliering is niet heel groot, ~1m hoog op het hoogste punt en vanaf het gat voor de vlisotrap ~1m naar de zijgevel. Dus wordt waarschijnlijk ook krap.
Zijaanzicht vliering
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i0y6TtbYNT3hUjA7pzR93uiMCwQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sI6me8piACtL9hBxupSBXgLU.png?f=fotoalbum_large
Bovenaanzicht vliering, met WTW en gat voor de vlisotrap erin
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0bgCVi99DW62Y2224BStsSBt5cM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SrMOPaeXea50sq6iMrVtO2xx.png?f=fotoalbum_large

De wand eronder op de overloop zit al dicht, maar als het echt moet zou die nu nog open kunnen, er is nog niet gestuct.

Ik kan overigens geen horizontale (indirect verwarmde) boilers vinden van Itho, weet je misschien een naam/typenummer?

[ Voor 11% gewijzigd door aaahaaap op 06-10-2023 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Oogt alsof er 60x60 in past, al zal het er in krijgen spectaculair zijn.

WPV-H
https://www.ithodaalderop...gende-voorraadvaten-wpv-h

Ik heb er 1 gezien in de trainingsruimte van itho ;-)

Overigens deze zijn “direct”, maar zouden met losse laadmodule indirect te maken moeten zijn (was voor mijn situatie suggestie van Itho trainer - ik zal het vat moeten ophangen aan wand)
https://www.ithodaalderop...onsument/product/03-00589

[ Voor 47% gewijzigd door Ronald op 06-10-2023 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:04
AEG heeft trouwens een was-droogcombi met warmtepomp, geen idee of het wat is maar als je echt zo moet woekeren met ruimte is het wellicht een optie om te overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaahaaap
Ronald schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 21:20:
Oogt alsof er 60x60 in past, al zal het er in krijgen spectaculair zijn.

WPV-H
https://www.ithodaalderop...gende-voorraadvaten-wpv-h

Ik heb er 1 gezien in de trainingsruimte van itho ;-)

Overigens deze zijn “direct”, maar zouden met losse laadmodule indirect te maken moeten zijn (was voor mijn situatie suggestie van Itho trainer - ik zal het vat moeten ophangen aan wand)
https://www.ithodaalderop...onsument/product/03-00589
Bedankt voor de links/info! Interessant product, grappig dat ze de indirecte verwarming erbuiten doen. Lijkt erop dat ze daarvoor een kleine platenwisselaar gebruiken, wel benieuwd hoe de efficiency zich daarvan verhoudt t.o.v. een spiraal in de boiler zelf.

Anyway, net even zitten tetrissen met een blok met de afmetingen van de kleinste versie, maar die krijg ik zoals ik al verwachtte ook niet op de vliering, hij steekt of over het trapgat heen of door het dak :P
De ruimte tussen trapgat en linker zijgevel (het bovenste deel op het bovenaanzicht) zit al helemaal vol met de WTW, ik zal dat er nog even bijzetten in de tekening in de vorige post. Dus gaat helaas niet lukken.
De kleinste is ook al 200L, 120/100/80 oid zou al wat haalbaarder zijn verwacht ik, maar die hebben ze helaas niet zo te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaahaaap
ASW1 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 21:52:
AEG heeft trouwens een was-droogcombi met warmtepomp, geen idee of het wat is maar als je echt zo moet woekeren met ruimte is het wellicht een optie om te overwegen.
Goed om te weten. Die had ik op de een of andere manier gemist, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@aaahaaap het wordt misschien ernstig creatief met kurk… maar er is een staande 150 en een 120 bedoeld voor de Vincent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

je kan makkelijk een tank kwijt op de vliering van rond de 100L met spiraal, die zijn ongeveer 1 meter hoog. mogelijk moet we een ondervloer of valse wand worden gemaakt om het gewicht te dragen maar dat is dan ook alles.

warmtepomp van 5kW moet je gebuik makkelijk af kunnen dekken.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaahaaap
flippy schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 23:28:
je kan makkelijk een tank kwijt op de vliering van rond de 100L met spiraal, die zijn ongeveer 1 meter hoog. mogelijk moet we een ondervloer of valse wand worden gemaakt om het gewicht te dragen maar dat is dan ook alles.

warmtepomp van 5kW moet je gebuik makkelijk af kunnen dekken.
Die 1m is alleen beschikbaar precies bij de nok/punt, zodra je iets van ~60cm breed wilt plaatsen blijft er nog maar ~70cm hoogte over.
In het originele plan zou de CV op de vliering komen, dit was toen gepland met een Tzerra Ace omdat dat een van de kleinste CVs is (~50cm hoog). Helaas bleek met alle aansluitingen erbij deze ook al gauw richting de 1m in de hoogte nodig te hebben, en zelfs als we dit deels in de vloer van de vliering zouden plaatsen ging dit niet passen.

Bedankt voor de bevestiging van het vermogen. Ik hou 4-5kW aan als richtpunt denk ik, meer lijkt niet nodig te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaahaaap
Maurice1066 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 19:46:
Massa zit denk idd wel goed.

Zou als het kan voor full electric gaan en geen hybride.
Dank voor de input. Wat is voor jou de reden om te zeggen ga voor full electric en geen hybride?

Hybride maakt het wel een stuk makkelijker want de CV + binnenunit voor de WTW zijn beide geen probleem om te plaatsen en de grootste uitdaging (een boilervat vinden dat gaat passen/plek vinden voor een boilervat) is gelijk opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaahaaap
Ronald schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 22:58:
@aaahaaap het wordt misschien ernstig creatief met kurk… maar er is een staande 150 en een 120 bedoeld voor de Vincent
Die had ik ook nog niet gevonden. Ik ga morgen nog wel even nameten of 1 van de opties met de boilervaten gaat werken. Bedankt voor de hulp/opties tot nu toe in ieder geval! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice1066
Bij hybride heb je nog gas nodig, dus vastrecht en ruimte binnen en meer apparaten en meer complex enz.... ik snap de drang naar hybride nooit zo. Ik zit in een oud huis, bezig met 5kw monoblock, geen spullen binnen anders dan afgifte systeem. Ketel staat al op marktplaats 😉. Sww via split wpb btw.

Oh en ik heb een joulia 5p douche wtw. Omdat de douch op de bg zit. heeft ook aardig rendement en is behoorlijk goedkoper. 10p vond ik te gek qua prijs. Ik heb echter een compleet nieuwe badkamer welke direct op de wpb is gegaan, dus geen idee hoeveel het helpt. Met meer comfort (grotere douchkop) omgerekend verbruik ik niet meer dan gas in de oude situatie lijkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

aaahaaap schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 23:41:
[...]

Die 1m is alleen beschikbaar precies bij de nok/punt, zodra je iets van ~60cm breed wilt plaatsen blijft er nog maar ~70cm hoogte over.
In het originele plan zou de CV op de vliering komen, dit was toen gepland met een Tzerra Ace omdat dat een van de kleinste CVs is (~50cm hoog). Helaas bleek met alle aansluitingen erbij deze ook al gauw richting de 1m in de hoogte nodig te hebben, en zelfs als we dit deels in de vloer van de vliering zouden plaatsen ging dit niet passen.

Bedankt voor de bevestiging van het vermogen. Ik hou 4-5kW aan als richtpunt denk ik, meer lijkt niet nodig te zijn.
dan moet je een hangtank nemen en een wasmachine/droger combi pakken als het in het washoek moet.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaahaaap
Maurice1066 schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 00:05:
Bij hybride heb je nog gas nodig, dus vastrecht en ruimte binnen en meer apparaten en meer complex enz.... ik snap de drang naar hybride nooit zo. Ik zit in een oud huis, bezig met 5kw monoblock, geen spullen binnen anders dan afgifte systeem. Ketel staat al op marktplaats 😉. Sww via split wpb btw.

Oh en ik heb een joulia 5p douche wtw. Omdat de douch op de bg zit. heeft ook aardig rendement en is behoorlijk goedkoper. 10p vond ik te gek qua prijs. Ik heb echter een compleet nieuwe badkamer welke direct op de wpb is gegaan, dus geen idee hoeveel het helpt. Met meer comfort (grotere douchkop) omgerekend verbruik ik niet meer dan gas in de oude situatie lijkt het.
Ik heb op zich geen drang naar hybride ;) ben puur op zoek naar wat zowel financieel als kwa ruimte praktisch realiseerbaar is/logisch is. Het financiele plaatje heb ik nog helemaal niet naar gekeken, maar zal het vastrecht er zeker in meenemen.

Bevalt die Joulia verder een beetje? Wordt is snel vuil? En is ie een beetje makkelijk schoon te maken?
Hoe moet je die efficiency cijfers van douche WTWs eigenlijk zien. Die 5P is ~35% bij 12.5L/min, wat betekent dit praktisch? Dat is de helft daarvan kan opwarmen? Zou handig zijn om dit te weten voor het bepalen van de impact op het benodigde volume van het buffervat.

En de prijs van de 10P slaat inderdaad nergens op, zou 1000 minder moeten zijn om het wat logischer te maken, maargoed, niks aan te doen.

[ Voor 9% gewijzigd door aaahaaap op 07-10-2023 09:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurice1066
Zoals gezegd kan ik niet echt beoordelen hoeveel hij eigenlijk doet. Er is wel een topic op het forum over meten aan de DWTW, maar dacht niet dat de joulia veel besproken is. Omdat ik nu de kans had met de nieuwe badkamer, gewoon de stap genomen. Ik gebruik denk iets minder water, dan komt er wat meer tijd om het water op te warmen en wat meer rendement.

Schoonmaken is goed te doen met het meegeleverde borsteltje. 2 clips ontgrendelen en sifon kap eruit halen, dan heb je een bak met 5 koperen pijpjes, meer niet. Ding zit goed in elkaar, mag ook wel voor het geld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaahaaap
Heeft iemand nog suggesties voor een specifiek type? Zou dan 4 a 5 kW moeten zijn en zo stil/weinig trillingen als mogelijk.

Ik zie in het Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11 topic vooral Panasonic 5kW en Mitsubishi 5kW genoemd worden (vooral uit het buitenland kwa kosten), tevens wat keren de Amber (Itho Daalderop Amber) en de Elga.

De Panasonic MDC05J3E5 is als ik het goed begrijp een oudere generatie, maar ik zie geen monoblocs in de K/L generatie, is dat correct?
Van Mitsubishi kan ik niet heel veel monoblocs vinden
Amber zou de 6,5 kW monobloc worden dan, wat groter dan ik nodig heb, maar kleiner hebben ze niet
Van de Elga begrijp ik uit het algemene topic dat de 4kW niet voldoende is voor de winter/-10 en de 6kW wel

Welke hiervan zou de beste optie zijn? En zijn er nog andere/betere opties dan deze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

aaahaaap schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 11:05:
Heeft iemand nog suggesties voor een specifiek type? Zou dan 4 a 5 kW moeten zijn en zo stil/weinig trillingen als mogelijk.

Ik zie in het Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11 topic vooral Panasonic 5kW en Mitsubishi 5kW genoemd worden (vooral uit het buitenland kwa kosten), tevens wat keren de Amber (Itho Daalderop Amber) en de Elga.

De Panasonic MDC05J3E5 is als ik het goed begrijp een oudere generatie, maar ik zie geen monoblocs in de K/L generatie, is dat correct?
Van Mitsubishi kan ik niet heel veel monoblocs vinden
Amber zou de 6,5 kW monobloc worden dan, wat groter dan ik nodig heb, maar kleiner hebben ze niet
Van de Elga begrijp ik uit het algemene topic dat de 4kW niet voldoende is voor de winter/-10 en de 6kW wel

Welke hiervan zou de beste optie zijn? En zijn er nog andere/betere opties dan deze?
pak gewoon de MDC05J3E5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaahaaap
Nog iets anders, als ik het even snel zo positief mogelijk voor de warmtepomp doorreken zou ik met een hybride ~200 euro per jaar besparen en met all electric ~500 (inclusief de vaste kosten voor de gasaansluiting). Dit is uitgaand van 400m3 gas voor de verwarming straks en met de veel te hoge prijzen van het prijsplafond (1,45 /m3 en 0,45/kWh).

Dat betekent effectief dat hybride alleen financieel zin heeft bij een echt kleine warmtepomp, 4k uitgeven betekent al 20 jaar terugverdientijd.
En dat een all electric van 7k (wat al weinig is en dan vergeet ik even de plaatsingsproblemen van de boiler) ook al 14 jaar zou duren.

Lijkt erop dat het financieel niet heel veel zin heeft om dit op dit moment te doen voor mijn situatie? Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@aaahaaap Het prijsplafond had veel te dure stroom :)
Kijk maar naar de vaste contracten voor komend jaar en de voorgenomen belastingschuif.
Afgezien daarvan is 7k wel haalbaar als de installatie eenvoudig gehouden kan worden en/of (grotendeels) dhz. Met de subsidie daarna eraf kan het net uit.
Douchewater is in deze opstelling het duurst, dus je zou nog een sommetje kunnen maken zonder boiler met een doorstromer.
De conclusie dat hybride zinloos is klopt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaahaaap
Proton_ schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 13:26:
@aaahaaap Het prijsplafond had veel te dure stroom :)
Kijk maar naar de vaste contracten voor komend jaar en de voorgenomen belastingschuif.
Afgezien daarvan is 7k wel haalbaar als de installatie eenvoudig gehouden kan worden en/of (grotendeels) dhz. Met de subsidie daarna eraf kan het net uit.
Douchewater is in deze opstelling het duurst, dus je zou nog een sommetje kunnen maken zonder boiler met een doorstromer.
De conclusie dat hybride zinloos is klopt wel.
Bedankt voor de input. Mee eens dat het prijsplafond niet helemaal dezelfde balans had. Als ik de huidige prijzen van Oxxio of Vattenfall pak (~0.30-0.35/kWh en ~1.20-1.30/m3) is de besparing ongeveer 30 euro meer per jaar. Relatief gezien t.o.v. de besparing op basis van de prijsplafond prijzen best een grote stijging, maar in absolute zin heeft het niet heel veel impact op de terugverdientijd.
Komt natuurlijk omdat het verbruik van gas al behoorlijk laag is/zal zijn. Het gaat maar om ~400 m3 aan gas, da's ongeveer een derde van het gemiddelde voor een tussenwoning (1170 m3 volgens het Nibud), dus dan is de besparing ook maar een derde van het gemiddelde natuurlijk.

De subsidie scheelt wel aardig, voor bijvoorbeeld de WH-MDC05J3E5 is die 2.700 en voor de Amber 6.5 2.550, als inderdaad lukt om het voor 7k te installeren scheelt dat wel aardig op de terugverdientijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

aaahaaap schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 21:12:
[...]

Bedankt voor de input. Mee eens dat het prijsplafond niet helemaal dezelfde balans had. Als ik de huidige prijzen van Oxxio of Vattenfall pak (~0.30-0.35/kWh en ~1.20-1.30/m3) is de besparing ongeveer 30 euro meer per jaar. Relatief gezien t.o.v. de besparing op basis van de prijsplafond prijzen best een grote stijging, maar in absolute zin heeft het niet heel veel impact op de terugverdientijd.
Komt natuurlijk omdat het verbruik van gas al behoorlijk laag is/zal zijn. Het gaat maar om ~400 m3 aan gas, da's ongeveer een derde van het gemiddelde voor een tussenwoning (1170 m3 volgens het Nibud), dus dan is de besparing ook maar een derde van het gemiddelde natuurlijk.

De subsidie scheelt wel aardig, voor bijvoorbeeld de WH-MDC05J3E5 is die 2.700 en voor de Amber 6.5 2.550, als inderdaad lukt om het voor 7k te installeren scheelt dat wel aardig op de terugverdientijd.
ge maakt nu wel de ENORME aanname dat de prijzen niet allemaal omhoog gaan. ik durf er een leuk flesje wiskey op te zetten dat je binnen 5 jaar een traantje wegpinkt als je de prijzen/kosten gaat vergelijken tussen nu en dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaahaaap
flippy schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 21:21:
[...]

ge maakt nu wel de ENORME aanname dat de prijzen niet allemaal omhoog gaan. ik durf er een leuk flesje wiskey op te zetten dat je binnen 5 jaar een traantje wegpinkt als je de prijzen/kosten gaat vergelijken tussen nu en dan.
Tsjah, dat blijft koffiedik kijken :) De gasvoorraden zitten nu iig allemaal alweer ~100% vol zonder al te veel issues, dus daar lijkt nog niet echt een probleem te verwachten.

Daarnaast hoor ik iig meer over problemen met het elektriciteitsnet wat instabiel/overbelast is/wordt, dus je zou net zo goed kunnen zeggen dat de kans op storingen daarvan groter is en je dan in de winter zonder verwarming zit. Blijft allemaal een gok en daar is het moeilijk een goed plan op te maken :)

[ Voor 3% gewijzigd door aaahaaap op 08-10-2023 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

aaahaaap schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 21:28:
[...]

Tsjah, dat blijft koffiedik kijken :) De gasvoorraden zitten nu iig allemaal alweer ~100% vol zonder al te veel issues, dus daar lijkt nog niet echt een probleem te verwachten.

Daarnaast hoor ik iig meer over problemen met het elektriciteitsnet wat instabiel/overbelast is/wordt, dus je zou net zo goed kunnen zeggen dat de kans op storingen daarvan groter is en je dan in de winter zonder verwarming zit. Blijft allemaal een gok en daar is het moeilijk een goed plan op te maken :)
je cv ketel doet het ook niet zonder stroom dus dat zal een nutteloos argument blijven om op gas te blijven.

en stroomnet is tot zover nergens last van. het is de taak van de netbeheerder om capciteit beschikbaar te maken waar nodig, daar krijgen ze ook het geld voor. de meer kWh's er door de kabels gaan de meer ze verdienen dus ze zijn er zelf ook bij gebaat. zou me daar dus niet zo druk om maken. die tienduizenden laadpalen overal doen het ook gewoon en volgens "ik hoor mensen zeggen" zouden we al lang alleen nog kaarslicht hebben inmiddels als die palen er zouden komen....
laat ook voorop staan dat de capaiteitsproblemen die er zijn van toepassing zijn op nieuwe locaties en uitbreidingen op bestaande industrieterreinen voor grootverbruikers. jan met de pet is niet een factor op het stroomnet.

[ Voor 15% gewijzigd door flippy op 08-10-2023 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@aaahaaap douche doorstromer kan ook. Beetje afhankelijk van je douche gedrag en voorkeur. 11kW ga je geen regendouche mee voeden. Eerder denken aan een 5l/min nevel douche.

Hoge verbruikskosten. Maar geen standverlies en boiler kosten + installatie.

Itho amber 65 doet iets van 4kW als het goed koud is. In het amber topic staan wel wat video’s… ding lijkt zeer trillingsarm. Ook meegemaakt (de 95) tijdens SWW productie binnen in trainingsruimte bij Itho. Dat was best indrukwekkend wat betreft geluid… en dan hoort zo’n unit niet binnen te staan ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaahaaap
Ronald schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 22:52:
@aaahaaap douche doorstromer kan ook. Beetje afhankelijk van je douche gedrag en voorkeur. 11kW ga je geen regendouche mee voeden. Eerder denken aan een 5l/min nevel douche.

Hoge verbruikskosten. Maar geen standverlies en boiler kosten + installatie.

Itho amber 65 doet iets van 4kW als het goed koud is. In het amber topic staan wel wat video’s… ding lijkt zeer trillingsarm. Ook meegemaakt (de 95) tijdens SWW productie binnen in trainingsruimte bij Itho. Dat was best indrukwekkend wat betreft geluid… en dan hoort zo’n unit niet binnen te staan ;-)
Ja, ik neig wel naar 1 van de nieuwere modellen zoals de Amber of Panasonic L modellen, je ziet duidelijk dat voor de nieuwere generaties meer tijd en moeite gestoken is in ervoor te zorgen dat ze stil zijn. Jammer alleen dat ze een stuk duurder zijn ;(

En doorstromer is misschien nog wel een optie ook. Niet heel efficient natuurlijk, maar een stuk kleiner en met douche WTW en zonnepanelen nog wel te verantwoorden lijkt het.

Het zou ook nog een optie kunnen zijn om die doorstromer te combineren met de 50L electrische boiler van Itho, dan gebruik je em alleen als extratje/als capaciteit van het vat onvoldoende is, maar misschien levert dat juist alleen maar de nadelen van beide systemen op?

[ Voor 10% gewijzigd door aaahaaap op 09-10-2023 00:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaahaaap
Ik zie trouwens net dat bij mijn netbeheerder de vaste lasten voor een gasaansluiting 50 euro lager zijn wanneer je minder dan 500m3 per jaar gebruikt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ebPqjnhSsyHCOLmQ6LX8mymoEWY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/y26Bmqp7CB9Y1urdd40xjY7F.png?f=fotoalbum_large

Scheelt nog meer dan de veranderde energieprijzen op de terugverdientijd (in negatieve zin).

[ Voor 8% gewijzigd door aaahaaap op 08-10-2023 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaahaaap
Nog even zitten kijken naar alternatieven voor het boilervat toen kwam ik deze tegen Flamco Flextherm Eco https://flamco.aalberts-h...00/groups/g+c+p+a+nr+view
Is blijkbaar een soort van zout accu voor sww.

De kleinste versie levert als ik het goed begrijp 71L sww in een kleiner formaat dan de 50L electrische Itho boiler, dus misschien nog wel een goeie optie.

[edit] Zie nu dat hier al een topic over is, ervaring zijn zo te zien niet heel positief Flamco PCM/ warmtebatterij : wie heeft het?

[ Voor 22% gewijzigd door aaahaaap op 09-10-2023 00:10 ]

Pagina: 1