20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3
een kleine bump voor dit topic. Onlangs meer info gelezen over de thermische boiler van Flamco. Tegenwoordig heeft men het volgende systeem in de verkoop, verkrijgbaar met verschillende capaciteiten.
(https://www.warmteservice...xTherm-Eco-E3-/p/08051000)
Ik vind het erg aantrekkelijk vanwege zijn beperkte omvang, maar twijfel over de instellingen van het apparaat. Het liefst wil ik natuurlijk bijladen wanneer mijn PV systeem op volle toeren draait en het minder doet wanneer de zon weg is. Dus.. heeft iemand al zo'n ding in huis gehaald en wat zijn de ervaringen?
Grt
Joost
:strip_exif()/f/image/i7HcDD500SgojEZuCjWG7kT4.jpg?f=fotoalbum_large)
Kan het niet goedkoper?... wát zeg ik nu? dát woord bestaat anno 2022 niet meer!
Een warmtepomp boiler laten plaatsen is het alternatief, heb je ook veel meer SWW; 200-270 liter.
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3
Myenergi gaf aan dat de Flextherm eco goed samenwerkt met de Eddi. (minimaal vermogen = 200 watt).
Het voordeel is compact, langere levensduur (kan het element wel tussentijds vervangen worden?) en geen legionella run nodig.
Ik ben toch benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken in de situatie waarbij salderen gaat stoppen en je een overschot PV elektra hebt.
Zolang je voor teruglevering 60+ cent per kWh krijgt bestaat er geen overschot. Als het voorstel door de kamer komt om de terugleververgoeding minimaal 75% van de kostprijs te laten zijn heb je zelfs gegarandeerd een opbrengst die je moeilijk kan terugverdienen met een andere oplossing waar je je stroom in stopt.DJ-B schreef op donderdag 29 september 2022 @ 15:33:
Vandaag heb ik contact gehad met Myenergi over de Eddi voor een SWW voorziening op basis van overschot zonnestroom.
Myenergi gaf aan dat de Flextherm eco goed samenwerkt met de Eddi. (minimaal vermogen = 200 watt).
Het voordeel is compact, langere levensduur (kan het element wel tussentijds vervangen worden?) en geen legionella run nodig.
Ik ben toch benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken in de situatie waarbij salderen gaat stoppen en je een overschot PV elektra hebt.
Daarnaast is dit apparaat dermate klein als "accu" dat ik er werkelijk geen business case in zie.
[ Voor 19% gewijzigd door pagani op 29-09-2022 15:41 ]
OK, gaan we weer:DJ-B schreef op donderdag 29 september 2022 @ 15:33:
Vandaag heb ik contact gehad met Myenergi over de Eddi voor een SWW voorziening op basis van overschot zonnestroom.
niet doen, klaar
Lange versie:
Stroom 1 op 1 omzetten in warm water is een beetje een sneue hobby. Je hebt voor elke m3 aardgas dan circa 8 kWh stroom nodig. Bij een gemiddeld verbruik van bijv. 200 m3/jaar voor douchen zit je op full-electric dan al aan 1600 kWh stroom per jaar.
Je kunt het ook niet langer opslaan dan een paar dagen dus het heeft ook geen nu voor seizoensbuffering ofzo.
Als je graag je stroom wilt gebruiken voor warm tapwater koop dan een warmtepompboiler oid, scheelt een factor 3 aan benodigde stroom (en dus ook veel minder belasting voor het milieu etc)
zoals hierboven aangegeven: er bestaat in NL helemaal geen overschot aan stroom. Ik begrijp ook niet dat er iemand in NL is die dat apparaat koopt, maar ze zullen wel goede verkopers hebben
[ Voor 7% gewijzigd door Fr33z op 29-09-2022 15:41 ]
Maar als je, zoals ik, geen ruimte hebt voor een warmtepompboiler zou het een optie kunnen zijn. Een COP van 1 staat mij uiteraard erg tegen. Het ei van columbus is nog niet gelegd.Fr33z schreef op donderdag 29 september 2022 @ 15:40:
[...]
OK, gaan we weer:
niet doen, klaar
Lange versie:
Stroom 1 op 1 omzetten in warm water is een beetje een sneue hobby. Je hebt voor elke m3 aardgas dan circa 8 kWh stroom nodig. Bij een gemiddeld verbruik van bijv. 200 m3/jaar voor douchen zit je op full-electric dan al aan 1600 kWh stroom per jaar.
Je kunt het ook niet langer opslaan dan een paar dagen dus het heeft ook geen nu voor seizoensbuffering ofzo.
Als je graag je stroom wilt gebruiken voor warm tapwater koop dan een warmtepompboiler oid, scheelt een factor 3 aan benodigde stroom (en dus ook veel minder belasting voor het milieu etc)
zoals hierboven aangegeven: er bestaat in NL helemaal geen overschot aan stroom. Ik begrijp ook niet dat er iemand in NL is die dat apparaat koopt, maar ze zullen wel goede verkopers hebben
Wat heb je nu dan als CV en WW oplossing ?Jan Workum schreef op donderdag 29 september 2022 @ 17:30:
Maar als je, zoals ik, geen ruimte hebt voor een warmtepompboiler...
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Combiketel Bosch, nu de isolatie aan het optimaliseren (jaren '30 woning) Op de plek van de combiketel zou dan iets anders moeten komen maar er is weinig plek voor een boilervat.DukeBox schreef op donderdag 29 september 2022 @ 19:27:
[...]
Wat heb je nu dan als CV en WW oplossing ?
https://www.pcmtechnology.eu/nl/toepassingen/energiebuffers. Valt onder OC Autarkis.
Zij hebben een pcm buffer met pcm52 platen. 52 graden dus.
Bestaat uit een drukloze bak, 750 x 750 x 1500, 195 liter water. Gevuld komt het totaal op 600 kg.
TMX-PCM52 heeft volgens hun opgave een opslagcapaciteit bij T=55 graden, dt 7 graden, van 24 kWh
Prijsopgave 4800,= excl. btw
Dit lijkt al een mooie aanzet voor buffervat alternatieven!
[ Voor 3% gewijzigd door Scores op 30-09-2022 11:29 . Reden: Totaal gewicht toegevoegd ]
Wat wil je weten ?
offtopic: wat een vreselijke site en teksten staan er op die pcmtechnology-pagina zeg. 12 uitroeptekens!!!__### l33t bullshit, dit is toch geen bedrijf :-S
Hij heeft 1 stekker en de COP =1 van het element. Dat vind ik het enige nadelige eraan.
Daarentegen past hij prima in de meterkast ( WAF = dikke OK, een buffervat kwam er niet in hier ), je hoort m niet en kunnen we er ( getest ) minimaal 2x van douchen en 1x een bad vol laten lopen. De 6E geeft 185 liter warm water. ( dat mengt je douchekraan weer met koud water tot bv 40 graden ).
O .. en NUL onderhoud tegenover een groot vat met een electrisch element erin. Het is een gesloten systeem dat niet gaat coroderen.
Wij warmen nu via " de stekker " op en aflopen maand kostte dat 95 kwh aan stroom (4 personen hier ).
We zijn in afwachting van de SolarEdge Hot water ( power diverter ). is al maanden vertraagd. We hebben veel zonnepanelen op het dak namelijk. je kunt namelijk de controller loskoppelen van het verwarmings-element. De controller stuurt een relais aan die aan/uit doet. Daar kun je dan je eigen Power diverter op koppelen zodat ie alleen laadt met overschot, variabel dus.
Hij heeft *twee* warmtewisselaars. Eentje gebruiken we voor warm tapwater. De ander zou je kunnen gebruiken voor thermisch laden via een warmtepomp of whatever.
[ Voor 9% gewijzigd door ramonfincken op 08-12-2022 15:44 ]
Aangezien het salderen uiteindelijk zal verdwijnen lijkt me dit een heel aardige optie. Er is reeds vloerverwarming aanwezig (en een houtkachel). We zitten hier op het stadswarmte netwerk, een optie om daar helemaal vanaf te gaan lijkt me mischien wel een brug te ver nog, maar zou zou ik best willen.
Ramon, je geeft aan dat je 2 keer kan douchen en een bad kan vullen (op een 'opgeladen batterij'). En gebruik je de Flamco ook om ruimtes te verwarmen?
Bedoel je daadwerkelijk 2 keer douchen EN een bad vullen? Zoiets zou voor ons ruim voldoende zijn. Met de toekomstige verbouwing van de badkamer zal het bad hoogstwaarschijnlijk toch verdwijnen.
Nog even wachten tot er voor deze systemen ook subsidie beschikbaar komt. Dan is het voor onze situatie een heel aardige oplossing denk ik.
Satefan
Ja het is achter elkaar 2x douche en 1x bad.
Ik was al van plan een blog/uitleg over ons huis te geven met wat fotos, je kunt het hier zien: https://huis.ramonfincken...m-eco-pcm-warmtebatterij/
Een koper/RVS boiler heeft ook geen onderhoud. Dus in dat opzicht zie ik geen voordeel.
Een warmtepompboiler had ik liever gehad, maarja .. die ruimte he ..
heeft een koper/rvs boiler nooit onderhoud aan het element? Kalk en erosie?
Ligt aan het type boiler, bijvoorbeeld een Daalderop elektrische boiler https://www.ithodaalderop...onal/product/07-14-18-049 heeft het element niet in het water zitten, dus dan heb je daar geen last van inderdaad.ramonfincken schreef op woensdag 28 december 2022 @ 16:16:
Ja qua ruimte echt super. Echt jammer dat is maar COP =1 heeft inderdaad.
Een warmtepompboiler had ik liever gehad, maarja .. die ruimte he ..
heeft een koper/rvs boiler nooit onderhoud aan het element? Kalk en erosie?
Ik zag dat je in Almere zit bij Vattenfall. Ik woon in Lelystad en dus ook Vattenfall. Als ik het goed begrijp gebruik je de Flamco alleen voor Sanitair Warm Water.ramonfincken schreef op woensdag 28 december 2022 @ 15:49:
@Satefan toevallig hebben wij ook stadswarmte, daar willen we van af. Hoge vaste kosten en we hebben al vaste aircos.
Ja het is achter elkaar 2x douche en 1x bad.
Ik was al van plan een blog/uitleg over ons huis te geven met wat fotos, je kunt het hier zien: https://huis.ramonfincken...m-eco-pcm-warmtebatterij/
Ik ben er nog niet uit wat de handigste setup is. Ik overweeg ook de optie om de Flamco in de retour van de stadsverwarming op te nemen. Dan verlaag je de delta-T van het systeem als de Flamco 'opgeladen' is, dus ook als de vloerverwarming af en toe aan springt.
We gebruiken de vloerverwarming minimaal, als het koud wordt in huis (prima isolatie) dan doen we de houtkachel aan. Dan is het hier makkelijk 23 of 24 graden binnen, de tussendeur open en boven is het dan ook behagelijk.
Anyway, bedankt voor het delen van de info, ik overweeg sterk om er 1 bestellen (de zwaarste gelijk dan maar). De buurman werkt bij Warmteservice en kan ze ook leveren, ben ik inmiddels mee in contact.
Oh ja, heb je de Flamco laten plaatsen? Of zelf gedaan?
groet,
Satefan
Ik heb m zelf besteld en via onze aannemer/klusjesman laten installeren. Qua water enzo ben ik meer van het bedenken en niet uitvoeren zeg maar
Als je m op de retour zet eh .. hoe precies? Want je pakt dan 1 wisselaar voor opladen vanuit de retour, maar dat is altijd lager dan dat jouw verwarming pakt (want = retour), hoe zie je voor je dat het dan slim gaat werken ?
Ik ben met water etc ook niet zo van het uitvoeren, maar komt wel goed, mn kennis van Warmteservice zit dicht bij het vuur natuurlijk.
Ik dacht om het opladen alleen met stroom te doen, en al het gebruikte tapwater door de retour te sturen via de Flamco. Er zijn ook wel setups waar een warmtepomp op de retour van de stadswarmte is aangesloten. Maar zal de experts even vragen.
Het meest ideale is de stadswarmte eruit mieteren natuurlijk, vandaar dat ik ook gelijk de grootste versie van Flamco wil bestellen. Ik ga de aanvoer van de stadswarmte dan dichtdraaien en eens kijken of we er zo mee kunnen leven. Als dat een tijdje goed daat dan mogen ze m definitief afsluiten.
[ Voor 12% gewijzigd door Satefan op 29-12-2022 11:20 ]
Zeker wel interessant, maar qua prijs zouden ze een stuk lager moeten zitten (m.i.)
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
De (s)COP van een warmtepomp+boilervat is natuurlijk aantrekkelijk. Maar de investering is ook best flink, hij neemt veel meer ruimte in en je hebt zo'n ding op je dak dat herrie maakt. Ook is de storingsgevoeligheid groter en de levensduur korter.ramonfincken schreef op donderdag 29 december 2022 @ 14:03:
Eerlijk: als je de ruimte hebt kies dan wel voor een warmtepompboiler en/of warmtepomp ( laatste al dan niet met de flamco als buffer )
Maar in de totaaloverweging verdient hij een plekje natuurlijk.
weet niet waar je dat vandaan haalt maar een warmtepomp is aanzienlijk goedkoper dan dit soort oplichtdoosjes en klagen over geluid komt doorgaans van mensen die nog nooit een warmtepomp hebben gehoord.Satefan schreef op donderdag 29 december 2022 @ 22:00:
[...]
De (s)COP van een warmtepomp+boilervat is natuurlijk aantrekkelijk. Maar de investering is ook best flink, hij neemt veel meer ruimte in en je hebt zo'n ding op je dak dat herrie maakt. Ook is de storingsgevoeligheid groter en de levensduur korter.
[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 29-12-2022 22:08 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
dit ding is dus duurder dan een warmtepompboiler heh. Er zijn weinig situaties waarin dit een leuk idee is, ook na afbouw van de saldering. De voordelen:Satefan schreef op donderdag 29 december 2022 @ 22:00:
[...]
De (s)COP van een warmtepomp+boilervat is natuurlijk aantrekkelijk. Maar de investering is ook best flink, hij neemt veel meer ruimte in en je hebt zo'n ding op je dak dat herrie maakt. Ook is de storingsgevoeligheid groter en de levensduur korter.
* klein/compact dus weinig ruimte nodig
* relatief onderhoudsvrij
* geen geluid in huis
nadelen natuurlijk:
* COP 1, dus als je met 2 personen bent en niet heel veel warm water gebruikt is 600-800 kWh/jaar misschien te halen. Ben je met een gezin van 4 dan stook je zo 1500-2000 kWh weg, dat kan nooit de bedoeling zijn
* duur in aanschaf
Om op je suggestie over subsidie terug te komen:
die is er niet en komt er ook niet. Je ziet dat de subsidieregelingen vrijwel allemaal gaan over apparaten die duurzame energie opwekken. COP 1 systemen zijn dat gewoon niet en dus doen die niet mee. Dat kan in de toekomst veranderen maar reken er maar niet op dat dit snel zal gebeuren. Deze oplossing staat laag op de lijst van dingen die je wilt stimuleren als overheid, we moeten namelijk minder energie gaan gebruiken met z'n allen.
Ik loop elke dag langs de warmtepomp-installatie van de buren. Nu zijn de nieuwere modellen stiller en je hoort m pas echt goed als het koud is. Boven de 7 graden valt het hard mee. Toen het onlangs onder nul was kon je m toch echt heel goed horen.flippy schreef op donderdag 29 december 2022 @ 22:07:
[...]
weet niet waar je dat vandaan haalt maar een warmtepomp is aanzienlijk goedkoper dan dit soort oplichtdoosjes en klagen over geluid komt doorgaans van mensen die nog nooit een warmtepomp hebben gehoord.
Maar...ik geef ook aan dat de warmtepomp ook nader bekeken en vergeleken zal worden...
Ding is nogal overengineerd. Met vacuumpanelen e.d.ZeRoC00L schreef op donderdag 29 december 2022 @ 14:13:
Ik snap echt niet waarom zo’n ding zo duur moet zijn.
Zeker wel interessant, maar qua prijs zouden ze een stuk lager moeten zitten (m.i.)
Wat ik een super oplossing zou vinden:
Dit PCM-materiaal in een WPB doen!
Iets kleiner vat (100L?), wat open kan!
En dan ingekapselde PCM schijven/blokken/donuts erin leggen.
Gaat je WPB stuk of is aan vervanging toe, pak je de schijven eruit en leg je ze in de nieuwe.
De enige vraag is of de huidige generatie warm genoeg wordt. Op de compressor blijft het bij ~57°C? Als dat genoeg is, en het PCM (langzaam) van fase verandert...
je mist inherent een idiote hoeveelheid efficientie. het blijft COP 1 en dat zal niet veranderen. en met een warmtepomp "opladen" is je reinste kapitaalvernietiging door de idiote temperaturen.TheGhostInc schreef op donderdag 29 december 2022 @ 22:35:
[...]
Ding is nogal overengineerd. Met vacuumpanelen e.d.
Wat ik een super oplossing zou vinden:
Dit PCM-materiaal in een WPB doen!
Iets kleiner vat (100L?), wat open kan!
En dan ingekapselde PCM schijven/blokken/donuts erin leggen.
Gaat je WPB stuk of is aan vervanging toe, pak je de schijven eruit en leg je ze in de nieuwe.
De enige vraag is of de huidige generatie warm genoeg wordt. Op de compressor blijft het bij ~57°C? Als dat genoeg is, en het PCM (langzaam) van fase verandert...
er is een reden waarom je dit fopdoosjes niet ziet in de industrie of commerciele toepssingen en alleen word aangesmeerd op vage sites en facebook roddel van mensen die niet begrijpen waar ze eigenlijk over praten.
als je 4~5k hebt te spenderen zijn er een stuk betere dingen om je geld aan uit te geven. zoals een complete warmtepompinstallatie bijvoorbeeld....
men moet niet gaan denken dat iemand op facebook of een vage ZZP BVér in een polder iets weet wat de commerciele sector niet weet. als dit economisch uit zou komen zouden deze dingen al 10 jaar geleden overal zijn geinstaleerd.
[ Voor 26% gewijzigd door flippy op 29-12-2022 23:08 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
De oorsprong van dit apparaat komt niet van facebook of een vage zzp-er: lnkflippy schreef op donderdag 29 december 2022 @ 23:03:
[...]
je mist inherent een idiote hoeveelheid efficientie. het blijft COP 1 en dat zal niet veranderen. en met een warmtepomp "opladen" is je reinste kapitaalvernietiging door de idiote temperaturen.
er is een reden waarom je dit fopdoosjes niet ziet in de industrie of commerciele toepssingen en alleen word aangesmeerd op vage sites en facebook roddel van mensen die niet begrijpen waar ze eigenlijk over praten.
als je 4~5k hebt te spenderen zijn er een stuk betere dingen om je geld aan uit te geven. zoals een complete warmtepompinstallatie bijvoorbeeld....
men moet niet gaan denken dat iemand op facebook of een vage ZZP BVér in een polder iets weet wat de commerciele sector niet weet. als dit economisch uit zou komen zouden deze dingen al 10 jaar geleden overal zijn geinstaleerd.
Tenzij je TNO onder de vage ZZP'ers schaart. Er zijn inmiddels complete vakantie-parken en flats ingericht met deze systemen.
Je punt over COP=1 klopt natuurlijk. De rest van je relaas lijk te stoelen op 'confirmation bias'. Maar goed, om je gerust te stellen, ik vergelijk de optie warmtepomp+boiler en een warmtebatterij met elkaar. Niets meer niets minder.
Eigenlijk hoef (mag?) je ook niet te reageren, want de vraag staat letterlijk in de titel:
Wie heeft het?
Er zijn mensen hier op GoT die een doorstroomverwarmer gebruiken met COP 1 en daar heel tevreden over zijn, zeker met een overschot aan PV kan dat soms uit tov een CV-ketel.flippy schreef op donderdag 29 december 2022 @ 23:03:
je mist inherent een idiote hoeveelheid efficientie. het blijft COP 1 en dat zal niet veranderen.
Je WPB moet ook naar de 65C vanwege legionella. Daarnaast moet je bij lagere temperaturen een grotere boiler of de hoeveelheid beschikbaar water gaat hard omlaag.flippy schreef op donderdag 29 december 2022 @ 23:03:
en met een warmtepomp "opladen" is je reinste kapitaalvernietiging door de idiote temperaturen.
Ik heb hier een 200l WPB, maar een 'ligbad sessie' is al een uitdaging. Als de boiler aan de onderkant van z'n temperatuurrange zit en je 'overvult' het bad, dan heb je daarna geen warm water meer.
Niet iedereen douched 2 minuten onder een koude douche.
In de industrie zie je warmtekracht koppelingen, die zie je thuis ook niet. Niet alles schaalt naar boven of beneden. Buffers zijn heel gebruikelijk in de industrie, alleen heb je meestal geen ruimte problemen. Overigens zijn PCM's de achilleshiel van de industrie. Stoom is veel gebruikt en alle koelsystemen draaien hierop.flippy schreef op donderdag 29 december 2022 @ 23:03:
Deze oplossing is heel knap omdat je een PCM hebt die precies rond de 'sweet spot' zit van de warmwaterproductie. Zoals ik al heb aangegeven, het ding is overgengineerd (vacuumpanelen) en te duur, maar het is een hele mooie PoC van een PCM.
Ik zie dit echt nog wel terug gaan komen op meer plekken. Ik vraag me vooral af hoe goed de temperatuur van dit PCM is te 'tunen' of dat er eenvoudig variaties zijn die een iets hogere temperatuur hebben. Een Quooker kan ook de helft kleiner met de dubbele capaciteit. En hoe kleiner (minder oppervlakte), hoe minder verlies.
Ik heb nog 8 miljoen huizen die je voor 4-5k mag voorzien van een complete warmtepompinstallatieflippy schreef op donderdag 29 december 2022 @ 23:03:
Maar ff serieus, ik denk ook niet dat deze kast erg zinnig is. Maar het vult wel een niche.
Maar het doet wel gewoon wat het zou moeten doen:flippy schreef op donderdag 29 december 2022 @ 23:03:
In een compact formaat heet tapwater leveren tegen COP1 met genoeg buffer om voordeel te pakken van eventueel PV overschot of problemen met de hoofdaansluiting te voorkomen.
Als een WPB niet past en het alternatief een doorstroomverwarmer wordt met verzwaring van de hoofdaansluiting, dan is dit ineens een serieuze optie.
We zitten hier op GoT, dus ja, je komt veel mensen tegen die handig zijn en optimaliseren. Maar er zijn ook mensen die de winkel inlopen en daar gewoon de duurste computer uit het rek pakken.
Ik heb zelf een Quooker, dat is ook gewoon COP1, kost ook duizend euro en heeft stilstandverlies etc. Maar het doet precies wat het zou moeten doen.
Zullen we het hier gewoon op inhoud houden? Want @flippy op facebook of de kvk kan ik nog opzoeken wie het zijn, jij bent een senior muisballetjesreiniger met een electrische scooter
Een doorstromer is ook leuk, je hebt immers geen opslag nodig, maar ja... wel dus een krachtstroom aansluiting in je badkamer.
COP=1 van de doorstromer en ja .. ook van de Flamco.
Daar kun je over blijven zeuren c/q aankaarten. We zijn het allemaal eens dat je liever een COP van 3 of hoger wilt.
In ons geval is de Flextherm een middel om van het gas (stadswarmte dan) af te gaan. Het is een tussenstap of eindstap om de HT (tapwater) te fixen.
We hebben overwogen om alsnog een warmtepompboiler in de garage te zetten, maar dat was (o.a. ivm ongeisoleerd daar) onbegonnen werk.
We verwarmen al veel via de airco en we hebben vloerverwarming laten aanleggen met korte afstanden zodat hij geschikt gaat zijn voor LT-verwarming.
Een Flamco kan ik wel fatsoenlijk kwijt. Die zou eventueel op de plek van de zonneboiler kunnen maar ik kan hem mogelijk zelfs kwijt in mijn bestaande technische ruimte.
Als ik mijn zonneboiler weg haal van mijn dak kan ik zeker 3500 tot 4000Wp extra kwijt aan PV panelen op het dak die ruim meer gaan opwekken dan dat de Flamco gebruikt. Als ik dan slim kan sturen met de opwek van de PV panelen, het laden van mijn thuisaccu en de Flamco boiler kan ik denk ik dezelfde efficientie halen als wat ik nu doe met mijn zonneboiler. Grote voordeel is dan alleen dat ik elektriciteit over houd voor andere zaken.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Mijn zonneboiler doet in de winter op dit moment ook bijna niets. Het is dat mijn ELGA ACE warmtepomp mijn zonneboiler als buffervat gebruikt anders had ik nu 20-25 graden in mijn boilervat gehad. Ik doel op slim sturen vanaf maart t/m oktober.ds23man schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 13:38:
Ik weet niet hoe je slim wil sturen maar dit is mijn opwek met 60 zonnepanelen ( 17,5kWp) de afgelopen maand:
[Afbeelding]
In die periode is mijn zonneboiler over het algemeen warm genoeg en zullen zonnepanelen ook genoeg opwekken om zowel de thuisaccu als de Flamco te kunnen vullen. En met slim sturen bedoel ik zoveel als mogelijk "vullen" voordat de elektriciteit de meter passeert.
Van oktober tot half maart kan ik hoofdzakelijk sturen op energiekosten, als de energiekosten in de nacht laag zijn kan ik de accu en de Flamco vol laden om dat overdag te gebruiken. Elke kWh die dan van de zonnepanelen komt is een bonus.
Edit: Ik ben positief jaloers op je 17.5kWp :-). Ik heb nu 4500Wp liggen + zonneboiler.
[ Voor 3% gewijzigd door mkleinman op 12-01-2023 13:47 . Reden: Positief jaloers comment :-) ]
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
In de tijd dat de zonnepanelen dan in nov t/m zeker maart amper weinig energie leveren zal dit apparaat met CPO=1 opgewarmd moeten worden. En omdat er stilstanderliezen zijn kun je dan beter het water rechtstreeks met stroom verwarmen dan zo...DJ-B schreef op donderdag 29 september 2022 @ 15:33:
In ons klimaat heb je er imho dus weinig aan als je hem niet effectief het hele jaar in kunt zetten.
Kijk maar naar de opbrengst op 9 januari: ca. 11 kWh, bij mij met 14 panelen (5,3 kWp) ook 11 kWh.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Vrije veld opstelling met wat bomen en een schuur gedeeltelijk in de weg.dunklefaser schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 14:18:
@mkleinman Ik denk dat de 60 panelen hierboven voor de wintertijd sowieso te plat liggen.
Kijk maar naar de opbrengst op 9 januari: ca. 11 kWh, bij mij met 14 panelen (5,3 kWp) ook 11 kWh.
17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6
Voor veel mens en lijkt me dat een lastig te voorspellen kostenplaatje. En je moet dan ook een real time stroomtarief hebben. En technisch die zelf doen gaat het veel mensen boven hun petmkleinman schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 13:46:
Van oktober tot half maart kan ik hoofdzakelijk sturen op energiekosten, als de energiekosten in de nacht laag zijn kan ik de accu en de Flamco vol laden om dat overdag te gebruiken. Elke kWh die dan van de zonnepanelen komt is een bonus.
Ik vind die Flamco met COP=1 echt een niche product.
Klopt, het is een niche product. Als ik een warmtepompboiler kwijt had gekund dan was die Flamco in beeld geweest. Alleen ik heb de locatie niet om een WPB te kunnen plaatsen. En ik vind een WPB ( met spiraal ) als vervanging van mijn zonneboilervat een te groot risico mbt geluid.route99 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 14:36:
@ds23man Helaas hebben weinig mensen de ruimte om 60 panelen te plaatsen om de Flamco PCM in de wintertijd rendabel te maken, het blijft daarmee een beetje een niche situatie.
[...]
Voor veel mens en lijkt me dat een lastig te voorspellen kostenplaatje. En je moet dan ook een real time stroomtarief hebben. En technisch die zelf doen gaat het veel mensen boven hun pet
Ik werk 3 dagen in de week thuis en ik kan letterlijk vanaf hier mijn boilervat aanraken.De zonneboiler is nagenoeg stil, dat is een WPB vat niet.
En ik kan straks met de thuisaccu en wat intelligente sturing wel optimaal gebruik maken van dynamische energietarieven.
Toch of? Door hem in huis te plaatsen mag deze dan wel een hogere COP krijgen maar dat is dan op rekening van de andere verwarming in huis... immers we zitten toch binnen de (isolatie)schil van het huis.
Ik heb werkelijk al ergens een WPB op een (grote) badkamer zien staan... de vloerverwarming aan... om het warm te krijgen en vervolgens gaat de WPB die warmte consumeren... om het water warm te maken... komt heel bizar binnen.....
Dat is ook bizar en zo zou ik dus nooit een WPB aansluiten. Wat mij betreft is de enige juiste aansluiting om twee doorvoeren naar buiten te maken om de WPB te voeden met buitenlucht. Alleen bij temperaturen onder nul moet dan mogelijk een elektrisch element mee helpen om het boilervat te verwarmen.route99 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 15:11:
@mkleinman Ik vind een warmtepompboiler een bizar product als je hem voedt met de warmte uit het huis zelf.....dan kan die ruimTe fors afkoelen. Als het een ruimte is die binnen de (isolatie)schil van het huis ligt zou je zeggen dat je daar nooit warmte aan wilt onttrekken.
Toch of? Door hem in huis te plaatsen mag deze dan wel een hogere COP krijgen maar dat is dan op rekening van de andere verwarming in huis... immers we zitten toch binnen de (isolatie)schil van het huis.
Ik heb werkelijk al ergens een WPB op een (grote) badkamer zien staan... de vloerverwarming aan... om het warm te krijgen en vervolgens gaat de WPB die warmte consumeren... om het water warm te maken... komt heel bizar binnen.....
Heb nog 4 Ha over voor zonnepanelen, dus kom maar op met die gigantische Flamco.route99 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 14:36:
@ds23man Helaas hebben weinig mensen de ruimte om 60 panelen te plaatsen om de Flamco PCM in de wintertijd rendabel te maken, het blijft daarmee een beetje een niche situatie.
[...]
Voor veel mens en lijkt me dat een lastig te voorspellen kostenplaatje. En je moet dan ook een real time stroomtarief hebben. En technisch die zelf doen gaat het veel mensen boven hun pet

Er werd trouwens veel vaker in bunders over zoiets gesproken....en soms ook vierkante roeden....
[ Voor 20% gewijzigd door route99 op 12-01-2023 17:12 ]
Als je een beetje inzoomt zie je de 60 panelen liggen:route99 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 17:10:
@ds23man Geboren en getogen zat ik zelf ook tussen zulke grote velden in..... maar bij ons schreven we 4 hectares niet als 4 Ha maar als 4 ha....We hadden toen nog spruitjes, suikerbieten en soms ook nog witlof etc op die velden staan, geen zonnepanelen, die waren er toen niet daarvoor beschikbaar.
Er werd trouwens veel vaker in bunders over zoiets gesproken....en soms ook vierkante roeden....
https://www.google.nl/map...33649!4d6.7833926!5m1!1e4
Of zie de oplossing van de TU Wien over TCES (Thermo-Chemical Energy Storage)
YT-filmpje
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Check overigens naar power diverter.
De rest kun je dan zelf fixen
[ Voor 42% gewijzigd door ramonfincken op 12-01-2023 18:18 ]
Cool... ruimte zat, mijn eega kwam nog wel eens voor haar werk in de stad in jouw buurt, Delftzijl.ds23man schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 17:16:
[...]
Als je een beetje inzoomt zie je de 60 panelen liggen:
Zie ik het verkeerd... rijden jullie vreugderondjes op het veld v/d zonnepanelen... . het lijken zo van die sporen?
/f/image/dAAgnHl2iBOtv8SrF3xurQqL.png?f=fotoalbum_large)
Het dorpse waar ik vandaan kom, wat er nu nog van over is door de uitbreiding van Arnhem en Nijmegen, zie er nu zo uit. Vroeger waren dat bijna allemaal boerderijen en akkerbouwbedrijven. Wrs 95+ % daarvan is weg....
Wat je aan aparte vlakken ziet zijn geen zonnepanelen maar wat kassen voor de kweek of witlofschuren. Of wat er van over is.
Dat was zwaar materiaal om wat wilgen te snoeien. Zoals je op de foto ziet hebben we daar nogal wat van.route99 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 19:13:
[...]
Cool... ruimte zat, mijn eega kwam nog wel eens voor haar werk in de stad in jouw buurt, Delftzijl.
Zie ik het verkeerd... rijden jullie vreugderondjes op het veld v/d zonnepanelen... . het lijken zo van die sporen?Heb een poging gedaan de rondjes na te trekken....
[Afbeelding]
Het dorpse waar ik vandaan kom, wat er nu nog van over is door de uitbreiding van Arnhem en Nijmegen, zie er nu zo uit. Vroeger waren dat bijna allemaal boerderijen en akkerbouwbedrijven. Wrs 95+ % daarvan is weg....
Wat je aan aparte vlakken ziet zijn geen zonnepanelen maar wat kassen voor de kweek of witlofschuren. Of wat er van over is.
Ik lees nog niks over de stilstandsverliezen! de isolatie van dit ding is *tig x beter als een boiler door de vacuumplatenisolatie!
Daarnaast is dit een perfect device om met dynamische energietarieven in 3 uur ;s nachts vol te lopen met warmte tegen lage, nul of zelfs negatieve tarieven!
Alleen hij is zo duur! tot je gaat kijken waar Flamco ze vandaan haalt en ziet dat ze in GB (schotland) een €1000 goedkoper zijn... (ik zoek de bron nog...)
diskeltische lurker
Ik heb recentere metingen nodig omdat ons douche-regime is aangepast en de vloerverwarming veel minder (tot niet) gebruikt wordt en we de houtkachel vaker gebruiken.
Daaruit blijkt dat we per jaar ongeveer uitkomen op 30 Gigajoule aan verbruik. Als ik dit met een Flamco zou moeten opwekken dan moet ik dat even omrekenen naar kWh en volgens verschillende tools op internet kom ik dan op 8333 kWh uit.
Is dit de juiste methode om het verbruik van de Flamco te voorspellen? Of mis ik nog iets? Het lijkt mij dat aan het eind van de rit ik die 30 GJ ergens anders vandaan moet halen. Met een COP van 1 is het dus feitelijk 1:1 omrekenen en dat zou het moeten zijn?
Als dit zo is dan is de Flamco oplossing niet heel efficient voor mij.
Met een warmtepompboiler met een COP van 4 zou ik (theoretisch) het Sanitair Warm Water kunnen opwekken, tegen ongveer de helft van de kosten (inclusief vastrecht etc) van de stadsverwarming. Daar staat dan wel een behoorlijke investering tegenover (en plaatsing van het apparaat, geluid etc etc). De stadsverwarming, met alle emotionele bezwaren, is betrouwbaar en vergt geen onderhoud en vervanging van componenten etc.
Zolang ik de overcapaciteit van de zonnepanelen mag salderen financier ik eigenlijk de kosten van de stadsverwarming met de overcapaciteit van de zonnepanelen.
Niets doen lijkt dus vooralsnog (economisch bekeken) de beste oplossing?
Groet,
Satefan
[ Voor 6% gewijzigd door Satefan op 15-01-2023 11:15 ]
Is dat alleen voor je warme water of is dat alles inclusief verwarmen?
Ons huis (tussenwoning,1989, goed geïsoleerd, lage temperatuur 4 personen met bad) verbruikt per jaar 20 GJ aan verwarming en 8 GJ aan warmwater.
Warmtepompboiler haalt geen COP van 4 ik reken met 3.
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Toen de airco kwam zaten we op 21GJ. Ik werkte namelijk op die zolder vrijwel alle dagen.
Als jij dus enkel daarop uitkomt voor tapwater is echt mega mega veel.
Hoe heb je dit berekend?
Dat wil je gewoon niet met een flamco een op een gaan vervangen. Puur tapwater wel
Dit is inclusief verwarmen. Ik kom denk ik wel op 25GJ als ik de laatste metingen zo bekijk. Maar ik meet nog niet zo lang, dus houd wat marge aan. Vroegah toen we de vloerverwarming altijd aan hadden staan kwamen we gerust aan 60 GJ (semi-vrijstaande woning met een redelijk vloeroppervlak).martijn v o schreef op zondag 15 januari 2023 @ 13:20:
30 GJ is wel veel voor alleen warmwater.
Is dat alleen voor je warme water of is dat alles inclusief verwarmen?
Ons huis (tussenwoning,1989, goed geïsoleerd, lage temperatuur 4 personen met bad) verbruikt per jaar 20 GJ aan verwarming en 8 GJ aan warmwater.
Warmtepompboiler haalt geen COP van 4 ik reken met 3.
Groet,
Satefan
[ Voor 10% gewijzigd door Satefan op 15-01-2023 21:52 ]
Alléén jammer dat het buffervat zo duur is. De prijzen zijn afgelopen jaar ook gestegen waardoor het product zich uit de markt prijst. Dit terwijl door massaproductie de prijzen omlaag zouden moeten. Ik verwacht in mijn huis twee van de 9E's nodig te hebben om de winter zonder gasverbruik door te komen. Daarnaast nog een zonneboiler erbij en een slim verdeelsysteem. Dat wordt een installatie van meer dan 12K. Ofwel; niet aantrekkelijk. De 9E zou iets van € 2000 mogen kosten.
Zelfs als we de verwarming bijna niet gebruiken dan kom ik op een gebruik van ongeveer 25GJ aan tapwater. Dat is nog steeds best veel. Ons gezin van 4 sport behoorlijk veel en even onder de douche doorrennen komt dagelijks voor. We douchen nu al veel korter dan we deden, veel minder dan dit gaat het niet worden verwacht ik.
Ik ga het warmteverbruik bijhouden nog een tijdje volhouden (binnenkort geautomatiseerd beschikbaar via Home Assistant). Mischien blijkt daaruit dat de Flamco in de zomer ons kan helpen besparen door deze op te laden via de zonnepanelen. De vraag is dan of dit het extra stroomverbruik in de winter kan compenseren.
Groet,
Satefan
[ Voor 4% gewijzigd door Satefan op 21-01-2023 18:32 ]
Het is wel zo dat dit gebaseerd is op wat handmatige metingen van ongeveer 2 weken. Op 3 of 4 dagen blijkt er toch wel iets verwarmt te zijn. Als ik dit extrapoleer naar een verbruik van een jaar dan komt er natuurlijk een vertekend beeld. Als ik bijvoorbeeld inzoom op het verbuikt van alleen gister, dan kom ik op 17GJ. Dat scheelt alweer flink.
Kortom, zodra ik van de week geautomatiseerd kan meten dan krijg ik een beter beeld. Hopelijk wordt de soep niet zo heet gegeten als deze lijkt te worden opgedient.
Satefan
PS: Excuus dat dit topic nu meer over mijn verbruik lijkt te gaan.
[ Voor 57% gewijzigd door Satefan op 22-01-2023 11:37 ]
Daarmee zou het geen cop = 1 apparaat meer zijn. Warmtepompen met R290 kunnen vaak tot een graadje of 70 warmwater produceren. Volgens de handleiding is minimaal 65 graden nodig voor het laden. Betekent wel dat voor ontladen maar één ipv twee warmtewisselaars beschikbaar zijn.
[ Voor 9% gewijzigd door johanPo op 22-01-2023 15:41 ]
https://www.solar365.nl/n...-warm-water-65A5B0B5.html
Je geeft zelf het antwoord al toch? Om de Flextherm te kunnen laden heb je dus een invoertemperatuur van minimaal 65 graden nodig. Haalt jouw warmtepomp dat?johanPo schreef op zondag 22 januari 2023 @ 12:05:
Haha, zo gaat dat met tweakers, af en toe van de hak op de tak. Om de boel ontopic te brengen: heeft iemand ideeën bij / ervaring met de flextherm laden dmv een warmtepomp?
Daarmee zou het geen cop = 1 apparaat meer zijn. Warmtepompen met R290 kunnen vaak tot een graadje of 70 warmwater produceren. Volgens de handleiding is minimaal 65 graden nodig voor het laden. Betekent wel dat voor ontladen maar één ipv twee warmtewisselaars beschikbaar zijn.
Ik vind die Flextherm ook nog steeds een interessante optie in combinatie met een diverter zoals de Eddi van Myenergi.
Als het verwarmingselement ook op lager vast vermogen geschakeld zou kunnen worden, kan je op zonnige dagen zelfs zonder diverter met een schakeling van HomeWizzard de Flextherm met eigenzonnestroom laden. Wel op COP=1 inderdaad.
Ik ben ook benieuwd of iemand ervaring heeft met het thermisch laden van de Flamco (sunamp)johanPo schreef op zondag 22 januari 2023 @ 12:05:
Haha, zo gaat dat met tweakers, af en toe van de hak op de tak. Om de boel ontopic te brengen: heeft iemand ideeën bij / ervaring met de flextherm laden dmv een warmtepomp?
Op het engelse youtube kanaal ecobuble wordt hij regelmatig toegepast in combi met een split warmtepomp.
Voor mijzelf heb ik 2 opties bedacht:
1. De flamco in serie met de CV ketel en een Myenergie Eddie power diverter (kan ik mooi
1600Kwh van mijn 2500~3000Kwh PV overschot kwijt) en de rest van het overschot naar de
hybride aan de cv ketel.
2. Of thermisch laden met een split WP die leveren temperaturen boven de 65C en evt.de eddie
er aan om ook elektrisch te kunnen laden. en dan los van het gas.
De voordelen van de flamco zijn compact, constante temperatuur (tot hij echt leeg is, dat heeft een boiler niet), geen issues met legionella, snelle oplaad tijd. (een WP boiler/WP met vat doen er vaak 4 tot 6 uur over om volledig op te laden) Ik hoop dat als je elektra met thermisch opladen zou kunnen combineren, hij misschien wel in een uur weer vol is.
De COP is overigens 1,4. Hij slaat 10Kwh op en dat kost 7 Kwh aan elektra.
Volgens flamco is er na 40000 laad cycli nog geen degradatie van het zout. Bij 1x laden per dag gaat hij dus 110 jaar mee, doe dat eens met een boilervat/warmtepomp boiler!
Als je die kosten bij elkaar op telt is de flamco in eens niet zo duur meer.
Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen
Kun je uitleggen hoe je aan die COP komt? Warmtepompen hebben een COP >1 omdat ze warmte uit de lucht of bodem onttrekken. Energie wordt dus eigenlijk gejat ergens anders vandaan. Waar onttrekt de flextherm energie vandaan?bommer schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 17:13:
[...]
Ik ben ook benieuwd of iemand ervaring heeft met het thermisch laden van de Flamco (sunamp)
Op het engelse youtube kanaal ecobuble wordt hij regelmatig toegepast in combi met een split warmtepomp.
Voor mijzelf heb ik 2 opties bedacht:
1. De flamco in serie met de CV ketel en een Myenergie Eddie power diverter (kan ik mooi
1600Kwh van mijn 2500~3000Kwh PV overschot kwijt) en de rest van het overschot naar de
hybride aan de cv ketel.
2. Of thermisch laden met een split WP die leveren temperaturen boven de 65C en evt.de eddie
er aan om ook elektrisch te kunnen laden. en dan los van het gas.
De voordelen van de flamco zijn compact, constante temperatuur (tot hij echt leeg is, dat heeft een boiler niet), geen issues met legionella, snelle oplaad tijd. (een WP boiler/WP met vat doen er vaak 4 tot 6 uur over om volledig op te laden) Ik hoop dat als je elektra met thermisch opladen zou kunnen combineren, hij misschien wel in een uur weer vol is.
De COP is overigens 1,4. Hij slaat 10Kwh op en dat kost 7 Kwh aan elektra.
Volgens flamco is er na 40000 laad cycli nog geen degradatie van het zout. Bij 1x laden per dag gaat hij dus 110 jaar mee, doe dat eens met een boilervat/warmtepomp boiler!
Als je die kosten bij elkaar op telt is de flamco in eens niet zo duur meer.
Als het antwoord alleen het stroomnet is, kan de COP niet boven de 1 komen en heb je of een rekenfoutje gemaakt, of ben je in een marketing truc gevallen (zoals CV fabrikanten die rendment >100% beweren). Net echt als een perpetuum mobile.
Gebaseerd op de gegevens verstrekt door de fabrikant. Opslag is 10Kwh. Opladen duurt 150 min bij 2800W, dat is volgens mij 7Kwh.johanPo schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 06:51:
[...]
Kun je uitleggen hoe je aan die COP komt?
Goede vraag is inderdaad waar die 3Kwh vandaan komt
Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen
Zo is de genoemde laadtijd om van een temperatuur van 10 tot 65 graden te komen, maar zie ik nergens de dT waarop de capaciteit gebaseerd is. Het elektrisch element kan iig tot ruim 70 graden verwarmen, dus waarschijnlijk is de capaciteit op een grotere dT gebaseerd.
Het is net wat je horizon is.Fr33z schreef op donderdag 29 september 2022 @ 15:40:
[...]
OK, gaan we weer:
niet doen, klaar
Lange versie:
Waar vind je een “elektrische” accu met 10 jaar garantie en een verwachte levensduur van 30 jaar?
Ik gebruik het om het overschot aan zonnestroom op te slaan. Beter dan het teruglevertarief. Zeker bij de afbouw van de salderingsregeling en de dynamische stroomprijzen waar we gedwongen naar toe gaan gezien de netcongestie.
Voor mij is ook het argument dat ik beperkt ruimte heb onder mijn schuine dak. Een gewone elektrische boiler is veel goedkoper in aanschaf, maar de verwachte levensduur is korter.
In de winter niet voldoende opbrengst, maar dan gaat mijn Nibe warmtepomp de liggende Nibe boiler verwarmen met een gunstige COP.
De Flextherm staat voor de boiler opgesteld.
De Nibe warmtepomp is gekoppeld aan de omvormers en internet (anticiperen op de weersverwachting, dynamische stroomprijzen). Tevens hangen er in de meterkast CT klemmen om de warmtepomp terug te schalen bij teveel stroomverbruik.
Ook de Eddi krijgt informatie vanuit 3 CT klemmen (via Harvi) in de meterkast wanneer de Flextherm moet opwarmen. Op termijn zal leveren of terugleveren per fase zijn. Dan haal ik 2 CT klemmen van Eddi weg.
Zo heeft een ieder zijn eigen horizon.
Volgens mij zijn er in een transitie van vraaggestuurd stroom leveren naar aanbod gestuurde stroomafname.
En daar past een Flextherm prima in thuis.
Ikzelf woonachtig in Belgie ben aan het kijken naar opties mijn mazout (stookolie)ketel te vervangen.
De ketel verwarmd nu een 150Liter voorraadvat dat zeer slecht de warmte vasthoud, hoog stilstand verlies (vandaar dat ik bij dit topic uitkom).
Tevens stookt de ketel de aanvoer van de vloerverwarming (mengkraan reguleert naar 50°).
Nu komen er zonnenpanelen 24 x 400wp, en wil ik het SWW verwarmen via de Flextherm E9 geschat 200Liter 40° water per dag te verbruiken. Berekend levert dit 7,3kWH per dag opladen van de Flamco Flextherm.
In de zomermaanden is dit geen enkel probleem, zeker aangezien de salderingsregeling in Belgie is afgeschaft. Moet iets met de extra stroom dus thermische batterij is handig, minder stilstand verlies en geen legionella programma nodig.
Echter in de 5 koude wintermaanden en minder zonuren kom ik niet aan de benodigde kilowatjes om elke dag naast ons reguliere verbruik (electrische auto, airco's etc.) ook nog de Flamco zijn 7,3kWH/dag te voorzien...
Het idee is om in de wintermaanden de vloerverwarming via een warmtepomp direct van warm water te voorzien (gesloten systeem), EN DAN NU DE VRAAG: Dit warm water eerst langs de Flamco te sturen zodat deze met minder kilowatjes toch nog genoeg SWW kan voorzien? Hoe dit het beste te sturen? En eventueel in de zomer ook te blijven gebruiken maar de vloerverwarming loste koppelen... En hoeveel zou dit kunnen opleveren?
Moeilijke deel:Ruudjuh1986 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 15:29:
Mooi en interessant topic!
Ikzelf woonachtig in Belgie ben aan het kijken naar opties mijn mazout (stookolie)ketel te vervangen.
De ketel verwarmd nu een 150Liter voorraadvat dat zeer slecht de warmte vasthoud, hoog stilstand verlies (vandaar dat ik bij dit topic uitkom).
Tevens stookt de ketel de aanvoer van de vloerverwarming (mengkraan reguleert naar 50°).
Nu komen er zonnenpanelen 24 x 400wp, en wil ik het SWW verwarmen via de Flextherm E9 geschat 200Liter 40° water per dag te verbruiken. Berekend levert dit 7,3kWH per dag opladen van de Flamco Flextherm.
In de zomermaanden is dit geen enkel probleem, zeker aangezien de salderingsregeling in Belgie is afgeschaft. Moet iets met de extra stroom dus thermische batterij is handig, minder stilstand verlies en geen legionella programma nodig.
Echter in de 5 koude wintermaanden en minder zonuren kom ik niet aan de benodigde kilowatjes om elke dag naast ons reguliere verbruik (electrische auto, airco's etc.) ook nog de Flamco zijn 7,3kWH/dag te voorzien...
Het idee is om in de wintermaanden de vloerverwarming via een warmtepomp direct van warm water te voorzien (gesloten systeem), EN DAN NU DE VRAAG: Dit warm water eerst langs de Flamco te sturen zodat deze met minder kilowatjes toch nog genoeg SWW kan voorzien? Hoe dit het beste te sturen? En eventueel in de zomer ook te blijven gebruiken maar de vloerverwarming loste koppelen... En hoeveel zou dit kunnen opleveren?
De flextherm werkt met zouten die bij de overgang van vast naar vloeibaar in een relatief klein temperatuurbereik (b.v. tussen de 52 en 58 graden) heel veel warmte kan opnemen (en later weer afstaat). Dit is precies de key. Als het water dat je door de flextherm gaat onder deze overgangstemperatuur is, neemt de flextherm dus maar weinig energiewarmte over uit het water. In de handleiding staat dat je de flextrherm moet laden met minimaal 65 graden. Dit zijn temperaturen waar warmtepompen niet superhappy van worden en niet altijd bij lage buitentemperaturen kunnen halen. Heb je warmtepomp met b.v. propaan als koudemiddel moet je een eind komen.
Makkelijke deel:
De flextherm heeft twee warmtewisselaars, als je één aansluit op je SWW en één op je warmtepomp krijg je het gedaan. In de handleiding staat hoe je temperatuurvoelers kan vervangen, via die methode kan je er vast ook één toevoegen die compatibel is met je warmtepomp, waarna je deze als extern boilervat toevoegt aan je warmtepomp.
Wat het oplevert: als ik kijk naar de afgelopen periode heb ik ongeveer 178 kwh SWW nodig gehad, waarvoor ik 63 kwh verbruikt heb. Dat is dus een kleine 120 kwh bespaart (COP van rond de 2.8)
Mag hier uit opmaken dat jij de Flextherm op de WP hebt aangesloten?johanPo schreef op woensdag 5 april 2023 @ 15:43:
[...
Makkelijke deel:
De flextherm heeft twee warmtewisselaars, als je één aansluit op je SWW en één op je warmtepomp krijg je het gedaan. In de handleiding staat hoe je temperatuurvoelers kan vervangen, via die methode kan je er vast ook één toevoegen die compatibel is met je warmtepomp, waarna je deze als extern boilervat toevoegt aan je warmtepomp.
Wat het oplevert: als ik kijk naar de afgelopen periode heb ik ongeveer 178 kwh SWW nodig gehad, waarvoor ik 63 kwh verbruikt heb. Dat is dus een kleine 120 kwh bespaart (COP van rond de 2.8)
Welke WP gebruik je?
Ik heb nog nix, enkel ideeënbommer schreef op woensdag 5 april 2023 @ 15:49:
[...]
Mag hier uit opmaken dat jij de Flextherm op de WP hebt aangesloten?
Welke WP gebruik je?
/f/image/EBiwIdNTTuO9JMBUgjRhgPm8.png?f=fotoalbum_large)
Er zitten temperatuur sensoren in, dus er is vast wel wat op te vinden.ramonfincken schreef op woensdag 5 april 2023 @ 17:42:
Leuk idee. Maar de warmtepomp heeft geen info over temperatuur van de buffer in de flextherm.
Het idee is mooi, weinig ruimte, geen salmonella. Echter opladen met elektra is duur COP 1 en
een WP met aanvoer temp van 70C is ook minder rendabel en duurder dan een LT warmtepomp.
En dan de Prijs van flextherm, die liegt er ook niet om. 4500,- en dan moet hij nog geplaatst worden.
Kan je eenvoudig vervangen voor je eigen sensoren https://flamcogroup.com/m...lexTherm_Eco_nld_v1.0.pdframonfincken schreef op woensdag 5 april 2023 @ 17:42:
Leuk idee. Maar de warmtepomp heeft geen info over temperatuur van de buffer in de flextherm.
Ik had weinig ruimte (wilde de complete WP installatie in mijn trapkast), dus het werd of een flextherm of een zelfgemaakt driehoekig vat dat in de hoek onder mijn trap paste. Ik ben uiteindelijk voor het laatste gegaan. Maar serieus de flextherm overwogen.bommer schreef op woensdag 5 april 2023 @ 15:49:
[...]
Mag hier uit opmaken dat jij de Flextherm op de WP hebt aangesloten?
Welke WP gebruik je?
goed dat je deze noemt. Heb ze helaas nooit ergens bestelbaar gezien.ramonfincken schreef op woensdag 5 april 2023 @ 19:36:
Wellicht. Maar kijk ook naar deze dat is puur opslag zonder regeling die je zelf moet uitzoeken https://www.installatie.n...terij-ook-in-pvt-concept/
Zou dat warme water vooral voor je SSW bewaren. een WP heeft een veel hoger rendement bij veel lagere temperaturen. Het is dus niet handig heel warm water te maken dat je vervolgens weer naar kouder mengt om het je vloerverwarming in te duwen. Bovendien is je behoefte voor SWW doorgaans een stuk kleiner dan die voor CV.Ruudjuh1986 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 16:03:
[...]
Ik heb nog nix, enkel ideeënHieronder het idee gevisualiseerd met de vraag 8 uurtjes heet water langs de Flamco sturen levert op?
[Afbeelding]
We zijn een 4 persoons huishouden (met 2 pubers)
ik wil misschien een flextherm 9E aanschaffen. puur voor het douchen.
Stel het is winter.. de opbrengsten van de zonnepanelen zijn dan niet optimaal.
Ik ga er van uit dat het opladen gebeurt tussen 10.00 uur en 17.00 uur
De pubers douchen na de voetbal, ca om 20.00 uur.
Ik douche voor slapen gaan.
Mn partner doucht in de ochtend rond 7 uur.
Is de flextherm 9E in staat deze warmte af te geven over deze langere periode?
Dat heeft verschillende factors, hoe lang iemand een douche neemt en welke douchekop je gebruikt, hoe warm ze douchen enzovoort.jeroen pm schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 11:11:
ik twijfel ook nog.
Als ik hun website zo lees dan is die warmte accu goed voor 212L, gemiddeld gebruikt iemand voor 5 minuten douchen met een normale douchekop 30 liter (als dit ik dit mag geloven https://www.123installati...ik-ik-met-douchen-per-mi/)
maar dat zou volgens mij warm + koud zijn.
Je zou eventueel een groot bak kunnen regelen, en als je klaar bent met douchen (met ideale temperatuur), 1 minuut jouw bak vullen met water om te kijken hoeveel je gebruikt per minuut; hiermee zou je het moeten kunnen berekenen.
Ben geen expert, nor heb ik veel ervaring op dit gebied, mocht ik iets fout hebben hoor ik dat graag.
Ik denk overigens dat dit meer interessant is in 2025 als de verminderde saldering doorgevoerd wordt (als), idealiter gebruik je dit denk ik samen met een warmtepomp, als je bijvoorbeeld een legionella run hebt, zou je misschien de restante warmte kunnen gebruiken voor je warmte accu (idee, weet niet of dat praktisch is)
Je stelt de goede vragen als het gaat over warmteopslag, namelijk: hoeveel opslag heb ik nodig, hoe lang blijft de warmte / energie opgeslagen en hoe snel kan de warmte afgegeven worden. Dat kan allemaal wel met de Flextherm.jeroen pm schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 11:11:
ik twijfel ook nog.
Ook belangrijk is de hoe wek ik het op. Dat doet de Flextherm standaard met een elektrisch element. Waar een warmtepomp met één deel elektriciteit zo 3 - 5 delen warmte kan maken (COP 3 - 5), krijg je met een elektrisch element voor één deel elektra slechts één deel warmte (COP1). Daarmee vliegt je energierekening snel uit de bocht.
Ter vergelijking: ik heb op mijn platte dak 21 zonnepanelen liggen. Mijn warmtepomp produceert ongeveer 4kWh aan warm water per dag voor douchen en warme kraan voor 2 volwassenen en een baby (succes met je pubers). Dat kost ongeveer 1kWh aan stroom per dag. Als ik dat met een flextherm zou moeten ophoesten kost dat dus 4kWh, oftewel bijna een verdubbeling van mn normale elektra rekening (exclusief warmtepomp). Per maand zou dat een extra 120 kWh zijn, wat al meer is dan ik in de maanden november, december en januari uit mijn zonnepanelen trek, zonder het normale verbruik gerekend. Dat gaat pijn doen als de salderingsregeling verdwijnt. Als vuistregel kan je gebruiken dan alles met een COP van 1 iig slecht is voor het milieu en in meeste gevallen ook slecht voor de portemonnee.
Ik wacht nogsteeds op de solaredge hot water module waarmee ik de stoom die het net op gaat in mijn verwarmingslement stop. Dit ivm salderen.
Volgens mij kun je dit toch niet aansluiten op een warmtepomp? Het idee is wel leuk maar ik denk dat het nog niet echt rendabel is om dit nu uit te voeren, terug leveren heb je sowieso meer profijt aan (tenzij je meer terug levert dan je gebruikt)ramonfincken schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 17:33:
COP is 1 dus ja je verbruik gaat fors omhoog, mogelijk kun je kijken naar thermisch laden dan is je COP hoger.
Ik wacht nogsteeds op de solaredge hot water module waarmee ik de stoom die het net op gaat in mijn verwarmingslement stop. Dit ivm salderen.
Wat gebeurd er als die flamco volledig opgewarmd is? dan levert het nog steeds terug.
Volgens mij is soort gelijke systemen vrij eenvoudig om zelf te maken, d.m.v. home assistant/node red, zal vast niet zo snel zijn (assuming)
[ Voor 5% gewijzigd door ilaurensnl op 07-08-2023 18:07 ]
Hier staat wat over in de handleiding (en in dit forum d8 ik ook). Uit mn hoofd moet je hem met minimaal 67 of 68 graden laden voor de pcm. Met wat leiding verlies erbij, betekent dit dat je met 70 graden moet laden. Dat zijn veel te hoge temperaturen voor een warmtepomp om efficiënt te werken. Dat was ook de reden dat ie voor mij afvielilaurensnl schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 18:06:
[...]
Volgens mij kun je dit toch niet aansluiten op een warmtepomp? Het idee is wel leuk maar ik denk dat het nog niet echt rendabel is om dit nu uit te voeren, terug leveren heb je sowieso meer profijt aan (tenzij je meer terug levert dan je gebruikt)
Wat gebeurd er als die flamco volledig opgewarmd is? dan levert het nog steeds terug.
Volgens mij is soort gelijke systemen vrij eenvoudig om zelf te maken, d.m.v. home assistant/node red, zal vast niet zo snel zijn (assuming)
met een phase-change temperatuur = "smelttemperatuur" (=stollingstemperatuur) van ca. 52 °C.
Je wil natuurlijk (ruim) daarboven zitten om (snel) te "laden".
[ Voor 5% gewijzigd door dunklefaser op 27-08-2023 18:01 ]
Ik zie het inderdaad, in specs staat aanvoer voor thermisch laden >= 65 graden, dat is wel jammer!johanPo schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 18:15:
[...]
Hier staat wat over in de handleiding (en in dit forum d8 ik ook). Uit mn hoofd moet je hem met minimaal 67 of 68 graden laden voor de pcm. Met wat leiding verlies erbij, betekent dit dat je met 70 graden moet laden. Dat zijn veel te hoge temperaturen voor een warmtepomp om efficiënt te werken. Dat was ook de reden dat ie voor mij afviel
mix van electrisch bijverwarmen en warmtepomp lijkt mij ook weer te veel gedoe, pffs.
Helaas
Idd, zie t. dank voor het checken.ilaurensnl schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 18:40:
[...]
Ik zie het inderdaad, in specs staat aanvoer voor thermisch laden >= 65 graden, dat is wel jammer!
mix van electrisch bijverwarmen en warmtepomp lijkt mij ook weer te veel gedoe, pffs.
Helaaswas wel nice geweest dat je niet meer van die legionella run hoeft te doen; waar warmtepompen mee zitten (watertank).
Zijn nog andere alternatieven om geen legionella run meer te hoeven doen:
- Hygieneboiler (heb ik)
- Verswaterstation; is in essentie een externe warmtewisselaar met pompje. frischwasserstation googlen voor de geintresseerden.
Ik ben er ook nog niet uit, zelfde gezinssamenstelling, (heel)ander douchepatroon. Mijn uitgangspunt om het elektriciteitsverbruik in te schatten is het gemeten sww gasverbruik van 240m3 jaarlijks. Dat zou neerkomen op grofweg 2200kWh + 240kWh stilstandverlies = 2440kWh Ik verwacht hiervan op jaarbasis zeker 40% (inschatting op basis van huidig eigen verbruik) rechtstreeks uit pv te halen (opstelling 11kW pv) Netto zou ik dan 1464kWh uit het net moeten halen. Energetisch en financieel is dit verreweg minder aantrekkelijk dan een warmtepompinstallatie echter de eenvoud van techniek en beperkte benodigde inbouwruimte blijft in het achterhoofd spelen. Financieel zou je kunnen speculeren op zeer lage elektriciteitsprijzen maar daar zou ik niet vanuit gaan. Of het maatschappelijk gewenst is meer stroom te gebruiken dan technisch noodzakelijk is ook iets waar je over moet nadenken. Succes met de overwegingen.jeroen pm schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 11:11:
ik twijfel ook nog.
Kijk eens naar de oplossingen van myenergy!ramonfincken schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 17:33:
COP is 1 dus ja je verbruik gaat fors omhoog, mogelijk kun je kijken naar thermisch laden dan is je COP hoger.
Een case bekeken.....bommer schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 21:39:
[...]Kijk eens naar de oplossingen van myenergy!
Ok.... op zonnig dagen is al het warme water wat je in je voorraadvat zit al heel snel op temperatuur.Bespaar geld en energie met onze eco-slimme energie-omleider
Met een PV-systeem of windturbine wekt u vaak meer stroom op dan u op dat moment verbruikt. Onze intelligente eddi omleider gebruikt dit overschot om uw woning te voorzien van warm water. Door eddi in huis te halen, kunt u optimaal gebruik maken van de 100% groene energie van uw PV-systeem of windturbine.
Wat kan zo'n systeem dan nog? Het water is al vroeg warm en er blijft dan heel veel rest stroom over die je dan wel terug kan leveren. Ik zie de toegevoegde waarde niet zo snel. Zijn er geen andere systemen die dit obv het voldoende aanwezig zijn van zonne energie kunnen activeren?
Het warme water is maar ca 130-50m3 van mijn totale gasverbruik (juli 22/23 532 m3), dat loont voor mij niet. Die CV ketel moet ik toch hebben, dat beetje water ook nog warm maken kan er bij. Bij een hybride CV zal dat hier in de toekomst ook vast kunnen. Ook een WP alleen heb ik nog onvoldoende info om daar over te beslissen.
[ Voor 25% gewijzigd door route99 op 07-08-2023 22:11 ]