@
martijn v o in post had ik aangegeven:
18 graden in de winter maanden is voldoende. Wil ik warmer dan zet ik de airco wel aan lokaal.
of lokaal met infra rood paneel/elektrische convector kachel.
maar hier het volledig info:
Huis bouwjaar 2012
Kunstof kozijnen met HR++ glas
Veel electric behalve:
Stadsverwarming voor verwarming en Warm water voorziening
Goed geisoleerd
vanaf oplevering 2700Wp zonnepanelen, 10 jaar later 1800Wp erbij.
Begin nog een 500W verwarminspaneel, olie radiator kachel, electrisch convector kachel.
sinds 3 jaren , 5 KW airco buitenunit en 5KW + 2KW binnenunit airconditioner
Altjd woning verwarmt in de wintermaanden rond de 17 - 18 graden
Begin jaren rond de 6-8 GJ per jaar gebruik.
prijs was rond de 20,- per GJ, vastrecht rond de 350 - 400 per jaar: totaal rond de 600 Euro/jaar
en electrisch bijverwarmd
Electriciteit 0,- euro per jaar dankzij saldering (investering zonnepanelen buiten beschouwing gelaten)
Sinds 2017 gingen de vastrecht en GJ tarieven flink omhoog:
Mijnverbruik ging van 8 naar 5 GJ enz omlaag, maar mijn totale warmte uitgaven gingen omhoog
650, 700 en komend jaar naar 800,-
Dat is waarom mensen van Stadsverwarming af willen. Onproportioneel betalen voor gebruik.
Kijken naar alternatieven, dan maak het mij uit:
Het mag rond de 600 -700 euro stook kosten zijn, maar dan wil ik dat ook als warmte er terug voor krijgen.
en niet 800 betalen en maar 100 euro warmte terug krijgen
Warmtepomp oke, energie zuinig etc etc. maar ben 300-400 euro kwijt aan vaste kosten dat niet warmte is.
(wie zegt niet dat het later nog meer wordt)
-doorstroomer kan ook, maar daar betaal je wel de hoofdpris voor met aansluitwaarde. (denk ik)
vandaar mij begin vraag:
Hoeveel m3 ruimte kan een FlexTherm op 1 lading verwarmen? bijv 18 graden
Hoe lang kan je daarmee verwarmen totdat FlexTherm weer is opgeladen om verder te verwarmen.
Dus als flextherm warm water levert aan de al bestaande lage temp radiatoren in de woning met 1 lading
en zeg dat het dan voldoende is om 17 -18 graden te verwarmen. hoe snel koelt het dan af totdat Flextherm weer water kan opwarmen om het op peil te houden.
mijn gedachte gaat uit: als dat zou lukken met 2x 6E , waarvan 1 volledig voor verwarming en de 2de zowel verwarming als warm water voor douchen 5- 10 min per dag in de wintemaanden kan worden ingezet.
= 2 x 4000 euro + 1000/2000 euro installatie = 10000 euro
dat is minder dan een warmtepomp installatie.
maar ja ... dat weet ik als leek niet....