Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-09 21:35

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

route99 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 22:05:
[...]
Een case bekeken.....

[...]

Ok.... op zonnig dagen is al het warme water wat je in je voorraadvat zit al heel snel op temperatuur.
Wat kan zo'n systeem dan nog? Ik zie de toegevoegde waarde niet zo snel.
Dat systeem zorgt voor maximaal gebruik van pv stroom en knijpt het gebruik van netstroom zoveel mogelijk af, dat is de toegevoegde waarde. Ik gebruik een van hun producten (Zappi) voor mijn ev maar er zijn tegenwoordig meer systemen/merken om tot eenzelfde resultaat te komen. Vol is vol, wat natuurlijk ook geldt voor een warmtepomp- of zonneboiler.

[ Voor 5% gewijzigd door Jan Workum op 07-08-2023 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

@Jan Workum Als een stroom gebruikend apparaat voor de meter zit... zoals het normaal thuis is... en er komt plenty stroom van de zonnepanelen, dan wordt toch dit (eerst) gebruikt? Daar zou je toch geen Zappi oid voor nodig moeten hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bommer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:44
route99 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 22:05:
[...]
Een case bekeken.....

[...]

Ok.... op zonnig dagen is al het warme water wat je in je voorraadvat zit al heel snel op temperatuur.
Wat kan zo'n systeem dan nog? Het water is al vroeg warm en er blijft dan heel veel rest stroom over die je dan wel terug kan leveren. Ik zie de toegevoegde waarde niet zo snel. Zijn er geen andere systemen die dit obv het voldoende aanwezig zijn van zonne energie kunnen activeren?

Het warme water is maar ca 130-50m3 van mijn totale gasverbruik (juli 22/23 532 m3), dat loont voor mij niet. Die CV ketel moet ik toch hebben, dat beetje water ook nog warm maken kan er bij. Bij een hybride CV zal dat hier in de toekomst ook vast kunnen. Ook een WP alleen heb ik nog onvoldoende info om daar over te beslissen.
Mij reactie was, om een alternatief aan te bieden voor de solar edge hotwater module.

En met een PI een relais en wat programeer werk kan het ook voor onder de 100 euro.

maar Ik neem aan als je wacht op een solar edge module, je niet de technische kennis hebt dit met andere middelen te realiseren.

Overigens gaat het nu way off topic, dus ik laat het hier bij.

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Workum

Jan Workum

route99 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 22:23:
@Jan Workum Als een stroom gebruikend apparaat voor de meter zit... zoals het normaal thuis is... en er komt plenty stroom van de zonnepanelen, dan wordt toch dit (eerst) gebruikt? Daar zou je toch geen Zappi oid voor nodig moeten hebben?
Klopt, maar er zijn ook wel eens wolken voor de zon of er is te weinig pv om de ev wakker te houden waardoor je dan uit het net gaat trekken. Ik kan 3-fasen laden, 11kW, maar maximaal 8kW pv opwekken. Het Zappi laadstation knijpt die 3kW af die dan uit het net zou komen. Je laadt dan (theoretisch) alleen pv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramonfincken
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 05-09 15:21
bommer schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 22:39:
[...]

Mij reactie was, om een alternatief aan te bieden voor de solar edge hotwater module.

En met een PI een relais en wat programeer werk kan het ook voor onder de 100 euro.

maar Ik neem aan als je wacht op een solar edge module, je niet de technische kennis hebt dit met andere middelen te realiseren.

Overigens gaat het nu way off topic, dus ik laat het hier bij.
Puur een relais is niet genoeg en ja het integreert lekker in de SolarEdge app.
We hebben ook zappi voor de auto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramonfincken
Ik had ook liever een warmtepomp voor tapwater en verwarming gehad, maar er is hier geen mooie plek voor een buffervat.
Dus ik neem de COP voor lief en er is nu een warmtepomp in bestelling. We hebben al getest met de stadswarmte of we met veertig graden het huis konden verwarmen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johanPo
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-09 20:14
ramonfincken schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 08:53:
Ik had ook liever een warmtepomp voor tapwater en verwarming gehad, maar er is hier geen mooie plek voor een buffervat.
Dus ik neem de COP voor lief en er is nu een warmtepomp in bestelling. We hebben al getest met de stadswarmte of we met veertig graden het huis konden verwarmen
Had zelf ook een ruimteprobleem (hele warmtepomp binneninstallatie moest in de trapkast passen) en heb uiteindelijk besloten zelf een boilervat bouwen, die in het schuine gedeelte onder de trap paste. Zou je ook nog kunnen overwegen als je niet vies bent van een beetje klussen en tijd over hebt. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• karvan86
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 19-05 02:35
Waardeloze apparaten. Afgelopen jaar twee van die dingen op een omvormer voor zonnepanelen en netstroom aangesloten. De eerste was binnen 9 maanden stuk, de tweede was binnen 3 weken stuk. Iets was er ontploft waardoor onder uit dat ding een berg zout stroomde en hard als steen werd.

Zou beter verwachten voor dat geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Jan Workum schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 22:46:[...]Klopt, maar er zijn ook wel eens wolken voor de zon of er is te weinig pv om de ev wakker te houden waardoor je dan uit het net gaat trekken. Ik kan 3-fasen laden, 11kW, maar maximaal 8kW pv opwekken. Het Zappi laadstation knijpt die 3kW af die dan uit het net zou komen. Je laadt dan (theoretisch) alleen pv.
Dat lijkt me dan erg persoonlijk, je moet nl dan met de e-car wel erg veel thuis zijn om daar profijt van te hebben? Das niet zo handig als je met de e-car dan op het werk zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramonfincken
Ik werk thuis en met 30 panelen gaat dat heel goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum

Jan Workum

route99 schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 09:27:
[...]
Dat lijkt me dan erg persoonlijk, je moet nl dan met de e-car wel erg veel thuis zijn om daar profijt van te hebben? Das niet zo handig als je met de e-car dan op het werk zit?
Je moet ook niet kijken wat niet kan maar wat wèl kan. Ik heb een fulltime baan in dagdienst. Bij thuiskomst gaat de auto aan de stekker en laadt wat er beschikbaar is aan zonnestroom. In de weekeinden en vrije dagen idem. In het winterhalfjaar is het aandeel zonnestroom uiteraard veel minder soms nihil. In het zomerhalfjaar april t/m september kan ik zo goed als 100% uit eigen zonnepanelen laden. Op jaarbasis 45- 50% Ik rij jaarlijks 28.000km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@Jan Workum Heb je die getallen kunnen meten of is het over de duim? Dat zijn toch zaken die voor geïnteresseerde meelezers spelen.
Als ik zo de de april curves zie, bijv van 2020, april was een top maand, daar komt de productie pas vaak in het steile stuk van de klok rond 8:30/8:45 en rond 18:30/18:45 treedt het omgekeerde op. Ik weet niet hoeveel laaduren, obv je zonnepanelen capaciteit, je in april nodig hebt en wanneer de auto aan de kabel kan door de weeks, 5 van de 7 dagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

karvan86 schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 09:14:
Waardeloze apparaten. Afgelopen jaar twee van die dingen op een omvormer voor zonnepanelen en netstroom aangesloten. De eerste was binnen 9 maanden stuk, de tweede was binnen 3 weken stuk. Iets was er ontploft waardoor onder uit dat ding een berg zout stroomde en hard als steen werd.

Typisch gedrag voor zouthydraten zoals dat wat in de Flamco PCM batterij zit
(of na barsten en uitstromen zat). Het concept is in principe o.k. maar de realisatie . . .
Ik heb tot nu toe geen echte succes verhalen kunnen ontdekken.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Workum

Jan Workum

route99 schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 19:41:
@Jan Workum Heb je die getallen kunnen meten of is het over de duim? Dat zijn toch zaken die voor geïnteresseerde meelezers spelen.
Als ik zo de de april curves zie, bijv van 2020, april was een top maand, daar komt de productie pas vaak in het steile stuk van de klok rond 8:30/8:45 en rond 18:30/18:45 treedt het omgekeerde op. Ik weet niet hoeveel laaduren, obv je zonnepanelen capaciteit, je in april nodig hebt en wanneer de auto aan de kabel kan door de weeks, 5 van de 7 dagen?
Dat meet ik. Mijn Zappi laadstation geeft ook de percentages aan welke uit het net of uit pv komen. Verder monitor ik met de Homewizard mijn energieverbruik. Ik heb 11,9kW aan pv uit panelen georiënteerd op noordoost, zuidoost en zuidwest. Ben meest rond 16u al thuis (ik begin ook vroeg) dus dan kan het laden beginnen. Je zult begrijpen dat ik ook een voorstander van de zomertijd ben, mooi een uurtje extra profiteren van pv-stroom. De ev is een Hyundai Kona 64kWh.

Grutjes, ik zie dat we nog in het Flamco- topic zitten 😊

[ Voor 3% gewijzigd door Jan Workum op 09-08-2023 22:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Workum

Jan Workum

karvan86 schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 09:14:

Oké, dat is nogal wat voor apparaten van en paarduizend Euro. Zou je hier wat foto's kunnen plaatsen, die zul vast wel hebben of via een omweg hebben ontvangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingmar Naves
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 09-10-2023
Kan iemand mij vertellen of je zelf kunt bepalen wanneer de Flamco Ecotherm 9E gaat laden? Ik las dat je dit kon doen met een Eddi. Werkt dat ook met solarpanelen met enphase microomvormers? Kan iemand mij vertellen wie dit zou kunnen installeren? Ik zag namelijk bij de Warmteservice dat de Flamco Ecotherm 9E in de aanbieding is voor € 3567,- Ik twijfel alleen nog over de aansturing met laden (dynamisch tarief/zonnepanelen) en met het vinden van een goede installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramonfincken
eddi kan dit ja, je heb t dan dus wel die 3 CT klemmen nodig.

ik wacht nog steeds op mijn solaredge hot water module, maar je kunt het ook zelf "dom" doen door dat relais qua schakeling te ontkoppelen en zelf te schakelen. Liefst slim en variabel dus bv 500 watt.

Wat je vraagt staat los van je omvormer, string of optimizers. Het gaat erom dat je moet weten/meten wat je het op gooit en dat in de accu stopt. Vergeet winter niet !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

FlexTherm Eco 9E
Kan iemand mij voorrekenen wanneer een latente thermische opslag van ca. 10,5 kWh @ 52°C
voor ca. € 3600,- excl. aansluitkosten economisch zinvol is?

Mijn biervilt berekening
Een keer douchen kost mij ca. 0,20 m³ gas = € 0,28 (prijsplafond € 1,40/m³)
Onder de voorwaarde dat de stroom gratis is
kan ik dan met € 3600,- ca. 13.000 keer douchen - of wat zie ik hier verkeerd?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan Workum

Jan Workum

dunklefaser schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 17:29:
FlexTherm Eco 9E
Kan iemand mij voorrekenen wanneer een latente thermische opslag van ca. 10,5 kWh @ 52°C
voor ca. € 3600,- excl. aansluitkosten economisch zinvol is?

Mijn biervilt berekening
Een keer douchen kost mij ca. 0,20 m³ gas = € 0,28 (prijsplafond € 1,40/m³)
Onder de voorwaarde dat de stroom gratis is
kan ik dan met € 3600,- ca. 13.000 keer douchen - of wat zie ik hier verkeerd?
Een keuze hoeft niet altijd economisch verantwoord te zijn. Als je geen zin hebt in complexe warmtepomtechniek en/of de ruimte ontbeert of je, om wat voor reden dan ook, de voorkeur geeft aan pcm is het toch prima? Ieder zijn/haar keuzevrijheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Jan Workum Mee eens - er zijn meer reden als de economie om voor iets te kiezen, gelukkig zou ik maar zeggen. Misschien spelen andere aspecten bij de keuze voor de Flamco PCM-warmtebatterij soms/vaker een belangrijkere rol.

Bij het doorlezen van deze draad ben ik meestal het ruimtegebrek argument tegengekomen als ik me niet vergis. Het gewicht van ca. 170 kg voor de E9 speelt blijkbaar geen rol.

Persoonlijk zie ik geen toepassing welke alleen met deze warmtebatterij mogelijk is,
ook geen niche toepassing.
Ik heb hier iig na vier! jaar nog geen scenario gezien wat een soort showcase voor de warmtebatterij is.

Verder ben ik van mening dat de huidige prijs van ca. € 3600,- voor de E9
met zijn relatief simpele technologie buiten proporties is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum

Jan Workum

dunklefaser schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 21:37:
@Jan Workum Mee eens - er zijn meer reden als de economie om voor iets te kiezen, gelukkig zou ik maar zeggen. Misschien spelen andere aspecten bij de keuze voor de Flamco PCM-warmtebatterij soms/vaker een belangrijkere rol.

Bij het doorlezen van deze draad ben ik meestal het ruimtegebrek argument tegengekomen als ik me niet vergis. Het gewicht van ca. 170 kg voor de E9 speelt blijkbaar geen rol.

Persoonlijk zie geen toepassing welke alleen met deze warmtebatterij mogelijk is,
Ik heb hier iig na vier! jaar nog geen scenario gezien wat een soort showcase voor de warmtebatterij is.

Verder ben ik van mening dat de huidige prijs van ca. € 3600,- voor de E9
met zijn relatief simpele technologie buiten proporties is.
De prijs is inderdaad erg hoog, wellicht worden ze niet in grote series geproduceerd. Er lijkt mij ook geen grote markt voor maar dat is puur gevoelsmatig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Jan Workum schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 22:54:
[...]

De prijs is inderdaad erg hoog, wellicht worden ze niet in grote series geproduceerd. Er lijkt mij ook geen grote markt voor maar dat is puur gevoelsmatig.
er is ook geen markt voor omdat het financieel niet uitkomt. men is altijd beter af om dat geld te steken in het verhogen van de efficientie van de WP door bijvoorbeeld vloerverwarming te plaatsen of wat te gaan doen met isolatie.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramonfincken
Voornamelijk wel ja. Maar bij ons past een groot vat gewoon niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohKo
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 17-01-2024
@dunklefaser

"Persoonlijk zie geen toepassing welke alleen met deze warmtebatterij mogelijk is,
Ik heb hier iig na vier! jaar nog geen scenario gezien wat een soort showcase voor de warmtebatterij is."

Wij hebben hier 745 zonnepanelen met SDE premie. Voor het eigen gebruik krijgen we 6 cent per kW vergoeding. Op de slechtste produktie dag (35kWh) en hoog verbruik leveren we nog 11 kWh aan het net.
Ik kwam op dit Forum om bij het zoeken naar een goedkope manier om die 11 kWh omt te zetten in het verwarmen van ons huis.

Dus na vier jaar ;) ;) ;) hierbij een scenario voor de warmtebatterij.
Maar het is wel echt heel erg niche. :)

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

JohKo schreef op donderdag 28 december 2023 @ 23:37:
@dunklefaser

"Persoonlijk zie geen toepassing welke alleen met deze warmtebatterij mogelijk is,
Ik heb hier iig na vier! jaar nog geen scenario gezien wat een soort showcase voor de warmtebatterij is."

Wij hebben hier 745 zonnepanelen met SDE premie. Voor het eigen gebruik krijgen we 6 cent per kW vergoeding. Op de slechtste produktie dag (35kWh) en hoog verbruik leveren we nog 11 kWh aan het net.
Ik kwam op dit Forum om bij het zoeken naar een goedkope manier om die 11 kWh omt te zetten in het verwarmen van ons huis.

Dus na vier jaar ;) ;) ;) hierbij een scenario voor de warmtebatterij.
Maar het is wel echt heel erg niche. :)
zelfs dan komt het niet uit.

een thuisaccu en een simpele warmtepomp levert je 5x meer warmte op. dat simpele feit maakt dit type opslag automatisch achterhaald.

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 28-12-2023 23:48 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@JohKo Als je iets aan serieuze, lange termijn opslag van warmte wil doen - TCES is een trefwoord.

Een mogelijk voorbeeld vind je via deze link.

[ Voor 51% gewijzigd door dunklefaser op 29-12-2023 00:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohKo
@flippy

Qua efficientie ben ik dat met je eens.
Maar de warmtepomp slaat geen energie op, die zal in mijn geval de duurste aangekochte stroom gebruiiken. (SDE regeling heeft geen saldering) Bij een warmtebatterij krijg ik geld toe op de stroom.

Warmtebatterij 10 kW opslag, opbrengst 0,06 euro per kW, totaal opbrengst 0,60 euro.

Warmtepomp COP van 5, dus 2 kW nodig voor 10 kW warmte. Prijs stroom tussen 20.00 en 22.00 0,5 euro per kW, totaal kosten 1,00 euro

Warmtepomp is in mijn geval dus 1,60 euro duurder voor 10 kW

Een thuisaccu met een warmtepomp is daarnaast een aanzijnlijk hogere investering. En ze zijn beide denk ik sneller versleten dan een warmte batterij.

[ Voor 27% gewijzigd door JohKo op 29-12-2023 00:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohKo
@dunklefaser

Die van Borg heb ik me in verdiept. Kost 15000 euro. ex ingraven instal e.d., maar dan heb je ook 200 kW opslag.Vond ik in mijn geval een "beetje" overcapacitiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noshi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12:38
@Johku
De warmtepomp slaat energie op in een tapwater vat of in je huis (in de stenen .. ). Je kunt deze dus ook aan de slag zetten in de goedkopere uren of om te bufferen.

Met deze tarieven reken je jezelf wel rijk, maar die zijn niet representatief voor de gemiddelde winterdag.

[ Voor 3% gewijzigd door Noshi op 29-12-2023 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

dunklefaser schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 00:01:@JohKo Als je iets aan serieuze, lange termijn opslag van warmte wil doen - TCES is een trefwoord. Een mogelijk voorbeeld vind je via deze link.
Interessant, kende deze nog niet. Met een mooie reversibiliteit (uiteraard..).

Nog wat aanvullend leesvoer:
https://www.researchgate....mochemical_Energy_Storage
https://www.chemeurope.co...hout-loss-for-months.html

PS: Volgens de conclusies het artikel uit Researchgate blijft van die 2,2GJ ca 1.7 GJ/m3 (gemeten) over.
Het is dus een vrij jonge technologie en zal best nog verbeterd worden.

Edit: De zeolieten met o.a. de bekende "moleculaire zeven", zijn zgn TES (niet een chemisch maar een fysisch proces) zijn al heel lang bekend, jaren 70: https://sites.engineering...yuen/references/ref-1.pdf
Een vrij recente review over TES/TCES: https://www.researchgate....n_Thermal_Storage_Systems
Met oa al toepassingen (deels in onderzoek).

[ Voor 18% gewijzigd door route99 op 29-12-2023 12:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@route99 Het "Energies" artikel (Research Gate) is al in februari 2019 gepubliceerd
en is min of meer fundamenteel onderzoek aan de TU Wien.

Bijvoorbeeld is er nog geen suspensiereactor met olie toegepast.
Deze reactor is cruciaal is om het samenklonteren van borax tegen te gaan.

De (minerale) olie dient waarschijnlijk ook als transportmedium voor de warmte.

Ik kan me voorstellen dat de efficiency van de conversieprocessen hydratatie/dehydratatie
nu een stuk hoger ligt. Maar ik ben geen chemisch technoloog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@dunklefaser Tnx. Ik had (nog) niet op de laatste updates gezocht, vrijwilligerswerk vanmiddag.
Die olie kan zeker helpen, ook voor conversieprocessen hydratatie/dehydratatie.
Hierbij kan ik me voor de dehydratatie voorstellen dat zo'n hydrofoob medium gunstig is voor een snelle waterscheiding. Voor de hydratatie kan dat juist tegenwerken, maar je kunt met bijv goed roeren, trucs met additieven het water transport door de olie fase wel (sterk) bevorderen om die hydratatie stap te bevorderen. Op dat punt aangekomen.... dan kom ik als niet- geen chemisch technoloog zijnde ook tekort.
Ik weet wel dat als de hydratie stap heel snel gaat, de diffusie van water dan de snelheidsbepalende stap kan worden, dan kun je daar als chemisch technoloog "al je pijlen" op richten, dan wel iig meer aandacht geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 10-09 07:56
Ik wil van het gas af en ga een monoblock warmtepomp plaatsen voor verwarming.

Door beperkte ruimte in de CV kast en schuin aflopend dak zolder niet echt lekker de ruimte voor een boilervat van 60cm doorsnee, of een warmtepomp boiler op zolder.

Deze warmteaccu lijkt best ideaal, gezien deze wel past in de kast waar de CV hang. Deze kast is ongeveer 50 cm diep.

Maar een ouderwetse elektrische boiler past ook nog gezien die rond de 48 cm zitten.

Die elektrische boiler zou ik ook aansturen via zo'n overschot regelaar.

Natuurlijk is beide COP 1 en dus niet ideaal, maar wat ik nog niet heb kunnen lezen is of deze Flamco warmteaccu nu energie zuiniger is dan een simpele elektrische boiler, behalve dan het stilstands verlies.

Een 120 liter boiler is toch ook weer niet zoveel groter dan de Flamco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramonfincken
Verwarmen is COP 1 net als een Inventum inderdaad. Stilstand moet je even vergelijken ja.

Met overschot kun je variabel x watt erheen sturen ja. Wij doen dat ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johanPo
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-09 20:14
Guido7619 schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 12:34:
Ik wil van het gas af en ga een monoblock warmtepomp plaatsen voor verwarming.

Door beperkte ruimte in de CV kast en schuin aflopend dak zolder niet echt lekker de ruimte voor een boilervat van 60cm doorsnee, of een warmtepomp boiler op zolder.

Deze warmteaccu lijkt best ideaal, gezien deze wel past in de kast waar de CV hang. Deze kast is ongeveer 50 cm diep.

Maar een ouderwetse elektrische boiler past ook nog gezien die rond de 48 cm zitten.

Die elektrische boiler zou ik ook aansturen via zo'n overschot regelaar.

Natuurlijk is beide COP 1 en dus niet ideaal, maar wat ik nog niet heb kunnen lezen is of deze Flamco warmteaccu nu energie zuiniger is dan een simpele elektrische boiler, behalve dan het stilstands verlies.

Een 120 liter boiler is toch ook weer niet zoveel groter dan de Flamco.
Het stilstand verlies is idd het onderscheid. De flamco heeft vacuüm isolatie wat zeer effectief is, maar daar moet je de portemonnee wel voor trekken.

Je kan de flamco ook vullen vanuit je monoblock, maar dan moet de aanvoertemperatuur wel erg hoog zijn (zie ook dit topic). Dat is minder voor het rendement van je WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielsweb
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 08-09 12:20
theoretische vraag, stel, je pompt overdag circa 55 graden erin,
gemiddelde wp, doet dat ongeveer 1kw in voor 3kw uit.
dan hoef je toch alleen elec door te verwarmen van 55 naar 70?
dan win je toch de halve strijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@michielsweb Met 55°C kom je er niet - je hebt duidelijk meer nodig.
En de COP is dan zeker lager als wat je verondersteld.
De huidige prijzen van de flamco warmtebatterijen ken ik niet
maar 3 jaar geleden vond ik ze nogal prijzig.
En idd een puur theoretische vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielsweb
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 08-09 12:20
ik zit in de overweging vanwege de formaat.
ten opzichte van een warm water boiler.

bij een boiler verlies ik gewoon veel opslag ruimte in een apartement.
vergelijkbaar met 9 verhuisdozen. terwijl ik met dit ding er maar 2 a 3 verlies.

hoeveel graden zou nodig zijn om voor te verwarmen, of is dat de moeite niet ?

bovendien zit er minder kans op lekkages in geeft de maker op.

[ Voor 9% gewijzigd door michielsweb op 26-05-2024 01:44 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Nu precies een jaar de Flamco 6E in gebruik.
Situatie:
2 persoons huishouden, Nibla waterbesparende douchekop 7 L/m, jaarverbruik 1218 kWh. (grootste gedeelte eigen zonnestroom)

We hebben voor de Flamco gekozen vanwege de compacte bouw, hij staat in onze trapkast.
Zeer gering warmteverlies en korte oplaadtijd.
Hij wordt zoveel mogelijk opgeladen door onze 5,5 kWp PV installatie.
Hoe doen we dit?
Flamco springt aan tussen 12.30-15.00 uur, in dit tijdslot de meeste output uit onze PV installatie.
Meestal is de boiler niet leeg, na een uurtje is hij wel weer bijgeladen.

COP1 vind ik in ons geval geen nadeel want flink vermogen eigen zonnestroom en weegt niet op tegen de voordelen.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wai_AM
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10-09 20:47
Ook ik zit na te denken om een FlexTherm te gaan gebruiken.
Maar heb te weinig informatie om mij vragen te kunnen beantwoorden.

Kan een Flamco Flextherm een huis verwarmen ?
Op die vraag krijg ik maar geen concrete antwoord.
Dat het COP 1 is, is voor mij duidelijk, maar dat is geen probleem.

Wel vind ik op internet https://flamco.aalberts-h...gen?page=5&paramskey=news
dat in groningen de boilers in de flat vervangen zijn met FlexTherm.

Of het daar voor verwarming en warm water is staat niet duidelijk vermeld.

Waarom graag het huis verwarmen met FlexTherm, is dat ik geen zin heb in vaste kosten.
Stadsverwarming = 760,77 euro vastrecht
Warmtepomp = 200 - 400 euro onderhoud

Van dat geld kan je makkelijk de stroom kosten van een flextherm betalen.

verwarmings wensen is bij mij niet zo exotisch.
18 graden in de winter maanden is voldoende. Wil ik warmer dan zet ik de airco wel aan lokaal.

Hoe ik als leek voor me ziet is:
FlexTherm levert warm water, die kan je aansluiten op je verwarming leidingen, warm toevoer en retour terug naar de FlexTherm, een gesloten systeem.

Hoeveel m3 ruimte kan een FlexTherm op 1 lading verwarmen?
Hoe lang kan je daarmee verwarmen totdat FlexTherm weer is opgeladen om verder te verwarmen.

Als je dat weet dan kan je beslissen of je dat wilt of niet.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satefan
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 12-09 23:48
Een beetje warmtepomp heeft geen onderhoud nodig. Ik heb een WeHeat Blackbird. Onderhoudsvrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wai_AM
Satefan schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 18:34:
Een beetje warmtepomp heeft geen onderhoud nodig. Ik heb een WeHeat Blackbird. Onderhoudsvrij.
Heb je die al lang ?
Hoeveel ruimte verwarm je daarmee?
Ook voor Warm water ?

Huis hier is +/- 130 m2 woon oppervlak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Iemand die denkt dat een Flamco PCM-warmtebatterij iets is om een woning van 130 m² te verwarmen
weet waarschijnlijk niet wat zijn woning aan energie nodig heeft.
en/of wat de capaciteit van de batterij in kWh is.

- Met welke goedkope (dynamische) stroomtarief je de Flextherm ook gaat laden
vermoedelijk verlies je meer dan je denkt, de COP is altijd lager dan 1.
In de winter kan je met je pv-panelen waarschijnlijk niet veel laden.

En kost dat PCM-batterijtje nog steeds bijna € 4.000??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satefan
Wai_AM schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 18:40:
[...]

Heb je die al lang ?
Hoeveel ruimte verwarm je daarmee?
Ook voor Warm water ?

Huis hier is +/- 130 m2 woon oppervlak.
Sinds 4 November, dus de eerste winter nu net door. Mijn woning is ook 130 m2 (70m2 beneden), met vloerverwarming beneden. Het is een full-electric, dus inderdaad ook warm water.

Heerlijk om van de stadsverwarming af te zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Satefan op 21-02-2025 19:19 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 12:34

martijn v o

Certified by Enphase.

Wai_AM schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 18:33:
Ook ik zit na te denken om een FlexTherm te gaan gebruiken.
Maar heb te weinig informatie om mij vragen te kunnen beantwoorden.

Kan een Flamco Flextherm een huis verwarmen ?
Op die vraag krijg ik maar geen concrete antwoord.
Dat het COP 1 is, is voor mij duidelijk, maar dat is geen probleem.

Wel vind ik op internet https://flamco.aalberts-h...gen?page=5&paramskey=news
dat in groningen de boilers in de flat vervangen zijn met FlexTherm.

Of het daar voor verwarming en warm water is staat niet duidelijk vermeld.

Waarom graag het huis verwarmen met FlexTherm, is dat ik geen zin heb in vaste kosten.
Stadsverwarming = 760,77 euro vastrecht
Warmtepomp = 200 - 400 euro onderhoud

Van dat geld kan je makkelijk de stroom kosten van een flextherm betalen.

verwarmings wensen is bij mij niet zo exotisch.
18 graden in de winter maanden is voldoende. Wil ik warmer dan zet ik de airco wel aan lokaal.

Hoe ik als leek voor me ziet is:
FlexTherm levert warm water, die kan je aansluiten op je verwarming leidingen, warm toevoer en retour terug naar de FlexTherm, een gesloten systeem.

Hoeveel m3 ruimte kan een FlexTherm op 1 lading verwarmen?
Hoe lang kan je daarmee verwarmen totdat FlexTherm weer is opgeladen om verder te verwarmen.

Als je dat weet dan kan je beslissen of je dat wilt of niet.

Alvast bedankt.
Even rekenen, ik ken je situatie niet maar gemiddeld.
Primaire energie.
Energiezuinige woning verwarmen 20 GJ per jaar.
Warmwater gezin 4 personen 8 GJ per jaar.

Dat allemaal door de Flamco is 28 GJ is 7778 kWh per jaar.
Energie kosten 30 cent per kWh is 2333 euro per jaar excl. aanschafkosten.

Aanschafkosten 4000 euro voor de Flamco zeg 500 euro voor de installatie en 10 jaar geen onderhoud.

Totale kosten voor 10 jaar is dan 28000 euro. WP + WPB+ installatie is de helft hiervan.

Goed weekend :-)

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wai_AM
martijn v o schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 19:24:
[...]

Primaire energie.

Aanschafkosten 4000 euro voor de Flamco zeg 500 euro voor de installatie en 10 jaar geen onderhoud.

Totale kosten voor 10 jaar is dan 28000 euro. WP + WPB+ installatie is de helft hiervan.

@martijn v o dank voor je berekeningen daar kan ik wat mee.

@dunklefaser meer info hieronder:

Mijn warmte verbruik van Vattenfall afgelopen 4 jaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZeXPRi-Wj9NHwdx1qtJJkj28WDA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Kez3k1E4UF0vRYn3yNbBe9te.png?f=user_large

Huis = 128 m2
1 persoon

stel 5 GJ = +/- 1500 kWh * 0,30 = 450 euro energie kosten.
Prachtig, ietje meer dan de onderhoudskosten WP en flink minder dan vastrecht.

verder info: heb 4500 Wp en 5 KW airco (koel/warm).

[ Voor 3% gewijzigd door Wai_AM op 22-02-2025 01:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:44
martijn v o schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 19:24:
[...]

Primaire energie.

Je hebt puur de energie genomen om water te verwarmen. In de pcm zit geen water, maar een zoutoplossing.

Volgens opgave fabrikant, kost het 7Kwh voor
Een vulling om 300l tapwater te maken van 70 graden.
Natuurlijk gaat er nog iets verloren met omzetten
Een boiler vul je maar tot 55 a 60 graden.
Je haalt meer uit de pcm dan uit een boiler

Voor douchen gebruik je voor die 300l ongeveer 1,2 kuub gas, dat zou 10,5 Kwh zijn
Het rendament is dus iets hoger, blijft dat 7 Kwh
€2,10 kost en een kuub gas goedkoper is.

Tenzij je veel pv overschot hebt, als je bijv 6 maanden per jaar kan vullen op je pv
Wordt het weer een heel andere berekening.
Heb het niet nagerekend, maar door de teruglever boete en teruglever vergoeding zou het wel eens interresant kunnen zijn/worden.
Einde saldering hebben we straks ook nog.

De pcm niet geschikt voor verwarmen de opgeslagen ernergie is niet voldoende.

Heb je de ruimte is een boiler goedkoper in opladen en aanschaf. De pcm is (helaas) niet goedkoop, maar vind het in sommige gevallen.
Bijv klein behuisd met dynamisch contract of veel pv overschot een alternatief.

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Wai_AM schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 01:10:
[...]

@martijn v o dank voor je berekeningen daar kan ik wat mee.

@dunklefaser meer info hieronder:

Mijn warmte verbruik van Vattenfall afgelopen 4 jaar:
[Afbeelding]

Huis = 128 m2
1 persoon

stel 5 GJ = +/- 1500 kWh * 0,30 = 450 euro energie kosten.
Prachtig, ietje meer dan de onderhoudskosten WP en flink minder dan vastrecht.

verder info: heb 4500 Wp en 5 KW airco (koel/warm).
Als je dit soort info nu gelijk post bij als je iets van plan bent, maakt het een stuk makkelijker.
Als je maar 2 GJ per jaar nodig hebt om je huis te verwarmen van 128 M2 (wat en hoeveel verwarm je dan en tot welke temperatuur denk ik dan want dit is echt heel heel erg laag), dan adviseer ik je gewoon een electrische kachel te nemen die zijn 150 euro in plaats van een duur zoutvat. Dan ben je voor 555 kWh of 165 euro klaar.
Dan neem je voor het warm water een boiler (met element dus) of een warmtepompboiler van 200 liter. en dat kost dan 2500 kWh of 800 kWh per jaar en klaar ben je.

Voor je verwarming je verwarmd je huis met 5 kWh/m2/jaar
Daar komt bij het warmwater 13 kWh/M2/jaar maakt 18 kWh/M2/jaar.
Als je het hele huis verwarmd tot normale temperaturen zit je op een A+++ woning en al dicht tegen een A++++ woning aan.
Wat is het bouwjaar van je woning?

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

bommer schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 08:00:
[...]

Je hebt puur de energie genomen om water te verwarmen. In de pcm zit geen water, maar een zoutoplossing.

Volgens opgave fabrikant, kost het 7Kwh voor
Een vulling om 300l tapwater te maken van 70 graden.
Natuurlijk gaat er nog iets verloren met omzetten
Een boiler vul je maar tot 55 a 60 graden.
Je haalt meer uit de pcm dan uit een boiler

Voor douchen gebruik je voor die 300l ongeveer 1,2 kuub gas, dat zou 10,5 Kwh zijn
Het rendament is dus iets hoger, blijft dat 7 Kwh
€2,10 kost en een kuub gas goedkoper is.

Tenzij je veel pv overschot hebt, als je bijv 6 maanden per jaar kan vullen op je pv
Wordt het weer een heel andere berekening.
Heb het niet nagerekend, maar door de teruglever boete en teruglever vergoeding zou het wel eens interresant kunnen zijn/worden.
Einde saldering hebben we straks ook nog.

De pcm niet geschikt voor verwarmen de opgeslagen ernergie is niet voldoende.

Heb je de ruimte is een boiler goedkoper in opladen en aanschaf. De pcm is (helaas) niet goedkoop, maar vind het in sommige gevallen.
Bijv klein behuisd met dynamisch contract of veel pv overschot een alternatief.
Mee eens als het zo weinig is dan is het een optie zeker met het vervallen van het salderen. Wel zou het dan mooi zijn als je het electrisch kunt sturen dus veel PV over veel kWh erin en weinig PV weinig kWh erin, denk niet dat dit (dure) ding dat kan, dan moet je zelf een schakeling maken.

Wat betreft het rendement. Ik reken voor dit soort apparaten altijd een COP van 1.
Electrisch erin krijg je er ook weer uit.
In de praktijk zal het zelfs wat minder zijn want net als met een accu verlies je wat.
Dat de fabrikant rekent met zoveel kWh voor zoveel liter kan ik niets mee omdat je dan meer moet weten om dat exact na te rekenen, bv als zij rekenen dat het water al warmer binnenkomt dan het werkelijk doet zit je al fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wai_AM
@martijn v o in post had ik aangegeven:

of lokaal met infra rood paneel/elektrische convector kachel.

maar hier het volledig info:
Huis bouwjaar 2012
Kunstof kozijnen met HR++ glas
Veel electric behalve:
Stadsverwarming voor verwarming en Warm water voorziening
Goed geisoleerd

vanaf oplevering 2700Wp zonnepanelen, 10 jaar later 1800Wp erbij.
Begin nog een 500W verwarminspaneel, olie radiator kachel, electrisch convector kachel.
sinds 3 jaren , 5 KW airco buitenunit en 5KW + 2KW binnenunit airconditioner

Altjd woning verwarmt in de wintermaanden rond de 17 - 18 graden
Begin jaren rond de 6-8 GJ per jaar gebruik.
prijs was rond de 20,- per GJ, vastrecht rond de 350 - 400 per jaar: totaal rond de 600 Euro/jaar
en electrisch bijverwarmd
Electriciteit 0,- euro per jaar dankzij saldering (investering zonnepanelen buiten beschouwing gelaten)

Sinds 2017 gingen de vastrecht en GJ tarieven flink omhoog:
Mijnverbruik ging van 8 naar 5 GJ enz omlaag, maar mijn totale warmte uitgaven gingen omhoog
650, 700 en komend jaar naar 800,-

Dat is waarom mensen van Stadsverwarming af willen. Onproportioneel betalen voor gebruik.

Kijken naar alternatieven, dan maak het mij uit:
Het mag rond de 600 -700 euro stook kosten zijn, maar dan wil ik dat ook als warmte er terug voor krijgen.

en niet 800 betalen en maar 100 euro warmte terug krijgen

Warmtepomp oke, energie zuinig etc etc. maar ben 300-400 euro kwijt aan vaste kosten dat niet warmte is.
(wie zegt niet dat het later nog meer wordt)

-doorstroomer kan ook, maar daar betaal je wel de hoofdpris voor met aansluitwaarde. (denk ik)

vandaar mij begin vraag:
Hoeveel m3 ruimte kan een FlexTherm op 1 lading verwarmen? bijv 18 graden

Dus als flextherm warm water levert aan de al bestaande lage temp radiatoren in de woning met 1 lading
en zeg dat het dan voldoende is om 17 -18 graden te verwarmen. hoe snel koelt het dan af totdat Flextherm weer water kan opwarmen om het op peil te houden.

mijn gedachte gaat uit: als dat zou lukken met 2x 6E , waarvan 1 volledig voor verwarming en de 2de zowel verwarming als warm water voor douchen 5- 10 min per dag in de wintemaanden kan worden ingezet.
= 2 x 4000 euro + 1000/2000 euro installatie = 10000 euro

dat is minder dan een warmtepomp installatie.

maar ja ... dat weet ik als leek niet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wai_AM
Satefan schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 19:11:
[...]

Sinds 4 November, dus de eerste winter nu net door. Mijn woning is ook 130 m2 (70m2 beneden), met vloerverwarming beneden. Het is een full-electric, dus inderdaad ook warm water.

Heerlijk om van de stadsverwarming af te zijn.
goed, ga ik daar naar kijken, gefeliciteerd met je prachtig gevoel !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Wai_AM Je hebt geen overzicht van jouw energieverbruik voor verwarmen
en dat weet je hopelijk. Het noemen van de diverse vermogens van de pv-panelen,
de airco met 2 binnendelen etc. doet daar niets aan af. Hoeveel kWh stop je in de airco?
En hoeveel kWh produceren jouw pv-panelen in december en januari?
Je energieverbruik voor warm water heb je ook nog niet genoemd.

De energie inhoud van een lading van de Flamco zoutbatterij
komt grosso modo overeen met ca. 7 kWh = 0,75 m³ gas of 0,025 GJ
Hoeveel m² van jouw woning je daarmee hoelang kan verwarmen mag je zelf uitrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

En hou in de gaten: Dat ding is eigenlijk bedoeld om drinkwater op te warmen.
Ga je hem gebruiken om je huis mee te verwarmen dan zou dat best kunnen maar niet in combinatie met drinkwater. Dus zul je voor de drinkwater een eigen unit moeten nemen.

@Wai_AM duidelijker. Net als @dunklefaser aangeeft je moet een overzicht maken van je totale verwarmingsbehoefte en warmwaterbehoefte.
NU lijkt het net of je verwarmd met slechts 2 GJ stadsverwarming maar je moet de kWh van de airco er ook bij tellen en eigenlijk uitgaan van 21 graden.

Kun je niet altijd verwarmen met de airco's? Dan heb je alleen iets nodig om de warmwater te voorzien. Kook je electrisch of ga je altijd uit eten :-)

[ Voor 47% gewijzigd door martijn v o op 22-02-2025 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wai_AM
@dunklefaser en @martijn v o

ok, daar zeg je me wat. heb alles bijgehouden.

Douche = 0,002 GJ per keer (5-10 min)
180 dagen = 0,36 GJ laten we afronden naar 0,5 GJ, warm genoeg maanden = koud douchen

Vorig jaar periode 23/24 = 1,5 GJ stadsverwarming puur voor verwarming woning 17 - 18 graden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EfR0MqYtvsJOuBSNx4knyFi5aD4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/onvUKGJiabX7hQLfhzQMBqMq.png?f=fotoalbum_large
2700Wp zuid, 1200Wp oost, 600Wp west ( oost/west ligt niet op dak en heeft schaduw van woning)

Stroom:

dat zijn voor de 6 maanden 800 kWh, dat is apparatuur, koken en verwarmen.
laat voor het gemak 800 kWh elektrisch verwarmen of zelfs 1000 kWh afronden

mijn totale verwarmingsbehoefte = 1000 + 2x 280 = 1560 kWh

Voor stroom betaal ik nu 0,-, krijg nog wat fooi terug van energie leverancier

van het stadsverwamings geld 770 euro x 30 cent = 2566 kWh kan ik dus gemakkelijk extra elektrisch verwarmen .

extra optie is: 1 Flextherm voor douchen en de rest opstoken met airco een graadtje hoger.
Want warmte gebruik ik alleen voor douchen en verwarming.
rest is allemaal elektrisch.

[ Voor 4% gewijzigd door Wai_AM op 22-02-2025 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Oh ik lees het al, we hebben hier te maken met Iceman Wim Hof :-).
Probleem is als je al zo laag zit, je met langere terugverdientijden te maken krijgt.
Jij moet het hebben van het vervallen van het vastrecht van de stadsverwarming.

Heb je al onderzocht of je dat zo kan opzeggen? Soms is er namelijk verplichte verwijdering voor absurde bedragen van toepassing.
Ga je de aansluiting wel houden dan blijf je vastrecht betalen ook als je niets gebruikt.

Wat ik zou doen is een boiler op electra voor het douchen met een electrisch element van 300 Watt of zo dat hij er lang over doet, maar dan heb je betere spreiding van en je piekvermogen en betere benutting van de panelen.
100 liter electrische boiler 350 euro, inlaatcominatie, slangen en ophangen 500 euro. Totaal 850 euro en 1200 kWh per jaar.
Of een 100 liter warmtepompboiler 1500 euro en 500 euro subsidie en spul en ophangen 500 euro. Totaal 1500 euro en 400 kWh per jaar.
Dan heb je de WPB binnen 3 jaar terugverdiend op basis van 30 cent/kwh.

Verwarmen dan gewoon met de airco's doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wai_AM
Wat kost een afsluiting?

Je hebt drie opties als je je stadsverwarmingaansluiting wilt opzeggen:

Tijdelijke afsluiting met slot
Deze afsluiting duurt maximaal twee jaar. Deze optie kost € 586,73 incl. BTW.

Weghalen afleverset en afdoppen van de aanvoerleidingen
Deze optie kost € 586,73 incl. BTW.

Definitief afsluiten
Hierbij wordt de afleverset en alle aansluitleidingen verwijderd. Dit kost € 5.250,99 incl. BTW.

Middelste optie is die aanbieders van warmtepomt je adviseren

dat terugverdienen is niet het aller belangrijkste, (misschien wel tegenspraak van wat ik opsom)

- ! WEG VAN STADSVERWARMING ! (sorry van het geschreeuw)
- niet ergens weer aan vast zitten (onderhoud)
- geen legionella sluip verbruik
- Het verbruik mag niet meer kosten dan wat ik nu al uitgeef.
- Fun/gadget factor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satefan
Ik heb me eind november laten afsluiten bij Vattenfall (stadsverwarming). Werden geen kosten in rekening gebracht. Hele afleverset is verwijderd en leidingen afgedopt.

[ Voor 18% gewijzigd door Satefan op 22-02-2025 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wai_AM
Satefan schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 12:53:
Ik heb me eind november laten afsluiten bij Vattenfall (stadsverwarming). Werden geen kosten in rekening gebracht.
ooh, wat is de procedure?
wil vattenfall namelijk maandag gaan bellen.

contract beeindigen ?
zelf afsluiten aanvragen of door vattenfall zelf laten regelen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Wai_AM Ik zou iig nog naar de tijdshorizon kijken:
Nog ongeveer 1-1,5 stookseizoenen waar volledig salderen mogelijk is.
Daarna betaal je gewoon de volle mep voor elk kWh die je afneemt.
Natuurlijk krijg je nog de normale terugleververgoeding voor dat wat je teruglevert.
Zal wel niet zoveel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satefan
Wai_AM schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 12:56:
[...]

ooh, wat is de procedure?
wil vattenfall namelijk maandag gaan bellen.

contract beeindigen ?
zelf afsluiten aanvragen of door vattenfall zelf laten regelen ?
Dit proces kun je opstarten via mijnaansluiting.nl. Dan wordt er een werkorder etc aangemaakt, krijg je van Vattenfall een voorstel waar ook (eventuele) kosten op staan etc. Bij mij was dat dus gelijk 0 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wai_AM
dunklefaser schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 13:02:
@Wai_AM Ik zou iig nog naar de tijdshorizon kijken:
Nog ongeveer 1-1,5 stookseizoenen waar volledig salderen mogelijk is.
Daarna betaal je gewoon de volle mep voor elk kWh die je afneemt.
Natuurlijk krijg je nog de normale terugleververgoeding voor dat wat je teruglevert.
klopt, in mijn voorbeeld, 1000 kWh kan ik dan extra opstoken (2566 -1560)

ok, nu alles opgehelderd is, wil ik als tweaker nou toch nog weten of een Flextherm een huis kan verwarmen.
goed geisoleerd etc.

>>Voor een ruimtetemperatuur van 18 graden Celsius rekent u 65 watt per kubieke meter.

beneden ruimte = 120 m3 (48m2 *2,5) met open trap, dus alles stijgt op naar boven = 7,8 kWh benodigd
Neem aan dat het voor 1 dag is, rond ik af op 10 kWh per dag.
(klopt ongeveer wat ik nu met airco doe, 10 kWh per dag , temp = 17 graden)

neem ik 6 maanden = 180 x 10 = 1800 kWh ?

laten we ruim nemen: 2500 kWh voor verwarmen
warm water = 560 kWh
dat is rond 900 euro per jaar (30 cent)

zie ik wat over het hoofd ?
Dat is verbruik. de vraag is of het kan met een Flextherm?

Ben ICT-er en geen verwarmings expert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Wai_AM Een verwarmingsexpert - bestaat zoiets?
Als ICT-er ben je zeker goed met cijfers, maar dat is in dit geval minder dan de halve waarheid.

Als je het praktisch bekijkt - misschien met een beetje middelbare school natuurkunde als aanvulling? -
is jouw idee misschien uitvoerbaar als experiment om te demonstreren dat het niet werkt.
Ook economisch niet.

P.S.: Je haalt kW en kWh door elkaar - en die 10 kWh voor de airco is vermoedelijk de elektrische energie?
7,8 kW verwarmingsvermogen is de worst case bij een zeer lage buitentemperatuur (-10°C)
Als je continu verwarmt heb je dan 7,8 kW x 24 uur = 187 kWh nodig (onrealistisch voorbeeld)
Disclaimer: Ik ben ook geen verwarmingsexpert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wai_AM
klopt 7,8 kW verwarmingsvermogen. mij bad
voorbeeld van mij is dat mijn airco vorige week op een dag 16 uren gedraaid heeft met temperatuur 17 graden setting
dan verbruik P1 meter gekeken = netto dag verbruik ongeveer 10 kWh (totaal, verwarmen, koken + apparatuur)

[ Voor 8% gewijzigd door Wai_AM op 22-02-2025 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Wai_AM schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 14:55:
klopt 7,8 kW verwarmingsvermogen. mij bad
voorbeeld van mij is dat mijn airco vorige week op een dag 16 uren gedraaid heeft met temperatuur 17 graden setting
dan verbruik P1 meter gekeken = netto dag verbruik ongeveer 10 kWh (totaal, verwarmen, koken + apparatuur)
Nu weten we wat de airco op een winterse dag heeft verbruikt om een ruimte (hoeveel m³?) te verwarmen (op 17-18°C?). Maar dat is niet de warmte die je nodig had en hebt om de kamer op temperatuur te houden.
Ik hoop dat je dat weet.

P.S.: Misschien nog interessant? ‘Maak haast met nieuwe wet stadsverwarming’

[ Voor 12% gewijzigd door dunklefaser op 22-02-2025 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wai_AM
beneden ruimte = 120 m3 (48m2 *2,5) met open trap, dus alles stijgt op naar boven
airco verwarmen op 17 graden, 16 uren aan,
verbruikt elektriciteit totaal netto ongeveer 10 kWh op die dag

temp woning = 17 graden beneden; boven 1 = 16,7; boven 2 = 16,5
(48, 40 , 40 m2)

interresant artikel, maar ga niet wachten, politiek is zo onverspelbaar.

@Satefan YouTube: Fabrieksrondleiding WeHeat warmtepompen

[ Voor 16% gewijzigd door Wai_AM op 22-02-2025 15:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Wai_AM Een airco werkt als L/L-warmtepomp in twee richtingen.
Als je ermee verwarmt krijg je met de COP voor verwarmen te maken
deze kan je uit de technische data halen.

Veronderstelt iets van COP 3,0 bij -4°C/18°C en hoge r.v. (veel defrosts) - worst case
maak je met 10 kWh elektrisch iets van 30 kWh aan warmte (meestal meer)

Die minimaal 30 kWh moet je met een Flamco Flextherm op een dag beschikbaar stellen.
Wij zijn benieuwd uit welke goedkope bron je 30 kWh op een dag in hartje winter kan oppompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12-09 22:41
dunklefaser schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 13:02:
De eerste jaren nog 50% van je normale netto tarief, zonder belasting las ik ergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12-09 22:41
dunklefaser schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 15:45:
@Wai_AM Een airco werkt als L/L-warmtepomp in twee richtingen.
Als je ermee verwarmt krijg je met de COP voor verwarmen te maken
deze kan je uit de technische data halen.

Veronderstelt iets van COP 3,0 bij -4°C/18°C en hoge r.v. (veel defrosts) - worst case
maak je met 10 kWh elektrisch iets van 30 kWh aan warmte (meestal meer)

Die minimaal 30 kWh moet je met een Flamco Flextherm op een dag beschikbaar stellen.
Wij zijn benieuwd uit welke goedkope bron je 30 kWh in hartje winter kan oppompen.
Een COP van 3 bij temperaturen rond nul en een flinke luchtvochtigheid, zoals onze winters tegenwoordig grotendeels zijn, is niet haalbaar. Denk eerder, inclusief defrost energieverbruik, aan 2-2,5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wai_AM
zo, dus kan je aannemen dat je dan stel COP 2,5 van de airco.
nu verbruik ongeveer x 2,5 voor de FlexTherm (COP1)

3000 kWh x 2,5 = 7500 kWh benodigd (2250,- euro stook kosten (30 cent /kWh))

kom je uit op berekening van @martijn v o voor een gezin van 4
zou theoretisch kunnen maar niet rendable.

Als We Heat echt onderhoudsarm is zoals filmpje wordt gezegd is dat ook een interssante optie.
@Satefan weet je misschien wat je op zo'n koude dag van vorige week verbruikt hebt met We Heat ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satefan
Wai_AM schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 16:33:
Als We Heat echt onderhoudsarm is zoals filmpje wordt gezegd is dat ook een interssante optie.
@Satefan weet je misschien wat je op zo'n koude dag van vorige week verbruikt hebt met We Heat ?
Als het vriest, dan ongeveer 20 a 25 kWh. Afgelopen donderdag was het 9 kWh, gister 5.6 kWh. Dat is verwarmen van 140 m2 (boven en beneden) en douchen (4 personen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Wai_AM Waarschijnlijk is het nu zinvol dit oude topic weer te laten rusten
en met jouw verwarmingsvraagstuk de desbetreffende topics voor warmtepompen
te raadplegen. Vooraf kan je misschien het FAQ topic doorspitten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wai_AM
Eens, mijn vraag is beantwoord.

Het is mogelijk je huis te verwarmen met FlexTherm.
wat je kan vergelijken met een elektrische kachel met COP waarde van 1.

Of je dat wilt betalen dat is weer een andere vraag.

mijn denkwijze was, als je zuinig en weinig verbruikt etc. is dat mogelijk?
maar ja het component is niet wat jij kan doen en laten.
maar de ruimte (je huis) waar het om draait.

Een ruimte heeft nou eenmaal zoveel vermogen nodig om warm gehouden te worden.
je kan natuurlijk lager gaan met temp maar ja daar schiet je niet zoveel mee op ...
Pagina: 1 2 Laatste