Als je deze airco's aan zet gaan ze gewoon hun gangetje en houden ze de kamer op de ingestelde temperatuur (met stappen van 1 graad). Als de gewenste temp bereikt is gaat de buiten-unit uit maar blijft de binnen-unit zachtjes blazen, tot zover geen probleem.
Ik heb ze gekoppeld in Home Assistant en heb op elke kamer temp sensoren dus als ik via een automatisering zorg dat de kamer 15 of 16 moet zijn, dan gaat dat prima, ik had dit zelfs best uitgebreid met bepaalde tijdstippen en bij aanwezigheid automatisch 19 ipv 18 graden etc. Echter, als 16 bereikt is zet de automatisering van HA de airco uit tot de temp ver genoeg zakt, dan gaat de airco weer aan. Elke keer als dit gebeurt stopt de ventilator van de binnenunit en gaan de kleppen dicht. Hiermee wordt uiteraard ook de buitenunit uitgeschakeld, óók als die net lekker aan het draaien was, misschien wel op het hoogtepunt van zijn efficientie. De restwarmte in het apparaat en in de leidingen wordt niet gebruikt en gaat verloren. Ik heb het vermoeden dat hier best wat energie verloren gaat en dat vind ik zonde. Dat open en dicht gaan is overigens ook nog eens heel irritant als je toevallig in de kamer bent, slapen is helemaal onmogelijk (terwijl slapen met die dingen juist prima gaat zolang ze op één stand blijven staan).
Ik ben misschien wat specifiek hierin maar het is wat mij betreft een nadeel van verwarmen met lucht\lucht WP (als je de ruimte lager dan 18 wil houden, vanaf 18 of warmer is het geen enkel probleem en regelt het apparaat zichzelf). Ik zou mensen die dit overwegen daar ook even voor willen waarschuwen. Ik heb het nu 2 jaartjes geprobeerd, op een echt koude dag heb ik voor de bovenverdieping met de 3 binnenunits samen trouwens zo'n 7 tot 10 kWh nodig om het leefbaar te houden maar ik vermoed dat dit ook komt omdat ik het continue weer waterkoud laat afkoelen zodra 's avonds de airco's uitgaan. Beneden koelt het in een nacht slechts 2 a 3 graden af maar boven lijkt het sneller af te koelen.
Daarom wil ik de ergste kou toch maar met de grote WP uit de vloer gaan halen, de WP draait veel uren als het koud is en dan knijp ik de groepen tot het een beetje uit te houden is, te warm is ook niet lekker in een slaapkamer. De airco's kunnen altijd nog als bijverwarming dienen.