Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 15:50
Ik wil even terugkomen op het meerlagenbuis verhaal.
Ik heb alle stromend water leidingen vervangen door meerlagenbuis.

Daar stroomt 1 keer in de week 75 graden door. Rest van de week max 52 afhankelijk van hoeveel personen er in huis zijn.

Toch maar de automatische antilegionella uit zetten en handmatig eens in de maand een SWW run van 75 graden?

Ik kan de aanvoerbuis van 20 mm vervangen. De eerste 3 meter hangt in de kelder vrij toegankelijk. Dan zit er een verdeler om vervolgens de vloer in te gaan richting keuken, badkamer, bijkeuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Nico_GTR schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 07:21:
Ik wil even terugkomen op het meerlagenbuis verhaal.
Ik heb alle stromend water leidingen vervangen door meerlagenbuis.

Daar stroomt 1 keer in de week 75 graden door. Rest van de week max 52 afhankelijk van hoeveel personen er in huis zijn.

Toch maar de automatische antilegionella uit zetten en handmatig eens in de maand een SWW run van 75 graden?

Ik kan de aanvoerbuis van 20 mm vervangen. De eerste 3 meter hangt in de kelder vrij toegankelijk. Dan zit er een verdeler om vervolgens de vloer in te gaan richting keuken, badkamer, bijkeuken.
Sowieso kan de temperatuur van de legionellarun wel omlaag volgens mij, 60-65°C zou voldoende moeten zijn (scheelt je ook een hoop COP1ergie)

Overweeg ook het volgende bericht van @Grolsch :
Grolsch in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"
Je kunt dus overwegen om de legionellarun in z'n geheel niet te doen tenzij je een paar weken van huis bent geweest (scheelt nog meer energie!)

En anders periodiek controleren, en als er vervormingen zichtbaar worden, fiksen.

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:51

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Was gisteren bovenop de warmtepomp aan het schoonmaken en zag ik dit. Dit zijn de leidingen naar de buitenunit met het koelmiddel. Is de koppeling lek en komt er koelmiddel uit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MsVFq-aARiXLrlhp3aBR-6HfKgM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ND8dm86ySalTfTWXELzGbGnC.jpg?f=fotoalbum_large

De andere koppeling ziet er namelijk schoon uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/osyeseuK6mC68_CbNl9vH57zldA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a9aGdtKV82L1zSQkEeDTCaLj.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door AndereKoekoek op 03-10-2023 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
verkeerslicht schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 08:22:
[...]

Sowieso kan de temperatuur van de legionellarun wel omlaag volgens mij, 60-65°C zou voldoende moeten zijn (scheelt je ook een hoop COP1ergie)

Je kunt dus overwegen om de legionellarun in z'n geheel niet te doen tenzij je een paar weken van huis bent geweest (scheelt nog meer energie!)

En anders periodiek controleren, en als er vervormingen zichtbaar worden, fiksen.
Enerzijds vind ik het lichtelijk eng. Anderzijds ben ik inderdaad me al langer aan het afvragen of het echt wel de manier is zo. Warmteverlies van het vat is ook lager met 50 graden continu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:39
verkeerslicht schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 08:22:
[...]

Heel kort door de bocht: Het bericht in je link stelt dat er nooit iemand aan overleden en (dus) dat legionella niet zo’n probleem is.

Je moet je natuurlijk afvragen of dat niet het gevolg is van alle maatregelen die er zijn, zoals verplicht 1x per week verwarmen naar 60+graden

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09-06 20:38
Legionella run op je boiler is een beetje zinloos als je de leidingen niet tegelijk spoelt.
Legionella zit met name in de leidingen omdat deze regelmatig afkoelen.
Met een doorstroom toestel heb je dit probleem niet.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Pietje555 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 09:34:
Legionella run op je boiler is een beetje zinloos als je de leidingen niet tegelijk spoelt.
Legionella zit met name in de leidingen omdat deze regelmatig afkoelen.
Met een doorstroom toestel heb je dit probleem niet.
wat voor kromme logica is dat nu weer? koelen de leidingen dan niet af met een doorstromer? 8)7
AndereKoekoek schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 08:28:
Was gisteren bovenop de warmtepomp aan het schoonmaken en zag ik dit. Dit zijn de leidingen naar de buitenunit met het koelmiddel. Is de koppeling lek en komt er koelmiddel uit?

[Afbeelding]

De andere koppeling ziet er namelijk schoon uit.

[Afbeelding]
pak een bakje met 50/50 dreft en water en smeer dat overal op de fitting. als je niks ziet opbubbelen (waarschijnlijk op de plek tussen schroefdraad en de moer) zet dan de machine aan, dat verhoogt de druk op de leiding en maakt lekkages duidelijker zichtbaar.
leiding word wel 90 graden dus de smurrie wel schoonmaken zodra je zeker weet als je niks ziet. gebruik spiegeltje om rondom goed te kijken.

het koudemiddel zelf is ontzichbaar en ruikloos gas, wat je mogelijk ziet is de olie die meekomt. al hoort die niet groen te zijn....

[ Voor 61% gewijzigd door flippy op 03-10-2023 09:54 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Nu online
flippy schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 09:47:
[...]

wat voor kromme logica is dat nu weer? koelen de leidingen dan niet af met een doorstromer? 8)7
@Pietje555 heeft hier wel een punt. Bij de doorstomer is het water na de doorstomer vrij van legionella bij een temperatuur van 70+. Bij enkel een boiler die eens per week een legionelle run heeft wordt het leidingwerk gedurende de week niet gespoeld met 70+ water. Watergebruik na de Legionellarun brengt in de aanvoer mogelijk met legionella besmet water binnen in je systeem en daarmee een hele week in je leidingen met lagere temperaturen.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:50
flippy schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 09:47:
[...]
het koudemiddel zelf is ontzichbaar en ruikloos gas, wat je mogelijk ziet is de olie die meekomt. al hoort die niet groen te zijn....
Zou dat niet juist een lekdetectiemiddel kunnen zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15:42
Zwartoog schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 08:51:
[...]

Dan moet ik het nog eens vergelijken als ik heel de boel ingeregeld heb :)

Bedenk net dat het ook wel eens leuk is om het vermogen van de oude radiatoren te berekenen en die te vergelijken met de specs van nieuwe.

Dus alles dichtdraaien op die ene na, en dan: aantal kW = (Ta-Tr)*debiet [m³/u] *0,07
Bijna goed. Debiet moet hier in liter/minuut.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

ArjoK schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 11:52:
[...]

@Pietje555 heeft hier wel een punt. Bij de doorstomer is het water na de doorstomer vrij van legionella bij een temperatuur van 70+. Bij enkel een boiler die eens per week een legionelle run heeft wordt het leidingwerk gedurende de week niet gespoeld met 70+ water. Watergebruik na de Legionellarun brengt in de aanvoer mogelijk met legionella besmet water binnen in je systeem en daarmee een hele week in je leidingen met lagere temperaturen.
er gaat toch ook alleen 50+ graden water door de warmwaterleiding bij een boiler? boven de 45 graden groeit legionella niet meer en boven de 50~55 gaat het dood. die temperatuur haal vrijwel elke boiler als men niet teveel heeft liggen pielen (zoals sommige tweakers O-) ) dus als er legionella levend door de boiler heen komt (bijzonder onwaarschijnlijk) word het alsnog de volgende dag doodgemaakt als iemand de warmwaterkraan opendraait met een boiler die op temperatuur is.
marcop23 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 11:54:
[...]

Zou dat niet juist een lekdetectiemiddel kunnen zijn?
het kan maar dat spul maakt doorgaans geen gore vlekken zoals dit. kan zijn dat de installateur zelf wat heeft gemaakt en neit opgeruimt maar het is erg makkelijk zelf even te controleren en als de dreft erop zit is het ook makkelijk schoon te maken.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
Je koudwaterleiding komt ook nooit boven de wat zal het zijn, 15 graden een keertje? Of nog iets warmer als die net zoals bij mij in een verwarmde vloer loopt.

Het spoelt altijd een keertje door, met douchen, in bad, na vakantie even een run en alle kranen even laten lopen.

Ik haal de ALF er wel uit. Doorstromer was overigens iets dat ik heel graag had gewild maar niet leverbaar was ten tijde van plaatsing. Ik had geen luxe van een CV ketel die nog iets wilde doen dus op een gegeven moment moet je ook iets...Vandaar een Boilervat met spiraal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capt Waffles
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 12:24
Doorstromers die vlakbij point of use staan zullen wel wat minder risico op legionella ontwikkeling hebben, die leidingen zijn dan zo kort dat de stilstand in de leiding bij elk gebruik volledig geflusht is.

De hoofdreden waarom ik niet voor een doorstromer zou kiezen is de vermogens die ze trekken, 25 kW is niet bijzonder. Dat kan je dus bij een regulier woonhuis nooit dekken met stroom rechtstreeks uit zonnepanelen, en ook batterijen hebben daar niet eens voldoende piekvermogen voor. Je moet dus sowieso stroom van het net trekken.

In Belgie speelt er nog iets mee, en da's het capaciteitstarief. Je betaald voor de maximale piek die je van het net trekt, gemeten over een kwartier. Nu draait een doorstromer wel geen kwartier aan een stuk op vol vermogen, dat zou wel een heel extreem warmwater verbruik zijn, maar als je dat even als bounding box uitrekend: stel dat je typische piek zonder doorstromer 5kW is. en met de doorstromer ga je zeg naar 25kW. Dat kost je dan potentieel 20 kW extra piek x EUR 37.6 per kW piek = 752 euro extra per jaar. Dat is uiteraard wel in een extreem geval, maar meer betalen zal je alleszins. Doet enig voordeel van een doorstromer ruim teniet (nog los van COP = 1)

Als ik nu een toestel zou plaatsen, ook in Nederland, zou ik er alvast rekening mee houden dat een vergelijkbaar soort tarief op termijn overal wel ingang zal vinden. Die bui kan je al zien hangen, aangezien investeringen in het net overal nodig zullen zijn en dit soort net-ontlastende financiele carrot & sticks zullen lonken.

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

Acties:
  • +5 Henk 'm!
M.b.t. het legionella verhaal, hier is al veel over gesproken en geschreven

zie o.a.

blackmore87 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"
Superbeagle in "Gas besparen door middel van CV tuning deel III"

Er is zelfs een speciaal topic voor aangemaakt, zie:

Voorkomen legionella in boilers

Zelf vind ik (LET OP, persoonlijke mening) het onzinnig om wekelijks een LPP (Legionella Preventie Programma) te draaien als de boiler frequent gebruikt wordt (lees: elke week leeg).

Ik heb mijn WP en bijbehorende boilervat al bijna 7 jaar, en heb nog nooit 1 x LPP uitgevoerd.

T-boiler = 48 graden

N=4 en iedereen leeft nog

Niemand heeft mij nog kunnen overtuigen met onderbouwd bewijs om het wel te doen in onze situatie, en nee, een advies / verplichting vanuit de overheid vind ik géén overtuigend wetenschappelijk bewijs.

Voor de rest moet iedereen vooral doen waar hij of zij zich prettig bij voelt, maar ik stel voor om de legionella discussie te voeren in bovenstaand topic, waar het specifiek over dit onderwerp gaat.

[ Voor 4% gewijzigd door Grolsch op 03-10-2023 13:52 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taatort
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16:44
De Duitse consumentenbond heeft recent 6 lucht/water warmtepompen getest.
Een samenvatting was deze week te zien in het programma NDR Markt. Ook nog online beschikbaar.

https://www.ardmediathek....YtODFkZi1hZjQyNjkxNjQ4ZjU

Bron(betaald): https://www.test.de/Waerm...aus-dem-Garten-6046080-0/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Taatort schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 15:31:
Een samenvatting was deze week te zien in het programma NDR Markt. Ook nog online beschikbaar.

Jammer dat de gemeten COP-cijfers niet in de uitzending worden gepubliceerd. Heeft iemand die toevallig?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-06 08:00
aaahaaap schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 23:02:
[...]

Bedankt voor de suggesties!
Monoblock waarschijnlijk puur vanwege dat het minder ruimte nodig heeft binnenshuis? Of ook nog om andere redenen?

Over de boiler, technische apparatuur in het zicht is niet echt een optie. Maar n.a.v. je suggestie even verder zitten kijken er er zijn ook boilers die horizontaal gemonteerd kunnen worden. Misschien is dat nog wel een optie voor in de opstelruimte. Zoiets als deze bijvoorbeeld https://www.boilergarant....rect-gestookt-1-wisselaar
Alleen geen idee hoe goed die dingen geisoleerd zijn. Die electrische Itho boilers schijnen behoorlijk goed geisoleerd te zijn.
Nee dat is geen goede optie, horizontale boilers zijn waardeloos omdat ze geen gelaagdheid hebben. Je kunt dus veel minder warm water uit een horizontale boiler tappen dan een verticale.

waarom is technische apparatuur in het zicht geen optie? heb je een monument waarbij de binnenkant beschermd stadsgezicht is? :+ Je kunt er altijd een kastje omheen timmeren als je er niet naar wilt kijken.

monoblock zou ik doen vanwege het installatiegemak en de ruimtebesparing in huis, aangezien ruimte blijkbaar beetje krap is. Heb je echt niet ergens een hoekje waar je wat installaties in kwijt kunt? kan het me bijna niet voorstellen op 80m2 namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15:01
Taatort schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 15:31:

Wat een idioot hoge prijzen worden hier genoemd! 't zijn de adviesprijzen van alleen de Warmtepompen zonder installatie als ik 't goed begrijp.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaahaaap
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 30-05 11:47
Fr33z schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 16:27:
[...]

Nee dat is geen goede optie, horizontale boilers zijn waardeloos omdat ze geen gelaagdheid hebben. Je kunt dus veel minder warm water uit een horizontale boiler tappen dan een verticale.

waarom is technische apparatuur in het zicht geen optie? heb je een monument waarbij de binnenkant beschermd stadsgezicht is? :+ Je kunt er altijd een kastje omheen timmeren als je er niet naar wilt kijken.

monoblock zou ik doen vanwege het installatiegemak en de ruimtebesparing in huis, aangezien ruimte blijkbaar beetje krap is. Heb je echt niet ergens een hoekje waar je wat installaties in kwijt kunt? kan het me bijna niet voorstellen op 80m2 namelijk.
Ah, goed punt, helemaal niet aan gedacht. Dan vallen de horizontale opties af.
Wel nog even verder zitten en kijken en er was (zit niet meer in het programma zo te zien) een 50L indirect verwarmde CV boiler van Inventum met een koperen ketel en verwarmingsspiraal (https://www.inventum.com/producten/cv-boiler/), dat is misschien nog wel een mooie optie dan, evt in combinatie met die Itho 50L boiler mocht het net niet voldoende zijn. Beide zijn even hoog, zou net moeten passen.

Duidelijk wat betreft de monoblock, makkelijke installatie is ook wel prettig :) Wordt alleen even kijken of het daarmee lukt geen last te hebben van de trillingen via het houten dak, ze zijn meestal een stuk zwaarder dan de splits. Gelukkig heb is 4kW waarschijnlijk al overkill, dus kan met de kleinste optie toe.

En het is inderdaad een historisch pand, geen monument, maar wel beschermd stadsgezicht en verbouwd passend in de stijl van toen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
blb4 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 16:51:
Wat een idioot hoge prijzen worden hier genoemd! 't zijn de adviesprijzen van alleen de Warmtepompen zonder installatie als ik 't goed begrijp.
Inderdaad. Geen idee waar ze die prijzen vandaan halen.
Voor de Mitsubishi werd € 9500 genoemd, maar een 10 kW R32 model kost maar € 3746
Daar komt dan nog een binnenunit bij van € 2630.
Totaal € 6376.
De meeste huizen kunnen met een 7 kW model wel toe, dan wordt het nog een stuk goedkoper.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Andrehj schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 17:19:
[...]

Voor de Mitsubishi werd € 9500 genoemd, maar een 10 kW R32 model kost maar € 3746
Totaal € 6376.
De meeste huizen kunnen met een 7 kW model wel toe, dan wordt het nog een stuk goedkoper.
verwachten we nog steeds dat installateurs redelijk zijn in hun offertes? _O-

-O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bioscrasher
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05-06 23:17

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Nico_GTR schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 13:09:
Je koudwaterleiding komt ook nooit boven de wat zal het zijn, 15 graden een keertje? Of nog iets warmer als die net zoals bij mij in een verwarmde vloer loopt.

Het spoelt altijd een keertje door, met douchen, in bad, na vakantie even een run en alle kranen even laten lopen.

Ik haal de ALF er wel uit. Doorstromer was overigens iets dat ik heel graag had gewild maar niet leverbaar was ten tijde van plaatsing. Ik had geen luxe van een CV ketel die nog iets wilde doen dus op een gegeven moment moet je ook iets...Vandaar een Boilervat met spiraal.
@Nico_GTR Straks heb ik bij het overlijden van onze Intergas CV ketel twee opties: een warmtepompboiler plaatsen of een nieuwe CV ketel laten plaatsen. Ik kies voor het laatste omdat we voorlopig nog lekker wokken en we bij spanningsuitval op gas ons huis nog lekker warm kunnen houden. De CV heb ik via een open verdeler ingeregen op de warmtepompleiding zodat we zonder problemen kunnen overschakelen zonder ook maar één driewegklep.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y9qveYvfanh5RtoX6YevzNb43CQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1D3lHYEe2Acc9tkTH7TfIndX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lwsq-e-r5zurtYzGr5m2LmzM-Q0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zXQSpZCREgb84MS0L6LevNK4.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vcOzURFO7VyFHhRGUI8zdUHlwZ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CPY9JTyhAQhtc9Z26Mh66X3l.jpg?f=fotoalbum_large

Nibe F2120-16, UKV300, SMOS40, RMU-S40, 10kWp, 15KVA / 30kWh Victron ESS

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Carboy54 schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 11:40:
Fijn dat meerlagen buis. 2 klanten met flow problemen in 1 week.

[Afbeelding]
Wat voor hapsnurker heeft dit gedaan ?

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 17:33

Carboy54

Duurzaamheid coach

bioscrasher schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 17:25:
[...]

@Nico_GTR Straks heb ik bij het overlijden van onze Intergas CV ketel twee opties: een warmtepompboiler plaatsen of een nieuwe CV ketel laten plaatsen. Ik kies voor het laatste omdat we voorlopig nog lekker wokken en we bij spanningsuitval op gas ons huis nog lekker warm kunnen houden. De CV heb ik via een open verdeler ingeregen op de warmtepompleiding zodat we zonder problemen kunnen overschakelen zonder ook maar één driewegklep.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bij stroomuitval doet jouw plof ketel het ook niet meer 🥴

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
heeft jouw CV ketel geen stroom nodig om te werken dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

koevlaas2 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 17:26:
[...]

Wat voor hapsnurker heeft dit gedaan ?
In de bouw al jaren geleden. Altijd koud in huis. Nu een warmtepomp erin met nieuwe leidingen.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -JB-
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-06 22:53
Carboy54 schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 11:40:
Fijn dat meerlagen buis. 2 klanten met flow problemen in 1 week.

[Afbeelding]
Zou het ook kunnen dat het dichtklappen van de binnenste buislaag is gebeurd bij het doorknippen van de buis?
Tijdens gebruik duwt er 2 bar van binnenuit tegen de binnenkant van de buiswand. Het lijkt me niet dat deze dan implodeert?

Of verwacht je dat dit een fabricage fout is?

Gasloos sinds september 2024 - Itho Amber 65 - 7830Wp APSystems DS3L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

-JB- schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 17:36:
[...]

Zou het ook kunnen dat het dichtklappen van de binnenste buislaag is gebeurd bij het doorknippen van de buis?
Tijdens gebruik duwt er 2 bar van binnenuit tegen de binnenkant van de buiswand. Het lijkt me niet dat deze dan implodeert?

Of verwacht je dat dit een fabricage fout is?
Nee is al veel langer. Jaren probleem gehad met verwarmen en veel te weinig flow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 06-06 11:05

Jan2023

KISS

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Leuk stukje installatiewerk !
Met name de intergratie van je Intergas ketel.
Heb hier ook een intergas HRE en die blijft voorlopig nog SWW doen , naast de Amber van Itho die klaar staat om te installeren.
Nu ben ik de laatste tijd ter voorbereiding enige zaken aan het monitoren , en wat mij opvalt is dat bv na wat langdurig tapwatergebruik , douchen , de intergas gaat nadraaien over de warmtewisselaar van de CV.
De toevoer en retour onder de ketel worden dan warm.
Volgens de installatie handleiding zou je de ketel enkel voor tapwater mogen gebruiken zonder dat er enige cv leidingen zijn aangesloten.
Maar blijkbaar heeft de gescheiden warmtewisselaar van de cv dan toch wel degelijk nog een functie bij tapwater gebruik.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 15:51
Carboy54 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 17:28:
[...]

Bij stroomuitval doet jouw plof ketel het ook niet meer 🥴
Ik meen te hebben gelezen dat Biosprepper ( :+ ) een inverter heeft met een thuisaccu (Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16:13
Plenkske schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 08:50:
[...]

Hoeveel van die 180m2 ga je verwarmen met de warmtepomp ?
Wij verwarmen een huis uit 2010 met een 6 kW:
https://alklima.nl/leveri...eco-inverter/suz-swm60-va

Onze totale oppervlakte is 210 m2, maar we verwarmen met dfie warmtepomp slechts ongeveer 130 m2 (alleen vloerverwarming).
Ongeveer 160. Als ik 6/130*160 doe kom ik op 7,4 dus mijn inschatting lijkt zover nog te kloppen. Doe jij er ook sww mee?

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:43
Maikie18 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 19:17:
[...]

Ongeveer 160. Als ik 6/130*160 doe kom ik op 7,4 dus mijn inschatting lijkt zover nog te kloppen. Doe jij er ook sww mee?
Ja, 300 liter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Jan2023 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 18:13:
[...]

Leuk stukje installatiewerk !
Met name de intergratie van je Intergas ketel.
Heb hier ook een intergas HRE en die blijft voorlopig nog SWW doen , naast de Amber van Itho die klaar staat om te installeren.
Nu ben ik de laatste tijd ter voorbereiding enige zaken aan het monitoren , en wat mij opvalt is dat bv na wat langdurig tapwatergebruik , douchen , de intergas gaat nadraaien over de warmtewisselaar van de CV.
De toevoer en retour onder de ketel worden dan warm.
Volgens de installatie handleiding zou je de ketel enkel voor tapwater mogen gebruiken zonder dat er enige cv leidingen zijn aangesloten.
Maar blijkbaar heeft de gescheiden warmtewisselaar van de cv dan toch wel degelijk nog een functie bij tapwater gebruik.
@Jan2023 ik heb een week de cv leeg laten draaien en alleen gebruikt voor warm tapwater, hiervoor in de manual gekeken en overlegd met intergas die bevestigde dat dit gewoon kan.
Heeft de cv ketel echter ook een cv aangesloten, dan dumpt ie inderdaad zijn warmte in de cv leiding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

flippy schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 17:28:
[...]

heeft jouw CV ketel geen stroom nodig om te werken dan?
@Carboy54 @flippy
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0bQeODfsk5bfDylWFzC_jdSFy38=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w1QQbaRJGDRu5npGz9gy8FLZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

en dan kan je geen warmtepomp op laten lopen? 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

flippy schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 21:19:
[...]

en dan kan je geen warmtepomp op laten lopen? 8)7
@flippy jazekers!
Ik kan ook een Tesla met 15kW laden als ik dat wil.
De 1 miljoen Euro vraag is echter: hoe lang dan? :P
Omdat het gas er al ligt en de warmtepomp automatisch uitvalt bij spanningsuitval - bewuste keus om deze NIET op de omvormer te hangen - zal de CV automatisch bijspringen en de accu's maar heel weinig belasten (max 150 Watt). Hiermee houden we het wel twee dagen vol.

Bij -10 zou onze Nibe een slordige 4kW slurpen wat betekent dat onze accu's in 8 uur leeg zijn.
Op gas gaat dus langer mee.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:19
@bioscrasher Er zijn vast wel ergens statistiekjes te vinden van het aantal stroomstoringen in jouw regio die langer dan 8 uur hebben geduurd. Ik weet die regio niet, maar het aantal wel: 0.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

bioscrasher schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 21:35:
[...]

@flippy jazekers!
Ik kan ook een Tesla met 15kW laden als ik dat wil.
De 1 miljoen Euro vraag is echter: hoe lang dan? :P
Omdat het gas er al ligt en de warmtepomp automatisch uitvalt bij spanningsuitval - bewuste keus om deze NIET op de omvormer te hangen - zal de CV automatisch bijspringen en de accu's maar heel weinig belasten (max 150 Watt). Hiermee houden we het wel twee dagen vol.

Bij -10 zou onze Nibe een slordige 4kW slurpen wat betekent dat onze accu's in 8 uur leeg zijn.
Op gas gaat dus langer mee.
hoe vaak is het aanhoudend -10 en heb je meer dan 8 uur stroomuitval gehad? dat moet does vies vaak voorkomen wil je daarmee de 250~300 euro per jaar voor je gasvastrecht rechtvaardigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Wel een mooi systeem hoor! Nut/onnut daargelaten vind ik het wel een gaaf idee om zelfvoorzienend te zijn.

Kun je ook je zonne-energie terugleveren aan het net in de nacht?

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

flippy schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 21:55:
[...]

hoe vaak is het aanhoudend -10 en heb je meer dan 8 uur stroomuitval gehad? dat moet does vies vaak voorkomen wil je daarmee de 250~300 euro per jaar voor je gasvastrecht rechtvaardigen.
Hobby mag wat kosten toch.
👍

Echt vet die set !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

bioscrasher schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 19:59:
[...]

@Jan2023 ik heb een week de cv leeg laten draaien en alleen gebruikt voor warm tapwater, hiervoor in de manual gekeken en overlegd met intergas die bevestigde dat dit gewoon kan.
Heeft de cv ketel echter ook een cv aangesloten, dan dumpt ie inderdaad zijn warmte in de cv leiding.
Ok duidelijk ,
Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

RichieB schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 21:49:
@bioscrasher Er zijn vast wel ergens statistiekjes te vinden van het aantal stroomstoringen in jouw regio die langer dan 8 uur hebben geduurd. Ik weet die regio niet, maar het aantal wel: 0.
@RichieB je hebt helemaal gelijk, zeker nu nog. Dat gaat echter veranderen binnen 5 jaar. En dan wil ik op automatische piloot gewoon doorleven.
Daarnaast kunnen wij als het salderen stopt onze accu's volladen op lage stroomprijzen en daarmee de rest van de dag vooruit op de accu's, de no-break functie is mooi meegenomen maar voor mij een belangrijke reden om voor Victron te kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

verkeerslicht schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 22:04:
[...]

Wel een mooi systeem hoor! Nut/onnut daargelaten vind ik het wel een gaaf idee om zelfvoorzienend te zijn.

Kun je ook je zonne-energie terugleveren aan het net in de nacht?
@verkeerslicht met de nieuwe update van de Victron Cerbo is dit inderdaad mogelijk en kan er zelfs worden geanticipeerd op de voorspelde zonneschijn.
Is er veel zon/wind de dag erna en duiken de stroomprijzen negatief, dan dumpt de Victron de inhoud van de accu's in het net.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Jan2023 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 22:17:
[...]

Hobby mag wat kosten toch.
👍

Echt vet die set !
@Jan2023 dank! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:19
bioscrasher schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 23:07:
[...]
@RichieB je hebt helemaal gelijk, zeker nu nog. Dat gaat echter veranderen binnen 5 jaar.
[...]
Oh, je gaat binnenkort verhuizen naar een land met een instabiel stroomnetwerk? Dan snap ik 'm al wat beter! >:)

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Bouw hem dan om naar propaan en zet 2 flessen in de schuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

ASW1 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 23:32:
Bouw hem dan om naar propaan en zet 2 flessen in de schuur.
@ASW1 dat ligt inderdaad in de planning maar pas als ik weet dat de Nibe stabiel draait en het hobby budget weer is aangevuld na de enorme kraterinslag van de Nibe...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
Overigens, met doorstromer had ik het in dit geval over deze.

https://benem.nl/wolf-ver...WMaURe6tXZcBoCdgAQAvD_BwE

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
Modbreak:En weer terug naar warmtepompen :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 17:05
Over stroomstoringen langer dan 8 uur, blijkbaar woon ik momenteel in een risicogebied:
https://www.ad.nl/utrecht...zelfredzaamheid~a1195906/

Behoorlijk onverwachte hoek waardoor dit (potentiële) probleem instaat. Ik ben wel blij dst ik deze zomer toch maar vorstbeveiligingskleppen heb gemonteerd nu het gas de deur uit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

psycho-realm schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 06:53:
[...]

Nee ik heb de aansluitingen ook weg gehaald. De gedachte is om de boven verdieping enkel op de koudste dagen te bij verwarmen met een lucht-lucht wp (airco).
Ik zit in dezelfde situatie. Heb boven alle radiatoren maar ook leidingen weggehaald en weggewerkt, waren trouwens ook te dun om echt voor LTV te gebruiken volgens mij. Echter nu een beetje aan het terugkomen op verwarmen met de airco's. De minimale stand van de airco's is 18 graden, dat vind ik eigenlijk gewoon te warm 's nachts dus zetten we ze uit. Maar opstaan is ijskoud, de vloer is koud brrr. Ik zou dus de airco's langer moeten laten verwarmen maar het voelt raar en verspillend om ze de hele dag aan te hebben terwijl we er niet zijn. Het wordt tussen 14 en 15 graden boven als het buiten goed koud is. Ik heb via Home Assistant een heel programma gemaakt die airco's af en toe aan zet om het rond 16 te houden maar eigenlijk daalt de temp gewoon veel te snel als ze weer uit gaan.

Ik ga dit seizoen toch maar proberen om ze geautomatiseerd van 12 uur 's middags tot slapengaan aan te zetten op 18 en de extra kWh's aan gebruik te accepteren. Het was vorig jaar gewoon echt te koud boven omdat ik uit alle macht de toen nog hogere energiekosten wilde drukken.

Waar ik al een tijdje aan zit te denken is zo'n droogbouw vloerverwarming neer te leggen. De grootste moeite die dat zal kosten is het tijdelijk verhuizen van alle meubels boven want ik wil de hele klik PVC vloer eruit halen, die opbouw vloer erin en dan alles weer terugleggen. Volgens mij kost het 2 dagen en ik heb er ontzettend veel zin in om gewoon extra watervolume aan de WP toe te voegen maar breek nog mijn hoofd over waar de verdeler moet. Als ik goed heb bekeken komt de vloer bij ons maar 6mm hoger te liggen, er komt anderhalve cm bij maar de ondervloer van 9mm hoeft niet terug.

Iemand ervaring met zo'n droogbouw vloerverwarming icm warmtepomp? Warp-systems.nl kwam ik op uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Pixal schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 09:17:
[...]

Ik zit in dezelfde situatie. Heb boven alle radiatoren maar ook leidingen weggehaald en weggewerkt, waren trouwens ook te dun om echt voor LTV te gebruiken volgens mij. Echter nu een beetje aan het terugkomen op verwarmen met de airco's. De minimale stand van de airco's is 18 graden, dat vind ik eigenlijk gewoon te warm 's nachts dus zetten we ze uit. Maar opstaan is ijskoud, de vloer is koud brrr. Ik zou dus de airco's langer moeten laten verwarmen maar het voelt raar en verspillend om ze de hele dag aan te hebben terwijl we er niet zijn. Het wordt tussen 14 en 15 graden boven als het buiten goed koud is. Ik heb via Home Assistant een heel programma gemaakt die airco's af en toe aan zet om het rond 16 te houden maar eigenlijk daalt de temp gewoon veel te snel als ze weer uit gaan.

Ik ga dit seizoen toch maar proberen om ze geautomatiseerd van 12 uur 's middags tot slapengaan aan te zetten op 18 en de extra kWh's aan gebruik te accepteren. Het was vorig jaar gewoon echt te koud boven omdat ik uit alle macht de toen nog hogere energiekosten wilde drukken.

Waar ik al een tijdje aan zit te denken is zo'n droogbouw vloerverwarming neer te leggen. De grootste moeite die dat zal kosten is het tijdelijk verhuizen van alle meubels boven want ik wil de hele klik PVC vloer eruit halen, die opbouw vloer erin en dan alles weer terugleggen. Volgens mij kost het 2 dagen en ik heb er ontzettend veel zin in om gewoon extra watervolume aan de WP toe te voegen maar breek nog mijn hoofd over waar de verdeler moet. Als ik goed heb bekeken komt de vloer bij ons maar 6mm hoger te liggen, er komt anderhalve cm bij maar de ondervloer van 9mm hoeft niet terug.

Iemand ervaring met zo'n droogbouw vloerverwarming icm warmtepomp? Warp-systems.nl kwam ik op uit.
@Pixal hoeveel inhoud heeft deze vloer per m2?
15 mmm hoogte zal denk ik geen 15mm leidingdiameter zijn waarbij ook de wanddikte er nog af moet.
Denk ook aan pomp energie bij een hogere leidingweerstand.
Wel weer veel strengen parallel maar toch..
Het voordeel van een "normale" dikte vloerverwarming is meteen systeeminhoud, waarbij ik me afvraag hoeveel minder deze inhoud wordt bij het toepassen van ultra dunnet versies hiervan.
Ben geen expert op vloerverwarming maar heb zelfs overwogen om onze eiken vloer open te breken en hiervoor in de plaats vloerverwarming met pvc vloerdelen te leggen maar de kost3n hiervan waren €15.000+ 🧐

[ Voor 8% gewijzigd door bioscrasher op 04-10-2023 09:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KryTech
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06:46
[...]

Beetje offtopic maar goed. Ik heb na redelijk uitgebreid onderzoek 2 weken geleden R floorzz benaderd en daar een droogbouw systeem besteld. Ga dit eind oktober leggen dus geen ervaring mee maar kan je wel vertellen waarom ik hiervoor gekozen heb.

Ik wilde perse minimaal 16mm buis, dan valt er al heel veel andere af. Het moest betaalbaar zijn en bij voorkeur nog wat massa hebben (dus niet van die geleiderplaten, die koelen meteen af) en ook nog een lage opbouwhoogte. Dit vinkte wel al mijn checkboxjes af en is een Nederlands bedrijf die die platen zelf infreest.

Overigens is er ook een vloerverwarmingstopic op GOT, deze heb ik toen ook nog even uitgebreid doorgelezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

bioscrasher schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 09:42:
[...]

@Pixal hoeveel inhoud heeft deze vloer per m2?
15 mmm hoogte zal denk ik geen 15mm leidingdiameter zijn waarbij ook de wanddikte er nog af moet.
Denk ook aan pomp energie bij een hogere leidingweerstand.
Wel weer veel strengen parallel maar toch..
Het voordeel van een "normale" dikte vloerverwarming is meteen systeeminhoud, waarbij ik me afvraag hoeveel minder deze inhoud wordt bij het toepassen van ultra dunnet versies hiervan.
Ben geen expert op vloerverwarming maar heb zelfs overwogen om onze eiken vloer open te breken en hiervoor in de plaats vloerverwarming met pvc vloerdelen te leggen maar de kost3n hiervan waren €15.000+ 🧐
Zou bij mij gaan om Speetherm platen:

De SpeeTherm 14mm platen bestaan uit geëxpandeerd poly styreen (EPS) met een drukvastheid van 200 Kpa. De SpeeTherm platen zijn 80x60cm met een hoogte van 14mm en zijn per 11 platen verpakt. Zo zit er in een doos 5m². De voorgevormde EPS platen (H.O.H. 10cm) hebben een isolatiewaarde van 0,48 Rd en zijn te verwerken met AluTherm warmte geleidingsprofielen en SpeeTube Ø10mm verwarmingsbuis.

Wil geen reclame maken, zijn meer van dit soort systemen. Ja lijkt mij ook dat de pomp het zwaar krijgt maar misschien krijg je daarom ook meerdere korte groepen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ch_hm2CP5feimRcR0RX3rbly6EI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/oRq7NWNAEq2Dtk1PUjF53NFW.png?f=user_large

Ja sorry voor offtopic. Ik wil niet de hele vloer gaan discussieren maar misschien dat iemand ervaring heeft met soortgelijk dun systeem icm WP.

[ Voor 4% gewijzigd door Pixal op 04-10-2023 10:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14:09
[...]
Droogbouw vloerverwarming.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 17:16
[...]

Afgelopen winter/voorjaar de bovenverdieping intern verbouwd en Speetherm gelegd. Ging redelijk makkelijk. Installatie ben ik positief over. Over de werking kan ik nog niets vertellen. De warmtepomp heeft slechts een paar test rondjes gedaan en gezien weersverwachting zal die voorlopig niet veel hoeven te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:22
Ik heb een dergelijk systeem en dat gebruikt 10 mm uitwendige buis, meen dat dit 7,5 inwendig is. Ik heb dat niet op de vloer, maar in de wand, en een deel van het schuine plafond in de badkamer, die erg koud ligt, en onvoldoende vloerverwarmings buis heeft liggen. dat was geen probleem met de gasketel, maar wèl met de wp, waarbij de Ta normaal gesproken op 30°C staat, bij 'strenge" vorst op 32°C.
De aan/afvoer buis is gewone 16mm vloer buis, die wordt gesplitst over 2 circuits van 10 mm buis in wanden, wel precies even lang gemaakt. Natuurlijk is daarover stuc aangebracht. dus je ziet er niets van. De badkamer circuits zijn ongeregeld: staan altijd open.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taatort
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16:44
Andrehj schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 17:19:
[...]

Totaal € 6376.
Ik meen me te herinneren dat men tijdens de uitzending aangaf dat men de adviesprijzen van de fabrikanten heeft gehanteerd. Inderdaad hoge prijzen en ook veel prijsverschil onderling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 15:26

ChUcKiE

Dus........

Wij zijn aan het oriënteren om een mantelzorgwoning op onze kavel te plaatsen.

Mbt verwarmen vind ik dit een lastige in deze situatie. Zelf hebben we een huis van 1,5 jaar oud, dus zonder gas, met WP tbv vloerverwarming, vloerkoeling en warm tapwater.

De mantelzorgwoning zal dan zo'n 62,5m2 aan vloeroppervlak zijn (gelijkvloers, inclusief badkamer, slaapkamer, technische ruimte etc. De woning wordt zeer goed geïsoleerd (oa 20cm dikke wanden).

De mantelzorgwoningbouwer adviseert Elektrische of IR vloerverwarming als hoofdverwarming. Kost wat in aanschaf en ik verwacht ook in verbruik.
Verder een elektrische boiler voor het warme water.

Nu vraag ik me af of het, met name tbv een lager verbruik, het niet verstandiger zal zijn om een kleine WP te gebruiken inclusief boiler tbv warm water en dan als vloerverwarming zo'n speetherm/WARP systeem te gebruiken.

Geen idee of dat handig is bij zo'n kleine woning/ruimte. En of er ook een warmtepomp is die niet te oversized is hiervoor. Iemand een idee of ervaring mee?

Sowieso gaan we een L/L WP inzetten voor de koeling, maar ik weet niet of het een goede idee is om die als hoofdverwarming te gebruiken?

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • +2 Henk 'm!
ChUcKiE schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 11:06:
Wij zijn aan het oriënteren om een mantelzorgwoning op onze kavel te plaatsen.

Mbt verwarmen vind ik dit een lastige in deze situatie. Zelf hebben we een huis van 1,5 jaar oud, dus zonder gas, met WP tbv vloerverwarming, vloerkoeling en warm tapwater.

De mantelzorgwoning zal dan zo'n 62,5m2 aan vloeroppervlak zijn (gelijkvloers, inclusief badkamer, slaapkamer, technische ruimte etc. De woning wordt zeer goed geïsoleerd (oa 20cm dikke wanden).
Dat zegt niks. Wat zit er in die 20 cm? En wat voor glas wordt er gebruikt? Wat voor ventilatie? Heb je al een warmteverliesberekening gemaakt of gekregen?
De mantelzorgwoningbouwer adviseert Elektrische of IR vloerverwarming als hoofdverwarming. Kost wat in aanschaf en ik verwacht ook in verbruik.
Die gaat voor zijn eigen gemak en hoeft de energierekening niet te betalen...
Verder een elektrische boiler voor het warme water.
Een WP-boiler lijkt me in dit geval een no-brainer. Zie Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2
Geen idee of dat handig is bij zo'n kleine woning/ruimte. En of er ook een warmtepomp is die niet te oversized is hiervoor. Iemand een idee of ervaring mee?

Sowieso gaan we een L/L WP inzetten voor de koeling, maar ik weet niet of het een goede idee is om die als hoofdverwarming te gebruiken?
Het gebruik van L/L als hoofdverwarming is hier off-topic (zie daarvoor Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2), maar zou ik zeker overwegen. Evt. aangevuld met bijv. een IR-paneel in de badkamer.

Maar wellicht dat er kleine L/W warmtepompjes zijn die geschikt zijn voor 60 m². Alles hangt af van bovengenoemde warmteverliesberekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:38

timovd

Voorsprong door techniek

@ChUcKiE Elektrische boiler --> Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2
Is het een optie om een kleine WP in te zetten voor de vloerverwarming en losse airco's (L/L WP) voor extra ondersteuning?
Hoe lang mag de woning er blijven staan?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

timovd schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 11:14:
@ChUcKiE Elektrische boiler --> Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2
Is het een optie om een kleine WP in te zetten voor de vloerverwarming en losse airco's (L/L WP) voor extra ondersteuning?
Hoe lang mag de woning er blijven staan?
Het is de bedoeling dat de woning er nog wat wat jaren staan. Dat is niet vooraf in te schatten, maar zeg 10+ jaar. En we willen gaan voor een kwalitatief goede oplossing, waarbij comfort een grote rol speelt, maar uiteraard niet tegen gouden prijzen.
Bestaan er dan zo'n kleine WP'en? Voor zeg 30m2

[ Voor 3% gewijzigd door ChUcKiE op 04-10-2023 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Andrehj schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 11:14:
[...]

Dat zegt niks. Wat zit er in die 20 cm? En wat voor glas wordt er gebruikt? Wat voor ventilatie? Heb je al een warmteverliesberekening gemaakt of gekregen?

Die gaat voor zijn eigen gemak en hoeft de energierekening niet te betalen...

[...]

Een WP-boiler lijkt me in dit geval een no-brainer. Zie Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2

[...]

Het gebruik van L/L als hoofdverwarming is hier off-topic (zie daarvoor Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2), maar zou ik zeker overwegen. Evt. aangevuld met bijv. een IR-paneel in de badkamer.

Maar wellicht dat er kleine L/W warmtepompjes zijn die geschikt zijn voor 60 m². Alles hangt af van bovengenoemde warmteverliesberekening.
Met goed isoleren bedoel ik dat deze mantelzorgwoning vergelijkbaar is aan huidige maatstaven en dus niet vergelijkbaar met zo'n 6-persoons chalet op de camping. Eigenlijk gewoon een huis. RC-waarden weet ik zo niet uit mijn hoofd maar dat is gewoon op orde.
Ventilatie vind ik een goeie, neem ik mee, daar is het nog niet over gegaan!!
L/L in de woonkamer (max 30m2) en een IR-paneel in de badkamer is nog wel een goede overweging ja.

[ Voor 20% gewijzigd door ChUcKiE op 04-10-2023 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

...

[ Voor 99% gewijzigd door ChUcKiE op 04-10-2023 11:52 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
ChUcKiE schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 11:44:
Met goed isoleren bedoel ik dat deze mantelzorgwoning vergelijkbaar is aan huidige maatstaven en dus niet vergelijkbaar met zo'n 6-persoons chalet op de camping. Eigenlijk gewoon een huis. RC-waarden weet ik zo niet uit mijn hoofd maar dat is gewoon op orde.
Sorry, maar met dergelijk vage specs ("op orde") kun je geen WP (of ander verwarmingssysteem) juist dimensioneren. Je zult echt even een warmteverliesberekening moeten vragen of maken.
Dat stelt trouwens maar erg weinig voor. Gewoon voor elke gevel of raam het oppervlak vermenigvuldigen met de dT en delen door de RC waarde.
Daarna nog het ventilatieverlies erbij en klaar ben je (aannemende dat er redelijk luchtdicht gebouwd wordt en je dus verwaarloosbare infiltratieverliezen hebt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:38

timovd

Voorsprong door techniek

ChUcKiE schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 11:48:
[...]

Het is de bedoeling dat de woning er nog wat wat jaren staan. Dat is niet vooraf in te schatten, maar zeg 10+ jaar. En we willen gaan voor een kwalitatief goede oplossing, waarbij comfort een grote rol speelt, maar uiteraard niet tegen gouden prijzen.
Dit verdient inmiddels een eigen topic. Waarom 30m2? Eerst had je het over 60m2. Je moet vooral kijken hoever een warmtepomp kan terugmoduleren. Een warmtepomp laat je vaak 24/7 draaien, dus erg veel comfort. Met elektrische verwarming (COP = 1) doe je dat niet.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Andrehj schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 11:57:
[...]

Sorry, maar met dergelijk vage specs ("op orde") kun je geen WP (of ander verwarmingssysteem) juist dimensioneren. Je zult echt even een warmteverliesberekening moeten vragen of maken.
Dat stelt trouwens maar erg weinig voor. Gewoon voor elke gevel of raam het oppervlak vermenigvuldigen met de dT en delen door de RC waarde.
Daarna nog het ventilatieverlies erbij en klaar ben je (aannemende dat er redelijk luchtdicht gebouwd wordt en je dus verwaarloosbare infiltratieverliezen hebt).
Ja snap ik, dat zal ook wel gaan gebeuren, maar zo ver zijn we nog niet en ik ben vooral op zoek naar de (on)mogelijkheden van verwarming via een WP ipv een dure IR-vloerverwarming, om onderbouwt wat tegengas te kunnen geven zeg maar. Als er überhaupt geen toepassing voor een WP op deze oppervlakte is dan ben ik snel klaar...
We zitten nog in de oriënterende fase om tot een offerte te komen, waarbij ik ook al wel kijk naar de verbruikskosten als het eenmaal opgeleverd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
[...]

Je kunt toch gewoon via een thermostaat (en evt. een relais) je airco's op de min. stand (18°C) aan/uit schakelen, zodat je bijv. 15°C kunt handhaven?

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

timovd schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 11:57:
[...]

Dit verdient inmiddels een eigen topic. Waarom 30m2? Eerst had je het over 60m2. Je moet vooral kijken hoever een warmtepomp kan terugmoduleren. Een warmtepomp laat je vaak 24/7 draaien, dus erg veel comfort. Met elektrische verwarming (COP = 1) doe je dat niet.
30m2 voor de woonkamer. De slaapkamer, technische ruimte en losse toilet zijn niet echt de ruimtes om flink te verwarmen. Zo bedoelde ik dat.
Ik zal anders een eigen topic opstarten, om dat het om een wat bredere kijk gaat dan alleen de L/W WP (maar dus verwarmen/koelen, warm water, ventilatie etc).
Bedankt tot zover!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
ChUcKiE schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 11:48:
[...]

Voor dit soort kleine vermogens zou je een WP-boiler kunnen overwegen met een zo klein mogelijk vat en deze dan gebruiken om je verwarming te voeden. Met een separate WP-boiler voor het warm tapwater.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

ChUcKiE schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 12:01:
[...]

30m2 voor de woonkamer. De slaapkamer, technische ruimte en losse toilet zijn niet echt de ruimtes om flink te verwarmen. Zo bedoelde ik dat.
Ik zal anders een eigen topic opstarten, om dat het om een wat bredere kijk gaat dan alleen de L/W WP (maar dus verwarmen/koelen, warm water, ventilatie etc).
Bedankt tot zover!!
duo split airco met vloerunits is dan beste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Zwerius schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 12:00:
[...]

Je kunt toch gewoon via een thermostaat (en evt. een relais) je airco's op de min. stand (18°C) aan/uit schakelen, zodat je bijv. 15°C kunt handhaven?
Als je deze airco's aan zet gaan ze gewoon hun gangetje en houden ze de kamer op de ingestelde temperatuur (met stappen van 1 graad). Als de gewenste temp bereikt is gaat de buiten-unit uit maar blijft de binnen-unit zachtjes blazen, tot zover geen probleem.

Ik heb ze gekoppeld in Home Assistant en heb op elke kamer temp sensoren dus als ik via een automatisering zorg dat de kamer 15 of 16 moet zijn, dan gaat dat prima, ik had dit zelfs best uitgebreid met bepaalde tijdstippen en bij aanwezigheid automatisch 19 ipv 18 graden etc. Echter, als 16 bereikt is zet de automatisering van HA de airco uit tot de temp ver genoeg zakt, dan gaat de airco weer aan. Elke keer als dit gebeurt stopt de ventilator van de binnenunit en gaan de kleppen dicht. Hiermee wordt uiteraard ook de buitenunit uitgeschakeld, óók als die net lekker aan het draaien was, misschien wel op het hoogtepunt van zijn efficientie. De restwarmte in het apparaat en in de leidingen wordt niet gebruikt en gaat verloren. Ik heb het vermoeden dat hier best wat energie verloren gaat en dat vind ik zonde. Dat open en dicht gaan is overigens ook nog eens heel irritant als je toevallig in de kamer bent, slapen is helemaal onmogelijk (terwijl slapen met die dingen juist prima gaat zolang ze op één stand blijven staan).

Ik ben misschien wat specifiek hierin maar het is wat mij betreft een nadeel van verwarmen met lucht\lucht WP (als je de ruimte lager dan 18 wil houden, vanaf 18 of warmer is het geen enkel probleem en regelt het apparaat zichzelf). Ik zou mensen die dit overwegen daar ook even voor willen waarschuwen. Ik heb het nu 2 jaartjes geprobeerd, op een echt koude dag heb ik voor de bovenverdieping met de 3 binnenunits samen trouwens zo'n 7 tot 10 kWh nodig om het leefbaar te houden maar ik vermoed dat dit ook komt omdat ik het continue weer waterkoud laat afkoelen zodra 's avonds de airco's uitgaan. Beneden koelt het in een nacht slechts 2 a 3 graden af maar boven lijkt het sneller af te koelen.

Daarom wil ik de ergste kou toch maar met de grote WP uit de vloer gaan halen, de WP draait veel uren als het koud is en dan knijp ik de groepen tot het een beetje uit te houden is, te warm is ook niet lekker in een slaapkamer. De airco's kunnen altijd nog als bijverwarming dienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
Pixal schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 12:49:
[...]

Als je deze airco's aan zet gaan ze gewoon hun gangetje en houden ze de kamer op de ingestelde temperatuur (met stappen van 1 graad). Als de gewenste temp bereikt is gaat de buiten-unit uit maar blijft de binnen-unit zachtjes blazen, tot zover geen probleem.

Ik heb ze gekoppeld in Home Assistant en heb op elke kamer temp sensoren dus als ik via een automatisering zorg dat de kamer 15 of 16 moet zijn, dan gaat dat prima, ik had dit zelfs best uitgebreid met bepaalde tijdstippen en bij aanwezigheid automatisch 19 ipv 18 graden etc. Echter, als 16 bereikt is zet de automatisering van HA de airco uit tot de temp ver genoeg zakt, dan gaat de airco weer aan. Elke keer als dit gebeurt stopt de ventilator van de binnenunit en gaan de kleppen dicht. Hiermee wordt uiteraard ook de buitenunit uitgeschakeld, óók als die net lekker aan het draaien was, misschien wel op het hoogtepunt van zijn efficientie. De restwarmte in het apparaat en in de leidingen wordt niet gebruikt en gaat verloren. Ik heb het vermoeden dat hier best wat energie verloren gaat en dat vind ik zonde. Dat open en dicht gaan is overigens ook nog eens heel irritant als je toevallig in de kamer bent, slapen is helemaal onmogelijk (terwijl slapen met die dingen juist prima gaat zolang ze op één stand blijven staan).

Ik ben misschien wat specifiek hierin maar het is wat mij betreft een nadeel van verwarmen met lucht\lucht WP en zou mensen die dit overwegen daar ook even voor willen waarschuwen. Ik heb het nu 2 jaartjes geprobeerd, op een beetje koude dag heb ik voor de bovenverdieping met de 3 binnenunits samen zo'n 7 tot 10 kWh nodig om het leefbaar te houden maar ik vermoed dat dit ook komt omdat ik het continue weer waterkoud laat afkoelen zodra 's avonds de airco's uitgaan. Beneden koelt het in een nacht slechts 2 a 3 graden af maar boven lijkt het sneller af te koelen.

Daarom wil ik de ergste kou toch maar met de grote WP uit de vloer gaan halen, de WP draait veel uren als het koud is en dan knijp ik de groepen tot het een beetje uit te houden is, te warm is ook niet lekker in een slaapkamer. De airco's kunnen altijd nog als bijverwarming dienen.
De restwarmte die in je buitenunit zit (warme compressor) komt sowieso nooit meer naar binnen. De compressor stopt immers. Hoe zou die warmte nog naar binnen moeten komen? En de warmte die nog in je binnenunit zit, wordt ook bij direct stoppen wel aan het vertrek afgegeven. Duurt alleen iets langer dan wanneer de fan even door zou draaien.

Wat geluid betreft: Dat kan ik me voorstellen. Ik waarschuw mensen die airco plannen hebben voor verwarming daar ook altijd voor. Maar een airco is natuurlijk vaak wel veel voordeliger dan een WP.
Maar dat zijn naar mijn mening oplichterspraktijken van fabrikanten/importeurs/installateurs. Een WP en airco zijn immers grotendeels hetzelfde. Dus de prijsverschillen zijn onverklaarbaar.

Maar als je bg al vloerverwarming met een WP heeft, waarom gebruik je dat systeem dan ook niet gewoon voor de slaapkamers (evt. met LT-convectoren of gewone paneelradiatoren als je het toch niet zo warm wilt hebben)

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Zwerius schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 13:00:
[...]

Maar als je bg al vloerverwarming met een WP heeft, waarom gebruik je dat systeem dan ook niet gewoon voor de slaapkamers (evt. met LT-convectoren of gewone paneelradiatoren als je het toch niet zo warm wilt hebben)
Ja dat wil ik erg graag. Maar zeer beperkte ruimte voor radiatoren en oude dunne leidingen heb ik weggehaald met oog op de airco's. We zitten ook niet in een verbouwing oid dus nu leidingen overal krijgen is niet te doen zonder breekwerk.

Daarom neig ik naar droogbouw vloerverwarming, dat is alleen vloertje eruit klikken en wellicht nieuwe plinten zagen aan het eind. Wat me tegenhoudt is dat ik na uren creatief zoeken nog geen plek heb gevonden voor de vvw verdeler op een plek waar ik de aanvoer retour kan splitsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwerius
Pixal schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 14:03:
[...]

Ja dat wil ik erg graag. Maar zeer beperkte ruimte voor radiatoren en oude dunne leidingen heb ik weggehaald met oog op de airco's. We zitten ook niet in een verbouwing oid dus nu leidingen overal krijgen is niet te doen zonder breekwerk.

Daarom neig ik naar droogbouw vloerverwarming, dat is alleen vloertje eruit klikken en wellicht nieuwe plinten zagen aan het eind. Wat me tegenhoudt is dat ik na uren creatief zoeken nog geen plek heb gevonden voor de vvw verdeler op een plek waar ik de aanvoer retour kan splitsen.
Ik heb bij mij op de houten verdiepingvloer het systeem van WARP toegepast. Bevalt prima. Maar niet voor koeling. Zie mijn website: https://geen-energiereken...toch-vloerverwarming.html

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Pixal schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 12:49:
[...]
De restwarmte in het apparaat en in de leidingen wordt niet gebruikt en gaat verloren. Ik heb het vermoeden dat hier best wat energie verloren gaat en dat vind ik zonde.
die warmte is bijna niks en is deels ook nodig voor de werking van het systeem. het is niet verloren in dat aspect.

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 04-10-2023 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novagoat
  • Laatst online: 03-01 09:56
Om even in het thema van vloerverwarming (nat systeem) te blijven zou ik graag wat advies willen vragen :)

Wij gaan ook een aanbouw maken, 40m2 daarvan verwarmd met vvw en 40m2 onverwarmd (is geen verblijfsruimte). Normaal zou je dan misschien die 40m2 aansluiten op het huidige CV systeem, dat is een Elga (2018) + Bosch 30 HRCII (uit 2011). Probleem is dat thermostaat in woonkamer hangt (en wij daar ook nog eens een houtkachel hebben) dus die vloer in de aanbouw gaat waarschijnlijk niet opwarmen (in de woonkamer hangen alleen ouderwetse radiatoren). Gasverbruik is nu 1800m3 (voor Elga 2500m3). Ik heb heel veel flow problemen gehad met de Elga, vooral als het buiten koud was en we kachel stookten, daarom ben ik huiverig als we met zones zouden gaan werken.

Nu overweeg ik deze opties:>
Of aparte kleine monoblock voor het stukje vvw van 40m2, gescheiden van het woonhuis

Of Elga en ketel weg en daar voor een lucht/water pomp gaan met boiler voor het hele huis + aanbouw. Dan zouden we in de woonkamer ook vvw moeten gaan leggen, boven oude radiatoren hebben en geen spouw. Ik vraag me af of deze investering in onze situatie wel de moeite waard is? Was ook niet voorzien omdat de kosten van de verbouwing natuurlijk al hoog zat zijn, maar ik weet ook niet of het handig is om weer een paar duizend te investeren in een losse warmtepomp voor de vvw en dan nog eens een elga en redelijk oude ketel te hebben draaien, wil niet achter de feiten aan blijven lopen.
Aanbouw wordt geisoleerd (dak vloer en gevel met RD 3.65, dikker gaat helaas niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14:09
ChUcKiE schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 11:06:

Geen eigen ervaring, maar ik zou volgende overwegen (n.a.v. kennis die dat succesvol met 'kid-cave/B&B-schuur' heeft gedaan):

- WP boiler in het object speciaal voor het object.
- DWTW installeren.
- Voldoende afgifte realiseren voor zeer lage temperatuur verwarming.
- Verwarming d.m.v. grondleiding aansluiting op huidige WP.
- Plaatsen thermische meter voor verrekening kosten (dat heeft de kid-cave niet...)

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 16:51
Novagoat schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 15:43:
Om even in het thema van vloerverwarming (nat systeem) te blijven zou ik graag wat advies willen vragen :)

Wij gaan ook een aanbouw maken, 40m2 daarvan verwarmd met vvw en 40m2 onverwarmd (is geen verblijfsruimte). Normaal zou je dan misschien die 40m2 aansluiten op het huidige CV systeem, dat is een Elga (2018) + Bosch 30 HRCII (uit 2011). Probleem is dat thermostaat in woonkamer hangt (en wij daar ook nog eens een houtkachel hebben) dus die vloer in de aanbouw gaat waarschijnlijk niet opwarmen (in de woonkamer hangen alleen ouderwetse radiatoren). Gasverbruik is nu 1800m3 (voor Elga 2500m3). Ik heb heel veel flow problemen gehad met de Elga, vooral als het buiten koud was en we kachel stookten, daarom ben ik huiverig als we met zones zouden gaan werken.
Hmm, wat gek dat je met de Elga slechts 700m3 hebt kunnen besparen van de vrij omvangrijke 2500m3. Wat gaat daar mis? Is het geen optie om alles op 1 warmtepomp te doen in 1 zone?

Je kunt overwegen om het stoken van hout te staken zodat je het overal in huis lekker warm hebt. Het is denk ik lastig om te voorkomen dat de warmte van je houtkachel voor grote verschillen gaat zorgen zonder dat je onevenredig grote investeringen moet doen in extra warmtepompen of zonderegelingen. Maar goed, als de houtkachel je hobby is dan mag dat natuurlijk ook wat kosten.. (ik stook zelf incidenteel wel eens een vuurtje en dan ben ik weer voor een paar maanden genezen van het prehistorische gevoel van prikkende ogen en longen)

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novagoat
bensss schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 16:10:
[...]

Hmm, wat gek dat je met de Elga slechts 700m3 hebt kunnen besparen van de vrij omvangrijke 2500m3. Wat gaat daar mis? Is het geen optie om alles op 1 warmtepomp te doen in 1 zone?

Je kunt overwegen om het stoken van hout te staken zodat je het overal in huis lekker warm hebt. Het is denk ik lastig om te voorkomen dat de warmte van je houtkachel voor grote verschillen gaat zorgen zonder dat je onevenredig grote investeringen moet doen in extra warmtepompen of zonderegelingen. Maar goed, als de houtkachel je hobby is dan mag dat natuurlijk ook wat kosten.. (ik stook zelf incidenteel wel eens een vuurtje en dan ben ik weer voor een paar maanden genezen van het prehistorische gevoel van prikkende ogen en longen)
Op dat eerste kan helaas niemand me een antwoord geven. Ik vermoed dat het te maken heeft met de 2 jaar flow problemen met de Elga dat in nachten dat het 10 graden vroor mijn hele systeem uitviel en de ketel toen elke dag van 14 graden weer bij moest stoken. Vraag me ook af of het nu wel allemaal goed functioneert maar ik heb al 3 installateurs hier gehad die alemaal iets anders zeggen..
Ik kook ook nog op gas (5-pits..) maar daar komt nu verandering in. Daarnaast heeft het huis geen spouw, wat ook niet echt helpt natuurlijk. De suggestie die je geeft van 1 warmtepomp in 1 zone is dus eigenlijk wat ik bedoel bij optie 2, dus de elga en ketel weg. Maar het is best een investering en ik vraag me af of mijn huis daar wel zo geschikt voor zou zijn gezien de tegenvallende resultaten met de Elga.
Hier gelukkig geen prikkende ogen bij het stoken :) We hebben een gesloten kachel met ventilatoren en stoken alleen droog en schoon hout (waar we gratis aan kunnen komen). Maar als ik volledig op warmtepomp overga zou ik in ieder geval geen thermostaat in de woonkamer moeten hangen dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 16:51
Novagoat schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 16:17:
[...]

De suggestie die je geeft van 1 warmtepomp in 1 zone is dus eigenlijk wat ik bedoel bij optie 2, dus de elga en ketel weg. Maar het is best een investering en ik vraag me af of mijn huis daar wel zo geschikt voor zou zijn gezien de tegenvallende resultaten met de Elga.
Ons huis uit 1880 is een tussenwoning en is waarschijnlijk kleiner maar het heeft ook geen spouw. Met isolatie van binnenuit met houtvezelplaten en daarop wandverwarming gaat het ons (hopelijk) lukken om volledig met de WP te kunnen verwarmen. Vergroten van afgifte is denk ik ook jouw sleutel tot succes. En met je huidige warmteverlies is het financieel zeer aantrekkelijk om iets te doen aan je afgifte en te gaan verwarmen met full electric WP. Verbouwen is dan natuurlijk wel onvermijdelijk, maar misschien kun je al een eind komen met droogbouwvloerverwarming of met wandverwarming.

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nico_GTR
Ik ga ook mee met compleet over naar VWW en zorgen dat je de afgifte hebt om op een lage temperatuur te verwarmen.

Ik kom in mijn huis ook van 2400 M3 af...maar ik heb dan nog net wel een spouw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

[...]

Op dat eerste kan helaas niemand me een antwoord geven. Ik vermoed dat het te maken heeft met de 2 jaar flow problemen met de Elga dat in nachten dat het 10 graden vroor mijn hele systeem uitviel en de ketel toen elke dag van 14 graden weer bij moest stoken. Vraag me ook af of het nu wel allemaal goed functioneert maar ik heb al 3 installateurs hier gehad die alemaal iets anders zeggen..
Ik kook ook nog op gas (5-pits..) maar daar komt nu verandering in. Daarnaast heeft het huis geen spouw, wat ook niet echt helpt natuurlijk. De suggestie die je geeft van 1 warmtepomp in 1 zone is dus eigenlijk wat ik bedoel bij optie 2, dus de elga en ketel weg. Maar het is best een investering en ik vraag me af of mijn huis daar wel zo geschikt voor zou zijn gezien de tegenvallende resultaten met de Elga.
Hier gelukkig geen prikkende ogen bij het stoken :) We hebben een gesloten kachel met ventilatoren en stoken alleen droog en schoon hout (waar we gratis aan kunnen komen). Maar als ik volledig op warmtepomp overga zou ik in ieder geval geen thermostaat in de woonkamer moeten hangen dan.
je moet gewoon 1 wamrpteomp hebben die het goed aankan en niet een halfbakken hybride oplossing zoals de elga die bij het eerste sneeuwvlokje het al opgeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

[...]

je moet gewoon 1 wamrpteomp hebben die het goed aankan en niet een halfbakken hybride oplossing zoals de elga die bij het eerste sneeuwvlokje het al opgeeft.

en nee, daar hoef je niet de heel toko voor overhoop te gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novagoat
flippy schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 17:13:
[...]

en nee, daar hoef je niet de heel toko voor overhoop te gooien.
Die Elga hangt er wel al het 6e jaar dus toen was dat ook één van de weinige aanbieders. Maar als ik overga op volledig, wat best een investering is, moet ik ook naar een 3 fase aansluiting toch? Geen idee wat dat voor kosten met zich mee brengt. Gezien ik inductie kook. Niet dat ik dadelijk een hele hoop geld kwijt ben en het is niet eens comfortabel in huis 😅 Mocht ik dan voor volledig kiezen, wat voor vermogen moet dat dan zijn? Dan zou onder volledig vvw komen (80m2), dan heb ik nog een bovenverdieping van 40m2 met oude radiatoren en een geïsoleerde zolder met 1 radiator en een oppervlakte van 40m2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Novagoat schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 17:21:
[...]

Die Elga hangt er wel al het 6e jaar dus toen was dat ook één van de weinige aanbieders. Maar als ik overga op volledig, wat best een investering is, moet ik ook naar een 3 fase aansluiting toch? Geen idee wat dat voor kosten met zich mee brengt. Gezien ik inductie kook. Niet dat ik dadelijk een hele hoop geld kwijt ben en het is niet eens comfortabel in huis 😅 Mocht ik dan voor volledig kiezen, wat voor vermogen moet dat dan zijn? Dan zou onder volledig vvw komen (80m2), dan heb ik nog een bovenverdieping van 40m2 met oude radiatoren en een geïsoleerde zolder met 1 radiator en een oppervlakte van 40m2.
hoeveel vermogen je nodig hebt reken je uit met de koevlaas formule.

je oude radiatoren doen het ook op lagere temperaturen. in ergste geval kan je wat fans plaatsen of een radiator vervangen voor een T33 om meer afgifte te krijgen.

en zo duur is het niet, een simpele unit heb je al voor 4k en er zit een slordige 3k subsidie op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novagoat
flippy schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 17:28:
[...]

hoeveel vermogen je nodig hebt reken je uit met de koevlaas formule.

je oude radiatoren doen het ook op lagere temperaturen. in ergste geval kan je wat fans plaatsen of een radiator vervangen voor een T33 om meer afgifte te krijgen.

en zo duur is het niet, een simpele unit heb je al voor 4k en er zit een slordige 3k subsidie op.
Ja dat zijn andere prijzen, ik zag een Mitschubitschi set met boiler maar dat zat al op 13k exclusief plaatsen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Novagoat schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 17:39:
[...]

Ja dat zijn andere prijzen, ik zag een Mitschubitschi set met boiler maar dat zat al op 13k exclusief plaatsen...
in theorie heb je 13kw nodig. zulke grote machines hebben een heel hoog minimumvermogen dus zal die enorm gaan pendelen. dus 2x 7 zou dan een stuk toffer uitkomen.

haal je 2 van deze: https://www.immotecshop24...07J3E5-Kompakt-7-kW-Gen-J

die zet je in cascade (zijn ze fabriek af al op voorbereid), losse boilertank erbij en klaar ben je. 8400 inkoop, 2x 2900 subsidie blijft er 2600 over. leuke rvs tank erbij voor warm water van een slordige 1000 en dan ben je dus voor onder de 4k klaar aan materieel als je subsidie terugkrijgt.

bonus: die panasonic kan je zelf neerzetten, geen installateur nodig.

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 04-10-2023 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novagoat
flippy schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 17:51:
[...]

in theorie heb je 13kw nodig. zulke grote machines hebben een heel hoog minimumvermogen dus zal die enorm gaan pendelen. dus 2x 7 zou dan een stuk toffer uitkomen.

die zet je in cascade (zijn ze fabriek af al op voorbereid), losse boilertank erbij en klaar ben je. 8400 inkoop, 2x 2900 subsidie blijft er 2600 over. leuke rvs tank erbij voor warm water van een slordige 1000 en dan ben je dus voor onder de 4k klaar aan materieel als je subsidie terugkrijgt.

Thanks, ga ik naar kijken! Kan die subsidie twee keer? Heb namelijk al eens van de elga subsidie gehad maar het is me niet geheel duidelijk of je gewoon per warmtepomp weer subsidie kan aanvragen. Had gelezen dat wanneer je twee nodig hebt het wel zou kunnen, maar weet dus niet hoe het zit als je in het verleden er ook al eentje hebt laten plaatsen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Ik ben benieuwd waar jij voor 1000 euro een RVS SWW-vat kunt kopen. Daar krijg je tegenwoordig niet eens meer een fatsoenlijk geëmailleerd vat voor...
En je vergeet voor het gemak ook even alle bijkomende installatiematerialen, wat ook nog zeker meer als 1k kost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 01:18

dof

Novagoat schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 17:21:
[...]

Voor zowel inductie koken als een nieuwe WP hoef je niet per se 3 fasen. Genoeg passende mogelijkheden.

Overigens was bij mij (Enexis) de aanvraag en installatie van drie fasen (3 x 25A) een eenmalig bedrag van ~250€. Maandelijkse kosten zijn gelijk aan eenfasige aansluiting (mits niet zwaarder dan 3 x 25A).
En het was binnen 2 maanden geregeld (terwijl ze een half jaar voorspelden).

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

[...]

@Novagoat waarom zou je hem in Duitsland halen zonder garantie ondersteuning van Panasonic NL terwijl je hem voor dezelfde prijs in Nederland kan kopen zonder transportkosten en met wifi module inclusief 🙃

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@ChUcKiE misschien is dat ook wel een leuke case voor een Vincent.
Het geinige van dat apparaat is dat hij een dubbele warmtewisselaar heeft met ingebouwde SWW pomp, je kunt dus een goedkoop boilervat zonder warmtewisselaar gebruiken, relatief goed SWW rendement en je hebt geen 3wegklep ellende.
Nadelen zijn er natuurlijk ook (grote buizen, niet erg stil en geen fantastische verwarmingsCOP).
Nouja, iets voor je eigen topic straks :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novagoat
Carboy54 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 18:36:
[...]

@Novagoat waarom zou je hem in Duitsland halen zonder garantie ondersteuning van Panasonic NL terwijl je hem voor dezelfde prijs in Nederland kan kopen zonder transportkosten en met wifi module inclusief 🙃
Oh dat werd net gepost door een andere gebruiker als suggestie, ik weet niet waar ik hem zou halen 😁 Ik denk dat ik er namelijk wel wat hulp bij nodig heb want ik heb er niet zoveel verstand van (hoewel ik heel trots was dat ik zelf het ventiel van een expansievat vervangen had met hulp van Tweakers :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novagoat
dof schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 18:23:
[...]

Voor zowel inductie koken als een nieuwe WP hoef je niet per se 3 fasen. Genoeg passende mogelijkheden.

Overigens was bij mij (Enexis) de aanvraag en installatie van drie fasen (3 x 25A) een eenmalig bedrag van ~250€. Maandelijkse kosten zijn gelijk aan eenfasige aansluiting (mits niet zwaarder dan 3 x 25A).
En het was binnen 2 maanden geregeld (terwijl ze een half jaar voorspelden).
Ah ok, stond me iets bij dat de jaarlijkse aansluit kosten dan hoger zijn omdat ze hier onterecht jaren 3 fasen hadden gerekend en toen kreeg ik een flinke som geld terug. Kan zijn dat het toen om 3x35 ging ofzo..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
Ik heb dat tot nu toe altijd gedaan via een losse WPB, wilde dat deze keer eigenlijk ook weer doen, bevalt me op zich goed, ook vriendelijk voor de buren. De woning is redelijk goed geïsoleerd desondanks denk ik dat ik gewoon weer voor een 7,5Kw moet gaan.

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psycho-realm
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23-02 18:23
[...]

Kun je in de nacht niet zonder thermostaat verwarmen met bijv stand 1 / silent mode? Ik neem aan dat je in auto mode probeert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novagoat
[...]

Ik ben hier nu wel serieus in geïnteresseerd, maar ik snap niet helemaal waarom je 2x 7kw adviseert ipv 1x 13 kw. Je geeft aan dat dit vanwege het pendelen is, maar begrijp ik het dan goed dat bij 2 units er dan eentje gewoon uit staat als er geen warmtevraag is en je zo minder pendelt? Zou dit dan zijn in het geval ik houtkachel aan het stoken ben? Want naar mijn idee (en ik heb hier geen verstand van dus misschien kan dit wel helemaal niet) zou ik dan een mobiele thermostaat in een ruimte leggen die altijd op 18 is ingeschakeld, en dan zou de vloer in de woonkamer wel meeverwarmen als kachel gestookt is maar dan blijft het systeem wel op temperatuur. Of zeg ik nu iets geks?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15:01
Novagoat schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 08:52:
[...]

Ik ben hier nu wel serieus in geïnteresseerd, maar ik snap niet helemaal waarom je 2x 7kw adviseert ipv 1x 13 kw. Je geeft aan dat dit vanwege het pendelen is, maar begrijp ik het dan goed dat bij 2 units er dan eentje gewoon uit staat als er geen warmtevraag is en je zo minder pendelt? Zou dit dan zijn in het geval ik houtkachel aan het stoken ben? Want naar mijn idee (en ik heb hier geen verstand van dus misschien kan dit wel helemaal niet) zou ik dan een mobiele thermostaat in een ruimte leggen die altijd op 18 is ingeschakeld, en dan zou de vloer in de woonkamer wel meeverwarmen als kachel gestookt is maar dan blijft het systeem wel op temperatuur. Of zeg ik nu iets geks?
Pendelen betekent dat de warmtebron (WP in diit geval) uit- & aanschakelt omdat deze zijn (minimale) vermogen niet kwijt kan (en de gewenste ruimtetemperatuur nog niet bereikt is). Een belangrijke factor is dus dat minimale vermogen van een WP. Meestal is er een relatie tussen 't maximale & minimale vermogen van een WP, geen enkele WP kan 0 tot 100% moduleren. Stel een WP van 13 kW heeft een minimaal vermogen van 5kW en een WP van 7 kW 2,5kW. Dan beschik je dus met 2 7 kW exemplaren over een vermogensbereik van 2,5 tot 14 kW en met 1 13 kW model 5 kW tot 13 kW.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 01:18

dof

Novagoat schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 08:52:
[...]

Reken even dat je (in .nl) hoogstwaarschijnlijk 90% of meer van de tijd gebruik maakt van de warmtepomp bij kwakkelweer. Dus wanneer het niet erg koud is , maar je wel de WP wilt gebruiken om een beetje bij te verwarmen (b.v. rond de 10 C buiten).

Dan wil je a) dat ie draait zonder voortdurend aan- en uit te gaan (pendelen) en b) dat ie dan zuinig is dus je niet onnodig veel kW's verstookt (dus tot minimaal vermogen terug kunnen moduleren).

Vandaar het advies van cascade van 2 lichtere units i.p.v. 1 zware unit. Je moet er natuurlijk wel de ruimte voor hebben (buiten).

Ik zit er voor iemand in m'n kring ook aan te denken. Jammer genoeg nog weinig zulke installaties gezien bij mede tweakers.

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Pagina: 1 ... 58 ... 213 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)