• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 02-11 09:07
Een installateur welke ervaring heeft met trilling vrij opstellen en de kans op omwaaien van de buiten unit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WUty05eFB-xRb2I_7ZJM4gwmMqI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rc0p9RzTXMG4YXMVWCeFLave.jpg?f=fotoalbum_large

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Pietje555 schreef op donderdag 28 september 2023 @ 09:50:
Een installateur welke ervaring heeft met trilling vrij opstellen en de kans op omwaaien van de buiten unit.
[Afbeelding]
Zo! in ieder geval zal het wel helpen tegen omwaaien. Tegen trillingen moet 'ie eigenlijk veerdempers gebruiken en geen rubbermatjes.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• Pietje555
@verkeerslicht De matten zijn berekend door een bouwfysisch bureau. Omdat de condensor aan de zware stalen balken vast zit is de eigen frequentie heel anders. Trildempers hebben dan geen nut omdat de trillingen door de massa van de staalconstructie gedempt worden. Blijft vrijwel allen contact geluid over.
Daarnaast kunnen ze de unit laten bewegen wat lekkage van de aansluitleidingen kan geven.
Overigens is dit een houten dak.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

[Afbeelding]
mur heeft was issues gehad in de afgelopen jaren op dit vlak, dit is hun oplossing.... 8)7

trillingsdemping is overigens totaal geen factor voor ze. heb nog nooit goede ontkoppeling gezien bij hun installaties. ze gooien alle skill points in massa. op zich versimpelt het dat goed, maar als het niet genoeg is zit je met honderden kilos staal op een dak wat niks doet....

[ Voor 13% gewijzigd door flippy op 28-09-2023 10:06 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• Pietje555
flippy schreef op donderdag 28 september 2023 @ 10:04:
[...]

mur heeft was issues gehad in de afgelopen jaren op dit vlak, dit is hun oplossing.... 8)7

trillingsdemping is overigens totaal geen factor voor ze. heb nog nooit goede ontkoppeling gezien bij hun installaties....
Ik heb wel meer installateurs gezien die hier wat issues mee hebben. Wind wordt vaak onderschat.
Trillingen zijn hier wel een probleem want het is een houten dak met daaronder leslokalen. Blijkbaar werkt het want binnen hoor je de units niet.

• flippy
  • Niet online

flippy

Pietje555 schreef op donderdag 28 september 2023 @ 10:07:
[...]

Ik heb wel meer installateurs gezien die hier wat issues mee hebben. Wind wordt vaak onderschat.
Trillingen zijn hier wel een probleem want het is een houten dak met daaronder leslokalen. Blijkbaar werkt het want binnen hoor je de units niet.
dit zijn zoizo flink stille units die erg weinig trillingen hebben. in normale omstandiheden hoor je al bijna niks als je ernaast zit.

[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 28-09-2023 10:10 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• verkeerslicht
  • Niet online
Pietje555 schreef op donderdag 28 september 2023 @ 10:03:
@verkeerslicht De matten zijn berekend door een bouwfysisch bureau. Omdat de condensor aan de zware stalen balken vast zit is de eigen frequentie heel anders. Trildempers hebben dan geen nut omdat de trillingen door de massa van de staalconstructie gedempt worden. Blijft vrijwel allen contact geluid over.
Daarnaast kunnen ze de unit laten bewegen wat lekkage van de aansluitleidingen kan geven.
Da's waar. Als de eigenfrequentie hierdoor ver genoeg afwijkt van de compressorfrequentie (of harmonische daarvan) dan is de trilling feitelijk gedempt.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

bioscrasher schreef op donderdag 28 september 2023 @ 01:04:
Wie o wie weet hoe je overbodige menu's kunt verwijderen in de My UpLink app van Nibe?
NIBE L/W warmtepomp optimalisatie

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06:10
flippy schreef op donderdag 28 september 2023 @ 10:09:
[...]

dit zijn zoizo flink stille units die erg weinig trillingen hebben. in normale omstandiheden hoor je al bijna niks als je ernaast zit.
komt dat omdat ze langzaam draaien door grote en/of meerdere schoepen, dat ze zo stil zijn?

• flippy
  • Niet online

flippy

olafmol schreef op donderdag 28 september 2023 @ 10:27:
[...]

komt dat omdat ze langzaam draaien door grote en/of meerdere schoepen, dat ze zo stil zijn?
goede compressors en dempende maatregelen in de kast zelf hoofdzakelijk. helpt een stuk dat dit soort units alleen worden gebruikt in de commericele sector en kostenbesparingen een stuk mindere factor is dan bij het consumentenprul.

helpt ook dat zulke installaties altijd minstens dubbel zo groot zijn als nodig dus de installatie zal nooit lang op vol gas draaien.

[ Voor 15% gewijzigd door flippy op 28-09-2023 11:47 ]

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:43
flippy schreef op donderdag 28 september 2023 @ 11:46:
[...]

goede compressors en dempende maatregelen in de kast zelf hoofdzakelijk. helpt een stuk dat dit soort units alleen worden gebruikt in de commericele sector en kostenbesparingen een stuk mindere factor is dan bij het consumentenprul.

helpt ook dat zulke installaties altijd minstens dubbel zo groot zijn als nodig dus de installatie zal nooit lang op vol gas draaien.
En verschilt dat significant van de panasonic producten?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• flippy
  • Niet online

flippy

BarryH schreef op donderdag 28 september 2023 @ 11:49:
[...]

En verschilt dat significant van de panasonic producten?
het is een ander marktsegment. merk is niet echt een factor.

• bioscrasher
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-07 00:24

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Nibe F2120-16, UKV300, SMOS40, RMU-S40, 10kWp, 15KVA / 30kWh Victron ESS

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:51
[Afbeelding]
Jemig. Maar als die zo verschrikkelijk verstevigd moet worden tegen de wind, staat de unit dan niet verkeerd? Want dan kan de wind toch met gemak de ventilatoren stilzetten als het tegen de blaasrichting in waait?

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-10 17:27
marcop23 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 01:15:
[...]

Jemig. Maar als die zo verschrikkelijk verstevigd moet worden tegen de wind, staat de unit dan niet verkeerd? Want dan kan de wind toch met gemak de ventilatoren stilzetten als het tegen de blaasrichting in waait?
Lijkt me vooral om dat ie met die ene storm per jaar niet van het dak flikkert. Je wilt ook niet dat hij op iemand kan vallen, wat bij een school (relatieve openbare ruimte) toch een groter risico meebrengt dan in jouw achtertuin. Dat hij dan even niet kan draaien is een klein ongemak. Als de ventilator vervangen moet worden, zijn dat ook relatief de kosten niet.

• leonlwd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 16-09 08:49
Jojan265 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 14:01:
[...]

Ok. Dat kon ik op de foto's niet zien.

Heb je de flowmeters van de vvw verdeler die dicht bij de binnenunit zit wel eens afgelezen als alle zones daarvan open staan? Je zou dan echt meer flow moeten hebben dan 9 L/min opgeteld.
Zojuist even getest met alles open. Boven en beneden. Dan is dit wat alle flowmeters maximaal aangeven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Osq_wJ0HDo3d3oHYVheEY2zumL8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/68kWyQxPjXVGqbm4s1TRePNN.jpg?f=fotoalbum_large

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 06:57
leonlwd schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 10:02:
[...]

Zojuist even getest met alles open. Boven en beneden. Dan is dit wat alle flowmeters maximaal aangeven.

[Afbeelding]
Dan zou je met alle 18 zones op ca. 1.5 L/min dus 27 L/min moeten aflezen op je Warmtepomp. Dat lijkt me voldoende voor een 7.5 kW machine.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

• leonlwd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 16-09 08:49
Jojan265 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 11:24:
[...]

Dan zou je met alle 18 zones op ca. 1.5 L/min dus 27 L/min moeten aflezen op je Warmtepomp. Dat lijkt me voldoende voor een 7.5 kW machine.
Op het schermpje van de ecodan blijft hij steken op 9/10

• Jojan265
leonlwd schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 12:28:
[...]

Tja, dat is raar. De flowmeters zijn niet heel nauwkeurig, maar zo te zien echt wel boven de 1. En als ze dit allemaal doen, zou je al boven de 18 L/min moeten zitten. Dus ik denk dat de flowmeting van de Ecodan niet helemaal lekker is.

Wordt alles wel gewoon lekker warm? Heb je een infrarood thermometer om de ingaande en uitgaande leidingen van alle zones te meten? Dit zou een goed beeld geven hoeveel warmte de warmtepomp maakt (onafhankelijk van zijn eigen dubieuze meting).

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

leonlwd schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 12:28:
[...]

@leonlwd in welke regio zit jij?
Ik zou je eventueel kunnen assisteren met een Flir camera

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:59
bioscrasher schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 13:44:
[...]

@leonlwd in welke regio zit jij?
Ik zou je eventueel kunnen assisteren met een Flir camera
LWD = Leeuwarden :P

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23:41
Is er hier iemand die interesse heeft in een Panasonic warmtepomp boiler waarvan de tank doorgeroest is ? Mag gratis weg.
De warmtepomp erop die is nog prima.

Ik merk de afgelopen tijd dat ik in toenemende mate geconfronteerd word met storingen door niet, verkeerd of teweinig onderhoud.
Bijvoorbeeld deze warmtepompboiler die in 4 jaar niet onderhouden is en nu dus naar de wecycle kan.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
koevlaas2 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 18:23:
Is er hier iemand die interesse heeft in een Panasonic warmtepomp boiler waarvan de tank doorgeroest is ? Mag gratis weg.

Ik merk de afgelopen tijd dat ik in toenemende mate geconfronteerd word met storingen door niet, verkeerd of teweinig onderhoud.
Bijvoorbeeld deze warmtepompboiler die in 4 jaar niet onderhouden is en nu dus naar de wecycle kan.
Je zit niet echt in de regio anders was het mischien wel een leuk hobby project geweest om de pomp ergens voor te hergebruiken.

Maar hoe en waar en vooral waarom is ie doorgeroest?

Anode op of wat anders?

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• kokpol
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 02-11 20:25

Ik kan de wp helaas geen nieuw leven geven, maar mag ik vragen welk onderhoud je adviseert bij een warmtepompboiler?

• koevlaas2
Ronald.42 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 18:29:
[...]

Je zit niet echt in de regio anders was het mischien wel een leuk hobby project geweest om de pomp ergens voor te hergebruiken.

Maar hoe en waar en vooral waarom is ie doorgeroest?

Anode op of wat anders?
Het is een stalen vat en er is nooit naar de anode gekeken.
De warmwateraansluiting viel er zowat vanaf, allemaal dikke brokken roest. Gewoon een spookhuis van binnen.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• koevlaas2
Pietje555 schreef op donderdag 28 september 2023 @ 10:03:
Kunstgras eronder leggen, ik had eens een mitsubishi op kunstgras gezet en je hoorde eronder niets. Was een houten garage trouwens.

• koevlaas2
leonlwd schreef op maandag 25 september 2023 @ 12:34:
Voor iedereen die mijn posts heeft gevolgd de afgelopen maanden, weer even een korte update en meteen een vraag vanuit mijn wp-problematiek ;)

Ik heb inmiddels, na lang discussiëren een magnetische vuil/luchtafscheider gekregen! Die zit er maar weer in.
De schoorsteenkap met anti-recirculatiemanchet moet nog goed worden getest bij koudere temperaturen dus daar is weinig over te zeggen nog.

Wel wil ik jullie een andere kwestie voorleggen.

Ik heb een woning, 180m2 en volledig vloerverwarming. Nu heb ik daar een test gedaan met een vaste voorlooptemperatuur van 40 graden om te zien wat er gebeurt met de aanvoertemperaturen op de verdeler.

Zolang ik 1 verdieping volledig op heb, haalt hij daar een aanvoertemperatuur van 38 graden.
Maar zodra ik alle verdiepingen open zet komt hij nergens meer boven de 28 graden.

De berekende ontwerp-aanvoertemperatuur volgens de tekeningen is 35 graden.

Is er, behalve een te krappe diameter hoofdleiding, een andere reden te bedenken waarom hij , bij een volledig open afgiftesysteem, de aanvoertemperatuur nergens en niet boven de 28 graden krijgt?
Heel simpel: Je WP heeft hier het vermogen niet voor.
Stel maar op 26 - 28c in dan krijg je meer vermogen en een veel beter rendement.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:03

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wat voor onderhoud adviseer jij voor een split unit?
Zou 1x per 2 jaar voldoende zijn ?

Ik lees er verder niet zoveel over, behalve de installateurs maar die willen natuurlijk verkopen ;).

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• koevlaas2
Sport_Life schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 23:25:
[...]

Wat voor onderhoud adviseer jij voor een split unit?
Zou 1x per 2 jaar voldoende zijn ?

Ik lees er verder niet zoveel over, behalve de installateurs maar die willen natuurlijk verkopen ;).
Een split warmtepomp, fabrikant schrijft ieder jaar onderhoud voor maar dat zou betekenen dat ik alleen nog maar met onderhoud bezig ben en als je dan na een jaar bij zo'n apparaat staat dan is er niet veel te doen.
Dus iedere 2 jaar raad ik mijn klanten aan.
Was van de week toevallig bij een Airco waarvan na 2 jaar de buitenunit compleet dicht geslipt met stof was en zo dus niet meer zou kunnen werken.
Die man geadviseerd dat hij ieder jaar eens de buitenunit afborstelt.

koevlaas2 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 19:25:
De warmwateraansluiting viel er zowat vanaf, allemaal dikke brokken roest. Gewoon een spookhuis van binnen.
Enig idee waardoor dit kwam? Stond dit vat wellicht op een erg hoge temperatuur?

Want ik heb vorig jaar mijn anode (na twee jaar) ook los gehaald en er in de voorganger van dit topic uitgebreid over gerapporteerd, zie Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10", maar toen was mijn conclusie dat die anode nog erg veel langer mee zou kunnen. Ik heb hem toen maar schoon gemaakt en teruggeplaatst. Zie bijvoorbeeld ook dit antwoord van @DutchWing die stelt dat ze vaak zonder onderhoud zo'n 10-15 jaar mee gaan.
Of de reactie van @Zwerius eronder die ook een Panasonic WP-boiler heeft en na 4 jaar een nauwelijks aangetaste anode aantrof.
Ik vraag me dus serieus af hoe het kan dat dit Panasonic vat van jouw klant al na 4 jaar helemaal is doorgeroest.

Heb je toevallig een foto van de anode van die lekke WP-boiler?

[ Voor 18% gewijzigd door Andrehj op 30-09-2023 10:25 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• koevlaas2
Andrehj schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 10:20:
[...]

Enig idee waardoor dit kwam? Stond dit vat wellicht op een erg hoge temperatuur?

Want ik heb vorig jaar mijn anode (na twee jaar) ook los gehaald en er in de voorganger van dit topic uitgebreid over gerapporteerd, zie Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10", maar toen was mijn conclusie dat die anode nog erg veel langer mee zou kunnen. Ik heb hem toen maar schoon gemaakt en teruggeplaatst. Zie bijvoorbeeld ook dit antwoord van @DutchWing die stelt dat ze vaak zonder onderhoud zo'n 10-15 jaar mee gaan.
Of de reactie van @Zwerius eronder die ook een Panasonic WP-boiler heeft en na 4 jaar een nauwelijks aangetaste anode aantrof.
Ik vraag me dus serieus af hoe het kan dat dit Panasonic vat van jouw klant al na 4 jaar helemaal is doorgeroest.

Wij hebben hier ijsselmeerwater en dat is blijkbaar erg agressief, met rvs boilers heb ik ook al de nodige problemen gehad.
De kapotte wp boiler ligt hier in een kar en gaat denk ik zo naar de wecycle, met anode en al. Heb zelf geen tijd nu voor autopsie.

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01:02
koevlaas2 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 19:25:
[...]

Stalen vat; bedoel je daarmee een geëmailleerd stalen boilervat? RVS boiler heeft geen anode (nodig) toch, net als koper.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

koevlaas2 schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 10:35:
Wij hebben hier ijsselmeerwater en dat is blijkbaar erg agressief, met rvs boilers heb ik ook al de nodige problemen gehad.
De kapotte wp boiler ligt hier in een kar en gaat denk ik zo naar de wecycle, met anode en al. Heb zelf geen tijd nu voor autopsie.
Jammer. Zo'n anode losdraaien kost je misschien 5 minuten en levert veel kennis op...
Afbeeldingslocatie: https://media.tenor.com/doodcaenzFoAAAAj/please-smiley-guy.gif

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:19
Andrehj schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 10:20:
[...]

De snelheid waarmee een anode wordt "opgevreten" is sterk afhankelijk van de hoeveelheid en grootte van eventuele beschadigingen in de emaille-laag. Als de emaillelaag geheel intact is, zal de magnesium anode nauwelijks (of niet) opgesouppeerd worden.
Dus het is moeilijk om twee instalklaties te vergelijken.

Zwerius Kriegsman

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

koevlaas2 schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 10:35:
Heb zelf geen tijd nu voor autopsie.
De winterperiode gaat weer aanbreken, iedereen wilt weer een warmtepomp :9

[ Voor 33% gewijzigd door DutchWing op 30-09-2023 14:36 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 08:42

Carboy54

Duurzaamheid coach

DutchWing schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 14:32:
[...]

Klopt de vraag naar de Panasonics en Ambers neemt met de dag toe :-) zeker nu de huizenprijzen bij 0 op de teller toenemen en de hypotheekverstrekkers met dergelijke huizen een hoger bedrag toekennen.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• koevlaas2
Andrehj schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 10:43:
[...]

Jammer. Zo'n anode losdraaien kost je misschien 5 minuten en levert veel kennis op...
[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zUU9gV99KUqWsGWXDiwpJLkWl2Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UqEPcprLXcpw37IMLefEf3PU.jpg?f=fotoalbum_large

• flippy
  • Niet online

flippy

is alleen de fitting slecht of is de tank intern ook slecht?

was de anode ook al opgevreten?

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 30-09-2023 15:37 ]

• koevlaas2
flippy schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 15:30:
[...]

is alleen de fitting slecht of is de tank intern ook slecht?

was de anode ook al opgevreten?
Ik heb 'm verder niet open gehad maar bij de inlaat zat ook een aardig plakkaat.
Er staat nog nu een atlantic, die heeft een electrische anode. Weet iemand overigens wat deze atlantic voor onderhoud mbt de anode nodig heeft, het boekje was niet geheel duidelijk ?

• flippy
  • Niet online

flippy

koevlaas2 schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 16:09:
[...]

Ik heb 'm verder niet open gehad maar bij de inlaat zat ook een aardig plakkaat.
Er staat nog nu een atlantic, die heeft een electrische anode. Weet iemand overigens wat deze atlantic voor onderhoud mbt de anode nodig heeft, het boekje was niet geheel duidelijk ?
geen onderhoud, de anode is electrisch. er zit een titantium stift in die onder stroom staat en de functie van een anode overneemt door stroom te gebruiken. zolang er stroom op staat werkt de anode, verder geen actie nodig. daarom staat er op meerdere plekken dat de unit altijd aan moet staan ook al is er lange tijd geen vraag en ding niet in een stopcontact moet om te voorkomen dat mensen de stroom eraf halen. grote schepen gebruiken dezelfde truc ipv bergen aan anodeblokken op de boot schroeven.

alleen oppassen als je met zeer hard water werkt, dan kan er te dikke laag kalk op de stift komen en de functie minder worden.
i heb er gewoon een ontharder voor gezet die het terugbrengt naar 0 kalk. poosje geleden nog met een camera gekeken, ding was sprankelnd schoon van binnen na 3 jaar of zo.

[ Voor 12% gewijzigd door flippy op 30-09-2023 16:33 ]

• manusjevanalles
  • Laatst online: 09:00
Blihi schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 11:55:
[...]

Volgens mij heb je die test al gedaan: 1 automaat uitschakelen en vervolgens blijkt dat beide elementen het niet meer doen.

Wil je het zeker weten, trek dan in de groepenkast 1 van de fasedraden los (bruin of zwart), laat beide automaten aan en test of nu 1 van de elementen werkt en de ander niet.

[...]

Dat laatste is niet waar. Het bruggetje doet niets als er sluiting is. Dat bruggetje is puur om aan de eis te voldoen dat je in 1 handeling het apparaat spanningsloos kunt maken en daar voldoe je al niet aan.

Als de N's verdraaid zitten voldoet de installatie niet, want je schakelt een van de twee uit en vervolgens is de nul nog verbonden. Als je dan denkt dat je spanningsloos bent en je haalt die nul los krijg je alsnog een opdonder omdat die nul nog met de rest van de installatie verbonden is. En dan klapt de aardlek alsnog.
De afgelopen weken heb ik heen en weer gemaild en gebeld met de installateur. Helaas ziet hij het probleem nog niet.

Wel heb ik vandaag wat testen gedaan:
1. tijdens draaien van Legionellaprogramma met functie "verbinding" op multimeter de draden naar de elementen gemeten: er zat verbinding tussen de bruine fasedraad van de ene B16 en de grijze nuldraad van de andere B16 (er is een 5x2.5m2 kabel gebruikt, grijs en blauw zijn de nul). Vervolgens de zwarte fasedraad losgemaakt (schroef zat al praktisch los, dus wat goed dat ik dat deed). Vervolgens ging het Legionellaprogramma gewoon draaien op 3 kW (dus 1 element, er zitten er 2 in van elk ~3 kW).
2. Er zit een werkschakelaar bij de buitenunit. Daar mat ik netjes 230V tussen de bruine en blauwe draad.
3. De draden zitten vervolgens netjes aangesloten op de terminals van de buitenunit.

Conclusie: er zit dus binnenin de buitenunit een verwisseling van de nuldraden. Dit lijkt me fabrieksaf verwisseld, ik neem aan dat de installateur hier niet aan heeft gezeten. Eens of maak ik een denkfout?

Ik heb nu de zwarte draad afgedopt met een lasklem. Dat is niet netjes in de meterkast, maar het is tijdelijk tot de boel opgelost is.

Overigens stopte het Legionellaprogramma bij 56.5 graden. Mogelijk vindt hij het te lang duren en grijpt er iets in. Het gaat ook om een 500L-vat (geïnstalleerd door de vorige bewoners). Wellicht is 3 kW dus ook te weinig om dit te verwarmen. Maar het betekent dat ik de 2 B16's op verschillende fases kan gebruiken en beiden aan kan zetten (nadat die interne verwisseling opgelost is).

Nu nog de installateur overtuigen. Helaas zijn er geen onbetaalde facturen meer (betaald door vorige bewoners) voor een stok achter de deur en heb ook geen rechtsbijstand helaas.

Ik heb inmiddels ook 2x contact gehad met Stiebel. De 2e keer vroeg ik of ik hen als consument ook kan inschakelen. Dat kon niet. Wellicht als ik me voordoe als installateur wel, maar dat vind ik niet helemaal netjes. Of wellicht komen ze als ik aangeef dat de verwisseling in de unit zit en ik dat zie als een garantiepunt.

[ Voor 8% gewijzigd door manusjevanalles op 30-09-2023 16:44 ]

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

• koevlaas2
DutchWing schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 14:32:
[...]

Het gekkenhuis is gelukkig voorbij, maar zelf ben ik nog druk met de installaties die vorig jaar en dit voorjaar zijn afgesproken. Moest ook voor veel klanten op de hardware wachten.
Dus nog geen gebrek aan werk.

• psycho-realm
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16-09 07:28
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D31aDB6tNNq1UDt51quykXc0Umw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9LbyRpKyNm6aEIz6RMfeq03c.png?f=fotoalbum_large

Volgende week komt mijn 6kw Itho Amber. Mijn begane grond heeft vloerverwarming met korte groepen (16mm <80meter). De boven verdieping wil ik enkel op extreem koude dagen verwarmen met een 3.5kw lucht-lucht warmtepomp.

Momenteel is de gang naar het trapgat open. In de toekomst wil ik hier een glazen schuifdeur in zetten. Is het met deze openingen een werkbare situatie om de ruimte onder warm te houden of verwachten jullie dat er belachelijk veel warmte gaat weg trekken?

[ Voor 2% gewijzigd door psycho-realm op 30-09-2023 17:50 . Reden: foutje ]

• flippy
  • Niet online

flippy

psycho-realm schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 17:49:
[Afbeelding]

Volgende week komt mijn 6kw Itho Amber. Mijn begane grond heeft vloerverwarming met korte groepen (16mm <80meter). De boven verdieping wil ik enkel op extreem koude dagen verwarmen met een 3.5kw lucht-lucht warmtepomp.

Momenteel is de gang naar het trapgat open. In de toekomst wil ik hier een glazen schuifdeur in zetten. Is het met deze openingen een werkbare situatie om de ruimte onder warm te houden of verwachten jullie dat er belachelijk veel warmte gaat weg trekken?
warmte zal zoizo wel doortrekken maar deuren helpen goed voor stabiliseren van temperturen in ruimtes.

• psycho-realm
flippy schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 17:52:
[...]

warmte zal zoizo wel doortrekken maar deuren helpen goed voor stabiliseren van temperturen in ruimtes.
Thanks voor je reactie. Begrijp ik daaruit dat het plaatsen van een (schuif)deur in winter eigenlijk echt een must is?

• blb4
[Afbeelding]

Hangt er een beetje vanaf hoeveel pakketten je laat bezorgen.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• flippy
  • Niet online

flippy

psycho-realm schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 17:54:
[...]

Thanks voor je reactie. Begrijp ik daaruit dat het plaatsen van een (schuif)deur in winter eigenlijk echt een must is?
niet een must, de warmte moet hoe dan ook je toko in en de vloerverwarming is de meest efficiente manier om het te doen. een losse airco op de gang boven is "suboptimaal" zeg maar.

met de deur open zal je boven vrijwel niks hoeven te verwarmen doorgaans. je zal de deur meer moeten gebruiken om te voorkomen dat het boven te warm word.

• verkeerslicht
  • Niet online
[Afbeelding]

Heb je boven geen radiatoren die een beetje mee kunnen doen? Hoe meer je kan openzetten hoe efficiënter de warmtepomp kan draaien.

Elke graad toename boven zorgt voor minder warmtverlies beneden via het plafond/trapgat.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• psycho-realm
verkeerslicht schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 19:00:
[...]

Heb je boven geen radiatoren die een beetje mee kunnen doen? Hoe meer je kan openzetten hoe efficiënter de warmtepomp kan draaien.

Elke graad toename boven zorgt voor minder warmtverlies beneden via het plafond/trapgat.
Nee helaas heb ik boven alle verwarmingen eruit gehaald :P Misschien bij nader inzien ook weer wat te extreem hehe...

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

Voor onze hal ben ik aan het twijfelen wat voor radiator ik wil installeren. Ik heb ca 90 in de breedte, dus een Jaga van 80cm breed moet passen.
De andere optie is een hoge vlakke radiator. Voordeel is dat we dan iets meer ruimte hebben om dingen neer te zetten in het halletje.
Voordeel van de Jaga is dat je bijvoorbeeld de kapstok er boven kunt hangen en dat in de herfst de jassen beter drogen. Wat is de ervaring hier? Zijn er andere dingen waar ik op moet letten om de knoop door te hakken?
Aanvoertemperatuur is max 35°C

[ Voor 3% gewijzigd door timovd op 30-09-2023 20:05 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• verkeerslicht
  • Niet online
psycho-realm schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 19:20:
[...]

Nee helaas heb ik boven alle verwarmingen eruit gehaald :P Misschien bij nader inzien ook weer wat te extreem hehe...
Ah, helaas. Wel aansluitingen laten zitten? Dan kun je altijd nog de mogelijkheid openhouden om...

(Los daarvan zou ik de keuze voor wel of geen deur er niet van laten afhangen)

[ Voor 10% gewijzigd door verkeerslicht op 30-09-2023 20:14 ]

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 02-11 20:33
timovd schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 20:04:
Voor onze hal ben ik aan het twijfelen wat voor radiator ik wil installeren. Ik heb ca 90 in de breedte, dus een Jaga van 80cm breed moet passen.
De andere optie is een hoge vlakke radiator. Voordeel is dat we dan iets meer ruimte hebben om dingen neer te zetten in het halletje.
Voordeel van de Jaga is dat je bijvoorbeeld de kapstok er boven kunt hangen en dat in de herfst de jassen beter drogen. Wat is de ervaring hier? Zijn er andere dingen waar ik op moet letten om de knoop door te hakken?
Bedenk welk vermogen je nodig hebt, wat je er aan uit wilt geven en hoe veel volume je afgifte systeem heeft. Ik kom iedere keer tot de cunclusie om een T22 / T33 + setje heatfan op marktplaats te scoren. Scheelt een hoop geld en levert je wat extra volume op.

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

@denneappel vermogen maakt mij niet veel uit. Nu zit er niets en een T33 komt er sowieso niet. Mijn vrouw wil zo plat mogelijk. Een Jaga T15/T16 zou net kunnen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 01-11 08:28
MONITORING WARMTEPOMPEN: METERS OPNEMEN VOOR DE PERIODE MEI T/M SEPTEMBER!!!!

• Zwartoog
Ok, hier het CV-systeem onder handen genomen. Afgelopen winter viel me op dat sommige radiatoren niet goed warm werden. Ik heb een DIY powerflush gedaan, dat levert met oude gietijzeren radiatoren best wat troep op: Zwartoog in "Doorspoelen (powerflush) CV installatie"

Verder hingen er twee "verkeerd" scheef (dus lucht) en heb deze opnieuw gemonteerd.

Eén had een kraan met een piepklein gaatje: dat werkt natuurlijk niet voor hoge flow, dus vervangen.

Daarnaast een T10 van 170 cm vervangen door een ouderwets T22-model van 248 cm op een kamer die niet goed warm bleef (glas-in-lood en voorzetramen aan het noorden), en nog een T22 in de gang gehangen. Beiden kruislings aangesloten. Juist voor een ouder model gekozen vanwege de grotere waterinhoud (en past beter bij het huis).

Allen worden nu goed en egaal warm :)

Bij het vullen even op de inhoud gelet: gaat een goede 200 liter in dit systeem :o Lang leve oude radiatoren.

Goed, flink meer afgifte nu dus dan vorig jaar. Ben benieuwd of de stooklijn ook een eind omlaag kan dit jaar.

• Zwartoog
Oh ja, in de aanloop ook nog naar LTV radiatoren gekeken: ik begrijp nog altijd niet wat daar nou het voordeel van is. Weinig water, dus reageert snel is de leus, maar de afgifte is vaak veel minder dan een paneelradiator. Ook met fans vond ik de beoogde afgifte tegenvallen.

Ik heb het idee dat juist die oude gietijzeren radiatoren met grote inhoud veel beter warmte afgeven met een LTV dan die moderne paneelradiatoren.

• verkeerslicht
  • Niet online
timovd schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 20:04:
Wat je met de jaga 15 of 16 voor ogen hebt kan net zo goed met een t22. Tenzij je voor een jaga met dbe gaat, want convectoren profiteren meer van fans dan radiatoren.

Een verticale t22 gaat het meeste warmte afgeven.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Zwartoog schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 22:47:
Ik heb het idee dat juist die oude gietijzeren radiatoren met grote inhoud veel beter warmte afgeven met een LTV dan die moderne paneelradiatoren.
Mijn moderne paneelradiatoren doen het anders aardig goed op lage temperatuur :)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 01-11 19:15

dof

dof schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 22:42:
[...]

Toevallig even bezig een leiding te verleggen en tevens een radiator aan te sluiten in een huis waar - overal - dikwandig staal (~28mm) met draadfittingen zit zoals deze knietjes op de foto. Dat moet in die tijd (bij aanleg) toch een godsvermogen aan werktijd gekost hebben om alle pijpdelen eerst precies op maat te maken en daarna overal draad in te snijden. 8)7

Ik denk dat ik deze buizen toch maar doorzaag (aan andere kant van de muur) en daar een T stuk knelkoppeling plaats om de radiator aan te sluiten.

Want ik weet niet zeker of ik deze knietjes (in een krap hoekje) los krijg (dat zou iets makkelijker zijn qua aanleg). Al eerder getest met afgezaagde buis en dit soort draadfitting knietjes in bankschroef, en met veel geweld nog nauwelijks beweging in gekregen.

Pffft, waarom geen koper gebruikt, daar word ik in oude huizen veel blijer van...

[Afbeelding]
Inmiddels twee stukjes uit de dikwandige stalen buis gezaagd en knel T-Stukken ertussen met van die speciale ringen. Dit type.

Buis bleek uiteindelijk toch groter te zijn (3/4") dus 28mm T-stukken gebruikt.

Maar man, dat zagen van dikwandig staal was wel een dingetje (vanwege superkrap hoekje). Drie HSS metaalzaagjes in m'n decoupeerzaag gekost voor vier doorzagen (slijpschijf was daar niet te gebruiken).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aIeK59zHRcy15HF_wcgBBWqnTJ4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OLBykWfZ4i2eU2Ud7X2jlYSu.png?f=fotoalbum_large

Enfin, radiator aangesloten en alles werkt in 1 keer en geen druppeltje lekkage in alle verbindingen. :*)

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 02-11 09:45
DutchWing schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 23:37:
[...]

Mijn moderne paneelradiatoren doen het anders aardig goed op lage temperatuur :)
Ik heb ook paneelradiatoren op LTV met warmtepomp. Het kan prima zolang ze maar bemeten zijn voor LTV, de standaard maten die ik eerder had hangen werken er niet voor. Volgens mij is het verschil tussen convectoren en paneelradiatoren niet de afgifte maar het verschil in maat die nodig is om dezelfde afgifte te bereiken.

• Zwartoog
DutchWing schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 23:37:
[...]

Dan moet ik het nog eens vergelijken als ik heel de boel ingeregeld heb :)

Bedenk net dat het ook wel eens leuk is om het vermogen van de oude radiatoren te berekenen en die te vergelijken met de specs van nieuwe.

Dus alles dichtdraaien op die ene na, en dan: aantal kW = (Ta-Tr)*debiet [l/min] *0,07

Edit: eenheid debiet aangepast naar liters/minuut.

[ Voor 34% gewijzigd door Zwartoog op 06-10-2023 11:23 ]

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 08:47
dof schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 23:39:
[...]

Inmiddels twee stukjes uit de dikwandige stalen buis gezaagd en knel T-Stukken ertussen met van die speciale ringen. Dit type.

Buis bleek uiteindelijk toch groter te zijn (3/4") dus 28mm T-stukken gebruikt.

Maar man, dat zagen van dikwandig staal was wel een dingetje (vanwege superkrap hoekje). Drie HSS metaalzaagjes in m'n decoupeerzaag gekost voor vier doorzagen (slijpschijf was daar niet te gebruiken).

[Afbeelding]

Enfin, radiator aangesloten en alles werkt in 1 keer en geen druppeltje lekkage in alle verbindingen. :*)
Toevallig laatst hetzelfde moeten doen maar dan 2 van een 1/2” .
Pendel stand op 0 en niet te snel af willen knorren anders wordt het blad te heet en is ie klaar.
5 minuten en het was gepiept.
Ik had wel een zaadje voor dik metaal (ik meen tot 4mm).

Op zolder heb ik 2 van die superblue ringen gebruikt om dikwandig af te doppen en die zitten er al 2 jaar op :Y

• aaahaaap
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 28-10 17:32
Ik zit een beetje vast met met name de vraag wat te doen voor m'n DHW/SWW, maar ben ook wel benieuwd naar de suggesties hier m.b.t. de warmtepomp zelf.

Gaat om een huis wat nu verbouwd wordt:
- Houtskeletbouw, 78m2 totaal, twee etages
- Hele huis geisoleerd volgens nieuwbouw bouwbesluit waarden, nieuwe houten kozijnen met HR++ glas overal
- Volgens de vuistregel berekeningen is 4kW al meer dan ik nodig zou hebben bij een beta-factor 0.8
- Beide etages voorzien van vloerverwarming
- Zo luchtdicht mogelijk (heb nog geen waardes, blowerdoortest moet nog gedaan worden)
- Balansventilatie D/WTW
- Komen zonnepanelen op het dak, tbd hoeveel precies
- Douchen kan wel eens 15-20 minuten duren, geen bad
- Hele huis voorzien van KNX, dus als ik daarmee direct kan integreren zou mooi zijn, maar niet noodzakelijk
- Mogelijkheid om te koelen zou wel prettig zijn

Ik had in eerste instantie een CV gepland, maar zit met nu toch af te vragen of het verstandiger is gelijk een warmtepomp te nemen, al dan niet hybride. Probleem waar ik vooral tegenaan loop is het ruimtegebrek en de houtskeletbouw ivm trillingen/geluid, zowel voor de buitenunit die op het platte dak zou moeten als voor binnen omdat de ruimte waar het in moet komen direct naast de slaapkamer ligt.

Plaatsen kan alleen in het "washok", deze is 90x90x255cm en ligt dus direct naast de slaapkamer. Hierin staan een wasmachine en een wasdroger.
De CV past makkelijk boven/achter de wasmachine en de droger.
De binnenunit van een warmtepomp is ook geen probleem (zeker bij een hydride naast de CV), maar ik heb geen ruimte voor een boilervat van 80L of meer.
Daarnaast is het dus houtskeletbouw en bevindt het washok zich naast de slaapkamer. Iets wat trilt hier ophangen zal dus met erg veel zorg moeten worden gedaan om het stil te houden. Ik kan nog wel wat zwaardere houtplaten tegen de constructie schroeven, maar ik heb dus geen stenen wand om iets tegenaan te schroeven.
De tuin is geen optie voor de buitenunit want die is te klein.

Nu is dus de vraag om een split of monobloc handiger is in deze situatie? Split is lichter op het dak, maar betekent ook een mechanisch component met geluid in het washok. Monobloc zit al het geluid buiten, maar is een stuk zwaarder.

En de andere vraag wat te doen met de DHW/SWW. De meest bruikbare optie die ik tot nu toe heb kunnen vinden zijn de 50L boilers van Itho, die zouden net boven de wm+droger moeten passen. Met een beetje puzzelen krijg ik er misschien net twee in de ruimte. Wel maar COP 1 natuurlijk. Is dit de beste oplossing? Of zijn er nog andere opties die beter zijn/minder ruimte innemen/efficienter zijn?
Een zonneboiler of een Hewalex heeft denk ik niet zo veel zin aangezien je daarvoor nog steeds een (groot?) buffervat nodig hebt?

Daarnaast nog twee overwegingen:
- Douche WTW? Resulteert in minder volume/warmtevraag, dus zou betekenen dat ik met een kleiner boilervat uitkom. Wordt wel lastig met plaatsen in de houtskeletbouw en erg duur (alleen drainversie mogelijk, de paalversie kan ik niet kwijt zonder hem weg te werken in de muur en dan is die niet meer toegankelijk)
- Iets meer out of the box: Doorstroomverwarmer icm thuisaccu voor als de zon niet/te weinig schijnt? Heeft dit zin?

P.S. Dit leek me het beste topic voor deze vraag, alle andere topics die ik heb gevonden gaan over een specifieke oplossing terwijl ik die juist nu nog niet weet. Mocht deze vraag ergens anders beter passen hoor ik het graag :)

[ Voor 9% gewijzigd door aaahaaap op 01-10-2023 17:08 ]

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Fijn dat meerlagen buis. 2 klanten met flow problemen in 1 week.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7b4PhZ9RIxquPjBzO1wHq5sRbaI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5zfif1ung7xZY4xLckAwTmgu.jpg?f=fotoalbum_large

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• blb4
Carboy54 schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 11:40:

[Afbeelding]
Staal is zo gek nog niet ….

[Afbeelding]
Jeetje. Enig idee hoe dit komt? Was dit wellicht een beroerd gemonteerde koppeling? Of zit zoiets ergens midden in een een buis? Welk merk & type buis was dit? En hoe vind je dit eigenlijk?
Hier kun je er nog (weliswaar beroerd) bij, maar de shit wordt vele malen groter als dit optreed ergens middenin een in de betonvloer ingestorte buis... :o

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Andrehj schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 12:02:
[...]

Jeetje. Enig idee hoe dit komt? Was dit wellicht een beroerd gemonteerde koppeling? Of vind je zoiets ergens midden in een een buis? Welk merk & type buis was dit? En hoe vind je dit eigenlijk?
Hier kun je er nog (weliswaar beroerd) bij, maar de shit wordt vele malen groter als dit optreed ergens middenin een in de betonvloer ingestorte buis... :o
Bij twee klanten tweakers midden in. Ik heb geen details

• verkeerslicht
  • Niet online
@Carboy54 maar hoe vind je zoiets? En zoiets zou toch niet moeten kunnen? Hebben ze geen kwaliteitscontrole in de Uponor fabriek?..

@Andrehj koppelingen van Uponor, dus grote kans dat de buis dit ook is.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-10 07:28

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Uponor mag ook maar iets van 70 graden nominaal, dus als je een cv hebt kan dat makkelijk op die temperatuur.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

@Carboy54 welke temperatuur ging er altijd door het leidingwerk? Uponor is maar bestand tot 70-75 graden continu. @Rol-Co had dit al vermeld hierboven, zat niet op te letten.

Ik heb toevallig dit meegemaakt met Uponor bij mij thuis. (Na 5-6 jaar ontstaan)
En dat was dus met maximaal 65 graden continu.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iJAKZigJlMOI6DipA3HErtaxwEM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pWvaa5UtgSaWU4tDG6rFPij6.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rTYRQf-EUjjAnN-1Y1N-nAl_bVk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hAwUEr65khs49DfOLHGNDEG4.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 6% gewijzigd door DutchWing op 01-10-2023 13:39 ]

• elektriekert

[Afbeelding]
Wow!
Ook ik ben hier erg benieuwd naar het uiteindelijke probleem.

• verkeerslicht
  • Niet online
DutchWing schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 13:32:
@Carboy54 welke temperatuur ging er altijd door het leidingwerk? Uponor is maar bestand tot 70-75 graden continu. @Rol-Co had dit al vermeld hierboven, zat niet op te letten.

Ik heb toevallig dit meegemaakt met Uponor bij mij thuis. (Na 5-6 jaar ontstaan)
[Afbeelding][Afbeelding]
Maar dan voldeed die dus niet aan de specs van 70°C . Ik kan me ook voorstellen dat zoiets uit een productiefout kan optreden. Ik had in mijn rol pipetec (min of meer dezelfde specs) een stuk erin zitten waar een groef in zat (alsof het langs iets scherps was gegaan). Ik kan me voorstellen dat dan precies dat kan gebeuren wat jij op de foto hebt.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• Jojan265
DutchWing schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 13:32:

[Afbeelding][Afbeelding]
Dat zou toch eigenlijk niet mogen. Volgens de specs zou de buis tegen langdurig 70 °C kunnen en kortdurend tot 95 °C:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ES3ssPZi2IsGgRREPDLLSUYmlfY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1IuY1EP67fxlEF3b3WEFocr5.png?f=user_large

Dat haal je toch nooit bij een warmtepomp? Dus ik vermoed dat er toch een productiefout zit in de buis.

• dof

dof

[Afbeelding]
Bizar. Ik wist niet dat dat zo kon...

[ Voor 3% gewijzigd door dof op 01-10-2023 22:19 ]

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07:13
Hoera! We hebben weer een andere woning gekocht dus ik mag binnenkort ook weer aan de slag om nr3 gasloos te gaan maken.

Twijfel deze keer i.v.m. budget wel of geen vloerverwarming boven. Scheelt uiteraard maar 3000 euro maar toch, al de rest is ook al net over budget gegaan. Gaat om +- 80m2

Daarnaast wil ik de warmtepomp ook al gaan bestellen, twijfel echter nog over het vermogen. Heb een woning uit 74 gehad, 140m2 met een 6kWh, dat was eigenlijk net te licht. Had boven nog radiatoren. Een houtskeletbouw van 97 met 190m2 en 7,5kWh eigenlijk ook net ietsjes te licht.

Nu een woning uit 2009 met 165m2. Ik verwacht dat een 7,5kWh hier zeker wel moet voldoen. Als ik de meterstand bekijk 22k en dat deel door 14 jaar (leeftijd woning) kom ik gemiddeld op 1500m3 per jaar, met de koevlaas formule kom ik dan op 7,2kWh, echter de afgelopen 6 jaar zijn de mensen niet veel thuis geweest. wat denken jullie?

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

• dof

dof

blb4 schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 11:48:
[...]

Ik blijf bij koper :)

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Jojan265 schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 19:59:
[...]

Dat zou toch eigenlijk niet mogen. Volgens de specs zou de buis tegen langdurig 70 °C kunnen en kortdurend tot 95 °C:

[Afbeelding]

Dat haal je toch nooit bij een warmtepomp? Dus ik vermoed dat er toch een productiefout zit in de buis.
Daarom geef ik ook aan:
welke temperatuur “ging” er altijd door het leidingwerk. ;)

Zat cv ketels welke gewoon op 80+ staan ingesteld. Dan gaat de levensduur snel achteruit van zo’n leidingsysteem.

Ik heb persoonlijk de indruk dat de kwaliteit van Uponor tegenwoordig sowieso een beetje te wensen overlaten.

Sowieso op de vernieuwde buis als de oude buis heb ik deze blaasjes geconstateerd. Overigens geen fysieke lekkage!

• flippy
  • Niet online

flippy

blb4 schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 11:48:
[...]

daar heb je weer een rits andere potentiele issues mee....

[Afbeelding]
hoe krijg je dat voor elkaar?

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

flippy schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 23:20:
[...]

daar heb je weer een rits andere potentiele issues mee....

[...]

hoe krijg je dat voor elkaar?
Vloer al 10 jaar te koud. Mijn advies was voor een wp de leidingen te vervangen voor groter diameter. Wat zal dat lekker warm worden daar. 😃

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 30-10 15:25
Maikie18 schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 22:18:
Hoera! We hebben weer een andere woning gekocht dus ik mag binnenkort ook weer aan de slag om nr3 gasloos te gaan maken.

Twijfel deze keer i.v.m. budget wel of geen vloerverwarming boven. Scheelt uiteraard maar 3000 euro maar toch, al de rest is ook al net over budget gegaan. Gaat om +- 80m2

Daarnaast wil ik de warmtepomp ook al gaan bestellen, twijfel echter nog over het vermogen. Heb een woning uit 74 gehad, 140m2 met een 6kWh, dat was eigenlijk net te licht. Had boven nog radiatoren. Een houtskeletbouw van 97 met 190m2 en 7,5kWh eigenlijk ook net ietsjes te licht.

Nu een woning uit 2009 met 180m2. Ik verwacht dat een 7,5kWh hier zeker wel moet voldoen. Als ik de meterstand bekijk 22k en dat deel door 14 jaar (leeftijd woning) kom ik gemiddeld op 1500m3 per jaar, met de koevlaas formule kom ik dan op 7,2kWh, echter de afgelopen 6 jaar zijn de mensen niet veel thuis geweest. wat denken jullie?
Hoeveel van die 180m2 ga je verwarmen met de warmtepomp ?
Wij verwarmen een huis uit 2010 met een 6 kW:
https://alklima.nl/leveri...eco-inverter/suz-swm60-va

Onze totale oppervlakte is 210 m2, maar we verwarmen met dfie warmtepomp slechts ongeveer 130 m2 (alleen vloerverwarming).

• elektriekert
Carboy54 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 08:48:
[...]

Vloer al 10 jaar te koud. Mijn advies was voor een wp de leidingen te vervangen voor groter diameter. Wat zal dat lekker warm worden daar. 😃
Dat maakt de 2 meldingen in een week meteen minder spannend :9 , al 10 jaar een probleem gehad :X

• stereohead
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02-11 11:17
Grolsch schreef op woensdag 27 september 2023 @ 19:53:
[...]

Dat is niet echt een hele logische manier van aansluiten, er is maar 1 manier om een boiler goed / effectief te verwarmen, namelijk via het "tegenstroomprincipe".

Dus heet water van boven naar beneden laten lopen in het geval van een boiler.

Korte samenvatting:

"Het tegenstroomprincipe is een methode van overdracht of uitwisseling waarbij twee stromende substanties (lucht, water, andere gassen of vloeistoffen) elkaar in gescheiden kanalen in tegengestelde richting passeren. Warmteoverdracht of de overdracht van chemische substanties via een membraan kan zo efficiënter plaatsvinden en is veel vollediger"
Net andersom dan toch? Aanvoer onderkant spiraal, retour van bovenkant spiraal...?

Dat is de stroomrichting van CV water en SW wellicht niet tegen elkaar in, maar het hete water vanuit de WP komt dan wel als eerste in 'aanraking' met het koudste water in de boiler -> dus hogere dT -> betere overdracht...?

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

@Kees_frl auch..... Arnhem...

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07:44

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@stereohead andersom, op jouw manier komt het koudste WP-water bovenaan bij het warmste SWW water. Minder stratificatie, kleinere dT en dus slechtere overdracht.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

stereohead schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 15:01:
[...]

Net andersom dan toch? Aanvoer onderkant spiraal, retour van bovenkant spiraal...?

Dat is de stroomrichting van CV water en SW wellicht niet tegen elkaar in, maar het hete water vanuit de WP komt dan wel als eerste in 'aanraking' met het koudste water in de boiler -> dus hogere dT -> betere overdracht...?
Nee, aanvoer warm water bovenkant spiraal (bovenkant vat) en aan de onderkant eruit.

Lees met name het "bold" gedeelte hieronder:
Het tegenstroomprincipe is een methode van overdracht of uitwisseling waarbij twee stromende substanties (lucht, water, andere gassen of vloeistoffen) elkaar in gescheiden kanalen in tegengestelde richting passeren. Warmteoverdracht of de overdracht van chemische substanties via een membraan kan zo efficiënter plaatsvinden en is veel vollediger.

Hoe groter een temperatuurverschil of een verschil in concentratie, hoe groter de overdracht zal zijn. Voor warmteoverdracht geldt de koelwet van Newton dat de overdracht evenredig is aan het temperatuurverschil. Bij mee-stroom is het verschil aanvankelijk groot, maar aan het einde klein. Bij tegenstroom blijft het verschil constanter, wat de overdracht efficiënter maakt.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• stereohead
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02-11 11:17
Grolsch schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 15:25:
[...]

Nee, aanvoer warm water bovenkant spiraal (bovenkant vat) en aan de onderkant eruit.

Lees met name het "bold" gedeelte hieronder:

[...]
Maar in hoeverre is er sprake van een mee- of tegenstroom? Immers zal er niet continue water getapt worden tijdens de SWW run van de WP, en ook zal er meestal geen SWW run actief zijn op het moment dat er water getapt wordt.
Hoe groter een temperatuurverschil of een verschil in concentratie, hoe groter de overdracht zal zijn.
Onderin de boiler is het het koudst, dus als je daar het warme water invoert is het temperatuurverschil het grootst, en dat is wat je wilt toch?

[ Voor 22% gewijzigd door stereohead op 02-10-2023 15:32 ]

• verkeerslicht
  • Niet online
stereohead schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 15:29:
[...]

Onderin de boiler is het het koudst, dus als je daar het warme water invoert is het temperatuurverschil het grootst, en dat is wat je wilt toch?
Aanvankelijk wel, maar bij de uitgang is de temperatuur van het water in de boiler het hoogst. Dus de uiteindelijke dT wordt kleiner. Daarnaast ben je de gelaagdheid aan het verstoren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qcJ40O8ZO7uz7SnJfeOdo8sTo3I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7AcJOKEQtRBShef27ZsXq1A0.jpg?f=fotoalbum_tile

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• Jojan265
[...]

Maar in hoeverre is er sprake van een mee- of tegenstroom? Immers zal er niet continue water getapt worden tijdens de SWW run van de WP, en ook zal er meestal geen SWW run actief zijn op het moment dat er water getapt wordt.

[...]

Op die plek heb je gelijk. Maar als je over de hele lengte van de spiraal bekijkt, heb je op jouw manier bovenin geen overdracht meer. Bij tegenstroom heb je over de hele lengte warmteoverdracht. Wel gemiddeld minder dan bij meestroom onderin, maar als totaal veel effectiever.

[...]

[...]

En toch klopt je verhaal niet, @verkeerslicht legt het hier met een plaatje duidelijker uit:

verkeerslicht in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"

Warm water aanvoer vanaf bovenkant spiraal, en onderkant spiraal retour naar de WP, "zo heurt het" volgens het tegenstroomprincipe. Toen ik het voor het eerst las moest ik ook diep nadenken, maar als je alles erop na leest klinkt het wel logisch :P

• Kees_frl
  • Laatst online: 08:59
Door bovenstaande discussie ook eens gekeken en kom ik er achter dat ze de aansluiting warmwater in midden hebben gedaan en niet helemaal boven de aansluiting hebben gebruikt, zo heb ik natuurlijk minder warm water tot mijn beschikking.

Wel benieuwd hoe ze dat gaan aanpassen want die boiler zit inmiddels vol water en zie geen afvoerkraantje ofzo ergens.... leuk weer :/ ;(

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

• verkeerslicht
  • Niet online
Grolsch schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 17:21:
[...]

En toch klopt je verhaal niet, @verkeerslicht legt het hier met een plaatje duidelijker uit:

verkeerslicht in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"

Warm water aanvoer vanaf bovenkant spiraal, en onderkant spiraal retour naar de WP, "zo heurt het" volgens het tegenstroomprincipe. Toen ik het voor het eerst las moest ik ook diep nadenken, maar als je alles erop na leest klinkt het wel logisch :P
Nu moet ik bekennen dat voordat jij er even terug iets over schreef, ik het principe ook nog niet kende en het ook onlogisch op me over kwam. Even uittekenen doet wonderen :)

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Kees_frl schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 18:48:
Door bovenstaande discussie ook eens gekeken en kom ik er achter dat ze de aansluiting warmwater in midden hebben gedaan en niet helemaal boven de aansluiting hebben gebruikt, zo heb ik natuurlijk minder warm water tot mijn beschikking.

Wel benieuwd hoe ze dat gaan aanpassen want die boiler zit inmiddels vol water en zie geen afvoerkraantje ofzo ergens.... leuk weer :/ ;(
Hoe bedoel je dat :?

Warmwater aanvoer richting spiraal, of je daadwerkelijke warme water (SWW) richting douche?

Die laatste (warm water richting douche) moet helemaal bovenaan zitten.
De eerste (warm water vanuit WP in de spiraal) hoeft natuurlijk niet helemaal bovenaan te zitten, de meeste spiralen lopen helemaal niet tot bovenaan.

Vanwege de natuurkundige wetten stijgt warmte nu eenmaal op, dus als je alleen een spiraal onderin je vat hebt zal het hele vat warm worden.

[ Voor 7% gewijzigd door Grolsch op 02-10-2023 19:29 ]

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07:44

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
En sommige boilers hebben intern een stuk buis naar boven, zodat je nooit een thermosifon krijgt en minder warmteverlies op de koppeling hebt. Die sluit je dus ook niet bovenaan aan, maar kun je wel leegtappen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 30-10 15:47
Die aansluiting in het midden hadden ze moeten afdoppen, die is voor als je een circulatie leiding zou willen.
Ik heb de heren tijdens de installatie voor het vullen gevraagd, hoe ze de boiler gaan weghalen mocht hij stuk blijken te zijn nadat ze hem met water hebben gevuld. Nadat ze me met een glazige blik aankeken, heb ik ze gevraagd of het niet handig zou zijn om beneden bij de koudwater aanvoer een aftap kraan te hebben waar een tuinslang op kan, en toen begrepen ze het en hebben ze er 1 op gezet voordat ze hem met water gingen vullen.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

verkeerslicht schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 18:25:
[...]

Maar dan voldeed die dus niet aan de specs van 70°C . Ik kan me ook voorstellen dat zoiets uit een productiefout kan optreden. Ik had in mijn rol pipetec (min of meer dezelfde specs) een stuk erin zitten waar een groef in zat (alsof het langs iets scherps was gegaan). Ik kan me voorstellen dat dan precies dat kan gebeuren wat jij op de foto hebt.
@verkeerslicht daarom weer des te blijer dat ik op max 50 graden stook met mijn Nibe F2120-16 en het warme tapwater door de CV ketel laat doen.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:04
aaahaaap schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 11:26:
Ik zit een beetje vast met met name de vraag wat te doen voor m'n DHW/SWW, maar ben ook wel benieuwd naar de suggesties hier m.b.t. de warmtepomp zelf.

Gaat om een huis wat nu verbouwd wordt:
- Houtskeletbouw, 78m2 totaal, twee etages
- Hele huis geisoleerd volgens nieuwbouw bouwbesluit waarden, nieuwe houten kozijnen met HR++ glas overal
- Volgens de vuistregel berekeningen is 4kW al meer dan ik nodig zou hebben bij een beta-factor 0.8
- Beide etages voorzien van vloerverwarming
- Zo luchtdicht mogelijk (heb nog geen waardes, blowerdoortest moet nog gedaan worden)
- Balansventilatie D/WTW
- Komen zonnepanelen op het dak, tbd hoeveel precies
- Douchen kan wel eens 15-20 minuten duren, geen bad
- Hele huis voorzien van KNX, dus als ik daarmee direct kan integreren zou mooi zijn, maar niet noodzakelijk
- Mogelijkheid om te koelen zou wel prettig zijn

Ik had in eerste instantie een CV gepland, maar zit met nu toch af te vragen of het verstandiger is gelijk een warmtepomp te nemen, al dan niet hybride. Probleem waar ik vooral tegenaan loop is het ruimtegebrek en de houtskeletbouw ivm trillingen/geluid, zowel voor de buitenunit die op het platte dak zou moeten als voor binnen omdat de ruimte waar het in moet komen direct naast de slaapkamer ligt.

Plaatsen kan alleen in het "washok", deze is 90x90x255cm en ligt dus direct naast de slaapkamer. Hierin staan een wasmachine en een wasdroger.
De CV past makkelijk boven/achter de wasmachine en de droger.
De binnenunit van een warmtepomp is ook geen probleem (zeker bij een hydride naast de CV), maar ik heb geen ruimte voor een boilervat van 80L of meer.
Daarnaast is het dus houtskeletbouw en bevindt het washok zich naast de slaapkamer. Iets wat trilt hier ophangen zal dus met erg veel zorg moeten worden gedaan om het stil te houden. Ik kan nog wel wat zwaardere houtplaten tegen de constructie schroeven, maar ik heb dus geen stenen wand om iets tegenaan te schroeven.
De tuin is geen optie voor de buitenunit want die is te klein.

Nu is dus de vraag om een split of monobloc handiger is in deze situatie? Split is lichter op het dak, maar betekent ook een mechanisch component met geluid in het washok. Monobloc zit al het geluid buiten, maar is een stuk zwaarder.

En de andere vraag wat te doen met de DHW/SWW. De meest bruikbare optie die ik tot nu toe heb kunnen vinden zijn de 50L boilers van Itho, die zouden net boven de wm+droger moeten passen. Met een beetje puzzelen krijg ik er misschien net twee in de ruimte. Wel maar COP 1 natuurlijk. Is dit de beste oplossing? Of zijn er nog andere opties die beter zijn/minder ruimte innemen/efficienter zijn?
Een zonneboiler of een Hewalex heeft denk ik niet zo veel zin aangezien je daarvoor nog steeds een (groot?) buffervat nodig hebt?

Daarnaast nog twee overwegingen:
- Douche WTW? Resulteert in minder volume/warmtevraag, dus zou betekenen dat ik met een kleiner boilervat uitkom. Wordt wel lastig met plaatsen in de houtskeletbouw en erg duur (alleen drainversie mogelijk, de paalversie kan ik niet kwijt zonder hem weg te werken in de muur en dan is die niet meer toegankelijk)
- Iets meer out of the box: Doorstroomverwarmer icm thuisaccu voor als de zon niet/te weinig schijnt? Heeft dit zin?

P.S. Dit leek me het beste topic voor deze vraag, alle andere topics die ik heb gevonden gaan over een specifieke oplossing terwijl ik die juist nu nog niet weet. Mocht deze vraag ergens anders beter passen hoor ik het graag :)
je kunt misschien een 120L boiler aan de muur boven t trapgat oid hangen? https://www.nibe.eu/nl-nl...rmde-spiraalboilers/pcu-r

verder zou ik in een kleine woning zeker voor monoblock gaan.

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Door het over te hevelen.

[ Voor 8% gewijzigd door DutchWing op 02-10-2023 22:19 ]

• aaahaaap
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 28-10 17:32
Fr33z schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 22:10:
[...]

je kunt misschien een 120L boiler aan de muur boven t trapgat oid hangen? https://www.nibe.eu/nl-nl...rmde-spiraalboilers/pcu-r

verder zou ik in een kleine woning zeker voor monoblock gaan.
Bedankt voor de suggesties!
Monoblock waarschijnlijk puur vanwege dat het minder ruimte nodig heeft binnenshuis? Of ook nog om andere redenen?

Over de boiler, technische apparatuur in het zicht is niet echt een optie. Maar n.a.v. je suggestie even verder zitten kijken er er zijn ook boilers die horizontaal gemonteerd kunnen worden. Misschien is dat nog wel een optie voor in de opstelruimte. Zoiets als deze bijvoorbeeld https://www.boilergarant....rect-gestookt-1-wisselaar
Alleen geen idee hoe goed die dingen geisoleerd zijn. Die electrische Itho boilers schijnen behoorlijk goed geisoleerd te zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door aaahaaap op 02-10-2023 23:05 ]

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

PentaClover schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 21:00:
[...]

Die aansluiting in het midden hadden ze moeten afdoppen, die is voor als je een circulatie leiding zou willen.

[...]

Ik heb de heren tijdens de installatie voor het vullen gevraagd, hoe ze de boiler gaan weghalen mocht hij stuk blijken te zijn nadat ze hem met water hebben gevuld. Nadat ze me met een glazige blik aankeken, heb ik ze gevraagd of het niet handig zou zijn om beneden bij de koudwater aanvoer een aftap kraan te hebben waar een tuinslang op kan, en toen begrepen ze het en hebben ze er 1 op gezet voordat ze hem met water gingen vullen.
@PentaClover call me crazy maar ik heb 15 afsluiters en drie vul/aftap aansluitingen in ons bivalente systeem.
Afsluiters zijn voor het individueel blokken van buffervat plus expansievat, de cv ketel met expansievat, twee pompen, de voorbereiding voor de kamstrup energiemeter en de optionele leidingaansluitingen direct naar de BG voor het plaatsen van een actief geblazen lvt radiator.
Gisteren een tweede ontluchter van Spirovent geplaatst in de retour van een naar beneden persende Alpha2 van groenfos en deze mooi kunnen blokken en leeg laten lopen om na het plaatsen deze weer te vullen.
Werkt als een speer 😃

[ Voor 0% gewijzigd door bioscrasher op 03-10-2023 13:18 . Reden: vautje ]

• psycho-realm
verkeerslicht schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 20:10:
[...]

Ah, helaas. Wel aansluitingen laten zitten? Dan kun je altijd nog de mogelijkheid openhouden om...

(Los daarvan zou ik de keuze voor wel of geen deur er niet van laten afhangen)
Nee ik heb de aansluitingen ook weg gehaald. De gedachte is om de boven verdieping enkel op de koudste dagen te bij verwarmen met een lucht-lucht wp (airco).
Pagina: 1 ... 57 ... 230 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)