Ruuddie schreef op zondag 12 november 2023 @ 20:35:
Hoi allemaal. Ik heb een huis uit 2014-2015, gasloos en met een bestaande warmtepomp. Nu hebben ze de warmtepomp op het schuine dak geinstalleerd, met een kap eromheen. Het ziet er een beetje uit als een normale schoorsteen. Hierdoor maakt hij veel herrie, zowel buiten als binnen (erg hard zoemend/trillend geluid). In de winter als het buiten 0 graden is, trilt hij bijna de hele nacht zo hard dat we met oordopjes in moeten slapen. We hebben het onderhoudsbedrijf hierover gesproken, maar ze geven aan dat de hele straat soortgelijke problemen heeft. Ook geven ze aan dat er al twee vervangen zijn verderop in de straat, omdat ze extra hard moeten werken omdat ze op dat schuine dak in de volle koude wind staan. Van de andere kant geven ze ook aan dat hij niet voldoende lucht kan aanzuigen door de kap eromheen.
Gecondoleerd. Je bent al nummer zoveel die in dit topic en in het Ecodan topic met dezelfde problemen kampt.
Maar ik heb een tip voor jullie (ook @
nessio, @
leonlwd, @
robeeert en @
Mortel )
Als jullie slim zijn maken jullie over je problemen met die schoorstenen een eigen topic, getiteld "Ervaring met buitenunits van warmtepompen in schoorstenen" oid.
Dan kun je daarin jullie ervaringen opschrijven. Vanuit de TS van dit topic en het Ecodan topic kunnen we dan naar dat nieuwe topic linken.
Zo blijven alle ervaringen bij elkaar, en hebben jullie samen een mooi dossier om jullie aannemers en installateurs mee achter de vodden te zitten.
Wellicht wil een mod (@
Proton_?) jullie oorspronkelijke posts en de reacties daarop dan ook wel naar dat nieuwe topic verplaatsen, zodat alles mooi bij elkaar komt.
Dit probleem is namelijk nog lang niet ten einde, want fabrikanten blijven dit soort gedrochten op de markt brengen. Gisteren zag ik in een tijdschrift bijvoorbeeld weer dit ding staan:
https://www.breman.nl/zak...isis-versneld-bestrijden/
De zoveelste die niet te onderhouden is, luchtkortsluiting gaat veroorzaken (want weer geen scheiding tussen aangezogen en uitgeblazen lucht) en onvoldoende massa heeft tegen trillingen, waardoor je herrie in je huis hebt. Het wordt kortom tijd dat deze idioterie gaat stoppen, en dat lukt alleen als jullie je verenigen.
Ook kan ik me goed voorstellen dat een moderne warmtepomp een stuk zuiniger is. We hebben een Mitsubishi Ecodan ehst20c-vm2b binnenunit. De buitenunit kan ik zo niet terugvinden, maar volgens mij is dit een 5 kW PUHZ. Afgelopen januari hadden we een verbruik van 900 kWh, in een maand als mei hebben we 400 kWh verbruik. Dus ik denk dat het een veilige aanname is dat we 500 kWh per maand verbruiken voor de verwarming in de winter (thermostaat op 20 graden). Geen idee of dit veel is of niet.
Ja, dat is erg veel, zeker voor een nieuwbouw-hoekwoning. Maar je vermeldt niet of dat verbruik enkel voor de WP was of voor je totale woning. Als je het verbruik van je WP niet los weet, dan blijft de tip om daar met spoed een aparte kWh meter voor te (laten) installeren. Die verdien je zo terug. Het systeem van HomeWizard is daarvoor aan te raden.
Voor wat anderen verbruikten kun je het beste kijken in de overzichten die @
Tomexergie hier geregeld publiceert. Zoals deze:
Tomexergie in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10" Probleem is dat daarin geen woningtypes staan, dus vergelijken op absoluut verbruik is lastig. Wel zou je de COP kunnen vergelijken, met een moderne woning moet je in januari gewoon de 5 kunnen halen.
Maar ik denk niet dat jij qua verbruik veel kunt winnen met een ander type WP. Je winst zit in het optimaliseren (lees elimineren) van die stomme schoorsteen.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.