• paul.degrijp
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15-07 21:34
De vraag hoe ik mijn Techneco ELGA harder kan laten werken (op hoger actueel vermogen) is verplaatst naar dit topic. Bedankt @Proton_ 🙏

[ Voor 211% gewijzigd door paul.degrijp op 13-11-2023 16:29 ]

• Ruuddie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-10 16:14
verkeerslicht schreef op zondag 12 november 2023 @ 20:46:
[...]

Gaan we weer @leonlwd

Al je argumenten zijn juist. Het ziet er netjes uit, maar verder is het een drama, zo'n ding op het dak.
Omdat er een kast omheen zit, zuigt 'ie z'n eigen ijskoude lucht aan en werkt daardoor niet efficiënt of vriest zelfs kapot.

500kWh is ook veel te veel. Zeker in zo'n zuinige nieuwbouwwoning. 200kWh per maand over het stookseizoen zou realistischer zijn.

Hoe zijn de zaken binnen, qua leidingdiameter? Een heeft de vloerverwarmingverdeler een pomp? Weet je verder ook iets over de aanvoertemperatuur?
Ruuddie schreef op zondag 12 november 2023 @ 21:35:
[...]

Bedankt voor je reactie! Volgens mij heeft de vloerverwarmingverdeler geen pomp, ik zal morgen een foto maken. Dan zal ik meteen kijken naar de leidingen. De aanvoertemperatuur durf ik niet te zeggen, ik zal morgen eens proberen in het menu van de warmtepomp rond te snuffelen.
Zo ziet de vloerverwarming eruit. Volgens mij zijn de buizen zo'n 3cm:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DIrSwAfI1weGclswr65ARJ1TPn4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hQyLci4NMDceNXOHkE2gae8I.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb geen exact getal voor aanvoertemperatuur kunnen vinden, maar volgens mij is dit een curve die de aanvoertemperatuur bepaalt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tHjgIktc7A4OB9KuOxWjSpR7kG8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CzBZGQBWW6yKK2yL6PVcqf0N.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door Ruuddie op 13-11-2023 11:56 ]

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-10 10:12

Superbeagle

Always smile

Ruuddie schreef op maandag 13 november 2023 @ 11:56:
[...]

[...]

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7ZFdcgtuR-15Fp-dfJkMoYn3qEY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zkk2DgCrlZtY678S8x6xYe6s.jpg?f=user_large
Er staat 316, dus waarschijnlijk 5/4 “ is 32 mm meerlagenbuis met binnendiameter van 28 mm. Meer dan genoeg.
Ik heb geen exact getal voor aanvoertemperatuur kunnen vinden, maar volgens mij is dit een curve die de aanvoertemperatuur bepaalt:
[Afbeelding]
Dat is de stooklijn. Op de x-as lees je de buitentemperatuur af en op de y-as de bijbehorende aanvoertemperatuur. Beide in °C.

[ Voor 9% gewijzigd door Superbeagle op 13-11-2023 12:16 ]

• Agostino
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:49
Andrehj schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 10:28:
[...]

Je wilt toch niet zeggen dat de paarse grafiek die van je WP is? 8)7 |:(
Die staat 6 kW continu te verbruiken! Dat is zeker niet normaal. Die pieken tot zo'n 3 kW die je eerder had trouwens ook niet.
Je WP schakelt elekrische bijstookelementen in (die je sowieso moet uitschakelen voor verwarming en SWW, alleen toestaan dus voor legionellacyclus).
Dit komt waarschijnlijk door een veel te hoge stooklijn, wellicht nog verergerd door een beroerd afgestelde zoneregeling.
Bij een juist afgestelde L/W WP zou je in het voor- en najaar 's nachts niets moeten verbruiken en overdag continu een verbruik van 400 à 800 W, afhankelijk van de warmtevraag van je woning.
Bij jou lijkt het nergens op.
Tip: Lees dit topic eens helemaal door. En als je klaar bent de voorgangers. Dan zit je er goed in en weet je wat je aan moet passen.
In deze post vind je ook veel tips: Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
Ja, die piek was helaas wel mijn warmtepomp. Vanmogen met Atag telefonisch contact gehad, 2 weken geleden hebben ze een aantal instellingen aangepast omdat hij helemaal niet werkte. Nu heeft de monteur een vaste aanvoerstemperatuur ingesteld (van 40 graden) en dat moest een berekende temperatuur zijn als ik het goed begreep.

Komende dagen maar even aankijken of hiermee het bizarre verbruik ook opgelost is. Vanmiddag komt de installateur nog langs om ook naar een probleem te kijken van de vloerverwarming. Zal dan ook nog vragen of alles juist ingesteld staat.

• leonlwd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 16-09 08:49
verkeerslicht schreef op maandag 13 november 2023 @ 10:18:
[...]

@Ruuddie Een manchet is inderdaad de beste pleister die geplakt kan worden in deze situatie.
Ik weet niet of je het aandurft om zelf het dak op te gaan (desnoods met een harnas of zoiets), maar dat je zo'n ring zelf provisorisch maakt. Geluidsproblemen los je er niet mee op, maar misschien toch wel deels (want minder defrosts).

Zomaar een idee, maar misschien zijn er handigere oplossingen:
Afhankelijk van de afstand die er aan de binnenkant tussen de kast en de warmtepomp zelf zit, flexibele buisisolatie (elastomeer, dus niet dat stuggere lichter-grijze materiaal van de Gamma) in een cirkel rond de uitblaas van de warmtepomp te plakken. Die isolatie net te dik nemen zodat het goed aansluit tegen de binnenzijde van de omkasting.
Voor een ieder die geïnteresseerd is, dit is de binnenkant van die nieuwe kap. Dus met een soort manchet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H8PtQN9-6IuOvC68PYnsSJGGm-c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C8dCqb9SwcFzVcv3KimdGkSX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XTJRuW2JSSKdIKh02w4Ds_COyQY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2gjLHeIvLpozGrO9mFzGXAyC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q8Mse0IIYmQ8NrdYNB7p4-Ddk7c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jGwi0GVNH3ns4lglzolEf8nV.jpg?f=user_large

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
[...]

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als overal dezelfde diameters zijn gebruikt, en geen extreme vernauwingen, dan zit dat goed.

Die stooklijn staat wel wat hoog ingesteld. Zo op het oog afgelezen heb je bij 10°C buiten een aanvoer van 35°C en bij -5° 45°C (dat zijn temperaturen die voor vloerverwarming errrg hoog zijn). 45°C is echt niet lekker aan de voeten.

Idealiter wil je dat dus een stuk omlaag brengen. Dan wordt het efficiënter, en gaat je ook in defrosts schelen.
Wat de juiste stooklijn is hangt een beetje van het huis / afgiftesysteem af, maar gezien dit recente bouw is met vloerverwarming, zou je de stooklijn makkelijk op 28°C kunnen bij 10°C, en op 32°C bij -5°C. Mogelijk nog wel lager ook, maar dit is een kwestie van uitproberen.
Het komt erop neer dat dit zo ingesteld staat, dat de warmtepomp precies doorpruttelt zonder steeds afgeschakeld te worden door de ruimtethermostaat.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• WillemSuper
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 07-07 14:42
[...]

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zou verwachten dat je een stooklijn tussen de 25 en 30 graden hebt. Nu vraag je een dermate hoge temperatuur dat de warmtepomp vol gas gaat.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:07

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

@Ruuddie Een beetje lastig om die -15°C aan de rechterkant te duiden (ruimtetemperatuur? Omdat die boven een huisje staat?) maar 25 graden water bij 35°C buitentemperatuur is natuurlijk overkill. Als dit de stooklijn is, 50 graden water bij -15°C buiten tot 25 graden water bij 35°C buiten dan krijg je 37,5 bij 10°C en 32,5 bij 20°C.
Dat is veel te veel.

Stooklijn zou eerder op 20 graden bij 15°C buiten moeten beginnen. En 50 graden bij -15°C buiten is waarschijnlijk ook te veel.

Signatures zijn voor boomers.

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 00:28
Agostino schreef op maandag 13 november 2023 @ 12:40:
[...]

Ja, die piek was helaas wel mijn warmtepomp. Vanmogen met Atag telefonisch contact gehad, 2 weken geleden hebben ze een aantal instellingen aangepast omdat hij helemaal niet werkte. Nu heeft de monteur een vaste aanvoerstemperatuur ingesteld (van 40 graden) en dat moest een berekende temperatuur zijn als ik het goed begreep.

Komende dagen maar even aankijken of hiermee het bizarre verbruik ook opgelost is. Vanmiddag komt de installateur nog langs om ook naar een probleem te kijken van de vloerverwarming. Zal dan ook nog vragen of alles juist ingesteld staat.
Geen idee wat die monteur aan het doen is ,maar voor een nieuwbouwwoning is een aanvoertemperatruur van 40 graden echt van de zotte. je moet met gemak met een aanvoer van onder de 30 graden je huis warm kunnen houden.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

• studiostevus
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 15:29
knip

[ Voor 99% gewijzigd door studiostevus op 13-11-2023 15:45 ]

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05-11 05:05
Het gaat over opgegeven warmte vermogen van warmtepompen. Ik zou graag commentaar horen, misschien zit ik er helemaal naast. Bij vergelijken van warmtepompen moet je toch weten onder welke conditie de vermogens worden opgegeven.

Opmerking van een forumlid:
Er is geen standaard voor vermogens in typenummers/folders, iedereen doet maar wat. Het vermogen op het EU-energielabel is gelukkig wel gestandaardiseerd (daar is de subsidie op gebaseerd), voor onze klimaatzone dacht ik bij A-7.

Mijn visie:
Volgens mij worden vermogens opgegeven volgens een standaard bij 7/35 EN 14211
Alle NL warmte pomp leveranciers doen dat , dus niet iedereen doet maar wat.
Op het EU label staat heel globaal het vermogen voor een bepaalde klimaatzone zonder buitentemperatuur te vermelden. De COP bij Ta 35 wordt infeite met A+++ aangegeven. Dus daar heb je niet veel aan om te vergelijken.

Ook de COP's worden in Nederland bij 7/35 opgegeven : COP geleverde warmte/toegevoerde elektrische energie
Bij alle COP's die afwijken wordt de Ta en Tb vermeld.

Alleen Valliant wijkt af met COP= (warmte+elekr)/elektr en is daardoor een punt hoger.

Als Valliant zo warmtepompen aanprijst, dan zijn ze volgens mij in ovetreding want je kunt van de doorsnee koper niet verwachten dat ze op de hoogte zijn van afwijkende definitie waarmee je een perpetuum mobile kunt maken.

Hetzelfde geld ook voor vermogensbehoud bij lage buitentemperaturen. De leverancier moet erbij vermelden dat de elekrische verwarmings elementen de warmtepomp aanvullen met COP=1.
Het kan zijn dat de compressor extra toeren e.d. gaat maken en dus meer vermogen gaat opnemen dan vermeld in de datasheet, dat moet dan ook vermeld worden.
Anders is het ook misleiding.

Als er warmtepompen zijn die onafhankelijk van de buitentemperatuur vol vermogen blijven leveren, dan is dat een nieuwe thermodynamische uitvinding waar je de Nobelprijs mee kunt winnen.

• Ruuddie
Maasluip schreef op maandag 13 november 2023 @ 15:05:
@Ruuddie Een beetje lastig om die -15°C aan de rechterkant te duiden (ruimtetemperatuur? Omdat die boven een huisje staat?) maar 25 graden water bij 35°C buitentemperatuur is natuurlijk overkill. Als dit de stooklijn is, 50 graden water bij -15°C buiten tot 25 graden water bij 35°C buiten dan krijg je 37,5 bij 10°C en 32,5 bij 20°C.
Dat is veel te veel.

Stooklijn zou eerder op 20 graden bij 15°C buiten moeten beginnen. En 50 graden bij -15°C buiten is waarschijnlijk ook te veel.
Thanks, ik ga er eens mee spelen, kijken of dat iets uitmaakt komende tijd. Ook ga ik eens bij de buren kijken hoe het bij hun staat, ter lering en vermaak.
Bedankt voor het meedenken allemaal so far!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23:01
@Tomexergie Vaillant adverteert volgens mij wel hoor.
Alleen op hun binnenunit laten ze opgewekte warmte zien uit de buitenlucht/bron zonder elektrisch verbruik, maar dat heeft weinig met specificaties te maken.

Geleverde warmte = opgewekte warmte + elektrisch verbruik.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14:05
Tomexergie schreef op maandag 13 november 2023 @ 15:52:
...

Alleen Valliant wijkt af met COP= (warmte+elekr)/elektr en is daardoor een punt hoger.
Dat is niet correct wat je daar schrijft, ook bij Vaillant is het zo dat COP = geproduceerde warmte energie / gebruikte electrische energie.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

• verkeerslicht
  • Niet online
Het gaat over opgegeven warmte vermogen van warmtepompen. Ik zou graag commentaar horen, misschien zit ik er helemaal naast. Bij vergelijken van warmtepompen moet je toch weten onder welke conditie de vermogens worden opgegeven.

Opmerking van een forumlid:
Er is geen standaard voor vermogens in typenummers/folders, iedereen doet maar wat. Het vermogen op het EU-energielabel is gelukkig wel gestandaardiseerd (daar is de subsidie op gebaseerd), voor onze klimaatzone dacht ik bij A-7.

Mijn visie:
Volgens mij worden vermogens opgegeven volgens een standaard bij 7/35 EN 14211
Alle NL warmte pomp leveranciers doen dat , dus niet iedereen doet maar wat.
Op het EU label staat heel globaal het vermogen voor een bepaalde klimaatzone zonder buitentemperatuur te vermelden. De COP bij Ta 35 wordt infeite met A+++ aangegeven. Dus daar heb je niet veel aan om te vergelijken.

Ook de COP's worden in Nederland bij 7/35 opgegeven : COP geleverde warmte/toegevoerde elektrische energie
Bij alle COP's die afwijken wordt de Ta en Tb vermeld.

Als Valliant zo warmtepompen aanprijst, dan zijn ze volgens mij in ovetreding want je kunt van de doorsnee koper niet verwachten dat ze op de hoogte zijn van afwijkende definitie waarmee je een perpetuum mobile kunt maken.

Hetzelfde geld ook voor vermogensbehoud bij lage buitentemperaturen. De leverancier moet erbij vermelden dat de elekrische verwarmings elementen de warmtepomp aanvullen met COP=1.
Het kan zijn dat de compressor extra toeren e.d. gaat maken en dus meer vermogen gaat opnemen dan vermeld in de datasheet, dat moet dan ook vermeld worden.

Als er warmtepompen zijn die onafhankelijk van de buitentemperatuur vol vermogen blijven leveren, dan is dat een nieuwe thermodynamische uitvinding waar je de Nobelprijs mee kunt winnen.
Klopt, volgens EN 14211 wordt gecertificeerd, maar er zit rek in bepaalde gegevens. Er is bijvoorbeeld het bivalentpunt. Dit is de temperatuur waaronder de warmtepomp niet meer aan de warmtebehoefte kan voldoen zonder de hulp van een backupelement. Dat bivalentpunt zou inderdaad gewoon in elke spec moeten staan.

Als iemand hier zegt "men doet maar wat", dan komt dat waarschijnlijk door Prated (ofwel het ontwerpvermogen), vaak het getal waar een bepaalde warmtepomp mee wordt aangeduid.

Als een wp bijvoorbeeld 10kW in de naam heeft staan, wordt daar dus Prated mee bedoelt. Dat ontwerpvermogen kan zeer misleidend zijn, want in werkelijkheid haalt 'ie misschien maar 6kW bij -10°C (zonder hulp van de backupheater). Het bivalentpunt zou dus hier verheldering voor geven. Soms is de naamgeving zelfs helemaal nergens op gebaseerd. Veel winkels verkopen dan vervolgens wel zo'n wp als een xkW model omdat de naam nu eenmaal zo is.

Alle andere waarden zoals Pdh Tj = 12, 2, -2, -7°C zeggen niks over het (modulatie)bereik, maar alleen iets over de logische vermogens die bij die temperaturen thermisch worden afgegeven en met welke COP.

Ik mis in specificaties vaak ook nog dingen zoals het modulatiebereik bij verschillende temperaturen. Soms wordt er een percentage of minimum vermogen gegeven (waar je niks aan hebt, want het is onbekend bij welke buitentemperatuur)

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• Fremske
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03-11 13:22

Fremske

and change the world

Hallo,

Zouden gebruikers van de Elga Ace (bijvoorkeur 4kwh) hun verbruiks resultaten willen delen?
Dit is mijn verbruik van de afgelopen 5 dagen.
Mijn inziens is dit verbruik (te) hoog voor een kamertemperatuur van 18,5 graden zonder nachtverlaging.
  • Het gaat hierom een Elga Ace 4kw (CV ketel staat op uit)
  • 65m2 vloerverwarming met een LT verdeler zonder pomp (dus het water gaat direct de vloer in)
  • Een Jaga LTV op de badkamer (geknepen tot 1 op de thermostaat).
  • Woning uit 1997 als geïsoleerd conform 2,5 m2 k/w en ruiten met HR+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SminKD8WIoVnxIO_hPrNZ_0H1Xc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CCitsxz71T0G6HBJPz0HPM57.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben benieuwd.

Back to the future

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:29
@Fremske Hoe kom je tot het vermoeden/inzicht dat het stroomverbruik te hoog is?
Heb je misschien vergelijkingsgetallen wat het gasverbruik onder vergelijkbare
buiten- en binnentemperaturen aangaat?
Op mindergas kan je ook het stroomverbruik tegen de graaddagen gaan plotten,
mogelijkerwijs kan je dan beter vergelijken.
Met welke aanvoertemperaturen ging je de afgelopen nacht bij ca. 5°C de vloerverwarming in?
25 °C? Of toch hoger?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:28

(....)

Deze discussie hebben we al eens eerder gehad :)
jaari in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9"
Mijn Panasonic MDC05F3E5 geeft bij lagere Tb steeds hogere frequenties vrij: als bijvoorbeeld de buitentemperatuur -2°C is, zie ik 44Hz als maximale frequentie. Het afgegeven vermogen (op de Kamstrup) is dan 4,5 kW. Maar zakt de buitentemperatuur naar -4°C, stijgt de maximale frequentie naar 52 Hz en zie ik het afgegeven vermogen naar 5,2 kW gaan. Het opgenomen vermogen zie ik natuurlijk ook stijgen: van ca. 1100W bij 44Hz naar 1350W bij 52Hz. In de specificaties staat ook het maximaal opgenomen vermogen: 4260W. Maar dat is vermoedelijk bij Tb=-25°C want ik heb dat nog nooit gezien. Het zorgt af-en-toe voor vragen waarom een kleine 5kW op 20A afgezekerd moet worden volgens de specificaties. Maar het is geen misleiding zoals jij stelt. En het is ook absoluut niet het element wat inkomt; dat kan ik zeer goed herkennen op Enelogic.
Misschien moet je het andersom bekijken om niet in thermodynamische valkuilen te lopen: de fabrikant neemt een WP die 5 kW kan leveren bij -10 en regelt de maximale frequentie van de compressor terug zodat de WP ook bij +8 maximaal 5kW kan leveren.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:09

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
Het plaatje bij @jaari's uitleg is bijvoorbeeld onderstaand, waarbij je compressorfrequentie (in rps=Hz), buitentemperatuur en afgegeven vermogen in een overzicht ziet staan.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o_LddvegLNEiiVq29fzYJGUi-N8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JlSNCQ2Nq6Tc7G2PBtM28lbD.png?f=fotoalbum_large

Het EU-productsheet is vrij goed bruikbaar om warmtepompen te vergelijken; zie https://webgate.ec.europa...ergspaceheat_annex_7.pdf/ voor de duiding van de getallen die er op staan.
Elke warmtepomp zou je terug moeten kunnen vinden op https://eprel.ec.europa.eu/screen/product/spaceheaters/ , dan kun je in ieder geval de sCOP bij de ingediende temperaturen (35 en/of 55 graden) en vermogens terugrekenen (= Seasonal space heating energy efficiency / 40)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Tomexergie
PentaClover schreef op maandag 13 november 2023 @ 16:39:
[...]

Dat is niet correct wat je daar schrijft, ook bij Vaillant is het zo dat COP = geproduceerde warmte energie / gebruikte electrische energie.
En dan op de website? Maar als ze bij het datablad de normale definitie hanteren en ook de uitlezing normaal is, dan geen commentaar meer.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:37
Proton_ schreef op maandag 13 november 2023 @ 18:16:
...
de sCOP bij de ingediende temperaturen (35 en/of 55 graden) en vermogens terugrekenen (= Seasonal space heating energy efficiency / 40)
Deze sCOP bij 35 is dat op basis van het hele jaar Ta=35 of een stooklijn die bij -10 Ta=35 heeft?

Want ik heb Ta=33 tot het vriespunt en moet daaronder naar Ta=45 bij -10... Dus haal ik dan bijna de sCOP van Ta=35 of het gemiddelde van Ta=35 en Ta=55?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• BarryH
Fremske schreef op maandag 13 november 2023 @ 17:14:
Hallo,

Zouden gebruikers van de Elga Ace (bijvoorkeur 4kwh) hun verbruiks resultaten willen delen?
Mijn inziens is dit verbruik (te) hoog voor een kamertemperatuur van 18,5 graden zonder nachtverlaging.
  • 65m2 vloerverwarming met een LT verdeler zonder pomp (dus het water gaat direct de vloer in)
[Afbeelding]

Ik ben benieuwd.
1977 hoekwoning met 85m2 verwarmd op 19-20 graden met radiatoren (Ta=33, Tr=30), spouw Rc 1,7, glas HR++ (Rc=0,91), met ELGA Carrier 4kW uit 2013, gasketel niet aangesproken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ISnt_eFocqhpSlhKZapqiiFFu6c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/m5bYBVXCokcAAov0dCnF0bG4.png?f=fotoalbum_large

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
BarryH schreef op maandag 13 november 2023 @ 18:50:
[...]
Deze sCOP bij 35 is dat op basis van het hele jaar Ta=35 of een stooklijn die bij -10 Ta=35 heeft?

Want ik heb Ta=33 tot het vriespunt en moet daaronder naar Ta=45 bij -10... Dus haal ik dan bijna de sCOP van Ta=35 of het gemiddelde van Ta=35 en Ta=55?
Volgens https://webgate.ec.europa...ergspaceheat_annex_7.pdf/ 4b is het in ieder geval deellast. Een weersafhankelijke regelaar kan een hogere efficientie opleveren geloof ik, die kan je als package registreren maar dat gebeurt niet altijd.
Ik weet het dus niet :)
Tdesign is bij het gemiddelde klimaat in ieder geval -10 (tabel 10) dus dat zal 35 graden bij -10 betekeken, je zal hoger uitkomen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Anomi
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:04

Ik denk dat Vaillant niet zozeer misleidt, maar dat het vooral belangrijk is dat Vaillant-bezitters beseffen dat er een verschil is tussen warmte-opbrengst en wat Vaillant 'milieu-opbrengst' noemt. Bovenstaande klopt dus volgens mij ook niet, Vaillant zegt COP = (milieu+elekr)/elektr, maar milieu-opbrengst is dus niet hetzelfde als warmte-opbrengst. Warmte-opbrengst = milieu-opbrengst + elektriciteit.

@Proton_ heeft al vaker de data van Vaillant vergeleken met de data uit een warmte- en kWh-meter. Bijvoorbeeld hier. Die kan vast beter uitleggen en onderbouwen hoe het zit dan ik.

Edit: beetje mosterd na de maaltijd misschien zie ik nu...

• boe22
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:55
Net een topic aangemaakt om advies in te winnen voor een L/W hybride warmtepomp en het plan daar omheen. Ik ben benieuwd naar jullie input, waarvoor dank!

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2217480

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:20
Kan iemand mij uitleggen wat het nut van een 20 liter buffervat is bij een Elga Ace hybride systeem? Mijn buurman heeft er een hangen en volgens zijn installateur zou dat vaatje warmte opslaan om te helpen bij een defrost, maar volgens mij is dat echt volslagen onzinnig.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Aziraphale schreef op maandag 13 november 2023 @ 21:37:
maar volgens mij is dat echt volslagen onzinnig.
volgens mij heb je gelijk. dat vaatje is er letterlijk in minder dan een minuut doorheen.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• Aziraphale
flippy schreef op maandag 13 november 2023 @ 21:39:
[...]

volgens mij heb je gelijk. dat vaatje is er letterlijk in minder dan een minuut doorheen.
Dat dacht ik al en ik vroeg me sowieso al af wat het nut hiervan was bij een split unit. Bij een monoblock kan ik me nog iets voorstellen bij een (wel flink groter) vat en defrosts, maar niet bij een split.

Maar nu ik toch over de buren bezig ben: Een andere buurman heeft (in een gerenoveerd 2-onder-1-kap huis) een 9Kw hybride systeem gekregen en jast er momenteel zo'n 35 Kw per dag doorheen met het huis op 20 graden. Hij vroeg aan de buurman met de 4Kw Elga Ace of dit normaal was, zodoende hoorde ik het. Dat zijn echt de momenten dat ik me afvraag hoe sommige mensen ooit installateur hebben kunnen worden. :N

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

• Tjeerd
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 02-11 11:46

Tjeerd

Be Original, Be Yourself.

Fremske schreef op maandag 13 november 2023 @ 17:14:
Hallo,

[Afbeelding]

Ik ben benieuwd.
Ik heb zelf ook een Elga Ace 4kW, twee-onder-een-kap, HR++, vloer(bij)verwarming, vloer met TonZon geisoleerd, convectorput en radiator in de woonkamer met heatfans. Vloerverwarming wordt via een warmtewisselaar opgewarmd, dus een beetje verlies. En de vloerverwarming heeft een h.o.h. van denk ik 30 cm, ooit in 1979 aangelegd.

Verbruik is afgelopen dagen voor het eerst echt duidelijk stijgende t.o.v. de afgelopen weken. Veel wind, regen en kouder weer helpt niet.

Hieronder een overzicht van de afgelopen periode in Home Assistant en de Remeha Home app, let even niet op het missende begin van de grafieken uit Home Assistant, soms heeft de Shelly-plug slechte WiFi-ontvangst en missen er meetmomenten.

De temperatuur was t/m vrijdagnacht 19.5 graden (24/u per dag), dit weekend waren we weg en had ik hem even teruggedraaid naar 18.5 graden, dat had ik denk ik niet moeten doen. Vanochtend weer naar 19.5 gezet en vanavond zelfs 20.0 en hij krijgt het tot op dit moment nog niet voor elkaar om boven de 19 graden te komen, hoe hard hij ook zijn best doet. De aanvoertemperatuur staat wel voor het eerst op 36+ graden, terwijl dat tot een week geleden rond de 30 graden zat.

Ik ben benieuwd of het verstandig is geweest om hem naar 18.5 te hebben gezet met het momenteel koude winderige en natte weer. Het ging eigenlijk vrij goed met dag/nacht 19.5 graden.

Om terug te komen op je vraag, heb ik geen idee of het verbruik 'normaal' is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3QjjNC5clh5l6KLBwaINFg2qSI4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9j9qEbSY3Ysp0IGfwKsCgXSC.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/omVIBQFgsxysAWWoVzHMNwE2Ciw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YvOIGTTQAYPxrlgJm16NQuch.png?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door Tjeerd op 13-11-2023 22:16 ]

www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.

• flippy
  • Niet online

flippy

Aziraphale schreef op maandag 13 november 2023 @ 22:00:
[...]

Dat dacht ik al en ik vroeg me sowieso al af wat het nut hiervan was bij een split unit. Bij een monoblock kan ik me nog iets voorstellen bij een (wel flink groter) vat en defrosts, maar niet bij een split.

Maar nu ik toch over de buren bezig ben: Een andere buurman heeft (in een gerenoveerd 2-onder-1-kap huis) een 9Kw hybride systeem gekregen en jast er momenteel zo'n 35 Kw per dag doorheen met het huis op 20 graden. Hij vroeg aan de buurman met de 4Kw Elga Ace of dit normaal was, zodoende hoorde ik het. Dat zijn echt de momenten dat ik me afvraag hoe sommige mensen ooit installateur hebben kunnen worden. :N
een split of mono maakt niet uit, beide halen hun warmte uit het water tijdens een defrost.

denk dat die buurman een warmtepomp heeft die enorm op zijn backup element zit te leunen. dat verbruik staat gelijk aan een slordige 15 kuub gas op een dag....

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 13-11-2023 22:16 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• Aziraphale
flippy schreef op maandag 13 november 2023 @ 22:15:
[...]

een split of mono maakt niet uit, beide halen hun warmte uit het water tijdens een defrost.

denk dat die buurman een warmtepomp heeft die enorm op zijn backup element zit te leunen. dat verbruik staat gelijk aan een slordige 15 kuub gas op een dag....
Ah, weer wat geleerd over een split!

En ik denk het ook, net als dat ik denk dat hij eem bizar grote wp voor dat huis heeft.

• Tomexergie
Anomi schreef op maandag 13 november 2023 @ 20:09:
[...]

Ik denk dat Vaillant niet zozeer misleidt, maar dat het vooral belangrijk is dat Vaillant-bezitters beseffen dat er een verschil is tussen warmte-opbrengst en wat Vaillant 'milieu-opbrengst' noemt. Bovenstaande klopt dus volgens mij ook niet, Vaillant zegt COP = (milieu+elekr)/elektr, maar milieu-opbrengst is dus niet hetzelfde als warmte-opbrengst. Warmte-opbrengst = milieu-opbrengst + elektriciteit.

@Proton_ heeft al vaker de data van Vaillant vergeleken met de data uit een warmte- en kWh-meter. Bijvoorbeeld hier. Die kan vast beter uitleggen en onderbouwen hoe het zit dan ik.

Edit: beetje mosterd na de maaltijd misschien zie ik nu...
Inderdaad is dit al uitgebreid besproken.
We mogen het met elkaar oneens zijn, daar is het forum voor.

• Ruuddie
Aziraphale schreef op maandag 13 november 2023 @ 21:37:
Kan iemand mij uitleggen wat het nut van een 20 liter buffervat is bij een Elga Ace hybride systeem? Mijn buurman heeft er een hangen en volgens zijn installateur zou dat vaatje warmte opslaan om te helpen bij een defrost, maar volgens mij is dat echt volslagen onzinnig.
Toen ik sprak met een mogelijke leverancier voor een nieuwe warmtepomp, zeiden ze dat het mogelijk is om een klein (20-30 liter) vat te hebben met heel warm water (90 graden?) erin. Dit zou dan met koud water gemengd worden bij douchen etc, waardoor je alsnog een volle douche ermee zou moeten kunnen doen.

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:14
Ruuddie schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 09:59:
[...]

Toen ik sprak met een mogelijke leverancier voor een nieuwe warmtepomp, zeiden ze dat het mogelijk is om een klein (20-30 liter) vat te hebben met heel warm water (90 graden?) erin. Dit zou dan met koud water gemengd worden bij douchen etc, waardoor je alsnog een volle douche ermee zou moeten kunnen doen.
Ik hoop niet dat je buurman doucht met een buffervat, dat water uit je CV-installatie op je lijf is ook niet alles :9
De oplossing van de leverancier zou ik voor passen. dat Boilertje naar 90 graden stoken zal naar alle waarschijnlijkheid met een elektrisch verwarmingselement worden gedaan met COP1

• Aziraphale
Ruuddie schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 09:59:
[...]

Dat is hier niet het geval, hier gaat het om een klein vaatje (model expansievat) in de retour. Heerlijk ongeïsoleerd ook, dus hij fungeerde ook nog als mini-radiator in de bijkeuken. Ik heb er met verbazing naar staan kijken.

En wat je noemt is uiteraard mogelijk, maar dan zal dat (zoals hierboven genoemd) een vaatje met een COP1 element moeten zijn. Een WP gaat die temperatuur namelijk niet halen op de compressor.

• Tomexergie
Uit zoeken van 8 kW hybride WP voor mijn buurman:

Ik denk an de volgende alternatieven:

Met Hybride mogelijkheid:
Mecuria Ace H monoblok (59dB) Hoge COP 5,15
Mecuria Ace H split (59 dB) COP 4,57
Valliant airo-therm pure (59dB) COP 4,65

De vraag is of de Valliant ook met ruimteregeling kan werken. Weet iemand dat?

Ik verwonder mij dat zowel Remeha als Valliant weersafhankelijk regeling promoten terwijl uit metingen door diverse Forumleden blijkt dat ruimte regeling de hoogste COP oplevert.
Dan moet de regeling wel goed worden ingesteld op het CV systeem en woning, dus regeltechnisch wat complexer. Maar in deze tijd moet dat een fluitje van een cent zijn.

Heeft iemand al ervaring met bovenstaande systemen. Zijn er andere hybride oplossingen voor 8 kW? Het gaat vooral om stille warmtepompen.

Liever geen discussie over Full-electric. Mijn buurman wil de HR erbij houden voor de warmwater voorziening en als back-up mocht zijn woning bij lage temperaturen toch meer vermogen en hoge Ta blijkt nodig te hebben

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 23:45
Tjeerd schreef op maandag 13 november 2023 @ 22:04:
[...]
De temperatuur was t/m vrijdagnacht 19.5 graden (24/u per dag), dit weekend waren we weg en had ik hem even teruggedraaid naar 18.5 graden, dat had ik denk ik niet moeten doen. Vanochtend weer naar 19.5 gezet en vanavond zelfs 20.0 en hij krijgt het tot op dit moment nog niet voor elkaar om boven de 19 graden te komen, hoe hard hij ook zijn best doet. De aanvoertemperatuur staat wel voor het eerst op 36+ graden, terwijl dat tot een week geleden rond de 30 graden zat.

Ik ben benieuwd of het verstandig is geweest om hem naar 18.5 te hebben gezet met het momenteel koude winderige en natte weer. Het ging eigenlijk vrij goed met dag/nacht 19.5 graden.
Ben benieuwd of je nu uiteindelijk energie bespaard hebt met die verlaging in het weekend?

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:32
Tomexergie schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 10:52:

Ik verwonder mij dat zowel Remeha als Valliant weersafhankelijk regeling promoten terwijl uit metingen door diverse Forumleden blijkt dat ruimte regeling de hoogste COP oplevert.
Dan moet de regeling wel goed worden ingesteld op het CV systeem en woning, dus regeltechnisch wat complexer. Maar in deze tijd moet dat een fluitje van een cent zijn.

Heeft iemand al ervaring met bovenstaande systemen. Zijn er andere hybride oplossingen voor 8 kW? Het gaat vooral om stille warmtepompen.

Liever geen discussie over Full-electric. Mijn buurman wil de HR erbij houden voor de warmwater voorziening en als back-up mocht zijn woning bij lage temperaturen toch meer vermogen en hoge Ta blijkt nodig te hebben
Weet niet wat je precies met ruimte regeling bedoelt maar bij Vaillant kun je ook de combinatie maken met war en thermostaat dus dat de WP uitgaat wanneer de ruimte doeltemperatuur is bereikt.

Of alleen war of alleen thermostaat.

:)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Is dat 8 kW bij A7W45?
Volgens mij is er nog geen Mercuria-ervaringstopic, misschien heb je iets aan F10®!@n in "Ervaring Remeha Mercuria versus Elga Ace 6kw" of andere zoekresultaten?
Je opties zijn allemaal niet bijzonder stil.
Ik weet niet precies welke types je in gedachten had, maar 8 kW bij A7W45 lukt ook met een VWL55/6 en die is duidelijk stiller (54 dB).
Of de Amber 95, daar zijn ook ervaringen van te vinden.

• Tomexergie
Kees_frl schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 11:12:
[...]

Weet niet wat je precies met ruimte regeling bedoelt maar bij Vaillant kun je ook de combinatie maken met war en thermostaat dus dat de WP uitgaat wanneer de ruimte doeltemperatuur is bereikt.

Of alleen war of alleen thermostaat.

:)
Bedankt,

Ik bedoel natuurlijk de ruimte sensor. Meestal gebruiken ze de thermostaat daarvoor want de WP regelt op basis van de thermostaat instelling.
De warmtepomp moet de Ta zo regelen dat de ruimtetemperatuur constant blijft.

• Nico_GTR
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 29-10 12:12

Maar waarom dan wel een 8kW plaatsen...ik heb 7 kW en dat voldoet prima. Hybride gaan met 8 kW is gewoon koudwatervrees.

Mijn Wolf CHA heeft ook een hybride optie in het menu. Inclusief 3 wegklep voor SWW dus je hoeft enkel een boilervat erbij te versieren. Kun je direct full electric als je dat zou willen. Eerst uitproberen daarna overstappen. ;)

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23:01

Het is geen ruimte regeling bij Vaillant, maar ruimte compensatie. Dat is optioneel trouwens, maar het werkt wel goed.

Met de ruimte compensatie aan, ga je nog altijd WAR gaan stoken. De aanvoer wordt bepaald door de buiten sensor en de stooklijn verschuift lichtjes als je afwijkt van de referentie temperatuur (20C). Als je 22C ipv 20C vraagt, heb je meer warmte nodig dus verschuift de stooklijn lichtjes.

Het enige wat de thermostaat doet is de warmtevraag stoppen als de woning overhit door de zon. Met een pure WAR regeling blijf je doorstoken bij zon waardoor het te warm kan worden. Dit zorgt ervoor dat je minder verbruikt op zonnige dagen.

Hou er ook rekening mee dat de vermogens van Vaillant bij -7C zijn.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:31
Als de radiatoren het te warm maken stopt hij ook op de thermostaat als je dat aanzet. Net als hij dat doet als je met veel man binnen bent. Daarmee is de instelling van de stookgrens veel minder kritisch en kun je bij nachtverlaging ook makkelijker de doel temperatuur halen.
En is het gewoon altijd comfortabel in huis met zon en zonder zon. Daarnaast bespaar ik zo behoorlijk op stroom als de zon schijnt. Dat is op een heel jaar veel meer dan wat je kunt halen aan de laatste tiende van je stooklijn.

snameroc

• Knopsje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23:29
Op de bovenverdiepingen vervang ik alle radiatoren door T33's, beneden is al vloerverwarming. Het geheel wordt aangesloten met 26x3mm meerlagenbuizen van Heima. Ik kom er niet helemaal uit met wat voor (knel)koppelingen ik de radiatoren nu aansluit op de meerlagenbuis.
Ik kan van de MLB naar 1'' Eurokonus, en dan weer naar 1" binnen of buiten. De radiatoren zijn meestal 1/2" dacht ik? Die overgangen zijn echter lastig te vinden en om nou eerst van 1" naar 3/4" en dan weer naar 1/2" te gaan ziet er ook niet uit...
Of mis ik iets?

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:37
@Knopsje Dat wist ik ook niet precies want ik heb alleen maar 16mm OD buis gebruikt, maar zoals altijd Google......en dan kom ik hier uit
https://leidingshop.nl/bo...GuKplI7F9heRoCofIQAvD_BwE

kies daar 20 x 1/2"en klaar is Kees (want 20mm is de ID van jouw buis.)
Dacht ik

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• Naalroc
Dat is dan welliswaar zonder die Euroconus, maar het is wèl losneembaar.

Maar als je speciaal die Euroconus wilt, dan kan je toch deze wel gebruiken, en laat je die Euroconus op de radiator zitten.

https://www.warmteservice...PiZxx_m-m3jxoCJ74QAvD_BwE

[ Voor 73% gewijzigd door Naalroc op 14-11-2023 19:32 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• Jasperkoot
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 18-05-2024
Heb een adlar Aurora 10 kw in een jaren 70 vrijstaand huis welke helemaal gemoderniseerd is.( Vloer glas en dak volgens laatste isolatie / subsidie normen) en hele huis lage temperatuur vloerverwarming

Honeywell aan/ uit thermostaat.

Probleem: mijn Wp pendelt als een malle. Advies van Adlar is een hogere stooklijn pakken. Van Lage Temperatuur6 naar LT4 en 3 geprobeerd. Resultaat is wel dat er minder gependeld wordt maar ook dat mijn thermostaat op 18 staat en de woonkamer 21,5 graden warm is met idem verbruik 28/30 kWh per dag. Iemand een gouden tip waar we het moeten zoeken?

Thanx alvast!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 16:04

SBL

Jasperkoot schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 20:21:
Heb een adlar Aurora 10 kw in een jaren 70 vrijstaand huis welke helemaal gemoderniseerd is.( Vloer glas en dak volgens laatste isolatie / subsidie normen) en hele huis lage temperatuur vloerverwarming

Probleem: mijn Wp pendelt als een malle. Advies van Adlar is een hogere stooklijn pakken. Van Lage Temperatuur6 naar LT4 en 3 geprobeerd. Resultaat is wel dat er minder gependeld wordt maar ook dat mijn thermostaat op 18 staat en de woonkamer 21,5 graden warm is met idem verbruik 28/30 kWh per dag. Iemand een gouden tip waar we het moeten zoeken?

Thanx alvast!
Ofwel de aan/uit thermostaat gooit je WP op vol vermogen aan. Dat is teveel van het goede en gaat dan snel weer uit. Je wilt echt modulerende thermostaat met WP. Maar dat is nog geen pendelen.
Andere mogelijke oorzaak is dat je te weinig afgifte open hebt staan. (klein beetje) Water wordt dan te heet en dan stopt WP weer even. Dan gaat ie echt pendelen, zonder dat je kamertemperatuur te hoog wordt.
Dus: wat is je kamertemperatuur als hij weer afslaat?

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Ruuddie schreef op zondag 12 november 2023 @ 20:35:
Hoi allemaal. Ik heb een huis uit 2014-2015, gasloos en met een bestaande warmtepomp. Nu hebben ze de warmtepomp op het schuine dak geinstalleerd, met een kap eromheen. Het ziet er een beetje uit als een normale schoorsteen. Hierdoor maakt hij veel herrie, zowel buiten als binnen (erg hard zoemend/trillend geluid). In de winter als het buiten 0 graden is, trilt hij bijna de hele nacht zo hard dat we met oordopjes in moeten slapen. We hebben het onderhoudsbedrijf hierover gesproken, maar ze geven aan dat de hele straat soortgelijke problemen heeft. Ook geven ze aan dat er al twee vervangen zijn verderop in de straat, omdat ze extra hard moeten werken omdat ze op dat schuine dak in de volle koude wind staan. Van de andere kant geven ze ook aan dat hij niet voldoende lucht kan aanzuigen door de kap eromheen.
Gecondoleerd. Je bent al nummer zoveel die in dit topic en in het Ecodan topic met dezelfde problemen kampt.

Maar ik heb een tip voor jullie (ook @nessio, @leonlwd, @robeeert en @Mortel )

Als jullie slim zijn maken jullie over je problemen met die schoorstenen een eigen topic, getiteld "Ervaring met buitenunits van warmtepompen in schoorstenen" oid.
Dan kun je daarin jullie ervaringen opschrijven. Vanuit de TS van dit topic en het Ecodan topic kunnen we dan naar dat nieuwe topic linken.
Zo blijven alle ervaringen bij elkaar, en hebben jullie samen een mooi dossier om jullie aannemers en installateurs mee achter de vodden te zitten.

Wellicht wil een mod (@Proton_?) jullie oorspronkelijke posts en de reacties daarop dan ook wel naar dat nieuwe topic verplaatsen, zodat alles mooi bij elkaar komt.

Dit probleem is namelijk nog lang niet ten einde, want fabrikanten blijven dit soort gedrochten op de markt brengen. Gisteren zag ik in een tijdschrift bijvoorbeeld weer dit ding staan:
https://www.breman.nl/zak...isis-versneld-bestrijden/
De zoveelste die niet te onderhouden is, luchtkortsluiting gaat veroorzaken (want weer geen scheiding tussen aangezogen en uitgeblazen lucht) en onvoldoende massa heeft tegen trillingen, waardoor je herrie in je huis hebt. Het wordt kortom tijd dat deze idioterie gaat stoppen, en dat lukt alleen als jullie je verenigen.
Ook kan ik me goed voorstellen dat een moderne warmtepomp een stuk zuiniger is. We hebben een Mitsubishi Ecodan ehst20c-vm2b binnenunit. De buitenunit kan ik zo niet terugvinden, maar volgens mij is dit een 5 kW PUHZ. Afgelopen januari hadden we een verbruik van 900 kWh, in een maand als mei hebben we 400 kWh verbruik. Dus ik denk dat het een veilige aanname is dat we 500 kWh per maand verbruiken voor de verwarming in de winter (thermostaat op 20 graden). Geen idee of dit veel is of niet.
Ja, dat is erg veel, zeker voor een nieuwbouw-hoekwoning. Maar je vermeldt niet of dat verbruik enkel voor de WP was of voor je totale woning. Als je het verbruik van je WP niet los weet, dan blijft de tip om daar met spoed een aparte kWh meter voor te (laten) installeren. Die verdien je zo terug. Het systeem van HomeWizard is daarvoor aan te raden.
Voor wat anderen verbruikten kun je het beste kijken in de overzichten die @Tomexergie hier geregeld publiceert. Zoals deze: Tomexergie in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10" Probleem is dat daarin geen woningtypes staan, dus vergelijken op absoluut verbruik is lastig. Wel zou je de COP kunnen vergelijken, met een moderne woning moet je in januari gewoon de 5 kunnen halen.
Maar ik denk niet dat jij qua verbruik veel kunt winnen met een ander type WP. Je winst zit in het optimaliseren (lees elimineren) van die stomme schoorsteen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14:05

Thanx alvast!
Ik zou het in het Adlar topic proberen daar zitten de ervarings deskundigen:

Adlår Castra Aurora 2 Warmtepompen ervaringen

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

[Afbeelding]
Die curve slaat als een tang op een varken, want hij eindigt bij 50°C, wat uiteraard idioot is bij VVW. Welke dozenschuiver van een installateur heeft die nou weer verzonnen... |:(
Over hoe je de juiste curve bepaalt heb ik al eens wat opgeschreven: Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• verkeerslicht
  • Niet online
Knopsje schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 18:42:
Op de bovenverdiepingen vervang ik alle radiatoren door T33's, beneden is al vloerverwarming. Het geheel wordt aangesloten met 26x3mm meerlagenbuizen van Heima. Ik kom er niet helemaal uit met wat voor (knel)koppelingen ik de radiatoren nu aansluit op de meerlagenbuis.
Ik kan van de MLB naar 1'' Eurokonus, en dan weer naar 1" binnen of buiten. De radiatoren zijn meestal 1/2" dacht ik? Die overgangen zijn echter lastig te vinden en om nou eerst van 1" naar 3/4" en dan weer naar 1/2" te gaan ziet er ook niet uit...
Of mis ik iets?
Wat bedoel je met geheel? Ga je met 32x3 naar de vloerverwarming toe, en heb je een aftakking van 26x3 naar boven toe en daar aftakken naar de radiatoren? Als die laatste aftakkingen niet al te lang zijn, kun je ook aftakken naar 16x2 of 20x2. Geeft geen problemen qua flow of geluid.
Die radiatoren zul je toch iets willen knijpen om nog een beetje flow in de vloerverwarming te krijgen.
Je kunt dan mooi met deze koppelingen werken (als je toch met heima24 spul bezig bent):
https://www.heima24.de/ro...rbundrohr-20-x-20-mm.html
of de 16x2 versie daarvan.

Ik kan aanraden om ook een voetventiel ertussen te zetten. Een h-blok bijvoorbeeld bij onderaansluiting, dat verandert de boel ook weer iets qua aansluiten.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• Tjeerd
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 02-11 11:46

Tjeerd

Be Original, Be Yourself.

Pim57 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 11:01:
[...]

Ben benieuwd of je nu uiteindelijk energie bespaard hebt met die verlaging in het weekend?
Lijkt wel iets bespaard te hebben op de zaterdag (9 kWh i.p.v. 12 op vrijdag. Maar zaterdag op zondag was het best fris/winderig/kouder weer en ging het verbruik toch ook weer wat omhoog van 9 naar 11 kWh). Dus het is wel iets zuiniger geweest die temperatuurverlaging, maar het weer is te onstabiel om er echt iets zinnig over te zeggen afgelopen weekend.

www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.

• Mortel
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:22
Andrehj schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 20:41:
[...]

Gecondoleerd. Je bent al nummer zoveel die in dit topic en in het Ecodan topic met dezelfde problemen kampt.

Maar ik heb een tip voor jullie (ook @nessio, @leonlwd, @robeeert en @Mortel )

Als jullie slim zijn maken jullie over je problemen met die schoorstenen een eigen topic, getiteld "Ervaring met buitenunits van warmtepompen in schoorstenen" oid.
Dan kun je daarin jullie ervaringen opschrijven. Vanuit de TS van dit topic en het Ecodan topic kunnen we dan naar dat nieuwe topic linken.
Zo blijven alle ervaringen bij elkaar, en hebben jullie samen een mooi dossier om jullie aannemers en installateurs mee achter de vodden te zitten.

Wellicht wel een mod (@Proton_?) jullie oorspronkelijke posts en de reacties daarop dan ook wel naar dat nieuwe topic verplaatsen, zodat alles mooi bij elkaar komt.

Dit probleem is namelijk nog lang niet ten einde, want fabrikanten blijven dit soort gedrochten op de markt brengen. Gisteren zag ik in een tijdschrift bijvoorbeeld weer dit ding staan:
https://www.breman.nl/zak...isis-versneld-bestrijden/
De zoveelste die niet te onderhouden is, luchtkortsluiting gaat veroorzaken (want weer geen scheiding tussen aangezogen en uitgeblazen lucht) en onvoldoende massa heeft tegen trillingen, waardoor je herrie in je huis hebt. Het wordt kortom tijd dat deze idioterie gaat stoppen, en dat lukt alleen als jullie je verenigen.

[...]

Ja, dat is erg veel, zeker voor een nieuwbouw-hoekwoning. Maar je vermeldt niet of dat verbruik enkel voor de WP was of voor je totale woning. Als je het verbruik van je WP niet los weet, dan blijft de tip om daar met spoed een aparte kWh meter voor te (laten) installeren. Die verdien je zo terug. Het systeem van HomeWizard is daarvoor aan te raden.
Voor wat anderen verbruikten kun je het beste kijken in de overzichten die @Tomexergie hier geregeld publiceert. Zoals deze: Tomexergie in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10" Probleem is dat daarin geen woningtypes staan, dus vergelijken op absoluut verbruik is lastig. Wel zou je de COP kunnen vergelijken, met een moderne woning moet je in januari gewoon de 5 kunnen halen.
Maar ik denk niet dat jij qua verbruik veel kunt winnen met een ander type WP. Je winst zit in het optimaliseren (lees elimineren) van die stomme schoorsteen.
Een eigen topic is misschien een goed idee. Ik ga daar morgen eens rustig voor zitten.

Bij mij zijn alle problemen opgelost door DHPS i.c.m. de Panasonic warmtepomp. Er is een plaat gemonteerd waarbij de lucht kortsluiting opgelost is. De hele wijk heeft vervolgens dezelfde aanpassing gehad (150 huizen).

Laatst zag ik opnieuw een DHPS nieuwbouw project. Hierbij zat deze plaat er standaard al in. Blijkbaar hebben ze ervan geleerd.

Toch blijft onderhoud aan de buitenunit lastig. Dat spreekt allemaal voor zich.

WH-UD05HE5-1 split / 300L, 1680Wp zonnepanelen (W) i.c.m. GW1500-XS

• LacsapOV
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 20-10 22:06

Thanx alvast!
Als de temperatuur boven de gewenste temperatuur van de thermostaat komt, dan werkt de thermostaat dus niet met een aan/uit regeling.
Het lijkt erop dat je systeem 100÷ WAR draait, je mist in je systeem een begrenzing.
W

Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD

• LacsapOV
  • Laatst online: 20-10 22:06
SBL schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 20:29:
[...]

Ofwel de aan/uit thermostaat gooit je WP op vol vermogen aan. Dat is teveel van het goede en gaat dan snel weer uit. Je wilt echt modulerende thermostaat met WP. Maar dat is nog geen pendelen.
Andere mogelijke oorzaak is dat je te weinig afgifte open hebt staan. (klein beetje) Water wordt dan te heet en dan stopt WP weer even. Dan gaat ie echt pendelen, zonder dat je kamertemperatuur te hoog wordt.
Dus: wat is je kamertemperatuur als hij weer afslaat?
Dit lees ik nu al een paar keer in de afgelopen weken. Maar een thermostaat die de stooklijn beïnvloed is over het algemeen een hele slechte combinatie met een warmtepomp.
Het zorgt in principe juist voor pendelen. Immers het gewenste vermogen wordt steeds lager. Je krijgt dus een punt waarbij het gewenste vermogen lager is dan het minimum vermogen. (Pendelen)
Wil je pendelen voorkomen dan zou de warmtepomp een instelling moeten hebben waarbij deze een bepaalde duur (Zeg maar een uur) niet meer inschakelt.
Een goed ingestelde stooklijn icm met een aan/uit thermostaat is imho een betere oplossing. Makkelijker te voorspellen, minder kans op pendelen.

Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD

Mortel schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 21:03:
Bij mij zijn alle problemen opgelost door DHPS i.c.m. de Panasonic warmtepomp. Er is een plaat gemonteerd waarbij de lucht kortsluiting opgelost is. De hele wijk heeft vervolgens dezelfde aanpassing gehad (150 huizen).
Je bedoelt met "alle" problemen toch alleen het probleem van de niet werkende WAR en beroerde COP?
Want onderhoud is (zoals je al schrijft) nog steeds nauwelijks te doen (laat staan hartje winter in de sneeuw op het dak een storing oplossen....)

En hoe gaat het met geluid? Wat hoor je op zolder of op de onderliggende kamer(s)?

[ Voor 4% gewijzigd door Andrehj op 14-11-2023 21:17 ]

• Mortel
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:22
Andrehj schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 21:16:
[...]

Je bedoelt met "alle" problemen toch alleen het probleem van de niet werkende WAR en beroerde COP?
Want onderhoud is (zoals je al schrijft) nog steeds nauwelijks te doen (laat staan hartje winter in de sneeuw op het dak een storing oplossen....)

En hoe gaat het met geluid? Wat hoor je op zolder of op de onderliggende kamer(s)?
Problemen die opgelost zijn:
- Incorrecte Tbuiten metingen door lucht kortsluiting
- overmatig vaak defrosten door lucht kortsluiting.

Verbruik was na de ingreep 25,8% lager (kWh/graaddag)

Het is nu weer mogelijk om WAR te draaien. COP is naar mijn mening OK. Maar een vrij systeem heeft naar vergelijking een betere COP. Ik lees dat forum wel eens door waar men dat bijhoudt hier op tweakers.

Qua geluid: weinig tot geen last. De kast resoneert niet. Er is één frequentie waarbij er lichte overlast is. 65-66hz van de Panasonic 5H. Dat is een frequentie die ik niet mega vaak tegenkom. Enkel op dagen dat het echt koud is, de warmtepomp wind tegen de uitblaasrichting in heeft.

Volgend jaar ga ik het dak op klimmen in een klimtuig en de buitenunit schoon maken. Ik verwacht weinig geks. Omdat het een nieuwbouw wijk is zijn er weinig bomen en bladeren die voor opstoppingen kunnen zorgen. Als ik het dak op ga maak ik foto's. Dan is er vier jaar geen onderhoud gepleegd aan de buitenunit.

WH-UD05HE5-1 split / 300L, 1680Wp zonnepanelen (W) i.c.m. GW1500-XS

• verkeerslicht
  • Niet online
LacsapOV schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 21:13:
[...]

Dit lees ik nu al een paar keer in de afgelopen weken. Maar een thermostaat die de stooklijn beïnvloed is over het algemeen een hele slechte combinatie met een warmtepomp.
Het zorgt in principe juist voor pendelen. Immers het gewenste vermogen wordt steeds lager. Je krijgt dus een punt waarbij het gewenste vermogen lager is dan het minimum vermogen. (Pendelen)
Wil je pendelen voorkomen dan zou de warmtepomp een instelling moeten hebben waarbij deze een bepaalde duur (Zeg maar een uur) niet meer inschakelt.
Een goed ingestelde stooklijn icm met een aan/uit thermostaat is imho een betere oplossing. Makkelijker te voorspellen, minder kans op pendelen.
Er bestaan wel systemen die een bepaalde stooklijncompensatie hebben op basis van de ruimtetemperatuur. Bij het overstijgen of niet halen van het setpoint wordt de stooklijn ietsje omhoog of omlaag bijgesteld. Dat is op zich geen slecht idee, al vraag ik me af hoeveel zoiets werkelijk bijdraagt. Bij de mildere temperaturen heb je namelijk sowieso met het minimale modulerend vermogen te maken, en is bijstellen van de stooklijn onzinnig en ongewenst. Ook als de zon even naar binnen schijnt, zou ik niet willen dat m'n stooklijn daardoor beïnvloed wordt.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• Tomexergie
Er ontbreken voor de Monitoring oktober nog een aantal gegevens. Nu warmtepompen ook politiek nieuws worden is het wel intersesant om de lijst bij te houden.

Er ontbreken:

@bbn_ldp
@Daannn1987
@ThaDude
@Vincm
@Grolsch
@foxie10
@koevlaas2
@lampy25
@Robindd
@JBtL
@Franciesco
@BIH1
@format5
@Baapje327

• bbn_ldp
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:16
Tomexergie schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 21:34:
Er ontbreken voor de Monitoring oktober nog een aantal gegevens. Nu warmtepompen ook politiek nieuws worden is het wel intersesant om de lijst bij te houden.

Er ontbreken:

@bbn_ldp
@Daannn1987
@ThaDude
@Vincm
@Grolsch
@foxie10
@koevlaas2
@lampy25
@Robindd
@JBtL
@Franciesco
@BIH1
@format5
@Baapje327
Hoi Tom ik heb je op 5 november een bericht gestuurd.

Groet Ben

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

• BarryH
Even een link naar een interessant topic voor ELGA bezitters met de "toshiba versie" en/of mensen die meer willen weten over een WAR regeling met een ELGA (de "Techneco" generaties, voor de "remeha modellen")
Wellicht ook relevant voor loria bezitters.

BarryH in "[WP] Hoe zorg ik dat de Elga harder werkt?"

(heb je een andere WP dan heeft het geen tot weinig waarde)
Wellicht op te nemen in de OP

• bioscrasher
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-07 00:24

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Hier even een korte vraag voor de installateurs onder jullie die wel eens een Bosch monoblok warmtepomp plaatsen: welk drieletterig Zweeds OEM bedrijf levert deze aan Bosch?
Dezelfde vraag stel ik me bij de warmtepompen van Atag.

Nibe F2120-16, UKV300, SMOS40, RMU-S40, 10kWp, 15KVA / 30kWh Victron ESS

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:35

Carboy54

Duurzaamheid coach

bioscrasher schreef op woensdag 15 november 2023 @ 07:19:
Hier even een korte vraag voor de installateurs onder jullie die wel eens een Bosch monoblok warmtepomp plaatsen: welk drieletterig Zweeds OEM bedrijf levert deze aan Bosch?
Dezelfde vraag stel ik me bij de warmtepompen van Atag.
De Compress 2000 lijkt mij 100% een Midea cloon. Niks Zweeds aan. Net als de Remeha Tensio 😭

[ Voor 5% gewijzigd door Carboy54 op 15-11-2023 08:19 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• verkeerslicht
  • Niet online
Carboy54 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 08:16:
[...]

De Compress 2000 lijkt mij 100% een Midea cloon. Niks Zweeds aan. Net als de Remeha Tensio 😭
Laat kloon maar weg. Alleen het stikkertje en de gril zijn anders. Ook de handleiding is 1:1 gekopieerd.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

verkeerslicht schreef op woensdag 15 november 2023 @ 08:47:
[...]

Laat kloon maar weg. Alleen het stikkertje en de gril zijn anders. Ook in de handleiding is 1:1 gekopieerd.
Oude wijn in nieuwe zakken dus....

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• harrr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 05-11 10:09
Sinds enkele maanden hebben we een warmtepomp van DeWarmte. Situatie: rijtjeswoning van 70 m2 verwarmde ruimte (beneden vvw en boven T21 radiatoren) en een zolder die we los verwarmen. Dakisolatie (9 cm pir), vloerisolatie (schuimbeton), gevel isolatie en HR++ glas. DeWarmtepomp is 2-8KW wat me een behoorlijk vermogen lijkt voor ons huis.

Nu was de pomp duidelijk aan het pendelen (zag ik in het stroomverbruik). Waarna de installateur (DeWarmte dus) me het volgende melde als oplossing:

"Ik heb zojuist even gekeken naar jullie systeem en zie inderdaad wat je bedoelt. Het viel me op dat de onderkant van de stooklijn te laag was ingesteld (25°C), waardoor de te behalen aanvoertemperatuur al zodanig snel bereikt werd dat de compressor uitging. Het is beter die ietsjes te verhogen (35°C), zodat de AO iets langer draait per keer. Ik stel voor even aan te kijken of dit een verbetering oplevert."

Nu kan ik me wel voorstellen dat de pomp hierdoor langere runs maakt (water verwarmen naar 35 graden duurt langer dan naar 25 graden), maar gaat hierdoor niet sowieso de COP naar beneden?

De COP was namelijk al niet al te hoog (begin dagen 3,5 met veel pendelen en de laatste dagen 4,3 met minder pendelen), maar ben toch wel benieuwd wat de menig is van anderen m.b.t. hogere aanvoertemperatuur en COP.

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:02
35 graden je vloer inpompen is ook best wel veel. Ook de opmerking "ietsje verhogen" en dan meteen van 25 naar 35 gaan is vrij absurd.

Probeer het gewoon eerst eens met 30 en kijk wat dat doet, want van 25 naar 35 is niet "ietsje" verhogen.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 04-11 18:44
harrr schreef op woensdag 15 november 2023 @ 16:56:
Sinds enkele maanden hebben we een warmtepomp van DeWarmte. Situatie: rijtjeswoning van 70 m2 verwarmde ruimte (beneden vvw en boven T21 radiatoren) en een zolder die we los verwarmen. Dakisolatie (9 cm pir), vloerisolatie (schuimbeton), gevel isolatie en HR++ glas. DeWarmtepomp is 2-8KW wat me een behoorlijk vermogen lijkt voor ons huis.

Nu was de pomp duidelijk aan het pendelen (zag ik in het stroomverbruik). Waarna de installateur (DeWarmte dus) me het volgende melde als oplossing:

"Ik heb zojuist even gekeken naar jullie systeem en zie inderdaad wat je bedoelt. Het viel me op dat de onderkant van de stooklijn te laag was ingesteld (25°C), waardoor de te behalen aanvoertemperatuur al zodanig snel bereikt werd dat de compressor uitging. Het is beter die ietsjes te verhogen (35°C), zodat de AO iets langer draait per keer. Ik stel voor even aan te kijken of dit een verbetering oplevert."

Nu kan ik me wel voorstellen dat de pomp hierdoor langere runs maakt (water verwarmen naar 35 graden duurt langer dan naar 25 graden), maar gaat hierdoor niet sowieso de COP naar beneden?

De COP was namelijk al niet al te hoog (begin dagen 3,5 met veel pendelen en de laatste dagen 4,3 met minder pendelen), maar ben toch wel benieuwd wat de menig is van anderen m.b.t. hogere aanvoertemperatuur en COP.
Zoals @ConQuestador beschrijft iets verhogen. Ik had een vergelijkbare situatie. Heb hem verhoogd van 25 naar 29 en dat gaat aanzienlijk beter.

• Anomi
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:04
Dashlane schreef op woensdag 15 november 2023 @ 17:17:
[...]
Heb hem verhoogd van 25 naar 29 en dat gaat aanzienlijk beter.
Same, bij 25 runs van twintig minuten en bij 28 minimaal een uur (en in de ochtend of bij wat kouder weer meerdere uren). Een uur vind ik genoeg, meer verhogen voor een langere run ga ik dus niet doen.

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

verkeerslicht schreef op woensdag 15 november 2023 @ 08:47:
[...]

Laat kloon maar weg. Alleen het stikkertje en de gril zijn anders. Ook de handleiding is 1:1 gekopieerd.
@verkeerslicht @Carboy54 ik bedoelde de Nefit Enviline monoblok
Deze komt volgens mij af van een Zweedse drieletterige firma: https://www.nefit-bosch.n...nviline-hybride-monoblock

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@bioscrasher vanwaar de focus op de drie letters?
Er zit volgens mij nog een vraag achter je vraag :)

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 23:27
Grrrr. Eindelijk een offerte. Warmteverlies berekening zegt 9000 watt nodig. Installateur komt met een 17kW! Warmtepomp 8)7

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

• verkeerslicht
  • Niet online
ZonnigY schreef op woensdag 15 november 2023 @ 20:10:
Grrrr. Eindelijk een offerte. Warmteverlies berekening zegt 9000 watt nodig. Installateur komt met een 17kW! Warmtepomp 8)7
Kun je niet gewoon vragen om een 9kW model waarbij je aangeeft hoe jij wil dat het systeem eruit ziet? Tenslotte ben jij toch de klant (en koning)?

Ik zou trouwens ook even de Koevlaasberekening doen als dat mogelijk is. Een warmteverliesberekening is iets theoretisch waar Koevlaas de praktijk is.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Proton_ schreef op woensdag 15 november 2023 @ 18:02:
@bioscrasher vanwaar de focus op de drie letters?
Er zit volgens mij nog een vraag achter je vraag :)
@Proton_ nope O-)
Gewoon interesse
Nefit zelf bevestigt ook dat dit model uit Zweden komt.

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

ZonnigY schreef op woensdag 15 november 2023 @ 20:10:
@ZonnigY zat er toevallig ook een buffervat van 1000 liter verborgen in de offerte? :P
Handel is handel toch? :o

• verkeerslicht
  • Niet online
bioscrasher schreef op woensdag 15 november 2023 @ 20:50:
[...]

@Proton_ nope O-)
Gewoon interesse
Nu ben ik wel benieuwd bij welk drieletterig Zweeds merk Bosch z'n machine vandaan haalt.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@ZonnigY Bij sommige warmtepompen staat 17 kW op de sticker om bij -10 slechts 9 kW over te houden. Misschien heeft je offertemaker dus juist zijn huiswerk goed gedaan :)

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 23:27
Proton_ schreef op woensdag 15 november 2023 @ 21:20:
@ZonnigY Bij sommige warmtepompen staat 17 kW op de sticker om bij -10 slechts 9 kW over te houden. Misschien heeft je offertemaker dus juist zijn huiswerk goed gedaan :)
Klopt wel een deels. Er blijft 13 kW over bij -10. Alsnog een grote overshoot. Ik ga m maar eens uithoren.

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:24
bioscrasher schreef op woensdag 15 november 2023 @ 20:50:
[...]

@Proton_ nope O-)
Gewoon interesse
En wat is daar mis mee dan? Beter een goed product dan zelf ontwikkelen en met een kinderziekten ding aan komen zetten.

De oplossing van het raadsel (nouja raadsel, dit is toch geen geheim?) van @bioscrasher is trouwens IVT (net als Nefit onderdeel van Bosch). De Compress2000 is volgens mij geen IVT, maar een MIDEA.

[ Voor 10% gewijzigd door hesselbeertje op 15-11-2023 22:04 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• Aziraphale
verkeerslicht schreef op woensdag 15 november 2023 @ 21:19:
[...]

Nu ben ik wel benieuwd bij welk drieletterig Zweeds merk Bosch z'n machine vandaan haalt.
CTC?

• verkeerslicht
  • Niet online
Gevonden! Google maar op "ivt varmepumpe"
Edit: Zie dat 't hierboven ook al genoemd is.

[ Voor 11% gewijzigd door verkeerslicht op 15-11-2023 22:34 ]

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

verkeerslicht schreef op woensdag 15 november 2023 @ 21:19:
[...]

@verkeerslicht ik heb mijn zweedse klant al een bericht gestuurd en kom hierop terug.

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

@Aziraphale nope! :) , alhoewel ik vermoed dat ook CTC een aantal van haar portfolio betrekt van deze oem leverancier.

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

hesselbeertje schreef op woensdag 15 november 2023 @ 21:44:
[...]

En wat is daar mis mee dan? Beter een goed product dan zelf ontwikkelen en met een kinderziekten ding aan komen zetten.

De oplossing van het raadsel (nouja raadsel, dit is toch geen geheim?) van @bioscrasher is trouwens IVT (net als Nefit onderdeel van Bosch). De Compress2000 is volgens mij geen IVT, maar een MIDEA.
@hesselbeertje thanks!!! nu kan ik slapen _/-\o_
Enne: geen enkel negatief woord over de kwaliteit van Zweedse warmtepompen die in hun omgeving keihard moeten weken om de boel warm te houden binnen.

De 2000 zal zeker ergens anders vandaan komen en ook daar is niets mis mee.
Ik had de mazzel om nog een mooie Nibe te kunnen scoren maar kijkend naar de dubbele prijs t.o.v. van alternatieven kun je zegge dat Nibe écht iets beter/stiller/efficiënter/duurzamer (in de vorm van: gaat langer mee) zal moeten doen, ik een weerloos slachtoffer ben van goede marketing, of beide :+ .

• ds23man
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

bioscrasher schreef op woensdag 15 november 2023 @ 22:26:
[...]

@hesselbeertje thanks!!! nu kan ik slapen _/-\o_
Enne: geen enkel negatief woord over de kwaliteit van Zweedse warmtepompen die in hun omgeving keihard moeten weken om de boel warm te houden binnen.

De 2000 zal zeker ergens anders vandaan komen en ook daar is niets mis mee.
Ik had de mazzel om nog een mooie Nibe te kunnen scoren maar kijkend naar de dubbele prijs t.o.v. van alternatieven kun je zegge dat Nibe écht iets beter/stiller/efficiënter/duurzamer (in de vorm van: gaat langer mee) zal moeten doen, ik een weerloos slachtoffer ben van goede marketing, of beide :+ .
De Compress 2000 is inderdaad een Chinees ding. Heb de installatiehandleiding eens doorgekeken en je kan helemaal nergens iets ontdekken van Nefit/Bosch ontwerpprincipes. Begint er al mee dat je werkelijk elk draadje qua kleppen, sensoren, extra circulatiepompen, back up heaters in de buitenunit moet aansluiten. Lekker fijn als je dat ding achter in je tuin hebt staan. Verder is dat ding niet vorstbestendig ondanks vorstkleppen, je moet intern ook nog iets aftappen.... Verder mag je als installateur ook een tentje in je bus leggen omdat je het halve apparaat qua elektronica open hebt liggen bij installatie en service, heel fijn als het regent. Kortom, kansloos product.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

• verkeerslicht
  • Niet online
ds23man schreef op donderdag 16 november 2023 @ 08:27:
[...]

De Compress 2000 is inderdaad een Chinees ding. Heb de installatiehandleiding eens doorgekeken en je kan helemaal nergens iets ontdekken van Nefit/Bosch ontwerpprincipes. Begint er al mee dat je werkelijk elk draadje qua kleppen, sensoren, extra circulatiepompen, back up heaters in de buitenunit moet aansluiten. Lekker fijn als je dat ding achter in je tuin hebt staan. Verder is dat ding niet vorstbestendig ondanks vorstkleppen, je moet intern ook nog iets aftappen.... Verder mag je als installateur ook een tentje in je bus leggen omdat je het halve apparaat qua elektronica open hebt liggen bij installatie en service, heel fijn als het regent. Kortom, kansloos product.
Blijf het toch bijzonder vinden dat er unaniem zo wordt afgegeven op Midea (in dit geval puur op basis van een korte blik in de handleiding). 't Is geen perfect product (ik kan dat bevestigen), maar ik ben toch niet ontevreden.
Als je doelt op die stroomschakelaar die kan bevriezen als er water in blijft staan. Tja, dat is inderdaad niet handig. Maar het is altijd nog minder erg dan het stukvriezen van een condensor (wat ik een tijdje geleden las van een stukgevroren Vaillant monobloc waarbij aanvoer/retour boven de wisselaar zaten).

Mijn persoonlijke ervaring met een 10kW (8kW bij -10°C) model:
  1. Hoge COP
  2. Stil
  3. Moduleert matig terug (atm 650W elektrisch en 3,9kW thermisch bij 7°C buiten). Geen probleem hier met een redelijk afgiftesysteem.
  4. Bediening/instellingen wat minder intuitief.
  5. Niet erg mooi (Pana style)
live grafiekje:
https://docs.google.com/s...038864&format=interactive

[ Voor 5% gewijzigd door verkeerslicht op 16-11-2023 10:07 ]

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• ds23man

ds23man

Eenum

verkeerslicht schreef op donderdag 16 november 2023 @ 10:00:
[...]

Blijf het toch bijzonder vinden dat er unaniem zo wordt afgegeven op Midea (in dit geval puur op basis van een korte blik in de handleiding). 't Is geen perfect product (ik kan dat bevestigen), maar ik ben toch niet ontevreden.
Als je doelt op die stroomschakelaar die kan bevriezen als er water in blijft staan. Tja, dat is inderdaad niet handig. Maar het is altijd nog minder erg dan het stukvriezen van een condensor (wat ik een tijdje geleden las van een stukgevroren Vaillant monobloc waarbij aanvoer/retour boven de wisselaar zaten).

Mijn persoonlijke ervaring met een 10kW model:
  1. Hoge COP
  2. Stil
  3. Moduleert matig terug (atm 650W elektrisch en 3,9kW thermisch bij 7°C buiten). Geen probleem hier met een redelijk afgiftesysteem.
  4. Bediening/instellingen wat minder intuitief.
  5. Niet erg mooi (Pana style)
Ik had het niet over de kwaliteit, Bosch magnetrons komen ook uit de fabriek van Midea vandaan. Wel over het feit dat Bosch dit ontwerp 1 op 1 overneemt terwijl er nogal wat pijnpuntjes in zitten wat betreft de installatie. Een gemiddelde ketelboer wordt hier gewoon gillend gek van en zullen na 1 installatie ernstig op hun achterhoofd krabben.

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

ds23man schreef op donderdag 16 november 2023 @ 10:07:
[...]

Ik had het niet over de kwaliteit, Bosch magnetrons komen ook uit de fabriek van Midea vandaan. Wel over het feit dat Bosch dit ontwerp 1 op 1 overneemt terwijl er nogal wat pijnpuntjes in zitten wat betreft de installatie. Een gemiddelde ketelboer wordt hier gewoon gillend gek van en zullen na 1 installatie ernstig op hun achterhoofd krabben.
Klopt de ervaringen zijn op de korte termijn niet slecht maar de software is zeer gebruiks onvriendelijk met al die geheugen plaatsen. Na het lezen van een zeer dikke manual levert het na 10 installaties nog steeds hoofdpijn op. Voor mij reden om afscheid te hebben genomen.

• ds23man

ds23man

Eenum

Carboy54 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 11:04:
[...]

Klopt de ervaringen zijn op de korte termijn niet slecht maar de software is zeer gebruiks onvriendelijk met al die geheugen plaatsen. Na het lezen van een zeer dikke manual levert het na 10 installaties nog steeds hoofdpijn op. Voor mij reden om afscheid te hebben genomen.
Probleem bij Nefit/Bosch is dat het een kakafonie geworden is in hun portfolio. Elke nieuwe serie aan warmtepompen is weer anders wat betreft aansturing en bediening. Als je je dealerorganisatie over de rooie wil helpen moet je dat vooral dat doen. Wat dat betreft is Vaillant consistent maar op bepaalde punten ook niet heilig. Maar je weet wel waar je aan toe bent.

• flippy
  • Niet online

flippy

ds23man schreef op donderdag 16 november 2023 @ 11:31:
[...]

Probleem bij Nefit/Bosch is dat het een kakafonie geworden is in hun portfolio. Elke nieuwe serie aan warmtepompen is weer anders wat betreft aansturing en bediening. Als je je dealerorganisatie over de rooie wil helpen moet je dat vooral dat doen. Wat dat betreft is Vaillant consistent maar op bepaalde punten ook niet heilig. Maar je weet wel waar je aan toe bent.
Daarom zijn de mitsubishis, ook erg fijn want die hebben tig jaar geleden een keer een standaard gemaakt en gebruiken die nu nog steeds.
Wat minder op het gebied can gebruikersvtiendelijkehid die nu allemaal touchscreens willen maar wel super op alle andere vlakke

[ Voor 9% gewijzigd door flippy op 16-11-2023 11:43 ]

• ds23man

ds23man

Eenum

flippy schreef op donderdag 16 november 2023 @ 11:42:
[...]

Daarom zijn de mitsubishis, ook erg fijn want die hebben tig jaar geleden een keer een standaard gemaakt en gebruiken die nu nog steeds.
Wat minder op het gebied can gebruikersvtiendelijkehid die nu allemaal touchscreens willen maar wel super op alle andere vlakke
Nefit is nog steeds niet verder gekomen dan een keiharde aan/uit schakelaar voor de CV ketel bij een hybride opstelling. Fijn, twee thermostaten aan de muur.

• verkeerslicht
  • Niet online
flippy schreef op donderdag 16 november 2023 @ 11:42:
[...]

Al die mooie touchscreens zijn wat mij betreft ook helemaal niet boeiend. 't Is een verwarmingssysteem, geen gamingconsole. Eens goed ingesteld is het iets waar je nauwelijks naar omkijkt tenzij er iets mis is of niet naar wens werkt.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

verkeerslicht schreef op donderdag 16 november 2023 @ 12:33:
[...]

Al die mooie touchscreens zijn wat mij betreft ook helemaal niet boeiend. 't Is een verwarmingssysteem, geen gamingconsole. Eens goed ingesteld is het iets waar je nauwelijks naar omkijkt tenzij er iets mis is of niet naar wens werkt.
Een touch screen is ideaal en gebruiksvriendelijk mits simpel van opzet zoals bij de Itho Amber:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rM626G7kNiuifcW9JA-qBcltRn8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HdzjhgA3lSJH83ysMs9Vi58p.jpg?f=fotoalbum_large

Tomexergie schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 21:34:

Er ontbreken:

@bbn_ldp
@Daannn1987
@ThaDude
@Vincm
@Grolsch
@foxie10
@koevlaas2
@lampy25
@Robindd
@JBtL
@Franciesco
@BIH1
@format5
@Baapje327
Mijn nederige excuses, maar zojuist verstuurd via PB :*)

Normaal pakken we ook altijd de periode mei t/m september mee, maar dat doen we niet meer :?

Hoeft wat mij betreft ook niet, is toch weinig nuttige info aangezien de meeste WP's dan uitstaan.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Knopsje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23:29
Ik ben er nog steeds niet uit of ik knelkoppelingen of perskoppelingen wil gebruiken in combinatie met 26x3 meerlaagsbuis van Heima. Ik probeer nu de kosten naast elkaar te zetten maar kom even niet uit het verschil tussen de "Verschraubungen mit Außengewinde" en de "Übergänge mit Außengewinde" bij de perskoppelingen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PwvcCjGvK0Iio6PazI3nftUQjbc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/DfXoaGbCDbfByMZL0LdX2s9m.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Nio0zH5YpHNO2s1R8V4_Hgw3yg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/WPtxJudC0EGD9J3x3GZQAMsw.png?f=fotoalbum_tile

Ik moet op een aantal plekken naar 1" voor bijvoorbeeld het magneetfilter, de vloerverwarming, etc. Wat is nou het verschil tussen de eerste en de tweede optie, naast dat de eerste meer dan 2x zo duur is?

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 18:16
Zo aan het plaatje te zien heeft de linker een losse moer met flens aan de kunststof kant en de rechter niet.

Bij de rechter moet je dus de buis die je er in perst kunnen draaien om hem vast te zetten, bij de linker kan dat onafhankelijk van elkaar draaien.

EDIT: Thanks @Naalroc

[ Voor 7% gewijzigd door Blihi op 16-11-2023 15:09 ]

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:28

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

• BulMi
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14:51
zouden jullie kunnen meedenken wat een goede oplossing is bij ons thuis? Door zeer verschillende adviezen van adviseurs/verkopers ben ik een beetje kwijt wat nu bij ons thuis voldoende zou zijn aan capaciteit:

Warmtepomp advies

• Naalroc
Blihi schreef op donderdag 16 november 2023 @ 14:58:
Zo aan het plaatje te zien heeft de linker een losse moer met flens aan de kunststof kant en de rechter niet.

Bij de rechter moet je dus de buis die je er in perst kunnen draaien om hem vast te zetten, bij de rechter LINKER kan dat onafhankelijk van elkaar draaien.
Die linker is dus altijd losneembaar, de rechter niet.

Pagina: 1 ... 69 ... 230 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)