Wij hebben net een verbouwing achter de rug, waarbij beneden helemaal vloerverwarming is ingefreesd, ongeveer 90m2 waar buizen zijn gelegd over 9 groepen. Omdat we bij de installatie al aangeven naar de optie van warmtepompen te kijken is er een vloerverwarming verdeler ingezet die klaar is voor lage temperatuur(zonder pomp) op dit moment is onze CV-ketel op 35 graden ingesteld en pompt het water door de vloer. Echter is de CV al een jaar of 14 oud en denken we aan vervanging. Tevens hebben we zonnepanelen waarbij we een overschot hebben van 2000-2500KW.
Het huis is uit 1994 een vrijstaaande woning met 100m2 beneden en 60m2 boven, er is wel een vorm van vloer/muur/dak isolatie aanwezig (dacht RC3,5 uit die tijd) met dubbele glas. We hebben nog geen extra isolatie aangebracht. Volgens isolatie bureaus is extra spouwmuur isolatie niet mogelijk, er is wel kruipruimte waarbij er een extra laagje vloerisolatie mogelijk is.
Ik heb onderhand een aantal adviseurs over de vloer gehad voor warmtepompen, deze komen echter met hele verschillende verhalen en oplossingen:
Een lokaal bedrijfje raade het af om aan een L/W warmtepomp te beginnen, volgens hem was de beste keuze een nieuwe CV ketel met daarbij een airco beneden.
Ik heb ook op dit forum ook wat ervaringen gevolgd en overweeg nog om bijv zelf een LG monoblock warmtepomp te plaatsen. Daarbij dacht ik aan de HM093MR. U44 380V. Het verbruik met de nieuwe vloerverwarming is nog een gok, de 9KW komt uit met via de koevlaas formule bij 1700m3 verbruik. Het idee was om bijv. deze winter al te verwarmen met de warmtepomp en dan komend jaar ook te kijken voor het douchen van het gas af te gaan (keuken heeft al een quooker)
Maar door de vele verschillende adviezen twijfel ik nu wel heel erg wat een goede oplossing is en welke capaciteit ik nodig heb.
december 2020 - november 2021 => 1328 m3
december 2021 - november 2022 => 976m3
Dit was echter met kleine radiatoren waarbij de CV op 70 graden stond. Hierbij stookten we ook alleen als we aanwezig waren. In de Lockdown wat meer, maar buiten de lockdown stond de thermostaat vaak van 22:00 tot 17:00 op een graad of 15 en dan van 17:00 tot 22:00 als we thuis zijn op 20 graden.
Nu we vloerverwarming hebben zullen we niet meer met de temperatuur gaan schommelen en het standaard op 20 graden laten staan. We hebben geen data wat het verbruik zal zijn, zelf denk ik dat het hoger wordt en we ergens richting 1500-1700 gaan.
Kijk ik bijv. naar deze week dan was het verbruik maandag 6m3, dinsdag 4m3 en woensdag 4m3(voor douche en vloerverwarming)
- Boven hangen nog 3 oude radiatoren, deze hebben we de afgelopen 3 jaar nooit gebruikt. We staan open om deze tzt te vervangen voor LTV, daarnaast is er op de overloop ook een airco die kan verwarmen.
Het huis is uit 1994 een vrijstaaande woning met 100m2 beneden en 60m2 boven, er is wel een vorm van vloer/muur/dak isolatie aanwezig (dacht RC3,5 uit die tijd) met dubbele glas. We hebben nog geen extra isolatie aangebracht. Volgens isolatie bureaus is extra spouwmuur isolatie niet mogelijk, er is wel kruipruimte waarbij er een extra laagje vloerisolatie mogelijk is.
Ik heb onderhand een aantal adviseurs over de vloer gehad voor warmtepompen, deze komen echter met hele verschillende verhalen en oplossingen:
Een lokaal bedrijfje raade het af om aan een L/W warmtepomp te beginnen, volgens hem was de beste keuze een nieuwe CV ketel met daarbij een airco beneden.
- Eneco raadt een Remeha Elga Ace (4 kW) met Remeha Tzerra Ace-Matic 35c aan nav hun vermogenberekening. Een 6KW was te veel, die zou bij koude dagen misschien iets langer elektrisch door kunnen gaan, maar bij een graad of 7-8 zou het gaan pendelen
- HeatTransformers raadt juist de Remeha Elga Ace (6 kW) met Remeha Tzerra Ace-Matic 35c aan. Ze hadden ook naar een full elektric gekeken, maar dat zou volgens hun een 13KW worden, zulke grote warmtepompen verkochten ze niet (meer) omdat het te veel koste en zulke grote warmtepompen zich ook nog niet bewezen hadden.
- Lokaal verduuzaam bedrijf vanuit de gemeente zou ook hybride adviseren, die komen op een Daikin 8KW + intergas cv
- Een lokaal bedrijfje die aangeeft dat we het met Samsung 8 kW + Samsung EHS ClimateHub 260L + Buffervat 80 kunnen doen.
- Adlar Castra, die aangaf dat we met de 10KW het warm kunnen krijgen(huidige cv dan nog voor tapwater of meteen een warmtepompboiler erbij plaatsen) toen ik over de prijs van 10KW wat bedenkingen gaf kon het volgens hun ook opeens uit met de 6KW.
Ik heb ook op dit forum ook wat ervaringen gevolgd en overweeg nog om bijv zelf een LG monoblock warmtepomp te plaatsen. Daarbij dacht ik aan de HM093MR. U44 380V. Het verbruik met de nieuwe vloerverwarming is nog een gok, de 9KW komt uit met via de koevlaas formule bij 1700m3 verbruik. Het idee was om bijv. deze winter al te verwarmen met de warmtepomp en dan komend jaar ook te kijken voor het douchen van het gas af te gaan (keuken heeft al een quooker)
Maar door de vele verschillende adviezen twijfel ik nu wel heel erg wat een goede oplossing is en welke capaciteit ik nodig heb.
Historisch gasverbruik:
december 2019 - november 2020 => 1086 m3december 2020 - november 2021 => 1328 m3
december 2021 - november 2022 => 976m3
Dit was echter met kleine radiatoren waarbij de CV op 70 graden stond. Hierbij stookten we ook alleen als we aanwezig waren. In de Lockdown wat meer, maar buiten de lockdown stond de thermostaat vaak van 22:00 tot 17:00 op een graad of 15 en dan van 17:00 tot 22:00 als we thuis zijn op 20 graden.
Nu we vloerverwarming hebben zullen we niet meer met de temperatuur gaan schommelen en het standaard op 20 graden laten staan. We hebben geen data wat het verbruik zal zijn, zelf denk ik dat het hoger wordt en we ergens richting 1500-1700 gaan.
Kijk ik bijv. naar deze week dan was het verbruik maandag 6m3, dinsdag 4m3 en woensdag 4m3(voor douche en vloerverwarming)
Afgiftesysteem:
- Beneden hebben we nu 90m2 vloerverwarming, dit is over 9 groepen verdeeld. 6 groepen voor woonkamer/keuken, 1 groep hal/wc en 2 groepen slaapkamer beneden. Deze staan op het moment allemaal geheel open.- Boven hangen nog 3 oude radiatoren, deze hebben we de afgelopen 3 jaar nooit gebruikt. We staan open om deze tzt te vervangen voor LTV, daarnaast is er op de overloop ook een airco die kan verwarmen.