Vraag

• BulMi
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07:14
Wij hebben net een verbouwing achter de rug, waarbij beneden helemaal vloerverwarming is ingefreesd, ongeveer 90m2 waar buizen zijn gelegd over 9 groepen. Omdat we bij de installatie al aangeven naar de optie van warmtepompen te kijken is er een vloerverwarming verdeler ingezet die klaar is voor lage temperatuur(zonder pomp) op dit moment is onze CV-ketel op 35 graden ingesteld en pompt het water door de vloer. Echter is de CV al een jaar of 14 oud en denken we aan vervanging. Tevens hebben we zonnepanelen waarbij we een overschot hebben van 2000-2500KW.
Het huis is uit 1994 een vrijstaaande woning met 100m2 beneden en 60m2 boven, er is wel een vorm van vloer/muur/dak isolatie aanwezig (dacht RC3,5 uit die tijd) met dubbele glas. We hebben nog geen extra isolatie aangebracht. Volgens isolatie bureaus is extra spouwmuur isolatie niet mogelijk, er is wel kruipruimte waarbij er een extra laagje vloerisolatie mogelijk is.
Ik heb onderhand een aantal adviseurs over de vloer gehad voor warmtepompen, deze komen echter met hele verschillende verhalen en oplossingen:

Een lokaal bedrijfje raade het af om aan een L/W warmtepomp te beginnen, volgens hem was de beste keuze een nieuwe CV ketel met daarbij een airco beneden.
  • Eneco raadt een Remeha Elga Ace (4 kW) met Remeha Tzerra Ace-Matic 35c aan nav hun vermogenberekening. Een 6KW was te veel, die zou bij koude dagen misschien iets langer elektrisch door kunnen gaan, maar bij een graad of 7-8 zou het gaan pendelen
  • HeatTransformers raadt juist de Remeha Elga Ace (6 kW) met Remeha Tzerra Ace-Matic 35c aan. Ze hadden ook naar een full elektric gekeken, maar dat zou volgens hun een 13KW worden, zulke grote warmtepompen verkochten ze niet (meer) omdat het te veel koste en zulke grote warmtepompen zich ook nog niet bewezen hadden.
  • Lokaal verduuzaam bedrijf vanuit de gemeente zou ook hybride adviseren, die komen op een Daikin 8KW + intergas cv
Dan zijn er ook nog 2 adviseurs die wel full elektric adviseren:
  • Een lokaal bedrijfje die aangeeft dat we het met Samsung 8 kW + Samsung EHS ClimateHub 260L + Buffervat 80 kunnen doen.
  • Adlar Castra, die aangaf dat we met de 10KW het warm kunnen krijgen(huidige cv dan nog voor tapwater of meteen een warmtepompboiler erbij plaatsen) toen ik over de prijs van 10KW wat bedenkingen gaf kon het volgens hun ook opeens uit met de 6KW.
Prijzen van bovenstaande installaties liggen na teruggave subside dan ook ergens tussen de 7.000 en 14.000 euro. Alleen de Adlar castra 6kw komt lager uit op 4.000

Ik heb ook op dit forum ook wat ervaringen gevolgd en overweeg nog om bijv zelf een LG monoblock warmtepomp te plaatsen. Daarbij dacht ik aan de HM093MR. U44 380V. Het verbruik met de nieuwe vloerverwarming is nog een gok, de 9KW komt uit met via de koevlaas formule bij 1700m3 verbruik. Het idee was om bijv. deze winter al te verwarmen met de warmtepomp en dan komend jaar ook te kijken voor het douchen van het gas af te gaan (keuken heeft al een quooker)
Maar door de vele verschillende adviezen twijfel ik nu wel heel erg wat een goede oplossing is en welke capaciteit ik nodig heb.
Historisch gasverbruik:
december 2019 - november 2020 => 1086 m3
december 2020 - november 2021 => 1328 m3
december 2021 - november 2022 => 976m3

Dit was echter met kleine radiatoren waarbij de CV op 70 graden stond. Hierbij stookten we ook alleen als we aanwezig waren. In de Lockdown wat meer, maar buiten de lockdown stond de thermostaat vaak van 22:00 tot 17:00 op een graad of 15 en dan van 17:00 tot 22:00 als we thuis zijn op 20 graden.
Nu we vloerverwarming hebben zullen we niet meer met de temperatuur gaan schommelen en het standaard op 20 graden laten staan. We hebben geen data wat het verbruik zal zijn, zelf denk ik dat het hoger wordt en we ergens richting 1500-1700 gaan.

Kijk ik bijv. naar deze week dan was het verbruik maandag 6m3, dinsdag 4m3 en woensdag 4m3(voor douche en vloerverwarming)
Afgiftesysteem:
- Beneden hebben we nu 90m2 vloerverwarming, dit is over 9 groepen verdeeld. 6 groepen voor woonkamer/keuken, 1 groep hal/wc en 2 groepen slaapkamer beneden. Deze staan op het moment allemaal geheel open.
- Boven hangen nog 3 oude radiatoren, deze hebben we de afgelopen 3 jaar nooit gebruikt. We staan open om deze tzt te vervangen voor LTV, daarnaast is er op de overloop ook een airco die kan verwarmen.
SWW:
- Beneden in de bijkeuken hangt op dit moment de CV en de vloerverwarming verdeler. Hier is ook genoeg ruimte voor boiler, buffervat, binnenunit.
Warmtepompvoorkeur:
We hebben voornamelijk naar L/W gekeken.
Wie gaat het installeren?
Een Monoblock zie ik mezelf nog wel zelf plaatsen, andere opstellingen zouden helemaal uitbesteed worden.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 09:21
Aan de hand van je gasverbruik de afgelopen 3 dagen kom je op het dubbele verbruik van mij uit. Mijn wp is 4 kw, dus voor jou zou het dan met 8 kw kunnen.
En mocht 1 of 2 dagen -10°C worden kun je met een extra elektrisch kacheltje bijverwarmen. Of accepteren dat het dan geen 20 maar 19 graden in huis is.

Qua subsidie en complexiteit zou ik een aparte wp voor de verwarming doen en een losse wp boiler voor het SWW.
Dan heb je twee keer subsidie en geen drieweg klep voor je SWW.

De radiatoren boven kun je behouden of vervangen door T33 indien nodig.
Buffervat bij vloerverwarming is niet nodig. Je heb met vvw al voldoende inhoud en massa.

Een monoblock kun je waarschijnlijk naast de bijkeuken kwijt, dus eenvoudig leiding werk.

[ Voor 4% gewijzigd door Pim57 op 16-11-2023 15:59 ]

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

• Runner15
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:03
Je kunt wat mij betreft gewoon wegkomen met een monoblock of split unit all electric warmtepomp. Zeker gezien het feit dat je beneden vloerverwarming hebt (waar je vooral stookt, ik neem aan wel hoh 10cm?) moet dat wel goed komen. Bij de bepaling van het vermogen kun je dan het beste kijken naar wat die vloer af kan geven bij een bepaalde aanvoertemperatuur en de vloerafwerking. Daar zijn op internet wel tabellen van te vinden (wel letten op een lage delta T).

Als je boven niet stookt, is dat prima maar je kunt er in bepaling van het vermogen rekening mee houden dat je boven nog LTV maakt door bijvoorbeeld de toepassing van convectoren.

De keuze voor een monoblock of split unit is afhankelijk van veel factoren en hier op GoT is er al veel over geschreven :)

• lbreman
  • Registratie: November 2018
  • Niet online
Plaats gewoon zelf een monobloc, met een warmtepompboiler voor je SWW. Verreweg het goedkoopste, KISS installatie, en geen vastrecht gas meer bij gasloos.

Zie de Pana en LG monoblocs topic voor de verschillen. Ik zou in jouw geval zelf voor de 7kW Pana gaan.

Succes met de overwegingen!

www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:27

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Dit klinkt alsof elke warmtepomp die 7 kW bij -10 kan leveren gaat voldoen. Je kan bijvoorbeeld de ketel laten hangen tot je gespaard hebt voor een warmtepompboiler.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BulMi
Pim57 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 15:58:

Qua subsidie en complexiteit zou ik een aparte wp voor de verwarming doen en een losse wp boiler voor het SWW.
Dan heb je twee keer subsidie en geen drieweg klep voor je SWW.

De radiatoren boven kun je behouden of vervangen door T33 indien nodig.
Buffervat bij vloerverwarming is niet nodig. Je heb met vvw al voldoende inhoud en massa.

Een monoblock kun je waarschijnlijk naast de bijkeuken kwijt, dus eenvoudig leiding werk.
Dat is inderdaad ook de insteek als ik het zelf ga doen, eerst alleen het verwarmig systeem, de verdeler beneden in de bijkeuken zou dan op nog geen 2 meter van de buitenunit komen. Later kijken (en wat meer geld sparen) om dan met het warmwater ook over te gaan en de optie open laten om boven t33 eraan te kunnen hange mochten we het boven toch warmer hebben(of bij verkoop van huis die optie hebben)
Runner15 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 17:24:
Je kunt wat mij betreft gewoon wegkomen met een monoblock of split unit all electric warmtepomp. Zeker gezien het feit dat je beneden vloerverwarming hebt (waar je vooral stookt, ik neem aan wel hoh 10cm?) moet dat wel goed komen. Bij de bepaling van het vermogen kun je dan het beste kijken naar wat die vloer af kan geven bij een bepaalde aanvoertemperatuur en de vloerafwerking. Daar zijn op internet wel tabellen van te vinden (wel letten op een lage delta T).
Ah die tabellen zijn nieuw voor mij, maar vloerverwarming is inderdaad hoh 10cm ingefreesd(niet gemeten, maar wat ik heb gezien zaten ze hier dicht in de buurt) en na het dichtsmeren en egaliseren een pvc vloer op geplakt. Maar voor dit deel zal het minder uitmaken of er met een warmtepomp of cv-ketel wordt verwarmd? Ik mocht van de vloer leverancier(die ook gefreesd hebben) er 35 graden door pompen. De vraag is dan misschien of het huis warm genoeg blijft op hele koude dagen, maar dat zal bij een cv installatie niet anders worden omdat er toch niet meer warmte de vloer ingepompt mag worden? Of zie ik hier iets over het hoofd?
Of bedoel je dat ik 90m2 vloerverwarming heb liggen, ik uit kom op 80 afgifte W/m2(nog verder in vediepen of dat getal klopt). Ik dan een installatie moet nemen die 90x80= 7200W kan opbrengen. Dus zeker een 7KW warmtepomp en met nog wat ruimte voor boven om t33 te kunnen plaatsen riching een 8-9KW machine moet gaan?
lbreman schreef op donderdag 16 november 2023 @ 17:31:

Zie de Pana en LG monoblocs topic voor de verschillen. Ik zou in jouw geval zelf voor de 7kW Pana gaan.

Succes met de overwegingen!
Ah ik had al regelmatig in het LG topic gekeken, de Panasonic nog niet. Daar net begonnen, het eerste wat met opvalt is dat de Panasonic modulair zijn? Dat was ik bij de LG nog niet tegengekomen. Weet niet zeker of ze het over de J serie hadden, maar las dat ze allemaal kunnen terugschakelen naar iets rond de 2KW, als ik dan bijv. zelfs voor de WH-MDC09J3E5 ga heb ik dus wel de extra capaciteit mocht ik die nodig hebben, maar bijv. pendelen zal bij die 9kW niet eerder plaats vinden dan dat het bij de 5 of 7kW variant zou plaatsvinden?
Proton_ schreef op donderdag 16 november 2023 @ 21:20:
Dit klinkt alsof elke warmtepomp die 7 kW bij -10 kan leveren gaat voldoen. Je kan bijvoorbeeld de ketel laten hangen tot je gespaard hebt voor een warmtepompboiler.
Tot nu toe lijkt dat wel de meest zekere optie en kan ik nog even doorsparen voor de boiler(die eerste stap zou al veel beparen komende maanden)

Een aantal foto's toegevoegd van de situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PveDL2UGBhY2w10_4weVF3lbg_g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q2hq6IV51PEiZ62eJT9i152z.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5E_9NGwvyUSSJZlDYniGo4wrvq8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dxpi4jQUG0XBCtsDK9uUWXhK.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eQjMkK9vxTjY7Lgnxa4zLCNmOpQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MYr0TtCQ7BEkS1wVklawH53m.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L-VAB7YT-uZ4FRa1OPn0_u6AbmE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0JwB7yyW8iNCn59AhRHkVgtC.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lbreman
  • Registratie: November 2018
  • Niet online
BulMi schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 13:05:
[...]
Ah ik had al regelmatig in het LG topic gekeken, de Panasonic nog niet. Daar net begonnen, het eerste wat met opvalt is dat de Panasonic modulair zijn? Dat was ik bij de LG nog niet tegengekomen. Weet niet zeker of ze het over de J serie hadden, maar las dat ze allemaal kunnen terugschakelen naar iets rond de 2KW, als ik dan bijv. zelfs voor de WH-MDC09J3E5 ga heb ik dus wel de extra capaciteit mocht ik die nodig hebben, maar bijv. pendelen zal bij die 9kW niet eerder plaats vinden dan dat het bij de 5 of 7kW variant zou plaatsvinden?
Het gaat inderdaad om de J-series. De 5, 7 en 9 kunnen even ver terugmoduleren, naar ca. 600W elektrisch vermogen.

LG monoblocs zijn qua principe hetzelfde en zeker geen slechte apparaten, maar hebben (afgaande op de betreffende topics) meer moeite met het Nederlandse klimaat. Verder zit er geen standaard backup heater in meen ik.

www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Runner15
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:03
BulMi schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 13:05:
[...]

Ah die tabellen zijn nieuw voor mij, maar vloerverwarming is inderdaad hoh 10cm ingefreesd(niet gemeten, maar wat ik heb gezien zaten ze hier dicht in de buurt) en na het dichtsmeren en egaliseren een pvc vloer op geplakt. Maar voor dit deel zal het minder uitmaken of er met een warmtepomp of cv-ketel wordt verwarmd? Ik mocht van de vloer leverancier(die ook gefreesd hebben) er 35 graden door pompen. De vraag is dan misschien of het huis warm genoeg blijft op hele koude dagen, maar dat zal bij een cv installatie niet anders worden omdat er toch niet meer warmte de vloer ingepompt mag worden? Of zie ik hier iets over het hoofd?
Of bedoel je dat ik 90m2 vloerverwarming heb liggen, ik uit kom op 80 afgifte W/m2(nog verder in vediepen of dat getal klopt). Ik dan een installatie moet nemen die 90x80= 7200W kan opbrengen. Dus zeker een 7KW warmtepomp en met nog wat ruimte voor boven om t33 te kunnen plaatsen riching een 8-9KW machine moet gaan?
[...]
Pvc is mooi voor je afgifte 👍🏻

Wat je zegt over dat verschil tussen ketel en warmtepomp is wat. Beiden kunnen 35 graden maken dus dat zie je goed.

En inderdaad, zo berekend is dat goed. 80W/m2 is wat hoog met een lage aanvoertemperatuur die je met een warmtepomp wil, maar die redenering is juist.

• BulMi
Iedereen bedankt voor de reacties.
In iedergeval bevestiging dat all electric wel moet kunnen. De offertes van 9.000 - 15.000 euro voor voornamelijk hybride oplossingen heb ik dan ook weggestreept.

Mocht ik het laten doen is eigenlijk alleen Adlar castra met de 6kw overgebleven om het uit te besteden. Daarnaast wacht ik nog op een offerte van dbg-energy voor een LG monoblock oplossing.

Bij het zelfplaatsen zit ik dan nog te twijfelen tussen LG en Panasonic. Over beide merken is veel te vinden hier op het forum en daar ben ik nog een beetje aan het doorlezen. Vooral aansluitschema en welke extra dingen er nog bij komen zoals vuilafscheiders en dergelijke.
Misschien dat het totaal niet nodig is, maar in eerste instantie neig ik toch naar een 3fase pomp zoals de LG-HM093MR-U44 of de Panasonic WH-MXC09J3E8

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 18:15

Jan2023

KISS

Mooi die verdeler van je vvw

Alleen jammer dat ze niet even de moeite hebben genomen om de drukmeter en ontluchter aan de rechterzijde om te zetten naar links.
Dan had je de nodige bochten minder gehad , met een WP straks wil je min mogelijk van die dingen i.v.m. herrie ( stromingsgeluid) in je leidingwerk.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Pagina: 1