Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe22
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-07 21:45
De afgelopen drie jaar hebben we ons huis beter geïsoleerd waar mogelijk (hr++ glas, extra spouw en dak isolatie). Verder hebben we centrale WTW ventilatie aangelegd. Dat heeft ons gasverbruik van 1000m3 verlaagd naar 532m3. Twee onder 1 kap, 120m2.
Nu willen we graag de volgende stap zetten: een warmtepomp.

Historisch gasverbruik: 532 m³/jaar (winter '22/23, van april 2022 tot april 2023). Met in de zomer gemiddeld 8m3 per maand voor SWW. Het warmteverlies van onze woning is ongeveer 110 W/K, wat een 3,2 kW vermogen bij -10 zou vragen. Dit komt ook overeen met gasverbruik en graaddagen berekening. Wel verwarmen we nu vooral onze woonkamer en de slaapkamers niet. Met opgroeiende kinderen kan dat nog veranderen, iets waar we graag wat extra vermogen voor beschikbaar houden.
Afgiftesysteem:
- Geen vloerverwarming, ook even geen optie om nu aan te leggen.
- 9 radiatoren, totale afgifte bij 40 graden 4,6 kW, waterinhoud onbekend, maar zeker geen 50/60 liter. Momenteel ook een Evohome zone systeem, maar daar ben ik al mentaal afscheid van aan het nemen. Het plan is alle dikgedrukte radiatoren standaard open te zetten. Alle radiator kranen hebben dynamische debiet regeling, dus waterzijdig inregelen is mogelijk. Zie hieronder voor meer details:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dL1RyqWKDrBsHJKk7kyIlzstNyc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lW0mw3oV5eNpA1xmnyxE6vDc.png?f=user_large
SWW:
Momenteel is er geen DWTW, maar als we de badkamer gaan vernieuwen is dat wel een wens. Het zou ook moeten kunnen. Momenteel gebruikt de douche 9 L/min. En douchen we beperkt.
Op zolder 2 mogelijke punten voor een boiler, maar schuin dak geeft wel een hoogte restrictie. Optie 1 heeft de voorkeur, anders optie 2, maar dat is meer in het zicht en een “sta in de weg”. Boiler inhoud: nu 2 volwassen en 2 kinderen (3 en 0), maar die worden snel groot. Daarom willen we graag een 250L of 300L vat. Plan voor nu is een verticaal OSO vat of een horizontale itho.
Punt van aandacht is de kanaalplaat vloer (overspanning 6 meter, 20cm dik, dycore). De bouwtekeningen gingen destijds uit van een nuttige belasting van 150kg/m2, maar volgens mij moeten deze platen veel meer kunnen dragen. Er is wel dat de kachelpijp er doorheen is geboord, mogelijk door een wapeningsdraad (vorige bewoners). Een constructeur gaf aan daar zelf niet aan te kunnen rekenen en dat mogelijk dycore kan helpen. Evt is optie 3 een liggend vat, dat blijft wel onder de 150kg/m2 en kan over twee platen verdeeld worden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lEwntKWfoF1ltke1QdL5XFFsLms=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Lxdz4t6ZIxNZpqybYcM1j9MH.png?f=fotoalbum_large
Koelen
We willen graag een beetje kunnen koelen in de zomer. Vooral op de slaapkamer op zolder en de werkkamer. Op zolder zit straks al een Jaga Tempo, plan is om die ook in de werkkamer en woonkamer te plaatsen met DIY Heatboost DBE. Hopelijk geeft dat voldoende vermogen om pendelen te kunnen voorkomen. Mooie bijkomstigheid is dat de aanvoer temperatuur in de winter weer lager kan.
Warmtepompvoorkeur:
Het eerste plan was een Panasonic J serie 5 of 7 kW, in combinatie met Heisamon. Maar nu toch aan het twijfelen over een ITHO Amber van 6,5 kW.
Wie gaat het installeren?
Ik ga het zelf installeren, als je een wtw met alle buizen door je huis kunt vlechten, moet een warmtepomp ook wel lukken 😊
In de tuin heeft niet onze voorkeur (geen handige plek). Aan de zijgevel boven de garage en carport lijkt de beste optie. Dit is een muur op het westen. (ventilatie pijpje is aan de onderkant dicht). Het zwarte rooster is de aanzuiging van de wtw ventilatie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_FCjQE6hwCgAltVvZG7H6ophxQY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E0zaLiRFN4VviGJ3e4MS0TBV.jpg?f=fotoalbum_large
Twijfel nog wel tussen ophangen aan de muur of plaatsen op het dak (hout+bitumen). Zie hier ook de twijfel over de Amber omdat die minder geluid en trillingen zou maken. Verder is de Amber ook wel mooier om tegen aan te kijken. De Amber met de aanbeveling van itho om de unit 30 uit de muur te plaatsen komt ie wel >50 cm uit de muur, wat een vergunning zou vragen als ik het goed begrijp.
Leidingen zouden over de buitengevel gaan en dan naast de zwarte wtw inlaat naar zolder achter de knieschotten. Hier is de hoofdleiding zo bereikt. Serie buffervat zou dan op de plek van de huidige CV komen.
Schema
Zie hieronder voor het water schema plan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j4w6PYH29aMvC-XHjPRs3wCPII4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/o23TdjvFnyJIU8XH4TXAkdKI.png?f=fotoalbum_large

Mede gebaseerd op het topic van blb4, waarvoor dank 😊

Vragen:
- Zouden jullie de Amber of Panasonic aanraden in deze situatie?
- Wat is de beste montage methode voor de opstelplaats? Hangen aan de muur of staand op het platte dak?
- Zie ik nog iets over het hoofd of andere tips?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 1986520

Zo’n laag gasgebruik, 20% daarvan voor warm water, en geen vloerverwarming….. eerste vraag is waarom?

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 1986520 op 13-11-2023 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Amber of Panasonic?
Met slechts radiatoren zou ik denk ik voor een Pana gaan vanwege het goede modulatiebereik.

Hangen aan de muur of staand op het platte dak?
Een opstelling op plat dak of aan de muur heeft zo z'n risico's.
In beide gevallen kun je last hebben van trillingen. De beste van de twee is nog aan de muur (met goede veerdempers desnoods).

Andere tips:
  1. Wellicht een open deur, maar zorg voor goede leidingdiameters, en beperk het aantal reducties in de vorm van knietjes en data soort dingen (als het mogelijk is). Het geeft niet meteen problemen, maar hiermee voorkom je de kans op ruis, en heeft de pomp het makkelijker.
  2. Overweeg op de belangrijke plekken de radiatoren te vervangen voor dikke T33's. Dat ga je eruit halen over de tijd heen, want dan stookt de wp efficienter. Sowieso allemaal open zetten, dat vind de warmtepomp fijn, en dan heb je ook meer systeeminhoud. (Voor systeeminhoud mag je ook de leidinginhoud meerekenen.)
  3. Radiatoren komen nog weleens goedkoop langs op marktplaats

[ Voor 7% gewijzigd door verkeerslicht op 13-11-2023 21:02 ]

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:02
Waarom de opmerking over vloerverwarming? Even uitgaande dat de afgifte berekeningen kloppen is er een maximale Ta van 40 graden nodig.... Wat is het probleem daarvan?

Met een paar fannetjes kan het nog lager...

@boe22 Je debiet is wel aan de lage kant. Warmtepompen willen nog wel eens meer debiet kwijt kunnen.
Ontwerpflow van Amber 65 is al 1200l/u
Sommige kranen kunnen beperkt debiet... (normale e-clipse zijn 150l/u bijvoorbeeld)

Let op dat er bij -10 genoeg vermogen over blijft. Amber 65 is dan 3,6kW. Wat mij betreft moet je gewoon je hele huis warm kunnen houden.

[ Voor 8% gewijzigd door Ronald op 13-11-2023 20:58 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik heb onlangs bij bekenden een Panasonic K serie geinstalleerd

Daar heb je geen expansievat nodig, die zit in de binnenunit, zo ook het magneetfilter.
Ook heb ik een 6bar inlaatcombinatie gebruikt voor het tapwater, zodoende is een sww expansievat ook niet nodig.

Koelen kan niet met "stalen" radiatoren. Daar ga je vast een keer condens op krijgen met roest tot gevolg.
Neem gewoon een airco. Je buitenmuur is perfect om boven te komen. (de aircos op de foto is niet mijn ophangwerk)

Ik heb hem aan de muur geplaatst met geluids dempende pluggen in de muur en op rubbers.
Die condensor is vrij groot, ik vond hem aardig stil (draait pas sinds een ruime week, dus nog niet echte kou gezien)

Alles draait op radiatoren (sommigen met fans), ik heb er niks aan versteld, tov de ketel.
De tijd zal het uitwijzen of het allemaal werkt. (ze gebruiken nog veel de 2 aircos, als gewoonte denk ik)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tkTQJJLQKeg1MsjiVPOOrZG7a0s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7vhhNb7WLXVly6bRX0vVlbrw.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lMNMZhch8PqHhqWPiePodFHxcU0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eVwT5JZR5bT8uG9x2PE3puPE.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QmZhdMiDgkuwtypXIBuazGFgT5E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eGb6lCR7J5dZEoEEi3KXEY4h.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HTQaM17WVxsrqIVMDK8gUfxhXiE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y5Uh38LCThL1wujDE4cBT0Rj.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0ywqzTs7k1Jfa12g6wYJaqeaiD4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2vOqp6tv2cAZ62dR44NVPi83.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i37ZJRF1bctdX2ZmE0KabT4Amlw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hNpYUO0Rlq0NN9k5R8p1yQwk.jpg?f=fotoalbum_tile

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan011
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10-07 08:46
Koelen over radiatoren dan heb je grote kans op oneens vorming. Ik heb nog nooit gehoord dat dit ergens goed gaat?

Verder als je hybride opstelling wilt, ben ik groot voorstander om een pompgroep te gebruiken, en deze andersom aan te sluiten. Ketel en Warmtepomp op de groepen, en je afgifte op de aanvoer kant. Zo heb je hydraulisch nooit problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe22
Amber of Panasonic?
Met slechts radiatoren zou ik denk ik voor een Pana gaan vanwege het goede modulatiebereik.
Waar zit dat dan in, snelheid? Ik begreep dat een Pana J serie 5kW terug kan naar 2,5 kW, van de Amber is dat 2,3 kW volgens itho.
Hangen aan de muur of staand op het platte dak?
Een opstelling op plat dak of aan de muur heeft zo z'n risico's.
In beide gevallen kun je last hebben van trillingen. De beste van de twee is nog aan de muur (met goede veerdempers desnoods).
Dit was de 2e reden om toch naar de Amber te kijken.
Andere tips:
Wellicht een open deur, maar zorg voor goede leidingdiameters, en beperk het aantal reducties in de vorm van knietjes en data soort dingen (als het mogelijk is). Het geeft niet meteen problemen, maar hiermee voorkom je de kans op ruis, en heeft de pomp het makkelijker.
Op zolder waar alles samenkomt qua buizen wilde ik de diameters inderdaad vergroten. De rest kijk ik even aan, mocht het veel ruis gaan geven dan kan de woonkamer evt ook via de leidingschacht en de kruipruimte met een dikkere diameter.
Overweeg op de belangrijke plekken de radiatoren te vervangen voor dikke T33's. Dat ga je eruit halen over de tijd heen, want dan stookt de wp efficienter.
T33 gaat helaas niet passen onder de vensterbanken en worden dingen waar je te vaak tegenaan gaat stoten. (Vensterbanken zijn nu ook een "speeltafel") Als alternatief wilden we kijken naar Jaga Tempos met ventilatoren.
@boe22 Je debiet is wel aan de lage kant. Warmtepompen willen nog wel eens meer debiet kwijt kunnen.
Ontwerpflow van Amber 65 is al 1200l/u
Sommige kranen kunnen beperkt debiet... (normale e-clipse zijn 150l/u bijvoorbeeld)
Ik zag in de handleiding dat de Amber tot 3,2 kW gaat voordat hij terugmoduleert. Dat zou dus iets qua capaciteit uitbereiding vragen. Welke flow hoort bij die 3,2 kW? Want 3,2 kW met 1200 l/h geeft volgens mij maar een dT van 2,3. En in hoeverre helpt een bypass met dit soort zaken? Ik neem aan dat de pomp op een gegeven moment toch ook terugmoduleert (stuur je op dT of is de pompsnelheid vast?)

Alle kranen zijn de Eclipse 300, dus dat geeft wat meer speelruimte.

Wat betreft koelen: ik weet dat dit niet werkt met stalen radiatoren, maar het zinnetje dat we dan eerst daar ook Jaga Tempo's met ventilatoren plaatsen valt blijkbaar onvoldoende op ;) . Het koelen is in deze discussie wat mij betreft van secundair belang. Leuk als het lukt, anders kunnen we idd altijd nog een airco ophangen, als dat hier thuis door de ballotage commissie komt....

@AUijtdehaag: de Panasonic K binnenunit past helaas niet op de plek van de CV qua diepte, dan kom je de rest van de zolder niet meer op.

[ Voor 4% gewijzigd door boe22 op 13-11-2023 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Hoe groot wordt je boilervat met het monobloc?

Je hebt ze ook zonder bufferboilervat
https://www.climamarket.eu/nl/panasonic-kit-wc05k3

[ Voor 27% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-11-2023 23:22 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-02 00:45
@verkeerslicht

Amber of Panasonic?

Zijn bij mij ook 2 opties.
Heb wel met name vloerverwarming.
Boven gebruiken we amper.
Het Amberforum lees ik dagelijks.
In Panasonic ben ik niet zo goed thuis
Als ik ga voor simpele techniek zou een 9J een simpele betrouwbare keus zijn.
Maar koop ik dan geen "oude techniek"?
Verder heb ik eigenlijk geen moed meer om weer van vooraf een heel forum te moeten lezen.
Is daar een samenvatting van met alle ins en outs? Ik zie oa iedere keer Heisamon staan maar dat zegt me niets.
Het gaat bij mij om een vervanging van een LG monoblock van 12kW welke teveel vermogen heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

buffervat, expansievat, bypass allemaal weg en gewoon de radaitoren in de woonkamer (en andere plekken waar je altijd warmte wilt) helemaal open blokkeren zodat ze niet meer dichtkunnen en debiet afregelen met je eclipsen. als je eenmaal ingeregeld bent hoef je niks meer te doen en staat alles gewoon constant open.

gewoon de panasonic nemen.

en ja, met radiatoren is een Dt van 2 a 3 niet eens raar als je beetje liters erdoor drukt.

[ Voor 17% gewijzigd door flippy op 14-11-2023 00:23 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
boe22 schreef op maandag 13 november 2023 @ 22:00:
[...]

Waar zit dat dan in, snelheid? Ik begreep dat een Pana J serie 5kW terug kan naar 2,5 kW, van de Amber is dat 2,3 kW volgens itho.
En zegt Itho ook iets over bij welke buitentemperatuur dar is? Want het gaat om het scenario 10-15°C buitentemperatuur. 2,3kW in de spec is anders van geen betekenis. Lees anders het Amber topic na op dat gebied, en stel desnoods de modulatie-vraag daar. Ik lees daar vooral dat de compressor niet zo graag op een laag toerental draait.

De Pana heeft zich gewoon bewezen wat dat betreft. Een 5J doet 5kW bij -10°C (en geeft de Amber het nakijken) maar pruttelt ook rustig op 400watt elektrisch op de mildere dagen. De ervaringen hier op Tweakers zijn daar eenduidig in.
Dit was de 2e reden om toch naar de Amber te kijken.
Amber stiller? Dat zou kunnen. Durf ik geen oordeel over te vellen. Maar het risico blijft bestaan in beide gevallen. Kan de pomp alternatief niet ergens in de tuin?
Op zolder waar alles samenkomt qua buizen wilde ik de diameters inderdaad vergroten. De rest kijk ik even aan, mocht het veel ruis gaan geven dan kan de woonkamer evt ook via de leidingschacht en de kruipruimte met een dikkere diameter.
(y)
T33 gaat helaas niet passen onder de vensterbanken en worden dingen waar je te vaak tegenaan gaat stoten. (Vensterbanken zijn nu ook een "speeltafel") Als alternatief wilden we kijken naar Jaga Tempos met ventilatoren.
Jammer...
Jagas met ventilators kunnen wel werken inderdaad. Let wel dat de systeeminhoud (defrostcapaciteit) wel afneemt hiermee. En fans kunnen evt. ook onder je radiatoren.
Ik zag in de handleiding dat de Amber tot 3,2 kW gaat voordat hij terugmoduleert. Dat zou dus iets qua capaciteit uitbereiding vragen. Welke flow hoort bij die 3,2 kW? Want 3,2 kW met 1200 l/h geeft volgens mij maar een dT van 2,3. En in hoeverre helpt een bypass met dit soort zaken? Ik neem aan dat de pomp op een gegeven moment toch ook terugmoduleert (stuur je op dT of is de pompsnelheid vast?)
Moduleren is in basis het regelen van de compressor. Ik snap daarom niet geheel je eerste opmerking. 3,2kW is al teruggemoduleerd.
Deze vraag zou je in het Amber-topic/Pana topic kunnen stellen. Hoe een wp precies regelt is verschillend per merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe22
verkeerslicht schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 07:07:
[...]

En zegt Itho ook iets over bij welke buitentemperatuur dar is? Want het gaat om het scenario 10-15°C buitentemperatuur. 2,3kW in de spec is anders van geen betekenis. Lees anders het Amber topic na op dat gebied, en stel desnoods de modulatie-vraag daar. Ik lees daar vooral dat de compressor niet zo graag op een laag toerental draait.

[...]

Moduleren is in basis het regelen van de compressor. Ik snap daarom niet geheel je eerste opmerking. 3,2kW is al teruggemoduleerd.
Deze vraag zou je in het Amber-topic/Pana topic kunnen stellen. Hoe een wp precies regelt is verschillend per merk.
Dat de Panasonic zich ondertussen bewezen heeft is idd een goed argument.

Ik bedoelde dit stukje uit de handleiding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T-a4cvyWIMo0xCoHfqVr50pBXy4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/awVmeaOldt1bfvhI9zNR9dzp.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zal vanavond eens het Amber topic doorspitten op dit onderwerp en anders de vraag daar stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
@boe22 Dit is wat ik er van kon vinden: flippy in "Itho Daalderop Amber"

Verder zegt de spec inderdaad iets over laaglast 2,3kW bij 12°C, met een COP van 6,5. In dat geval zou dus het elektrisch verbruik 360Watt zijn.
Als dat klopt is dat niet slechter dan wat Panasonic doet. Maar ik zou het toch even peilen in het Amber topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
montebaldo55 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 00:06:
@verkeerslicht

Amber of Panasonic?

Zijn bij mij ook 2 opties.
Heb wel met name vloerverwarming.
Boven gebruiken we amper.
Het Amberforum lees ik dagelijks.
In Panasonic ben ik niet zo goed thuis
Als ik ga voor simpele techniek zou een 9J een simpele betrouwbare keus zijn.
Maar koop ik dan geen "oude techniek"?
Verder heb ik eigenlijk geen moed meer om weer van vooraf een heel forum te moeten lezen.
Is daar een samenvatting van met alle ins en outs? Ik zie oa iedere keer Heisamon staan maar dat zegt me niets.
Het gaat bij mij om een vervanging van een LG monoblock van 12kW welke teveel vermogen heeft
Qua techniek verandert er niet veel. Je ziet dat veel fabrikanten overstappen op propaan, want "groen" is in, en men verkoopt daar rustig bij dat het ook een superieur koelmiddel is (wat nergens uit blijkt in de praktijk). Verder worden de warmtepompen wel wat mooier om te zien, en dat geldt ook voor de bedienings-units. Er komen wat nieuwe functies bij, zoals dynmische stooklijnen, anticiperen op de binnentemperatuur etc. Maar vooruitgang op gebied van werking/efficiëntie is er niet echt.
Ik heb zelf te snel een keuze gemaakt zonder me goed te verdiepen, en heb een Chinese warmtepomp. Eerlijk is eerlijk, dat bevalt me nog best wel goed eigenlijk, maar ik zou nu eerder voor een Panasonic kiezen omdat die bij veel forumleden heel goed uit de bus komt qua prijs/prestaties (zoals minimaal vermogen, maar ook het vermogen wat er over blijft bij de echte lage temperaturen). Die keuze is overigens gebaseerd op een monoblock. Anders zou Mitsubishi een even goede keuze zijn.

De beste samenvatting die er is is:
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic
En ook:
Grolsch in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"

In het laatste topic zou je eens de gepinde posts kunnen bekijken. Daar staan gebruikers-prestaties in. Daar zie je vooral in dat de WP's (oudere en nieuwere technieken) nauwelijks voor elkaar onder doen.

Pagina: 1