• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15:05

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

ZonnigY schreef op woensdag 15 november 2023 @ 21:40:
[...]

Klopt wel een deels. Er blijft 13 kW over bij -10. Alsnog een grote overshoot. Ik ga m maar eens uithoren.
Het verhaal wat je schetst (zo'n overcapaciteit en daarmee gemoeide extra kosten) is waarom ik relatief huiverig ben over medeTweakers die tegen mij zeggen 'je huis heeft zo'n kleine warmtevraag, gooi er een Panasonic in en je bent klaar voor 4000 euro'. Er komt woensdag een partij kijken om een offerte te maken voor een lucht/water met SWW nadat ik meedere offertes heb laten maken voor L/L oplossingen. Als ik dan zie wat voor absurde combinaties die L/L boeren mee komen dan vraag ik mij echt af waar ik een installateur ga vinden die gewoon realistische machines voorstelt tegen redelijk normale prijzen.

Maar ja, mocht iemand tips hebben in regio Zuid-Limburg, ik hou me aanbevolen (eventueel via PM natuurlijk).

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• Kuusj

Kuusj

-

[ Voor 99% gewijzigd door Kuusj op 16-11-2023 15:12 ]

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:12
Naalroc schreef op donderdag 16 november 2023 @ 15:08:
[...]

Die linker is dus altijd losneembaar, de rechter niet.
Dat is niet het enige verschil, de linker is vlakdichtend, met een pakking dus.
De rechter versie is als het goed is licht taps en moet met hennep/teflon oid worden afgedicht.

De linker heeft idd een losse moer en de pakking zit er al in. Je moet er wel een tweede pakking bij kopen om hem vast te zetten.

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 18:16
ASW1 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 15:31:
[...]

De rechter versie is als het goed is licht taps en moet met hennep/teflon oid worden afgedicht.

De linker heeft idd een losse moer en de pakking zit er al in. Je moet er wel een tweede pakking bij kopen om hem vast te zetten.
Ik denk dat het "vlakdichtend" slaat op de flens/moer aan de kant van de buis. De draad lijkt me identiek, in beide gevallen moet je die met hennep monteren (ben geen fan van teflon bij zulke grote maten, dat blijkt toch altijd weer te lekken).

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:37
Precies, want dat is de enige manier waarop een flensmoer kan afdichten!
En idd, geen PTFE tape, da's voor gas!

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Die heb ik inderdaad gemist, maar @Tomexergie heeft ook nooit een overzicht geplaatst toch over die periode :?

Ik zie hem in ieder geval niet.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Grolsch schreef op donderdag 16 november 2023 @ 16:00:
[...]

Die heb ik inderdaad gemist, maar @Tomexergie heeft ook nooit een overzicht geplaatst toch over die periode :?

Ik zie hem in ieder geval niet.
@Tomexergie neemt ze wel mee in de komende resultaten:
Tomexergie in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• Knopsje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:44
Bedankt allemaal voor de duidelijke reacties! De linker is dan het meest flexibel omdat die dus weer makkelijk losgehaald kan worden.
ASW1 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 15:31:
[...]

Wat bedoel je met een tweede pakking om hem vast te zetten? Stel ik gebruik die koppeling om van 26x3 MLB naar dit magneetfilter te gaan, waar komt die tweede pakking dan nog?
Afbeeldingslocatie: https://www.heima24.de/shop/images/products/gallery/detail/CF545305_2.jpg

• ASW1
Blihi schreef op donderdag 16 november 2023 @ 15:49:
[...]

Ik denk dat het "vlakdichtend" slaat op de flens/moer aan de kant van de buis.
Ja, maar ook op de kant van de moer waar je tegenaan kijkt op het plaatje; die is breed en vlak en bedoeld voor afdichting met een losse pakkingring.

Verschil is dat bij niet-vlakdichtende koppelingen er vaak kleine inkepingen op de draad zitten zodat hennep of teflon beter blijft hangen wanneer je dat eromheen legt.

• verkeerslicht
  • Niet online
Knopsje schreef op donderdag 16 november 2023 @ 16:07:
Bedankt allemaal voor de duidelijke reacties! De linker is dan het meest flexibel omdat die dus weer makkelijk losgehaald kan worden.

[...]

Wat bedoel je met een tweede pakking om hem vast te zetten? Stel ik gebruik die koppeling om van 26x3 MLB naar dit magneetfilter te gaan, waar komt die tweede pakking dan nog?
[Afbeelding]
Tussen het vuilfilter en de nippel wil je nog een pakking hebben. Maar dan moet het vuilfilter zich daar wel voor lenen. Oftewel daar moet een vlakke kant zitten aan de binnenzijde waar de pakking tegenaan komt te zitten.
Dat nippel is aan twee kanten vlak, en dus geschikt voor een pakking.

Maar begrijp ik goed dat je de hele installatie met 26x3 gaat uitvoeren?

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 09:35

Jan2023

KISS

Beetje offtopic:

Ik heb nu ook een warmtepomp op propaan ( R290) in huis staan .
Een AEG warmtepompdroger.
En daar wordt niks gezegd over een veiligheidszone in tegenstelling tot de Amber
,-)

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• Knopsje
verkeerslicht schreef op donderdag 16 november 2023 @ 16:19:
[...]

Tussen het vuilfilter en de nippel wil je nog een pakking hebben. Maar dan moet het vuilfilter zich daar wel voor lenen. Oftewel daar moet een vlakke kant zitten aan de binnenzijde waar de pakking tegenaan komt te zitten.
Dat nippel is aan twee kanten vlak, en dus geschikt voor een pakking.

Maar begrijp ik goed dat je de hele installatie met 26x3 gaat uitvoeren?
Hmm dus eigenlijk moet je per aansluiting kijken wat de andere kant is (vlak of niet-vlakdichtend) en daar dan ofwel de linkse ofwel de rechtse koppeling voor nemen?
Wil inderdaad alles met 26x3 uitvoeren, heb een 5kW Panasonic gepland en daarvoor was hier hier het advies dat 32x3 niet nodig was.

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Jan2023 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 16:29:
Beetje offtopic:

Ik heb nu ook een warmtepomp op propaan ( R290) in huis staan .
Een AEG warmtepompdroger.
En daar wordt niks gezegd over een veiligheidszone in tegenstelling tot de Amber
,-)
er zit iets van 100 gram in of zo. dat is ruim onder de grens wat een gevaar oplevert.

je koelkast heeft waarschijnlijk ook propaan of butaan erin zitten.
Knopsje schreef op donderdag 16 november 2023 @ 16:36:
[...]

Hmm dus eigenlijk moet je per aansluiting kijken wat de andere kant is (vlak of niet-vlakdichtend) en daar dan ofwel de linkse ofwel de rechtse koppeling voor nemen?
Wil inderdaad alles met 26x3 uitvoeren, heb een 5kW Panasonic gepland en daarvoor was hier hier het advies dat 32x3 niet nodig was.
nodig? nee. maar het voorkomt stromingsgeluid en verlaagt de weerstand en verhoogt je volume. als er geen fysieke belemmering voor is gewoon 32mm monteren waar het kan.

[ Voor 45% gewijzigd door flippy op 16-11-2023 16:38 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• FormallyUnknown
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 03-11 10:29
Na dit topic (en een aantal voorgangers) uitgepluisd te hebben ben ik er bijna met keuzes maken over mijn nieuwe afgiftesysteem en andere verduurzaming maatregelen. Ik kan alleen nog een beetje hulp en feedback gebruiken in dit topic dat ik heb gecreëerd met hulp van de FAQ. Ik hoop dat de kenners hier 5 minuten kunnen missen :P

• ASW1
[...]

Ja herkenbaar, ook hele avonden mee zoet geweest, op foto's is vaak niet goed te zien wat voor koppeling het precies is, in de tekst staat het ook niet en dan moet je soms bij de fabrikant gaan zoeken of er ergens een maattekening op de website staat.
En dan weet je het soms nog niet, pas als je de spullen op de gok besteld en in huis hebt kun je zien hoe het precies aansluit.
Bij mijn Caleffi (5/4) zat er een andere aansluiting op; losse draaibare kunststof wartels met rubber ringen.
Hoe het bij deze messing versie zitkan ik niet aan de foto zien.

• Knopsje
flippy schreef op donderdag 16 november 2023 @ 16:36:
[...]
nodig? nee. maar het voorkomt stromingsgeluid en verlaagt de weerstand en verhoogt je volume. als er geen fysieke belemmering voor is gewoon 32mm monteren waar het kan.
Ik ga op de bovenverdieping met T33 radiatoren werken en dan is 32mm over de muur wel heel erg lomp. Ik zou hooguit vanaf het platte dak van de aanbouw tot aan de trapkast met de vloerverwarming-verdeler in 32mm kunnen uitvoeren en dan vanaf daar verder met 26mm. Zou dat veel schelen qua stromingsgeluid en volume?
ASW1 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 16:41:
[...]

Ja herkenbaar, ook hele avonden mee zoet geweest, op foto's is vaak niet goed te zien wat voor koppeling het precies is, in de tekst staat het ook niet en dan moet je soms bij de fabrikant gaan zoeken of er ergens een maattekening op de website staat.
En dan weet je het soms nog niet, pas als je de spullen op de gok besteld en in huis hebt kun je zien hoe het precies aansluit.
Bij mijn Caleffi (5/4) zat er een andere aansluiting op; losse draaibare kunststof wartels met rubber ringen.
Hoe het bij deze messing versie zitkan ik niet aan de foto zien.
Heel herkenbaar inderdaad haha, ik ga nog maar eens even flink puzzelen...

[ Voor 38% gewijzigd door Knopsje op 16-11-2023 16:50 ]

• verkeerslicht
  • Niet online
[...]

Inderdaad, per aansluiting kijken wat er mogelijk/niet mogelijk is. Beiden zijn vlakdichtend, dus het maakt niet uit welke van de twee varianten gebruikt.

Belangrijk verschil blijft dat de ene los te halen is en de ander niet.

32x3 is meestal de standaard, dus ik werd getriggerd. Ik zou zeker wel het eerste stuk tot en met de vloerverwarming wel doen (waarom niet?). Qua kosten gaat het niet echt veel schelen. En je verlaagt de kans op stromingsgeluid als dat ding aan de slag gaat bij een defrost.
(beter voorkomen dan genezen)

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• Knopsje
Dat is inderdaad waar, dan ga ik het traject naar de trapkast en zolder toch uitvoeren in 32mm. Ik heb nu voor alle randzaken (magneetfilter, Kamstrup, vloerverwarming) steeds 1” aansluitingen aangehouden. Dat was voor 26mm ruim genoeg. Moet dat dan ook groter of zijn dat zulke kleine stukjes dat dat wel 1” mag blijven?

• lbreman
  • Registratie: November 2018
  • Niet online
Kuusj schreef op donderdag 16 november 2023 @ 15:10:
[...]

Het verhaal wat je schetst (zo'n overcapaciteit en daarmee gemoeide extra kosten) is waarom ik relatief huiverig ben over medeTweakers die tegen mij zeggen 'je huis heeft zo'n kleine warmtevraag, gooi er een Panasonic in en je bent klaar voor 4000 euro'. Er komt woensdag een partij kijken om een offerte te maken voor een lucht/water met SWW nadat ik meedere offertes heb laten maken voor L/L oplossingen. Als ik dan zie wat voor absurde combinaties die L/L boeren mee komen dan vraag ik mij echt af waar ik een installateur ga vinden die gewoon realistische machines voorstelt tegen redelijk normale prijzen.

Maar ja, mocht iemand tips hebben in regio Zuid-Limburg, ik hou me aanbevolen (eventueel via PM natuurlijk).
Sleutel je zelf aan de Kever '74? Dan kun je ook zelf een WP en WPB plaatsen, al dan niet met wat begeleiding. Wanneer je het Pana monobloc topic doorleest kom je alle pro's en cons tegen.

[ Voor 0% gewijzigd door lbreman op 16-11-2023 17:37 . Reden: Typo ]

www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR

• verkeerslicht
  • Niet online
Knopsje schreef op donderdag 16 november 2023 @ 17:22:
Dat is inderdaad waar, dan ga ik het traject naar de trapkast en zolder toch uitvoeren in 32mm. Ik heb nu voor alle randzaken (magneetfilter, Kamstrup, vloerverwarming) steeds 1” aansluitingen aangehouden. Dat was voor 26mm ruim genoeg. Moet dat dan ook groter of zijn dat zulke kleine stukjes dat dat wel 1” mag blijven?
Dat is geen probleem. 1 inch schroef is wijder dan perskoppeling 32x3. Wat meer van belang is bij appendages dat de drukval beperkt blijft. Zo had ik een tweewegkraan gekocht met 5/4" koppelingen, maar de doorlaat was 15mm. Maar een kamstrup 1" is prima, en dat vuilfilter gebruiken er hier ook meer geloof ik. En het zijn ook maar korte stukjes. Bij leiding gaat de afstand ook z'n tol eisen op gegeven moment

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05:05
Monitoring resultaat oktober 2023
Interessant is de toegevoegde elektriciteit voor DHW mei tm/sept . Door slim schakelen kunne de kWh elektriciteit door de PV panelen geleverd worden. De hoeveelheid valt tegen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n5Efbfui1zOLgbH2QubspfJc8PU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zsbO1fV25WzEZRvNXyvmVO3u.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p6Yf_XYnNbDmoxeQll-3wYxz9KY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ITngSOt4BESBqVoZGGDPhnGR.png?f=user_large

Nieuw merktopic speciaal voor de Remeha Elga Ace

Mijn ouders hebben besloten om een Elga Ace te laten installeren, driemaal raden wie die mag gaan finetunen...
Na de goede ervaringen in het Ecodan-topic en omdat er nog geen topic speciaal voor de Elga Ace was heb ik dat gelijk maar aangemaakt. Wellicht dat hier nog eigenaren van zo'n hybride systeem rondlopen die dat topic willen bookmarken en die willen helpen er een net zo succesvol topic als de vele andere merktopics van te maken?
Remeha Elga Ace Hybride Warmtepompen

[ Voor 4% gewijzigd door Andrehj op 16-11-2023 21:03 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Blihi schreef op donderdag 16 november 2023 @ 14:58:
Zo aan het plaatje te zien heeft de linker een losse moer met flens aan de kunststof kant en de rechter niet.
Bij de rechter moet je dus de buis die je er in perst kunnen draaien om hem vast te zetten, bij de linker kan dat onafhankelijk van elkaar draaien.
EDIT: Thanks @Naalroc
De linker is vooral losneembaar. Ik had die graag op een aantal plaatsen in mijn installatie gehad, maar mijn installateur was daar toen nog niets zo handig mee.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Kuusj schreef op donderdag 16 november 2023 @ 15:10:
[...]

je kan huiverig zijn maar als je een goede reden hebt waarom de koevlaas formule niet zou werken bij je zou ik dat graag willen weten.

de reden waarom je een heel simpel systeem geadviseerd krijgt is omdat het meestal heel simpel is. ;)

er is hier ook meer kennis aanwezig dan bij menig verkoper en hier is geen winstoogmerk in de adviezen.

niet vergeten dat die vent die langskomt voor een offerte een verkoper is, niet een "installateur" of een "adviseur". het is een verkoper en hou zijn verhaal in die context, hij is er om je wat te verkopen wat hem het meeste oplevert, niet wat het beste voor je is.

spoiler:
normale prijzen ga je niet krijgen, beste is om zelf een baco erbij te pakken.

[ Voor 22% gewijzigd door flippy op 16-11-2023 21:45 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• Kuusj

Kuusj

flippy schreef op donderdag 16 november 2023 @ 21:30:
[...]

je kan huiverig zijn maar als je een goede reden hebt waarom de koevlaas formule niet zou werken bij je zou ik dat graag willen weten.

de reden waarom je een heel simpel systeem geadviseerd krijgt is omdat het meestal heel simpel is. ;)

er is hier ook meer kennis aanwezig dan bij menig verkoper en hier is geen winstoogmerk in de adviezen.

niet vergeten dat die vent die langskomt voor een offerte een verkoper is, niet een "installateur" of een "adviseur". het is een verkoper en hou zijn verhaal in die context, hij is er om je wat te verkopen wat hem het meeste oplevert, niet wat het beste voor je is.

spoiler:
normale prijzen ga je niet krijgen, beste is om zelf een baco erbij te pakken.
Ik weet het, alleen ben ik zo’n piekerpiet in dit ‘soort’ dingen dat ik het eigenlijk gewoon zeker wil weten hoe het moet voordat ik eraan begin. Ondanks dat ik geen twee linkerhanden heb en dus echt wel wat kan. Maar een radiator vervangen heb ik bijv. nog nooit gedaan. Daarom heb ik er ook weinig vertrouwen in.

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:35

Carboy54

Duurzaamheid coach

Kuusj schreef op donderdag 16 november 2023 @ 22:17:
[...]

Ik weet het, alleen ben ik zo’n piekerpiet in dit ‘soort’ dingen dat ik het eigenlijk gewoon zeker wil weten hoe het moet voordat ik eraan begin. Ondanks dat ik geen twee linkerhanden heb en dus echt wel wat kan. Maar een radiator vervangen heb ik bijv. nog nooit gedaan. Daarom heb ik er ook weinig vertrouwen in.
Pas het wekelijks toe bij klanten en de formule is zeker betrouwbaar.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• Nico_GTR
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 29-10 12:12
Uiteindelijk is het best simpel. De initiële stap om te beginnen is wel lastig. Want ik moet toch niks beschadigen van dat dure spul.

• verkeerslicht
  • Niet online
[...]

Gewoon beginnen met die radiatoren. Dat is zeker wel te doen als je een beetje handig bent. Op een veilig moment buiten het stookseizoen, zodat niemand in de kou komt te zitten, en als het dan meevalt dan krijg je vanzelf vertrouwen in de volgende stap. Of niet, en dan weet je dat ook weer.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• verkeerslicht
  • Niet online
@Zwartoog, een COP van 8,17. Netjes hoor 8)

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:14
Zo, vannacht weer voor het eerst dit seizoen defrosts gehad. Jullie ook?

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:22

dof

Sunri5e schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 10:06:
Zo, vannacht weer voor het eerst dit seizoen defrosts gehad. Jullie ook?
Nee, het ging hier (050) vanmorgen om 06:00 wel even onder de 4 C en de verdamper sensor ging ook op -1 C , maar het was droog en dan is er geen defrost.

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

• Sunri5e
dof schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 10:32:
[...]

Nee, het ging hier (050) vanmorgen om 06:00 wel even onder de 4 C en de verdamper sensor ging ook op -1 C , maar het was droog en dan is er geen defrost.
Hier wel heel vochtig en mistig in het oosten van het land.

• verkeerslicht
  • Niet online
@Sunri5e Hier 3,2°C aangetikt met 99% luchtvochtigheid, maar ook geen defrost gehad.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• smaij
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:18
Sunri5e schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 10:47:
[...]

Hier wel heel vochtig en mistig in het oosten van het land.
Hier ook wel defrosts, denk dat de temp en vochtigheid net te laag was. Ook de omkasting helpt niet mee ivm aanzuigen eigen lucht. Maar heb daar wel de nodige voorbereidingen voor getroffen en hoop dat het een stuk minder is als toen ie net geplaatst werd.

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 04-11 20:03
ZonnigY schreef op woensdag 15 november 2023 @ 20:10:
Grrrr. Eindelijk een offerte. Warmteverlies berekening zegt 9000 watt nodig. Installateur komt met een 17kW! Warmtepomp 8)7
Zeker een Nibe ?
Installateur passeren dat is waarschijnlijk een oud cv ketel installateur en je wp project loopt uit op een fiasco als je niet zelf de stooklijn gaat verlagen.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:35

Carboy54

Duurzaamheid coach

koevlaas2 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 12:58:
[...]

Zeker een Nibe ?
Installateur passeren dat is waarschijnlijk een oud cv ketel installateur en je wp project loopt uit op een fiasco als je niet zelf de stooklijn gaat verlagen.
Standaard inclusief pendelfestijn😭

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 22:41
koevlaas2 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 12:58:
[...]

Zeker een Nibe ?
Nefit Bosch. Installateurs met verstand van warmtepompen zijn dunbezaaid helaas :/ . In gesprek zij hij wel zinnige dingen, dus dit viel ff tegen. We horen hem nog een keer uit en zoeken anders rustig verder.

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19:35
Tomexergie schreef op donderdag 16 november 2023 @ 20:31:
Monitoring resultaat oktober 2023
Interessant is de toegevoegde elektriciteit voor DHW mei tm/sept . Door slim schakelen kunne de kWh elektriciteit door de PV panelen geleverd worden. De hoeveelheid valt tegen.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dank weer voor dit overzicht @Tomexergie. Je doet dit nu al een paar jaar, en als ik zo door mijn oogharen heenkijk lijkt de gemiddelde COP ook flink te stijgen. Kan oktober-effect zijn, maar heb je weleens een paar jaar achter elkaar gezet?

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

• Tomexergie
Bram-Bos schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 15:51:
[...]

Dank weer voor dit overzicht @Tomexergie. Je doet dit nu al een paar jaar, en als ik zo door mijn oogharen heenkijk lijkt de gemiddelde COP ook flink te stijgen. Kan oktober-effect zijn, maar heb je weleens een paar jaar achter elkaar gezet?
Indaad is het interessant om een onderzoek te doen naar de gemiddelde COP .We doen dit meen ik al 6 jaar.
Ik heb ook de indruk dat de sCOP's omhoog gaan maar schijn kan bedriegen:
sCOP is afhankelijk van het weer en het afgifte systeem die steeds meer naar lagere Ta gaan door vloerverwarming en boosten van radiatoren. Daarbij zet ook de isolatie verder door.

In de specificaties staan de meeste WP's nog op COP(7/35)=4,6 en dat was 6 jaar geleden ook zo.

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:48
@Bram-Bos & @Tomexergie Zou het niet mooi zijn als iedereen zijn geproduceerde thermische energie dagelijks registreert bij MinderGas.nl ? Ik doe dat al jaren automatisch voor mijn gasverbruik mbv DSMR-Reader en ga dat zeker ook doen als ik overstap op een warmptepomp.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Grrrr. Eindelijk een offerte. Warmteverlies berekening zegt 9000 watt nodig. Installateur komt met een 17kW! Warmtepomp 8)7
Wat was je oude gasverbruik per jaar?
En wat was het gasverbruik (uit je slimme meter) per dag, gemeten op koude dagen en wat was toen de buitentemperatuur?
Veel kans dat daaruit een nog veel lager vermogen dan die 9 kW komt...

• Sunri5e
Wat voor een huis heb je wel niet? Hier een vrijstaande jaren 30 woning van 208m2 met nog deels enkel glas. Ik krijg het al 3 winters warm met een 6kw pomp.

• Nico_GTR
Soms ben ik net een klein kind met dat ding. 3 graden buiten, 20 graden in de woonkamer, aanvoer WP 38 graden. dT van 4,5 graad.

En prima COP. ☺️☺️

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HBHHuNekX1541mrl1-iXE4_o4b8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x9mAGoRFu7xow1VtcuSq0ejI.jpg?f=fotoalbum_large

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:21
[...]

Ik had ook nog nooit een knelkoppeling aangedraaid voor ik aan de warmtepomp begon. Wel gematigd handig, maar ook niet echt veel kluservaring (alleen met elektra wel vrij veel ervaring). Heb wel eens geprobeerd te sleutelen aan auto's en regelmatig lukte het niet (kon remschijven niet loskrijgen, kreeg brandstofsysteem niet ontlucht...).

Truc bij de warmtepomp was bij mij: eind april, aan het eind van het stookseizoen, de boel aftappen. Dan in alle rust aan de knutsel, in oktober hoeft het pas weer werkend te zijn. Als je het dan tussentijds even niet lukt, heb je genoeg tijd om het te overdenken en eventueel om hulp te vragen.

Maar ik vond het ook geen makkelijke stap hoor. Ik had eerst 5 offertes bij installateurs opgevraagd. Maar ik kreeg bijna geen enkele offerte (misschien dat ik te moeilijke vragen stelde?). Dus toen besloten om het toch maar zelf te doen.

Uiteindelijk vond ik het echt leuk om dit zelf te doen. Een lekker overzichtelijk systeem, zonder buffervat, wat je bij veel installateurs niet voor elkaar krijgt. Veel goedkoper. Ervaring opgedaan. Ik zou zeggen: lees je vooral in, en mogelijk krijg je er langzaam wel vertrouwen in.

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:40
Nico_GTR schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 20:19:
Soms ben ik net een klein kind met dat ding. 3 graden buiten, 20 graden in de woonkamer, aanvoer WP 38 graden. dT van 4,5 graad.

En prima COP. ☺️☺️

[Afbeelding]
Jaja, COP van 5,6 met zo'n aanvoertemperatuur, ik geloof er niets van :+ Lukt me in de zomer niet eens met een Ta van 38 graden. Ik zou je temperatuursensoren eens nakijken.

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 09:35

Jan2023

KISS

Sunri5e schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 20:15:
[...]

Wat voor een huis heb je wel niet? Hier een vrijstaande jaren 30 woning van 208m2 met nog deels enkel glas. Ik krijg het al 3 winters warm met een 6kw pomp.
De definitie van warm is heel persoonlijk.
😉

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
Even een kort vraagje aangezien het weer kouder wordt. Mijn binnenunit met bijbehorende buizerij staat in een verwarmde bijkeuken. Heeft het dan nog zin om de buizen achter de unit in te pakken met buisisolatie?

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:35
Aziraphale schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 22:17:
Even een kort vraagje aangezien het weer kouder wordt. Mijn binnenunit met bijbehorende buizerij staat in een verwarmde bijkeuken. Heeft het dan nog zin om de buizen achter de unit in te pakken met buisisolatie?
Nee, eerst de plaatselijke radiator dichtdraaien

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Nico_GTR
Zwartoog schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 22:02:
[...]

Jaja, COP van 5,6 met zo'n aanvoertemperatuur, ik geloof er niets van :+ Lukt me in de zomer niet eens met een Ta van 38 graden. Ik zou je temperatuursensoren eens nakijken.
Valt binnen specificatie en P1 geeft ook 1050 Wh aan. Ik heb geen reden om te geloven dat het niet waar is maar als je het anders vind nodig ik je graag eens uit op de koffie om me anders te overtuigen.
Aziraphale schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 22:17:
Isolatie heeft alleen zin voor de buizen van en naar je SWW-vat of als de binnenunit in een onverwarmde garage staat (wat ivm het warmteverlies sowieso niet zo handig is.)

• LacsapOV
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 20-10 22:06
Zwartoog schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 22:02:
[...]

Klopt inderdaad niet.
998 x 4190 x 4.5 x (13,2 / 60 / 1000) = 4140 en geen 4500

Dan nog is het prima. 👌

Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD

• LacsapOV
  • Laatst online: 20-10 22:06
.

[ Voor 99% gewijzigd door LacsapOV op 17-11-2023 23:21 ]

Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD

• ZonnigY
Sunri5e schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 20:15:
[...]

Vrijstaand 1900 huis van 250 m3, momenteel zonder isolatie van vloer en muren en oud dubbel glas.

@Andrehj Huidig gasverbruik 2500m3, 25 kuub op de koudste dag vorig jaar, zegt niet zoveel. We gaan voorzetwanden plaatsen met isolatie (nu zonder) en ons glas wordt allemaal hr++ en hr+++.

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-10 10:12

Superbeagle

Always smile

ZonnigY schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 23:21:
[...]

Vrijstaand 1900 huis van 250 m3, momenteel zonder isolatie van vloer en muren en oud dubbel glas.

@Andrehj Huidig gasverbruik 2500m3, 25 kuub op de koudste dag vorig jaar, zegt niet zoveel. We gaan voorzetwanden plaatsen met isolatie (nu zonder) en ons glas wordt allemaal hr++ en hr+++.
25 * 8 / 22 = 9 kW

2500 * 8 / 1650 = 12 kW

Ik zou iets rond de 10 kW nemen en genoegen nemen met een lager binnentemperatuur voor die ene dag per seizoen dat het echt koud is. Of dan COP 1 bijverwarmen.

• Tomexergie
RichieB schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 18:31:
@Bram-Bos & @Tomexergie Zou het niet mooi zijn als iedereen zijn geproduceerde thermische energie dagelijks registreert bij MinderGas.nl ? Ik doe dat al jaren automatisch voor mijn gasverbruik mbv DSMR-Reader en ga dat zeker ook doen als ik overstap op een warmptepomp.
Wie is iedereen en kan dat met zijn meters? De vraag om te automatiseren is al vaak gesteld.
Nu al moeite om maandelijks foutloos te werken. We doen alles zo eenvoudig mogelijk. Zelfs met de 2/4 gegevens worden er al fouten gemaakt is ik moet corrigeren. Volledig automatisch wordt een puinhoop en daardoor niet meer serieus te nemen. Maar ja als iemand dat wil proberen en op zich te nemen.

• Sunri5e
Jan2023 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 22:12:
[...]

De definitie van warm is heel persoonlijk.
😉
Hele BG 20,5 graden, slaapkamers 18 en de badkamer 21,5.

• verkeerslicht
  • Niet online
Superbeagle schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 23:47:
[...]

25 * 8 / 22 = 9 kW

2500 * 8 / 1650 = 12 kW

Ik zou iets rond de 10 kW nemen en genoegen nemen met een lager binnentemperatuur voor die ene dag per seizoen dat het echt koud is. Of dan COP 1 bijverwarmen.
Ik zou toch zeker ten allen tijde proberen te vermijden om de back-up nodig te hebben. Waarom onderdimensioneren als het niet nodig is. Koevlaas zegt 12kW. En dat is gebleken een betrouwbare inschatting te zijn - mits het historisch verbruik is gebaseerd op realistisch stookgedrag.

@ZonnigY neem het afgiftesysteem mee in de afweging voor de capaciteit van de pomp. Als je bijvoorbeeld veel vloerverwarming (of afgifte in het algemeen) hebt dan is dat minimale vermogen niet zo belangrijk meer.

Naast een warm huis bij een onverhoopt koude winter geeft het ook gewoon rust als je weet dat het systeem het aan kan.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• ds23man
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

En vergeet niet dat die back up heaters tijdens strenge vorst je wijknet over de rooie laat gaan.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

• ZonnigY
verkeerslicht schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 08:47:
[...]

Ik zou toch zeker ten allen tijde proberen te vermijden om de back-up nodig te hebben. Waarom onderdimensioneren als het niet nodig is. Koevlaas zegt 12kW. En dat is gebleken een betrouwbare inschatting te zijn - mits het historisch verbruik is gebaseerd op realistisch stookgedrag.

@ZonnigY neem het afgiftesysteem mee in de afweging voor de capaciteit van de pomp. Als je bijvoorbeeld veel vloerverwarming (of afgifte in het algemeen) hebt dan is dat minimale vermogen niet zo belangrijk meer.

Naast een warm huis bij een onverhoopt koude winter geeft het ook gewoon rust als je weet dat het systeem het aan kan.
Koevlaas kan ik niet zoveel mee, omdat we dus nog flink gaan isoleren gaat het verbruik nog omlaag.
Transmissieberekening zegt 9,5 na isolatie en met een standaard veel te hoge temperatuur. 21 graden en 18 graden slaapkamers als het buiten vriest is niet eens meer lekker. Met 9 zou ik uit moeten kunnen zonder backup heater. Ik dacht aan 10 voor de zekerheid.

We hebben wel vloerverwarming dus een beetje groter is geen wereldramp.

Ik zal als ik een uurtje over heb eens een eigen topic knutselen, dat de boel hier een beetje op orde blijft.

[ Voor 4% gewijzigd door ZonnigY op 18-11-2023 09:16 ]

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-10 10:12

Superbeagle

Always smile

verkeerslicht schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 08:47:
[...]

12 kW voor een kleine kans om niet te hoeven bijstoken eens in de 20 jaar, maar wel een groter risico op jaarlijks pendelen?

Edit:
Als het echt moet dan eerder 2 x 6 kW. Bovendien gaat hij nog verder isoleren waardoor het gasverbruik uit het verleden niet zo betrouwbaar meer is.

[ Voor 7% gewijzigd door Superbeagle op 18-11-2023 10:04 ]

• dof

dof

ZonnigY schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 09:13:
[...]

Koevlaas kan ik niet zoveel mee, omdat we dus nog flink gaan isoleren gaat het verbruik nog omlaag.
Transmissieberekening zegt 9,5 na isolatie en met een standaard veel te hoge temperatuur. 21 graden en 18 graden slaapkamers als het buiten vriest is niet eens meer lekker. Met 9 zou ik uit moeten kunnen zonder backup heater. Ik dacht aan 10 voor de zekerheid.

Ik zal als ik een uurtje over heb eens een eigen topic knutselen, dat de boel hier een beetje op orde blijft.
Zou gewoon voor b.v. Pana 9 J gaan, zodat je EN reserve hebt EN op laag minimum kunt werken. M'n Pana 9J heb ik nog nooit echt zwaar zien werken, laat staan dat ie de backup heater ooit heeft gebruikt.

Jij spreekt over 250 m3 vrijstaand met 2500 m3 gas en flinke isolatie plannen; hier vrijstaand huis met 200 m2 (moet nog een keer m3 uitrekenen :) ) , uit '87 met (vorige bewoners) verbruik van 3600m3. Kan de Pana 9j prima doen. Dit jaar al veel geïsoleerd (vloer, dak, HR++) maar mis alleen nog wat warmteafgifte capaciteit. Plannen voor '24 zijn minder radiatoren en meer VVW.

Superbeagle schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 23:47:
[...]

25 * 8 / 22 = 9 kW

2500 * 8 / 1650 = 12 kW

@ZonnigY Ik zou een Mitsubishi PUD of PUZ-SHWM100YAA kopen. Minimum vermogen met 3.3 kW mooi laag en max 12 kW bij -10, dus genoeg vermogen, ook als het echt koud wordt. Meer info: Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen

• Naalroc
[...]

Ik kwam van 2800 m³ gas, en daarna niet veel meer veranderd aan isolatie e.d.
Koevlaas is een prima uitgangspunt, ik ben voor de 14kWh unit gegaan, die ook SWW doet. Maar ik weet nu, dat een 11,2 unit voldoende was geweest, en ik minder problemen had gehad met pendelen.
Nu is mijn huis niet bepaald standaard, en heb een badkamer op het koudste deel; bovendien was deze ruimte de eerste met vloerverwarming, in het gas tijdperk, en er ligt gewoon te weinig slang in, dus een afgifte probleem daar, omdat deze ruimte vaak de enige is die warmte vraagt.
Je gaat verder isoleren, en komt van wat minder gas, dus in dat geval lijkt me 10 kWh unit, of ietsje kleiner een prima optie!

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:46

Sport_Life

Solvitur ambulando

Een vraagje, heb het idee dat ons verbruik vrij hoog is, maar heb nog niet echt mijn best gedaan voor een optimale stooklijn etc. (zat panelen, dus 'voel' het niet).

Ons verbruik voor verwarming + 300l boiler deze maand is tm gisteren 260kwh. (Dus van 1 november tm 17 november).
Wij zaten in 2021 op ca 1750m3 gas per jaar (vorige bewoner 1900m3 per jaar gemeten over 6 jaar, dat was voor aanleggen vloerverwarming).

Is dat een beetje in verhouding met elkaar of moet ik asap de stooklijn beter afstellen? Moet er wel bij zeggen dat we vrij hoog stoken, de gehele woning is 19,5-20 graden (260m2). Voorheen met gas zette ik de slaapkamers uit en het kantoor af en toe cop1 met electrische kachel.

Ben benieuwd naar jullie verbruik deze maand, het heeft natuurlijk niet zoveel zin om te komen met een nieuwbouw tussenwoning, maar iets vergelijkbaars (vrijstaand redelijk geïsoleerd) zou prettig zijn :)

[ Voor 19% gewijzigd door Sport_Life op 18-11-2023 11:09 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• Naalroc
Lijkt me niet bijzonder, ik zit de helft hoger voor deze maand, maar kwam ook van veel meer gas af, destijds.](woonboerderij uit 1807 :) )

[ Voor 12% gewijzigd door Naalroc op 18-11-2023 11:09 ]

dof schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 10:28:
Zou gewoon voor b.v. Pana 9 J gaan, zodat je EN reserve hebt EN op laag minimum kunt werken. M'n Pana 9J heb ik nog nooit echt zwaar zien werken, laat staan dat ie de backup heater ooit heeft gebruikt.
Die levert maar ca 7.5 kW bij -10 en is daardoor gewoon te klein voor @ZonnigY !

• dof

dof

Andrehj schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 11:08:
[...]

Die levert maar ca 7.5 kW bij -10 en is daardoor gewoon te klein voor @ZonnigY !
Met alle isolatieplannen lijkt me een plus 10 kW WP te zwaar, maar je hebt gelijk, een preciezere bepaling is wellicht verstandig. Elk huis is weer anders.

Ik twijfelde (bij keuze) erg of m'n 9kW Pana voldoende zou zijn, maar het blijkt voldoende te zijn.

dof schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 11:15:
Met alle isolatieplannen lijkt me een plus 10 kW WP te zwaar, maar je hebt gelijk, een preciezere bepaling is wellicht verstandig. Elk huis is weer anders.
Als je zorgt dat je een WP met laag minimum vermogen hebt, is het niet erg als het maximum vermogen wat hoger ligt. Vandaar mijn tip over bovenstaande Mitsubishi's.
Ik twijfelde (bij keuze) erg of m'n 9kW Pana voldoende zou zijn, maar het blijkt voldoende te zijn.
Hoe kun je dat nou weten als je je WP (getuige je signature) pas sinds afgelopen februari je WP hebt? Sindsdien hebben we niet of nauwelijks daggemiddeldes onder het vriespunt gehad.

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:58
Sport_Life schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 11:01:
Een vraagje, heb het idee dat ons verbruik vrij hoog is, maar heb nog niet echt mijn best gedaan voor een optimale stooklijn etc. (zat panelen, dus 'voel' het niet).

Ons verbruik voor verwarming + 300l boiler deze maand is tm gisteren 260kwh. (Dus van 1 november tm 17 november).
Wij zaten in 2021 op ca 1750m3 gas per jaar (vorige bewoner 1900m3 per jaar gemeten over 6 jaar, dat was voor aanleggen vloerverwarming).

Is dat een beetje in verhouding met elkaar of moet ik asap de stooklijn beter afstellen? Moet er wel bij zeggen dat we vrij hoog stoken, de gehele woning is 19,5-20 graden (260m2). Voorheen met gas zette ik de slaapkamers uit en het kantoor af en toe cop1 met electrische kachel.

Ben benieuwd naar jullie verbruik deze maand, het heeft natuurlijk niet zoveel zin om te komen met een nieuwbouw tussenwoning, maar iets vergelijkbaars (vrijstaand redelijk geïsoleerd) zou prettig zijn :)
Ik zit deze maand op 150 kWh (incl. SWW) en heb 180 m2. Wij verwarmen de kamer op ca. 21 graden en de slaapkamers staan nog uit. Ons gemiddeld gasverbruik was ca. 1275 m3.

Dus het voelt niet als overdreven veel aangezien je de gehele woning warm stookt.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:48
Tomexergie schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 01:02:
[...]

Wie is iedereen en kan dat met zijn meters?
Sowieso iedereen met een Kamstrup of andere warmtemeter. Mindergas ondersteunt ook het melden via het opgenomen vermogen, dus iedereen met een aparte kWh meter voor zijn WP. Dat is natuurlijk minder ideaal en dat geven ze ook zelf aan.
[…]
Volledig automatisch wordt een puinhoop en daardoor niet meer serieus te nemen. Maar ja als iemand dat wil proberen en op zich te nemen.
Meters liegen meestal niet. De Mindergas API is vrij eenvoudig en heeft zich al bewezen in het automatisch melden van het gasverbruik uit de P1 poort van de slimme meters van de netbeheerders.

Uiteraard wordt je handwerk zeer gewaardeerd! Ik wilde alleen de mogelijkheid van automatisch melden (weer) onder de aandacht brengen.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:09

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter

Je kunt het beste een vergelijk met je historisch gasverbruik op basis van graaddagen maken.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• verkeerslicht
  • Niet online
Superbeagle schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 09:57:
[...]

12 kW voor een kleine kans om niet te hoeven bijstoken eens in de 20 jaar, maar wel een groter risico op jaarlijks pendelen?

Edit:
Als het echt moet dan eerder 2 x 6 kW. Bovendien gaat hij nog verder isoleren waardoor het gasverbruik uit het verleden niet zo betrouwbaar meer is.
Die extra isolatie verandert wel de benodigde capaciteit inderdaad. Dat was me ook niet bekend. Maar het ging mij om de stelling, en die was:
"genoegen nemen met een lager binnentemperatuur voor die ene dag per seizoen dat het echt koud is. Of dan COP 1 bijverwarmen."

En daar denk ik anders over. Als het afgiftesysteem goed gedimensioneerd is, dan speelt pendelen niet zo'n grote rol. En dat geldt in grotere mate met vloerverwarming. Ook met een minder goed modulerende wp (behalve een aan/uit wp) kun je dan lange runs maken met een lage aanvoertemperatuur.
Als pendelen dus geen rol meer speelt hoef je ook niet op/onder het randje te zitten qua capaciteit.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• Aziraphale
  • Nu online
BarryH schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 22:43:
[...]

Nee, eerst de plaatselijke radiator dichtdraaien
Waarom zou ik dat willen? De bijkeuken willen we juist wat warm houden omdat we daar ook was drogen.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

• Naalroc
Als je bijkeuken te warm zou worden, met die ongeïsoleerde buizen, èn een radiator, dan moet je de radiator dicht(er) draaien, om je gewenste temp. te halen, in plaats van die buizen te isoleren. Die ongeïsoleerde buizen in een verwarmde ruimte zijn geen verlies, maar extra afgifte.....

• verkeerslicht
  • Niet online

Hoewel ik jouw verbruik niet onlogisch vind, is er moeilijk iets zinnigs over te zeggen zonder het thermische verbruik te weten. Grootte van het huis maakt ook eigenlijk niet uit en is maar 1 van de factoren (waar in NL je woont, binnenstedelijk of buitengebied). Uit al die zaken volgt een bepaalde warmtevraag, en die moet je afzetten tegenover je verbruik.

Dan kun je ook vergelijken met de meetdata van anderen (zie gepinde posts van tomexergie).

Wat mij betreft (november tot nu toe):
960,9 / 153,4kWh verbruik (maar dan boven wat kouder dan bij jou, en geen SWW).
Vrijstaand, matig geïsoleerd, 170m² woonoppervlak.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• Aziraphale
  • Nu online
Naalroc schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 13:17:
Als je bijkeuken te warm zou worden, met die ongeïsoleerde buizen, èn een radiator, dan moet je de radiator dicht(er) draaien, om je gewenste temp. te halen, in plaats van die buizen te isoleren. Die ongeïsoleerde buizen in een verwarmde ruimte zijn geen verlies, maar extra afgifte.....
Ja, dat snap ik. Maar ik wil graag zoveel mogelijk warmte in mijn vloer hebben. Momenteel is de bijkeuken zo'n beetje de warmste plek van het huis door die radiator in combinatie met de buizen achter de binnenunit. Ik heb de radiator al half dichtgedraaid, maar is hem helemaal dichtdraaien wel verstandig ivm de totale systeeminhoud?

Verwijderd

Aziraphale schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 13:27:
[...]

Ja, dat snap ik. Maar ik wil graag zoveel mogelijk warmte in mijn vloer hebben. Momenteel is de bijkeuken zo'n beetje de warmste plek van het huis door die radiator in combinatie met de buizen achter de binnenunit. Ik heb de radiator al half dichtgedraaid, maar is hem helemaal dichtdraaien wel verstandig ivm de totale systeeminhoud?
Verder dichtknijpen tot je tevreden bent. Als je vvw hebt zal je voldoende systeeminhoud hebben. Hier red ik het met 5 groepen (van 14x2) op een 50m2 woonkamer, heb alle radiatoren op 2 kleine na volledig ontkoppeld. De 2 radiatoren zijn bijna helemaal dichtgeknepen (maar nog wel warm), anders verloor ik 25-50% van de flow door de vloer.

• Nico_GTR
Wat is hier de heersende mening over het toepassen van een Nibe S735?

• Naalroc
DUUR

• verkeerslicht
  • Niet online
Aziraphale schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 13:27:
[...]

Door de radiator te knijpen of zelfs dicht te draaien verlies je misschien een paar liter aan inhoud, maar je verliest toch geen defrostcapaciteit. Want het is niet dat je de flow beperkt door die radiator te knijpen. Er gaat als gevolg meer water door de vloer zoals @Verwijderd eigenlijk al zegt. Je verplaatst dus de bufferende capaciteit naar je vloer wat zeker niet nadelig is.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• dof

dof

Andrehj schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 11:20:

[...]

Hoe kun je dat nou weten als je je WP (getuige je signature) pas sinds afgelopen februari je WP hebt? Sindsdien hebben we niet of nauwelijks daggemiddeldes onder het vriespunt gehad.
Nee, dat weet ik inderdaad niet. Maar ik zie wel het verloop in warmte productie tussen 15 en rond nul, en kan dat aan de hand van Pana cijfers wel doortrekken. In ieder geval werkt hij rond het vriespunt nog niet echt veel, c.q. heeft nog veel power over. Behalve bij defrosts even. maar we zullen zien wat de winter brengt.

• Aziraphale
  • Nu online
En kwalitatief goed, maar de importeur is niet groots als er wat kapot gaat. Ik spreek uit ervaring na een week zonder sww... :'(

@Verwijderd en @verkeerslicht , Thanks! Ik ga hem verder knijpen.

[ Voor 12% gewijzigd door Aziraphale op 18-11-2023 15:15 ]

• FrancD
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 24-10 10:37
Simpele vraag:

Moet het systeem waterzijdig ingeregeld zijn of juist alles helemaal open?

Ik vraag dit, omdat ik zie dat de radiator in de badkamer op stand 4 is ingeregeld. Die kan dus ook naar 6 voor meer flow.

SUZ-SWM80VA + ERSD-VM2D / PV 6kWp zuidwest / gasloos per 1 maart 2022

• EVfan
  • Registratie: December 2021
Mijn vragen tav warmtehuishouding en warmtepomp inschatting is verplaatst naar:

EVfan in "Klopt deze inschatting van benodig warmtepompvermogen?"

Graag jullie advies, enkele aspecten van mijn metingen snap ik niet helemaal.
Met dank.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

• BarryH
FrancD schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 17:31:
Simpele vraag:

Moet het systeem waterzijdig ingeregeld zijn of juist alles helemaal open?

Ik vraag dit, omdat ik zie dat de radiator in de badkamer op stand 4 is ingeregeld. Die kan dus ook naar 6 voor meer flow.
flow maximaliseren, en pas minderen als het daar te warm wordt (thermostaatknop?)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• EVfan
Carboy54 schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 23:00:
[...]

Ik heb 6 thermostatische kranen en aankomen betekent lijfstraffen 8)7 Altijd open en geen probleem met de flow van 1500 liter
@Carboy54
Een hieraan gerelateerde vraag. Ik heb eerder vandaag een vraag geplaatst over een onbegrepen aspect van het afgegeven vermogen van mijn CV ketel, zie het verplaatste topic.

Ik heb mijn radiatoren zoveel mogelijk waterzijdig ingeregeld, maar is het wijzer, als je met lage temperatuur (test nu 40 graden) en wat beperkt radiator vermogen verwarmt om alle voetventielen volledig open te zetten (en dus sommige radiatoren helaas wat minder mee te laten doen)?

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
EVfan schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 18:41:
[...]

Ik heb mijn radiatoren zoveel mogelijk waterzijdig ingeregeld, maar is het wijzer, als je met lage temperatuur (test nu 40 graden) en wat beperkt radiator vermogen verwarmt om alle voetventielen volledig open te zetten (en dus sommige radiatoren helaas wat minder mee te laten doen)?
In mijn huis (nog met gas CV in afwachting van WP) kreeg ik op die manier “shunting” (veel flow en kleine dT) met name door kleine radiatoren die dichtbij de CV zitten. Daardoor krijgen radiatoren die verder weg zitten minder flow (en dus warmte). Dus ik denk zelf dat waterzijdig inregelen beter is om ook die laatste radiatoren goed warm te krijgen.

[ Voor 11% gewijzigd door SebastiaanPs op 18-11-2023 19:58 ]

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• Separator
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 10:58
Sinds ik twee weken geleden mijn monoblock warmtepomp in gebruik heb genomen voor de vloerverwarming beneden, staat iedere ochtend mijn CV ketel in storing. Na indrukken reset knop op de ketel, worden de radiatoren weer warm en/of kan ik douchen.

Het vloerverwarming circuit staat nu helemaal los van het oude CV systeem. Binnen het CV systeem gebruik ik Tado knoppen op mijn radiatoren. Ik heb geen bypass en daarom heb ik voor de zekerheid een van de radiatoren altijd volledig open staan. Verder heb ik voor de zekerheid de tado schema's gelijkgetrokken. Dus 's morgens vroeg om dezelfde tijd, gaan 4 knoppen open en is er warmtevraag.

Toch schiet hij op dat moment in storing. De waterdruk op display is 1.7 bar. Na een reset heb ik gewoon verwarming en warm water. Alles lijkt dan in orde, tot het de volgende ochtend niet meer zo is. De sensor of pomp zou defect kunnen zijn, maar het is erg toevallig en na een reset werkt het prima.

Mijn vermoeden is dat er op het tijdstip van warmtevraag iets misgaat. Bijvoorbeeld een piek qua waterdruk die de storing veroorzaakt. Maar zou verwachten dat de open radiator de schommelingen zou moeten opvangen.

Iemand een idee wat dit kan zijn?

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:40
Nico_GTR schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 22:50:
[...]

Valt binnen specificatie en P1 geeft ook 1050 Wh aan. Ik heb geen reden om te geloven dat het niet waar is maar als je het anders vind nodig ik je graag eens uit op de koffie om me anders te overtuigen.
Wel, als je het over 1050 Wh hebt ipv 0,8 kW en zoals @LacsapOV al voorrekent, dat het geleverde vermogen op basis van de flow en delta-T ook best 4,1 kW zou kunnen zijn, dan zit je ineens op een COP van 4. Wat overigens veel realistischer is, maar ook koffiedik kijken.

Wat je nodig hebt voor een goede COP-berekening is: 1) twee op elkaar geijkte temperatuursensoren, 2) debietmeter, 3) kWh-elektrameter.

De ervaring leert dat er op punt 1 nogal vaak concessies worden gedaan bij fabrikanten. Stel dat ze 0,2 graden van elkaar verschillen: dat maakt voor de werking niet uit, maar geeft bij jouw debiet dus een afwijking van zo'n 184 Wh thermische opbrengst (even uitgaande dat @LacsapOV's formule correct is - hoef ik hem niet nan te zoeken :P ).

Inmiddels ervaringen vol van gebruikers die constateren dat de sensoren niet optimaal geijkt zijn. Debiet lijkt een minder probleem te zijn - of er zijn daar minder inferieure meters, of kleine afwijkingen maken niet uit. kWh electra meten is erg eenvoudig (en dus ook de goedkoopste kWh meters zijn prima).

Hoe kom je erachter wat de afwijking is van jouw sensoren? Laat je WP een lange tijd een ontluchtingsprogramma draaien, ofwel zorg dat de Ta en Tr uiteindelijk hetzelfde worden. Lees je sensoren uit. Zijn ze hetzelfde? Gefeliciteerd, je hebt een formidabele COP :D Zit er een afwijking? Dan is dat je fout bij die temperatuur. Bij sommige pompen kun je hem misschien bijstellen, alleen heeft dat pas echt waarde als je een meerpuntscalibratie kunt doen.

• HansL
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 19:48
[...]

Let svp op: bij grondig isoleren ( bijvoorbeeld voorzetwanden) verandert de warmte opslag van je woning. Was je woonkamer eerst 1 grote massa, met iso-voorzetwanden ben je deze opslag kwijt.
Als iemand de achterdeur open zet, kan je verwarming opnieuw beginnen bij wijze van spreken.

• EVfan
SebastiaanPs schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 19:37:
[...]

In mijn huis (nog met gas CV in afwachting van WP) kreeg ik op die manier “shunting” (veel flow en kleine dT) met name door kleine radiatoren die dichtbij de CV zitten. Daardoor krijgen radiatoren die verder weg zitten minder flow (en dus warmte). Dus ik denk zelf dat waterzijdig inregelen beter is om ook die laatste radiatoren goed warm te krijgen.
Dank je, was tot nu toe ook mijn overweging, en alle radiatoren hebben ook ongeveer dezelfde temperatuur bij de aanvoer en de afvoer. De variatie is beperkt.
Maar mijn vraag of zorg was eigenlijk dat ik misschien de flow teveel zou beperken.

• Nico_GTR
Zwartoog schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 20:07:
[...]

Wel, als je het over 1050 Wh hebt ipv 0,8 kW en zoals @LacsapOV al voorrekent, dat het geleverde vermogen op basis van de flow en delta-T ook best 4,1 kW zou kunnen zijn, dan zit je ineens op een COP van 4. Wat overigens veel realistischer is, maar ook koffiedik kijken.

Wat je nodig hebt voor een goede COP-berekening is: 1) twee op elkaar geijkte temperatuursensoren, 2) debietmeter, 3) kWh-elektrameter.

De ervaring leert dat er op punt 1 nogal vaak concessies worden gedaan bij fabrikanten. Stel dat ze 0,2 graden van elkaar verschillen: dat maakt voor de werking niet uit, maar geeft bij jouw debiet dus een afwijking van zo'n 184 Wh thermische opbrengst (even uitgaande dat @LacsapOV's formule correct is - hoef ik hem niet nan te zoeken :P ).

Inmiddels ervaringen vol van gebruikers die constateren dat de sensoren niet optimaal geijkt zijn. Debiet lijkt een minder probleem te zijn - of er zijn daar minder inferieure meters, of kleine afwijkingen maken niet uit. kWh electra meten is erg eenvoudig (en dus ook de goedkoopste kWh meters zijn prima).

Hoe kom je erachter wat de afwijking is van jouw sensoren? Laat je WP een lange tijd een ontluchtingsprogramma draaien, ofwel zorg dat de Ta en Tr uiteindelijk hetzelfde worden. Lees je sensoren uit. Zijn ze hetzelfde? Gefeliciteerd, je hebt een formidabele COP :D Zit er een afwijking? Dan is dat je fout bij die temperatuur. Bij sommige pompen kun je hem misschien bijstellen, alleen heeft dat pas echt waarde als je een meerpuntscalibratie kunt doen.
Die 1050 was inclusief achtergrond.

Maar ik zal eens een keertje kijken. Ik moet er toch ff mee bezig dus ik neem het mee.

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20:28
En de pana 9j is aangeslingerd! Ik denk dat die wel even nodig heeft om bij te trekken, inmiddels 2,5 week geen verwarming meer aan geweest. Truimte is 12,6.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JyV_lM3T5w5h2QN4ivQN4LfJ2NE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uIHOptbxZWLvCWguvIS4Ptzj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CHOXs_Y41RFD3D1qHCY8s10PB1k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/57mJZH3PTeb3DebvL0KqlY1W.jpg?f=fotoalbum_large

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

• ZonnigY
HansL schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 20:26:
[...]

Let svp op: bij grondig isoleren ( bijvoorbeeld voorzetwanden) verandert de warmte opslag van je woning. Was je woonkamer eerst 1 grote massa, met iso-voorzetwanden ben je deze opslag kwijt.
Als iemand de achterdeur open zet, kan je verwarming opnieuw beginnen bij wijze van spreken.
Ik ga van luchtverwarming naar vloerverwarming. 8) Ik denk dat t er beter op wordt.

• Jaap19
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Eerst even een kleine update:
Eindelijk is (in mei dit jaar) de installatie aangepast: verdeler met pomp vervangen door een pomploze en 28 mm leidingen tot aan de verdeler voor de vvw en de radiator-verdeler.
Scheelt (tot nu toe) een slok op een borrel: 25% minder verbruik per graaddag en een veel rustiger draaiende wp. Met (veel) dank aan dit forum!

Nu nog een vraag naar wat ik zie in mijn (simpele) metingen van de aanvoer- en retourtemperatuur van de wp:
Ik zie af en toe een 'scherpe' piek in de aanvoertemperatuur optreden, zie onderstaande plaatjes (let op de verschillende schaal).

Situatie is: buitentemp. is ~7 .. 8 C. Door goede isolatie duurt het 's nachts vrij lang voordat de thermostaat weer warmtevraag 'doorgeeft'. In deze meting is dat pas rond 05:00. De aanvoertemp. stijgt (na de 'koude plons') vrij snel en na zo'n 30 .. 40 minuten is er een scherpe piek omhoog. Die piek duurt nog geen minuut en de wp schakelt af. Er is nog steeds warmtevraag en als de watertemp. onder een 'bepaald' niveau zakt gaat de wp weer aan en draait dan lange tijd door. Setpoint watertemp. uit de klimaatcurve is ~29 C.

Vraag: waarom is die piek er eigenlijk? Is dat pendelen? Of iets anders? Kan/moet ik er iets aan doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OjQEXHHaJQ8XObqCHhc8HZfQWvA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mMMpDjQAMNP38vik1naBoOLb.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WkwfkYB3m06H_DyNbzXypt-aZ1Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zt0QBCxrssNe0aXllPF7wHSO.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1mCftiBwTF8TTLkCc5qGoh_Hk20=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UYCuD03S9wxvRkEESfC3Wiuk.jpg?f=user_large
Die onderste pieken zijn bij het uitschakelen van de WP. Waarschijnlijk staat de flow daar al stil en warmt iets anders de sensoren op. Niet druk over maken.
Bovenste zal wel een inschakelverschijnsel zijn. Je kunt overwegen de meetresolutie op 5 minuten te zetten, ik denk dat dat je "probleem" wel oplost. ;)

• verkeerslicht
  • Niet online
@Andrehj de WP stopt na de piek wel even met verwarmen voor ca 15 minuten zo zien. En dat is natuurlijk wel gek. Net alsof door de piek wordt besloten dat de setpointtemperatuur is overschreden, en de wp daarom pendelmaatregelen neemt.

@Jaap19 ik heb dezelfde wp als jij (ongeveer). En zie dit niet zo terug. Wel heb ik iets vergelijkbaars (maar wel beter verklaarbaar):
Mijn gasketel zit nog aangesloten, en zo nu en dan laat deze de pomp draaien als er SWW-vraag is geweest. De overtollige warmte wordt dan het circuit ingestuurd waardoor retourtemperatuur stijgt. WP stopt dan met verwarmen gedurende een tijdje en gaat daarna weer verder.

Zie je de piek altijd op hetzelfde moment?

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• Jaap19
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
verkeerslicht schreef op zondag 19 november 2023 @ 13:06:
@Andrehj de WP stopt na de piek wel even met verwarmen voor ca 15 minuten zo zien. En dat is natuurlijk wel gek. Net alsof door de piek wordt besloten dat de setpointtemperatuur is overschreden, en de wp daarom pendelmaatregelen neemt.

@Jaap19 ik heb dezelfde wp als jij (ongeveer). En zie dit niet zo terug. Wel heb ik iets vergelijkbaars (maar wel beter verklaarbaar):
Mijn gasketel zit nog aangesloten, en zo nu en dan laat deze de pomp draaien als er SWW-vraag is geweest. De overtollige warmte wordt dan het circuit ingestuurd waardoor retourtemperatuur stijgt. WP stopt dan met verwarmen gedurende een tijdje en gaat daarna weer verder.

Zie je de piek altijd op hetzelfde moment?
@verkeerslicht Ja, meestal na een lange tijd uitgestaan te hebben. Soms ook wel op andere momenten. De sensoren zitten op de buitenkant van de 28 mm leiding, een andere warmtebron kan het niet zijn.

Dat uitschakelen zint me ook niet, er is immers nog warmtevraag. Dat 'ie voor langere tijd uitgaat heeft volgens mij te maken met de drempelwaarde van het inschakelen. Die staat nu op 4 C, en kan nog terug naar 3C. Maar als ik dat doe, dan zie ik vaker dit uitschakelgedrag. Het is een heel vreemde parameter met onbegrepen effecten.
Het belet me om de klimaatcurve nog ietsje (~1 C ) te verlagen.

Overigens is het verbruik van de wp best laag met ~0.75 kWh/graaddag (vrijstaand huis op 20.5 C), geen klachten wat dat betreft :) .

• Tomexergie
Ik zoek deelnemers voor monitoring met werkmiddel R290 (Propaan)
Voor zover ik weet hebben we nog geen deelnemers

Reden: Is de COP echt beter? Vanaf 2027 mogen CF werkmiddelen niet meer toegepast worden in warmtepompen.

Valliant, ITHO Amber leveren R290 monounits wie nog meer?

• BarryH
Tomexergie schreef op zondag 19 november 2023 @ 14:22:
Ik zoek deelnemers voor monitoring met werkmiddel R290 (Propaan)
Voor zover ik weet hebben we nog geen deelnemers

Reden: Is de COP echt beter? Vanaf 2027 mogen CF werkmiddelen niet meer toegepast worden in warmtepompen.

Valliant, ITHO Amber leveren R290 monounits wie nog meer?
Pana L serie

Pagina: 1 ... 70 ... 230 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)