Situatieschets
- Vrijstaand huis, 175m2, bouwjaar 1968, in Zuid-Holland aan de kust.
- Geen enkele isolatie aanwezig.
- Huis wordt verwarmd met CV-ketel en radiatoren verdeeld over twee verdiepingen. Ik heb uiteraard alleen gasverbruik van vorig jaar. Verbruik was hoog met circa 2800m3 zoals verwacht. Geen isolatie en een oude CV met slechte afstemming.
- Wij koken al elektrisch
- Geen DWTW aanwezig, twee personen met regendouche en bad (sporadisch gebruik)
Doelen
- Huis verduurzamen met zonnepanelen, nieuwe warmte-afgifte installatie, dakisolatie, vloerisolatie, spouwmuurisolatie en ventilatie
- De CV-ketel is 17 jaar oud en loopt op haar laatste loodjes. Ik zal een nieuwe warmte-afgifte systeem moeten plaatsen op de (zeer) korte termijn. Dit kan makkelijk op de begane grond en een eventuele warmtepomp zal binnen twee meter van het huis geïnstalleerd kunnen worden. Er is een paar vierkante meter aanwezig voor de installatie.
- Er gaat veel gerenoveerd worden. Wie hebben dus wel de kans om wat dingen aan te pakken, zoals het plaatsen van vloerverwarming.
Beslissingen waar ik hulp bij kan gebruiken
- Aangezien de einde van de CV ketel nabij is, moet ik in actie komen. Ik heb weinig data over het historische gasverbruik en er gaat uiteraard veel veranderen door de isolatie. Ik verwacht niet meer dan 10 jaar in dit huis te wonen en daarom denk ik eraan om hybride of all-electric ready te gaan omdat ik gewoon te weinig weet of het toekomstig verbruik, de ROI van all-electric te laag zou kunnen zijn en omdat ik niet veel tijd heb vanwege de CV. Wat denken jullie van deze redenering?
- Ik heb inmiddels vijf realistische offertes ontvangen die je hieronder kunt zien. Ik twijfel vooral over de vermogens in het geval dat ik toch ooit all-electric zou willen gaan. Ter illustratie: als ik het gasverbruik kan terugbrengen met 30% door de isolatiemaatregelen en vloerverwarming, dan heb ik nog altijd zon 9,5 kW vermogen nodig. Alleen optie 5 (Itho Daalderop Amber 9,5 kW) is dan nog een optie. De Quatt en DeWarmte Pomp AO beloven allebei all-electric uitbreidingen maar zij kunnen er nog niets zinnigs over zeggen. Wat zouden jullie doen in mijn schoenen?
- De vloerverwarming op de begane grond is een no-brainer. Ik twijfel nog met het aanleggen van vloerverwarming op de bovenverdieping in verband met slapen, de temperatuur en zoneregeling icm warmtepomp. Wat zouden jullie doen? De installateurs verwachten dat ik het huis warm zou moeten kunnen krijgen met bestaande radiatoren. Uiteraard sta ik ook open om de radiatoren toch in een later stadium te vervangen. Maar de vloer vloer boven gaat nu vervangen worden, wat zouden jullie doen in mijn situatie?
Overzicht van warmtepompoffertes
/f/image/c3WW9Nqhh3u5RCARPwLA3KWd.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door FormallyUnknown op 16-11-2023 16:43 . Reden: Foutje in wamtepompoffertes gecorrigeerd ]