Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-91
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 00:42
Post geüpdate, o.b.v. advies inmiddels aan het oriënteren op all-electric
Goedemorgen,

Als leek op het gebied van verwarming van woningen beland in het doolhof aan mogelijkheden rondom duurzaam verwarmen. Na een aantal gesprekken en o.a. inlezen op dit forum besloten om hier om advies te vragen.
Doel is om een naast de (nieuwe) cv-ketel een hybride warmtepomp te plaatsen voor februari 2025 (dan loopt 3 jarig, gunstig, contract af ;)). Ik ben daarbij op zoek naar een investering die ik relatief snel terugverdien, naast uiteraard een oplossing die comfort en kwaliteit biedt.

Hieronder zoveel mogelijk opgesomd voor zover ik weet. Benieuwd naar jullie advies in mijn situatie en de opties die jullie zouden overwegen.
Woning
Bouwjaar: 1955
Hoekwoning
Dakisolatie binnenzijde 10cm (2013)
Muurisolatie: EPS-korrels (2013)
Vloerverwarming op betonvloer met isolatie (2013)
Achtergevel volledig HR++ glas (2013/2017)
Voor+zij gevel beneden alles dubbelglas
Voor+zij gevel boven originele jaren 50 stalen kozijnen met dubbelglas (koudebrug)
CV-ketel jan 2023: Intergas Extreme 36
10x415KW zonnepanelen (feb 23) > +/- 3800KW per jaar (2023)
Meterkast 1 fase
TADO-installatie met zoneregeling (vloerverwarming + 5 radiatoren. 1 radiator normale knop)

Historisch gasverbruik: 1350 m³/jaar (winter '22/23) waarvan 180m2 warm water/koken op gas
1800KW elektra (3800 opbrengst zonnepanelen)
Afgiftesysteem:
- Beneden 47 m² vloerverwarming, slangen 15 cm HoH, 5 groepen, altijd open (TADO radiatorkraan op zoneklep?)
- 6 radiatoren, totale afgifte bij 40 graden n/b kW, waterinhoud in totaal n/b liter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Z-FIxn1JlYR1W8sTQ2XLqBv6n0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/b5lTO0JtQlvMfIxvO9BjM0HB.png?f=fotoalbum_large
SWW:
Niet nodig i.v.m. hybride, weliswaar wel de ruimte voor.
- plek voor boiler: Ja
- 240 liter nodig (bad)
- DWTW aanwezig: nee
Warmtepompvoorkeur:
L/W hybride , zet op volgorde: zuinig, verkrijgbaarheid, goedkoop, milieuvriendelijk, stil, domotica-integratie, DIY/tweakersvriendelijk, design
Benieuwd naar mogelijkheden all-electric ready en vloerkoeling

Buitenunit: Zijkant woning op grindbed / +/- 15 meter naar locatie binnenunit.
Wie gaat het installeren?
Installatie wordt uitbesteed. Vooruitlopend op jullie adviezen alvast wat offertes aangevraagd.

Inmiddels tweetal offertes binnen voor een Intergas Xtend hybride warmtepomp. Installatie kost €6849,- bij beide partijen. Daarnaast offertes aangevraagd bij partijen die Vaillant aanbieden en een offerte aangevraagd bij Quatt.

Los van de warmtepomp is o.b.v. foto’s in 1 offerte onderstaande opgenomen als extra te verwachten kosten. Benieuwd naar jullie advies, ook i.c.m. de TADO zoneregeling.

CV circulatiepomp Intergas Xtend WP parallel - €1019,-
Notitie: Buffervat met separaten circulatiepomp in parallellen opstelling met toebehoren. Deze opstelling is nodig om het nominaal waterdebiet van de warmtepomp te garanderen en zal het rendement en levensduur verhogen. noodzakelijk met zoneregeling

Robot Hybride LTVC verdeler 5 groeps Wilo - €1129,-
Notitie: Vervangen van huidige vloerverwarming verdeler voor LTVC Robot Hybride vloerverwarming verdeler met flow indicatie, aansluitmateriaal en overige toebehoren.

Spirotech vuil- en luchtafscheiderpakket (22 mm) - €249,-
Notitie: Onttrekt lucht en vuil uit cv-installatie water, dit zorgt voor een langere levensduur van cv-ketel, warmtepomp en hoger rendement.
Foto's situatie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/46s6Y20LAGLFYQiYKJRm8Txj9dE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5s87l2vmsGCT7TUP26wKPpkN.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-NDvSq91uGiiVc6mS7jMIBHOR7g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/umngaL3xv3CHhfxGq4BLQpj1.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bqZPB-beykkLRNnenYnv42Qm6fw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MvJ5oOqckdNmbncfvB4mOHvg.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/euITXEr_NlhD7Mtxn0Kw2SP3cpI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AcUpZ11LzNHtTvse7DikrZNR.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PO0VTbNob1W4eg4ob8WZ0TqH0kQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PoucPKVvhLFsCYxqRWwuWOma.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7qYyuYR6ZvxfJ0O7hkgqTv9-KnM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JRIGv81WXrnVxZZDMBsHYfsS.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JA6h17Ek6O6pkFTpHCD2Kirm_XE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mwhcUTOrrWKVqns0X1NmHSAK.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n9QfpbzvjhD3wcYEwwyaXqxz98s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FShgWjB0Qsgo9iaBjftSaZvx.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rUGILOnTwB4JkFctHT9mwNqLeCM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KUDOM0po3g9TVtQ3Ni13Ifdt.jpg?f=user_large

[ Voor 6% gewijzigd door TD-91 op 24-01-2024 11:39 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

ik snap niet helemaal waarom men zo op hybride aan het hameren is.

er is totaal geen reden te zien waarom die gasketel moet blijven. simpele 5kW warmtepomp met een tank en die gasketel kan bij het grofvuil.

die vloerverderler moet je inderdaad wel vervangen maar door eentje zonder pomp en al die prul moet van de leidingen af wat de flow begrenst.

in ergste geval moet je links en rechts een radiatortje upgraden naar iets van een T33 en een fan eronder of zo maar dat is snel gedaan met beetje struinen op marktplaats.

weg met die gasaansluiting net als dat hele tado verhaal. met een warmtepomp werkt dat niet meer. zoneregeling is nutteloos is zo'n woning.

zou wel overwegen om een monoblok in de tuin te zetten ipv emmeren op het dak met een warmtepompboiler op de zolder. de warmtepomp op een plat dak zetten ergens hoog op het huis gaat een drama worden.

qua warmtepomp zou ik eerder kijken naar de panasonics of de itho amber.

[ Voor 25% gewijzigd door flippy op 12-11-2023 11:03 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:01

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

De goedkoopste manier om gas te besparen is denk ik om inderdaad een monoblock in de tuin te zetten en deze direct beneden vlakbij de vloerverwarming in te koppelen. De verdeler vervangen is dan wel fijn, maar dan een pomploze (dus niet de Robot Hybride). Werkt zuiniger en is nog goedkoper ook.
De radiatoren hobbelen dan mee op de 35 graden aanvoer, met wat fans komt daar meestal nog wel voldoende warmte uit (bedenk: je laat het niet afkoelen).

De ketel koppel je af van de verwarming (afdoppen of afsluiter ertussen) maar laat je hangen voor SWW, want als je wegens koken toch niet gasloos gaat, dan heeft een boilertank neerzetten een heel slechte gedoe/opbrengst verhouding.

Tado... beter van niet.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19:52
Don't go hybrid!

Het gedeelte met vloerverwarming kan sowieso rechtstreeks op een warmtepomp.

Overige circuits en SWW kun je op gas laten. Maar ik zou het niet gaan koppelen

Je investering is dan laag, met een kleine monoblock warmtepomp.

Je kunt ook 2 kleine monoblocks overwegen, de 2e een jaar later aanschaffen (de eerste gewoon nu al) dan heb je 2x subsidie. Ik heb de regels ook niet verzonnen.
Met 2 afzonderlijke systemen kun je de radiatoren op een eigen systeem houden welke op een wat hogere temperatuur draait. Aan de 2e koppel je dan ook een boiler.

[ Voor 3% gewijzigd door Knowbody op 12-11-2023 11:56 ]

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Er kunnen nog 2 groepen bij in de MK
1 voor de WP en 1 voor het element
https://www.climamarket.eu/nl/panasonic-kit-adc05k3
https://we.tl/t-230OkNOdF6

Op een foute stekker verbinding na (niet goed erin gedrukt van uit de fabrikant), doet hij het nu prima.
Vuilvanger en ontluchter zitten in de binnenunit (boiler)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gYA-kRgNIh4Ay81q1sEHJYdwkC4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IhBqgCjGmY3ZHh92LZ0pCaYa.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xsJcPRMht-FI1-L4a4_gvxNsROE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/auSUAaVbP0JGPdyMRwMIZcR7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rsqoWJkI3ZINDXR6GNbIT6pdcpU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/AyU5vufNl9l4Q3qWSOSC2FJ6.png?f=fotoalbum_tile

Vergeet hybride.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TD-91
Kijk, daarom is dit een mooie plek voor mijn vraag. Deze reacties helpen mij weer vooruit, dank daarvoor!!

Als ik jullie reacties goed samenvat begint dat met don’t go hybrid gevolgd door een paar opties die deels of volledig gasloos mogelijk maken met een monoblock (corrigeer mij gerust):

- monoblock in de tuin rechtstreeks op vloerverwarming, radiatoren boven daarin mee laten lopen (levert dus beperkte, maar regelmatige warmte afgifte af). Sww op gas laten en evt later apart oplossen.
- monoblock in de tuin rechtstreeks op vloerverwarming losgekoppeld van rest vd woning. Radiatoren en sww op gas laten. Later evt 2e monoblock (wel op plat dak?) voor radiatoren icm boiler op zolder voor sww.
- monoblock op plat dak met boiler unit op zolder voor gehele woning incl warmwater.

- In alle situaties geen Tado meer (of andere flow beperkende zaken)
- Vloerverdeler vervangen om flow te vergroten (pomploos)
- Evt een fan onder radiatoren en t22 door t33 vervangen

Paar vragen om het beter te begrijpen:

- in alle gevallen is er geen sprake meer van zoneregeling of ander spul dat de flow beperkt. Wat valt er wel te regelen? op dit moment stoken we bijv naast vloerverwarming (continu 19 tot 20 graden (dag/nacht) vaak alleen op zolder (werkkamer) en zijn de overige radiatoren continu uit. Ofwel, hoe zorg ik op gezette tijden voor een warme kamer zonder ze continu warm te houden. Of als alle kamers continue een beetje warm worden gehouden, hoe zorg ik dan op gezette tijden voor aanvulling tot gewenste temperatuur?
- Een monoblock in de tuin betekent hier achtertuin of aan/langs de zijgevel (+/- strook van 1 meter groen). De verdeler voor vloerverwarming zit echter bij de voordeur (meterkast tegen buitengevel, daarnaast verdeler). Wat als ik daar niet kan komen vanuit de tuin? Dan toch via zolder waardoor optie 2 vervalt?

Wellicht volgen na een nachtje slapen nog meer vragen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

TD-91 schreef op zondag 12 november 2023 @ 21:38:
Wat valt er wel te regelen? op dit moment stoken we bijv naast vloerverwarming (continu 19 tot 20 graden (dag/nacht) vaak alleen op zolder (werkkamer) en zijn de overige radiatoren continu uit. Ofwel, hoe zorg ik op gezette tijden voor een warme kamer zonder ze continu warm te houden. Of als alle kamers continue een beetje warm worden gehouden, hoe zorg ik dan op gezette tijden voor aanvulling tot gewenste temperatuur?
je verwarmt de hele toko constant. je refentieruimte (de woonkamer) zet de WP aan en uit of beter gezet: die grijpt in als het te warm dreigt te worden. de WP regelt de temperatuur van het water aan de hand van de buitentemperatuur dus die loopt met dit weer eignelijk non stop. die is alleen maar bezig met de warmte die je verliest 1:1 aan te vullen.
je zal merken dat je BG vloer het meeste werk doet dan en je temperatuur in huis ineens veel stabieler is.

de gemakkleijkste oplossing is een monoblok in de tuin mieteren ergens (de leidingen kunnen met terrendis slang tientallen meters lang zijn) en die direct op de BG inhaken zoals je al doorhebt. je radiatoren krijgen dan wat er overblijft naar boven. geen extra stappen voor nodig. WP's nooit op platte daken zetten als het niet absoluut verkomen kan worden ivm resonanties.

voor je warm water is een losse warmtepompboiler mogelijk een betere optie. die gaat gewoon met 2 dikke 160mm spriobuis het dak door voor lucht (geen gekut met leidingen door de toko vervangen dus) en die zet je op de plek van de CV ketel en die regelt dan je warm water. op dat moment kan je gasaansluiting weg of zeg je in elk geval je gascontract op want dat geintje kost je al 250 euro per jaar of zo allen maar voor het privillege van het hebben van de aansluiting.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-91
Nogmaals dank, ik wordt al een stuk enthousiaster van deze aanpak. Ik kom nu op het volgende en heb nog wat vragen.
Stappen
  1. Monoblock in de tuin, zou in mijn geval zijkant woning kunnen.
  2. M.b.v. terrendis slang proberen via meterkast in ruimte te komen met verdeler
  3. Verdeler vervangen voor pomploze verdeler aansluiten op monoblock
  4. De leidingen die vanaf CV/radiatoren komen koppelen zodat restwarmte vloerverwarming naar de radiatoren gaat.
  5. CV ketel afkoppelen van radiatoren/vloerverwarming
  6. TADO vervangen door 1 thermostaat in woonkamer gekoppeld aan warmtepomp.[/i]
  7. Evt. T-22 radiatoren vervangen voor T-33 met fan.
  8. Voor SWW kunnen we vervolgens vooruit met CV-ketel, maar dan wordt het rekensommetje om volledig van gas af te gaan in ieder geval interessanter > dus warmtepompboiler aansluiten op warmwater leidingen > hier moet ik nog even wel even de draaglast van de vloer voor checken denk ik
  9. CV ketel volledig verwijderen
  10. Gasfornuis vervangen voor elektrische kookplaat
  11. Gas aansluiting opzeggen
ergens tussendoor wellicht nog wat stalen kozijnen met koudebrug laten vervangen, helaas zijn de alternatieven niet zo mooi ;) Vervolgens staat een vorm van mechanische ventilatie ook nog op mijn wensenlijstje.
Vragen
  • Toch nog even benieuwd naar verwarmen bovenverdiepingen. Met bovenstaande oplossing gaat het om restwarmte die wellicht in veel gevallen voldoende is. Maar wat als 's ochtends een kamer gelucht wordt en je daar 's middags wilt werken. Of wat als mijn vriendin niet beneden wilt werken en er ineens een warmtevraag van 22+ graden komt op zolder :P? Is het advies om dan bijv. een infrarood paneel op te hangen of bijv. een airco die kan verwarmen o.i.d.?
  • @Knowbody Jij geeft aan om vloerverwarming en overige circuits niet te koppelen, of doel je dan meer op SWW en is bovenstaande oplossing ook hoe jij het ziet?
  • Kan ik de TADO radiatorknoppen het beste vervangen voor de 'standaard/niet thermostaat knoppen' en die helemaal open zetten of is er een andere, mooiere, oplossing? In hoeverre kan ik in deze oplossing ruimtes nog dicht draaien om in andere ruimtes meer restwarmte te krijgen? Slaapkamers verwarmen we nu bijv. nooit in de winter.
  • Welke zaken zou ik nog moeten checken/uitsluiten om deze optie echt te kunnen overwegen?
  • Is vloerkoeling in deze opstelling mogelijk, moeten daar nog aparte zaken voor geregeld worden?
Opties
Monoblock
Itho daalderop Amber
Panasonic monoblock

Warmtepomp boiler
Warmtepomp boiler

Verdeler
Vloerverwarming verdeler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Knowbody schreef op zondag 12 november 2023 @ 11:55:
Don't go hybrid!

Het gedeelte met vloerverwarming kan sowieso rechtstreeks op een warmtepomp.

Overige circuits en SWW kun je op gas laten. Maar ik zou het niet gaan koppelen

Je investering is dan laag, met een kleine monoblock warmtepomp.

Je kunt ook 2 kleine monoblocks overwegen, de 2e een jaar later aanschaffen (de eerste gewoon nu al) dan heb je 2x subsidie. Ik heb de regels ook niet verzonnen.
Met 2 afzonderlijke systemen kun je de radiatoren op een eigen systeem houden welke op een wat hogere temperatuur draait. Aan de 2e koppel je dan ook een boiler.
Hoe kom je hier nu bij, je kunt subsidie tegelijkertijd aanvragen voor meerdere warmtepompen. Anders zouden cascade opstellingen uitgesloten worden. Heb dit jaar voor 2 gedaan en vorig jaar voor de 1e. Al maak je een cascade met 6 pompen, dan krijg je gewoon 6x subsidie in 1 aanvraag.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
TD-91 schreef op maandag 13 november 2023 @ 10:01:
...
• @Knowbody Jij geeft aan om vloerverwarming en overige circuits niet te koppelen, of doel je dan meer op SWW en is bovenstaande oplossing ook hoe jij het ziet?
Hoi.
Daarmee bedoel ik dat je twee verschillende systemen hebt die elkaar niet zien.
Eentje voor de vloerverwarming
Eentje voor radiatoren en sanitair warm water vat. Ze werken onafhankelijk van elkaar.

Dat heeft verschillende voordelen:

Je kunt eerst beginnen met 1 warmtepomp, daarna de rest en gasloos.
De pomp vd vloerverwarming gaat er dan direct uit, dus geen mengverdeler.
Je hebt een afzonderlijke warmtepomp voor radiatoren, wat daarmee ook je huis verdeelt in 2 zones met elk hun eigen bron en temperatuur instellingen.

En je kunt 2 x subsidie vangen.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
ds23man schreef op maandag 13 november 2023 @ 10:16:
[...]

Hoe kom je hier nu bij, je kunt subsidie tegelijkertijd aanvragen voor meerdere warmtepompen. Anders zouden cascade opstellingen uitgesloten worden. Heb dit jaar voor 2 gedaan en vorig jaar voor de 1e. Al maak je een cascade met 6 pompen, dan krijg je gewoon 6x subsidie in 1 aanvraag.
Zou kunnen, ze zijn toch al gek in Den Haag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Knowbody schreef op maandag 13 november 2023 @ 11:52:
[...]

Zou kunnen, ze zijn toch al gek in Den Haag.
Het is gewoon zo, als je een aanvraag doet kan je steeds een extra pomp toevoegen. Er wordt puur gekeken naar de vermindering van uitstoot per maatregel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-91
Knowbody schreef op maandag 13 november 2023 @ 11:51:
[...]

Hoi.
Daarmee bedoel ik dat je twee verschillende systemen hebt die elkaar niet zien.
Eentje voor de vloerverwarming
Eentje voor radiatoren en sanitair warm water vat. Ze werken onafhankelijk van elkaar.

Dat heeft verschillende voordelen:

Je kunt eerst beginnen met 1 warmtepomp, daarna de rest en gasloos.
De pomp vd vloerverwarming gaat er dan direct uit, dus geen mengverdeler.
Je hebt een afzonderlijke warmtepomp voor radiatoren, wat daarmee ook je huis verdeelt in 2 zones met elk hun eigen bron en temperatuur instellingen.

En je kunt 2 x subsidie vangen.
Oke, dan begrijp ik je toch goed en heb ik dus een afweging waarbij ik ofwel de radiatoren verbonden laat. Dan krijgen ze dus restwarmte vanuit de vloerverwarming en moet ik mogelijk nog extra verwarmen met airco/infrarood in specifieke kamers. Ofwel ik kies voor een knip en blijf de radiatoren/sww nog even met gas opstoken om die later als tweede zone op aparte warmtepomp te zetten.
Dit is denk ik ook antwoord op mijn eerste vraag in bericht hierboven!?

Interessant ;)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
TD-91 schreef op maandag 13 november 2023 @ 12:46:
[...]

Oke, dan begrijp ik je toch goed en heb ik dus een afweging waarbij ik ofwel de radiatoren verbonden laat. Dan krijgen ze dus restwarmte vanuit de vloerverwarming en moet ik mogelijk nog extra verwarmen met airco/infrarood in specifieke kamers. Ofwel ik kies voor een knip en blijf de radiatoren/sww nog even met gas opstoken om die later als tweede zone op aparte warmtepomp te zetten.
Dit is denk ik ook antwoord op mijn eerste vraag in bericht hierboven!?

Interessant ;)!
Met lage temperatuur verwarming maar ook met laag vermogen verwarming (tov gasketel heeft warmtepomp niet veel power) kun je niet eventjes snel een kamer opwarmen.

Dat kan een airco wel.

IR kan dat ook niet. Maar als het aanstaat en je zit er recht onder of voor voelt het ter plekke warm in een koude ruimte). IR altijd aan kan ook maar dan is airco zuiniger. IR heeft verder geen kosten en onderhoud en in principe een lange levensduur en de luchtvochtigheid blijft stabiel!

Met een aparte warmtepomp voor radiatoren kun je vrij gemakkelijk naar de 45 graden (maar het duurt wel even als er geen warmte in dat systeem zit, een warmtepomp kan maximaal 10 graden boven de aanwezige temperatuur opplussen, dus een 45 graden aanvoertemperatuur wordt pas bereikt als de retourtemperatuur al 35 is), en dat komt omdat het circuit veel minder water bevat dan vloerverwarming.

Daarom is een parallel buffervat voor een systeem met radiatoren wel een must.
De warmtepomp verwarmt dat vat, en dat vat verwarmt de vragende radiatoren. Omdat je van te voren buffert en op temperatuur houdt heb je wel te maken met hogere energy kosten (maar besef daarbij dat je vloerverwarming ook altijd aan hebt staan, net zo goed als je er niet bent dus dat is ook een vorm van verspilling)

[ Voor 7% gewijzigd door Knowbody op 13-11-2023 14:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TD-91
Oke, kan ik dat als volgt samenvatten qua keuze? Eentje die ik qua budget en comfort dan even zou moeten onderzoeken.

- Monobloc op vloerverwarming met restwarmte naar radiatoren. Apart een airco / IR voor ruimtes waar extra of snelle warmtevraag is. SWW apart op warmtepomp boiler > Wanneer je af en toe snel een kamer warm wilt hebben.
- Monobloc op vloerverwarming losgekoppeld van radiatoren. Monobloc op radiatoren met buffervat + boiler voor SWW. > Wanneer je wat constanter de bovenverdieping warm wilt hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door TD-91 op 13-11-2023 15:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

TD-91 schreef op maandag 13 november 2023 @ 15:49:
Wanneer je af en toe snel een kamer warm wilt hebben.
Wanneer je wat constanter de bovenverdieping warm wilt hebben.
beide opties gaat niet/wil je niet.

je CV heeft veel teveel vermogen voor alleen 1 of 2 kleine radiatoren, dan moet je op idiote temperaturen gaan draaien wil je die cv ketel niet enorm laten pendelen. IR panelen is echt kapitaalvernietiging, nooit doen.

noodzaak voor "ff snel opwarmen" is er straks niet meer want alles is al warm.

die CV-ketel denkwijze van themostaat een zwiep geven en ff snel warm werkt niet bij een warmtepomp en werkt alleen averechts als je zuinig wilt stoken. die denkwijze moet je echt loslaten. sudderen, niet wokken.

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 13-11-2023 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-91
Oke, dus een monobloc icm restwarmte naar radiatoren is beste optie. Als dat onvoldoende warmte oplevert op gezette tijden, dan lucht/lucht als aanvulling met koelen als bijkomend voordeel in de zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-91
Eerste de beste die ik nu spreek met nieuwe ideeen geeft aan dat ongeacht de keuze een buffervat nodig is. Daar lees ik wisselende verhalen over, in mijn situatie nodig? En kan die dan gewoon op zolder geplaatst worden in deze oplossing?

[ Voor 16% gewijzigd door TD-91 op 13-11-2023 19:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

TD-91 schreef op maandag 13 november 2023 @ 19:01:
Eerste de beste die ik nu spreek met nieuwe ideeen geeft aan dat ongeacht de keuze een buffervat nodig is. Daar lees ik wisselende verhalen over, in mijn situatie nodig? En kan die dan gewoon op zolder geplaatst worden in deze oplossing?
Die heb je niet nosig. Klaar uit. Je vloer is de buffer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-91
Dat is ook een beetje wat ik lees in de betreffende topics. Lijkt mij onnodig als alles open staat.

Bedankt iedereen voor de input, ik heb inmiddels de nodige partijen aangeschreven om op locatie de opties te bespreken. Benieuwd wat daar uit komt, zal ik hier delen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwdtje
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-09 12:30
Ik ben zeer geïnteresseerd dus ga dit topic volgen.

Wij hebben net een nieuwe woning gekocht uit 2009 (hoek). Daar zit alleen vloerverwarming in de keuken en badkamer in. Evt. gaan we de vloer in de woonkamer aanpakken en nemen we daar ook vloerverwarming.

Voor de rest heb ik nog geen idee wat verstandig is of hoe het werkt. In ons huidige huis hebben we een bodem warmtepomp (die stond er al) en daar ben ik niet perse enthousiast over. In het nieuwe huis stamt de ketel uit 2009, dus die is aan vervanging toe.

Ben zeer benieuwd welke partijen je aangeschreven hevt en hoe de adviezen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-91
@kwdtje ik heb gemerkt dat de grote partijen in regio Eindhoven (Feenstra, hoppenbrouwers, Kempers) allemaal graag een intergas xtend of remeha elga verkopen. All electric bieden ze allen vooralsnog niet aan.

Vervolgens de kleinere specialistische installateurs aangeschreven (ruim 10). Deels geven ze aan mij niet te kunnen helpen omdat ze al tot ver in de toekomst vol zitten, deels klopt de website niet en bieden ze eigenlijk ook alleen maar hybride. En nu een paar partijen die in januari hier op terug komen.
1 partij was heel snel en stond de volgende dag op de stoep, maar dat was een ontzettende praatjes maker die geen van mijn vragen goed kon beantwoorden.

Voor nu de planning om nog wat meer partijen te zoeken. Verder dus geduld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:13
@TD-91 : Mocht je een hybride overwegen, dan zou ik altijd kiezen voor eentje die de aangesloten CV-ketel een beetje intelligent aanstuurt.
Ik ben me sinds kort aardig in de Elga Ace aan het verdiepen (zie Remeha Elga Ace Hybride Warmtepompen) en die stuurt de ketel met OpenTherm aan, waardoor die tenminste het juiste vermogen (voor zover mogelijk) levert.
Geen idee hoe dat bij andere hybride systemen gaat, maar de CV slechts met aan/uit aansturen lijkt me geen goed plan.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwdtje
TD-91 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 12:47:
@kwdtje ik heb gemerkt dat de grote partijen in regio Eindhoven (Feenstra, hoppenbrouwers, Kempers) allemaal graag een intergas xtend of remeha elga verkopen. All electric bieden ze allen vooralsnog niet aan.

Vervolgens de kleinere specialistische installateurs aangeschreven (ruim 10). Deels geven ze aan mij niet te kunnen helpen omdat ze al tot ver in de toekomst vol zitten, deels klopt de website niet en bieden ze eigenlijk ook alleen maar hybride. En nu een paar partijen die in januari hier op terug komen.
1 partij was heel snel en stond de volgende dag op de stoep, maar dat was een ontzettende praatjes maker die geen van mijn vragen goed kon beantwoorden.

Voor nu de planning om nog wat meer partijen te zoeken. Verder dus geduld.
Benieuwd wat er uit gaat komen. Heb je al wel een product op het oog of is dat ook nog niet zeker?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Andrehj schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 15:06:
@TD-91 : Mocht je een hybride overwegen, dan zou ik altijd kiezen voor eentje die de aangesloten CV-ketel een beetje intelligent aanstuurt.
Ik ben me sinds kort aardig in de Elga Ace aan het verdiepen (zie Remeha Elga Ace Hybride Warmtepompen) en die stuurt de ketel met OpenTherm aan, waardoor die tenminste het juiste vermogen (voor zover mogelijk) levert.
Geen idee hoe dat bij andere hybride systemen gaat, maar de CV slechts met aan/uit aansturen lijkt me geen goed plan.
Dan moet je met een hele grote boog om Nefit/Bosch heen lopen. Die snappen het nog steeds niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-91
kwdtje schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 15:11:
[...]

Benieuwd wat er uit gaat komen. Heb je al wel een product op het oog of is dat ook nog niet zeker?
Nog niet zeker, maar de suggesties in dit topic zijn o.a. panasonic / itho daalderop amber. Daar lees ik goede dingen over.

Hangt ook wel af van offertes en terugverdientijd.

@Andrehj Hybride heb ik nog niet afgeschreven, zolang deze het maar mogelijk maakt om van het gas af te gaan binnen 5-10 jaar.

De in mijn eerste post gedeelde voor een intergas xtend is overigens ook een hybride die middels opentherm met de CV verbonden is, maar de xtend is niet geschikt als all-electric en daarmee is netto 7K best veel geld...

[ Voor 17% gewijzigd door TD-91 op 19-11-2023 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:48

paQ

TD-91 schreef op zondag 19 november 2023 @ 13:48:
[...]

@Andrehj Hybride heb ik nog niet afgeschreven, zolang deze het maar mogelijk maakt om van het gas af te gaan binnen 5-10 jaar.
waarom dan pas? (als je er nu toch al mee aan de slag gaat)

[ Voor 96% gewijzigd door paQ op 19-11-2023 13:56 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-91
Er staat nu een prachtig fornuis in de keuken, dat vervangen door een elektrische kookplaat betekent dat ik een gat in mijn keuken moet oplossen en dat willen we over een jaar of 5 doen door een compleet nieuwe keuken te plaatsen icm nieuwe vloer etc.

Zolang ik dus nog op gas kook zit ik ook nog met de aansluiting.

Doel voor nu is verwarming, SWW optioneel als dat interessanter is dan voorlopig nog op gas. Maar het geheel moet in ieder geval gasloos mogelijk maken
Cv ketel is overigens gloednieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

TD-91 schreef op zondag 19 november 2023 @ 14:32:
Er staat nu een prachtig fornuis in de keuken
bijna alle fornuizen kan je ombouwen naar propaan, vaak zit er een zakje bij met de nodige onderdelen of die kan je krijgen als je mailtje stuurt naar de fabrikant.
gasleiding naar buiten met een setje grote propaanflessen en je kan gewoon doorkoken zoals men is gewend.

[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 19-11-2023 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwdtje
Beetje overdreven vindt je niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

kwdtje schreef op zondag 19 november 2023 @ 19:48:
Beetje overdreven vindt je niet.
nee hoor, het is vrij populair in de wat meer gooise villa's die gerenoveerd worden maar de vrouw wilt niet het boretti kookeiland opgeven. bij die mensen komt dan 1x per maand de gasflessentoko langs om 2 50 kilo flessen om te ruilen.
niet iets wat ik iedereen aanraad maar als mensen ECHT niet hun gasfornuis op willen geven is dat wel een betere oplossing dan honderen euros per jaar te betalen aan vastrecht om een eitje te kunnen koken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwdtje
In Gooise villa’s , man man man.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

kwdtje schreef op zondag 19 november 2023 @ 20:24:
ook in bloemendaal en wassenaar hoor. ;)

mensen moeten vaak schoppend en schreeuwend van hun gasaansluiting getrokken worden. dus zulke oplossingen zijn goede hulpmiddelen om de soep wat minder heet op te dienen ook al is die al bijna lauw.
niet anders dan een doorsnee dieselrijder in een EV te krijgen en ineens "maar" 500km kan rijden ipv 1000 ondanks dat ie vroeger in een LPG auto reed die elke 350km bij de pomp stond....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-91
Haha laat die flessen propaan maar lekker in ‘t gooi. Laten we het niet overdrijven, prima om even te wachten met het gas afsluiten. Zal de extra vastrecht kosten mee onderhandelen in een nieuwe keuken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwdtje
En al wat meer nieuws?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TD-91
@kwdtje Inmiddels wel wat vorderingen na wat gesprekken met installateurs.

Waar het topic nog altijd hybride heet bewandel ik inmiddels de route van all-electric en krijg daar steeds meer een goed gevoel bij.

Op dit moment het meest gecharmeerd van de itho daalderop amber als oplossing voor de gehele woning. Plaatsing langs de woning en regel unit + voorraadvat 240l. op zolder. Toch ook SWW dus en daarmee zal ook het gasfornuis vervangen worden voor een fornuis met inductie. Waarschijnlijk komt daar dan nog een upgrade van de meterkast bij...

Oplossing warmtepomp wordt inclusief een nieuwe verdeler voor vloerverwarming, voorraadvat SWW, nieuwe thermostaat en alle overige benodigdheden aangeboden voor rond de 14K met nog wat afhankelijkheden. SCOP voor Amber is niet bekend, maar gemiddeld wordt 3,7 geroepen als ondergrens.
Het is nog even wachten op offertes die wat meer beeld geven bij die 14K.

Besparing +/- 1500m3 gas + vastrecht en kost mij ongeveer 4000Kwh stroom extra (grotendeels opgevangen door zonnepanelen). Kom dan rond de 1200 besparing per jaar uit. Investering van 14K minus 2550 subsidie en +/- 3000 voor fornuis en meterkast. Dan kom je rond de 12 jaar tvt uit. Daar komen wat jaren bij als salderen wordt afgeschaft, maar wellicht deels op te vangen met de verkoop van fornuis en CV ketel.

Eerder in dit topic werd een oplossing geschetst waarbij het monobloc direct op de vloerverwarming wordt aangesloten icm pomploze verdeler. Dat blijkt helaas niet mogelijk door de ligging van de verdeler, buitenunit kan daar niet in de buurt staan. Pomploze verdeler wordt in bovenstaande oplossing niet geadviseerd, maar kan er nog niet helemaal de vinger opleggen waarom precies niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-91
Nieuwe update en benieuwd naar jullie mening

De koude dagen maakten dat ik nog e.e.a. gecheckt heb in de woning. Er is wat twijfel ontstaan rondom leidingwerk en warmteverlies van de woning i.r.t. all-electric. Mede gevoed door het feit dat in de afgelopen weken de ketel temperatuur naar 55 graden moest om enkel de woonkamer (45m2 vloerverwarming) op 19,7 te houden (rest van de woning zakte naar +/- 11/12 graden, de gebruikte ruimtes af en toe verwarmd naar 16/17).

Die twijfel maakt dat ik overweeg om toch eerst een periode hybride te starten, maar geeft ook weer andere opties met elk hun voor- en nadelen. Benieuwd naar welke optie jullie zouden kiezen of waar ik wellicht dingen verkeerd zie (schiet gerust).
  1. All-electric: Eigenwijs kiezen voor all-electric i.c.m. Amber 95, direct van het gas af. Hopen dat we niet in de kou zitten. Nu die twijfel er ook is bij aanbieders van de Amber is dit eigenlijk geen optie i.v.m. een baby in huis
  2. Hybride: Starten met hybride amber 95 en 1/2 winters aankijken of de ketel veel moet bijspringen. Vraag is dan of de amber 95 in hybride opstelling zijn vermogen nog wel kwijt kan, zie kopje vermogen. Na 1/2 winters keuze maken: CV laten hangen of toch all-electric. Eventueel met airco's
  3. All-electric met airco's. Nu de keuze maken om met de Amber te focussen op de woonkamer icm voorraadvat voor SWW. Multi split airco voor zolder en slaapkamers. Direct van het gas af of eventueel ook hybride starten maar zonder het doel om uiteindelijk hele woning met Amber te verwarmen
Isolatie
Gevels: EPS korrels (onbekend wanneer aangebracht en eventuele verzakking)
Dak: 10cm tussen de balken (2017)
Vloer: Beton met isolatie, onbekende waarden (2013)
Ramen:
  • Achtergevel: volledig HR++ (verdiepingen kunstof, woonkamer hout)
  • voor woonkamer: Dubbelglas kunstof kozijnen
  • voor verdiepingsvloeren: jaren 50 stalen kozijnen met dubbelglas (en koudebrug ;))
Voorlopig alleen op de planning om de jaren 50 stalen kozijnen volledig te vervangen.

Leidingwerk
hoofdleiding aanvoer en retour: 25x2,9mm (kunstof)
Bij verdeler: 20x2,9mm (kunstof)
Bij radiatoren voorkant woning: 20x2,9mm (kunstof)
Naar radiator zolder: 16x2,6mm (kunstof)
Naar radiator + vloerverwarming badkamer en slaapkamer achter: onbekend/onzichtbaar

Enkel het leidingwerk + afgifte op de zolder is zonder al te veel hak- en breekwerk optioneel te vervangen, maar met de huidige T33 + fan wellicht onnodig. Rest is grotendeels weggewerkt en niet toegankelijk.

Vloerverwarming woonkamer
Groepen: 5
HoH: 15cm of 10cm (65 tot 90 m. per groep met 45m2)
Verbruik: +/- 0,5m3 per graaddag.

Onvoldoende waterinhoud, wel voldoende afgifte met vloerverwarming als warmtebuffer. Onvoldoende systeemflow = Parallel buffer

Vermogen Amber
Gasverbruik = 1350 incl. 200 SWW
1150 verwarmen / 90% = woonkamer en 10% zolder.

Koevlaas all-electric: 1350 x 8.8 : 1650 = 7.2 Kw
Koevlaas hybride: 1150 x 8.8 : 1650 = 6.2 Kw
Koevlaas all-electric woonkamer: 1235 x 8.8 : 1650 = 6.6 Kw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:12
Ik zou voor optie 1 gaan. Mijn gasverbruik eerder was ongeveer vergelijkbaar en ik heb hier een woning uit 1981 met alleen convectoren en radiatoren. Op de convectoren in de woonkamer wel ventilatoren (temperatuur gestuurd) voor extra boost (DBE) en in de keuken een plintverwarming.
Wel overal HR++ glas en boven alles kunststof kozijnen. Begane grondvloer voorzien van isolatie. Verder geen aanpassingen.

Met de Amber kon ik het de afgelopen tijd gewoon lekker warm houden. Overdag 19,7 - 20,3, 's avonds 20,2-20,8 en 's nachts 18,7 - 19,3. Dit geregeld met een thermostaat. Daarbij kon de Amber nog steeds terugmoduleren en is de backup heater niet bijgesprongen. Hoogste aanvoertemperatuur in de convectoren daarbij 37-38°C. Dus nog voldoende over voor strenge winterse omstandigheden.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-91
thx voor je reactie @hansvk! Hoe is het leidingwerk bij jou qua diktes? Qua isolatie loop ik ook wel wat achter, maar wel nog plannen om e.e.a. te vervangen op korte termijn.

Mijn gasverbruik is dus +/- 1050 voor een woonkamer van 45m2. Rest wordt nauwelijks verwarmd op het moment, maar zal gaan veranderen de komende jaren.

Niet genoemde optie is natuurlijk nog all-electric installeren en de ketel afdoppen, nog even laten hangen mocht het echt mis gaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:12
Hoofdleidingen van de verwarming zijn 22 mm dunwandig staal. Naar de radiatoren dan 15 mm en naar de convectoren 22 mm.
Bovenverdieping laat ik een beetje meedraaien met beneden. Badkamer wel vol open (handdoekradiator en vloerverwarming met een RTL-ventiel).

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NRJ020
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-09 14:09
Ik zou ook voor optie 1 gaan. Ons huis had verbruikte voorheen 1800m3, wij hebben ook de Amber 95. Ongeveer 120m2 vloerverwarming van de 180m2.

Je geeft aan dat je bang bent met jullie baby in de kou te komen zitten. Ik denk dat dit niet zal gebeuren. Het ergste wat er kan gebeuren is dat het misschien geen 20 graden wordt maar 18 ofzo op de hele koude dagen, dat zal dan waarschijnlijk boven zijn. Daar kan je eventueel later je isolatie verbeteren.

Ik merk bij ons dat het boven ook teveel afkoelt, dit gaan wij komend jaar oplossen door daar de kozijnen/glas te vervangen.

Itho Amber 95 + WPV-H 240L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-91
@hansvk Dat komt inderdaad aardig overeen zowel qua leidingwerk als qua warmtebehoefte in de woning. Bedankt voor het delen.

@NRJ020 Daar heb je ook wel weer een punt. In de woonkamer hebben we nog een houtkachel, dus daar maak ik mij minder zorgen. Boven is natuurlijk iets koeler niet zo'n punt (stoken nu ook nauwelijks).

Wel vaker gelezen hier, maar installateurs gaan vaak voor safe omdat ze anders uiteraard geen garantie kunnen geven op een goed verwarmde woning. Volgens mij is dus nu vooral de vraag of ik de gok wil nemen en dan komen er nog wat kosten bij voor elektra.

Bedankt beiden, ik kan hiermee wel vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:48
ik begrijp niet waarom je je huis beneden pas warm kreeg met 55C aanvoer. Je huis is op alle vlakken beter geïsoleerd dan het mijne (hoekhuis uit '68) en ik heb slechts 35m2 vloerverwarming. Daar kan ik op de koude dagen die we hebben gehad mijn huis met 32-34C aanvoertemp gewoon beneden op 20C en boven op 16C houden. Ik denk dat je test 'verpest' wordt door de mengregeling op je verdeler. Dus is het moeilijk de conclusie te trekken dat je 55C nodig hebt, dat moet echt wel lager kunnenn denk ik.

ander klein puntje: 'geen. optie want baby' --> minder relevant lijkt me want deze winter gaat het toch niet meer lukken met die warmtepomp en volgende winter is je baby een dreumes die overal heen rent ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
NRJ020 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 15:10:
Ik zou ook voor optie 1 gaan. Ons huis had verbruikte voorheen 1800m3, wij hebben ook de Amber 95. Ongeveer 120m2 vloerverwarming van de 180m2.
1800 kuub gas geeft volgens Koevlaas 9.1 kW. Om dan een 5.5 kW WP te kopen vind ik vrij optimistisch....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wJsA_oUsega0IV9BouU7Us9E1hY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AWJE7PFCNjEve5j4675yw4Ut.jpg?f=user_large
Maar gezien de titel van dit topic: Dat zal toch hybride zijn?

[ Voor 20% gewijzigd door Andrehj op 24-01-2024 15:58 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-91
@Fr33z Helaas gaat dat zo snel ja! Dreumes in de kou klinkt al minder vervelend haha

Goede vraag! bij 50 graden bleef de temperatuur op 19,1/19,2 steken. Wat zegt dat over de verdeler? Is dat afstelling op de verdeler of is de verdeler simpelweg niet geschikt? Zie ook foto

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/euITXEr_NlhD7Mtxn0Kw2SP3cpI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AcUpZ11LzNHtTvse7DikrZNR.jpg?f=user_large

@Andrehj De titel en de eerste post zijn inmiddels achterhaalt. Op basis van de eerste feedback verder onderzoek gaan doen en bij de Amber uitgekomen met in principe de voorkeur voor all-electric. Op basis van koevlaas kom ik op de Amber 95 uit.

[ Voor 18% gewijzigd door TD-91 op 24-01-2024 16:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -JB-
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:55
Leuk topic! Bekende dilemma's waar ik ook mee aan het stoeien ben.

Wellicht een idee om te kijken wat je gasverbruik was op de koude dagen in de afgelopen periode.
Het verbruik *8 of *8,8 omrekenen naar de behoefte in kWh. Dan weet je wat je warmtepomp in 24u moet kunnen leveren.

Gasloos sinds september 2024 - Itho Amber 65 - 7830Wp APSystems DS3L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 11-09 19:58

Jan2023

KISS

kwdtje schreef op zondag 19 november 2023 @ 20:24:
Buiten het Gooi zijn er ook nog wel buitengebieden in Brabant of zo waar gewoon een gastank het fornuis laat branden , -)

Die hoeven er dan ook niet over na te denken of ze van het gas af gaan.
;)

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

TD-91 schreef op maandag 11 december 2023 @ 11:59:

Waar het topic nog altijd hybride heet bewandel ik inmiddels de route van all-electric en krijg daar steeds meer een goed gevoel bij.

Op dit moment het meest gecharmeerd van de itho daalderop amber als oplossing voor de gehele woning. Plaatsing langs de woning en regel unit + voorraadvat 240l. op zolder. Toch ook SWW dus en daarmee zal ook het gasfornuis vervangen worden voor een fornuis met inductie. Waarschijnlijk komt daar dan nog een upgrade van de meterkast bij...

Oplossing warmtepomp wordt inclusief een nieuwe verdeler voor vloerverwarming, voorraadvat SWW, nieuwe thermostaat en alle overige benodigdheden aangeboden voor rond de 14K met nog wat afhankelijkheden. SCOP voor Amber is niet bekend, maar gemiddeld wordt 3,7 geroepen als ondergrens.
Het is nog even wachten op offertes die wat meer beeld geven bij die 14K.

Besparing +/- 1500m3 gas + vastrecht en kost mij ongeveer 4000Kwh stroom extra (grotendeels opgevangen door zonnepanelen). Kom dan rond de 1200 besparing per jaar uit. Investering van 14K minus 2550 subsidie en +/- 3000 voor fornuis en meterkast. Dan kom je rond de 12 jaar tvt uit. Daar komen wat jaren bij als salderen wordt afgeschaft, maar wellicht deels op te vangen met de verkoop van fornuis en CV ketel.

Eerder in dit topic werd een oplossing geschetst waarbij het monobloc direct op de vloerverwarming wordt aangesloten icm pomploze verdeler. Dat blijkt helaas niet mogelijk door de ligging van de verdeler, buitenunit kan daar niet in de buurt staan. Pomploze verdeler wordt in bovenstaande oplossing niet geadviseerd, maar kan er nog niet helemaal de vinger opleggen waarom precies niet.
Als je geen pomploze verdeler neemt is dat gewoon verspilling van energie.
Of de Amber daar nu kort op staat of niet
Je aanvoer temperatuur zal hoger uit komen met zo,n verdeler die retourwater bij mengt , dus je WP moet harder werken.
Maar als ik lees dat je nu met de gasketel minimaal op 50 + gr. moet stoken zou ik eerst gaan bekijken waar je met isolatie het nodige kan winnen.

En het is al opgemerkt , de koevlaas formule geeft het benodigde vermogen bij -10 buitentemperatuur !
Verdiep je in de specificaties.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Jan2023 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 18:40:
[...]

Als je geen pomploze verdeler neemt is dat gewoon verspilling van energie.
Of de Amber daar nu kort op staat of niet
Je aanvoer temperatuur zal hoger uit komen met zo,n verdeler die retourwater bij mengt , dus je WP moet harder werken.
Maar als ik lees dat je nu met de gasketel minimaal op 50 + gr. moet stoken zou ik eerst gaan bekijken waar je met isolatie het nodige kan winnen.

En het is al opgemerkt , de koevlaas formule geeft het benodigde vermogen bij -10 buitentemperatuur !
Verdiep je in de specificaties.
dat men nu 50 graden nodig heeft heeft geen bal te maken met isolatie. dat heeft te maken met de slechte menging in de verdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
TD-91 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 16:29:
@Fr33z Helaas gaat dat zo snel ja! Dreumes in de kou klinkt al minder vervelend haha

Goede vraag! bij 50 graden bleef de temperatuur op 19,1/19,2 steken. Wat zegt dat over de verdeler? Is dat afstelling op de verdeler of is de verdeler simpelweg niet geschikt? Zie ook foto
[Afbeelding]
Ja, die is niet geschikt. Die moet je ombouwen naar of vervangen door pomploos. Zie Vloerverwarmingverdeler vervangen bij overstap warmtepomp?
@Andrehj De titel en de eerste post zijn inmiddels achterhaalt. Op basis van de eerste feedback verder onderzoek gaan doen en bij de Amber uitgekomen met in principe de voorkeur voor all-electric. Op basis van koevlaas kom ik op de Amber 95 uit.
De Amber 95 levert maar 5.5 kW bij -10 (of krap 6 kW als je op -7 dimensioneert). Zie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wJsA_oUsega0IV9BouU7Us9E1hY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AWJE7PFCNjEve5j4675yw4Ut.jpg?f=user_large
Jij verbruikte afgelopen stookseizoen 1350 m³. Als je daar Koevlaas op los laat kom ik al op 6.5 kW, waardoor die WP dus te krap is.

Daar komt nog bij dat iedereen in mijn omgeving het vorige stookseizoen significant minder heeft verstookt dan de seizoenen daarvoor. Een meer gebruikelijk verbruik zal dus rond de 1500 m³ liggen, waardoor je met Koevlaas rond de 7.5 kW uit komt.

Heb je al eens adhv het verbruik op een aantal koude dagen berekend hoe groot je WP moet zijn? Zie Andrehj in "Itho Daalderop Amber"

Mijn conclusie is alvast dat die Amber 95 voor jou huis te klein is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eijsbeer
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 21:31
TD-91 schreef op maandag 11 december 2023 @ 11:59:

Grappig, ik heb nog geen installateurs gesproken (behalve één partij die zelfs niet aan hybride wilde beginnen zonder vloerverwarming), maar hoe meer ik lees op tweakers, hoe enthousiaster ik word over all-electric. Afgelopen koude periode getest en dat ging prima op een max Ta van 45 graden. Eigenwijs als ik ben er ook nog met een nachtverlaging van 1,5 graad uit weten te persen. De ketel schoot nog wel vaak naar zijn max, dus de radiatoren beneden van T22 naar T33 lijkt me sowieso verstandig.

Grootste uitdaging hier voor all-electric is denk ik de vrouw overtuigen. We zijn in 2019 in ons jaren ‘70 huis komen wonen en elk jaar wel wat geïnvesteerd met het oog op verduurzaming. Zij is inmiddels wel klaar met alle verbouwingen :) Gasverbruik zat afgelopen jaar op 1100 kuub. Voor all electric moet er denk ik nog net wat meer gebeuren. Hoofdleiding van de cv ketel naar beneden is nu 26mm, met een hybride kom je daar nog wel mee weg, maar met een 9kw all-electric ben ik bang van niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

flippy schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 18:42:
[...]

dat men nu 50 graden nodig heeft heeft geen bal te maken met isolatie. dat heeft te maken met de slechte menging in de verdeler.
Die mengverdeler is slechts verantwoordelijk voor een beperkt deel van het afgifte systeem.
Namelijk 47 m2 met H.O.H. 15 cm , dat is bijverwarming.

Het afgifte systeem bevat ook de nodige radiatoren , als je het dan in de afgelopen koude periode niet behaaglijk krijgt in huis met een watertemperatuur onder de 50 graden zou ik toch even bekijken of er winst valt te behalen met verbetering van het afgifte systeem of isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
TD-91 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 16:29:

[Afbeelding]

Het zegt waarschijnlijk dat de instelling/menging niet heel goed gaan. Het is jammer dat het niet wat kouder is dan zou je wat meer kunnen testen. Wat je eerst moet vaststellen is de aanvoer- en retourtemperaturen in je vloerverwarming. Die kun je zo te zien aflezen op die mooie ronde metertjes maar wordt dus wel een kwestie van elk kwartier/half uur even kijken en noteren in een schriftje. Doe dat een halve dag en kom eens terug met de info. Ik denk dat je 50-graden test niet goed gelukt is omdat er instellingen nog niet goed staan. De reden is dat een vloerverwarmingsverdeler hooguit een keer 35C de vloer in stuurt en die zou dus niet beter/slechter moeten gaan werken als je de temp verhoogd van de aanvoer uit de CV.

Heb je beneden ook nog radiatoren of alleen die vloerverwarming die helaas op 15 cm h.o.h. (sukkels in 2013...) ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Jan2023 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 19:26:
[...]

Die mengverdeler is slechts verantwoordelijk voor een beperkt deel van het afgifte systeem.
Namelijk 47 m2 met H.O.H. 15 cm , dat is bijverwarming.

Het afgifte systeem bevat ook de nodige radiatoren , als je het dan in de afgelopen koude periode niet behaaglijk krijgt in huis met een watertemperatuur onder de 50 graden zou ik toch even bekijken of er winst valt te behalen met verbetering van het afgifte systeem of isolatie.
die "bijververwarming" zou bij 50 graden een ontiegelijke hoeveelheid warmte afgeven. die draait niet op 50 graden en je radiatoren draaien ook niet 24/7 op 50 graden.

men verwart de aanvoertemperatuur met de hoeveelheid warmte die men daadwerkelijk verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

flippy schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 19:29:
[...]

die "bijververwarming" zou bij 50 graden een ontiegelijke hoeveelheid warmte afgeven. die draait niet op 50 graden en je radiatoren draaien ook niet 24/7 op 50 graden.

men verwart de aanvoertemperatuur met de hoeveelheid warmte die men daadwerkelijk verbruikt.
Geen weldenkend mens gaat 50 graden water zijn vloer inpompen.
In vrijwel alle gevallen zit daar een thermostaat knop voor die begrenst op 40 graden max of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Jan2023 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 19:33:
[...]

In vrijwel alle gevallen zit daar een thermostaat knop voor die begrenst op 40 graden max of zo.
dat veranderd het verhaal niet en bevestigt het juist: de aanvoertemperatuur zegt niks over je warmtevraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

flippy schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 19:36:
[...]

dat veranderd het verhaal niet en bevestigt het juist: de aanvoertemperatuur zegt niks over je warmtevraag.
Van mij mag je helemaal gelijk hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
Jan2023 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 19:33:
[...]

klopt em daarom. is de conclusie van TS dat hij 55C nodig had en dus niet naar LT-, verwarming kan beetje kort door de bocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-91
Super al jullie input! Dank daarvoor.

Even een paar dingen op een rij om helderheid te verschaffen:
  • @Jan2023 @Fr33z De vloerverwarming in de woonkamer is de hoofdverwarming. Geen radiatoren. Met alle radiatoren uit kreeg ik toch de vloer niet warm bij 50 graden keteltemp.
    Radiatoren enkel op de bovenverdiepingen, die sporadisch gebruikt worden (1 op zolder voor thuiswerken bijv.)
  • @Jan2023 Isolatie in de woonkamer (waar 90% van het gas naar toe gaat) is aardig op orde met vloerisolatie, gevel isolatie en alles HR++ op 1 raam (oké vrij groot) dubbelglas na.
  • @Fr33z Als we in 2013 toch eens wisten wat nu belangrijk is! Maar inderdaad gaat er geen 55 graden de vloer in. Staat inderdaad afgesteld op 40 graden. En als de rest van het huis geen warmtevraag heeft, dan denk ik dat je conclusie terecht is. Nu inderdaad koude dagen nodig om te kunnen aflezen, maar die noteer ik even voor begin maart :P !
Dan de onderwerpen die voorbij komen:
Koevlaas
Deze heb ik altijd geinterpreteerd als gasverbruik x 8,8 / 1650 vergelijken met het 'vermogen' van de warmtepomp. Niet t.o.v. het vermogen bij -10, maar klinkt logisch.

Koevlaas komt voor mij rond de 7,2KW uit o.b.v 1350m3. En zou eigenlijk nog hoger moeten zijn wanneer ik ook de bovenverdiepingen ga verwarmen. Op basis van enkele dagen dat we meer verwarmd hebben zou ik omgerekend op 1800+ uitkomen om het hele huis te verwarmen, weliswaar met boven nog wat isolatie verbeteringen mogelijk. Dan zit je op 9,6KW.

Graaddagen
@Andrehj Eerder al gewogen en ongewogen graaddagen vertaald naar een gemiddeld verbruik per graaddag. Daarin kom ik rond de 0,53m3 per ongewogen graaddag (0,49m3 per gewogen) op koude dagen (18 dagen onder de 1 graden gemiddelde etmaal temp in 2023).
De berekening even uitgebreid o.b.v. jouw post. Daarbij kom ik o.b.v. die zelfde 18 dagen op een vermogen bij -10 van 5,7KW. Bij -5 is dat 4,7KW. Schiet gerust als ik nog iets vergeet in die berekening.

Mag ik op basis hiervan concluderen dat de 95 wellicht toch prima is? een etmaal gemiddelde van -10 komt tenslotte vrijwel niet voor (2023 max -4,4 / 2022: -4,4 / 2021: -6,2)
Pomploze verdeler
Dit is een onderwerp dat ik al meer ben tegengekomen, inclusief het topic dat @Andrehj aanhaalt. Op de een of andere manier is er echter geen één installateur (al 5+ gesproken) die zegt dat dat kan... Stuk voor stuk is het advies laten zitten bij all-electric en vervangen bij hybride. Argumenten als: leidingwerk onvoldoende dus pomp nodig komen voorbij. Toch klinkt pomploos voor mij ook logischer... Wat zijn de argumenten die ik kan gebruiken richting installateurs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
TD-91 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 09:37:
Graaddagen
@Andrehj Eerder al gewogen en ongewogen graaddagen vertaald naar een gemiddeld verbruik per graaddag. Daarin kom ik rond de 0,53m3 per ongewogen graaddag (0,49m3 per gewogen) op koude dagen (18 dagen onder de 1 graden gemiddelde etmaal temp in 2023).
De berekening even uitgebreid o.b.v. jouw post. Daarbij kom ik o.b.v. die zelfde 18 dagen op een vermogen bij -10 van 5,7KW. Bij -5 is dat 4,7KW. Schiet gerust als ik nog iets vergeet in die berekening.
Ik zou niet werken met graaddagen, maar gewoon zoals in de link beschreven het verbruik van een aantal koude dagen terugrekenen naar je ontwerptemperatuur. Wat komt er dan uit?
Pomploze verdeler
Dit is een onderwerp dat ik al meer ben tegengekomen, inclusief het topic dat @Andrehj aanhaalt. Op de een of andere manier is er echter geen één installateur (al 5+ gesproken) die zegt dat dat kan... Stuk voor stuk is het advies laten zitten bij all-electric en vervangen bij hybride. Argumenten als: leidingwerk onvoldoende dus pomp nodig komen voorbij. Toch klinkt pomploos voor mij ook logischer... Wat zijn de argumenten die ik kan gebruiken richting installateurs?
Als jij ook in de toekomst nog radiatoren nodig hebt die 45 of 50 graden water nodig hebben, dan kun je overwegen om die verdeler te laten zitten. Maar dat kost je dan wel erg veel rendement, dus energie en dus geld.
Beter is het om te kijken of je ook de kamers met radiatoren met 35 graden water warm kunt houden.

Dat advies van vervangen bij hybride maar laten zitten bij all-electric vind ik trouwens wel erg vaag, meestal adviseren ze andersom.

Wil je die VVW-verdeler vervangen, zorg dan wel dat je leidingwerk die grotere flow aan kan! Dus de hoofdleidingen naar minimaal 26mm binnenwerks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TD-91
Andrehj schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 17:12:
[...]

Ik zou niet werken met graaddagen, maar gewoon zoals in de link beschreven het verbruik van een aantal koude dagen terugrekenen naar je ontwerptemperatuur. Wat komt er dan uit?
Dat zijn de KW waardes die ik vervolgens aangeef. Dus 5,7KW bij -10 en 4,7,KW bij -5 o.b.v. 18 dagen met een gemiddelde etmaal temperatuur lager dan 1.
[...]

Als jij ook in de toekomst nog radiatoren nodig hebt die 45 of 50 graden water nodig hebben, dan kun je overwegen om die verdeler te laten zitten. Maar dat kost je dan wel erg veel rendement, dus energie en dus geld.
Beter is het om te kijken of je ook de kamers met radiatoren met 35 graden water warm kunt houden.

Dat advies van vervangen bij hybride maar laten zitten bij all-electric vind ik trouwens wel erg vaag, meestal adviseren ze andersom.

Wil je die VVW-verdeler vervangen, zorg dan wel dat je leidingwerk die grotere flow aan kan! Dus de hoofdleidingen naar minimaal 26mm binnenwerks.
Kamers warm houden met 35 graden zal na wat isolatie wel redelijk lukken i.r.t. huidige warmtevraag, enkel de zolder (thuiswerkplek) zie ik somber in.

Hoofdleidingen vervangen is helaas geen optie. Zijn volledig weggewerkt achter muren en in beton. Die zijn nu 25x2,9mm en dus zeker niet optimaal. Wellicht wel een argument om de pomp te behouden ;)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-91
Kleine update m.b.t. verdeler vloerverwarming:

Inmiddels is duidelijk dat een pomploze verdeler toch mogelijk is i.c.m. een parallel buffer (met pomp). Die parallel buffer is in mijn geval nodig ivm onvoldoende systeemflow en weinig mogelijkheid om die te vergroten zonder grote verbouwing.

Zoektocht gaat verder. Naast de amber mij ook wat meer aan het verdiepen in Panasonic en sinds kort ook Nibe...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

weg met dat parralel verhaal. doe dan een klein seriebuffertje van 25 liter of zo. das meer dan zat. je vloerverwarming is waarschijnlijk al voldoende uit zichzelf. en je flow is zat als je vloer altijd openstaat.

[ Voor 12% gewijzigd door flippy op 17-02-2024 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-91
Ha @flippy O.a. de amber adviseert een parallel in hun documentatie in mijn situatie (voldoende afgifte, onvoldoende systeemflow), zie ook onderstaande afbeelding.

Ook o.b.v onderstaande artikel neig ik eerder naar parallel. Wat zou voor jou de overweging zijn om toch voor serieel te kiezen?
https://warmtepomp-tips.nl/warmtepomp/buffervat/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x_dBZRtPEa8IBEhN1O0UG2qyohw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2yAFeOiR3mSYmfmkiOd1BfMD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

TD-91 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 12:11:
Ha @flippy O.a. de amber adviseert een parallel in hun documentatie in mijn situatie (voldoende afgifte, onvoldoende systeemflow), zie ook onderstaande afbeelding.

Ook o.b.v onderstaande artikel neig ik eerder naar parallel. Wat zou voor jou de overweging zijn om toch voor serieel te kiezen?
https://warmtepomp-tips.nl/warmtepomp/buffervat/

[Afbeelding]
de reden waarom fabrikanten parralel buffers "adviseren" is scheiding van aansprakelijkheid, niet wat het beste is. dat vloeit uit het simpele feit dat installateurs een stelltje prutsers zijn en de warmtepomp krijgt de schuld als het niet tof loopt en een parralel vat verschuift "het gezeik" weg van de fabrikant.

de reden voor serieel (of helemaal niet) is simpelweg efficientie. met een parralel tank en pomp lever je makkelijk 10~20% aan efficientie in afhankelijk van hoe ruk de installatie in elkaar zit plus het stroomverbruik van de extra pomp. daarom zijn de "eisen" voor tankloos ook kunstmatig extreem hoog. er zijn zat mensen met maar een 3 tal radiatoren die gewoon tankloos op een panasonic draaien zonder problemen (waarvan ik er eentje ben).

het is gewoon ergens voor nodig. klein vaatje van 25 liter of zo in de retour en klaar.

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 17-02-2024 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-91
Oke, ga ik even verder induiken. Dank! Onderstaande op de eerder aangehaalde link zegt in feite hetzelfde inderdaad.
Toevoeging 2023: Inmiddels zijn er enkele warmtepompfabrikanten die een seriebuffer afraden. Deze fabrikanten eisen of adviseren alleen maar parallelbuffers meer. In de praktijk blijkt het juist afstellen van het AVDO - overstroomventiel in een serie buffer installatie erg lastig te zijn. Naast het instellen van de AVDO moet ook de circulatiepomp een minimaal toerental (drukverhoging) mee krijgen.

[ Voor 86% gewijzigd door TD-91 op 17-02-2024 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

een tank in serie heeft geen bypass dus ik volg niet helemaal wat ze daarmee bedoelen.

die warmtepomptips site is overigens verre van "goede tips". op vrijwel elk artikel of lap tekst staan wel meerdere fouten of verkeerde princiepes.

[ Voor 46% gewijzigd door flippy op 17-02-2024 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cata02
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 14-07 08:14
I am in a similar situation, corner house 1923, cavity wall insultated, HR++ glass, no insulation on floor nor on the roof :(
Currently using an Intergar xtreme 36 gas boiler with radiators and looking into mounting solar panels and swithing to a heatpump.

Floor heating and more insulation are on my mind also for the future.

I understand the genral recommendation is to go all-electric and at most keep the gas boiler for domestic water?

Based on heat loss estimations i need 9kw heatpump and all the research i've done just made me even more confused.

Seems not all 9kw HP are 9kw in all conditions (except panasonic t-cap).
Unclear if i need a buffer tank and how big; some suppliers have said 50l is enough (lg/intergas), latest panasonic comes with a fridge-size 185l tank that i cannot place in my house, only in my shed.
Unclear if hybrid pump or all-electric -> though i read here that all-eletric makes more sense.
And finally what are good pumps: there's huge variance in cost across brands.

Any thoughts/guidance is greatly aprpeciated.
Pagina: 1