Wat kan ik (laten) aan het pendelgedrag l/w warmtepomp?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:01
Even als eigen topic

Ps: titel zou moeten zijn: Wat kan ik (laten) doen aan het pendelgedrag l/w warmtepomp?

Stuk herhaling van wat ik al gepost had in het lucht/water warmtepomp topic

Zie grafiek hier onder. Wat zou onderstaand gedrag kunnen veroorzaken? En wat zou ik er aan kunnen (laten) doen?

- warmtepomp heeft dit soort gedrag altijd al wel vertoond / nooit lange runs gehad. Maar ze lijken nu nog korter dan eerst. Ben me er nu weer wat aan het over ergeren, vandaar deze vraag
- grafiek geeft al het energie verbruik weer, dus niet alleen de warmtepomp, maar je ziet duidelijk het gedrag van de warmetepomp. Warmtepomp gaat dus 1 a 2x per uur voor 10-15 min aan en dan weer uit.
- warmtepomp: daikin altherma uit 2015, 14kw. Buiten: ERLQ14CW1 / binnen EHVX16S26CB9W / thermostaat Daikin EKRTW
- vloerverwarming bgg , 9 groepen totaal circa 850 m hoh 10cm, 1e en 2e verdieping nog 10 groepen, waarvan er 2 vrijwel nooit warmtevraag hebben (slaapkamer)
- bgg = 90m2 , die staat altijd open 1e + 2e verdieping 80m2, die staan overigens ook grotendeels open (wegens thuiswerken). De ruimtes hebben een eigen thermostaat, dus ze zullen niet altijd warmtevraag hebben. Op basis van gevoel denk ik dat op een nog niet zo'n koude nacht als vannacht er wellicht 2/3 max tegelijk open staan (dus 90m2 + nog 20-30m2 op de 1e en 2e verdieping)
- op de info van de vloerverwarming staat 0,5kw per 10m2 als ik het goed begrijp
- flow is circa 25-30l als de warmtepomp aan het verwarmen is. Per vloerverwarming leiding gaat er dan 2-2,5 door heen (op basis van uitlezen van de flowmeter verdeler, dus niet heel nauwkeurig)
- geen buffer
- stooklijn: 18 graden -> 25 aanvoer temp, -10 -> 33 aanvoer temp. oorspronkelijk stond deze een stuk hoger ingesteld
- buitentemp was vannacht ongeveer 6 graden, aanvoer temp is dan 28 graden.
- ik heb de warmtepomp ook wel op de stille stand gezet in de hoop dat hij dan minder vermogen geeft en dus langer zou gaan draaien, maar dat lijkt geen effect te hebben op de periode dat hij draait
- delta t is overigens 5

minimale afgifte warmtepomp weet ik niet zeker. Als ik hier kijk op pagina 15 dan denk ik 8,4
https://manualzz.com/doc/...low-temperature-heat-pump

edit: hier staat wat anders geloof ik op pagina 40 (er staat daar geen minimum, enkel 14kw):
https://www.daikin.nl/con...-724_Catalogues_Dutch.pdf

als er nog aanvullende info nodig is dan hoor ik het graag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TcQ8jmxzhr8PqX_ogopEB8e9yhs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UU4amzUBfwKibnelsLah6ufK.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cWGdf1ZJLsZVjhwxYFwlZNL8TRc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5104pmxif77xpjLHCYp2n929.png?f=user_large

Alle reacties

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:23
@helloitsme Je vloerverwarming zal eerder 50-100 watt per m2 afgeven. Dus 90m2 -> 4,5kW tot 9kW.
Dat is sterk afhankelijk van je Ta en je Tr.
Wellicht kan je in de info van de vloerverwarming hier meer over vinden en dat posten.
Daarnaast snap ik nog niet helemaal of je 90m2 bgg altijd helemaal open staat of soms slechts ten dele.

Even een voorbeeld met behulp van https://www.wth.nl/support-en-service/afgifte-berekening

je Ta zal ca. 28 graden zijn (bij 10 graden buiten), stel retour is 25 graden. De warmteafgifte is dan 38 watt per m2, dus bij 90m2 3,4kW, wat onder het minimale vermogen ligt (ca. 30%x14 = 4,2kW)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Pb2io3gabfHRw-6Dennefhv3EU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OiGomxKFZEtY6gqUb8U42brN.png?f=fotoalbum_large

kan je je Ta en Tr aflezen/meten?

en ook nog belangrijk: staat de WP weer af voordat je kamer voldoende is opgewarmd? (dus thermostaat laat vlammetje zien en de WP is alweer uit)

[ Voor 6% gewijzigd door BarryH op 11-11-2023 13:21 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:25
helloitsme schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 11:49:
Zie grafiek hier onder. Wat zou onderstaand gedrag kunnen veroorzaken? En wat zou ik er aan kunnen (laten) doen?

- warmtepomp heeft dit soort gedrag altijd al wel vertoond / nooit lange runs gehad. Maar ze lijken nu nog korter dan eerst. Ben me er nu weer wat aan het over ergeren, vandaar deze vraag
- grafiek geeft al het energie verbruik weer, dus niet alleen de warmtepomp, maar je ziet duidelijk het gedrag van de warmetepomp. Warmtepomp gaat dus 1 a 2x per uur voor 10-15 min aan en dan weer uit.
- warmtepomp: daikin altherma uit 2015, 14kw. Buiten: ERLQ14CW1 / binnen EHVX16S26CB9W / thermostaat Daikin EKRTW
- vloerverwarming bgg , 9 groepen totaal circa 850 m hoh 10cm, 1e en 2e verdieping nog 10 groepen, waarvan er 2 vrijwel nooit warmtevraag hebben (slaapkamer)
- flow is circa 25-30l als de warmtepomp aan het verwarmen is. Per vloerverwarming leiding gaat er dan 2-2,5 door heen (op basis van uitlezen van de flowmeter verdeler, dus niet heel nauwkeurig)
- geen buffer
- stooklijn: 18 graden -> 25 aanvoer temp, -10 -> 33 aanvoer temp. oorspronkelijk stond deze een stuk hoger ingesteld
- buitentemp was vannacht ongeveer 6 graden, aanvoer temp is dan 28 graden.
- ik heb de warmtepomp ook wel op de stille stand gezet in de hoop dat hij dan minder vermogen geeft en dus langer zou gaan draaien, maar dat lijkt geen effect te hebben op de periode dat hij draait

als er nog aanvullende info nodig is dan hoor ik het graag.

[Afbeelding]
Dat is een WP van maar liefst 14 kW. Die zal wel een probleem hebben om zijn minimum vermogen in slechts 85 m² VVW (hopelijk staan wel al die 9 groepen altijd open?) kwijt te raken.
De grote vraag is waarom je zo'n joekel van een WP hebt, maar de oplossing voor dit pendelen is Ta of afgifte verhogen. Dus probeer ook wat slaapkamers (deels) mee te laten lopen. En verder zul je de watertemperatuur moeten verhogen. Met Ta 28 zal de WP zijn minimale vermogen wel niet kwijt kunnen en dan krijg je datgene wat jij ziet.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik kan me moeilijk voorstellen dat het minimum opgenomen vermogen tussen de 2,5-3kWh ligt. Het is een 14kW machine in naam, maar dat betekent niet deze dat ook werkelijk is bij -7°C.
Zelfs al zou die werkelijk 14kW zijn, en hij moduleert terug naar 6kW, dan zou die COP2 draaien bij een opgenomen vermogen van 3kWh.

Daarnaast zou de eerste run toch een flinke tijd moeten duren. Ook met een wat hoog minimum vermogen.

Pendelen zou kunnen, dit grafiekje toont meer dan dat. Ik zou inderdaad even Ta/Tr nagaan op de verdelers zoals reeds aangegeven.

[ Voor 10% gewijzigd door verkeerslicht op 11-11-2023 13:31 ]

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• verkeerslicht
  • Niet online
https://www.heatpumpkeyma...0ae2cae19ad3223d456b8add4

Bij -5 doet de WP nog 11.60 kW (backupheater niet meegenomen)
Zie "Tbiv", en "Pdh Tj = Tbiv"

[ Voor 12% gewijzigd door verkeerslicht op 11-11-2023 13:33 ]

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• helloitsme
BarryH schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 13:20:
@helloitsme Je vloerverwarming zal eerder 50-100 watt per m2 afgeven. Dus 90m2 -> 4,5kW tot 9kW.
Dat is sterk afhankelijk van je Ta en je Tr.
Wellicht kan je in de info van de vloerverwarming hier meer over vinden en dat posten.
Daarnaast snap ik nog niet helemaal of je 90m2 bgg altijd helemaal open staat of soms slechts ten dele.

Even een voorbeeld met behulp van https://www.wth.nl/support-en-service/afgifte-berekening

je Ta zal ca. 28 graden zijn (bij 10 graden buiten), stel retour is 25 graden. De warmteafgifte is dan 38 watt per m2, dus bij 90m2 3,4kW, wat onder het minimale vermogen ligt (ca. 30%x14 = 4,2kW)

[Afbeelding]

kan je je Ta en Tr aflezen/meten?

en ook nog belangrijk: staat de WP weer af voordat je kamer voldoende is opgewarmd? (dus thermostaat laat vlammetje zien en de WP is alweer uit)
ik ga even wat zaken bekijken.warmtepomp draaint nu niet (het is lekker zonnig), maar zal even een foto maken als hij weer draait

• Andrehj
helloitsme schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 12:10:
Op de info van de vloerverwarming staat ,5kw per 10m2 als ik het goed begrijp
Dat kan nooit kloppen, want dat zou 500 W/m² zijn. Het maximum van VVW (en de vraag is of dat nog comfortabel is) ligt rond de 100 W/m² bij een gemiddelde watertemperatuur van rond de 35 graden. Een en ander uiteraard nog afhankelijk van je slangconfiguratie en vloerafwerking.
500W/m² kan nooit met VVW.
minimale afgifte warmtepomp weet ik niet zeker. Als ik hier kijk op pagina 15 dan denk ik 8,4
https://manualzz.com/doc/...low-temperature-heat-pump
Je WP verbruikt volgens je grafieken zo'n 2.5 kW elektrisch. Ik mag hopen dat dat meer dan 8.4 kW thermisch is. Bij deze buitentemperaturen mag je een COP van zeker 4 maar ook wel 5 verwachten.
Thermisch zal ie dus zo'n 10 tot misschien wel 12.5 kW produceren.
Dat zul je dus in de vloer kwijt moeten kunnen.
Met slechts 90 m² open VVW is dat gewoon te veel van het goede, zeker bij Ta 28. Je moet meer oppervlak open zetten.

Verder blijft de grote vraag: Waarom zo'n grote WP? Wat was je oude gasverbruik?
Bij de huidige buitentemperaturen (en nachtverlaging) zou een passende WP gewoon overdag één lange run moeten kunnen maken.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:08

MrFish

Untitled

Twee suggesties:
- ik zag in het andere topic dat je Delta T op 5 °C staat. Bij 25°C stooklijn wil je warmtepomp dus 20°C water retour hebben. Dat kan niet. Ook bij 28°C (onder de huidige omstandigheden) kan het krap zijn. Probeer Delta T eens op 3°C te zetten. Zet ook je stooklijn eens een paar graden omhoog (bijv 28 - 35)
- bij mijn Altherma 3 kun je in het menu de 'overregeling' (overshoot) instellen. Staat standaard op 1°C, maar het ervaring in het Daikin topic is dat 4°C stabieler is. Deze instelling geeft aan hoeveel de aanvoertemperatuur je stooklijn mag overschrijden voordat de warmtepomp stopt. Een hogere instelling geeft de WP meer tijd om terug te regelen. Wellicht kan dat bij jouw Altherma ook.

Check mijn thuisbatterijsimulator

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:23
@helloitsme
het helpt ook om even alle instellingen op te schrijven.
a/ dan kan je na aanpassen altijd weer terug
b/ je leert het systeem en de aanpasbaarheid beter begrijpen

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• helloitsme
BarryH schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 13:42:
@helloitsme
het helpt ook om even alle instellingen op te schrijven.
a/ dan kan je na aanpassen altijd weer terug
b/ je leert het systeem en de aanpasbaarheid beter begrijpen
goede tip. zal dit vanavond eens doen. zal dan ook de tip van @MrFish proberen.

• helloitsme
Andrehj schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 13:37:
[...]

Dat kan nooit kloppen, want dat zou 500 W/m² zijn. Het maximum van VVW (en de vraag is of dat nog comfortabel is) ligt rond de 100 W/m² bij een gemiddelde watertemperatuur van rond de 35 graden. Een en ander uiteraard nog afhankelijk van je slangconfiguratie en vloerafwerking.
500W/m² kan nooit met VVW.

[...]

Je WP verbruikt volgens je grafieken zo'n 2.5 kW elektrisch. Ik mag hopen dat dat meer dan 8.4 kW thermisch is. Bij deze buitentemperaturen mag je een COP van zeker 4 maar ook wel 5 verwachten.
Thermisch zal ie dus zo'n 10 tot misschien wel 12.5 kW produceren.
Dat zul je dus in de vloer kwijt moeten kunnen.
Met slechts 90 m² open VVW is dat gewoon te veel van het goede, zeker bij Ta 28. Je moet meer oppervlak open zetten.

Verder blijft de grote vraag: Waarom zo'n grote WP? Wat was je oude gasverbruik?
Bij de huidige buitentemperaturen (en nachtverlaging) zou een passende WP gewoon overdag één lange run moeten kunnen maken.
ik kan helaas niet zien in het menu wat het opgewekte vermogen is.

woning is nieuwbouw, dus nooit gasverbruik gehad. Ik heb het vermoeden dat de installateur nog niet zoveel van warmtepompen afwist en daarom maar voor veilig heeft gekozen: oftewel 1 met veel vermogen.

Er staat meer oppervlakte open, ik denk zo'n 130m2-150m2, waarbij de warmtepomp aan gaat op basis van de bgg (90m2) en de kamers op 1e en 2e dan meelopen als het er te koud is (hebben een eigen thermostaat)

• Andrehj
helloitsme schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 15:05:
ik kan helaas niet zien in het menu wat het opgewekte vermogen is.

woning is nieuwbouw, dus nooit gasverbruik gehad. Ik heb het vermoeden dat de installateur nog niet zoveel van warmtepompen afwist en daarom maar voor veilig heeft gekozen: oftewel 1 met veel vermogen.
Dat is een redenering van een CV-ketelboer. In het geval van een WP is dat niet veilig, maar dom.
Er staat meer oppervlakte open, ik denk zo'n 130m2-150m2, waarbij de warmtepomp aan gaat op basis van de bgg (90m2) en de kamers op 1e en 2e dan meelopen als het er te koud is (hebben een eigen thermostaat)
Nieuwbouw, waarschijnlijk ook met WTW-ventilatie en dan 14 kW? Dan heb je de oorzaak van je probleem al te pakken. Dat is zeker een factor 2 te groot.
Hier (in een ruime woning (2020) van ca 280+ m² en ook WTW-ventilatie) heb ik een 8 kW WP, en dat is ook al ruim zat. Gelukkig kan ik doordat ik geen naregeling heb en zeer veel open oppervlak probleemloos met Ta 25 draaien (WP verbruikt dan rond de 600W). Tips: Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
Achteraf gezien had ik aan 5 à 6 kW al genoeg gehad.

Ik zou je installateur bellen en verzoeken om de WP alsnog te verwisselen voor een passend exemplaar, want dit wordt nooit wat en gaat je alleen maar eindeloos hoge energierekeningen opleveren.

Lees je verder even in over zoneregelingen. Er komt veel regeltechnische ellende uit voert en bij nieuwbouw leveren ze bijzonder weinig op. Het meest efficiënt is die hele regeling eruit en gewoon de vvw-groepen netjes eenmalig inregelen.

[ Voor 11% gewijzigd door Andrehj op 11-11-2023 15:20 ]

• helloitsme
Andrehj schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 15:17:
[...]

Dat is een redenering van een CV-ketelboer. In het geval van een WP is dat niet veilig, maar dom.

[...]

Nieuwbouw, waarschijnlijk ook met WTW-ventilatie en dan 14 kW? Dan heb je de oorzaak van je probleem al te pakken. Dat is zeker een factor 2 te groot.
Hier (in een ruime woning (2020) van ca 280+ m² en ook WTW-ventilatie) heb ik een 8 kW WP, en dat is ook al ruim zat. Gelukkig kan ik doordat ik geen naregeling heb en zeer veel open oppervlak probleemloos met Ta 25 draaien (WP verbruikt dan rond de 600W). Tips: Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
Achteraf gezien had ik aan 5 à 6 kW al genoeg gehad.

Ik zou je installateur bellen en verzoeken om de WP alsnog te verwisselen voor een passend exemplaar, want dit wordt nooit wat en gaat je alleen maar eindeloos hoge energierekeningen opleveren.
denk niet dat ze dat 7 jaar na oplevering nog gaan doen. maar het zou me idd niet verbazen als wij ook genoeg hebben aan 7-9 kW
overigens geen wtw ventilatie
totale verbruik pj is overigens 7000kW (incl warmwater, wasmachine, etc, etc)

wat bedoel je met regeling er uit? geen gebruik maken van thermostaten op de 1e en 2e? en de zones dus altijd open zetten?

[ Voor 10% gewijzigd door helloitsme op 11-11-2023 15:36 ]

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Ja, die hele naregeling gewoon eruit slopen.

Even open deurtje: wat voor vloerverdelers heb je (met/zonder pomp) en welke maat leidingen lopen tussen de WP en de verdelers?

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• helloitsme
flippy schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 15:35:
Ja, die hele naregeling gewoon eruit slopen.

Even open deurtje: wat voor vloerverdelers heb je (met/zonder pomp) en welke maat leidingen lopen tussen de WP en de verdelers?
dit is de verdeler voor de 1e en 2e verdieping. bgg heb ik even geen foto van maar leidingen zijn . Er zit geen pomp op de verdelers.
bij de verdeler op de bgg zitten overigens niet van die electrische knoppen, daar staan gewoon alle leidingen altijd open. Ze staan echter niet helemaal open op de bgg verdeler, is dat nog iets om aan te passen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I-0aKelqt9WMb-gqNkDOh3YwWyc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bSxsyVrUhxAsr8jnZll5ZY0Z.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door helloitsme op 11-11-2023 15:52 ]

• flippy
  • Niet online

flippy

Kan je wat fotos maken hoe het eruit ziet bij de warmtepomp binnen?

Start trouwens eerst maar met al die motoren open te zetten (of weghaken en opendrukken met losse doppen) en alle flowmeters op maximaal. Word het op 1 kamer warmer dan ergens anders draai je die kamer verdr dicht. Dat is waterzijdig inregelen en als ie dat gedaan hebt is die hele naregeling overbodig.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• helloitsme
flippy schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 15:47:
Kan je wat fotos maken hoe het eruit ziet bij de warmtepomp binnen?

Start trouwens eerst maar met al die motoren open te zetten (of weghaken en opendrukken met losse doppen) en alle flowmeters op maximaal. Word het op 1 kamer warmer dan ergens anders draai je die kamer verdr dicht. Dat is waterzijdig inregelen en als ie dat gedaan hebt is die hele naregeling overbodig.
ik ben wat voorzichtig met te veel zaken in 1 keer aan passen. Maar als ik dit wil testen: zou ik dan ook de thermostaat in de betreffende kamers op de 1e en 2e bv op 24 graden kunnen zetten. Dan zouden ze altijd mee moeten lopen zou je zeggen.
Hoewel ik als ik naar de flow kijk op de verdeler voor de 1e en 2e, dan is het vaak zo dat de groepenniet tegelijk open gaan, maar bv eerst de 2e en daarna de slaapkamer voor + badkamer.

• Andrehj
Quick (small) win: die badkamergroep hoort uiteraard sowieso altijd helemaal open te staan. Daarvan kan de motor er dus direct af.
(Als je als installateur daar een een motortje op zet heb je echt heel weinig van een verwarmingssysteem begrepen...)

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:16

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Andrehj schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 16:06:
Quick (small) win: die badkamergroep hoort uiteraard sowieso altijd helemaal open te staan. Daarvan kan de motor er dus direct af.
(Als je als installateur daar een een motortje op zet heb je echt heel weinig van een verwarmingssysteem begrepen...)
Je snapt hopelijk wel dat zonder motortje het ongeremd warm wordt in de badkamer. Je hebt dan geen temperatuurregeling meer. Motortje is dus zeker wel nodig.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Andrehj
Microkid schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 16:10:
Je snapt hopelijk wel dat zonder motortje het ongeremd warm wordt in de badkamer. Je hebt dan geen temperatuurregeling meer. Motortje is dus zeker wel nodig.
Jammer dat je nooit een warmteverliesberekening hebt gemaakt. Dan zou je weten dat deze opmerking kant nog wal raakt.
De temperatuur wordt immers geregeld door de regelaar in de woonkamer (master). Daar is naar verhouding veel meer afgifteoppervlak.
Een badkamer moet volgens de norm naar 23°C, terwijl in de omliggende slaapkamers vaak niet gestookt wordt. Gevolg is dat je in de badkamer naar verhouding erg veel afgiftevermogen nodig hebt, wat er in de praktijk niet is.
Daarom is het in de meeste badkamers wat koeler dan die 23°C, wat in de praktijk ook geen probleem is.
De badkamer is dus de ruimte met de hoogste specifieke warmtevraag en daarom mag zeker die ruimte altijd meelopen als er ergens anders warmtevraag is.
Een te warm wordende badkamer kan dus niet voorkomen.

[ Voor 14% gewijzigd door Andrehj op 11-11-2023 16:48 ]

• flippy
  • Niet online

flippy

[...]

zeker niet zoals hierboven al word aangehaald. de badkamer dicteert niet of de verwarming aangaat, de badkamer loopt gewoon altijd mee als de referentieruimte (woomkamer doorgaans) daadwerkelijk warmtevraag heeft.

als de installatie waterzijdig een klein beetje lekker is ingeregeld is er totaal geen reden om een regeling te hebben waarbij kleine ruimtes de dienst uitmaken of de verwarming aan gaat of niet. Je snapt hopelijk wel dat je dan met bijzonder hoge en onnodige hoge aanvoertemperaturen aan het stoken bent wat je bergen met geld kost. warmtepompen zijn geen CV ketels en zoneregelingen werken averechts.
helloitsme schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 15:58:
[...]

ik ben wat voorzichtig met te veel zaken in 1 keer aan passen. Maar als ik dit wil testen: zou ik dan ook de thermostaat in de betreffende kamers op de 1e en 2e bv op 24 graden kunnen zetten. Dan zouden ze altijd mee moeten lopen zou je zeggen.
Hoewel ik als ik naar de flow kijk op de verdeler voor de 1e en 2e, dan is het vaak zo dat de groepenniet tegelijk open gaan, maar bv eerst de 2e en daarna de slaapkamer voor + badkamer.
ja, alle thermostaten moeten gewoon aan staan. het moet alleen zo ingesteld zijn dat de thermostaat van de woonkamer daadwerkelijk de warmtepomp aan mag zetten.

dat de groepen niet openstaan of ongelijk opengaan is juist het probleem hier. er klopt dus geen bal van de warmtebalans/afgifte in de woning. die moet gewoon gelijk lopen en dat regel je met de flowmeters.

wil nog steeds wel graag weten hoe de rest van het systeem eruit ziet tussen de WP en de verdelers. ik neem aan dat je nog een buffertank en 1 of meerdere pompen om het huis te voeden....

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 11-11-2023 17:26 ]

• helloitsme
flippy schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 17:16:
[...]

zeker niet zoals hierboven al word aangehaald. de badkamer dicteert niet of de verwarming aangaat, de badkamer loopt gewoon altijd mee als de referentieruimte (woomkamer doorgaans) daadwerkelijk warmtevraag heeft.

als de installatie waterzijdig een klein beetje lekker is ingeregeld is er totaal geen reden om een regeling te hebben waarbij kleine ruimtes de dienst uitmaken of de verwarming aan gaat of niet. zoizo ben je dan idioot inefficient aan het stoken.

[...]

ja, alle thermostaten moeten gewoon aan staan. het moet alleen zo ingesteld zijn dat de thermostaat van de woonkamer daadwerkelijk de warmtepomp aan mag zetten.

dat de groepen niet openstaan of ongelijk opengaan is juist het probleem hier. er klopt dus geen bal van de warmtebalans/afgifte in de woning. die moet gewoon gelijk lopen en dat regel je met de flowmeters.

wil nog steeds wel graag weten hoe de rest van het systeem eruit ziet tussen de WP en de verdelers. ik neem aan dat je nog een buffertank en 1 of meerdere pompen om het huis te voeden....
Geen buffertank
Pomp zit in de binnenunit van de warmtepomp, er zitten geen pompen bij de verdelers

Ben nu aan het testen:
- aanvoer temp op 30 graden gezet ipv 28
- alle thermostaten in huis 1-2 graden hoger gezet. (bgg van 20->21, anders krijgen we het te warm ;-) )

-> vrijwel alle vloerverwarming zones gaan open (boven lijkt het alsof hij een beetje afwisselt. 1 blijft dicht en ging later open). Dus in totaal zeg maar 17-18 van de 19 zones staan tegelijk open, flow per zone circa 2.
-> hij deed eerst een run van circa 20 min, daarna stopte hij even maar 10 min later startte een nieuwe run en die draait nu al 40 minuten (en loopt nog steeds)

na een half uur:
Aanvoer temperatuur 29,1
waterinlaat temp 23,5
debiet 36l/min
stroomverbruik: 3kW /uur

zal later een update sturen

@Andrehj ik heb de badkamer nu helemaal open gezet en thermostaat in de badkamer op 22 (was 21).

Edit:

Hij heeft meer dan 1 1/2 uur gedraaid. Toen heb ik de thermostaat in de woonkamer weer lager gezet (20 graden). Anders zitten we straks in ons t-shirt op de bank..

Voorlopige conclusie??
Warmtepomp heeft veel vermogen en moet dat kwijt kunnen. 25 graden bij +18 met delta t=5 is te laag, dat snap ik nu.
Ik heb het gevoel dat hij niet echt lager zal gaan dan 3kW gebruik, wat natuurlijk jammer is. Maar daar doe ik nu niet echt iets aan denk ik (deze weg doen en een nieuwe kopen gaat ook wat ver)

nog wat antwoorden op opmerkingen die ik zag
overshoot -> die heeft mijn model geloof ik niet

afgifte op langzaam zetten ->. Als ik het goed begrijp in de handleiding dan is dat menu item alleen zichtbaar als "Alleen van toepassing in het geval van een regeling via kamerthermostaat." Maar mijn systeem staat op weersafhankelijk. (heb wel een thermostaat in de woonkamer)

Vraag is dan hoe ik ondanks dit 'm toch zo goed mogelijk in kan stellen

Wat ik in ieder geval ga proberen is om in de de kamers op de 1e en 2e die we als werk kamer gebruiken de thermostaat hoog te zetten zodat er waarschijnlijk altijd vraag zal zijn. Als het te warm wordt in een kamer verlaag ik de flow op de verdeler. Eventueel later het idee toepassen om de stelknoppen te verwijderen, zodat er altijd flow is als de thermostaat beneden aan gaat. Ik heb echter het gevoel dat dit niet de oplossing gaat zijn (ik wil ook niet te veel warmte in die kamers hebben...). Maar ik ga het proberen!

temp staat nu op 27 (bij 18) tot 35 bij -5 graden. met een delta t van 5

Ik ben nog benieuwd naar de tip om de delta t te verlagen van 5 naar 3 (of 4?).
Wat is het voordeel / nadeel van als ik bv 26 - 33 instel met een delta t van 3? Is het dan niet zo dat de warmtepomp minder hard hoeft te werken omdat hij een lagere temp af moet leveren?
en /of wellicht een wat lagere maximum temp in de stooklijn?
wat zouden jullie als stooklijn proberen?

[ Voor 35% gewijzigd door helloitsme op 11-11-2023 19:02 ]

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:16

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Andrehj schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 16:23:
[...]

Jammer dat je nooit een warmteverliesberekening hebt gemaakt. Dan zou je weten dat deze opmerking kant nog wal raakt.
De temperatuur wordt immers geregeld door de regelaar in de woonkamer (master). Daar is naar verhouding veel meer afgifteoppervlak.
Een badkamer moet volgens de norm naar 23°C, terwijl in de omliggende slaapkamers vaak niet gestookt wordt. Gevolg is dat je in de badkamer naar verhouding erg veel afgiftevermogen nodig hebt, wat er in de praktijk niet is.
Daarom is het in de meeste badkamers wat koeler dan die 23°C, wat in de praktijk ook geen probleem is.
De badkamer is dus de ruimte met de hoogste specifieke warmtevraag en daarom mag zeker die ruimte altijd meelopen als er ergens anders warmtevraag is.
Een te warm wordende badkamer kan dus niet voorkomen.
Met de Honeywell die in de foto aan de muur hangt, kan elke ruimte zijn eigen thermostaat hebben, zodat je elke ruimte apart kan aansturen. Dit is te zien aan de zwarte draadjes die bovenin binnenkomen, die zijn van de thermostaten in het huis. In het huis van m'n moeder hangt toevallig dezelfde Honeywell. In elke ruimte een Honeywell Round. Deze meet de temperatuur en stuurt de warmtevraag terug naar de module. Deze verzamelt alle warmtevragen en schakelt de ketel in. In de woonkamer is het bijv 21, terwijl het in de badkamer 20 is. Het is dus prima mogelijk om een badkamer een andere temperatuur te geven dan de woonkamer. Er zijn ook mensen die de badkamer niet (willen) stoken. Ook dat is een reden om de badkamer als aparte zone te zien.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:08

MrFish

Untitled

helloitsme schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 17:34:
[...]

Wat is het voordeel / nadeel van als ik bv 26 - 33 instel met een delta t van 3? Is het dan niet zo dat de warmtepomp minder hard hoeft te werken omdat hij een lagere temp af moet leveren?
Mooi dat dit wat lijkt te helpen. Dan lijkt het inderdaad op pendelen omdat 'ie z'n warmte niet goed kwijt kan. Ik kan me moeilijk voorstellen dat 3 kW elektrisch echt het minimale vermogen van je warmtepomp is. Zou er misschien een elektrisch element meedoen?

Het voordeel van een lagere delta T is dat je aanvoertemperatuur wellicht wat omlaag kan (bij dezelfde retourtemperatuur), zonder dat de WP afslaat omdat de retourtemperatuur te hoog wordt. Proberen kan geen kwaad.

Overregeling zit er trouwens in, zie installateurshandleiding pagina 63.

[ Voor 12% gewijzigd door MrFish op 11-11-2023 20:25 ]

Check mijn thuisbatterijsimulator

• flippy
  • Niet online

flippy

Microkid schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 19:34:
[...]

Met de Honeywell die in de foto aan de muur hangt, kan elke ruimte zijn eigen thermostaat hebben, zodat je elke ruimte apart kan aansturen. Dit is te zien aan de zwarte draadjes die bovenin binnenkomen, die zijn van de thermostaten in het huis. In het huis van m'n moeder hangt toevallig dezelfde Honeywell. In elke ruimte een Honeywell Round. Deze meet de temperatuur en stuurt de warmtevraag terug naar de module. Deze verzamelt alle warmtevragen en schakelt de ketel in. In de woonkamer is het bijv 21, terwijl het in de badkamer 20 is. Het is dus prima mogelijk om een badkamer een andere temperatuur te geven dan de woonkamer. Er zijn ook mensen die de badkamer niet (willen) stoken. Ook dat is een reden om de badkamer als aparte zone te zien.
dat is juist wat je niet wilt met een warmtepomp.
helloitsme schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 17:34:
[...]

Geen buffertank
Pomp zit in de binnenunit van de warmtepomp, er zitten geen pompen bij de verdelers

Ben nu aan het testen:
- aanvoer temp op 30 graden gezet ipv 28
- alle thermostaten in huis 1-2 graden hoger gezet. (bgg van 20->21, anders krijgen we het te warm ;-) )

-> vrijwel alle vloerverwarming zones gaan open (boven lijkt het alsof hij een beetje afwisselt. 1 blijft dicht en ging later open). Dus in totaal zeg maar 17-18 van de 19 zones staan tegelijk open, flow per zone circa 2.
-> hij deed eerst een run van circa 20 min, daarna stopte hij even maar 10 min later startte een nieuwe run en die draait nu al 40 minuten (en loopt nog steeds)

na een half uur:
Aanvoer temperatuur 29,1
waterinlaat temp 23,5
debiet 36l/min
stroomverbruik: 3kW /uur

zal later een update sturen

@Andrehj ik heb de badkamer nu helemaal open gezet en thermostaat in de badkamer op 22 (was 21).

Edit:

Hij heeft meer dan 1 1/2 uur gedraaid. Toen heb ik de thermostaat in de woonkamer weer lager gezet (20 graden). Anders zitten we straks in ons t-shirt op de bank..

Voorlopige conclusie??
Warmtepomp heeft veel vermogen en moet dat kwijt kunnen. 25 graden bij +18 met delta t=5 is te laag, dat snap ik nu.
Ik heb het gevoel dat hij niet echt lager zal gaan dan 3kW gebruik, wat natuurlijk jammer is. Maar daar doe ik nu niet echt iets aan denk ik (deze weg doen en een nieuwe kopen gaat ook wat ver)

nog wat antwoorden op opmerkingen die ik zag
overshoot -> die heeft mijn model geloof ik niet

afgifte op langzaam zetten ->. Als ik het goed begrijp in de handleiding dan is dat menu item alleen zichtbaar als "Alleen van toepassing in het geval van een regeling via kamerthermostaat." Maar mijn systeem staat op weersafhankelijk. (heb wel een thermostaat in de woonkamer)

Vraag is dan hoe ik ondanks dit 'm toch zo goed mogelijk in kan stellen

Wat ik in ieder geval ga proberen is om in de de kamers op de 1e en 2e die we als werk kamer gebruiken de thermostaat hoog te zetten zodat er waarschijnlijk altijd vraag zal zijn. Als het te warm wordt in een kamer verlaag ik de flow op de verdeler. Eventueel later het idee toepassen om de stelknoppen te verwijderen, zodat er altijd flow is als de thermostaat beneden aan gaat. Ik heb echter het gevoel dat dit niet de oplossing gaat zijn (ik wil ook niet te veel warmte in die kamers hebben...). Maar ik ga het proberen!

je systeem is op zich goed qua opstelling. 100 punten daarvoor.
de truc is nu alleen om de naregeling dusdanig in te stellen dat die alleen nog reageert op de thermostaat van de woonkamer. dat zal ff pielen met de handleiding zijn van je naretgeling om dat rond te breien.
verder is het dan een kwestie van alle groepen openzetten en de energie steken in waterzijdig inregelen zodat je huis egaal opwarmt.
de focus zal dus grotendeels liggen in ervoor zorgen dat de BG de meeste liters krijgt. (Warmte stijgt immers)
als dat beetje klopt kan je gaat kijken naar de stooklijn van de machine en daar de ondergrens van opzoeken tot de machine begint te pendelen en je het absolute minimum hebt gevonden van afgifte. momenteel valt daar nogal wat winst te halen maar omdat je naregeling momenteel een eigen plan trekt is dat niet te doen in deze situatie.

• verkeerslicht
  • Niet online
@helloitsme Ik blijf erbij dat die 3kWh aan verbruik echt enorm is. Met een COP van 5 (wat gewoon normaal is met deze temperaturen betekent dat een thermische afgifte van 15kW.

Kun je instellen dat de backupheater onder geen beding mee mag helpen?

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• Andrehj
[...]

Je beschrijft hier een master-master regeling. Afgezien van het feit dat je die niet wilt met een WP (zoals @flippy hierboven al aangeeft), zal het ook in dat geval nooit voorkomen dat je de groep van de badkamer dicht wilt laten lopen, simpelweg omdat daar in een woning verreweg de grootste specifieke warmtevraag is. Als er namelijk ergens in huis warmtevraag is, dan heeft de badkamer die ook altijd, omdat daar de wenstemperatuur hoog is, de verliezen ook (door omliggende, koudere, ruimtes) en het afgifteoppervlak laag.
Maak (of bekijk) maar eens een warmteverliesberekening, dan wordt het wel duidelijk.

• verkeerslicht
  • Niet online
[...]

De ideaalsituatie met een warmtepomp (maar eigenlijk met elk verwarmingssysteem) is zo dat je waterzijdig het debiet in de badkamer zo inregelt dat deze evenredig met de andere vertrekken precies de temperatuur verzorgt die je wilt hebben.

m.a.w. In plaats van met een motortje een ruimte steeds aan/uit te laten oscilleren, bepaal je de juiste energie door de juiste flow in te regelen per ruimte.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• helloitsme
verkeerslicht schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 21:22:
@helloitsme Ik blijf erbij dat die 3kWh aan verbruik echt enorm is. Met een COP van 5 (wat gewoon normaal is met deze temperaturen betekent dat een thermische afgifte van 15kW.

Kun je instellen dat de backupheater onder geen beding mee mag helpen?
als ik het goed lees/begrijp vanuit de instellingen zou de backup boven de 0 graden niets moeten doen.

grote vraag voor mij is, of de warmtepomp wel minder dan die 3kW kan draaien.

• verkeerslicht
  • Niet online
helloitsme schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 22:13:
[...]

als ik het goed lees/begrijp vanuit de instellingen zou de backup boven de 0 graden niets moeten doen.

grote vraag voor mij is, of de warmtepomp wel minder dan die 3kW kan draaien.
Dan zou deze inderdaad niks moeten doen.

Ja, hij zou zeker minder dan die 3kW moeten kunnen draaien.

Je hebt het over een aanvoer van tussen de 28 en 33°C. In dat geval zou je een COP moeten hebben tussen de 4 en 6 met deze buitentemperaturen.
Met een COP van 5 betekent dat dat je met 3kWh(elektrisch) en 15kW(thermisch) aan het stoken bent, en dat is boven de nominale specificatie van 14kW. En dat vind ik heel ongeloofwaardig. Want dat zou betekenen dat de warmtepomp niet eens z'n best doet om terug te moduleren, sterker nog deze boven z'n ontwerpvermogen uitkomt.

Dus de COP moet wel erg laag zijn, en ik dacht daarom dat de backup misschien aan het meehelpen was.

Ter referentie:
mijn warmtepomp (10kW) doet nu met een buitentemperatuur van 6,5°C buiten en een aanvoer van 30°C, ongeveer COP van 5,8. Het elektrisch verbruik is dan zo'n 660Wh, en thermisch 3800Wh.
In aanloop naar het bereiken van de aanvoertemperatuur doet 'ie dit wel met een hoger vermogen: thermisch 6000Wh, maar dat is vrij kortstondig.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• helloitsme
verkeerslicht schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 22:42:
[...]

Dan zou deze inderdaad niks moeten doen.

Ja, hij zou zeker minder dan die 3kW moeten kunnen draaien.

Je hebt het over een aanvoer van tussen de 28 en 33°C. In dat geval zou je een COP moeten hebben tussen de 4 en 6 met deze buitentemperaturen.
Met een COP van 5 betekent dat dat je met 3kWh(elektrisch) en 15kW(thermisch) aan het stoken bent, en dat is boven de nominale specificatie van 14kW. En dat vind ik heel ongeloofwaardig. Want dat zou betekenen dat de warmtepomp niet eens z'n best doet om terug te moduleren, sterker nog deze boven z'n ontwerpvermogen uitkomt.

Dus de COP moet wel erg laag zijn, en ik dacht daarom dat de backup misschien aan het meehelpen was.

Ter referentie:
mijn warmtepomp (10kW) doet nu met een buitentemperatuur van 6,5°C buiten en een aanvoer van 30°C, ongeveer COP van 5,8. Het elektrisch verbruik is dan zo'n 660Wh, en thermisch 3800Wh.
In aanloop naar het bereiken van de aanvoertemperatuur doet 'ie dit wel met een hoger vermogen: thermisch 6000Wh, maar dat is vrij kortstondig.
ik vraag me het af of hij minder kan doen dan 3kW. zie plaatje hier onder.
Enige wat daar effect op lijkt te hebben is als ik 'm in de stille stand zet, dan lijkt hij richting de 2kW te gaan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CouMZ4JCjGYp-SjZgjxDNYm9ARs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UVqhY2zoYfzn8ONYMGgQHzBq.png?f=fotoalbum_large

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:30

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Punt is. De warmtepomp kan zn warmte niet kwijt. Wat je dan niet moet doen is de afgifte nog verder beperken. En dat is precies wat zoneregeling doet.

Ik kom hier ook van een evohome systeem. Maar die staat inmiddels stof te happen. Los van dat de aansturing van de warmtepomp zelf m.i. ongeschikt is voor een warmtepomp, is de naregeling dat ook.

En dan heb ik een 9kw unit op 230 meter.

Wat je moet begrijpen is dat de delta tussen vloer en ruimte, samen met het warmteverlies, bepaalt hoe warm het wordt in een ruimte. Met een ta van 25 en een te van 20 wordt het nooit 30 graden in de badkamer ;)

• Andrehj
helloitsme schreef op zondag 12 november 2023 @ 07:28:
Enige wat daar effect op lijkt te hebben is als ik 'm in de stille stand zet, dan lijkt hij richting de 2kW te gaan
Bijzonder dit. Na even zoeken vond ik nog dit document met technical specs:
https://www.maakyte.ee/wp...11-16kw_3f-valisseade.pdf
En ondanks dat daarin duidelijk wordt gesproken van een inverter-regeling wordt ook alleen maar het maximale vermogen vermeld. Normaliter staat in dat soort documenten ook altijd een nominaal en minimaal vermogen.

Je kunt het document bijvoorbeeld vergelijken met dit document (van kleinere, wel modulerende, Daikin buitenunits). Daarin staan wel minimale en nominale vermogens vermeld.

Afgaand op de gevonden documentatie lijkt het er inderdaad op dat je WP bij temperaturen van rond de 10 graden altijd 15 kW aan warmte maakt en dat ook kwijt moet. Dit klopt ook met de waarnemingen.

Daarmee ben je dus dubbel genaaid door je installateur: Je hebt én een veel te grote WP, én deze kan ook nog niet terugmoduleren.

[ Voor 30% gewijzigd door Andrehj op 12-11-2023 09:17 ]

• helloitsme
Andrehj schreef op zondag 12 november 2023 @ 09:10:
[...]

Bijzonder dit. Na even zoeken vond ik nog dit document met technical specs:
https://www.maakyte.ee/wp...11-16kw_3f-valisseade.pdf
En ondanks dat daarin duidelijk wordt gesproken van een inverter-regeling wordt ook alleen maar het maximale vermogen vermeld. Normaliter staat in dat soort documenten ook altijd een nominaal en minimaal vermogen.

Je kunt het document bijvoorbeeld vergelijken met dit document (van kleinere, wel modulerende, Daikin buitenunits). Daarin staan wel minimale en nominale vermogens vermeld.

Afgaand op de gevonden documentatie lijkt het er inderdaad op dat je WP bij temperaturen van rond de 10 graden altijd 15 kW aan warmte maakt en dat ook kwijt moet. Dit klopt ook met de waarnemingen.

Daarmee ben je dus dubbel genaaid door je installateur: Je hebt én een veel te grote WP, én deze kan ook nog niet terugmoduleren.
Stel dat dat zo is.
De warmtepomp staat er inmiddels meer dan 5 jaar, dus teruggaan naar de installateur heeft denk ik niet zoveel nut.
Hij werkt waarschijnlijk niet zo efficient als een andere, maar houd het huis prima warm. Een nieuwe kopen op dit moment is denk ik ook niet handig/voordelig .(ons jaarverbruik incl verwarming, koken, warm water, wasmachine etc is 7000kW Daar gaat dan nog 2kW af voor de zonnepanelen)

Wat zou dan de denkrichting zijn qua instellingen (qua temperaturen en delta t ?) om hem toch zo goed mogelijk te laten draaien? (naast zoveel mogelijk groepen open, zoals eerder al vermeld)

als hij 3kW draait dan zou je zeggen dat hij dan maar beter niet te lang kan draaien?

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:26
helloitsme schreef op zondag 12 november 2023 @ 09:28:
[...]

Stel dat dat zo is.
De warmtepomp staat er inmiddels meer dan 5 jaar, dus teruggaan naar de installateur heeft denk ik niet zoveel nut.
Hij werkt waarschijnlijk niet zo efficient als een andere, maar houd het huis prima warm. Een nieuwe kopen op dit moment is denk ik ook niet handig/voordelig .(ons jaarverbruik incl verwarming, koken, warm water, wasmachine etc is 7000kW Daar gaat dan nog 2kW af voor de zonnepanelen)

Wat zou dan de denkrichting zijn qua instellingen (qua temperaturen en delta t ?) om hem toch zo goed mogelijk te laten draaien? (naast zoveel mogelijk groepen open, zoals eerder al vermeld)

als hij 3kW draait dan zou je zeggen dat hij dan maar beter niet te lang kan draaien?
Hoeveel kWh is het verbruik van alleen de warmtepomp (dus hoeveel kWh voor warm water en hoeveel kWh voor verwarmen van de woning)?

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

• Andrehj
helloitsme schreef op zondag 12 november 2023 @ 09:28:
Stel dat dat zo is.
Hij werkt waarschijnlijk niet zo efficient als een andere, maar houd het huis prima warm. Een nieuwe kopen op dit moment is denk ik ook niet handig/voordelig .(ons jaarverbruik incl verwarming, koken, warm water, wasmachine etc is 7000kW
Jaarverbruik druk je uit in kWh.
Daar gaat dan nog 2kW af voor de zonnepanelen)
Bedoel je kWh? Of dat je 2 kWp aan panelen hebt geïnstalleerd?

• Uitzoeken hoe het precies zit met modulatiebereik → Daikin bellen.
  • Enkel overdag laten draaien tijdens de warmste uren van de dag.
  • Stille modus inschakelen. (Blijkbaar scheelde dat wel in het vermogen).
  • Vaste watertemperatuur (geen WAR), maar ik vraag me af wat dit voor zin heeft als de WP toch niet moduleert. Dan kun je dus net zo goed de WP gewoon aan/uit regelen op een simpele thermostaat met kleine hysterese.
  • Zoveel mogelijk zones open. Slaapkamers beetje mee laten draaien.
  • Watertemperatuur zodanig kiezen dat de WP precies zijn vermogen kwijt kan zonder te pendelen. (Maar weer: Wat heeft het instellen van een watertemperatuur voor zin als een WP toch niet moduleert?)

[ Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 12-11-2023 09:58 ]

• helloitsme
Bravertal schreef op zondag 12 november 2023 @ 09:34:
[...]

Hoeveel kWh is het verbruik van alleen de warmtepomp (dus hoeveel kWh voor warm water en hoeveel kWh voor verwarmen van de woning)?
kan ik niet zien helaas

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Als ie echt niet kan pendelen is het enige dat je gaat kunnen beïnvloeden de Ta. Die zal dan vervolgens bepalen met welke 'frequentie' het pendelen gebeurt. Oplossen ga je het niet.

En inderdaad. Dubbel genaaid door de installateur. :X

• helloitsme
Wat zou normaal zijn qua verbruik per jaar voor een warmtepomp die ook warm water levert? 190m2 wordt verwarmt, bouwjaar woning 2015, geen wtw

en wat zou een nieuwe kosten incl installatie?

Input voor hoe snel een nieuwe warmtepomp terugverdiend zou worden

• Andrehj
Dat kun je snel fixen. Koop een 3-fasen (die WP zal toch wel 3-fasen zijn?) kWh meter en installeer die direct na de groep van je WP in de meterkast.
Het systeem van HomeWizard is erg gebruiksvriendelijk en vereist geen verdere domotica.

• flippy
  • Niet online

flippy

helloitsme schreef op zondag 12 november 2023 @ 07:28:
[...]

[Afbeelding]
jouw unit is uitgevoerd met een compressor die 2 standen heeft: uit en aan. dit ding is eigenlijk bedoelt voor de scandinvische markt en dan voor bedrijfspanden en zo. niet voor de nederlanse huizenmarkt.

ik zou serieus overwegen om een ander buitendeel neer te zetten. een ERLQ008CV3 zou al je problemen moeten oplossen.

niet gratis nee maar wel de minst pijnloze.

[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 12-11-2023 10:25 ]

• helloitsme
Andrehj schreef op zondag 12 november 2023 @ 10:00:
[...]

Dat kun je snel fixen. Koop een 3-fasen (die WP zal toch wel 3-fasen zijn?) kWh meter en installeer die direct na de groep van je WP in de meterkast.
Het systeem van HomeWizard is erg gebruiksvriendelijk en vereist geen verdere domotica.
nu schat je mijn technische kennis toch echt te hoog in :)

• TF
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:20

TF

bla bla

[quote]helloitsme schreef op zondag 12 november 2023 @ 10:20:
[...]

nu schat je mijn technische kennis toch echt te hoog in :)
Ik heb dit door een elektricien laten doen. 20 minuten werk.

• helloitsme
Bedankt allemaal tot zover. Ik zal in ieder geval eens contact opnemen met Daikin.
Het kleinere model buitenunit zie ik helaas niet te koop staan in NL (zijn ook oudere modellen) . Zal ook eens navragen bij Daikin.

Maar stel dat die 3-4k kost incl installatie (??) dan zit er best wel een lange terugverdientijd aan vermoed ik . Kan dan wellicht beter wachten totdat de huidige technische problemen gaat krijgen.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@helloitsme kosten is één. Maar comfort speelt ook natuurlijk. Ik zou het serieus overwegen.

Denk dat je sowieso met de helft van het vermogen al uit de voeten kunt met een huis uit 2015.

En wellicht krijg je nog wat terug voor de oude unit.

• flippy
  • Niet online

flippy

helloitsme schreef op zondag 12 november 2023 @ 10:29:
Kan dan wellicht beter wachten totdat de huidige technische problemen gaat krijgen.
nee, want momenteel draait je installatie bijzonder inefficient. dat kost je ook geld. door het vele pendelen heeft de unit geen lang leven voor zich en dan zit je ineens in de paniek als die het opgeeft. het is beter om dit in de kiem te smoren voor het een probleem word.

enigste want je kan doen is zorgen dat de unit zo lang mogelijk kan draaien en pendelen verminderd word.

[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 12-11-2023 10:36 ]

• helloitsme
flippy schreef op zondag 12 november 2023 @ 10:35:
[...]

nee, want momenteel draait je installatie bijzonder inefficient. dat kost je ook geld. door het vele pendelen heeft de unit geen lang leven voor zich en dan zit je ineens in de paniek als die het opgeeft. het is beter om dit in de kiem te smoren voor het een probleem word.

enigste want je kan doen is zorgen dat de unit zo lang mogelijk kan draaien en pendelen verminderd word.
Stel dat ik een vervanger ga kopen. Zouden jullie dan gaan voor een kleine versie van de huidige Daikin buitenunit, met behoud binnen unit (is een model van 9 jaar geleden) . Of iets/nog meer uitgeven en een geheel nieuw model aanschaffen (eventueel ook geen Daikin)

• Andrehj
helloitsme schreef op zondag 12 november 2023 @ 12:10:
Stel dat ik een vervanger ga kopen. Zouden jullie dan gaan voor een kleine versie van de huidige Daikin buitenunit, met behoud binnen unit (is een model van 9 jaar geleden) . Of iets/nog meer uitgeven en een geheel nieuw model aanschaffen (eventueel ook geen Daikin)
Als de huidige Daikin buitenunits overweg kunnen met de oude binnenunit dan zou ik bij Daikin blijven (= laagste investering).
Anders moet je veel meer vervangen en dat zal ook veel duurder worden.

• flippy
  • Niet online

flippy

helloitsme schreef op zondag 12 november 2023 @ 12:10:
[...]

Stel dat ik een vervanger ga kopen. Zouden jullie dan gaan voor een kleine versie van de huidige Daikin (is een model van 9 jaar geleden) . Of iets/nog meer uitgeven en een geheel nieuw model aanschaffen (eventueel ook geen Daikin)
liefste is natuurlijk het hele verhaal vervangen voor een beter passende oplossing. eventueel een grotere SWW tank indien nodig kan ook weer meerwaarde bieden.

voordeel is dat je vrijwel geen lompe aanpassingen hoeft te doen. je hebt alleen even een f-gassen man/vrouw nodig om de leidingen te doen. allen buitenunit vervangen is het goedkoopste en dat is het onderdeel wat meeste slijt maar anderzijds zit je nog steeds met een installatie die 10 jaar oud is al.

[ Voor 16% gewijzigd door flippy op 12-11-2023 12:39 ]

• Bravertal
Even een hele andere visie (misschien wel een foute) aangezien je huis gewoon verwarmd wordt.

Mocht je nog ruimte over hebben zou ik het dak volgooien met panelen, dan is je energierekening 0 euro (prijs per wp moet wel een euro of lager zijn).

Ondertussen hopen dat je warmtepomp nog een paar jaartjes meegaat en uitvogelen welke warmtepomp het meest passend is. Daarnaast zou ik bijvoorbeeld @koevlaas2 vragen of hij tzt de warmtepomp kan plaatsen.

Misschien wel handig om zelf een warmtepomp te importeren, schijnt ook weer goedkoper te zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Bravertal op 12-11-2023 12:56 ]

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

• flippy
  • Niet online

flippy

Bravertal schreef op zondag 12 november 2023 @ 12:54:
Even een hele andere visie (misschien wel een foute) aangezien je huis gewoon verwarmd wordt.

Mocht je nog ruimte over hebben zou ik het dak volgooien met panelen, dan is je energierekening 0 euro (prijs per wp moet wel een euro of lager zijn).

Ondertussen hopen dat je warmtepomp nog een paar jaartjes meegaat en uitvogelen welke warmtepomp het meest passend is. Daarnaast zou ik bijvoorbeeld @koevlaas2 vragen of hij tzt de warmtepomp kan plaatsen.

Misschien wel handig om zelf een warmtepomp te importeren, schijnt ook weer goedkoper te zijn.
zonnepanelen doen niks om dit probleem op te lossen.

• Bravertal
flippy schreef op zondag 12 november 2023 @ 13:10:
[...]

zonnepanelen doen niks om dit probleem op te lossen.
Klopt, maar wel een energierekening van 0 euro.
De warmtepomp pendelt, maar het huis is warm.

Hoeveel euro krijgt topicstarter voor deze warmtepomp (ik denk weinig tot niets).

• flippy
  • Niet online

flippy

Bravertal schreef op zondag 12 november 2023 @ 14:18:
[...]

Klopt, maar wel een energierekening van 0 euro.
De warmtepomp pendelt, maar het huis is warm.

Hoeveel euro krijgt topicstarter voor deze warmtepomp (ik denk weinig tot niets).
De energierekening heeft er ook niks mee te maken.

Als je een lekke radiator hebt gaat goedkopere benzine niks oplossen.

• Bravertal
Dat klopt ook helemaal, maar goed een energierekening van 0 euro is ook iets waard.

De warmtepomp doet wat het moet doen, hij verwarmd het huis. Het is niet efficiënt maar het werkt wel.

• Andrehj
Bravertal schreef op zondag 12 november 2023 @ 15:05:
Dat klopt ook helemaal, maar goed een energierekening van 0 euro is ook iets waard.

De warmtepomp doet wat het moet doen, hij verwarmd het huis. Het is niet efficiënt maar het werkt wel.
Je vergeet even dat we over een paar jaar geen salderingsregeling meer hebben. Dan moet je de stroom voor de WP in de winter alsnog zelf betalen.

Pagina: 1