Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebruiker01
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 20-12-2024
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 23:56
Tips: Warmtepomp maatje kleiner nemen, CV-ketel laten schrappen van de offerte en vervangen door een warmtepompboiler - als hier plaats voor is - of een boilervat met driewegklep en de warmtepomp ook het warme water laten maken als dat handig kan. Hybride is in jouw situatie nergens voor nodig.

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:45

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Gebruiker01 Aanvullend op dat wat @JBtL hierboven schrijft:
Een hybride wp is bij laag gasverbruik in vergelijking met all-electric vaak minder rendabel.
Je bespaart namelijk relatief veel op de vaste kosten
(netbeheer, vaste leverancierskosten gas, onderhoud cv-ketel)

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebruiker01
JBtL schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 12:52:
Tips: Warmtepomp maatje kleiner nemen, CV-ketel laten schrappen van de offerte en vervangen door een warmtepompboiler - als hier plaats voor is - of een boilervat met driewegklep en de warmtepomp ook het warme water laten maken als dat handig kan. Hybride is in jouw situatie nergens voor nodig.
Weet jij zo of dat kostentechnisch veel scheelt? Budget is niet veel hoger dan 12k, we hebben al flink in dit huis moeten investeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebruiker01
dunklefaser schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 12:57:
@Gebruiker01 Aanvullend op dat wat @JBtL hierboven schrijft:
Een hybride wp is bij laag gasverbruik in vergelijking met all-electric vaak minder rendabel.
Je bespaart namelijk relatief veel op de vaste kosten
(netbeheer, vaste leverancierskosten gas, onderhoud cv-ketel)
Duidelijk, jij zou dus voor all-electric gaan. Wel vreemd dat die installateurs hier zelf niet mee komen, of zou dat met mijn budget te maken hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:45

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Gebruiker01 Voor de "calculatie" van de installateur maakt het vermoedelijk niets uit,
maar een hybride installatie krijgt hij altijd (met de cv-ketel) op "temperatuur",
d.w.z. geen klachten van de klant.
Een all-electric wp is voor de gewone installateur waarschijnlijk nog te ingewikkeld
en veel mensen weten niet hoe ze met een wp moeten "stoken".

[ Voor 9% gewijzigd door dunklefaser op 07-11-2023 16:25 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
@Gebruiker01 @dunklefaser Installateur kan gewoon hetzelfde installeren - ik zou dan voor de NIBE gaan, die heeft een best ok minimale vermogen, dus maatje kleiner hoeft niet per se. Deze mag hij ook hybride noemen, dan laat je de bestaande ketel nog hangen voor de vorm als het per se met een ketel erbij moet van m. De warmtepompboiler kost netto waarschijnlijk minder dan de nieuwe ketel zou kosten - kan door dezelfde gedaan worden, of apart, of zelf.

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebruiker01
JBtL schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 19:08:
@Gebruiker01 @dunklefaser Installateur kan gewoon hetzelfde installeren - ik zou dan voor de NIBE gaan, die heeft een best ok minimale vermogen, dus maatje kleiner hoeft niet per se. Deze mag hij ook hybride noemen, dan laat je de bestaande ketel nog hangen voor de vorm als het per se met een ketel erbij moet van m. De warmtepompboiler kost netto waarschijnlijk minder dan de nieuwe ketel zou kosten - kan door dezelfde gedaan worden, of apart, of zelf.
Bestaande ketel loopt wel op zijn eind. Maar jij zou dus voor offerte twee gaan en combineren met warmtepompboiler?

Bedankt voor jullie reacties trouwens, wordt zeer gewaardeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBtL
@Gebruiker01 Ja, inderdaad - die NIBE gaat het hoogstwaarschijnlijk wel warm houden, ook als het flink vriest. Wat je kan doen is de bestaande CV ketel nog even 1 winter laten hangen. Dan weet je ook precies of het met alleen de warmtepomp lukt - als het antwoord dan ja is, hoef je dus alleen nog maar het warm water door een ander apparaat doen - een warmtepompboiler bijvoorbeeld. Gaat het toch niet goed (wat ik echt niet verwacht), dan kan je na de winter alsnog de ketel vervangen door iets anders (ik heb er bijvoorbeeld een airco bijgehangen, maar mijn warmtepomp produceert ook nog maar 3kW bij -7 en verving 900 m3 gas), of nog wat extra isoleren of nog wat radiatoren aanpassen - daar kan je dan dus uit kiezen.

De NIBE + warmtepompboiler verdient zich zelf al bijna terug alleen al doordat je geen gascontract meer nodig hebt en ook geen netbeheerskosten gas: ca. 350 euro/jaar*20 jaar = 7000 euro

Ik zou de Altherma R in ieder geval ontraden - dat systeem werkt niet zonder gas, dus dan zit je de komende 15-20 jaar vast. Locked-in zou ik zeggen, waar dat niet nodig is. Kost dus eigenlijk 7000 euro extra t.o.v. de NIBE.

[ Voor 30% gewijzigd door JBtL op 09-11-2023 11:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gebruiker01
JBtL schreef op woensdag 8 november 2023 @ 15:43:
@Gebruiker01 Ja, inderdaad - die NIBE gaat het hoogstwaarschijnlijk wel warm houden, ook als het flink vriest. Wat je kan doen is de bestaande CV ketel nog even 1 winter laten hangen. Dan weet je ook precies of het met alleen de warmtepomp lukt - als het antwoord dan ja is, hoef je dus alleen nog maar het warm water door een ander apparaat doen - een warmtepompboiler bijvoorbeeld. Gaat het toch niet goed (wat ik echt niet verwacht), dan kan je na de winter alsnog de ketel vervangen door iets anders (ik heb er bijvoorbeeld een airco bijdehangen, maar mijn warmtepomp produceert ook nog maar 3kW bij -7 en verving 900 m3 gas), of nog wat extra isoleren of nog wat radiatoren aanpassen - daar kan je dan dus uit kiezen.

De NIBE + warmtepompboiler verdient zich zelf al bijna terug alleen al doordat je geen gascontract meer nodig hebt en ook geen netbeheerskosten gas: ca. 350 euro/jaar*20 jaar = 7000 euro

Ik zou de Altherma R in ieder geval ontraden - dat systeem werkt niet zonder gas, dus dan zit je de komende 15-20 jaar vast. Locked-in zou ik zeggen, waar dat niet nodig is. Kost dus eigenlijk 7000 euro extra t.o.v. de NIBE.
Ik ga dit eens aan de installateur voorleggen, bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

welke keuze je ook maakt: die gasketel moet gewoon eruit, daar loop je op leeg straks. er is ook totaal geen reden om dat ding te houden zoals hierboven word aangehaald ondanks wat die verkoper je probeert wijs te maken.

vergeet niet dat het een verkoper is, niet een adviseur of installatateur. verkoper is de juiste mindset die je aan moet houden als zo'n persoon je een offerte onder je neus schuift. hij/zij heeft hele andere belangen dan jij hebt.

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 09-11-2023 09:24 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebruiker01
flippy schreef op donderdag 9 november 2023 @ 09:22:
welke keuze je ook maakt: die gasketel moet gewoon eruit, daar loop je op leeg straks. er is ook totaal geen reden om dat ding te houden zoals hierboven word aangehaald ondanks wat die verkoper je probeert wijs te maken.

vergeet niet dat het een verkoper is, niet een adviseur of installatateur. verkoper is de juiste mindset die je aan moet houden als zo'n persoon je een offerte onder je neus schuift. hij/zij heeft hele andere belangen dan jij hebt.
Heb je gelijk in, ik heb deze ideëen voorgelegd en ben benieuwd wat de reactie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Gebruiker01 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 17:14:
[...]

Heb je gelijk in, ik heb deze ideëen voorgelegd en ben benieuwd wat de reactie is.
Waarschijnlijk is die het ee niet mee eens. Vooral als het eigenlijk een gasketelboer is en wanhopig probeert nog gasketels te slijten bij een wamrtepomp om nog relevant te zijn over 10 jaar....

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebruiker01
flippy schreef op donderdag 9 november 2023 @ 17:15:
[...]

Waarschijnlijk is die het ee niet mee eens. Vooral als het eigenlijk een gasketelboer is en wanhopig probeert nog gasketels te slijten bij een wamrtepomp om nog relevant te zijn over 10 jaar....
Is in dit geval geen sprake van, hij belde me ook nog om te zeggen dat er meerdere opties mogelijk zijn en dit slechts één richting is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Gebruiker01 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 17:21:
[...]

Is in dit geval geen sprake van, hij belde me ook nog om te zeggen dat er meerdere opties mogelijk zijn en dit slechts één richting is
wel opvallend dat de richtingen die ze als eerste aanbieden altijd een gasketel erbij heeft.... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebruiker01
Inmiddels de reactie van de installateurs binnen. Ene installateur geeft aan dat ons huis net op de grens zit voor een all-electric en dat kosten ongeveer ~20k gaan bedragen. Dat is voor ons nu te veel, we hebben al bijna 30k in dit huis geïnvesteerd (is wel ons droomhuis en hierna helemaal af) en er moet ook nog een nieuwe auto komen binnenkort.

De andere installateur, die de Nibe aanbevolen heeft, (enbereid is om ook andere zaken bij ons op te pakken) zegt dat de all-electric een goede optie is, alleen dat we ons af moeten vragen of we helemaal van het gas af willen of dat we gas en elektra beide willen blijven benutten omdat we niet weten wat de toekomst doet.

Hij schat in dat all electric (zonder nieuwe CV en em et boilervat en componenten) op ongeveer 15.550 uit gaat komen (subsidies dargelaten).

Hij geeft aan altijd met Nibe te werken om dat deze hybride geïnstalleerd kunnen worden en later om te bouwen zijn naar all-electric. Buiten- en binnenunit blijven dan hetzelfde alleen dan worden er in de plaats van de CV-ketel de benodigde componenten aan toegevoegd.

Daarnaast vermeldt hij dat het voor ons eventueel ook nog een optie zou kunnen zijn om de bestaande CV-ketel te laten hangen en daar de hybride van Nibe bij te plaatsen zodat we nu niet zo'n hoge investering hebben en als de ketel dan echt vervangen moet worden kan er altijd nog een nieuwe ketel geplaatst worden of we kunnen voor all-electric gaan.

Op zich klinkt dat laatste prima, dan kunnen we ons budget langzaam maar zeker aanvullen en dan in fase 2 naar all-eletric.

Waar ik me alleen een beetje zorgen om maak is het feit dat die CV-ketel van ons écht op zijn eind loopt, die moet binnen nu en een jaar wel vervangen zijn. Als dat niet het geval was ging ik sowieso voor laatstgenoemde optie.

Jullie nog tips/inzichten op basis van bovenstaande? Ben een leek op dit vlak, maar dankzij Tweakers al een heel stuk wijzer geworden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 01-06 17:57

Jan2023

KISS

Als je het leven van de CV ketel nog een jaar kan rekken zou ik deze nu op 40 graden in (laten) stellen voor de cv temperatuur.
Dan eens komende winter zien of je de toko warm houdt met die temperatuur.
Dan weet je meer over het gasverbruik en/of je afgifte systeem voldoende is .

En eens verder inlezen in de materie op dit mooie forum.
600 kuub gas is eigenlijk niks , dus zou je met een gemiddelde all elektric WP af moeten kunnen.

Kijk ook even naar de Amber van Itho Daalderop , loopt een nuttig topic over op dit forum.
,-)

Itho Daalderop Amber

[ Voor 4% gewijzigd door Jan2023 op 11-11-2023 17:56 ]

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WOrange
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:03

Oriëntatie warmtepomp woning 1980

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Gebruiker01 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 09:28:
Inmiddels de reactie van de installateurs binnen. Ene installateur geeft aan dat ons huis net op de grens zit voor een all-electric en dat kosten ongeveer ~20k gaan bedragen.
wat een klinkklare onzin van die verkoper.

die installatuers verkopers zitten er niet om je een strak en passende installatie te geven maar om zoveel mogelijk euro's uit je portemonee te kloppen. nibe is ook een van de meest dure merken die er zijn, heb je echt niet nodig.

met 600 kuub gas heb je aan een 5kW warmtepomp meer dan zat. zo'n ding kost je nog geen 4000 euro en er zit 2700 subsidie op dus blijft er 1300 euro over. doe daar nog eens 1000 euro bij voor een warmtepompboiler en dan zit je met wat arbeid van een lokale loodgieter of zo en materiaal op nog geen 5k.

[ Voor 26% gewijzigd door flippy op 11-11-2023 20:55 ]

Pagina: 1