5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Dan moet je dus wel een 3-jarig contract kunnen scoren met gelijke voorwaarden als huishoudens zonder panelen. Anders weet je niet welk konijn er volgend jaar uit de hoge hoed komt. Zelfs een contract biedt geen 100% zekerheid. Eigenlijk mag geen enkele leverancier op enige wijze onderscheid maken tussen huishoudens met en zonder panelen voor wat betreft levertarieven, vaste kosten en bonussen. Ze mogen natuurlijk wel het teruglevertarief gelijk maken aan het voorgestelde/aankomende wettelijk minimum. Met een beetje pech wordt dat minimum nul, maar dan hebben we tenminste nog de zekerheid van gestage afbouw saldering zodat panelen die je nu legt nog terugverdiend worden.BarryH schreef op maandag 6 november 2023 @ 23:35:
[...]
Aan 3 jr heb je genoeg om het terug te verdienen en het gaat 20 jr mee
Nb obv laten installeren op een gemiddeld dak
Welke leverancier is dit? Zo'n contract zou ik ook graag willen.Sport_Life schreef op maandag 6 november 2023 @ 23:40:
Ik heb recent nog een 3 jaar contract kunnen afsluiten, opwek ca 9000kwh en verbruik 8500kwh, die 10k investering uit 2021 is nog steeds met een paar jaar 'terugverdiend'. (8500x 0,35 = 2975 per jaar + besparing vastrecht etc).
Als de panelen echt nog flink zakken in prijs dan leg ik nog een stapel Enphase bij op Noord.
Omdat er nu ook Enphase ligt . Op plat dak, maar het was net zo duur als Growatt (1 euro per wp) dus vandaar mijn voorkeur voor Enphase.BarryH schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 11:40:
[...]
waarom enphase? op noord toch niet veel schaduw en een stringomvormer is toch goedkoper?
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1
Er is maar 1 echte zekerheid in het leven: het houdt een keer op.Martin7182 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 12:26:
[...]
Dan moet je dus wel een 3-jarig contract kunnen scoren met gelijke voorwaarden als huishoudens zonder panelen. Anders weet je niet welk konijn er volgend jaar uit de hoge hoed komt. Zelfs een contract biedt geen 100% zekerheid. Eigenlijk mag geen enkele leverancier op enige wijze onderscheid maken tussen huishoudens met en zonder panelen voor wat betreft levertarieven, vaste kosten en bonussen. Ze mogen natuurlijk wel het teruglevertarief gelijk maken aan het voorgestelde/aankomende wettelijk minimum. Met een beetje pech wordt dat minimum nul, maar dan hebben we tenminste nog de zekerheid van gestage afbouw saldering zodat panelen die je nu legt nog terugverdiend worden.
Een maand geleden nog een 3jarig contract met zonnepanelen afgesloten voor iemand anders.
Verder is het op allerlei manieren een nobrainer:
1/ [net gecheckt] neem 2jarig contract bij greenchoice
2/ neem eerst een contract en daarna zonnepanelen
3/ neem een dynamisch contract
nb. zelfs bij 8ct/kwh verdien je het terug
nb2.bij 1/3 eigenverbruik en geen terugleververgoeding ben je na 9 jaar terugverdiend
nb3. bij goedkoop inkopen of zelf installeren gaat het nog sneller
MAAR: als je geen risico wil lopen, dan moet je het misschien maar niet doen.
anderzijds: ik heb ze juist maximaal neergelegd om mn risico te minimaliseren. En wat blijkt: voor mij is het risico van hoge energiekosten nu ook geneutraliseerd
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Leuk al die aannames. 8 cent/kWh en dan maar hopen dat je niet jaarlijks een vette bonus en/of lagere levertarieven misloopt. 9 jaar tvt; hopen dat er niks stuk gaat in die tijd en dat de energieprijzen blijven zoals ze zijn. Gelukkig had ik mijn panelen binnen twee jaar al terugverdiend. Met het huidige gerommel op de energiemarkt snap ik best dat mensen terughoudend zijn, zeker als je laatste spaarcenten erin gaan zitten.BarryH schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 13:57:
[...]
Er is maar 1 echte zekerheid in het leven: het houdt een keer op.
Een maand geleden nog een 3jarig contract met zonnepanelen afgesloten voor iemand anders.
Verder is het op allerlei manieren een nobrainer:
1/ [net gecheckt] neem 2jarig contract bij greenchoice
2/ neem eerst een contract en daarna zonnepanelen
3/ neem een dynamisch contract
nb. zelfs bij 8ct/kwh verdien je het terug
nb2.bij 1/3 eigenverbruik en geen terugleververgoeding ben je na 9 jaar terugverdiend
nb3. bij goedkoop inkopen of zelf installeren gaat het nog sneller
anderzijds: ik heb ze juist maximaal neergelegd om mn risico te minimaliseren. En wat blijkt: voor mij is het risico van hoge energiekosten nu ook geneutraliseerd
Er zijn er nog wel meer:hoevenpe schreef op maandag 6 november 2023 @ 23:29:
[...]
Van de Bron terugleverboete
Geen drie jarige contacten
Geen welkomstbonus
Onduidelijkheid afbouw salderingsregeling
Volgende konijn uit de hoge hoed...
Succes met uitrekenen van de businesscase, teveel onzekerheden om meer dan 3-5 jaar in de toekomst te kunnen kijken. Een spaarrekening levert inmiddels ook weer wat op.
Terugleververgoedingen zwaar gereduceerd, contracten worden er zelfs om opengebroken.
Afslaande omvormers tot de netspanning weer gedaald is zorgen voor grote verliezen bij zonnig weer.
Hoge inflatie zorgt dat men geld elders nodig heeft.
Onduidelijke economische situatie zorgt dat mensen hun geld vasthouden en niet investeren.
Rondom klimaat komt nu heel veel 'moeten' tevoorschijn, zoals de hybride WP met navenant kostenplaatje, de switch naar EV's, etc, etc.
Er is een soort perfect storm aan het ontstaan.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
(en hoe schiet het op met het afschaffen van salderen?)
[ Voor 26% gewijzigd door BarryH op 07-11-2023 16:19 ]
De modellen zijn onzekerder geworden.BarryH schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 16:13:
Straks niet bij mij komen klagen dat je zoveel geld kwijt bent aan je stroom....
Andere kant; vaak kun je beter investeren als het economisch wat minder gaat en je weet wat je aan het doen bent op de lange termijn. En het kunt hebben om een gokje te pakken.
Ik denk echter dat energie de komende jaren een probleem blijft en er wellicht een regering komt met lange termijn visie welke de thuisproducenten weten te waarderen.
Dan loop je het risico de komende 20 jaar veel meer voor stroom te betalenBarryH schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 13:57:
Andersom kun je ook het risico lopen dat stroomverbruik heel goedkoop of zelfs gratis wordt en energieleveranciers steeds meer hun inkomsten via vaste lasten gaan innen.citruspers schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 19:20:
[...]
Dan loop je het risico de komende 20 jaar veel meer voor stroom te betalen
Dat risicon lijkt me nihil. Daarvoor moet de vraag naar stroom afnemen en het aanbod toenemen. De vraag neemt zeker niet af.. het aanbod neemt wellicht wel wat toe maar zeker niet op die schaal.Martin7182 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 21:25:
[...]
Andersom kun je ook het risico lopen dat stroomverbruik heel goedkoop of zelfs gratis wordt en energieleveranciers steeds meer hun inkomsten via vaste lasten gaan innen.
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
En toch hebben wij net gekozen voor micro-omvormers. Drie panelen van 405 Wp aan de oostzijde en vier aan de westzijde. Halve dag ene kant zon, halve dag andere kant zon. Is toch de beste oplossing in dit geval.wlmpie schreef op zondag 5 november 2023 @ 16:14:
Het grote nadeel van micro-omvormers is dat je bij een defect het dak op moet. Een stringomvormer kun je zelf omwisselen als je een beetje handig bent en ze zijn nog goedkoper ook. Dus ik vind het onbegrijpelijk dat mensen op een schaduwvrij dak kiezen voor micro-omvormers. Alleen als je heel klein behuisd bent en binnen nergens een omvormer kwijt kunt of je hebt ingewikkelde schaduwen op je dak, dan zou ik kiezen voor micro-omvormers. Anders is een stringomvormer handiger en goedkoper.
@moatiej wel op je strepen staan, maar in de onderhandelingen "toegeven" en zeggen dat je tegen een fikse korting de stringomvormer wel wilt accepteren. Voor de bouwer is korting altijd goedkoper dan alles komen ombouwen, maak daar dus gebruik van. Zo'n bouwer heeft ook geen medelijden met jou als je iets wilt veranderen en tegen woeker meerprijzen aanloopt.
Of je zou twee aparte string omvormers moeten gebruiken. Eentje voor de panelen aan de oostzijde en eentje voor de westzijde.
Ik heb een topic geopend met een idee waar zonnepanelen een andere rol spelen dan gewoonlijk. Ik heb zitten rekenen hoeveel energie zonnepanelen in het stookseizoen op COP1 kunnen bijdragen aan de verwarming van de woning. In het idee worden ze ingezet als zonneboiler. Niks terugleveren in het stookseizoen vormt de basis. Voor een kleine woning is er wellicht een business case als er ruimte is voor flink wat panelen. Voor wie mee wil denken:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2216418
Bedankt alvast
Lijkt me inderdaad zeer netjes. Ik heb deze zomer zelf een installatie gelegd en ik zat aan ~67 cent/WP, materiaal was aangeschaft in juni. En dat was met 176% DC/AC verhouding (in Oost-West opstelling), dus verhoudingsgewijs een vrij lage omvormerkost. Dan is 85 cent om ze te laten leggen best wel acceptabelRBE2016 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 22:20:
Vorige week een offerte geaccepteerd van 18x Jinko Tiger Neo 435Wp met een Solis 3 fase 8kw omvormer voor €5880, oftewel €0,75 per wattpiek, regio Zuid oost Nederland. Erg blij mee (goed bekend installatiebedrijf), en een van de laagste prijzen per wattpiek die ik tot nu toe tegen gekomen ben. Weliswaar wel een 'simpele' installatie (1 dak). Iemand anders al zulke prijzen tegen gekomen?
Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)
Maar een (juiste) stringomvormer kan toch ook met twee orientaties omgaan? Ik dacht dat je daar juist niet per se micro-omvormers voor nodig had.Barre73 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 21:50:
[...]
En toch hebben wij net gekozen voor micro-omvormers. Drie panelen van 405 Wp aan de oostzijde en vier aan de westzijde. Halve dag ene kant zon, halve dag andere kant zon. Is toch de beste oplossing in dit geval.
Of je zou twee aparte string omvormers moeten gebruiken. Eentje voor de panelen aan de oostzijde en eentje voor de westzijde.
Vaak pas vanaf 3kW. Voor een dergelijke kleine installatie met verschillende oriëntaties is micro-omvormers een prima oplossing.Tarax schreef op woensdag 8 november 2023 @ 06:36:
[...]
Maar een (juiste) stringomvormer kan toch ook met twee orientaties omgaan? Ik dacht dat je daar juist niet per se micro-omvormers voor nodig had.
Salderen gaat zo lastig als bij elke onbewolkte zonnestraal je omvormer uitvalt.BarryH schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 16:13:
Straks niet bij mij komen klagen dat je zoveel geld kwijt bent aan je stroom....
De goede zomermaanden ben ik rustig 25-50% van mijn mogelijke dagopbrengst kwijtgeraakt. En moet nog tot ~2025 wachten alvorens Stedin de trafo hier een upgrade geeft.
En welk deel van je jaaropbrengst ben je daar mee kwijt?Señor Sjon schreef op woensdag 8 november 2023 @ 09:01:
[...]
Salderen gaat zo lastig als bij elke onbewolkte zonnestraal je omvormer uitvalt.
De goede zomermaanden ben ik rustig 25-50% van mijn mogelijke dagopbrengst kwijtgeraakt. En moet nog tot ~2025 wachten alvorens Stedin de trafo hier een upgrade geeft.
Je kunt ook gewoon twee aparte stringomvormers nemen; als je plek hebt voor 1 schoenendoos aan de muur dan heb je ook plek voor een 2emcDavid schreef op woensdag 8 november 2023 @ 08:58:
[...]
Vaak pas vanaf 3kW. Voor een dergelijke kleine installatie met verschillende oriëntaties is micro-omvormers een prima oplossing.
Ik verlies makkelijk 25 kWh op een goede dag. Extrapolerend zal het iets van 3.000 kWh op deze manier. Ik krijg daltarief voor het overschot, dus dit kost mij iets van 500 euro per jaar.BarryH schreef op woensdag 8 november 2023 @ 10:04:
[...]
En welk deel van je jaaropbrengst ben je daar mee kwijt?
Ja, dat had gekund. Maar scheelde vrijwel niets in de prijs. En het argument dat je het dak op moet als er iets kapot gaat is voor mij geen argument. Dat mag de leverancier doen op basis van garantie. En tegen de tijd dat die garantie vervalt verwacht ik niet dat we hier nog wonen.Martin7182 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 10:13:
[...]
Je kunt ook gewoon twee aparte stringomvormers nemen; als je plek hebt voor 1 schoenendoos aan de muur dan heb je ook plek voor een 2e
Dan blijft alleen argument "leverancier failliet" over. Gelukkig komt dat nooit voorBarre73 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 10:25:
[...]
Ja, dat had gekund. Maar scheelde vrijwel niets in de prijs. En het argument dat je het dak op moet als er iets kapot gaat is voor mij geen argument. Dat mag de leverancier doen op basis van garantie. En tegen de tijd dat die garantie vervalt verwacht ik niet dat we hier nog wonen.
De belastingdienst schrijft "nog niets bekend over een nieuwe wet of wetswijzigingen".dof schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 16:27:
'k Heb dus even een bericht naar de belastingdienst gestuurd, en hier hun antwoord.
[...]
Kortom, nog niet 100% duidelijk.
Volgens mij wordt daarmee bedoeld dat de situatie blijft zoals die is: 0% BTW (in Nederland)
In jouw specifieke geval valt het onder de streep financieel gelukkig wel mee, maar het zijn allemaal risicofactoren die je in de TVT berekening mee moet nemen.Señor Sjon schreef op woensdag 8 november 2023 @ 10:21:
Extrapolerend zal het iets van 3.000 kWh op deze manier. Ik krijg daltarief voor het overschot, dus dit kost mij iets van 500 euro per jaar.
Een paar jaar geleden was de rekensom veel makkelijker, heb geen spijt van mijn inmiddels half terugverdiende set. In 2020 was de rente negatief, investeren in PV een goede manier iets rendement te maken en box 3 te drukken. Anno 2023 is de rente veel hoger en is er onzekerheid over heffingen, boetes en andere grappen.
Ik snap dat de verkoop is ingestort, mensen kijken de kat uit de boom: wat gaat het nieuwe kabinet doen, hoe gaan de energiemaatschappijen het verrekenen, gaan de prijzen nog verder dalen, welke installateurs vallen binnenkort om? In de beeldvorming je de PV bezitter van vooruitstrevend profiteur geworden, bijzonder hoe snel dat sentiment om kan slaan.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Zoals ik ook hier: True in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11" & hier: True in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11" aangaf, de wetswijziging is permanent en zal teruggedraaid moeten worden. Het feit dat er evaluaties gepland staat over volgend jaar spreekt m.i. boekdelen. 2024 = 0% BTW.zteph schreef op woensdag 8 november 2023 @ 13:07:
[...]
De belastingdienst schrijft "nog niets bekend over een nieuwe wet of wetswijzigingen".
Volgens mij wordt daarmee bedoeld dat de situatie blijft zoals die is: 0% BTW (in Nederland)
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Ja, dat lijkt mij ook. Maar zoals geschreven krijg je geen 100% zekerheid. Maar ik ga uit van 0% in 2024, want als de overheid ook nog deze klap op de sector slaat, gaat het helemaal faillissementen regenen.zteph schreef op woensdag 8 november 2023 @ 13:07:
[...]
De belastingdienst schrijft "nog niets bekend over een nieuwe wet of wetswijzigingen".
Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp
Prima. dan gaat er iemand anders het dak op. Kom ik ook wel weer uit :-)Martin7182 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 12:36:
[...]
Dan blijft alleen argument "leverancier failliet" over. Gelukkig komt dat nooit voor
Volgens de garantievoorwaarden van Enphase dekken ze alleen de vervanging van de omvormer en niet de arbeid. Na faillissement van je leverancier (die normaliter voor de arbeid opdraait), kan iedere andere "Enphase erkende" installateur wel gewoon een nieuwe omvormer voor je aanvragen, maar zal je dus wel de knip moeten trekken voor de arbeidskosten voor diagnose en vervanging. Maargoed, die 1-2 uurtjes arbeid zal je vast wel overlevenBarre73 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 13:55:
[...]
Prima. dan gaat er iemand anders het dak op. Kom ik ook wel weer uit :-)
Ook iets om even op te letten voor de Enphase bezitters hier, de 25 jaar garantie op de Enphase omvormers is overdraagbaar naar een toekomstige koper van je huis, maar dan moet er wel binnen 30 dagen een overdrachtsformulier worden ingevuld. Anders vervalt dit. Dit wordt vast niet verteld door de heren installateurs, dus wel goed om hier even aan te denken bij een ver- of aankoop van een huis met Enphase.
Wat dat betreft heeft SolarEdge het beter geregeld, daar is de garantie gekoppeld aan het product (omvormer), is het garantiecertificaat zonder formulieren in te vullen overdraagbaar en kan je als eigenaar simpelweg de boel aan andere installateur koppelen in de toekomst, waarna deze zowel onderdelen als arbeid kan claimen bij ze als er een optimizer of omvormer defect is.
All-electric.
+ opbouw veiligheidsmiddelen
+ uitgraven van het middelste paneel in een veld, want ze gaan nooit op makkelijke plekken stuk.
Señor Sjon schreef op woensdag 8 november 2023 @ 14:47:
+ opbouw veiligheidsmiddelen
All-electric.
Ik ben het met je eens hoor. Onverzekerd zijn ze nu zeker ook al kan ik je vertellen. Er vallen er elk jaar >10 dood van het dak, maar nobody seems to care. Ik zie ze echt maar heel zelden netjes werken. Ik denk dat in de praktijk nog geen 5% een steiger of hoogwerker zou opbouwen om een optimizertje te vervangen, en al helemaal niet als ze zelf voor de kosten moeten opdraaien.Señor Sjon schreef op woensdag 8 november 2023 @ 14:59:
Ja, lach maar. Over een jaar of 10 ben je ws. gewoon onverzekerd als je eraf lazert.
All-electric.
Dus leuk dat je een nieuwe optimizer/micro toegestuurd krijgt na een jaar of 10, wie gaat hem vervangen?
Wel vervelend als jij net diegene bent waar er eentje stuk gaat, maar op hoger niveau getild lijkt het mij een overroepen probleem. Als de uitval inderdaad zo laag is zou je als installateur/enphase zelfs kunnen overwegen om de gemiste opbrengst financieelt te compenseren en die stukke inverter lekker te laten liggen.
Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)
Einde van de week weer een storing maar toen was de automaat van de omvormer eruit. Heb deze weer aangezet en de omvormer even van de panelen afgeschakeld en weer aangezet. Toen hoorde ik een paar harde tikken uit de omvormer komen (niet de normale opstartrelais geluiden). Snel de omvormer afgeschakeld maar na inschakelen doet die niets meer. De panelen geven een goede gelijkspanning van 440 volt (10 stuks)
Dus ik denk dat de omvormer kapot is. De leverancier geeft geen respons, op de factuur staat dat de omvormer geleverd is door Libra Energie. Moet ik hun benaderen voor garantie, is 10 jaar volgens de factuur, of kan ik direct bij GoodWe terecht?
De vraag is of het zinvol is om alsnog optimizers te laten plaatsen. Ik zie toch dat de opbrengst fluctueert vanwege schaduw en ik denk dat er wel meer uit te halen valt, maar ik weet niet wat de kosten zijn van dit soort activiteiten.
10 ton staal...verticaal!!!
Heb je een opbrengstgrafiekje? "fluctueert vanwege schaduw" is best een spectrumGoochie schreef op donderdag 9 november 2023 @ 10:11:
In 2020 zijn er 14 panelen op ons dak gelegd met een Growat MIN 4200TL-XE omvormer. Tevens staan er 2 bomen in de buurt van de panelen welke in de laatste 3 jaar aardig gegroeid zijn en het snoeibeleid van de gemeente lijkt niet bestaan.. Nu heb ik geen optimizers oiid. Wel is de onderste rij aangesloten op 1 string en de bovenste rij op een 2e string.
De vraag is of het zinvol is om alsnog optimizers te laten plaatsen. Ik zie toch dat de opbrengst fluctueert vanwege schaduw en ik denk dat er wel meer uit te halen valt, maar ik weet niet wat de kosten zijn van dit soort activiteiten.
En alles kan natuurlijk, maar achteraf even alle panelen eraf en optimizers plaatsen is best een klusje. Bovendien één waar weinig partijen op zitten te wachten (hoewel ik je momenteel meer kans geef dan een jaar geleden) en die dingen verrichten ook weer geen wonderen tov de bypass diodes in moderne panelen. Schaduw blijft schaduw. Heb je nog andere, lege (plat)dakvlakken rond het huis? Denk dat je al snel 2-2,5K kwijt bent hiervoor, dat wordt een lastige business case. Dat geld kan je dan veel beter in meer panelen steken.
En heb je uberhaupt al contact opgenomen met de gemeente? Dan wel de mannen van de groenvoorziening een kopje koffie aangeboden? Er kan vaak meer dan je denkt als je je een beetje handig opstelt.
[ Voor 6% gewijzigd door RonJ op 09-11-2023 10:33 ]
All-electric.
Helaas geen andere plek voor de panelen dan waar ze nu liggen dan alleen uitbreiding.
Uiteraard verwacht ik ook geen wonderen, maar misschien is een inverstering die zich op de lange termijn uitbetaald, dat was meer de gedachtengang, maar als jij al over 2K begint, denk ik niet dat dit zinvol is en kan ik inderdaad beter de andere kant van het dak volleggen op een aparte string.
en jazeker, 2x contact gehad met de gemeente, maar die doen er voorlopig niets aan daar de takken nog niet over mijn grond heen hangen.
Een installateur, die krijgt betaald voor het vervangen....Señor Sjon schreef op woensdag 8 november 2023 @ 15:36:
En zo'n ding in een veld PV-panelen vervangen is een stuk lastiger, tijdrovender en gevaarlijker dan een nieuwe installatie waarbij je makkelijk naar een punt toe kan werken.
Dus leuk dat je een nieuwe optimizer/micro toegestuurd krijgt na een jaar of 10, wie gaat hem vervangen?
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
dropt de opbrengst dan helemaal naar 0/nihil of komt dit ongeveer overeen met het aantal panelen dat dan in de schaduw komt door die bomen? Dat laatste gaat een optimizer sowieso niet fixen namelijk.Goochie schreef op donderdag 9 november 2023 @ 12:05:
Op dit moment geen grafiekje bij de hand, maar ik zie wel dat, als het een beetje eind van de middag is en de zon onder gaat, deze gedeeltelijk achter de bomen gaat zitten en ik mijn opbrengstlijntje opeens zie droppen.
Helaas geen andere plek voor de panelen dan waar ze nu liggen dan alleen uitbreiding.
Uiteraard verwacht ik ook geen wonderen, maar misschien is een inverstering die zich op de lange termijn uitbetaald, dat was meer de gedachtengang, maar als jij al over 2K begint, denk ik niet dat dit zinvol is en kan ik inderdaad beter de andere kant van het dak volleggen op een aparte string.
en jazeker, 2x contact gehad met de gemeente, maar die doen er voorlopig niets aan daar de takken nog niet over mijn grond heen hangen.
2K zit je echt wel aan als je het laat doen: reken ~700 voor de optimizers en kabel/stekkers. Plus een half dagje werk voor 2 man met hoogwerker/steiger. Beetje geen-zin-in-deze-klus opslag en je zit zo boven de 2K. Maar al was het de helft (zelf doen ivm hoogwerker/steiger huren), dat gaan die optimizers echt niet zo snel goedmaken. Zeker niet als je het vergelijkt met extra panelen (al dan niet-) op een ander dak als je die mogelijkheid hebt, dat zal altijd meer opleveren.
All-electric.
Je leverancier (=installateur?) is je aanspreekpunt. Bel ze op. Stuur een aangetekende brief, laat een jurist een aangetekende brief sturen, etc.BigSurf schreef op woensdag 8 november 2023 @ 21:52:
Ik heb een installatie met een GoodWe 3000xs omvormer, draait 2.5 jaar zonder problemen. Vorige week wat rare storingen in huis met de elektriciteit dat de spanning even wegviel en weer terugkwam zonder dat er een automaat uitsloeg.
Einde van de week weer een storing maar toen was de automaat van de omvormer eruit. Heb deze weer aangezet en de omvormer even van de panelen afgeschakeld en weer aangezet. Toen hoorde ik een paar harde tikken uit de omvormer komen (niet de normale opstartrelais geluiden). Snel de omvormer afgeschakeld maar na inschakelen doet die niets meer. De panelen geven een goede gelijkspanning van 440 volt (10 stuks)
Dus ik denk dat de omvormer kapot is. De leverancier geeft geen respons, op de factuur staat dat de omvormer geleverd is door Libra Energie. Moet ik hun benaderen voor garantie, is 10 jaar volgens de factuur, of kan ik direct bij GoodWe terecht?
Nou, nou, rustig...Dre schreef op donderdag 9 november 2023 @ 12:23:
[...]
Je leverancier (=installateur?) is je aanspreekpunt. Bel ze op. Stuur een aangetekende brief, laat een jurist een aangetekende brief sturen, etc.
inderdaad eerst meer eens contact opnemen met de installateur lijkt me. Ten strijde trekken met juristen is nog een heel eind weg. (Daarnaast kost een nieuwe GoodWe 3000xs nog geen 400 Euro, tenzij je rechtsbijstand hebt is de jurist duurder)
Nee, het dropt niet helemaal naar 0, maar je ziet wel opeens een lijn naar beneden gaan die niet overeenkomt met hoe de lijn daarvoor loopt. Als ik ook dan ook kijk op het moment dat de lijn in elkaar zakt, zie ik ook dat er 4 tot 5 panelen in de schaduw liggen. Sterker nog; als de zon weer verder gedraaid is en de panelen niet meer in de schaduw liggen, zie ik weer een opwaarste lijn.RonJ schreef op donderdag 9 november 2023 @ 12:14:
[...]
dropt de opbrengst dan helemaal naar 0/nihil of komt dit ongeveer overeen met het aantal panelen dat dan in de schaduw komt door die bomen? Dat laatste gaat een optimizer sowieso niet fixen namelijk.
2K zit je echt wel aan als je het laat doen: reken ~700 voor de optimizers en kabel/stekkers. Plus een half dagje werk voor 2 man met hoogwerker/steiger. Beetje geen-zin-in-deze-klus opslag en je zit zo boven de 2K. Maar al was het de helft (zelf doen ivm hoogwerker/steiger huren), dat gaan die optimizers echt niet zo snel goedmaken. Zeker niet als je het vergelijkt met extra panelen (al dan niet-) op een ander dak als je die mogelijkheid hebt, dat zal altijd meer opleveren.
Maar bedankt voor je indicatie qua prijs; ik kan dit bedrag inderdaad beter investeren in nog eens 10 panelen aan de andere kant van het dak.
Thanks!
[ Voor 6% gewijzigd door Goochie op 09-11-2023 13:48 ]
Ik heb de panelen zelf geïnstalleerd. Ik heb vanmorgen nog met Libra gebeld maar zij zeggen dat het altijd via de leverancier moet lopen. Het is alsnog gelukt om contact met de leverancier te krijgen en hij geeft zojuist aan dat die een RMA verzoek bij Libra Energy heeft aangemaakt.dennisfr schreef op donderdag 9 november 2023 @ 12:38:
[...]
Nou, nou, rustig...
inderdaad eerst meer eens contact opnemen met de installateur lijkt me. Ten strijde trekken met juristen is nog een heel eind weg. (Daarnaast kost een nieuwe GoodWe 3000xs nog geen 400 Euro, tenzij je rechtsbijstand hebt is de jurist duurder)
Dus afwachten maar..
[ Voor 87% gewijzigd door teacher op 11-11-2023 21:46 ]
3 jaar is wel heel enthousiast. Misschien als je meteen 15 panelen legt, maar op veel rijtjeshuizen is 8 tot 10 het maximale, aangezien de panelen ook steeds groter worden. Zolang installateurs nog 2k rekenen voor de installatie van 8 panelen, kijk je toch wel tegen 4 a 5 jaar aan. Mits er geen gekke regeltjes bijkomen.BarryH schreef op maandag 6 november 2023 @ 23:35:
[...]
Aan 3 jr heb je genoeg om het terug te verdienen en het gaat 20 jr mee
Nb obv laten installeren op een gemiddeld dak
Tja, en 4-5 jaar is toch niet slecht voor zo'n investering gezien het lage risico en de lange levensduur.eborn schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 01:48:
[...]
3 jaar is wel heel enthousiast. Misschien als je meteen 15 panelen legt, maar op veel rijtjeshuizen is 8 tot 10 het maximale, aangezien de panelen ook steeds groter worden. Zolang installateurs nog 2k rekenen voor de installatie van 8 panelen, kijk je toch wel tegen 4 a 5 jaar aan. Mits er geen gekke regeltjes bijkomen.
Sony A7 iv en wat recycled glas
2 mnd terug 1,04 eur/wp obv solaredge 12 panelen.eborn schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 01:48:
[...]
3 jaar is wel heel enthousiast. Misschien als je meteen 15 panelen legt, maar op veel rijtjeshuizen is 8 tot 10 het maximale, aangezien de panelen ook steeds groter worden. Zolang installateurs nog 2k rekenen voor de installatie van 8 panelen, kijk je toch wel tegen 4 a 5 jaar aan. Mits er geen gekke regeltjes bijkomen.
En bij https://www.solar-bouwmar...ddeling/ik-ben-consument/ eur 945 voor installatie 8 panelen…
Onthoudt ook dat maatregelen voor november t/m februari eigenlijk vaak gewoon zinloos zijn. Extra panelen op noord doet op jaarbasis meer dan gaan strijden tegen lange schaduwen in onrendabele maanden.Goochie schreef op donderdag 9 november 2023 @ 12:05:
Op dit moment geen grafiekje bij de hand, maar ik zie wel dat, als het een beetje eind van de middag is en de zon onder gaat, deze gedeeltelijk achter de bomen gaat zitten en ik mijn opbrengstlijntje opeens zie droppen.
Waarbij je moet afvragen of je dat ooit nog terughaalt.WoudseHoeve schreef op donderdag 9 november 2023 @ 12:11:
[...]
Een installateur, die krijgt betaald voor het vervangen....
- vanochtend kreeg ik een mail van het SMA systeem: "During monitoring, your SMA inverter has detected that the insulation resistance of the PV array is too low."
- omvormer stond in storing.
- stroom AC en DC eraf gehaald en de 2 strings om de beurt los gehaald en omvormer weer aangezet
- 1 string geeft:
/f/image/9o7cL8N2yP226To2FROgUIcr.png?f=fotoalbum_large)
- als deze string los is, dan werkt de omvormer ook gewoon weer (na ca. 10minuten).
- ik denk nu dat de string dus ergens een slechte verbinding heeft of een paneel sluiting maakt.
- het gekke is wel dat mijn installatie nog van voor 2015 is en er dus geen aarding is aan DC zijde (alleen een + en een - DC draad, verder loopt er niets...
Dit is waarschijnlijk geen sluiting, maar een vocht probleem. Bijvoorbeeld een stekker waarvan de wartel niet goed aangedraaid is.BarryH schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 10:22:
Ik heb een storing in 1 string:
- vanochtend kreeg ik een mail van het SMA systeem: "During monitoring, your SMA inverter has detected that the insulation resistance of the PV array is too low."
- stroom AC en DC eraf gehaald en de 2 strings om de beurt los gehaald en omvormer weer aangezet
- 1 string geeft:
[Afbeelding]
- als deze string los is, dan werkt de omvormer ook gewoon weer (na ca. 10minuten).
- ik denk nu dat de string dus ergens een slechte verbinding heeft of een paneel sluiting maakt.
- het gekke is wel dat mijn installatie nog van voor 2015 is en er dus geen aarding is aan DC zijde (alleen een + en een - DC draad, verder loopt er niets...
Met een multimeter kun je meten waar het probleem zit: https://manuals.sma.de/SBxx-1VL-40/en-US/391466379.html
[ Voor 4% gewijzigd door Skipper-93 op 11-11-2023 11:12 ]
Ik monitor mijn meter dmv een Homewizard P1, ik heb een 3 fase aansluiting sinds relatief kort, maar de panelen liggen al veel langer. Fase 1 heeft de kleinere omvormer er op aangesloten, fase 2 heeft de grotere omvormer er op aan gesloten. Op de kleinere viel me aan het begin van de dag en het eind van de dag op dat ik snel op elkaar volgende pieken en dalen had, te weten dit:

Vervolgens vroeg iemand hoe het zat met mijn AC vermogen. Als ik dan in de webportal van SolarEdge kijk dan zie ik dit:

Waar ik dacht dat het alleen de kleinere omvormer was, toen ze dit dus schijnbaar beiden. Kijk ik op een van de beste dagen van dit jaar ergens in juni, dan zie ik dit gedrag ook, zij het een stuk minder dramatisch:
Hoort dit zo?
Och ja, je moet toch wat he.
Recent ben ik verhuisd, mijn nieuwe huis heeft een behoorlijk vlakke dakhoek (22 graden) en is gedekt met vlakke pannen. Ik doe een foto van dit soort dak erbij in de post.
De vorige eigenaar heeft nooit PV gelegd omdat hij een onaangenaam traject had gehad met een aanbieder dat draaide om het soort pannen, ik weet niet veel meer detail maar hij is daardoor afgehaakt.
Ik sprak een dakbedrijf vanwege een probleempje ergens in het dak, en die wist te vertellen dat dit soort daken (vlakke hoek en vlakke pannen) vaak problemen hadden en dat je er al helemaal geen PV op moest willen leggen, dat was een recept voor ellende.
Tevens sprak ik een solar bedrijf, dat wil uiteraard graag mijn geld aannemen en het dak vol leggen met panelen.
Van zowel dakbedrijf als PV bedrijf weet ik niet of ik daar nu wel een neutraal advies heb gekregen, vandaar mijn vraag aan de 'hive mind' op tweakers.
Geven deze daken idd veel problemen, met name icm PV?
Zijn die problemen meer beheersbaar met bepaalde montage systemen?
Zijn er bedrijven die speciaal kundig zijn in dit soort daken die ik beter kan kiezen?
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Inslijpen inderdaad en juiste haken.
Dit bedrijf heeft er ervaring mee.
[ Voor 23% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-11-2023 21:47 ]
Onze opbrengst afgelopen week, 86 panelen 370Wp, 43 oost, 43 west op 10 graden:
2/11 : 17,3 kWh,
3/11 : 33,7 kWh,
4/11 : 21,5 kWh,
5/11 : 21,3 kWh,
6/11 : 39,6 kWh,
7/11 : 46,6 kWh,
8/11 : 24,9 kWh,
9/11 : 30,0 kWh,
10/11: 9,1 kWh,
11/11: 31,2 kWh
Onze buren hebben 50 panelen 350Wp, 50 zuid op 30 graden
2/11 : 7,6 kWh
3/11 : 20 kWh
4/11 : 10.2 kWh
5/11 : 10,3 kWh
6/11 : 23,6 kWh
7/11 : 28,6 kWh
8/11 : 12,5 kWh
9/11 : 17,1 kWh
10/11: 3,6 kWh
11/11: 13, 9 kWh
Deze waarden zijn ca 1/3-1/2 van onze dagopbrengsten, hun boerderij staat aan de andere kant van het weiland, qua zon zou er niet zoveel verschil mogen zijn en in 20 minuten eerder en later stroom voor ons ivm o/w kan dacht ik ook het verschil niet zitten.
Als ik het heel kort door de bocht uitreken: ((31,2 kWh/(370Wp/350Wp))/86 panelen)*50 panelen = 17,159 kWh als opbrengst van vandaag voor hen.
Kloppen deze producties een beetje, lijkt dat normaal, of moet daar naar gekeken worden?
Foto van hun opbrengst vandaag
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
Bij bewolkt weer is het beter als de panelen plat liggen. Dan hebben de panelen de grootste profijt van diffuus licht. En hoeveel zon hebben we sinds half oktober gehad. Bar weinig.Teijgetje schreef op zondag 12 november 2023 @ 00:01:
Even een vraagje voor de buren tussendoor.
Deze waarden zijn ca 1/3-1/2 van onze dagopbrengsten, hun boerderij staat aan de andere kant van het weiland, qua zon zou er niet zoveel verschil mogen zijn en in 20 minuten eerder en later stroom voor ons ivm o/w kan dacht ik ook het verschil niet zitten.
Als ik het heel kort door de bocht uitreken: ((31,2 kWh/(370Wp/350Wp))/86 panelen)*50 panelen = 17,159 kWh als opbrengst van vandaag voor hen.
Kloppen deze producties een beetje, lijkt dat normaal, of moet daar naar gekeken worden?
[Afbeelding]
Heb je ook opbrengst grafieken van begin oktober toen er nog wel zon was? 1 en 17 oktober had ik hier in ZH een vrijwel onbewolkte lucht.
In het productietopic de kWh/kWp vergelijken met systemen in de buurt. Zoals hierboven al gezegd is platter beter met diffuus licht (bewolking).Teijgetje schreef op zondag 12 november 2023 @ 00:01:
[Afbeelding]
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Onze installatie draait pas vanaf 26 oktober.Uszka schreef op zondag 12 november 2023 @ 00:15:
[...]
Bij bewolkt weer is het beter als de panelen plat liggen. Dan hebben de panelen de grootste profijt van diffuus licht. En hoeveel zon hebben we sinds half oktober gehad. Bar weinig.
Heb je ook opbrengst grafieken van begin oktober toen er nog wel zon was? 1 en 17 oktober had ik hier in ZH een vrijwel onbewolkte lucht.
Het enige vergelijk dat ik dan heb met zon is 7/11, dat was een redelijk zonnige novemberdag, maar daar blijft hun productie imo ook ver achter.
Kwam gistermiddag rond 1 uur ter sprake toen gevraagd werd of onze installatie eindelijk werkte.
En ik in de app keek en 13,5 kWh opgewekt had, en zij 1 kWh in hun app.
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
Reken het eens terug naar kWh/kWp. Als ik 7 november neem komt jouw installatie op 1,47 kWh/kWp en die van de buren op 1,63. Ik zie geen afwijking.Teijgetje schreef op zondag 12 november 2023 @ 10:00:
[...]
Onze installatie draait pas vanaf 26 oktober.
Het enige vergelijk dat ik dan heb met zon is 7/11, dat was een redelijk zonnige novemberdag, maar daar blijft hun productie imo ook ver achter.
Kwam gistermiddag rond 1 uur ter sprake toen gevraagd werd of onze installatie eindelijk werkte.
Edit: verschil tussen het beste en slechtste paneel bij je buren is ruim 100Wh. Dat alles op zuid ligt zonder schaduw gaat er bij mij dan niet in.
[ Voor 10% gewijzigd door Uszka op 12-11-2023 11:47 ]
Eigenlijk zie ik amper verschillen. Platliggende panelen zijn bij bewolking beter. Verticale panelen zijn in de winter beter. Je moet ze vergelijken door de gegevens in te vullen in PVcalc van Thomas Berger.Teijgetje schreef op zondag 12 november 2023 @ 10:00:
[...]
Onze installatie draait pas vanaf 26 oktober.
0,892A en 177kOhm. Slordig van Tennet dat ze een 150kV over je string hebben gelegd. Of slordig van SMA als ze 0,892mA bedoelen.BarryH schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 10:22:
Ik heb een storing in 1 string:
- 1 string geeft:
[Afbeelding]
Edit: Skipper had dezelfde link
[ Voor 5% gewijzigd door FransvWoerkom op 12-11-2023 12:21 ]
Er zal nergens schaduw op het dak vallen, mijn idee voor een aantal panelen op NNW is omdat het nogal eens voorkomt (in ieder geval hier vlak aan zee) dat de zon na een bewolkte dag 's middags onder de bewolking door piept. Of dat qua opbrengst een onzin argument is hoor ik graag.
NNW doet vooral mee op bewoikte dagen en op zonnige dagen wanneer de zon hoger staat dan de dakhelling. (bij een 45 graden dak is dat grofweg van april tot september). Beide daken helemaal vol aan een 2MPPT stringomvormer. Daarmee zou je ruim onder de €1/Wp uit moeten kunnen komen. Goedkoper dan nu gaat het bijna niet worden gezien de erg lage prijzen van materiaal.Blurk62 schreef op zondag 12 november 2023 @ 12:56:
De eerste paal voor onze nieuwe woning moet nog worden geslagen maar ik ben toch maar vast bezig met het doorworstelen van dit topic. Onze dakoriëntatie wordt (exact) ZZO/NNW en voor zover ik kan bepalen kunnen er 6 panelen op een rij worden gelegd. Mijn vraag is of het zinvol zou kunnen zijn om 12 panelen ZZO te laten plaatsen en 6 NNW of is het slimmer om alles, als dat past, aan de ZZO kant te leggen? Is het sowieso wel zinvol om meer dan 12 panelen neer te leggen? De meningen lijken hierover verdeeld. Saldering interesseert me eigenlijk niet zoveel, een beetje eigen stroom opwekken in de winter wel. Een auto opladen zit er niet in want die kan niet voor de deur.
Er zal nergens schaduw op het dak vallen, mijn idee voor een aantal panelen op NNW is omdat het nogal eens voorkomt (in ieder geval hier vlak aan zee) dat de zon na een bewolkte dag 's middags onder de bewolking door piept. Of dat qua opbrengst een onzin argument is hoor ik graag.
Bouw de boel eens na in https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/index.html (en dan de link met parameters gelijk in je favorieten zettenTeijgetje schreef op zondag 12 november 2023 @ 00:01:
[...]
[...]
Ik hoor 'klein beetje schaduw' en direct een keuze voor micro's? Klinkt alsof je het zelf logisch vind, maar een simpele string omvormer kan prima overweg met een 'klein beetje schaduw'. Dat is dat extra geld niet waard.Bouwertje schreef op woensdag 15 november 2023 @ 09:02:
Ik heb 2 grote maagdelijke dakvlakken op oost en west. Wel een klein beetje last van schaduw door de buren, dus de keuze van micro’s is eigenlijk al gemaakt (-: Zijn er zonnepanelen die oost-west (55 graden) beter presteren dan anderen? Of is dit allemaal gezeur en gerommel in de kleine marge?
Klein beetje is ook lastig te omschrijven, het huis van de buren passeert mijn dakvlak. Op zich hoeft dat inderdaad geen probleem te zijn dus stringomvormer kan wellicht ook. Ik ben wel een klein beetje een kindje van Enphase. Maar vraag me af of de keuze voor panelen Z-W anders is dan panelen pal zuid.TwingyTwingy schreef op woensdag 15 november 2023 @ 09:12:
[...]
Ik hoor 'klein beetje schaduw' en direct een keuze voor micro's? Klinkt alsof je het zelf logisch vind, maar een simpele string omvormer kan prima overweg met een 'klein beetje schaduw'. Dat is dat extra geld niet waard.
Ik hoor 'klein beetje schaduw' en direct een keuze voor micro's? Klinkt alsof je het zelf logisch vind, maar een simpele string omvormer kan prima overweg met een 'klein beetje schaduw'. Dat is dat extra geld en kwetsbare elektronica op het dak niet waard.Bouwertje schreef op woensdag 15 november 2023 @ 09:02:
Ik heb 2 grote maagdelijke dakvlakken op oost en west. Wel een klein beetje last van schaduw door de buren, dus de keuze van micro’s is eigenlijk al gemaakt (-: Zijn er zonnepanelen die oost-west (55 graden) beter presteren dan anderen? Of is dit allemaal gezeur en gerommel in de kleine marge?
Wat kost stringomvormer systeem en levert hoeveel kWh per jaar
Wat kost microomvormer systeem en levert hoeveel kWh per jaar
Hoe groot is het dakvlak, en hoeveel panelen zitten er wel in de zon? Voor de prijs van een micro omvormer heb je ook een extra zonnepaneel. 1 fase omvormers managen de schaduw tegenwoordig al goed vanaf een 3-4 panelen wel in de zon, bij drie fase mag je wel wat meer panelen in de zon hebben.Bouwertje schreef op woensdag 15 november 2023 @ 09:02:
Ik zou zeggen ga eens meten, en bepalen hoeveel panelen je kan en wil plaatsen.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Dit voorkomt ook doorbranden.
Verwijderd
In realiteit was het nog veel wisselvalliger dan deze 'afgevlakte' grafiek laat uitschijnen:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/aMFP0T1dGYmFA3W01Xzc3iqk.jpg?f=user_large)
Soms had ik slechts 200 watt productie, terwijl mijn airco (250 watt) wp-boiler (500 watt) en wasdroger (500 watt) ingeschakeld waren. Tussendoor ook nog pieken van wasmachine en vaatwasser, waarmee ik wel rekening houd om de 3e eerder genoemde toestellen niet op hetzelfde ogenblik te laten werken. En ik wil dat de weersvoorspellingen beter kloppen!
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2023 15:54 ]
Waarom zou je daar onrustig van worden...Verwijderd schreef op woensdag 15 november 2023 @ 15:48:
Vandaag werd een zonnige dag voorspeld, maar in de praktijk wisselden zon en donkergrijze wolken elkaar snel af. Daardoor had ik grote schommelingen in de productie. Wel vervelend wanneer de vaatwas of wasmachine net bij een donkere wolk opwarmen. Een accu kan je niet snel terugverdienen (ook niet in BE zonder saldering), maar ik zou bijna overwegen om er een te kopen zodat ik minder strikt mijn verbruik moet plannen. Ofwel moet ik het gewoon van me af zetten en een stuk minder rekening houden met het weer... Een accu van 5 kWh zou mijn jaarfactuur met slechts 100 euro doen dalen, maar ik zou toch ook een stuk meer rust hebben. Ik vind het fijn om op Homewizard per seconde te zien hoeveel overschot/tekort ik heb, maar als je je zelfverbruik wil maximaliseren is het eigenlijk een vergiftigd geschenkHoe gaan jullie hiermee om?
In realiteit was het nog veel wisselvalliger dan deze 'afgevlakte' grafiek laat uitschijnen:
[Afbeelding]
Soms had ik slechts 200 watt productie, terwijl mijn airco (250 watt) wp-boiler (500 watt) en wasdroger (500 watt) ingeschakeld waren. Tussendoor ook nog pieken van wasmachine en vaatwasser, waarmee ik wel rekening houd om de 3e eerder genoemde toestellen niet op hetzelfde ogenblik te laten werken. En ik wil dat de weersvoorspellingen beter kloppen!
Feit is, een batterij is momenteel nog heel duur (ca 500€ per Wp minimaal).
Aan die prijzen krijg je dat met een verschil tussen terugleveren en afnemen van 20ct per kWh gewoon nooit terugverdiend.
In de winter leveren panelen gewoon niet veel, zeker niet bij dat grijze natte weer van deze maand.
Dat is bij jou niet anders dan elders...
Ik begin pas naar een batterij te kijken als de prijs onder de 250€ per kWh zakt, of als het verschil tussen aankopen van stroom en terugleveren sterk zou stijgen. Nu is het zinloos.
Verwijderd
Als een bepaalde taak moet gebeuren (was, vaatwas, strijken), dan moet het maar gebeuren, ook op een zwaarbewolkte dag, maar ik erger me aan wisselvallig weer waarbij er bvb. volle zon voorspeld wordt, je je vaatwas instelt op een bepaald uur, en het dan zwaar bewolkt wordt. Of je ziet dat de zon schijnt, start een grootverbruiker, die begint na 5-15 minuten op te warmen en dan komt er ineens een donkergrijze wolk. Hier alvast iemand die het herkent: Sjamo in "Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?)"Tommie12 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 16:32:
[...]
Waarom zou je daar onrustig van worden...
Een vaatwasser of wasmachine verbruikt ook niet constant 2000W of zo, dan is even opwarmen, dan tijdje draaien, pompen etc, en op het einde misschien nog drogen/zwieren. Tussenin is dat verbruik niet spectaculair.Verwijderd schreef op woensdag 15 november 2023 @ 16:42:
[...]
Als een bepaalde taak moet gebeuren (was, vaatwas, strijken), dan moet het maar gebeuren, ook op een zwaarbewolkte dag, maar ik erger me aan wisselvallig weer waarbij er bvb. volle zon voorspeld wordt, je je vaatwas instelt op een bepaald uur, en het dan zwaar bewolkt wordt. Of je ziet dat de zon schijnt, start een grootverbruiker, die begint na 5-15 minuten op te warmen en dan komt er ineens een donkergrijze wolk. Hier alvast iemand die het herkent: Sjamo in "Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?)"
Feit is.. je kan dat zelf niet gaan regelen...
Hier ook een redelijk vlak dak (15⁰ helling) met vergelijkbare dakpannen. Mijn buurman heeft direct na de oplevering panelen laten bijplaatsen en dat gaat al een paar jaar goed met vd Valk dakhaken onder deze pannen zonder inslijpen. Ik heb daarom afgelopen jaar zelf ook panelen gelegd op dezelfde manier en dat ging prima. Eerlijkheidshalve moet ik wel zeggen dat ik de kiertjes tussen de dakpannen heb afgekit 😀. Maar bij m'n buurman is niks afgekit en dat gaat ook goed!duinsel schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 21:34:
Ik heb een vraagje over dakbedekking (en PV natuurlijk :-) )
Recent ben ik verhuisd, mijn nieuwe huis heeft een behoorlijk vlakke dakhoek (22 graden) en is gedekt met vlakke pannen. Ik doe een foto van dit soort dak erbij in de post.
De vorige eigenaar heeft nooit PV gelegd omdat hij een onaangenaam traject had gehad met een aanbieder dat draaide om het soort pannen, ik weet niet veel meer detail maar hij is daardoor afgehaakt.
Ik sprak een dakbedrijf vanwege een probleempje ergens in het dak, en die wist te vertellen dat dit soort daken (vlakke hoek en vlakke pannen) vaak problemen hadden en dat je er al helemaal geen PV op moest willen leggen, dat was een recept voor ellende.
Tevens sprak ik een solar bedrijf, dat wil uiteraard graag mijn geld aannemen en het dak vol leggen met panelen.
Van zowel dakbedrijf als PV bedrijf weet ik niet of ik daar nu wel een neutraal advies heb gekregen, vandaar mijn vraag aan de 'hive mind' op tweakers.
Geven deze daken idd veel problemen, met name icm PV?
Zijn die problemen meer beheersbaar met bepaalde montage systemen?
Zijn er bedrijven die speciaal kundig zijn in dit soort daken die ik beter kan kiezen?
[Afbeelding]
Heb ik ook even doorgelezen omdat ik offertes voor zonnepanelen ga aanvragen.BarryH schreef op donderdag 9 november 2023 @ 18:32:
Onderzoek naar schaduw en optimizers:
https://www.pv-magazine.c...ng-and-power-electronics/
Als ik het goed begrijp zorgen diodes in de panelen ervoor dat je minder last van schaduw hebt. Welke panelen hebben die diodes of is er een lijst met panelen die dat hebben?
Eigenlijk hebben alle panelen 3 diodes. Hyundai heeft een afwijkend systeem en bij halfcell panelen (gross van de markt volgens mij werken de 3 diodes ook iets anders:Lnokiaan958GB schreef op woensdag 15 november 2023 @ 23:07:
[...]
Heb ik ook even doorgelezen omdat ik offertes voor zonnepanelen ga aanvragen.
Als ik het goed begrijp zorgen diodes in de panelen ervoor dat je minder last van schaduw hebt. Welke panelen hebben die diodes of is er een lijst met panelen die dat hebben?
YouTube: How half-cut solar cells work in shaded conditions.
Ik kan wel 30 panelen per dakvlak kwijt, het ‘probleem’ is dat echt wel de helft van de panelen morgens in de schaduw zit. Na 10 uur komen ze dan allemaal in de zon, vervolgens gaat de zon over mijn dak heen en komt de westkant in de zon. Ook hier komt na 16:00 uur de schaduw van het dak van de buren op een (groot) gedeelte van de panelen aan de westkant. De vraag is of er het ene paneel beter presteert op oost-west dan het andere?jeeedeee schreef op woensdag 15 november 2023 @ 10:28:
[...]
Hoe groot is het dakvlak, en hoeveel panelen zitten er wel in de zon? Voor de prijs van een micro omvormer heb je ook een extra zonnepaneel. 1 fase omvormers managen de schaduw tegenwoordig al goed vanaf een 3-4 panelen wel in de zon, bij drie fase mag je wel wat meer panelen in de zon hebben.
Ik zou zeggen ga eens meten, en bepalen hoeveel panelen je kan en wil plaatsen.
[ Voor 4% gewijzigd door Bouwertje op 16-11-2023 07:32 ]
D'r is natuurlijk een bodemprijs waarbij het niet meer nuttig is om de panelen/installatie veel goedkoper te maken.Sunri5e schreef op donderdag 16 november 2023 @ 07:15:
Is het verstandig om nog even te wachten met het aanschaffen van zonnepanelen? De prijzen dalen hard en ik hoor om mij heen dat veel bedrijven in deze branche het moeilijk hebben. Van een grote uit de buurt (circa 40 man alleen op kantoor) weet ik dat ze dit jaar pas op 25 procent van de omzet zitten van vorig jaar.
Of die bereikt is, is lastig te zeggen.
Gezien de bedrijven die kosten moeten verdelen over een steeds kleiner aantal klanten, kunnen ze ook niet voor inkoopprijs gaan verkopen.
Ik zou niet vooraf betalen en zorgen dat je ook goede fabrieksgarantie hebt, voor als zo'n toko failliet gaat.
Gezien het bovenstaande is zelf leggen nog niet zo'n slecht idee, betere prijzen en ongeveer net zo veel garantie.
Maar inderdaad, dit soort schommelende markten is bijzonder lastige bedrijfsvoering. Bedrijven willen constant groeien, zeker als het geld tegen de plinten klotst.
Maar, 7 goede jaren, 7 slechte jaren (volgens de bijbel)
De bedrijven die blijven staan zijn degene die werken met ZZP'ers / oostblokkers waar ze met de markt mee kunnen schalen.
Misschien handiger om een stringomvormer op te hangen, die je zelf kan vervangen als het bedrijf failliet gaat.
Bij enphase en solaredge zit je toch "vast" aan iemand die het dak op moet.
Een kastje aan de muur vervangen kan iedereen wel (hoop ik)
Thnx voor de tip!AUijtdehaag schreef op donderdag 16 november 2023 @ 08:01:
@Sunri5e
Misschien handiger om een stringomvormer op te hangen, die je zelf kan vervangen als het bedrijf failliet gaat.
Bij enphase en solaredge zit je toch "vast" aan iemand die het dak op moet.
Een kastje aan de muur vervangen kan iedereen wel (hoop ik)
Dak schuur (plaatstalendak):
20 Stuks leveren en monteren van PV panelen type Sunlink 410Wp (1.721x1.133x30mm)
All Black, incl. bevestigingsmateriaal en onderconstructie (2rijen van 10panelen portret)
Zolder:
1 Stuks leveren en monteren van een omvormer type Growatt 8000TL3 met wifi
1 Stuks aansluitpunt 400Volt 16A incl. werkschakelaar
Groepenkast schuur:
1 Stuks C16 aardlekautomaat aanbrengen in bestaande groepenkast
Deze gehele installatie incl. optie voor een totaal prijs van Excl. Btw. € 6.210,00
Daarbij wil ik even vermelden dat het dak van de schuur op zo'n 1,80 meter hoog al begint. Stijgerwerk etc is dus niet van toepassing. Is dit een beetje een courante offerte?
Offertes horen in een eigen topic, dan raken ze niet ondergesneeuwd.
Als het zo een makkelijk bereikbaar dak is, waarom doe je het niet zelf (eventueel met een bevriende elektricien)
zomaar wat bij mekaar geklikt (vergelijkbaar)
![]() | ![]() |
Heeft de bestaande groepenkast in de schuur een eigen groep in je huis?
Waarom komt de omvormer op zolder te hangen? Grenst de schuur aan je huis?
Heb je schaduw?
2500 euro vind ik veel geld voor alleen het monteren en in bedrijf zetten.
Je zou dan een SMA verwachten voor dat geld.
[ Voor 54% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-11-2023 11:18 ]
Komaan, deze offerte zit ruim onder de 1€ per Wp. Dat is behoorlijk scherp.AUijtdehaag schreef op donderdag 16 november 2023 @ 10:58:
@Sunri5e
Offertes horen in een eigen topic, dan raken ze niet ondergesneeuwd.
Als het zo een makkelijk bereikbaar dak is, waarom doe je het niet zelf (eventueel met een bevriende elektricien)
zomaar wat bij mekaar geklikt (vergelijkbaar)
[Afbeelding] [Afbeelding]
Heeft de bestaande groepenkast in de schuur een eigen groep in je huis?
Waarom komt de omvormer op zolder te hangen? Grenst de schuur aan je huis?
Heb je schaduw?
2500 euro vind ik veel geld voor alleen het monteren en in bedrijf zetten.
Je zou dan een SMA verwachten voor dat geld.
Ik schat dat deze installatie een dikke dag werk is met 3 personen, dan is 2500€ meer betalen niet zo gek, zeker als ze het doen volgens de regels met valbeveiliging etc.
Geloof je het zelf?
Het dak begint op 1m80
Ik ken de situatie niet maar 2500 is gewoon diefstal... (daarvoor rij ik zelfs erheen als niet installateur met waarschijnlijk meer kennis van zaken *kuch
Edit: ik heb geen ervaring met installateurs, dus weet ook niet precies wat ze tegenwoordig vragen.
[ Voor 31% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-11-2023 13:41 ]
Het is niet eens zeker dat jouw installateur aan die prijzen van die site kan kopen. Iedereen zit met overstocks, dus het kan best zijn dat die webshop aan het dumpen is.AUijtdehaag schreef op donderdag 16 november 2023 @ 13:40:
@Tommie12
Geloof je het zelf?
Het dak begint op 1m80
Ik ken de situatie niet maar 2500 is gewoon diefstal... (daarvoor rij ik zelfs erheen als niet installateur met waarschijnlijk meer kennis van zaken *kuch)
Edit: ik heb geen ervaring met installateurs, dus weet ook niet precies wat ze tegenwoordig vragen.
Maar idd, als je goedkoper af wil zijn, dan kan je (in NL) trachten om zelf te plaatsen. Ik hoop dat je nadien niet met een lek in het dak zit, want dat risico zit ook in de plaatsingskost.
Ik heb ook geen idee, maar een plaatstalen dak lijkt me toch heel wat meer werk dan een pannendak. Evengoed zou ik het gewoon zelf doen, dan ben je een ervaring rijker en het scheelt ook heel wat €€€. En bij een eventuele storing hoef je niet te wachten op de hulptroepenAUijtdehaag schreef op donderdag 16 november 2023 @ 13:40:
@Tommie12
Geloof je het zelf?
Het dak begint op 1m80
Ik ken de situatie niet maar 2500 is gewoon diefstal... (daarvoor rij ik zelfs erheen als niet installateur met waarschijnlijk meer kennis van zaken *kuch)
Het is leuk dat ze mijn begrip vragen, maar dit kost mij gewoon geld. Heeft iemand ervaring met deze situatie en of je dan aanspraak kunt maken op een tegemoetkoming of andersoortig vergoeding?Geachte meneer/mevrouw $Floor-is,
Allereerst willen wij hierbij onze excuses aanbieden voor onze late reactie.
Wij vinden het vervelend dat u problemen ondervindt en niet volledig kunt terugleveren aan het stroomnet. Wij begrijpen uw frustratie in deze zaak.
Naar aanleiding van uw klacht heeft Liander in de periode 16 t/m 23 juni 2023 een meting bij uw aansluiting verricht en hiervan een rapport opgesteld.
Netspecialisten van Liander hebben dit meetrapport incl. uw netsituatie beoordeeld en geadviseerd om het distributienet in uw wijk aan te passen.
Op dit moment kunnen wij u nog niet informeren wanneer de werkzaamheden aan het elektriciteitsnet uitgevoerd zullen gaan worden. Wij begrijpen dat dit vervelend voor u is, maar vragen hiervoor uw begrip.
Zodra de aanpassingen zijn voltooid zullen wij u hierover informeren en uw spanningsklacht afhandelen.
Wij gaan er van uit dat wij u hierbij volledig hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
$naam
Technisch Specialist / Consultant Spanningsklachten
Loket Spanningsklachten | Storingsdienst Liander | T. 0800 – 9009
Het gaat niet om de wereld, maar we hebben wel ergens tussen 195 en 390kWh minder teruggeleverd en dus zien we die kWh's op onze rekening terugkomen.
Ter info:
We verbruiken, voor een consumentenaansluiting, erg veel energie. Ergens ten noorden van 17,5MWh naar verwachting.
We hebben dit jaar tot heden zo'n 14,7MWh opgewekt, wat dus meer had kunnen zijn
Bericht hierboven
Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?)
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
De (semi-)overheid die jouw schade gemiste opbrengst gaat vergoeden? Wat denk je zelf?Floor-is schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 09:38:
Het is leuk dat ze mijn begrip vragen, maar dit kost mij gewoon geld. Heeft iemand ervaring met deze situatie en of je dan aanspraak kunt maken op een tegemoetkoming of andersoortig vergoeding?
Ik zou vooral gaan kijken wat je in eigen hand nog aan mogelijkheden hebt ipv daar zinloos negatieve energie in te steken. Ik meen dat er ook al een uitspraak gedaan was dat je geen recht op terugleveren hebt.
Denk hierbij aan:
Een dikkere stroomkabel gebruiken en/of de omvormer verplaatsen zo dicht mogelijk op de meterkast.
Indien mogelijk de vermogensregeling van je omvormer aanpassen (al dan niet netjes binnen de regels), zodat deze langzaam terugregelt ipv hard uitgaat rond de 253V.
Dan ben je iig de laatste wiens omvormer uitgaat in de straat.
All-electric.
Is dit een kabel met 3 connectoren (dus vanaf de omvormer naar de buskabel, en dan met twee connectoren links en rechts) of moet je deze er zelf nog op krimpen?
Dit topic is gesloten.
![]()
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.
[font size=20][bgcolor=#f5c73d]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.
- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Topicreeks: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic
- Aanbieden van zonnepanelen en/of toebehoren? categorie: Zonnepanelen en toebehoren
:strip_exif()/f/image/NgJ5tWzhE9o1uObPszC2KCar.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/V6Uh8WvN28a4JFkDtkBI0xWu.jpg?f=fotoalbum_tile)