Ah! Dit topic kon ik even niet meer vinden. Goede plek om de discussie voort te zetten
Energieleveranciers kopen energie voor je in op basis van wat je zelf invult bij aangaan contract en je standaard jaar verbruik. Ze hanteren daar zover ik weet zelf een strategie voor.
Het standaard jaarverbruik heeft niets te maken met het (administratief) salderen. Het bestaat uit invoeding en afname los van elkaar.
In mijn situatie is het standaard jaarverbruik een afname van ~3000kWh en invoeding ~20000kWh op dit moment. Het standaard jaarverbruik gaat over de realiteit. En die realiteit is dat mijn leverancier mij ~3000kWh per jaar levert. Volgens de wet wordt het standaard jaarverbruik ook gebruikt als basis voor de opzegvergoeding.
Een energieleverancier kan zoals ik de wet interpreteer (en zij dat dus ook kunnen doen) een opzegvergoeding berekenen op basis van de 3000 kWh te leveren energie. Zolang er in de wet niet nadrukkelijk staat dat de opzegvergoeding berekend moet worden over de geleverde energie na salderen zou ik er hier niet zomaar vanuit gaan dat dat zo is.
In de energiewet staat over salderen:
Artikel 31c
1Voor afnemers als bedoeld in artikel 95a, eerste lid, die duurzame elektriciteit invoeden op het net, berekent de leverancier het verbruik ten behoeve van de facturering en inning van de leveringskosten door de aan het net onttrokken elektriciteit te verminderen met de op het net ingevoede elektriciteit, waarbij de vermindering maximaal de hoeveelheid aan het net onttrokken elektriciteit bedraagt.
https://wetten.overheid.n...uk3_Paragraaf5_Artikel31c
Er staat dus dat salderen wordt toegepast bij het factureren van de leveringskosten. De opzeg vergoeding moet de "schade" vergoeden voor energie die wel is ingekocht maar niet is geleverd.
Wat gebeurt er nu in de praktijk?
Ik denk dat we vooral moeten kijken naar de voorwaarden per leverancier. Sommige leveranciers hebben een duidelijke rekenmethode opgenomen in de voorwaarden. Bij andere leveranciers kun je vooraf een proefberekening laten maken.
Ik ben zeer benieuwd welke vergoedingen er in de praktijk worden gehanteerd. Het verbaast mij niets dat het verschillend wordt geinterpeteerd.