Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 87 ... 101 Laatste
Acties:
  • 676.489 views

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:50
Floor-is schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 09:38:
In juni heb ik een onderzoek laten doen over de netspanning omdat mijn panelen toch wel wat te vaak uitvielen. Heb gisteren (jaja) reactie gehad:
Heb ook al twee keer een klacht ingediend dit jaar, diverse automatische replies gehad, van we gaan het onderzoeken, we hebben het onderzocht, ja er is wat aan de hand tot we hebben het opgelost.
Er is nooit wat gebeurd.

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:28
ASW1 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 22:48:
[...]

Heb ook al twee keer een klacht ingediend dit jaar, diverse automatische replies gehad, van we gaan het onderzoeken, we hebben het onderzocht, ja er is wat aan de hand tot we hebben het opgelost.
Er is nooit wat gebeurd.
Welkom bij de club van inmiddels vele duizenden :( We praten over een paar jaar wel weer….

• Nachtapotheker
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:47
Hier ook, briefje gehad we gaan het onderzoeken binnen 3 maanden krijg je een reactie. Bijna 6 maanden verder en vele telefoontjes verder, helemaal niks geen updates. (Stedin) hier hebben we gisteren toen de zon scheen zelfs nog even kortstondig de 250v aangetikt, dus het zal vanaf maart wel weer drama worden.

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-10 18:55

Floor-is

5.2

onetime schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 10:39:
@Floor-is Omdat het niet morgen al is opgelost; heb je de mogelijkheid om grote verbruikers aan te zetten op momenten van grote opbrengst? Dat kan (enigszins) helpen om de netspanning bij jou in huis misschien wel net voldoende te verlagen zodat jouw omvormer in ieder geval een deel van de tijd gewoon blijft terugleveren.
Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?)
Helaas. Ik kan m’n warmtepomp maar zoveel extra laten doen, de auto is er minstens drie dagen per week niet en de was/drogen/vaatwasser (nogal zuinig) draaien we al zoveel mogelijk overdag..

Bericht hierboven

• Floor-is

Floor-is

5.2

RonJ schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 12:03:
[...]

De (semi-)overheid die jouw schade gemiste opbrengst gaat vergoeden? Wat denk je zelf? _O-

Ik zou vooral gaan kijken wat je in eigen hand nog aan mogelijkheden hebt ipv daar zinloos negatieve energie in te steken. Ik meen dat er ook al een uitspraak gedaan was dat je geen recht op terugleveren hebt.

Denk hierbij aan:
Een dikkere stroomkabel gebruiken en/of de omvormer verplaatsen zo dicht mogelijk op de meterkast.
Indien mogelijk de vermogensregeling van je omvormer aanpassen (al dan niet netjes binnen de regels), zodat deze langzaam terugregelt ipv hard uitgaat rond de 253V.

Dan ben je iig de laatste wiens omvormer uitgaat in de straat.
Omvormers kan ik niet verplaatsen, eentje zit in het bijhuis, twee in de garage. Bijhuis (6,X kW omvormer) heeft een eigen groepenkast en is met -12m 6mm2 verbonden aan de groepenkast in de garage. In de garage hangen twee omvormers (5,X kW en 3kW) aan de groepenkast, die is met ~30m 6mm2 verbonden aan de groepenkast in het huis.

De omvormers zijn, waar mogelijk al zoveel mogelijk aangepast. En gezien hoe het aan elkaar hangt is het altijd de omvormer in het bijhuis die er het eerste uitklapt, de grote in de garage gaat lang niet altijd mee.

Bericht hierboven

• Treenaks
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06-11 07:16
Rensaru schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 22:37:
Kan iemand mij vertellen hoe de APSystems buskabels voor de DS3 er precies uitzien qua connectoren? Ik krijg obv documenten en foto’s niet echt een goed beeld.

Is dit een kabel met 3 connectoren (dus vanaf de omvormer naar de buskabel, en dan met twee connectoren links en rechts) of moet je deze er zelf nog op krimpen?
Voor zover ik weet zijn het steeds kabels waar al 2 connectoren aan zitten zitten (misschien hebben ze ze ook met maar 1?), die je aan elkaar maakt met een speciale APSystems koppelstekker. Aan het ene einde van de keten dop je het af met een speciale APSystems dop, het andere gaat naar de werkschakelaar/lasdoos/verdeelkast/etc.

[ Voor 4% gewijzigd door Treenaks op 19-11-2023 10:01 ]

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Floor-is schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 23:21:
Omvormers kan ik niet verplaatsen, eentje zit in het bijhuis, twee in de garage. Bijhuis (6,X kW omvormer) heeft een eigen groepenkast en is met -12m 6mm2 verbonden aan de groepenkast in de garage. In de garage hangen twee omvormers (5,X kW en 3kW) aan de groepenkast, die is met ~30m 6mm2 verbonden aan de groepenkast in het huis.
Dus je verhoogd met 3 omvormers de spanning van het net en wil dan ook nog compensatie 8)7

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Je denkt dat drie kleine erger is dan een enkele grote omvormer?

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:50
@Floor-is
1/ stoppen je omvormers of reduceren ze hun opwek (maar blijven nog wel een beetje leveren)? als ze stoppen wellicht modernere omvormer inzetten
2/ zijn het 3 of 1 fae omvormers? en hoe zitten ze over de fases verdeeld (voorzover 1fase)
3/ monitor je zelf het voltage per fase? zo niet doen op de P1 meter en kijken of je door andere verdeling over de fases beter uitkomt

En realiseer je dat je verlies eigenlijk beperkt is. Dus neem dat mee in je sommetjes om zaken te verbeteren.
Wat je ook kan doen is een thuis accu nemen om dit te verbeteren.

EN: laat de netbeheerder vooral op 10kV niveau en hoger de verzwaringen uitvoeren, dat zet meer zoden aan de dijk dan lokaal in een laagspanningsnet aanpassingen maken die relevant zien op een paar uur per jaar.

[ Voor 33% gewijzigd door BarryH op 19-11-2023 18:56 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:14
Floor-is schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 23:21:
[...]

De omvormers zijn, waar mogelijk al zoveel mogelijk aangepast. En gezien hoe het aan elkaar hangt is het altijd de omvormer in het bijhuis die er het eerste uitklapt, de grote in de garage gaat lang niet altijd mee.
De grootste 2 omvormers zijn 3 fase neem ik aan, bij elkaar zo'n 12kW ofwel 4kW per fase. Is de 3kW een 1 fase omvormer?

Is je hoofdaansluiting 3x25A?

• Floor-is

Floor-is

5.2

BarryH schreef op zondag 19 november 2023 @ 18:48:
@Floor-is
1/ stoppen je omvormers of reduceren ze hun opwek (maar blijven nog wel een beetje leveren)? als ze stoppen wellicht modernere omvormer inzetten
2/ zijn het 3 of 1 fae omvormers? en hoe zitten ze over de fases verdeeld (voorzover 1fase)
3/ monitor je zelf het voltage per fase? zo niet doen op de P1 meter en kijken of je door andere verdeling over de fases beter uitkomt

En realiseer je dat je verlies eigenlijk beperkt is. Dus neem dat mee in je sommetjes om zaken te verbeteren.
Wat je ook kan doen is een thuis accu nemen om dit te verbeteren.

EN: laat de netbeheerder vooral op 10kV niveau en hoger de verzwaringen uitvoeren, dat zet meer zoden aan de dijk dan lokaal in een laagspanningsnet aanpassingen maken die relevant zien op een paar uur per jaar.
1. De omvormer stopt volledig.
2. 3-fase omvormers (ik ken geen 6kW omvormers op een enkele fase ook :))
3. Ik heb geen slimme meter, ik zie het voltage in de omvormers. (Heb 2stuks 3-fase)

Het verlies is beperkt tot ±5min per uitval, maar met ±400x in een jaar telt het qua minuten best op.

Een thuisaccu gaat vast helpen, maar is nu economisch niet aantrekkelijk. Als de saldering minder wordt én de prijzen zakken, dan ga ik daar naar laten kijken. :)

De netbeheerder heeft hierachter een veld zonnepanelen om rekening mee te houden, ik heb daar geen eigen verdeelkast gezien, maar 't is op 75m van mijn huis :P

Dit alles gezegd hebbende: meer dan 14.5MWh opgewekt dit jaar, da's geen kattepis :P

Bericht hierboven

• Floor-is

Floor-is

5.2

Uszka schreef op zondag 19 november 2023 @ 19:20:
[...]

De grootste 2 omvormers zijn 3 fase neem ik aan, bij elkaar zo'n 12kW ofwel 4kW per fase. Is de 3kW een 1 fase omvormer?

Is je hoofdaansluiting 3x25A?
Jah die twee grote zijn 3-fase. Die andere is een 1-fase, maar de panelen hiervan liggen op het noorden, dus die doet hooguit iets van 1,25kW :)

Heb een 25A aansluiting ja, de stap naar 35A is te kostbaar.

[ Voor 7% gewijzigd door Floor-is op 19-11-2023 21:13 ]

Bericht hierboven

• BarryH
@Floor-is
- Heb je logging uit je omvormers van de AC voltages per fase? Wellicht helpt het om de 1fase omvormer naar de fase met het laagste voltage te verhuizen of wat continu verbruikers naar de fase met het hoogste voltage te verplaatsen
- Ik weet niet welk type de omvormer is, maar b.v. een SMA of Goodwe kan je volgens mij instellen op terugregelen ipv uitgaan, dat zou je verlies wellicht kunnen halveren

- aangezien je afstanden vrij groot zijn ben ik benieuwd wat de voltages zijn bij de diverse omvormers. Als de verste omvormer op zn eigen kabel naar de schuur/garage gaat zou je die eventueel op een andere norm kunnen instellen zonder je andere apparaten of het E net aan een te hoog voltage bloot te stellen.

[ Voor 27% gewijzigd door BarryH op 19-11-2023 21:26 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Floor-is

Floor-is

5.2

BarryH schreef op zondag 19 november 2023 @ 21:22:
@Floor-is
- Heb je logging uit je omvormers van de AC voltages per fase? Wellicht helpt het om de 1fase omvormer naar de fase met het laagste voltage te verhuizen of wat continu verbruikers naar de fase met het hoogste voltage te verplaatsen
- Ik weet niet welk type de omvormer is, maar b.v. een SMA of Goodwe kan je volgens mij instellen op terugregelen ipv uitgaan, dat zou je verlies wellicht kunnen halveren

- aangezien je afstanden vrij groot zijn ben ik benieuwd wat de voltages zijn bij de diverse omvormers. Als de verste omvormer op zn eigen kabel naar de schuur/garage gaat zou je die eventueel op een andere norm kunnen instellen zonder je andere apparaten of het E net aan een te hoog voltage bloot te stellen.
Logging uit de omvormers per fase ja. Die 1fase zit al op de minst bezette fase :)
De 3-fase omvormers zijn van Solis, heb nog geen terugregelen gevonden.

Voltage in het bijhuis is het hoogst, want achteraan de lijn. Loopt regelmatig naar 253V+
Garage is een paar V lager gemiddeld :)

Bericht hierboven

• Floor-is

Floor-is

5.2

jobr schreef op zondag 19 november 2023 @ 18:29:
[...]

Dus je verhoogd met 3 omvormers de spanning van het net en wil dan ook nog compensatie 8)7
Jah!

Ik heb tevoren informatie opgevraagd over het maximale vermogen dat ik op het net erbij mocht plaatsen en kon plaatsen zonder problemen te krijgen en dat blijkt nu niet helemaal op te gaan. Dan is het toch niet gek dat je vragen stelt?

Het maakt niet echt uit of ik 1,2 of 3 omvormers gebruik. Erger nog: als ik die twee 3-fase omvormers in één grote had kwijt gekund, had ik dat gedaan. Maar die panden liggen een paar meter uit elkaar en dat wil niet echt met de aansluiting van de twee strings van 8 panelen :)

[ Voor 23% gewijzigd door Floor-is op 19-11-2023 22:11 ]

Bericht hierboven

• BarryH
Floor-is schreef op zondag 19 november 2023 @ 22:07:
[...]

Logging uit de omvormers per fase ja. Die 1fase zit al op de minst bezette fase :)
De 3-fase omvormers zijn van Solis, heb nog geen terugregelen gevonden.

Voltage in het bijhuis is het hoogst, want achteraan de lijn. Loopt regelmatig naar 253V+
Garage is een paar V lager gemiddeld :)
Ik zou als ik jou was de handleiding van de solis gaan doorspitten of je terugregelen kan instellen

En:
de duitse en belgische norm laat 264Volt toe. het risico daarvan is dat andere apparaten harder slijten. Maar ik weet niet of we in NL andere apparaten kopen dan in die landen.....

Maar natuurlijk dat niet op het E net duwen ;)

En zijn je fase voltages een beetje gelijk? anders wellicht wat verbruikers naar de hoogste fase zetten

[ Voor 6% gewijzigd door BarryH op 19-11-2023 22:19 ]

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:55
Ik kan sinds vorige week eindelijk m'n SolarEdge omvormer uitlezen, ruim 2 jaar na oplevering van de woning. Het valt mij op dat de SolarEdge installatie (6×335Wp op een SE2000M) het gewoon veel minder goed doet dan de later zelf bijgeplaatste panelen op een Growatt (10×375Wp achter een MIC 3300) omvormer. Alle panelen liggen op dezelfde richting en onder dezelfde hoek (O-ZO, 15⁰). Ik was al wel overtuigd dat een seriële omvormer in mijn situatie geen nadelen heeft t.o.v. een SolarEdge installatie of micro omvormers. Maar ik zou toch niet verwachten dat de solaredge zoveel minder zou presteren.
Wat screenshots vanuit homewizard:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r-H4a4va6ptIfPgvhHV251ss-Gs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tmCFgLu8r4obym1mcku2QpfE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P0MhXQy3-Dfhv9FWkTTBlbHth-Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JpWBDZsNc4YwTGA65vCBT9JF.jpg?f=fotoalbum_large

Is dit verschil eenvoudig te verklaren?

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23:06
G-addict schreef op maandag 20 november 2023 @ 10:08:
Ik kan sinds vorige week eindelijk m'n SolarEdge omvormer uitlezen, ruim 2 jaar na oplevering van de woning. Het valt mij op dat de SolarEdge installatie (6×335Wp op een SE2000M) het gewoon veel minder goed doet dan de later zelf bijgeplaatste panelen op een Growatt (10×375Wp achter een MIC 3300) omvormer. Alle panelen liggen op dezelfde richting en onder dezelfde hoek (O-ZO, 15⁰). Ik was al wel overtuigd dat een seriële omvormer in mijn situatie geen nadelen heeft t.o.v. een SolarEdge installatie of micro omvormers. Maar ik zou toch niet verwachten dat de solaredge zoveel minder zou presteren.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Daar spelen heel veel factoren een rol bij. Oriëntatie, schaduw. Ik zou een apart topic aanmaken met meer details. Casus tuinhuisje is niet van toepassing bij jou?

• G-addict
TwingyTwingy schreef op maandag 20 november 2023 @ 10:11:
[...]

Daar spelen heel veel factoren een rol bij. Oriëntatie, schaduw. Ik zou een apart topic aanmaken met meer details. Casus tuinhuisje is niet van toepassing bij jou?
Je bedoelt dat er verkeerde optimizers zijn gebruikt? De SE2000M heeft 1 optimizer voor max. 8 panelen, er is geen keuze mogelijk voor een andere omvormer.

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07-11 17:53
G-addict schreef op maandag 20 november 2023 @ 10:18:
[...]

Je bedoelt dat er verkeerde optimizers zijn gebruikt? De SE2000M heeft 1 optimizer voor max. 8 panelen, er is geen keuze mogelijk voor een andere omvormer.
Misschien moet je dit even in het SolarEdge topic plaatsen, daar zit wat meer specifieke kennis. Weet je hoe de 6 panelen over de 4 ingangen van de optimizer verdeeld zijn? Mogelijk is daar nog wat winst te behalen.

All-electric.

• G-addict
RonJ schreef op maandag 20 november 2023 @ 10:44:
[...]

Misschien moet je dit even in het SolarEdge topic plaatsen, daar zit wat meer specifieke kennis. Weet je hoe de 6 panelen over de 4 ingangen van de optimizer verdeeld zijn? Mogelijk is daar nog wat winst te behalen.
Gekopieerd naar het SE topic. Ik denk dat de panelen als volgt zijn aangesloten op de optimizer: 2 panelen hebben een eigen aansluiting en de overige 4 zijn per 2 op 1 aansluiting aangesloten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kr315K43k3b9O-7Q7GGCVilIYMg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l0EngXvTOdSdyXctyl8OJw0P.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door G-addict op 20-11-2023 11:04 ]

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:51
924 Wh DC, 762 Wh AC duidt op veel verlies bij de omzetting van gelijkstroom naar wisselstroom (18%). Op zich hoeft dat niet erg te zijn; in de wintermaanden tikt het niet hard aan. Gelukkig is de verdeling over je vier poorten wel redelijk ok. Ze zijn in ieder geval ook alle vier aangesloten :)

• RonJ
G-addict schreef op maandag 20 november 2023 @ 11:03:
[...]

Gekopieerd naar het SE topic. Ik denk dat de panelen als volgt zijn aangesloten op de optimizer: 2 panelen hebben een eigen aansluiting en de overige 4 zijn per 2 op 1 aansluiting aangesloten.

[Afbeelding]
Het lijkt wel alsof je iets kan winnen door die 2 losse panelen ook bij elkaar op 1 ingang te zetten en de 4e ingang af te doppen. Maar dat is afhankelijk van je dak misschien niet zo heel makkelijk te regelen.

All-electric.

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
G-addict schreef op maandag 20 november 2023 @ 10:08:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik zie nog een mogelijkheid;
  • Bij een gewone string omvormer heb je maar één regeleenheid die ook een vaste hoeveelheid stroom gebruikt. De rest kan, minus lineare verliezen, het net op.
  • Bij optimizers en micro omvormers heb je per stuk een regeleenheid die eerst moet werken voordat de rest beschikbaar is voor omzetting naar het net.
  • Dat heeft tot gevolg dat er een hogere drempel is voordat optimizers en micro's gaan leveren.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• G-addict
RonJ schreef op maandag 20 november 2023 @ 11:57:
[...]

Het lijkt wel alsof je iets kan winnen door die 2 losse panelen ook bij elkaar op 1 ingang te zetten en de 4e ingang af te doppen. Maar dat is afhankelijk van je dak misschien niet zo heel makkelijk te regelen.
Het dak ligt inmiddels vol, er zijn 10 panelen bij geplaatst dus heel makkelijk te betreden is het niet meer. Maar als het beter blijkt om het zo aan te sluiten dan mag de installateur dat gewoon onder garantie doen. Kan hij gelijk de kabels even netjes opbinden onder de panelen:-)

• G-addict
onetime schreef op maandag 20 november 2023 @ 12:01:
[...]

Ik zie nog een mogelijkheid;
  • Bij een gewone string omvormer heb je maar één regeleenheid die ook een vaste hoeveelheid stroom gebruikt. De rest kan, minus lineare verliezen, het net op.
  • Bij optimizers en micro omvormers heb je per stuk een regeleenheid die eerst moet werken voordat de rest beschikbaar is voor omzetting naar het net.
  • Dat heeft tot gevolg dat er een hogere drempel is voordat optimizers en micro's gaan leveren.
Tja, het is 1 omvormer en 1 optimizer. Snap dat alle elektronica wat verbruikt. Maar dat dat op dagen als deze zoveel opbrengst per Wp scheelt, dat zou toch niet mogen...

• onetime
  • Niet online
@G-addict Ik kan jouw situatie niet goed beoordelen, maar ik bedoel dat in situaties met lage opbrengst een gewone string omvormer wel eens in het voordeel zou kunnen zijn.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• Rensaru
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Treenaks schreef op zondag 19 november 2023 @ 10:01:
[...]

Voor zover ik weet zijn het steeds kabels waar al 2 connectoren aan zitten zitten (misschien hebben ze ze ook met maar 1?), die je aan elkaar maakt met een speciale APSystems koppelstekker. Aan het ene einde van de keten dop je het af met een speciale APSystems dop, het andere gaat naar de werkschakelaar/lasdoos/verdeelkast/etc.
Dank voor je reactie en wat je zegt is idd juist - hier kwam ik voor het weekend ook achter.

Om het simpel te zeggen (voor iemand die dit bestel je gewoon een aantal x kabel overeenstemmend met hoeveel micro omvormers je wil aansluiten. Als je ‘m 1x besteld knippen ze hem gewoon af en krijg je 1 connector met twee open uiteinde. Bestel je er 2 krijg je 2 connector en twee open uiteinde, enzovoorts.

Ik wilde dus 2x 2m en 1x 4m om goed uit te komen met m’n werk schakelaar die wat verder weg gaat zitten.. Ik kwam er pas later achter dat je dan de boel aan elkaar moet verbinden. Ik maak liever een extra verbinding na de string dan tussen 2 strings in.

• Thomox
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 05-11 21:14
Ik vraag het hier maar even in het kader van een energiemeting.

Ik heb op mijn schuurtje twee zonnepanelen liggen die maximaal 730W leveren (DS3-L van AP systems). ik heb geen ECU van APsystems, maar ik overweeg het wel als dat het meest handig lijkt.

Ik zou graag die twee panelen willen monitoren in home assistant, maar daarvoor wil ik graag lokale data pakken via wifi of zigbee. Het lijkt erop dat dat standaard via de ECU-B niet kan, je moet daarvoor in de cloud via een API.

Heeft iemand nog een ander idee? Ik kan een kWh meter via een S0 puls uitlezen met bijvoorbeeld ESPhome, ik kan een standaard shelly plus 1pm gebruiken. Dit werkt namelijk ook perfect in home assistant. Heeft iemand ervaring met een shelly plus 1pm in combinatie met teruglevering? Ik lees namelijk verschillende verhalen.

• RonJ
Thomox schreef op woensdag 22 november 2023 @ 16:34:
Ik vraag het hier maar even in het kader van een energiemeting.

Ik heb op mijn schuurtje twee zonnepanelen liggen die maximaal 730W leveren (DS3-L van AP systems). ik heb geen ECU van APsystems, maar ik overweeg het wel als dat het meest handig lijkt.

Ik zou graag die twee panelen willen monitoren in home assistant, maar daarvoor wil ik graag lokale data pakken via wifi of zigbee. Het lijkt erop dat dat standaard via de ECU-B niet kan, je moet daarvoor in de cloud via een API.

Heeft iemand nog een ander idee? Ik kan een kWh meter via een S0 puls uitlezen met bijvoorbeeld ESPhome, ik kan een standaard shelly plus 1pm gebruiken. Dit werkt namelijk ook perfect in home assistant. Heeft iemand ervaring met een shelly plus 1pm in combinatie met teruglevering? Ik lees namelijk verschillende verhalen.
Bij 730 watt zal de shelly geen probleem zijn, maar een pro 1pm houdt niet bepaald over met grote vermogens of inschakelstromen. Ik heb die voor een aantal zware verbruikers weer vervangen door een homewizard omdat de overgevoelige beveiliging van de shelly opspeelde en ik vond de terminals ook nogal dunnetjes voor een langdurige belasting. De homewizards (rebranded eastron) kunnen fors hogere stromen aan, zijn MID goedgekeurd (dus nauwkeuriger dan Shelly) en deze werken ook perfect lokaal in HA.

S0 pulsen kan natuurlijk ook, maar dan ben je alles bij elkaar niet veel goedkoper uit (ESP + voeding + S0 teller). Mocht je toch die route pakken, let op het aantal impulsen/kWh. Sommige S0 meters, zoals de ABB, geven maar 100 pulsen/kWh op de S0 uitgang en dat geeft nogal onnauwkeurige waarden (been there). Zelfs met 1000/kWh is het een heel stuk trager en onnauwkeuriger dan de HW.

All-electric.

• Tarax
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-11 18:04
Snelle vraag: ik ben bezig met offertes voor PV en heb nog twee leveranciers over.
De situatie wordt oost 6 panelen en west 6 panelen (voorkant en achterkant huis) met een stringomvormer (GoodWe GW4200D-NS). Meterkast is 1 fase.

Nou zegt de ene leverancier dat er op zolder een PV-verdeler kan komen voor de omvormer (bij de wasmachine-aansluiting, aparte groep) en de andere leverancier zegt dat dat niet (meer) mag.

Wie heeft er gelijk?

• TwingyTwingy
Tarax schreef op donderdag 23 november 2023 @ 15:24:
Snelle vraag: ik ben bezig met offertes voor PV en heb nog twee leveranciers over.
De situatie wordt oost 6 panelen en west 6 panelen (voorkant en achterkant huis) met een stringomvormer (GoodWe GW4200D-NS). Meterkast is 1 fase.

Nou zegt de ene leverancier dat er op zolder een PV-verdeler kan komen voor de omvormer (bij de wasmachine-aansluiting, aparte groep) en de andere leverancier zegt dat dat niet (meer) mag.

Wie heeft er gelijk?
PV-verdeler is nog zeer gebruikelijk. Wel even letten dat je max 3600w op de lijn mag hebben staan, dus een omvormer van max 3600watt gebruiken.

• Tarax
TwingyTwingy schreef op donderdag 23 november 2023 @ 15:30:
[...]

PV-verdeler is nog zeer gebruikelijk. Wel even letten dat je max 3600w op de lijn mag hebben staan, dus een omvormer van max 3600watt gebruiken.
Bedankt voor je reactie.
De omvormer die ik noemde is 4200W, toch? Dus dan zou dat niet kunnen.

Maar ik dacht eigenlijk (en de ene leverancier waarschijnlijk ook) dat bij een oost-west ligging op twee dakdelen je nooit aan het volle vermogen van alle 12 panelen (van ieder 425-430Wp) tegelijk gaat komen.

• TwingyTwingy
Tarax schreef op donderdag 23 november 2023 @ 15:38:
[...]

Bedankt voor je reactie.

Maar ik dacht eigenlijk (en de ene leverancier waarschijnlijk ook) dat bij een oost-west ligging op twee dakdelen je nooit aan het volle vermogen van alle 12 panelen (van ieder 425-430Wp) tegelijk gaat komen.
Klopt, volgens mij kun je hem ook softwarematig (laten) begrenzen op 3600w output. In de praktijk ga je dat met O/W ligging niet halen inderdaad.

• RonJ
Een 4200 lijkt me nogal overdreven voor een 2x6x430Wp O/W opstelling. Ik heb een 4000 op 2x8x425 en daar kom ik al totaal niet in de buurt van aftoppen, dat had echt makkelijk een 3600 kunnen zijn, maar die had toen een veel langere levertijd.

Een 3600 heeft ook gewoon 2 MPPT's, dus dat kan ook de reden niet zijn. En dan mag een PV-verdeler gewoon hoor. Of ik moet een NEN1010 update hebben gemist.

All-electric.

• Tarax
RonJ schreef op donderdag 23 november 2023 @ 15:52:
Een 4200 lijkt me nogal overdreven voor een 2x6x430Wp O/W opstelling. Ik heb een 4000 op 2x8x425 en daar kom ik al totaal niet in de buurt van aftoppen, dat had echt makkelijk een 3600 kunnen zijn, maar die had toen een veel langere levertijd.

Een 3600 heeft ook gewoon 2 MPPT's, dus dat kan ook de reden niet zijn. En dan mag een PV-verdeler gewoon hoor. Of ik moet een NEN1010 update hebben gemist.
Gewoon voor een 3600 gaan is natuurlijk ook een idee.
Bedankt, ik zal dat met de leveranciers opnemen en om een 3600 vragen.
De sales-afdeling van één van de leveranciers wilde me zelfs een GW5000D-NS verkopen...

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:02
Tarax schreef op donderdag 23 november 2023 @ 15:57:
[...]
Gewoon voor een 3600 gaan is natuurlijk ook een idee.
Bedankt, ik zal dat met de leveranciers opnemen en om een 3600 vragen.
De sales-afdeling van één van de leveranciers wilde me zelfs een GW5000D-NS verkopen...
Een 5kW 8)7
Een 3000W omvormer zal ook amper aftoppen bij een 45° helling.

Je vermeld de helling niet, dus check jouw situatie eens op
https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/

• BarryH
Ik ga wat panelen vervangen en om goed uit te komen op het dak ontstaat er nu een korte string
4 panelen met Vmp 34V en Isc=10,3 ->122Volt bij 65 graden paneeltemperatuur.

Ik heb nog een ongebruikte Goodwe 3000D-NS liggen met een mppt bereik vanaf 80volt. Dit betekent dat ik met 1 paneel in de schaduw nog boven het minimum blijf. De omvormer wordt wel onderbenut (Want WP =1320 totaal).
Is het de moeite waard om naar een Goodwe 1000XS ofzo over te stappen , of een kleine SMA (Want mijn andere omvormers zijn ook SMA)?

Alternatief is op 1 sma 3.6V41 de boel iets aanpassen en daar deze panelen opzetten, maar dan zit ik rond of onder de MPPT minimum (130V), dus dat lijkt me niet echt succesvol.....

[ Voor 19% gewijzigd door BarryH op 24-11-2023 11:28 ]

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:33

dof

't Is natuurlijk al langer een lastige sector door de ontwikkelingen van het afgelopen halfjaar, en ook zie je prijzen dalen en restpartijen op MP en elders terechtkomen. Maar nu ook in de pers...

Financiële Dagblad vandaag:

Bankroeten in zonnepanelenbranche lopen op na gekte  

De vraag naar de panelen is ingestort.

In het kort
- De vraag naar zonnepanelen is sinds de zomer ingestort door onzekerheid over de terugverdientijd.
- Installateurs zien hun omzet inklappen, waardoor het aantal faillissementen oploopt.
- Een jaar eerder was de markt juist booming, wat veel nieuwe bedrijven trok.

Installateurs zuchten onder de ingeklapte vraag naar zonnepanelen. Zeker 25 bedrijven in de zonnepanelenbranche zijn dit jaar al failliet gegaan, waarvan het merendeel de afgelopen maanden, blijkt uit onderzoek van het FD en Company.info. Het is een abrupte kentering in een markt die de afgelopen jaren juist is geëxplodeerd.

Omzetten die plotsklaps met 90% teruglopen, zzp’ers die bedelen om werk bij hun grote branchegenoten en voorraden met panelen die niet meer te slijten zijn: uit een rondgang doemt een somber beeld op. Door de problemen loopt het aantal bedrijven dat omvalt sinds de zomer rap op. Ook het aantal achterstallige of uitblijvende betalingen neemt snel toe, ziet kredietverzekeraar Atradius.

Een kijkje in de insolventieregisters levert voor dit jaar een lijst met 25 omgevallen zonne-energiebedrijven op – veel meer dan in voorgaande jaren. Omdat het lastig is om een compleet beeld naar boven te krijgen uit het register, kunnen het er meer zijn. Bovendien zijn er veel zzp’ers actief die makkelijk elders aan de bak kunnen. Zij stoppen als zonne-installateur, maar vragen geen faillissement aan.

Vraag ingestort
Jan de Jong van het FrieseFree Sun Solar zag de markt deze zomer ineens instortten. ‘Klanten die in januari aanklopten, konden we pas 10 maanden later helpen, zo druk was het begin dit jaar. Nu hebben we nog zo’n twee weken werk en dat is het dan ook.’

De sector wijt de scherpe vraaguitval vooral aan negatieve berichten in de media en onduidelijkheid over voortzetting van de salderingsregeling, waarbij huizenbezitters met zonnepanelen een vergoeding krijgen voor de stroom die ze niet zelf gebruiken. Daarnaast was uitgebreid in het nieuws dat nieuwe klanten van energieleverancier Vandebron sinds augustus moeten betalen voor het terugleveren van stroom. Bovendien kan de teruglevering stopgezet worden op momenten dat het stroomnet overbelast raakt.

‘Als huishoudens dat bij elkaar optellen, gaan ze zich achter de oren krabben’, zegt Arthur Weeber, hoogleraar zonne-energie aan de TU Delft: ‘Ik zie ook dat klanten voor zonnepanelen zijn afgehaakt en nog steeds afhaken, omdat ze in de drukke periode geen reactie kregen van bedrijven of omdat ze heel lang moesten wachten.’

Inmiddels zijn die wachtlijsten weggesmolten en met de terugverdientijd van zonnepanelen zit het ook nog steeds goed, benadrukken installateurs. Energieprijzen zijn nog steeds relatief hoog, terwijl de prijzen van panelen de afgelopen maanden juist kelderden. En zelfs als de salderingsregeling wordt afgeschaft, wat onwaarschijnlijk is met de nieuwe samenstelling van de Tweede Kamer, is de terugverdientijd maximaal zeven jaar. Toch blijven consumenten terughoudend.

Topjaar
Het is een scherp contrast met 2022, toen installateurs het drukker hadden dan ooit. ‘Toen de oorlog in Oekraïne uitbraak was er paniek: iedereen wilde panelen plaatsen en de omzet van drie jaar deden we toen in één tot anderhalf jaar’, zegt Jan Pelsen, eigenaar van Solar4all, een groothandel in zonne-energieartikelen. ‘Nu staan de panelen te wachten op de kade van de Rotterdamse haven. Die worden niet afgenomen.’

De verkooppiek van vorig jaar trok een leger van nieuwe bedrijfjes en zzp’ers aan. Stonden er begin 2022 nog ruim 4757 installateurs van zonnepanelen ingeschreven bij de Kamer van Koophandel, nu zijn dat er 8705. In 2013 waren het er amper 670. ‘The sky was the limit, maar nu krijg je een shake-out’, zegt Weeber.

Het zijn vooral die nieuwelingen die nu ook als eerste weer omvallen, klinkt het in de branche. Die hebben weinig vet op de botten en meestal geen ervaring met verkopen en marketing, want de klanten kwamen toch wel. De Jong heeft zelf de marketing van zijn bedrijf direct opgeschroefd toen de markt instortte. ‘Filmpjes op sociale media, de website opgefrist. Dat helpt. En we hebben natuurlijk een flinke buffer opgebouwd afgelopen jaar.’

Worstelende zzp’ers
De Jong wordt nu overspoeld door zpp’ers die smeken om werk. Veel van hen werkten elders als onderaannemer en gaan er als eerste uit als de opdrachten afnemen.

Dat overkwam ook Elda Solar uit het Gelderse Wijchen, schetst curator Farah Aarts. Het bedrijf was geen nieuwkomer, maar werkt wel als onderaannemer voor grote partijen. Ineens droogden de opdrachten op. Twee grote klussen werden geannuleerd, terwijl de loonkosten doorliepen. Het bedrijf had ook onvoldoende reserves om een moeilijke periode te overbruggen, mede doordat er nog een NOW-schuld moest worden afgelost bij de Belastingdienst. Aarts: ‘Omdat hij de markt ook niet heel snel zag aantrekken heeft hij daarom het faillissement aangevraagd.’

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

• BarryH
Hier nu voor 0,35eur/wp mn panelen uit 2010 laten vervangen door nieuwe (jinko 430wp en kleine jasolar 330wp panelen), moet ergens komende dagen gebeuren. Hiervoor +50% WP op hetzelfde vlak. TVT 3 jaar :)

Kortom: werk aan de winkel

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

BarryH schreef op maandag 27 november 2023 @ 20:41:
Hier nu voor 0,35eur/wp mn panelen uit 2010 laten vervangen door nieuwe (jinko 430wp en kleine jasolar 330wp panelen), moet ergens komende dagen gebeuren. Hiervoor +50% WP op hetzelfde vlak. TVT 3 jaar :)

Kortom: werk aan de winkel
Alleen de panelen? of alles voor €0,35?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• BarryH
klump4u schreef op maandag 27 november 2023 @ 21:34:
[...]

Alleen de panelen? of alles voor €0,35?
Panelen en kabels
Incl montage/ demontage
12 240wp worden 4x335 en 7x430. Eerste 4 komen op een overcomplete g3000D-NS en de andere 7 in plaats van de 12 op een sma 3.6, samen met 2kWP op andere dakvlak

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fh7sYWqjIGoiXk79eEfys0-fntI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y0CO5RiAGQj1PpgcSt6toTWj.jpg?f=fotoalbum_large

Zelf op een pannendak en zo dicht bij de rand zag ik niet zitten. Vandaag wel binnen de omvormer een plekje gegeven en de AC zijde netjes gemaakt met een PV verdeler (want 2 omvormers samen op 1 16A groep, dus nu beide eigen groep en de 5m kabel naar de meterkast delen).

[ Voor 74% gewijzigd door BarryH op 27-11-2023 23:20 ]

• BarryH
Terranca schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 11:50:
Dit zal ongetwijfeld vaker zijn langsgekomen, maar ik ben bezig met het inrichten van wat home automation (vooral dynamisch opladen van de EV adhv huidige levering/teruglevering) en het valt me op dat de fase waarop mijn zonnepanelen zitten aanzienlijk hogere netspanning heeft. Op zich niet heel gek, maar vroeg me vooral af wanneer jullie contact zouden opnemen met de netbeheerder; ik begreep dat het hun verantwoordelijkheid is dat de netspanning onder de 253V blijft. Heb het idee dat iedereen in de buurt hier op de L3 zit 8)7 Ik heb overigens nog geen last gehad van de omvormer die uitschakelt, maar wellicht in de lente?

[Afbeelding]
Is dit verschil er ook als je zelf je omvormer uit zet? oftewel komt het helemaal van je eigen omvormer of ook van het net?

• BarryH
@dof Je ziet het zelfs in dit topic: veel minder posts dan normaal

[tijd voor wat succesverhalen over de lage prijzen :) )

[ Voor 30% gewijzigd door BarryH op 28-11-2023 09:05 ]

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:33

dof

BarryH schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 09:05:
@dof Je ziet het zelfs in dit topic: veel minder posts dan normaal

[tijd voor wat succesverhalen over de lage prijzen :) )
:) Ja, die prijs van jou lijkt al een succes dunkt me. Welke regio is dat?

Zelf was ik van plan dak vol te leggen (en deel te wisselen) richting febr. / mrt '24 .

Maar met zulke prijzen wordt het wel aantrekkelijk dit al eerder te doen.

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

• BarryH
dof schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 11:35:
[...]

:) Ja, die prijs van jou lijkt al een succes dunkt me. Welke regio is dat?

Zelf was ik van plan dak vol te leggen (en deel te wisselen) richting febr. / mrt '24 .

Maar met zulke prijzen wordt het wel aantrekkelijk dit al eerder te doen.
Hilversum

• RonJ
Ik dacht al dat ik de Meent herkende :) Ga je de oude panelen verkopen? Of gaan die (deels) ook nog op het schuurtje?

[ Voor 18% gewijzigd door RonJ op 28-11-2023 11:44 ]

All-electric.

• BarryH
RonJ schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 11:40:
[...]

Ik dacht al dat ik de Meent herkende :) Ga je de oude panelen verkopen? Of gaan die (deels) ook nog op het schuurtje?
Nee, dat is het haardhok en daar 1 of 2 panelen op wordt me te rommelig + veel werk om de 220V netjes naar het huis te krijgen.
Dus de panelen gaan verkocht worden zodra ze beneden staan

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 04-11 09:41
Daar zul je dan ook wel niet erg veel voor terugkrijgen , met zulke lage nieuwprijzen ( en dezelfde afweging hoeveel Wp je op een bepaald dak oppervlak kunt krijgen)

• RonJ
BarryH schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 12:21:
[...]

Nee, dat is het haardhok en daar 1 of 2 panelen op wordt me te rommelig + veel werk om de 220V netjes naar het huis te krijgen.
Dus de panelen gaan verkocht worden zodra ze beneden staan
Mocht je nog geen koper op het oog hebben, stuur me ajb even de maten en/of type van de panelen en wat je er voor wilt hebben in een DM. Als ik ze qua maatvoering kwijt kan rond m'n dakramen en ik ergens passend en niet al te duur platdak-montagespul kan vinden heb ik misschien wel interesse om ze van je over te nemen.

@exroosje Iets is altijd beter dan niets en zelf afvoeren naar de stort. Die oudere panelen kunnen vaak ook nog prima 10-15 jaar mee. In sommige situaties zijn die kleinere oudere panelen juist ideaal, omdat de grote maten van tegenwoordig lang niet altijd passen. Zoals bij mij dus op m'n uitbouw waar ik best wat platdak m2's heb, maar zelfs de kleinste courante maten van nieuwe panelen niet passen ivm de dakramen.

All-electric.

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:58
even een simpele vraag betreffende panelen met stekker op het net aansluiten. Ik weet dat er 2 panelen per stekker aangesloten mogen worden maar de vraag is is dit per groep of totaal.

Ik heb namelijk 4 mogelijke groepen waar ik panelen op aan kan sluiten. 1 groep met een maximale belasting van 700 watt als alles aan staat (bijna nooit) en de andere groepen zijn eigenlijk alleen lampen, TV's enz.
Is het wel legaal om zeg op meerdere groepen 2 panelen aan te sluiten?

Mijn 8 main panelen komen eigenlijk nooit boven de 2400 watt sustained op hun eigen groep en de 1 fase 40 am hoofdaansluiting is dus ook geen enkel probleem.
Ik kan in theorie 2 panelen plaatsen op een slaapkamer groep op een stukje laag schuin dak en 2 op het schuurtje. Dan zou ik 2x 820 WP hebben voor 1200 euro. Dat is per WP dus flink goedkoper als panelen op noord laten plaatsen (op zuid was 4k) en deze 2 sets hebben dan verwacht 75 en 85% rendement van de mogelijke panelen op noord. Flink wat goedkoper per WP dus en 75% van de opbrengst.

Doel is iets meer opbrengst in de winter en eigen verbruik verhogen en als accu's goedkoper worden de accu verliezen compenseren. Verder is het eigenlijk 85% teruglevering en dus een zeer trage terugverdientijd (11-12 jaar).

• RonJ
computerjunky schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 14:52:
even een simpele vraag betreffende panelen met stekker op het net aansluiten. Ik weet dat er 2 panelen per stekker aangesloten mogen worden maar de vraag is is dit per groep of totaal.

Ik heb namelijk 4 mogelijke groepen waar ik panelen op aan kan sluiten. 1 groep met een maximale belasting van 700 watt als alles aan staat (bijna nooit) en de andere groepen zijn eigenlijk alleen lampen, TV's enz.

Mijn 8 main panelen komen eigenlijk nooit boven de 2400 watt sustained op hun eigen groep en de 1 fase 40 am hoofdaansluiting is dus ook geen enkel probleem.
Ik kan in theorie 2 panelen plaatsen op een slaapkamer groep op een stukje laag schuin dak en 2 op het schuurtje. Dan zou ik 4x 820 WP hebben voor 1200 euro. Dat is per WP dus flink goedkoper als panelen op noord laten plaatsen (op zuid was 4k) en deze 2 sets hebben dan verwacht 75 en 85% rendement van de mogelijke panelen op noord. Flink wat goedkoper per WP dus en 75% van de opbrengst.

Doel is iets meer opbrengst in de winter en eigen verbruik verhogen en als accu's goedkoper worden de accu verliezen compenseren. Verder is het eigenlijk 85% teruglevering en dus een zeer trage terugverdientijd (11-12 jaar).
Formeel moet je boven de 500 of 600 watt (afhankelijk van welke bron je pakt) AC-omvormervermogen een eigen groep hebben voor PV. Die stelregel van 2 panelen stamt nog uit de tijd dat je veel van die setjes zag met 2x 230-280Wp panelen met een Philips/Steca of Mastervolt Soladin omvormer van 3-500W met een stekker. Nu mag dat helemaal niet meer.

Je moet volgens de regels dus wel met (meerdere) PV-verdelers gaan werken in jouw geval. Die zijn van een A-merk rond de 80-90 euro/stuk. Dat is in een schuurtje geen ramp, het is alleen denk ik niet zo makkelijk op een slaapkamer om even de invoeding vanuit de meterkast om te leiden vanaf een centraaldoos (mits dat zo is aangelegd bij jou). Ik denk dat je dus toch even moet kijken of je ergens met wat langere kabels (DC of AC) de boel ergens handig bij elkaar kan brengen.

All-electric.

• BarryH
@computerjunky volgens de oude regels mocht de omvormer 600watt terugleveren per groep.
(logica: dat is 2,25A en een kleine overbelasting die niet voor smeltende kabels gaat zorgen voordat de zekering van 16A voor die groep eruit springt.

• TwingyTwingy
computerjunky schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 14:52:

Ik kan in theorie 2 panelen plaatsen op een slaapkamer groep op een stukje laag schuin dak en 2 op het schuurtje. Dan zou ik 4x 820 WP hebben voor 1200 euro. Dat is per WP dus flink goedkoper als panelen op noord laten plaatsen (op zuid was 4k) en deze 2 sets hebben dan verwacht 75 en 85% rendement van de mogelijke panelen op noord. Flink wat goedkoper per WP dus en 75% van de opbrengst.

Ik zou een omvormer van max 300watt per paneel doen. Dus een Hoymiles HM-300 waar één paneel op kan of een HM-600 voor max 2 panelen. Je zult daarmee aftoppen, maar dat is niet zo spannend. Je voorkomt ermee dat je bij max belasting op de groep (3600 + 600) smeltende kabels krijgt.

Meest ideale scenario blijft natuurlijk een eigen groep maar dat weet je zelf vast wel ;)

• computerjunky
RonJ schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 15:19:
[...]

Formeel moet je boven de 500 of 600 watt (afhankelijk van welke bron je pakt) AC-omvormervermogen een eigen groep hebben voor PV. Dus niet per x aantal panelen maar dit gaat op AC-vermogen. Die stelregel van 2 panelen stamt nog uit de tijd dat je veel van die setjes zag met 2x 230-280Wp panelen met een Philips/Steca of Mastervolt Soladin omvormer van 3-500W met een stekker.

Je moet volgens de regels dus wel met (meerdere) PV-verdelers gaan werken in jouw geval. Die zijn van een A-merk rond de 80-90 euro/stuk. Dat is in een schuurtje geen ramp, het is alleen denk ik niet zo makkelijk op een slaapkamer om even de voeding af te takken vanaf een centraaldoos (mits dat zo is aangelegd bij jou). Ik denk dat je dus toch even moet kijken of je ergens met wat langere kabels (DC of AC) de boel ergens handig bij elkaar kan brengen.
Hmm dan kan ik dus beter gewoon 4-6 panelen van 450WP aan het einde van de tuin leggen op een 1500 omvormer en een pv verdeler op die groep in de schuur want dat is een groep waar eigenlijk alleen maar licht op draait voor de voordeur, schuur en gang en heel heel af en toe een stukje elektrisch gereedschap wat geladen word. Kost hetzelfde als 2 losse setjes van 2 lagere panelen en heeft meer opwek.

Meterkast > pv verdeler met beveiliging > naar groep en panelen.

Was het mijn eigen huis was het me helemaal een worst geweest maar het blijft een huurwoning ik weet dat er namelijk nooit en te nimmer 3600 watt over die groep gaat komen zelfs met panelen.

• RonJ
computerjunky schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 16:53:
[...]

Hmm dan kan ik dus beter gewoon 4-6 panelen van 450WP aan het einde van de tuin leggen op een 1500 omvormer en een pv verdeler op die groep in de schuur want dat is een groep waar eigenlijk alleen maar licht op draait voor de voordeur, schuur en gang en heel heel af en toe een stukje elektrisch gereedschap wat geladen word. Kost hetzelfde als 2 losse setjes van 2 lagere panelen en heeft meer opwek.

Meterkast > pv verdeler met beveiliging > naar groep en panelen.

Was het mijn eigen huis was het me helemaal een worst geweest maar het blijft een huurwoning ik weet dat er namelijk nooit en te nimmer 3600 watt over die groep gaat komen zelfs met panelen.
Dat is dan al snel efficiënter ja, metertjes YMVK-kabel en kleine setjes montagespul zijn ook relatief duur. Als je een PV-verdeler in de schuur hangt hoef je je trouwens ook niet druk te maken over de belasting van die groep daar. Zelfs als er wel regelmatig 16A (vermogen huidige groep vermoed ik) getrokken wordt kan dat gewoon. Die PV-verdeler zorgt er alleen voor dat het daarbij blijft en dat er niet 16A uit de meterkast én de nodige A's uit de omvormer tegelijk naar de bestaande bedrading van de schuur kan lopen.

Ik zou wel van tevoren even goed kijken wat de netspanning in je meterkast nu doet (bijv. met een P1 dongle van homewizard op je slimme meter). De huidige kabel naar de schuur is waarschijnlijk 2,5mm2 en dan krijg je best wat spanningsval op een meter of 20. De kans is klein dat dat een probleem is, maar dat kan je beter van tevoren weten, voordat je straks de hele boel hebt liggen en er dan pas achter komt.

All-electric.

• computerjunky
RonJ schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 17:20:
[...]

Dat is dan al snel efficiënter ja, metertjes YMVK-kabel en kleine setjes montagespul zijn ook relatief duur. Als je een PV-verdeler in de schuur hangt hoef je je trouwens ook niet druk te maken over de belasting van die groep daar. Zelfs als er wel regelmatig 16A (vermogen huidige groep vermoed ik) getrokken wordt kan dat gewoon. Die PV-verdeler zorgt er alleen voor dat het daarbij blijft en dat er niet 16A uit de meterkast én de nodige A's uit de omvormer tegelijk naar de bestaande bedrading van de schuur kan lopen.

Ik zou wel van tevoren even goed kijken wat de netspanning in je meterkast nu doet (bijv. met een P1 dongle van homewizard op je slimme meter). De huidige kabel naar de schuur is waarschijnlijk 2,5mm2 en dan krijg je best wat spanningsval op een meter of 20. De kans is klein dat dat een probleem is, maar dat kan je beter van tevoren weten, voordat je straks de hele boel hebt liggen en er dan pas achter komt.
Hoogste netspanning in de zomer was 235.4v. Totaal geen zorgen dus.

• BarryH
@computerjunky dat is te creatief

• onetime
  • Niet online
RonJ schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 15:19:
[...] Formeel moet je boven de 500 of 600 watt (afhankelijk van welke bron je pakt) AC-omvormervermogen een eigen groep hebben voor PV. Dus niet per x aantal panelen maar dit gaat op AC-vermogen. Die stelregel van 2 panelen stamt nog uit de tijd dat je veel van die setjes zag met 2x 230-280Wp panelen met een Philips/Steca of Mastervolt Soladin omvormer van 3-500W met een stekker.

Je moet volgens de regels dus wel met (meerdere) PV-verdelers gaan werken in jouw geval. Die zijn van een A-merk rond de 80-90 euro/stuk. Dat is in een schuurtje geen ramp,
het is alleen denk ik niet zo makkelijk op een slaapkamer om even de voeding af te takken vanaf een centraaldoos (mits dat zo is aangelegd bij jou). Ik denk dat je dus toch even moet kijken of je ergens met wat langere kabels (DC of AC) de boel ergens handig bij elkaar kan brengen.
Het lijkt er op dat je PV-verdelers niet helemaal begrijpt. Die kan je niet zo maar ergens aftakken, die moeten rechtstreeks naar de groepenkast op een eigen groep, zonder onderbreking of aftakking. Dat is de voorwaarde dat dit werkt. Nooit meer dan 16A waar dan ook door de extra automaten, en je kunt de (wasmachine/schuur) groep twee kanten op gebruiken. Afname en terugleveren.

• RonJ
onetime schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 20:02:
[...]

Het lijkt er op dat je PV-verdelers niet helemaal begrijpt. Die kan je niet zo maar ergens aftakken, die moeten rechtstreeks naar de groepenkast op een eigen groep, zonder onderbreking of aftakking. Dat is de voorwaarde dat dit werkt. Nooit meer dan 16A waar dan ook door de extra automaten, en je kunt de (wasmachine/schuur) groep twee kanten op gebruiken. Afname en terugleveren.
Dat begrijp ik juist heel goed. Misschien omschreef ik t niet goed met het woordje aftakken (heb de post maar even aangepast), maar idd moet dat direct en dat is dus juist het lastige bij een slaapkamergroep die 9/10x in een centraaldoos ingevoed wordt. Áls dat al een eigen groep is, is dat niet zo 1,2,3 even naar een pv verdeler te krijgen. Dan moet er op zn minst 2x een lege buis ergens naar de centraaldoos, 1 voor invoeding met liefst volledig nieuwe draad naar de meterkast en 1 weer terug naar de centraaldoos. Dat is best een ingrijpende klus in een ingerichte slaapkamer.

Bij een schuurtje is dit vaak wel een direct verbonden kabel/groep en is de boel meestal opbouw, dan is dit wel heel makkelijk te realiseren.

[ Voor 3% gewijzigd door RonJ op 28-11-2023 20:56 ]

All-electric.

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:05
RonJ schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 20:45:
[...]

Dat begrijp ik juist heel goed. Misschien omschreef ik t niet goed met het woordje aftakken (heb de post maar even aangepast), maar idd moet dat direct en dat is dus juist het lastige bij een slaapkamergroep die 9/10x in een centraaldoos ingevoed wordt. Áls dat al een eigen groep is, is dat niet zo 1,2,3 even naar een pv verdeler te krijgen. Dan moet er op zn minst 2x een lege buis ergens naar de centraaldoos, 1 voor invoeding met liefst volledig nieuwe draad naar de meterkast en 1 weer terug naar de centraaldoos. Dat is best een ingrijpende klus in een ingerichte slaapkamer.

Bij een schuurtje is dit vaak wel een direct verbonden kabel/groep en is de boel meestal opbouw, dan is dit wel heel makkelijk te realiseren.
Zo heb ik het bij ons gedaan. Tweede verdeelkastje in het schuurtje. Scheelde een tweede kabel leggen en daarmee veel graafwerk!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LZx4MHBJXAKggnKxj34UPv6HjLc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/e0zWzTCaAK7gRLGevEIjwM8v.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door nMad op 29-11-2023 10:38 ]

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

• Tarax
RonJ schreef op donderdag 23 november 2023 @ 15:52:

Eén leverancier komt terug met: "12x425 kan niet op een PV-verdeler want dat is te hoog voor 3600W (12 x 425 = 5100 x 0.8 = 4080)"...

Als ik op Thomas Berger's calc kijk, kom ik op een datum in hoogzomer (21 juni) niet eens aan de 3200W, dus volgens mij moet het toch gewoon kunnen, of ben ik nou gek?
(dakhelling 39°, 2x6, ongeveer oost-west op twee dakdelen, in omgeving Leiden)

• RonJ
Tarax schreef op woensdag 29 november 2023 @ 11:37:
[...]

Eén leverancier komt terug met: "12x425 kan niet op een PV-verdeler want dat is te hoog voor 3600W (12 x 425 = 5100 x 0.8 = 4080)"...

Als ik op Thomas Berger's calc kijk, kom ik op een datum in hoogzomer (21 juni) niet eens aan de 3200W, dus volgens mij moet het toch gewoon kunnen, of ben ik nou gek?
(dakhelling 39°, 2x6, ongeveer oost-west op twee dakdelen, in omgeving Leiden)
Zolang je max. een 3,6kW omvormer neemt óf een 4K begrenst op 3,6kW/16A (dat is soms handig ivm garantie tot x aangesloten paneelvermogen) kan dat echt prima. Ik vind persoonlijk de factor 0,8 nogal laag ingestoken voor oost-west op een schuin dak waar je maar vrij weinig overlap hebt (op een platdak is dit wel weer een ander verhaal, want dan doen ze veel langer tegelijk mee). Dat zie je ook aan jouw pv-calc uitkomst, het is op een schuin puntdak eerder rond de 0,6 dan 0,8 imho. Het zou toch fijn zijn als de heren installateurs eens wat meer (leren) simuleren en calculeren ipv maar uit pure luiheid met dit soort vuistregeltjes blijven aankomen.

Ik heb zelf dus 16x425 op een SE 4K, maar dat was meer vanwege het feit dat die wel leverbaar was en de 3600 niet. Toen zag ik namelijk ook al uit de designer terug (zowel SE als SMA) dat dat nergens voor nodig was. Dat blijkt ook wel, want hij is afgelopen zomer maar heel sporadisch boven de 3,6kW geweest. Die paar bewolkings-piekjes rond eind Mei/begin Juni had ik makkelijk kunnen aftoppen met een zeer minimaal verlies.

Dan moet 12x dus echt makkelijk kunnen, desnoods teken je vooraf expliciet voor het accepteren van eventuele aftopping, want daar zijn ze bang voor denk ik. En anders een teken dat je vooral moet shoppen bij een andere club die wél weten waar ze mee bezig zijn.

All-electric.

• RonJ
nMad schreef op woensdag 29 november 2023 @ 10:33:
[...]

Zo heb ik het bij ons gedaan. Tweede verdeelkastje in het schuurtje. Scheelde een tweede kabel leggen en daarmee veel graafwerk!
[Afbeelding]
Dat is dus een PV-verdeler avant-la-lettre. Idealiter neem je trouwens dan de Alamat in de hoofd-meterkast als C16 of 20 (bij 4mm2 bekabeling), 300mA en vertraagde uitvoering, dan is dat ook allemaal zoveel mogelijk selectief richting je onderverdeler.

*heeft 2x een flinke 3-fase onderverdeler achter de hoofdmeterkast zitten op die manier.

[ Voor 22% gewijzigd door RonJ op 29-11-2023 12:15 ]

All-electric.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
RonJ schreef op woensdag 29 november 2023 @ 11:59:
[...]

Dat is dus een PV-verdeler avant-la-lettre. Idealiter neem je trouwens dan de Alamat in de hoofd-meterkast als C16 of 20 (bij 4mm2 bekabeling), 300mA en vertraagde uitvoering, dan is dat ook allemaal zoveel mogelijk selectief richting je onderverdeler.

*heeft 2x een flinke 3-fase onderverdeler achter de hoofdmeterkast zitten op die manier.
Ik heb een hele poos gezocht naar een alamat met die specs maar nooit kunnen vinden. Het was altijd aparte schakelaar en aparte selectieve aardlek. Is dat inmiddels gewijzigd?

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:05
[...]

De 2,5mm2 kabel lag er al en kon ik niet gemakkelijk vervangen. Selectiviteit was voor mij geen eis. 30 mA alamat omdat er ook WCD achter zit en 300 mA alamat in verdeler woning + 30 mA alamat in verdeler schuurtje heeft verder geen toegevoegde waarde. Dit was de meest eenvoudige setup zo.

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

• Tarax
RonJ schreef op woensdag 29 november 2023 @ 11:58:
[...]
Zolang je max. een 3,6kW omvormer neemt óf een 4K begrenst op 3,6kW/16A (dat is soms handig ivm garantie tot x aangesloten paneelvermogen) kan dat echt prima. Ik vind persoonlijk de factor 0,8 nogal laag ingestoken voor oost-west op een schuin dak waar je maar vrij weinig overlap hebt (op een platdak is dit wel weer een ander verhaal, want dan doen ze veel langer tegelijk mee). Dat zie je ook aan jouw pv-calc uitkomst, het is op een schuin puntdak eerder rond de 0,6 dan 0,8 imho. Het zou toch fijn zijn als de heren installateurs eens wat meer (leren) simuleren en calculeren ipv maar uit pure luiheid met dit soort vuistregeltjes blijven aankomen.

Ik heb zelf dus 16x425 op een SE 4K, maar dat was meer vanwege het feit dat die wel leverbaar was en de 3600 niet. Toen zag ik namelijk ook al uit de designer terug (zowel SE als SMA) dat dat nergens voor nodig was. Dat blijkt ook wel, want hij is afgelopen zomer maar heel sporadisch boven de 3,6kW geweest. Die paar bewolkings-piekjes rond eind Mei/begin Juni had ik makkelijk kunnen aftoppen met een zeer minimaal verlies.

Dan moet 12x dus echt makkelijk kunnen, desnoods teken je vooraf expliciet voor het accepteren van eventuele aftopping, want daar zijn ze bang voor denk ik. En anders een teken dat je vooral moet shoppen bij een andere club die wél weten waar ze mee bezig zijn.
Bedankt voor je uitgebreide antwoord en het bevestigen van mijn vermoedens.
Ik koppel dit nog eens terug naar die leverancier en als het allemaal te moeizaam wordt, ga ik verder kijken (ik heb voldoende opties, als het goed is 8) )

• RonJ
Wolly schreef op woensdag 29 november 2023 @ 12:27:
[...]

Ik heb een hele poos gezocht naar een alamat met die specs maar nooit kunnen vinden. Het was altijd aparte schakelaar en aparte selectieve aardlek. Is dat inmiddels gewijzigd?
Ik heb even gekeken bij Hager, Eaton en ABB en alleen de laatste heeft een dergelijk model (alamat/RCBO met type A(C) SEL aardlekbeveiliging) in het assortiment. Bij de eerste 2 zijn het altijd losse componenten. Siemens heeft ze meen ik ook in combi, maar die worden niet op de NL markt verkocht.

Ik heb hier alles van Hager en heb toen bewust de keuze gemaakt om het selectieve maar te laten zitten, deels vanwege de ruimte, maar ook omdat ik 300mA vs 30mA voor thuisgebruik al wel selectief genoeg vond. Selectiviteit thuis zie ik als een streven, het is geen harde eis. Maar als je toch nieuw spul koopt zou ik het wel zoveel mogelijk proberen te doen.

offtopic:
Het was toendertijd (begin '22) sowieso schier onmogelijk om (snel) aan veel aardlekken en alamats te komen, laat staan dit soort exotische varianten. Ik heb toen 6 maanden op de huidige Hagers moeten wachten uit het buitenland en tijdelijk Eatons geplaatst (waar ik ook 2 dagen voor heb moeten zoeken voordat een klein handelaartje in twente nog iets had liggen) en daarna weer verkocht. Ik had toen binnen een uur 3 elektriciens aan de lijn die ze voor de nieuwprijs wel wilde overnemen.

All-electric.

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-11 21:14
Tarax schreef op donderdag 23 november 2023 @ 15:38:
[...]

Bedankt voor je reactie.

Klopt, maar qua normering moet de installatie (AC zijde) gemaakt worden op het maximale uitgangsvermogen van de omvormer.
Nou zal dit niet gekeurd worden maar ik wil deze regel graag even benoemen.

• onetime
  • Niet online
@Tarax @RonJ Die 0,8 x Wp heeft als vuistregel betrekking op de jaaropbrengst (in kWh) in Nederland.
(In het Oosten soms nog wat minder, aan de kust soms meer dan 1!)
Niet op het maximale vermogen (W), dat kan zelfs boven de Wp specifikatie uitkomen.
Bij een oost-west opstelling speelt de cosinus van de hoek tussen de paneel vlakken nog een rol voor de maximale gelijktijdige opbrengst van het totaal.

edit: en dit: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11 - Omvormer ; tot 2x omvormer vermogen aansluiten op SMA omvormers, andere kunnen iets beperkter zijn voor hun garantie.

[ Voor 20% gewijzigd door onetime op 29-11-2023 15:01 ]

• Tarax
Gman schreef op woensdag 29 november 2023 @ 14:41:
[...]

Klopt, maar qua normering moet de installatie (AC zijde) gemaakt worden op het maximale uitgangsvermogen van de omvormer.
Nou zal dit niet gekeurd worden maar ik wil deze regel graag even benoemen.
Ja, daarom ga ik nu voor een 3600W omvormer.

• AtRi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07-11 12:32
Wolly schreef op woensdag 29 november 2023 @ 12:27:
[...]

Bijvoorbeeld:
https://www.sandervunderi...kautomaat-3p-n-300ma.html

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
[...]

Waarom zou je C-karakteristiek nemen? Ten behoeve van je hoofdzekering heel te houden zou ik toch B adviseren.

En waarom niet B20 (of C20) met 2,5mm2 bekabeling? Mijn NEN1010 stelt dat er 24A door 2,5mm2 mag namelijk.

[ Voor 17% gewijzigd door Dre op 29-11-2023 18:52 ]

• Wolly
  • Niet online
RonJ schreef op woensdag 29 november 2023 @ 14:26:
[...]

Ik heb even gekeken bij Hager, Eaton en ABB en alleen de laatste heeft een dergelijk model (alamat/RCBO met type A(C) SEL aardlekbeveiliging) in het assortiment. Bij de eerste 2 zijn het altijd losse componenten. Siemens heeft ze meen ik ook in combi, maar die worden niet op de NL markt verkocht.

Ik heb hier alles van Hager en heb toen bewust de keuze gemaakt om het selectieve maar te laten zitten, deels vanwege de ruimte, maar ook omdat ik 300mA vs 30mA voor thuisgebruik al wel selectief genoeg vond. Selectiviteit thuis zie ik als een streven, het is geen harde eis. Maar als je toch nieuw spul koopt zou ik het wel zoveel mogelijk proberen te doen.

offtopic:
Het was toendertijd (begin '22) sowieso schier onmogelijk om (snel) aan veel aardlekken en alamats te komen, laat staan dit soort exotische varianten. Ik heb toen 6 maanden op de huidige Hagers moeten wachten uit het buitenland en tijdelijk Eatons geplaatst (waar ik ook 2 dagen voor heb moeten zoeken voordat een klein handelaartje in twente nog iets had liggen) en daarna weer verkocht. Ik had toen binnen een uur 3 elektriciens aan de lijn die ze voor de nieuwprijs wel wilde overnemen.
Interessant!
Power Loss:11.8 W
Is dat het verlies op full load of gewoon het standby verbruik?

• RonJ
Dre schreef op woensdag 29 november 2023 @ 18:37:
[...]

Waarom zou je C-karakteristiek nemen? Ten behoeve van je hoofdzekering heel te houden zou ik toch B adviseren.

En waarom niet B20 (of C20) met 2,5mm2 bekabeling? Mijn NEN1010 stelt dat er 24A door 2,5mm2 mag namelijk.
offtopic:
Om zoveel mogelijk selectief te blijven, dat was de gedachte. En dat met name voor de onderverdeler in de garage, waar misschien wel de enige verbruikers met enige theoretische toegevoegde waarde voor een C-karakteristiek zitten met wat zaagmachines en een lasapparaat. Verder zijn echt alle zware apparaten in/rond het huis toch elektronisch geregelde softstart dingen waarvoor een B gewoon prima voldoet.

Mijn hoofdzekeringen zijn GE D25 automaten. Dus je gaat dan van D25 -> C20 -> B16. Niet helemaal ideaal natuurlijk, een Engelse of Duitse electriciën slaat stijl achterover van wat wij hier allemaal achter 25A knopen, maar je moet wat met de aansluitingen c.q. -tarieven in NL en het gaat toch allemaal goed.

Ja, dat mag idd in de ideale situatie. Maar wel met de nodige mitsen en maren qua montagewijze e.d. (zie bijlage 52 van de NEN1010) Ik wilde dat niet persé zomaar adviseren voor bestaande bekabeling naar een schuurtje. Vaak is dat toch al decennia oude meuk en dan zou ik de grenzen niet gaan opzoeken. Om het weer even naar PV te trekken, als je 20A gaat terugleveren over een 2,5mm2 op een meter of 25, dan krijg je niet alleen best wat verlies, maar ook sneller problemen met de netspanning.
Wolly schreef op woensdag 29 november 2023 @ 19:13:
Is dat het verlies op full load of gewoon het standby verbruik?
Ik neem toch aan verlies in full load door de interne weerstand. De reden dat al dit soort componenten warm worden bij langdurige belasting.

[ Voor 8% gewijzigd door RonJ op 30-11-2023 13:25 ]

All-electric.

• AtRi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07-11 12:32
300mA is toch selectief, je kan ook een 25A versie nemen dan is tie op dat gebied ook selectief, maar of dat aan te raden is met 2,5mm2???

• Wolly
  • Niet online
AtRi schreef op donderdag 30 november 2023 @ 17:24:
[...]

300mA is toch selectief, je kan ook een 25A versie nemen dan is tie op dat gebied ook selectief, maar of dat aan te raden is met 2,5mm2???
Een selectieve aardlek betekent dat deze vertraagt afschakelt.

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:59
Ik kwam deze tegen met veel keus
https://e-techgroepenkast...s/3-fase-aardlekautomaten
Alleen de kwaliteit weet ik niet, erg goedkoop, heeft CE, maar aantal schakelingen kan ik niets over zeggen

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

• onetime
  • Niet online
@Pietje555 Dit komt op mij over als chinees spul met een eigen label. Dat zouden wij hier 2e keus vinden.
Door rechtstreekse inkoop de laagste prijs van NL
edit: Type A aardlek, B-karakteristiek overstroom beveiliging.

[ Voor 15% gewijzigd door onetime op 05-12-2023 00:02 ]

• TCMR
  • Laatst online: 07-11 15:34
Ik kreeg dit toegestuurd, maar ik zeg: onzin, die diodes zorgen er nou juist voor dat er geen stroom door de cellen loopt. Wat zeggen de solar-geeks hier?
Maar als de sneeuw langer blijft liggen terwijl de zon schijnt, dan vinden veel mensen het toch zonde dat er geen groene stroom wordt opgewekt. Het sneeuwvrij maken van een heel systeem van panelen is vaak een hele onderneming, daarom kunt u wellicht aan het volgende denken: Als u van een string van bijvoorbeeld 12 panelen er maar een aantal (bijvoorbeeld 4) sneeuwvrij maakt, dan zullen deze panelen voldoende spanning opwekken om de omvormer in gang te zetten. Als de omvormer aan gaat, begint er stroom te lopen in de string, dus door zowel de besneeuwde als de sneeuwvrije panelen. Bij de besneeuwde panelen zal de stroom via de by-pass diodes lopen, maar de panelen worden hierdoor wel iets opgewarmd. Dit helpt om de sneeuw te laten smelten en daarmee de resterende panelen sneller sneeuwvrij te maken.
Wat ik wel opvallend vond afgelopen week, is dat de panelen op ons huis veel eerder sneeuwvrij waren dan die van de buren er vlak naast, zelfde dakhoek. Het enige dat ik kan bedenken is dat onze panelen schoner zijn, en de sneeuw er minder grip op had. Er werd bij ons ook niet gestookt onder dat dakvlak.

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-11 17:09
TCMR schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 09:35:

Wat ik wel opvallend vond afgelopen week, is dat de panelen op ons huis veel eerder sneeuwvrij waren dan die van de buren er vlak naast, zelfde dakhoek. Het enige dat ik kan bedenken is dat onze panelen schoner zijn, en de sneeuw er minder grip op had. Er werd bij ons ook niet gestookt onder dat dakvlak.
Misschien hebben de buren hun dak beter geisoleerd? ;) of misschien worden jouw panelen sneller warm bij een beetje zon

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 05:56
TCMR schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 09:35:
Ik kreeg dit toegestuurd, maar ik zeg: onzin, die diodes zorgen er nou juist voor dat er geen stroom door de cellen loopt. Wat zeggen de solar-geeks hier?
Deels (volgens mij): De bypass diodes leiden de stroom om, om de besneeuwde cellen heen. Echter een diode in bypass heeft ook een drempelspanning (0.7V voor een silicium diode). Het vermogen dat in de diode zelf wordt gedissipeerd (en dus wordt omgezet in warmte) is daarmee afhankelijk van de stroom. (P = 0.7*I).

Dus ja, technisch gezien worden bepaalde delen van het paneel opgewarmd, maar veel zal het niet zijn.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
dennisfr schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 11:15:
[...]

Deels (volgens mij): De bypass diodes leiden de stroom om, om de besneeuwde cellen heen. Echter een diode in bypass heeft ook een drempelspanning (0.7V voor een silicium diode). Het vermogen dat in de diode zelf wordt gedissipeerd (en dus wordt omgezet in warmte) is daarmee afhankelijk van de stroom. (P = 0.7*I).

Dus ja, technisch gezien worden bepaalde delen van het paneel opgewarmd, maar veel zal het niet zijn.
Gelukkig zitten er betere diodes in de meeste panelen. Spanning val 0,4-0,5V. Maar met de minimale opbrengst loopt er amper stroom, dus de diodes dissiperen max 1 of 2 watt. Dat gaat een paneel als geheel natuurlijk niet opwarmen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• onetime
  • Niet online
@TCMR Alle (kleine) beetjes helpen, ook wordt de omgeving warmer omdat het licht niet meer wordt gereflecteerd, maar geabsorbeerd en in elektra en warmte wordt omgezet.

[ Voor 8% gewijzigd door onetime op 06-12-2023 14:46 ]

• Pietje555
onetime schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 00:01:
@Pietje555 Dit komt op mij over als chinees spul met een eigen label. Dat zouden wij hier 2e keus vinden.

[...]

edit: Type A aardlek, B-karakteristiek overstroom beveiliging.
Maar A-merken zijn wel veel duurder en op zich vind ik goed, goed genoeg.
Ik heb namelijk nog wel een enkele keer dat mijn Eaton 3f 20A, 30 mA aardlekautomaat er uit klapt ondanks de 30 mA instelling op mijn SMA omvormer. Ik wil dus eigenlijk een 300mA plaatsen, maar veel A merken hebben deze niet.
Ik wil ook geen C-kar plaatsen ivm de selectieviteit.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

• onetime
  • Niet online
@Pietje555 Als je maar geen selectiviteit in de aardlek verwacht. Go for it. (je komt toch niet boven de 20A?)

• Pietje555
@onetime Nee, 3 fase installatie. Huis heeft van oorsprong geen aarding. Is een boerderij van 1914. we hebben wel een aardpen geslagen maar om aan de minimale weerstand te voloen moetsen we waarschijnlijk 80 meter diep. Dat werd te kostbaar dus het huis is uitgelegd op 100mA.

• Capt Waffles
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 07-11 12:50
dennisfr schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 11:15:
[...]

Veel zal het inderdaad niet zijn, maar als je zelfs maar een klein plekje rond de diode er sneeuwvrij mee krijgt dan kan de zon z’n werk beginnen doen op dat kleine zwarte plekje en breit dat als een olievlek uit.. gesteld dat er zon is :)

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Na uitbreiding van de panelen heb ik nu een Goodwe 5000 DNS G3 hangen. Kan het kloppen dat als de omvormer verbonden is met de router je dan niet meer met de SolarGo app in kan loggen op de omvormer om settings aan te passen? Kom er met geen mogelijkheid meer in want de app ziet gewoon de omvormer niet meer. Router helemaal uitzetten heb ik nog niet gedaan omdat overdag door thuiswerker etc niet snel even kan.

Voor nieuwe kopers, de nieuwe G3 kan je het schaduwmanagement op een kortere interval zetten dan de oude DNS. Die zit op ieder half uur per MPPT. Ik heb de mijne op 15 minuten gezet (toen hij nog wel verbond) en ben benieuwd of het net zo goed werkt als mijn oude trouwe SMA.

• BarryH
MotorBeast schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 16:15:
Na uitbreiding van de panelen heb ik nu een Goodwe 5000 DNS G3 hangen. Kan het kloppen dat als de omvormer verbonden is met de router je dan niet meer met de SolarGo app in kan loggen op de omvormer om settings aan te passen? Kom er met geen mogelijkheid meer in want de app ziet gewoon de omvormer niet meer. Router helemaal uitzetten heb ik nog niet gedaan omdat overdag door thuiswerker etc niet snel even kan.

Voor nieuwe kopers, de nieuwe G3 kan je het schaduwmanagement op een kortere interval zetten dan de oude DNS. Die zit op ieder half uur per MPPT. Ik heb de mijne op 15 minuten gezet (toen hij nog wel verbond) en ben benieuwd of het net zo goed werkt als mijn oude trouwe SMA.
Kan je hem niet benaderen op het toegekende ip adres?

• MotorBeast
BarryH schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 16:17:
[...]

Kan je hem niet benaderen op het toegekende ip adres?
Jawel maar dan zie je deze settings niet. Alleen Wifi settings zie je dan.

• wlmpie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 05-11 15:21
Mijn vader krijgt een isolatiefout van zijn omvormer als het regent. Soms gaat ook de aardlek eruit. Ik heb de installateur benaderd en krijg onderstaande reactie. Ik denk zelf dat er een stekker ergens inwatert.

Zijn dit redelijke tarieven om het probleem te herstellen?
Hoe lang zou het oplossen ongeveer kunnen duren? paar uurtjes of een hele dag?
Of kan ik beter iemand via werkspot of een ander bedrijf regelen?

Betalen moeten we sowieso maar als we ingaan op dit aanbod betaal je mogelijk voor het oplossen van een probleem dat de installateur zelf heeft veroorzaakt.
Het kan natuurlijk ook gewoon domme pech zijn waar de installateur ook niets te verwijten valt. Maar om de oorzaak vast te stellen moet er toch iemand het dak op en panelen gaan loshalen.
Verder is het vinden van een ander bedrijf ook weer extra gedoe.
Wat is wijsheid? Deze installateur opdracht geven om het probleem te verhelpen?

Members only: reactie installateur
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• MotorBeast
wlmpie schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 17:34:
Mijn vader krijgt een isolatiefout van zijn omvormer als het regent. Soms gaat ook de aardlek eruit. Ik heb de installateur benaderd en krijg onderstaande reactie. Ik denk zelf dat er een stekker ergens inwatert.

Betalen moeten we sowieso maar als we ingaan op dit aanbod betaal je mogelijk voor het oplossen van een probleem dat de installateur zelf heeft veroorzaakt.
Het kan natuurlijk ook gewoon domme pech zijn waar de installateur ook niets te verwijten valt. Maar om de oorzaak vast te stellen moet er toch iemand het dak op en panelen gaan loshalen.

***members only***
Laat me raden. De kabels liggen gewoon los op het dak. Als dat zo is heeft je installateur een fout gemaakt bij installatie want die dienen vrij van het dak te liggen zodat kabel isolatie niet kan slijten en dit soort storingen niet kunnen optreden. Dan dient je installateur dus gratis de boel te herstellen.

Werkspot niet doen. Iedereen die zijn vak echt verstaat heeft dat kanaal niet nodig om aan werk te komen.

• wlmpie
@MotorBeast Ik vind ook dat hij gratis zou moeten herstellen, maar dat vind de installateur zelf niet en gelijk hebben is iets anders dan gelijk krijgen. Verder weet ik niet of hij het echt zelf heeft verprutst. Het zou kunnen, maar misschien heeft er wel een ekster in de kabels gepikt ofzo.

• MotorBeast
wlmpie schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 18:09:
@MotorBeast Ik vind ook dat hij gratis zou moeten herstellen, maar dat vind de installateur zelf niet en gelijk hebben is iets anders dan gelijk krijgen. Verder weet ik niet of hij het echt zelf heeft verprutst. Het zou kunnen, maar misschien heeft er wel een ekster in de kabels gepikt ofzo.
Maar liggen ze los op het dak? Zou ja kan je hem al in gebreke stellen want dan voldoet hij niet aan de NEN norm volgens mij en kon je wachten op problemen. Als de kabels deugdelijk waren bevestigt kan een ekster zoals je zegt bijna niet gaan pikken in een kabel. Die hebben andere objecten dan waar ze veel makkelijker bij kunnen en hun veel meer opleveren ..... eten.

Ik heb zelf meerdere nesten onder mijn panelen gehad en geen centje pijn afgezien van de herrie op het dak.

https://energieanders.nl/...ls-achter-de-zonnepanelen

[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 05-12-2023 18:32 ]

• wlmpie
@MotorBeast Ik weet niet of ze los op het dak liggen. Op mijn eigen platte dak heb ik zelf de zonnepanelen geïnstalleerd, Maar klimmen naar het volledig met zonnepanelen gevulde pannendak van mijn vader op 3 hoog durf ik echt niet.Vanaf de grond is het i.i.g. niet te zien.

• MotorBeast
wlmpie schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 18:35:
@MotorBeast Ik weet niet of ze los op het dak liggen. Op mijn eigen platte dak heb ik zelf de zonnepanelen geïnstalleerd, Maar klimmen naar het volledig met zonnepanelen gevulde pannendak van mijn vader op 3 hoog durf ik echt niet.Vanaf de grond is het i.i.g. niet te zien.
Geen dakraam?

Ik zou toch maar even moeite doen. Kan je behoorlijk wat kosten schelen. Je mag toch verwachten van een installatie dat deze jarenlang probleemloos werkt. Eigenlijk het enige wat mag gaan falen is de omvormer. Die slijt. Mijn panelen van 11 jaar oud vertoonde totaal geen degradatie en de bekabeling mankeerde ook niets aan. Omvormer trouwens ook niet.

Installatiegarantie? Stond dat zwart op wit? Het is net als met televisies dat je mag verwachten van een installatie dat deze een normale te verwachte gebruikersduur heeft indien correct geinstalleerd. Externe factoren als bliksem etc daarbuiten gelaten.

[ Voor 44% gewijzigd door MotorBeast op 05-12-2023 18:51 ]

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
wlmpie schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 18:35:
Komt het bedrijf van ver? Anders zou ik onderhandelen dat vanaf een bepaald aantal gewerkt uur de voorrijkosten komen te vervallen.

• BarryH
wlmpie schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 17:34:

***members only***
Ik denk idd opdracht geven. Of de gelegenheid gebruiken om de panelen te vervangen door nieuwe (heb ik ca 2 weken terug gedaan).
Installateur zal 2 of 5 jaar garantie hebben gegeven en die zijn ruim voorbij.
Met een goede multimeter (die het DC voltage van de string aankan) kan je de + en de - van de string (losgemaakt van de omvormer) doormeten versus het aardpunt (multimeter op DC voltage) en dan weet je ongeveer waar het probleem zit.
De string geeft dan voltages en als je dat vergelijkt met het voltage over de + vs de - weet je tussen welke panelen het probleem zit.

uitleg: https://manuals.sma.de/SBxx-1VL-40/en-US/391466379.html

[ Voor 9% gewijzigd door BarryH op 05-12-2023 19:53 ]

Pagina: 1 ... 87 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=#f5c73d]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic :Y [/bgcolor][/font]
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Topicreeks: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic

- Aanbieden van zonnepanelen en/of toebehoren? categorie: Zonnepanelen en toebehoren