Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 85 ... 101 Laatste
Acties:
  • 678.107 views

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@moatiej Is er gespecificeerd welke micro omvormers je zou krijgen? Ik verwacht er één per paneel.
(ik gebruik er zelf een stel, binnen, om er makkelijk bij te kunnen en eventueel toegang te hebben tot de DC voor een accu, LV of HV.) Verder ben ik voorstander van string omvormers in geschikte situaties.

Voordelen van micro-omvormers; per paneel, onafhankelijk, ook bij defecten, geen hoge spanning binnen, geen ruimte kwijt binnen.

Niet dat het mij uitmaakt, maar even wat tegen argumenten voor je om compensatie af te dwingen.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
mcDavid schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 20:47:
@Teijgetje Hoezo 's nachts? Als de DC-schakelaar uit staat loopt er geen stroom meer, dus ook geen vlamboog.
Dat geldt alleen voor bekabeling na die schakelaar.

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17:46
mcDavid schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 20:47:
@Teijgetje Hoezo 's nachts? Als de DC-schakelaar uit staat loopt er geen stroom meer, dus ook geen vlamboog.
Beter safe than sorry.
De DC spanning blijft wel op die kabels staan.
En rubber handschoenen aan.

[ Voor 9% gewijzigd door Teijgetje op 27-10-2023 22:41 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:01

Termy

valt er nog wat te fragge?

onetime schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 20:55:
@moatiej Is er gespecificeerd welke micro omvormers je zou krijgen? Ik verwacht er één per paneel.
(ik gebruik er zelf een stel, binnen, om er makkelijk bij te kunnen en eventueel toegang te hebben tot de DC voor een accu, LV of HV.) Verder ben ik voorstander van string omvormers in geschikte situaties.

Voordelen van micro-omvormers; per paneel, onafhankelijk, ook bij defecten, geen hoge spanning binnen, geen ruimte kwijt binnen.

Niet dat het mij uitmaakt, maar even wat tegen argumenten voor je om compensatie af te dwingen.
Bij Enphase 1 per paneel ja maar met bv APS is meer panelen per omvormer waarschijnlijk.

@moatiej Als je hier hetzelfde voor betaalt (als in, geen korting) dan niet accepteren. Het zou prima kunnen dat een stringomvormer te prefereren is in deze situatie maar no way dat het evenveel zal kosten bij 20 panelen.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12:06

dof

Ronald.42 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 20:39:
Mischien leuk om te delen misschien komt er gewoon een bult commentaar op maar so be it.
Voor een poosje terug een klusje met panelen op een dakkapel.
Dat was of 3 in landscape of 5 in portrait.
Het zijn er 5 geworden en heeft al een leuk stuk wind en regen overleeft.
Tussen dakkapel en nok zaten nog 3 dakpannen.
Het was een koud dak dus underlayment gelijk onder de dakbedekking.
Ik heb daar platen van 12 bij 12 cm voor gemaakt met een draadeind M16 erop gelast.
Elke plaat zit met 4 rvs schroeven door de bestaande dakbedekking daarna rondom afgekit met bitumenkit en een nieuw stuk dakbedekking er over gestookt.
De beugels op de pannen zijn beugels die aan het dakbeschot worden vast geschroefd daar heb ik verlengstukken voor gemaakt.

Op de foto nog bezig met kabel management.

[Afbeelding]
Ik vind het wel mooi maar weet niet of het helemaal mijn keuze zou zijn...

Het had natuurlijk ook platen ijzer met 16mm gelast draadeind kunnen zijn die je met stenen tegels op dakkapel had kunnen leggen en daarmee ankeren. Het doorboren van bitumen laag met rvs schroeven (schroeven die eindigen in een laag spaanplaat of OSB daaronder?) heb ik wat moeite mee en zou ik niet doen. Bij een flinke storm gaat dat enorm trekken aan die plaat met draadeind. Gaan die schroeven dat houden? Ik zou nu alsnog wat grote 30x30cm tegels om die draadeinden leggen.

'k Heb destijds (in 2012) ook 100 mtr alu hoekprofiel gebruikt om schuine (30 graden) PV stellingen te maken voor een wat moeilijk plat dak , om PV optimaal te benutten. Heeft het tot de verkoop van m'n huis in 2022 prima gehouden, maar heb geleidelijk aan, in tussenliggende jaren, wat meer betontegels gelegd om het op de plaats te houden. 1 echte storm per jaar is gebruikelijk en dan komen er heel wat krachten vrij en dan zie je constructies soms toch wat schuiven. Heck, sommige bomen van 100 jr of ouder leggen het loodje.

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:55

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

JWT schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 20:34:
De gegeven argumenten zijn iid niet valide. Je hebt wel iid meer onderdelen, maar alles is dus ook per paneel te volgen en bij storing te vinden. Ze liggen normaal onder de panelen dus die nemen de meeste weersinvloeden voornhun rekening.
String kan wat efficienter zijn qua opbrengst, maar dat komt niet terug. En is iid een stuk goedkoper.
Idd.
En verder nog
zorgt ervoor dat er veel onderdelen buiten gemonteerd worden en de meerdere onderdelen buiten geven meer kans op schade of storingen door de veelal zware weersinvloeden zoals warmte, vorst en vocht. Als er bij het toepassen van een micro-omvormers onderdelen kapot gaan, kan men er moeilijk bij komen om de storing te zoeken en de onderdelen te vervangen.
Kans op storingen door weersinvloeden? Onzin. Enphase bijv. geeft gewoon 25 jaar garantie. Die dingen zijn gemaakt om buiten te leven...
Moeilijk bijkomen? Dat kan een valide punt zijn, zeker als ze onder een paneel op een schuin dak zitten. Dan moet eerst het paneel er af voordat je bij de omvormer bent. Op een plat dak is het vaak veel makkelijker.
Storing zoeken? Juist makkelijker met micro's, je ziet meteen welk paneel afwijkt in je rapportage.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:13
Microkid schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 09:37:
[...]

Idd.
En verder nog

[...]

Kans op storingen door weersinvloeden? Onzin. Enphase bijv. geeft gewoon 25 jaar garantie. Die dingen zijn gemaakt om buiten te leven...
Moeilijk bijkomen? Dat kan een valide punt zijn, zeker als ze onder een paneel op een schuin dak zitten. Dan moet eerst het paneel er af voordat je bij de omvormer bent. Op een plat dak is het vaak veel makkelijker.
Storing zoeken? Juist makkelijker met micro's, je ziet meteen welk paneel afwijkt in je rapportage.
Ik ben ook erg benieuwd welke van de "meeste" fabrikanten er precies gestopt zijn met het produceren van micro's. Die moeten ze dan vast kunnen noemen. Wat een dampende hoop bullshit zeg vanuit deze bouwer.

Ik zou ze nog een keer vriendelijk doch dringend verzoeken iemand anders' intelligentie te gaan beledigen, ze expliciet in gebreke te stellen en een redelijke termijn te bieden om alsnog te komen leveren wat er is overeengekomen. Of als je wel met een stringomvormer kan leven, een voorstel doen voor een passende korting/restitutie.

All-electric.

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:50
Teijgetje schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 20:09:
[...]

Op de omvormer zit ook een schakelaar om de PV-DC af te schakelen van de omvormer als het goed is.
Pas dan kun je de DC stekkers losmaken, nadat de spanning teruggelopen is in de avond/nacht zodat je zeker weet dat er geen vonkoverslag kan zijn die de stekkers beschadigen.
De werkschakelaar en groep/alamat verbreken tweezijdig het AC circuit.
Op de strings blijft DC spanning staan, dus als je die loshaalt en de stucadoor maakt een lus tussen + en - dan krijgt hij de DC spanning van ca 350V voor zijn kiezen.
Zorg dat de + en - apart afgeschermd zijn, bv in plastic.

Dus
- DC uit
-werkschakelaar uit
-alamat/groep meterkast uit
-strings loskoppelen
-strings isoleren

aansluiten in omgekeerde volgorde, kan overdag
Super!! Dank voor je heldere uitleg, dat moet lukken! Heb geen dopjes oid dus kan zo gauw niet iets gangbaars bedenken wat ik erop kan monteren maar conclusie is dus: goed afroepen..

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
dof schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 01:09:
[...]

Ik vind het wel mooi maar weet niet of het helemaal mijn keuze zou zijn...

Het had natuurlijk ook platen ijzer met 16mm gelast draadeind kunnen zijn die je met stenen tegels op dakkapel had kunnen leggen en daarmee ankeren. Het doorboren van bitumen laag met rvs schroeven (schroeven die eindigen in een laag spaanplaat of OSB daaronder?) heb ik wat moeite mee en zou ik niet doen. Bij een flinke storm gaat dat enorm trekken aan die plaat met draadeind. Gaan die schroeven dat houden? Ik zou nu alsnog wat grote 30x30cm tegels om die draadeinden leggen.

'k Heb destijds (in 2012) ook 100 mtr alu hoekprofiel gebruikt om schuine (30 graden) PV stellingen te maken voor een wat moeilijk plat dak , om PV optimaal te benutten. Heeft het tot de verkoop van m'n huis in 2022 prima gehouden, maar heb geleidelijk aan, in tussenliggende jaren, wat meer betontegels gelegd om het op de plaats te houden. 1 echte storm per jaar is gebruikelijk en dan komen er heel wat krachten vrij en dan zie je constructies soms toch wat schuiven. Heck, sommige bomen van 100 jr of ouder leggen het loodje.
Alles legt uiteindelijk het loodje als het hard genoeg waait...
Er zit underlayment onder daar heb ik wel wat vertrouwen in.
Meer dan een bult ballast op dat dakkapel.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17:08
jadjong schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 21:36:
[...]

Dat geldt alleen voor bekabeling na die schakelaar.
Hoezo? Er is geen stroomkring dus er kan ook geen vlamboog ontstaan.

Ik zou alsnog mijn vingers er niet in steken maar theoretisch zou zelfs dat geen kwaad moeten kunnen, de hele string is zwevend als die afgeschakeld is.

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:38
mcDavid schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 13:09:
[...]

Ik zou alsnog mijn vingers er niet in steken maar theoretisch zou zelfs dat geen kwaad moeten kunnen, de hele string is zwevend als die afgeschakeld is.
Weet je dat zeker? Het geldt nl. alleen bij een dubbelpolige schakelaar die rechtstreeks op de DC kabels werkt (krijg je in de schakelaar dan geen vlamboog?) Theoretisch kan een DC schakelaar ook op de MPPT werken of op 1 van de DC geleiders. In dat geval is er ook geen stroomkring, maar is de string niet zwevend.
Ik zeg niet dat je ongelijk hebt, maar van het omgekeerde ben ik ook niet zeker. Misschien verschilt het ook per merk.

• moatiej
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:06
@Microkid @RonJ

Bedankt voor jullie meedenken, zoals jullie al aangeven bevestigd het mijn vermoeden.
Lariekoek en een manier om te besparen.

We gaan er uiteraard een opleverpunt van maken, tenzij er een fatsoenlijke compensatie komt. Qua dakvlak is het 100% op het zuiden zonder schaduw. Dus maak me geen zorgen dat een enkele omvormer niet voldoende zal zijn. Maar maak me wel zorgen om de centen die zij in hun zak steken

• jadjong
  • Niet online
mcDavid schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 13:09:
[...]

Als de zon schijnt staat er gewoon spanning op de draden vanaf de panelen en als je daar vingers in steekt(in beide stekkers tegelijk) heb je ook stroom. Of hebben we het over iets anders?

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:08
Ik lees dat de prijs van zonnepanelen aan het dalen is, dat zal bij het los aanschaffen van de materialen bij een webshop ongetwijfeld al merkbaar zijn. Maar zijn er ook mensen hier die dit in offertes voor complete plaatsing al terugzien?

Heb een familielid die vorig jaar verhuisd is en ook nog panelen wil gaan laten leggen. Is even de vraag of diegene nu al het offertetraject in gaat of bijv. nog een maand of 3 wacht.

Edit: deze ook nog gevonden: https://www.pvxchange.com/Price-Index

[ Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 29-10-2023 21:04 ]

• Termy

Termy

ThinkPad schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 07:13:
Ik lees dat de prijs van zonnepanelen aan het dalen is, dat zal bij het los aanschaffen van de materialen bij een webshop ongetwijfeld al merkbaar zijn. Maar zijn er ook mensen hier die dit in offertes voor complete plaatsing al terugzien?

Heb een familielid die vorig jaar verhuisd is en ook nog panelen wil gaan laten leggen. Is even de vraag of diegene nu al het offertetraject in gaat of bijv. nog een maand of 3 wacht.
Dit is tweakers. Wachten op goedkopere techniek is verboden :p.

Gewoon nu offertes opvragen en kijken wat er komt. Elke dag later is ook gemiste opbrengst. Als het nu zo rustig is dat ze voor 1 euro/Wp al in de winter leggen dan is dat beter dan een beetje goedkoper en pas in de lente, als het dan nog wel goedkoper is. Maart is traditioneel het drukst dus daar zou ik voor willen blijven.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17:08
Martin7182 schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 13:36:
[...]

Weet je dat zeker? Het geldt nl. alleen bij een dubbelpolige schakelaar die rechtstreeks op de DC kabels werkt (krijg je in de schakelaar dan geen vlamboog?) Theoretisch kan een DC schakelaar ook op de MPPT werken of op 1 van de DC geleiders. In dat geval is er ook geen stroomkring, maar is de string niet zwevend.
Ik zeg niet dat je ongelijk hebt, maar van het omgekeerde ben ik ook niet zeker. Misschien verschilt het ook per merk.
Zo'n schakelaar is gewoon een mechanische schakelaar ja. Bij alle omvormers die ik ooit gezien heb. En ja daarin zal ook een vlamboog ontstaan maar als het goed is is die schakelaar ervoor gemaakt en wordt die gedoofd.
Als je eerst de omvormer uitzet zodat er geen vermogen meer afgenomen wordt zal dat ook ernstig meevallen trouwens.
jadjong schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 16:07:
[...]

Als de zon schijnt staat er gewoon spanning op de draden vanaf de panelen en als je daar vingers in steekt(in beide stekkers tegelijk) heb je ook stroom. Of hebben we het over iets anders?
Spanning is nog geen stroom. Zolang je niet je vingers in beide stekkers tegelijkertijd steekt ben je in principe veilig.
Ik zeg in principe want er kan natuurlijk altijd ergens onverwacht een isolatiefout zijn waardoor de spanning niet meer zwevend is, dus ik zou alsnog niet aanraden het te proberen.

• the noise
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:59

Ik krijg het beeld dat nu de prijzen wel bij de bodem zitten. Een set van 20 panelen compleet geleverd EDIT en geïnstalleerd/EDIT is me nu aangeboden voor 0,82 ct/wattpiek.
Ook spreek ik jongens uit de installatiebranche die veel minder werk hebben. Zodra de magazijnen wat leger raken, mensen vertrokken zijn en de overheid bedenkt dat lokaal produceren toch niet zo stom is dan kan dit beeld snel anders worden verwacht ik.

• ThinkPad
We gaan maar eens kijken wat er mogelijk is, dank @the noise :)
Welke regio zit je trouwens? Dit gaat om Drenthe.

[ Voor 28% gewijzigd door ThinkPad op 29-10-2023 11:29 ]

• the noise
ThinkPad schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 11:21:
We gaan maar eens kijken wat er mogelijk is, dank @the noise :)
Welke regio zit je trouwens? Dit gaat om Drenthe.
MIddenNL.
Maar lijkt met niet heel veel verschil maken.

• Tarax
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:08
Een set van 20 panelen compleet geleverd EDIT en geïnstalleerd/EDIT is me nu aangeboden voor 0,82 ct/wattpiek.
Waar is dat, als ik vragen mag? Ik ben er ook mee bezig en krijg nu offertes voor minimaal €1,00 per wattpiek en meestal erboven (Randstad, stringomvormer met oost-west oriëntatie)

• the noise
Tarax schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 19:45:
[...]

Waar is dat, als ik vragen mag? Ik ben er ook mee bezig en krijg nu offertes voor minimaal €1,00 per wattpiek en meestal erboven (Randstad, stringomvormer met oost-west oriëntatie)
MastersinSolar.
Omdat onze situatie zeer simpel is heb ik dus wel 2 keer er achteraan gezeten met argumenten en dat heeft effect.

• Tarax
the noise schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 17:10:
[...]

MastersinSolar.
Omdat onze situatie zeer simpel is heb ik dus wel 2 keer er achteraan gezeten met argumenten en dat heeft effect.
Dank je. Die ga ik ook proberen.

Ik bel/mail meestal ook naar leveranciers omdat mijn situatie vrij simpel is (gewoon 12 panelen op oost-west met een stringomvormer). Maar dan is het tot nu toe nog steeds €1+ per wattpiek.

• the noise
Tarax schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 07:14:
[...]

Dank je. Die ga ik ook proberen.

Ik bel/mail meestal ook naar leveranciers omdat mijn situatie vrij simpel is (gewoon 12 panelen op oost-west met een stringomvormer). Maar dan is het tot nu toe nog steeds €1+ per wattpiek.
Slim.
Ik heb de indruk dat men graag 'veiligheidsmarges' wil houden. Wat ik snap.
De situatie hier is dat ik zelfs met een hefmastje ze de panelen omhoog kan brengen en er sprake is van een open nok voor doorvoer :)

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:29
@Tarax

12 of 20 panelen maakt verschil, meer panelen drukt de prijs.

• the noise
RudolfR schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 07:45:
@Tarax

Dat is zo. Ik ben ook van 12 naar 20 gegaan om een goede prijs /wp te krijgen.

• Tarax
RudolfR schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 07:45:
@Tarax

Ja, dat zal inderdaad wel. Maar meer dan 12 kan ik er niet kwijt ;)

• Tarax
the noise schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 07:43:
[...]

Slim.
Ik heb de indruk dat men graag 'veiligheidsmarges' wil houden. Wat ik snap.
De situatie hier is dat ik zelfs met een hefmastje ze de panelen omhoog kan brengen en er sprake is van een open nok voor doorvoer :)
Ik heb vooral de indruk dat men zoveel mogelijk geld wil verdienen (op zich logisch) en iedereen en zijn moeder micro-omvormers wil aansmeren terwijl dat niet nodig is (in mijn geval niet, tenminste) en dan met een heel verhaal komen waarom ik ze wel zou moeten nemen.

Mijn situatie is dan iets minder simpel, maar nog steeds vrij eenvoudig.

• Daytona
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-12 23:36

Daytona

Autoracen is voor watjes

Hoi allemaal,

Omdat ons elektra verbruik gaat toenemen wil ik onze bestaande PV installatie (5400Wp op westen) uit breiden.
Ik heb nog ruimte op onze garagebox (600x270 buitenmaat).
Is dit een beetje zelf te doen? Mijn elektra ervaring beperkt zich tot het aanleggen een mantelbuis en wcd's en lampen in genoemde garagebox. Aansluiten in de meterkast laat ik aan een electricien over.
Zouden jullie een oost of zuid oriëntatie aanraden (meestal iemand thuis overdag, geen thuis accu of ev)

Wat is een fijn montagesysteem, en wat voor hellingshoek is aan te raden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MOHlbsNdKgi4Mv2kwIGfBu5Qg10=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rl4DNhnRxrqDb9ZZZbPS4Sjq.png?f=fotoalbum_large

• BarryH
  • Laatst online: 23:30
Daytona schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 08:29:
Hoi allemaal,

Omdat ons elektra verbruik gaat toenemen wil ik onze bestaande PV installatie (5400Wp op westen) uit breiden.
Ik heb nog ruimte op onze garagebox (600x270 buitenmaat).
Is dit een beetje zelf te doen? Mijn elektra ervaring beperkt zich tot het aanleggen een mantelbuis en wcd's en lampen in genoemde garagebox. Aansluiten in de meterkast laat ik aan een electricien over.
Zouden jullie een oost of zuid oriëntatie aanraden (meestal iemand thuis overdag, geen thuis accu of ev)

Wat is een fijn montagesysteem, en wat voor hellingshoek is aan te raden?

[Afbeelding]
Het legplan is bepalend. Gewoon zoveel mogelijk wp op het dak. Met oost/west of noord/zuid en lage hellingshoek

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Xboarder
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 21-02 22:02
Goedemorgen zonnepanelen experts,

Zit in een dillema. Heb een klein plat dak voor zonnepanelen, dus 5 panelen laten plaatsen gisteren. In eerste instantie zouden er 5 panelen in portrait op 10 graden helling naast elkaar richting het zuidoosten +-125 graden richting komen te liggen van 470WP, dit bleek achteraf niet te passen en het werden er dus 4. 1 Paneel kwam dan op een ander, iets minder gunstig plekje te liggen en zou einde van de dag in de schaduw komen omdat deze dan ongeveer een halve meter voor het huis ligt, wel in dezelfde 125 graden richting.

Ze hebben nu, zonder overleg, alle panelen een kwartslag gedraaid richting het zuidwesten op 10 graden helling op 225 graden richting. Dit is in principe iets gunstiger dan de eerdere opstelling. Echter, de panelen zijn nu in 3 rijen gelegd achter elkaar zoals in de bijgevoegde afbeelding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QPBDPl9AdbneJyZyYk5TnemGqNc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Aesxix4DrowQWo4r8iCRuBdr.jpg?f=fotoalbum_large

De voorste portrait zit strak tegen de 1e rijd van 2 landscape.
Tussen de eerste en 2e landscape zit slechts 17CM
ze liggen allemaal op ongeveer 10 graden helling.

Er is niet meer ruimte om te schuiven.

Heel verhaal excuus, meer als context.

Gevoelsmatig gaat, hoe het nu ligt, minder opleveren dan alle 5 op het zuidoosten (of 4 zuidwest verder uit elkaar en de 5e aan de voorkant van het huis). Ik kan dit alleen niet wiskundig onderbouwen om dat ik er niet uitkom hoe ik dat kan berekenen. Even los van of iets in overleg is gedaan of niet, wil ik voor mijzelf natuurlijk alles op een manier liggen dat het meeste opbrengt. Dus voordat ik ga klagen wil ik eerst berekenen wat het meeste opbrengt. Anders hoef ik uiteraard niet te klagen.

Kunnen jullie mij op weg helpen met hoe ik dit, bij benadering, kan berekenen?

[ Voor 3% gewijzigd door Xboarder op 31-10-2023 10:25 ]

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21-12 09:46

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Ik heb ze een maand geleden laten leggen.. Heb ongeveer 6 offertes opgevraagd, en als ik ze allemaal even extrapoleer naar dezelfde capaciteit (14x425WP) heb ik offertes van 6800,- voor een 3-fasen systeem gehad tot ruim 11.500,- voor een enkelfase systeem :) Het leek wel duidelijk rustiger te worden bij de PV-boeren.

Uiteindelijk een Huawei SUN2000 5kW 3-fasen laten hangen met 14 Jinko Tiger Neo N-Type 425Wp Fullblacks. Die duurste offerte was voor een SunPower Max3 415wp setje van 12 panelen (prijs dus aangepast naar 14 panelen) met een SolarEdge enkelfase 5kW omvormer. Toch wel een aantal offertes gehad met die Huawei omvormer, was er eerst niet zo kapot van, maarja.. Voor dat geld. 2 offertes met Enphase, maar die waren echt aan de prijs.

Eén écht opdringerig en bijna dwingende partij aan de telefoon gehad die ook nog eens foutieve informatie geven, en dat was Solarite. Die proberen op iedere manier micro-omvormers door je strot te duwen, omdat ze niks anders verkopen. Dat ik 0,0 schaduwval heb is niet relevant volgens hen, want (o.a...) een stringomvormer gaat binnen 10 jaar kapot! Dus ja, stel dat mijn omvormer inderdaad iedere 5 jaar kapot gaat ben ik over een periode van 20-25 jaar nog steeds goedkoper uit dan die offerte met micro-omvormers :+

Uitendelijk de meterkast omgebouwd, Enexis binnen een week over de vloer gehad voor de aanpassing en dezelfde dag de panelen op het dak. Alles bij elkaar 7150,- (ofwel 1,18 eur per wp)

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23:26
Xboarder schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 10:01:

Zit in een dillema. Heb een klein dak voor zonnepanelen, dus 5 panelen laten plaatsen gisteren. In eerste instantie zouden er 5 panelen in portrait op 10 graden helling naast elkaar richting het zuidoosten +-125 graden richting komen te liggen van 470WP, dit bleek achteraf niet te passen en het werden er dus 4. 1 Paneel kwam dan op een ander, iets minder gunstig plekje te liggen en zou einde van de dag in de schaduw komen omdat deze dan ongeveer een halve meter voor het huis ligt, wel in dezelfde 125 graden richting.

Ze hebben nu, zonder overleg, alle panelen een kwartslag gedraaid richting het zuidwesten op 10 graden helling op 225 graden richting. Dit is in principe iets gunstiger dan de eerdere opstelling. Echter, de panelen zijn nu in 3 rijen gelegd achter elkaar zoals in de bijgevoegde afbeelding.

[Afbeelding]

ze liggen allemaal op ongeveer 10 graden helling

Gevoelsmatig gaat, hoe het nu ligt, minder opleveren dan alle 5 op het zuidoosten. Ik kan dit alleen niet wiskundig onderbouwen om dat ik er niet uitkom hoe ik dat kan berekenen. Even los van of iets in overleg is gedaan of niet, wil ik voormijzelf natuurlijk alles op een manier liggen dat het meeste opbrengt. Dus voordat ik ga klagen wil ik eerst berekenen wat het meeste opbrengt. Anders hoef ik uiteraard niet te klagen.

Wellicht dat je met deze link iets kan:
https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/

Dit is wel alleen geschikt voor volle zon en geen schaduw

• Kohnee
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01-12 20:46
Hallo,

Heeft er iemand een goede leverancier voor in omgeving midden brabant? (tilburg/breda)

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:34
BarryH schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 09:58:
[...]

Het legplan is bepalend. Gewoon zoveel mogelijk wp op het dak. Met oost/west of noord/zuid en lage hellingshoek
Hier vergelijkbare casus gehad. Wij hebben het zo gedaan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kdsj6f2VrVZDMt2DNr95K-OsXaA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3zagxrU72GiNjdST41Fms07h.jpg?f=fotoalbum_large

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:48
Kuusj schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 10:16:

Eén écht opdringerig en bijna dwingende partij aan de telefoon gehad die ook nog eens foutieve informatie geven, en dat was Solarite. Die proberen op iedere manier micro-omvormers door je strot te duwen, omdat ze niks anders verkopen. Dat ik 0,0 schaduwval heb is niet relevant volgens hen, want (o.a...) een stringomvormer gaat binnen 10 jaar kapot! Dus ja, stel dat mijn omvormer inderdaad iedere 5 jaar kapot gaat ben ik over een periode van 20-25 jaar nog steeds goedkoper uit dan die offerte met micro-omvormers :+
Niet alleen dat. Een stringomvormer vervangen is makkelijk en eenvoudig zelf te doen. Een optimizer vervangen is vervelend, want dan moet je het dak op.

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21-12 09:46

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

GioStyle schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 10:37:
[...]

Niet alleen dat. Een stringomvormer vervangen is makkelijk en eenvoudig zelf te doen. Een optimizer vervangen is vervelend, want dan moet je het dak op.
Ze hadden nog wel wat drogredenen hoor, zoals dat je met een stringomvormer vaak last gaat krijgen van te hoge netspanning en dat dit met een micro-omvormer niet het geval is, dat de opbrengst veel hoger zou zijn omdat ze ieder paneel individueel kunnen sturen, dat een thuisaccu niet mogelijk is met een stringomvormer (wel raar dat mijn omvormer specifiek daarvoor DC-aansluitingen heeft dan haha), en dat latere uitbreiding niet mogelijk is met een stringomvormer. En dan vergeet ik vast nog wel wat.

Maar ja, op opmerkingen mijnerzijds zoals dat het dan wel vreemd is dat een SolarEdge 25 en nu zelfs 40 jaar garantie geeft op die stringomvormer die zogenaamd ruim binnen de 10 jaar de geest geeft wordt dan enorm overheen geluld.

Ze lopen een script af, heb ik gemerkt. Werd na afwijzen van de offerte namelijk een week later weer gebeld door iemand van Solarite die een offerte voor me ging maken. Had pas door dat het dezelfde partij was toen ik zei dat ik geen micro-omvormers hoefde en diezelfde waslijst opgerateld werd. Deze persoon heeft me wel uit hun systeem gehaald en excuses aangeboden.

Het vervelende hiervan is dat ik toevallig wel wat kennis bezit over het hele PV-gebeuren maar dat heel veel mensen die niet hebben. Vooral oudere mensen zullen zich waarschijnlijk met regelmaat laten bedonderen door dit soort verkooptechnieken. De partij die mijn panelen heeft gelegd was overigens ook de enige die zich de moeite nam om het dak op te klimmen om precies uit te meten hoe het zou kunnen, en daarmee ook kwam met dan 14 panelen ook net zouden moeten passen (in theorie 15 maar dat zou niet heel mooi staan).

Grappig is dat die partij van 11.500,- dezelfde is die bij mijn grootouders een SE5000H op een 3x25A hoofdaansluiting heeft gehangen (dus 1 fase omvormer met 25A afgezekerd op een 25A hoofdzekering), bij mijn ouders de 40A aardlekschakelaars heeft laten hangen terwijl die door de gecombineerde stroom vervangen hadden moeten worden door 63A exemplaren, en nog wat grapjes zoals beweren dat er niet meer panelen op hun SE5000H bij kunnen en ze een nieuwe omvormer nodig hebben. Ben letterlijk een jaar bezig geweest met verhaal halen over alle misstanden, uiteindelijk iemand aan de telefoon gehad van de directie die me excuses heeft aangeboden en dat ik gelijk had en dat ze die zaken bij nieuwe installaties gaan aanpakken. Niet dat het me daarom gaat maar dat cowboygedrag heb ik een broertje dood aan.

In ieder geval, als iemand wil weten wie de partijen zijn, stuur maar een DM. Regio Zuid Limburg.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-12 18:33

geen idee of prijzen nog verder kunnen dalen, en of dat nog echt veel effect gaat geven.

mijn laatste offerte voor 16x420Wp was een 1584€.
dit maakt 0,24€/Wp voor alleen de panelen.

gooi hier nog wat bevestiging spul bij en wat kabel bezorging kosten.
dan zit je op: 2292€. of 0,35€/Wp.

omvormer er bij met meterkast, tja dan ongeveer 3k€ of 0,45€/Wp.

het is dan wel een klusje wat je graag met 2 man zou willen doen, een ochtend of middag werk.
dan nog de meter kast aanpassen en kabel naar omvormer trekken.
offerte opmaken en winst maken voor een bedrijf.
ik snap wel dat een bedrijf dat toch wel een 1500-2000€ voor wil hebben of iets meer om dat even te doen.
laten we zeggen grofweg 0,30€/Wp.
(laat ze ook een goede boterham verdienen, met kaas graag maar geen kaviaar.)
dus leg kosten zijn nu de grootste kosten post als je een relatief klein setje( <10 panelen) wil.
worden panelen nu 50% goedkoper, dan is dat maar een heel klein percentage van de totale kosten. ;)

maar belangrijker voor nu.
tja december en januari komt er nu aan.
geen haast om dan een PV set te hebben, maart pas wil je het echt wel weer hebben op dak.
dus ik zie voor nu geen haast voor iemand om nu een set te hebben.
neem je tijd voor het volgende seizoen. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• ThinkPad
Ik heb bij Stralendgroen.nl al even gekeken, een complete platdakset oost-west om zelf te leggen, met 8x350Wp (grotere 400+ panelen kan ik er minder kwijt, met kleinere kan ik meer Wp leggen) zit op €0,46/Wp ex. btw dus dat is zeer betaalbaar. Zal binnenkort wel even een topic aanmaken.

[ Voor 22% gewijzigd door ThinkPad op 31-10-2023 12:23 ]

• BarryH
Xboarder schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 10:01:

Zit in een dillema. Heb een klein plat dak voor zonnepanelen, dus 5 panelen laten plaatsen gisteren. In eerste instantie zouden er 5 panelen in portrait op 10 graden helling naast elkaar richting het zuidoosten +-125 graden richting komen te liggen van 470WP, dit bleek achteraf niet te passen en het werden er dus 4. 1 Paneel kwam dan op een ander, iets minder gunstig plekje te liggen en zou einde van de dag in de schaduw komen omdat deze dan ongeveer een halve meter voor het huis ligt, wel in dezelfde 125 graden richting.

[Afbeelding]

ze liggen allemaal op ongeveer 10 graden helling.

Er is niet meer ruimte om te schuiven.

Gevoelsmatig gaat, hoe het nu ligt, minder opleveren dan alle 5 op het zuidoosten (of 4 zuidwest verder uit elkaar en de 5e aan de voorkant van het huis). Ik kan dit alleen niet wiskundig onderbouwen om dat ik er niet uitkom hoe ik dat kan berekenen. Even los van of iets in overleg is gedaan of niet, wil ik voor mijzelf natuurlijk alles op een manier liggen dat het meeste opbrengt. Dus voordat ik ga klagen wil ik eerst berekenen wat het meeste opbrengt. Anders hoef ik uiteraard niet te klagen.

Heb je een foto? en onder lage hellingshoek maakt het allemaal niet zoveel uit.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Xboarder
elektriekert schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 10:22:
[...]

Wellicht dat je met deze link iets kan:
https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/

Dit is wel alleen geschikt voor volle zon en geen schaduw
Bedankt dat helpt al.

Wat ik mij ook net bedacht is dat ik gewoon de opbrengst over een paar dagen kan vergelijken per paneel aangezien ze allemaal in dezelfde richting liggen.

Ik begrijp dat een verschil van maximaal 3% normaal is als verschil tussen de panelen. Als het verschil dan groter is, is het dus feitelijk verlies... als mijn gedachten gang klopt.

• Xboarder
BarryH schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 11:58:
[...]

Heb je een foto? en onder lage hellingshoek maakt het allemaal niet zoveel uit.
U vraagt wij draaien

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1N1Rrh3kPxHxWnp2S8G4L4KDmwY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vzRBmHG3criZWg2wsiHemASK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ppMoIgIUQn4OLSsf2S_lUPNvKOo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L3WIQcxw1bmqiBMhum2Szju0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GvU9rSpi0BeJcqMXz1aS3xWNTME=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yEG5m34XrAIsAZKEoXGgrxCF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tpBwb56g-mDbcSsymzr5AVAoNbU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hlkCP3uEWip76fVq1JtS4ZnU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S9tjrwaJalBGBm-p166YocVMgZ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WIEPZJ9uH694cxEcjxT9vSqL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cJ1R1By-g_r9n2hpyHspmr_b524=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4uNU4lOjVCyeG8cuFZyp7G8R.jpg?f=fotoalbum_large

• BarryH
Dit is echt prutswerk. De panelen creeren onderling schaduw:
/\/\/\ is beter dan ///
Dus laat er oost/west dakjes van maken (Dus de helft van de panelen omdraaien). opbrengstverlies is lastig te berekenen, maar het is duidelijk dat de panelen elkaar dwars zitten

• Xboarder
BarryH schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 12:43:
[...]

Dit is echt prutswerk. De panelen creeren onderling schaduw:
/\/\/\ is beter dan ///
Dus laat er oost/west dakjes van maken (Dus de helft van de panelen omdraaien). opbrengstverlies is lastig te berekenen, maar het is duidelijk dat de panelen elkaar dwars zitten
Daar hebben we het ook kort over gehad. Kwam erop neer dat het dan noordoost/zuidwest wordt ivm de ruimte. (En risico dat het net niet gaat passen op paar cm na) Noordoost is ook niet echt rendabel toch, of altijd beter dan hoe het nu ligt?

• TwingyTwingy
Xboarder schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 13:07:
[...]

Daar hebben we het ook kort over gehad. Kwam erop neer dat het dan noordoost/zuidwest wordt ivm de ruimte. (En risico dat het net niet gaat passen op paar cm na) Noordoost is ook niet echt rendabel toch, of altijd beter dan hoe het nu ligt?
Jazeker, met deze hellinggraad is verschil minimaal. Ik heb zelf exact hetzelfde, de helft ligt op NW en verschil is verwaarloosbaar.

Hebben ze trouwens geen windkappen meegeleverd?

[ Voor 4% gewijzigd door TwingyTwingy op 31-10-2023 13:27 ]

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:01

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Xboarder Noordoost/zuidwest levert in jouw geval meer op, want je bent de slagschaduw van de rij ervoor kwijt.
Om je een idee te geven wat slagschaduw met portrait half-cell panelen zoals de jouwe doet, dit zijn mijn oostnoordoost panelen aan de gevel geschroefd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lWdKu0JKhIirUkcztmwxW2VzMGg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NYTwQqpg3RuJc6TFAZGPObLe.png?f=fotoalbum_large
Klokslag 12:00 (zomertijd) komt de schaduw van de dakgoot over een randje paneel en acuut halveert de opbrengst.

Bij jou zijn ze meer zuid georiënteerd en dus is er praktisch altijd slagschaduw met altijd gehalveerde opbrengst. Met de schaduwgevende panelen weg heb je dus ongeveer dezelfde opbrengst met minder panelen.
Dan doet het met noordoost erbij (meer panelen, en geeft geen schaduw) al snel beter.

[ Voor 7% gewijzigd door Proton_ op 31-10-2023 13:41 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11:29
[...]

Zie mijn post hoeveel opbrengst je mist als ze zo dicht op elkaar liggen. Ik verlies 2/3 van de opbrengst door schaduw van voorliggend paneel. jouwheld in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11"
Wat mij er aan doet herinneren dat ik die installateur weer achter de broek moet gaan zitten. Ze gaven hun fout toe, maar hebben nog geen oplossing geboden.

• TwingyTwingy
jouwheld schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 13:51:
[...]

Zie mijn post hoeveel opbrengst je mist als ze zo dicht op elkaar liggen. Ik verlies 2/3 van de opbrengst door schaduw van voorliggend paneel. jouwheld in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11"
Wat mij er aan doet herinneren dat ik die installateur weer achter de broek moet gaan zitten. Ze gaven hun fout toe, maar hebben nog geen oplossing geboden.
Er dakjes van maken is voor hen toch niet zo moeilijk? Uurtje werk? Erg matig dat ze nog niet zijn langsgeweest. Ik zou ze bij de lurven gaan pakken, want je mist wel je opwekking.

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11:29
TwingyTwingy schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 13:53:
[...]

Er dakjes van maken is voor hen toch niet zo moeilijk? Uurtje werk? Erg matig dat ze nog niet zijn langsgeweest. Ik zou ze bij de lurven gaan pakken, want je mist wel je opwekking.
Lijkt mij ook. Het gaat om drie panelen, de overige 13 doen het prima vandaar dat ik ze nog niet heel actief achter de vodden aan zit.

• Xboarder
TwingyTwingy schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 13:26:
[...]

Jazeker, met deze hellinggraad is verschil minimaal. Ik heb zelf exact hetzelfde, de helft ligt op NW en verschil is verwaarloosbaar.

Hebben ze trouwens geen windkappen meegeleverd?
Dank, ik ga eens proberen te berekenen waar het daarmee op uitkomt. Windkappen komen ze inderdaad nog monteren, waren ze niet aan toe gekomen nog.
Proton_ schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 13:31:
@Xboarder Noordoost/zuidwest levert in jouw geval meer op, want je bent de slagschaduw van de rij ervoor kwijt.
Om je een idee te geven wat slagschaduw met portrait half-cell panelen zoals de jouwe doet, dit zijn mijn oostnoordoost panelen aan de gevel geschroefd:
[Afbeelding]
Klokslag 12:00 (zomertijd) komt de schaduw van de dakgoot over een randje paneel en acuut halveert de opbrengst.

Bij jou zijn ze meer zuid georiënteerd en dus is er praktisch altijd slagschaduw met altijd gehalveerde opbrengst. Met de schaduwgevende panelen weg heb je dus ongeveer dezelfde opbrengst met minder panelen.
Dan doet het met noordoost erbij (meer panelen, en geeft geen schaduw) al snel beter.
Dank voor je toevoeging. Heb jij toevallig een stringomvormer? Want niet je gehele opbrengst zou gehalveerd moeten worden bij schaduw op 1 paneel toch? Ik heb micro omvormers, dus zou per paneel de opbrengst met de tijd geleidelijker afnemen met schaduw....dacht ik?
jouwheld schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 13:51:
[...]

Oja ik zie het, al lijken jouwe wel iets meer omhoog te liggen dan die van mij op 10 graden hoek. Ik heb ze nu 1 dag draaien en je ziet het verschil al. Al lijkt het na 1 dag niet zo'n groot verschil te zijn als bij jou, kan het natuurlijk wel veranderen over een langere periode met andere stand van de zon.

In principe lijkt de voorste landscape paneel het langst schaduwvrij te liggen en die lever dus ook het meest op. De middelste rij portrait ligt strak tegen de landscape aan en lijkt het meeste last te hebben. tussen de middelste en achterste rij portraits is ongeveer 17cm ruimte waar de achterste rij dus ietsje minder last van de schaduw lijkt te hebben.

Het rendamentsverlies lijkt nu boven de 20% uit te komen. Dat betekent feitelijk dat 1 paneel er af kan en ik met 4 panelen zonder schaduw te creëren hetzelfde rendement haal als met 5

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DzXFK7ffS_rXrZaWzfwPEEY9N3k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5aXjxUceZJo0IOdPJ24gLHDR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Xboarder op 31-10-2023 15:36 ]

• Proton_

Proton_

Team Welles

Xboarder schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 15:32:
[...]
Dank voor je toevoeging. Heb jij toevallig een stringomvormer? Want niet je gehele opbrengst zou gehalveerd moeten worden bij schaduw op 1 paneel toch? Ik heb micro omvormers, dus zou per paneel de opbrengst met de tijd geleidelijker afnemen met schaduw....dacht ik?
Helaas maakt dat niet uit :)
Het is wel een stringomvormer, maar de hele string van vijf panelen krijgt tegelijk dezelfde streep schaduw.
Net als bij jou (op het voorste paneel na).
Met micro-omvormers heb je dus exact hetzelfde gedrag. Met schaduw in deze richting doen bypassdiodes ook precies niets, dus subtiel anders dan de situatie bij @jouwheld.
Schrale troost is dat diffuus licht nog wel meedoet, daarom keldert het niet naar nul om 13:00 bij mij, en dat trackingfouten (ja, micro's hebben die soms ook) niet kunnen gebeuren omdat de optimale spanning nog steeds rond Vmpp zit.

Het diffuse licht van nu vertekent denk ik; met blauwe lucht zal het verschil tussen het voorste paneel en de rest groter worden.
Met diffuus licht maakt de oriëntatie niet echt uit en levert noordoost praktisch hetzelfde op.
De simpelste fix is dus de middelste twee panelen omdraaien.

[ Voor 17% gewijzigd door Proton_ op 31-10-2023 15:46 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• BarryH
[...]

Gaat me niet om de orientatie, maar om de "dakjes": dus hoge kanten bij elkaar en lage kanten bij elkaar, waarmee je schaduw minimaliseert. Nogmaals: bij 10 graden helling is de orientatie minder belangrijk.
En wat voor omvormer(s) zit hier aan?

• Xboarder
Proton_ schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 15:41:
[...]

Helaas maakt dat niet uit :)
Het is wel een stringomvormer, maar de hele string van vijf panelen krijgt tegelijk dezelfde streep schaduw.
Net als bij jou (op het voorste paneel na).
Met micro-omvormers heb je dus exact hetzelfde gedrag. Met schaduw in deze richting doen bypassdiodes ook precies niets, dus subtiel anders dan de situatie bij @jouwheld.
Schrale troost is dat diffuus licht nog wel meedoet, daarom keldert het niet naar nul om 13:00 bij mij, en dat trackingfouten (ja, micro's hebben die soms ook) niet kunnen gebeuren omdat de optimale spanning nog steeds rond Vmpp zit.

Het diffuse licht van nu vertekent denk ik; met blauwe lucht zal het verschil tussen het voorste paneel en de rest groter worden.
Met diffuus licht maakt de oriëntatie niet echt uit en levert noordoost praktisch hetzelfde op.
De simpelste fix is dus de middelste twee panelen omdraaien.
BarryH schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 15:59:
[...]

Gaat me niet om de orientatie, maar om de "dakjes": dus hoge kanten bij elkaar en lage kanten bij elkaar, waarmee je schaduw minimaliseert. Nogmaals: bij 10 graden helling is de orientatie minder belangrijk.
En wat voor omvormer(s) zit hier aan?
Dank beide voor de wijsheden.

Afgaande op jullie adviezen en uitgaande van de hellingshoek van 10 graden, heb ik 2 opties en 2 alternatieven.

1. de middelste rij de andere kant op kantelen
Oriëntatie wordt dan noordoost, zuidwest

2. de 2 dubbele rijen kwartslag draaien en dan in landscape op zuidoost noordwest in dakvorm leggen.

Opties 1 en 2 is dan vergelijkbaar opbrengst begrijp ik. Wellicht optie 1 iets minder gunstig omdat de hoge kant van de middelste rij hoger ligt dan de hoge kant van het voorste enkele paneel en dus kort in de ochtend schaduw zal opleveren

Hooguit dat ook 1 van de opties een pietsie gunstiger ligt omdat het niet 100% NO, ZW, ZO of NW is.

Alternatief

3. 4 panelen in portrait richting zuidwest op het dak, maar dan verder uit elkaar zodat er geen schaduw is. Het 5e paneel voorkant huis met op namiddag schaduw.

Dus eigenlijk gaat het om optie 1 en 2 (.is om het even) vs. Het alternatief.

Is optie 3 een vermoedelijk meer opleverende optie? Of valt dat gelijk af. Neemt uiteraard ook de.ooit mogelijke uitbreiding naar 6 panelen weg

[ Voor 35% gewijzigd door Xboarder op 31-10-2023 20:01 ]

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Xboarder optie 1 en 2 zijn praktisch gelijk qua opbrengst maar 2 heeft andere montage nodig.1 is ook duidelijk minder gedoe dan 3.

• Xboarder
Proton_ schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 17:15:
@Xboarder optie 1 en 2 zijn praktisch gelijk qua opbrengst maar 2 heeft andere montage nodig.1 is ook duidelijk minder gedoe dan 3.
Dank voor jouw, en ook van de anderen, adviezen. Ik ga inderdaad wel naar optie 1 of 2 en zal kijken welke van de 2 een iets gunstigere ligging heeft(Ook al begrijp ik dat het verschil klein is gezien de helling, maar alle beetjes helpen)

• Termy

Termy

Xboarder schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 15:32:
Dank, ik ga eens proberen te berekenen waar het daarmee op uitkomt. Windkappen komen ze inderdaad nog monteren, waren ze niet aan toe gekomen nog.
Dan hoop ik dat je niet aan de kust zit of ze doen het vandaag al :p.

En verder eens met anderen hier: bij plat dak is voorkomen van zelfschaduw en maximaliseren van Wp op het dak veel belangrijker dan oriëntatie.

• Xboarder
Termy schreef op woensdag 1 november 2023 @ 13:18:
[...]

Dan hoop ik dat je niet aan de kust zit of ze doen het vandaag al :p.

En verder eens met anderen hier: bij plat dak is voorkomen van zelfschaduw en maximaliseren van Wp op het dak veel belangrijker dan oriëntatie.
Staat al aardig windje idd hier in omgeving Rotterdam. Heb ze maar ff een reminder gestuurd tezamen met de nieuwe voorgestelde legging van panelen.

• Xboarder
Nog iets handigs waar ik net achterkom:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1N8F_JCJIrJUQuJV0B8aoZPFYMg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cnlPVDkWp333kGsW5XeOaXvG.jpg?f=fotoalbum_large

Regenpijp beugels afgebroken en niet meer vast gemaakt. Maar nog belangrijker, de kabel doorvoer in de gevel, letterlijk onder de overstort geboord. Zal met.een beetje kit verder waterdicht zijn, neem ik aan, maar handig is anders...

• sattertje
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:01
Zwerius schreef op zondag 9 april 2023 @ 17:29:
[...]

Dat apart salderen voor normaal en laag tarief, heeft je energieleverancier zelf bedacht, maar mag volgens de wet niet.

Mijn leverancier (Pure Energie) probeert dat ook. Ik heb ze al twee jaar laten weten, dat als ze zich niet aan de wet houden, dat ik dan naar de ACM en desnoods naar de rechter zou stappen. En dat had ik ook inderdaad gedaan, als het nodig zou zijn.
Moet je eens kijken wat ze dat per jaar oplevert, omdat het gros van hun klanten de afrekening toch niet begrijpt. Schandalig!!

Beide keren hebben ze de jaarafrekening (bij mij per 01-01 van het jaar) vervolgens aangepast.
Scheelt toch ca € 500,-/jaar in mijn geval.
E.e.a. staat op mijn website (waar ik hier overigens geen link voor mag plaatsen).

Ik ben nu maar op 1 tarief overgestapt. Maakt toch niet uit, want ik kom over een jaar toch ongeveer op nul uit.

Maar ik ben wel een beetje klaar met dit soort oplichtingspraktijken.
Ik denk dat ik naar een coöperatie zonder winstoogmerk overstap.

Maar ik moet even wachten tot 1 juli, omdat anders het salderen niet goed uitkomt en de overstap alsnog duur wordt.
Ben wel benieuwd hoe hier nu tegen aan wordt gekeken. Zit zelf bij Greenchoice en die lijken (zoals ik kan zien op mijn jaarrekening, daar wel onderscheid in te maken)

Zijn de energieleveranciers nu wel verplicht om te salderen over het geheel of mogen ze onderscheid maken tussen normaal en dal?
En wanneer kan je het beste overstappen naar enkeltarief als ze onderscheid maken? Wat waarschijnlijk ook ligt aan het bedrag wat je krijgt bij teruglevering.

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-11 21:14
sattertje schreef op donderdag 2 november 2023 @ 11:28:
[...]

Ben wel benieuwd hoe hier nu tegen aan wordt gekeken. Zit zelf bij Greenchoice en die lijken (zoals ik kan zien op mijn jaarrekening, daar wel onderscheid in te maken)

Zijn de energieleveranciers nu wel verplicht om te salderen over het geheel of mogen ze onderscheid maken tussen normaal en dal?
En wanneer kan je het beste overstappen naar enkeltarief als ze onderscheid maken? Wat waarschijnlijk ook ligt aan het bedrag wat je krijgt bij teruglevering.
Ik zit bij GC en dit viel mij ook al op en ben 2 jaar geleden geswitched naar enkel tarief, dat werd natuurlijk afgeraden maar ik kan zelf ook rekenen en heb doorgezet. Scheelde 600 euro.

Moest het toendertijd via whatsapp klanten service regelen, het ging wel redelijk makkelijk.

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:44
Algemene vraag over productie die niet gehaald wordt. Stel je installateur heeft bij aanschaf aangegeven dat het systeem (27x350=9450 WP) een bepaalde hoeveelheid productie zou leveren op jaarbasis. In mijn geval 7,2 mWh. Hij zij hierbij dat hij hiermee aan de voorzichtige kant is gaan zitten. Het is nu begin november en ik zit momenteel op iets van 5,7 mWh. Laten we zeggen dat we het jaar afsluiten met 6 mWh. Dat ligt dan 16% onder zijn "voorspelling". Komt op mij over als fors.

Hoe zien jullie dat? Kan je hier iets mee doen? Iemand ervaring mee?

• onetime
  • Niet online
@Atomius Maak hier eens een eigen topic over? En verplaats je startpost svp.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 18:05
Atomius schreef op donderdag 2 november 2023 @ 15:17:
Algemene vraag over productie die niet gehaald wordt. Stel je installateur heeft bij aanschaf aangegeven dat het systeem (27x350=9450 WP) een bepaalde hoeveelheid productie zou leveren op jaarbasis. In mijn geval 7,2 mWh. Hij zij hierbij dat hij hiermee aan de voorzichtige kant is gaan zitten. Het is nu begin november en ik zit momenteel op iets van 5,7 mWh. Laten we zeggen dat we het jaar afsluiten met 6 mWh. Dat ligt dan 16% onder zijn "voorspelling". Komt op mij over als fors.

:+ beginnen met de juiste grootheden gebruiken.
Of zijn dit de juiste en zo bedoeld O-)

Begint ermee waar hij zijn getallen op heeft gebaseerd.

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:34

Dat is flink onder de norm. Heb je veel schaduw of lig je op noord?

• RonJ

Wat staat er in je aankoopovereenkomst? Is er bijvoorbeeld door de verkopende partij een opbrengstgarantie afgegeven?

All-electric.

• terror538
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-12 12:51
Stomme vraag wellicht; Wat is op dit moment een redelijke prijs per wattpiek voor nieuwe installaties? Ik heb meerdere offertes ontvangen, waarbij 2 (landelijke) bedrijven offertes hebben met een prijs per watpiek van minder dan 1 euro (92 cent en 96 cent).
Te goed om waar te zijn, of realistisch?

too weird to live too rare to die

• BarryH
terror538 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 16:00:
Stomme vraag wellicht; Wat is op dit moment een redelijke prijs per wattpiek voor nieuwe installaties? Ik heb meerdere offertes ontvangen, waarbij 2 (landelijke) bedrijven offertes hebben met een prijs per watpiek van minder dan 1 euro (92 cent en 96 cent).
klopt wel ongeveer. zag 2 maand terug 1,04 eur/wp voor solaredge-14 panelen over 2 dakvlakken.

• terror538
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-12 12:51
BarryH schreef op donderdag 2 november 2023 @ 16:01:
[...]

klopt wel ongeveer. zag 2 maand terug 1,04 eur/wp voor solaredge-14 panelen.
Kijk. Reden dat ik het vraag is dat de prijzen in mijn mailbox flink uit elkaar liggen tot 1,40 per wattpiek ofzo.

too weird to live too rare to die

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:44
@onetime @Simpel360 @jantje112 @RonJ Heb even mijn oude eigen topic geupdate.

[ Voor 18% gewijzigd door Atomius op 02-11-2023 16:14 ]

• Xboarder
Mooie prijs. Ik heb veel in de buurt gekeken en ben zelf op 1,21 per WP uitgekomen, met micro-omvormers. Rest van de offertes werd richting de 1,50. Omgeving rotterdam.

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17:45
klopt zeker , het was al iets gedaald maar nu je moet gaan betalen voor terugleveren word er amper nog wat verkocht. En die bedrijven zijn eerst als paddestoelen uit de grond gesprongen en hebben nu veel volk lopen.

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Heel veel zonnepanelen die te vinden zijn op 't moment zijn bi-facial. Wanneer heeft dit toegevoegde waarde, en heeft het ook negatieve kanten?

Ik wil zonnepanelen op een pannedak plaatsen, maar dan lijkt me dat bi-facial niks toevoegt. Is die aanname correct?

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• JWT
  • Laatst online: 04-12 08:40

JWT

Ze zijn wat sterker maar zwaarder. Qua opbrengst op pannen niet zo veel nee.

• Devedse
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21-12 03:07
Allen, zojuist bezig met het uitzoeken van zonnepanelen. Ik heb op dit moment een offerte opgevraagd als ik mijn hele dak zou vol leggen en ben benieuwd naar jullie mening:

35 Panelen:
Trina Solar Energy, TSM-415DE09R.05 (Vertex S)
Denk dat dat deze zijn: (in de naam staat alleen 415 terwijl op de website 425 staat)
https://static.trinasolar...9R.05_EN_2022_A_print.pdf

Opstelling is dan:
13 panelen oost
14 panelen west
8 panelen zuid

Omvormer:
SE9K
11,35kw | 126% overdimensionering + 35 optimizers S440

Prijs:
14.5k

Dus ongeveer 1 euro per watt piek

Ben benieuwd naar de ervaringen hier met de SolarEdge omvormer, eventueel ervaringen met deze specifieke panelen, en of er andere dingen zijn aan te raden.

• verkeerslicht
  • Niet online
JWT schreef op donderdag 2 november 2023 @ 23:10:
Wat verder zoeken geeft me het volgende inzicht over bi-facial:
  1. Langere fabrieksgarantie a 25-30j (want robuuster?)
  2. Hogere efficiëntie en dus opbrengst (ook als de achterkant niet benut wordt).
  3. Minder snelle opbrengst-degradatie.
  4. Kosten niet heel veel meer dan mono-facial.
Bovenstaande punten gelden "door de bank genomen". Er zijn ook enkele mono-faciale panelen te vinden met vergelijkbare prestaties, maar dan boet je toch vaak in op fabrieksgarantie oid.
Punt 2 en 3 hebben misschien ook te maken met dat het gemiddeld genomen nieuwere generatie panelen zijn.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• dof

dof

verkeerslicht schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 09:11:
[...]

Wat verder zoeken geeft me het volgende inzicht over bi-facial:
  1. Langere fabrieksgarantie a 25-30j (want robuuster?)
  2. Hogere efficiëntie en dus opbrengst (ook als de achterkant niet benut wordt).
  3. Minder snelle opbrengst-degradatie.
  4. Kosten niet heel veel meer dan mono-facial.
Bovenstaande punten gelden "door de bank genomen". Er zijn ook enkele mono-faciale panelen te vinden met vergelijkbare prestaties, maar dan boet je toch vaak in op fabrieksgarantie oid.
Punt 2 en 3 hebben misschien ook te maken met dat het gemiddeld genomen nieuwere generatie panelen zijn.
Heeft iemand al eens -na vele jaren- een fabrieksgarantie geclaimd op PV panelen? Lijkt me interessant om te horen.

Zelf heb ik in 2012, na lange selectie, panelen gekocht (in .de) van fabricaat Suntech, een van de grootste fabrikanten destijds. Dat waren toen de "beste" panelen die ik kon krijgen, en hadden ook 25 jaar garantie!

Die reputatie kon helaas niet voorkomen dat de fabrikant al in 2013 failliet ging, dus weg garantie :( .

Niet getreurd want ze liggen nog steeds op het platdak van (ons vorige) huis, en samen met de Sunny SMA omvormer, en met behulp van eigen gebouwde alu onderstellen (van ~100mtr hoekprofiel), is er ook werkelijk 0% gedoe mee geweest. Dus die liggen er wellicht nog wel 10 jaar :)

Kortom, de life cycle van PV fabrikanten is toch bijna altijd < 25 jr?

• verkeerslicht
  • Niet online
Ben wel benieuwd of er eigenlijk nog iets uit die bi-facial techniek te halen valt op een regulier pannendak, door bijvoorbeeld een witte folie eronder te spannen of zo. Mensen hier die dat soort truccen weleens geprobeerd hebben?

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• verkeerslicht
  • Niet online
dof schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 09:30:
[...]

Heeft iemand al eens -na vele jaren- een fabrieksgarantie geclaimd op PV panelen? Lijkt me interessant om te horen.

Zelf heb ik in 2012, na lange selectie, panelen gekocht (in .de) van fabricaat Suntech, een van de grootste fabrikanten destijds. Dat waren toen de "beste" panelen die ik kon krijgen, en hadden ook 25 jaar garantie!

Die reputatie kon helaas niet voorkomen dat de fabrikant al in 2013 failliet ging, dus weg garantie :( .

Niet getreurd want ze liggen nog steeds op het platdak van (ons vorige) huis, en samen met de Sunny SMA omvormer, en met behulp van eigen gebouwde alu onderstellen (van ~100mtr hoekprofiel), is er ook werkelijk 0% gedoe mee geweest. Dus die liggen er wellicht nog wel 10 jaar :)

Eens hoor. Gezond verstand erbij houden wat dat betreft is zinvol. Tel daarbij op dat een paneel waarschijnlijk over 10j al waardeloos is qua opbrengst t.o.v. de panelen die dan gangbaar zijn.

Aan de andere kant zullen fabrikanten met een reden het ene paneel 15j fabrieksgarantie geven, en het andere paneel 30j. Als "duur fabrieksgarantie" == "kwaliteit", dan kan dat wat mij betreft wel een voorkeur geven.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• dof

dof

verkeerslicht schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 09:37:
[...]

Eens hoor. Gezond verstand erbij houden wat dat betreft is zinvol. Tel daarbij op dat een paneel waarschijnlijk over 10j al waardeloos is qua opbrengst t.o.v. de panelen die dan gangbaar zijn.

Aan de andere kant zullen fabrikanten met een reden het ene paneel 15j fabrieksgarantie geven, en het andere paneel 30j. Als "duur fabrieksgarantie" == "kwaliteit", dan kan dat wat mij betreft wel een voorkeur geven.
Ach, ze waren 250 Wp voor 200 € het stuk. Valt me eigenlijk nog wel mee terugkijkend. :)

Maar inderdaad nu beter te vervangen voor de ~450 Wp voor minder dan 100€. :)

Stukje uit de Rechnung uit 2012
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/axzUyc2nKUyFNSFCSRBnmVgh3c4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/C1l4AwAUKskBID65RUFP432Q.png?f=user_large

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:18
JWT schreef op donderdag 2 november 2023 @ 23:10:
Ik heb hier nu een jaar een set met 14 bifacials van 365WP op dakpannen (+/-35 graden helling op zuidwest) . De eerste 5 maanden hebben er slechts 13 gelegen omdat de (afvoer van de) CV-ketel nog niet weg kon. Omdat ik een vrij MPPT niet aan kon zien heb ik na een half jaar nog 4 Solar Frontiers van 170Wp op mijn dakkapel gelegd (+/-10graden zuidoost). Totaal komt dat op 5.8kWp.

De opbrengst na 1 jaar waarbij niet alles het volledige jaar heeft meegedraaid bedraagt 5.8MWh, ongeveer 1kWh / Wp. Mijn conclusie is dat bifacials op dakpannen tussen 10 en 20 procent boven het stickervermogen kunnen leveren.

Regeren is vooruitschuiven

• onetime
  • Niet online
@dof Haha, mag ik er 5 van je overnemen? Ik heb er 5 nodig van die maat. Niet meer te krijgen...
Er zijn er hier 7 uit de tuin gejat, en het lijkt erop dat ik om het dak netjes gevuld te krijgen moet gaan puzzelen om met die nieuwe maat panelen toch een nette dakvulling te krijgen.

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17:46
Voor wie groot wil beginnen op een plat dak kwam ik dit voor tegen.

1 jaar oud.
https://www.marktplaats.n...dfac1254e7aa85845826d5acd

73 panelen met omvormer en dragers.
Kan je zowel als zuid als oost/west (her)inrichten.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• RudolfR
  • Laatst online: 21:29
@Devedse

Volgens mij maak je hiervoor beter een eigen topic.

• dof

dof

onetime schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 10:42:
@dof Haha, mag ik er 5 van je overnemen? Ik heb er 5 nodig van die maat. Niet meer te krijgen...
Er zijn er hier 7 uit de tuin gejat, en het lijkt erop dat ik om het dak netjes gevuld te krijgen moet gaan puzzelen om met die nieuwe maat panelen toch een nette dakvulling te krijgen.
Haha, dan moet je bij de eigenaar van m'n vorige huis zijn vrees ik. Heb ze niet meegenomen :)

• verkeerslicht
  • Niet online
onetime schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 10:42:
Op Marktplaats is dat maatje volgens mij nog wel te vinden ;)

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• RonJ
Of kijk eens bij kleine zonnepanelen als je nog dat soort maten zoekt.

All-electric.

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:38
T-MOB schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 09:57:
[...]

De opbrengst na 1 jaar waarbij niet alles het volledige jaar heeft meegedraaid bedraagt 5.8MWh, ongeveer 1kWh / Wp. Mijn conclusie is dat bifacials op dakpannen tussen 10 en 20 procent boven het stickervermogen kunnen leveren.
Dat is dus hetzelfde als normale panelen :)
Lijkt me ook logisch want een donker pannendak reflecteert nauwelijks licht (dat er ook bijna niet is met panelen dicht tegen het dak aan).

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:24

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Devedse schreef op donderdag 2 november 2023 @ 23:58:
Allen, zojuist bezig met het uitzoeken van zonnepanelen. Ik heb op dit moment een offerte opgevraagd als ik mijn hele dak zou vol leggen en ben benieuwd naar jullie mening:

35 Panelen:
Trina Solar Energy, TSM-415DE09R.05 (Vertex S)
Bij 36 stuks krijg je vaak een palletkorting (dus even naar kijken of dat hier ook zo is). Desnoods berg je paneel 36 op.

André Huisman (www.new-line.nl)

• moatiej
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:06
moatiej schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 20:16:
Even een crosspost uit het nieuwbouw topic. Gezien het specifiek over zonnepanelen gaat ook even hier de vraag.

***members only***
Als reactie op bovenstaande hebben wij inmiddels contact met de bouwer. Contact met eigen huis gehad en die geven op basis van onze contractstukken aan dat er opgeleverd dient te worden met Micro omvormers.

De bouwer geeft aan dat in de originele opstelling per 4 zonnepanelen 1 Micro omvormer geplaatst zal worden.
Voor zover mijn kennis reikt en wat ik overal online (en hier) lees is dit toch niet mogelijk?

Micro omvormers gaan altijd per zonnepaneel toch? In ons geval 20 panelen, 20 micro’s?

• BarryH
moatiej schreef op zondag 5 november 2023 @ 13:43:
[...]

Als reactie op bovenstaande hebben wij inmiddels contact met de bouwer. Contact met eigen huis gehad en die geven op basis van onze contractstukken aan dat er opgeleverd dient te worden met Micro omvormers.

De bouwer geeft aan dat in de originele opstelling per 4 zonnepanelen 1 Micro omvormer geplaatst zal worden.
Voor zover mijn kennis reikt en wat ik overal online (en hier) lees is dit toch niet mogelijk?

Micro omvormers gaan altijd per zonnepaneel toch? In ons geval 20 panelen, 20 micro’s?
Er zijn ook oplossingen met 1 microomvormer met aansluitingen voor 2 of 4 panelen (APS of hoymiles)
Overigens is, mits er geen extreme schaduw speelt, het verschil met de stringomvormer marginaal en heeft de bouwer met de overige argumenten wel gelijk. Dus ik zou het af laten kopen. Op 20 panelen: stel 20x 100 eur voor de micro omvormers, nu 1 omvormer van eur 700,- (makkelijk te googlen) = waardverschil ca. 1300 eur.

• jadjong
  • Niet online
moatiej schreef op zondag 5 november 2023 @ 13:43:
[...]

Je hebt ze ook met vier aansluitingen, dan heb je fysiek vier doosjes in een enkele behuizing.

• wlmpie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:04
Het grote nadeel van micro-omvormers is dat je bij een defect het dak op moet. Een stringomvormer kun je zelf omwisselen als je een beetje handig bent en ze zijn nog goedkoper ook. Dus ik vind het onbegrijpelijk dat mensen op een schaduwvrij dak kiezen voor micro-omvormers. Alleen als je heel klein behuisd bent en binnen nergens een omvormer kwijt kunt of je hebt ingewikkelde schaduwen op je dak, dan zou ik kiezen voor micro-omvormers. Anders is een stringomvormer handiger en goedkoper.
@moatiej wel op je strepen staan, maar in de onderhandelingen "toegeven" en zeggen dat je tegen een fikse korting de stringomvormer wel wilt accepteren. Voor de bouwer is korting altijd goedkoper dan alles komen ombouwen, maak daar dus gebruik van. Zo'n bouwer heeft ook geen medelijden met jou als je iets wilt veranderen en tegen woeker meerprijzen aanloopt.

• BarryH
Net een gebruikte sma 3.6-AV40 gekocht. Echter de wifi antenne ontbreekt. Hoe heet de connector? Het lijkt me dat ik op aliexpress met de naam van de connector snel een passende antenne moet kunnen vinden

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:04
dof schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 09:30:
Niet alleen fabrikanten, je moet er serieus rekening mee houden dat ook installateurs om gaan vallen:
Zonnepanelen voor een ‘prikkie’, maar niemand wil ze: ‘Alsnog in zeven jaar terugverdiend’

De zonnepanelenbranche ziet het aantal orders met wel 90 procent dalen. Installateurs ontslaan personeel om het hoofd boven water te houden. Prijzen van zonnepanelen dalen ondertussen met tientallen procenten, maar consumenten hebben twijfels over de financiële voordelen. ,,Je verdient een zonnepaneleninstallatie nog steeds in zeven jaar terug.’’

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• citruspers
  • Laatst online: 19-12 19:43
BarryH schreef op maandag 6 november 2023 @ 22:22:
Net een gebruikte sma 3.6-AV40 gekocht. Echter de wifi antenne ontbreekt. Hoe heet de connector? Het lijkt me dat ik op aliexpress met de naam van de connector snel een passende antenne moet kunnen vinden
Ken de omvormer niet, maar wifi antennes zijn meestal SMA of RP-SMA.

I'm a photographer, not a terrorist

• BarryH
citruspers schreef op maandag 6 november 2023 @ 22:32:
[...]

Ken de omvormer niet, maar wifi antennes zijn meestal SMA of RP-SMA.
ok, en hoe kan ik opmeten welke versie het is?
gevonden: dus rp-sma

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xuGF6taiTRJdNiFIUZOcDIr9S4M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nzEvnwRv55BWDvhnur11g5RS.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 43% gewijzigd door BarryH op 06-11-2023 22:53 ]

• dof

dof

hoevenpe schreef op maandag 6 november 2023 @ 22:28:
[...]

Niet alleen fabrikanten, je moet er serieus rekening mee houden dat ook installateurs om gaan vallen:

[...]
Die nog veel sneller...

Bij een kennis is deze zomer door een bedrijf afspraak gemaakt om half oktober pv installatie te doen.
Een week voor die datum kwam de melding dat het bedrijf failliet was 8)7
En dit was notabene een bedrijf geadviseerd door de gemeentelijke dienst.

• BarryH
Jammer hoor, dat de markt zo stil valt. En iedereen zou het toch moeten kunnen uitrekenen....

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:04
BarryH schreef op maandag 6 november 2023 @ 22:58:
Jammer hoor, dat de markt zo stil valt. En iedereen zou het toch moeten kunnen uitrekenen....
Van de Bron terugleverboete
Geen drie jarige contacten
Geen welkomstbonus
Onduidelijkheid afbouw salderingsregeling
Volgende konijn uit de hoge hoed...

Succes met uitrekenen van de businesscase, teveel onzekerheden om meer dan 3-5 jaar in de toekomst te kunnen kijken. Een spaarrekening levert inmiddels ook weer wat op.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• BarryH
hoevenpe schreef op maandag 6 november 2023 @ 23:29:
[...]

Van de Bron terugleverboete
Geen drie jarige contacten
Geen welkomstbonus
Onduidelijkheid afbouw salderingsregeling
Volgende konijn uit de hoge hoed...

Succes met uitrekenen van de businesscase, teveel onzekerheden om meer dan 3-5 jaar in de toekomst te kunnen kijken. Een spaarrekening levert inmiddels ook weer wat op.
Aan 3 jr heb je genoeg om het terug te verdienen en het gaat 20 jr mee
Nb obv laten installeren op een gemiddeld dak

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:12

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik heb recent nog een 3 jaar contract kunnen afsluiten, opwek ca 9000kwh en verbruik 8500kwh, die 10k investering uit 2021 is nog steeds met een paar jaar 'terugverdiend'. (8500x 0,35 = 2975 per jaar + besparing vastrecht etc).

Als de panelen echt nog flink zakken in prijs dan leg ik nog een stapel Enphase bij op Noord :7.

[ Voor 31% gewijzigd door Sport_Life op 07-11-2023 09:22 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

Pagina: 1 ... 85 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=#f5c73d]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic :Y [/bgcolor][/font]
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Topicreeks: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic

- Aanbieden van zonnepanelen en/of toebehoren? categorie: Zonnepanelen en toebehoren