Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Niet echt. Het is al heel wat dat de kabels ieder een eigen mantelbuis hebben die doorloopt tot onder de omvormer.Fugitive2008 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 14:16:
[Afbeelding]
Is het opmerkelijk dat het laatste gedeelte vd kabels niet in afgeschermde buisjes de omvormer ingaan, die binnen op zolder hangt?
De meeste (consumenten) omvormers hebben ook geen voorziening voor mantelbuis tot in de omvormer, maar een externe stekkerverbinding.
[ Voor 10% gewijzigd door dennisfr op 18-10-2023 14:47 ]
Contact opgenomen met de ANWB waar ik mijn inboedel en opstal verzekering heb en gevraagd: "maakt het nog uit dat ik de panelen zelf heb gelegd". "Nee als u zelf heeft gelegd dan zijn ze niet verzekerd en ook niet eventuele schades, alleen als ze door een erkend installateur zijn geplaatst". "Oke, maar kan ik de installatie dan laten keuren". "Nee dat accepteren we niet."
Heel bijzonder - vooral dat laatste m.b.t. keuring. Het betekent dat ik nu dus onverzekerd ben. Iemand die soortgelijke ervaringen heeft? en twee - die een verzekeraar heeft die niet zo strikt in de wedstrijd zit?
[ Voor 3% gewijzigd door jschoorl2 op 18-10-2023 15:08 ]
Nibe warmtepomp f2120 + VVM320, wandverwarming en 7500 kwp zonnepanelen
Wat @dennisfr al zegt, dit is prima voor binnen een woning. Als je twijfels hebt aan je installatie deel gerust meer foto's maar hier is niets op aan te merken.Fugitive2008 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 14:16:
[Afbeelding]
Is het opmerkelijk dat het laatste gedeelte vd kabels niet in afgeschermde buisjes de omvormer ingaan, die binnen op zolder hangt?
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Ik vind dit wel bijzonder, wat nu als je een woning koopt en er liggen al panelen op, hoe wil jij dan aantonen dat ze door een 'erkend installateur' gelegd zijn? En wat is precies een 'erkend installateur' binnen de PV-branche?jschoorl2 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 15:05:
Omdat mijn dak gerenoveerd is en er toch een steiger om het huis stond heb ik zelf opnieuw zonnepanelen gelegd (34 stuks) en een nieuwe omvormer met batterij geplaatst. De elektra is door een erkend installateur gedaan.
Contact opgenomen met de ANWB waar ik mijn inboedel en opstal verzekering heb en gevraagd: "maakt het nog uit dat ik de panelen zelf heb gelegd". "Nee als u zelf heeft gelegd dan zijn ze niet verzekerd en ook niet eventuele schades, alleen als ze door een erkend installateur zijn geplaatst". "Oke, maar kan ik de installatie dan laten keuren". "Nee dat accepteren we niet."
Heel bijzonder - vooral dat laatste m.b.t. keuring. Het betekent dat ik nu dus onverzekerd ben. Iemand die soortgelijke ervaringen heeft? en twee - die een verzekeraar heeft die niet zo strikt in de wedstrijd zit?
Ik zit bij Centraal Beheer en ik kan zo snel niet vinden dat dit niet verzekerd zou zijn.
NB ik zou gewoon even een snel conceptmailtje tikken: 'ik heb zelf panelen gelegd en de elektra laten aansluiten door een installateur (eventueel cert benoemen?) is dit bij jullie verzekerd in jullie opstalverzekering? Zo nee, kan ik dit laten verzekeren na een Scope 12 inspectie? '
En dan gewoon de top vijf verzekeringen uit jouw vergelijker mailen en vragen.
Natuurlijk wel alles gewoon goed doen zodat er ook geen reden is om er naar te vragen.
Mijn definitie van een amateur: iemand die het ècht goed wil doen. (zeker voor zichzelf)
Mijn definitie van een professional: iemand die de tijd niet krijgt om het goed te doen. (en dus alles af raffelt)
Als je het niet kunt, niet aan beginnen. Als je er niet meer uit komt, hulp inschakelen.
edit: als 12jarige destijds de keuken installateur al moeten corrigeren, dan blijf je zelf wel meedenken.
Ik heb nu ook gezien hoe ze nieuwe kozijnen plaatsen, dat kan ik nu zelf ook wel. Behalve het gewicht van het glas.
[ Voor 16% gewijzigd door onetime op 18-10-2023 17:35 ]
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Heb je in de voorwaarden gekeken? Ik heb net in die van mij gekeken en er staat alleen maar DAT ze verzekerd zijn maar verder geen aanvullende eisen ofzo.jschoorl2 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 15:05:
Omdat mijn dak gerenoveerd is en er toch een steiger om het huis stond heb ik zelf opnieuw zonnepanelen gelegd (34 stuks) en een nieuwe omvormer met batterij geplaatst. De elektra is door een erkend installateur gedaan.
Misschien een domme vraag, maar hoe herken je een erkend installateur?jschoorl2 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 15:05:
:strip_exif()/f/image/IUnFxbot8nJjr2JJY26GjlAp.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit vind ik wel bijzonder, zo midden oktober. Volgens PVcalc had het maximale vermogen zo'n 307 watt moeten zijn om 12:30 uur en 287w om 11:30 uur, wanneer het aftoppen begon. De panelen hebben om 11:30 dus 63 watt meer geproduceerd dan de simulatie van PVcalc.
Was gisteren echt zo'n extreem goede dag met een hogere instraling dan normaal? Anders wordt het aftoppen in het voorjaar wel vrij extreem denk ik. Volgens PVcalc kom ik tussen eind maart en half juni boven het maximum van 350watt uit.
Misschien is het een wens van de verzekeraar i.p.v. een eis? Als de klant het niet hard speelt dan levert het meer op. Ik ben geen fan van verzekeren en heb alleen de wettelijk verplichte verzekeringen, dat scheelt ook tijd en gedoeKalentum schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 17:57:
[...]
Heb je in de voorwaarden gekeken? Ik heb net in die van mij gekeken en er staat alleen maar DAT ze verzekerd zijn maar verder geen aanvullende eisen ofzo.
Rustig even aankijken. Vandaag was het vrij koud en winderig, dat scheelt zo 5-15%. Dat in combinatie met die 50% hellinghoek..Sander-B schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 20:32:
Het valt me op dat mijn nieuwe installatie (430wp Jinko panelen op 155 graden (ZZO) / 50 graden helling in combinatie met APS DS3-L micro's) gisteren heeft afgetopt op het maximale vermogen van de omvormer (350 watt):
[Afbeelding]
Dit vind ik wel bijzonder, zo midden oktober. Volgens PVcalc had het maximale vermogen zo'n 307 watt moeten zijn om 12:30 uur en 287w om 11:30 uur, wanneer het aftoppen begon. De panelen hebben om 11:30 dus 63 watt meer geproduceerd dan de simulatie van PVcalc.
Was gisteren echt zo'n extreem goede dag met een hogere instraling dan normaal? Anders wordt het aftoppen in het voorjaar wel vrij extreem denk ik. Volgens PVcalc kom ik tussen eind maart en half juni boven het maximum van 350watt uit.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Moeten de panelen aan bepaalde voorwaarden voldoen?Kalentum schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 17:57:
[...]
Heb je in de voorwaarden gekeken? Ik heb net in die van mij gekeken en er staat alleen maar DAT ze verzekerd zijn maar verder geen aanvullende eisen ofzo.
De volgende voorwaarden gelden om aanspraak te kunnen maken op een vergoeding in geval van schade of diefstal.
De zonnepanelen moeten vastzitten aan je woning met schroeven of zijn verzwaard.
De panelen moeten een keurmerk hebben (bijvoorbeeld Zonnekeur).
De plaatsing moet uitgevoerd worden door een erkend installateur.
Hoe ontstaat brand door zonnepanelen en is dit verzekerd?
Zonnepanelen kunnen soms de oorzaak zijn van een woningbrand. Panelen die in het dak van een woning zijn geïntegreerd, zijn hiervoor gevoeliger dan zonnepanelen die op het dak liggen. Geïntegreerde panelen worden meestal bij nieuwbouwwoningen en flats gebruikt.
De oorzaak van de brand is meestal een montage- of installatiefout. Door een slechte of onjuiste verbinding tussen de zonnepanelen en de omvormer in de woning kan de warmte niet weg en hoopt deze zich op. Door oververhitting kan brand ontstaan. Aangezien de achterkant van panelen voornamelijk uit kunststof bestaan, kan vuur ontstaan dat zich razendsnel kan verspreiden. Om oververhitting te voorkomen is het verstandig een micro-omvormer te gebruiken. Daarnaast moet het dak van brandwerend materiaal zijn.
Ga niet zelf aan de slag met het leggen van zonnepanelen, maar laat dat over aan een erkende installateur. Zo voorkom je problemen bij de afwikkeling van je schade met de verzekering, mocht er toch brand ontstaan.
Staat niet in de voorwaarden wel op de site van de anwb. Wordt het ook niet duidelijker van. Had ook nog gebeld met Univé (overigens dochter anwb, zelfde verhaal). Heb nu de vraag bij een paar andere verzekeraars uit staan.
[ Voor 5% gewijzigd door jschoorl2 op 18-10-2023 23:11 ]
Zal dit ook opgaan waneer je nog een ferrarismeter hebt die terugdraait ipv slimme meter?
Haha, lijkt op het prosumententarief dat we aan het afschaffen zijn in België.AOC schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 14:14:
Las vandaag dit artikel https://www.ad.nl/binnenl...aar-duurder-uit~aa816f48/
Zal dit ook opgaan waneer je nog een ferrarismeter hebt die terugdraait ipv slimme meter?
En prosumententarief was er net onwille van PV eigenaars zonder digitale meter.
Maar waarschijnlijk is het voorlopig pure speculatie...
Sony A7 iv en wat recycled glas
Ook met ferrarismeter heb je de verplichting om je PV installatie aan te melden. Ik neem aan dat de energiemaatschappijen die info gebruiken om vast te stellen of je PV hebt of niet.AOC schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 14:14:
Las vandaag dit artikel https://www.ad.nl/binnenl...aar-duurder-uit~aa816f48/
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Die aanmelding is voor de netbeheerder niet voor de energiemaatschappijen.blb4 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 15:13:
[...]
Ook met ferrarismeter heb je de verplichting om je PV installatie aan te melden. Ik neem aan dat de energiemaatschappijen die info gebruiken om vast te stellen of je PV hebt of niet.
Mijn aanname is dat de maatschappijen daar inzicht in hebben. Maar dat weet ik niet zeker.True schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 15:18:
[...]
Die aanmelding is voor de netbeheerder niet voor de energiemaatschappijen.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Als ik hier de "erkende installateur" z'n gang had laten gaan dan was de boel niet eens geaard en was de meterkast voorzien van een of andere half-vastgedraaide spanningsafhankelijke Chinese bout-alamat. Om nog maar niet te beginnen over details als kabeldiktes, striplengtes, aderhulzen en aandraaimomenten. Ik heb toch iets meer vertrouwen in m'n eigen werk.jschoorl2 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 23:07:
[...]
Moeten de panelen aan bepaalde voorwaarden voldoen?
De volgende voorwaarden gelden om aanspraak te kunnen maken op een vergoeding in geval van schade of diefstal.
De zonnepanelen moeten vastzitten aan je woning met schroeven of zijn verzwaard.
De panelen moeten een keurmerk hebben (bijvoorbeeld Zonnekeur).
Hoe ontstaat brand door zonnepanelen en is dit verzekerd?
Zonnepanelen kunnen soms de oorzaak zijn van een woningbrand. Panelen die in het dak van een woning zijn geïntegreerd, zijn hiervoor gevoeliger dan zonnepanelen die op het dak liggen. Geïntegreerde panelen worden meestal bij nieuwbouwwoningen en flats gebruikt.
De oorzaak van de brand is meestal een montage- of installatiefout. Door een slechte of onjuiste verbinding tussen de zonnepanelen en de omvormer in de woning kan de warmte niet weg en hoopt deze zich op. Door oververhitting kan brand ontstaan. Aangezien de achterkant van panelen voornamelijk uit kunststof bestaan, kan vuur ontstaan dat zich razendsnel kan verspreiden. Om oververhitting te voorkomen is het verstandig een micro-omvormer te gebruiken. Daarnaast moet het dak van brandwerend materiaal zijn.
Ga niet zelf aan de slag met het leggen van zonnepanelen, maar laat dat over aan een erkende installateur. Zo voorkom je problemen bij de afwikkeling van je schade met de verzekering, mocht er toch brand ontstaan.
Staat niet in de voorwaarden wel op de site van de anwb. Wordt het ook niet duidelijker van. Had ook nog gebeld met Univé (overigens dochter anwb, zelfde verhaal). Heb nu de vraag bij een paar andere verzekeraars uit staan.
Zo trof ik vorige week nog een door de "erkende, gecertificeerde professionals" van Coolblue gemolesteerde meterkast aan bij mijn zus, nadat daar via de werkgever een laadpaal was geplaatst. Het uitbreidingskastje was na uitbreiding met een chinese no-name alamat deels vervangen door groen-geel plakband, de fase-aders zaten klem tussen de kast en waren op meerdere plekken beschadigd en last-but-not-least was de aardedraad niet eens vastgezet, die hing letterlijk los tegen de aardrail aan. Echt een goed idee om daar 6 uur per nacht 11kW doorheen te janken. Na het indienen van een klacht blijft het inmiddels al anderhalve week stil.
"Door een slechte of onjuiste verbinding tussen de zonnepanelen en de omvormer in de woning kan de warmte niet weg en hoopt deze zich op. Door oververhitting kan brand ontstaan. Aangezien de achterkant van panelen voornamelijk uit kunststof bestaan, kan vuur ontstaan dat zich razendsnel kan verspreiden. Om oververhitting te voorkomen is het verstandig een micro-omvormer te gebruiken."
Zelden zoveel ongerelateerde onzin gelezen. Maarja, bij de verzekeraars schrijven de techneuten de voorwaarden niet. Puntje bij paaltje zullen ze moeten bewijzen dat je zelf een installatiefout gemaakt hebt, aan jou of je dat risico wilt nemen. Slapende verzekeringshonden wakker maken is iig sowieso niet zo slim, maar dat is nu te laat.
All-electric.
Dat hoeft niet eens. Ze kunnen gewoon op de eindafrekening zien of je teruggeleverd hebt. Tuurlijk kun je (ongeacht je meter type) liegen als je je contract afsluit, maar ik neem aan dat er in de kleine lettertjes heus wel zal staan dat eventuele voordelen komen te vervallen als blijkt dat je toch teruggeleverd hebt.blb4 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 15:23:
[...]
Mijn aanname is dat de maatschappijen daar inzicht in hebben. Maar dat weet ik niet zeker.
@AOC artikel heeft een lekkere clickbait titel, zo klinkt het weer alsof je met zonnepanelen duurder uit zou zijn dan zonder, wat natuurlijk onzin is. Rest van het artikel is helaas niet veel beter...
[ Voor 16% gewijzigd door mcDavid op 19-10-2023 18:57 ]
Met een Ferrarismeter en minder opwek dan verbruik is dat niet eenduidig te zien.mcDavid schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 18:53:
[...]
Dat hoeft niet eens. Ze kunnen gewoon op de eindafrekening zien of je teruggeleverd hebt. Tuurlijk kun je (ongeacht je meter type) liegen als je je contract afsluit, maar ik neem aan dat er in de kleine lettertjes heus wel zal staan dat eventuele voordelen komen te vervallen als blijkt dat je toch teruggeleverd hebt.
@AOC artikel heeft een lekkere clickbait titel, zo klinkt het weer alsof je met zonnepanelen duurder uit zou zijn dan zonder, wat natuurlijk onzin is. Rest van het artikel is helaas niet veel beter...
Eens, inmiddels verzekering opgezegd en overgestapt naar een maatschappij die zonder voorwaarden zonnepanelen verzekerd. En ook eens, als je weet wat je doet - lees de adviezen in dit topic ter harte neemt - dan heb je een veiligere installatie dan dat sommige - erkende - installateurs aanleggen …RonJ schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 16:05:
[...]
Als ik hier de "erkende installateur" z'n gang had laten gaan dan was de boel niet eens geaard en was de meterkast voorzien van een of andere half-vastgedraaide spanningsafhankelijke Chinese bout-alamat. Om nog maar niet te beginnen over details als kabeldiktes, striplengtes, aderhulzen en aandraaimomenten. Ik heb toch iets meer vertrouwen in m'n eigen werk.
offtopic:
Zo trof ik vorige week nog een door de "erkende, gecertificeerde professionals" van Coolblue gemolesteerde meterkast aan bij mijn zus, nadat daar via de werkgever een laadpaal was geplaatst. Het uitbreidingskastje was na uitbreiding met een chinese no-name alamat deels vervangen door groen-geel plakband, de fase-aders zaten klem tussen de kast en waren op meerdere plekken beschadigd en last-but-not-least was de aardedraad niet eens vastgezet, die hing letterlijk los tegen de aardrail aan. Echt een goed idee om daar 6 uur per nacht 11kW doorheen te janken. Na het indienen van een klacht blijft het inmiddels al anderhalve week stil.
"Door een slechte of onjuiste verbinding tussen de zonnepanelen en de omvormer in de woning kan de warmte niet weg en hoopt deze zich op. Door oververhitting kan brand ontstaan. Aangezien de achterkant van panelen voornamelijk uit kunststof bestaan, kan vuur ontstaan dat zich razendsnel kan verspreiden. Om oververhitting te voorkomen is het verstandig een micro-omvormer te gebruiken."
Zelden zoveel ongerelateerde onzin gelezen. Maarja, bij de verzekeraars schrijven de techneuten de voorwaarden niet. Puntje bij paaltje zullen ze moeten bewijzen dat je zelf een installatiefout gemaakt hebt, aan jou of je dat risico wilt nemen. Slapende verzekeringshonden wakker maken is iig sowieso niet zo slim, maar dat is nu te laat.
Wat is een erkend installateur?jschoorl2 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 23:07:
Nee nu even echt nadenken.
InstallQ is een private organisatie, is dat wel of niet een geldige bron. Indien niet gedefinieerd door verzekeraar… welke dan wel.
Dit is gewoon vaagheid troef…
Het aanmeldingsformulier van InstallQ lijkt best wel op aanmelding bij de sportclub. De facto is het beloven dat je de kennis hebt… zo kom ik bij een roeivereniging de gevorderden boot typen niet in…
[ Voor 19% gewijzigd door Ronald op 20-10-2023 06:48 ]
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Dat is precies wat ook in de voorwaarden van mijn woonhuisverzekering staat: zonnenpanelen zelf zijn altijd verzekerd. Zelf monteren is geen probleem, maar schade als gevolg van onjuiste montage is niet of beperkt gedekt. Lijkt me logisch.jschoorl2 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 23:44:
[...]
Eens, inmiddels verzekering opgezegd en overgestapt naar een maatschappij die zonder voorwaarden zonnepanelen verzekerd. En ook eens, als je weet wat je doet - lees de adviezen in dit topic ter harte neemt - dan heb je een veiligere installatie dan dat sommige - erkende - installateurs aanleggen …
Ga het zelf leggen en aansluiten, maar kom er niet aan toe voor volgend voorjaar.
Q: is dit nu verstandig? Of schatten jullie in dat prijzen verder gaan dalen? ('k Vind het nu al goedkoop)
Q: zijn er betere keuzes dan deze types, qua prijs?
Q: zou 0% btw voor pv doorzetten in 2024?
Dak is schuin, maar laag en gemakkelijk. Geen bomen etc. Heb zelf steiger etc.
Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp
De prijzen van panelen zijn in de afgelopen 3-4 maanden gecrasht, ik denk niet dat je nog heel veel daling moet verwachten op korte termijn. En de winter is er bijna, het moment om gekke fratsen op de energiemarkt te verwachten met de huidige geopolitieke situatie. Ik denk dat er eerder opwaarts potentieel is dan neerwaarts.dof schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 11:13:
Aangezien het lijkt dat er volgend jaar geen 0% btw voor pv meer is, zit ik te denken aan in 4Q '23 aanschaffen van uitbreiding van ~12 panelen (bv jinko 435 o.i.d.) en omvormer (Growatt, Huawei o.i.d.).
Ga het zelf leggen en aansluiten, maar kom er niet aan toe voor volgend voorjaar.
Q: is dit nu verstandig? Of schatten jullie in dat prijzen verder gaan dalen? ('k Vind het nu al goedkoop)
Voor 12 panelen heb je ‘t sowieso al niet over hele grote bedragen, een buil zal je iig niet vallen met nu aanschaffen.
Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)
Jazeker, daar was ook al tekort aan dit voorjaar, maar nu ook goed beschikbaar meen ik. Goed punt wel, Thanks!mcDavid schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 11:38:
@dof ik kan de toekomst ook niet voorspellen, maar vergeet het bevestigingsmateriaal niet.
Ja, denk ik ook, maar ik dacht: ik pols hier even.Capt Waffles schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 11:56:
[...]
De prijzen van panelen zijn in de afgelopen 3-4 maanden gecrasht, ik denk niet dat je nog heel veel daling moet verwachten op korte termijn. En de winter is er bijna, het moment om gekke fratsen op de energiemarkt te verwachten met de huidige geopolitieke situatie. Ik denk dat er eerder opwaarts potentieel is dan neerwaarts.
Voor 12 panelen heb je ‘t sowieso al niet over hele grote bedragen, een buil zal je iig niet vallen met nu aanschaffen.
Ik zie jinko's 435Wp rond de 95€ op z'n laagst. Lijkt me een goede prijs, toch?
Wil volgend jaar ook nog aan accu's, maar dan liever met victron, want hybride omvormers zien er imo wat beperkt uit.
Thanks!
Als je echt zeker weet dat er volgend jaar een Victron komt en het budget het al toelaat, zou je ook nu alvast een multiplus/quattro met victron mppt kunnen plaatsen ipv nu geld steken in een AC-omvormer. Voordeel daarvan is dat je DC-DC kan laden wanneer je er volgend jaar een set accu's aanhangt.dof schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 13:48:
[...]
Ja, denk ik ook, maar ik dacht: ik pols hier even.
Ik zie jinko's 435Wp rond de 95€ op z'n laagst. Lijkt me een goede prijs, toch?
Wil volgend jaar ook nog aan accu's, maar dan liever met victron, want hybride omvormers zien er imo wat beperkt uit.
Thanks!
All-electric.
[ Voor 8% gewijzigd door Dre op 20-10-2023 14:40 ]
Ja, victron multiplussen ook al in de aanbieding (3 voor de prijs van 2 😀). Maar dan ga ik zitten dubben om 3 multiplussen te kopen (hier 3 fasen) en dc omvormer en en accu's en en ...RonJ schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 14:28:
[...]
Als je echt zeker weet dat er volgend jaar een Victron komt en het budget het al toelaat, zou je ook nu alvast een multiplus/quattro met victron mppt kunnen plaatsen ipv nu geld steken in een AC-omvormer. Voordeel daarvan is dat je DC-DC kan laden wanneer je er volgend jaar een set accu's aanhangt.
Dan wordt het toch een flinke investering erbij naast de 12 pv panelen . Een eenvoudige 3 fase omvormer kan toch rond de 1k € ? En die is dan wel weer kwijt te raken als ik alles op een rijtje heb voor de victrons. Althans ik probeer het maar een beetje te spreiden
@Dre Het hangt er natuurlijk vanaf hoe je het gaat gebruiken. Als je voornamelijk overdag met je PV een (voldoende grootte) accu ermee gaat laden is DC-DC laden efficiënter dan via een losse AC-omvormer en de DC->AC->AC->DC route. Ga je het merendeel in huis gebruiken en/of exporteren (en is de accu meer een bijzaak) dan is een AC-omvormer weer efficiënter.
All-electric.
Om nog even over victron pv dc omvormer door te gaan... 'k Heb even met de victron SolarEdge mppt tool daarvoor zitten rekenen en daar leek het mij al meteen lastig om daar 12 of meer panelen te gebruiken. Of moet je dan meteen meer SolarEdge SmartSolar omvormers gebruiken? In de meeste setups met victron zie ik ook dat met SolarEdge SmartSolar meestal maar een beperkte setje panelen wordt gebruikt...RonJ schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 14:28:
[...]
Als je echt zeker weet dat er volgend jaar een Victron komt en het budget het al toelaat, zou je ook nu alvast een multiplus/quattro met victron mppt kunnen plaatsen ipv nu geld steken in een AC-omvormer. Voordeel daarvan is dat je DC-DC kan laden wanneer je er volgend jaar een set accu's aanhangt.
Ik snap niet helemaal wat je met de victron solaredge tool bedoelt eerlijk gezegd. Bedoel je de Victron MPPT calculator misschien?dof schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 16:13:
[...]
Om nog even over victron pv dc omvormer door te gaan... 'k Heb even met de victron SolarEdge tool daarvoor zitten rekenen en daar leek het mij al meteen lastig om daar 12 of meer panelen te gebruiken. Of moet je dan meteen meer SolarEdge omvormers gebruiken? In de meeste setups met victron zie ik ook dat met SolarEdge meestal maar een beperkte setje panelen wordt gebruikt...
Bij Victron MPPT's moet je al snel parallel gaan aansluiten met zonnepanelen omdat ze niet al teveel Volts willen hebben. Maar 12x425Wp kan prima.
Zie hier 2 valide combi's:
/f/image/pcbbg8HnEq4ej5Q0FihENt9S.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/JILZcHqqB5EqzfWy1obvTSzo.png?f=fotoalbum_large)
Waar je op moet letten, of je nou een (SE) AC-omvormer gebruikt of een DC MPPT icm een Victron inverter/charger is dat je voldoende laadvermogen hebt om dat vermogen ook daadwerkelijk allemaal naar de accu te kunnen laden. Dat is misschien de reden dat je vaak niet zulke grote PV-setjes ziet. Een Multiplus II 48/3000 bijv. is leuk geprijst, maar kan "maar" 48V*35A=1680Watt naar de accu laden (per fase/multiplus). Dat is bij 12*425=5100Wp precies te doen op 3 fasen met 3 MP inverters, dat beetje verschil gaat wel op aan eigen verbruik en/of verlies of regelt ie wel weg. Dat is ook een ding als je je accu uit het net wil laden op goedkope momenten icm een dynamisch contract. Dan moet je wel voldoende laadvermogen hebben om in die 2-3 goedkope uren de accu ook te kunnen vullen.
As ik even naar mn eigen toekomstige situatie kijk, waar ik straks 3x 1-fase AC/Solaredge-omvormers heb, wil ik (als ik voor Victron kies) de accu/Victron (iig initieel) maar op één fase plaatsen. Dan heb ik namelijk al ruim voldoende opslagcapaciteit voor het sluipverbruik in de nacht (je mag fases gewoon blijven salderen) en ik heb alle essentiële verbruikers waar ik UPS op wil al op die ene fase gezet. Back-up voor de andere 2 fases is niet echt nodig. Wil ik echter de 4000Watt van die ene fase/omvormer volledig naar de accu kunnen wegladen, dan ga je al naar een 48/8000, die echt fors duurder is. Dan scheelt het ineens niet meer zoveel in aanschaf met 3x een 48/3000 (al helemaal met een 3=2 deal). Dan heb ik wel echt full-house UPS, hetzij wat beperkt in vermogen bij een stroomstoring. Ik ben er nog niet helemaal uit wat nou de beste keuze is.
All-electric.
Ja klopt, die bedoelde ik.RonJ schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 16:51:
[...]
Ik snap niet helemaal wat je met de victron solaredge tool bedoelt eerlijk gezegd. Bedoel je de Victron MPPT calculator misschien?
Ah, vandaar. Ik zal teveel aan (standaard) in serie te denken en liep meteen tegen de lage ingangsspanning aan. Ja zoiets kan natuurlijk ook.Bij Victron MPPT's moet je al snel parallel gaan aansluiten met zonnepanelen omdat ze niet al teveel Volts willen hebben. Maar 12x425Wp kan prima.
Zie hier 2 valide combi's:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Duidelijk, 't is wat meer gepuzzel met zoveel mogelijkheden. En inderdaad hier is het nu dynamisch en met Victron's Dynamic ESS wordt het wel interessant.Waar je op moet letten, of je nou een (SE) AC-omvormer gebruikt of een DC MPPT icm een Victron inverter/charger is dat je voldoende laadvermogen hebt om dat vermogen ook daadwerkelijk allemaal naar de accu te kunnen laden. Dat is misschien de reden dat je vaak niet zulke grote PV-setjes ziet. Een Multiplus II 48/3000 bijv. is leuk geprijst, maar kan "maar" 48V*35A=1680Watt naar de accu laden (per fase/multiplus). Dat is bij 12*425=5100Wp precies te doen op 3 fasen met 3 MP inverters, dat beetje verschil gaat wel op aan eigen verbruik en/of verlies of regelt ie wel weg. Dat is ook een ding als je je accu uit het net wil laden op goedkope momenten icm een dynamisch contract. Dan moet je wel voldoende laadvermogen hebben om in die 2-3 goedkope uren de accu ook te kunnen vullen.
Qua configuratie zou het dan waarschijnlijk deels AC en deels DC worden. Moet ik nog eens verder uitzoeken.
Interessant. Zelf probeer ik het qua PV, accu's, omvormers en meterkast indeling wat overzichtelijk te houden, want de mogelijkheden zijn snel omvangrijk,As ik even naar mn eigen toekomstige situatie kijk, waar ik straks 3x 1-fase AC/Solaredge-omvormers heb, wil ik (als ik voor Victron kies) de accu/Victron (iig initieel) maar op één fase plaatsen. Dan heb ik namelijk al ruim voldoende opslagcapaciteit voor het sluipverbruik in de nacht (je mag fases gewoon blijven salderen) en ik heb alle essentiële verbruikers waar ik UPS op wil al op die ene fase gezet. Back-up voor de andere 2 fases is niet echt nodig. Wil ik echter de 4000Watt van die ene fase/omvormer volledig naar de accu kunnen wegladen, dan ga je al naar een 48/8000, die echt fors duurder is. Dan scheelt het ineens niet meer zoveel in aanschaf met 3x een 48/3000 (al helemaal met een 3=2 deal). Dan heb ik wel echt full-house UPS, hetzij wat beperkt in vermogen bij een stroomstoring. Ik ben er nog niet helemaal uit wat nou de beste keuze is.
Aanschaf van PV panelen is dan niet zo variabel, dus die zou ik in 4Q kunnen aanschaffen.
Bedankt voor je info en tips!
In een on-grid woonhuis maakt een lange string met dus hogere spanning meer sense. Ook als je een thuisaccu installeert zou ik alsnog aanraden een gewone "domestic" PV omvormer te gebruiken, evt icm het bijbehorende accusysteem. Of een random ander accusysteem, dat maakt dan ook niet zoveel meer uit.
Direct DC-DC werken is leuk als je echt met lage spanningen zit (zeg max 48V), want dan scheelt het een hoop transformatieverlies. Als je toch al met hoge spanningen werkt heeft het weinig toegevoegde waarde. Voorbeeldje: stringspanning met 10 panelen is ~350V.. Netspanning 230V rms = 325Vp. Dat ligt zo dicht bij elkaar, dat je sowieso al nauwelijks transformatieverliezen hebt. Dat wisselrichten stelt echt weinig voor. Beetje stringomvormer is ook al ~97% efficiënt in zo'n situatie, dus echt veel winnen ga je nooit.
Je kabelverliezen zullen al gauw hoger zijn dan transformatieverliezen, zéker bij een laagspanning installatie.
[ Voor 5% gewijzigd door mcDavid op 21-10-2023 14:16 ]
Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)
Het ligt en het draait.Ronald.42 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 17:54:
Ik had nog 4 panelen over en wat platdak materiaal...
Tja wat doe je dan? Nou een paar balkjes kopen en een plekje creëren.
4 x 430 bifacial komt erop.
Alles ligt nog los, even kijken hoe 1 en ander uitkomt.
Plan is om de boel vast te schroeven op de balken.
Dus kunstof pootjes er onderweg en geen ballast.
Even een leuk knutsel project..
Ben er nog niet helemaal over uit.
Mischien wat verder naar de sloot en een balk meer opleggen en dan de balken wat dichter op elkaar ofzo.....
[Afbeelding]
Nog plek voor eventueel 2 panelen om het helemaal dicht te maken.
Maar ja er liggen nu inmiddels 40 panelen waneer moet je stoppen...
:strip_exif()/f/image/AVCxj8zNQzdYFOtPQD6PTbQI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kaRjKETR0TEqZY4IOmLcob83.jpg?f=fotoalbum_large)
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Tja, wat is genoeg en wat niet, ik heb 14400Wp op een verbruik van ca.7,5-8000kWh heb nog plaats voor 8 panelen maar ik vind het wel goed zo(voorlopig)Ronald.42 schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 15:38:
[...]
Het ligt en het draait.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐
Ik zit nu met dit erbij op 14180 tegen een verbruik van 6500 ongeveer denk ik op uit te komen dit jaar.klump4u schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 16:04:
[...]
Tja, wat is genoeg en wat niet, ik heb 14400Wp op een verbruik van ca.7,5-8000kWh heb nog plaats voor 8 panelen maar ik vind het wel goed zo(voorlopig)
De WAF en onze oudste vinden het wel voldoende zo...
Maar ik vind eigenlijk dat die 2 erbij moeten om het dakje af te maken
Team @Ronald.42Ronald.42 schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 16:15:
[...]
Ik zit nu met dit erbij op 14180 tegen een verbruik van 6500 ongeveer denk ik op uit te komen dit jaar.
De WAF en onze oudste vinden het wel voldoende zo...
Maar ik vind eigenlijk dat die 2 erbij moeten om het dakje af te maken
Als je ook in de winter, met een accu, genoeg hebt voor autonomie. Dus ook voor de warmtepomp en de EV.Ronald.42 schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 15:38:
[...] Het ligt en het draait.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Tja hele salderen of tlv verhaal weerhoud me van dikke investeringen op accu gebied.onetime schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 16:21:
[...]
Als je ook in de winter, met een accu, genoeg hebt voor autonomie. Dus ook voor de warmtepomp en de EV.
Deze panelen had ik voor weinig en de solarstell was ergens over.. soort van. Ik had teveel besteld en dan de frames maar gekort op de arbeidsuren.
Dus ja dan zijn ze al betaald.
Kabel en klein spul had ik ook nog wel liggen er moest alleen even een omvormer en wat hout( van de veiling) bij.
Dus dan is dit wel een leuke optie om ze nog in te zetten.
Tvt is dan ook niet echt een ding.
Maar voor serieuze investeringen in een thuisaccu ik denk dan aan 10 kwh kan ik niet voor mezelf rechtvaardigen met de huidige onduidelijkheid.
Klinkt dus dat je bij 42 moet stoppenRonald.42 schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 15:38:
[...]
Het ligt en het draait.
Mooi projectje!
Als je er nu 40 hebt liggen, moet je er nog twee bij leggen zodat het in overeenstemming is met je gebruikersnaam op Tweakers.Ronald.42 schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 15:38:
[...]
Het ligt en het draait.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Dat is de druppel.timovd schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 19:32:
[...]
Als je er nu 40 hebt liggen, moet je er nog twee bij leggen zodat het in overeenstemming is met je gebruikersnaam op Tweakers.
Ga morgen bestellen
Een accu hoeft voorlopig ook niet. Maar dan kan je ook in de winter, tegen het hoge tarief salderen als salderen tegen economische waarde wordt ingevoerd.Ronald.42 schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 16:32:
[...] Tja hele salderen of tlv verhaal weerhoud me van dikke investeringen op accu gebied.
Deze panelen had ik voor weinig en de solarstell was ergens over.. soort van. Ik had teveel besteld en dan de frames maar gekort op de arbeidsuren.
Dus ja dan zijn ze al betaald.
Kabel en klein spul had ik ook nog wel liggen er moest alleen even een omvormer en wat hout( van de veiling) bij.
Dus dan is dit wel een leuke optie om ze nog in te zetten.
Tvt is dan ook niet echt een ding.
Maar voor serieuze investeringen in een thuisaccu ik denk dan aan 10 kwh kan ik niet voor mezelf rechtvaardigen met de huidige onduidelijkheid.
En ben je alvast zover voorbereid. Natuurlijk ook zoveel mogelijk gebruiken als je opwek hebt.
Zie ook Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?)
Dat stukje eigen opwek verbruiken ligt nu ook wel de focus op.onetime schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 20:04:
[...]
Een accu hoeft voorlopig ook niet. Maar dan kan je ook in de winter, tegen het hoge tarief salderen als salderen tegen economische waarde wordt ingevoerd.
En ben je alvast zover voorbereid. Natuurlijk ook zoveel mogelijk gebruiken als je opwek hebt.
Zie ook Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?)
De wpb mag nu nog aan de slag als hij dat zelf nodig vind.
Dat moet dus even anders, Slechts een kwestie van een klokje instellen. Die opwek is er eigenlijk altijd wel overdag max 360watt dacht ik.
Dan de wp ik ben nu ons huis eigenlijk opnieuw aan het leren kennen.
De vloer is rc10 (al een paar jaar)en een noordoost muur is van 0,2 naar rc6 gegaan dit voorjaar.
Warmteverlies lijkt nu significant anders dan vorig jaar.
Dus overdag wat warmer stoken als de zon er is en dan de nacht doorkomen.
Vandaag hebben we overigens 1,5kwh in de wpb en 3,1kwh in de wp nu staat de houtcv even lekker aan.
Totaal verbruik is 20,8kwh en de opwek was 12,4...
Er is een hoop gewassen en gestreken de oven een poos aan etc.
Wel een dikke verbruik dag eigenlijk...
Mijn vorige huis had ik er 8 liggen ( vanuit de nieuwbouw )
Dit was toen mijn stroom verbruik vs opbrengt zonnepanelen:
Augustus 2022 60 kWh 220 kWh
Juli 2022 74 kWh 231 kWh
Juni 2022 78 kWh 230 kWh
Mei 2022 74 kWh 222 kWh
April 2022 92 kWh 180 kWh
Maart 2022 103 kWh 155 kWh
Februari 2022 114 kWh 53 kWh
Januari 2022 171 kWh 10 kWh
December 2021 178 kWh 10 kWh
November 2021 150 kWh 23 kWh
Oktober 2021 139 kWh 54 kWh
September 2021 71 kWh 142 kWh
Nu woon ik sinds 2 maanden in mijn nieuwe koophuis.
Nog geen zonnepanelen, vraag me ook wel af of het rendabel is.
Mijn stroomkosten zijn nu 0,39 cent kwh bij Essent.
Verbruik zal gemiddeld hetzelfde zijn als in 2021/2022. Enkel als extra stroomverbruikers krijg ik nu ook een airco in de woonkamer/keuken waarmee ik ook kan verwarmen. En heb nu een airfryer die ik regelmatig gebruik. Verder blijft alles hetzelfde. Wasmachine, electrisch koken etc.
Mijn idee is 10 zonnepanelen te gaan leggen.
Heb inmiddels offertes;
Panelen 430 wp. Mijn dak ligt gunstig de hele dag de zon erop, geen schaduwen.
10 panelen Enphase 3 fase: 5.670 euro
10 panelen Solar Edge 3 fase: 5.630 euro
10 panelen Solar Edge 1 fase: 5.020 euro
Is dit wel rendabel met mijn verbruik? Gezien salderen vanaf 2026 langzaam eraf gaat.
[ Voor 3% gewijzigd door Mastergo op 21-10-2023 20:39 ]
Als je geen schaduw heb kies je toch liever een string omvormer.Mastergo schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 20:37:
Ik ben aan het orienteren om zonnepanelen te gaan leggen.
Mijn vorige huis had ik er 8 liggen ( vanuit de nieuwbouw )
Dit was toen mijn stroom verbruik vs opbrengt zonnepanelen:
Augustus 2022 60 kWh 220 kWh
Juli 2022 74 kWh 231 kWh
Juni 2022 78 kWh 230 kWh
Mei 2022 74 kWh 222 kWh
April 2022 92 kWh 180 kWh
Maart 2022 103 kWh 155 kWh
Februari 2022 114 kWh 53 kWh
Januari 2022 171 kWh 10 kWh
December 2021 178 kWh 10 kWh
November 2021 150 kWh 23 kWh
Oktober 2021 139 kWh 54 kWh
September 2021 71 kWh 142 kWh
Nu woon ik sinds 2 maanden in mijn nieuwe koophuis.
Nog geen zonnepanelen, vraag me ook wel af of het rendabel is.
Mijn stroomkosten zijn nu 0,39 cent kwh bij Essent.
Verbruik zal gemiddeld hetzelfde zijn als in 2021/2022. Enkel als extra stroomverbruikers krijg ik nu ook een airco in de woonkamer/keuken waarmee ik ook kan verwarmen. En heb nu een airfryer die ik regelmatig gebruik. Verder blijft alles hetzelfde. Wasmachine, electrisch koken etc.
Mijn idee is 10 zonnepanelen te gaan leggen.
Heb inmiddels offertes;
Panelen 430 wp. Mijn dak ligt gunstig de hele dag de zon erop, geen schaduwen.
10 panelen Enphase 3 fase: 5.670 euro
10 panelen Solar Edge 3 fase: 5.630 euro
10 panelen Solar Edge 1 fase: 5.020 euro
Is dit wel rendabel met mijn verbruik? Gezien salderen vanaf 2026 langzaam eraf gaat.
Als je zelf handig bent kun je die offerte minmaal halveren....
Ik zou even een eigen topic openen als ik jou was.
1/ maximaal aantal panelen leggen, want als je ook met E wil verwarmen heb je veel kWh nodig
2/ gewone stringomvormer of evt. solaredge kan geinstalleerd voor ca. eur 1,05 per wattpiek (het is niet meer zo druk als vorig jaar)
3/ zo snel mogelijk gasverbruik verminderen en warmte met warmtepomp op gaan wekken (die je dan vooralsnog makkelijk kan salderen )
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
@Teijgetje met reacties af te splitsen? Met reacties, zoals deze van mij.
? "Installatie van veel zonnepanelen in een veld" ?
Welke percentages hanteer je voor de verschillende conversiestappen. Ik denk dat je onderschat hoeveel verlies er in Victron apparatuur zit. Dus waar reken jij meeRonJ schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 14:53:
@Dre Het hangt er natuurlijk vanaf hoe je het gaat gebruiken. Als je voornamelijk overdag met je PV een (voldoende grootte) accu ermee gaat laden is DC-DC laden efficiënter dan via een losse AC-omvormer en de DC->AC->AC->DC route. Ga je het merendeel in huis gebruiken en/of exporteren (en is de accu meer een bijzaak) dan is een AC-omvormer weer efficiënter.
Svp een gemiste post rapporteren, ook als ik een post teveel verplaatst heb.
[ Voor 30% gewijzigd door Proton_ op 22-10-2023 19:48 ]
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
cc @dofDre schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 18:32:
[...]
Welke percentages hanteer je voor de verschillende conversiestappen. Ik denk dat je onderschat hoeveel verlies er in Victron apparatuur zit. Dus waar reken jij mee
Er zit met name (relatief) veel verlies in de Multiplus/Quattro omvormers bij AC-DC conversie. Dat was mijn hele punt, dat het allemaal heel erg afhangt van de verhouding tussen direct verbruik en wat er aan energie eerst in- en uit je batterij gaat. Dit verlies heb je in dit geval altijd in de mix zitten, omdat dof een Multiplus II voor z'n batterij wil. Ik kan geen (officiele) efficiency curves vinden bij Victron (noch via google), alleen "maximum efficiency 99%" in de datasheet van de SmartSolar MPPT.
Als je dan de accu direct vanuit DC-DC laadt vanuit de MPPT heb je 1-2% verlies bij het laden (afhankelijk van grootte accu en dikte bekabeling). Bij het ontladen (of direct AC-verbruik vanaf die MPPT) heb je echter de (in)efficiency van je MP2 erbij, die is volgens de datasheet rond de 94%. Ik geef toe, dat is idd lager dan ik dacht. Als je een solaredge omvormer zou nemen, zit je afhankelijk van het model rond de 98,8% efficiency (mits voldoende dikke kabels e.d. je houdt altijd wat variabelen hierin). Ga je dit echter door je accu heen halen dan heb je naast de 1,2% verlies vanaf de solaredge nog eens 2x die 94% te pakken van de MP2. Eerst 6% verlies bij het laden en daarna nog eens een keer 6% bij het ontladen. Oof.
Stel even dat je 20kWh opwekt met je PV en daarvan 50% via de accu opslaat voor later gebruik en de rest meteen zelf verbruikt of teruglevert aan het net. Percentages zijn natuurlijk in werkelijkheid een curve afhankelijk van het load%, dus helemaal precies wordt het nooit, maar eea even ter illustratie omdat je toch ergens mee moet rekenen.
Dan hou je bij een AC-inverter icm een MP2 voor de batterij:
20*0,5*0,988=9,88kWH over op het AC net.
20*0,5*0,988*0,94*0,94=8,729kWh over na het laden- en ontladen van de batterij.
Totaal hou je dan 18,609 kWh over, ofwel 1,39kWh of 6,95% verlies.
Bij een DC-DC set-up met Victron MPPT (ik reken even met 1% verlies, de solaredge datasheet gaat ook uit van een optimale situatie namelijk):
20*0,5*0,99*0,94=9,306 over op je AC-net voor direct verbruik.
20*0,5*0,99*0,94=9,306 over na het laden- en ontladen van de batterij.
Totaal hou je dan 18,612kWh over, ofwel 1,38kWh of 6,94% verlies.
Grappig genoeg scheelt dat echt bijna niets, dus 50% opslag vs 50% naar AC zit precies rond het omslagpunt. Ga je dus méér dan 50% van de PV-opwek (van deze specifieke PV-string/omvormer) eerst opslaan voordat je het verbruikt, is een MPPT die de batterij direct vanaf DC laadt efficiënter. Ga je meer dan de helft meteen gebruiken en/of terugleveren op AC, dan kan je weer beter met een AC-inverter werken.
Dan is dof's suggestie om met een combinatie te werken misschien nog wel het meest optimale. Dan doe je 1 set PV op een Victron MPPT die vooral gebruikt wordt om de batterij te laden (voor later verbruik in de nacht en op donkere dagen). De overige PV-sets/strings doe je dan wel op AC, waar je veel minder verlies hebt en wat qua zowel laad- als opslagcapaciteit meestal toch niet richting accu kan.
NB
Het verlies door de MP2 valt me idd wel erg tegen nu ik het zo doorreken. Dat was dus wel even goed om te doen. Dat maakt de keuze/twijfel voor mij zelf tussen een LFP-accuset icm een MP2 versus een SolarEdge 10kWh HV-Batterij alleen nog maar lastiger. De laatste kan eventueel zo op één van de bestaande SE-omvormers inpluggen (maar heeft dan geen UPS-functie, dan moet je de home-hub omvormer + een back-up interface hebben, maar de nieuwere home hub inverters heb ik nog niet te koop gezien in NL), kan dan ook direct op DC-laden en is dan echt in alle scenario's fors efficiënter.
Dat tikt echt flink door over alle laad- en ontlaadcycli over de levensduur. De Victron is weer veel modulairder/tweakbaarder en volledig batterijmerk onafhankelijk. Deze is ook beter in- en makkelijker in te passen voor UPS-functionaliteit (althans, van Victron weet ik dit zeker. SolarEdge is nogal vaag over de no-break schakeltijden e.d.), want dat is wel echt een belangrijke wens voor mij als er ergens de komende jaren een accu bijkomt.
All-electric.
Heeft iemand een idee waar dit vandaag komt?
In de app kan ik geen instellingen of info terug vinden dat het zou gaan om het eigen verbruik.
[ Voor 11% gewijzigd door Chalk op 23-10-2023 16:12 ]
Leuk dat je het doorgerekend hebt, thanks. Ja het verlies door de MP's lees ik ook in de thuisaccu topics, dat is stevig.RonJ schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 14:42:
[...]
cc @dof
Er zit met name (relatief) veel verlies in de Multiplus/Quattro omvormers bij AC-DC conversie. Dat was mijn hele punt, dat het allemaal heel erg afhangt van de verhouding tussen direct verbruik en wat er aan energie eerst in- en uit je batterij gaat. Dit verlies heb je in dit geval altijd in de mix zitten, omdat dof een Multiplus II voor z'n batterij wil. Ik kan geen (officiele) efficiency curves vinden bij Victron (noch via google), alleen "maximum efficiency 99%" in de datasheet van de SmartSolar MPPT.
Als je dan de accu direct vanuit DC-DC laadt vanuit de MPPT heb je 1-2% verlies bij het laden (afhankelijk van grootte accu en dikte bekabeling). Bij het ontladen (of direct AC-verbruik vanaf die MPPT) heb je echter de (in)efficiency van je MP2 erbij, die is volgens de datasheet rond de 94%. Ik geef toe, dat is idd lager dan ik dacht. Als je een solaredge omvormer zou nemen, zit je afhankelijk van het model rond de 98,8% efficiency (mits voldoende dikke kabels e.d. je houdt altijd wat variabelen hierin). Ga je dit echter door je accu heen halen dan heb je naast de 1,2% verlies vanaf de solaredge nog eens 2x die 94% te pakken van de MP2. Eerst 6% verlies bij het laden en daarna nog eens een keer 6% bij het ontladen. Oof.![]()
Stel even dat je 20kWh opwekt met je PV en daarvan 50% via de accu opslaat voor later gebruik en de rest meteen zelf verbruikt of teruglevert aan het net. Percentages zijn natuurlijk in werkelijkheid een curve afhankelijk van het load%, dus helemaal precies wordt het nooit, maar eea even ter illustratie omdat je toch ergens mee moet rekenen.
Bij een DC-DC set-up met Victron MPPT (ik reken even met 1% verlies, de solaredge datasheet gaat ook uit van een optimale situatie namelijk):
Grappig genoeg scheelt dat echt bijna niets, dus 50% opslag vs 50% naar AC zit precies rond het omslagpunt. Ga je dus méér dan 50% van de PV-opwek (van deze specifieke PV-string/omvormer) eerst opslaan voordat je het verbruikt, is een MPPT die de batterij direct vanaf DC laadt efficiënter. Ga je meer dan de helft meteen gebruiken en/of terugleveren op AC, dan kan je weer beter met een AC-inverter werken.
Dan is dof's suggestie om met een combinatie te werken misschien nog wel het meest optimale. Dan doe je 1 set PV op een Victron MPPT die vooral gebruikt wordt om de batterij te laden (voor later verbruik in de nacht en op donkere dagen). De overige PV-sets/strings doe je dan wel op AC, waar je veel minder verlies hebt en wat qua zowel laad- als opslagcapaciteit meestal toch niet richting accu kan.
NB
Het verlies door de MP2 valt me idd wel erg tegen nu ik het zo doorreken. Dat was dus wel even goed om te doen. Dat maakt de keuze/twijfel voor mij zelf tussen een LFP-accuset icm een MP2 versus een SolarEdge 10kWh HV-Batterij alleen nog maar lastiger. De laatste kan eventueel zo op één van de bestaande SE-omvormers inpluggen (maar heeft dan geen UPS-functie, dan moet je de home-hub omvormer + een back-up interface hebben, maar de nieuwere home hub inverters heb ik nog niet te koop gezien in NL), kan dan ook direct op DC-laden en is dan echt in alle scenario's fors efficiënter.
Dat tikt echt flink door over alle laad- en ontlaadcycli over de levensduur. De Victron is weer veel modulairder/tweakbaarder en volledig batterijmerk onafhankelijk. Deze is ook beter in- en makkelijker in te passen voor UPS-functionaliteit (althans, van Victron weet ik dit zeker. SolarEdge is nogal vaag over de no-break schakeltijden e.d.), want dat is wel echt een belangrijke wens voor mij als er ergens de komende jaren een accu bijkomt.
spoiler:Want als de minister van Energie openlijk in de pers aangeeft dat er een forse toename in stroomstoringen komt in de 2e helft van dit decennium dan kan je je maar beter voorbereiden op zuid-Afrikaanse toestanden en dan het liefst voordat de massa het doet.
En er valt wel wat te pleiten voor beide types omvormers aan een MP zoals je stelt: dus een deel van de PV's op een AC omvormer en een deel op de DC omvormer van Victron. Maar dan heb je wel TWEE PV omvormers nodig en dat is met een b.v. 3 fase AC omvormer en een IMO dure Victron solar DC omvormer wel een flink bedrag. Lastig...
De HV accu's aan Solaredge, of b.v. aan de nieuwe hybride SMA's zijn weliswaar interessant, maar ook weer erg prijzig. En de business case voor PV systemen met accu's met omvormers en ESS systemen is al lastig, dus ik hou het liever wat goedkoop (beetje zoals je met hobbies omgaat).
Bij Victron kun je goed b.v. de Pylontech's (accu's) gebruiken maar met DHZ cases (plus BMS) van b.v. Seplos en losse cellen maak je de 48V batterijen nog goedkoper. Dus dat is ook erg aantrekkelijk.
Lastige keuzes allemaal...
De prijzen zijn wel hard gezakt de laatste maanden. Ik kan de SE 10kWh batterij al vinden voor 5445. Daar komt dan evt. wel een backup interface van 800 bij. Nadeel: Die heeft geen "echte" UPS functionaliteit, maar een schakeltijd van 3 seconden.dof schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 16:24:
[...]
De HV accu's aan Solaredge, of b.v. aan de nieuwe hybride SMA's zijn weliswaar interessant, maar ook weer erg prijzig. En de business case voor PV systemen met accu's met omvormers en ESS systemen is al lastig, dus ik hou het liever wat goedkoop (beetje zoals je met hobbies omgaat).![]()
Bij Victron kun je goed b.v. de Pylontech's (accu's) gebruiken maar met DHZ cases (plus BMS) van b.v. Seplos en losse cellen maak je de 48V batterijen nog goedkoper. Dus dat is ook erg aantrekkelijk.
Lastige keuzes allemaal...
Dat zit niet heel ver af van een victron systeem. Totdat je de capaciteit gaat uitbreiden natuurlijk. Of zelf je accu gaat maken.
All-electric.
Een nuance die vaak vergeten wordt is dat niet zozeer de conversie van AC naar DC of DC naar AC verliezen heeft, maar dat vooral de spanningstransformatie met een factor 8 verliezen oplevert.
Een PV omvormer heeft immers vrij standaard een DC/AC rendement van 98% als je een beetje rond de 320Vdc zit (SE vertekent dat, want de verliezen in de optimizers zijn sterk afhankelijk van... de transformatie die zij moeten doen).
Het rendement van een Victron MPPT zal ook afhankelijk zijn van de accuspanning en PV-spanning, daar is ook niet zomaar een getal op te plakken.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ja, 't gaat ineens hard met goedkopere PV panelen (nog even zonder BTW), Victron MP's met flinke korting en de batterijen en combi's die je laat zien (scherpe prijzen!). Ik heb alleen niet zoveel tijd om het allemaal nu te regelen.RonJ schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 19:28:
[...]
De prijzen zijn wel hard gezakt de laatste maanden. Ik kan de SE 10kWh batterij al vinden voor 5445. Daar komt dan evt. wel een backup interface van 800 bij. Nadeel: Die heeft geen "echte" UPS functionaliteit, maar een schakeltijd van 3 seconden.
Dat zit niet heel ver af van een victron systeem. Totdat je de capaciteit gaat uitbreiden natuurlijk. Of zelf je accu gaat maken.Daar ga ik denk ik niet aan beginnen. Ik wil het ook weer kunnen verkopen of door iemand kunnen laten servicen als ik er een keer niet ben.
Inderdaad, die spanningstransformatie speelt een belangrijke rol bij de verliezen. Dat zal ook de reden zijn waarom de DC PV omvormers van Victron zo'n laag maximum voltage hebben. Je moet al vrij snel PV panelen parallel schakelen om die inverters te kunnen gebruiken.Proton_ schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 20:01:
Een Victron heeft vooral een vrij stevig idle verbruik van (afhankelijk van het type) ~20 watt per fase. Dat vertekent al een beetje op lage vermogens.
Een nuance die vaak vergeten wordt is dat niet zozeer de conversie van AC naar DC of DC naar AC verliezen heeft, maar dat vooral de spanningstransformatie met een factor 8 verliezen oplevert.
Een PV omvormer heeft immers vrij standaard een DC/AC rendement van 98% als je een beetje rond de 320Vdc zit (SE vertekent dat, want de verliezen in de optimizers zijn sterk afhankelijk van... de transformatie die zij moeten doen).
Het rendement van een Victron MPPT zal ook afhankelijk zijn van de accuspanning en PV-spanning, daar is ook niet zomaar een getal op te plakken.
Ben er nog niet uit...
Aan de levertijden ligt het niet als je snel nog een set wil plaatsen.Ronald.42 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 09:12:
[...]
De rest van de dag maar een beetje uit zicht blijven...![]()
[Afbeelding]
Moet je het wel zelf doen uiteraard.
De groene transitie weer een stukje geholpen, en met een leadtime van slechts een paar dagen, mooi!
Idd moet weer een paar watt bij.Capt Waffles schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 10:18:
@Ronald.42 kan je je signature weer gaan aanpassen![]()
De groene transitie weer een stukje geholpen, en met een leadtime van slechts een paar dagen, mooi!
(Username aanpassen gaat gelukkig niet zo makkelijk
Maar even zien wat het weer doet, het is nu wat vies buiten.
Ik moet eerst de omvormers maar even omwisselen.
Dat setje in de tuin hangt op een 1500 die wordt wat klein met 6x430= 2580wp
Maar voor het noord setje heb ik een 2000 hangen en dat haal ik daar never nooit niet.
Dus die ruil ik dan maar even om.
Bron?dof schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 00:12:
[...]
Ja, 't gaat ineens hard met goedkopere PV panelen (nog even zonder BTW),
PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W
Bedoel je goedkoop of BTW?
Goedkoop vind ik als ik simpel google naar 425-435 Wp panelen dat ze dan rond de 90€ per paneel zitten.
BTW 0% is zoals belastingdienst aangeeft vanaf 1-1-23. Hoewel ik het niet direct bij de overheid kan vinden (vast niet goed genoeg gezocht) zie ik diverse bedrijven beweren dat het per 1-1-24 weer 21% zal zijn.
Ik heb dit inmiddels ook al een keer of drie à vier voorbij zien komen op GoT, maar anders dan verkopende sites heb ik nog geen bron gezien.
Het is overigens niet ondenkbaar dat de btw-regel fiscaal/juridisch gezien een tijdelijke regel is waarbij het idee wel is/was om die weer te verlengen.
edit:
Het lijkt wel een echte wetsaanpassing te zijn zie:
- https://wetten.overheid.n...ukIII_Afdeling2_Artikel20
- https://wetten.overheid.n...kIIA_Afdeling2_Artikel17d
- https://wetten.overheid.nl/BWBR0002629/2023-01-01/#BijlageII (A-10 en B-7)
[ Voor 38% gewijzigd door True op 24-10-2023 13:26 ]
Ja, dan hoor ik dit ook graag inclusief bron. Dat verkopers dit op hun website zetten is waarschijnlijk in hun eigen belang om zoveel mogelijk te verkopen dit jaarTrue schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 12:41:
[...]
Ik heb dit inmiddels ook al een keer of drie à vier voorbij zien komen op GoT, maar anders dan verkopende sites heb ik nog geen bron gezien.
Het is overigens niet ondenkbaar dat de btw-regel fiscaal/juridisch gezien een tijdelijke regel is waarbij het idee wel is/was om die weer te verlengen.
edit:
Het lijkt wel een echte wetsaanpassing te zien zie:Dus behalve als de wet weer aangepast zou worden, zou dit gewoon zo blijven. Maar als iemand anders een andere visie heeft hoor ik dit graag
PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W
En nog een wetsvoorstel van Omtzigd om ook andere types zonne energie panelen zoals pvt vanaf 2024 in het 0 tarief te laten vallen.
Maar die is verworpen.
Paneeltjes liggen inmiddels weer met de omgewisselde omvormers en alles draait weer.
Wel vervelend dat die beide growatt omvormers identiek zijn in bouwvorm maar dat er wel een andere netspanning connector aan zit.
Moest ik dat ook nog wisselen.
Opbrengst is wel ruk vandaag🤐
[ Voor 10% gewijzigd door Ronald.42 op 24-10-2023 13:28 ]
Niet alleen de opbrengst, maar dat buiten in je mooi gebouwde prieeltje zitten is ook rukRonald.42 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 13:27:
Ik kan het ook alleen maar vinden bij verkopende partijen.
En nog een wetsvoorstel van Omtzigd om ook andere types zonne energie panelen zoals pvt vanaf 2024 in het 0 tarief te laten vallen.
Maar die is verworpen.
Paneeltjes liggen inmiddels weer met de omgewisselde omvormers en alles draait weer.
Wel vervelend dat die beide growatt omvormers identiek zijn in bouwvorm maar dat er wel een andere netspanning connector aan zit.
Moest ik dat ook nog wisselen.
Opbrengst is wel ruk vandaag🤐
[Afbeelding]
Maar, op naar het voorjaar
Lastig te vinden maar het lijkt er op dat de 21% vanaf 1 januari gaat gelden voor huizen jonger dan 10 jaar. Niet voor oudere. Dat zou wel mooi zijn want dan hoef ik niet een voorraadje aan te leggen.True schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 12:41:
[...]
edit:
Het lijkt wel een echte wetsaanpassing te zijn zie:Dus behalve als de wet weer aangepast zou worden, zou dit gewoon zo blijven. Maar als iemand anders een andere visie heeft hoor ik dit graag
'k Heb de vraag ook maar even gesteld aan de Belastingdienst. Maar of ik via die weg antwoord krijg is even de vraag (OT: wappies en autonomen verstieren normale communicatie
'Lijkt' impliceert een bron, heb je die?dof schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 17:06:
[...]
Lastig te vinden maar het lijkt er op dat de 21% vanaf 1 januari gaat gelden voor huizen jonger dan 10 jaar. Niet voor oudere. Dat zou wel mooi zijn want dan hoef ik niet een voorraadje aan te leggen.
'k Heb de vraag ook maar even gesteld aan de Belastingdienst. Maar of ik via die weg antwoord krijg is even de vraag (OT: wappies en autonomen verstieren normale communicatie).
Het is zo dat men wel 21% belasting betaald over PV-installaties bij een nieuwbouwwoning, dit kan met de KOR nog wel terugkrijgen (als ik het goed heb, voor mij niet relevant dus niet heel diep gezocht).
Wat ik verder nog vind is het volgende via: https://www.rijksoverheid...-andere-officiele-stukken
'Miljoenennota 2024 (PDF, 8,8 MB)'
Geplande evaluaties en onderzoeken naar het BTW nultarief voor 2024.
Tevens zie ik het (als ik het goed interpreteer) een verwacht belastingvoordeel (budgettair belang op transactiebasis in lopende prijzen) van 32 miljoen (t.o.v. 31 miljoen in 2023).
Ik zie op dit moment echt nul reden om aan te nemen dat het btw-nultarief er per 31-12-2023 af zou gaan.
Als dat precies de maat is die je nodig hebt....TorpedoX_88 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 14:50:
Ik ben ook nog op zoek naar 6 goedkope panelen voor op een overkapping (heb nog een omvormer liggen), om in combinatie met een 1-jarig Engie contract met een terugleververgoeding van 0.24 cent (piek) die nog voor de einddatum van 1 juli volgend jaar zoveel mogelijk terug te verdienen. Nu is het een beetje de afweging om ze binnenkort te kopen en te leggen of nog even te wachten tot ze nog iets goedkoper zijn. De meest goedkope die ik tegenkwam in de juiste afmeting (1.13x1.90) zitten rond de 0.17 €/Wp, die doen of kan het (nu of iets later) nog goedkoper denken jullie?
Met 17 cent kom ik voor een 430 paneel op 73 euro per stuk.
Lijkt me een mooi prijsje.
Die ik had zaten op 115 euro per stuk maar dat was glas/glas en ik had al 4 van die liggen dus weinig keus.
Moment. Ik zal even in mijn glazen bol kijkenTorpedoX_88 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 14:50:
Ik ben ook nog op zoek naar 6 goedkope panelen voor op een overkapping (heb nog een omvormer liggen), om in combinatie met een 1-jarig Engie contract met een terugleververgoeding van 0.24 cent (piek) die nog voor de einddatum van 1 juli volgend jaar zoveel mogelijk terug te verdienen. Nu is het een beetje de afweging om ze binnenkort te kopen en te leggen of nog even te wachten tot ze nog iets goedkoper zijn. De meest goedkope die ik tegenkwam in de juiste afmeting (1.13x1.90) zitten rond de 0.17 €/Wp, die doen of kan het (nu of iets later) nog goedkoper denken jullie?
Hoewel de lange termijn trend altijd verder omlaag is verwacht ik niet dat er op korte termijn nog heel veel afgaat. De magazijnen liggen al overvol en het regent overal weer aanbiedingen voor panelen. Ik zie eerder risico's op stijging (bijv. na sterk stijgende gasprijzen ivm onrust MO, of "gewoon" toch weer een keer een hele koude winter) dan op een veel verdere daling.
Bovendien worden de wat incourantere maten op termijn steeds lastiger te verkrijgen (en dan uiteindelijk weer fors duurder). De trend is en blijft naar steeds grotere panelen gaan. Veruit het meeste aanbod zit op 176x113 of 209- tot 226x113 voor de XL panelen. Tot slot moet je ook kijken wat ze in de tijd opleveren. Als jij nu 6 maanden wacht, hebben ze zelfs in de winter waarschijnlijk al meer in stroom opgeleverd dan die paar euro die de paneelprijzen nog verder zouden kunnen gaan dalen.
[ Voor 5% gewijzigd door RonJ op 25-10-2023 16:01 ]
All-electric.
Belsol is een Belgisch bedrijf, waar de btw voor pv op huizen van 10 jaar of ouder jonger in 2024 weer van 6% naar 21% gaat. Voor Nederland zie ik geen plannen om de 0% btw aan te passen, en dat mogen ze wel even zo houden aangezien ik in januari de sleutel van mijn nieuwe huis krijg.dof schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 12:35:
[...]
Bedoel je goedkoop of BTW?
Goedkoop vind ik als ik simpel google naar 425-435 Wp panelen dat ze dan rond de 90€ per paneel zitten.
BTW 0% is zoals belastingdienst aangeeft vanaf 1-1-23. Hoewel ik het niet direct bij de overheid kan vinden (vast niet goed genoeg gezocht) zie ik diverse bedrijven beweren dat het per 1-1-24 weer 21% zal zijn.
[ Voor 0% gewijzigd door pa4jv op 25-10-2023 16:42 . Reden: Thanks KweNi ]
Enkel voor huizen van jonger dan 10 jaar gaat de BTW terug naar 21%, voor oudere woningen blijft deze op 6%.pa4jv schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 15:58:
[...]
Belsol is een Belgisch bedrijf, waar de btw voor pv op huizen van 10 jaar of ouder in 2024 weer van 6% naar 21% gaat. Voor Nederland zie ik geen plannen om de 0% btw aan te passen, en dat mogen ze wel even zo houden aangezien ik in januari de sleutel van mijn nieuwe huis krijg.
Kortom, nog niet 100% duidelijk.Ik
Hallo Belastingdienst, Geldt het 0% BTW tarief ook in 2024? Ik wil graag zonnepanelen in 2024 maar het is me onduidelijk of dat in 2024 ook nog voor 0% BTW kan.
Alvast dank voor een antwoord, Mvg
24h
Belastingdienst
Hallo, ik ga dit even voor je navragen. Zodra ik meer weet, kom ik hierop terug. ^NW
6h
Belastingdienst
Ik heb het even nagevraagd en ik heb een reactie op je vraag. Op dit moment is er nog niets bekend over een nieuwe wet of wetswijzigingen. Mocht je nog aanvullende vragen hebben hierover, kun je contact opnemen met de BelastingTelefoon: 0800 – 0543. Weet je zo voldoende? ^NW
6h
En dat ze alleen de maximale efficiency specificeren en niet de EU-efficiency vind ik niet netjes. Een DC/DC converter buck/boost zal meestal het efficients werken waarbij ingangsspanning en uitgangsspanning gelijk zijn aan elkaar. Niet echt de praktijk lijkt me.RonJ schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 14:42:
[...]
cc @dof
Als je dan de accu direct vanuit DC-DC laadt vanuit de MPPT heb je 1-2% verlies bij het laden (afhankelijk van grootte accu en dikte bekabeling). Bij het ontladen (of direct AC-verbruik vanaf die MPPT) heb je echter de (in)efficiency van je MP2 erbij, die is volgens de datasheet rond de 94%. Ik geef toe, dat is idd lager dan ik dacht. Als je een solaredge omvormer zou nemen, zit je afhankelijk van het model rond de 98,8% efficiency (mits voldoende dikke kabels e.d. je houdt altijd wat variabelen hierin). Ga je dit echter door je accu heen halen dan heb je naast de 1,2% verlies vanaf de solaredge nog eens 2x die 94% te pakken van de MP2. Eerst 6% verlies bij het laden en daarna nog eens een keer 6% bij het ontladen. Oof.![]()
NB
Het meeste verlies heb je echter in de DC/AC converter (HF trafo?) bij Victron. Victron gebruikte vroeger ijzeren 50 Hz trafo's en die waren helemaal inefficiënt. Waar PV-omvormers al jaren trafoloos zijn.
Laad en ontlaad verliezen van je accu komt er ook nog bij.
Bedankt voor jullie reacties!RonJ schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 15:56:
[...]
Moment. Ik zal even in mijn glazen bol kijken![]()
Hoewel de lange termijn trend altijd verder omlaag is verwacht ik niet dat er op korte termijn nog heel veel afgaat. De magazijnen liggen al overvol en het regent overal weer aanbiedingen voor panelen. Ik zie eerder risico's op stijging (bijv. na sterk stijgende gasprijzen ivm onrust MO, of "gewoon" toch weer een keer een hele koude winter) dan op een veel verdere daling.
Bovendien worden de wat incourantere maten op termijn steeds lastiger te verkrijgen (en dan uiteindelijk weer fors duurder). De trend is en blijft naar steeds grotere panelen gaan. Veruit het meeste aanbod zit op 176x113 of 209- tot 226x113 voor de XL panelen. Tot slot moet je ook kijken wat ze in de tijd opleveren. Als jij nu 6 maanden wacht, hebben ze zelfs in de winter waarschijnlijk al meer in stroom opgeleverd dan die paar euro die de paneelprijzen nog verder zouden kunnen gaan dalen.
Dat laatste is precies de afweging die ik nu heb, maar je verhaal is heel duidelijk dus ik ga maar eens achter de panelen die ik gezien heb aan. Die glazen bol van je lijkt in ieder geval aardig te werken
Dit is normaal c.q. de kortste versie van de rij-koppelstukken van solarstell/blubase. Dit is dus in principe normaal. Je wil ze ook niet helemaal strak op elkaar, want een flinke plens water moet er wel tussen kunnen lopen (~7m2 vangt best wat water bij een stortbui), maar ik zou ze zelf wel een stukje durven inkorten. De koppelstukken zitten tussen/binnenin de onderste rail geschoven en worden qua afstand "gelockt" door een lipje in het metaal. Als je die lipjes naar binnen buigt of afslijpt kan je de koppelstukken wat verder in de rail schuiven om de afstand in te korten. Je kan ze dan evt weer borgen met een zelftappertje oid, maar dat gaat in principe nergens heen.TwingyTwingy schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 14:10:
Klein vraagje. De installateur heeft hier van die Solarstell-onderstellen gebruikt in OW-ligging. Ik vind alleen de afstand tussen de panelen best fors. Daardoor is er net niet genoeg ruimte om nog een rij kwijt te kunnen. Het gaat om de spleet in het midden. Is dit normaal of hadden deze dichter op elkaar gekund?
[Afbeelding]
Edit: En kijk uit dat je niet lomp gaat schuiven met de ballast erin op je bitumen, want dan trek je je dakbedekking lek.
[ Voor 5% gewijzigd door RonJ op 26-10-2023 14:23 ]
All-electric.
Dank voor je uitgebreide antwoord. Voorlopig ga ik er dan even niet aankomen want alles zit nog onder de garantie de komende jaren. Maar dan weet ik dat het geïnstalleerd is zoals het hoort. Dank!RonJ schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 14:16:
[...]
Dit is normaal c.q. de kortste versie van de rij-koppelstukken van solarstell/blubase. Dit is dus in principe normaal. Je wil ze ook niet helemaal strak op elkaar, want een flinke plens water moet er wel tussen kunnen lopen (~7m2 vangt best wat water bij een stortbui), maar ik zou ze zelf wel een stukje durven inkorten. De koppelstukken zitten tussen/binnenin de onderste rail geschoven en worden qua afstand "gelockt" door een lipje in het metaal. Als je die lipjes naar binnen buigt of afslijpt kan je de koppelstukken wat verder in de rail schuiven om de afstand in te korten. Je kan ze dan evt weer borgen met een zelftappertje oid, maar dat gaat in principe nergens heen.
Edit: En kijk uit dat je niet lomp gaat schuiven met de ballast erin op je bitumen, want dan trek je je dakbedekking lek.
Als je de palletjes netjes een paar mm naar binnen buigt kan je ze altijd weer terugvouwen zoals het was. Sowieso lijkt me een verbogen palletje op een (optioneel) koppelstuk totaal geen reden voor je installateur om onder je garantie uit te kunnen (en willen). Ik zou er dus gerust een rij bijleggen.TwingyTwingy schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 14:36:
[...]
Dank voor je uitgebreide antwoord. Voorlopig ga ik er dan even niet aankomen want alles zit nog onder de garantie de komende jaren. Maar dan weet ik dat het geïnstalleerd is zoals het hoort. Dank!
De afstand die je ziet lijkt me trouwens vooral bepaald op de minimaal benodigde ruimte voor een voet/schoen, zodat je ertussen nog kan lopen en werken als je halverwege 20-30 rijen panelen op een bedrijfspand een paneel/optimizer/stekker moet vervangen. Dat is voor jouw opstelling met 2 rijen niet zo relevant. Mijn opmerking over het water was bedoeld om aan te geven dat je ze ook niet strak tegen elkaar moet leggen, maar de helft van de afstand oid is prima.
[ Voor 7% gewijzigd door RonJ op 26-10-2023 15:01 ]
All-electric.
Aha, dat maakt het wel wat anders. Deze Tweakert gaat morgen het dak even opRonJ schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 14:56:
[...]
Als je de palletjes netjes een paar mm naar binnen buigt kan je ze altijd weer terugvouwen zoals het was. Sowieso lijkt me een verbogen palletje op een (optioneel) koppelstuk totaal geen reden voor je installateur om onder je garantie uit te kunnen (en willen). Ik zou er dus gerust een rij bijleggen.
De afstand die je ziet lijkt me trouwens vooral bepaald op de minimaal benodigde ruimte voor een voet/schoen, zodat je ertussen nog kan lopen en werken als je halverwege 20-30 rijen panelen op een bedrijfspand een paneel/optimizer/stekker moet vervangen. Dat is voor jouw opstelling met 2 rijen niet zo relevant. Mijn opmerking over het water was bedoeld om aan te geven dat je ze ook niet strak tegen elkaar moet leggen, maar de helft van de afstand oid is prima.
Mijn vader wil zonnepanelen plaatsen op het tuinhuis dat hij bezig is te bouwen. Hij heeft al een bestaande zonnepaneelinstallatie. Hij wil de tweede omvormer in het tuinhuis plaatsen.
Wat hij nog wil weten is wat de diameter moet zijn van de kabel die hij moet leggen tussen het tuinhuisomvormer en het hoofdzekeringskast.
Verder, welke beveiliging moet hij nemen? Heeft hij genoeg met de 3g4? Het is een afstand van ongeveer 40 meter tussen tuinhuisomvormer en hoofdzekeringskast .
Regio is België.
Diameter van de kabel hangt af van wat voor omvormer je op gaat hangen natuurlijk....palladio schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 22:17:
Dag Tweakers,
Mijn vader wil zonnepanelen plaatsen op het tuinhuis dat hij bezig is te bouwen. Hij heeft al een bestaande zonnepaneelinstallatie. Hij wil de tweede omvormer in het tuinhuis plaatsen.
Wat hij nog wil weten is wat de diameter moet zijn van de kabel die hij moet leggen tussen het tuinhuisomvormer en het hoofdzekeringskast.
Verder, welke beveiliging moet hij nemen? Heeft hij genoeg met de 3g4? Het is een afstand van ongeveer 40 meter tussen tuinhuisomvormer en hoofdzekeringskast .
Regio is België.
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Ik vermoed dat hij een 1f omvormer gaat nemen die maximaal 5kW vermogen heeft. Dan is een 3 G4 voldoende, en dan wordt die afgezekerd op maximaal 25A.palladio schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 22:17:
Dag Tweakers,
Regio is België.
Kijk vooral in de installatieinstructies van de omvormer welke zekering je moet plaatsten. Mijn 4kW omvormer deed een 20A zekering klappen, en volgens de voorschriften moest het ook 25A zijn.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Ja dit is zo te zien wel gewoon een Oost/West koppelstuk. Als ik er zo naar kijk vraag ik me vooral af waarom het portret ligt ipv landscape. Had er dan niet misschien ook meer gepast?TwingyTwingy schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 14:10:
Klein vraagje. De installateur heeft hier van die Solarstell-onderstellen gebruikt in OW-ligging. Ik vind alleen de afstand tussen de panelen best fors. Daardoor is er net niet genoeg ruimte om nog een rij kwijt te kunnen. Het gaat om de spleet in het midden. Is dit normaal of hadden deze dichter op elkaar gekund?
[Afbeelding]
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Landscape pastte helaas niet. Het dak is 2,65 breed maar aan de zijkant zit ook nog een aircounit. Met Landscape ligging passte er twee minder. In totaal passen er nu in portrait 14 op (dak is 14 x 2,65) en landscape 12 (aldus de installateur).Termy schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 10:36:
[...]
Ja dit is zo te zien wel gewoon een Oost/West koppelstuk. Als ik er zo naar kijk vraag ik me vooral af waarom het portret ligt ipv landscape. Had er dan niet misschien ook meer gepast?
Ik wil dat de omvormer er dus uiteraard even afhalen zodat het strak wordt (en ze niet om de omvormer heen stucen
In de MK kan ik de groep uitschakelen en er zit een werkschakelaar. Als ik beide om zet, kan ik dan alles losdraaien en de draden los laten hangen? Of zit er dan nog steeds ergens stroom op voordat de beste man (of ik) even geroosterd worden..
[ Voor 4% gewijzigd door ID-College op 27-10-2023 19:36 ]
Op de omvormer zit ook een schakelaar om de PV-DC af te schakelen van de omvormer als het goed is.ID-College schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 19:36:
Ik ben geen elektra expert, snap wel iets maar wil iets checken of het veilig is. Ik heb een growatt 5k omvormer met 2 strings van 9 panelen. Deze hangt in de zolder maar er wordt volgende week gestuct.
Ik wil dat de omvormer er dus uiteraard even afhalen zodat het strak wordt (en ze niet om de omvormer heen stucen). Maar kan ik alles veilig loshalen en de draden laten hangen?
In de MK kan ik de groep uitschakelen en er zit een werkschakelaar. Als ik beide om zet, kan ik dan alles losdraaien en de draden los laten hangen? Of zit er dan nog steeds ergens stroom op voordat de beste man (of ik) even geroosterd worden..
Pas dan kun je de DC stekkers losmaken, nadat de spanning teruggelopen is in de avond/nacht zodat je zeker weet dat er geen vonkoverslag kan zijn die de stekkers beschadigen.
De werkschakelaar en groep/alamat verbreken tweezijdig het AC circuit.
Op de strings blijft DC spanning staan, dus als je die loshaalt en de stucadoor maakt een lus tussen + en - dan krijgt hij de DC spanning van ca 350V voor zijn kiezen.
Zorg dat de + en - apart afgeschermd zijn, bv in plastic.
Dus
- DC uit
-werkschakelaar uit
-alamat/groep meterkast uit
-strings loskoppelen
-strings isoleren
aansluiten in omgekeerde volgorde, kan overdag
[ Voor 15% gewijzigd door Teijgetje op 27-10-2023 20:25 ]
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
String kan wat efficienter zijn qua opbrengst, maar dat komt niet terug. En is iid een stuk goedkoper.
Voor een poosje terug een klusje met panelen op een dakkapel.
Dat was of 3 in landscape of 5 in portrait.
Het zijn er 5 geworden en heeft al een leuk stuk wind en regen overleeft.
Tussen dakkapel en nok zaten nog 3 dakpannen.
Het was een koud dak dus underlayment gelijk onder de dakbedekking.
Ik heb daar platen van 12 bij 12 cm voor gemaakt met een draadeind M16 erop gelast.
Elke plaat zit met 4 rvs schroeven door de bestaande dakbedekking daarna rondom afgekit met bitumenkit en een nieuw stuk dakbedekking er over gestookt.
De beugels op de pannen zijn beugels die aan het dakbeschot worden vast geschroefd daar heb ik verlengstukken voor gemaakt.
Op de foto nog bezig met kabel management.
@moatiej zolang je geen schaduw hebt zou ik niet zo rauwig zijn om een stringomvormer. Maar ja de enige reden die hout snijdt is idd gewoon dat het goedkoper is. Maar goed dan heb je het hooguit over een paar honderd euro. Zelf weten of het de moeite waard is daar moeilijk over te doen.
Dit topic is gesloten.
![]()
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.
[font size=20][bgcolor=#f5c73d]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.
- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Topicreeks: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic
- Aanbieden van zonnepanelen en/of toebehoren? categorie: Zonnepanelen en toebehoren
:strip_exif()/f/image/5wDstLiv3rrM2z398dAGs73U.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/82pJUnbeWsfmKFySlIWPx6RG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zb8zAwJAdyt7eSuewza7Lku6.jpg?f=fotoalbum_large)