Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdew16
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Ik ben me aan het oriënteren op zonnepanelen. Hierbij zou ik graag wat advies/feedback willen omtrent onderstaande situatie.

Foto’s dak:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dVoiXu8jpnqri84zzu8LlKmroVU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/F3GmjuqD3Im6Q6uWrd4gPemc.png?f=user_large

Dakruimte:
Op het dak kunnen sowieso 6 panelen. Gister iemand langs geweest en die zegt er passen er ook 7 op. Zit dan waarschijnlijk enkele centimeters over de erfgrens (lastig te zien met zinken dak en tussenwoning...) Zal even aan mijn buren moeten vragen wat die ervan denken. Panelen liggen verder niet in het zicht maar een burenruzie heb ik geen zin in, dan liever maar 6 panelen.
Breedte dak is ongeveer 451cm. Lengte ongeveer 400cm. Betreft een zinken dak. Hoek van het dak is ongeveer 14 graden.

Schaduw:
Er is een schoorsteen van mij en de buren aanwezig welke schaduw veroorzaakt, zie onderstaande gifs. Hoogte ongeveer een meter. Situatie zomertijd en wintertijd.

Zomer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UkA8BNeG8yWclGvh_wgCWkXODKg=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/ROxvYM5aR6qtyi9MFjfhAlXh.gif?f=fotoalbum_large

Winter:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rq0KJBAcaHAQ4XE_C2uXxfEKSLc=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/jiZuUe2QewHrIBmNPxq21iPW.gif?f=fotoalbum_large

Jaarverbruik:
Ik woon hier nu 10 maanden dus geen volledig jaarverbruik bekend. Maar bij benadering zal dit ongeveer 1800kWh zijn.
Er zijn nu nog geen plannen voor een warmtepomp of iets dergelijks. Mogelijk wel elektrisch koken in de toekomst. Wel wil ik nu alle ruimte benutten omdat nu leggen mij goedkoper lijkt dan over een aantal jaar er panelen bij te leggen.

Elektrische aansluiting:
Betreft een 3fase aansluiting (3x25A). Hier voorzie ik geen problemen in. Ook omdat het een 1fase omvormer zal worden.

Budget/doel:
Doel is besparen op energiekosten. Budget is ongeveer €4000. Dit moet gezien de offertes wel lukken.

Uitvoeren project:
Het plaatsen van de panelen en omvormer besteed ik uit. Aanleggen van de kabel vanaf de meterkast tot aan de toekomstige omvormer kan ik eventueel zelf doen. Zal €100 besparen op de factuur bij de partijen die ik gesproken heb. Toch snel verdient.

Reeds verkregen offertes:
Heb reeds van twee partijen een offerte ontvangen. Ik heb een zinken dak en veel benaderde partijen geven aan dit niet te kunnen/willen doen dus vooralsnog ben ik blij dat ik al vergelijkingsmateriaal heb. Betreft regio Noord-Holland. Partij 2 heeft twee offertes gemaakt. Zijn eigen aanbeveling en een serie systeem op mijn verzoek.

Partij 1
- 6x Jinko Solar 430WP
- 1x Huawai sun2000 2K-TL
- 2580Wp
- 2060 kWh/jaar
- Kosten €3360

Partij 2
- 7x DAS 425WP
- 1x Goodwe 3000-XS
- 2975Wp
- 2473 kWh/jaar
- Kosten €3001

Partij 2.1
- 7x DAS 425WP
- 7x Solaredge S500B
- 1x Solaredge 3000HD
- 2975Wp
- 2747 kWh/jaar
- Kosten €3961

Partij 2.2
- 12x DAS 425WP
- 1x Goodwe 5000-DT 3F
- 2x Tigo optimizer
- 5100Wp
- 4294 kWh/jaar
- Kosten €5072

Is het verstandig om voor solaredge te kiezen? Op lange termijn is dit namelijk voordeliger. Of laat ik me dan maar wat aanpraten door de verkoper.
Mocht ik dingen gemist hebben of er ontbreekt informatie hoor ik dat graag!

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 11:33
Is er een reden dat je de andere kant van je dak niet wil vol leggen? Bijplaatsen later is duur en de prijs van zonnepanelen is momenteel historisch laag. Ik denk dat je voor 12 stuks met stringomvormer rond de 4500 uitkomt en dan haal je altijd meer opbrengst dan met een SolarEdge installatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennisdew16
  • Niet online
Ik heb eerlijk gezegd nooit stilgestaan bij het plaatsen van panelen aan de andere kant van het dak, en de zonnepanelen firma ook niet. Misschien omdat ik dacht aan 2500kWh genoeg te hebben. Die kant ligt wel sneller onder een minder gunstige hoek. Maar als ik jou begrijp kan ik daar beter nog een paar panelen leggenen dan kiezen voor goodwe, dan krijg ik meer waar voor m'n geld dan de solaredge variant?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TwingyTwingy
dennisdew16 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 13:35:
Ik heb eerlijk gezegd nooit stilgestaan bij het plaatsen van panelen aan de andere kant van het dak, en de zonnepanelen firma ook niet. Misschien omdat ik dacht aan 2500kWh genoeg te hebben. Die kant ligt wel sneller onder een minder gunstige hoek. Maar als ik jou begrijp kan ik daar beter nog een paar panelen leggenen dan kiezen voor goodwe, dan krijg ik meer waar voor m'n geld dan de solaredge variant?
Ja daar ben ik van overtuigd. Het voordeel is ook dat je je opwek ook later op de dag nog hebt. Zeker als salderen er ooit van af gaat heb je daar veel voordeel aan. Ik zou de aanbieders ook eens vragen om die kant 'vol' te leggen en dan te kijken wat het je gaat kosten. Ik denk dat je reuze gaat meevallen.

[ Voor 4% gewijzigd door TwingyTwingy op 27-10-2023 13:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenvanderl
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 07-06 10:22
Welke oriëntatie heeft het dakdeel daarop je de panelen wilt plaatsen? Zuid of West?

Panelen die over de erfgrens komen zou ik niet eens voorstellen aan de buren. Dat zou ik op zijn minst ook aan je verzekering voorleggen i.v.m. aansprakelijkheid.

8 x 420Wp Suntech / Oost-West 13gr / 2 x Hoymiles HMS-2000-4T + 20 x 435Wp Hyundai / Oost-West 64gr / 20 x Enphase IQ8MC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdew16
  • Niet online
jeroenvanderl schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 13:50:
Welke oriëntatie heeft het dakdeel daarop je de panelen wilt plaatsen? Zuid of West?

Panelen die over de erfgrens komen zou ik niet eens voorstellen aan de buren. Dat zou ik op zijn minst ook aan je verzekering voorleggen i.v.m. aansprakelijkheid.
Blij dat ik het daarom ook hier vraag, verzekering had ik nog nieteens aan gedacht. Dan ga ik ook nieteens nadenkenk over die 7 panelen. Dan worden het er gewoon 6 en dan dus misschien nog wat aan de andere kant.

Oriëntatie is zoals in bovenstaande foto, waar bovenkant foto het noorden is. Dus originele dakdeel is zuid-west. Eventuel de andere kant wordt dan noord-oost.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08-06 17:54
Met een harde schaduw als dit presteert een stringomvormer waarschijnlijk gelijkwaardig of zelfs beter dan SolarEdge of micro-omvormers. Ga dus lekker voor die Goodwe en idd vraag even de meerprijs voor het 2e dakvlak. Aan materiaal is het nog geen 1000 euro extra, en levert je zo'n 60% extra opbrengst op. Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11

[ Voor 20% gewijzigd door mcDavid op 27-10-2023 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenvanderl
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 07-06 10:22
Met behulp van PVCALC kun je ook de alternatieven bekijken.

7 panelen x 425Wp op Zuid-West met 3kw omvormer:
https://www.thomasberger....=0&temp_coeff2=-0.3&max2=

8 panelen (4 x 425Wp op ZW en 4 x 425Wp op NO) met 2 x Hoymiles HMS-2000-4T
https://www.thomasberger....emp_coeff2=-0.3&max2=2000

Ik noem Hoymiles omdat het een micro-omvormer oplossing is en ik van de Growatt e.d. echt weinig weet.

8 x 420Wp Suntech / Oost-West 13gr / 2 x Hoymiles HMS-2000-4T + 20 x 435Wp Hyundai / Oost-West 64gr / 20 x Enphase IQ8MC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennisdew16
  • Niet online
mcDavid schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 14:55:
Met een harde schaduw als dit presteert een stringomvormer waarschijnlijk gelijkwaardig of zelfs beter dan SolarEdge of micro-omvormers. Ga dus lekker voor die Goodwe en idd vraag even de meerprijs voor het 2e dakvlak. Aan materiaal is het nog geen 1000 euro extra, en levert je zo'n 60% extra opbrengst op. Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11
Oke duidelijk dan ga ik dat sowieso even aanvragen. Daarnaast voor mijn beeld, harde schaduw is een schoorsteen en het tegenovergestelde is bijvoorbeeld schaduw van bomen etc?
Maar ik snap dan niet dat volgens partij 2 zegmaar de opbrengst met goodwe zoveel lager is dan. Of zit er in dat softwarepakket van hun een knop "verdienmodel" wat ze aan kunnen klikken? :P

[ Voor 12% gewijzigd door dennisdew16 op 27-10-2023 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdew16
  • Niet online
jeroenvanderl schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 15:00:
Met behulp van PVCALC kun je ook de alternatieven bekijken.

7 panelen x 425Wp op Zuid-West met 3kw omvormer:
https://www.thomasberger....=0&temp_coeff2=-0.3&max2=

8 panelen (4 x 425Wp op ZW en 4 x 425Wp op NO) met 2 x Hoymiles HMS-2000-4T
https://www.thomasberger....emp_coeff2=-0.3&max2=2000

Ik noem Hoymiles omdat het een micro-omvormer oplossing is en ik van de Growatt e.d. echt weinig weet.
Ah dit is een mooie site om te vergelijken inderdaad! Ga ik even naar kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-06 20:20
Ik denk eigenlijk niet dat je die 900 euro ooit gaat terugvedienen ;) Het is maar de vraag of de solaredge oplossing uberhaupt meer gaat opbrengen. Een optimizer kan geen zon van schaduw maken ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
dennisdew16 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 15:05:
[...]

Oke duidelijk dan ga ik dat sowieso even aanvragen. Daarnaast voor mijn beeld, harde schaduw is een schoorsteen en het tegenovergestelde is bijvoorbeeld schaduw van bomen etc?
Maar ik snap dan niet dat volgens partij 2 zegmaar de opbrengst met goodwe zoveel lager is dan. Of zit er in dat softwarepakket van hun een knop "verdienmodel" wat ze aan kunnen klikken? :P
Vind je dat veel? 11% extra opbrengst voor 31% extra kosten? Economisch maakt het weinig sense. Het NO-dak volleggen (60% extra opbrengst) is dan al gauw een betere investering.

Daarnaast twijfel ik ook ernstig of je dat verschil echt terug zou zien in deze situatie. Die "geschatte opbrengst" mag je echt met een korreltje zout nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdew16
  • Niet online
mcDavid schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 15:18:
[...]

Vind je dat veel? 11% extra opbrengst voor 31% extra kosten? Economisch maakt het weinig sense. Het NO-dak volleggen (60% extra opbrengst) is dan al gauw een betere investering.

Daarnaast twijfel ik ook ernstig of je dat verschil echt terug zou zien in deze situatie. Die "geschatte opbrengst" mag je echt met een korreltje zout nemen.
Oh nee dat veel ging mij meer om zelfde Wp en dan 250kWh minder opbrengst. Daarnaast hoe jij het schetst is het ook niet echt logisch om inderdaad 31% meer te betalen haha. Maar toen het mij verteld werd klonk het met de aangeleverde cijfers logisch dat solaredge op de lange termijn voordeliger was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcDavid
dennisdew16 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 15:27:
[...]

Oh nee dat veel ging mij meer om zelfde Wp en dan 250kWh minder opbrengst. Daarnaast hoe jij het schetst is het ook niet echt logisch om inderdaad 31% meer te betalen haha. Maar toen het mij verteld werd klonk het met de aangeleverde cijfers logisch dat solaredge op de lange termijn voordeliger was.
Ja op de lange termijn maak je met meer opbrengst altijd meer winst, dat is waar. Alleen je terugverdientijd is langer, maar dat hoeft niet perse een issue te zijn.
Groter probleem is dat deze extra opbrengst erg theoretisch is, terwijl meer panelen neerleggen gewoon gegarandeerd meer opbrengst oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@dennisdew16 Als die panelen >110cm breed zijn passen er maar 4. Zij ze minder dan 105cm breed dan passen er 5 bij de breedte die jij opgeeft. Als je een link naar de panelen plaatst kunnen we makkelijk voor je kijken.
Ik zou voor de smallere panelen gaan. Dan passen er 7 plus 8 is 15. Mooie jaaropbrengst.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdew16
  • Niet online
onetime schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 16:44:
@dennisdew16 Als die panelen >110cm breed zijn passen er maar 4. Zij ze minder dan 105cm breed dan passen er 5 bij de breedte die jij opgeeft. Als je een link naar de panelen plaatst kunnen we makkelijk voor je kijken.
Ik zou voor de smallere panelen gaan. Dan passen er 7 plus 8 is 15. Mooie jaaropbrengst.
Panelen zijn 1134mm breed. Komen dan dus nog op 3 plekken klemmen tussen dus tel er zegmaar 30mm bij op. Dan zit je net over de 4,5meter. Het is echt centimeter werk maar het telt wel...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Ben je al gasloos? Heb je al een EV? Bereid je voor op de toekomst. Goedkoopst is dak in één keer vol.
Ik ga zelfs op noord op 450 panelen leggen. 50% jaaropbrengst ipv >100% op zuid op 450.
Een omvormer die kleiner is dan de som van Wp van de panelen kan zeker bij beide dakdelen samen op dezelfde omvormer heel goed. Ik zou de ondergrens op 50% leggen. Kan je mooi binnen een normale 16A groep blijven. Dat topt op de allermooiste momenten wat af, maar je hebt op mindere momenten gewoon volle opbrengst, zo niet een ietsie pietsie meer. Ga voor een 3680W omvormer...
Of dat een 2mppt gewone string omvormer is, het goedkoopst, of SolarEdge, kan allebei.
Maar ik zou een gewone string omvormer nemen, want je andere kant heeft zeker geen optimizers nodig.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
dennisdew16 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 17:07:
[...] Panelen zijn 1134mm breed. Komen dan dus nog op 3 plekken klemmen tussen dus tel er zegmaar 30mm bij op. Dan zit je net over de 4,5meter. Het is echt centimeter werk maar het telt wel...
Andere panelen dus. Van minder dan 110 breed. Met gewone string omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennisdew16
  • Niet online
Heb net de offerte gekregen voor 12 panelen en valt me eigenlijk een beetje tegen wat de meerprijs is. Zal ook even de openingspost bijwerken:

Partij 2.2
- 12x DAS 425WP
- 1x Goodwe 5000-DT 3F
- 2x Tigo optimizer
- 5100Wp
- 4294 kWh/jaar
- Kosten €5072

Zelf vraag ik me af of ik niet zonder die optimizers kan. Verhaal wat ik kreeg is dat door de schoorsteen de onderste drie panelen niet meedoen bij lage zonne stand en zodoende de hele string onderuit halen. Iets van de zwakste schakel. Zelf had ik begrepen dat er tegenwoordig ook bypass diodes inzitten die een deel opvangen. Mogelijk dat er hier iemand is die dit kan verhelderen.
Daarnaast een 4kw ipv 5kw omvormer zou denk ik wel kunnen? Al zal dat niet heel veel geld schelen denk ik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-06 20:15
Hoewel ik zelf erg SolarEdge fan ben zou ik het in deze situatie niet persé adviseren. Voor pure bang-for-buck moet je het sowieso niet nemen imho, dan winnen de niet-chinese omvormers het sommetje toch niet. Zelf geef ik liever wat meer uit aan een westers merk, maar dat moet je helemaal zelf bepalen. Goodwe is zeker geen rommel iig.

Als je voor de oorspronkelijke 6 panelen gaat heb je er met SE (ook met S500B's) 1-2 te weinig om de schaduwen daadwerkelijk helemaal weg te kunnen regelen. Ga je voor een vol dak, wat ik ook zou aanraden als je het budget hebt, dan heb je er eigenlijk weinig aan voor de meerderheid van de panelen die niet rond de schoorsteen liggen en de SE-architectuur niet zo optimaal is bij N/Z opstellingen.

Je zou prima zonder Tigo's kunnen imho, maar dan moet je wel half-cut panelen nemen, waarbij je in feite 6 bypass diodes hebt. Anders werken ze in 3 verticale secties en heb je er net niks aan op basis van de schaduw die je hierboven simuleert. Maar zelfs dan kan een goede string-inverter gewoon om dat hele paneel heenregelen icm de diodes. De Tigo doet in feite hetzelfde, deze kan hooguit een beetje met de V/A verhouding spelen om het kortsluiten van de diodes iets te vertragen (ten kostte van een permanent stukje extra verbruik). Maar een Tigo is geen magisch apparaat wat ineens wel stroom uit een stuk paneel in de schaduw kan toveren.

Een 4 moet voldoende zijn voor 12 panelen, zeker als de helft op het noordoosten ligt. Een 5Kw is imho overkill. Sterker nog, ik vind een 4 al veel voor 2x6 N/Z. Maar het is altijd een goed idee om even een simulatie te maken, dan kan je het zo doorrekenen of een 5kWh uberhaupt wel meer levert, wat ik waag te betwijfelen. Neem bijv. de designer van SMA, die is goed en makkelijk te gebruiken.

Nog even out-of-the-box gedacht: Is die schoorsteen uberhaupt nog wel ergens voor nodig?

[ Voor 13% gewijzigd door RonJ op 27-10-2023 18:03 ]

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@dennisdew16 2 tot 5 Tigo's is te verdedigen. Maar ik kan je geen cijfermatige onderbouwing geven.
Wat ik wel weet is dat een diode een deel van het paneel uitschakelt en een optimizer er het maximum uit probeert te halen. En ook een klein beetje verlies oplevert. Nogmaals, ik heb geen cijfers voor je.

edit: de meer-opbrengst zal voornamelijk in de winter zijn, als je er het meest aan hebt.

[ Voor 12% gewijzigd door onetime op 27-10-2023 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
dennisdew16 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 17:25:
Heb net de offerte gekregen voor 12 panelen en valt me eigenlijk een beetje tegen wat de meerprijs is. Zal ook even de openingspost bijwerken:

Partij 2.2
- 12x DAS 425WP
- 1x Goodwe 5000-DT 3F
- 2x Tigo optimizer
- 5100Wp
- 4294 kWh/jaar
- Kosten €5072

Zelf vraag ik me af of ik niet zonder die optimizers kan. Verhaal wat ik kreeg is dat door de schoorsteen de onderste drie panelen niet meedoen bij lage zonne stand en zodoende de hele string onderuit halen. Iets van de zwakste schakel. Zelf had ik begrepen dat er tegenwoordig ook bypass diodes inzitten die een deel opvangen. Mogelijk dat er hier iemand is die dit kan verhelderen.
Daarnaast een 4kw ipv 5kw omvormer zou denk ik wel kunnen? Al zal dat niet heel veel geld schelen denk ik
Deze offerte klopt niet. Hij rekent je nu ineens een 5K 3-fase omvormer. Dat is nergens voor nodig. Een enkelfase omvormer van 3600w is prima hier. Scheelt een behoorlijk stuk in de kosten en dan zijn de optimizers waarschijnlijk ook niet nodig. Dan zou je (naar mijn mening) rond de 4500 euro uit moeten kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdew16
  • Niet online
RonJ schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 17:55:
Hoewel ik zelf erg SolarEdge fan ben zou ik het in deze situatie niet persé adviseren. Voor pure bang-for-buck moet je het sowieso niet nemen imho, dan winnen de niet-chinese omvormers het sommetje toch niet. Zelf geef ik liever wat meer uit aan een westers merk, maar dat moet je helemaal zelf bepalen. Goodwe is zeker geen rommel iig.

Als je voor de oorspronkelijke 6 panelen gaat heb je er met SE (ook met S500B's) 1-2 te weinig om de schaduwen daadwerkelijk helemaal weg te kunnen regelen. Ga je voor een vol dak, wat ik ook zou aanraden als je het budget hebt, dan heb je er eigenlijk weinig aan voor de meerderheid van de panelen die niet rond de schoorsteen liggen en de SE-architectuur niet zo optimaal is bij N/Z opstellingen.

Je zou prima zonder Tigo's kunnen imho, maar dan moet je wel half-cut panelen nemen, waarbij je in feite 6 bypass diodes hebt. Anders werken ze in 3 verticale secties en heb je er net niks aan op basis van de schaduw die je hierboven simuleert. Maar zelfs dan kan een goede string-inverter gewoon om dat hele paneel heenregelen icm de diodes. De Tigo doet in feite hetzelfde, deze kan hooguit een beetje met de V/A verhouding spelen om het kortsluiten van de diodes iets te vertragen (ten kostte van een permanent stukje extra verbruik). Maar een Tigo is geen magisch apparaat wat ineens wel stroom uit een stuk paneel in de schaduw kan toveren.

Een 4 moet voldoende zijn voor 12 panelen, zeker als de helft op het noordoosten ligt. Een 5Kw is imho overkill. Sterker nog, ik vind een 4 al veel voor 2x6 N/Z. Maar het is altijd een goed idee om even een simulatie te maken, dan kan je het zo doorrekenen of een 5kWh uberhaupt wel meer levert, wat ik waag te betwijfelen. Neem bijv. de designer van SMA, die is goed en makkelijk te gebruiken.

Nog even out-of-the-box gedacht: Is die schoorsteen uberhaupt nog wel ergens voor nodig?
Heb het opgezocht en zie dat er 3 bypass diodes aanwezig zijn, zal dan wel wat jij zegt verticaal zijn. En heb op PVcalc gekeken en 4k of 5k omvormer maakt helemaal geen verschil dus dat ga ik voorleggen aan de installateur.
Voor wat betreft de schoorsteen, daar zitten diverse aan en afvoerbuizen voor CV en mechanische ventilatie dus die kunnen daar niet weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdew16
  • Niet online
TwingyTwingy schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 18:00:
[...]

Deze offerte klopt niet. Hij rekent je nu ineens een 5K 3-fase omvormer. Dat is nergens voor nodig. Een enkelfase omvormer van 3600w is prima hier. Scheelt een behoorlijk stuk in de kosten en dan zijn de optimizers waarschijnlijk ook niet nodig. Dan zou je (naar mijn mening) rond de 4500 euro uit moeten kunnen komen.
Ik denk dat ze aan bepaalde fabrikanten gebonden zijn. Goodwe enkel fase gaat maar tot 3000W en dat is dan wel te weinig voor 12 panelen. Wel ga ik vragen om een 4K variant omdat dat ook voldoende is met mijn opstelling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Beide daken volleggen is het goedkoopste. Stringomvormer met 2 MPPT (GoodWe bijvoorbeeld).

GoodWe heeft enkelfase tot ten minste 5000 Watt weet ik zeker :) 1-fase lijkt me de beste keuze qua prijs/efficiëntie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:28
RonJ schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 17:55:

Je zou prima zonder Tigo's kunnen imho, maar dan moet je wel half-cut panelen nemen, waarbij je in feite 6 bypass diodes hebt. Anders werken ze in 3 verticale secties en heb je er net niks aan op basis van de schaduw die je hierboven simuleert.
Half-cut powerpoint is onbruikbaar in string, want het is een powerpoint met lagere stroom.

Het is of halve paneel halve stroom voor hele string. Of bypass in derden over de volle hoogte ala ouderwets mijn half-cut.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdew16
  • Niet online
Dre schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 19:15:
Beide daken volleggen is het goedkoopste. Stringomvormer met 2 MPPT (GoodWe bijvoorbeeld).

GoodWe heeft enkelfase tot ten minste 5000 Watt weet ik zeker :) 1-fase lijkt me de beste keuze qua prijs/efficiëntie.
Oke dankje voor de tip! Ik zit wel met de netspanning in de wijk. Nu zag ik dat deze van de week al 246V aantikte en dat was geen heel zonnige dag. Als ik al het vermogen enkel fase terug lever en rekening houdend met spanningsverlies van omvormer naar meterkast zou het in de toekomst misschien wel snel richting de 253V kunnen gaan. Is waarschijnlijk prijstechnisch wel efficiënter maar met 3fase kan je het natuurlijk beter verdelen met lagere stroom. Moet ik nog even over nadenken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdew16
  • Niet online
Ronald schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 19:16:
[...]

Half-cut powerpoint is onbruikbaar in string, want het is een powerpoint met lagere stroom.

Het is of halve paneel halve stroom voor hele string. Of bypass in derden over de volle hoogte ala ouderwets mijn half-cut.
Dit gaat mijn paneel kennis te boven maar denk dat het erop neerkomt dat een tigo dan niet verkeerd is in mijn situatie :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
dennisdew16 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 19:04:
[...]

Ik denk dat ze aan bepaalde fabrikanten gebonden zijn. Goodwe enkel fase gaat maar tot 3000W en dat is dan wel te weinig voor 12 panelen. Wel ga ik vragen om een 4K variant omdat dat ook voldoende is met mijn opstelling.
Huh hoe kom je daar bij? Dual-string gaan juist vanáf 3kW. Voor andere merken geldt dat (ongeveer) ook.

Daarnaast betwijfel ik of je (veel) meer dan 3 kW nodig zult hebben. 3600W lijkt me iig goed te verdedigen, kan nog steeds gewoon op de wasmachine groep (wat ongetwijfeld het idee was).

Edit: en wbt die bypass diodes, dat is niet iets van "tegenwoordig", die zaten altijd al op alle panelen. Zijn namelijk ook gewoon een cruciale bescherming tegen oververhitting.

[ Voor 12% gewijzigd door mcDavid op 27-10-2023 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

dennisdew16 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 19:24:
[...]

Oke dankje voor de tip! Ik zit wel met de netspanning in de wijk. Nu zag ik dat deze van de week al 246V aantikte en dat was geen heel zonnige dag. Als ik al het vermogen enkel fase terug lever en rekening houdend met spanningsverlies van omvormer naar meterkast zou het in de toekomst misschien wel snel richting de 253V kunnen gaan. Is waarschijnlijk prijstechnisch wel efficiënter maar met 3fase kan je het natuurlijk beter verdelen met lagere stroom. Moet ik nog even over nadenken....
246V is al erg hoog zonder veel zon. Zijn al je fasen zo hoog op dat moment?

3-fase heeft inderdaad als voordeel dat het de spanning minder verhoogd. Echter als de spanning van een fase te hoog is valt de gehele omvormer uit of gaat terugregelen (de omvormer kan niet asymmetrisch terugleveren). [Edit] Met zo weinig zonnepanelen is 3F niet verstandig.

Was je al bekend met deze netimepdantie test:
Dre in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"

[ Voor 3% gewijzigd door Dre op 27-10-2023 19:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
dennisdew16 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 19:25:
[...]

Dit gaat mijn paneel kennis te boven maar denk dat het erop neerkomt dat een tigo dan niet verkeerd is in mijn situatie :?
Optimizers doen weinig in harde schaduw Ronald in "Mogelijk schaduw enkele panelen, SMA omvormer"

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdew16
  • Niet online
mcDavid schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 19:27:
[...]

Huh hoe kom je daar bij? Dual-string gaan juist vanáf 3kW. Voor andere merken geldt dat (ongeveer) ook.

Daarnaast betwijfel ik of je (veel) meer dan 3 kW nodig zult hebben. 3600W lijkt me iig goed te verdedigen, kan nog steeds gewoon op de wasmachine groep (wat ongetwijfeld het idee was).

Edit: en wbt die bypass diodes, dat is niet iets van "tegenwoordig", die zaten altijd al op alle panelen. Zijn namelijk ook gewoon een cruciale bescherming tegen oververhitting.
Dan heb ik dat verkeerd aangenomen. Zie nu op internet hoe het zit inderdaad met de omvormers!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ronald
Dre schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 19:31:
[...]

3-fase heeft inderdaad als voordeel dat het de spanning minder verhoogd. Echter als 1-fase spanning te hoog is valt de gehele omvormer uit (de omvormer kan niet asymmetrisch terugleveren).

3 fase is absoluut geen optie met 6 panelen per string. Dan is er geen enkele vorm van schaduw beheer, en als bonus opstart problemen in de ochtend omdat het pakket panelen bij Voc al amper aan de start spanning komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennisdew16
  • Niet online
[...]

3-fase heeft inderdaad als voordeel dat het de spanning minder verhoogd. Echter als de spanning van een fase te hoog is valt de gehele omvormer uit of gaat terugregelen (de omvormer kan niet asymmetrisch terugleveren).

Heb maar op een fase een spanningsmeting dus dat weet ik niet. Ga als het komende weken ooit weer mooi zonnig weer is even alle spannigen meten op de drie fasen. Tevens ben ik wel bekend met de impedantietest, alleen heb ik die nog niet uitgevoerd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennisdew16
  • Niet online
Ronald schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 19:34:
[...]

3 fase is absoluut geen optie met 6 panelen per string. Dan is er geen enkele vorm van schaduw beheer, en als bonus opstart problemen in de ochtend omdat het pakket panelen bij Voc al amper aan de start spanning komt.
Ik zie inderdaad dat de startup spanning enkelfase 80V vs 160V bij 3fase is. Dat is nogal een verschil...Dan komt je dus toch uit bij een enkelfase systeem die dus de max van 3600W kan terugleveren als gunstigste lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

[...]

Ik zie dat de kleine 3F GoodWe inderdaad pas vanaf 180V MPPT hebben. De 8 kW variant doet 140V, maar 8 kW is overdreven hier. Schaduwmanagment is inderdaad heel beperkt.

Dus gewoon 1F 5 kW omvormer en dan op de gunstigste fase aansluiten ? :) En dikke en korte AC kabel (zie Dre in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11" ). Kan TS er altijd later nog een 1F omvormer bij hangen om de stroom te verlagen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald
3,6kW zal al riant zijn op een 2x 2600W systeem op 45 graden dak.

Mitigeren met korte en dikke bekabeling is altijd verstandig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Ah, ik zat op 7×420 + 8×420 = 2940 + 3360 = 6300 Wp. 3,6 kW klinkt mij krap, maar ik heb het niet door SunnyDesign gehaald. Als het echt 3,6 kW is dan slaat 3F natuurlijk helemaal nergens op >>> 1F is the way to go :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennisdew16
  • Niet online
Dre schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 19:47:
Ah, ik zat op 7×420 + 8×420 = 2940 + 3360 = 6300 Wp. 3,6 kW klinkt mij krap, maar ik heb het niet door SunnyDesign gehaald. Als het echt 3,6 kW is dan slaat 3F natuurlijk helemaal nergens op >>> 1F is the way to go :)
Het zou max 2x6x425 worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdew16
  • Niet online
Als ik mijn coordinaten ongeveer invul(4.73/52.46) en dak helling van 14 kom ik toch bijna op 4kW uit. Maar ook dat moet 1fase net te doen zijn volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

dennisdew16 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 20:14:
[...]

Als ik mijn coordinaten ongeveer invul(4.73/52.46) en dak helling van 14 kom ik toch bijna op 4kW uit. Maar ook dat moet 1fase net te doen zijn volgens mij.
Ik heb 5080 Wp op een 4200W omvormer op een 16A groep op het zuiden 30° helling. No problemo bij mij. Vaak ben je te bang :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdew16
  • Niet online
Dre schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 20:14:
[...]

Ik heb 5080 Wp op een 4200W omvormer op een 16A groep op het zuiden 30° helling. No problemo bij mij. Vaak ben je te bang :P
Oke dat is helemaal mooi haha. Maar heb jij het ook laten leggen of zelf gedaan? Ben bang dat ik die zonneboer niet zo makkelijk kan overtuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
dennisdew16 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 20:14:
[...]

14? Okay sorry… dacht 45 gelezen te hebben… dan kom je inderdaad hoger uit. Een 3,6 is overigens nog best oké als dat dingen mogelijk maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdew16
  • Niet online
Ronald schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 20:19:
[...]

14? Okay sorry… dacht 45 gelezen te hebben… dan kom je inderdaad hoger uit. Een 3,6 is overigens nog best oké als dat dingen mogelijk maakt.
Ik kan ivm budget natuurlijk ook altijd nog voor minder panelen gaan. Budget is eigenlijk €4000 dus die 12 panelen moet ik nog even goed over nadenken...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
dennisdew16 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 20:49:
[...]

Ik kan ivm budget natuurlijk ook altijd nog voor minder panelen gaan. Budget is eigenlijk €4000 dus die 12 panelen moet ik nog even goed over nadenken...
Onderkant van recente offertes die op het forum gekomen zijn lijken €4500 voor een set van 12 als realistisch aan te wijzen.

Je kunt ook even kijken bij Solar bouwmarkt/outlet … webshops met bemiddeling voor installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdew16
  • Niet online
[...]

Zou je misschien uit kunnen leggen waarom er met 6 panelen geen schaduwbeheer mogelijk is? Ik probeer ook een beetje de technische achtergrond te begrijpen tijdens dit project :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Vmpp bereik van de omvormer.

Paneel delen bypass gaat door verlaging string spanning. Maar dat kan de omvormer niet onder minimum Vmpp.

Enkelfase omvormers doen dat terug tot 50-100V
3-fase 150-200V.

6 panelen doen tegenwoordig maar 180Vmpp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdew16
  • Niet online
@Ronald Als we dan toch bezig zijn. Ik zie in het datablad van een paneel "bedrijfsstroom paneel (imp/A)" staan. Dit moet neem ik aan onder de max input current mppt van een inverter blijven?

Daarnaast als ik kijk bij de GW3000-XS zie ik nergens het max ingangsvermogen staan. Staat wel op de site 130% input overdimensionering dus dat zou dan 3900W zijn. Reken je hier echter totaal Wp of echt W. Want je haalt natuurlijk nooit je volledige Wp als reëel vermogen.

[ Voor 43% gewijzigd door dennisdew16 op 28-10-2023 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Belangrijker is dat Isc binnen de grens van de omvormer blijft, dat is een veiligheids ding.

De XS is toch ongeschikt voor 2 daken :-)

DN-S G3 kan zo uit hoofd 16A hebben. En dat is een prima omvormer voor jouw dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdew16
  • Niet online
Ronald schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 17:23:
Belangrijker is dat Isc binnen de grens van de omvormer blijft, dat is een veiligheids ding.

De XS is toch ongeschikt voor 2 daken :-)

DN-S G3 kan zo uit hoofd 16A hebben. En dat is een prima omvormer voor jouw dak.
Oke duidelijk! En hoe kan ik zien dat een omvormer ongeschikt is voor twee daken? Dacht dat ik het eindelijk wel begon te snappen haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
1 MPPT per dak. XS heeft er 1, D-NS (en meeste vanaf 3kW) hebben er 2,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdew16
  • Niet online
Ronald schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 17:34:
Ah dus toch. Al zit ik ook te kijken naar totaal 9 panelen verdeeld over 2 dakdelen, is dat wel mogelijk op 1 mppt? Of is het gebruikelijk 1 mppt per dakdeel? Heb er even over nagedacht en wil het liefst wel rond de €4000 blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwingyTwingy
Uiteindelijk kan niemand in je portemonnee kijken, maar ik denk dat je voor 4500 euro met 2 dakvlakken en zo'n 12 panelen een veel betere deal hebt dan één dakvlak voor 3100 euro. Op korte termijn kost het je meer, maar op lange termijn pak je forse winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdew16
  • Niet online
TwingyTwingy schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 18:09:
Uiteindelijk kan niemand in je portemonnee kijken, maar ik denk dat je voor 4500 euro met 2 dakvlakken en zo'n 12 panelen een veel betere deal hebt dan één dakvlak voor 3100 euro. Op korte termijn kost het je meer, maar op lange termijn pak je forse winst.
Dat ben ik met je eens. Meer is natuurlijk altijd beter op de lange termijn. Maar ik probeer een compromis te vinden tussen prijs en aantal panelen. Heb niet zo veel vrij te besteden dat ik zo het dak vol kan leggen. Al is langer wachten met het leggen van panelen ook niet slim denk ik. Vandaar dat ik ook benieuwd was of 9 panelen op een string ook kan met verschillende oriëntatie van de panelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald
@dennisdew16 https://www.warmtefonds.nl/particulieren - Rentevrij lenen is effectief een negatieve kostenpost (inflatie)

Ook geheel vrij om meer af te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chickendorp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
[...]

3-fase heeft inderdaad als voordeel dat het de spanning minder verhoogd. Echter als de spanning van een fase te hoog is valt de gehele omvormer uit of gaat terugregelen (de omvormer kan niet asymmetrisch terugleveren).
Klopt dit wat Dre schrijft? Dat als 1 fase boven de 253V komt alles stopt?
Want dan zou je toch niemand een 3 fase aanraden maar eerder 2x een 1-fase?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:33
Ronald schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 19:28:
@dennisdew16 https://www.warmtefonds.nl/particulieren - Rentevrij lenen is effectief een negatieve kostenpost (inflatie)

Ook geheel vrij om meer af te lossen.
Ik zie daar een rente van meer dan 4% staan, is die 0% nog altijd het geval? Of enkel lokaal als de gemeente of provincie mee betaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:33
Chickendorp schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 10:08:
[...]

Klopt dit wat Dre schrijft? Dat als 1 fase boven de 253V komt alles stopt?
Want dan zou je toch niemand een 3 fase aanraden maar eerder 2x een 1-fase?
Ja dat klopt, die problemen met te hoge spanningen zijn lokale uitdagingen, lang niet iedereen heeft daar last van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@Oilman je mag wel even 1 klikje doen hoor: https://www.warmtefonds.n...ren/actuele-rentetarieven

voor €2.500 en €15.000 staat er 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdew16
  • Niet online
Ronald schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 17:34:
Om hier nog even op terug te komen. Kan ik ook alle 12 panelen als 1 string aansluiten op de 3 fase omvormer of is dat geen optie?😅 Zit nu namelijk weer met het verhaal van hoge netspanning en dan 1fase terugleveren, tot wanneer dat goed gaat in de zomer zegmaar...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
2 oriëntaties in 1 string geeft zeer grote niet te simuleren verliezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
De enige 3 fase oplossing die het kan is ernstig kostbaar: De SolarEdge SE#K-RWB voor korte strings. Met 2x6 s500b optimizers lukt het met de hakken over de sloot.

Dan ben je serieus beter af met 2 stuks GoodWe XS zodat je over 2 fasen verdeeld levert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdew16
  • Niet online
Ronald schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 21:56:
De enige 3 fase oplossing die het kan is ernstig kostbaar: De SolarEdge SE#K-RWB voor korte strings. Met 2x6 s500b optimizers lukt het met de hakken over de sloot.

Dan ben je serieus beter af met 2 stuks GoodWe XS zodat je over 2 fasen verdeeld levert.
Oke dat is dan nog even de gok die ik moet nemen. Een of twee omvormers...Vind ik een lastige keuze eerlijk gezegd. Het liefst doe ik bijvoorbeeld dan de 4200dns als enkel fase omvormer maar het zou zonde zijn als die er in de zomer mee stopt.

[ Voor 16% gewijzigd door dennisdew16 op 01-11-2023 04:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11:28
Valt mee, hij stopt enkel als er veel panelen tegelijk aan staan in de straat... Op dat moment is de stroomprijs negatief.

Nu met het huidige salderen is dat erg jammer, maar straks als salderen weg valt juist goed. Op die momenten wanneer je moet betalen om stroom op net te zetten wek je niet op.

Dat is ook waarom je 2 dakvlakken wilt, dit spreid de opbrengst over de dag uit, zodat je hoge kans hebt dat je het zelf verbruikt.

Zou je bijvoorbeeld iemand zijn die om 6u van huis gaat, en pas om 17u thuis komt, en nooit overdag wasmachine etc aan, dan kan je wel beter 1 dakvlak doen. (En dan met name zuidwest).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
De stroomprijs is alleen negatief voor een klein deel van de elektriciteit handel. Het meeste staat op termijncontract.
Alleen consumenten die voor dynamische prijzen kiezen merken de prijzen op de onbalans markt..

GoodWe's doen als het goed is High-voltage-ride-through in plaats van uitvallen.

Vertrouwen op uitvallen om met negatieve prijzen van een dynamisch contract om te gaan is absoluut niet de juiste weg... Daar moet je bewust op gaan regelen, dat kost geld, en dat moet je meewegen als je dynamisch kiest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdew16
  • Niet online
99ruud99 schreef op woensdag 1 november 2023 @ 06:22:
Valt mee, hij stopt enkel als er veel panelen tegelijk aan staan in de straat... Op dat moment is de stroomprijs negatief.

Nu met het huidige salderen is dat erg jammer, maar straks als salderen weg valt juist goed. Op die momenten wanneer je moet betalen om stroom op net te zetten wek je niet op.

Dat is ook waarom je 2 dakvlakken wilt, dit spreid de opbrengst over de dag uit, zodat je hoge kans hebt dat je het zelf verbruikt.

Zou je bijvoorbeeld iemand zijn die om 6u van huis gaat, en pas om 17u thuis komt, en nooit overdag wasmachine etc aan, dan kan je wel beter 1 dakvlak doen. (En dan met name zuidwest).
Ja dat snap ik😂 Maar de halve straat ligt zo wat al vol met panelen, vandaar mijn zorgen. En dat het systeem uit valt op piek momenten is nou niet echt waar ik op zit te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdew16
  • Niet online
Ronald schreef op woensdag 1 november 2023 @ 06:36:
De stroomprijs is alleen negatief voor een klein deel van de elektriciteit handel. Het meeste staat op termijncontract.
Alleen consumenten die voor dynamische prijzen kiezen merken de prijzen op de onbalans markt..

GoodWe's doen als het goed is High-voltage-ride-through in plaats van uitvallen.

Vertrouwen op uitvallen om met negatieve prijzen van een dynamisch contract om te gaan is absoluut niet de juiste weg... Daar moet je bewust op gaan regelen, dat kost geld, en dat moet je meewegen als je dynamisch kiest.
Ik ben ook voorlopig niet van plan om dynamisch tarief te nemen. En wat houd HVRT precies in?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Omvormer die vermogen terug regelt om zo de benodigde spanning die het leveren aan het net vereist te verminderen, om daarmee onder de 253V limiet te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdew16
  • Niet online
@Ronald Ik kom nog even terug op mijn topic. Ik zit nu met nog een vraag. Kan ik nu bijvoorbeeld van goodwe de dns4200 laten plaatsen en daar dan maar 1 string van 6 op aan sluiten om mogelijk in de toekomst nog panelen op een andere orientatie bij te plaatsen? Of heeft die omvormer altijd 2 strings nodig om te functioneren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@dennisdew16 Ik ben op mijn eerste adres begonnen met 7 panelen op 1 mppt; zie mijn footer. (Effekta)
Dat is in de loop van de tijd uitgegroeid tot 28 panelen O-W. Maar dat gaat op voor iedere omvormer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennisdew16
  • Niet online
onetime schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 12:29:
@dennisdew16 Ik ben op mijn eerste adres begonnen met 7 panelen op 1 mppt; zie mijn footer. (Effekta)
Dat is in de loop van de tijd uitgegroeid tot 28 panelen O-W. Maar dat gaat op voor iedere omvormer.
Haha oke zo snel kan het gaan. Maar ik stel de vraag omdat ik niet nu een 1 mppt omvormer wil plaatsen om over bijvoorbeeld een paar jaar die weer te moeten vervangen voor een met 2 mppt. Maar een 2mppt omvormer kan dus prima functioneren met maar 1 mppt aangesloten?
Pagina: 1