Maar hoe dan? Zonder bufferen (batterij) en salderen? Uitvlakken over een dag/avond via salderen, of over de seizoenen heen, komt neer op het netwerk gebruiken als vluchtige 'opslag' voor jouw energie.
Daar denk ik het mijne van, maar salderen had nooit een ding mogen zijn. Subsidies op zonnepanelen ook niet, want uiteindelijk is dat vooral een verschuiving van welvaart geweest van mensen die ze niet kunnen betalen (of niet kunnen plaatsen wegens huurder/appartement) naar een vermogende klasse die ze zonder subsidie ook makkelijk kon betalen. En wat was het nut? Nu kosten tien panelen evenveel als een grote OLED tv, dus betaalbaar. De markt had hoe dan ook z'n ding gedaan, en dat aanjagen vanuit de overheid was niet nodig. Zo zie je maar dat de overheid zich eigenlijk hier niet hoeft mee te bemoeien, en zich moet concentreren op haar kerntaken, namelijk zorg en welvaart, en geen luxesubsidies voor luxeproducten
Ander gevolg is een wildgroei aan de lelijke installaties en daken. Jammer.
Ook dat terugverdienen vind ik eigenlijk de verkeerde, of in elk geval een vreemde motivatie. Electra/gas zijn consumables, sinds wanneer moet daar op 'terugverdiend' worden. Zo redeneer je toch ook niet met voedsel? Kraantjeswater? Of internet?
Tot nu toe zag (en zie) ik de nood niet voor PV. Het verbruik van een huis is tegenwoordig goed beheersbaar. Vooral als je niet verwarmt op elektriciteit of met WP (maar met gas bvb). In tijden dat de elektraprijs goed stabiel en betaalbaar was, is dit een kostenpost die ik zonder problemen gewoon betaal. Nu ook nog, en heb ik niet de verwachting dat elektra/energie 'gratis' zou moeten zijn, of terugverdiend.
De huidige situatie is anders. Wegens geopolitieke instabiliteit kan de prijs van elektra ineens x5 gaan. Doe er nog een oorlogje in taiwan bij, en we gaan terug naar de middeleeuwen.
Blijft het feit dat als je een klassiek patroon hebt van enkel 's weekends, 's morgen en 's avonds thuis te zijn, of het huis te gebruiken, dat je weinig hebt aan PV zonder buffering.
Ivm je opmerking, als "een kWh anderhalve euro kost in de winter." Maar in de winter kan je bijna nooit rechtstreeks van je PV 'aftappen' Op het moment dat je thuis 'leeft'. Ofwel donker, ofwel bewolkt, of niet genoeg vermogen om een piekbelasting op te nemen.
Er wordt hier gesteld dat het een onzekere berekening is, omdat je niet weet wat de politiek zal doen. Imo is er maar 1 correcte berekening, namelijk 1 zonder subsidie of saldering. Dat saldering er uit gaat, staat bijna vast. Zie Duitsland, Belgie, ... Dus dan heb je pas de echte TCO van PV te pakken, worst case, zonder artificiële hulp en constructies van buitenaf die op elk moment kunnen stopgezet worden.
En dan nog is het nog steeds niet nutteloos.
- Airco kan in de zomer continu draaien, precies wat nodig is op een zonnige dag
- Een EV die overdag staat te laden kan met 10 panelen in de zomer op 2 dagen vol laden. Dat is aan de laadpaal of via je rekening gemakkelijk 20-30 euro per keer. Dus 's zomers kan je je mobiliteit afdekken (ook een manier van bufferen en uitvlakken)
- Of je laadpunt publiek beschikbaar maken
- Via timers was en vaatwas overdag doen
Iemand hierboven zei dat je hoe dan ook nog 15-20% van je verbruik direct kan afdekken. Wat gevoelsmatig overeenkomt met zomerverbruik, weekends en vrije dagen.
Hoe dan ook, voor de prijs hoef je het tegenwoordig niet meer te laten. Je kan ze maar beter hebben, daar ben ik het mee eens. Maar dan wel niet te moeilijk doen met onzekere en moeilijke terugverdienberekeningen.
Koop ze zoals je een dikke OLED koopt. Ook niet nodig, maar fijn om te hebben en soms heb je er nog wat aan...
Voor batterijen vind ik het een ander verhaal. Onlangs op de frontpage weer: niet rendabel. Levensduur te kort (oplaadcycli). Dat vind ik een moeilijker verhaal. Ik had goede hoop voor batterijen met een zoutoplossing (goedkoop, oneindig herlaadbaar, gemakkelijk stapelbaar en uitbreidbaar, niet ontvlambaar) maar blijkbaar kan je daar weinig stroom aan onttrekken.
Hopelijk komt er batterij tech met dezelfde voordelen, dezelfde TCO maar waar je een hogere stroom aan kan onttrekken. Wie weet ga ik binnenkort toch met die batterijen experimenteren
[
Voor 3% gewijzigd door
Amos_x op 14-10-2023 18:30
]