Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 83 ... 101 Laatste
Acties:
  • 678.117 views

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ronald schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 08:15:
[...]

De richtlijn is 1) Wat de fabrikant van de omvormer toe laat (garantie), zolang je je maar aan de Isc maximum houdt. 2) wat je bereid bent te accepteren als aftop.

Oost-West op plat dak met IQ8M: https://www.thomasberger....emp_coeff2=-0.32&max2=330

De daadwerkelijke piek berekend hij op 341W (haal de 330 omvormer instelling er maar af)

Met opmerkingen: 1) Deze site is conservatief. 2) op half bewolkte daken zijn de pieken hoger, waardoor je een veel bredere platte top ziet in de curve.
Dank, daar kan ik wel wat mee!

Handige site ook van Thomas Berger! Ik ga op basis hiervan een vergelijking maken tussen verschillende panelen (400-600wp -> minder micro-omvormers nodig bij grotere panelen en dezelfde opbrengst staat me wel aan) en verschillende omvormers. Uiteraard rekeninghoudend met de ietwat conservatieve insteek van de site.

Wel belangrijk wat je noemt over halfbewolkte dagen trouwens want dan is landelijk overschot ook niet zo snel aan de orde.

[ Voor 3% gewijzigd door verkeerslicht op 01-10-2023 13:12 ]

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
verkeerslicht schreef op donderdag 28 september 2023 @ 23:26:
[...] Waar zit dat 'm in? Dat de vermogensdrempel lager ligt bij kleinere omvormers? En geldt dat ook voor enphase? Ik ben aan het orienteren voor een oost/west -opstelling met enphase en krijg offertes met doorgaans het zelfde 435wp Jinko N-type Tiger paneel, maar wel met verschillende omvormers.

Ik heb het liefst dat het systeem zo lang mogelijk verspreid over de dag levert. Dus het liefst bij het eerste/laatste licht. Dat ik dan wat misloop tijdens de allerzonnigste uurtjes vind ik dan weer minder boeiend.

Ik kan me ook voorstellen dat oost/west uberhaupt minder hard piekt dan zuid, dus dat ook weer pleit voor een kleinere omvormer.

Alleen hoe selecteer je de juiste. Zijn daar richtlijnen voor?
Ja, waarschijnlijk hebben kleinere omvormers inderdaad een iets lagere opstart drempel. En iets lager verlies door kleinere vermogens onderdelen. Maar ik denk niet dat dat verschil erg groot is. Tenzij er groot verschil zit tussen de omvormers. Wat ik beschreef was dat een 385Wp paneel meer opbrengst heeft dan een 240Wp paneel, En dat een 240W omvormer met een 385Wp paneel dus relatief veel levert, ten opzichte van een 240Wp paneel op die zelfde 240W omvormer. >1,5x. Dat de meer-opbrengst bij 240W wordt begrenst neem ik voor lief omdat dat niet vaak voorkomt, en in verhouding over het jaar weinig "verlies" oplevert. En dan ook nog op tijden dat die opbrengst relatief weinig waard is. En de meer-opbrengst juist op tijden dat die meer waard is, voor jou en het net.

Klik op de link in mijn footer, en bekijk een 5,5kW niet-helemaal O-W systeem van 2,75kWp per kant op een 4k2W omvormer. Geen significante aftopping. En in de grafieken kan je de verdeling over de dag zien. (en het effect van de schaduw van de dakkapel van de buren op de helft van de west kant)
Een kleinere omvormer vindt ik dan weer geen goed idee, maar grotere panelen weer wel... misschien binnenkort, als de nog te plaatsen warmtepomp het verbruik verhoogt.

Richtlijnen? ~Dak vol met een omvormer die de spanningen aan kan. En die de hoofdzekering niet overbelast.~

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:24
verkeerslicht schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 13:09:

Wel belangrijk wat je noemt over halfbewolkte dagen trouwens want dan is landelijk overschot ook niet zo snel aan de orde.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vaVX1vyVpCeLenQIg0ruqhhXR9M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BEJjFINX3ZWrayqMB8I97eiK.png?f=user_large

Dit soort gedrag is wat je op half bewolkte dagen (zoals gister, deze grafiek) ziet. De spikes zijn hoger dan de continue curve (Reflectie in wolken + de directe zon + koude panelen)

In dit geval geen aftop, zon staat niet meer hoog genoeg om nog naar de 5,25kW te komen wat mijn omvormer kan.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• verkeerslicht
  • Niet online
onetime schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 13:39:
[...]

Een kleinere omvormer vindt ik dan weer geen goed idee, maar grotere panelen weer wel... misschien binnenkort, als de nog te plaatsen warmtepomp het verbruik verhoogt.

Richtlijnen? ~Dak vol met een omvormer die de spanningen aan kan. En die de hoofdzekering niet overbelast.~
Precies, dat was ook mijn gedachte. Grote panelen -> gelijke opbrengst met minder micro-omvormers, en misschien goedkoper onderaan de streep.

Ik heb een schuur op waar ik O/W wel 30 panelen op kwijt zou kunnen. En dan zou ik ook nog op het huis zelf behoorlijk wat kwijt kunnen. Dus het hele dak vol is in mijn situatie iets teveel van het goede, mede omdat ik dan wel heel royaal boven m'n verbruik ga zitten.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• onetime
  • Niet online
@verkeerslicht Dus alleen je schuurdak vol. Met een ~50% over dimensionering tov de omvormer.
Dat levert, kort door de bocht, zo zonder de echte details, een redelijke spreiding met relatief veel opbrengst op de slechtere momenten / tijden.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:21

Termy

valt er nog wat te fragge?

verkeerslicht schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 14:36:
Dus het hele dak vol is in mijn situatie iets teveel van het goede, mede omdat ik dan wel heel royaal boven m'n verbruik ga zitten.
Kun je hiermee in de donkerste maanden ook volledig draaien op je panelen? Zo niet, dan is het zodra de saldering wegvalt geen overkill.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• verkeerslicht
  • Niet online
Termy schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 16:38:
[...]

Kun je hiermee in de donkerste maanden ook volledig draaien op je panelen? Zo niet, dan is het zodra de saldering wegvalt geen overkill.
Goed punt inderdaad. Stof tot nadenken.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• Treenaks
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22-12 19:14
A-J schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 08:52:
[...]

Thanks, ik heb het ip gevonden. Maar ook daar doen jouw eerder genoemde links het niet in de browser op een laptop met wifi of mijn desktop met LAN. Moet ik behalve het ip adres ook iets met MAC of poorten in de links toevoegen? Of iets activeren in of op het kastje?
Dat zou allemaal vanzelf moeten werken. Let op dat je "http" gebruikt, ipv "https".

Kijk ook eens in dit topic: APS ecu-r lokaal data uitlezen (projectje) voor wat discussie over de verschillende versies van de ECU-kastjes anders.

• onetime
  • Niet online
verkeerslicht schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 18:26:
[...] Goed punt inderdaad. Stof tot nadenken.
Begin met een volle schuur. Kijk daarna verder. Gebruik je nog gas? Heb je al een warmtepomp? Boiler? EV?

• A-J
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06:59

A-J

Treenaks schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 18:43:
[...]

Dat zou allemaal vanzelf moeten werken. Let op dat je "http" gebruikt, ipv "https".

Kijk ook eens in dit topic: APS ecu-r lokaal data uitlezen (projectje) voor wat discussie over de verschillende versies van de ECU-kastjes anders.
Ja ik gebruik idd http. Maakt het uit dat mijn kastje met LAN is verbonden? Kan ik dat beter niet doen en het via Wifi proberen? (Zou eigenlijk geen bal uit moeten maken?)

Ik kan in dat topic niet zo snel iets vinden over de verschillende versies kastjes? Maar ik ben bang dat mijn kastje met date: 2022.10.15 erop ook te nieuw is helaas? Of een firmware dingetje die het uitlezen blokkeert?

WP: PUHZ-SHW112YAA + EHSC-VM2D en PV: 8355 Wp

• verkeerslicht
  • Niet online
onetime schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 21:31:
[...]

Begin met een volle schuur. Kijk daarna verder. Gebruik je nog gas? Heb je al een warmtepomp? Boiler? EV?
Ik ga 's kijken wat het budget tolaat ;)
  • Ik gebruik nog gas om te douchen i.c.m. zonneboiler(110L / paneel op zuid)
  • plintboiler beneden voor warm kraanwater
  • warmtepomp net geïnstalleerd (zie onderschrift), komend stookseizoen gaat daar voor 't eerst mee gedraaid worden.
  • koken op inductie
  • EV zit nog niet in de planning (en budget).
Als alles goed werkt, ben ik van plan om volgend jaar ook een warmtepompboiler te installeren om te douchen.

Ik had overigens nog niet vermeld dat ik al wel 12 panelen (4200wp) op zuid heb liggen (schaduwvrij/stringomvormer). Voor m'n totaalverbruik inclusief warmtepomp niet meer toereikend (al weet ik niet precies wat m'n verbruik gaat zijn), vandaar de wens voor O/W uitbreiding.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• the noise
  • Laatst online: 20:59
Een vraag; op dit moment is er sprake van 0% BTW op aanschaf zonnepanelen. Is dit in 2024 eigenlijk ook nog zo?

• Treenaks
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22-12 19:14
A-J schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 21:45:
[...]

Ja ik gebruik idd http. Maakt het uit dat mijn kastje met LAN is verbonden? Kan ik dat beter niet doen en het via Wifi proberen? (Zou eigenlijk geen bal uit moeten maken?)

Ik kan in dat topic niet zo snel iets vinden over de verschillende versies kastjes? Maar ik ben bang dat mijn kastje met date: 2022.10.15 erop ook te nieuw is helaas? Of een firmware dingetje die het uitlezen blokkeert?
Mijn ECU is ook van rond die tijd, dus lijkt me dat het gewoon moet werken. Zowel via wifi als via bedraad ethernet kan ik erbij via http.

Ik heb een ECU-R. ECU-B en C werken mogelijk anders.

• A-J
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06:59

A-J

Treenaks schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 10:55:
[...]

Mijn ECU is ook van rond die tijd, dus lijkt me dat het gewoon moet werken. Zowel via wifi als via bedraad ethernet kan ik erbij via http.

Ik heb een ECU-R. ECU-B en C werken mogelijk anders.
Heb jij een ip adres aangemaakt in de router of gewoon de toegewezen ip gebruikt hiervoor?

WP: PUHZ-SHW112YAA + EHSC-VM2D en PV: 8355 Wp

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-12 17:59
Kwam dit net tegen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qGk-t4jbk38HinYtT0XHREB9u_I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BLWur9UBnAyH7ivSoc4YOgl9.png?f=fotoalbum_large

Moest natuurlijk meteen denken aan de doomdenkers hier die zeggen dat een installatie incorrect is als er 2 draden door 1 buis gaan. Dit is een industrieel zonneveld met honderden panelen. Niet alleen liggen de plus en min kabels bij elkaar in de goot ze liggen ook nog eens open en bloot in de zon te bakken in UV straling.

Ik denk dat mijn 2 kabels door 1 buis met vlamboog bescherming in de omvormer wel snor zit ;)

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:38
Ik vind dat wel een gevalletje 'bandwagon effect'; andermans fout nadoen maakt het niet veiliger.

Misschien zijn er redenen om het in zonneweides anders te doen dan thuis. B.v. tussen ontkoppelde "zwevende" systemen krijg je geen vlamboog omdat er geen potentiaalverschillen zijn tussen bepaalde + en - geleiders. Of misschien is er een andere reden. Je hebt in ieder geval niet snel te maken met slachtoffers, wat thuis wel een risico is.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-12 17:08
computerjunky schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 17:04:
Kwam dit net tegen:

[Afbeelding]

Moest natuurlijk meteen denken aan de doomdenkers hier die zeggen dat een installatie incorrect is als er 2 draden door 1 buis gaan. Dit is een industrieel zonneveld met honderden panelen. Niet alleen liggen de plus en min kabels bij elkaar in de goot ze liggen ook nog eens open en bloot in de zon te bakken in UV straling.

Ik denk dat mijn 2 kabels door 1 buis met vlamboog bescherming in de omvormer wel snor zit ;)
Ga gerust je gang, ik slaap er zelf iig iets geruster op dat dit soort zaken op een industriële locatie gedaan worden en niet vlak naast mijn bed.

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-12 17:59
mcDavid schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 20:34:
[...]

Ga gerust je gang, ik slaap er zelf iig iets geruster op dat dit soort zaken op een industriële locatie gedaan worden en niet vlak naast mijn bed.
Ik slaap prima. Maak me meer zorgen over de opwek dan de vlamboog waar ik geen geval van gezien heb.
Mojn setup heeft de opwek van 7 panelen terwijl ik er 8 heb. Als ik bij pvcalc van mijn setup 7 panelen maak klopt het precies. Heb wel de voltage van i panelen dat dan weer wel.

• onetime
  • Niet online
verkeerslicht schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 09:56:
[...] Ik ga 's kijken wat het budget tolaat ;)
  • Ik gebruik nog gas om te douchen i.c.m. zonneboiler(110L / paneel op zuid)
  • plintboiler beneden voor warm kraanwater
  • warmtepomp net geïnstalleerd (zie onderschrift), komend stookseizoen gaat daar voor 't eerst mee gedraaid worden.
  • koken op inductie
  • EV zit nog niet in de planning (en budget).
Als alles goed werkt, ben ik van plan om volgend jaar ook een warmtepompboiler te installeren om te douchen.

Ik had overigens nog niet vermeld dat ik al wel 12 panelen (4200wp) op zuid heb liggen (schaduwvrij/stringomvormer). Voor m'n totaalverbruik inclusief warmtepomp niet meer toereikend (al weet ik niet precies wat m'n verbruik gaat zijn), vandaar de wens voor O/W uitbreiding.
Dat douchen is zo wel duur, door de >€200 vaste kosten per jaar. En dan nog de variabele kosten erbij.
Haal, bijvoorbeeld bij esanico.be, een Atlantic warmtepompboiler, met subsidie is die niet duur.
Zorg wel voor een installatie factuur van een installateur, ook als je het meeste zelf doet.

En goed idee? Die plint boiler hot-fillen vanuit de warmtepompboiler?

edit: Die schuur; dat is waarschijnlijk laag en goed zelf te doen, dan kan het in delen, en kost het niet extra als je het goed voorbereid. Wil je daar hulp bij van hier, maak dan een eigen topic.

[ Voor 7% gewijzigd door onetime op 04-10-2023 14:11 ]

• Padje87
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 07:13
Oké, de buren hebben sinds gisteren zonnepanelen.

Dus ga even kijken hoe het eruit ziet, hierbij vielen een aantal dingen op:

- Er is neopreen snoer 3x2,5mm2 gebruikt vanaf de meterkast naar de panelen met micro-omvormers
- Het snoer hebben ze aangebracht door mijn HWA van de dakopbouw - verder loopt deze in buis achter de
HWA naar de begane grond
- Aarding niet deugdelijk aangebracht
- Het grind is gebruikt als ballast i.p.v. klinkers op de volledige breedte (hoogte ±10 meter)

en dan heb ik de meterkast nog niet gezien. Sowieso moeten de cowboys terug komen om het snoer uit mijn HWA te halen en goed te aarden, maar mag het snoer en deze vorm van ballast wel worden gebruikt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bW-EUNQO3EF03vz7yufoht5mKOc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eklScmsweEyKZqdBqPwPfuhd.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SOxp-wX2XNMRaD2vAREuvvXH6Qw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B79FoGfvDBld3mo3Y2ScGsyu.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h9pNuMr-n0ugBH1hr_a6Ikr-6UA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vwCrcsi7UWiEPm2KLPoSFvxh.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Gb9RDJBwquxvMlq0rhi2L3z6tE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/437C59qk5kO5Q1qUjMtUxgqb.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uqUVzWoAvDGGCQwl0vKBfObACgs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eeAIrpXeOYjwIAaLRGNcQFpX.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fGTeZG6Gw0yva-HMFjlRcDfrEnw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xSJBVTeMab4rVNeTMNSAXvPw.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 27% gewijzigd door Padje87 op 04-10-2023 16:53 ]

4800Wp - 225° ZW - 12°

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ligt die omvormer nou los in de bak met grind? 8)7

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22-12 17:46
half uur reclame?

Kreeg de video wel nadat ik hem gestopt en refreshed had? Maar daarna niet meer.
Dus niet gekeken, Google wordt steeds agressiever met lange reclames.

Edit: grappig, via de link in de quote krijg ik hem op Youtube wel gelijk te zien.

Maar nee, de omvormer zit vastgeschroefd met een stukje afvalprofiel ertussen zodat hij hoger van het dak komt.
YouTube: 12 Trina zonnepanelen plaatsen Flatfix Fusion Step By Step Apsystems

(Bij de video toevoegen via tweekers deed Google bij mij hetzelfde, eerst een berg reclame afspelen, een linkje werkt gelijk)

[ Voor 60% gewijzigd door Teijgetje op 04-10-2023 19:07 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• wlmpie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22-12 13:04
Er is een facebook groep "zonnepanelen foutjes". Daar mag bovenstaande ook wel bij. Dit onderstel is van solarstell zo te zien, dat heb ik zelf ook op mijn dak gebruikt. Ik mis hier echter de zijpanelen tegen de wind. Ik heb ook dakgrind als ballast gebruikt, dit scheelt een hoop extra dakbelasting, maar ik heb het grind wel eerst in grindslurven geschept zodat je veel meer gewicht in die ballastbakken krijgt. En dan die omvormers los tussen het grind en een neopreen snoertje door de regenpijp van de buren leggen. Wat een droefenis.
Edit: bij het middelste paneel zit niet eens een ballastbak, als dit op 10 meter hoogte is dan lijkt het mij niet onwaarschijnlijk dat dit spul er de komende 10 jaar vanaf waait.

Hieronder hoe ik het thuis heb gedaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4MdfZRK52gfPHP50zQfqztl0lkA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T3ZDpK77JvN3IVa4ohsqYgRM.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kUSXj8VOzbKKIx0VWqEct5rmCuU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eXLkkcLz9oHMHrc7HwxZeMWA.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 5% gewijzigd door wlmpie op 05-10-2023 01:57 . Reden: Toevoeging ]

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Ik heb ook al een aantal van die solarstell setjes geplaats maar ik ben er sowieso niet echt kapot van.
Het werkt wel makkelijk en snel maar het is allemaal scherp en echt blikkerig.

De flatfix vind ik dan een stuk mooier afgewerkt minder scherp en slap blik en ziet er ook netter uit op het dak maar dan heb je weer kunstof koppelstukken die verouderen.

Ik heb zelf beide soorten liggen en ze doen allebei hun ding.

Voorgaande setje van de buren van @Padje87 zou ik niet mee akkoord gaan dat is gewoon op het dak gegooid lijkt het wel...

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Padje87
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 07:13
Even in de meterkast gekeken, snoertje komt binnen vanuit de kruipruimte in een half los buisje
Er zit geen HS in, dus onder spanning aangesloten, stond wel in de offerte maar hebben ze niet uitgevoerd.
PV-sticker mist
En weer een baggermerk gebruikt als aardlekautomaat (1 breed, spanningsafhankelijk?)

Daar komt dus ook nog bij dat de omvormers los in het grind liggen en geen zijpanelen aanwezig zijn.

Kan iemand nog staven of dit snoer uberhaupt gebruikt mag worden als voeding?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fzzx6mJ4mEARIjFZvAqKbRLQPCY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/unp2WSWsE9Wx25WSjubRQppb.jpg?f=fotoalbum_large

4800Wp - 225° ZW - 12°

• onetime
  • Niet online
@Padje87 Voor zover ik weet is die kabel wel geschikt voor dit gebruik. Je helpt de levensduur natuurlijk wel door hem niet aan UV en andere weersinvloeden bloot te stellen.

• mcDavid
't is voor zover ik weet nooit echt de bedoeling om soepele kabel door buizen te trekken... Daarnaast waarom zou je? Het spul is 2x zo duur als YMVK. Maar ja denk ook niet dat het echt kwaad kan. Edit: Zou voor de grap ook ff kijken of er adereindhulsjes op zitten...

Wat ballast betreft: het maakt natuurlijk geen zak uit wat je erin gooit (ok, een omvormer is misschien niet zo netjes 8)7 ), zolang het totaal gewicht maar voldoet aan het ballastplan. Het ziet er niet uit alsof deze lui uberhaupt ergens over nagedacht hebben, maar zou ze wat dat betreft het voordeel van de twijfel geven (of je moet het na gaan wegen, moet je ook maar zin in hebben).

Zijplaten: Ja is wel netjes maar niet noodzakelijk. Stond het in de offerte? Zonder zijplaten heb je meestal iets meer ballast nodig.

Maar zonder deze punten is er ook al genoeg aan te merken op deze installatie. Ik vind die aardedraad die zonder kabelschoen onder een zelftapper gestoken is ook wel netjes 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door mcDavid op 05-10-2023 13:29 ]

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06:08
Nog als aanvulling op bovenstaande: de aardkabel lijkt niet vertind te zijn.

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-12 17:15
De consensus is hier nog steeds om je dak vol te gooien. Ook wordt er al gespeculeerd dat de huidige salderingsregeling met een jaar verlengd wordt. Hoewel ik voor afbouw van die regeling ben, zit ik er toch over te denken om nog vier 520Wp panelen op m'n schuur te leggen. Ik kan de stroom (nog) niet kwijt.

Mijn vraag is: gezien de weer dalende prijzen van panelen, en de winter die er aankomt, of het handig is om tot het voorjaar te wachten, of nu nog te leggen?

• Capt Waffles
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 19:58
TCMR schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 08:02:
De consensus is hier nog steeds om je dak vol te gooien. Ook wordt er al gespeculeerd dat de huidige salderingsregeling met een jaar verlengd wordt. Hoewel ik voor afbouw van die regeling ben, zit ik er toch over te denken om nog vier 520Wp panelen op m'n schuur te leggen. Ik kan de stroom (nog) niet kwijt.

Mijn vraag is: gezien de weer dalende prijzen van panelen, en de winter die er aankomt, of het handig is om tot het voorjaar te wachten, of nu nog te leggen?
Dat is de vraag van $1M. De winter komt eraan. China en Rusland hebben een akkefietje over stroomprijzen waardoor China weleens meer gas van de internationale markt kan gaan kopen (itt vorige winter waarbij China doorverkocht naar Europa aan hogere prijzen). Dat zou dan hier de prijs van gas -en daarmee alle- energie weer kunnen stuwen. Dan zie je misschien deze winter weer net zo’n run als vorig jaar op zonnepanelen en warmtepompen.

Gewoon nu doen, dat is de beste risk mitigation strategie. De prijzen zijn momenteel belachelijk laag, gekloot kan je sowieso niet zijn.

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

• Gamer
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03:53

Gamer

Electrified

Inderdaad, ik leg er hier nog een 12 tal extra bij op het Oosten.

Homey Pro | 4600Wp Z - 4800Wp W- 4800Wp O | SH4.0RS | SH5.0RS | SBR192 accu| Zendure 2400AC + 4 AB3000X| Easee Charge Lite | Corsa-e 50kWh | Mercedes EQA 250+ 70kWh

• onetime
  • Niet online
TCMR schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 08:02:

Zo snel mogelijk "zoveel mogelijk" bij leggen, zodat je ook in de winter liefst je volledige eigen verbruik opwekt.
Hier is de totale opwek ondertussen onder het totale verbruik gedoken, met sinds juni een warmtepompboiler en mijn auto staat nu te laden, maar er moet nog een dakdeel gevuld worden...

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23:27

mb1

Beste forumleden,

Een vraagje ik ben een beetje het zicht op de huidige panelen markt kwijt en zelf blijven steken op de Solar-Frontier 175Wp panelen😉
Voor een vriend wil ik nog ivm. een elektrische auto zo veel mogelijk opwekking bijleggen voor zo min mogelijk geld. De panelen kunnen schaduwvrij op zuid op een plat dak komen.
De omvormer is er al dat is een Omnik type Omniksol-4K-2TL
Deze heeft een mpp voltage range van 120-500V en een maximale Idc van 16Ampere.
Nu dacht ik een stuk of 7 á 8 JA Solar JAM72S-30-550-MR er op en gaan!
Of zijn er nog andere ideeën?

• RBE2016
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 21-12 11:53
In mijn topic over een PV offerte heb ik nav de informatie hier en in het topic zelf besloten om niet 9, maar 18 zonnepanelen te leggen.
Nu vraag ik mij alleen af of het verstandig is om de panelen oost-west te leggen of om het op Zuid Zuid West te plaatsen (dakrichting zelf). Hellingshoek is circa 3,2 graden.
Graag jullie mening of feedback:)
Offerte PV + airco installatie

• onetime
  • Niet online
@Teijgetje (& @BarryH) Nog beter een eigen topic, en dat ook even hier en in het grote elektra topic melden.
(ook even wat posts daar naar toe kopiëren) Je hebt een mooie installatie, en interessante vragen.

• onetime
  • Niet online
@mb1 @RBE2016 Op een plat dak zoveel mogelijk panelen, mits schaduw vrij, dus oost west of noord-zuid, zodat er zoveel mogelijk panelen passen. Door de kleine hellinghoek maakt het niet zoveel uit.
Meer panelen maakt dan meer uit.

• happy killer
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-12 23:40
Weet iemand toevallig of het hergebruik van een clickfit evo schuindakrail systeem (veilig) gedaan kan worden.
De spullen zijn op dit moment 4 jaar oud ongeveer.

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
Alvorens ik offertes opvraag, of een topic open, zit ik met de vraag of PV uberhaupt (in grote lijnen) wel zin heeft voor mijn specifiek geval.

Ik bevind me op het eind van een renovatie voor een persoonlijke woning. Een bescheiden compact rijhuis. Achteraan is een dubbele garage met plat dak, 6x6, dus met wat tussenruimte en zo wellicht plaats voor 18 panelen. Aangezien het een plat dak is, en het dak toch wordt vernieuwd, kan ik het hele boeltje mechanisch verankeren (geen ballast nodig), dus qua kosten is dit bijna nihil, en kan ik het zonnepaneel gedeel zelfs zelf doen.

Tegenwoordig haal je paneeltjes voor 100 euro per paneel? Dus 1800 euro. Binneninstallatie door electricien, geen idee vooralsnog, zeg 2000 euro. Ongeveer de prijs van een goede tv, budgettair dus helemaal geen probleem.

Maar wanneer heb ik er voordeel van? Ik ben niet iemand die overdag thuis is. Geen IoT spul (hekel aan), weinig tot geen sluipverbruik. Eventueel een NAS en de netwerk apparatuur. Zeg samen 100 Watt?

Geen directe plannen voor warmtepomp of airco. (niet nodig, woning heeft weinig 'flexibiliteit' voor achteraf montage van die dingen). Ik ga nog minstens een jaar of vijf op gas verwarmen. Geen gedoe, prijs valt op zich mee.

In Belgie is er nauwelijks sprake van saldering. Dus je moet het eigenlijk al direct zelf kunnen gebruiken.

Dat betekent dat je er dus enkel gebruik van kan maken in de zomer ('s avonds) of om overdag af en toe de EV op te laden (voornamelijk weekend of max. 1 thuiswerkdag per week). Ook weer tijdens de zomer want in de winter heb je met 18 panelen vier dagen nodig om een EV op te laden.

Heeft het zin? Op de frontpage lees ik dat een batterij nog helemaal geen zin heeft. En dan heb je nog de plaats die een batterij inneemt en het grotere brandgevaar. (toch iets wat ik meeneem)

Tenzij ik ze deel met de buren, en hun (dag-)gebruik apart afreken op een aparte teller? Of de EV laadpaal publiek maak en vooral in de zomer overdag wat EV's laat laden? Was draaien overdag?

Persoonlijk zie ik zelfs meer in een ultra dynamisch tarief + batterij (dus bufferen op goedkope stroom) dan PV's zonder salderen. (dus niet op dag-basis of seizoensbasis je gebruik afvlakken)

[ Voor 3% gewijzigd door Amos_x op 10-10-2023 18:52 . Reden: zinsbouw wat verduidelijkt ]

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:30
@Amos_x Met die panelen is de eerste 2 jaar ws. via salderen de investering wel terug te verdienen. Daarna is alle opbrengst mooi meegenomen.
Wellicht komt er een keer een EV en dan neemt het nut nog verder toe.

Meer in detail zou je kunnen kijken wel deel van je verbruik tussen 0900 en 1700 zit. Die uren zal je het hele jaar wel opbrengst hebben. Bij voorkeur in de winter nog genoeg opbrengst om dat allemaal af te dekken

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• the noise
  • Laatst online: 20:59
Ik krijg de indruk dat de zonnepanelenmarkt het rustiger heeft. Een week na hun offerte belde MegaSolar dat er nog wel wat van de prijs af kan als ik deze week nog beslis :-)

Oftewel als je wat wil lijkt me het nu wel tijd om mooiere prijzen te kunnen onderhandelen dan afgelopen voorjaar.

• mcDavid
happy killer schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 16:24:
Weet iemand toevallig of het hergebruik van een clickfit evo schuindakrail systeem (veilig) gedaan kan worden.
De spullen zijn op dit moment 4 jaar oud ongeveer.
Zal geen probleem zijn. Misschien wil je (een aantal) nieuwe dakhaken, die kun je nog wel eens verbuigen als je ze los trekt (maar ook weer terugbuigen).

@Amos_x ik heb geen idee hoe de situatie in België is, maar ik neem aan dat er wel een terugleververgoeding oid bestaat? Ik heb wel begrepen dat er een belasting op omvormer vermogen bestaat, wat voor een plat dak betekent dat je baat hebt bij een oost/West opstelling die flink overgedimensioneerd is tov de omvormer.

Qua techniek: zou aanraden niet moeilijk te doen met mechanische ankers, systeem met ballast is veel makkelijker en goedkoper (zeker met betonschansen). Verder zijn panelen grofweg de helft van de kosten, montagemateriaal en omvormer de andere helft. Als je de installatie uitbesteed komen daar ook nog arbeidskosten bij natuurlijk.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:12
Amos_x schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 18:48:
Alvorens ik offertes opvraag, of een topic open, zit ik met de vraag of PV uberhaupt (in grote lijnen) wel zin heeft voor mijn specifiek geval.

Ik bevind me op het eind van een renovatie voor een persoonlijke woning. Een bescheiden compact rijhuis. Achteraan is een dubbele garage met plat dak, 6x6, dus met wat tussenruimte en zo wellicht plaats voor 18 panelen. Aangezien het een plat dak is, en het dak toch wordt vernieuwd, kan ik het hele boeltje mechanisch verankeren (geen ballast nodig), dus qua kosten is dit bijna nihil, en kan ik het zonnepaneel gedeel zelfs zelf doen.

Tegenwoordig haal je paneeltjes voor 100 euro per paneel? Dus 1800 euro. Binneninstallatie door electricien, geen idee vooralsnog, zeg 2000 euro. Ongeveer de prijs van een goede tv, budgettair dus helemaal geen probleem.

Maar wanneer heb ik er voordeel van? Ik ben niet iemand die overdag thuis is. Geen IoT spul (hekel aan), weinig tot geen sluipverbruik. Eventueel een NAS en de netwerk apparatuur. Zeg samen 100 Watt?

Geen directe plannen voor warmtepomp of airco. (niet nodig, woning heeft weinig 'flexibiliteit' voor achteraf montage van die dingen). Ik ga nog minstens een jaar of vijf op gas verwarmen. Geen gedoe, prijs valt op zich mee.

In Belgie is er nauwelijks sprake van saldering. Dus je moet het eigenlijk al direct zelf kunnen gebruiken.

Dat betekent dat je er dus enkel gebruik van kan maken in de zomer ('s avonds) of om overdag af en toe de EV op te laden (voornamelijk weekend of max. 1 thuiswerkdag per week). Ook weer tijdens de zomer want in de winter heb je met 18 panelen vier dagen nodig om een EV op te laden.

Heeft het zin? Op de frontpage lees ik dat een batterij nog helemaal geen zin heeft. En dan heb je nog de plaats die een batterij inneemt en het grotere brandgevaar. (toch iets wat ik meeneem)

Tenzij ik ze deel met de buren, en hun (dag-)gebruik apart afreken op een aparte teller? Of de EV laadpaal publiek maak en vooral in de zomer overdag wat EV's laat laden? Was draaien overdag?

Persoonlijk zie ik zelfs meer in een ultra dynamisch tarief + batterij (dus bufferen op goedkope stroom) dan PV's zonder salderen. (dus niet op dag-basis of seizoensbasis je gebruik afvlakken)
8ct per kWh terugleververgoeding.
Als jij de installatie voor minder dan 1 € kan leggen dan krijg je die toch wel terugverdiend.
In de zomer kan je alvast je koffie en het avondeten koken op zonnestroom, en een wasmachine of droogkast kan je toch probleemloos laten draaien als de zon schijnt?
Dat zijn dan alvast kWh’s die je 30ct op leveren.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Termy

Termy

Idd, de TLV alleen al is goed genoeg om een heel goedkope set relatief snel terug te verdienen. Daarnaast zal je in het weekend wellicht wel wat meer eigen verbruik hebben. Dingen als de wasmachine en wellicht vaatwasser kun je ook overdag laten lopen uiteraard.

@mcDavid Op plat dak is montagemateriaal alles behalve triviaal qua prijs, tenzij de prijzen daarvan tegenwoordig hard gekelderd zijn.
Goedkoopste zou vlak op rails monteren zijn. Nadeel daarvan is dat je dan zeker drainclipjes nodig hebt en zelfs dan waarschijnlijk een paar keer per jaar moet schoonmaken en dat de winteropbrengst dan nóg sneuer is. Maar goed, dat is het op plat dak sowieso wel. Voor de jaaropbrengst is helemaal plat dan juist weer beter.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• mcDavid
Termy schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 21:12:

@mcDavid Op plat dak is montagemateriaal alles behalve triviaal qua prijs, tenzij de prijzen daarvan tegenwoordig hard gekelderd zijn.
Volgens mij is dat wat ik zeg?

Ligt een beetje aan hoe je installeert uiteraard. Een klassiek montagesysteem kost je ~€90 per paneel of zo, betonschansen ~45 per paneel, of <15 per paneel als je ze zelf maakt. Ex BTW ga ik dan vanuit.

Verder kun je met een dusdanig grote installatie gerust uitgaan van meer dan 30% self sufficiency, zonder accu of andere rare fratsen. Da's dus al 30% korting op je energierekening, voordat je ook maar een cent krijgt voor teruglevering.

• Termy

Termy

mcDavid schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 21:39:
[...]

Volgens mij is dat wat ik zeg?

Ligt een beetje aan hoe je installeert uiteraard. Een klassiek montagesysteem kost je ~€90 per paneel of zo, betonschansen ~45 per paneel, of <15 per paneel als je ze zelf maakt. Ex BTW ga ik dan vanuit.

Verder kun je met een dusdanig grote installatie gerust uitgaan van meer dan 30% self sufficiency, zonder accu of andere rare fratsen. Da's dus al 30% korting op je energierekening, voordat je ook maar een cent krijgt voor teruglevering.
Volgens mij niet dus dan gaat er ergens iets mis :p. Je vorige reactie gaf mij de indruk dat hij juist voor traditionele ballastframes moest gaan ipv z'n dak zodanig renoveren dat hij het kan verankeren en dan zulke frames niet nodig te hebben.

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:58

icecreamfarmer

en het is

Mijn ouders hebben nu:
10x SUNPOWER MAX 2 MONO 5" 350 WP WHITE BLACK FRAME 1690x1046x40 CAT E5
op een SOFAR INVERTER 3680 TLM DUAL TRACKER + WIFI .

Is het mogelijk om daar nog 1 paneel van een ander merk bij te plaatsen?
Want dezelfde panelen lijken niet of moeilijk leverbaar te zijn. Waar moet ik dan op letten?

Welk paneel van JA Solar, LONGi of TRINA zou er bij passen?

ik zie ik zie wat jij niet ziet

• eborn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-12 13:11
Geen offerte vraag, maar meer algemeen over installlatie PV. Ik ben bezig om een installateur te vinden voor de installatie van 8 panelen met Hoymiles micros. Maar ik heb het idee dat ik iets over het hoofd zie qua werkzaamheden. Plat gezegd ben je er toch met 2 man een halve dag op het dak en 2 uurtjes elektricien? Plus de huur van een steiger. Of verkijk ik me enorm op de werkzaamheden? Ik zie nu namelijk bedragen langskomen waarbij ik soms denk dat materiaal er al in zit.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:12
eborn schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 10:04:
Geen offerte vraag, maar meer algemeen over installlatie PV. Ik ben bezig om een installateur te vinden voor de installatie van 8 panelen met Hoymiles micros. Maar ik heb het idee dat ik iets over het hoofd zie qua werkzaamheden. Plat gezegd ben je er toch met 2 man een halve dag op het dak en 2 uurtjes elektricien? Plus de huur van een steiger. Of verkijk ik me enorm op de werkzaamheden? Ik zie nu namelijk bedragen langskomen waarbij ik soms denk dat materiaal er al in zit.
De meeste installateurs leveren graag zelf het materiaal en zitten niet te wachten op opdrachten waar ze alleen een paar uur werk mogen aanrekenen.
Je hoort zelfs dat velen met overstocks zitten, dus werken zonder dat de stock daalt vinden ze dan minder interessant...

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:19

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

icecreamfarmer schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 09:00:
Mijn ouders hebben nu:

Want dezelfde panelen lijken niet of moeilijk leverbaar te zijn. Waar moet ik dan op letten?

Er ligt nu 3500Wp, je zal dus in praktijk mogelijk ong. 3000W eruit halen op piekmomenten. Bijplaatsen zou dus mogelijk wel kunnen. Je zal moeten kijken naar het amperage van je huidige panelen. Het nieuwe paneel moet hetzelfde amperage of hoger hebben. En ook even kijken naar de specs van de omvormer (o.a. max DC voltage vs je het voltage van het totaal van je panelen).

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• ikke26
  • Laatst online: 22-12 18:59
eborn schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 10:04:
Ik heb laatst zelf 12 panelen met Hoymiles gelegd op een plat dak en ook de elektra zelf gedaan. Als je het netjes gedaan wil hebben inclusief kabels netjes maken, alle voorbereiding en opbouwen steiger / opruimen, zou ik eerder een volle dag zeggen. Dat klopt ook wel ongeveer met hoe lang installateurs bij buren hier bezig waren. Verder lijkt me dat je inschatting wel redelijk klopt als je groepenkast al geschikt is en de kabel naar de groepenkast er al ligt, voor mensen waarvoor dit hun dagelijks werk is.

[ Voor 68% gewijzigd door ikke26 op 11-10-2023 10:24 ]

• eborn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-12 13:11
ikke26 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 10:13:
[...]
Als je het netjes gedaan wil hebben inclusief kabels netjes maken, alle voorbereiding en opbouwen steiger / opruimen, zou ik eerder een volle dag zeggen.
Op- en afbouwen steiger had ik inderdaad geen rekening mee gehouden. Dat veranderd de zaak wel een beetje,

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:12

timovd

Voorsprong door techniek

Mijn ouders hebben nu:

Een stroomsterkte van 6,05 A zie je niet vaak zo laag. Reken met een nominale spanning van 60V per paneel (conform spec sheet), dan zit je nu dus al rond de 600V bij koude panelen. De maximale ingangsspanning van de omvormer is 600V.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:19

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

timovd schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 10:47:
[...]

Een stroomsterkte van 6,05 A zie je niet vaak zo laag. Reken met een nominale spanning van 60V per paneel (conform spec sheet), dan zit je nu dus al rond de 600V bij koude panelen. De maximale ingangsspanning van de omvormer is 600V.
Dan zou je dus ook je omvormer moeten vervangen, zodat je een hogere ingangsspanning aan kan.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Microkid schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 11:27:
[...]

Dan zou je dus ook je omvormer moeten vervangen, zodat je een hogere ingangsspanning aan kan.
Dat wordt te gortig voor 1 extra paneel.
Zou nog een lospaneel met apsystems omvormer kunnen aanschaffen en deze stekkeren op ene aparte groep.

Overigens wel opvallend want de omvormer zou 2 separate strings aan moeten kunnen. Maar als 11 panelen al te veel is dan vraag ik mij af hoeveel nut dat heeft.

[ Voor 7% gewijzigd door icecreamfarmer op 11-10-2023 12:17 ]

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:12

timovd

Voorsprong door techniek

@icecreamfarmer Je zou ook kunnen kijken of je de huidige string (ik neem aan dat je nu maar één string hebt), kunt opsplitsen in twee strings (van ieder 5 panelen) en hoe dat draait bij bewolkt weer.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• onetime
  • Niet online
Mijn ouders hebben nu:

Kies een paneel met (bijna) gelijke Imp, mag fractie meer zijn, maar om ook in het extra paneel de verliezen te minimaliseren zo gelijk mogelijk. NIET minder, want dan trekt dat ene paneel de rest naar beneden, dat de rest dat ene paneel iets beperkt is 10x minder erg.

• blb4
  • Laatst online: 23:56
Hoi Allemaal, nieuw in dit topic. Al wel wat gezocht maar niet gevonden.... Een collega heeft mij gevraagd naar een zonnepanelenofferte te kijken. Wat mij opvalt is dat de offerte gewoon simpel uitgaat van totale jaarverbruik en dan gewoon een aantal (10) zonnepanelen kiest waarmee dat totale jaarverbruik met alleen zuid-oriëntatie (plat dak) af te dekken valt. Oftewel afbouw salderingsregeling & optimalisatie eigen verbruik (in voor- & najaar) wordt totaal aan voorbij gegaan.

Nu is 't natuurlijk koffiedik kijken hoe de toekomst er precies uit komt te zien maar ik denk niet dat dit dus een ideale opstelling is. Zijn er algemene uitgangspunten hoe - uitgaande van een plat dak - tot een optimaal legplan te komen nadat de salderingsregeling (volledig) is afgebouwd? En dat dus uitgaand van een lage terugleververgoeding of - worst case - een dynamisch contract? Ik neem aan dat 't nuttig is om (een deel) Oost/West te leggen?

Mogelijk dat ik later een eigen topic open omdat 't dak uit meerdere delen bestaat, het hoogste deel niet voldoende oppervlakte zal hebben voor de benodigde opbrengst en de lagere delen of 's ochtends of 's middags schaduw zullen hebben van 't hogere deel.

[ Voor 3% gewijzigd door blb4 op 12-10-2023 22:07 . Reden: taalfoutjes verbeterd, aanname Oost/West toegevoegd. ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:30
@blb4 Zoveel mogelijk WP zo goedkoop mogelijk neerleggen :)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• blb4
BarryH schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 15:07:
Ja zeg, ik verwacht minimaal een link naar een heel proefschrift van 250 pagina's over dit onderwerp, blijkt 't gewoon zo simpel :)

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• Martin7182
BarryH schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 15:07:
Dat kan uiteindelijk toch nog fout uitpakken. Wat heb je aan een terugverdientijd van 20 jaar? De eerste vraag is: doe je dit uit financieel oogpunt of niet? Zolang de politiek geen garanties geeft, kan het nog alle kanten op.

• jadjong
  • Niet online
Martin7182 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 15:46:
[...]

Dat kan uiteindelijk toch nog fout uitpakken. Wat heb je aan een terugverdientijd van 20 jaar? De eerste vraag is: doe je dit uit financieel oogpunt of niet? Zolang de politiek geen garanties geeft, kan het nog alle kanten op.
Als een kWh anderhalve euro kost is elk paneel in de winter welkom. PV en terugverdientijd vind ik net so betrouwbaar als een avondje Holland Casino. :P

• blb4
[...]

In eerste instantie idd financieel oogpunt. En - voor een beetje richting - dan uitgaande van 0% saldering en een dynamisch contract volgens huidige voorwaarden.

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

onetime schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 12:59:
[...]

Kies een paneel met (bijna) gelijke Imp, mag fractie meer zijn, maar om ook in het extra paneel de verliezen te minimaliseren zo gelijk mogelijk. NIET minder, want dan trekt dat ene paneel de rest naar beneden, dat de rest dat ene paneel iets beperkt is 10x minder erg.
https://sunpower.maxeon.c...s_en_au_a4_mc4_532419.pdf

Als ik dit lees zou dat Rated Current (Impp) 6.05A moeten zijn.
Als ik zo eens rondkijk zitten veel panelen al ruim boven de 10A.
Moet dus ergen een oude serie vandaan halen.

Sowiso zijn panelen van 1046 x 1690 lastig te vinden.

[ Voor 3% gewijzigd door icecreamfarmer op 12-10-2023 17:24 ]

• mcDavid
[...]

Sja er is maar één ding wat zeker is: Als saldering wordt afgeschaft speelt je jaarverbruik écht geen enkele factor meer in de terugverdientijd. 't mag dus wel bijzonder heten dat dat nog steeds als uitgangspunt genomen wordt.

Overigens is "zoveel mogelijk Wp neerleggen" ook niet altijd het beste antwoord. Als je doe-het-zelft gaat het al snel die kant op ja, maar als je laat installeren, en niet teveel wilt/kunt investeren, kan ik wel goed begrijpen dat je voor wat minder Wp en alles op zuid zou kiezen. Dit nog even los van lokale factoren zoals dakorientatie, schaduw etc. die uiteindelijk natuurlijk allesbepalend zijn.

Edit: @icecreamfarmer wat is precies het doel van dat nieuwe paneel? Moet het een defect paneel vervangen? Of gewoon een beetje extra opbrengst genereren?

In dat eerste geval zou ik het niet zo nauw nemen, ieder paneel dat >6A doet voldoet. Andere optie (maar wel een beetje jammer natuurlijk) is het defecte paneel gewoon uit de string halen en het daarbij laten.

Als het puur voor het genereren van meer opbrengst is zou je misschien kunnen kijken naar het vervangen van de hele installatie. Of idd dat ene paneel op een micro-omvormer. Economisch rendabel is het allebei waarschijnlijk niet.

Edit2: nog een ietwat gewaagde optie: de huidige string splitsen in 2x5 parallel, dan één 12A paneel erbij. Maar vergis je niet hoeveel werk het is, ik zou er zelf niet aan willen beginnen voor dat ene paneeltje.

[ Voor 29% gewijzigd door mcDavid op 12-10-2023 17:43 ]

• onetime
  • Niet online
icecreamfarmer schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 17:20:
[...] https://sunpower.maxeon.c...s_en_au_a4_mc4_532419.pdf

Als ik dit lees zou dat Rated Current (Impp) 6.05A moeten zijn.
Als ik zo eens rondkijk zitten veel panelen al ruim boven de 10A.
Moet dus ergen een oude serie vandaan halen.

Sowiso zijn panelen van 1046 x 1690 lastig te vinden.
Zeker omdat je ook al aan de maximum spanning zit voor de omvormer, is het beter een micro omvormer erbij te plaatsen. Dan ben je verder ook vrij in wat voor paneel er bij komt. Veruit het simpelst.

Oh ja, je kan de string waarschijnlijk splitsen en op de verschillende mppt's aansluiten.
Of je zet de gesplitste string helften parallel en dan kan je een paneel met dubbele Imp daarmee in serie zetten, of minder, en dan kan je met een optimizer het tekort een stroom opvangen door de spanning uit te ruilen tegen extra stroom. (Tigo)

• onetime
  • Niet online
@blb4
  • Om te beginnen in ieder geval, per dakvlak, in één keer helemaal vol. (relatief goedkoopst)
  • Aftopping bij hoge opbrengst is geen probleem, op die momenten moet je in de toekomst toch betalen voor teruglevering
  • Realiseer je dat in de winter de opbrengst op zijn laagst is, en de stroom op zijn duurst
  • Op plat dak oost-west of noord-zuid, geen schaduw met maximale vlakvulling

• Martin7182
mcDavid schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 17:22:
[...]

Sja er is maar één ding wat zeker is: Als saldering wordt afgeschaft speelt je jaarverbruik écht geen enkele factor meer in de terugverdientijd. 't mag dus wel bijzonder heten dat dat nog steeds als uitgangspunt genomen wordt.

Overigens is "zoveel mogelijk Wp neerleggen" ook niet altijd het beste antwoord. Als je doe-het-zelft gaat het al snel die kant op ja, maar als je laat installeren, en niet teveel wilt/kunt investeren, kan ik wel goed begrijpen dat je voor wat minder Wp en alles op zuid zou kiezen. Dit nog even los van lokale factoren zoals dakorientatie, schaduw etc. die uiteindelijk natuurlijk allesbepalend zijn.
Ik had het niet over salderen maar over het ontbreken van zekerheid in het algemeen. De politiek is zich er wel van bewust maar het gaat stroperig. Als je als consument grote investeringen doet om uiteindelijk te besparen, dan wil je een punt op de horizon zien dat niet teveel beweegt. Je kunt nog zoveel panelen neerleggen om ook je winterverbruik zoveel mogelijk af te dekken, je hebt er niks aan als alle energieleveranciers de kWh prijs nul maken en hun inkomsten via vaste lasten gaan innen. Om maar eens een dwarsstraat te noemen. We hebben de politiek nodig om dit te voorkomen.

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 06:54
Martin7182 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 20:11:
[...]

Ik had het niet over salderen maar over het ontbreken van zekerheid in het algemeen. De politiek is zich er wel van bewust maar het gaat stroperig. Als je als consument grote investeringen doet om uiteindelijk te besparen, dan wil je een punt op de horizon zien dat niet teveel beweegt. Je kunt nog zoveel panelen neerleggen om ook je winterverbruik zoveel mogelijk af te dekken, je hebt er niks aan als alle energieleveranciers de kWh prijs nul maken en hun inkomsten via vaste lasten gaan innen. Om maar eens een dwarsstraat te noemen. We hebben de politiek nodig om dit te voorkomen.
Tja, wat doe je dan als leverancier die geen zin heeft in een politieke of glazebol discussie..... de middenweg kiezen en het jaarverbruik afdekken. O-)

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

mcDavid schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 17:22:
[...]

Edit: @icecreamfarmer wat is precies het doel van dat nieuwe paneel? Moet het een defect paneel vervangen? Of gewoon een beetje extra opbrengst genereren?

In dat eerste geval zou ik het niet zo nauw nemen, ieder paneel dat >6A doet voldoet. Andere optie (maar wel een beetje jammer natuurlijk) is het defecte paneel gewoon uit de string halen en het daarbij laten.

Als het puur voor het genereren van meer opbrengst is zou je misschien kunnen kijken naar het vervangen van de hele installatie. Of idd dat ene paneel op een micro-omvormer. Economisch rendabel is het allebei waarschijnlijk niet.

Edit2: nog een ietwat gewaagde optie: de huidige string splitsen in 2x5 parallel, dan één 12A paneel erbij. Maar vergis je niet hoeveel werk het is, ik zou er zelf niet aan willen beginnen voor dat ene paneeltje.
Idee is om er gewoon 1 bij te plaatsen voor extra opbrengst. In principe hebben we alles en 1 paneel kost maar iets van €150.

Met een losse microinverter erbij wordt het idd een duur grapje. Idee was dat het makkelijk te doen zou moeten zijn.

• Termy

Termy

Martin7182 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 20:11:
[...]

De toekomst is onzeker, daar heb je geen politiek als zondebok voor nodig. Ik kan je wel een zekerheid geven: alles is altijd aan verandering onderhevig. Succes ;).

• Martin7182
Termy schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 11:25:
[...]

De toekomst is onzeker, daar heb je geen politiek als zondebok voor nodig. Ik kan je wel een zekerheid geven: alles is altijd aan verandering onderhevig. Succes ;).
Bedankt maar ik heb mijn panelen al terugverdiend en hoef geen zekerheid. De politiek is zich heus wel bewust van het feit dat onzekerheid een rem is op de klimaatplannen. Daarom sturen ze ook aan op een terugverdientijd van 7 a 8 jaar. Korter maakt het duur en langer wordt niet interessant voor de meeste consumenten. Wat nog moet gebeuren is een duidelijke energiewet waarmee een redelijke terugverdientijd wordt gewaarborgd.

• yvos
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-04-2024
Hi,

Mag ik jullie vragen eens mij te kijken naar mijn topic omtrent de aanschaf/ uitbereiding van ons systeem?

Ik heb hem hier geplaatst.

Advies Zonnepanelen

• Amos_x
jadjong schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 15:59:
[...]

Als een kWh anderhalve euro kost is elk paneel in de winter welkom. PV en terugverdientijd vind ik net so betrouwbaar als een avondje Holland Casino. :P
Maar hoe dan? Zonder bufferen (batterij) en salderen? Uitvlakken over een dag/avond via salderen, of over de seizoenen heen, komt neer op het netwerk gebruiken als vluchtige 'opslag' voor jouw energie.

Daar denk ik het mijne van, maar salderen had nooit een ding mogen zijn. Subsidies op zonnepanelen ook niet, want uiteindelijk is dat vooral een verschuiving van welvaart geweest van mensen die ze niet kunnen betalen (of niet kunnen plaatsen wegens huurder/appartement) naar een vermogende klasse die ze zonder subsidie ook makkelijk kon betalen. En wat was het nut? Nu kosten tien panelen evenveel als een grote OLED tv, dus betaalbaar. De markt had hoe dan ook z'n ding gedaan, en dat aanjagen vanuit de overheid was niet nodig. Zo zie je maar dat de overheid zich eigenlijk hier niet hoeft mee te bemoeien, en zich moet concentreren op haar kerntaken, namelijk zorg en welvaart, en geen luxesubsidies voor luxeproducten

Ander gevolg is een wildgroei aan de lelijke installaties en daken. Jammer.

Ook dat terugverdienen vind ik eigenlijk de verkeerde, of in elk geval een vreemde motivatie. Electra/gas zijn consumables, sinds wanneer moet daar op 'terugverdiend' worden. Zo redeneer je toch ook niet met voedsel? Kraantjeswater? Of internet?

Tot nu toe zag (en zie) ik de nood niet voor PV. Het verbruik van een huis is tegenwoordig goed beheersbaar. Vooral als je niet verwarmt op elektriciteit of met WP (maar met gas bvb). In tijden dat de elektraprijs goed stabiel en betaalbaar was, is dit een kostenpost die ik zonder problemen gewoon betaal. Nu ook nog, en heb ik niet de verwachting dat elektra/energie 'gratis' zou moeten zijn, of terugverdiend.

De huidige situatie is anders. Wegens geopolitieke instabiliteit kan de prijs van elektra ineens x5 gaan. Doe er nog een oorlogje in taiwan bij, en we gaan terug naar de middeleeuwen.

Blijft het feit dat als je een klassiek patroon hebt van enkel 's weekends, 's morgen en 's avonds thuis te zijn, of het huis te gebruiken, dat je weinig hebt aan PV zonder buffering.

Ivm je opmerking, als "een kWh anderhalve euro kost in de winter." Maar in de winter kan je bijna nooit rechtstreeks van je PV 'aftappen' Op het moment dat je thuis 'leeft'. Ofwel donker, ofwel bewolkt, of niet genoeg vermogen om een piekbelasting op te nemen.

Er wordt hier gesteld dat het een onzekere berekening is, omdat je niet weet wat de politiek zal doen. Imo is er maar 1 correcte berekening, namelijk 1 zonder subsidie of saldering. Dat saldering er uit gaat, staat bijna vast. Zie Duitsland, Belgie, ... Dus dan heb je pas de echte TCO van PV te pakken, worst case, zonder artificiële hulp en constructies van buitenaf die op elk moment kunnen stopgezet worden.

En dan nog is het nog steeds niet nutteloos.
  • Airco kan in de zomer continu draaien, precies wat nodig is op een zonnige dag
  • Een EV die overdag staat te laden kan met 10 panelen in de zomer op 2 dagen vol laden. Dat is aan de laadpaal of via je rekening gemakkelijk 20-30 euro per keer. Dus 's zomers kan je je mobiliteit afdekken (ook een manier van bufferen en uitvlakken)
  • Of je laadpunt publiek beschikbaar maken
  • Via timers was en vaatwas overdag doen
Iemand hierboven zei dat je hoe dan ook nog 15-20% van je verbruik direct kan afdekken. Wat gevoelsmatig overeenkomt met zomerverbruik, weekends en vrije dagen.

Hoe dan ook, voor de prijs hoef je het tegenwoordig niet meer te laten. Je kan ze maar beter hebben, daar ben ik het mee eens. Maar dan wel niet te moeilijk doen met onzekere en moeilijke terugverdienberekeningen.

Koop ze zoals je een dikke OLED koopt. Ook niet nodig, maar fijn om te hebben en soms heb je er nog wat aan...

Voor batterijen vind ik het een ander verhaal. Onlangs op de frontpage weer: niet rendabel. Levensduur te kort (oplaadcycli). Dat vind ik een moeilijker verhaal. Ik had goede hoop voor batterijen met een zoutoplossing (goedkoop, oneindig herlaadbaar, gemakkelijk stapelbaar en uitbreidbaar, niet ontvlambaar) maar blijkbaar kan je daar weinig stroom aan onttrekken.

Hopelijk komt er batterij tech met dezelfde voordelen, dezelfde TCO maar waar je een hogere stroom aan kan onttrekken. Wie weet ga ik binnenkort toch met die batterijen experimenteren

[ Voor 3% gewijzigd door Amos_x op 14-10-2023 18:30 ]

• Simpel360
Amos_x schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 17:50:
[...]

Maar hoe dan? Zonder bufferen (batterij) en salderen? Uitvlakken over een dag/avond via salderen, of over de seizoenen heen, komt neer op het netwerk gebruiken als vluchtige 'opslag' voor jouw energie.

Daar denk ik het mijne van, maar salderen had nooit een ding mogen zijn. Subsidies op zonnepanelen ook niet, want uiteindelijk is dat vooral een verschuiving van welvaart geweest van mensen die ze niet kunnen betalen (of niet kunnen plaatsen wegens huurder/appartement) naar een vermogende klasse die ze zonder subsidie ook makkelijk kon betalen. En wat was het nut? Nu kosten tien panelen evenveel als een grote OLED tv, dus betaalbaar. De markt had hoe dan ook z'n ding gedaan, en dat aanjagen vanuit de overheid was niet nodig. Zo zie je maar dat de overheid zich eigenlijk hier niet hoeft mee te bemoeien, en zich moet concentreren op haar kerntaken, namelijk zorg en welvaar, en geen luxesubsidies voor luxeproducten

Ook dat terugverdienen vind ik eigenlijk de verkeerde, of in elk geval een vreemde motivatie. Electra/gas zijn consumables, sinds wanneer moet daar op 'terugverdiend' worden. Zo redeneer je toch ook niet met voedsel? Of internet?

Tot nu toe zag (en zie) ik de nood niet voor PV. Het verbruik van een huis is tegenwoordig goed beheersbaar. Vooral als je niet verwarmt op elektriciteit of met WP (maar met gas bvb). In tijden dat de elektraprijs goed stabiel en betaalbaar was, is dit een kostenpost die ik zonder problemen gewoon betaal. Nu ook nog, en heb ik niet de verwachting dat elektra/energie 'gratis' zou moeten zijn, of terugverdiend.

De huidige situatie is anders. Wegens geopolitieke instabiliteit kan de prijs van elektra ineens x5 gaan. Doe er nog een oorlogje in taiwan bij, en we gaan terug naar de middeleeuwen.

Blijft het feit dat als je een klassiek patroon hebt van enkel 's weekends, 's morgen en 's avonds thuis te zijn, of het huis te gebruiken, dat je weinig hebt aan PV zonder buffering.

Ivm je opmerking, als "een kWh anderhalve euro kost in de winter." Maar in de winter kan je bijna nooit rechtstreeks van je PV 'aftappen' Op het moment dat je thuis 'leeft'. Ofwel donker, ofwel bewolkt, of niet genoeg vermogen om een piekbelasting op te nemen.

Er wordt hier gesteld dat het een onzekere berekening is, omdat je niet weet wat de politiek zal doen. Imo is er maar 1 correcte berekening, namelijk 1 zonder subsidie of saldering. Dat saldering er uit gaat, staat bijna vast. Zie Duitsland, Belgie, ... Dus dan heb je pas de echte TCO van PV te pakken, worst case, zonder artificiële hulp en constructies van buitenaf die op elk moment kunnen stopgezet worden.

• Airco kan in de zomer continu draaien, precies wat nodig is op een zonnige dag
  • Een EV die overdag staat te laden kan met 10 panelen in de zomer op 2 dagen vol laden. Dat is aan de laadpaal of via je rekening gemakkelijk 20-30 euro per keer. Dus 's zomers kan je je mobiliteit afdekken (ook een manier van bufferen en uitvlakken)
Iemand hierboven zei dat je hoe dan ook nog 15-20% van je verbruik direct kan afdekken. Wat gevoelsmatig overeenkomt met zomerverbruik, weekends en vrije dagen.

Hoe dan ook, voor de prijs hoef je het tegenwoordig niet meer te laten. Je kan ze maar beter hebben, daar ben ik het mee eens. Maar dan wel niet te moeilijk doen met onzekere en moeilijke terugverdienberekeningen.

Koop ze zoals je een dikke OLED koopt. Ook niet nodig, maar fijn om te hebben en soms heb je er nog wat aan...

Voor batterijen vind ik het een ander verhaal. Onlangs op de frontpage weer: niet rendabel. Levensduur te kort (oplaadcycli). Dat vind ik een moeilijker verhaal. Ik had goede hoop voor batterijen met een zoutoplossing (goedkoop, oneindig herlaadbaar, gemakkelijk stapelbaar en uitbreidbaar, niet ontvlambaar) maar blijkbaar kan je daar weinig stroom aan onttrekken.

Hopelijk komt er batterij tech met dezelfde voordelen, dezelfde TCO maar waar je een hogere stroom aan kan onttrekken. Wie weet ga ik binnenkort toch met die batterijen experimenteren
Maar heb je nu zelf PV?

• Amos_x
Ik zit spijtig genoeg op een lastige renovatie waar het eind bijna in zicht komt (hopelijk december). Volgende fase is dan een vrijstaande garage aanpakken, die ik meteen wil klaar maken voor PV (dus met mechanische fixatiepunten op het platte dak, en de nodige correct uitgevoerde, waterbestendige doorvoeren enz...

Nu beraad ik me dus alvast over de volgende stap, leg ik ze er op of niet? Vrij normaal dat ik me nu die vragen aan het stellen ben. Ik heb een EV waar de werkgever het gebruik van terugbetaalt. Dus met +-60 keer opladen haal ik alvast de aankoop van de panelen (zonder omvormers en aansluiting) er al weer uit. Moet prima op 1 zomer te doen zijn.

Het is op dit moment overduidelijk dat een WP of batterij achteraf gebleken niet voor iedereen de goede oplossing was/is. Je zal het me niet kwalijk nemen als ik niet hals over kop drastisch overal mee ga instappen.

Het huisgebruik zelf zonder PV kan ik me eigenlijk niet druk in maken. 800-1000 euro per jaar of zo.

En als we toch evolueren naar ultradynamische tarieven, onder meer door het overaanbod aan PV en renawables overdag, zie ik eigenlijk meer in 'handelen' via batterij, dan PV, als ik eerlijk ben. Overdag goedkoop inslaan, en 's avonds gebruiken. Of Vehicle to Grid. Overdag (waar dan ook!) goedkoop inslaan, omdat alle windmolens hard staan te leveren, en 's avonds aan je woning koppelen.

[ Voor 14% gewijzigd door Amos_x op 14-10-2023 18:23 ]

• Simpel360
Amos_x schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 18:20:
[...]

Ik zit spijtig genoeg op een lastige renovatie waar het eind bijna in zicht komt (hopelijk december). Volgende fase is dan een vrijstaande garage aanpakken, die ik meteen wil klaar maken voor PV (dus met mechanische fixatiepunten op het platte dak, en de nodige correct uitgevoerde, waterbestendige doorvoeren enz...

Nu beraad ik me dus alvast over de volgende stap, leg ik ze er op of niet? Vrij normaal dat ik me nu die vragen aan het stellen ben. Ik heb een EV waar de werkgever het gebruik van terugbetaalt. Dus met +-60 keer opladen haal ik alvast de aankoop van de panelen (zonder omvormers en aansluiting) er al weer uit. Moet prima op 1 zomer te doen zijn.

Het is op dit moment overduidelijk dat een WP of batterij achteraf gebleken niet voor iedereen de goede oplossing was/is. Je zal het me niet kwalijk nemen als ik niet hals over kop drastisch overal mee ga instappen.

Het huisgebruik zelf zonder PV kan ik me eigenlijk niet druk in maken. 800-1000 euro per jaar of zo.

En als we toch evolueren naar ultradynamische tarieven, onder meer door het overaanbod aan PV en renawables overdag, zie ik eigenlijk meer in 'handelen' via batterij, dan PV, als ik eerlijk ben. Overdag goedkoop inslaan, en 's avonds gebruiken. Of Vehicle to Grid. Overdag (waar dan ook!) goedkoop inslaan, omdat alle windmolens hard staan te leveren, en 's avonds aan je woning koppelen.
Okay, ben dan ook wel benieuwd hoe je dat gaat invullen met o.a. "de verschuiving van welvaart"?
Maar wellicht gaat dat wat ver off topic O-)

• Amos_x
Simpel360 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 18:39:
[...]

Okay, ben dan ook wel benieuwd hoe je dat gaat invullen met o.a. "de verschuiving van welvaart"?
Maar wellicht gaat dat wat ver off topic O-)
Het overmatig subsidiëren van zowel de aankoop en betaald worden voor overproductie, dat bedoelde ik. Dat leek me toch duidelijk?

Wie nu die dingen koopt, doet het bijna zonder subsidie. In België 700 euro subsidie dacht ik. Hoe het zit met terugleveren moet ik eerlijk gezegd nog eens goed opzoeken, dat geef ik toe...

Ik zeg nergens dat je met je eigen verdiend geld geen aankopen mag doen. Enkel dat dit niet gesponsord moet worden door belastingen door te schuiven naar mensen die ze anders ook hadden gelegd en betaald. Maar dit is inderdaad off-topic. Vergeleken met wat sommige renovatie-aannemers voor echt basic werk is 5000 euro voor een setje PV + omvormers niet het eind van de wereld. Ik kan, en zal ze, wellicht ook gewoon leggen. Vroeg me enkel af hoeveel zin het had.

Er is nu een hele generatie PV-eigenaren, die 10 a 7 jaar geleden het voorrecht hadden van een eigen woning, die op dit moment eigenlijk een 'gratis' PV set hebben dankzij de zeer ruime en genereuze vergoedingen en subsidies uit het verleden. Die er wellicht zelfs de 10k van een batterij al uitgehaald hebben in die periode, en die dus dankzij sponsoring zelfvoorzienend zijn.

• Termy

Termy

Amos_x schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 17:50:
[...]

Daar denk ik het mijne van, maar salderen had nooit een ding mogen zijn. Subsidies op zonnepanelen ook niet, want uiteindelijk is dat vooral een verschuiving van welvaart geweest van mensen die ze niet kunnen betalen (of niet kunnen plaatsen wegens huurder/appartement) naar een vermogende klasse die ze zonder subsidie ook makkelijk kon betalen. En wat was het nut? Nu kosten tien panelen evenveel als een grote OLED tv, dus betaalbaar. De markt had hoe dan ook z'n ding gedaan, en dat aanjagen vanuit de overheid was niet nodig. Zo zie je maar dat de overheid zich eigenlijk hier niet hoeft mee te bemoeien, en zich moet concentreren op haar kerntaken, namelijk zorg en welvaart, en geen luxesubsidies voor luxeproducten

Ook dat terugverdienen vind ik eigenlijk de verkeerde, of in elk geval een vreemde motivatie. Electra/gas zijn consumables, sinds wanneer moet daar op 'terugverdiend' worden. Zo redeneer je toch ook niet met voedsel? Kraantjeswater? Of internet?

Een enorm verhaal terwijl je het punt volledig mist. Hij heeft het niet over salderen maar over dat de opbrengst in de winter zo dramatisch is dat elk extra paneel welkom is om ook maar je basislast zelf op te kunnen wekken.

Daarnaast is het punt van subsidie om iets aan te jagen dat anders heel traag zou gaan omdat het te duur en/of onrendabel is zodat het verder ontwikkelt wordt (zowel de techniek, de regelgeving, schaalgrootte, etc) en geen subsidie meer nodig heeft ipv blijven steken in nutteloze limbo. Dit heeft niks met herverdelen van welvaart of blabla te maken.

• jadjong
  • Niet online
Een gemiddeld dagje thuiswerken kost hier 2kWh per persoon zonder kachel/airco en 4kWh met kachel/airco, bovenop het standaard verbruik. Bij 1.5 euro per kWh heb je geen ingewikkeld rekenmachine nodig om uit te vinden dat je 42-84 euro per persoon per maand kwijt bent, dat gedeelte afdekken met extra panelen vind ik de moeite waard.

Wat subsidie betreft denk ik wel dat het zijn vruchten afgeworpen heeft. 15 jaar geleden haalde je vier broden voor de prijs van 1Wp, nu is dat eerder andersom. :P Dat subsidie een keerzijde heeft kan je moeilijk ontkennen wanneer iedereen er recht op heeft.

• Simpel360
Termy schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 01:24:
[...]

Een enorm verhaal terwijl je het punt volledig mist. Hij heeft het niet over salderen maar over dat de opbrengst in de winter zo dramatisch is dat elk extra paneel welkom is om ook maar je basislast zelf op te kunnen wekken.

Daarnaast is het punt van subsidie om iets aan te jagen dat anders heel traag zou gaan omdat het te duur en/of onrendabel is zodat het verder ontwikkelt wordt (zowel de techniek, de regelgeving, schaalgrootte, etc) en geen subsidie meer nodig heeft ipv blijven steken in nutteloze limbo. Dit heeft niks met herverdelen van welvaart of blabla te maken.
Dit dus. (y)

Maar ben ook benieuwd hoe iemand die deze opvatting heeft (@Amos_x het verschuiven van welvaart) het gaat oplossen met de huidige subsidie van 21% (de btw). :?

• Amos_x
jadjong schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 07:05:
Een gemiddeld dagje thuiswerken
Niet iedereen kan thuiswerken.
kost hier 2kWh per persoon zonder kachel/airco en 4kWh met kachel/airco, bovenop het standaard verbruik. Bij 1.5 euro per kWh heb je geen ingewikkeld rekenmachine nodig om uit te vinden dat je 42-84 euro per persoon per maand kwijt bent, dat gedeelte afdekken met extra panelen vind ik de moeite waard.
Ik niet. Ik sta er anders in, omdat ik er geen punt van maak om te betalen voor zaken die je verbruikt (benzine, elektriciteit, water, voedsel, ...). Zeg 60 euro, dat is wisselgeld, tegenwoordig vliegt dat je budget uit alsof het niets is (< 1x uit eten voor 1 persoon).
Wat subsidie betreft denk ik wel dat het zijn vruchten afgeworpen heeft. 15 jaar geleden haalde je vier broden voor de prijs van 1Wp, nu is dat eerder andersom. :P Dat subsidie een keerzijde heeft kan je moeilijk ontkennen wanneer iedereen er recht op heeft.
@Simpel360 , @Termy Mijn punt is dat we zonder subsidie op exact hetzelfde punt zouden zijn beland als vandaag. De vooruitgang, de drang naar een beter en efficienter product komt er vanzelf. Dat is wat de consument wil, en dat is zeker en vast ook wat de producent wil, en wereldwijd alle ingenieurs die hier mee bezig zijn. Al was het maar uit professionele trots. PV zou echt niet in 'een limbo' bijven steken. :? Al was het maar door de competitie (marktwerking).

De klasse van de politici en hun lobby hebben zichzelf een leuk cadeautje uitgekeerd op kap van de gemeenschap. Ik ken echt bijna niemand met een standaard inkomen (die dan vaak in een appartement wonen) die PV heeft laten installeren.

En hoeveel invloed heeft subsidiëring vanuit de benelux nu op een product dat niet eens in Europa gemaakt wordt, en wereldwijd wordt verkocht. 0,0. Die subsidiëring wordt wel gehaald bij de belastinginkomsten van de staat (bij iedereen), en uitgekeerd aan een vermogende bovenklasse die ze zonder subsidie ook had gelegd. Al was het maar om op feestjes iets te lullen te hebben, en niet achter te blijven bij de buurman in de straat die ze ook heeft. Zo werkt dat. "Verdeling" van welvaart heb ik nooit gebruikt, "verschuiving" wel, klein maar substantieel verschil.

Die mening mag ik hebben. Zeker, grotendeels op gevoel gebaseerd. :w

Het valt me wel weer op hoe er meteen met de stekels op wordt gereageerd op Jan Modaal die een paar vraagtekens plaats, en niet hosannagewijs op de knieën gaat voor het nieuwe speeltje van "virtue signaling" groene goegemeente.

Opnieuw, ik zal alle cijfers nog wel eens door Excel draaien. Daar heb ik nu geen tijd voor. En daarbij zoveel mogelijk allerhande steun en regelgeving uit weglaten om tot een realistisch beeld te komen.

En ik zal ze ook wel leggen, maak je maar niet druk. Ik zal er tijdens het weekend van genieten en mijn overdag mijn auto mee opladen.

• palladio
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 26-10-2023
Hallo,
Mijn vader wil later zonnepanelen laten leggen op een tuinhuisje dat hij bezig is te bouwen.
Er is al een bestaande zonnepaneelinstallatie op het huis, waar de 'automatiekast'/'het bord' staat.
Monofasig systeem (niet zeker of dit gegeven nodig is), België.
Hij heeft de volgende vraag: welke kabel je moet hebben van je zonnepaneelinstallatie naar je bord als je een afstand hebt van meer dan 40 meter?

• Teijgetje
jadjong schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 07:05:
Een gemiddeld dagje thuiswerken kost hier 2kWh per persoon zonder kachel/airco en 4kWh met kachel/airco, bovenop het standaard verbruik. Bij 1.5 euro per kWh heb je geen ingewikkeld rekenmachine nodig om uit te vinden dat je 42-84 euro per persoon per maand kwijt bent
Zijn de batterijen in de jouwe nog wel goed, zonder rekenmachine kom ik uit op € 90-180 /m ? (30dagen)

• Teijgetje
Amos_x schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 11:02:
Ik niet. Ik sta er anders in, omdat ik er geen punt van maak om te betalen voor zaken die je verbruikt (benzine, elektriciteit, water, voedsel, ...). Zeg 60 euro, dat is wisselgeld, tegenwoordig vliegt dat je budget uit alsof het niets is (< 1x uit eten voor 1 persoon).

Het valt me wel weer op hoe er meteen met de stekels op wordt gereageerd op Jan Modaal die een paar vraagtekens plaats, en niet hosannagewijs op de knieën gaat voor het nieuwe speeltje van "virtue signaling" groene goegemeente.

En ik zal ze ook wel leggen, maak je maar niet druk. Ik zal er tijdens het weekend van genieten en mijn overdag mijn auto mee opladen.
Voor Jan Modaal is 60 euro geen wisselgeld, en die heeft ook geen elektrische auto.
Jan Modaal doet momenteel boodschappen bij de Aldi of Lidl, en rijdt in een 15 jaar oud autootje. En uit eten zit er momenteel niet echt in. ;)

• Teijgetje
palladio schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 11:39:

Hij heeft de volgende vraag: welke kabel je moet hebben van je zonnepaneelinstallatie naar je bord als je een afstand hebt van meer dan 40 meter?
Hier kan je de max toegelaten stroomsterkte per afstand, soort kabel met beveiliging, in verhouding tot de diameter bekijken.

Het hangt er dus vanaf hoeveel je vader daar op gaat wekken en wat de omvormer aan stroomsterkte (A) per fase teruglevert.
En of de rest van de binnen-installatie dat ook aankan qua terugleveren.
Maar tot 20A kom je met een ymvk-as 2,5 mm² weg

note: In huisinstallaties worden b-karakteristiek automaten gebruikt ipv c, b kan iets minder hoge inschakelpieken aan voordat hij uitslaat dan c.

[ Voor 18% gewijzigd door Teijgetje op 15-10-2023 12:16 ]

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 03:36
[...]

[...]

[...]

@Simpel360 , @Termy Mijn punt is dat we zonder subsidie op exact hetzelfde punt zouden zijn beland als vandaag. De vooruitgang, de drang naar een beter en efficienter product komt er vanzelf. Dat is wat de consument wil, en dat is zeker en vast ook wat de producent wil, en wereldwijd alle ingenieurs die hier mee bezig zijn. Al was het maar uit professionele trots. PV zou echt niet in 'een limbo' bijven steken. :? Al was het maar door de competitie (marktwerking).

De klasse van de politici en hun lobby hebben zichzelf een leuk cadeautje uitgekeerd op kap van de gemeenschap. Ik ken echt bijna niemand met een standaard inkomen (die dan vaak in een appartement wonen) die PV heeft laten installeren.

En hoeveel invloed heeft subsidiëring vanuit de benelux nu op een product dat niet eens in Europa gemaakt wordt, en wereldwijd wordt verkocht. 0,0. Die subsidiëring wordt wel gehaald bij de belastinginkomsten van de staat (bij iedereen), en uitgekeerd aan een vermogende bovenklasse die ze zonder subsidie ook had gelegd. Al was het maar om op feestjes iets te lullen te hebben, en niet achter te blijven bij de buurman in de straat die ze ook heeft. Zo werkt dat. "Verdeling" van welvaart heb ik nooit gebruikt, "verschuiving" wel, klein maar substantieel verschil.

Opnieuw, ik zal alle cijfers nog wel eens door Excel draaien. Daar heb ik nu geen tijd voor. En daarbij zoveel mogelijk allerhande steun en regelgeving uit weglaten om tot een realistisch beeld te komen.

Hier Jan en Jantina Modaal in een kleine oude tussenwoning, die wel zonnepanelen hebben laten leggen, omdat we keuzes maken, en wel kijken naar wat we uitgeven, en omdat we 60 euro geen wisselgeld vinden maar een fors bedrag.

• jadjong
  • Niet online
Teijgetje schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 11:51:
[...]

Zijn de batterijen in de jouwe nog wel goed, zonder rekenmachine kom ik uit op € 90-180 /m ? (30dagen)
Niet iedereen werkt 7 dagen per week. O-)

• Simpel360
[...]

[...]

[...]

Over stekelig gesproken :+

Zo is mijn vraag/opmerkingen ook niet bedoeld.
Ben oprecht benieuwd hoe u met uw opvattingen dit subsidie vrij gaat oplossen.
De leverancier verplicht btw laten berekenen of :?

Dat u iets anders in de film zit is alleen maar mooi. d:)b

• Termy

Termy

Zonder subsidie op precies hetzelfde punt? Dat is zeker waarom Nederland op Australië na het meeste Wp per persoon heeft opgesteld?

Wmb is wat jij doet juist virtue signalling. Kijk mij begaan zijn met de arme medemens die niet al deze dingen kunnen doen en daarom mag er geen belastinggeld heen. Je gaat daarbij alleen even voorbij aan alle modale huishoudens die blijkbaar wel panelen konden betalen en hoeveel lager de gasprijs is doordat we dankzij PV veel minder nodig hadden. Een paar tientallen miljarden euro aan gaskosten zijn gespaard in Europa door hernieuwbare energie met een groot aandeel PV en ze hebben ongetwijfeld niet geprobeerd te kijken naar wat de prijs van gas gedaan had als de vraag zoveel hoger was.

Om on topic te blijven, want deze discussie heeft eigenlijk geen plaats in dit topic (de duurzame kroeg is een betere plek): wees blij dat men gestimuleerd werd om PV te leggen en wees vooral boos op het feit dat er dankzij de saldering vaak slechts voor jaarverbruik werd gelegd want we hebben nog altijd heel erg veel te weinig PV om van fossiel af te komen. De enige reden dat de prijs negatief wordt is omdat fossiele/nucleaire centrales niet uit kunnen of dankzij subsidie beter kunnen doordraaien. Wind en zon ligt niet wakker van curtailment (technisch gezien), centrales wel. Dus hup, meer PV en wegduwen die oude barrels.

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:00
Termy schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 14:02:
[...]

Om on topic te blijven, want deze discussie heeft eigenlijk geen plaats in dit topic (de duurzame kroeg is een betere plek): wees blij dat men gestimuleerd werd om PV te leggen en wees vooral boos op het feit dat er dankzij de saldering vaak slechts voor jaarverbruik werd gelegd want we hebben nog altijd heel erg veel te weinig PV om van fossiel af te komen. De enige reden dat de prijs negatief wordt is omdat fossiele/nucleaire centrales niet uit kunnen of dankzij subsidie beter kunnen doordraaien. Wind en zon ligt niet wakker van curtailment (technisch gezien), centrales wel. Dus hup, meer PV en wegduwen die oude barrels.
Die oude barrels zijn anders nog best handig om je warmtepomp van stroom te voorzien wanneer de zon niet schijnt. Hoeveel PV (en windmolens) je ook neerlegt, je kan nog lang niet zonder een andere/fossiele vorm van stroomvoorziening in de winter.
Teijgetje schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 12:09:
[...]

Hier kan je de max toegelaten stroomsterkte per afstand, soort kabel met beveiliging, in verhouding tot de diameter bekijken.

Het hangt er dus vanaf hoeveel je vader daar op gaat wekken en wat de omvormer aan stroomsterkte (A) per fase teruglevert.
En of de rest van de binnen-installatie dat ook aankan qua terugleveren.
Maar tot 20A kom je met een ymvk-as 2,5 mm² weg

note: In huisinstallaties worden b-karakteristiek automaten gebruikt ipv c, b kan iets minder hoge inschakelpieken aan voordat hij uitslaat dan c.
Kijk hierbij niet alleen maar naar de maximale toegelaten/veilige stroomsterkte, maar vooral ook naar het verlies dat over de betreffende afstand optreed in de kabel. Hier kom je weliswaar qua veiligheid prima weg met 2,5mm2, maar het kan al snel lonen om de aderdikte toch een maatje groter te nemen. Dit zorgt er ook voor dat je omvormer minder snel zal uitschakelen vanwege een te hoog netvoltage, mocht dat in je regio spelen.

[ Voor 36% gewijzigd door RonJ op 15-10-2023 14:41 ]

All-electric.

• jadjong
  • Niet online

Die instelling had ik ook (of heb ik eigenlijk nog), maar dan wel met een beetje voorspelbaarheid. Ik doneer mijn geld liever aan een restaurant dan aan EssentEneco die het termijnbedrag x3 doet omdat een maffe Rus zijn achtertuin iets groter wil hebben. :P

• Termy

Termy

RonJ schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 14:38:
[...]

Die oude barrels zijn anders nog best handig om je warmtepomp van stroom te voorzien wanneer de zon niet schijnt. Hoeveel PV (en windmolens) je ook neerlegt, je kan nog lang niet zonder een andere/fossiele vorm van stroomvoorziening in de winter.
Zucht. Ja, we hebben ze nu nog nodig. Het hele punt is dat we meer PV (en wind en opslag) moeten neerleggen om dat te veranderen. Daarom dus maximaal het dak vol zodat je zo veel mogelijk wél op duurzame energie je WP kan draaien (of die van een ander).

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:03
Meer Zonneplan klanten hier die vandaag 0,0 opbrengst hadden?
Heb elke dag wel iets aan opbrengst, vandaag niks. Omvormer is vanochtend wel aan gegaan, kom er net achter dat ik dus een dag "mis"...

Morgen maar weer even in de gaten houden.

Live from Denmark

• onetime
  • Niet online
@hansie_k Nee, vandaag 12kWh Helevoetsluis uit 4770Wp Zuid. En Amstelveen 7,2kWh uit 5,5kWp O-W.

Zie verder Topicreeks: Het grote jouw productie topic

• hansie_k
onetime schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 23:31:
@hansie_k Nee, vandaag 12kWh Helevoetsluis uit 4770Wp Zuid. En Amstelveen 7,2kWh uit 5,5kWp O-W.

Zie verder Topicreeks: Het grote jouw productie topic
De boel ge-reset (bleef vanochtend weer uit), en nu werkt t weer...
Hopelijk gebeurt niet niet vaker.

Live from Denmark

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22-12 12:09
hansie_k schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 12:42:
[...]

De boel ge-reset (bleef vanochtend weer uit), en nu werkt t weer...
Hopelijk gebeurt niet niet vaker.
Bleef de omvormer uit, of werkte de logging niet? En hoe/wat heb je ge-reset om het weer werkend te krijgen?

Met 2x uitval in 3 dagen zou ik er niet van uitgaan dat het niet vaker gaat gebeuren.

• hansie_k
dennisfr schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 15:25:
[...]

Bleef de omvormer uit, of werkte de logging niet? En hoe/wat heb je ge-reset om het weer werkend te krijgen?

Met 2x uitval in 3 dagen zou ik er niet van uitgaan dat het niet vaker gaat gebeuren.
Omvormer bleef aan, ergens een error, gaf aan dat er geen opbrengst was (en gaf ook geen opbrengst, niet in de Zonneplan app, niet in Homewizard).
Denk dat er zondagochtend met opstarten iets is fout gegaan, te kort spanning om echt op te starten en toen blijven hangen. Snachts gaat die niet echt uit,dus blijft in de zelfde opstart fase hangen.
Reset gedaan door omvormer uit te zetten, werkschakelaar uit te zetten en de groep in de groepenkast. Na 15 minuten de boel weer inschakelen,en gaan met die banaan...

En het was "maar" 1* in 2 dagen, waarvan 1.5 dag geen opbrengst.
Maar inderdaad, moet niet te vaak gebeuren, mogen ze andere omvormer komen installeren.

[ Voor 8% gewijzigd door hansie_k op 16-10-2023 15:51 ]

Live from Denmark

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Ik had nog 4 panelen over en wat platdak materiaal...
Tja wat doe je dan? Nou een paar balkjes kopen en een plekje creëren.
4 x 430 bifacial komt erop.
Alles ligt nog los, even kijken hoe 1 en ander uitkomt.
Plan is om de boel vast te schroeven op de balken.
Dus kunstof pootjes er onderweg en geen ballast.

Even een leuk knutsel project..
Ben er nog niet helemaal over uit.
Mischien wat verder naar de sloot en een balk meer opleggen en dan de balken wat dichter op elkaar ofzo.....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7WId75zzkUf1gDZpL3VEZG2J3Kw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CNjM8UTkME1Af7sLsgniQiAO.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• weasel
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12-11 20:01
Ronald.42 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 17:54:
Ik had nog 4 panelen over en wat platdak materiaal...
Tja wat doe je dan? Nou een paar balkjes kopen en een plekje creëren.
4 x 430 bifacial komt erop.
Alles ligt nog los, even kijken hoe 1 en ander uitkomt.
Plan is om de boel vast te schroeven op de balken.
Dus kunstof pootjes er onderweg en geen ballast.

Even een leuk knutsel project..
Ben er nog niet helemaal over uit.
Mischien wat verder naar de sloot en een balk meer opleggen en dan de balken wat dichter op elkaar ofzo.....

[Afbeelding]
Balkjes... :o Ga je de panelen als dak gebruiken?

14x Canadian Solar CS6K-275 Black + SE3500HD PVOutput 3x Solar Frontier SF-160S + Soladin 600 PVOutput

Pagina: 1 ... 83 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=#f5c73d]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic :Y [/bgcolor][/font]
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Topicreeks: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic

- Aanbieden van zonnepanelen en/of toebehoren? categorie: Zonnepanelen en toebehoren