Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
Het gros van de DC bekabeling ligt in PVC buisjes van het dak af. Onder de panelen zelf ligt er wel wat kabel op het dak. MC4 connectors zitten echter hoog en droog onder de panelen vastgebonden.
Kan het kwaad als er kabels direct op het dak liggen?
:strip_exif()/f/image/XVyf5ZEgtlbXXZ6ZVd9hnpEz.jpg?f=fotoalbum_large)
PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W
Je moet wel de juiste kopen. De goedkoopste uit Hornback zijn niet UV bestendig.jadjong schreef op maandag 18 september 2023 @ 10:14:
Tywraps kosten 6 cent per stuk.
Sony A7 iv en wat recycled glas
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Wat voor PVC buis houders zijn dat?nMad schreef op maandag 18 september 2023 @ 10:07:
Afgelopen zaterdag installatie gedaan bij mijn broer thuis op plat dak van schuurtje in de tuin.
Het gros van de DC bekabeling ligt in PVC buisjes van het dak af. Onder de panelen zelf ligt er wel wat kabel op het dak. MC4 connectors zitten echter hoog en droog onder de panelen vastgebonden.
Kan het kwaad als er kabels direct op het dak liggen?
[Afbeelding]
PVX Multimount
PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W
Bedenk even dat BE;
- Geen mogelijkheid tot salderen
- Verplichte belasting op het omvormer vermogen
Belasting op omvormer vermogen (prosumententarief) is er enkel indien een terugdraaiende teller, dus dan kan je wel salderen.D_Jeff schreef op woensdag 20 september 2023 @ 12:43:
Ik zie momenteel weer een aantal PV-offerte topics (BE) voorbij en zit mij daarbij hard af te vragen: Dat is toch keihard geld weggooien (lees; dat ga je nooit meer terugverdienen ; uitgaande dat de omvormer elke 10 a 11 jaar vervangen moet worden)
Bedenk even dat BE;
Maar dat geldt enkel voor oude installaties. Nieuwe installaties en aanpassingen krijgen automatisch een digitale meter, waarmee het prosumententarief verdwijnt, net zoals de mogelijkheid tot salderen.
Ten eerste, een omvormer gaat meestal langer mee dan 10 jaar (de mijne viert binnenkort zijn 14e verjaardag).D_Jeff schreef op woensdag 20 september 2023 @ 12:43:
Ik zie momenteel weer een aantal PV-offerte topics (BE) voorbij en zit mij daarbij hard af te vragen: Dat is toch keihard geld weggooien (lees; dat ga je nooit meer terugverdienen ; uitgaande dat de omvormer elke 10 a 11 jaar vervangen moet worden)
Bedenk even dat BE;
En dan: of wel heb je nog een oude meter en kan je salderen en je betaalt ca 50€ per jaar per kW omvormervermogen.
Of je hebt een digitale meter, en je kan niet meer salderen, maar je betaalt niks aan ‘vermogensbelasting’.
Voor teruggeleverde stroom krijg je ca 10 ct, afname zit aan 35ct.
Als je je eigen verbruik een beetje in de gaten houdt, dan kan je aan ca 25% eigen verbruik geraken. Dan krijg je gemiddeld toch ca 18ct per kWh van je jaarlijkse opbrengst.
Als je een correcte prijs betaalt voor je panelen, dan verdien je ze terug op een jaar of 6-7. Is dat zo slecht?
eigen verbruik ligt op 3.000 KWh/jaar tegen € 0,35 = € 1050
opbrengst van de PV-installatie is 3.000 KWh/jaar
33-33-33 (verbruik & opslag, teruglevering, afname)
2.000 KWh direct verbruik door installatie = 700 euro
1.000 KWh TLV = 100 euro
1.000 KWh afname = 350 euro
350 - 800 = 550 euro voordeel
10.000 / 550 ~ 18 jaar
18 jaar om zo'n installatie terug te verdienen vind ik ergens gekkenwerk (lees; niet rendabel).
Tenzij ik een (aantal) rekenfout /rekenfouten gemaakt heb, corrigeer mij graag
een installatie die 3000kWh/jaar opwekt zal eerder 4k kostenD_Jeff schreef op woensdag 20 september 2023 @ 14:20:
Goed.. Laat ik zeggen dat een PV-installatie (SMA-omvormer) plus accu (sessie) 10.000 euro kost (de gebruiker is volledig ontzorgt plus de nodige garanties verkregen)
1.000 KWh TLV = 100 euro
10.000 / 550 ~ 18 jaar
18 jaar om zo'n installatie terug te verdienen vind ik ergens gekkenwerk (lees; niet rendabel).
eigen verbruik is al snel 30% zonder accu
Met accu zal nagenoeg je opwek helemaal eigen verbriuk worden (dus alles 0,35 waard)
En wat je ook koopt is zekerheid over je kosten. dus als E 0,45 wordt heeft dat geen effect.
[ Voor 4% gewijzigd door BarryH op 20-09-2023 14:24 ]
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Gooi die batterij er eens uit en kijk naar een installatie van 5000Wp die je voor 6500€ laat plaatsen.D_Jeff schreef op woensdag 20 september 2023 @ 14:20:
Goed.. Laat ik zeggen dat een PV-installatie (SMA-omvormer) plus accu (sessie) 10.000 euro kost (de gebruiker is volledig ontzorgt plus de nodige garanties verkregen)
1.000 KWh TLV = 100 euro
10.000 / 550 ~ 18 jaar
Dan geraak je sneller aan het break even punt.
Vooruitlopend op het installeren van zonnepanelen ben ik mij aan het informeren en inlezen. Ik woon in een huurhuis, dus heb niets te zeggen over type etc. Ook hoop ik dat nog voor het einde van het jaar geinstalleerd wordt zoals beloofd, maar ook daar heb ik een hard hoofd in.Jojan265 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 13:16:
[...]
De netcode schrijft exact voor, bij welke spanning de omvormer moet uitvallen. Tot nu toe is vastgelegd dat dit op 110% is. In Nederland is het nog niet toegestaan om boven de 253 V in te voeden. Dat de nieuwste omvormers er al voorbereid zijn op hogere waardes, wil nog niet zeggen dat het is toegestaan in Nederland.
Nu mijn vraag: bij Vereniging Eigenhuis, Radar etc. lees ik dat bij een overproductie op het net de omvormer uitschakelt. Soms lees ik dat je eerst je eigen verbruik hebt en daarna de teruglevering. Maar bij uitschakelen van je omvormer loopt er niets meer en ga je als ik het zie gewoon energie aankopen. Toch lees ik bij Enexis etc. weer de tip om vooral verbruikers aan te gaan zetten als je omvormer dreigt uit te schakelen. Maar heeft dit nut? Als alles via de meter loopt en het net waar deze meter op aangesloten is raakt overbelast, dan kan ik verbruikers aanzetten wat ik maar wil, maar dan nog zal de omvormer uitschakelen verwacht ik en dan ga ik zelfs inkopen toch?
Meedere informatie bronnen lijken elkaar tegen te spreken.
Hoe zijn jullie ervaringen hiermee? Op een top zonnige dag met flinke eigen productie moeten betalen voor je stroom klinkt toch wel erg zuur.
Je zou in elk geval zelf de spanning alvast kunnen meten op een zonnige dag. Wat het uiteindelijk gaat worden met de panelen weet je niet, maar als je dan nu al op 250V zit zal het wel lastig worden vrees ik. En ook als je lager zit kan het een probleem worden als niet alleen jij binnenkort zonnepanelen krijgt maar de hele buurt.
[ Voor 33% gewijzigd door dennistd op 20-09-2023 16:21 ]
Maar dat komt omdat je eigen aansluiting ook een spanningsval kent doordat je PV levert. De spanning in de straat zal dus lager zijn dan in je meterkast of bij je omvormer. Door eigen verbruikt te hebben loopt er minder stroom en is er daardoor minder spanningsval dus lagere netspanning.
Daarnaast, als meer mensen in de straat je voorbeeld volgen is er ook in totaal minder stroom en dus een lagere netspanning.
Nu zijn er ook omvormers die niet uit gaan maar terugregelen in stroom naar het punt dat de maximale spanning niet overschreven wordt. Maar vinden hoe een omvormer en mee omgaat is vaak wat lastig helaas.
waarom haal je die 350 er weer af? die moet je sowieso betalen, dus je voordeel is 800 euro, brengt je terugverdientijd naar 12.5 jaar. That said, die 10K lijkt me echt absurd veel, dat moet een paar duizend euro goedkoper kunnen, en zie, je terugverdientijd is (vee) minder dan 10 jaar. Tel daarbij op dat stroomtarieven waarschijnljk alleen maar omhoog gaan....D_Jeff schreef op woensdag 20 september 2023 @ 14:20:
1.000 KWh TLV = 100 euro
10.000 / 550 ~ 18 jaar
Daarnaast, kan je je afvragen of het plaatsen van een accu, en bijbehorende hybride omvormer op dit moment zinnig is, aangezien we nog volledig kunnen salderen......
Ook is/was in BE de thuisbatterij erg populair, daarom dat ik deze meepak.
10K: Niet iedereen is even handig, maar zo gek is het bedrag niet (als je een beetje kwaliteit wil). Kan je alles zelf en pak je alles uit het budget segment, dan geloof ik wel dat je het met 5k ook wel red.
[ Voor 6% gewijzigd door D_Jeff op 20-09-2023 17:03 ]
Dat gaat nu niet meer lukken, pas volgend jaar mei / juni gaat de netspanning weer echt pieken.dennistd schreef op woensdag 20 september 2023 @ 16:19:.
Je zou in elk geval zelf de spanning alvast kunnen meten op een zonnige dag.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Nou als de zon vollebak doorbreekt zie ik hier nog steeds pieken naar 253v hoor 😅. Het zal vast in de zomer erger zijn, maar het is zeker nog niet weg.Andrehj schreef op woensdag 20 september 2023 @ 18:13:
[...]
Dat gaat nu niet meer lukken, pas volgend jaar mei / juni gaat de netspanning weer echt pieken.
Nee joh, das nog steeds zwaar overdreven. Ik kon in maart al voor minder dan 5k een installatie van 8300Wp installeren. Inmiddels zou dat voor rond de 3000 euro kunnen. Voor 3000Wp ben je, zonder kunst- en vliegwerk, nog geen 2000 euro kwijt als je het zelf legt. Terugverdientijd ca. 2 jaar met jouw cijfers.D_Jeff schreef op woensdag 20 september 2023 @ 17:02:
@borft Ik zit hier te rekenen voor de situatie in België. Naar mijn weten heeft BE geen saldering meer, maar krijg je een TVL per KWh (daarom betaal je dus ook voor afname van het net, a 350 euro)
10K: Niet iedereen is even handig, maar zo gek is het bedrag niet (als je een beetje kwaliteit wil). Kan je alles zelf en pak je alles uit het budget segment, dan geloof ik wel dat je het met 5k ook wel red.
Hangt erg af per situatie neem ik aan? Moet wel zeggen dat de prijs van materiaal voor een simpel systeem panelen+omvormer enorm zijn gedaald daarentegen arbeid gestegen. Het is voor mij vooralsnog wachten totdat de zonnepaneelbouwers rustigere tijden hebben zodat de prijs aantrekkelijker is.mcDavid schreef op woensdag 20 september 2023 @ 18:23:
[...]
Nee joh, das nog steeds zwaar overdreven. Ik kon in maart al voor minder dan 5k een installatie van 8300Wp installeren. Inmiddels zou dat voor rond de 3000 euro kunnen. Voor 3000Wp ben je, zonder kunst- en vliegwerk, nog geen 2000 euro kwijt als je het zelf legt. Terugverdientijd ca. 2 jaar met jouw cijfers.
Ik zie 1 eur/wp alweer langskomen (geïnstalleerd)Gecko123 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 20:02:
[...]
Hangt erg af per situatie neem ik aan? Moet wel zeggen dat de prijs van materiaal voor een simpel systeem panelen+omvormer enorm zijn gedaald daarentegen arbeid gestegen. Het is voor mij vooralsnog wachten totdat de zonnepaneelbouwers rustigere tijden hebben zodat de prijs aantrekkelijker is.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
En met langskomen bedoel je als opsteller of ontvanger van offertes?BarryH schreef op woensdag 20 september 2023 @ 20:35:
[...]
Ik zie 1 eur/wp alweer langskomen (geïnstalleerd)
Offertes die ik zie die kennissen ontvangen hebben. De dalende paneelprijs en de teruggelopen orderportefeuilles doen veel met de prijs.Gecko123 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 20:47:
[...]
En met langskomen bedoel je als opsteller of ontvanger van offertes?
https://www.hln.be/geld/v...e-vergoeding-br~abccbf0d/D_Jeff schreef op woensdag 20 september 2023 @ 17:02:
@borft Ik zit hier te rekenen voor de situatie in België. Naar mijn weten heeft BE geen saldering meer, maar krijg je een TVL per KWh (daarom betaal je dus ook voor afname van het net, a 350 euro)
Daar is inmiddels een app voor dacht ik.
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
ah, dat maakt mogelijk het plaatje anders inderdaad. desalniettemin; snap ik niet waarom je de 350 euro voor afname meeneemt, die moet je sowieso betalen, of je nou panelen hebt of niet.D_Jeff schreef op woensdag 20 september 2023 @ 17:02:
En zoals al vaker opgemerkt, ik denk dat 10K wel erg duur is, tenzij je 7000 euro kwijt bent voor een accu installatie; maar als dat het geval is, lijkt de oplossing me duidelijk
Om een installateursaccount te kunnen aanmaken, moet je diverse bedrijfsgegevens opgeven (in ieder geval kvk, btw-nummer dacht ik). Als je de omvormer zelf installeert en in bedrijf stelt, kun je de code ALMY7 gebruiken.weasel schreef op zondag 10 september 2023 @ 16:55:
Hebben jullie ervaring met het aanmaken van het monitoringportal van Growatt? Kun je hiervoor zelf een installateursaccount aanmaken? Hoe gaat dit verder in zijn werk?
Hello,
Usually is the company who install your inverter that provides this code so you can monitor the station together. If the company deosn't provide the code you can use the backup codes :
NL : ALMY7
Kind regards,
Anais
Growatt Service Engineer
[ Voor 22% gewijzigd door antonboonstra op 24-09-2023 17:50 ]
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Definieer "groot". Ik ben nog steeds op zoek naar het eerste concrete geval waarin dit fenomeen is opgetreden. Die DC-kabels zijn nota bene dubbel geïsoleerd. Je hebt dus vier beschadigde isolatiemantels én een initieel contact nodig voor zo'n vlamboog.AudioHome schreef op zondag 24 september 2023 @ 17:55:
Het risico op een vlamboog is groot bij DC kabels (die ook nog eens vochtig kunnen worden.
Dat is en blijft een uiterst onwaarschijnlijk scenario.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
10 seconde later doen ze het wel goed.Teijgetje schreef op zondag 24 september 2023 @ 19:44:
@jadjong
Dat had ik er ook uit gehaald, alleen dan de N van 6 op de N, niet op L1 zoals in dat schema staat.
Het schema kwam hier uit.
De nul mee schakelen is iets Europees denk ik. De nul ook meten (dus 4P in plaats van 3P+N) kom je nog minder tegen. Zou eigenlijk wel fijn zijn met al die stromen in verschillende richtingen bij PV en accu-installaties.En waarom daar alleen de fasen geschakeld zijn in een automaat weet ik ook niet, ik heb 4 polige schakelaars en alamat.
Zal vast op tekening staan om te voorkomen dat iemand het ding rechtstreeks op de rail van een 2000A verdeelkast plakt.Denk je dat die 1,2,3,4, en 5 die zekering van 1A nodig hebben? Er is wel plaats voor en veel werk is het ook niet.
Immers wanneer het in het paneel blijft dan hoopt dit zich op...toch...
P.s. topic Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10 is gesloten vandaar dat ik de vraag hier stel.
De zonnepanelen genereren dan geen stroom, maar nog wel spanning. Zie het als een startaccu in je fossiele auto: Die is altijd 12 Volt en er loopt vrijwel geen stroom, maar pas als je de auto gaat starten gaat er een grote stroom lopen.Fnm308 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 12:29:
Vraagje, wanneer ik de panelen heb aangesloten en ik zet deze uit dan leveren ze nog steeds stroom maar waar gaat de stroom dan heen, niet in de bedrading/meterkast. En wat zijn hiervan de gevolgen.
Immers wanneer het in het paneel blijft dan hoopt dit zich op...toch...
P.s. topic Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10 is gesloten vandaar dat ik de vraag hier stel.
Het is geen probleem dat je zonnepanelen geen verbruiker aangesloten hebben. Wel zullen ze warmer worden (gokje: PV-paneel met 20% rendement zet normaal 20% van het licht-vermogen om in elektriciteit)
Aanvullend op jouw reactie: in de meeste datasheets van zonnepanelen is ook een Current-Voltage curve te vinden.Dre schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 13:28:
[...]
De zonnepanelen genereren dan geen stroom, maar nog wel spanning. Zie het als een startaccu in je fossiele auto: Die is altijd 12 Volt en er loopt vrijwel geen stroom, maar pas als je de auto gaat starten gaat er een grote stroom lopen.
Het is geen probleem dat je zonnepanelen geen verbruiker aangesloten hebben. Wel zullen ze warmer worden (gokje: PV-paneel met 20% rendement zet normaal 20% van het licht-vermogen om in elektriciteit)
- Op punt 1 is het paneel kortgesloten, oftewel de plus en min connector zijn in elkaar gestoken. Tijdens volle zon (1000 W/m2) loopt er dan de kortsluitstroom (Isc) van het paneel, maar is de spanning 0 V vanwege de kortsluiting. Bij een accu is het zeer gevaarlijk om deze kort te sluiten, maar een zonnepaneel kan hier prima tegen, al zou ik niet de connector lostrekken als deze stroom loopt, omdat je dan vlambogen gaat trekken...
- Op punt 2 is het paneel juist niet aangesloten. Er is geen stroomkring, dus de stroom is 0 A. Het paneel levert de openklem spanning (Voc).
- Op punt 3 is het Maximum Power Point. Het product van spanning (Vmp) en stroom (Imp) levert hier het maximale vermogen. Dit is de taak van een omvormer die dit punt probeert op te zoeken met de Maximum Power Point Tracker (MPPT).
/f/image/G2YPUrmKHmOZIM7hgnQHm7qK.png?f=fotoalbum_large)
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Interessant om te lezen! Wat ik me nou altijd al heb afgevraagd: HOE werkt de MPPT? Ik neem aan dat het voltage niet te "regelen" is dus dat hij meer of minder stroom (A) probeert af te nemen. Hierdoor zal het voltage veranderen. Of is het precies andersom?antonboonstra schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 16:01:
[...]
Aanvullend op jouw reactie: in de meeste datasheets van zonnepanelen is ook een Current-Voltage curve te vinden.Omdat op punt 1 en 2 een van beide getallen nul is, is het geleverde vermogen ook nul. Bij curtailment of aftoppen door een omvormer, kan dus vrij simpel een ander punt op deze curve worden gekozen. Voor zover ik weet altijd door de spanning op te laten lopen richting punt 2 (Voc).
- Op punt 1 is het paneel kortgesloten, oftewel de plus en min connector zijn in elkaar gestoken. Tijdens volle zon (1000 W/m2) loopt er dan de kortsluitstroom (Isc) van het paneel, maar is de spanning 0 V vanwege de kortsluiting. Bij een accu is het zeer gevaarlijk om deze kort te sluiten, maar een zonnepaneel kan hier prima tegen, al zou ik niet de connector lostrekken als deze stroom loopt, omdat je dan vlambogen gaat trekken...
- Op punt 2 is het paneel juist niet aangesloten. Er is geen stroomkring, dus de stroom is 0 A. Het paneel levert de openklem spanning (Voc).
- Op punt 3 is het Maximum Power Point. Het product van spanning (Vmp) en stroom (Imp) levert hier het maximale vermogen. Dit is de taak van een omvormer die dit punt probeert op te zoeken met de Maximum Power Point Tracker (MPPT).
[Afbeelding]
Deze ruimte is te huur!
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Het is dus precies andersom. Het voltage is namelijk wel te regelen. Door het paneel kort te sluiten 'regel' je het paneel naar 0 V. Van Wikipedia:Mattie112 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 16:20:
[...]
Interessant om te lezen! Wat ik me nou altijd al heb afgevraagd: HOE werkt de MPPT? Ik neem aan dat het voltage niet te "regelen" is dus dat hij meer of minder stroom (A) probeert af te nemen. Hierdoor zal het voltage veranderen. Of is het precies andersom?
De belasting van zonnepanelen wordt meestal gevormd door de ingang van een regelbare DC-DC-converter, die zodanig wordt ingesteld dat de zonnepanelen in het MPP werken
[ Voor 4% gewijzigd door antonboonstra op 26-09-2023 16:30 ]
De MPPT is een variabele belasting. Het ding probeert de stroom steeds een stapje te verhogen totdat de spanning in zakt, dan doet de MPPT weer een stapje terug totdat de spanning weer omhoog gaat en dit herhaalt zich de hele dag totdat de spanning bij de allerkleinste belasting in zakt. Dan is de zon weg en proberen we het morgen nog een keer.Mattie112 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 16:20:
[...]
Interessant om te lezen! Wat ik me nou altijd al heb afgevraagd: HOE werkt de MPPT? Ik neem aan dat het voltage niet te "regelen" is dus dat hij meer of minder stroom (A) probeert af te nemen. Hierdoor zal het voltage veranderen. Of is het precies andersom?
Als je de PV spanning van een omvormer uit leest zie je dat die gedurende de dag eigenlijk altijd rond de geadverteerde spanning zit van het paneel (zeg 350V voor een set van 10 panelen). De variatie die je ziet is de marge waarop de MPPT werkt, voltage minder dan 300V? even een stapje terug doen tot het weer 350V is.
Bijna goed. Hij verhoogt de stroom totdat het vermogen inzakt. Dat is het hele idee van een Maximum Power Point Tracker.jadjong schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 16:34:
[...]
De MPPT is een variabele belasting. Het ding probeert de stroom steeds een stapje te verhogen totdat de spanning in zakt, dan doet de MPPT weer een stapje terug totdat de spanning weer omhoog gaat en dit herhaalt zich de hele dag totdat de spanning bij de allerkleinste belasting in zakt. Dan is de zon weg en proberen we het morgen nog een keer.
Anton, dank voor je vele goede werk, maar hier zit je er naast. De stroom afname wordt geregeld, en als gevolg daarvan verandert de spanning.antonboonstra schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 16:30:
[...] Het is dus precies andersom. Het voltage is namelijk wel te regelen. Door het paneel kort te sluiten 'regel' je het paneel naar 0 V. Van Wikipedia:
[...]
De stroom afname is de regelende factor.
Door met een kortsluiting alle beschikbare stroom af te nemen stort de spanning in naar 0V.
Dat is balen zeg.onetime schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 16:26:
Weet iemand nog panelen van 1m60 x 1m? Er zijn een aantal panelen uit de tuin gejat voordat ze geplaatst zijn, en het wordt tijd het noord dak toch ook vol te leggen, maar ik heb nu geen mooie dakvulling beschikbaar.
Een iets andere maat, maar misschien past dit net:onetime schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 16:26:
Weet iemand nog panelen van 1m60 x 1m? Er zijn een aantal panelen uit de tuin gejat voordat ze geplaatst zijn, en het wordt tijd het noord dak toch ook vol te leggen, maar ik heb nu geen mooie dakvulling beschikbaar.
https://www.marktplaats.n...van-330wp-met-kleine-maat
LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro
Je bent hier flink stellig, ik denk dat omdat het MPP in gelijke mate spanning- als stroomafhankelijk is het een beetje semantiek wordt om daar onderscheid in te makenonetime schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 18:18:
[...]
Anton, dank voor je vele goede werk, maar hier zit je er naast. De stroom afname wordt geregeld, en als gevolg daarvan verandert de spanning.
Je kunt ook zeggen dat de impedantie van de DC/DC converter wordt veranderd en daardoor veranderen zowel spanning als stroom.
In ieder geval Tigo beschrijft zijn MPPT algoritme als impedance matching.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Hier is het denk ik aardig goed uitgelegd:Proton_ schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 18:58:
[...]
Je bent hier flink stellig, ik denk dat omdat het MPP in gelijke mate spanning- als stroomafhankelijk is het een beetje semantiek wordt om daar onderscheid in te maken
Je kunt ook zeggen dat de impedantie van de DC/DC converter wordt veranderd en daardoor veranderen zowel spanning als stroom.
https://zonnepaneelkiezen.nl/mppt
Omdat het zo is. Een paneel LEVERT een bepaalde spanning AFHANKELIJK van de afgenomen stroom.Proton_ schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 18:58:
[...] Je bent hier flink stellig, ik denk dat omdat het MPP in gelijke mate spanning- als stroomafhankelijk is het een beetje semantiek wordt om daar onderscheid in te maken
(even instraling en temperatuur negerend, STC / NOCT)
De MPPT probeert het optimum te vinden en dat VERMOGEN is het product van SPANNING en STROOM.
Dat je wiskundig dingen kunt uitwisselen betekent niet dat je de echte oorzaak en gevolg kunt verwisselen.
En ja, het veranderen van de afgenomen stroom kan je uitdrukken als impedantie.
Dat verandert niets aan oorzaak en gevolg.
Het vermogen komt van het zonnepaneel.
Deze uitleg gaat goed totdat ze beginnen over deel-schaduw. Dan gaan ze de mist in.Jojan265 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 19:53:
[...] Hier is het denk ik aardig goed uitgelegd:
https://zonnepaneelkiezen.nl/mppt
Dan past de tekst niet bij de grafiek.
[zeiken aan]onetime schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 21:37:
[...]
Omdat het zo is. Een paneel LEVERT een bepaalde spanning AFHANKELIJK van de afgenomen stroom.
(even instraling en temperatuur negerend, STC / NOCT)
Iets kan geen spanning leveren. Wel stroom. Spanning staat ergens op.
[/zeiken aan]
De MPPT probeert het optimum te vinden en dat VERMOGEN is het product van SPANNING en STROOM.
Ah thanks!! Bij mij staat er "SB3.6-1AV-41 104". Aan de hand van dit nummer kon ik inderdaad achterhalen dit ik de laatste firmware draai.jobr schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 18:48:
[...]
Zoals hierboven staat aangegeven op het typeplaatje.
Maar als je naar de lokale webserver gaat en als user inlogt kun je het ook zien onder Device Configuration en dan onder Devicename. Bij mij staat bijv: SB3.0-1AV-41 345
Thanks!
En als je dan de marter op bezoek krijgt.Andrehj schreef op zondag 24 september 2023 @ 18:40:
[...]
Definieer "groot". Ik ben nog steeds op zoek naar het eerste concrete geval waarin dit fenomeen is opgetreden. Die DC-kabels zijn nota bene dubbel geïsoleerd. Je hebt dus vier beschadigde isolatiemantels én een initieel contact nodig voor zo'n vlamboog.
Die zitten in auto's of spouwmuren. Niet onder zonnepanelen. Zoals reeds geschreven, ik ben nog steeds op zoek naar het eerste concrete geval...Leudal schreef op woensdag 27 september 2023 @ 09:58:
En als je dan de marter op bezoek krijgt.
Ik ben zwaar bechadigde kabels (nog geen vlamboog) wel eens tegengekomen in een video van "op pad met de zonnestroominstallateur" waar de bekabeling op een plat dak helemaal open lag. Als de kabels over een scherpe rand liggen en de wind heeft er vat op, dan slijten de buitenmantels uiteindelijk door. Ik vond het aanvankelijk ook vergezocht, maar sommige omvormers hebben zelfs vlamboogdetectie. Dat zal toch niet helemaal voor niets zijn? (even ongeacht of het echt werkt)Andrehj schreef op zondag 24 september 2023 @ 18:40:
[...]
Definieer "groot". Ik ben nog steeds op zoek naar het eerste concrete geval waarin dit fenomeen is opgetreden. Die DC-kabels zijn nota bene dubbel geïsoleerd. Je hebt dus vier beschadigde isolatiemantels én een initieel contact nodig voor zo'n vlamboog.
Youtube kanaal:
https://m.youtube.com/channel/UC_2wV86Tg5qD-ttHVtGrENA
Ik heb niet veel kennis m.b.t. PV-panelen, en heb net mijn eerste huis gekocht.
We zijn aan het denken om panelen te laten plaatsen. Maar met de nieuwsberichten van maandelijks betalen om überhaupt te mogen terugleveren en het dalende salderingstarief, zeggen mensen om ons heen dat het zich eigenlijk niet meer loont om panelen te plaatsen.
Ik denk zelf dat zolang ik al een gedeelte van mijn eigen verbruik kan opwekken, het ons zeker wat kan opleveren.
Ver in de toekomst kijken is natuurlijk altijd moeilijk, maar kijkend naar de recente ontwikkelingen, is het nog verstandig om panelen te plaatsen?
Ja. (we salderen niet meer in B, en er wordt nog vlot verkocht)xAnarchyBaS schreef op donderdag 28 september 2023 @ 09:53:
Ik weet even niet of ik goed zit in dit topic of et teruglevertopic, maar ik doe een poging.
Ik heb niet veel kennis m.b.t. PV-panelen, en heb net mijn eerste huis gekocht.
We zijn aan het denken om panelen te laten plaatsen. Maar met de nieuwsberichten van maandelijks betalen om überhaupt te mogen terugleveren en het dalende salderingstarief, zeggen mensen om ons heen dat het zich eigenlijk niet meer loont om panelen te plaatsen.
Ik denk zelf dat zolang ik al een gedeelte van mijn eigen verbruik kan opwekken, het ons zeker wat kan opleveren.
Ver in de toekomst kijken is natuurlijk altijd moeilijk, maar kijkend naar de recente ontwikkelingen, is het nog verstandig om panelen te plaatsen?
Maar je moet je eigen business case maken, en zorgen dat je een redelijke prijs betaalt.
Als je je auto regelmatig kan vol laden met grotendeels zonnestroom, dan verdien je de installatie vrij snel terug.
Zoveel mogelijk direct eigen verbruik uit de zon. Ook op bewolkte dagen. Vorige week 8 panelen van 385Wp op 240W micro omvormers aangesloten, minder dan 10% van de jaaropbrengst aftopping, als de stroom toch goedkoop is, maar voor de rest toch mooie bijdrage. En nu past het op de hoofdzekering, want de ferraris meter blijft zolang mogelijk.
Je bent me in de tweede helft een beetje kwijtgeraakt, maar de conclusie is volgens mij dat het zich nog altijd loont.onetime schreef op donderdag 28 september 2023 @ 11:54:
@xAnarchyBaS We gaan hier zelfs panelen leggen op 450 op Noord. 50% opbrengst.
Zoveel mogelijk direct eigen verbruik uit de zon. Ook op bewolkte dagen. Vorige week 8 panelen van 385Wp op 240W micro omvormers aangesloten, minder dan 10% van de jaaropbrengst aftopping, als de stroom toch goedkoop is, maar voor de rest toch mooie bijdrage. En nu past het op de hoofdzekering, want de ferraris meter blijft zolang mogelijk.
Zeker als er in de (hopelijk enigszins nabije) toekomst een EV op de oprit komt te staan.
Dus dat beetje verlies op die momenten vindt ik niet erg. De rest van het jaar leveren de omvormers relatief veel op, vergeleken met omvormers die gelijk of groter zijn dan de panelen. (Wp < Womvormer)
Er is maar 1 leverancier van de velen die dat doet. Beetje vreemd om daar die conclusie op te baseren.xAnarchyBaS schreef op donderdag 28 september 2023 @ 09:53:
Maar met de nieuwsberichten van maandelijks betalen om überhaupt te mogen terugleveren en het dalende salderingstarief, zeggen mensen om ons heen dat het zich eigenlijk niet meer loont om panelen te plaatsen.
Als je moet betalen om terug te leveren kan je een omvormer nemen die niet terug levert, dan verbruik je de stroom alleen in huis. Moet het wel een huishouden zijn waar overdag veel gebeurd,xAnarchyBaS schreef op donderdag 28 september 2023 @ 09:53:
Vandaag bericht gekregen van Eneco dat de stroomprijs per 31 oktober weer 4 ct/kWh duurder wordt, ex btw, energiebelasting etc. Gas ook trouwens 7,5 cent.
Huidige prijzen bieden duidelijk geen garantie voor de toekomst.
Dat belooft wat als je hoorde dat alle opslagen goed gevuld waren en de prijzen stabiliseerden.
Ik denk dat op de lange termijn je altijd beter af bent met zelf opwekken. (en uiteindelijk opslaan als dat betaalbaar wordt)
[ Voor 11% gewijzigd door Teijgetje op 28-09-2023 21:02 ]
Kun je een omvormer noemen die dat kan? Voor PV klanten bij vdB is dit nuttige info.jadjong schreef op donderdag 28 september 2023 @ 18:54:
[...]
Als je moet betalen om terug te leveren kan je een omvormer nemen die niet terug levert, dan verbruik je de stroom alleen in huis. Moet het wel een huishouden zijn waar overdag veel gebeurd,
Waar zit dat 'm in? Dat de vermogensdrempel lager ligt bij kleinere omvormers? En geldt dat ook voor enphase? Ik ben aan het orienteren voor een oost/west -opstelling met enphase en krijg offertes met doorgaans het zelfde 435wp Jinko N-type Tiger paneel, maar wel met verschillende omvormers.onetime schreef op donderdag 28 september 2023 @ 13:44:
@xAnarchyBaS Ik gebruik kleinere omvormers dan de panelen. Op een goede dag halen de micro omvormers niet het maximale uit de panelen. Dat levert op jaarbasis geen belangrijke verliezen op omdat op het moment dat die opbrengst hoger zou kunnen zijn de stroomprijs laag of zelfs negatief is. Omdat het net het niet aankan.
Dus dat beetje verlies op die momenten vindt ik niet erg. De rest van het jaar leveren de omvormers relatief veel op, vergeleken met omvormers die gelijk of groter zijn dan de panelen. (Wp < Womvormer)
Ik heb het liefst dat het systeem zo lang mogelijk verspreid over de dag levert. Dus het liefst bij het eerste/laatste licht. Dat ik dan wat misloop tijdens de allerzonnigste uurtjes vind ik dan weer minder boeiend.
Ik kan me ook voorstellen dat oost/west uberhaupt minder hard piekt dan zuid, dus dat ook weer pleit voor een kleinere omvormer.
Alleen hoe selecteer je de juiste. Zijn daar richtlijnen voor?
Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP
Die persoon die daar vooral wat ophef over maakte vervalt nogal makkelijk in drogredenen.jobr schreef op donderdag 28 september 2023 @ 18:31:
[...]
Er is maar 1 leverancier van de velen die dat doet. Beetje vreemd om daar die conclusie op te baseren.
Volgens mij was dit een gevalletje slippery slope: Als een het doet dan zullen alle andere ook wel volgen en voor je het weet ben je duurder uit dan met gewoon stroom afnemen.
Daarom wou ik het even checken met de iets technischere mensen hier, die me niet ook de panelen willen verkopen.
Die verschillen zijn echt heel klein. Als je dat uit gaat rekenen is het minder dan 1% van een gemiddelde dag opbrengst. Ook al start je 15 minuten eerder op, dan is de opbrengst niet meer dan een tiental Wh in die periode. De efficiency verschillen tussen bv een 2kW omvormer en een 3kW omvormer als die weinig vermogen leveren (bv 200W) zijn ook klein, maar dat kan je opzoeken in de specs.verkeerslicht schreef op donderdag 28 september 2023 @ 23:26:
[...]
Waar zit dat 'm in? Dat de vermogensdrempel lager ligt bij kleinere omvormers? En geldt dat ook voor enphase? Ik ben aan het orienteren voor een oost/west -opstelling met enphase en krijg offertes met doorgaans het zelfde 435wp Jinko N-type Tiger paneel, maar wel met verschillende omvormers.
Ik heb het liefst dat het systeem zo lang mogelijk verspreid over de dag levert. Dus het liefst bij het eerste/laatste licht. Dat ik dan wat misloop tijdens de allerzonnigste uurtjes vind ik dan weer minder boeiend.
Ik kan me ook voorstellen dat oost/west uberhaupt minder hard piekt dan zuid, dus dat ook weer pleit voor een kleinere omvormer.
pvoutput Baarn: 3555 Wp, JA-Solar 395W Enphase IQ7+, 4 op oost (57°) en 5 op west (237°), helling 10°; Airco 2x MSZ-AP25
Daarnaast is het ook bij die ene leverancier nog steeds véél lucratiever om wél zonnepanelen te hebben dan niet. Die toeslag is echt een fractie van je jaarlijkse besparing.jobr schreef op donderdag 28 september 2023 @ 18:31:
[...]
Er is maar 1 leverancier van de velen die dat doet. Beetje vreemd om daar die conclusie op te baseren.
Ik heb afgelopen zomer ook 8 panelen op noord gegooit op een vrij steil dak.onetime schreef op donderdag 28 september 2023 @ 11:54:
Die dingen leveren in verhouding tot zuid echt geen flikker op maar wel weer genoeg om de warmtepompboiler af te dekken.
Investering was gelukkig laag de panelen kwamen van zuid en hadden zich al lang en breed terug verdient. Ik moest alleen wat beugels rails en een omvormer bijkopen dus prima verder.
Ik heb net nog een 1500 omvormer besteld want ik had nog 4 panelen ergens over gehouden en ergens anders een platdak montage set voor 4 panelen.
En ik had gister het geluk om een kavel douglas balken te winnen op online veilingmeester dus dat wordt weer ergens een overkapping met 4 panelen op west.
Dan heb ik noord zuid en west alleen Oost ontbreekt nog... voorlopig
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Dat kan ik me voorstellen dat het verschil klein is. Maar het gaat mij ook om het idee dat er in het ene geval (bijv. een regenachtige herfstdag) nog net genoeg is om zeg 300Wh te leveren, en in het andere geval niet. Dan kan m'n warmtepomp op zo'n dag daarvan direct profiteren, en dat geldt dus ook vanaf iets vroeger in de ochtend en tot iets later in de avond. Als dat elke dag een half uurtje is is dat op zich al mooi meegenomen.tomtor schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 11:35:
[...]
Die verschillen zijn echt heel klein. Als je dat uit gaat rekenen is het minder dan 1% van een gemiddelde dag opbrengst. Ook al start je 15 minuten eerder op, dan is de opbrengst niet meer dan een tiental Wh in die periode. De efficiency verschillen tussen bv een 2kW omvormer en een 3kW omvormer als die weinig vermogen leveren (bv 200W) zijn ook klein, maar dat kan je opzoeken in de specs.
Maar als die verschillen tussen de omvormers daadwerkelijk zo klein zijn dat dit effect echt verwaarloosbaar is, dan zou ik dus ook kunnen kiezen voor minder panelen (bijv. 14 ipv 20), maar dan gewoon 600wp per paneel. Want dat maakt volgens mij wel verschil in opgewekt vermogen bij weinig licht, en als dit bij de omvormers verwaarloosbaar is zou dat voordelig moeten zijn. Want duurdere zonnepanelen, maar minder omvormers/minder werk en zal qua kosten dus ook niet uit moeten maken.
Is dat een verkeerde gedachte? of maakt het allemaal niks uit.
Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP
Dat ga je toch niet doen. Ik zou PV klanten die bij vdB zitten aanraden om zo snel mogelijk te verkassen.Martin7182 schreef op donderdag 28 september 2023 @ 22:50:
[...]
Kun je een omvormer noemen die dat kan? Voor PV klanten bij vdB is dit nuttige info.
Je hebt omvormers waarbij je een extra device kan aansluiten die de stroom in- en uitgaand op je aansluiting meet en aan de hand daarvan het vermogen gaat sturen.
Bij Fronius is dit bijv een Smart meter. SMA heeft ook wel zoiets volgens mij.
En als ze niet willen overstappen zou ik ze alsnog aanraden zoveel mogelijk terug te blijven leveren, levert nog steeds gewoon goed geld op. Iets minder dan bij andere providers, maar nog steeds.jobr schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 13:39:
[...]
Dat ga je toch niet doen. Ik zou PV klanten die bij vdB zitten aanraden om zo snel mogelijk te verkassen.
Je hebt omvormers waarbij je een extra device kan aansluiten die de stroom in- en uitgaand op je aansluiting meet en aan de hand daarvan het vermogen gaat sturen.
Bij Fronius is dit bijv een Smart meter. SMA heeft ook wel zoiets volgens mij.
Uiteindelijk bepaald het totaal aantal gelegde Wp de opbrengst, ook bij weinig licht. Dus 10 x 600 of 15 x 400 maakt niet uit. Bij minder panelen en micro-omvormers is een kleiner aantal omvormers normaal gesproken voordeliger, maar bij heel grote panelen is er geen passende micro-omvormer die het vermogen kan leveren bij volle zon. Micro-omvormers zijn vooral interessant bij moeilijke schaduw of veel variatie in de oriëntatie, anders zijn gewone omvormers voordeliger.verkeerslicht schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 13:21:
[...]
Dat kan ik me voorstellen dat het verschil klein is. Maar het gaat mij ook om het idee dat er in het ene geval (bijv. een regenachtige herfstdag) nog net genoeg is om zeg 300Wh te leveren, en in het andere geval niet. Dan kan m'n warmtepomp op zo'n dag daarvan direct profiteren, en dat geldt dus ook vanaf iets vroeger in de ochtend en tot iets later in de avond. Als dat elke dag een half uurtje is is dat op zich al mooi meegenomen.
Maar als die verschillen tussen de omvormers daadwerkelijk zo klein zijn dat dit effect echt verwaarloosbaar is, dan zou ik dus ook kunnen kiezen voor minder panelen (bijv. 14 ipv 20), maar dan gewoon 600wp per paneel. Want dat maakt volgens mij wel verschil in opgewekt vermogen bij weinig licht, en als dit bij de omvormers verwaarloosbaar is zou dat voordelig moeten zijn. Want duurdere zonnepanelen, maar minder omvormers/minder werk en zal qua kosten dus ook niet uit moeten maken.
Is dat een verkeerde gedachte? of maakt het allemaal niks uit.
Er zijn wel andere voordelen bij micro omvormers (individueel afschakelen bij overspanning en monitoring per paneel en geen geluid in huis), maar dat is een heel andere discussie en als het puur om opbrengst en terug verdienen gaat kost het gewoon wat extra, zeker bij een groot aantal panelen.
pvoutput Baarn: 3555 Wp, JA-Solar 395W Enphase IQ7+, 4 op oost (57°) en 5 op west (237°), helling 10°; Airco 2x MSZ-AP25
Hier ook de mail van Eneco ontvangen. Ik ga betalen:Teijgetje schreef op donderdag 28 september 2023 @ 21:00:
@xAnarchyBaS
Vandaag bericht gekregen van Eneco dat de stroomprijs per 31 oktober weer 4 ct/kWh duurder wordt, ex btw, energiebelasting etc. Gas ook trouwens 7,5 cent.
- € 0.20 normaal tarief
- € 0.18 dal tarief
- € 0.64 gas
Euhm... \n ...
Bijna elke omvormer die een externe meter kan uitlezen. Al dan niet CT-klemmen of iets van Eastron via modbus en dergelijke. In het buitenland is dit heel normaal omdat het elektriciteitsnet al in elkaar stort als je de 2kW waterkoker aan zet, laat staan dat je 10kW terug gaat leveren.Martin7182 schreef op donderdag 28 september 2023 @ 22:50:
[...]
Kun je een omvormer noemen die dat kan? Voor PV klanten bij vdB is dit nuttige info.
Deye
Fronius
Growatt
Sunsynk
SMA
Victron
.
zijn dat nou pc behuizingen waar ze op staan?rookieblue schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 07:44:
Deze mooie foto kwam ik op marktplaats tegen, moet wel een tweaker zijn. 😁
[Afbeelding]
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋
Zijn meer de "dozen" oid waar ze links op rusten, de hele verhoging staat onder water en daar spiegelt de nok van het andere pand in.klump4u schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 08:04:
[...]
zijn dat nou pc behuizingen waar ze op staan?
Bedankt. Ik bedoelde eigenlijk een omvormer die het uit de doos zelf kan. B.v. met een dongel die je in de P1 poort van je slimme meter stopt.jadjong schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 20:19:
[...]
Bijna elke omvormer die een externe meter kan uitlezen. Al dan niet CT-klemmen of iets van Eastron via modbus en dergelijke. In het buitenland is dit heel normaal omdat het elektriciteitsnet al in elkaar stort als je de 2kW waterkoker aan zet, laat staan dat je 10kW terug gaat leveren.Mogelijk dat je voor een Nederlandse variant een firmware-verandering nodig hebt, maar het kan zeer zeker.
Deye
Fronius
Growatt
Sunsynk
SMA
Victron
SMA kan dat (maar dan moet je wel de dureMartin7182 schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 10:53:
Bedankt. Ik bedoelde eigenlijk een omvormer die het uit de doos zelf kan. B.v. met een dongel die je in de P1 poort van je slimme meter stopt.
Alternatief is zelf iets knutselen op een Pi. Die kan dan de P1-meter uitlezen en vervolgens via modbusTCP het vermogen van de omvormer begrenzen.
Ik ben niet zo'n fan van de P1 meter oplossing omdat de netbeheerder de fases vaak random aansluit. Heb je een belasting van 2kW op L1, dan denkt de omvormer dat het L2 betreft.Martin7182 schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 10:53:
[...]
Bedankt. Ik bedoelde eigenlijk een omvormer die het uit de doos zelf kan. B.v. met een dongel die je in de P1 poort van je slimme meter stopt.

De oplossing met iets van Eastron of CT-klemmen is zo 'uit de doos' als het maar kan, bij sommige krijg je ze er zelfs bij geleverd.
Dat kun je toch eenvoudig op je hoofdschakelaar corrigeren? Bij ons klopt het overigens netjes, dus het gaat ook vaak wel goed.jadjong schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 16:45:
[...]
Ik ben niet zo'n fan van de P1 meter oplossing omdat de netbeheerder de fases vaak random aansluit. Heb je een belasting van 2kW op L1, dan denkt de omvormer dat het L2 betreft.Liever een eigen metertje waarvan je zeker weet dat bruin ook L1 is
Geniaal,mooie recyclingrookieblue schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 07:44:
Deze mooie foto kwam ik op marktplaats tegen, moet wel een tweaker zijn. 😁
[Afbeelding]
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Dat kan, een dubbele twist is uiteindelijk ook recht.Andrehj schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 16:59:
[...]
Dat kun je toch eenvoudig op je hoofdschakelaar corrigeren? Bij ons klopt het overigens netjes, dus het gaat ook vaak wel goed.
Zie Omvormer op “0”
1 micro valt uit en installateur verschuilt zich achter netspanning
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Als je een ECU hebt wel (en als die ECU modbus kletst helemaal).Ronald schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 18:23:
Als er iemand is met inhoudelijke kennis van APSystems monitoring: is de gemeten netspanning op niveau van elke micro uit te lezen?
Zie Omvormer op “0”
1 micro valt uit en installateur verschuilt zich achter netspanning
Bij mij is het te zien op http://<ip van ecu>/index.php/realtimedata
/f/image/fvoKL4S2mNbKqQsWpoBdgQRV.png?f=fotoalbum_large)
Als hij username/wachtwoord wil weten, standaard is admin/admin.
[ Voor 55% gewijzigd door Treenaks op 30-09-2023 18:52 ]
Indien het toch zou moeten kunnen, waar kan ik de het juiste IP adres van de ECU terugvinden? In de lijst met verbonden apparaten in mijn router, zie ik deze niet terug. (is ook erg lastig omdat de ECU zijn naam niet broadcast naar de router?).
[ Voor 10% gewijzigd door A-J op 30-09-2023 20:41 ]
WP: PUHZ-SHW112YAA + EHSC-VM2D en PV: 8355 Wp
Volgens mij maakt dat niet uit omdat de gangbare omvormers geen onderscheid maken tussen de verschillende fases, ergo ze belasten de fases symetrisch. Mocht het toch problemen geven, dan is een softwarematige oplossing via P1 ook eenvoudig. Eastron of CT klemmen zijn leuk (als je er ruimte voor hebt), maar een slimme meter meet de netto stroom natuurlijk zelf ook al. Ik heb er zelf nog geen behoefte aan, maar zie nog wel eens een standaardoplossing komen via de slimme meter.jadjong schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 16:45:
[...]
Ik ben niet zo'n fan van de P1 meter oplossing omdat de netbeheerder de fases vaak random aansluit. Heb je een belasting van 2kW op L1, dan denkt de omvormer dat het L2 betreft.Liever een eigen metertje waarvan je zeker weet dat bruin ook L1 is.
De oplossing met iets van Eastron of CT-klemmen is zo 'uit de doos' als het maar kan, bij sommige krijg je ze er zelfs bij geleverd.
Hier al 6 jaar zonnepanelen op noord liggen 50°. Opbrengst is in de winter niet veel soeps met 4,5 kWponetime schreef op donderdag 28 september 2023 @ 11:54:
December 19 kWh
Januari 29 kWh
Juni 350 kWh
Wel leuk 9 kWp zonnepanelen (zuid+noord) op een 1×16A groep.
Ik heb een ECU-R dus ook een kastje met 2 antennes.A-J schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 20:25:
Bovenstaande lukt mij niet... ik heb niet de ECU-C uitgebreide module, maar alleen dat kleine kastje met 2 antennes; of zou dat toch moeten lukken?
Indien het toch zou moeten kunnen, waar kan ik de het juiste IP adres van de ECU terugvinden? In de lijst met verbonden apparaten in mijn router, zie ik deze niet terug. (is ook erg lastig omdat de ECU zijn naam niet broadcast naar de router?).
Snelste manier om het IP te vinden is denk ik om alle "onbekende" IPs af te gaan (misschien even met iets als nmap je hele netwerk scannen op apparaten die poort 80 open hebben). Onderop het kastje staan ook de macadressen (voor bedraad en draadloos) waar je mogelijk iets mee kunt vinden in je router/wifiapparatuur.
Anders kun je met de "Setup" knop aan de zijkant het apparaat in een speciale stand zetten waarin je met de EMA Manager app (de installateurs-app) de instellingen kunt aanpassen -- daar kun je o.a. een vast IP adres instellen.
[ Voor 6% gewijzigd door Treenaks op 01-10-2023 07:45 ]
De richtlijn is 1) Wat de fabrikant van de omvormer toe laat (garantie), zolang je je maar aan de Isc maximum houdt. 2) wat je bereid bent te accepteren als aftop.verkeerslicht schreef op donderdag 28 september 2023 @ 23:26:
Oost-West op plat dak met IQ8M: https://www.thomasberger....emp_coeff2=-0.32&max2=330
De daadwerkelijke piek berekend hij op 341W (haal de 330 omvormer instelling er maar af)
Met opmerkingen: 1) Deze site is conservatief. 2) op half bewolkte daken zijn de pieken hoger, waardoor je een veel bredere platte top ziet in de curve.
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Thanks, ik heb het ip gevonden. Maar ook daar doen jouw eerder genoemde links het niet in de browser op een laptop met wifi of mijn desktop met LAN. Moet ik behalve het ip adres ook iets met MAC of poorten in de links toevoegen? Of iets activeren in of op het kastje?Treenaks schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 07:44:
[...]
Ik heb een ECU-R dus ook een kastje met 2 antennes.
Snelste manier om het IP te vinden is denk ik om alle "onbekende" IPs af te gaan (misschien even met iets als nmap je hele netwerk scannen op apparaten die poort 80 open hebben). Onderop het kastje staan ook de macadressen (voor bedraad en draadloos) waar je mogelijk iets mee kunt vinden in je router/wifiapparatuur.
Anders kun je met de "Setup" knop aan de zijkant het apparaat in een speciale stand zetten waarin je met de EMA Manager app (de installateurs-app) de instellingen kunt aanpassen -- daar kun je o.a. een vast IP adres instellen.
WP: PUHZ-SHW112YAA + EHSC-VM2D en PV: 8355 Wp
Een paar varianten passeerden de revu:
- panelen op alleen het dak van het huis (zuid oost, 13x400w): €8.900
- panelen op het beide daken (13x 400 op huis, 6x 400 op garage dak, Z-W. €11.400
- accu erbij: 20k totaal
- zonder accu maar met 6,5 hybride omvormer: 15k
Nu vind ik het alsnog een smak geld, vooral gezien de meterkast al helemaal in orde is en het aan materiaal iets van 5k kost. Voor €600 heb ik hier een elektricien die me de boel afneemt/aanmeldt dus daar kan het geld ook niet in zitten.
Enfin met een huidig verbruik van 3500kwh is de terugverdientijd vrij lang.
Nu denk ik er over om zelf dan maar die 6 panelen op het garagedak te leggen. Qua materiaal ben je ergens rond de 1500 kwijt en daar komt dan nog wat bij voor die elektricien.
Kan ik dan op een later tijdstip alsnog het normale dak vol laten leggen en die op een apart omvormer zetten of beter dan die kleine omvormer voor die 6 panelen vervangen door één van 6.5kwp?
Die 20K is wel de hoofdprijs inderdaad. Welk merk omvormer(s)?
Tripower 5 (vanaf 210 Vmpp, dus die 6 kunnen er ook op)
Vul het even in in sunnydesignweb (aanmelden niet noodzakelijk kies nieuw project
https://www.mg-solar-shop...rt-energy-hybrid-inverter
2313
Batterij 6,5 kWh
https://www.mg-solar-shop...ries/sma-battery-storage/
4677
SMA home manager 2.0
450 euro op ebay.de
19 panelen a ~150 euro
https://www.mg-solar-shop.com/solar-panels/
2850
montage materiaal+ dc kabels en stekkers ed.
~800
totaal:
11K afgerond naar beneden
Zij gebruiken Risen 400wp panelen met een goodwe GW6.5KN-ET omvormer en als accu een goodwe LX F9.8-H.AUijtdehaag schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 09:40:
@De_Bastaard
Die 20 k is wel de hoofdprijs inderdaad. Welk merk omvormer(s)?
Tripower 5 (vanaf 210 Vmpp, dus die 6 kunnen er ook op)
Vul het even in in sunnydesignweb (aanmelden niet noodzakelijk kies nieuw project
https://www.mg-solar-shop...rt-energy-hybrid-inverter
2313
Batterij 6,5 kWh
https://www.mg-solar-shop...ries/sma-battery-storage/
4677
SMA home manager 2.0
450 euro op ebay.de
19 panelen a ~150 euro
https://www.mg-solar-shop.com/solar-panels/
2850
montage materiaal+ dc kabels en stekkers ed.
~800
totaal:
11K afgerond naar beneden
Zoek iemand anders of klim zelf op het dak
https://www.solar-outlet.nl/risen-400wp-full-black-copy.html
Ja dat of ik doe dus eerst het garagedak om zo icm een nog aan te schaffen WPB al wat te besparen en later uit te breiden naar die 19 stuks.AUijtdehaag schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 09:48:
@De_Bastaard
Zoek iemand anders of klim zelf op het dak
https://www.solar-outlet.nl/risen-400wp-full-black-copy.html
Garagedak kan ik nog goed doen zonder stijger, normale dak is aanzienlijk hoger
Dit topic is gesloten.
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.
[font size=20][bgcolor=#f5c73d]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic

Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.
- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Topicreeks: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic
- Aanbieden van zonnepanelen en/of toebehoren? categorie: Zonnepanelen en toebehoren