Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• yvos
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-04-2024
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O8iIh9tEZ2NEAV_inLMvtbPLEh8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/bhdaibd6NcF66sa2iponA5qx.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vvnKuUNj3dZLnLCop2wE6F1BJCg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7YR3nz8prGWIwLo3kGsBmeDO.jpg?f=fotoalbum_tile

Orientatie: Zuidwest
Dakheling: 56graden
Beschikbare (dak)ruimte
76m2
Schaduw
Omdat we er nog niet wonen heb ik hier niet echt inzicht in.
Uit verkregen offertes zie ik 11% en 4% terugkomen
Jaarverbruik
Verbruik: 8500 Kwh incl auto
Opbrengst huidige panelen uit 2014: 2800 kWh (3030 kWh in 2022)
Mogelijk in de toekomst een warmtepomp maar zeer onzeker
Huidige elektriciteitsaansluiting
3*25A
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/32ygW5VjaatKXkddIj_rp4F_T8o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KUmZvi3LrxWPGeJyxRAqYt7J.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z3wRI0PBo8lZZsteRH_jG6hpSCI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SfOqCCvnDhUpcxDcYMZNBXdi.jpg?f=fotoalbum_large
Budget en doel
Groen verbruik tegen een gunstige business case
Doel extra panelen voor de elektrische auto
Wie gaat het project uitvoeren
Leverancier nader te bepalen
Bijhouden van data
Leuk maar niet noodzakelijk voor de fun
Eventueel zou ik een myenergie Zappi Harvi (met CT klemmen) bij de laadpaal kopen zodat ik beide zonnepanelen inatallaties in één keer kan monitoren
Reeds verkregen offertes
Reeds verschillende offertes ontvangen naast prijs ben ik nu vooral op zoek naar de beste oplossing voor mijn situatie.
Serie, Serie met optimizer of Parallel met micro-optimizers en dan natuurlijk hoeveel Kwh leg ik erbij en maakt het merk veel uit. Ik vergelijk uiteraard ook de garantieperiodes in mijn eigen overzichtje.

Globaal krijg ik de volgende offertes:
Serie
16 x Jinko 435 WP Full Black Tiger Neo N-Type + GoodWe 5K-DT G2 3 fase omvormer (€1,11/WP)
14 x Bauer Premium Protect 420Wp Glas-Glas + GoodWe GW5K-DT G2 (€0,91/WP)
18 x Jinko Tiger Neo N-type 54HL4R-B 420 Watt- + Growatt MOD 6000TL3-X (€0,94/WP)
18 x Jinko Tiger Neo N-type 54HL4R-B 420 Watt- + Growatt MOD 7000TL3-X (incl bestaande systeem aansluiten op de omvormer
18 x Jinko Tiger Neo N-type 54HL4R-B 430 Watt + Growatt MOD 9000TL3-X (incl bestaande systeem aansluiten op de omvormer (€1,08/WP)
16 Jinko N-type 54HL4R-B 435 Watt + 1 Huawei SUN2000-6KTL-M1 (€0,82/WP)

Serie met optimizer
14 x Jinko 435 WP Full Black Tiger Neo N-Type + SolarEdge 5K (€1,25/WP)
16 Jinko N-type 54HL4R-B 435 Watt + 16 Huawei SUN2000P-450 W Smart PV Optimizer + 1 Huawei SUN2000-6KTL-M1 (€0,96/WP)

Parallel met Micro-omvormers
14 x Jinko 435 WP Full Black Tiger Neo N-Type + Enphase systeem met IQ8MC (€1,41/WP)
14 x Bauer Premium Protect 420Wp Glas-Glas + Enphase Micro-omvormer IQ8 plus (€1,13/WP)
Regio
Regio Zuid Holland
Huidige systeem
Jaartal: 2014
12xZN Shine ZXP6-255 + Growatt 3000MTL + PV verdeler
Mijn vraag
Wat voor soort systeem doe ik verstandig aan? Als ik dat weet zal ik de Eur/WP berekenen nog wel even voorleggen.
Oude systeem uit 2014 laten liggen of vervangen? Laten liggen lijkt mij het voordeligst
Oude systeem samenvoegen?

[ Voor 15% gewijzigd door yvos op 16-10-2023 20:15 ]

Alle reacties

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:45

timovd

Voorsprong door techniek

Is het dak op Noordoost niet van jou?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:50
Zonder de prijzen is er weinig te zeggen...

Maar in de basis: Hoe meer vermogen hoe beter, en slimme systemen komen pas om de hoek als je dak vol zit.

Technisch: de 18x jinko en de ZN shine overzetten naar de nieuwe omvormer. Maar als je de 18 Jinko op een 6kW hangt en er dan 3kW met de oude panelen bij hangt dan is de 7kW wel ernstig licht.

Met 6kW op 3 fasen en 3kW op 1 fase zit je op die fase aan 5kW - 1-0 achter bij netcongestie.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• yvos
timovd schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 09:21:
Is het dak op Noordoost niet van jou?
Het is een soort twee onder twee kappen huis. Dat wil zeggen dat beide schuine zijde van ons zijn.

Het huis naast ons is een twee onder één kap dus net weer anders.

• yvos
Ronald schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 09:30:
Zonder de prijzen is er weinig te zeggen...

Maar in de basis: Hoe meer vermogen hoe beter, en slimme systemen komen pas om de hoek als je dak vol zit.

Technisch: de 18x jinko en de ZN shine overzetten naar de nieuwe omvormer. Maar als je de 18 Jinko op een 6kW hangt en er dan 3kW met de oude panelen bij hangt dan is de 7kW wel ernstig licht.

Met 6kW op 3 fasen en 3kW op 1 fase zit je op die fase aan 5kW - 1-0 achter bij netcongestie.
Ik had begrepen dat deze omvormer Growatt MOD 7000TL3-X wel geschikt zou zijn om alles op samen te voegen. Die 6000 variant zou te ligt zijn.

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met 1-0 achter bij netcongestie. Maar ik haal er uit dat om die reden samenvoegen verstandig is.

Wat is de ervaring met Huawei systemen die zou ook in serie kunnen begreep ik (staat nu in het lijstje optimizers). En ze leveren ook een laadpaal die net als de Zappi automatisch naar 1-fase terugschakelt als de PV niet genoeg stroom levert zodat de auto eerder PV only kan laden.

• Ronald
yvos schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 09:44:
[...]

Ik had begrepen dat deze omvormer Growatt MOD 7000TL3-X wel geschikt zou zijn om alles op samen te voegen. Die 6000 variant zou te ligt zijn.
18x420 = 7,5kW - die haal je zelden dus een 6kW is net oké

18x420 + 12x255 = 10,6kW - haal je nog steeds zelden... maar ik verwacht een 8 of 9kW omvormer. De 7 is te licht.

De verhouding tussen de 2 opties klopt niet... dat valt me direct op ;-)
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met 1-0 achter bij netcongestie. Maar ik haal er uit dat om die reden samenvoegen verstandig is.
Meer vermogen op een fase = eerder problemen door netcongestie
Enkelfase ook eerder problemen.

Je oude omvormer is bijna buiten garantie, dus vervanging meepakken voor weinig extra is denk ik niet onhandig.
Wat is de ervaring met Huawei systemen die zou ook in serie kunnen begreep ik (staat nu in het lijstje optimizers). En ze leveren ook een laadpaal die net als de Zappi automatisch naar 1-fase terugschakelt als de PV niet genoeg stroom levert zodat de auto eerder PV only kan laden.
Huawei met optimizers kost zo nodig meer dan SolarEdge...

Ik adviseer geen B-merk wat meer kost dan A-merk... voelt voor mij niet goed :-)

En die optimizers gaan we toch pas over hebben als het dak eerst vol zit.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Eerst even dit:
Serie, Parallel met optimizer of Parallel met micro-optimizers
String (ja dat is in serie), string met optimizer, of individueel met micro-omvormers.

Een installateur die het noemt zoals jij het hier hebt benoemt weet niet waar hij het over heeft. Snel weg wezen bij zo iemand die zelfs de basis niet kent.

Verder eerst de ventilatie pijpen vervangen door lage ventilatie pannen, weg schaduw. En dan de panelen er overheen.
Wat mij betreft liggen de huidige panelen verkeert; minstens 1 dakpan te laag, en landscape ipv portrait.
Ik doe alles zelf, dus ik zou ze eraf halen -> naar de andere kant verplaatsen en de nieuwe panelen bijna langs de nok leggen. Portrait. Hoger brengt meer op, en betere panelen ook.
Bovenste rij vol, mag eventueel nog iets dichter bij de rand komen, 2e rij alleen onderbroken voor CV pijp, als die niet weg kan, en dan al extra paneel in de schuur, totdat de cv weg is.

Geen optimizers of micro omvormers, overbodig, weggegooid geld.
Bovenste rij op 1e mppt, 2e rij op 2e mppt.
Maximaal aantal panelen per rij. 10-14, 2x. En zo snel mogelijk van het gas af, meeste voordeel.
Gewoon een 3fase string omvormer. minstens 6kW voor de nieuwe panelen. tot 8kW, (edit: als de omvormer 2 strings parallel of in serie op één mppt aan kan, dan kunnen de oude panelen op de 2e mppt.)

Extra groepenkast er naast voor een 3fase alamat.

Glas-glas panelen zijn potentieel beter. Maar je geeft geen prijzen.

[ Voor 4% gewijzigd door onetime op 14-10-2023 17:00 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Oude panelen eraf
De beste plek van het dak, moet je geen 10 jaar oude panelen meer laten zitten. Zet ze op MP.

code:
1
2
3
XXXXXXXXXX
XXXX   XXX
XXXXXXXXXX

27 panelen van 450 Wp in portrait, 1722 x 1134
https://www.solar-outlet....ll-black-zonnepaneel.html
12150 Wp
17 panelen op de 1e mppt van de omvormer
Onderste 10 panelen op de 2e mppt van de omvormer

SMA 10.0 tripower hybride (beetje aftoppen is niet erg)
https://www.solar-outlet....wer-100-smart-energy.html

Batterijen en home manager 2.0 later toevoegen.

Het platte dak stukje aan de andere kant lijkt me ideaal voor een l/w warmtepomp
Desnoods een airco erbij. (niet naar elkaar toe laten blazen)

Panasonic heeft best mooie units.

Groepenkast een stuk aanbouwen
1/2 kast https://www.sandervunderi...epenkast-11x33cm-hnl.html of een volledige kast ernaast als het past

[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-10-2023 08:16 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• yvos
Dank voor jullie uitleg en advies!
Ik heb de post een beetje aangepast. Ik haalde serie en parallel door elkaar....

Verder een nieuwe offerte ontvangen die toegevoegd en de prijzen per WP zoals ik ze nu ontvangen heb.

Voor nu mijn conclusie: alles in string leggen zonder optimizers en beide installatie samenvoegen op 1 omvormer.

Oude panelen verplaatsen of eraf halen is prijzig (€600 om ze er alleen af te halen).

Iets dat ik niet had meegenomen is of de omvormer geschikt is voor een batterij later. De Huawei omvormer is dat, ik weet het niet van de andere.

• Ronald

maar dan je dak vol?

• yvos
Ronald schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 20:30:

maar dan je dak vol?
De ene leverancier zegt dat er 18 panelen bij kunnen de ander denkt 16. Ervan uitgaande dat de 12 oude blijven liggen.

Ik heb nog geen aanbod gekregen om de oude panelen samen te voegen op een omvormer van Huawei. Dat lijkt ook wel interessant.

• Ronald
Kun je ook zelf ompluggen ;-)
Als je de omvormers mooi dicht bij elkaar hangt.
Vraag gewoon een te zware omvormer... Je kunt bij benadering een mooi beeld vormen met Thomas Berger pvcalc

(MC4 verlengertjes zijn te koop, Cedel maakt ze op maat zo uit hoofd)

PS: ompluggen doe je met het systeem volledig uit en los van de netstroom...
Systeem aan is vuurwerk, uit is veilig (maar steek geen haarspelden in de stekkers)

[ Voor 50% gewijzigd door Ronald op 16-10-2023 22:17 ]

• yvos
Ik ben inmiddels weer een paar stappen verder (van huis ...).

De oude omvormer (Growatt 3000MTL + PV verdeler) lijkt op 1-fase te zitten met twee strings naar de omvormer.

Klopt het dat de bekabeling dan niet in een 3-fase omvormer kan? (dat begreep ik van een leverancier).
Daarnaast hebben de meeste omvormers maar plek voor 2 strings dus dat is minimaal 1 te weinig tenzij alles opnieuw wordt aangesloten maar ik begreep dat de panelen dan van het dak moeten (lees hoge kosten)

Een alternatief dat werd voorgesteld is 3 aparte 1-fase omvormers te installeren zodat de fases beter verdeeld worden. Wat vinden jullie van dat idee?

Ik vind het maar ingewikkeld daarnaast wordt de business case steeds slechter omdat de kosten stijgen.

Stel nou dat ik het over een andere boeg gooi, namelijk geen panelen bijleggen. De panelen die er liggen wekken 2800kwh op per jaar prima. Ik verbruik 4400kwh zonder auto. Auto schat ik in op 4000kwh per jaar maar kan sterk variëren en is lastig te voorspellen.

Ik kan redelijk spelen met het opladen van mijn auto en ik heb geen warmtepomp of andere grote gebruikers in huis. Stel ik neem een dynamisch energie contract en een slimme laadpaal (Zappi) die automatisch kan laden van de PV maar ook op lage tarieven bij een dynamisch contract.

Eventueel koop ik een accu pakket wanneer deze beter te betalen zijn en speel ik met opladen tegen lage tarieven en terugleveren als de tarieven hoog zijn.

Sorry veel vragen (verschillende ook). Ben heel benieuwd naar jullie kijk hierop.

• Ronald
De 2 strings kunnen bij de omvormer gekoppeld worden worden tot 1. Voor een 3 fase omvormer is dat zelfs gewenst… die kunnen meer spanning hebben en vinden dat zelfs fijner.

De panelen merken niets van het feit dat er 20 meter kabel extra tussen zit.

AC kabel moeten meer aders komen, dus dat, maar alleen dat deel klopt dus.

Installateurs die zich bij gebrek aan kennis in bochten wringen…. Op naar de volgende: de orders zijn echt helemaal opgedroogd… nu is dus wel moment om te profiteren

Moeilijk is het niet, duur moet het ook niet zijn.

Accu’s hebben de komende jaren nog geen business case tenzij je gaat speculeren met SAP en of dynamische prijzen.

En speculeren is dat

[ Voor 7% gewijzigd door Ronald op 20-10-2023 19:20 ]

Pagina: 1