Acties:
  • +11 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

init6 schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 18:23:
[...]

Wat fijn voor je dat je het kan missen, denk alleen niet dat de gemiddelde huurder van een sociale huurwoning met enkelglas het met je eens zal zijn.

Wat mensen nogal eens vergeten is dat de rekening die jij graag wilt delen met ons allemaal veelal gedragen zal worden door mensen die niet in de situatie zitten om wat in te leveren zodat ze goed overkomen op anderen.
Ik zeg dat ik vind dat hij betaald moet worden en dat ik bereid ben om mijn deel daarvan te betalen. Dat mijn deel substantieel groter zal zijn dan een groot deel van Nederland neem ik dan maar voor lief. Dat doe ik namelijk al jaren.
Als ik echter zie dat er nog dagelijks 70000 mensen van schiphol willen vertrekken denk ik dat er bij een flinke groep het water niet aan de lippen staat

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:53
Kan die discussie over energie en de prijzen aub verder in dit topic worden gevoerd:

Ontwikkelingen Energie(prijzen) en klimaat door de oorlog

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zeus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:38
Ondertussen bij de grote oosterburen:
Een opiniepeiling in Duitsland of Oekraïne ondanks de steigende energieprijzen ondersteund moet worden laat een overduidelijke positieve meerderheid zien, en een beschamende rol voor de AFD en die Linke:

Afbeeldingslocatie: https://politbarometer2.zdf.de/store/Politbarometer/2022_07_15/html/384x216-1657819866003-98081a15.jpg

"Zeus was so enamored by Europa that he decided to seduce and ravage her. "

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Dit zou kapitein Anatoliy Varochkin zijn, de commandant van de Russische onderzeeboot die Vinnytsia heeft beschoten met Kalibr raketten, met tot nu toe 24 doden tot gevolg, waaronder de drie kinderen die in dezelfde foto zijn weergegeven.

Er liggen nog 68 personen in het ziekenhuis, waaronder 14 in kritieke toestand.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T5G8Xq9RyjBBWPgqwrBykAEkrwg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9ccbZdtcezIB0hQYo10Yp6uK.png?f=user_large

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2022 21:41 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Zeus schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 21:31:
Ondertussen bij de grote oosterburen:
Een opiniepeiling in Duitsland of Oekraïne ondanks de steigende energieprijzen ondersteund moet worden laat een overduidelijke positieve meerderheid zien, en een beschamende rol voor de AFD en die Linke:

[Afbeelding]
Het bekende hoefijzermodel, de extremen van weerszijden raken elkaar. Aan de ene kant vindt men de neo-nazi's, aan de andere kant de communisten.
Naar eigen opgave heeft Die Linke 58.910 leden (peildatum 31 december 2016).[1] De partij staat deels onder toezicht van het Bundesamt für Verfassungsschutz op grond van vermeende extremistische opvattingen, en volledig onder observatie in sommige deelstaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:02
AndereKoekoek schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 13:44:
[...]

Grappig dat de Russen nu beweren 2x su-25 neer te hebben geschoten. Eerder deze week beweerden de Oekraïners hetzelfde |:(

Gepost op 15 juli
Ukraine now:

[Afbeelding]
Volgens mij wordt dat puur gedaan om eventuele beelden voor te zijn. Mochten die dan nl. opduiken kunnen ze altijd zeggen dat dat het bewijs is dat ze die hebben neergehaald. Je ziet dat nl. nogal vaak voorbij komen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:08

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Er is de afgelopen dag wat over miljarden gesproken ter ondersteuning van de eigen bevolking. Maar dit vond ik er nog niet tussen, toch gewoon in ons nationale volkskrantje:

Volkskrant liveblog vrijdag
17:53 15/7/2022
EU overweegt meer geld uit te trekken voor wapenleveringen aan Oekraïne

De Europese Unie overweegt opnieuw extra geld uit te trekken om Oekraïne te voorzien van meer wapens en militair materieel. Volgens bronnen in Brussel wordt hierover mogelijk komende maandag, als de Europese ministers van Buitenlandse Zaken bijeenkomen, overeenstemming bereikt. Tot nu toe is vanuit de EU 2 miljard euro gereserveerd voor militaire hulp aan Oekraïne, maar dat geld begint alweer op te raken.
Voor EU-landen die een bijdrage willen leveren aan wapenleveranties is een speciaal fonds opgericht, waarvoor inmiddels vier keer 500 miljoen euro is vrijgemaakt. Het totaalbedrag zal waarschijnlijk worden verdubbeld, verwachten ingewijden.

Op dit moment wordt de strijd vooral in het oosten van Oekraïne uitgevochten, waar de Russische troepen langzaam maar zeker terrein winnen. Kyiv roept al langer om meer wapenleveranties om de Russen effectief terug te kunnen dringen.
Het item leest wat wollig. Wat ik eruit opmaak is dat in eerste instantie 2 Miljard door de EU is vrijgemaakt, en dat dit in 4 parten van 500 Miljoen is vrijgemaakt. Die eerste 2 Miljard is op aan het raken dus schuift Europa er nu weer 2 Miljard heen.

Het geld aan de wapens in Oekraïne besteden is het meest effectieve wat we kunnen doen om uit deze crisis te komen.

Praktische vragen:
  • Komt dit geld vroeg genoeg vrij?
  • En worden voldoende op tijd opdrachten gegeven voor de aanschaf van wapens zodat die niet te traag in Oekraïne verschijnen?

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-09 12:48

psy

Ai.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:35

Qwerty-273

Meukposter

Maar lijkt in zowel de vluchtroute als de gemelde oorzaak door de piloot niet iets met de oorlog te maken te hebben.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15:16
“We were hearing explosions until a few minutes ago," Filippos Anastassiadis, mayor of the municipality of Paggaio, told the Associated Press. “I am about 300 meters from the site of the crash."

Locals reported seeing a fireball and a plume of smoke. The explosions have sparked speculation among locals and some Greek media the plane was carrying explosives.

https://abcnews.go.com/In...n-number-victims-86945641
Speculatie voorlopig, maar bijzonder verhaal rondom deze explosies. In The Guardian ook bericht dat men (nog) niet kon blussen vanwege de gevaren. Ben erg benieuwd wat daar aan boord zat. Kan natuurlijk ook zo zijn dat men gewoon heel wantrouwig is voor alles wat knalt rond de brokstukken een Oekraïens vliegtuig.

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:40

Garyu

WW

BeefHazard schreef op zondag 17 juli 2022 @ 02:29:
[...]

Speculatie voorlopig, maar bijzonder verhaal rondom deze explosies. In The Guardian ook bericht dat men (nog) niet kon blussen vanwege de gevaren. Ben erg benieuwd wat daar aan boord zat. Kan natuurlijk ook zo zijn dat men gewoon heel wantrouwig is voor alles wat knalt rond de brokstukken een Oekraïens vliegtuig.
Was een 'speciaal transport' van explosief materiaal, waarbij bij de brand verdere explosies en bijtende dampen vrij komen. Zouden wel eens wapens kunnen zijn. Volgens de Griekse pers waarschijnlijk munitie. Maar ik vermoed dat het niet aan de oorlog gelinked is. Servië en Jordanië zijn nou niet bepaald grote partijen in het conflict.

Aangezien de crew al in de lucht problemen met een motor berichtten, lijkt het 'gewoon' een ongelukkige samenloop van omstandigheden te zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door Garyu op 17-07-2022 08:08 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:55
Enige link die ik mij voor kan stellen is dat het onderhoud aan Antonovs mogelijk ondermaats begint te worden. Verder lijkt het mij vergezocht idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
Als ik zo naar de kaart zit te kijken en we richting een halfjaar oorlog kruipen. Dan zakt de moed mij wel een beetje in de schoenen. Ik had zelf verwacht dat Oekraïne veel sneller voordeel zou gaan halen uit de mobilisatie en een numeriek voordeel zou creëren, wat ze eerder om zouden kunnen zetten in serieuze tegenoffensieven.

Met wat ze hebben gemobiliseerd zouden ze uiteindelijk toch op een zeer breed front moeten kunnen oprukken was mijn gedachte. Ik blijf maar hopen dat er op zoiets gebroed wordt. Al denk ik waarschijnlijk te ouderwets qua manier van oorlog voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:44

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Garyu schreef op zondag 17 juli 2022 @ 08:05:
[...]

Was een 'speciaal transport' van explosief materiaal, waarbij bij de brand verdere explosies en bijtende dampen vrij komen. Zouden wel eens wapens kunnen zijn. Volgens de Griekse pers waarschijnlijk munitie. Maar ik vermoed dat het niet aan de oorlog gelinked is. Servië en Jordanië zijn nou niet bepaald grote partijen in het conflict.

Aangezien de crew al in de lucht problemen met een motor berichtten, lijkt het 'gewoon' een ongelukkige samenloop van omstandigheden te zijn.
Denk niet dat je wapenhandel moet onderschatten. Die lopende vaak juist niet via de geijkte paden. Zeker het bekende Russische materiaal zou juist wel via deze landen kunnen lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

tuinïnen schreef op zondag 17 juli 2022 @ 09:26:
[...]

Denk niet dat je wapenhandel moet onderschatten. Die lopende vaak juist niet via de geijkte paden. Zeker het bekende Russische materiaal zou juist wel via deze landen kunnen lopen.
Een Oekraiense maatschappij die een Servische wapenfabrikant helpt om munitie aan Rusland te leveren? Of Servië die munitie aan Oekraine levert hoewel Servië als bondgenoot van Rusland geldt?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:24

Fiber

Beaches are for storming.

downtime schreef op zondag 17 juli 2022 @ 10:38:
[...]

Een Oekraiense maatschappij die een Servische wapenfabrikant helpt om munitie aan Rusland te leveren? Of Servië die munitie aan Oekraine levert hoewel Servië als bondgenoot van Rusland geldt?
Of het is totaal niet gerelateerd aan deze oorlog en alleen toevallig een Oekraïense vervoerder die toevallig munitie vanuit Servië naar Bangladesh vervoerd.

https://nos.nl/artikel/24...in-griekenland-acht-doden.

In West Oekraïne gaat het leven en de handel etc. zoveel mogelijk gewoon door, ondanks de oorlog in het oosten. en er gebeurt ook wel eens gewoon een ongeluk.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Fiber schreef op zondag 17 juli 2022 @ 10:46:
[...]

Of het is totaal niet gerelateerd aan deze oorlog en alleen toevallig een Oekraïense vervoerder die toevallig munitie vanuit Servië naar Bangladesh vervoerd.

https://nos.nl/artikel/24...in-griekenland-acht-doden.

In West Oekraïne gaat het leven en de handel etc. zoveel mogelijk gewoon door, ondanks de oorlog in het oosten. en er gebeurt ook wel eens gewoon een ongeluk.
Klopt. Dat kan ook. Maar ik vind het ook raar dat een regulier munitietransport door de lucht gaat en niet gewoon per zeecontainer. Wel een hele dure methode om wat munitie te leveren aan een land wat niet in oorlog is.

Maar als je munitie via derde landen vervoert om de afkomst en bestemming te verhullen dan gaat dat per vliegtuig sneller dan per schip.

[ Voor 8% gewijzigd door downtime op 17-07-2022 11:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:47
PLAE schreef op zondag 17 juli 2022 @ 08:47:
Als ik zo naar de kaart zit te kijken en we richting een halfjaar oorlog kruipen. Dan zakt de moed mij wel een beetje in de schoenen. Ik had zelf verwacht dat Oekraïne veel sneller voordeel zou gaan halen uit de mobilisatie en een numeriek voordeel zou creëren, wat ze eerder om zouden kunnen zetten in serieuze tegenoffensieven.

Met wat ze hebben gemobiliseerd zouden ze uiteindelijk toch op een zeer breed front moeten kunnen oprukken was mijn gedachte. Ik blijf maar hopen dat er op zoiets gebroed wordt. Al denk ik waarschijnlijk te ouderwets qua manier van oorlog voeren.
Rusland heeft alles rondom Kyiv opgegeven om zich volledig te kunnen focussen op het zuiden en oosten. En het resultaat is dat ze in het oosten net zoveel grondgebied winnen dan dat ze in het zuiden verliezen.

Ondertussen is de weerstand bij NAVO landen om zware wapens te leveren compleet geërodeerd. De balans verschuift steeds verder.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:53
Rusland voelt de pijn van de HIMARS aanvallen op ammo depots en kiest voor een 'veilige' opslag...
Directeur: Rusland zet raketten neer bij kerncentrale Zaporizja
Het Russische leger gebruikt de kerncentrale bij Zaporizja in Oekraïne als wapenopslag en heeft daar raketsystemen staan. Ook zouden de Russen vanaf de grootste kerncentrale van Europa artillerie afvuren, zei het hoofd van het Oekraïense staatsenergiebedrijf Energoatom vrijdag in een tv-interview.

De nucleaire installatie ligt aan de Dnjepr in het zuidoosten van Oekraïne en werd niet lang na het begin van de Russische invasie veroverd. "De bezetters brengen daar hun machines heen, inclusief raketsystemen", zei Energoatom-hoofd Pedro Kotin. De situatie ter plaatse zou volgens hem "extreem gespannen" zijn. Zo'n vijfhonderd Russische soldaten zouden de controle hebben over het terrein. De centrale zou wel nog bediend worden door Oekraïens personeel.

Kotin haalde ook uit naar het Internationaal Atoomenergieagentschap (IAEA). De atoomwaakhond van de VN wil experts naar Zaporizja sturen voor "noodzakelijk onderhoud" en maakt zich zorgen over de toestand van het personeel, maar zo'n bezoek zou volgens Energoatom de Russische bezetting van de centrale alleen maar legitimeren. 'Het IAEA speelt politieke spelletjes en balanceert tussen Rusland en Oekraïne', stelde Kotin.

De waakhond heeft de kerncentrale sinds de Russische invasie van Oekraïne in februari begon niet meer kunnen bezoeken. De regio Zaporizja is grotendeels in Russische handen. (ANP)

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:40
Bo0bz schreef op zondag 17 juli 2022 @ 11:25:
Rusland voelt de pijn van de HIMARS aanvallen op ammo depots en kiest voor een 'veilige' opslag...

[...]
niet alleen daar:
In the occupied Kherson region, Russian invaders are trying to protect their bases from Ukrainian artillery by moving them to populated areas.
https://www.ukrinform.net...-closer-to-civilians.html

Zegt weer veel over de instelling van de russen.
Maakt het allemaal wel moeilijker voor UA.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:20

Nox

Noxiuz

Dan is het fijn als je over precisie-munitie kan beschikken :+

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
RocketKoen schreef op zondag 17 juli 2022 @ 11:00:
[...]En het resultaat is dat ze in het oosten net zoveel grondgebied winnen dan dat ze in het zuiden verliezen.
Dit is helaas lariekoek. Verder dan wat speldenprikken is men in het Zuiden nog niet gekomen als UA.

De rest help ik je hopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
Nox schreef op zondag 17 juli 2022 @ 11:35:
Dat risico gaat niemand nemen toch

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
Ukrainian forces destroy enemy's ammunition depot in Kherson region
https://www.ukrinform.net...ot-in-kherson-region.html
at the Chaika sanatorium, the Russians set up an ammunition depot, headquarters, and barracks.
Alles lekker handig bij elkaar.
Tonight, all this vanished
Locals say that "it burned very well and detonated for a long time,"
Van deze manier van berichtgeving moet ik altijd even glimlachen.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

PLAE schreef op zondag 17 juli 2022 @ 11:53:
[...]

Dit is helaas lariekoek. Verder dan wat speldenprikken is men in het Zuiden nog niet gekomen als UA.

De rest help ik je hopen
Oekraine beschrijf het zelf als zijnde dat ze wel degelijk vooruitgang boeken in het zuiden, misschien niet zoveel als goed-nieuws-feestvierders als wij graag willen, maar de vooruitgang is er en ze houden het voornamelijk gewoon stil. Pas als zaken 100% zeker zijn wordt het gemeld.
Grote kans dat we op een ochtend wakker worden met een Oekraiense vlag in het stadscentrum van Kherson :P

Oekraine heeft een numeriek voordeel maar niet de wapens om fors bezig te gaan met heroveren.
Rusland heeft geen numeriek voordeel maar wel de wapens.

UA roept immers al maanden om meer zware wapens. Tanks, artillerie, vliegtuigen.
En RF moet vrijwilligers onder contract zo'n beetje naar het front schoppen.

De grap is dat als UA en RF zouden gaan samenwerken, ze een groot leger hebben qua manschappen en ook de wapens om die manschappen mee uit te rusten. Vult elkaar aan. :+

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2022 12:41 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

En een hoop Oekraïense burgers die kunnen aangeven waar de precisie munitie precies moet landen....

Misschien toch niet zo'n handige zet van de Russen.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
teacup schreef op zondag 17 juli 2022 @ 12:47:
[...]

En een hoop Oekraïense burgers die kunnen aangeven waar de precisie munitie precies moet landen....

Misschien toch niet zo'n handige zet van de Russen.
Ik vind het slim sluw gevonden. Zie niet echt alternatieven. Grasping at straws :) had het ook wel zien aankomen eigenlijk.

Wat betreft de kerncentrale kun je misschien iets doen bij de aanvoerroute maar ik zie geen chokepoint bij Enerhodar.

Ook ligt het voor de hand dat er nog steeds flinke impact gaat zijn op de munitiereserves

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Twee Asterix en Obelix achtige dorpjes zouden volgens de Gouverneur van de Luhansk Oblast, Serhiy Haidaihaar, stand houden en nog steeds onder Oekraïens bewind vallen. Vermoedelijk gaat dit over de dorpen Bilohorivka and Verkhnokamianka.

Kyiv Independent
Governor: 2 villages in Luhansk Oblast remain under Ukrainian control.

Luhansk Oblast Governor Serhiy Haidai said that Russian troops had been capturing one of them several times only to be pushed back by the Ukrainian forces, preventing them from reaching their goal of taking the whole region. Haidai didn't specify the names of the villages, but he had previously reported that Bilohorivka and Verkhnokamianka villages in Luhansk Oblast “continue to hold the defense.”
Edit 14:30 uur: De New York Times meldt dit gegeven ook in haar liveblog. In toevoeging op het bovenstaande:
“One of the villages has already been captured by the occupier several times, but each time our troops pushed the enemy back to their previous positions,” he (Serhiy Haidai) said in a post on Telegram.

“But the enemy does not stop — he returns and suffers more losses,” Mr. Haidai said, adding that Russian troops had targeted the settlements on Saturday with a combination of airstrikes, rockets and artillery, but “received decent resistance, retreated, and then lost their personnel.”

Mr. Haidai reported on Saturday that Ukrainian troops had used “heavy fire” to repel Russian troops in a ground assault to capture a strip of highway between the cities of Lysychansk and Bakhmut, which has been bitterly contested for months.
Beiden heb ik kunnen terugvinden op de kaart, beiden liggen niet ver ten westen van Severodonetsk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rfMlf7i2abOp5-OghzgV2JW8uY8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aihSqmrjLXIgrY4Py8c4BvKg.png?f=fotoalbum_large

Momenteel "formeel" in Russisch bezet gebied, althans volgens de Uamap van vandaag. Ik voorzie een stripboekenreeks:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gAAKskYtpEQo7tHHBUFjNwd5TMw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2OBECSoJMIiOy2hWN97HwIwJ.png?f=fotoalbum_large
Dit geeft nog maar weer een keer aan dat op die definitie van "bezet" gebied het nodige is af te dingen. Wat die Luhansk gouverneur doet is het formaliseren van een situatie die op veel andere plekken ook kan bestaan. Net zoals in de Kherson Oblast, de Russen trachten de wegen onder controle te houden, maar daarbuite valt de zeggenschap vlot weg.

[ Voor 20% gewijzigd door teacup op 17-07-2022 14:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:14
Dan nog krijg je een hele grote boem, wat je niet wil hebben middenin een stad en vooral niet naast een kerncentrale.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

teacup schreef op zondag 17 juli 2022 @ 13:44:
Twee Asterix en Obelix achtige dorpjes zouden volgens de Gouverneur van de Luhansk Oblast, Serhiy Haidaihaar, stand houden en nog steeds onder Oekraïens bewind vallen. Vermoedelijk gaat dit over de dorpen Bilohorivka and Verkhnokamianka.

Kyiv Independent

[...]

Beiden heb ik kunnen terugvinden op de kaart, beiden liggen niet ver ten westen van Severodonetsk:
[Afbeelding]

Momenteel "formeel" in Russisch bezet gebied, althans volgens de Uamap van vandaag. Ik voorzie een stripboekenreeks:
[Afbeelding]
Dit geeft nog maar weer een keer aan dat op die definitie van "bezet" gebied het nodige is af te dingen. Wat die Luhansk gouverneur doet is het formaliseren van een situatie die op veel andere plekken ook kan bestaan. Net zoals in de Kherson Oblast, de Russen trachten de wegen onder controle te houden, maar daarbuite valt de zeggenschap vlot weg.
klopt, bij Kherson zijn ook veel dorpjes contested.
Evenzo hier.
Dit is de volgende linie achter Lysychansk, anders hadden de Russen al aan de rivier gestaan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online

Ja jammer is dat. Het gaat echt heel langzaam.
Maar ik denk nog altijd dat ze gewoon hun tijd aan het nemen zijn en langzaam de Russen uitputten, in de hoop met zo min mogelijk kosten, aan manschappen en verloren materieel, de Russen uit te drijven.

En ik kom net de vertaling van Dmitri tegen, van Arestovych zijn praatje.

https://wartranslated.com...d-feygin-daily-broadcast/
Kherson: again the same, 🇺🇦 bombing with artillery. There are some 15 worn out BTGs, about 12-15k 🇷🇺 solders. When all warehouses and command posts are reduced to 0, they would just give up, as they don’t have ammo, fuel nor command.
There are several layers of mine fields, however those must be guarded in order to be effective. Without ammo, fuel and air-defense nobody would guard them.
En ze zijn niet even spraakzaam.

Bovenstaande link tweet naar dit artikeltje, staat helaas niet veel meer in.

https://hromadske.ua/post...-duzhe-vpevneno-ok-pivden
Natalya Humenyuk, head of the press center of the "South" operational command, stated this on the "Espresso" channel.

"We are making progress in the Kherson direction. We are moving forward, maybe not as fast as those who give positive news would like, but believe me, these steps are very sure. And that's why they are done in silence, in a certain mystery, to gain a foothold in these territories and then announce their victories ," Humenyuk says.
We zien ze natuurlijk het liefst naar voren stormen, maar ik denk dat het wel goed is wat ze doen. Rustig en langzaam, maar wel fors drukken aan de frontlinie. En in de achterlinies de bevoorrading en commando-centra weg knabbelen.

Misschien zijn ze iets te voorzichtig, maar als ze haastig fouten gaan maken, dan zal ze dat ook zwaar aangerekend gaan worden. En nu zetten ze de tijdsfactor in hun voordeel om, des te langer het duurt, des te uitgeputter de Russen gaan worden.

En ze hebben zelf een behoorlijk leger opgebouwd. Werken nu met verschillende teams. Training, achterhoede, support frontlinie, en vervolgens naar het front zelf, om daarna vrij te hebben.

In tegenstelling tot de Russen die geen kant op kunnen/mogen. Alhoewel dat ook voordelen heeft voor de Russen, want met die onachtzaamheid voor je manschappen haal je er ook een stukje menselijkheid uit. En hun boeit dat niets, maar wij en Oekraïne hechten daar wel aan.

We zullen zien, het is nog maar juli. Er gebeurt enerzijds weinig, anderzijds nog steeds vrij veel. En vooral de progressie van de Russen staat inmiddels echt stil, die lijken niet meer vooruit te kunnen komen. Artillerie neemt af. In plaats daarvan zijn ze als een idioot terror aan het zaaien met hun raketaanvallen. Ik interpreteer dat zelf vooral als een teken van onbekwaamheid en het is het weinige dat ze nog kunnen doen.

En de grootste kracht van de Russen, hun artillerie, is nu behoorlijk in kracht afgenomen. Nu ze hun hele logistiek om moeten gooien is het nog maar de vraag, of ze die nog steeds als hun grootste troefkaart in kunnen zetten. Ik denk het niet, en wat hebben ze dan? Wat is een Russisch leger zonder artillerie? Als ik in de afgelopen maanden alle analisten en experts moet geloven, is dat zo'n beetje alles dat ze hebben.
Je hoeft niet slim te zijn, je hoeft niet veel te weten, je hoeft niet oog-in-oog met de vijand te staan. Je moet alleen maar munitie in die dingen laden, en te vuren. Je hoeft niet eens te kunnen richten, want ze bombarderen toch rücksichtslos alles plat. En nu hebben ze bijna geen munitie meer, dus daar sta je dan met je artillerie leger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
downtime schreef op zondag 17 juli 2022 @ 10:59:
[...]Klopt. Dat kan ook. Maar ik vind het ook raar dat een regulier munitietransport door de lucht gaat en niet gewoon per zeecontainer. Wel een hele dure methode om wat munitie te leveren aan een land wat niet in oorlog is.
Maar als je munitie via derde landen vervoert om de afkomst en bestemming te verhullen dan gaat dat per vliegtuig sneller dan per schip.
Wanneer een aantal onafhankelijke bronnen al hebben vastgesteld en gemeld dat het ongeval met dit reguliere munitietransport geen snars met het conflict tussen UA en RU te maken heeft waarom dan toch weer een poging doen om een discussie over een of andere complottheorie vlot te trekken?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Yaksa schreef op zondag 17 juli 2022 @ 15:17:
[...]

Wanneer een aantal onafhankelijke bronnen al hebben vastgesteld en gemeld dat het ongeval met dit reguliere munitietransport geen snars met het conflict tussen UA en RU te maken heeft waarom dan toch weer een poging doen om een discussie over een of andere complottheorie vlot te trekken?
Dat vliegtuig is net vannacht neergestort. Op basis van welke informatie stellen die "onafhankelijke bronnen" dat er geen relatie met het conflict is? Ik zie zo snel alleen maar quotes die afkomstig zijn van de Servische minister van defensie. Is dat jouw "onafhankelijke bron"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
KeRsTmAnNeKe schreef op zondag 17 juli 2022 @ 13:57:
[...]

Dan nog krijg je een hele grote boem, wat je niet wil hebben middenin een stad en vooral niet naast een kerncentrale.
Inderdaad. Bij een van de recente explosies van een munitie depot werden stukken artillerie en metaal 4 kilometer weggeslingerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
downtime schreef op zondag 17 juli 2022 @ 15:29:
[...]Dat vliegtuig is net vannacht neergestort. Op basis van welke informatie stellen die "onafhankelijke bronnen" dat er geen relatie met het conflict is? Ik zie zo snel alleen maar quotes die afkomstig zijn van de Servische minister van defensie. Is dat jouw "onafhankelijke bron"?
Er vliegen dagelijks vliegtuigen met munitie over de hele wereld.
En vliegtuigen hebben de onhebbelijke eigenschap dat ze af en toe neerstorten.
Het betrof een commerciële vrachtluchtvaartmaatschappij (toevallig uit UA). Er ligt een contract met Bangladesh voor de levering door Servië van mortieren. Conform het vluchtplan was het vliegtuig ook naar Bangladesh onderweg. Da's allemaal info die gemakkelijk te controleren is maar buiten de scope van dit forum valt.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
sugarlevi01 schreef op zondag 17 juli 2022 @ 14:41:
[...]

Ja jammer is dat. Het gaat echt heel langzaam.
Maar ik denk nog altijd dat ze gewoon hun tijd aan het nemen zijn en langzaam de Russen uitputten, in de hoop met zo min mogelijk kosten, aan manschappen en verloren materieel, de Russen uit te drijven.
UA wordt op sommige plaatsen gewoon nog teruggedreven. Het is niet zo dat ze duizenden soldaten beschikbaar hebben om vrij in te zetten. Als Rusland op de meeste fronten een pauze inlast kan Oekraïne misschien wat schuiven. Maar ook die soldaten snakken naar rust.

Zo'n offensief vraagt een overwicht van 1 op 3 om echt de overhand te krijgen en de tegenstander te kunnen overlopen. (Volgens militaire doctrine uit mijn hoofd) Dat zit er echt niet in.

Net als bij Kyiv is het vooral de Russen blokkeren/vastzetten en daarna achter/tussen de linies acties uit te voeren om de logistiek te slopen. Maar het betekent dat de Russen zelf het tempo van terugtrekken bepalen.
sugarlevi01 schreef op zondag 17 juli 2022 @ 14:41:
En nu hebben ze bijna geen munitie meer, dus daar sta je dan met je artillerie leger.
Veels te kort door de bocht.
Die depots zijn voor de lokale levering. De vraag is hoe het met de totale voorraad en eigenlijk nog belangrijker de productie staat.

De Russen schieten echt enorme aantallen granaten af. Als je zo'n belangrijke schakel opblaast raakt de logistiek uiteraard verstoort en je voorraad slinkt ook. Maar deze depots zijn ook maar een stukje van de keten.
Als de voorraad echt kritiek wordt of de logistiek verstoord blijft dan kan het een kantelpunt worden. Maar aangezien het front zo stabiel is, is de logistiek ook makkelijker en door minder vijandig gebied.
En qua productie weten we weinig. Rusland had al een aardig oorlogsindustrie, vooral voor de export. Wat die kunnen leveren is een brlangrijke vraag.

Top acties van UA, maar nog wel even afwachten of dit meer impact heeft dan alleen een opgeblazen depot.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• psy

psy

De training in Duitsland met de Gepard's is naar verluid eindelijk begonnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/61qgEUu-0gpiLZF4qJfmf-uodz0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dU6OpibuunQtPmw9doO1v4j1.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Dat moet wel een bijzondere ervaring zijn met trainers die wellicht van pensioen zijn terug gehaald om jonge miltairen te trainen op wat in 1973 hypermoderne apparatuur was.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psy

psy

In gebruik tot 2011. Ik denk dat het in Ukraine nog steeds erg waardevol kan zijn, zeker omdat het wapen voornamelijk bedoeld was juist tegen de (laagvliegende) russische helikopters en jets die ze nog steeds gebruiken. Met als bonus nu ook laagvliegende drones. Wel tegelijk kwetsbaar zeker met RPG's enzo.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Een journalist op bezoek bij de pzh :)
https://nos.nl/l/2437147

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

psy schreef op zondag 17 juli 2022 @ 18:32:
In gebruik tot 2011. Ik denk dat het in Ukraine nog steeds erg waardevol kan zijn, zeker omdat het wapen voornamelijk bedoeld was juist tegen de (laagvliegende) russische helikopters en jets die ze nog steeds gebruiken. Met als bonus nu ook laagvliegende drones. Wel tegelijk kwetsbaar zeker met RPG's enzo.
Hoop ook dat ze hiermee ook iets kunnen tegen inkomende raketten, maar weet niet of die te snel gaan?

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Oh, het is absoluut een nuttig wapen voor Oekraine. Russische drones zijn een enorme bedreiging en de lucht vullen met 35mm scherven is een goeie manier om dat aan te pakken.

Het doet me alleen wel denken aan een stuk uit een boek over de Britse Vulcan aanval op de Falklands, waar RAF personeel in 1982 in het holst van de nacht in museums wereldwijd onderdelen van de Vulcans die daar staan halen om genoeg bij elkaar te schrapen voor een paar operationele kisten. Hier zal ook wel wat kunst en vliegwerk achter de schermen voor nodig zijn geweest, hopelijk over een jaar of wat kan daar meer over worden uitgeweid.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• psy

psy

IJzerlijm schreef op zondag 17 juli 2022 @ 18:42:
Oh, het is absoluut een nuttig wapen voor Oekraine. Russische drones zijn een enorme bedreiging en de lucht vullen met 35mm scherven is een goeie manier om dat aan te pakken.

Het doet me alleen wel denken aan een stuk uit een boek over de Britse Vulcan aanval op de Falklands, waar RAF personeel in 1982 in het holst van de nacht in museums wereldwijd onderdelen van de Vulcans die daar staan halen om genoeg bij elkaar te schrapen voor een paar operationele kisten. Hier zal ook wel wat kunst en vliegwerk achter de schermen voor nodig zijn geweest, hopelijk over een jaar of wat kan daar meer over worden uitgeweid.
Ja inderdaad. Ik las dat Zwitserland geweigerd heeft om de 35mm munitie te maken (sjiek hoor, not), maar dat uiteindelijk in Noorwegen een bedrijf is gevonden die dit kon produceren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psy

psy

YakuzA schreef op zondag 17 juli 2022 @ 18:40:
[...]

Hoop ook dat ze hiermee ook iets kunnen tegen inkomende raketten, maar weet niet of die te snel gaan?
Ik denk het wel omdat normale missiles niet zo vreselijk snel gaan. Ballistische raketten duidelijk niet natuurlijk.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• psy

psy

Als oud artillerist zijnde blijf ik dat toch wel mooi vinden. Puur voor de technologie dan he.... De M109's vond ik al indrukwekkend, vooral als ze aan het schieten waren.
Het is tegelijk triest dat we nu blij mogen zijn dat we nog dit soort wapens hebben om weg te kunnen geven.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Emryte
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18-09 20:16
TheGhostInc schreef op zondag 17 juli 2022 @ 16:40:
[...]

UA wordt op sommige plaatsen gewoon nog teruggedreven. Het is niet zo dat ze duizenden soldaten beschikbaar hebben om vrij in te zetten. Als Rusland op de meeste fronten een pauze inlast kan Oekraïne misschien wat schuiven. Maar ook die soldaten snakken naar rust.

Zo'n offensief vraagt een overwicht van 1 op 3 om echt de overhand te krijgen en de tegenstander te kunnen overlopen. (Volgens militaire doctrine uit mijn hoofd) Dat zit er echt niet in.

Net als bij Kyiv is het vooral de Russen blokkeren/vastzetten en daarna achter/tussen de linies acties uit te voeren om de logistiek te slopen. Maar het betekent dat de Russen zelf het tempo van terugtrekken bepalen.

[...]

Die depots zijn voor de lokale levering. De vraag is hoe het met de totale voorraad en eigenlijk nog belangrijker de productie staat.

De Russen schieten echt enorme aantallen granaten af. Als je zo'n belangrijke schakel opblaast raakt de logistiek uiteraard verstoort en je voorraad slinkt ook. Maar deze depots zijn ook maar een stukje van de keten.
Als de voorraad echt kritiek wordt of de logistiek verstoord blijft dan kan het een kantelpunt worden. Maar aangezien het front zo stabiel is, is de logistiek ook makkelijker en door minder vijandig gebied.
En qua productie weten we weinig. Rusland had al een aardig oorlogsindustrie, vooral voor de export. Wat die kunnen leveren is een brlangrijke vraag.

Top acties van UA, maar nog wel even afwachten of dit meer impact heeft dan alleen een opgeblazen depot.
Rusland blijft problemen houden met hun logistiek, het is nog hetzelfde systeem als in de Tweede Wereldoorlog terwijl wij in het Westen over zijn gegaan op pallets, heftrucks en containers. Elke granaat is opgeborgen in een doos en het verplaatsen van zo'n doos zijn soldaten voor nodig. Het aanpassen van dat systeem is in een oorlog vrijwel onmogelijk. Zie deze thread:

Enkele voorbeelden (voor mensen zonder twitter):
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FXqj87oUcAAWSrE?format=png&name=small
125MM tankgranaten:
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FXqkQs4UEAEZI2z?format=png&name=small

In die thread worden ook zaken behandeld over waarom HIMARS zo effectief zijn en het trainen van Oekraïnse pilotenvoor de F-16 goedkoper is dan het trainen van een F-35 piloot.

Ook is het zo dat er een grote kans is dat Rusland haar depots voor de treinen verder van de frontlinie heeft verplaatst, zodat HIMARS ze niet kunnen raken. Dat betekent een verdubbeling van de transportijden en afstand. Hiervoor zijn twee keer zoveel vrachtwagens nodig en die heeft Rusland niet snel beschikbaar of niet genoeg in gebruik.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FX4IGijWAAEUYHt?format=jpg&name=small

Het heeft naast gevolgen voor de artillerie ook gevolgen voor het brandstof, immers moet dat ook van verder komen. Hier kunnen dan partizanen aan bijdragen, omdat een branstofvrachtwagen niet bepantserd is. Als partizanen die beschieten, gaat er brandstof verloren.
[embed]https://twitter.com/DefMon3/status/1548691227733905408?s=20&t=bNuXk2BQDtsbJOF7P8NHYA[embed]
Daarnaast is Oekraïne aan het onderhandelen om de 300km raketten te krijgen voor de HIMARS (zover ik weet al eerder benoemd in dit topic). Dan krijg je het volgende effect:
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FX4RHxHXEAA1ye-?format=jpg&name=small
Je kan aan dat effect zien dat Rusland pas veilige depots kan creëeren in de Kuban Oblast bij de stad Krasnodar. Dat heeft dan zware gevolgen voor het Kherson front, immers is de afstand tussen Kherson en Krasnodar 650km. Als een militaire vrachtwagen dit aflegt met een gemiddelde snelheid van 50km per uur. Dan zijn ze 26 uur onderweg (zonder stop). Dat past niet in het logistieke systeem die Rusland hanteert in hun militaire doctrine. Ze gaan daar namelijk vanuit daat vrachtwagens niet verder rijden dan 90km vanaf het eerste depot, waar de trein arriveert.

game pc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Emryte
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18-09 20:16
Nog een thread over de bevoorradingsketen op het medische aspect van oorlogsvoering.
https://threadreaderapp.com/thread/1501390391785902084.html

game pc

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Niet online
TheGhostInc schreef op zondag 17 juli 2022 @ 16:40:
[...]

[...]

Jij bent ook het type, dat wanneer iemand zegt dat de melk op is, je bijdehand benoemt dat de supermarkt/distributiecentrum/ koe bij bier Piet nog genoeg melk heeft en dat de melk dus niet op is? :/

Ruski Soldatski 1 heeft geen munitie meer op zijn stapeltje heeft liggen om in te laden. Voor 'all intent and purposes' is Ruski 1, zijn munitie op. En de supermarkten zijn ook opgeblazen, dus vooralsnog is het niet een kwestie van even nieuwe halen.

En nu moeten ze inderdaad uitzoeken hoe ze daar nu weer munitie kunnen gaan krijgen, vanuit Vladivostok, of vanuit het fabriekje waar het gemaakt wordt.

Ik zal mijzelf herhalen...
Nu ze hun hele logistiek om moeten gooien is het nog maar de vraag, of ze die nog steeds als hun grootste troefkaart in kunnen zetten.
Oekraïne zit ook niet stil. En het is niet een opgeblazen depot, dat weet jij volgens mij ook, ze zijn al twee weken bezig, en er worden en nog steeds komen er dagelijks meldingen en filmpjes voorbij van opgeblazen depots.

Vandaag deze nog.

Ze hebben enorm veel moeite om zich aan te passen.

En al die opgeblazen depots maakt een flink verschil, als je de kaarten van een week geleden en nu naast elkaar legt. Kunnen de Russen wel zeggen dat ze even vakantie hebben genomen, maar dat is ongeveer net zo geloofwaardig als dat ze als gebaar van goede wil Slangeneiland hebben verlaten. De laatste week schieten ze niet zo heel veel meer. Ruski 1-500 lijken allemaal mis te grijpen.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FX2TOJPXkAI5MIy?format=jpg&name=small
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FX2TX8cX0AAOcqQ?format=jpg&name=small

En hier stopt het natuurlijk niet.
De Russen moeten nu alles buiten de reikwijdte van de Himars zien te plaatsen (alhoewel ze het nu ook in gewone gebouwen proberen te verstoppen). Maar dat betekent dat ze veel grotere afstanden moeten afleggen, en dat is niet hun sterkste kant geweest tot nu toe, we hebben al mogen zien hoe hun wagenpark eruit zag.
En alles over het spoor vervoeren is natuurlijk ook wel erg makkelijk te verstoren.

Het is een behoorlijke beperking op hun bevoorrading.
Ja er is nog melk, maar niet waar die moet zijn.

En in aanvulling op @emryte

Gaan ze dat inderdaad redden met hun trucks?

En wat is de uiteindelijk reikwijdte van de HIMARS eigenlijk? Hoe lang blijven de Russen daar veilig? Zelfs als ze geen 300km raketten krijgen?

edit: en het zijn voorspellingen en verwachtingen. En het staat nog niet vast wat er gaat gebeuren inderdaad.
Maar ik vind het juist leuk om toch proberen af te leiden welke kant het waarschijnlijk op gaat. En wat de gevolgen zijn van wat er nu gebeurt. Misschien heb ik gelijk, misschien niet, we zullen het zien.

[ Voor 3% gewijzigd door sugarlevi01 op 17-07-2022 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Emryte schreef op zondag 17 juli 2022 @ 20:18:
[...]

Rusland blijft problemen houden met hun logistiek, het is nog hetzelfde systeem als in de Tweede Wereldoorlog terwijl wij in het Westen over zijn gegaan op pallets, heftrucks en containers. Elke granaat is opgeborgen in een doos en het verplaatsen van zo'n doos zijn soldaten voor nodig. Het aanpassen van dat systeem is in een oorlog vrijwel onmogelijk. Zie deze thread:
[Twitter]
Enkele voorbeelden (voor mensen zonder twitter):
[Afbeelding]
125MM tankgranaten:
[Afbeelding]

In die thread worden ook zaken behandeld over waarom HIMARS zo effectief zijn en het trainen van Oekraïnse pilotenvoor de F-16 goedkoper is dan het trainen van een F-35 piloot.

Ook is het zo dat er een grote kans is dat Rusland haar depots voor de treinen verder van de frontlinie heeft verplaatst, zodat HIMARS ze niet kunnen raken. Dat betekent een verdubbeling van de transportijden en afstand. Hiervoor zijn twee keer zoveel vrachtwagens nodig en die heeft Rusland niet snel beschikbaar of niet genoeg in gebruik.
[Twitter]
[Afbeelding]
[Twitter]
Het heeft naast gevolgen voor de artillerie ook gevolgen voor het brandstof, immers moet dat ook van verder komen. Hier kunnen dan partizanen aan bijdragen, omdat een branstofvrachtwagen niet bepantserd is. Als partizanen die beschieten, gaat er brandstof verloren.
[embed]https://twitter.com/DefMon3/status/1548691227733905408?s=20&t=bNuXk2BQDtsbJOF7P8NHYA[embed]
Daarnaast is Oekraïne aan het onderhandelen om de 300km raketten te krijgen voor de HIMARS (zover ik weet al eerder benoemd in dit topic). Dan krijg je het volgende effect:
[Afbeelding]
Je kan aan dat effect zien dat Rusland pas veilige depots kan creëeren in de Kuban Oblast bij de stad Krasnodar. Dat heeft dan zware gevolgen voor het Kherson front, immers is de afstand tussen Kherson en Krasnodar 650km. Als een militaire vrachtwagen dit aflegt met een gemiddelde snelheid van 50km per uur. Dan zijn ze 26 uur onderweg (zonder stop). Dat past niet in het logistieke systeem die Rusland hanteert in hun militaire doctrine. Ze gaan daar namelijk vanuit daat vrachtwagens niet verder rijden dan 90km vanaf het eerste depot, waar de trein arriveert.
Hm, ik denk niet dat je 1:1 een dergelijke radius over de grens kunt gebruiken. Ten eerste is zo'n frontlinie helemaal niet een harde lijn (dat kan ook een argument zijn voor jouw hypothese maar het brengt in ieder geval onzekerheid met zich mee), ten tweede je wilt je unieke offensieve wapens niet te ver bij het front zetten. Dat maakt geolocation om meerdere redenen te eenvoudig, en kan er ook voor zorgen dat de vijand (per toeval of met opzet) je unieke offensieve wapen aanvalt. Dus ik heb niet nagekeken of die radius exact max van nieuwe munitie HIMARS is, maar ik zou het met een korrel zout nemen.

Verder kan Rusland prima een trein gebruiken ipv een vrachtwagen. Ze kunnen het alleen niet opslaan in grote depots. Dan denk ik aan een kleinere trein. (Hopelijk blijven ze grote treinen gebruiken :) zou me trouwens niets verbazen. Iets met yolo en zerg.)

Maar als ik het zo inschat dan zeggen de Russen gewoon tegen een burger: dit staan nu in jouw kelder, veel plezier hiermee. Als jij het vernietigt, vernietig ik jou (+ de gebruikelijke dreigementen mbt marteling, verkrachting, gezin, enz).

Daarnaast is de opslag bij de kerncentrale nog een optie voor ze, en die ligt relatief vrij dicht bij Kherson.

Dat zijn gevaarlijke ontwikkelingen. We weten namelijk meerdere incidenten mbt Russische munitieopslag met als oorzaak onzorgvuldigheid.

Ik denk trouwens wel dat de mogelijkheden mbt deze voorraden veel kleiner en beperkter zijn, en dat is gunstig.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wat betreft die firemaps:

- het kan ook de vermeende gevechtspauze zijn geweest die de Russen naar verluid zouden inlassen

- ik kan me herinneren een concentratie te hebben gezien van getroffen depots zo rond Donetsk. De hoogste concentratie stipjes in de tweede kaart toont toch ook omgeving Donetsk en minder in de rest.

- Dat zou kunnen betekenen dat omgeving Izyum ook gebruik maakte van de depots in Donetsk?

- En dat er nog wel depots zijn in omgeving Donetsk en dat de granaten daaruit worden gebruikt in Donetsk zelf vanwege de kortere route naar het front ipv helemaal naar Izyum toe te moeten rijden met trucks die ze niet hebben

- de Russen liggen inderdaad stil en de meeste stipjes zijn zoals genoemd voornamelijk Oekraiense artillerie?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2022 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jerie schreef op zondag 17 juli 2022 @ 20:49:
[...]

Maar als ik het zo inschat dan zeggen de Russen gewoon tegen een burger: dit staan nu in jouw kelder, veel plezier hiermee. Als jij het vernietigt, vernietig ik jou (+ de gebruikelijke dreigementen mbt marteling, verkrachting, gezin, enz).
aangezien de Russen alles wat voor zich lag aan puin hebben geschoten schieten ze zichzelf daar dan weer mee in de voet: potentiele decentrale munitieopslag in bestaande gebouwen.
Ja die kelders zullen er nog wel zijn, maar dat betekent wel minder ruimte (vergeleken met de ruimte van het hele gebouw wat ze hadden kunnen gebruiken) inclusief opsec van wat erin een omgeving gebeurt. Je kan munitie een gebouw in dragen maar als toeschouwer bovenaf weet je vervolgens minder goed waar het spul blijft binnen het gebouw. Er vanuitgaande dat kelders in UA niet standaard ook net zo groot zijn als de oppervlakte van het gebouw....

maar ook dan blijft het inderdaad wel een interessante optie. Overigens nog steeds met beperkingen: in welk keldertje hadden we type X granaat of raket ook alweer liggen en liggen er genoeg voor het salvo wat we na theetijd willen doen of moeten we nog anddere keldertjes langs om te kijken wat daar nog ligt?
Iets met documentatie wat waar ligt wat hiermee intens complexer wordt.

Speaking of which:
- hoeveel Oekraiense munitiedepots zijn er opgeblazen tov de Russische?
- hoe werkt de UA munitieopslag? Ook gecentraliseerd of decentraal en erg mobiel?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2022 21:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Emryte schreef op zondag 17 juli 2022 @ 20:18:
Rusland blijft problemen houden met hun logistiek, het is nog hetzelfde systeem als in de Tweede Wereldoorlog terwijl wij in het Westen over zijn gegaan op pallets, heftrucks en containers. Elke granaat is opgeborgen in een doos en het verplaatsen van zo'n doos zijn soldaten voor nodig. Het aanpassen van dat systeem is in een oorlog vrijwel onmogelijk.
Pallets, heftrucks en containers kosten ook resources. 1 soldaat in de VS kost $100.000 per jaar, wat kost een Rus? Een kwart?
De Russen rijden rond met vrachtwagens die soms letterlijk van de schroothoop lijken te komen (oude commerciële voertuigen)
Gaat een Westers voertuig stuk heb je een probleem. Want het zijn containers. En je hebt de manschappen niet meer mee om 'even' om te laden.

En daarom staan de Russen gewoon nog in Oekraïne en zijn ze daar nog lang niet weg. Leuk 18 PzH's of een dozijn HIMARS, maar de Russen zetten daar duizenden simpele artillerie stukken tegenover, met granaten die gewoon per bulk worden aangevoerd.

Als ik die foto's zie, dan hoef ik niet te lachen of denk ik, wat een zooi. Dat zijn namelijk duizenden doden aan Oekraïnse kant, achteloos op een berg gegooid. Hoeveel van dit soort ladingen hebben ze niet overal liggen? Qua infrastructuur hebben ze nauwelijks iets nodig.
Het westen kan nauwelijks materiaal leveren, PzH's zijn uitverkocht tot 2024, de strategische voorraad van de VS aan MANPAD's en anti-tank wapens uitgeput en nieuwe leveringen komen mondjesmaat.

Ik ben er totaal niet gerust op dat dit soort 'puinhoop' die continu wordt gedeeld nu zoveel verandert. Dit is het Russische leger, die doen het altijd zo.
Nederlanders riepen 'Pang pang' in het bos, Apache & tanks gingen in Irak kapot door het zand en Noorwegen dumpt de NH90 omdat met tig miljard er nog geen helicopter is die voldoet. Elk leger heeft zijn uitdagingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

TheGhostInc schreef op zondag 17 juli 2022 @ 21:15:
[...]

Pallets, heftrucks en containers kosten ook resources. 1 soldaat in de VS kost $100.000 per jaar, wat kost een Rus? Een kwart?
De Russen rijden rond met vrachtwagens die soms letterlijk van de schroothoop lijken te komen (oude commerciële voertuigen)
Gaat een Westers voertuig stuk heb je een probleem. Want het zijn containers. En je hebt de manschappen niet meer mee om 'even' om te laden.

En daarom staan de Russen gewoon nog in Oekraïne en zijn ze daar nog lang niet weg. Leuk 18 PzH's of een dozijn HIMARS, maar de Russen zetten daar duizenden simpele artillerie stukken tegenover, met granaten die gewoon per bulk worden aangevoerd.

Als ik die foto's zie, dan hoef ik niet te lachen of denk ik, wat een zooi. Dat zijn namelijk duizenden doden aan Oekraïnse kant, achteloos op een berg gegooid. Hoeveel van dit soort ladingen hebben ze niet overal liggen? Qua infrastructuur hebben ze nauwelijks iets nodig.
Het westen kan nauwelijks materiaal leveren, PzH's zijn uitverkocht tot 2024, de strategische voorraad van de VS aan MANPAD's en anti-tank wapens uitgeput en nieuwe leveringen komen mondjesmaat.

Ik ben er totaal niet gerust op dat dit soort 'puinhoop' die continu wordt gedeeld nu zoveel verandert. Dit is het Russische leger, die doen het altijd zo.
Nederlanders riepen 'Pang pang' in het bos, Apache & tanks gingen in Irak kapot door het zand en Noorwegen dumpt de NH90 omdat met tig miljard er nog geen helicopter is die voldoet. Elk leger heeft zijn uitdagingen.
en omdat de hele boel zo ligt, zijn de granaten kwetsbaar, zitten ze niet in een speciale behuizing.

Dat betekent dat er een heleboel duds zijn, en dat is ook al aangetoond.
Het betekent ook dat er een heleboel niet accuraat wordt afgevuurd.
Dat kan natuurlijk een heleboel doden betekenen maar het betekent ook een heleboel kraters waar geen krater nodig was omdat daar niets was.
Dus laat de Russen maar schieten.
Maar dat kunnen ze op dit moment niet meer zo makkelijk, en ze moeten alles met de hand doen.
Hoe meer himars, hoe meer drones met bommetjes, hoe lager de Russische moraal, hoe minder men fut heeft om te gaan slepen met munitievoorraden waar je niet in de buurt wilt zijn want 100km achter de linie raken die vervelende Oekraieners je alsnog. Dan is het de Russische Major-General die ter plaatse met granaten moet gaan slepen want niemand van de ondergeschikten durft het nog te doen uit angst voor bayraktars of tochka's/himars (iets wat schijnbaar op Snake Island is gebeurd met uitladen van materiaal).

De meeste slachtoffers in een artillerie-oorlog zijn door artillerie. Hoe meer de artillerie van de tegenstander zwijgt, hoe beter. En dan kunnen ze nog van zulke stapels hebben liggen maar als het niet meer naar het front komt maar eerder opgeblazen wordt, hoe beter.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2022 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
De HIMARS zijn machtige wapens, maar de Russen verplaatsen nu munitie depots naar woonwijken waardoor ze beschermd zijn. Wat let RU om alle depots in woonwijken of nabij scholen of ziekenhuizen te plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16:19
sugarlevi01 schreef op zondag 17 juli 2022 @ 20:41:
[...]

Gaan ze dat inderdaad redden met hun trucks?
[Embed]
Als je het zo leest krijg je beetje het idee van het spel Civilization. Terwijl je nog met barbaren rond loopt en opeens je tegenstander tegen komt, en met een paar geavanceerde units aan komt zetten weet je al dat je de klos bent. Hopelijk geld dit nu ook in de werkelijkheid voor de russen.

Over Civilization gesproken.. Ik weet niet of andere hier die dit spel ook spelen/speelden dat het er akelig veel overeenkomsten zijn met het spel en de situatie in UA.

PS. Vandaag is het trouwens alweer 8 jaar geleden dat ze de MH17 uit de lucht hebben geschoten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15:16
Verwijderd schreef op zondag 17 juli 2022 @ 21:08:
[...]
- het kan ook de vermeende gevechtspauze zijn geweest die de Russen naar verluid zouden inlassen
ingelasten*
Yaksa schreef op zondag 17 juli 2022 @ 15:17:
[...]

Beetje makkelijk om gelijk 'complot' te roepen. Zo kort na zo'n gebeurtenis is het helemaal niet vreemd als het wat wenkbrauwen fronst dat dit uitegerekend een Oekraïens toestel overkomt. Zoals ik me vannacht herinner dacht ik ook: wat doet een Oekraïens toestel, van een vervoerder die amper online te vinden is, met een vracht munitie tussen Servië en Jordanië (zoals het toen nog werd bericht). Voorlopig lijkt het erop dat het 'gewoon' een noodlottig ongeval is, maar toch hou ik avherald en andere media weel even in de gaten om meer te weten te komen over deze vlucht. Precies zo'n gebeurtenis waar wel eens een merkwaardig verhaal uit kan komen - noot: geen complot.

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 17 juli 2022 @ 21:21:
Het betekent ook dat er een heleboel niet accuraat wordt afgevuurd.
Dat kan natuurlijk een heleboel doden betekenen maar het betekent ook een heleboel kraters waar geen krater nodig was omdat daar niets was.
Dus laat de Russen maar schieten.
Maar dat kunnen ze op dit moment niet meer zo makkelijk, en ze moeten alles met de hand doen.
Dat is het hele model van de Russen.

Gewoon tapijtbombardementen. Boeie als 1 op de 10 raak is. En onnauwkeurig? Ideaal, schiet je 10x, raak je niet telkens dezelfde plaats maar heb je spreiding.
Laatst een heel stuk over de lopen van tanks gelezen en hun levensduur/nauwkeurigheid. Fascinerend om te lezen, maar het opent ook je ogen voor zaken die je als 'amateur' gewoon niet weet:
Wat is de levensduur van een loop van zo'n PzH? Wanneer neemt de nauwkeurigheid dusdanig af dat het voordeel tov de Russen weg is? Leuk dat je 50+km kan schieten, maar hoeveel schoten haal je uit een loop met die munitie? Of schiet je liever 10x zoveel met 'standaard' munitie?

'Wij' zitten echt in het westerse model, waarbij een wapen dat 'beter' is, het betere wapen is. Daarom loopt de hele wereld met AK-47's, omdat 10x zoveel wapens ook beter kan zijn.
En 1 op de 10 'duds', prima, als het alternatief is dat de volgende levering in 2026 komt, nadat de VS het kwaliteitsprogramma van 2000 pagina's heeft doorlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 17 juli 2022 @ 21:14:
[...]

aangezien de Russen alles wat voor zich lag aan puin hebben geschoten schieten ze zichzelf daar dan weer mee in de voet: potentiele decentrale munitieopslag in bestaande gebouwen.
Ja die kelders zullen er nog wel zijn, maar dat betekent wel minder ruimte (vergeleken met de ruimte van het hele gebouw wat ze hadden kunnen gebruiken) inclusief opsec van wat erin een omgeving gebeurt. Je kan munitie een gebouw in dragen maar als toeschouwer bovenaf weet je vervolgens minder goed waar het spul blijft binnen het gebouw. Er vanuitgaande dat kelders in UA niet standaard ook net zo groot zijn als de oppervlakte van het gebouw....

maar ook dan blijft het inderdaad wel een interessante optie. Overigens nog steeds met beperkingen: in welk keldertje hadden we type X granaat of raket ook alweer liggen en liggen er genoeg voor het salvo wat we na theetijd willen doen of moeten we nog anddere keldertjes langs om te kijken wat daar nog ligt?
Kan ze Obsidian aanraden maar dan moet je wel met dollars betalen :D ik mag hopen dat ze iets van een eigen cloud hebben ergens in Rusland waar ze eenvoudig bij kunnen, en toch de rechten goed geregeld hebben. Maar eigenlijk heb ik daar weinig vertrouwen in, gezien het amateurisme.

Als ik kijk naar AuroraOS (officiële website: https://auroraos.ru/ (let op: .ru ccTLD)) hebben ze in ieder geval een eigen mobiel OS. Maar dat gebruiken ze enkel intern bij de Russische overheid, en de vraag is in hoeverre. Ben er erg benieuwd naar.

Hm maar ik denk dat je dan uitkomt op lokale opslag, die zeer beperkt is, en dan in gebouwen van burgers, en die bewegingen aldaar gaan opvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
wauskoek schreef op zondag 17 juli 2022 @ 21:31:
[...]

Als je het zo leest krijg je beetje het idee van het spel Civilization. Terwijl je nog met barbaren rond loopt en opeens je tegenstander tegen komt, en met een paar geavanceerde units aan komt zetten weet je al dat je de klos bent. Hopelijk geld dit nu ook in de werkelijkheid voor de russen.

Over Civilization gesproken.. Ik weet niet of andere hier die dit spel ook spelen/speelden dat het er akelig veel overeenkomsten zijn met het spel en de situatie in UA.
Civ heeft wel meer overeenkomsten met de geopolitiek, vooral geestig vind ik de manier waarop je cultural victory kunt halen. Die heeft VS allang behaalt in de wereld.

Hoe dan, een compliment voor de makers van het spel. Ik verlies trouwens meestal omdat ik een zwak leger heb en turtle met een economie :+
PS. Vandaag is het trouwens alweer 8 jaar geleden dat ze de MH17 uit de lucht hebben geschoten.
Yep, RIP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BeefHazard schreef op zondag 17 juli 2022 @ 21:34:
[...]

ingelasten*

[...]

Beetje makkelijk om gelijk 'complot' te roepen. Zo kort na zo'n gebeurtenis is het helemaal niet vreemd als het wat wenkbrauwen fronst dat dit uitegerekend een Oekraïens toestel overkomt. Zoals ik me vannacht herinner dacht ik ook: wat doet een Oekraïens toestel, van een vervoerder die amper online te vinden is, met een vracht munitie tussen Servië en Jordanië (zoals het toen nog werd bericht). Voorlopig lijkt het erop dat het 'gewoon' een noodlottig ongeval is, maar toch hou ik avherald en andere media weel even in de gaten om meer te weten te komen over deze vlucht. Precies zo'n gebeurtenis waar wel eens een merkwaardig verhaal uit kan komen - noot: geen complot.
Servië: het lnad waar flink veel steun voor de Russen is, met pro-Russiche demonstraties etc.
Maar waar de overheid volgens mij toch wel tegen de Russische invasie is.

Misschien toch sneaky stiekem toch een vlucht met wapens voor Oekraine maar we vermelden op de vrachtbrief dat het naar Bangladesh gaat?
Of nog beter: ze verkopen het aan Bangladesh voor een mooi bedrag en vliegen het erheen, en vervolgens zonder uit te laden terug naar Oekraine als gift van het ministerie van defensie van Bangladesh :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wauskoek schreef op zondag 17 juli 2022 @ 21:31:
[...]

ik moet direct denken aan dat plaatje van de Chinook helikopter waar een handvol Romeinse legionaires uit komen lopen.
Of die Romeinen die met een Duitse MG42 schieten :P

En dan heb je de Russische drones met een petfles als brandstoftank.
of een Oekraiense pickuptruck met daarop een raketbuis van een neergehaalde helikopter.
Consumentendrones met een granaat in een boei om naar beneden te gooien.

Improvisatie is een ding.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:46

Interessant draadje (welke in het Russisch viral is gegaan, dit is de Engelse vertaling)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

danslo schreef op zondag 17 juli 2022 @ 21:51:
[Twitter]

Interessant draadje (welke in het Russisch viral is gegaan, dit is de Engelse vertaling)
en daarom vroeg Oekraine dus al maanden om zware wapens!
Oekraine moet het zuiden veroveren of tenminste delen ervan voordat de winter invalt, anders kan Putin inderdaad de gaskaart uitspelen richting de koukleumen in de Europese huiskamers.

De tijd is nu. Himars-tijd. Leopard-tijd. Mig-tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:24

Fiber

Beaches are for storming.

wian schreef op zondag 17 juli 2022 @ 21:30:
De HIMARS zijn machtige wapens, maar de Russen verplaatsen nu munitie depots naar woonwijken waardoor ze beschermd zijn. Wat let RU om alle depots in woonwijken of nabij scholen of ziekenhuizen te plaatsen?
Ik zie het probleem niet helemaal. De Oekraïense bevolking is daar toch al lang gevlucht naar het vrije Westen of gedeporteerd naar het verre Oosten en vervangen door Russische kolonisten en bezetters lijkt mij. Dus een ontploffend munitie depot in zo'n woonwijk lijkt mij niet zo'n ramp meer voor de Oekraïners. O-)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
[Twitter]

Ah ja de chantage mbt graan en gas (want hongersnood in Afrika heeft tot gevolg vluchtelingen plus men is daar nog meer kwetsbaar voor China). Wat dat betreft is de term 'war on Europe' weer wel accuraat.

Poetin zal ons deze winter proberen te intimideren met stoppen met gas. Daar kun je op wachten. Hij doet het nu al in laagjes, als waarschuwing, om zo div. Europese partners anders te behandelen. Poetin heeft er profijt bij als EU en Europa verdeeld is. Hij heeft ook profijt bij een eurosceptische houding!

Als je anticipeert en hij doet het niet dan lijkt dat nutteloos, zoals het hebben van een leger in vredestijd. Maar om nog even terug te refereren naar Civ: zonder leger valt men zo binnen (Oekraïne 2014).

Wat dat betreft verstandig dat wij zelfredzaam zijn qua voedsel (maar helaas huidige formule stikstofcrisis tot gevolg).

De druk die Poetin nog heeft is z'n trollenleger plus alt-right, in VS en EU. Wat dat betreft hadden we beter even een jaartje kunnen wachten met de stikstofcrisis. Aan de andere kant: slecht nieuws komt nooit goed uit.

En ik voorzie nog een mogelijke factor: covid is als factor nog niet verdwenen. Als het deze winter weer aanwakkert met een gevaarlijke variant dan begint de hele dans weer. Laten we bidden hopen van niet. Misschien krijg je een deel van de maatregelen weer terug, zoals mondkapjes in openbare ruimte en OV.
Fiber schreef op zondag 17 juli 2022 @ 22:28:
[...]

Ik zie het probleem niet helemaal. De Oekraïense bevolking is daar toch al lang gevlucht naar het vrije Westen of gedeporteerd naar het verre Oosten en vervangen door Russische kolonisten en bezetters lijkt mij. Dus een ontploffend munitie depot in zo'n woonwijk lijkt mij niet zo'n ramp meer voor de Oekraïners. O-)
Dat verschilt hoor. In bijvoorbeeld Kherson lijkt wel een ondergronds verzet te bestaan. Ik ben het met je eens als je bijvoorbeeld weet dat Rusland leverage tegen je heeft zou je daar weg moeten wezen (maar dan had je misschien bijvoorbeeld weer de reis die gevaarlijk is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
[Twitter]

Ik mis wel het complete plaatje (daarom lees ik vaak de NRC :) )

Er wordt duidelijk uitgelegd wat het spel van Putin kan worden. Helder.
Maar de enige oplossing is:"Meer wapens".

Het beeld van mensen die in de kou zitten is niet een Nederlands beeld. Misschien in Polen, maar waarschijnlijk nog verder weg. De industrie is de grootste gasafnemer, die zal eerder dicht gaan. En de landen die klem komen te zitten zijn de armere landen, die hebben bij dit soort dingen vaak minder inbreng en mogelijkheden.

Hij geeft het zelf al aan, de EU liet zich niet onder druk zetten door Putin. En Oekraïne in een ongewenste vrede duwen is ook niet aan de orde geweest.
Dus waarom deze 'noodkreet' terwijl de 2 dingen die nodig zijn, tot nu toe helemaal niet aan de orde zijn?
Plus, de VS heeft weinig last van die gas dreigementen. Die zullen dat geen argument gaan vinden. Die fracken rustig door en zullen dus ook spullen kunnen leveren (& LNG)
En de winter komt pas in beeld aan het einde van het jaar. Over 3 maanden is het Oktober, pas December/Januari komt de echte kou die piekt in Februari.

Ik ben zelf meer bang voor een recessie dan een gascrisis. Een gascrisis is namelijk af te kopen. Paar miljard steun voor wat bedrijven en klaar. Een recessie verandert het hele speelbord.
Maar dat is voor iedereen een uitdaging, ook voor Putin en bijvoorbeeld China.

De vraag om wapens snap ik (en ben ik het mee eens). De rest van het verhaal? Mwah, beetje gezocht.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

TheGhostInc schreef op zondag 17 juli 2022 @ 21:35:
[...]

Dat is het hele model van de Russen.

Gewoon tapijtbombardementen. Boeie als 1 op de 10 raak is. En onnauwkeurig? Ideaal, schiet je 10x, raak je niet telkens dezelfde plaats maar heb je spreiding.
Laatst een heel stuk over de lopen van tanks gelezen en hun levensduur/nauwkeurigheid. Fascinerend om te lezen, maar het opent ook je ogen voor zaken die je als 'amateur' gewoon niet weet:
Wat is de levensduur van een loop van zo'n PzH? Wanneer neemt de nauwkeurigheid dusdanig af dat het voordeel tov de Russen weg is? Leuk dat je 50+km kan schieten, maar hoeveel schoten haal je uit een loop met die munitie? Of schiet je liever 10x zoveel met 'standaard' munitie?

'Wij' zitten echt in het westerse model, waarbij een wapen dat 'beter' is, het betere wapen is. Daarom loopt de hele wereld met AK-47's, omdat 10x zoveel wapens ook beter kan zijn.
En 1 op de 10 'duds', prima, als het alternatief is dat de volgende levering in 2026 komt, nadat de VS het kwaliteitsprogramma van 2000 pagina's heeft doorlopen.
Over die lopen van die PzH 2000's maak ik mij niet druk omdat het een slijtageonderdeel is zijn er spares voor in opslag. Maar als achtervang kunnen de lopen worden vervangen door nieuw geproduceerde exemplaren. Het zijn industriële onderdelen die op spec. kunnen worden gemaakt, en het westen heeft nog een industrie die dat in principe kan.

Ook Rusland heeft zijn industrie, en zijn spares. Maar Rusland schiet als een idioot en zal zijn kanonnen sneller verweren. Ik verwacht dat in dit voorbeeld de loopverwering voor Rusland eerder een probleem wordt als voor Oekraïne met zijn afgemeten bombardement. Maar denk ook aan brandstof en aan vervangende rupsbanden bij tanks.

Al met al hoeven we geen kristallen bol te hebben om te stellen dat het aantal Russische vuurmonden aan het dalen is:
  • Vernietigd of geconfisqueerd door Oekraïne
  • Met de intensiteit van de Russische beschietingen is er al flink in de spares voorraad gegrepen
  • Aanmaak van nieuwe lopen kan de Russische industrie nog wel, maar onzekerheid over toeleverdelen
  • wordt bevoorrading zelf een bottle neck, dan worden Howitzers geplukt om andere te repareren.
De maatstaf of een op de tien granaten "iets" raakt is wat mij betreft geen maat voor de effectiviteit van een leger. Kijkend naar die strijd in de Donbas is de effectiviteit van het Russische leger verbazingwekkend laag. De doelen zijn bijgesteld om het resultaat te rechtvaardigen. Rusland mag dan een sloot aan materieel en munitie hebben, zoals ze nu bezig is gaat het hard. En door de inefficiëntie trekt dit een enorme wissel op mens en materieel. Rusland kan deze manier van oorlog voeren niet heel lang meer volhouden en en verliest wekelijks opties omdat specifieke wapen- en munitievoorraden uitgeput raken.

Ik denk ook dat iedereen het hier verder met je eens is dat het westen ook niet overpresteert. Net dat berichtje van @psy over de start van die Gephard training, wat mij alleen maar doet denken: "wordt het weer een race tegen de klok om op tijd te zijn om de Iraanse kleiduifen uit de lucht te kunnen schieten" (al is een Gephard daarvoor wat overkill). Waarom is niet een maand eerder begonnen anticiperend op een mogelijk beschikbaar komen. Vooral bij West-Europa mist het gevoel van urgentie nog compleet. Hierover ben ik best gefrustreerd. Met iets meer besluitvaardigheid had deze oorlog al veel verder kunnen zijn.

Maar merk ook op wat de impact van die 9 HIMARS systemen al is, in samenspel met de 100+ M777's met de andere Howitzers geleverd vanuit Europa. Dat ze in aantal te weinig zijn even daargelaten, kijk wat alleen die wapens al voor effect hebben op de Russische operatie. Als dit ons iets verteld, dan is dat hoe fragiel die Russische bezettingsmacht is. Bij het leveren van een beetje tegendruk dan kantelt de boel gelijk.

Het westen moet gewoon inzien dat de snelste route uit deze crisis het weghalen van de Russische doelstelling is. Hoe sneller dit is gebeurt hoe sneller er beweging komt in de patstelling tussen het westen en Rusland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
@Emryte @sugarlevi01 dank voor het posten van de links van Trent Telenko en O'brien, nu hoef ik het niet meer terug te zoeken. :) De informatie die zij geven is volgens mij heel belangrijk, enige tijd terug hebben zij hier ook meer over gezegd.

Het offensief bij Kyiv stortte in elkaar vanwege de logistiek. Wat ik van analisten begreep is dat de Russen daar van offensief naar defensief moesten omschakelen vanwege munitietekorten. De bevoorrading was lastig, want het moest over land. Daar waar de Russische doctrine sterk leunt op spoor voor de logistiek. Dat is ook het verschil met de Donbas.

Als de grote munitiedepots niet meer mogelijk zijn, wat dan? Kleinere depots is een suggestie. Maar..
Verwijderd schreef op zondag 17 juli 2022 @ 21:14:
[...]
dat maakt de logistiek nog moeilijker. Op twitter zijn afbeeldingen te vinden waar je het logistieke proces praktisch kan zien. Die kisten zijn zo zwaar, men loopt er niet mee, men geeft het door in een haagje. Er staan zomaar 10 man uit te laden om kisten over zo'n 8 meter te verplaatsen. Ga er maar aan staan om een kist van de straat door de voortuin, door een nauwe gang, hoekje om, naar het kelderluik etc. Als men niet uitkijkt is men met tientallen man bezig om een paar kistjes op te slaan. Hoe ga je voorraden inspecteren? Het lijkt me dat er om de zoveel tijd geteld moet worden wat er nog is.

Administratief lijkt me dat inderdaad een ramp worden. Het ontbreekt de Russen al aan manschappen, als men straks munitiedepots zodanig veel moet vermenigvuldigen in miniatuurvorm dat het zonde is om er een himars-raket aan te verspillen, dan zijn de Russen ook veel manschappen kwijt aan logistiek en bewaking.
En met die chaos kan een beetje ondernemend ingestelde Rus anders nog wel het eea verpatsen, dus goed uitkijken wie je het laat bewaken. :)

Als het zo is dat de Russen er voor kiezen om dan de overslagfase over te slaan, en direct doorrijden naar het front, dan hebben we daar wellicht al een antwoord voor de toekomst.
Probleem voor de Russen is dat men daar niet op ingesteld is. Die vrachtwagens slijten ook.

Een ander ding waar ik aan heb zitten denken is dat wanneer konvooien weer een ding gaan worden, dan zie ik weer mogelijkheden voor de oude tactiek van UA: groepjes zwervende Oekrainers die konvooien uitschakelen, Bayrakters etc.

Als de frontlinie inderdaad 2.450 km is, dan moet het wel lukken om er achter op te duiken met kleine mobiele eenheden.
Afbeeldingslocatie: https://nitter.nl/pic/orig/media%2FFWAM8O-WYAEHUdg.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
bulle bas schreef op zondag 17 juli 2022 @ 22:51:
Ga er maar aan staan om een kist van de straat door de voortuin, door een nauwe gang, hoekje om, naar het kelderluik etc. Als men niet uitkijkt is men met tientallen man bezig om een paar kistjes op te slaan. Hoe ga je voorraden inspecteren? Het lijkt me dat er om de zoveel tijd geteld moet worden wat er nog is.
offtopic:
Weleens de gemiddelde kelder van een UA huis gezien? Net genoeg ruimte om wat weckflessen, een paar zuurkoolvaten, wat zakken aardappelen en uien en een paar kisten met zand voor de wortelen op te slaan. Geen ideale plek om munitie neer te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:46
Fiber schreef op zondag 17 juli 2022 @ 22:28:
[...]

Nee, absoluut niet. Er is wel een oproep gedaan door de overheid om Kherson te verlaten maar helaas zijn er veel burgers die om uiteenlopende redenen daar (nog) niet weg willen gaan. Zo ken ik zelf een familie die er ook nog zit en helaas niet te overtuigen is om weg te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Administratief lijkt me dat inderdaad een ramp worden.
Administratie is iets westers ;)
Als het er niet ligt, dan is het op :P
Het ontbreekt de Russen al aan manschappen, als men straks munitiedepots zodanig veel moet vermenigvuldigen in miniatuurvorm dat het zonde is om er een himars-raket aan te verspillen, dan zijn de Russen ook veel manschappen kwijt aan logistiek en bewaking.
[...]

Als het zo is dat de Russen er voor kiezen om dan de overslagfase over te slaan, en direct doorrijden naar het front, dan hebben we daar wellicht al een antwoord voor de toekomst.
Probleem voor de Russen is dat men daar niet op ingesteld is. Die vrachtwagens slijten ook.
Die munitie moet van fabriek naar front, dus die km's worden toch wel gemaakt.
En de range van die HIMARS is ook weer niet oneindig (plus dat je moet uitvinden waar het ligt met drones e.d.).
Maar zoals altijd in dit soort situaties, luiheid/laksheid sluipt er altijd een beetje in totdat je weer met je neus op de feiten wordt gedrukt. En deze Russen blinken al niet uit in scherpte ;)
Het stuk van de NOS over de PzH's gaf een inkijkje in hoe (bijna paranoïde) je je kunt verstoppen. Er is niks wat de Russen stopt om op dezelfde manier hun munitieopslagen te verstoppen in normale gebouwen.

Waarschijnlijk zit het probleem meer in het BTG-principe. Een BTG is ingericht op een bepaalde logistiek en heeft zelf materieel bij om zichzelf te bedruipen. Als je significant meer moet gaan rijden om je spullen te halen, dan hebben ze te weinig vrachtwagens/chauffeurs om dat zelf te doen.
Nova Kakhovka ligt ongeveer een uur van Kherson af. Moet je uitwijken naar Melitopol (de logische volgende plaats) zit je op 3-4 uur rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Zelensky ontslaat hoofd geheime dienst en procureur-generaal

Hoofd van de geheime dienst SBU Ivan Bakanov
Procureur-generaal Iryna Venediktova.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
TheGhostInc schreef op zondag 17 juli 2022 @ 23:29:
[...]

Administratie is iets westers ;)
Als het er niet ligt, dan is het op :P
Als het er niet ligt, is je stelling in gevaar en moet je terugtrekken of je offensief staken. Dan maakt het niet uit of je Rus bent of niet :)
[...]

Die munitie moet van fabriek naar front, dus die km's worden toch wel gemaakt.
[...]
En de range van die HIMARS is ook weer niet oneindig (plus dat je moet uitvinden waar het ligt met drones e.d.).
Maar zoals altijd in dit soort situaties, luiheid/laksheid sluipt er altijd een beetje in totdat je weer met je neus op de feiten wordt gedrukt. En deze Russen blinken al niet uit in scherpte ;)
Het stuk van de NOS over de PzH's gaf een inkijkje in hoe (bijna paranoïde) je je kunt verstoppen. Er is niks wat de Russen stopt om op dezelfde manier hun munitieopslagen te verstoppen in normale gebouwen.

Waarschijnlijk zit het probleem meer in het BTG-principe. Een BTG is ingericht op een bepaalde logistiek en heeft zelf materieel bij om zichzelf te bedruipen. Als je significant meer moet gaan rijden om je spullen te halen, dan hebben ze te weinig vrachtwagens/chauffeurs om dat zelf te doen.
Nova Kakhovka ligt ongeveer een uur van Kherson af. Moet je uitwijken naar Melitopol (de logische volgende plaats) zit je op 3-4 uur rijden.
Of die vrachtwagens van het BTG zelf zijn of niet lijkt me minder een probleem. Volgens mij is de kern van het probleem dat treinkilometers omgezet moeten worden in vrachtwagenkilometers. Dat is brandstof, extra rijdersuren (dus ook extra personeel), onderhoud, meer vrachtwagens nodig en lastig te organiseren. En tijd, want de vrachtwagen doet er langer over. Logistieke prestatie is transportvolume/tijd, die zal hoe dan ook naar beneden gaan, wat verzwakkend werkt voor je front.

Als ik het goed heb zag je een pluspunt in de Russische aanpak: met een overdaad aan artillerie een beetje in het rond schieten. De westerse aanpak is echt superieur: gericht (dus precies) werken is vele malen efficiënter, veel minder kwetsbaar voor logistieke verstoringen. Zonder logistiek ben je nergens, dit is de achilleshiel van Rusland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
teacup schreef op zondag 17 juli 2022 @ 22:49:
[...]

Over die lopen van die PzH 2000's maak ik mij niet druk.Omdat het een slijtageonderdeel is zijn er spares voor in opslag. Maar als achtervang kunnen de lopen worden vervangen door nieuw geproduceerde exemplaren. Het zijn industriële onderdelen die op spec. kunnen worden gemaakt, en het westen heeft nog een industrie die dat in principe kan.

Ook Rusland heeft zijn industrie, en zijn spares. Maar Rusland schiet als een idioot en zal zijn kanonnen sneller verweren. Ik verwacht dat in dit voorbeeld de loopverwering voor Rusland eerder een probleem wordt als voor Oekraïne met zijn afgemeten bombardement. Maar denk ook aan brandstof en aan vervangende rupsbanden bij tanks.

Al met al hoeven we geen kristallen bol te hebben om te stellen dat het aantal Russische vuurmonden aan het dalen is:
  • Vernietigd of geconfisqueerd door Oekraïne
  • Met de intensiteit van de Russische beschietingen is er al flink in de spares voorraad gegrepen
  • Aanmaak van nieuwe lopen kan de Russische industrie nog wel, maar onzekerheid over toeleverdelen
  • wordt bevoorrading zelf een bottle neck, dan worden Howitzers geplukt om andere te repareren.
De maatstaf of een op de tien granaten "iets" raakt is wat mij betreft geen maat voor de effectiviteit van een leger.
Ik hoef geen kristallen bol, ik wil gewoon een paar linkjes naar bronnen die we kunnen controleren. 8)

Ik vond het eerste antwoord bij deze vraag fascinerend:
https://www.quora.com/Why...ource-of-wear-that-scraps
Vooral het verschil tussen de Russische en Amerikaanse aanpak is interessant.

Waar ik me zelf een beetje aan stoor in dit topic is de eendimensionale benadering.
Een oorlog is wel iets meer dan 'hoeveel is er tot nu toe stuk gegaan' en 'hoever kan het nieuwste kanon schieten'. "Het probleem zal altijd wel groter voor de Russen zijn dan voor Oekraïne. "
Dat zag je ook gebeuren met het oude 152mm materieel van Oekraïne. Eerst werd er gedacht dat het 155mm bovenop het 152mm spul kwam. Door een gebrek aan granaten hebben ze daar nu minder aan en zijn bijna volledig aangewezen op 155mm spul. Oekraïne heeft dus ook serieuze logistieke problemen.

Jouw aanname dat er genoeg lopen zijn vind ik bijvoorbeeld erg gevaarlijk. Rheinmetall is de producent van die PzH 2000's en die zijn de komende jaren uitverkocht. En een loop produceren kost een maand of 6. Als de vraag naar lopen explodeert, dan duurt het wel even voordat op is geschaald:
https://www.edrmagazine.e...y-effector-by-rheinmetall
Die waren leuk aan het spelen met een 60" loop als upgrade voor de 52" PzH loop. Ik hoop maar dat dat niet ten kostte is gegaan van de productiecapaciteit van de 52" lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

de 60 caliber lopen hebben niet hetzelfde productieproces als de 52 caliber lopen en worden niet op dezelfde machines gemaakt. Of ze oude productiecapaciteit hebben opgegeven voor de nieuwe weet ik niet.

Het gaat wel hard in Oekraine met de artillerie maar zo'n loop gaat best een tijd mee. Het is echt niet alsof je in het veld een setje lopen erachter aan hebt hobbelen omdat ze zo snel verslijten.

Nu zijn die PZH's ook niet nieuw meer natuurlijk maar zelfs met een versleten loop zijn ze hoogstwaarschijnlijk nog een stuk accurater als de russische artillerie.

Of het er dan genoeg zijn? Ik denk van niet. Vooral als de Oekrainers in het offensief gaan is er meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
bulle bas schreef op zondag 17 juli 2022 @ 23:54:
Als ik het goed heb zag je een pluspunt in de Russische aanpak: met een overdaad aan artillerie een beetje in het rond schieten. De westerse aanpak is echt superieur: gericht (dus precies) werken is vele malen efficiënter, veel minder kwetsbaar voor logistieke verstoringen. Zonder logistiek ben je nergens, dit is de achilleshiel van Rusland.
De Russen kunnen door de overdaad aan vuurkracht gewoon alles kapot schieten. De tactiek van de verschroeide aarde. Daarnaast heeft het westen voor Miljarden aan materieel gestuurd, terwijl de Russen spullen gebruiken die wij in het museum zetten, dat is al 3x afgeschreven.

Maar pak nu even die HIMARS.
Dat is wel even een partijtje logistiek die daarbij hoort. Want je moet ook nog de speciale vrachtwagens hebben om te laden en die moeten die raketten hebben. Die raketten zitten weer in speciale containers.
Zonder de laders heb je geen HIMARS. En dit zijn ook geen kleine rakketten, dus zit je automatisch met grote vrachtwagens met waarschijnlijk 20' containers erop. Als er een schakel kapot gaat in je keten ben je klaar. We zagen in het begin van die SUV's met MANPAD's en Javelins rijden, maar HIMARS zijn echt een ander verhaal.
En dan wil je natuurlijk wel iets raken. Dus heb je een compleet ondersteunende divisie nodig die locaties uitzoekt en screent met satellieten en/of drones. En die gegevens moeten dan weer doorgegeven worden.

De Russen, tja, die hebben 'wat handjes' nodig en een vrachtwagen/busje waar je spullen in kunt stoppen. Je zou ze zelfs met paard en wagen kunnen verslepen ;)
En als je ergens een vierkante km hebt waar mogelijk een vijand zit, tja, dan leg je die toch gewoon een tijdje onder vuur. 1 HIMARS kost $150.000, 1 granaat $1000 (en ik denk in Rusland misschien nog wel iets goedkoper). Als er 1 raak is op de 150...

Trouwens hier staat het ook duidelijk:
https://gagadget.com/en/w...ull-launch-costs-1000000/
Captain stated that the main advantage of the Russian forces is not the availability of more rocket systems, but a significant advantage in ammunition (7-10 times). That is why HIMARS is used to disrupt the logistics chain.
De Russen hebben een overdaad aan munitie. Vandaar misschien ook dat er zo argeloos mee wordt omgesprongen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Ook de marine schepen varen nu achteruit:
https://www.ukrinform.net...russias-novorossiysk.html
"According to the information of our Navy, the enemy has redeployed a significant number of warships from Sevastopol to Novorossiysk. Russian ships were earlier deployed in missile-proof areas in the zone covered by coastal air defense systems, as close as possible to the coast," said the official.

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 17 juli 2022 @ 21:08:
[...]

wat betreft die firemaps:

- ik kan me herinneren een concentratie te hebben gezien van getroffen depots zo rond Donetsk. De hoogste concentratie stipjes in de tweede kaart toont toch ook omgeving Donetsk en minder in de rest.

- Dat zou kunnen betekenen dat omgeving Izyum ook gebruik maakte van de depots in Donetsk?

- En dat er nog wel depots zijn in omgeving Donetsk en dat de granaten daaruit worden gebruikt in Donetsk zelf vanwege de kortere route naar het front ipv helemaal naar Izyum toe te moeten rijden met trucks die ze niet hebben

- de Russen liggen inderdaad stil en de meeste stipjes zijn zoals genoemd voornamelijk Oekraiense artillerie?
Ik geloof die pauze niet zo. Ik weet niet of de Russen überhaupt ooit een waar woord hebben gezegd.

En ik heb net even zitten zoeken voor Izyum, daar zijn inderdaad niet zoveel munitiedepots geraakt, althans een week geleden, 8 juli waren de meeste hits in Donetsk en het zuiden.
https://kyivindependent.com/national/1234

Maar ik kom ook dit tegen

Izyum, lijkt al redelijk te grazen te zijn genomen in de afgelopen maanden. Alhoewel ik geen idee heb hoe zich dat verhoudt tot de rest. Maar de Russen hebben natuurlijk ook veel geconcentreerd op de Donbas deze laatste weken. En er zal nu ook behoorlijk wat onderling uitgesmeerd worden, nu er letterlijk gaten schoten zijn in de voorraad.
Of het kwam inderdaad al vanuit andere richtingen, en nu minder.

Ik kwam trouwens dit artikel tegen. Ik hoef niet meer te turven!
Het is al voor me gedaan.. _/-\o_
70 stuks, SU-25, tussen 6 maart en 9 juli!
70/31= 2,3 keer de hele vloot aan su-25's die ze al neer gehaald hebben.

Goed bezig Rusland. Ontzettend geloofwaardig.
At the same time, MilitaryAviationInUa decided to count how many planes of this type were shot down according to the statements of the Ministry of Defense of the russian federation since the beginning of the full-scale war. As it turned out - as many as 70.
https://en.defence-ua.com...stry_of_defense-3527.html

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TrekDr0p
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-09 15:59

TrekDr0p

QR niet scannen

TheGhostInc schreef op maandag 18 juli 2022 @ 00:41:
[...]

Maar pak nu even die HIMARS.
Dat is wel even een partijtje logistiek die daarbij hoort. Want je moet ook nog de speciale vrachtwagens hebben om te laden en die moeten die raketten hebben. Die raketten zitten weer in speciale containers.
Zonder de laders heb je geen HIMARS. En dit zijn ook geen kleine rakketten, dus zit je automatisch met grote vrachtwagens met waarschijnlijk 20' containers erop. Als er een schakel kapot gaat in je keten ben je klaar. We zagen in het begin van die SUV's met MANPAD's en Javelins rijden, maar HIMARS zijn echt een ander verhaal.
En dan wil je natuurlijk wel iets raken. Dus heb je een compleet ondersteunende divisie nodig die locaties uitzoekt en screent met satellieten en/of drones. En die gegevens moeten dan weer doorgegeven worden.
HIMARS zijn juist zo flexibel doordat ze hun eigen laad systeem hebben en niet afhankelijk zijn van een andere wagen die helpt met laden.
Enige wat je nodig hebt is een vrachtwagen die mee rijdt met een paar van die containers waar de raketten al in zitten.
En de tactiek van de UA is hit en run, dus die hebben waarschijnlijk niet eens extra containers bij zich tijdens de aanval.

Ook voor gewone artillerie heb je drones/satelliet nodig, dus dat kan gewoon met dezelfde personen als alle andere artillerie vormen.

Grote voordeel is dat je met de HIMARS geen dromen nodig hebt om het doel te raken, wat je met gewone artillerie wel nodig hebt om ze bij te stellen om hun doel te raken.

En zodra er 1 schakel van welk militaire systeem kapot gaat werkt het allemaal niet meer. Is niet alleen voor de HIMARS.

[ Voor 3% gewijzigd door TrekDr0p op 18-07-2022 02:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

TheGhostInc schreef op maandag 18 juli 2022 @ 00:09:
[...]

Ik hoef geen kristallen bol, ik wil gewoon een paar linkjes naar bronnen die we kunnen controleren. 8)

Ik vond het eerste antwoord bij deze vraag fascinerend:
https://www.quora.com/Why...ource-of-wear-that-scraps
Vooral het verschil tussen de Russische en Amerikaanse aanpak is interessant.

Waar ik me zelf een beetje aan stoor in dit topic is de eendimensionale benadering.
Een oorlog is wel iets meer dan 'hoeveel is er tot nu toe stuk gegaan' en 'hoever kan het nieuwste kanon schieten'. "Het probleem zal altijd wel groter voor de Russen zijn dan voor Oekraïne. "
Dat zag je ook gebeuren met het oude 152mm materieel van Oekraïne. Eerst werd er gedacht dat het 155mm bovenop het 152mm spul kwam. Door een gebrek aan granaten hebben ze daar nu minder aan en zijn bijna volledig aangewezen op 155mm spul. Oekraïne heeft dus ook serieuze logistieke problemen.

Jouw aanname dat er genoeg lopen zijn vind ik bijvoorbeeld erg gevaarlijk. Rheinmetall is de producent van die PzH 2000's en die zijn de komende jaren uitverkocht. En een loop produceren kost een maand of 6. Als de vraag naar lopen explodeert, dan duurt het wel even voordat op is geschaald:
https://www.edrmagazine.e...y-effector-by-rheinmetall
Die waren leuk aan het spelen met een 60" loop als upgrade voor de 52" PzH loop. Ik hoop maar dat dat niet ten kostte is gegaan van de productiecapaciteit van de 52" lopen.
Mooi linkje over wear d:)b
Bedoelde je met die reactie die foto van dat geëxplodeerde kanon? In relatie tot wear zou zoiets kunnen gebeuren waneer je lang voorbiij de nauwkeurgheidslimiet doorschiet en je in dat veiligheidsdomein terecht komt. Geen ervaring mee maar als er zoveel ruimte tussen loop en afdichtring van de munitie ontstaat kan ik mij voorstellen dat die ring kan gaan klemmen. Wat ik verwacht is die ring van zachter materiaal is dan dat van de loop, wordt maar een keer gebruikt en mag dus slijten. Dit slijten, met de relatieve korte lengte van de ring verkleinen die risico's. Er zijn ook andere oorzaken voor die foto, zoals vervuiling. Daarom wordt die loop met een soort grote flessenborstel (zo noem ik het maar even) schoongemaakt. Mogelijk countert dat ook het vocht issue in belangrijke mate.

Overkwalificeer linkjes niet. Veel info die in dit topic langskomt is anekdotisch en moet oordeelkundig gelezen worden. Die oordeelkundigheid bezitten we door gebrek aan referentiekader niet. Wij moeten blindvaren op retired Amerikanen met een netwerk. Die weten bovendien meer van de Russen als van de Oekraïners zelf.

Over mijn "aanname" over spares. De PzH 2000 is een courant wapen, en daarbij hoort een cache aan spares. Uit mijn PRTL diensttijd weet ik dat het uitwisselen van een loop een standaard handeling is die volgens mij niet eens tot groot onderhoud wordt gerekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
Na hoeveel schoten moet je wisselen, weet je dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 00:17
PLAE schreef op maandag 18 juli 2022 @ 08:54:
Aldus perun. Hoeveelheid schoten is afhankelijk van meerdere dingen. Maar wordt gemeten in effective full charges. Zou dan tussen de 1000-2000 schoten liggen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

PLAE schreef op maandag 18 juli 2022 @ 08:54:
Dat hangt van heel veel zaken af. Defensie heeft daar een programma voor om de barrel wear te berekenen. Meestal iets wat in samenspraak met de fabrikant wordt ontwikkeld voor een bepaald model.

Dat soort info is echter niet publiekelijk beschikbaar.

Bedenk ook dat een dergelijke howitzer loop geen gewoon staal is en er zit ook nog een speciale laag aan de binnenkant. Een soort slijtvaste laag met vaak een chroom component in de vorm van een HVOF proces.

Een dergelijke slijtage calculator neemt veel zaken in ogenschouw als soort projectiel, gewicht, lading, temperatuur omgeving en looptemperatuur etc. Er zijn maar weinigen die het weten en van diegene die het weten gaat niemand het vertellen.

Als het enigszins vergelijkbaar is met geweerlopen dan zou de topsport schutterij misschien een indicatie zijn. De topmannen wisselen hun lopen vaak al na 2000 schoten maar die accepteren dan ook geen enkele afwijking (anders doen ze niet meer mee aan de top). Ook daar maakt het caliber en de snelheid van de kogel uit, een 220 swift (hele snelle kogel) zal eerder een loop verslijten dan een 7,62 NATO. Van die laatste heb ik wel eens gehoord dat het na 10-20k schoten nog heel acceptabel accuraat was en sommige gaan nog veel langer mee. Het hangt ook van het doel af, voor sommige schutters is het geen probleem als de loop een afwijking heeft van anderhalve MOA omdat ze zelf ook niet beter zijn en als je in de VS meedoet aan een hertenjacht in het kreupelhout is 3 MOA ook acceptabel.

Zonder enige diepgaande kennis (maar als oud artillerist) schat ik dat die Oekrainers er meer dan 5k schoten mee gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
BeefHazard schreef op zondag 17 juli 2022 @ 21:34:
[...]

ingelasten*

[...]

wat doet een Oekraïens toestel, van een vervoerder die amper online te vinden is, met een vracht munitie tussen Servië en Jordanië (zoals het toen nog werd bericht).
Er wordt al langer geroepen dat er een tekort is aan munitie voor Russische wapens (met name artileriegranaten), en dat de voorraden in het Westen (van landen als Tjechie, Polen, Baltische staten) ook leeg raken.

Servië en Jordanië zijn 2 landen met Russische wapens, ik denk dat het vrij weinig aan de verbeelding over laat wat een toestel met munitie daar deed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
Kan die hele discussie over wapensystemen misschien in het topic Wapensystemen en effectiviteit voortgezet worden? Tenslotte is dat topic afgesplitst om topicvervuiling hiero te voorkomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psy

psy

Indoubt schreef op maandag 18 juli 2022 @ 09:40:
[...]

Dat hangt van heel veel zaken af. Defensie heeft daar een programma voor om de barrel wear te berekenen. Meestal iets wat in samenspraak met de fabrikant wordt ontwikkeld voor een bepaald model.

Dat soort info is echter niet publiekelijk beschikbaar.

Bedenk ook dat een dergelijke howitzer loop geen gewoon staal is en er zit ook nog een speciale laag aan de binnenkant. Een soort slijtvaste laag met vaak een chroom component in de vorm van een HVOF proces.

Een dergelijke slijtage calculator neemt veel zaken in ogenschouw als soort projectiel, gewicht, lading, temperatuur omgeving en looptemperatuur etc. Er zijn maar weinigen die het weten en van diegene die het weten gaat niemand het vertellen.

Als het enigszins vergelijkbaar is met geweerlopen dan zou de topsport schutterij misschien een indicatie zijn. De topmannen wisselen hun lopen vaak al na 2000 schoten maar die accepteren dan ook geen enkele afwijking (anders doen ze niet meer mee aan de top). Ook daar maakt het caliber en de snelheid van de kogel uit, een 220 swift (hele snelle kogel) zal eerder een loop verslijten dan een 7,62 NATO. Van die laatste heb ik wel eens gehoord dat het na 10-20k schoten nog heel acceptabel accuraat was en sommige gaan nog veel langer mee. Het hangt ook van het doel af, voor sommige schutters is het geen probleem als de loop een afwijking heeft van anderhalve MOA omdat ze zelf ook niet beter zijn en als je in de VS meedoet aan een hertenjacht in het kreupelhout is 3 MOA ook acceptabel.

Zonder enige diepgaande kennis (maar als oud artillerist) schat ik dat die Oekrainers er meer dan 5k schoten mee gaan doen.
offtopic:
ik weet nog goed dat je bij een MAG-mitrailleur de loop na 2 magazijnen schieten moest wisselen omdat hij gloeiend heet werd. Je had dus ook altijd 1 reserveloop bij je. Tot dat moment had ik er nooit zo bij stilgestaan hoe zo'n loop "slijt" door het gebruik.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Afgelopen nacht is er een Russische Su-34 neergeschoten. Waarschijnlijk door de Russen zelf.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
En weer twee munitieopslagplaatsen geraakt door UA aanvallen, eentje in Raiske en een in Nova Kakhovka, Kherson omgeving.
Bron: LiveUAmap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
Indoubt schreef op maandag 18 juli 2022 @ 09:40:
[...]
Dank en super interessant.
Dat zijn heel wat vrachtwagens vol.

Sowieso is die hele logistiek super interessant ook natuurlijk.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Er zijn ook weer twee munitiedepots geraakt. Er gaat sinds de introductie van HIMARs geen dag voorbij zonder dat er eentje wordt vernietigd.

Draadje van OBrien over de impact op de Russische vuurkracht:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PLAE
Brazos schreef op maandag 18 juli 2022 @ 09:44:
[...]
Servië en Jordanië zijn 2 landen met Russische wapens, ik denk dat het vrij weinig aan de verbeelding over laat wat een toestel met munitie daar deed.
Ik durf dat toch wel te betwijfelen. Servië steunt eerder Rusland meen ik.
Geld kan veel oplossen natuurlijk, vooral met een tussenstation als Jordanië.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Apache4u schreef op maandag 18 juli 2022 @ 10:22:
Afgelopen nacht is er een Russische Su-34 neergeschoten. Waarschijnlijk door de Russen zelf.

[Embed]
maakt niet uit, die tellen we gewoon als weer een vliegtuig neergehaald door Russische luchtafweer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
RoD schreef op maandag 18 juli 2022 @ 10:57:
[Embed]
Hopen dat het een blijvend effect is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
PLAE schreef op maandag 18 juli 2022 @ 10:58:
[...]

Ik durf dat toch wel te betwijfelen. Servië steunt eerder Rusland meen ik.
Geld kan veel oplossen natuurlijk, vooral met een tussenstation als Jordanië.
Servië is ook een kleptocratie waar alles en iedereen te koop is. Dus ik twijfel daar niet zo over. Als dat toestel niet was neergestort had wellicht bijna niemand van het bestaan afgeweten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:02
Tens schreef op maandag 18 juli 2022 @ 11:16:
[...]

Hopen dat het een blijvend effect is.
Ik vraag me vooral af wat de russen er tegen kunnen doen. Ze kunnen de depots kleiner maken, maar dat betekent weer meer logistiek en daar zijn ze niet al te goed in. Als je dan ziet wat ze nu al aan het schuiven zijn naar aanleiding van die aanvallen zie je wel dat de russen erg kwetsbaar zijn voor verstoringen.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:20

Nox

Noxiuz

redwing schreef op maandag 18 juli 2022 @ 11:23:
[...]

Ik vraag me vooral af wat de russen er tegen kunnen doen.
- Beter verstoppen
- Kleinere depots
- Depots verder weg
- Depots op onhandige plaatsen zetten, zoals nabij een kerncentrale

Allen hebben het probleem dat het niet de supply chain verbetert, behalve ze beter verstoppen. Maar zolang ze groot zijn, veel tijd kosten om in-uit te laden, vallen ze vanzelf wel op.

[ Voor 33% gewijzigd door Nox op 18-07-2022 11:37 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaapstobbe
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-09 20:04
Er zijn ook weer twee munitiedepots geraakt. Er gaat sinds de introductie van HIMARs geen dag voorbij zonder dat er eentje wordt vernietigd.
Daarom zetten de russen hun depots nu ook in bewoond gebied, ziekenhuizen en kerncentrales.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[Embed]
[Embed]
[Embed]
Naast die 2 bij Nova Kakhova ook 1 in Luhansk regio:

En weer bij Kursk, maar dat zal geen HIMARS zijn geweest:

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 18-07-2022 11:45 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15:48
Oh maar lijkt ook wel wat Witte Fosfor opgeslagen te hebben gelegen. Krijgen ze dat ook eens op hun eigen dak

Untappd: Louwke80

Pagina: 1 ... 10 ... 18 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

Andere topics
Verschillende fronten:
Het Krim front
Het Donbass front
Het Chernihiv-Charkiv front
Het Kyiv front

Verbreding en verdieping:
MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Wapensystemen en effectiviteit

Overig: