Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

YakuzA schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 14:40:
En weer Tanks +230 stuks:
[Twitter]
Samen met de eerder geleverde T-72's uit Polen en Tsjechie vormt dat toch een aardige versterking.

[...]

Reznikov denkt net zoals Strelkov dat de 300 km range HIMARS raketten ook worden geleverd volgende maand:
[Twitter]
dat is een flinke aanwinst!

En Duitsland maar weer aankloten met hun eeuwige vertraging.
Ze leuren nu met Marders bij andere landen om ze aan hen te kunnen slijten zodat de betreffende landen hun oude Soviet-materiaal naar UA kunnen sturen.

Kan iemand Duitsland uitleggen dat ze die Marders ook naar UA zelf kunnen sturen? Het hoeft niet, maar het kan. Als ze zouden willen.

Een beetje Youtube-humor daarmee mag wel toch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mv3AkhiGE6HKLwzQiC0ZX7ZoVso=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hWWtMANL2mvPb5SGvNdDGlgP.png?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

tuinïnen schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 14:45:
[...]
Dat zijn dus alle PT-91's van Polen die worden overgedragen.

Benieuwd wat ze kunnen, gevoelsmatig gaat dit naar een hele statische oorlog met veel artilleriegeweld. Maar mocht er ooit een tegenaanval komen dan is al het pantser welkom.
Vooral in de Kherson en Melitopol richtingen zullen ze nu heel nuttig zijn om in te zetten, dat zijn de fronten waar Rusland relatief weinig artillerie heeft staan.

Verder is het ook een logische stap voor Polen, die gaan over naar Abrams + Leopard, dus de oude sovjet era tanks worden allemaal afgeschreven.
Nog een relevant eerder artikel hierover uit Mei, toen de 230 T-72's gestuurd werden:
https://www.overtdefense....ll-replace-polands-t-72s/

[ Voor 22% gewijzigd door YakuzA op 15-07-2022 15:00 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:17
Wel erg ziek dit. De Russen beweren te denazificeren. Ondertussen zijn het de Russen die Liza, een gehandicapped meisje vermoord hebben.

Wie is er nou de nazi?

Ziek dit. Echt heel ziek.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

[Twitter: https://twitter.com/dskorobutov/status/1547904293516169218]

Er is wat gaande. Besloten bijeenkomsten van zowel parlement als Veiligheidsraad nog vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 15:07:
[Twitter]

Er is wat gaande. Besloten bijeenkomsten van zowel parlement als Veiligheidsraad nog vandaag.
ik zet mijn punten in op mobilisatie.

Als de Russen echt Novorossiya willen realiseren zullen ze extra kanonnenvoer nodig hebben.

Putin ontslaat Rogozin
De directeur van Roscosmos is ontslagen door Putin.
In 2014 schreef Rogozin dat ie graag in een loopgraaf bij Sloviansk zou willen zitten.
Nu is z'n kans, of wil hij liever nog even wat twitteren over het ISS? :)

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2022 15:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:04

Auredium

Informaticus Chaoticus

Verwijderd schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 15:07:
[Twitter]

Het is natuurlijk afwachten. Ik denk dat het een Russische 'quit while you are ahead' move wordt. Ze hebben grote delen van de oostelijke provincies en hun depots worden aan gort geschoten plus er dreigt een counter offensief in het zuiden. Dus ze willen nu de oorlog een halt toe roepen nu ze voor liggen. Het is Rusland dus dat doen ze met een bedreiging. Een algehele mobilisatie zou in dat straatje liggen.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Auredium schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 15:15:
[...]

Het is natuurlijk afwachten. Ik denk dat het een Russische 'quit while you are ahead' move wordt. Ze hebben grote delen van de oostelijke provincies en hun depots worden aan gort geschoten plus er dreigt een counter offensief in het zuiden. Dus ze willen nu de oorlog een halt toe roepen nu ze voor liggen. Het is Rusland dus dat doen ze met een bedreiging. Een algehele mobilisatie zou in dat straatje liggen.
dan komen ze met het plan: de huidige grenzen worden bevroren:

- Kherson blijft Russisch
- Donbas ook
- Oekraine mag Odessa houden en hun graan vervoeren

En dan gaat Oekraine dat plan afwijzen omdat ze het zuiden willen heroveren.
Zodat Rusland kan zeggen 'zie je wel, de bloeddorstige oorlogshitsers zitten in Kyiv, niet in Moskou. Rusland wil de oorlog beëindigen maar Oekraine wil het niet'.

Het zou ook te maken kunnen hebben met Belarus
Belarus zou de controle over haar luchtruim hebben overgedragen aan Moskou.
Sowieso zijn er de laatste tijd weer wat Russische transporten geweest naar Belarus voor met name luchtmacht.
Wie weet wat het plan is in Belarus. Nieuwe aanval op Oekraine? Annexatie van Belarus?

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2022 15:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Auredium schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 15:15:
[...]

Of het is weer gewoon niks.
Net zoals Putin die om 23u savonds met sirenes naar het Kremlin werd gereden.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:42

Jebus4life

BE User

In een opiniestuk in een Belgische krant staat volgende paragraaf
Onvermijdelijk zal deze krachtmeting de komende ­dagen en weken nog talloze Oekraïense burgerlevens eisen. Tegelijk is dit bloedbad ook een wanhoopspoging van het Poetin-regime om aan de macht te blijven. Nogal wat machtige hypernationalistische figuren spuien namelijk zware kritiek op Poetin: steeds meer wordt hij als een loser ­afgeschilderd. De kans dat er zichtbare barsten komen in de Kremlinmuren neemt met de dag toe.
Ik volg het nieuws niet meer op de voet, maar dit is het eerste dat ik hierover hoor? Iemand die hier wat dichtere info heeft hieromtrent (of het kan ontkrachten)?

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
tuinïnen schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 14:45:
[...]

Dat zijn dus alle PT-91's van Polen die worden overgedragen.

Benieuwd wat ze kunnen, gevoelsmatig gaat dit naar een hele statische oorlog met veel artilleriegeweld. Maar mocht er ooit een tegenaanval komen dan is al het pantser welkom.
Nee toch? De HIMARS sloopt alle munitiedepots. Zal het de artillerie laten stoppen? Nee, maar wel behoorlijk minderen. Gevolg: artilleriegeweld met weinig tot geen munitie, dus een afname.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jebus4life schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 15:30:

[...]

Ik volg het nieuws niet meer op de voet, maar dit is het eerste dat ik hierover hoor? Iemand die hier wat dichtere info heeft hieromtrent (of het kan ontkrachten)?
geen idee, maar zou kunnen.
Strelkov neemt ook nooit echt een blad voor de mond.

Het probleem is dat de theorie is dat de tsaar nooit blaam treft.
En eigenlijk is dat ook zo: Putin is natuurlijk de leider maar als zijn ondergeschikten zijn bevelen niet uitvoeren en er niet voor zorgen dat hun eigen department op orde is, wat kan Putin er dan aan doen?

Het zijn dan de ondergeschikten, de generaals etc. die ontslagen zullen en moeten worden door Putin.
Zij hebben hem gefaald door hun eigen legeronderdelen niet op orde te hebben door geld weg bestemd voor het leger weg te sluizen.

Als de theorie waar is over hoe Rusland werkt, al eeuwenlang, dan denk ik niet dat de kans groot is dat Putin wordt afgezet. Tenminste niet als er geen letterlijke staatsgreep gedaan wordt en Putin wordt vermoord.

Zolang Putin in leven blijft, blijft hij aan de macht.
Kans lijkt me eerder aanwezig dat Putin de oorlog stopt, misschien dat de Russen zich tot op zekere hoogte terugtrekken.. en Putin eens flink aan het preken slaat richting zijn ondergeschikten en de bezem erdoor haalt in het openbaar te zien voor het volk: zijn generaals hebben gefaald en hij neemt het het Russische volk kwalijk en eist verbetering.
En dan gaan de Russen in 2026 een nieuwe poging wagen om Oekraine te annexeren. Helaas voor Putin zal Oekraine dan mogelijk een NATO-lidstaat zijn al dan niet uitgerust met moderne middelen als was het een NATO-lidstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jerie schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 15:37:
[...]

Nee toch? De HIMARS sloopt alle munitiedepots. Zal het de artillerie laten stoppen? Nee, maar wel behoorlijk minderen. Gevolg: artilleriegeweld met weinig tot geen munitie, dus een afname.
en hoe meer mensen er dan blijven leven! *O*

Want de meeste slachtoffers in UA de laatste maanden zijn net als in WO1: overwegend shrapnel, door artillerie en geen kogels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iets zegt me dat de opmerking op het eind de belangrijkste reden is dat er nog zoveel Russen enigszins door vechten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S0t0xWreTA8-MuPWJhTHd4mf5fI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cUxcuoO8M44DuRGhpmhrzRf7.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2022 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Jebus4life schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 15:30:

[...]

Kritiek van nationalisten is er wel. Strelkov is een voorbeeld. Maar dat zijn nobody’s en zeker geen machtige figuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

downtime schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 15:53:
[...]

Kritiek van nationalisten is er wel. Strelkov is een voorbeeld. Maar dat zijn nobody’s en zeker geen machtige figuren.
op zich geen nobody maar ik snap wat je bedoelt.
Ik weet niet exact wat Strelkov vandaag de dag doet (ik dacht dat ie in Moskou zat ofzo) maar hij is wel een ex-FSB'er met veel oorlogservaring en gezien wat hij allemaal schrijft de afgelopen maanden heeft hij in elk geval prima contacten her en der die hem dingen vertellen.

Los van Strelkov, en meer richting de FSB..... Oekraiense special forces van Alpha hebben in de begindagen van de slag om Kyiv een hinderlaag neergelegd voor een Tsjetsjeens doodseskader die Zelensky wilde vermoorden.
UA is daarover getipt door bronnen binnen de FSB.
Natuurlijk is dan niet de hele FSB tegen Putin maar het toont in elk geval wel aan dat het niet allemaal koek en ei is in Rusland.
Putin zit niet voor niets altijd alleen aan tafel ver bij anderen vandaan.
Zou me niets verbazen als een kwart van de Russische overheidsdiensten niet te vertrouwen zijn voor Putin.
Maar ja, de ordedienst binnen RF is zo enorm groot dat je een flinke legermacht moet opbouwen wil je op kunnen boksen tegen Putin's mannetjes dus de meesten zullen hun mond wel houden.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2022 16:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:38
Verwijderd schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 15:40:
Iets zegt me dat de opmerking op het eind de belangrijkste reden is dat er nog zoveel Russen enigszins door vechten:

[Afbeelding]
Dat kan inderdaad belangrijk zijn. MIsschien niet vanwege de schaamte, maar omdat het je leven in Rusland mogelijk gaat beperken.

Beetje zoals het vroeger in Nederland was. Mijn opa heeft gevochten in de meidagen van 1940 op en rond de Afsluitdijk en heeft daar een trauma aan overgehouden (denk ik, want hij wilde er nooit over praten, werd dan boos). Toen mijn vader en zijn broer opgeroepen werden voor hun dienstplicht, heeft hij alles geprobeerd om ze uit het leger te houden. Maar omdat ze beide met hun opleiding waarschijnlijk bij de overheid zouden komen hebben zich niet laten afkeuren, omdat het met die aantekening in het dossier erg lastig zou worden om bij de overheid te gaan werken.
Mijn vader vertelt wel eens hoe moeilijk het maandenlang is geweest thuis. Als hij thuis kwam sprak mijn opa niet eerder met hem als dat de burgerkleding weer aan was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Prosac schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 16:00:
[...]

Dat kan inderdaad belangrijk zijn. MIsschien niet vanwege de schaamte, maar omdat het je leven in Rusland mogelijk gaat beperken.

Beetje zoals het vroeger in Nederland was. Mijn opa heeft gevochten in de meidagen van 1940 op en rond de Afsluitdijk en heeft daar een trauma aan overgehouden (denk ik, want hij wilde er nooit over praten, werd dan boos). Toen mijn vader en zijn broer opgeroepen werden voor hun dienstplicht, heeft hij alles geprobeerd om ze uit het leger te houden. Maar omdat ze beide met hun opleiding waarschijnlijk bij de overheid zouden komen hebben zich niet laten afkeuren, omdat het met die aantekening in het dossier erg lastig zou worden om bij de overheid te gaan werken.
Mijn vader vertelt wel eens hoe moeilijk het maandenlang is geweest thuis. Als hij thuis kwam sprak mijn opa niet eerder met hem als dat de burgerkleding weer aan was.
is offtopic maar volgens mij schemert er eerder een wrok tegen het leger zelf door. Al dan niet uit boosheid dat Nederland zich zo snel heeft overgegeven? Want de Afsluitdijk heeft lang standgehouden.

Of was het uniform een herinnering aan de situatie waar hij doorheen gegaan is?
Het blijft gissen. Feit is wel dat heel veel mensen er paar decennia later over hebben willen gaan praten, en zelfs dan nog met tegenzin.
Ik hoop dat je opa uiteindelijk toch is gaan praten. Was heel therapeutisch voor hem zelf en ook goed voor de familie om te weten wat er gebeurd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prosac
Verwijderd schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 16:03:
[...]

is offtopic maar volgens mij schemert er eerder een wrok tegen het leger zelf door. Al dan niet uit boosheid dat Nederland zich zo snel heeft overgegeven? Want de Afsluitdijk heeft lang standgehouden.

Of was het uniform een herinnering aan de situatie waar hij doorheen gegaan is?
Het blijft gissen. Feit is wel dat heel veel mensen er paar decennia later over hebben willen gaan praten, en zelfs dan nog met tegenzin.
Ik hoop dat je opa uiteindelijk toch is gaan praten. Was heel therapeutisch voor hem zelf en ook goed voor de familie om te weten wat er gebeurd is.
Nee, absoluut geen wrok. Hij heeft alleen ooit aangegeven dat oorlog verschrikkelijk is en niks heroisch. Mensen die je als vrienden beschouwde vallen zomaar ineens dood neer en ter compensatie schiet je vrienden van de tegenstander dood. Hij wilde zijn zoons de ervaring van het doden of gedood worden niet geven. Hij is wel eens gevraagd voor een boek, maar wilde toen ook niet praten. Er werd niet over gesproken thuis.
Hij is helaas overleden toen hij pas 67 was. Misschien dat hij er op latere leeftijd nog over had willen/kunnen praten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:19
Jerie schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 10:00:
[...]

Hoe kom je hier bij? Sancties is een kwestie van lange adem en langetermijneffect. Ze zijn trouwens ook een voedingsbodem voor nationalisme en verharding. Maar dat betekent nog niet dat je maar niets moet doen. En verder heeft Rusland grote problemen mbt alles dat te maken heeft met techniek want sancties.

[...]
Op lange termijn ben ik zeker dat Rusland de sancties zwaar zal voelen.

Op korte termijn ben ik zeker dat Europa de sancties zwaar al voelen.

Iedereen denkt maar dat Europa de touwtjes in handen heeft op economisch vlak, echter hebben onze visionaire politiekers ervoor gezorgd dat ze eigenhandig 'de vijand' de grootse troef hebben gegeven om iemand op de knieën te dwingen.

Laten we nog even afwachten als de gaskraan volledig dicht gaat, eens kijken wat de Europese bevolking dan van reactie zal geven. Zeer benieuwd wat de ' ik doe wel een extra trui aan' kortezichtdenkers dan gaan zeggen.

Het gewenste voor Rusland kan veel eerder bekomen in Europa moest de tegenpartij dat willen - en dat wil hij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:17
@Rubberen Dat zij dan maar zo, zijn we ook in 1 keer door die corrumperende ellende heen. We kunnen als NL ook de gaskraan richting DE nog even opdraaien.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:55
Rubberen schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 16:13:
[...]

Iedereen denkt maar dat Europa de touwtjes in handen heeft op economisch vlak, echter hebben onze visionaire politiekers ervoor gezorgd dat ze eigenhandig 'de vijand' de grootse troef hebben gegeven om iemand op de knieën te dwingen.

Laten we nog even afwachten als de gaskraan volledig dicht gaat, eens kijken wat de Europese bevolking dan van reactie zal geven. Zeer benieuwd wat de ' ik doe wel een extra trui aan' kortezichtdenkers dan gaan zeggen.

Het gewenste voor Rusland kan veel eerder bekomen in Europa moest de tegenpartij dat willen - en dat wil hij.
Linksom of rechtsom zullen er flink wat mensen in de kou zitten deze winter. Misschien is er wel geen gas meer, of zijn ze inmiddels afgesloten omdat ze hun rekening niet meer kunnen betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

stylezzz schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 16:19:
[...]

Linksom of rechtsom zullen er flink wat mensen in de kou zitten deze winter. Misschien is er wel geen gas meer, of zijn ze inmiddels afgesloten omdat ze hun rekening niet meer kunnen betalen.
en Nederland heeft als collectief de economische middelen om al die mensen te helpen.
Al dan niet met elektrische kachels en korting op de stroomrekening.
sterker nog, de huishoudens zijn waarschijnlijk het eenvoudigst te helpen. De industrie gebruikt meer gas volgens mij.

Zie in Rusland maar eens dat de staat fors de beurs trekt voor het welzijn van het gewone volk.
Die kans is in west-europa groter. Hoewel Rutte dat nog niet zo laat zien.
25 miljard om de boeren weg te krijgen, zoveel miljard voor tal van andere zaken voor bailouts etc. maar er kan geen 2 miljard af voor de armsten momenteel.

Maar de tijd zal het leren.
Ik ben ervan overtuigd dat west-Europa zakken heeft die diep genoeg zijn om ons door alle sancties heen te loodsen, en dat Rusland die zakken niet heeft.

We halen het gas simpelweg ergens anders vandaan. Gewoon even flink de schouders eronder en dat moet gewoonweg te doen zijn voor de winter. Desnoods met noodmaatregelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
  • Laatst online: 22:55
Verwijderd schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 16:22:
[...]

en Nederland heeft als collectief de economische middelen om al die mensen te helpen.
sterker nog, de huishoudens zijn waarschijnlijk het eenvoudigst te helpen. De industrie gebruikt meer gas volgens mij.

Zie in Rusland maar eens dat de staat fors de beurs trekt voor het welzijn van het gewone volk.
25 miljard om de boeren weg te krijgen, zoveel miljard voor tal van andere zaken voor bailouts etc. maar er kan geen 2 miljard af voor de armsten momenteel.

Ik ben ervan overtuigd dat west-Europa zakken heeft die diep genoeg zijn om ons door alle sancties heen te loodsen, en dat Rusland die zakken niet heeft.

We halen het gas simpelweg ergens anders vandaan. Gewoon even flink de schouders eronder en dat moet gewoonweg te doen zijn voor de winter. Desnoods met noodmaatregelen.
ik geloof dat men in den haag nog net niet rollend over straat ging om nog een paar honderd euro voor de laagste inkomens vrij te maken een paar weken terug. ALS de gaskraan echt dichtgaat en de gasprijs daardoor nog een paar keer over de kop gaat valt dat amper te compenseren denk ik. Paar honderd K elektrische kacheltjes? Bestel ze alvast maar, zijn ze er misschien net voor de decembermaand.... Industrie zonder gas? Maak dan nog maar wat miljarden vrij voor de WW en bijstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

stylezzz schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 16:27:
[...]

ik geloof dat men in den haag nog net niet rollend over straat ging om nog een paar honderd euro voor de laagste inkomens vrij te maken een paar weken terug. ALS de gaskraan echt dichtgaat en de gasprijs daardoor nog een paar keer over de kop gaat valt dat amper te compenseren denk ik. Paar honderd K elektrische kacheltjes? Bestel ze alvast maar, zijn ze er misschien net voor de decembermaand.... Industrie zonder gas? Maak dan nog maar wat miljarden vrij voor de WW en bijstand.
precies. Daar doelde ik ook op. Een klein bedrag kon er niet vanaf maar wel voor andere zaken. Maar het KAN wel. Als ze willen.
Dus laat ze dat noodplan maar vast klaarmaken.
Misschien een paar miljardjes bezuinigen op zaken die niet noodzakelijk zijn voor het welzijn in Nederland zelf.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2022 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

stylezzz schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 16:27:
[...]

Andere situatie. Als het echt crisis is dan komen er andere krachten vrij. Dat heeft geschiedenis keer op keer bewezen, eurocrisis, Corona, noem het maar op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technoaddict
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:30
Wat kan Putin met de luchtmacht doen nu de luchtmacht actief is in Belarus? Ik denk dan al snel aan bijvoorbeeld Rotterdam in de 2e wereldoorlog dat helemaal plat gegooid is door de Duitse luchtmacht. Zou Putin het lef hebben om een x aantal bombers Oekraine in te sturen?
Ik heb geen idee wat de Rissische luchtmacht voorstelt, of hoeveel air defence Oekraine heeft. Maar kan hij een beroep doen op een legertje luchtgeschut en een grote stad in puin leggen? Snap dat je dan niet meer kan zeggen dat je geen burgerdoelen wil raken. Hek is dan van de dam! Zie het dus niet snel gebeuren, of zou Putin toch zo gek kunnen zijn om met heavy luchtmacht bepaalde "militaire" doelen aan te vallen waar dan ook weer veel burgerslachtoffers bij zullen vallen?

[ Voor 24% gewijzigd door technoaddict op 15-07-2022 16:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:04
Rubberen schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 16:13:
[...]

Ik weet niet onder wie jij 'iedereen' verstaat, maar volgens mij is het allang duidelijk dat wat gas betreft het juist rusland is die de touwtjes in handen heeft.

Ik ben hierin vooral benieuwd wat jij denkt te doen om dit te voorkomen? Het is overduidelijk dat rusland toch wel een reden vindt om die kraan dicht te draaien. Is het niet vanwege de sancties, is het wel omdat we Oekraine militair steunen, financieel steunen, of omdat we ook nazi's zijn. Doordat rusland de oorlog is begonnen en niet binnen een poaar dagen zijn zin heeft gekregen gebeurt dit. Dus je kunt wel zeggen dat die 'extra trui'-denkers kortzichtig zijn, maar als jij denkt dat je nog ontkomt aan gekloot met gas door rusland ben jij het die kortzichtig kijkt.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

technoaddict schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 16:30:
Wat kan Putin met de luchtmacht doen nu de luchtmacht actief is in Belarus? Ik denk dan al snel aan bijvoorbeeld Rotterdam in de 2e wereldoorlog dat helemaal plat gegooid is door de Duitse luchtmacht. Zou Putin het lef hebben om een x aantal bombers Oekraine in te sturen?
Ik heb geen idee wat de Rissische luchtmacht voorstelt, of hoeveel air defence Oekraine heeft. Maar kan hij een beroep doen op een legertje luchtgeschut en een grote stad in puin leggen?
de Russische luchtmacht heeft gefaald in haar kerntaken en is niet in staat gebleken om werkelijk te doen waarvoor ze eigenlijk bedoeld zouden moeten zijn.

Dit komt mogelijk door gebrek aan training. Te weinig vlieguren etc. En overduidelijk weinig tot geen goede samenwerking met andere legeronderdelen om professioneel aan 'combined warfare' te kunnen doen.

Dat betekent niet dat ze geen enorme schade kunnen toebrengen aan Oekraine. Iets wat ze ook al maandenlang doen middels het afschieten van raketten van grote afstand.
Al zeker twee maanden hebben Russische toestellen zich niet in Oekraiens gecontroleerd luchtruim gewaagd.
Dat zegt iets over de Oekraiense luchtverdediging, die overigens met de dag beter wordt mdidels nieuwe wapensystemen die ze krijgen, zoals bijv. NASAMS etc.

Wat ze in Belarus doen weet ik niet.
Mogelijk om dichterbij west-Oekraine te kunnen komen qua bereik om zo een deel van de in zuid-oost Oekraine opgestelde luchtverdediging kunnen omzeilen?
Ze schieten regelmatig raketten af vanaf de Kaspische Zee en vanuit de Zwarte Zee.
Als ze nu ook weer extra raketten kunnen afschieten vanuit het noorden zal Oekraine kwetsbaarder zijn en daar weer meer luchtafweer op moeten stellen.
Recent vlogen Russische toestellen al eerst Belarus in en schoten vandaar raketten af.
MIsschien vinden ze het prettiger om op te stijgen vanaf een luchtbasis in Belarus zelf voor minder vlieguren :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
technoaddict schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 16:30:
Ik heb geen idee wat de Rissische luchtmacht voorstelt, of hoeveel air defence Oekraine heeft. Maar kan hij een beroep doen op een legertje luchtgeschut en een grote stad in puin leggen? Snap dat je dan niet meer kan zeggen dat je geen burgerdoelen wil raken. Hek is dan van de dam! Zie het dus niet snel gebeuren, of zou Putin toch zo gek kunnen zijn om met heavy luchtmacht bepaalde "militaire" doelen aan te vallen waar dan ook weer veel burgerslachtoffers bij zullen vallen?
Ze vliegen al maanden niet meer over gebied dat onder controle staat van Oekraine. Ik zie dat dan ook niet zo snel gebeuren, ik zie dan nog eerder dat Oekraine over russisch gebied gaat vliegen. Er worden door de russen langs de frontlinie op heel veel plekken mobiel geschut gezet, waarschijnlijk omdat, zoals hier eerder gezegd, de munitiedepots iets te vaak geraakt worden.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:14
YouTube: Russo-Ukrainian War: What NATO needs to learn!
deze video geeft daar wat nuance aan, ze vliegen veel meer dan wij zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

redwing schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 16:35:
[...]

Ik weet niet onder wie jij 'iedereen' verstaat, maar volgens mij is het allang duidelijk dat wat gas betreft het juist rusland is die de touwtjes in handen heeft.

[...]

Ik ben hierin vooral benieuwd wat jij denkt te doen om dit te voorkomen? Het is overduidelijk dat rusland toch wel een reden vindt om die kraan dicht te draaien. Is het niet vanwege de sancties, is het wel omdat we Oekraine militair steunen, financieel steunen, of omdat we ook nazi's zijn. Doordat rusland de oorlog is begonnen en niet binnen een poaar dagen zijn zin heeft gekregen gebeurt dit. Dus je kunt wel zeggen dat die 'extra trui'-denkers kortzichtig zijn, maar als jij denkt dat je nog ontkomt aan gekloot met gas door rusland ben jij het die kortzichtig kijkt.
zolang Rusland nog fors kan verdienen aan onze afname van olie, steenkool en gas blijft het bij 'kloten' in plaats van permanent dichtdraaien. Het is meer pesterij.
Tenzij Rusland geen andere grote afnemers heeft weten te vinden zullen ze de kraan niet dichtdraaien, daarvoor verdienen ze nog teveel miljarden aan ons.

Pas tot wij zelf de kraan dichtdraaien omdat we onze zaakjes elders hebben geregeld gaat de kraan dicht.
Bijv. Duitsland zou komende maand stoppen met steenkool geloof ik en eind dit jaar met gas? Dat soort dingen.

De bal ligt mijns inziens voornamelijk bij ons zelf: wij moeten zorgen dat we gas kunnen krijgen uit alternatieve bronnen zodat we zelf Rusland de vinger kunnen geven. Hoe langer we daarmee wachten, hoe meer chantabel we zijn van Rusland want die zullen ongetwijfeld in de winter irritant gaan doen met leveringen. Maar leveren zullen ze uiteindelijk echt wel omdat ze er nu eenmaal goed aan kunnen en moeten verdienen. Een flink deel van de gasinkomsten van de Russen gaat direct naar de soldij....

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2022 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Verwijderd schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 16:40:
[...]

zolang Rusland nog fors kan verdienen aan onze afname van olie, steenkool en gas blijft het bij 'kloten' in plaats van permanent dichtdraaien. Het is meer pesterij.
Tenzij Rusland geen andere grote afnemers heeft weten te vinden zullen ze de kraan niet dichtdraaien, daarvoor verdienen ze nog teveel miljarden aan ons.

Pas tot wij zelf de kraan dichtdraaien omdat we onze zaakjes elders hebben geregeld gaat de kraan dicht.
Bijv. Duitsland zou komende maand stoppen met steenkool geloof ik en eind dit jaar met gas? Dat soort dingen.
Was het maar gas, helaas ging het om kolen en olie.
De bal ligt mijns inziens voornamelijk bij ons zelf: wij moeten zorgen dat we gas kunnen krijgen uit alternatieve bronnen zodat we zelf Rusland de vinger kunnen geven. Hoe langer we daarmee wachten, hoe meer chantabel we zijn van Rusland want die zullen ongetwijfeld in de winter irritant gaan doen met leveringen. Maar leveren zullen ze uiteindelijk echt wel omdat ze er nu eenmaal goed aan kunnen en moeten verdienen. Een flink deel van de gasinkomsten van de Russen gaat direct naar de soldij....
Precies hierom snap ik niet dat de gaskraan in Groningen niet vol wordt opengedraaid. Gebruk de enorme winst die je daarmee kunt maken om Groningen goed te compenseren en veel beter op te bouwen en je hebt 2 vliegen in 1 klap.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 16:40:
[...]

We hadden die kraan/boot/oliepijplijn, mijns inziens, in maart gewoon zelf moeten dichtdraaien. Noodplannen maken en de tijdelijke pijn incasseren. Dat had volgens mij een aantal voordelen gehad. Je ontneemt Putin zo ongeveer het enige economische wapen dat ie in handen had. Tevens ontneem je Rusland een berg geld en als laatste dwing je jezelf om snel voor alternatieven te zorgen.
Het nadeel is dan natuurlijk wel dat je meteen een grote financiële domper moet incasseren.
Maar goed, ik ben geen kenner, dus dat zal wel niet te doen zijn geweest of zo. Toch ben ik over het algemeen meer van de pleister er zelf snel aftrekken dan hem er langzaam af laten peuteren door iemand die jou pijn wilt doen.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
stylezzz schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 16:19:
[...]

Klopt... op hun werk. En dan ga je maar staan, beetje bewegen, en/of met trui aan. Dat soort dingen helpen. Huishoudens hebben prioriteit. Wordt het duur, natuurlijk. Misschien zelfs mensen die dakloos worden hierdoor. (het is ook nog eens een toetje na de coronacrisis). En dan nog er is geen weg terug, en dat komt door Poetin's beslissing op 24 Feb 2022. Dat was de dag waarop Rusland zoals we het kenden ophield te bestaan. Op die dag is het een fascistische staat geworden waar (itt tijdens WOII en Koude Oorlog) geen zaken mee gedaan kunnen worden.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-09 12:48

psy

Jerie schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 17:07:
[...]

Poetin's beslissing op 24 Feb 2022. Dat was de dag waarop Rusland zoals we het kenden ophield te bestaan. Op die dag is het een fascistische staat geworden waar (itt tijdens WOII en Koude Oorlog) geen zaken mee gedaan kunnen worden.
Eerlijk gezegd was dat al helemaal duidelijk sinds 2014, alleen hadden de meesten in het westen nog oogkleppen op.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
redwing schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 16:51:

Precies hierom snap ik niet dat de gaskraan in Groningen niet vol wordt opengedraaid. Gebruk de enorme winst die je daarmee kunt maken om Groningen goed te compenseren en veel beter op te bouwen en je hebt 2 vliegen in 1 klap.
Je kunt niet teveel hervormingen in 1x bewerkstelligen. Dan jaag je teveel mensen tegen je in het harnas. We zitten met toeslagenaffaire, watersnoodramp, coronacrisis, deze oorlog, en de boerenprotesten. Het gedoe in Groningen is nu met een sisser (no pun intended) afgelopen. Hoeveel kunnen we er nog bij hebben voor het rechts-populisme de boel overneemt? Het kan zomaar gebeuren, zie 6 Jan 2021.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
psy schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 17:14:
[...]

Eerlijk gezegd was dat al helemaal duidelijk sinds 2014, alleen hadden de meesten in het westen nog oogkleppen op.
Anderen zeggen sinds 2008. Weer anderen zeggen sinds 2000. We zullen het er denk ik niet over eens kunnen worden. Wat mij betreft ook niet aan ons amateurs maar voer voor uitgebreide analyse door geschiedkundigen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

HvdBent schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 16:40:
YouTube: Russo-Ukrainian War: What NATO needs to learn!
deze video geeft daar wat nuance aan, ze vliegen veel meer dan wij zien
welke nuance?
Wat er genoemd wordt is wat we al weten,
Toch is het een interessant filmpje met een heleboel informatie. Aanrader! Dank!

- de opening strikes waren prima (voor de Russen), electronic warfare zijn de Russen goed in en dat zorgde voor het initiele succes op Hostomel
- maar ze hebben het niet afgemaakt waardoor Oekraine nog enigszins in leven was qua luchtmacht en air-defense
- de Russen hebben geen air superiority afgedwongen

Maar waarom hebben ze het niet afgemaakt?

- de Amerikanen en Britten hebben prima intel gehad tot op het hoogste niveau van het Russische leger en wisten wat er aan zat te komen, maar bizar genoeg wist de Russische luchtmacht dit niet en heeft dus nooit echt de kans gehad om zich goed voor te bereiden voor deze oorlog. Die werd pas max 24 uur van tevoren ingelicht. Althans een deel.
Denk dat Putin het geheim heeft gehouden binnen zijn militaire apparaat, terwijl de Amerikanen dus flink hoog geinfiltreerd waren in de Russische commandostructuur.

Initiele invasie
De long range bombers (onder controle door hogere legerleiding) waren dus wel klaar, logisch want die deden het initiele bombardement en waarschijnlijk dachten ze dat de eerste aanvalsgolf genoeg zou zijn om UA op de knieën te krijgen.

Maar de fighter bombers (lager in de organisatiestructuur en dus niet op de hoogte van de invasie) waren niet klaar. En stonden dus ook praktisch aan de grond in de eerste weken, op een handvol sorties na (bijv. de Su-34 neergehaald bij Borodyanka tijdens de Slag om Kyiv).

Ik zou dan denken dat dit alles komt omdat de Russen dachten dat het met een paar dagen wel over zou zijn. De eerste klap is een daalder waard en tja dan hoeft de rest toch weinig meer te doen dus waarom zou je ze inlichten en laten klaarmaken voor iets wat niet hoeft?

Actueel
De Russen gebruiken hun luchtmacht nu voornamelijk voor het vernietigen van wat infrastructuur en industrie. Dit om de UA-economie te verzwakken en te vernietigen.
Oekraine is zelf niet heel actief maar ze zijn er wel, meer gericht op militaire doelwitten.

Maar zoals gezegd: de Russen vliegen al maanden niet meer in Oekraiens gecontroleerd luchtruim maar zijn voornamelijk erg actief aan de frontlinie zelf met helikopters en fighter-bombers (voornamelijk ongeleide bommen die echter minder impact hebben op het slagveld omdat ze voornamelijk statische doelwitten raken). Dit kunnen ze o.a omdat UA hun luchtverdediging deels moet terugtrekken vanwege beter gebruik van RF-drones voor het zoeken van doelwitten. Het is dus een kwestie van terugtrekken of kwijtraken.
Ernstige schade doen ze dus niet aan het front maar de schade voor de moraal bij UA is groter. Constant gebombardeerd worden door ongeleide projectielen (dus onberekenbaar) zonder dat ze al teveel antwoord hebben op de aanvallen... straaljagers neerhalen met manpads blijft een uitdaging).

Elke luchtaanval benoemen heeft weinig zin want er is weinig informatie over verder, alleen wat sporadische filmpjes en vanuit Oekraiense kant zien we ook voornamelijk alleen filmpjes van neergehaalde Russische toestellen: lees: alleen als er iets noemenswaardig is.

Interessante opmerking over UAV: Oekraine had geen interesse in een Amerikaanse dronevariant (Reaper). Ze gebruiken de drones voor hele andere zaken dan de Amerikanen ze voor gebruiken.
Hij benoemt ook waarom de Bayraktars niet meer echt hot zijn. Ze waren in de begindagen leuk toen de Russen hun air defense nog niet op orde hadden.

00:00 - Intro
01:03 - Russian air operations in the early stage?
05:33 - Ongoing problems for the VKS?
08:54 - Does air power matter in the war?
14:53 - Are 'drones' (RPV, UAS) worth it?
20:16 - Lessons for NATO?

26:41 - Recommendations
29:45 - Outro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Jerie schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 17:18:
[...]

Anderen zeggen sinds 2008. Weer anderen zeggen sinds 2000. We zullen het er denk ik niet over eens kunnen worden. Wat mij betreft ook niet aan ons amateurs maar voer voor uitgebreide analyse door geschiedkundigen.
onderaan de streep is de Koude Oorlog nooit beëindigd.
In de openbaarheid probeerde het westen samen te werken met Rusland maar sinds Putin is het langzaam maar zeker weer kouder geworden.
En sinds 2008 met Georgië is het officieler geworden.

Nog verder onderaand de streep is alles wat er gebeurt sinds 2000 simpelweg een intern conflict binnen de Soviet-Unie.
Helaas willen de Russen niet erkennen dat de Soviet-Unie uit elkaar is gevallen en zijn ze bereid om soevereine landen aan te vallen.

Zelfs 2014 was nog enigszins paramilitair.

De echte oorlog is toch echt sinds 24 februari 2022 met een grootschalige aanval op Oekraine. De rest was geneuzel in de marge.

Sinds 24 februari 2022 is het toch echt aan.
Al het andere was de aanloop naar 2022.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubberen
Verwijderd schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 16:22:
[...]

Buiten ' de tijd zal het leren' is de rest van je post te bestempelen als delusional. Ik zie je alles opzoeken en posten over Oekraïne en Rusland maar over de economische situatie in Europa is er toch wel gebrek aan kennis. Als je werkelijk denkt dat Europese landen zo rijk zijn dat ze quasi alles kunnen opvangen om energietekorten tegen te houden heb je werkelijk geen idee van de Europese economische situatie.

Vooral dit:

'We halen het gas simpelweg ergens anders vandaan.'

Man man net alsof de patat in de ene winkel uitverkocht is, je gewoon de straat oversteekt en daar wel patat hebt. Was het maar allemaal zo simpel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Rubberen schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 17:38:
[...]

Buiten ' de tijd zal het leren' is de rest van je post te bestempelen als delusional. Ik zie je alles opzoeken en posten over Oekraïne en Rusland maar over de economische situatie in Europa is er toch wel gebrek aan kennis. Als je werkelijk denkt dat Europese landen zo rijk zijn dat ze quasi alles kunnen opvangen om energietekorten tegen te houden heb je werkelijk geen idee van de Europese economische situatie.

Vooral dit:

Man man net alsof de patat in de ene winkel uitverkocht is, je gewoon de straat oversteekt en daar wel patat hebt. Was het maar allemaal zo simpel.
zolang we bij de pakken neer blijven zitten blijven we afhankelijk van Russische gas inderdaad.
Als we het niet gaan zoeken en regelen, krijgen we het ook niet.

Om te beginnen de gaskraan in Groningen verder open, en knal er maar wat miljarden tegenaan voor reparatie en wederopbouw. Watn sinds wanneer is Russisch gas de enige mogelijkheid? Er is meer gas op de wereld, maar ja dat is duurder... en DAAR zit het probleem. We kiezen altijd voor de goedkoopste optie maar zoals nu alweer blijkt is goedkoop soms duurkoop.

Er kan heel veel, als men wil.
Als men niet wil, en maar blijft roepen dat het allemaal niet zo simpel is, zal het dat ook niet worden.

Wat betreft de rest van je opmerking: je zal vast gezien hebben dat ik niet veel in die andere topics post. Je weet wel, achtergronden en energie etc.
Want de kennis over dat soort zaken hoort in die topics. Het klopt dat ik er minder van weet en kan/wil opzoeken. Daarom zie je me daar weinig. Ik houd me meer met actualiteit bezig dan met gespecialiseerde achtergronden.
Wil niet zeggen dat ik niet van mening kan of mag zijn dat het ons prima zal moeten gaan lukken.
Als we willen, kunnen we heel veel.
We zijn afhankelijk van Rusland omdat we hun producten gebruiken en het daar goedkoper is dan elders.
Dat is de enige reden. (met misschien als bijkomstigheid dat we graag toenadering zochten tot de Russen in de hoop dat de Koude Oorlog definitief voorbij zou gaan zijn).

Stoppen we met het gebruik van veel gas, of willen we er meer voor betalen, dan kan dat. En hoeven we het niet meer af te nemen van Rusland.

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2022 17:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
Jerie schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 17:17:
[...]
Je kunt niet teveel hervormingen in 1x bewerkstelligen. Dan jaag je teveel mensen tegen je in het harnas. We zitten met toeslagenaffaire, watersnoodramp, coronacrisis, deze oorlog, en de boerenprotesten. Het gedoe in Groningen is nu met een sisser (no pun intended) afgelopen. Hoeveel kunnen we er nog bij hebben voor het rechts-populisme de boel overneemt? Het kan zomaar gebeuren, zie 6 Jan 2021.
We zouden dan inderdaad een andere regering nodig hebben. Eentje die wat meer de beurs trekt in plaats van alles 100 keer gechecked wil hebben. In Groningen zijn de kosten van de onderzoeken een heel groot gedeelte van het totaal aan kosten dat voor compensatie/reparatie is uitgegeven. Hetzelfde voor de toeslagenaffaire. Het probleem daarbij is nl. niet zozeer dat de affaires zijn gebeurt, maar vooral dat het na jaren nog steeds niet eens voor een redelijk deel is opgelost. Voor de kosten die je nu al hebt gehad, had je het gros gewoon geld kunnen geven omdat de controles meer kosten dan wat je er aan fraude vindt.

Als je dus de gaskraan daar open zou zetten en iedereen binnen het aardbevingsgebied een ton zou geven ben je het grootste gedeelte van het klagen al kwijt en je hebt het binnen de kortste keren weer terugverdiend uit het gas (en zo niet is het alsnog minder dan wat er nu gereserveerd staat voor de boeren)

Maar dit is een andere discussie en zie ik sowieso niet gaan gebeuren.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Rubberen schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 17:38:
[...]

Vooral dit:

Gisteren nog presentatie mogen aanhoren van specialist op gebied van gas / olie van Instituut Clingendael. En de analyse is inderdaad dat Europa zakken heeft die diep genoeg zijn om van elders LNG in te slaan mocht het nodig zijn.

Absoluut tegen absurde prijzen.

De echte verliezers: landen als Bangladesh die nu al, bij wijze van spreken, de LNG tankers, net aangekomen in hun havens, zien omkeren en op weg naar Europa zien gaan.

Als de ECB voor 3000 miljard obligaties op de balans kan nemen zonder dat Europa instort, dan kunnen daar ook nog wel de nodige honderden miljarden bij voor zekerstellen van gas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

redwing schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 17:47:
[...]

We zouden dan inderdaad een andere regering nodig hebben. Eentje die wat meer de beurs trekt in plaats van alles 100 keer gechecked wil hebben. In Groningen zijn de kosten van de onderzoeken een heel groot gedeelte van het totaal aan kosten dat voor compensatie/reparatie is uitgegeven. Hetzelfde voor de toeslagenaffaire. Het probleem daarbij is nl. niet zozeer dat de affaires zijn gebeurt, maar vooral dat het na jaren nog steeds niet eens voor een redelijk deel is opgelost. Voor de kosten die je nu al hebt gehad, had je het gros gewoon geld kunnen geven omdat de controles meer kosten dan wat je er aan fraude vindt.

Als je dus de gaskraan daar open zou zetten en iedereen binnen het aardbevingsgebied een ton zou geven ben je het grootste gedeelte van het klagen al kwijt en je hebt het binnen de kortste keren weer terugverdiend uit het gas (en zo niet is het alsnog minder dan wat er nu gereserveerd staat voor de boeren)

dit dus.
In tijden van crisis heb je leiders nodig die beslissingen kunnen nemen in plaats van twijfelen en wachten en zeggen dat het allemaal niet zo simpel is.

Keuzes maken.
En gewoon doen wat nodig is.

Zolang er niet gekozen wordt en de armen niet opgestroopt worden zal er niets gebeuren en kan het niet nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubberen
Verwijderd schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 17:39:
[...]

zolang we bij de pakken neer blijven zitten blijven we afhankelijk van Russische gas inderdaad.
Als we het niet gaan zoeken en regelen, krijgen we het ook niet.

Om te beginnen de gaskraan in Groningen verder open, en knal er maar wat miljarden tegenaan voor reparatie en wederopbouw. Watn sinds wanneer is Russisch gas de enige mogelijkheid? Er is meer gas op de wereld, maar ja dat is duurder... en DAAR zit het probleem. We kiezen altijd voor de goedkoopste optie maar zoals nu alweer blijkt is goedkoop soms duurkoop.

Er kan heel veel, als men wil.
Als men niet wil, en maar blijft roepen dat het allemaal niet zo simpel is, zal het dat ook niet worden.

Wat betreft de rest van je opmerking: je zal vast gezien hebben dat ik niet veel in die andere topics post. Je weet wel, achtergronden en energie etc.
Want de kennis over dat soort zaken hoort in die topics. Het klopt dat ik er minder van weet en kan/wil opzoeken. Daarom zie je me daar weinig. Ik houd me meer met actualiteit bezig dan met gespecialiseerde achtergronden.
Wil niet zeggen dat ik niet van mening kan of mag zijn dat het ons prima zal moeten gaan lukken.
Als we willen, kunnen we heel veel.
We zijn afhankelijk van Rusland omdat we hun producten gebruiken en het daar goedkoper is dan elders.
Dat is de enige reden. (met misschien als bijkomstigheid dat we graag toenadering zochten tot de Russen in de hoop dat de Koude Oorlog definitief voorbij zou gaan zijn).

Stoppen we met het gebruik van veel gas, of willen we er meer voor betalen, dan kan dat. En hoeven we het niet meer af te nemen van Rusland.
jeroenkb schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 17:54:
[...]

Gisteren nog presentatie mogen aanhoren van specialist op gebied van gas / olie van Instituut Clingendael. En de analyse is inderdaad dat Europa zakken heeft die diep genoeg zijn om van elders LNG in te slaan mocht het nodig zijn.

Absoluut tegen absurde prijzen.

De echte verliezers: landen als Bangladesh die nu al, bij wijze van spreken, de LNG tankers, net aangekomen in hun havens, zien omkeren en op weg naar Europa zien gaan.

Als de ECB voor 3000 miljard obligaties op de balans kan nemen zonder dat Europa instort, dan kunnen daar ook nog wel de nodige honderden miljarden bij voor zekerstellen van gas
Leuk om te horen natuurlijk, enkel volstrekt onmogelijk. Gezien hoeveel de euro momenteel staat tegenover de dollar? Alles van grondstoffen wordt in dollar afgerekend trouwens..

België heeft vandaag letterlijk nog gezegd dat de vermindering van btw op energie ADAP moet stoppen omdat dit budgettair gezien niet langer mogelijk is.

We zijn juli! En de kraan staat nog open en het is al niet meer mogelijk. Stel je voor dat het winter is.. Er gaan nog veel mensen schrikken komende winter.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:47
De eerste MLRS M270 zijn inmiddels in de UA gearriveerd. Een goede aanvulling op de HIMAR's
Bron: LiveUAmap

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
De Amerikanen trekken 100 miljoen uit om Oekraïense piloten te trainen op Amerikaanse toestellen. Die wet was even geleden ingediend en nu dus aangenomen:

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:47
Rubberen schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 18:09:
[...We zijn juli! En de kraan staat nog open en het is al niet meer mogelijk. Stel je voor dat het winter is.. Er gaan nog veel mensen schrikken komende winter.
Prima, hoe meer mensen schrikken hoe beter.
Het wordt tijd dat mensen er achter komen dat je niet ongebreideld fossiele brandstoffen kunt blijven gebruiken. En dan is dit nog niks ten opzichte van de klimaatcrisis die er aan zit te komen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

[...]

Leuk om te horen natuurlijk, enkel volstrekt onmogelijk. Gezien hoeveel de euro momenteel staat tegenover de dollar? Alles van grondstoffen wordt in dollar afgerekend trouwens..

België heeft vandaag letterlijk nog gezegd dat de vermindering van btw op energie ADAP moet stoppen omdat dit budgettair gezien niet langer mogelijk is.

We zijn juli! En de kraan staat nog open en het is al niet meer mogelijk. Stel je voor dat het winter is.. Er gaan nog veel mensen schrikken komende winter.
zolang je blijft zeggen dat het volstrekt onmogelijk is zal het onmogelijk blijven.
De euro is zwak, maar we kunnen gewoon gas uit de EU zelf halen als we dat willen. Daar boeit een zwakke euro minder lijkt me, aangezien we het niet extern hoeven aanschaffen?
We kochten trouwens voorheen Russisch gas met euro's, geen dollars.
Voor olie geldt USD inderdaad, maar gas niet, anders was er geen gezeik rondom euro/roebel mbt Russisch gas.

Linksom of rechtsom blijf ik erbij: als je blijft zeggen dat het onmogelijk is, zal het onmogelijk blijven.
Het alternatief is dat we het gewoon gaan regelen.
Iets met een slogan van een sportschoenenmerk.
Als iets niet kan, dan moeten we zorgen dat het wel kan.
Als iets niet werkt, moeten we zorgen dat het wel werkt.

Maak het werkend.
Er is altijd een manier.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2022 18:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Apache4u schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 18:11:
De Amerikanen trekken 100 miljoen uit om Oekraïense piloten te trainen op Amerikaanse toestellen. Die wet was even geleden ingediend en nu dus aangenomen:
[Embed]
Laat die F-16’s maar komen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
[...]

[...]

Ik ben er van op de hoogte dat grondstoffen in dollars afgerekend worden. Ik ben er ook van op de hoogte dat we sinds heel lang weer eens pariteit gehad hebben tussen euro / dollar.

Echter tov hoogste punt begin dit jaar is de euro met 15% gedaald. Fors, maar echt niet zo overkomenlijk als jij maar wil blijven volhouden.

betalen we geen 500 miljard voor gas, maar 575 miljard. De economische power van de EU is op dit moment nog uitzonderlijk sterk.

En tav je budget punt: budget versus geld moeten uitgeven als het moet zijn 2 compleet verschillende zaken. NL had ook geen budget om Corona steun te geven. Wat hebben we er doorheen gejaagd: 80 miljard?

Kunnen we ook (willen we niet; maar als het moet) wel 80 miljard extra uitgeven aan gas.

Het wordt pas spannend als de financiële markten geen Europees staatspapier meer willen. Maar daar is echt nog geen enkele indicatie voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:09
Verwijderd schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 14:24:
Elke twijfel die gezaaid wordt komt vrijwel zeker voort uit Russische beïnvloeding.
Wie nu RU nog steeds het voordeel van de twijfel geeft :X

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:42

Jebus4life

BE User

[...]

[...]

Eerder omdat België met een compleet onbestuurbare regering zit met maar liefst 7 partijen om aan een meerderheid te geraken (2 Liberale partijen, 2 Ecologische partijen en 2 socialistische partijen en dan nog de christendemocraten erbij)...

Naast dat 7 partijen uiteraard niet werkbaar is, zijn zowat al die partijen nog eens in ruzie met elkaar omdat ze zich willen profileren gezien de meesten nog stevig gedecimeerd gaan worden als je de peilingen mag geloven... Dusja, uitgaven massaal omhoog (want al die partijen moeten toch IETS aan hun achterban kunnen geven) en niet willen hervormen en dan klagen dat je geld tekort hebt...
jeroenkb schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 18:39:
[...]

En tav je budget punt: budget versus geld moeten uitgeven als het moet zijn 2 compleet verschillende zaken. NL had ook geen budget om Corona steun te geven. Wat hebben we er doorheen gejaagd: 80 miljard?

Kunnen we ook (willen we niet; maar als het moet) wel 80 miljard extra uitgeven aan gas.

Het wordt pas spannend als de financiële markten geen Europees staatspapier meer willen. Maar daar is echt nog geen enkele indicatie voor.
En dit dus...

[ Voor 17% gewijzigd door Jebus4life op 15-07-2022 19:39 ]

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Apache4u schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 18:11:
[Embed]
Het zal niet om F35 gaan maar welke wel? Bijvoorbeeld F16?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:34
F15 en F16

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en zelfs die zullen het moeilijk krijgen.
Waarvoor ga je ze gebruiken?
De Russen komen niet in UA-luchtruim.
UA zal daarmee dus diep RF-territorium moeten schieten en het is de vraag of men dat aandurft.

Dicht bij het front komen is ook riskant gezien de RF luchtverdediging, maar misschien zien ze kans om dat degelijk uit te schakelen middels SEAD.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
redwing schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 17:47:
[...]

Basisinkomen zou ook veel ambtenaren schelen. Die kun je herscholen. Politie schreeuwt om mankracht bijv om zware criminaliteit te bestrijden. We hebben een banenoverschot. En op zich kun je van Groningen een provincie maken die de komemde tientallen jaren minder bewoonbaar is, als je maar compenseert. Helaas kom je er niet met een lafhartig beleid zonder visie en lef. En dat speelt m.i. het rechts-populisme in de kaart. Want hoewel ze geen gelijk hebben, is de onvrede wel begrijpelijk. Bij alle genoemde voorbeelden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-09 15:52

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Iemand ergens al iets kunnen vinden over de 2 meetings met Putin in Rusland? Die zouden inmiddels wel voorbij moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Jerie schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 19:45:
[...]

Basisinkomen zou ook veel ambtenaren schelen. Die kun je herscholen. Politie schreeuwt om mankracht bijv om zware criminaliteit te bestrijden. We hebben een banenoverschot. En op zich kun je van Groningen een provincie maken die de komemde tientallen jaren minder bewoonbaar is, als je maar compenseert. Helaas kom je er niet met een lafhartig beleid zonder visie en lef. En dat speelt m.i. het rechts-populisme in de kaart. Want hoewel ze geen gelijk hebben, is de onvrede wel begrijpelijk. Bij alle genoemde voorbeelden.
Dat is al helemaal een andere discussie, al was het omdat ik nog geen berekening heb gezien waarbij een fatsoenlijk basisinkomen ook maar enigszins haalbaar was. Een tussenweg waarbij de toeslagen versimpeld en de controles veel minder worden is dan een stuk logischer.
Hoe dan ook blijft het punt dat er dan stappen gezet zouden moeten worden, iets wat al jaren maar amper gebeurt.

[removed]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Dit is niet nieuw of onverwacht, maar mooi om bevestigd te zien:

Het is een stuk minder leuk allemaal als ze terug kunnen schieten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:38
Is er al wat meer bekend over het grote offensief bij Kherson? Die zou enkele dagen geleden zijn begonnen maar ik heb niet het idee dat er veel beweging in zit als ik het nieuws uit verschillende bronnen bekijk. Geen berichten dat het slecht gaat maar ook geen berichten dat het de goede kant op gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Ik heb vanmorgen dit artikel gelezen/geluisterd. Gesprek met Fiona Hill, een van de Amerikaanse adviseurs op het gebied van de Russische betrekkingen.

https://foreignpolicy.com...na-hill-future-west-nato/

Behoorlijk van toepassing op de voorgaande discussie.
En ter bevestiging dat Rusland er vooral op hoopt dat wij het niet gaan trekken.

Putin maakt er bewust een raadspelletje van, zodat niemand weer waar we aan toe zijn.
One of the reasons why it’s so difficult to predict how the war in Ukraine will end is because Russian President Vladimir Putin has designed it as such. He kept the world guessing in the days leading up to the war; policymakers around the world are still trying to figure out when he might declare an end to his so-called special military operation.
Maar ook Poetin heeft een tijdslimiet. Ook hij heeft een winter om door te komen. En ook hij wilt straks weer doen alsof hij de verkiezingen wint. En niet voortijdig afgezet worden of het volk in opstand hebben.
Hij hoopt vooral dat wij onszelf afvragen of wij hem wel kunnen overleven.
"Game of chicken" speelt hij met ons.

(Alhoewel ze wel verwacht dat de sancties pas echt gevoeld gaan worden na de winter, ik hoop persoonlijk toch een beetje eerder. )
Fiona Hill: The very fact that we framed it like this, which we have in most of the analyses, hides the fact that Putin, himself, may also be running against time limits. He wants that we are the ones who are on the backfoot, always wondering about whether we can make it, whether we can persevere. This is part of an information war. This is the kind of messaging that’s really coming out of the Kremlin.
But Putin also has to get reelected in 2024. He launched this special military operation, saying it would be over in a matter of days. But this has dragged on for Russia as well. And all of the messaging from Putin saying, “We haven’t begun yet. We haven’t hit the tip of the iceberg of the carnage and destruction,” is messaging so that we will pull back because he is also concerned about the implications for the stability of his own system. By the time we get out beyond those magical depths of the winter and into next year, the impacts on the Russian economy from all of the sanctions that have been taken, irrespective of high oil and gas prices, will start to be felt.
Hij hoopt vooral dat wij onszelf verslaan omdat we ons niet kunnen voorstellen dat we deze stop op energie, en de hongersnood en die hij probeert af te dwingen en resulterende druk daarvan, aan gaan kunnen.
FP: Given what you say, how then will he game out the next three or four months leading into the winter?

FH: He’s going to try to make it as easy for himself as possible. Russia can keep on terrorizing everybody and lobbing missiles all over the place. [It] can keep on putting an embargo on grain and making it very difficult. Putin’s assumption is that the Turks, the Lebanese, the African Union, and everybody will start putting pressure on the United States and the West because he’s saying, “That’s the result of their sanctions.” Which it isn’t, of course—it’s him deliberately manipulating famine in Africa to put us all in the hot seat as the bad guys here. Putin’s game is to have us defeat ourselves, basically, because we can’t imagine being able to sustain this over several years.
Trollengame op social media is ook wel sterk in relatie tot de boerenprotesten, vooral Engelstalig, daar buitelen mensen over elkaar heen om te zeggen hoe stom het is dat Nederland ten tijde van een wereldwijde hongersnood de hoeveelheid boeren wilt gaan te verminderen. Pff..
Onderwijl vreten ze in Bulgarije gewoon het graan dat wij te min voor mensen vinden en alleen geschikt voor dieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

q-enf0rcer.1 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 20:54:
Is er al wat meer bekend over het grote offensief bij Kherson? Die zou enkele dagen geleden zijn begonnen maar ik heb niet het idee dat er veel beweging in zit als ik het nieuws uit verschillende bronnen bekijk. Geen berichten dat het slecht gaat maar ook geen berichten dat het de goede kant op gaat.
het enige nieuws was geloof ik dat UA 44 settlements had bevrijd.
Daar moeten we het mee doen :)

De dorpjes liggen in elk geval allemaal onder shelling.

Dnipro is momenteel beschoten met diverse raketten.
Mogelijk problemen met drinkwatervoorziening na raketinslagen.

Video vanaf een strandje aan de zuidkant van de Dnipro. Nieuwe raketinslag zichtbaar op afstand. Geen NSFW.

[Video: https://twitter.com/Osinttechnical/status/1548023491328258049]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BhMYG9gCGFZoiq519xM3lKXwYyo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cqBTPfh3841j48543ix4XeKL.png?f=user_large

Tja, de Russen vuren nog even snel wat raketjes af voor de avond valt. En dan met een slok vodka op diep een loopgraaf in duiken in de hoop geen himars raket op de kop te krijgen.

:(

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2022 21:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
  • Laatst online: 22:08
sugarlevi01 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 21:24:
Ik heb vanmorgen dit artikel gelezen/geluisterd. Gesprek met Fiona Hill, een van de Amerikaanse adviseurs op het gebied van de Russische betrekkingen.

https://foreignpolicy.com...na-hill-future-west-nato/

Behoorlijk van toepassing op de voorgaande discussie.
En ter bevestiging dat Rusland er vooral op hoopt dat wij het niet gaan trekken.

Putin maakt er bewust een raadspelletje van, zodat niemand weer waar we aan toe zijn.
[...]
Maar ook Poetin heeft een tijdslimiet. Ook hij heeft een winter om door te komen. En ook hij wilt straks weer doen alsof hij de verkiezingen wint. En niet voortijdig afgezet worden of het volk in opstand hebben.
Hij hoopt vooral dat wij onszelf afvragen of wij hem wel kunnen overleven.
"Game of chicken" speelt hij met ons.

(Alhoewel ze wel verwacht dat de sancties pas echt gevoeld gaan worden na de winter, ik hoop persoonlijk toch een beetje eerder. )
[...]
Hij hoopt vooral dat wij onszelf verslaan omdat we ons niet kunnen voorstellen dat we deze stop op energie, en de hongersnood en die hij probeert af te dwingen en resulterende druk daarvan, aan gaan kunnen.
Hmm ben benieuwd hoe hij zelf denkt dat de Russen het gaan hebben in de herfst en winter in Oekraine, als met als potentieel vooruitzicht bijna alles qua logistiek individueel uit Rusland te moeten halen en verspreiden zonder daarvoor logistieke centra te kunnen gebruiken omdat die zowel snel bij intel bekent zijn en in range liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:51
Is er al wat meer bekend over het grote offensief bij Kherson? Die zou enkele dagen geleden zijn begonnen
Die droom hebben we al een maand of 3 :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03:01

Qwerty-273

Meukposter

Verwijderd schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 21:26:
Dnipro is momenteel beschoten met diverse raketten.
Mogelijk problemen met drinkwatervoorziening na raketinslagen.
Een update tot zover:
Command of the Air Forces of the Armed Forces of Ukraine:

MISCELLANEOUS STRIKE ON THE DNIPR: FOUR X-101 MISSILES DESTROYED

On July 15, around 10:00 p.m., the occupiers launched rocket attacks on the city of Dnipro.

Kh-101 missiles were launched from Tu-95 MS strategic aircraft from the northern part of the Caspian Sea.

Four missiles were shot down by the forces and means of air defense of the Eastern Air Command.
Als aanvulling nog een vergelijkbare update:
⚡️ The Air Force of the Ukrainian Armed Forces shot down 4 missiles over the Dnipro

Kh-101 missiles were launched from Tu-95 MS strategic aircraft from the northern part of the Caspian Sea.

4 missiles were shot down by the forces and means of air defense of the command "East"

"The Kh-101 missile is one of the most technologically advanced in the arsenal of a terrorist country. Its warhead weighs more than 400 kilograms of explosives, and its flight range is 5,500 kilometers. The speed of the missile is 720 km/h."
- said the Air Force of the Ukrainian Armed Forces

[ Voor 31% gewijzigd door Qwerty-273 op 15-07-2022 23:08 ]

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ze zijn natuurlijk maar net begonnen, maar dit verhaal geeft een aardig beeld:
https://www.cbc.ca/news/w...claim-territory-1.6520622

Nova Kakhovka ligt 'achter' Kherson, als voorbereiding op een offensief vanuit UA dus perfect.

De Russen en UA hebben een andere tactiek, met een vergelijkbaar doel.
De Russen gooien gewoon alles plat totdat er niks meer is om te verdedigen en UA niks anders kan dan terugtrekken
De Oekraïners 'irriteren' de Russen net zo lang totdat ze het opgeven. 'Death by a thousand cuts'.

Zowel de Russen als Oekraïners hebben niet het overwicht (nummers) om op pure kracht de ander te verslaan. De enige optie is de ander dusdanig te raken dat het onverstandig wordt om te blijven.
Als het bij HIMARS blijft die af en toe een munitiedepot of ander waardevol object opblazen, dan gaan we niet snel beweging zien (vermoed ik). Het is nu wachten of ze in die regio ook achter de linies met hun elektrische fietsen en Javelin's & scherpschuttersgeweer acties gaan uitvoeren. Wat salvo's van een PzH2000 kan ook helpen. De dreiging moet echter wel hoog genoeg worden en als de doelen allemaal in de stad liggen gaat het voor Oekraïne ook een bende worden.
De stad zelf zou ook kunnen vallen door een coup. Als aan de buitenkant de druk goed wordt opgevoerd moeten de militairen daar op focussen. Een kleine militaire operatie kan dan de Russische leiding in de stad omver werpen.

Het kan nu nog alle kanten op. Het geeft waarschijnlijk wel een idee hoe ze de rest van UA willen bevrijden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-09 10:24
Jerie schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 19:45:
En op zich kun je van Groningen een provincie maken die de komemde tientallen jaren minder bewoonbaar is, als je maar compenseert.
Ik woon zelf al 10 jaar op de Groningse gasbel en heb nog nooit een aardbeving gevoeld. Als je inderdaad kijkt naar de hoeveelheid mensen die in het daadwerkelijk gebied wonen dan is compensatie een kleine prijs en we hebben tenminste ons eigen gas. Als Groninger zelf zeg ik ook, draai maar gewoon weer open die kraan, probeer de lege velden zoveel mogelijk op te vullen en wie wel schade ondervind van aardbevingen zou een royale compensatie moeten krijgen. Maar dan kan het nog steeds ruim uit.

Nu alleen de wilskracht nog en eerst onze eigen gasvoorraden vullen.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01:45

Coldcat

HODL

Snowwie schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 03:10:
[...]

Ik woon zelf al 10 jaar op de Groningse gasbel en heb nog nooit een aardbeving gevoeld. Als je inderdaad kijkt naar de hoeveelheid mensen die in het daadwerkelijk gebied wonen dan is compensatie een kleine prijs en we hebben tenminste ons eigen gas. Als Groninger zelf zeg ik ook, draai maar gewoon weer open die kraan, probeer de lege velden zoveel mogelijk op te vullen en wie wel schade ondervind van aardbevingen zou een royale compensatie moeten krijgen. Maar dan kan het nog steeds ruim uit.

Ik hoor de afgelopen twee jaar nooit echt meer iets van aardbevingen. Zodra het weer los gaat zul je het iedere dag weer horen. Een of andere boer zal wel een trilplaat hebben.

Overigens wordt er op de achtergrond hard gewerkt aan het gas. Ik denk dat wij als normale burgers hier niets van horen. Dat zou info voor de Russen zijn. Hopelijk is dat ook zo.

Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Snowwie schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 03:10:
[...]

Precies, en dan dus niet met 100 controles willen zien of iemand wel 15k schade heeft en er 10k van proberen te maken, maar keer gewoon 20k uit. En ja, dan keer je wat teveel uit, maar 10k aan controles uitgeven kost nog veel meer, heeft veel minder nut en uiteindelijk wordt niemand daar beter van.

Maar ja, zolang we een regering hebben die vooral achterdochtig is, zal dat niet gebeuren.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
redwing schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 07:56:
[...]

Precies, en dan dus niet met 100 controles willen zien of iemand wel 15k schade heeft en er 10k van proberen te maken, maar keer gewoon 20k uit. En ja, dan keer je wat teveel uit, maar 10k aan controles uitgeven kost nog veel meer, heeft veel minder nut en uiteindelijk wordt niemand daar beter van.

Maar ja, zolang we een regering hebben die vooral achterdochtig is, zal dat niet gebeuren.
Dat er in Groningen veel te langzaam en te weinig is uitgekeerd zal ik het niet mee oneens zijn. Maar kijk naar PGBs wat het resultaat is van niet achterdochtig zijn.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

Verwijderd

Een wellicht interessant draadje over de wijze van opslag van Russische munitie (foto's zijn van situaties uit 2010, maar geven wel een schets van de Russische werkwijze):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/26ns16w36CZkkddE0LfhxU9KCCo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JRldWgV8q6HTZCfemFFiz10q.png?f=user_large

Een prachtige teringzooi.

Op zo'n locatie wil je toch voor geen goud aanwezig zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
Sissors schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 08:13:
[...]

Dat er in Groningen veel te langzaam en te weinig is uitgekeerd zal ik het niet mee oneens zijn. Maar kijk naar PGBs wat het resultaat is van niet achterdochtig zijn.
Maar kijk dan eens naar de kosten van het uitzoeken van de toeslagenaffaire tegenover wat er uitgekeerd is. Enkele controles zijn goed, maar je moet het systeem wel zo inrichten dat controles goed kunnen (oftewel niet op alles tig uitzonderinge zoals het nu is) en minder achterdochtig zijn. Als je 25% kosten maakt om 10% fraude te kunnen vinden gaat er iets niet helemaal goed.

Ook met de PGBs zie je eenzelfde onbalans trouwens, als je ziet wat er aan fraude gevonden is en wat de kosten zijn geweest om die fraude te vinden heb je er netto niet echt iets mee gewonnen.

En ik zeg dus niet dat alle controles weg moeten, maar de controles moeten niet op achterdocht gebaseerd zijn. Bovenal moet het systeem ingericht zijn dat controles niet te ingewikkeld zijn.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

In een neutraal landschap kan je een rationele afweging maken tussen fraude opsporen en het effect daarvan. Maar we leven niet daarin, als er fraude is en bewust wordt genegeerd omdat het niet de moeite waard is aan te pakken dan komt dat onvermijdelijk in de media en komt er ophef. Plus een grote toename in die fraude als bekend wordt dat er gratis geld is.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
Verplaatst. :)

[ Voor 97% gewijzigd door Prosac op 16-07-2022 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
nee geen nieuws, kom wel dit tegen:
Russian forces have destroyed 253 Ukrainian combat aircraft, 1,543 unmanned aerial vehicles and 4,060 tanks and other armored vehicles since the start of their special military operation in Ukraine, Konashenkov reported.

"In all, the following targets have been obliterated since the beginning of the special military operation: 253 aircraft, 137 helicopters, 1,543 unmanned aerial vehicles, 355 surface-to-air missile systems, 4,060 tanks and other combat armored vehicles, 746 multiple launch rocket systems, 3,147 field artillery guns and mortars and 4,341 special military motor vehicles," the spokesman said.
Gaat wel goed met RU.

https://tass.com/politics/1480497

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:34
Lijkt weinig schot in te zitten:

Deze bron heeft uitgebreide analyse van de ontwikkelingen aan de diverse fronten. Zie ook dit draadje, TLDR: weinig verandering.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Tens schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 09:42:
[...]

[...]

Gaat wel goed met RU.

Doen ze goed, in elke categorie is dat meer dan wat Oekraïne überhaupt had? :)
Wikipedia: Ukrainian Air Force
:+

[ Voor 13% gewijzigd door YakuzA op 16-07-2022 10:16 ]

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:59

Fanta

FordPerformance™️

[...]

[...]

Gaat wel goed met RU.

Door het alleen te delen zonder een kritische noot te plaatsen, doe je precies wat Tass graag wil en waar bronnen als de Telegraaf ook een handje van hebben.. Want niet iedereen die jouw bericht leest weet dat het waarschijnlijk onjuiste informatie is.

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:51
Ja duizenden lezen dit topic die van toeten noch blazen weten }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:38
YakuzA schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 10:11:
[...]

Doen ze goed, in elke categorie is dat meer dan wat Oekraïne überhaupt had? :)
Wikipedia: Ukrainian Air Force
:+
Productie wordt opgeschroefd tijdens oorlog, partners sturen wapens en er worden wapens van de tegenstander buitgemaakt.

Maar ben het wel met je eens dat de cijfers onrealistisch hoog liggen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:19

Fiber

Beaches are for storming.

De pauze is over, de Russen gaan weer fris en fruitig aan de bak blijkbaar...:
Russian forces are likely emerging from their operational pause as of July 15.

Russian forces carried out a series of limited ground assaults northwest of Slovyansk, southeast of Siversk, along the T1302 Bakhmut-Lysychansk highway, southeast of Bakhmut, and southwest of Donetsk City.[1] These assaults may indicate that Russian forces are attempting to resume their offensive operations in Donbas. The assaults are still small-scale and were largely unsuccessful. If the operational pause is truly over, the Russians will likely continue and expand such assaults in the coming 72 hours. The Russians might instead alternate briefer pauses with strengthening attacks over a number of days before moving into a full-scale offensive operation. A 10-day-long operational pause is insufficient to fully regenerate Russian forces for large-scale offensive operations. The Russian military seems to feel continuous pressure to resume and continue offensive operations before it can reasonably have rebuilt sufficient combat power to achieve decisive effects at a reasonable cost to itself, however. The resuming Russian offensive may therefore fluctuate or even stall for some time.

Ukrainian HIMARS strikes have likely killed or wounded four Russian 106th Airborne Division deputy commanders.

Russian news outlets reported the deaths of 106th Division’s deputy commanders Colonel Sergey Kuzminov, Colonel Andrey Vasiliev, and Colonel Maxim Kudrin, seemingly confirming Ukrainian claims that HIMARS strikes on Shaktarsk on July 9 killed or wounded a significant portion of the 106th's leadership.[2] Ukraine’s Center for Strategic Communications claimed on July 12 that one unspecified 106th Airborne Division deputy commander remains in critical condition.[3]

Key Takeaways
  • Russian forces are likely emerging from their operational pause, launching ground assaults north of Slovyansk, southeast of Siversk, around Bakhmut, and southwest of Donetsk City.
  • Russian forces continued to defend occupied positions in the Kharkiv City direction to prevent Ukrainian forces from advancing toward the Russian border in Kharkiv Oblast.
  • Russian forces continued their systematic attacks on civilian infrastructure targeting residential infrastructure, recreational facilities, and educational institutions in Mykolaiv City on July 15.
  • Chelyabinsk Oblast officials announced the completion of a volunteer battalion on July 15.
  • Russian occupation authorities continued to institute new societal control measures in occupied territories.
https://www.understanding...mpaign-assessment-july-15

https://nos.nl/artikel/24...-oekraine-lijkt-ten-einde

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Fanta schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 10:13:
[...]

Door het alleen te delen zonder een kritische noot te plaatsen, doe je precies wat Tass graag wil en waar bronnen als de Telegraaf ook een handje van hebben.. Want niet iedereen die jouw bericht leest weet dat het waarschijnlijk onjuiste informatie is.
Werkelijk, zou er hier echt nog iemand zijn die dat niet weet? De putin puppies en baudet babies weten ook best wel dat het BS is. De juiste smiley had wel een optie geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

Tens schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 12:44:
[...]

Werkelijk, zou er hier echt nog iemand zijn die dat niet weet? De putin puppies en baudet babies weten ook best wel dat het BS is. De juiste smiley had wel een optie geweest.
Iedereen die hier met enige regelmaat komt wel ja.

Maar soms lezen er ook journalisten mee en tegenwoordig is het geen usance om enige diepgang te zoeken bij sommige media.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Heb niet naar deze specifieke situatie gekeken maar je kunt twee verstandige reacties hebben op propaganda: negeren of weerleggen. Kritiekloos delen (inclusief voetnoot 'ik stel alleen maar vragen' of 'zou het?') verhoogt de reach.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
[...]

[...]

Gaat wel goed met RU.

Ha, ik had over de eerste twee weken van juni eens geturfd hoeveel groter wapentuig de Russen hadden beweerd neer te halen. Op zich heeft Oekraïne behoorlijk wat van die MiGs. Maar ze hebben maar 17 + 14 Su-25's. Russen beweren in die eerste twee weken van juni alleen al de helft van die vloot neergehaald te hebben. Alsof ze een randum number generator hebben, en lukraak een getal tussen 0 en 2 kiezen voor die vliegtuigen.
Ik ben daarna gestopt met turven, maar ergens kriebelt het nog, om de totale onzin ervan aan te kunnen tonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Indoubt schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 12:52:
[...]

Iedereen die hier met enige regelmaat komt wel ja.

Maar soms lezen er ook journalisten mee en tegenwoordig is het geen usance om enige diepgang te zoeken bij sommige media.
op zich zou ik het en compliment vinden als een 'echte' journalist een blunder maakt dankzij mij. Een journalist die niet weet wat Tass is mag van mij zijn perskaart inleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-09 15:52

AndereKoekoek

Ping! Pong?

[...]

[...]

Gaat wel goed met RU.

Grappig dat de Russen nu beweren 2x su-25 neer te hebben geschoten. Eerder deze week beweerden de Oekraïners hetzelfde |:(

Gepost op 15 juli
Ukraine now:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4pKdVmoUrb1VwWgYb3p7Pl83pt8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wyLI6WtndZiA5XCEEic06XRK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door AndereKoekoek op 16-07-2022 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Tens schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 13:42:
[...]

op zich zou ik het en compliment vinden als een 'echte' journalist een blunder maakt dankzij mij. Een journalist die niet weet wat Tass is mag van mij zijn perskaart inleveren.
Het niet weten is het probleem niet; het niet onderzoeken terwijl het een bron betreft is inderdaad slordig. Probleem is dat je tegenwoordig met sociale media (en voorheen al blogs) hebt dat mensen informatie delen zonder het grondig te hebben gelezen, begrepen, of er duiding/context aan geven. Dat gedrag wekt de fabeltjesfuik in de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Jerie schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 13:46:
[...]

Het niet weten is het probleem niet; het niet onderzoeken terwijl het een bron betreft is inderdaad slordig. Probleem is dat je tegenwoordig met sociale media (en voorheen al blogs) hebt dat mensen informatie delen zonder het grondig te hebben gelezen, begrepen, of er duiding/context aan geven. Dat gedrag wekt de fabeltjesfuik in de hand.
hm, ja, ok.

Desondanks vond, en vind ik nog steeds dat het delen van idiote
RU propaganda de enige goeie reactie is op de zoveelste twijfelzaai actie van een putin puppie.

[ Voor 5% gewijzigd door Tens op 16-07-2022 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online

Inhoudsopgave:

0:00 - Introduction
1:18 - KGB
14:09 - Communism
33:10 - Childhood
39:57 - Becoming a KGB agent
1:18:30 - Training
1:32:19 - Language
1:38:10 - Moscow
1:53:11 - Spying
2:10:09 - Putin
2:13:01 - War in Ukraine
2:24:28 - Putin in the KGB
2:31:21 - Yuri Bezmenov
2:41:59 - FSB and CIA
2:49:49 - Putin and Zelenskyy

2:58:39 - Quitting the KGB
3:24:57 - Love and regrets
3:33:10 - Mortality

Dikgedrukte is ongeveer relevant in deze context. Dit is de take van een ex-KGB (Oost-Duitse) spion op deze kwestie. De interviewer heeft een Russische achtergrond en expertise in AI/ML. De gerefereerde podcast is ook een aanrader maar nvt op dit conflict.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jerie schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 13:51:
[YouTube: Jack Barsky: KGB Spy | Lex Fridman Podcast #301]
Inhoudsopgave:

0:00 - Introduction
1:18 - KGB
14:09 - Communism
33:10 - Childhood
39:57 - Becoming a KGB agent
1:18:30 - Training
1:32:19 - Language
1:38:10 - Moscow
1:53:11 - Spying
2:10:09 - Putin
2:13:01 - War in Ukraine
2:24:28 - Putin in the KGB
2:31:21 - Yuri Bezmenov
2:41:59 - FSB and CIA
2:49:49 - Putin and Zelenskyy

2:58:39 - Quitting the KGB
3:24:57 - Love and regrets
3:33:10 - Mortality

Dikgedrukte is ongeveer relevant in deze context. Dit is de take van een ex-KGB (Oost-Duitse) spion op deze kwestie. De interviewer heeft een Russische achtergrond en expertise in AI/ML. De gerefereerde podcast is ook een aanrader maar nvt op dit conflict.
da's een flinke zit, ga ik dit weekend wel even bekijken.
Jack Barsky is niet zomaar een ex-KGB agent.
Naar verluid is hij gewoon de best KGB-agent ooit.
En was Putin maar een middenmoot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

ik denk dat Shoygu een schop onder de kont heeft gekregen van Putin de afgelopen dagen: vechten jij!

En elk district in RF heeft het verzoek gekregen om tenminste 1 volunteer unit te vormen als vrijwillige mobilisatie.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• psy

psy

[...]

[...]

Gaat wel goed met RU.

Het zomaar neerzetten van russische persbureau info is hier verboden voorzover ik wist.

Het staat notabene in de topicwarning.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
psy schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 16:15:
[...]

Het zomaar neerzetten van russische persbureau info is hier verboden voorzover ik wist.

Het staat notabene in de topicwarning.
lijkt me dat het duidelijk was dat het niet als betrouwbare bron is neergezet. |:(

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• psy

psy

Tens schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 17:36:
[...]

lijkt me dat het duidelijk was dat het niet als betrouwbare bron is neergezet. |:(
Daarvoor vond ik je begeleidende tekst nou niet echt duidelijk. Maar goed.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Alpina
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 22:48
Het is hier geen HK

[ Voor 95% gewijzigd door Outerspace op 18-07-2022 00:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
TrailBlazer schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 10:11:
[...]

Wat gewoon veroorzaakt is doordat we jarenlang geprofiteerd hebben van het goedkope gas van Putin. Die rekening krijgen we nu en met rente. Ik heb er wel wat mindere jaren voor over om deze schuld in te lossen.
Wat fijn voor je dat je het kan missen, denk alleen niet dat de gemiddelde huurder van een sociale huurwoning met enkelglas het met je eens zal zijn.

Wat mensen nogal eens vergeten is dat de rekening die jij graag wilt delen met ons allemaal veelal gedragen zal worden door mensen die niet in de situatie zitten om wat in te leveren zodat ze goed overkomen op anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

init6 schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 18:23:
[...]

Wat fijn voor je dat je het kan missen, denk alleen niet dat de gemiddelde huurder van een sociale huurwoning met enkelglas het met je eens zal zijn.

Wat mensen nogal eens vergeten is dat de rekening die jij graag wilt delen met ons allemaal veelal gedragen zal worden door mensen die niet in de situatie zitten om wat in te leveren zodat ze goed overkomen op anderen.
ligt dat aan het ideaal dat we de sancties prima kunnen overleven als west-Europa, of aan verkeerde keuzes die onze overheden daarin maken?
Pagina: 1 ... 9 ... 18 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

Andere topics
Verschillende fronten:
Het Krim front
Het Donbass front
Het Chernihiv-Charkiv front
Het Kyiv front

Verbreding en verdieping:
MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Wapensystemen en effectiviteit

Overig: