Dat is typische propagandatechniek (Maskirovka) die nog stamt uit het Sovjettijdperk. Met de grootst mogelijke onzin komen, waardoor de zwevenden (bijv in de Koude Oorlog was dat hoofdzakelijk politiek links) gaan twijfelen, en de vijand het druk heeft om steeds de grootst mogelijke poep te weerleggen. Het gaat daarbij om kwantiteit, niet om kwaliteit. Het kost immers veel meer tijd om iets simpels in elkaar te flansen dan je best doen, en je vijand is er veel langer mee bezig om de onzin te ontkrachten. De twijfelaars zijn hierbij handig, want dat zijn de mensen die moeten worden overtuigd. Maar die willen wel gedegen onderzoek zien, en dat kost tijd. Veel tijd. En als het weinig tijd kost (bijvoorbeeld een goede OSINTer), heb je toch weer 30 minuten tijd van een gedegen OSINTer kunnen stelen.Vlassie1980 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 14:26:
Ik vraag me alleen af HOE je Rusland aan kan pakken. Kremlin zit 24/7 in ontkenningsmodus. Dat zien we ook bij het MH17 proces. De daders liggen spreekwoordelijk op het kerkhof.
Wat betreft de oorlogsmisdadigers:
Op de korte duur ga je die mensen niet pakken, tenzij ze nog leven en levend gevangen worden genomen. Ze zullen Rusland op de korte duur niet verlaten. Sterker nog, dit soort misdaden zorgen voor loyaliteit. Waarom? Omdat men nu afhankelijk is van de verdediging van Rusland om uitlevering/gevangenschap te voorkomen. Deze oorlogsmisdadigers zullen dus doubling down pad volgen, en Rusland zal maar al te graag van ze af willen (= bewijsmateriaal).
Op de lange duur kun je internationaal arrestatiebevel uitvaardigen. Misschien krijgen Russen de 9/11 moslim behandeling (hier zitten uiteraard legio onschuldigen tussen, maar ook zeer zeker enkele vervelende raddraaiers terroristen). Misschien dat ze (eventueel wanneer de situatie bekoelt is) op vakantie gaan in bijvoorbeeld Azië en zich dan veilig wanen. Ik zie het trouwens nog wel gebeuren dat als Poetin iets flikt met kernwapens, dat hij dan in een ander land ineens wordt opgepakt of vermoord. Gewoon "omdat het kan". Het probleem in zo'n situatie is verharding (het werkt escalerend), en je weet niet wat je er voor terug krijgt. Dat is ook de reden waarom men huiverig is mbt wapens leveren, of optreden tegen boerenprotesten; men is bang voor escalatie. Dan denk ik bij mezelf: doe het toch, maar hang het niet aan de grote klok, dan kom je er mee weg. Poetin lijkt deze angst voor escalatie niet te kennen. Ik had gehoopt van wel want dan was hij deze oorlog nooit begonnen maar zoals ik al eerder stelde: deze oorlog gaat over grondstoffen / competitie / macht over Europa middels resources. Duitsland is bijvoorbeeld afhankelijk qua grondstoffen (olie en gas). Dat waren ze voor WOII en dat zijn ze nu nog steeds. In Oekraïne zijn grote gasvelden ontdekt waardoor Europa onafhankelijk zou kunnen worden van Rusland. De locaties zijn (ik noemde ze al eerder): Onder Lviv (Karpaten), de Donbas (een grote van oosten van Kyiv t/m Donetsk), en bij de Krim (in de Zwarte Zee). Het zou kunnen dat een dictatuur uiteindelijk valt, zoals we dat zo vaak hebben gezien. Dan zullen de leidinggevenden aangepakt worden. Maar wat krijg je er voor terug? Rusland zelf is een patriarchaat, die gaan hun eigen mannen niet aanspreken op hun gedrag in het buitenland jegens vrouwen van wat men ziet als een minderwaardige cultuur. Een patriarchaat ga je niet 1 2 3 veranderen. Daar gaan tientallen jaren overheen, en de afgelopen 20 jaar is Rusland er ook wat dat betreft niet op vooruit gegaan.
In ander nieuws (van paar dagen geleden): de EUR is nu minder waard dan de USD.
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.