Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Vlassie1980 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 14:26:

Ik vraag me alleen af HOE je Rusland aan kan pakken. Kremlin zit 24/7 in ontkenningsmodus. Dat zien we ook bij het MH17 proces. De daders liggen spreekwoordelijk op het kerkhof.
Dat is typische propagandatechniek (Maskirovka) die nog stamt uit het Sovjettijdperk. Met de grootst mogelijke onzin komen, waardoor de zwevenden (bijv in de Koude Oorlog was dat hoofdzakelijk politiek links) gaan twijfelen, en de vijand het druk heeft om steeds de grootst mogelijke poep te weerleggen. Het gaat daarbij om kwantiteit, niet om kwaliteit. Het kost immers veel meer tijd om iets simpels in elkaar te flansen dan je best doen, en je vijand is er veel langer mee bezig om de onzin te ontkrachten. De twijfelaars zijn hierbij handig, want dat zijn de mensen die moeten worden overtuigd. Maar die willen wel gedegen onderzoek zien, en dat kost tijd. Veel tijd. En als het weinig tijd kost (bijvoorbeeld een goede OSINTer), heb je toch weer 30 minuten tijd van een gedegen OSINTer kunnen stelen.

Wat betreft de oorlogsmisdadigers:

Op de korte duur ga je die mensen niet pakken, tenzij ze nog leven en levend gevangen worden genomen. Ze zullen Rusland op de korte duur niet verlaten. Sterker nog, dit soort misdaden zorgen voor loyaliteit. Waarom? Omdat men nu afhankelijk is van de verdediging van Rusland om uitlevering/gevangenschap te voorkomen. Deze oorlogsmisdadigers zullen dus doubling down pad volgen, en Rusland zal maar al te graag van ze af willen (= bewijsmateriaal).

Op de lange duur kun je internationaal arrestatiebevel uitvaardigen. Misschien krijgen Russen de 9/11 moslim behandeling (hier zitten uiteraard legio onschuldigen tussen, maar ook zeer zeker enkele vervelende raddraaiers terroristen). Misschien dat ze (eventueel wanneer de situatie bekoelt is) op vakantie gaan in bijvoorbeeld Azië en zich dan veilig wanen. Ik zie het trouwens nog wel gebeuren dat als Poetin iets flikt met kernwapens, dat hij dan in een ander land ineens wordt opgepakt of vermoord. Gewoon "omdat het kan". Het probleem in zo'n situatie is verharding (het werkt escalerend), en je weet niet wat je er voor terug krijgt. Dat is ook de reden waarom men huiverig is mbt wapens leveren, of optreden tegen boerenprotesten; men is bang voor escalatie. Dan denk ik bij mezelf: doe het toch, maar hang het niet aan de grote klok, dan kom je er mee weg. Poetin lijkt deze angst voor escalatie niet te kennen. Ik had gehoopt van wel want dan was hij deze oorlog nooit begonnen maar zoals ik al eerder stelde: deze oorlog gaat over grondstoffen / competitie / macht over Europa middels resources. Duitsland is bijvoorbeeld afhankelijk qua grondstoffen (olie en gas). Dat waren ze voor WOII en dat zijn ze nu nog steeds. In Oekraïne zijn grote gasvelden ontdekt waardoor Europa onafhankelijk zou kunnen worden van Rusland. De locaties zijn (ik noemde ze al eerder): Onder Lviv (Karpaten), de Donbas (een grote van oosten van Kyiv t/m Donetsk), en bij de Krim (in de Zwarte Zee). Het zou kunnen dat een dictatuur uiteindelijk valt, zoals we dat zo vaak hebben gezien. Dan zullen de leidinggevenden aangepakt worden. Maar wat krijg je er voor terug? Rusland zelf is een patriarchaat, die gaan hun eigen mannen niet aanspreken op hun gedrag in het buitenland jegens vrouwen van wat men ziet als een minderwaardige cultuur. Een patriarchaat ga je niet 1 2 3 veranderen. Daar gaan tientallen jaren overheen, en de afgelopen 20 jaar is Rusland er ook wat dat betreft niet op vooruit gegaan.

In ander nieuws (van paar dagen geleden): de EUR is nu minder waard dan de USD.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:28
Lijkt het trouwens maar, of worden er de laatste naast de geraakte munitiedepots ook heel veel anti-lucht geschut geraakt? Naast wat meldingen dat het gebit zelf geraakt was,
zie ik nl. ook al een aantal meldingen voorbij komen dat er lichter en mobieler geschut werd geplaatst. En dat zou weer betekenen dat rusland bang begint te worden voor luchtaanvallen. Tot nu toe gebruiken ze dat lichter spul nl. vooral om gaten in de luchtverdediging te dichten.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Ontzettend treurig, er gaan op Twitter filmpjes rond over de kruisraketaanval op Vinnytsia waarbij kinderen zijn gewond en gedood. Van een van deze gedode kinderen is nog een filmpje van 30 minuten voor deze aanval. Dat maakt het persoonlijk, en dat komt hard aan. Ja, die stad ligt in Oekraïne, en Oekraïne is in oorlog. Maar dat houdt nog niet in dat je burgerdoelen moet raken. Misschien kunnen we concluderen dat de HIMARS werkt. Hopelijk houden de Oekraïners het hoofd koel (dus niet tot hetzelfde niveau verlagen met bijvoorbeeld HIMARS) want boos maken lijkt hier het doel, puur haatzaaierij :r

Er is inmiddels een Wikipedia pagina over deze laffe daad gemaakt: Wikipedia: Missile attack on Vinnytsia

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flessuh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-09 14:26

flessuh

Set sail for fail!

Jerie schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 16:22:
Ontzettend treurig, er gaan op Twitter filmpjes rond over de kruisraketaanval op Vinnytsia waarbij kinderen zijn gewond en gedood. Van een van deze gedode kinderen is nog een filmpje van 30 minuten voor deze aanval. Dat maakt het persoonlijk, en dat komt hard aan. Ja, die stad ligt in Oekraïne, en Oekraïne is in oorlog. Maar dat houdt nog niet in dat je burgerdoelen moet raken. Misschien kunnen we concluderen dat de HIMARS werkt. Hopelijk houden de Oekraïners het hoofd koel (dus niet tot hetzelfde niveau verlagen met bijvoorbeeld HIMARS) want boos maken lijkt hier het doel, puur haatzaaierij :r

Er is inmiddels een Wikipedia pagina over deze laffe daad gemaakt: Wikipedia: Missile attack on Vinnytsia
ik ben bang hoe verder de oorlog nutteloos blijkt te zijn voor Rusland en het moraal daalt, hoe meer we van deze oorlogsmisdaden gaan zien.

Blijft tragisch dat het ten koste gaat van burgers, vooral kinderen ;(

https://www.dutchsolarboat.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

flessuh schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 16:29:
[...]
ik ben bang hoe verder de oorlog nutteloos blijkt te zijn voor Rusland en het moraal daalt, hoe meer we van deze oorlogsmisdaden gaan zien.

Totdat er genoeg luchtafweer staat om al deze Russische kruisraketten op burgerdoelen te onderscheppen zal dit inderdaad helaas door blijven gaan.

Gelukkig voelt Rusland ook de bodem van hun kist met kruisraketten en willen ze ook nog tactische reserves aanhouden voor als ze nog een NAVO land een lesje willen leren.
Dat dempt nog een beetje het aantal raketten wat ze hiervoor inzetten.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:29

Winkiller

De Mopperpot

Jerie schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 13:18:
[...]
Het is de trend van begin deze eeuw (in België al eerder middels Vlaams Blok): overal in Europa zit extreem-rechts of rechts-populisme in de lift. Ze zijn ook vrij makkelijk te herkennen: het zijn altijd anderen (de buitenlanders, de buren, de allochtonen, de vrouwen, de homo's, de wetenschappers, de ...), en vooral niet zijzelf.
Lijkt ook wel een beetje op een borderline stoornis dit gedrag. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J2S
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:16

J2S

[...]

Als we naar Boetsja, Irpin et cetera kijken, merk ik niet echt een stijgende lijn in de oorlogsmisdaden. Dat betekent echter wel dat de Oekraïense soldaten een niet voor te stellen hoeveelheid PTSS materiaal gaan tegenkomen bij het bevrijden van de rest van hun land.

Mijn systeempjes ||_|| 50D + grip || EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM; EF-S 17-55mm F/2.8 IS USM; EF 85mm F/1.8 USM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:35

pro_6or

amateur_60r

YakuzA schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 14:04:
De ammo storage in Nova Kakhova was vlak voor het bezoek van de HIMARS ook mooi op twitter gedisplayed blijkbaar:
[Twitter]
Waarom dit dan weer delen (niet jij, maar de twitteraar) Vandaag ook weer al die topics over palletized logistics, al die drone drops. De Russen leren hier van. Natuurlijk is het interessant om te lezen maar ik heb toch liever dat de vijand niet geholpen wordt.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

J2S schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 16:52:
[...]

Als we naar Boetsja, Irpin et cetera kijken, merk ik niet echt een stijgende lijn in de oorlogsmisdaden. Dat betekent echter wel dat de Oekraïense soldaten een niet voor te stellen hoeveelheid PTSS materiaal gaan tegenkomen bij het bevrijden van de rest van hun land.
dat gaan ze zeker.

Sowieso al in Cherson, Melitopol en Mariupol (en Energodar).

En dan heb je de noordelijke steden Chernihiv en Sumy ook nog. Daar wordt inmiddels ook wel eea gedocumenteerd.

Ben benieuwd of er een trend te zien is of dat eea zich voornamelijk toespitst op specifieke Russische eenheden of type eenheden. Bijv. hoe meer elite de eenheid hoe meer misdaden? Of afhankelijk van afkomst binnen de Russische Federatie waarin wel of niet meer misdragingen te zien zijn geweest? (bijv. Buryats of Moskovieten)
VDV vs gewone infanterie? Rossgvardia vs tank units. Ik zou daarin een verschil in gedrag verwachten.
En zoals een lange tijd terug al een bericht was waarin rekruten juist een Oekraiense man hebben geholpen toen hun martelende officieren dronken lagen te slapen... recruits vs Syrië/Tsjetsjenië veteranen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

die pagina bevat twee foto's die NSFW zijn (ook al zijn ze geblurred).

Maar inderdaad. een 'maternal home' zou geraakt zijn (filmpje wat ik zag had wel een standbeeld van een vliegtuig in de buurt staan).

En blijkbaar ook een concertzaal waar later deze dag een zangers zou gaan optreden. Inmdidels bevestigd dat een deel van haar staff is gedood door de aanval.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

redwing schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 16:06:
Lijkt het trouwens maar, of worden er de laatste naast de geraakte munitiedepots ook heel veel anti-lucht geschut geraakt? Naast wat meldingen dat het gebit zelf geraakt was,
zie ik nl. ook al een aantal meldingen voorbij komen dat er lichter en mobieler geschut werd geplaatst. En dat zou weer betekenen dat rusland bang begint te worden voor luchtaanvallen. Tot nu toe gebruiken ze dat lichter spul nl. vooral om gaten in de luchtverdediging te dichten.
in die munitiedepots zitten ook anti-air raketten. Kans is dus aanwezig dat er niet genoeg munitie meer is voor de zwaardere systemen en ze dus meer klein grut plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Russische militairen (oorlogsveteranen uit Syrië en Tsjetsjenië) met een goede moraal zijn prima in staat om oorlogsmisdaden te plegen. Dat hebben ze allang laten zien, ook in Oekraine.
Het is eigenljik beter dat ze een lagere moraal hebben zodat ze het merendeel van hun tijd dronken in een hoekje liggen te wachten tot het over is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

[...]

Tijdens mijn diverse vakanties in Noorwegen heb ik daar nog never iemand in zien zitten wachten :+

Lijkt inderdaad wel op een bunker als je zo kijkt.

[...]

Ik vraag me alleen af HOE je Rusland aan kan pakken. Kremlin zit 24/7 in ontkenningsmodus. Dat zien we ook bij het MH17 proces. De daders liggen spreekwoordelijk op het kerkhof.
De dader van MH17 is Volodymir Putin. Hij zal boete moeten doen, niet die soldaten die toevallig op de knop duwde. Of iig, niet alleen zei.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:06

de Peer

under peer review

pro_6or schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 17:25:
[...]

De dader van MH17 is Volodymir Putin. Hij zal boete moeten doen, niet die soldaten die toevallig op de knop duwde. Of iig, niet alleen zei.
Vladimir ;)
Zylenski heet Volodymir

Dat ging 20 jaar terug ook wel eens mis met Obama en Osama

[ Voor 13% gewijzigd door de Peer op 14-07-2022 17:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

it's simple, we kill the batman hoe meer er bekend gemaakt wordt, hoe meer steun er kan ontstaan.
Hoe meer steun voor Ukraine, hoe sneller de oorlog voorbij is.
Rusland straffen door ze militair te verslaan en ervoor te zorgen dat ze Oekraine niet meer kunnen aanvallen door juist Oekraine uit te rusten met modern militair materiaal, inclusief NATO.

Was sowieso al het plan. Er is een filmpje van Arestovich uit 2019. Daarin voorspelt hij de huidige oorlog al in behoorlijk detail en zegt daarin ook dat ze deze oorlog moeten vechten en moeten winnen (en daarna bij NATO), alleen dan kunnen ze los komen van Rusland.'

De enige optie is de Russen oppakken terwijl ze nog in Oekraine zijn, en veroordelen.
En Rusland militair verslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

pro_6or schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 17:19:
[...]
Waarom dit dan weer delen (niet jij, maar de twitteraar) Vandaag ook weer al die topics over palletized logistics, al die drone drops. De Russen leren hier van. Natuurlijk is het interessant om te lezen maar ik heb toch liever dat de vijand niet geholpen wordt.
Mwa. Het zelflerende vermogen was de vorige honderden keren ook niet aanwezig van Russische kant?

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

pro_6or schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 17:25:
[...]

eindverantwoordelijk misschien, maar niet de dader.
De daders zijn degenen die op de knop hebben gedrukt danwel de directe opdrachtgevers voor de lokale operatie van het Buk-systeem.

Wat Rusland destijds deed was een Buk-systeem ter beschikking stellen (al dan niet met goedkeuring van Putin) en lokale operators (de Strelkovs van de DNR/LNR) ermee Oekraiense toestellen uit de lucht halen.
Helaas hebben ze een grote fout gemaakt door het verkeerde toestel neer te halen. Ik ben van mening dat ze dat niet expres hebben gedaan.

Het is wel een forse fout en daarmee zijn de Russen inderdaad wel medeplichtig, al was het maar door nalatigheid.

Maar om Putin de dader te noemen... tenzij je een memo hebt waarin staat dat Putin heeft aangegeven dat die Buk gebruikt moest gaan worden om een civiel toestel neer te halen....

MH17 is echter weinig meer dan een voetnoot geworden in deze oorlog. Een flinke voetnoot in de begindagen, dat sowieso, maar de lijst met misdaden is fors groter nu. En dan is Putin wel weer extra het haasje want hij heeft deze SMO oorlog bevolen en houdt hem ook in stand.

Ik zag het vandaag ook weer: Rusland kan de oorlog beëindigen, gewoon nu, direct, binnen een uur.
But they won't....

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2022 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Verwijderd schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 17:33:
[...]

eindverantwoordelijk misschien, maar niet de dader.
De daders zijn degenen die op de knop hebben gedrukt danwel de directe opdrachtgevers voor de lokale operatie van het Buk-systeem.

Wat Rusland destijds deed was een Buk-systeem ter beschikking stellen (al dan niet met goedkeuring van Putin) en lokale operators (de Strelkovs van de DNR/LNR) ermee Oekraiense toestellen uit de lucht halen.
Helaas hebben ze een grote fout gemaakt door het verkeerde toestel neer te halen. Ik ben van mening dat ze dat niet expres hebben gedaan.

Het is wel een forse fout en daarmee zijn de Russen inderdaad wel medeplichtig, al was het maar door nalatigheid.

Maar om Putin de dader te noemen... tenzij je een memo hebt waarin staat dat Putin heeft aangegeven dat die Buk gebruikt moest gaan worden om een civiel toestel neer te halen....

MH17 is echter weinig meer dan een voetnoot geworden in deze oorlog. Een flinke voetnoot in de begindagen, dat sowieso, maar de lijst met misdaden is fors groter nu. En dan is Putin wel weer extra het haasje want hij heeft deze SMO oorlog bevolen en houdt hem ook in stand.

Ik zag het vandaag ook weer: Rusland kan de oorlog beëindigen, gewoon nu, direct, binnen een uur.
But they won't....
Ik wil nog wel verder gaan dan een mening, het is een feit dat ze dachten een troepentransport toestel te hebben neergehaald. De eerste berichten die aanvankelijk ook werden gedeeld duiden daar overduidelijk op. Ook de teleurstelling dat er burgerartikelen werden gevonden werden in eerste instantie gedeeld.

Wat voor memo wil je zien, deze hele oorlog is vanaf dag 1 in 2014 op direct commando van Volodymir Putin.

[ Voor 3% gewijzigd door pro_6or op 14-07-2022 17:55 ]

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

de Peer schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 17:26:
[...]

Vladimir ;)
Zylenski heet Volodymir

Dat ging 20 jaar terug ook wel eens mis met Obama en Osama
Dat was geen vergissing. Hoe schrijf je Putin in het Oekraïens?

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pro_6or schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 17:53:
[...]

Ik wil nog wel verder gaan dan een mening, het is een feit dat ze dachten een troepentransport toestel te hebben neergehaald. De eerste berichten die aanvankelijk ook werden gedeeld duiden daar overduidelijk op. Ook de teleurstelling dat er burgerartikelen werden gevonden werden in eerste instantie gedeeld.
klopt, maar ook dat kan als maskirovka worden gezien.
Want die rebellen had even na moeten denken: een toestel op 10km hoogte die in feite dan overduidelijk Oekraine UIT vliegt... waarom zou dat een troepentoestel zijn? waar gaan die troepen heen?

Maar goed, het JIT heeft daar vast over nagedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:26

Qwerty-273

Meukposter

Verwijderd schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 17:33:
But they won't....
Ik verwacht dat ze dat niet binnen een uur kunnen doen. Met alle bureaucratie op alle lagen van de beslissing nemen en vervolgens verspreiden naar de lagere lagen. Op dat moment zullen er voldoende zijn die eerst hunzelf (en familie) in veiligheid brengen (zover dat nog mogelijk is) en daarna eventueel pas het bericht doorgeven naar beneden. Want dat maakt toch niet meer uit.

Daarnaast nog de daadwerkelijke stabiliteit van de communicatie lijnen op de grond. Dan krijg je een BTG waarvan de leiding op weg naar huis is, terwijl het laagste gepeupel van niets weet.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

pro_6or schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 17:55:
[...]
Volgens mijn schoonmoeder: Suka blyat.

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

de Kalibr kruisraketten die afgevuurd zijn op Vinnytsia met tot nu toe 22 doden tot gevolg, waaronder kinderen, tientallen gewonde, tientallen gebouwen en voertuigen beschadigd, zijn afkomstig van een Russische onderzeeër in de Zwarte Zee.

Mijn felicitaties aan de bemanning van deze boot, voor hun heldhaftige deelname aan deze bescherming van het moederland. -O-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:09
van Ukrinform:
"In Kherson region, a depot with ‘saltpetre and humanitarian aid’ in it is on fire once again. In addition, in the area of ​​the explosion, you can hear the howling of sirens and see the hustling of the orcs who are fleeing in all directions, hastily taking out the loot and their own stuff. Local residents report that some of the orcs are changing into civilian clothes in panic, packing their large bags into seized civilian cars," the post reads.
Hoop dat het niet 'een paar' orcs zijn.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00P
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-09 16:48
Wat gaat het antwoord zijn van Rusland op de HIMARS?

Drones met night vision zodat ze weten waar die zich bevinden is zowat het enige?

AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Onder de propaganda deken van zorgen voor kinderen, een update van Denis Pushilin van de DNR over de deportatie van kinderen naar alle uithoeken van Rusland:
War adds orphans. It leaves a mark in the soul of every child, but when children lose their parents, this is a special tragedy.

It is very important to provide assistance to these children, and I am grateful that Maria Lvova-Belova, Commissioner for Children's Rights under the President of the Russian Federation, manages to do everything possible so that orphans grow up and are brought up in families where they will be loved and they will receive everything necessary for their development. . There are already 160 orphans from Donbass under the care of families in the Russian Federation. Particularly reverent attitude towards special children who also find foster parents. It is important that the guys receive Russian citizenship in a simplified manner.

Maria is always where she is most needed. With her team, she takes wounded children to Russia for treatment, conducts psychological rehabilitation, looks for relatives for the children, and provides humanitarian assistance to those who need it.

At a meeting with the Children's Ombudsman of Russia, they discussed the creation of family-type temporary accommodation centers in the Republic, as well as the opening of teenage centers. Eleonora Fedorenko, Commissioner for Children's Rights of the DPR, is in constant contact with her on these issues.

With such care, children will definitely not be left alone with their problems.
En daarnaast geeft Maria Lvova-Belova een update, waarbij de laatste alinea tussen de regels leest als een brainwash kamp om de jeugdige overlevenden in bijvoorbeeld Marioepol te omringen met Russische leeftijdgenoten.
"The day after tomorrow" - this is how we called the project for the social adaptation of teenagers from Donbass who survived the hostilities. The first meeting is at the school of Mariupol. One girl, about fourteen years old, with a plush goose in her hands. He walks with a toy so that he would not be so scared during shelling. Others have tears in their eyes when they hear the question "What do you dream about?" All they want is for things to get better as soon as possible.

They talked about how it would be, made plans and drew. We decided that Mariupol is like a phoenix, it will definitely be reborn. Streets, hearts, cats, a TV tower and a plane in the sky appeared on the school wall - an ordinary, civilian one. Psychologists and specialists from our team were able to assess the emotional state of the children from these drawings. We saw those who need special attention.

The project aims to give the children back a sense of peaceful life and help them cope with the traumas of the past. In the short term - profile camp shifts with Russian peers. The first is planned in the Krasnodar Territory.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
C00P schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 19:12:

Drones met night vision zodat ze weten waar die zich bevinden is zowat het enige?
Ik denk niet dat je met drones de hele frontlinie , constant, in de gaten kunt houden. Daarbij , als je er dan 1tje lokaliseert, moet je hem ook nog zien te vernietigen. Ze zijn uiterst mobiel, dus dat wordt ook lastig lijkt me. Maar goed, niets zo inventief als mensen in nood. Ik hoop dat er nog veel meer van die systemen de kant van UA op gaan voordat RU er iets tegen verzint.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

YakuzA schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 18:30:
[...]

Volgens mijn schoonmoeder: Suka blyat.
Ik ga voor Volodymir Putyenko. Blyat.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Dit weekend wordt er weer een protest bij de Russische ambassade in Warschau georganiseerd.
In Warsaw, a protest action will be held at the Russian Embassy with the demand to recognize Russia as a terrorist state.

The action will be held on Sunday, July 17, at 2:00 p.m. at ul. Belvederska 49.

According to the organizers of the action, they demand that the Polish authorities recognize Russia as a terrorist country.

"What will it do? It will be forbidden to do any business with Russia. Business with her will become as toxic as possible. It will stand in line with such rogue countries with a completely closed economy as North Korea, Syria, Iran, or Cuba," the activists believe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18:55

Fiber

Beaches are for storming.

Verwijderd schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 18:48:
de Kalibr kruisraketten die afgevuurd zijn op Vinnytsia met tot nu toe 22 doden tot gevolg, waaronder kinderen, tientallen gewonde, tientallen gebouwen en voertuigen beschadigd, zijn afkomstig van een Russische onderzeeër in de Zwarte Zee.

Mijn felicitaties aan de bemanning van deze boot, voor hun heldhaftige deelname aan deze bescherming van het moederland. -O-
Ik mag toch hopen dat de Oekraïners een manier vinden om dat ding inclusief bemanning voorgoed af te zinken. Enkeltje Moskva gezelschap houden. ;w

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 19:28
Apache4u schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 19:26:
[...]

Ik denk niet dat je met drones de hele frontlinie , constant, in de gaten kunt houden. Daarbij , als je er dan 1tje lokaliseert, moet je hem ook nog zien te vernietigen. Ze zijn uiterst mobiel, dus dat wordt ook lastig lijkt me. Maar goed, niets zo inventief als mensen in nood. Ik hoop dat er nog veel meer van die systemen de kant van UA op gaan voordat RU er iets tegen verzint.
Toevallig heeft een Tweaker onlangs beelden geplaatst van een drone met nightvision. ik was persoonlijk verbaasd hoe gedetailleerd en hoe ver de beelden kwamen. Zie Het Grote Drone / Multirotor Topic - Deel 2

De Russen hebben waarschijnlijk de middelen niet maar met een een stuk of 10 van die drones kan je een aardig gebied bestrijken.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18:35

Bij het NOS Journaal van 18:00 lieten ze een filmpje zien van dat meisje en daarna één van de foto's waar ze (geblurd) dood ligt. Van de ene kant goed dat de NOS deze realiteit laat zien, van de andere kant best schokkend net iets na 18:00!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:55

Snow_King

Konijn is stoer!

Wellicht gaat er geen antwoord zijn en moeten ze gewoon slikken dat ze HIMARS tegenover zich hebben? Niet op alles zullen ze een antwoord hebben.
Verwijderd schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 18:48:

De haat die ik inmiddels heb opgebouwd richting Rusland is enorm groot. Hoewel ik persoonlijk niet betrokken ben bij deze oorlog maakt het mij nog steeds woedend. Als vader van twee kinderen (<2j) vind ik het nog erger om dit allemaal te lezen.

Hoe mensen dit elkaar kunnen aandoen is iets wat ik mij al sinds 24-02-2022 afvraag.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
pro_6or schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 17:55:
[...]

Пу́тін in Oekraïnsch, Путин in Russisch.

Hier kun je alles lezen over deze meneer, in het Oekraïnsch Wikipedia: Путін Володимир Володимирович — Вікіпедія

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00P
Snow_King schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 20:35:
[...]

Wellicht gaat er geen antwoord zijn en moeten ze gewoon slikken dat ze HIMARS tegenover zich hebben? Niet op alles zullen ze een antwoord hebben.

[...
Ik merk hetzelfde enthousiasme als met de bayraktar, dit gaat ons de oorlog doen winnen, en opeens zag je geen beelden meer van bayraktars.

Ik heb schrik dat het evenzo gaat gebeuren met de HIMARS.

En dan worden we weer blij met een ander technisch vernuft oorlogstuig en zo blijven we bezig.
Misschien hebben de Russen dat ook met hun technologische geavanceerde oorlogsmateriaal dat nog moet komen?

Terug over himars :
Rusland gaat geen grote opslagruimte meer gebruiken, meerdere kleinere, want zo 1 himar bom kost een hoop geld, en dat gaan ze niet opofferen voor wat klein grut.

Maar dit vereist enorm veel logistiek, iets waar ze niet in uitblinken, dus ik ben benieuwd.

1 himars bom op een hooggeplaatste leger leider, dat kan wel de moeite waard zijn?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21:17
Hopelijk heel veel body bags.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
Ze dachten het antwoord te hebben met die Pantsirs. De bouwer had gegarandeerd dat die elke HIMARS raket uit de lucht konden schieten.

Nu is het antwoord het kapotschieten van burgers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
C00P schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 21:07:

[...]

Misschien hebben de Russen dat ook met hun technologische geavanceerde oorlogsmateriaal dat nog moet komen?

[...]
Dat ligt niet in de lijn van de Sovjetdoctrine: zerg met zoveel als je kunt (kwantiteit ipv kwaliteit). De kwalitatieve wapens hebben ze al verbruikt, en zijn lastig aan te vullen. Ze gebruiken alles wat ze kunnen, behalve hetgeen MAD triggert.

Vooralsnog hebben we nog niets gehoord van S400 die een HIMARS neerhaalt, en dat is echt wel iets waar de Russen mee te koop zouden lopen. We zien wel gigantische branden op de satelliet. En we zien een Poetin die snel naar Iran is gevlogen om een wapendeal van drones te bewerkstelligen. Ja, ik denk dat die drones bedoeld zijn tegen HIMARS. Want zonder logistiek ben je snel uitgepoept, dus hier moet Rusland iets mee, en wel als de bliksem, dus dit heeft prio. Wel geestig dat het dan zo reactief gaat ipv proactief. "Euj, wat flik je me nâh?"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Ik merk hetzelfde enthousiasme als met de bayraktar, dit gaat ons de oorlog doen winnen, en opeens zag je geen beelden meer van bayraktars.

En dan worden we weer blij met een ander technisch vernuft oorlogstuig en zo blijven we bezig.

Terug over himars :
Rusland gaat geen grote opslagruimte meer gebruiken, meerdere kleinere, want zo 1 himar bom kost een hoop geld, en dat gaan ze niet opofferen voor wat klein grut.

Maar dit vereist enorm veel logistiek, iets waar ze niet in uitblinken, dus ik ben benieuwd.

1 himars bom op een hooggeplaatste leger leider, dat kan wel de moeite waard zijn?
de VS geeft vooralsnog geen intel over hoge rangen door aan UA.
En wat betreft die depots: naar verluid hebben de Russen geen gemechaniseerde logistiek voor in- en uitladen van munitie in depots. Gebeurt dus met de hand.
Dit in combinatie met vrij weinig trucks betekent erg veel werk en lang wachten.
Daarom gebruikten ze dus tot nu toe grotere depots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

die paar militairen met optics op hun rifles is al een wonder, laat staan dat het beroepsleger ermee uitgerust is.
De poging tot nightvision heeft ook enigszins gefaald: door corruptie is de nacht wegbezuinigd :)
Er is een reden waarom het Himars o' clock is als de avond valt: UA vuurt alleen 's nachts en dat komt mogelijk omdat RU geen degelijke nightvision heeft.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2022 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jerie schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 21:32:
[...]

Dat ligt niet in de lijn van de Sovjetdoctrine: zerg met zoveel als je kunt (kwantiteit ipv kwaliteit). De kwalitatieve wapens hebben ze al verbruikt, en zijn lastig aan te vullen. Ze gebruiken alles wat ze kunnen, behalve hetgeen MAD triggert.

Vooralsnog hebben we nog niets gehoord van S400 die een HIMARS neerhaalt, en dat is echt wel iets waar de Russen mee te koop zouden lopen. We zien wel gigantische branden op de satelliet. En we zien een Poetin die snel naar Iran is gevlogen om een wapendeal van drones te bewerkstelligen. Ja, ik denk dat die drones bedoeld zijn tegen HIMARS. Want zonder logistiek ben je snel uitgepoept, dus hier moet Rusland iets mee, en wel als de bliksem, dus dit heeft prio. Wel geestig dat het dan zo reactief gaat ipv proactief. "Euj, wat flik je me nâh?"
Gerashchenko's kanaal heeft deze week gemeld dat S-400 niet in staat blijkt te zijn om himars neer te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
ChojinZ schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 19:51:
[...]

Toevallig heeft een Tweaker onlangs beelden geplaatst van een drone met nightvision. ik was persoonlijk verbaasd hoe gedetailleerd en hoe ver de beelden kwamen. Zie Het Grote Drone / Multirotor Topic - Deel 2

De Russen hebben waarschijnlijk de middelen niet maar met een een stuk of 10 van die drones kan je een aardig gebied bestrijken.
De juice:
De 640*512 warmtebeeldcamera van de DJI M2EA
Dat is best hoog, maar dat ding kost ook 6k EUR. Dan hoop ik dat-ie wel redelijk stil is?

Mocht iemand zelf willen knutselen: Seek Thermal biedt een betere prijs/kwaliteit dan marktleider FLIR. Die gebruiken een lagere kwaliteit thermal camera plus een hogere kwaliteit gewone voor een overlay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 17-09 20:38
[...]

Terug over himars :

We zijn ook zo lekker positief ingesteld als Nederlanders. Vanaf het begin van de oorlog lees je al dat de Russen volledig worden afgeslacht. Oud materieel gebruiken en heel veel soldaten opgeven.

Hoe kan het dan toch zo zijn dat ze in het oosten zo veel grond hebben veroverd?!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
Tweak_ers schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 22:32:
[...]

We zijn ook zo lekker positief ingesteld als Nederlanders. Vanaf het begin van de oorlog lees je al dat de Russen volledig worden afgeslacht. Oud materieel gebruiken en heel veel soldaten opgeven.

Hoe kan het dan toch zo zijn dat ze in het oosten zo veel grond hebben veroverd?!
omdat 400.000 idioten met oude meuk en veeeeel oude meuk nog steeds 400.000 idioten zijn…

En het bij de taktiek hoort om zoveel mogelijk te slopen en dan terug te trekken en wachten op betere dagen en beter materiaal.

Geloof me HIMARS zijn het begin, Leopards etc komen nog wel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 17-09 22:33
ChojinZ schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 19:51:
[...]

Ik heb al ergens een filmpje gezien van zo'n drone met warmte camera in Oekraïne. Spotte heel gemakkelijk een Russische soldaat die daarna letterlijk de gedropte granaat van de drone in zijn nek krijgt. Bijzonder detail..Door de warmte camera zag je goed waar al de stukken lichaamsdelen naar toe vlogen.

edit.. filmpje met blur gevonden.
YouTube: Ukraine's Package From Air To Russians: Drone With Thermal Camera De...

[ Voor 14% gewijzigd door wauskoek op 14-07-2022 22:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
Mektheb schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 22:36:
[...]

Klopt. 10 leopards uit Spanje:
https://www.armyrecogniti...nks_and_20_m113_apcs.html

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:46
Dat ze hopelijk een keer moeten ontruimen op het Kremlin omdat er een paar die kant op vliegen..

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:16

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

De Ukrainian pravda maakt melding van de zoveelste Russische aanval op de Vuhlehirska Power Plant. Op zich zijn dit de rimpels in deze oorlog aan het worden, maar dat de Russen daar ondanks de inspanning geen meter vooruit komen bevestigt het algemene beeld. Om dit te vergelijken de Uamap maar weer vergelijken met de Uwar data versie met de status van enkele dagen terug.
Russian occupation forces have ramped up their use of aircraft in Donetsk Oblast. The Armed Forces of Ukraine repelled a Russian offensive near the Vuhlehirska Thermal Power Plant.

Source: General Staff of the Armed Forces of Ukraine on Facebook, information as of 18:00 on 14 July
Nog wat verdere detail over wat de Russen verder met raketten en mortieren hebben bestookt:
Details: Units of Russian forces on the Sloviansk front are trying to improve their tactical positions and used mortars as well as tubed and rocket artillery to fire on the areas around Dolyna, Ivanivka, Barvinkove, Bohorodychne, Kutuzivka, Velyka Komyshuvakha, Tetianivka, Novomykolaivka and Kostiantynivka.

Russian aircraft conducted an airstrike on the area around Maiaky.
Naast de aanval op de Power Plant is ook een aanval op Kurulka afgeslagen, een plaatsje ten noordwesten van Kramatorsk.
Ukrainian troops successfully repelled a Russian assault in the vicinity of the village of Kurulka.
Het onderstaande is op de Uamap van vandaag goed te zien:
On the Donetsk front, Russian forces continued to fire on the positions of Ukrainian Defence Forces along the entire front line. They deployed assault and army aircraft to conduct airstrikes in the area and conducted reconnaissance in order to establish the weak spots in Ukrainian troops’ defences.

Russian troops fired at civilian infrastructure in the areas of Siversk, Verkhnokamianske, Serebrianka, Spirne, Niu-York, Yakovlivka, Soledar, Bilohorivka, Vyimka, Semyhiria, Travneve, Pokrovske and other towns and villages. In addition, the Russians conducted airstrikes near Niu-York, Nova Kamianka, Yakovlivka, Ivano-Darivka and Avdiivka.
De vele beschietingen spreken voor zich. Rechtsonder is in het kader de trotse power plant te zien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PuLJsSUwmLwrTUKaKBZuJcnGZtA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yK92PV8kGLpH97wgGaR0eSIB.png?f=fotoalbum_large

Met wat meer detail van die power plant:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7aEsOkboymoJo85f6cbRK8DkS7I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9eIJ51UiN4YSTsyH7z1Id43p.png?f=fotoalbum_large

En nu nog even de Uwar data map bekijken om enkele dagen anderhalve week terug te kunnen zien. Eerst de grote uitsnede:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EwJiiNJZgVlbD4f4k3WS6Z8Eo8k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bter4sjj1A1RlNgPssaW4kyE.png?f=fotoalbum_large

En vervolgens weer in detail het gebied direct rond de power plant:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nI9Wgyup_-Xv-VdpauqLef5WDvs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xbBpG7kvcKBMgTxkoofNtTDh.png?f=fotoalbum_large

Samengevat: bij die centrale gaat het niet voor- of achteruit. Zeker bij die power plant gaat het niet voor- of achteruit. Het is niet voor niets dat het Britse ministerie van Defensie heeft uitgesproken dat het front al 72 uur muurvast zit:
In the Donbas, Russian forces continue to conduct artillery strikes across a broad front followed by, in some areas, probing assaults by small company and platoon-sized units.

However, they have achieved no significant territorial advances over the last 72 hours and are in danger of losing any momentum built up following the capture of Lysychansk.

The ageing vehicles, weapons, and Soviet-era tactics used by Russian forces do not lend themselves to quickly regaining or building momentum unless used in overwhelming mass – which Russia is currently unable to bring to bear.
Zoals is de lezen staat ook in hun bondige analyse geen woord Spaans. Hun verouderde tactiek is ook met Iraans drones niet op te lappen.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]
omdat 400.000 idioten met oude meuk en veeeeel oude meuk nog steeds 400.000 idioten zijn…

En het bij de taktiek hoort om zoveel mogelijk te slopen en dan terug te trekken en wachten op betere dagen en beter materiaal.

yup, Spanje is al bezig met 10 stuks geloof ik.
EDIT: ah al genoemd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
[...]

offtopic:
Je reageert op een Belg :P 'schrik hebben' zegt men niet in Nederland.

Ze zijn met heel veel, en schieten laf hele dorpen en steden met arty en kruisraketten de vernieling in (de beeldspraak 'orks' komt niet volledig uit de lucht vallen). Men is in minderheid en de hele boel ligt plat, burgers die dat kunnen/willen zijn gevlucht. Wat doe je dan? Dan trek je je strategisch terug, en laat de vijand komen tot een situatie (bijv landschap) welke in jouw voordeel ligt. Dat is ook wat Oekraïne doet, constant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 23:17:
[...]

yup, Spanje is al bezig met 10 stuks geloof ik.
EDIT: ah al genoemd.
200 of 10 is nogal een verschil >:)

Heb hier specifiek geen weet van qua aantallen. Na de gebeurtenissen van vandaag is de gunfactor bij mij weer meer flink aangewakkerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00P
[...]

Wat zijn de voordelen van die leopards vs himars?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• J2S
  • Registratie: December 2003

J2S

C00P schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 23:43:
[...]

Wat zijn de voordelen van die leopards vs himars?
Leopards zijn tanks, dus die kan je aan het front inzetten. HIMARS is te daar niet voor gebouwd, die werkt op grote afstand het best.

Tactisch gezien kan je met HIMARS de vijand verzwakken, maar om terrein te winnen heb je eenheden nodig aan het front. Er zijn echter wel veel grotere getallen nodig om serieuze vooruitgang te boeken, maar er zijn ook nog een hoop sovjet tanks.

Mijn systeempjes ||_|| 50D + grip || EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM; EF-S 17-55mm F/2.8 IS USM; EF 85mm F/1.8 USM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
nextware schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 22:50:
Dat ze hopelijk een keer moeten ontruimen op het Kremlin omdat er een paar die kant op vliegen..
Het zou sowieso raar zijn als een HIMARS vliegt. Buiten dat komt een ATACMS een paar honderd kilometer bereik te kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
TheBrut3 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 00:08:
[...]

Het zou sowieso raar zijn als een HIMARS vliegt. Buiten dat komt een ATACMS een paar honderd kilometer bereik te kort.
Is-ie per boot naar Europa gekomen? Vandaar dat het maanden duurde :+

Hoe noem je de raketten van HIMARS in militair jargon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18:55

Fiber

Beaches are for storming.

TheBrut3 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 00:08:
[...]

NU nog wel helaas. Gaat vast veranderen, de komende maanden. :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19:43

Auredium

Informaticus Chaoticus

Even een paar korte videoupdates die recentelijk zijn verschenen. Ten eerste een video van Joe Blogs over hoe Rusland nu officieel over is gestapt naar een oorlogseconomie. Eenvoudig weg gezegd; de emmer is leeg aan het raken en de Russische staat begint zichzelf te kannibaliseren om de oorlog gaande te houden:

Dan nog een uitleg over hoe Russische propaganda tegenwoordig werkt en waarom ik zo hard-line ben tegen iedereen die negatief praat over Oekraïne en wat ze kunnen bereiken. Het praat ook over hoe Russische propaganda verschilt van Sovjet propaganda. Tevens stipt het kort aan hoe het in het westen wordt gebruikt door mensen zoals Trump en Boris Johnson:

en als laatste de meeste recente video van Cappy waarin wordt uitgelegd hoe HiMars werken en wat de verschillen in artillerie zijn tussen Rusland en Amerika. Dit is een recente video echter heeft Cappy het over 4 HiMars terwijl wij weten dat er inmiddels meer in Oekraïne zijn en er nog meer naartoe gaan. Ik vermoed dat Cappy's productietijd dat verschil heeft gemaakt in getallen:

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• redwing
[...]

Je kunt je dat beter andersom afvragen. Hoe kan het dat het 2e leger van de wereld niet over Oekraine heen walst, het noorden al op heeft moeten gegeven, Odessa al op heeft moeten gegeven, grote stukken omsingelen op heeft moeten geven en nog steeds maar amper vooruit komt? Met hun volledige leger hebben ze in het oosten wat grond verovert, waarbij het meeste is 'gegeven' door Oekraine ivm defensie-posities en om te zorgen dat rusland met aanvoerproblemen zou komen (vergelijk maar eens tussen de stand na een paar dagen en nu). Ze hebben dus helemaal niets bereikt, behalve dat ze al meer verliezen hebben dan welke oorlog dan ook die ze hebben gevoerd sinds WW2.

Daarnaast wordt meestal (sowieso in dit topic) de opmerking gemaakt dat heel veel oud spul nog steeds een probleem is. Ze worden dus inderdaad aardig afgeslacht, maar zolang je dat aan kunt/wilt blijven vullen, kom je nog steeds vooruit. Zeker omdat Oekraine zich terugtrekt zodra de omgeving platgegooid is en ze een stukje terug weer een betere defensie-positie hebben. Oekraine vecht voor de lange termijn, rusland om zo snel mogelijk winst te pakken.

Punt is uiteindelijk dat rusland in een oorlogseconomie is veranderd voor een oorlog die een paar dagen had moeten duren. Rusland zit dus volledig in deze oorlog, ongeacht wat ze zelf zeggen en goed gaat het zeer zeker niet.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
[...]

De Bayraktars worden nog steeds regelmatig gebruikt, alleen laat Oekraine er veel minder beelden van zien. Sowieso kunnen ze in de huidige oorlog minder toevoegen (voorheen konden ze losse doelen aanvallen, nu zit alles veel meer compact bij elkaar). Maar je ziet ook dat ze de taktieken niet meer naar buiten brengen. Je ziet dat de filmpjes verandert zijn van een hele uitleg naar simpelweg alleen de uitkomst.

Zolang er goede doelen zijn, zullen die HIMARS in beeld blijven. Als die doelen opraken zullen ze ook minder worden gebruikt. Punt hierbij is dat je voor elk deel van de oorlog bepaald wapentuig nodig hebt. Aan het begin waren de Bayraktars heel nuttig, nu de HIMARS, en straks zullen daar tanks bij moeten komen.
Terug over himars :

Ze zullen simpelweg de beste doelen uitzoeken. En als die wat kleiner worden is dat natuurlijk jammer, maar een hooggeplaatste leider valt echt wel onder een goed doel. En een wat kleiner depot die in de buurt zit van waar ze willen aanvallen net zo goed. Pak daarbij dat het een kwestie van tijd is voordat de lange afstands munitie geleverd/gebruikt gaat worden en er blijven voorlopig nog wel doelen over.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Laatst online: 19:47
Auredium schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 07:20:
en als laatste de meeste recente video van Cappy waarin wordt uitgelegd hoe HiMars werken en wat de verschillen in artillerie zijn tussen Rusland en Amerika. Dit is een recente video echter heeft Cappy het over 4 HiMars terwijl wij weten dat er inmiddels meer in Oekraïne zijn en er nog meer naartoe gaan. Ik vermoed dat Cappy's productietijd dat verschil heeft gemaakt in getallen:

[YouTube: Can US HIMARS Rocket Artillery Make a Difference?]
Cappy heeft zijn twijfels over de effectiviteit en of het een game changer kan zijn. Wat hij niet noemt is het verschil tussen 8 juli en 12 juli, toen de ammo depots van de Russen zijn gebombardeerd. Dat zorgde ervoor dat de Russen nu heel weinig kunnen schieten.

Dat is uiteraard geen game changer an sich. De frontlinie blijft waar die is en er is alleen minder destructie. Ze zullen het effect van de HIMARS moeten combineren met iets anders om de Russen terug te dringen.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:35
Je link werkt niet voor mensen die een afwijkend aantal posts per pagina hebben.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• redwing
asing schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 09:03:
[...]

Cappy heeft zijn twijfels over de effectiviteit en of het een game changer kan zijn. Wat hij niet noemt is het verschil tussen 8 juli en 12 juli, toen de ammo depots van de Russen zijn gebombardeerd. Dat zorgde ervoor dat de Russen nu heel weinig kunnen schieten.

Dat is uiteraard geen game changer an sich. De frontlinie blijft waar die is en er is alleen minder destructie. Ze zullen het effect van de HIMARS moeten combineren met iets anders om de Russen terug te dringen.
Het ligt er ook een beetje aan wat je 'gamechanger' noemt. Wil je dat de frontlinie achteruit gaat, of is het al gamechanging dat rusland nu weer bevoorradingsproblemen krijgt omdat ze binnen een paar dagen HIMARS gebruik al minder kunnen schieten en ook andere luchtverdediging moeten inrijden e.d. Verder zie je dat rusland heel rap over is gegaan naar die oorlogseconomie en zie je ook steeds meer gemor uit rusland daarover voorbij komen.

Dus voor de huidige staat van de oorlog is het zeker een gamechanger. Het zorgt er alleen niet voor dat de russen plotseling weggejaagd kunnen worden.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
We zijn nu een paar maanden verder. Ik heb sterk het gevoel dat de sancties uiteindelijk Europa (en de wereld?) meer pijn doen dan Putin. Er hangen zeer donkere wolken boven Europa. Inflatie, een potentieel gastekort met gigantische gevolgen en waarschijnlijk een financiële crisis. Grotendeels veroorzaakt door de oorlog. Het laat ook zien hoe verweven en instabiel de wereld is.

In het begin was er veel optimisme dat 'de Russen snel in opstand gaan komen zodra Westerse bedrijven vertrekken'. Nou...

Het gaat misschien niet zoals gewenst voor Rusland, maar ik zie de situatie somber in. Dat het volk crepeert maakt Putin niets uit volgens mij. En soldaten zijn slechts kanonnenvoer.

Ik ben benieuwd waar het heen gaat deze winter. Er is momenteel een enorme voedingsbodem voor fascisme en populisme. Er is niet voor niets zo sociale onrust in veel landen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Fuujii schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 09:56:

In het begin was er veel optimisme dat 'de Russen snel in opstand gaan komen zodra Westerse bedrijven vertrekken'. Nou...
Hoe kom je hier bij? Sancties is een kwestie van lange adem en langetermijneffect. Ze zijn trouwens ook een voedingsbodem voor nationalisme en verharding. Maar dat betekent nog niet dat je maar niets moet doen. En verder heeft Rusland grote problemen mbt alles dat te maken heeft met techniek want sancties.
Ik ben benieuwd waar het heen gaat deze winter. Er is momenteel een enorme voedingsbodem voor fascisme en populisme. Er is niet voor niets zo sociale onrust in veel landen.
Klopt, en van sommige van deze populistische en fascistische partijen is bekend geworden dat ze banden hebben met Poetin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:24

servies

Veni Vidi Servici

Nee hoor, dat idee had ik helemaal niet. Ik had meer het idee dat ze op de rand van hongersdood moeten komen voordat ze hun leiders afvallen...
Tja... dan moet dat maar... Als ze dat er voor overhebben dan heb ik geen medelijden met ze...
Het gaat misschien niet zoals gewenst voor Rusland, maar ik zie de situatie somber in. Dat het volk crepeert maakt Putin niets uit volgens mij. En soldaten zijn slechts kanonnenvoer.
Als het volk het dan ook niets uitmaakt en maar kanonnenvoer blijft leveren dan heb ik er geen medelijden mee.
Die sociale onrust was er al een tijdje en die werd ook al een tijdje gevoed vanuit Rusland. We moeten er alleen eens een keer tegen gaan optreden, we zijn veel te tolerant voor dit tuig. Als jij zo graag de regeltjes van Rusland volgt, dan vertrek je er ook maar naar toe...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
We zijn nu een paar maanden verder. Ik heb sterk het gevoel dat de sancties uiteindelijk Europa (en de wereld?) meer pijn doen dan Putin. Er hangen zeer donkere wolken boven Europa. Inflatie, een potentieel gastekort met gigantische gevolgen en waarschijnlijk een financiële crisis. Grotendeels veroorzaakt door de oorlog. Het laat ook zien hoe verweven en instabiel de wereld is.

Dat was vooral wishful thinking. russen (en Oekraïners) zijn veel beter in staat tot persoonlijk lijden dan westerlingen. Het is een totaal andere cultuur en daarom slaan veel van die westsplainers ook zo vaak de plank faliekant mis.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Wat gewoon veroorzaakt is doordat we jarenlang geprofiteerd hebben van het goedkope gas van Putin. Die rekening krijgen we nu en met rente. Ik heb er wel wat mindere jaren voor over om deze schuld in te lossen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

TrailBlazer schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 10:11:
[...]

Wat gewoon veroorzaakt is doordat we jarenlang geprofiteerd hebben van het goedkope gas van Putin. Die rekening krijgen we nu en met rente. Ik heb er wel wat mindere jaren voor over om deze schuld in te lossen.
En die rekening krijgen we gepresenteerd doordat we kritische infrastructuur in buitenlandse handen hebben gegeven.

Er zal best lekker aan verdiend zijn door deze of gene. Dat lijkt mooi totdat het misgaat. Dat we nu in deze situatie zitten is deels aan onszelf te wijten. Wat dat betreft heeft Rusland het goed gespeeld. De druk op het westen is flink vanwege de energie (gas) tekorten.

Overigens heeft dat veel meer met de russische inval in Okeraine te maken als met de sancties die daarop volgden. Het systeem is ontworpen door de russen om druk te kunnen zetten. Die sancties was wel mee gerekend in rusland, misschien de mate en de relatieve eenheid in Europa wat minder.

Tenzij we aan de leiband willen lopen is een bepaalde mate van hardship onvermijdelijk. DIe leiband gaat uiteindelijk veel meer pijn doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
RoD schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 10:08:
[...]

Dat was vooral wishful thinking. russen (en Oekraïners) zijn veel beter in staat tot persoonlijk lijden dan westerlingen. Het is een totaal andere cultuur en daarom slaan veel van die westsplainers ook zo vaak de plank faliekant mis.
Ongetwijfeld. Wel een sentiment dat veel voorbij komt.
Maar hoeveel mensen in dit topic heeft echt verstand van deze enorm complexe geopolitieke situatie? Waarschijnlijk <1%.
[...]

Dat is wel makkelijk praten als je het financieel kan hebben. Er zijn veel gezinnen (en landen) die in financiële problemen komen. Het is wel wat complexer dan de kachel een graadje lager zetten.

Overigens ben ik het volledig met je eens dat we op onze eigen blaren zitten. De transitie had al decennia geleden moeten plaatsvinden. Sowieso elk jaar economisch moeten groeien is idioot en per definitie niet duurzaam.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Semi-offtopic, maar ik heb een Twitter-lijst gemaakt om dag-tot-dag-ontwikkelingen gemakkelijker te kunnen volgen. Bestaande uit mensen die de oorlog volgen, lijstjes maken, beelden versturen, een paar soldaten die aan het front vechten of hebben gevochten, etc. Minder gericht op achtergrond, maar meer op actualiteit.

Lijstje is hier: https://twitter.com/i/lists/1547858120017268736

Wie nog aanbevelingen heeft voor de lijst, stuur me een DM :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Fuujii schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 10:42:
[...]

Ongetwijfeld. Wel een sentiment dat veel voorbij komt.
Maar hoeveel mensen in dit topic heeft echt verstand van deze enorm complexe geopolitieke situatie? Waarschijnlijk <1%.
Als je claimt dat je er verstand van hebt, dan heb je het waarschijnlijk niet. Soort quantummechanica :) Experts die ik verstandig acht, reageren altijd met een aantal slagen om de arm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
Jerie schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 00:33:
Geen idee, is daar speciaal jargon voor?
Fiber schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 01:43:
Komende maanden weet ik niet. Volgens mij wordt de PrSM nog getest en ontwikkeld.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Oekraïners zijn ook erg blij met de T80's die ze van de Russen hebben gekregen.
Ze rijden soepel, goede Franse electronica, degene die ze in dit filmpje laten zien heeft nog maar 60 keer geschoten, die telling is digitaal, en de loop zou zo 1500 schoten mee moeten gaan.
Alleen wat complexer in onderhoud dan dat ze tot nu toe gewend zijn.

https://www.rferl.org/a/u...trophy-test/31943710.html

Ik zie trouwens ook langzaam weer meer berichtgeving over de Russische moeders, en vrouwen van.
Ik kan helaas een filmpje niet meer terugvinden. Maar kwam op rferl wel weer dit artikel tegen.

https://www.rferl.org/a/r...62.html?withmediaplayer=1

Het rommelt een beetje achter de Russische linies.
"Lately, women in these groups have been discussing how their men can refuse to participate in the 'special operation,'" Vasily told RFE/RL, using the term for the Ukraine war that the Kremlin insists upon. "Apparently, they are becoming aware of the enormous losses in the war. Earlier…they just exchanged information when one would get a phone call."
"When my son filed his appeal saying he didn't want to fight anymore, they began to threaten him," Ailana recalled. "They told him he'd face a tribunal and get sent to prison for eight years. He called me and said, 'Mama, what should I do?' But I had spoken with lawyers and I told him that it was just a bluff."

Later, she said, her son and 13 other soldiers who had taken the same step were shamed in front of their unit and labeled "traitors." However, in part because of Ailana's advice, all 14 withstood the humiliation and threats and were released. They have since returned to Trkto Tyva.
En het blijven uiteindelijk gewoon mensen.
Ailana said that when her son was sent home, another soldier, also from Tyva, took his place.

"He arrived without any ammunition for his rifle," she told RFE/RL. "My son looked at him in shock and said, 'Where do you think you are? This is a war.' And the new guy just blinked and stared."

Ailana said her son gave the new soldier his helmet, his bulletproof vest, and all his remaining ammunition.

[ Voor 68% gewijzigd door sugarlevi01 op 15-07-2022 11:33 ]

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19:43

Auredium

Informaticus Chaoticus

Ik hoor en lees dit heel vaak en het is faliekant niet waar. Ten eerste is het zo dat Poetin een schatkist had aangelegd voor de oorlog in verwachting op sancties. Ten tweede is het zo dat het tijd duurt voor de sancties om te werken en die tijd is nu begonnen. Poetin is momenteel bezig om de bestaande industrie zijn goederen en arbeid om te schakelen naar die van het leger. Je moet je indenken wat dit betekend; het betekend dat er niet genoeg materiaal meer is om zowel de goederen voor burgers en civiele bedrijven alsook de oorlogsindustrie tegelijk in stand te houden.
De werkeloosheid is aan het groeien in Rusland, de producten zijn steeds minder beschikbaar of worden duurder terwijl het loon steeds minder waard wordt. Wij horen hier niet veel van omdat Rusland dit nieuws onderdrukt voor het grootste deel. Dat wilt echter niet zeggen dat de onvrede aan het groeien is. De onvrede in Rusland is namelijk wel degelijk aan het groeien.

Je moet ook nagaan dat dit probleem in Rusland aan het groeien is ondanks dat ze olie, gas en kolen leveren aan China en India en nog steeds een beetje aan de EU. De winter is iets waar iedereen in de EU van denk 'o nee, dan gaan onze maatregels falen' maar dat zal het niet gaan doen. Je moet nagaan dat als de EU niet gas afneemt van Poetin het Rusland is die eraan gaat. Dat is ook waar veel mensen zich op verkijken; Rusland heeft de EU meer nodig dan de EU Rusland nodig heeft. Ja; de omschakeling van gas zal zeker een lastig jaar worden/zijn en de komende drie jaar zullen hobbelig en kwakkelend zijn maar daarna is het afgelopen met Russisch gas en olie in grote maten. Finito.

Vergeet ook niet de werkelijke reden voor deze oorlog; Poetin realiseerde zich dat Rusland er economisch aan zou gaan als de EU zijn olie en gas uit Oekraïne ging halen.

De TLDR?
Het idee dat de sancties tegen Rusland niet helpen is puur het gevolg van Russische mediamanipulatie. Het is bedoeld om twijfel te zaaien over het effect van de maatregels en zo indirect politieke druk te creëren in het westen waardoor de sancties wellicht worden gestopt.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
RoD schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 10:45:
[...]

Als je claimt dat je er verstand van hebt, dan heb je het waarschijnlijk niet. Soort quantummechanica :) Experts die ik verstandig acht, reageren altijd met een aantal slagen om de arm.
Precies, zelfs bij de inlichtingendiensten van b.v. de UK, die meestal heel goede informatie hebben, zit er altijd een hele grote slag om de arm in.
Voor dit topic betekent dat vooral dat er een aantal mensen rondlopen die veel informatie bij elkaar zoeken (zoals b.v. deze twitterlijst) en daarmee een beeld maken. Daarmee heb je weliswaar meer informatie en kun je sommige dingen goed beargumenteren, maar het maakt je ook zeker geen expert.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
Auredium schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 11:02:
[...]

De TLDR?
Het idee dat de sancties tegen Rusland niet helpen is puur het gevolg van Russische mediamanipulatie. Het is bedoeld om twijfel te zaaien over het effect van de maatregels en zo indirect politieke druk te creëren in het westen waardoor de sancties wellicht worden gestopt.
Precies, dat is wat er gebeurt. De mensen die ik spreek hebben het inderdaad over een oplopende werkloosheid en het achteruitgaan van de levensstandaard in het algemeen. Er is zeker onvrede. De hogeropgeleiden snappen heel goed hoe het zit, de lager opgeleiden vallen eerder voor de propaganda en geven het westen de schuld. Maar beiden gaan niet op tv zeggen hoe klote het is geworden en aan het worden is in Rusland sinds de sancties/oorlog. Dan weet je zeker dat je op z'n minst werkeloos wordt/blijft voor een hele lange tijd.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• redwing
Indoubt schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 10:33:
[...]
Overigens heeft dat veel meer met de russische inval in Okeraine te maken als met de sancties die daarop volgden.
Naar mijn idee is dit het belangrijkste dat je moet bedenken hierbij. Ook zonder de sancties had rusland dit gedaan, alleen dan was de reden b.v. de militaire leveringen geweest. Rusland is al heel wat jaren langer bezig om de EU afhankelijk van ze te maken zodat ze een drukmiddel hebben. Daar zullen we doorheen moeten, ongeacht wat rusland doet, want zelfs als we nu alle sankties opheffen kan ik je garanderen dat er met dat gas gespeeld zal blijven worden.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Russia reports British POW Paul Urey died on July 10 "from illness and stress" after awaiting a possible death sentence
Oef.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Jerie schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 00:33:
[...]

De raketten? Wikipedia zegt:
The M142 carries one pod with either six GMLRS rockets, or two PrSM missiles, or one ATACMS missile on the U.S. Army's new Family of Medium Tactical Vehicles (FMTV) five-ton truck and can launch the entire Multiple Launch Rocket System Family of Munitions (MFOM).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Auredium schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 11:02:
[...]

Ik hoor en lees dit heel vaak en het is faliekant niet waar. Ten eerste is het zo dat Poetin een schatkist had aangelegd voor de oorlog in verwachting op sancties. Ten tweede is het zo dat het tijd duurt voor de sancties om te werken en die tijd is nu begonnen. Poetin is momenteel bezig om de bestaande industrie zijn goederen en arbeid om te schakelen naar die van het leger. Je moet je indenken wat dit betekend; het betekend dat er niet genoeg materiaal meer is om zowel de goederen voor burgers en civiele bedrijven alsook de oorlogsindustrie tegelijk in stand te houden.
De werkeloosheid is aan het groeien in Rusland, de producten zijn steeds minder beschikbaar of worden duurder terwijl het loon steeds minder waard wordt. Wij horen hier niet veel van omdat Rusland dit nieuws onderdrukt voor het grootste deel. Dat wilt echter niet zeggen dat de onvrede aan het groeien is. De onvrede in Rusland is namelijk wel degelijk aan het groeien.

Je moet ook nagaan dat dit probleem in Rusland aan het groeien is ondanks dat ze olie, gas en kolen leveren aan China en India en nog steeds een beetje aan de EU. De winter is iets waar iedereen in de EU van denk 'o nee, dan gaan onze maatregels falen' maar dat zal het niet gaan doen. Je moet nagaan dat als de EU niet gas afneemt van Poetin het Rusland is die eraan gaat. Dat is ook waar veel mensen zich op verkijken; Rusland heeft de EU meer nodig dan de EU Rusland nodig heeft. Ja; de omschakeling van gas zal zeker een lastig jaar worden/zijn en de komende drie jaar zullen hobbelig en kwakkelend zijn maar daarna is het afgelopen met Russisch gas en olie in grote maten. Finito.

[...]

De TLDR?
Wil nog toevoegen in filmpje hierboven staat inflatie Eurozone en Nederland rond ~8 da's pittig nietwaar? Rusland 16%. En hoewel wij misschien geen Russisch gas meer krijgen, krijgen zij ook een heleboel dingen niet meer. Ze kunnen hun vliegtuigen nu niet eens meer repareren. (Lijkt me lachen als Putin eens vast komt te zitten in Teheran oid. Op bedevaart terug naar Moskou :+)

Als je wilt weten of en in hoeverre sancties werken kun je trouwens bestuderen hoe ze voorheen werkten.

Enige dat eromheen werkt m.i. is cryptocurrency. Waarom? Lage energieprijzen (overvloed zelfs). Ik denk dat cryptocurrencies landen met goedkope energie geen windeieren hebben gelegd. Maargoed, ik vind het ook vrijwel per definitie scams.
Vergeet ook niet de werkelijke reden voor deze oorlog; Poetin realiseerde zich dat Rusland er economisch aan zou gaan als de EU zijn olie en gas uit Oekraïne ging halen.
Dingdingding. Zeker weten doen we het niet, maar deze theorie ligt voor mij het meest voor de hand. Bij maskirovka (hoewel misschien vooral de Sovjetversie?) kun je eens opletten op wat er vooral niet wordt gezegd (terwijl anderen het wel opmerken). Ik ben het ook niet helemaal eens met dat filmpje hierboven mbt verschillen Sovjet en Russische propaganda. De Russische probeert ook een alternatieve realiteit te geloven, het grote verschil lijkt mij vooral dat ze 't verder hebben uitgewerkt (EDIT: met laagjes).
[...]

Ik ook maar niet iedereen kan het, en niet iedereen wil het (het is een kwestie van kortetermijndenken vs langetermijndenken). Populisme zal aangewakkerd worden door deze crisis. Die houden van kortetermijndenken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
Jerie schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 11:25:
[...]

Ik ook maar niet iedereen kan het, en niet iedereen wil het (het is een kwestie van kortetermijndenken vs langetermijndenken). Populisme zal aangewakkerd worden door deze crisis. Die houden van kortetermijndenken.
Het grote probleem daarmee blijft echter dat je dit ook op korte termijn niet op gaat lossen. Als je nu alle sankties los zou laten, zou rusland alsnog het gas afknijpen vanwege de militaire leveringen. En als je ook die zou stoppen, dan knijpen ze het gas wel af omdat Oekraine alsnog teveel support krijgt. De inval van rusland heeft dit in gang gezet, niet de sankties.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
redwing schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 11:34:
[...]

Het grote probleem daarmee blijft echter dat je dit ook op korte termijn niet op gaat lossen. Als je nu alle sankties los zou laten, zou rusland alsnog het gas afknijpen vanwege de militaire leveringen. En als je ook die zou stoppen, dan knijpen ze het gas wel af omdat Oekraine alsnog teveel support krijgt. De inval van rusland heeft dit in gang gezet, niet de sankties.
Omdat we chantabel zijn, en dat is uitgebuit (voorheen ook, maar subtieler). Dat zou zo weer kunnen gebeuren.

Deze handelspartner is onbetrouwbaar gebleken. Hier kunnen we beter geen zaken mee doen. Maar dat heeft wel een kostenplaatje, en door corona zijn we al richting recessie geschopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
En dan gaat het hier nog maar "alleen" om brandstof. In het verre oosten zit een meneer die dit ook ziet en waar we nog veel afhankelijker van zijn.

n.b. hij ook nog van ons, maar doet er alles aan om dat te veranderen.

[ Voor 20% gewijzigd door Apache4u op 15-07-2022 11:45 ]

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
Enige dat eromheen werkt m.i. is cryptocurrency. Waarom? Lage energieprijzen (overvloed zelfs). Ik denk dat cryptocurrencies landen met goedkope energie geen windeieren hebben gelegd. Maargoed, ik vind het ook vrijwel per definitie scams.
De crypto markt is natuurlijk he-le-maal ingestort. De rijke Rus welke zijn vermogen had omgezet naar BTC zal niet vrolijk zijn, die had liever 16% inflatie gehad :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
TheBrut3 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 11:49:
[...]

De crypto markt is natuurlijk he-le-maal ingestort. De rijke Rus welke zijn vermogen had omgezet naar BTC zal niet vrolijk zijn, die had liever 16% inflatie gehad :+
Rijke Russen hadden het grootste deel van hun vermogen al buiten Rusland gestald voordat dit alles begon. Die zijn echt de crypto's niet ingedoken vanwege dit.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBrut3
Als je wilt weten of en in hoeverre sancties werken kun je trouwens bestuderen hoe ze voorheen werkten.
En je kan ook JouwBuis checken en zien wat de lokale Rus ervan maakt.

Niet heel druk daar. Wel opvallend dat diverse westerse merken nog aanwezig zijn. McD bijvoorbeeld gesloten, maar BK en KFC zitten er gewoon nog. Supermarkt ook nog packed met westerse merken, wel prijzig.
Zit eigenlijk ook een beetje te wachten op een nieuwe supermarkt video van Niki Proshin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:50
We zijn nu een paar maanden verder. Ik heb sterk het gevoel dat de sancties uiteindelijk Europa (en de wereld?) meer pijn doen dan Putin.
Wat is de levensstandaard en geluksniveau van de gemiddelde Rus versus die van de gemiddelde Europeaan? Hoezo doet het ons "meer pijn"?

Ik vind dit statement redelijk absurd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Family Guy
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 11:59

Family Guy

Pow! Right in the kisser!

We zijn nu een paar maanden verder. Ik heb sterk het gevoel dat de sancties uiteindelijk Europa (en de wereld?) meer pijn doen dan Putin.
Rusland gaat nog veel meer pijn hebben dan wij, alleen Rusland is een ver-van-mijn-bed-show en Europa niet. Dus elk pijntje dat wij hier gaan krijgen zorgt voor een angstige reactie.

Ik vertrouw op onze EU-overheden dat ze het controllable houden. Desnoods pompen we heel de Noordzee leeg of komt er een zeebrug voor LPG, whatever. Maar koud hebben, nee. En financieel... Tja, we zullen het merken (doen we al) maar niet zo erg als de Russen. Zij gaan echt terug de tijd ingeworpen worden met hun stilvallende Tech-import etc.

Steam ID = Ackerfiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:28

gws24

Thinking is hard!

TheBrut3 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 12:38:
[...]

[YouTube: Life In Russia Under Sanctions | 4 Months: Ghost Shopping Malls, Dying Businesses, Personal Low]

Niet heel druk daar. Wel opvallend dat diverse westerse merken nog aanwezig zijn. McD bijvoorbeeld gesloten, maar BK en KFC zitten er gewoon nog. Supermarkt ook nog packed met westerse merken, wel prijzig.
Zit eigenlijk ook een beetje te wachten op een nieuwe supermarkt video van Niki Proshin.
Basis levensmiddelen zoals voedsel vallen niet onder de sancties voor zover ik weet dus dat er nog wel westerse merken daarvan te koop zijn is niet zo raar.

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Dat klinkt helaas als een "spontane loodvergiftiging" die ze zo willen afdekken.
Op deze manier ontkennen ze dat de man waarschijnlijk wel is geëxecuteerd. En als het lichaam vervolgens verklaard word als begraven of al helemaal gecremeerd, dan worden die vermoedens alleen maar sterker. :/

Maar er is ook een les uit te trekken die alle buitenlandse vrijwilligers nu getrokken zullen hebben. Overgave is geen optie.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
TheBrut3 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 12:38:
[...]

[YouTube: Life In Russia Under Sanctions | 4 Months: Ghost Shopping Malls, Dying Businesses, Personal Low]

Deze meneer en zijn vrouw zijn lokale Russen, maar ik denk niet dat zij een gemiddelde Rus voorstellen. Deze meneer is geen arbeider oid. maar een typische middenstander (tweeverdieners, dat wel). Lijken me wel vriendelijk, overigens ook moedig om dit soort filmpjes te maken (ook al is het braaf, neutrale berichtgeving is al anti-establishment aldaar). Mijn TL;DR: ziet er uit als stevige recessie, en doen alsof dat niet zo is, is propaganda of struisvogelpolitiek. Op 21 minuten zie je wat er zoal in de bioscoop te zien is. Waaronder een film van 35 (!!) jaar geleden. Dat is eind jaren 80! Ik ging stuk. Maar al met al, is het een trieste gewaarwording. De gemiddelde Rus is dan ook slachtoffer van deze oorlogsmisdadiger, die misschien zelf denkt dat hij z'n volk een grote dienst bewijst ('zo blijft Europa afhankelijk van ons'). Medelijden hoef je niet te hebben, compassie is wel op z'n plaats. En weet je, eigenlijk is het ook triest dat je wilt dat anderen afhankelijk van jou zijn of blijven. Het is een gebrek aan zelfvertrouwen dat je niet een nieuwe manier vindt om een belang te dienen in de wereldeconomie. Terwijl dat echt wel kan, want er zat en zit wel degelijk wetenschappelijke kennis (volk staat bijv er om bekend dat ze wiskundig sterk zijn, itt bijv Amerikanen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Fuujii schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 10:42:

Dat is wel makkelijk praten als je het financieel kan hebben. Er zijn veel gezinnen (en landen) die in financiële problemen komen. Het is wel wat complexer dan de kachel een graadje lager zetten.

Overigens ben ik het volledig met je eens dat we op onze eigen blaren zitten. De transitie had al decennia geleden moeten plaatsvinden. Sowieso elk jaar economisch moeten groeien is idioot en per definitie niet duurzaam.
True wij zijn inderdaad in de omstandigheid dat een terugval van 10% besteedbaar inkomen vooral jammer is maar niet meer dan dat. Ik begrijp ook dat een hoop leveranciers van luxe het zwaarder gaan krijgen en misschien moeten sluiten. Dat is de prijs die we betalen.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

Verwijderd

Vinnytsa

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HiEZbA5d5PAsZJCd0K1t--6WSyo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tRu5O5gvGiE6mDyPVD2hFotq.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fu877oJLsbYLS82LLJ98d6DlGHo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XTCqcCIw8PhbMnv4AnX0iPzW.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r8kg6kUbZu_H8roe-PmoC4KlITs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hoR7AEFyAOK0fIojRfi5jJ2g.png?f=user_large

Liza en haar moeder waren gevaarlijke nazi's op weg naar een militaire installatie.
Liza en haar moeder waren onderweg naar een klas voor spraaktherapie.
De vrouw van Zelensky (Zelenska) herkent het kind van een eerder filmpje waar ze kinderen met een beperking (Down?) bezocht en hielp met het beschilderen van paaseieren (althans dat is mijn waarneming als ik het filmpje ervan zo zag).
Ik denk dat iedereen het filmpje en de foto's wel gezien heeft van de kinderwagen.
Liza was op slag dood.
Haar moeder ligt nog (met verlies van een been) in kritieke toestand in het ziekenhuis.

Name & Shame: RU-reacties op social media mbt Vinnytsia bombardement

Zij denkt dat Oekraine het zelf gedaan heeft:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cb1_8VqxIzgp4pB0WBMfVDURiJM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jpK4omqbDtprMQQCgFglO9Ya.png?f=user_large

Onderstaand empatisch zwaargewicht hoopt dat het traditie wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MQO2WOakyrjg_qU86e00v84rgT0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SFonZzK3gviQYhSS74qgz8Ne.png?f=user_large

Vilena Bykova: ze zullen klagen op elk social media platform dat burgerdoelen worden gebombardeerd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IUDV5n2Av-nSxk2ohbtXdwyB73Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yM6nXSIU5exUWhxtfYdyfCh4.png?f=user_large

Elena Dmitrashik: heel goed, laat ze maar voelen, bitches!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-PersmWyls_fcuMg6s9EQREv38A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9c0qaBaLVHKUL1p3wVDNKM79.png?f=user_large

En deze dame heeft goed geluisterd naar Putin toen hij zei dat ze nog niet eens begonnen waren.
Extra social points for this lady:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YcMM0UUE8otAeZ3TLBLwHvZ7FgU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BaMISuJ2Y9qKA5bFHGUne2x1.png?f=user_large

Tja, deze krijgen ze blijkbaar wel mee. Ik vraag me af of ze weten dat het Vinnytsia betrof, en weten dat dat helemaal niet in de Donbas ligt. Of zullen ze inmiddels weten dat de SMO zich niet meer beperkt tot de Donbas?

In ander nieuws

Burgers gaan te voet van regio Kherson naar Krivy Rih
Mogelijk het Russische regime ontvluchten en/of het voorspelde Oekraiense offensief?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xcMVQ4adYlKv61_xxjfb53Vbxfo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xqYrjxPPA7TvETq5wtmWQHMf.png?f=user_large

Rusland helpt bij sloop en renovatie universiteitsgebouwen Mykolaiv
Tenminste 10 raketten zijn afgevuurd op de twee grootste universiteiten van de stad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qvZVTicQhEGTxyGKiMzAtRlqh5o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rs1l1UiYLutC7GhwLbRmTf8U.png?f=user_large

Maak kennis met Sergey Obraztsov
Dit heerschap uit de regio Moskou heeft zijn vrouw aangegeven bij de politie met de beschuldiging dat ze hun zoon zou beïnvloeden tegen de Russische overheid..
Haar hele familie is in Oekraine en ze heeft kritiek geuit op de SMO.
Sergey heeft een scheiding aangevraagd en verbiedt hun kind om Rusland te verlaten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RLiUSn0U9t0QlpLJwnQpMLSfPVU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Tvq255cW6JuqwrYWH19ZuPtU.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aa72KdnmatOz1Iq5ma-Aps3fKgQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yFZ0qu8vxzkxlPVZjlKA2vBH.png?f=user_large

Samenvatting van Strelkov's uitzending van 14 juli
Dit is interessant leesvoer:
https://wartranslated.com...igor-girkin-14-july-2022/

TLDR: het moderne Russische leger faalt aan alle kanten. Het soviet-leger was voorbereid om deze oorlog te vechten, maar door incompetentie en corruptie is het hedendaagse Russische leger dat niet.
Gebrek aan degelijke camouflage zorgt voor extra verliezen.
Uitrusting is niet op orde. Slechts enkele special forces en VDV eenheden waar enigszins klaar voor deze oorlog.
De moraal is slecht en Oekraine staat er hoe langer hoe beter voor, zolang ze Mykolaev en Odessa weten te behouden.

Minimaal 3500 doden aan Oekraiense kant
Oekraine heeft inmiddels 23.000 Oekrainers een onderscheiding gegeven, waaronder 3500 postuum.
Het is in elk geval weer een getal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z4vTtXaqmiDSVQgegFzb8P-GX-w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TrKYoJH1sDrgMQ6qvl5KNRUW.png?f=user_large

42.000 vrouwen in het Oekraiense leger, waarvan 1000 in leidinggevende posities

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oepAfU6PMMXts28DFZ-gqWxQT5Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LgHi31R5WLYC4CnFmL2GcWXd.png?f=user_large

Een arm vol met tactische honden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2l03s1bR43oExyyW_-fBeNl2bd8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cYSqpyeu1VeON9QxUyMXt2oZ.png?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Janpietertje89 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 12:48:
[...]

Wat is de levensstandaard en geluksniveau van de gemiddelde Rus versus die van de gemiddelde Europeaan? Hoezo doet het ons "meer pijn"?

Ik vind dit statement redelijk absurd.
een lagere levensstandaard kan ook betekenen dat je meer tegenslag kan hebben. Immers je had al niet veel, en hebt al leren leven met minder.
Rijke westerlingen die hun big mac kwijt raken moeten flink afkicken.
Ook qua stroom, gas en water als dat allemaal minder wordt.
Hoe meer luxe je hebt, hoe moeilijker het kan zijn om over te moeten schakelen op minder.

Linksom of rechtsom is het in twijfel trekken van de sancties richting Rusland een gevolg van de Russische propaganda campagne in west-Europa, met als enige doel de sancties te laten versoepelen.

Ik vertrouw erop dat onze overheden (in samenwerking met VS en Oekraine) precies weten wat ze moeten doen en voor hoe lang. Dus gewoon lekker die sancties zo laten zoals ze zijn voor de komende 10 jaar indien nodig.

Elke twijfel die gezaaid wordt komt vrijwel zeker voort uit Russische beïnvloeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fiber schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 01:43:
[...]

Strelkov verwacht dat Oekraine ergens vanaf augustus de beschikking krijgt over meer HIMARS inclusief raketten met volgens zijn zeggen een bereik van 300-500km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

asing schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 09:03:
[...]

Strelkov noemde het ook: de munitiehonger zal wel blijven maar met het ontploffen van de depots sterven er ook militairen die in die depots werken.
Granaten hebben de Russen ongetwijfeld nog wel genoeg maar wie wil er nog in zo'n depot werken wat binnen Himars-range staat? :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

En weer Tanks +230 stuks:
[X: https://twitter.com/UkraineNewsLive/status/1547915173305806850]
Samen met de eerder geleverde T-72's uit Polen en Tsjechie vormt dat toch een aardige versterking.
Verwijderd schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 14:31:
[...]
Strelkov verwacht dat Oekraine ergens vanaf augustus de beschikking krijgt over meer HIMARS inclusief raketten met volgens zijn zeggen een bereik van 300-500km.
Reznikov denkt net zoals Strelkov dat de 300 km range HIMARS raketten ook worden geleverd volgende maand:
[X: https://twitter.com/UkraineNewsLive/status/1547892891271307266]

[ Voor 41% gewijzigd door YakuzA op 15-07-2022 14:42 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flessuh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-09 14:26

flessuh

Set sail for fail!

Als je die reacties van die Russen ziet zou je bijna willen dat Oekraïne een paar raketten op Moskou kon gooien om ze daar wakker te schudden.
Maar ja dat zou weer escalatie betekenen helaas.

https://www.dutchsolarboat.com

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Oorlogsfamilie

Dit zijn Victoria (paramedic) en Artem (tanker) met hun hond Mulat, blijkbaar op een buitgemaakte Russische tank.
Het stel dient samen sinds 2015 en de hond is al die tijd bij hen en niet meer bang voor gevaar.

EDIT: naar verluid dienen ze sinds 2015 maar waren ze in 2019 uit dienst gestuurd. Helaas had Putin in 2022 weer andere plannen dan hun eigen vreedzame leventje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d7GOLV495S7UMjHCFERbZQjw3fg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OMaYBQE7PHZwgtFz36IKYP46.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9CCxssopEJ7Hp0B3sS3NDcGM61E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/t4WDOijvcCCjtyIJpOQYWz6I.png?f=fotoalbum_large

Bron = libkos (via kanaal van Anton Gerashchenko).

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2022 15:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:42

tuinïnen

Eventus stultorum magister

YakuzA schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 14:40:
En weer Tanks +230 stuks:
[Twitter]
Samen met de eerder geleverde T-72's uit Polen en Tsjechie vormt dat toch een aardige versterking.

[...]
Dat zijn dus alle PT-91's van Polen die worden overgedragen.

Benieuwd wat ze kunnen, gevoelsmatig gaat dit naar een hele statische oorlog met veel artilleriegeweld. Maar mocht er ooit een tegenaanval komen dan is al het pantser welkom.
Pagina: 1 ... 8 ... 18 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

Andere topics
Verschillende fronten:
Het Krim front
Het Donbass front
Het Chernihiv-Charkiv front
Het Kyiv front

Verbreding en verdieping:
MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Wapensystemen en effectiviteit

Overig: