• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:12

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

In al de jaren dat ik vlieg heb ik ook maar 1x echt gezeur gehad, en die meneer vroeg na een gesprekje met wat uitleg nog wanneer ik weer op die plek zou vliegen, want hij wilde het wel eens van dichtbij zien :)

• Taacoo
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 18:08
Wat voor (rug)tassen gebruiken jullie zoal voor het meenemen van jullie drones?

Ik gebruik nu de tas die bij de aankoop van de Lito X1 zat maar voor tijdens wandelingen neem ik liever maar 1 rugzak. Anders moet ik een aparte tas meenemen voor wat eten/drinken.

Iedereen maakt fouten

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

@Taacoo Ik heb een fotorugzak (LowePro Photo Active BP 300 AW) die ik voor mijn DJI Mini 2 gebruik. Deze heeft 2 vakken, 1 voor cameraspul en 1 vak voor de rest. Dus een jas, wat eten, handdoekje etc. En meer dan genoeg vakjes waar je SD kaartjes, reserve props, gereedschap etc in kunt stoppen
Taacoo schreef op maandag 6 juli 2026 @ 15:35:
Wat voor (rug)tassen gebruiken jullie zoal voor het meenemen van jullie drones?

Ik gebruik nu de tas die bij de aankoop van de Lito X1 zat maar voor tijdens wandelingen neem ik liever maar 1 rugzak. Anders moet ik een aparte tas meenemen voor wat eten/drinken.
Goeie! Ik heb een Patagonia Refugio 28L voor het wandelen, waar perfect een drone in past. Eerder ging m'n FPV set er in (goggles, Tx, accu's, drone zelf), maar tegenwoordig gaat er een DJI Mini in en dan heb ik voldoende ruimte voor eten en drinken :)

Wat ik wel heel prettig vind aan de tas, is de verschillende grote vakken en de mesh vakjes aan de zijkant om iets snel in en uit te halen. Daar zou perfect een Lito oid in kunnen.

1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11

• kneusteun
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18:13
Ik gebruik een Kriega 9L (toevallig als motorrijder gekocht)

Past heel mooi de dji 3 Pro in met afstandsbediening en 3 accu's. En dat helemaal waterdicht! dus je zou bij wijze van spreken de hele tas de sloot in kunnen gooien.

Wel een duur tasje voor alleen de drone....

Maar afgelopen vakantie weer gemerkt hoe fijn die tas is en je gewoon amper doorhebt dat je die drone meesleept.

• Cloud_VII
  • Laatst online: 19:22
Iemand ervaring met de DJI Avata 2. Van het weekend voor het eerst mee gevlogen geweldige ervaring. Ik film in 4k/60fps maar ik kan nergens kiezen voor H265. Alle videos zijn H264. Ik zie ook geen instelling. Volgens de specs ondersteund het H265

• kneusteun
Ik gebruik die antigravity en ben wel echt fan, die 360 graden is niet alleen een gimmick het werkt echt goed. Framing is ook een eitje ineens :)

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:25

qless

...vraag maar...

Cloud_VII schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 21:35:
Iemand ervaring met de DJI Avata 2. Van het weekend voor het eerst mee gevlogen geweldige ervaring. Ik film in 4k/60fps maar ik kan nergens kiezen voor H265. Alle videos zijn H264. Ik zie ook geen instelling. Volgens de specs ondersteund het H265
Ja, bij mij staat er HEVC in de bestanden. De instellingen op de avata 2 zijn soms wat onhandig te vinden, verder scrollen is soms nodig maar onhandig

Website
Drones: Air 3s, Mini 4 Pro, Avata 2
Camera's: Canon R6, Canon 5d2, Dji Osmo Action 4
Objectieven: 8 fisheye, 14f2.8, 24f2.8, 50f1.8, 135f2, 17-40f4, 24-105f4, 70-300f4-5.6, 150-600f5-6.3, 25f2.8-2.5x-5x

• Cloud_VII
  • Laatst online: 19:22
qless schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 19:07:
[...]

Ja, bij mij staat er HEVC in de bestanden. De instellingen op de avata 2 zijn soms wat onhandig te vinden, verder scrollen is soms nodig maar onhandig
Waar zie je de instelling dan? Ik kan hem echt niet vinden

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:49
kneusteun schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 17:36:
Ik gebruik die antigravity en ben wel echt fan, die 360 graden is niet alleen een gimmick het werkt echt goed. Framing is ook een eitje ineens :)
Het is in principe een insta360 met "vleugels" en ja de software daarvan is dik in orde.
Ik vlieg nu al amper en kan daarom het mijzelf niet verantwoorden om hem aan te schaffen.

Maar ik ga binnenkort Zuid Duitsland bezoeken en klopt het dat de Dronix Trax app de "Duitse versie" is van GoDrone. Het lijkt er wel op maar interface om echt zone info te lezen is wat onduidelijker dus misschien is er iets beter

Taal fouten inbegrepen ;)

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

The-Source schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 07:03:
[...]

Het is in principe een insta360 met "vleugels" en ja de software daarvan is dik in orde.
Ik vlieg nu al amper en kan daarom het mijzelf niet verantwoorden om hem aan te schaffen.

Maar ik ga binnenkort Zuid Duitsland bezoeken en klopt het dat de Dronix Trax app de "Duitse versie" is van GoDrone. Het lijkt er wel op maar interface om echt zone info te lezen is wat onduidelijker dus misschien is er iets beter
Ik gebruik de site van de Duitse luchtverkeersleiding (Deutsche Flugsicherung) https://maptool-dipul.dfs.de/?language=en dit is ook de basis die Droniq gebruikt

Droniq Trax is (deels) eigendom van DFS.de, de Duitse luchtverkeersleiding. Iets beters is er bij mijn weten niet.

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:25

qless

...vraag maar...

Cloud_VII schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 21:17:
[...]

Waar zie je de instelling dan? Ik kan hem echt niet vinden
Dat zou moeten staan bij settings-> camera -> advanced settings. Als je opneemt op dlogm zou het standaard aan moeten staan.

Website
Drones: Air 3s, Mini 4 Pro, Avata 2
Camera's: Canon R6, Canon 5d2, Dji Osmo Action 4
Objectieven: 8 fisheye, 14f2.8, 24f2.8, 50f1.8, 135f2, 17-40f4, 24-105f4, 70-300f4-5.6, 150-600f5-6.3, 25f2.8-2.5x-5x

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:01

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

The-Source schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 07:03:
[...]

_Eend_ schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 07:58:
[...]

Ik gebruik de site van de Duitse luchtverkeersleiding (Deutsche Flugsicherung) https://maptool-dipul.dfs.de/?language=en dit is ook de basis die Droniq gebruikt

Droniq Trax is (deels) eigendom van DFS.de, de Duitse luchtverkeersleiding. Iets beters is er bij mijn weten niet.
Er is gewoon een overzichtssite van de EASA met de juiste tools. Voorheen was dit overigens een korter lijstje, dit hebben ze blijkbaar vernieuwd. https://www.easa.europa.eu/en/domains/civil-drones/naa

Maar als je via Duitsland doorklikt wordt het nΓ³g beter: een kaartje van Europa dat je direct doorlinkt naar de juiste tool. https://dipul.de/homepage...raphical-zones-in-europe/

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Taacoo
Hebben mensen hier ervaring met het verbinden van een 2e monitor, in dit geval een ipad, aan de DJI RC2 controller?

Op Reddit heb ik een comment gevonden dat het zou moeten kunnen met een usbc -> hdmi capture card en deze aan de RC2 vast te maken, Vervolgens een HDMI en hdmi -> usbc kabel in de iPad te doen.

Maar ik hoor graag nog de ervaring van andere hierin

Iedereen maakt fouten

• ChemoNL
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 25-08 16:58
Ik ben verwezen naar dit topic om mijn vraag te stellen.

Ik heb besloten mij te verdiepen in FPV drone vliegen. Ik zou graag met deze interessante hobby aan de gang gaan.

Ik heb mijzelf een Radiomaster pocket gehaald en ben met een simulator (Liftoff) begonnen met het oefenen van het vliegen.

Nu wil ik graag de overstap maken naar de echte wereld en ben ik benieuwd wat voor een beginner zoals ik interessant is.

Ik heb het volgende lijstje gemaakt, maar ik hoor graag jullie mening:
  • Radio: Radiomaster Pocket (ELRS) (link)
  • Drone: Flywoo Flybee 16 HD 2S BNF (ELRS + Walksnail) (link)
  • Goggles: Walksnail Avatar Goggle L (link)
  • Battery and charger, nog niet besloten

• Bugs3
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17:41
ChemoNL schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 13:07:
Ik ben verwezen naar dit topic om mijn vraag te stellen.

Ik heb besloten mij te verdiepen in FPV drone vliegen. Ik zou graag met deze interessante hobby aan de gang gaan.

Ik heb mijzelf een Radiomaster pocket gehaald en ben met een simulator (Liftoff) begonnen met het oefenen van het vliegen.

Nu wil ik graag de overstap maken naar de echte wereld en ben ik benieuwd wat voor een beginner zoals ik interessant is.

Ik heb het volgende lijstje gemaakt, maar ik hoor graag jullie mening:
  • Radio: Radiomaster Pocket (ELRS) (link)
  • Drone: Flywoo Flybee 16 HD 2S BNF (ELRS + Walksnail) (link)
  • Goggles: Walksnail Avatar Goggle L (link)
  • Battery and charger, nog niet besloten
Je zou voor de drone ook wat kleiner kunnen overwegen. Bijvoorbeeld de BetaFPV Air65/75 of de BetaFPV Meteor65/75. Hiermee kun je ook binnen vliegen. Deze gebruiken 1S lipo's. Een goede oplader hiervoor is de ViFly Whoopstor. Je kunt ze met verschillende camera systemen kopen.

• ChemoNL
Bugs3 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 13:22:
[...]

Je zou voor de drone ook wat kleiner kunnen overwegen. Bijvoorbeeld de BetaFPV Air65/75 of de BetaFPV Meteor65/75. Hiermee kun je ook binnen vliegen. Deze gebruiken 1S lipo's. Een goede oplader hiervoor is de ViFly Whoopstor. Je kunt ze met verschillende camera systemen kopen.
Dank voor je suggestie,
edit:
antwoord gevonden

[ Voor 12% gewijzigd door ChemoNL op 17-08-2026 13:59 ]

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:20
ChemoNL schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 13:52:
[...]

Dank voor je suggestie,
edit:
antwoord gevonden
Een Tiny whoop vliegt leuk inderdaad, van de drones die ik heb de meeste vliegtijd volgens mij :). Ik heb een 65 maar zou volgende keer een 75 doen ivm wat langere accu tijd.

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

Een tinywhoop is nooit verkeerd idd. Als het regent (zoals nu) kun je altijd nog binnen vliegen. Dat gaat met een 5 inch toch net wat lastiger :+

Overigens zou ik niet alleen naar Droneshop kijken, er zijn wel meer shops in de EU waar je kunt bestellen. Zo bestel ik vaak bij de onderstaande shops:*in volgorde van hoe vaak ik er besteld heb

Met deze shops heb ik eigenlijk nog nooit problemen gehad, de verzendtijd is wel langer, 3-5 werkdagen. Behalve speeddrones.nl, dat is een NL shop, maar die heeft weer een beperkter assortiment, maar je hebt het dan wel de volgende (werk)dag binnen.

[ Voor 4% gewijzigd door _Eend_ op 18-08-2026 10:36 ]

• ChemoNL
Hercul3s schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 20:37:
[...]

Een Tiny whoop vliegt leuk inderdaad, van de drones die ik heb de meeste vliegtijd volgens mij :). Ik heb een 65 maar zou volgende keer een 75 doen ivm wat langere accu tijd.
Oh ja dat is nog een goede om mee te nemen. dank!
_Eend_ schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 10:35:
Een tinywhoop is nooit verkeerd idd. Als het regent (zoals nu) kun je altijd nog binnen vliegen. Dat gaat met een 5 inch toch net wat lastiger :+

Overigens zou ik niet alleen naar Droneshop kijken, er zijn wel meer shops in de EU waar je kunt bestellen. Zo bestel ik vaak bij de onderstaande shops:*in volgorde van hoe vaak ik er besteld heb

Met deze shops heb ik eigenlijk nog nooit problemen gehad, de verzendtijd is wel langer, 3-5 werkdagen. Behalve speeddrones.nl, dat is een NL shop, maar die heeft weer een beperkter assortiment, maar je hebt het dan wel de volgende (werk)dag binnen.
ah top. ik zal ook eens naar die shops kijken.

• thetakman
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-08 08:32
Hoi Allemaal! ik heb sinds kort een drone en probeer dus heel bewust me in te lezen op de regelgeving.

Het enige punt waar ik wat mee stoei is dat GoDrone dus niet meer echt werkt en wettelijk we naar Aeret moeten kijken
Prima.. Doen we dat..

Maar in Aeret staat dat mijn dorp (op de grens) van de hele grote cirkel rondom leeuwarden zit. een CTR (deze gaat van Dokkum tot Bolsward)

Maar ik zie nu dat deze enkel actief is tot eind middag?
Kan ik dus gewoon vliegen in de avond uren in het weiland achter ons dorp? Een foto / video van mijn huis zou leuk zijn.

Tegelijkertijd lees ik heel veel mensen die zeggen dat de regels te moeilijk en te lastig zijn geworden (wat ik als leek ook wel wat ervaar) en dat je gezond verstand moet gebruiken. Nou dat snap ik ook, maar hoe bepaal je een risico hieraan? Als je ver buiten alles, in een weilandje een stukje vliegt op 40 meter of iets, is dan de pakkans super klein of krijg je met een remote ID en RDW registratie gewoon een boete direct?

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

thetakman schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 14:45:
Hoi Allemaal! ik heb sinds kort een drone en probeer dus heel bewust me in te lezen op de regelgeving.

Het enige punt waar ik wat mee stoei is dat GoDrone dus niet meer echt werkt en wettelijk we naar Aeret moeten kijken
Prima.. Doen we dat..

Maar in Aeret staat dat mijn dorp (op de grens) van de hele grote cirkel rondom leeuwarden zit. een CTR (deze gaat van Dokkum tot Bolsward)

Maar ik zie nu dat deze enkel actief is tot eind middag?
Kan ik dus gewoon vliegen in de avond uren in het weiland achter ons dorp? Een foto / video van mijn huis zou leuk zijn.

Tegelijkertijd lees ik heel veel mensen die zeggen dat de regels te moeilijk en te lastig zijn geworden (wat ik als leek ook wel wat ervaar) en dat je gezond verstand moet gebruiken. Nou dat snap ik ook, maar hoe bepaal je een risico hieraan? Als je ver buiten alles, in een weilandje een stukje vliegt op 40 meter of iets, is dan de pakkans super klein of krijg je met een remote ID en RDW registratie gewoon een boete direct?
Ligt aan de drone, het gewicht en je eventuele certifica(a)t(en).

• thetakman
MarkyB schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 14:46:
[...]
Ligt aan de drone, het gewicht en je eventuele certifica(a)t(en).
Zover ik me inlees is er geen certificaat die ervoor zorgt dat ik er wel mag vliegen?
Het gaat om een DJI mini 2 van 249 gram welke netjes bij de RDW ingeschreven staat.
Nog geen certificaten, deze wil ik nog wel behalen maar een A1/2/3 halen veranderd zover ik het zie helemaal niks zolang ik enkel deze drone heb?

En klopt het dat is dus gewoon zodra de eindtijd van de CTR weg is, ik gewoon in mijn dorp kan opstijgen? ( ik snap het sowieso niet... de luchtbasis is meer dan 10 km hier vandaan, die gaat echt niet op 40 meter over ons dorp heenvliegen maar dat ter zijde)

[ Voor 21% gewijzigd door thetakman op 20-08-2026 14:51 ]

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Het gaat er om dat jouw drone ook plotseling niet meer kan reageren. Dus als die nog aan het stijgen was, en dat blijft doen, dan komt die mogelijk wΓ©l in het luchtruim van de overige vliegtuigen.

Maar inderdaad, sommige beperkingen zijn maar tijdelijk geldig. :)

Voorbeeld 1:
De Amerikaanse Memorial Day, de laatste zondag van mei (eigenlijk is dat maandag, maar om praktische redenen is de ceremonie hier op zondag), wordt ook geΓ«erd met een flyby van jets in de Missing Man formatie. --> daarbij komen ze ook laag overvliegen, en zijn drones dus verboden in een aantal regio's. In Zuid-limburg bijvoorbeeld staat daar die gele rechthoek voor.

Voorbeeld 2:
Laagvliegoefeningen van Defensie, kunnen tot tijdelijke beperkingen leiden. :)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Taacoo
Ik twijfel alleen of wat @thetakman zegt klopt;

Als ik via aeret de CTR van Leeuwarden erbij pak staat er onder het kopje Actief "MON/FRI 0700/1530". Maar onder de kopjes Categorie A1/A2/A3 staat "verboden 24H".
Welke is nu leidend?

Iedereen maakt fouten

• thetakman
Taacoo schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 15:56:

Als ik via aeret de CTR van Leeuwarden erbij pak staat er onder het kopje Actief "MON/FRI 0700/1530". Maar onder de kopjes Categorie A1/A2/A3 staat "verboden 24H".
Welke is nu leidend?
Ik heb sowieso het idee dat ik allerlei verkeerde bronnen vind.
De overheidswebsite zegt simpelweg dat ik geen opleiding nodig zou hebben voor een C0 drone en dat je op Aeret moet kijken.

Nou als je dat doet, dan mag volgens mij geen enkele drone mee vliegen in heel nederland?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1ltbHQPn1OrfTeqGhOrXOtm83qw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5Wg3Szbmi2bI496i4G80aMKE.png?f=fotoalbum_large
Ik wordt er echt niet wijzer uit..

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Die grote cirkel bedoel je?
"OVERFLYING OF MILITARY OBJECTS OR TERRAIN WITHOUT PRIOR AUTHORIZATION FROM THE MINISTRY OF DEFENSE IS PROHIBITED FOR ALL RPAS CATEGORY OPEN. VIOLATIONS WILL BE STRICTLY ENFORCED."
Kortom: niet over militaire objecten vliegen. Nu niet, dan niet, nooit niet, nergens mee. :P
Om praktische redenen hebben ze die niet allemaal los aangeduid op de kaart. ;)

• Archer_VC10
  • Laatst online: 15:28
Taacoo schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 15:56:

Welke is nu leidend?
De "verboden 24h" is leidend. De normale 'actief' uren zijn een indicatie wanneer er sowieso gevlogen wordt maar ook daarbuiten zal de luchtmacht de optie open houden om te kunnen opereren en zijn er nog steeds redenen om geen andere vliegende objecten in hun luchtruim te willen hebben. Het is een risicoverhaal. Als alles goed gaat in de wereld dan is het meestal rustig rondom jouw huis, maar als de QRA vanaf Leeuwarden weg moet en die heeft op vrijdag om 5 uur een interceptie waarvoor ze laag over jouw huis moeten dan moet dat zonder complicaties mogelijk zijn.

• thetakman
Oke dus het mag 100% nooit in die cirkel?

Maar 400 meter naar rechts buiten de cirkel wel? Of moet ik zoveel meter buiten de cirkel zijn?

Momenteel is daar alleen een heel groot vierkant bij? Over heel de oostkant van Nederland lijkt het wel.

Snap dat Nederland vol zit maar er is echt wel heel weinig ruimte lijkt het.

[ Voor 40% gewijzigd door thetakman op 20-08-2026 18:30 ]

• R.G
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:27

R.G

Moet je voor een neo 2 een rdw hebben?

Ik vind dat Wel beetje geld klopperjj..

Waarom Willen ze dit?

Hoe vinden ze je? Grote Pak kans?

Kan je met een neo 2 bedrijf videos maken? Ook als je 0,0 ervaring hebt? Ik las de neo is niet gevaarlijk voor mens en dier ivm gewicht en afstorende propellers

• Taacoo
R.G schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 22:38:
Moet je voor een neo 2 een rdw hebben?

Ik vind dat Wel beetje geld klopperjj..

Waarom Willen ze dit?

Hoe vinden ze je? Grote Pak kans?

Kan je met een neo 2 bedrijf videos maken? Ook als je 0,0 ervaring hebt? Ik las de neo is niet gevaarlijk voor mens en dier ivm gewicht en afstorende propellers
In principe moeten alle drones met een camera of > 250gr geregistreerd worden bij de RDW.

Waarom willen ze dit? Vermoedelijk veiligheid en regulatie; Dit wordt geregeld vanuit de EASA

Hoe vinden ze je? Je drone zend altijd een signaal uit waar jouw registratie code een onderdeel van is. Handhaving kan dit signaal uitlezen en opzoeken van wie de drone is.

Of je er bedrijfsvideo's mee kan maken ligt een beetje aan wat voor video's je wilt maken. Doordat de Neo 2 handsfree te gebruiken is, is het wel makkelijker om korte video's op te nemen. Een controller is dus optioneel en zal je alleen nodig hebben als je van grotere afstanden wilt filmen of meer controle wilt hebben.
De propellor guards zijn eerder ter bescherming van de propellors zelf dan ter bescherming van de natuur. Dat gezegd hebbende, de allereerste keer dat ik mijn X1 liet opstijgen vloog er een hommel tegen de propellor aan ;( RIP

Iedereen maakt fouten

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Behalve dat de Neo2 geen remote ID ingebouwd heeft, voor zover ik me kan herinneren. ;)

Dat ding, en de controller, zenden natuurlijk alsnog genoeg signalen uit. Dat dan weer wel natuurlijk.

• Archer_VC10
thetakman schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 18:25:
Oke dus het mag 100% nooit in die cirkel?

Maar 400 meter naar rechts buiten de cirkel wel? Of moet ik zoveel meter buiten de cirkel zijn?

Momenteel is daar alleen een heel groot vierkant bij? Over heel de oostkant van Nederland lijkt het wel.

Snap dat Nederland vol zit maar er is echt wel heel weinig ruimte lijkt het.
Welkom in de luchtvaartwereld. Volgens mij is de A1/A3 cursus ook opgezet zodat je daarna wat meer kennis hebt van de verschillende luchtruimklassen, NOTAMs en andere zaken die relevant zijn. Er zijn ontzettend grote stukken lucht waar je in mag en kan vliegen, maar het vergt wat voorbereiding en denkwerk en 'gewoon gezond verstand gebruiken' klinkt leuk, maar ontslaat je niet van de verplichting om te zorgen dat je de spelregels kent.

Ik kan zo niet zien welk vierkant je bedoeld, maar wellicht is dat een gebied wat voor een oefening tijdelijk is ingezet. Is allemaal gewoon na te lezen.

• thetakman
Archer_VC10 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 12:31:
[...]

Welkom in de luchtvaartwereld. Volgens mij is de A1/A3 cursus ook opgezet zodat je daarna wat meer kennis hebt van de verschillende luchtruimklassen, NOTAMs en andere zaken die relevant zijn. Er zijn ontzettend grote stukken lucht waar je in mag en kan vliegen, maar het vergt wat voorbereiding en denkwerk en 'gewoon gezond verstand gebruiken' klinkt leuk, maar ontslaat je niet van de verplichting om te zorgen dat je de spelregels kent.

Ik kan zo niet zien welk vierkant je bedoeld, maar wellicht is dat een gebied wat voor een oefening tijdelijk is ingezet. Is allemaal gewoon na te lezen.
Dat snap ik.. maar het natuurlijk wel krom dat de wet zegt dat ik die A1/A3 niet nodig hebt.. maar dat ze wel ervan uit gaan dat je het weet zonder die curus.

De definitie van een cursus is dat je het moet leren zou je zeggen.

Anyhow: ik woon in de blauw stip bovenin:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pN4uao94BvEfYWg7inLen_TavRA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/WjhF29qGJMKO7JwAfZ5u6XDe.png?f=user_large
Dit is toch krankzinnig ? Ik mag volgens de kaart dichterbij onze hoofdstad en schiphol vliegen dan hier op 30 meter hoogte in lege weilanden waar ik letterlijk tot de horizon vrij visuele line of sight heb.

Anyhow. is de Grens ook echt de grens? Of moet ik zoveel meter buiten deze grens zijn voor het veilig is?

Ook zie ik deze cirkels op de map? Hier mag je volgens mij wel vliegen ?
Alleen zijn dit stuk voor stuk weilanden van een enkele boer die buitenaf woont, kan hier niet zomaar vliegen zonder gezeik. Hoezo is deze cirkel er? Enkel om te laten zien dat het wel "mag" maar je praktisch er geen gebruik van kan maken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k1czAwNVDgHW5gCba9HRQCy8a_E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/F2hKJqFrionOYyS1JpXbGhHH.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door thetakman op 21-08-2026 13:36 ]

• Dirtyrockers
  • Laatst online: 14:23
maar hij is toch niet rood?
er geldt een waarschuwing voor oplettendheid.

• R.G

R.G

DrivinUCrazy schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 12:07:
Behalve dat de Neo2 geen remote ID ingebouwd heeft, voor zover ik me kan herinneren. ;)

Dat ding, en de controller, zenden natuurlijk alsnog genoeg signalen uit. Dat dan weer wel natuurlijk.
Echt? Weet je dit zeker?

• R.G

R.G

Taacoo schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 09:53:
[...]

In principe moeten alle drones met een camera of > 250gr geregistreerd worden bij de RDW.

Waarom willen ze dit? Vermoedelijk veiligheid en regulatie; Dit wordt geregeld vanuit de EASA

Hoe vinden ze je? Je drone zend altijd een signaal uit waar jouw registratie code een onderdeel van is. Handhaving kan dit signaal uitlezen en opzoeken van wie de drone is.

Of je er bedrijfsvideo's mee kan maken ligt een beetje aan wat voor video's je wilt maken. Doordat de Neo 2 handsfree te gebruiken is, is het wel makkelijker om korte video's op te nemen. Een controller is dus optioneel en zal je alleen nodig hebben als je van grotere afstanden wilt filmen of meer controle wilt hebben.
De propellor guards zijn eerder ter bescherming van de propellors zelf dan ter bescherming van de natuur. Dat gezegd hebbende, de allereerste keer dat ik mijn X1 liet opstijgen vloog er een hommel tegen de propellor aan ;( RIP
Was de bommel dood? Of JD propeller?

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

DrivinUCrazy schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 12:07:

De controller stuurt zijn locatie naar de drone voor Return To Home en de drone stuurt zijn locatie naar de drone. DJI maakt ook een systeem.voor overheden waarmee ze juist die signalen kunnen opvangen en uitlezen. Zo hebben ze je exacte locatie Γ©n die van jouw drone. Daar hebben ze geen Remote ID voor nodig. Wel is Remote ID de nieuwe standaard en werkt het voor alle merken, niet alleen voor DJI drones.

Google maar eens op DJI Aeroscope

• R.G

R.G

_Eend_ schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 14:51:
[...]

De controller stuurt zijn locatie naar de drone voor Return To Home en de drone stuurt zijn locatie naar de drone. DJI maakt ook een systeem.voor overheden waarmee ze juist die signalen kunnen opvangen en uitlezen. Zo hebben ze je exacte locatie Γ©n die van jouw drone. Daar hebben ze geen Remote ID voor nodig. Wel is Remote ID de nieuwe standaard en werkt het voor alle merken, niet alleen voor DJI drones.

Kan je die meuk er niet uit slopen?

Desolderen van die chip of wat verbindingen draadjes doorsnijden?

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

R.G schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 14:32:
[...]

Echt? Weet je dit zeker?
Ja, dat weet ik vrij zeker. ;) Ik kan me niet herinneren dat ik dat nummer in de app of controller heb moeten invoeren namelijk.
_Eend_ schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 14:51:
[...]

Dat zeg ik. Er worden genoeg signalen rondgestuurd, behalve het remote ID nummer.
R.G schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 14:54:
[...]

Kan je die meuk er niet uit slopen?

Desolderen van die chip of wat verbindingen draadjes doorsnijden?
:? De communicatie tussen de controller en de drone lijkt me redelijk essentieel om het ding te kunnen gebruiken?

• R.G

R.G

Oh ik keek even maar bijvoorbeeld in Thailand vliegne is al een Groot drama..

Ze kunnen als je niet jouw papieren hebt je drone gewoon afpakken..

Je moet verzekering hebben en een caat registration dat kan alleen met een thais nummer.

Het is een hele opgave.. maar ik zie veel influencers en YouTubers dit gewoon doen?

Daarnaast, hoe is dit in turkije en Italy? Zwisterland

• R.G

R.G

DrivinUCrazy schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 15:00:
[...]

Ja, dat weet ik vrij zeker. ;) Ik kan me niet herinneren dat ik dat nummer in de app of controller heb moeten invoeren namelijk.

[...]

Dat zeg ik. Er worden genoeg signalen rondgestuurd, behalve het remote ID nummer.

[...]

:? De communicatie tussen de controller en de drone lijkt me redelijk essentieel om het ding te kunnen gebruiken?
Pooh zon rdw registratie is een jaarlijks bedrag.. waarom dat dan weer.. dus toch geld klopperjj
Ik ga er toch even op reageren.

@R.G De regels voor drone-vliegen zijn er niet voor niets. In Nederland is het redelijk eenvoudig.

Basisregels voor elke vlucht:
  • Je mag maximaal 120 meter boven de grond vliegen.
  • Houd de drone altijd direct in je eigen gezichtsveld (VLOS).
  • Alleen vliegen bij daglicht (tot kort na zonsondergang en voor zonsopkomst).
  • Verleen altijd voorrang aan ander vliegverkeer zoals helikopters en vliegtuigen.
  • Blijf weg van no-fly zones, mensenmassa's, bebouwing en hulpdiensten.
Registratie en Bewijs:
  • Exploitantnummer: Nodig als je drone zwaarder is dan 250 gram en/of een camera heeft*. Aanvragen via de RDW. Plak dit nummer op je drone.
  • Dronebewijs (A1/A3 of A2): Verplicht voor drones vanaf 250 gram. Hiervoor doe je online een eenvoudig examen.
* ) ter verduidelijking; als je drone een camera heeft, moet je een exploitantnummer hebben, ongeacht het gewicht.

Een verzekering is ook verstandig. Sommige WA-verzekeringen hebben ook een drone-clausule.

In het buitenland (bijvoorbeeld ItaliΓ« en Zwitserland) zijn registratie en verzekering verplicht!

Geldklopperij? Daar ben ik het niet mee eens. Het is een registratiesysteem wat helaas nodig is. Je kunt het negeren en lekker gaan vliegen, dan zijn de risico's ook voor jezelf. Dat is aan jou.

• kneusteun
Wat mij in Zwitserland opviel was dat je overal en nergens kon vliegen en iedereen dat ook deed.

En daar gaat het ook weer mis (ook in Nederland) je komt ergens en jan en alleman staan te vliegen met drones, zelf hou je netjes aan de regels. Laatst met eclipse ook weer, 5 drones in vliegveld gebied en 0,0 gevolgen dus dan snap ik dat langzaam aan iedereen denkt "het zal wel"

Was bijna in staat om mijne dan ook maar op te halen, want ja de politie stond erbij en keek ernaar.

• R.G

R.G

Kars schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 15:28:

@R.G De regels voor drone-vliegen zijn er niet voor niets. In Nederland is het redelijk eenvoudig.

• Verleen altijd voorrang aan ander vliegverkeer zoals helikopters en vliegtuigen.
Registratie en Bewijs:
  • Exploitantnummer: Nodig als je drone zwaarder is dan 250 gram en/of een camera heeft*. Aanvragen via de RDW. Plak dit nummer op je drone.
  • Dronebewijs (A1/A3 of A2): Verplicht voor drones vanaf 250 gram. Hiervoor doe je online een eenvoudig examen.
* ) ter verduidelijking; als je drone een camera heeft, moet je een exploitantnummer hebben, ongeacht het gewicht.

Een verzekering is ook verstandig. Sommige WA-verzekeringen hebben ook een drone-clausule.

In het buitenland (bijvoorbeeld ItaliΓ« en Zwitserland) zijn lokale registratie en verzekering verplicht!

Geldklopperij? Daar ben ik het niet mee eens. Het is een registratiesysteem wat helaas nodig is. Je kunt het negeren en lekker gaan vliegen, dan zijn de risico's ook voor jezelf. Dat is aan jou.
Heb je de verzekering, als je Al een auto hebt en daarvoor verzekering betaalt? Want weer een aparte verzekering in deze aankomende geldverslindende economie en foute keuzes raakt mij wel in de portemonee . Dus ja zeer waarschijnlijk Neem ik het risico

• Archer_VC10
thetakman schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 13:08:
[...]

Dat snap ik.. maar het natuurlijk wel krom dat de wet zegt dat ik die A1/A3 niet nodig hebt.. maar dat ze wel ervan uit gaan dat je het weet zonder die curus.
Sorry, maar dat is een populaire misconceptie. De aanname is dat dit kennis is die je eventueel zelf tot je kan nemen en dat je ook verantwoordelijk genoeg bent om dat te doen voordat je aan zo'n activiteit begint. Mocht het fout gaan en je komt voor een rechter te staan dan is 'ik wist het niet' nooit een acceptabele verdediging, want je had dit uit kunnen en moeten zoeken. Maar je zit op de goede weg, want je hebt de moeite genomen om hier op te duiken en een gesprek aan te gaan hierover :)
[...]

Anyhow. is de Grens ook echt de grens? Of moet ik zoveel meter buiten deze grens zijn voor het veilig is?
Die lijn op de kaart is de grens, maar houd er rekening mee dat deze grens opzoeken risico's met zich meebrengt. Als jij met je drone gaat vliegen op een punt waar je net vijf meter van die grens af zit dan ben je legaal bezig, maar als het een probleem oplevert sta je niet heel erg sterk. Mijn advies: houd een ruime marge aan. Zelfs op radarschermen met transponders aan kan de grens niet altijd heel precies gedefinieerd worden en zal een verkeersleider flinke marges inbouwen. Dat heeft ook te maken met het feit dat een hoop luchtvaartuigen best hard gaan. Zelfs een typisch klein vliegtuig gaat al gauw 90 knopen, dat is 1,5 NM per minuut of 900m in 20s.
[...]
Ook zie ik deze cirkels op de map? Hier mag je volgens mij wel vliegen ?
Alleen zijn dit stuk voor stuk weilanden van een enkele boer die buitenaf woont, kan hier niet zomaar vliegen zonder gezeik. Hoezo is deze cirkel er? Enkel om te laten zien dat het wel "mag" maar je praktisch er geen gebruik van kan maken?
Je zal echt even per object op die kaart goed moeten kijken wat het is. Sommige zaken zijn puur waarschuwingen, zoals een hangglider veld wat 360 dagen per jaar niet actief is, maar dat soms wel kan zijn, sommige zaken zijn meer permanente luchtruimtoewijzingen waar je gewoon weg moet blijven zoals CTRs. Als zo'n cirkeltje van een hanggliderveld (of iets dergelijks) binnen een CTR ligt dan heeft de CTR voorrang. Er zal een onderlinge regeling zijn waardoor dit samen kan werken maar het levert niet zomaar een 'vrij' stukje voor jou op.

Dat hele grote blok wat boven Friesland/Groningen/Drenthe ligt is volgens mij een tijdelijk gebied voor Centaur Hammer. Je kan de coordinaten even nalopen om dat te checken. Dat gebied is nu actief maar na 25 (of 28 afhankelijk van het gebied) augustus weer verdwenen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gamaid_Hq0KmTGM2Otvpx2XVG8I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IPKJA18SyDMo8KtAhbEkLtds.png?f=fotoalbum_large

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Kars schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 15:28:

Registratie en Bewijs:

In het buitenland (bijvoorbeeld ItaliΓ« en Zwitserland) zijn lokale registratie en verzekering verplicht!

Kun je me helpen waar het staat dat een registratie binnen Zwitserland verplicht is?
Ik zie juist staan dat de registratie in je thuisland geregeld moet worden. :)
Operators must register in the EASA member state in which the private individual is resident or the organisation has its registered office.
https://www.bazl.admin.ch...#Account-and-registration

Daar zie ik het niet direct staan namelijk. Let wel, ik heb een DJI Neo2, dus een C0 drone <250g met camera.
Ik heb wel een exploitantnummer en mijn aansprakelijkheidsverzekering dekt ook schade door de drone. :)

[ Voor 4% gewijzigd door DrivinUCrazy op 23-08-2026 00:37 ]

DrivinUCrazy schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 00:34:
[...]

Kun je me helpen waar het staat dat een registratie binnen Zwitserland verplicht is?
Ik zie juist staan dat de registratie in je thuisland geregeld moet worden. :)

[...]

https://www.bazl.admin.ch...#Account-and-registration

Daar zie ik het niet direct staan namelijk. Let wel, ik heb een DJI Neo2, dus een C0 drone <250g met camera.
Ik heb wel een exploitantnummer en mijn aansprakelijkheidsverzekering dekt ook schade door de drone. :)
Ik ken inderdaad ook https://www.bazl.admin.ch/en/drone waar ik een paar jaar terug informatie vandaan heb gehaald.

Ik heb het denk ik wat slecht verwoord (door te zeggen β€˜lokale registratie’) maar ik bedoel precies wat je zegt: je moet geregistreerd staan (dus ofwel bij de instantie van je thuisland of in Zwitserland). Je mag dus niet ongeregistreerd vliegen :)

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Aha, helder. Ik ben binnenkort in Zwitserland, misschien krijg ik even de kans om de drone los te laten. Vandaar. :)

Pagina: 1 ... 103 104 Laatste

Let op:
Het is tijd voor een nieuw deel, met een nieuwe bijgewerkte topicstart. Ben je ervaren met drones en wil je meehelpen? Stuur @_ferry_ een DM.

Voor je filmpjes post, wees je bewust van de regelgeving omtrent het vliegen met drones en besef dat je op eigen risico post. Er wordt actief gekeken naar beeldmateriaal en waar het is opgenomen en wie het gemaakt heeft.