• bodejodel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-12 13:27
3dmazter schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 16:25:
Even een algemene drone vraag voor de mensen hier.
Wie heeft er ervaring met vogels die je drone aanvallen dan wel laten neerstorten.
Gebeurt dat vaak en wat doen jullie er tegen?
Wij vliegen best regelmatig in gebieden waar veel vogels leven en nestelen als we voor waterschappen met thermografie wildstandonderzoek doen of vogelnesten opsporen als er gemaaid moet gaan worden. Zo nu en dan kom je een territoriale vogel tegen, of denkt een roofvogel dat je een lekkere vette duif bent, maar dit komt niet zo vaak door als ik had verwacht. Zo snel mogelijk stijgen en vervolgens horizontaal afstand nemen is dan de veiligste manier om ze te ontwijken. Je drone klimt sneller dan de meeste vogels. Zelfs een duikende roofvogel kun je op die manier ontwijken, want als je snel je hoogte verandert kloppen zijn berekeningen niet meer en mist hij je. Als je omlaag gaat kan hij nog corrigeren, omhoog is lastiger.
Soms is dat genoeg, maar soms moet je je operatie ook gewoon even pauzeren.

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:53
Ik ga volgend jaar een trektocht in het gebergte doen, zit dan 7 dagen lang zo ongeveer tussen de 3000-4000 meter. Ik draag zelf al mijn materiaal, dus elke gram telt.
Mijn 750 grams fimi gaat dus bij niet mee en dat is dan zelfs zonder controller.

Ik zit zelf te denken aan de volgende opstelling ; neo2, 1 extra accu, aanstruring vanuit gsm.
Hij gaat gebruikt worden voor de gebruikelijke omgevingsfilmpjes, dus nooit ver weg, ik zit ook boven boomgrens, dus nooit iets in de weg, altijd visueel zicht op dat ding. Maar een mooi shot als ik bijv een pas oversteek of een duikvlucht het dal in.
Ik twijfel nog wel over die extra accu, maar ik vermoed dat ik niet eens elke dag kan opladen, dus dan toch mee. En op zulke hoogtes gaat de accu minder lang mee.

Iemand ervaring of gedachten over dergelijke kale opstelling? Dus Neo2, gsm, 2 accu's totaal.

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17:21

amphora

Websites & Fotografie

maartend schreef op donderdag 11 december 2025 @ 09:44:
Ik ga volgend jaar een trektocht in het gebergte doen, zit dan 7 dagen lang zo ongeveer tussen de 3000-4000 meter. Ik draag zelf al mijn materiaal, dus elke gram telt.
Mijn 750 grams fimi gaat dus bij niet mee en dat is dan zelfs zonder controller.

Ik zit zelf te denken aan de volgende opstelling ; neo2, 1 extra accu, aanstruring vanuit gsm.
Hij gaat gebruikt worden voor de gebruikelijke omgevingsfilmpjes, dus nooit ver weg, ik zit ook boven boomgrens, dus nooit iets in de weg, altijd visueel zicht op dat ding. Maar een mooi shot als ik bijv een pas oversteek of een duikvlucht het dal in.
Ik twijfel nog wel over die extra accu, maar ik vermoed dat ik niet eens elke dag kan opladen, dus dan toch mee. En op zulke hoogtes gaat de accu minder lang mee.

Iemand ervaring of gedachten over dergelijke kale opstelling? Dus Neo2, gsm, 2 accu's totaal.
Accu van Neo 2 is klein en dus snel leeg dus een 2e accu lijkt me wel een goed idee. Als je de propguards en transmitter er af haalt scheelt dat weer wat gewicht en op papier langere accuduur. Met alleen telefoon als controller kan je dan al heel veel. Bereik op puur wifi met telefoon is niet echt goed maar in vliegtuigmodus met alleen wifi actief kan je al wat verder vliegen.

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

• maartend
amphora schreef op donderdag 11 december 2025 @ 10:14:
[...]

Accu van Neo 2 is klein en dus snel leeg dus een 2e accu lijkt me wel een goed idee. Als je de propguards en transmitter er af haalt scheelt dat weer wat gewicht en op papier langere accuduur. Met alleen telefoon als controller kan je dan al heel veel. Bereik op puur wifi met telefoon is niet echt goed maar in vliegtuigmodus met alleen wifi actief kan je al wat verder vliegen.
Thnx. Goede ideeën.
Je bedoelt gsm in vliegtuigstand met wel wifi aan? Is niet erg want ik heb toch een week lang volslagen geen bereik op gsm. Dus verbruik is dan ook minder.
De transmitter die er op zit is voor gebruik controller?

[ Voor 4% gewijzigd door maartend op 11-12-2025 10:46 ]

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17:21

amphora

Websites & Fotografie

maartend schreef op donderdag 11 december 2025 @ 10:45:
[...]

Thnx. Goede ideeën.
Je bedoelt gsm in vliegtuigstand met wel wifi aan? Is niet erg want ik heb toch een week lang volslagen geen bereik op gsm. Dus verbruik is dan ook minder.
De transmitter die er op zit is voor gebruik controller?
Klopt. Telefoon/bluetooth antenne van gsm verstoord wifi signaal nogal blijkbaar. En die transmitter is alleen voor gebruik met externe controller inderdaad, die krijg je er dan ook alleen maar bij als je één van de fly more combo's koopt.

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

• maartend
amphora schreef op donderdag 11 december 2025 @ 13:51:
[...]

Klopt. Telefoon/bluetooth antenne van gsm verstoord wifi signaal nogal blijkbaar. En die transmitter is alleen voor gebruik met externe controller inderdaad, die krijg je er dan ook alleen maar bij als je één van de fly more combo's koopt.
Top. Ja, weet nog niet welke ik wil kopen, ws de fly more, maar niet alles wil ik mee. Nu nog op zoek naar een lichtgewicht case voor enkel die drone. Die Flip kun je zo mooi opvouwen, deze jammergenoeg niet dacht ik

• naizzen
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:17
maartend schreef op donderdag 11 december 2025 @ 09:44:

Volgens mij is de maximale hoogte waar je kan opstijgen 2000m, dus of de Neo 2 het überhaupt doet daar is de vraag.

• maartend
naizzen schreef op donderdag 11 december 2025 @ 15:01:
[...]

Volgens mij is de maximale hoogte waar je kan opstijgen 2000m, dus of de Neo 2 het überhaupt doet daar is de vraag.
Die vraag had ik al ergens gesteld en werd bevestigd dat ik idd ook op die hoogte kon vliegen. Wel windgevoelig en korter met ,

Die 2k Is wat hij maximaal in hoogte kan maar door regels is dat afgetopt op 120.
Zo lees ik dat, maar ding zal max 100 meter boven mij vliegen

although its official specs list a max takeoff altitude of 2000m for performance in ideal conditions, with the 120m being a regulatory/safety guideline

• Yzord
  • Laatst online: 16-12 08:22

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Ik heb een vraagje. Ik wil graag fpv vliegen met mijn neo2, maar heb dit nog nooit gedaan. Bestaan er simulators waarop ik mijn rc2 op aan kan sluiten om zo te oefenen op mijn techniek? Of desnoods met de motion controler?

• naizzen
Yzord schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 12:34:
Ik heb een vraagje. Ik wil graag fpv vliegen met mijn neo2, maar heb dit nog nooit gedaan. Bestaan er simulators waarop ik mijn rc2 op aan kan sluiten om zo te oefenen op mijn techniek? Of desnoods met de motion controler?
Ik denk niet dat die combinatie überhaupt kan, want de bril en rc2 zijn beide controller die in contact staan met de drone. Je zult de bril icm de motion 3 remote nodig hebben, waarbij de remote via de bril de drone aanstuurt. Als er al een sim bestaat, dan lijkt me dat daar ook het geval.
Zelf ben ik een enorme noob met drones, en de Neo 2 is echt makkelijk te leren in beginner mode. Maw, je hebt geen sim nodig ;).

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:50

_Eend_

🌻🇺🇦

Yzord schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 12:34:
Ik heb nog nooit met een Neo 2 gevlogen of zelfs maar 1 gezien (behalve in de winkel) dus ik weet niet hoe dat ding vliegt, wat het kan etc.

De RC2 kun je zo te zien wel aansluiten op je computer:
En voordat je in de advanced mode gaat vliegen is het wel aan te raden om eerst even te oefenen in een sim. Scheelt een hoop geld ;)

Alleen is er geen Neo 2 beschikbaar in Liftoff vziw. En ik denk dat de Neo 2 wel heel anders vliegt dan de gemiddelde FPV drone in liftoff. De DJI FPV drone is wel beschikbaar, en die vliegt als een baksteen vergeleken met andere drones van hetzelfde formaat. Ik denk dat het een cinewhoop nog het meeste in de buurt komt van de Neo 2.

[ Voor 3% gewijzigd door _Eend_ op 13-12-2025 09:42 ]

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-12 15:54

qless

...vraag maar...

maartend schreef op donderdag 11 december 2025 @ 15:09:
[...]

Die vraag had ik al ergens gesteld en werd bevestigd dat ik idd ook op die hoogte kon vliegen. Wel windgevoelig en korter met ,

Die 2k Is wat hij maximaal in hoogte kan maar door regels is dat afgetopt op 120.
Zo lees ik dat, maar ding zal max 100 meter boven mij vliegen

although its official specs list a max takeoff altitude of 2000m for performance in ideal conditions, with the 120m being a regulatory/safety guideline
Die max takeoff altitude heeft niks met regelgeving te maken, maar met de luchtdichtheid. DJI stelt hiermee alleen dat je op 2000 meter hoogte nog kan opstijgen. De 120 meter regel is een EU-regel, die geldt vanaf het opstijgpunt, dus als jij op 2000 meter hoogte opstijgt zou de drone (als het niet te hard waait e.d.) tot 2120 kunnen gaan in de EU. Andere DJI drones hebben iets meer power en hebben bijvoorbeeld als max takeoff altidude 4000 meter staan.

Daarom ook dat voor de mars drone de NASA een compleet eigen ontwerp moest maken, er is daar immers een veel lagere luchtdichtheid.

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

• iMode
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17:35
naizzen schreef op donderdag 11 december 2025 @ 15:01:
[...]
Mijn Neo 2 is met telefoon besturing na 38M het signaal kwijt. (De tip van hier, telefoon op vliegtuig modus met alleen wifi heb ik nog niet geprobeerd).

• naizzen
iMode schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 05:23:
[...]

Mijn Neo 2 is met telefoon besturing na 38M het signaal kwijt. (De tip van hier, telefoon op vliegtuig modus met alleen wifi heb ik nog niet geprobeerd).
Deze reactie sloeg op de technische beperking van opstijgen op grotere hoogten dan de 2km boven zeeniveau vanwege de ijle lucht. ;)
Maar je tip klopt idd.

• Tjahneee
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 16-12 11:25
Vraagje, mijn vliegbewijs loopt bijna af en ik heb via Luxemburg mijn (her-?)examen gedaan en een nieuwe certificaat gekregen.

Maar als ik in het mailtje van de RDW kijk staat er dit:
Wat moet u doen?
Wilt u na 02-01-2026 met een drone blijven vliegen? Dan moet u eerst opnieuw examen doen. Hierna kunt u een nieuw vliegbewijs aanvragen.

Stap 1: Examen doen
U moet opnieuw een online kennistest doen bij een erkende vliegschool. Kijk hiervoor op www.rijksoverheid.nl/drone

Stap 2: Uw vliegbewijs aanvragen
Als u voor uw examen bent geslaagd, dan krijgt u een e-mail van de vliegschool. In deze e-mail staat een link om uw nieuwe vliegbewijs bij ons aan te vragen.
Hierin staat dat bij stap 2 dat ik dus ook iets bij de RDW zelf moet aanvragen. Dit is dus nu niet mogelijk omdat ik ergens anders mijn examen heb gedaan. Heeft iemand enig idee of dit mogelijk een probleem gaat worden?

Edit: ik heb net aan de telefoon gehangen met de RDW. Wat mij zo is verteld als dat als je een niet Nederlandse vliegbewijs hebt moet je het maar zelf uitzoeken :9 Dus zover ik het begrijp kan ik het mailtje negeren...

[ Voor 10% gewijzigd door Tjahneee op 16-12-2025 11:25 ]

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-12 15:54

qless

...vraag maar...

Als je in luxemburg je A1/A3 haalt, dan moet je van daar ook je bewijs halen. Meer heb je niet nodig.
De registratie moet je wel in je woonland doen, dus in jouw geval bij de RDW.

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

• kneusteun
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20:04
https://www.antigravity.tech/us/drone/antigravity-a1
Deze hebben wij op werk binnen gekregen, ben heel nieuwsgierig hoe dit gaat vliegen!
Helaas pas na de vakantie tijd :'(
Pagina: 1 ... 102 103 Laatste

Let op:
Het is tijd voor een nieuw deel, met een nieuwe bijgewerkte topicstart. Ben je ervaren met drones en wil je meehelpen? Stuur @_ferry_ een DM.

Voor je filmpjes post, wees je bewust van de regelgeving omtrent het vliegen met drones en besef dat je op eigen risico post. Er wordt actief gekeken naar beeldmateriaal en waar het is opgenomen en wie het gemaakt heeft.