Ik ben me aan het oriënteren om een drone aan te schaffen.
Ik kwam daarbij eigenlijk al uit op de DJI mini 3, qua prijs-kwaliteit verhouding, maar daar gaat het nu niet om.
Ik probeer me van te voren wel goed in te lezen wat er wel en niet mag.
Nu zou ik dit vooral willen gebruiken om 'bijzondere' objecten te fotograferen. Windmolens, watertorens, landschappen, mooie kronkelende beekjes, kronkelweggetjes... Waarschijnlijk ook combineren met mijn motorhobby. In principe buiten bebouwde kom dus.
Als ik dan naar de aeret kaartviewer kijk, dan vergaat me eigenlijk al weer de zin. Ik woon zelf in Limburg. Dan heb je no-fly zones van vliegveld Eindhoven en Volkel richting Brabant, luchtbasis Kleine Brogel in de buurt van Weert, in Zuid-Limburg vliegveld Maastricht Aachen airport ('vliegveld Beek') met aansluitend Awacs-basis Geilenkirchen.
Ga je dan wat meer inzoomen, dan is zo'n beetje elk stukje waar iets groen is Natura 2000. En zit je daarbuiten, dan zit je wel in de buurt van een hoogspanningslijn of doorgaande weg.
Kortom, zie ik het goed dat ik bijna nergens dat ding mag starten?
Ga je dan internationaal kijken (ik kom veel in Duitsland, België en Luxemburg, maar ook de Alpen zijn bijvoorbeeld prachtig

)
Duitsland lijkt ook een lappendeken van zones. België, specifiek de Ardennen en Hoge Venen lijkt wat mee te vallen, maar daar zijn (momenteel?) veel tijdelijke zones ivm defensie. Daar zijn dan wel wat hoogtebeperkingen en moet je toestemming vragen.
Kortom: hoe doen jullie dit, en is het de aanschaf van een drone nog wel waard?
Of mis ik iets en mag ik veel meer dan ik denk?