• Hogader
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:20
Archer_VC10 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 11:07:
[...]

De link een paar posts terug (van @Dirtyrockers ) is er juist erg duidelijk over. Het mag niet, tenzij je toestemming hebt van provincie en terreinbeheerder en eventueel een natuurvergunning. Het is dus niet onmogelijk om er te vliegen, maar je moet er wat moeite voor doen. Mocht je aangesproken worden is alleen "ik heb het opgezocht" niet voldoende gok ik.
Die link is juist verre van duidelijk.

Er wordt iets beweerd (het mag permanent niet zonder vergunning), zonder bronvermelding naar een wettekst en met links naar kaarten (aeret en godrone) waarin juist staat dat het per gebied afhangt van de beheerplannen.

Laten die beheerplannen nu veelal bijna 10 jaar oud zijn en ook veelal geen woord spreken over drones, onbemande vliegtuigen of anderzijds iets dat kan wijzen op een drone zoals wij hem tegenwoordig allemaal kennen.

Sommige beheerplannen bakenen dan iig nog een minimum vlieghoogte aan, waardoor drones er vaak al buiten vallen. Andere specificeren die minimum vlieghoogte dan weer voor de categorie kleine luchtvaart en bakenen die categorie dan dusdanig af dat drones er niet in vallen. Tja is het dan wel of niet toegestaan?

Voor zover ik zelf in mijn zoektocht kon zien, worden ondertussen wel veel beheerplannen geupdate, dus even wachten en misschien is er dan wel duidelijkheid. Zo niet, blijven ze waarschijnlijk nog 10 jaar langer in limbo :F

  • Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:35
Hogader schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 18:26:
[...]
Voor zover ik zelf in mijn zoektocht kon zien, worden ondertussen wel veel beheerplannen geupdate, dus even wachten en misschien is er dan wel duidelijkheid. Zo niet, blijven ze waarschijnlijk nog 10 jaar langer in limbo :F
Er is nog een hoop in ontwikkeling inderdaad. Zo ook dit: https://www.luchtvaartind...oven-natura-2000-gebieden
Als je de opties in de menukaart doorneemt dan zie je dat alleen in optie 3 de mogelijkheid geboden wordt om dronevliegen boven een Natura 2000 gebied 'onder specifieke voorwaarden' vrij te stellen van de vergunningsplicht. Daaruit kan je opmaken dat de basis is:
- Dronevliegen is boven Natura 2000 gebieden in principe niet toegestaan.
- Er is hiervoor een vergunningsplicht.
- Het moet specifiek vrijgesteld worden hiervan voordat het 'zomaar' toegestaan kan worden.

Dit zal wellicht (ik heb nu even niet uitgebreid gezocht) niet letterlijk zo in een wettekst staan, maar dit is blijkbaar wel hoe de nu geldende wetten worden toegepast. In dit soort kwesties moet je soms ook tussen de regels door lezen en kijken wat de algemene trend is. Voor mij leest dit als 'niet toegestaan, tenzij', wat ook op de eerder gelinkte website werd aangegeven.

  • Hogader
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:20
Archer_VC10 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 10:14:
[...]

Er is nog een hoop in ontwikkeling inderdaad. Zo ook dit: https://www.luchtvaartind...oven-natura-2000-gebieden
Als je de opties in de menukaart doorneemt dan zie je dat alleen in optie 3 de mogelijkheid geboden wordt om dronevliegen boven een Natura 2000 gebied 'onder specifieke voorwaarden' vrij te stellen van de vergunningsplicht. Daaruit kan je opmaken dat de basis is:
- Dronevliegen is boven Natura 2000 gebieden in principe niet toegestaan.
- Er is hiervoor een vergunningsplicht.
- Het moet specifiek vrijgesteld worden hiervan voordat het 'zomaar' toegestaan kan worden.

Dit zal wellicht (ik heb nu even niet uitgebreid gezocht) niet letterlijk zo in een wettekst staan, maar dit is blijkbaar wel hoe de nu geldende wetten worden toegepast. In dit soort kwesties moet je soms ook tussen de regels door lezen en kijken wat de algemene trend is. Voor mij leest dit als 'niet toegestaan, tenzij', wat ook op de eerder gelinkte website werd aangegeven.
Die link ken ik en bied meer duidelijkheid, maar laat het alsnog aan de beheerders zelf over om het al dan niet mee te nemen in het beheerplan. Gezien die veelal oud zijn, zijn aspecten van de menukaart nog maar op weinig plekken (heb niet alle gebieden doorgenomen, maar ben hem zelf nog niet tegengekomen) doorgevoerd.
De regelgeving om met drones in Natura 2000-gebieden te vliegen, is niet overal hetzelfde. Op dit moment heeft elk N2000‐gebied hiervoor een eigen beheerplan. Of er wordt verwezen naar regelgeving in de provinciale Omgevingsverordeningen.

Om meer eenheid in de regelgeving te brengen, is samen met betrokken partijen nu een handreiking opgesteld. Deze handreiking bevat een ‘menukaart’ met vier standaard teksten, die beheerders van de N2000-gebieden kunnen gebruiken.
Dus ik kijk zelf naar de beheerplannen zelf en verwacht dat met alle beheerplannen die nu geupdate worden de menukaart wordt meegenomen. Maarja het is de overheid, dus eerst zien, dan geloven. Grote kans dat verschillende beheerders toch hun eigen sausje eroverheen willen gooien. ;)

Dus het voelt een beetje alsof het omgekeerd gedoogd is. Het mag (afh van beheerplan), maar men wil het eigenlijk niet. :|

  • Tjahneee
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 12-06 20:27
Ik kreeg net een mail van de RDW dat mijn dronebewijs bijna verloopt en dat ik opnieuw examen moet doen. Maar serieus, wat een prijzen hier in Nederland voor alleen een verlenging. Dit hoort toch alleen een simpele herhaling te zijn ipv de hele complete cursus opnieuw.

  • TheRicolaa10
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14:20
Tjahneee schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 14:49:
Ik kreeg net een mail van de RDW dat mijn dronebewijs bijna verloopt en dat ik opnieuw examen moet doen. Maar serieus, wat een prijzen hier in Nederland voor alleen een verlenging. Dit hoort toch alleen een simpele herhaling te zijn ipv de hele complete cursus opnieuw.
Ja, idealiter zou dit gewoon een verlenging moeten zijn, zoals dat voor Specific er al wel is. Iemand anders die ik hierover sprak zei het volgende:
De RDW heeft volgens de opleidingen die ik heb benaderd nog geen richtlijnen opgesteld voor het verlengen. De opleidingen interpreteren dit door je de volledige cursus opnieuw aan te bieden

DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - RTX5060Ti - 16GB RAM


  • unconnected
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:05
Tjahneee schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 14:49:
Ik kreeg net een mail van de RDW dat mijn dronebewijs bijna verloopt en dat ik opnieuw examen moet doen. Maar serieus, wat een prijzen hier in Nederland voor alleen een verlenging. Dit hoort toch alleen een simpele herhaling te zijn ipv de hele complete cursus opnieuw.
De mijne verlopen in februari, alleen ben ik wel benieuwd in hoeverre voor mijn drone (Mavic 2 Pro) zonder CE keuring een A2 nog nuttig is. Volgens mij mag ik toch al nergens meer vliegen zonder die keuring :/ Dan haal ik wel alleen de A1/A3 die nog steeds in het buitenland gratis is. Weet niet in hoeverre dat voor jou van toepassing is?

[edit] Misschien van het toch nog mee als je geen CE keuring hebt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nWinK3e0h-L4R6hs-WATMRshczM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kksHI8xlV3K0V4FfqtBmSeTj.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door unconnected op 29-11-2025 09:43 ]


  • Bugs3
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21:34
raceeend9 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 13:11:
Hier ook een setup met een Rm Pocket (crush) en een air65.
Fijne zender. Gister ook even turtle mode ingesteld. Alles is goed te configureren.

Wat betreft de goggles ben ik begonnen met deze standaard analoge goggles. opzich oké bril, alleen is de range niet super en is de DVR heel slecht.
Nu een aantal weken over naar een HDZero Boxpro goggles, en wat een verschil. de range is een wereld van verschil en de DVR is top.
Ik was in dilemma tussen de Boxpro goggles en de DJI N3 goggles. Toch voor de boxpro goggles gegaan zodat ik ook een upgrade had met mijn huidige Air65 en HDzero mogelijk is.
De N3 van Dji heeft een voordeel van bijvoorbeeld de meteor series die ook met DJI o4 zijn uitgevoerd. er zijn veel drones, ook tiny whoops beschikbaar die met deze VTX vliegen.
Daarnaast heeft de HDZero goggles een aparte accu nodig dat is een nadeel. Dit eenvoudig opgelost met een 20W powerbank(action) en een usbPD naar 9-20V converter bordje. Dit is goedkoper dan een losse accu(en lader) en heeft oneindige batterijduur.
Helaas zijn de goggles vrij prijzig. Wanneer je weet dat je verder wilt met de hobby dan zou ik wel een wat hoger kwaliteit goggles aanraden. hoger fps zorgt voor minder motion sickness en een veel betere ervaring.
De kogel is eindelijk door de kerk. Ik heb een HDZero Boxpro besteld via AliExpress voor 280EUR.

  • Tjahneee
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 12-06 20:27
unconnected schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 09:40:
[...]
Misschien van het toch nog mee als je geen CE keuring hebt:

[Afbeelding]
Ik heb een DJI FPV drone en nog een zelfbouw drone van onder de kilo. Voor beide dus helaas alleen subcategorie A3. Ik had eigenlijk gehoopt dat met RemoteID meer zou mogen met de 'oudere'/zelfbouw drones, maar helaas. Waar heb je de tekst in het plaatje gevonden?

Als ik dit allemaal zo lees ga ik mijn verlening van de dronebewijs in het buitenland halen.

  • TheInsider
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19:19
Vorige week heb ik een Avata 2 overgenomen, complete set. Nu heb ik het examen in Luxemburg gehaald, rdw exploitantnummer aangevraagd, dus wat dat betreft in orde.
Nog nooit een drone gevlogen, dus eerst uncrashed aangeschaft, en daar schrok ik eerst nog wel een beetje van, echt heel erg wennen. Vooral het samenspel tussen de sticks.
In een open wereld, op wat hoge snelheid gaat het voor mijn gevoel best redelijk, maar wil je dan een snelle bocht maken, heb ik altijd het idee, dat ik tegen natuurlijk bezig ben, controller staat in mode 2.
Ondertussen gaat na een aantal uren al een stuk beter......maar vraag is of anderen dit ook zo ervaren hebben, en is dit een redelijk vergelijk met het echte vliegen?

  • sk1nny666
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17-06 15:00
ik heb geen ervaring met de Avata 2 maar volgens mij heeft die redelijk wat hulpjes aan boord maar kan het mis hebben.

wat je in uncrashed hebt is een "echte" manual drone zonder hulpjes.
tenminste ga ik van uit. ben zelf alleen bekent met liftoff.

het duurde voor mij ook even voordat ik het in liftoff in de vingers had.
maar als je in de sim een beetje controle hebt rustig oefenen met de Avata in een open veld.
(wanneer het weer het weer een toelaat.)

  • 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:31
Even een algemene drone vraag voor de mensen hier.
Wie heeft er ervaring met vogels die je drone aanvallen dan wel laten neerstorten.
Gebeurt dat vaak en wat doen jullie er tegen?

  • qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:05

qless

...vraag maar...

TheInsider schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 14:12:
Vorige week heb ik een Avata 2 overgenomen, complete set. Nu heb ik het examen in Luxemburg gehaald, rdw exploitantnummer aangevraagd, dus wat dat betreft in orde.
Nog nooit een drone gevlogen, dus eerst uncrashed aangeschaft, en daar schrok ik eerst nog wel een beetje van, echt heel erg wennen. Vooral het samenspel tussen de sticks.
In een open wereld, op wat hoge snelheid gaat het voor mijn gevoel best redelijk, maar wil je dan een snelle bocht maken, heb ik altijd het idee, dat ik tegen natuurlijk bezig ben, controller staat in mode 2.
Ondertussen gaat na een aantal uren al een stuk beter......maar vraag is of anderen dit ook zo ervaren hebben, en is dit een redelijk vergelijk met het echte vliegen?
Als je de standaard avata 2 set gekocht hebt, vlieg je normaal met de dummy stick, en niet manueel. Om manueel te vliegen moet je zowieso een andere controller aanschaffen, daar wat instellingen op aanpassen. En zelfs in manual mode kan een avata 2 toch gebruik maken van de dji pauze knop ;)

Ik vlieg zelf ook nog alleen met de joystick. Manueel is nog wat moeilijker, en heb zelfs de controller er nog niet voor gekocht.

Website
Drones: Air 3s, Mini 4 Pro, Avata 2
Camera's: Canon R6, Canon 5d2, Dji Osmo Action 4
Objectieven: 8 fisheye, 14f2.8, 24f2.8, 50f1.8, 135f2, 17-40f4, 24-105f4, 70-300f4-5.6, 150-600f5-6.3, 25f2.8-2.5x-5x


  • TheInsider
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19:19
qless schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 16:41:
[...]


Als je de standaard avata 2 set gekocht hebt, vlieg je normaal met de dummy stick, en niet manueel. Om manueel te vliegen moet je zowieso een andere controller aanschaffen, daar wat instellingen op aanpassen. En zelfs in manual mode kan een avata 2 toch gebruik maken van de dji pauze knop ;)

Ik vlieg zelf ook nog alleen met de joystick. Manueel is nog wat moeilijker, en heb zelfs de controller er nog niet voor gekocht.
De extra controller heb ik erbij, en daarvan is de linker, throttle, al zonder veer. Dus ben ook volledig manueel aan oefenen.
De losse joystick heb ik heel even binnen geprobeerd, daar zal ik ook erg aan moeten wennen ☺️
Met wat mooier weer maar eens voorzichtig in een groot weiland proberen en ondertussen blijven oefenen.

  • bodejodel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-05 10:30
3dmazter schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 16:25:
Even een algemene drone vraag voor de mensen hier.
Wie heeft er ervaring met vogels die je drone aanvallen dan wel laten neerstorten.
Gebeurt dat vaak en wat doen jullie er tegen?
Wij vliegen best regelmatig in gebieden waar veel vogels leven en nestelen als we voor waterschappen met thermografie wildstandonderzoek doen of vogelnesten opsporen als er gemaaid moet gaan worden. Zo nu en dan kom je een territoriale vogel tegen, of denkt een roofvogel dat je een lekkere vette duif bent, maar dit komt niet zo vaak door als ik had verwacht. Zo snel mogelijk stijgen en vervolgens horizontaal afstand nemen is dan de veiligste manier om ze te ontwijken. Je drone klimt sneller dan de meeste vogels. Zelfs een duikende roofvogel kun je op die manier ontwijken, want als je snel je hoogte verandert kloppen zijn berekeningen niet meer en mist hij je. Als je omlaag gaat kan hij nog corrigeren, omhoog is lastiger.
Soms is dat genoeg, maar soms moet je je operatie ook gewoon even pauzeren.

  • maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
Ik ga volgend jaar een trektocht in het gebergte doen, zit dan 7 dagen lang zo ongeveer tussen de 3000-4000 meter. Ik draag zelf al mijn materiaal, dus elke gram telt.
Mijn 750 grams fimi gaat dus bij niet mee en dat is dan zelfs zonder controller.

Ik zit zelf te denken aan de volgende opstelling ; neo2, 1 extra accu, aanstruring vanuit gsm.
Hij gaat gebruikt worden voor de gebruikelijke omgevingsfilmpjes, dus nooit ver weg, ik zit ook boven boomgrens, dus nooit iets in de weg, altijd visueel zicht op dat ding. Maar een mooi shot als ik bijv een pas oversteek of een duikvlucht het dal in.
Ik twijfel nog wel over die extra accu, maar ik vermoed dat ik niet eens elke dag kan opladen, dus dan toch mee. En op zulke hoogtes gaat de accu minder lang mee.

Iemand ervaring of gedachten over dergelijke kale opstelling? Dus Neo2, gsm, 2 accu's totaal.

  • amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23-06 23:53

amphora

Websites & Fotografie

maartend schreef op donderdag 11 december 2025 @ 09:44:
Ik ga volgend jaar een trektocht in het gebergte doen, zit dan 7 dagen lang zo ongeveer tussen de 3000-4000 meter. Ik draag zelf al mijn materiaal, dus elke gram telt.
Mijn 750 grams fimi gaat dus bij niet mee en dat is dan zelfs zonder controller.

Ik zit zelf te denken aan de volgende opstelling ; neo2, 1 extra accu, aanstruring vanuit gsm.
Hij gaat gebruikt worden voor de gebruikelijke omgevingsfilmpjes, dus nooit ver weg, ik zit ook boven boomgrens, dus nooit iets in de weg, altijd visueel zicht op dat ding. Maar een mooi shot als ik bijv een pas oversteek of een duikvlucht het dal in.
Ik twijfel nog wel over die extra accu, maar ik vermoed dat ik niet eens elke dag kan opladen, dus dan toch mee. En op zulke hoogtes gaat de accu minder lang mee.

Iemand ervaring of gedachten over dergelijke kale opstelling? Dus Neo2, gsm, 2 accu's totaal.
Accu van Neo 2 is klein en dus snel leeg dus een 2e accu lijkt me wel een goed idee. Als je de propguards en transmitter er af haalt scheelt dat weer wat gewicht en op papier langere accuduur. Met alleen telefoon als controller kan je dan al heel veel. Bereik op puur wifi met telefoon is niet echt goed maar in vliegtuigmodus met alleen wifi actief kan je al wat verder vliegen.

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie


  • maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
amphora schreef op donderdag 11 december 2025 @ 10:14:
[...]

Accu van Neo 2 is klein en dus snel leeg dus een 2e accu lijkt me wel een goed idee. Als je de propguards en transmitter er af haalt scheelt dat weer wat gewicht en op papier langere accuduur. Met alleen telefoon als controller kan je dan al heel veel. Bereik op puur wifi met telefoon is niet echt goed maar in vliegtuigmodus met alleen wifi actief kan je al wat verder vliegen.
Thnx. Goede ideeën.
Je bedoelt gsm in vliegtuigstand met wel wifi aan? Is niet erg want ik heb toch een week lang volslagen geen bereik op gsm. Dus verbruik is dan ook minder.
De transmitter die er op zit is voor gebruik controller?

[ Voor 4% gewijzigd door maartend op 11-12-2025 10:46 ]


  • amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23-06 23:53

amphora

Websites & Fotografie

maartend schreef op donderdag 11 december 2025 @ 10:45:
[...]

Thnx. Goede ideeën.
Je bedoelt gsm in vliegtuigstand met wel wifi aan? Is niet erg want ik heb toch een week lang volslagen geen bereik op gsm. Dus verbruik is dan ook minder.
De transmitter die er op zit is voor gebruik controller?
Klopt. Telefoon/bluetooth antenne van gsm verstoord wifi signaal nogal blijkbaar. En die transmitter is alleen voor gebruik met externe controller inderdaad, die krijg je er dan ook alleen maar bij als je één van de fly more combo's koopt.

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie


  • maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
amphora schreef op donderdag 11 december 2025 @ 13:51:
[...]

Klopt. Telefoon/bluetooth antenne van gsm verstoord wifi signaal nogal blijkbaar. En die transmitter is alleen voor gebruik met externe controller inderdaad, die krijg je er dan ook alleen maar bij als je één van de fly more combo's koopt.
Top. Ja, weet nog niet welke ik wil kopen, ws de fly more, maar niet alles wil ik mee. Nu nog op zoek naar een lichtgewicht case voor enkel die drone. Die Flip kun je zo mooi opvouwen, deze jammergenoeg niet dacht ik

  • naizzen
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18:44
maartend schreef op donderdag 11 december 2025 @ 09:44:
Ik ga volgend jaar een trektocht in het gebergte doen, zit dan 7 dagen lang zo ongeveer tussen de 3000-4000 meter. Ik draag zelf al mijn materiaal, dus elke gram telt.
Mijn 750 grams fimi gaat dus bij niet mee en dat is dan zelfs zonder controller.

Ik zit zelf te denken aan de volgende opstelling ; neo2, 1 extra accu, aanstruring vanuit gsm.
Hij gaat gebruikt worden voor de gebruikelijke omgevingsfilmpjes, dus nooit ver weg, ik zit ook boven boomgrens, dus nooit iets in de weg, altijd visueel zicht op dat ding. Maar een mooi shot als ik bijv een pas oversteek of een duikvlucht het dal in.
Ik twijfel nog wel over die extra accu, maar ik vermoed dat ik niet eens elke dag kan opladen, dus dan toch mee. En op zulke hoogtes gaat de accu minder lang mee.

Iemand ervaring of gedachten over dergelijke kale opstelling? Dus Neo2, gsm, 2 accu's totaal.
Volgens mij is de maximale hoogte waar je kan opstijgen 2000m, dus of de Neo 2 het überhaupt doet daar is de vraag.

  • maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
naizzen schreef op donderdag 11 december 2025 @ 15:01:
[...]

Volgens mij is de maximale hoogte waar je kan opstijgen 2000m, dus of de Neo 2 het überhaupt doet daar is de vraag.
Die vraag had ik al ergens gesteld en werd bevestigd dat ik idd ook op die hoogte kon vliegen. Wel windgevoelig en korter met ,

Die 2k Is wat hij maximaal in hoogte kan maar door regels is dat afgetopt op 120.
Zo lees ik dat, maar ding zal max 100 meter boven mij vliegen

although its official specs list a max takeoff altitude of 2000m for performance in ideal conditions, with the 120m being a regulatory/safety guideline

  • Yzord
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-06 13:09

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Ik heb een vraagje. Ik wil graag fpv vliegen met mijn neo2, maar heb dit nog nooit gedaan. Bestaan er simulators waarop ik mijn rc2 op aan kan sluiten om zo te oefenen op mijn techniek? Of desnoods met de motion controler?

  • naizzen
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18:44
Yzord schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 12:34:
Ik heb een vraagje. Ik wil graag fpv vliegen met mijn neo2, maar heb dit nog nooit gedaan. Bestaan er simulators waarop ik mijn rc2 op aan kan sluiten om zo te oefenen op mijn techniek? Of desnoods met de motion controler?
Ik denk niet dat die combinatie überhaupt kan, want de bril en rc2 zijn beide controller die in contact staan met de drone. Je zult de bril icm de motion 3 remote nodig hebben, waarbij de remote via de bril de drone aanstuurt. Als er al een sim bestaat, dan lijkt me dat daar ook het geval.
Zelf ben ik een enorme noob met drones, en de Neo 2 is echt makkelijk te leren in beginner mode. Maw, je hebt geen sim nodig ;).

  • _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:13

_Eend_

🌻🇺🇦

Yzord schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 12:34:
Ik heb een vraagje. Ik wil graag fpv vliegen met mijn neo2, maar heb dit nog nooit gedaan. Bestaan er simulators waarop ik mijn rc2 op aan kan sluiten om zo te oefenen op mijn techniek? Of desnoods met de motion controler?
Ik heb nog nooit met een Neo 2 gevlogen of zelfs maar 1 gezien (behalve in de winkel) dus ik weet niet hoe dat ding vliegt, wat het kan etc.

De RC2 kun je zo te zien wel aansluiten op je computer:
En voordat je in de advanced mode gaat vliegen is het wel aan te raden om eerst even te oefenen in een sim. Scheelt een hoop geld ;)

Alleen is er geen Neo 2 beschikbaar in Liftoff vziw. En ik denk dat de Neo 2 wel heel anders vliegt dan de gemiddelde FPV drone in liftoff. De DJI FPV drone is wel beschikbaar, en die vliegt als een baksteen vergeleken met andere drones van hetzelfde formaat. Ik denk dat het een cinewhoop nog het meeste in de buurt komt van de Neo 2.

[ Voor 3% gewijzigd door _Eend_ op 13-12-2025 09:42 ]


  • qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:05

qless

...vraag maar...

maartend schreef op donderdag 11 december 2025 @ 15:09:
[...]

Die vraag had ik al ergens gesteld en werd bevestigd dat ik idd ook op die hoogte kon vliegen. Wel windgevoelig en korter met ,

Die 2k Is wat hij maximaal in hoogte kan maar door regels is dat afgetopt op 120.
Zo lees ik dat, maar ding zal max 100 meter boven mij vliegen

although its official specs list a max takeoff altitude of 2000m for performance in ideal conditions, with the 120m being a regulatory/safety guideline
Die max takeoff altitude heeft niks met regelgeving te maken, maar met de luchtdichtheid. DJI stelt hiermee alleen dat je op 2000 meter hoogte nog kan opstijgen. De 120 meter regel is een EU-regel, die geldt vanaf het opstijgpunt, dus als jij op 2000 meter hoogte opstijgt zou de drone (als het niet te hard waait e.d.) tot 2120 kunnen gaan in de EU. Andere DJI drones hebben iets meer power en hebben bijvoorbeeld als max takeoff altidude 4000 meter staan.

Daarom ook dat voor de mars drone de NASA een compleet eigen ontwerp moest maken, er is daar immers een veel lagere luchtdichtheid.

Website
Drones: Air 3s, Mini 4 Pro, Avata 2
Camera's: Canon R6, Canon 5d2, Dji Osmo Action 4
Objectieven: 8 fisheye, 14f2.8, 24f2.8, 50f1.8, 135f2, 17-40f4, 24-105f4, 70-300f4-5.6, 150-600f5-6.3, 25f2.8-2.5x-5x


  • iMode
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:33
naizzen schreef op donderdag 11 december 2025 @ 15:01:
[...]
Volgens mij is de maximale hoogte waar je kan opstijgen 2000m, dus of de Neo 2 het überhaupt doet daar is de vraag.
Mijn Neo 2 is met telefoon besturing na 38M het signaal kwijt. (De tip van hier, telefoon op vliegtuig modus met alleen wifi heb ik nog niet geprobeerd).

  • naizzen
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18:44
iMode schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 05:23:
[...]

Mijn Neo 2 is met telefoon besturing na 38M het signaal kwijt. (De tip van hier, telefoon op vliegtuig modus met alleen wifi heb ik nog niet geprobeerd).
Deze reactie sloeg op de technische beperking van opstijgen op grotere hoogten dan de 2km boven zeeniveau vanwege de ijle lucht. ;)
Maar je tip klopt idd.

  • Tjahneee
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 12-06 20:27
Vraagje, mijn vliegbewijs loopt bijna af en ik heb via Luxemburg mijn (her-?)examen gedaan en een nieuwe certificaat gekregen.

Maar als ik in het mailtje van de RDW kijk staat er dit:
Wat moet u doen?
Wilt u na 02-01-2026 met een drone blijven vliegen? Dan moet u eerst opnieuw examen doen. Hierna kunt u een nieuw vliegbewijs aanvragen.

Stap 1: Examen doen
U moet opnieuw een online kennistest doen bij een erkende vliegschool. Kijk hiervoor op www.rijksoverheid.nl/drone

Stap 2: Uw vliegbewijs aanvragen
Als u voor uw examen bent geslaagd, dan krijgt u een e-mail van de vliegschool. In deze e-mail staat een link om uw nieuwe vliegbewijs bij ons aan te vragen.
Hierin staat dat bij stap 2 dat ik dus ook iets bij de RDW zelf moet aanvragen. Dit is dus nu niet mogelijk omdat ik ergens anders mijn examen heb gedaan. Heeft iemand enig idee of dit mogelijk een probleem gaat worden?

Edit: ik heb net aan de telefoon gehangen met de RDW. Wat mij zo is verteld als dat als je een niet Nederlandse vliegbewijs hebt moet je het maar zelf uitzoeken :9 Dus zover ik het begrijp kan ik het mailtje negeren...

[ Voor 10% gewijzigd door Tjahneee op 16-12-2025 11:25 ]


  • qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:05

qless

...vraag maar...

Als je in luxemburg je A1/A3 haalt, dan moet je van daar ook je bewijs halen. Meer heb je niet nodig.
De registratie moet je wel in je woonland doen, dus in jouw geval bij de RDW.

Website
Drones: Air 3s, Mini 4 Pro, Avata 2
Camera's: Canon R6, Canon 5d2, Dji Osmo Action 4
Objectieven: 8 fisheye, 14f2.8, 24f2.8, 50f1.8, 135f2, 17-40f4, 24-105f4, 70-300f4-5.6, 150-600f5-6.3, 25f2.8-2.5x-5x


  • kneusteun
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17:01
https://www.antigravity.tech/us/drone/antigravity-a1
Deze hebben wij op werk binnen gekregen, ben heel nieuwsgierig hoe dit gaat vliegen!
Helaas pas na de vakantie tijd :'(

  • bodejodel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-05 10:30
kneusteun schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 16:15:
https://www.antigravity.tech/us/drone/antigravity-a1
Deze hebben wij op werk binnen gekregen, ben heel nieuwsgierig hoe dit gaat vliegen!
Helaas pas na de vakantie tijd :'(
Ik ben wel benieuwd wat de zakelijke toepassing van zo'n drone kan zijn dat iemand hem zakelijk aanschaft.

Omdat ik professioneel vlieg loop ik niet zo warm voor de meeste "goedkope" drones, maar deze zou ik waarschijnlijk wél leuk vinden omdat hij zo anders is. Gewoon voor de lol, maar zeker niet professioneel.

  • TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
bodejodel schreef op woensdag 17 december 2025 @ 10:02:
[...]

Ik ben wel benieuwd wat de zakelijke toepassing van zo'n drone kan zijn dat iemand hem zakelijk aanschaft.

Omdat ik professioneel vlieg loop ik niet zo warm voor de meeste "goedkope" drones, maar deze zou ik waarschijnlijk wél leuk vinden omdat hij zo anders is. Gewoon voor de lol, maar zeker niet professioneel.
Makelaars/fotografen voor de verkoop video’s/foto’s?

MacBook Air 13.6” M4 16 Gb Sky Blue  iPad Pro 12.9” M1  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay


  • kneusteun
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17:01
bodejodel schreef op woensdag 17 december 2025 @ 10:02:
[...]

Ik ben wel benieuwd wat de zakelijke toepassing van zo'n drone kan zijn dat iemand hem zakelijk aanschaft.

Omdat ik professioneel vlieg loop ik niet zo warm voor de meeste "goedkope" drones, maar deze zou ik waarschijnlijk wél leuk vinden omdat hij zo anders is. Gewoon voor de lol, maar zeker niet professioneel.
Omdat we 360 content nodig hebben vanuit een drone.
En de air 3S niet lang genoeg kon vliegen met een insta 360, en ook hou je de drone in beeld.

Het knutselen met die insta 360 op de air 3s was ook lachen en heeft 1 air gekilled :+

En er was geen professional die het kon, dus doen we het zelf wel.

Wij hadden content nodig voor onze AR/VR kijker

[ Voor 8% gewijzigd door kneusteun op 17-12-2025 11:17 ]


  • Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:24
Ik kreeg net een reminder van de Oostenrijkse overheid dat ik mijn certificaat verlengen moet, door (gratis) opnieuw online examen voor A1/A3 te doen. Ik had blijkbaar 5 jaar geleden daar ook een certificaat gehaald, net als in Nederland, toen het nog discussie was of een certificaat uit een ander land ook hier geldig zou zijn.

Ik ben geslaagd, en heb nu ook meteen een (Oostenrijks) identificatienummer ontvangen.
Kan ik hier wat mee bij het RDW?

/edit: volgens mij lees ik het antwoord een paar posts hierboven al, maar ik vraag het toch maar even voor de zekerheid :P

[ Voor 12% gewijzigd door Polyphemus op 17-12-2025 14:00 ]


  • sk1nny666
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17-06 15:00
Polyphemus schreef op woensdag 17 december 2025 @ 13:57:
Ik kreeg net een reminder van de Oostenrijkse overheid dat ik mijn certificaat verlengen moet, door (gratis) opnieuw online examen voor A1/A3 te doen. Ik had blijkbaar 5 jaar geleden daar ook een certificaat gehaald, net als in Nederland, toen het nog discussie was of een certificaat uit een ander land ook hier geldig zou zijn.

Ik ben geslaagd, en heb nu ook meteen een (Oostenrijks) identificatienummer ontvangen.
Kan ik hier wat mee bij het RDW?

/edit: volgens mij lees ik het antwoord een paar posts hierboven al, maar ik vraag het toch maar even voor de zekerheid :P
rdw is alleen voor registratie. staat hier verder los van.

  • dropkikker
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23-06 23:00
Wie kan mij helpen aangezien ik nieuw ben in de drone wereld en volgens mij alle instellingen wel op maximaal heb staan.

Ik heb een Dji Phantom 3 pro 4K via marktplaats gekocht puur en alleen voor het vissen om op nieuwe locaties in het buitenland de vis te kunnen spotten. Nu vind ik de beeldkwaliteit echt om te huilen, het is korrelig en wazig. Als ik opneem gaat dat via de Dji Go app en ik haal daar dan ook de beelden vanaf en dan niet rechtstreeks vanaf de sd kaart.

Hebben jullie hier misschien een antwoord op of tips en tricks?

Hieronder een opname van toen het nog beter weer was buiten 😉

YouTube: 4 januari 2026

  • TheRicolaa10
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14:20
dropkikker schreef op zondag 4 januari 2026 @ 10:38:
Hebben jullie hier misschien een antwoord op of tips en tricks?
Wat ik mij kan herinneren is dat de oude DJI Go app de beelden doet cachen, deze is altijd van mindere kwaliteit dan rechtstreeks vanaf de sd kaart halen.

DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - RTX5060Ti - 16GB RAM


  • Dirtyrockers
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23-06 18:34
dropkikker schreef op zondag 4 januari 2026 @ 10:38:
Wie kan mij helpen aangezien ik nieuw ben in de drone wereld en volgens mij alle instellingen wel op maximaal heb staan.

Ik heb een Dji Phantom 3 pro 4K via marktplaats gekocht puur en alleen voor het vissen om op nieuwe locaties in het buitenland de vis te kunnen spotten. Nu vind ik de beeldkwaliteit echt om te huilen, het is korrelig en wazig. Als ik opneem gaat dat via de Dji Go app en ik haal daar dan ook de beelden vanaf en dan niet rechtstreeks vanaf de sd kaart.

Hebben jullie hier misschien een antwoord op of tips en tricks?

Hieronder een opname van toen het nog beter weer was buiten 😉

YouTube: 4 januari 2026
sowieso van SD kaart afhalen.

maar voor de phantom 3 pro moet je ook je certificaat halen want hij is zwaarder dan 250 gram (A1/A3)
Anders mag je er niet eens mee vliegen.

  • kneusteun
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17:01
Gister met de Air 3s even de sneeuw ingedoken, was best een avontuur want er kwamen nogal wat waarschuwingen en dingen voorbij. Had wat panorama's gemaakt.

Tussendoor wat korte shots gemaakt als test en dat verwerkt tot iets abstracts, het is zeker niet goed maar het heeft wel iets voor twee uur klooien.

YouTube: Winter in Twente X Upside Down

  • dropkikker
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23-06 23:00
Dirtyrockers schreef op zondag 4 januari 2026 @ 12:32:
[...]

sowieso van SD kaart afhalen.

maar voor de phantom 3 pro moet je ook je certificaat halen want hij is zwaarder dan 250 gram (A1/A3)
Anders mag je er niet eens mee vliegen.
Klopt! Certificaat is aanwezig 💪 Het van de sd kaart afhalen voor de beste kwaliteit is mij teveel gedoe dus de Phantom gaat in de verkoop.
Zou een mini 3pro bijvoorbeeld wel gelijk 4K beeld op de telefoon kunnen weergeven dan?

  • 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:31
dropkikker schreef op zondag 4 januari 2026 @ 18:24:
[...]


Klopt! Certificaat is aanwezig 💪 Het van de sd kaart afhalen voor de beste kwaliteit is mij teveel gedoe dus de Phantom gaat in de verkoop.
Zou een mini 3pro bijvoorbeeld wel gelijk 4K beeld op de telefoon kunnen weergeven dan?
Nou nou wat een werk.
trek kaart er uit en duw hem in kaartlezer op pc.
Editen doe je op je pc dus die moet toch al aan.

  • maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
3dmazter schreef op zondag 4 januari 2026 @ 18:30:
[...]


Nou nou wat een werk.
trek kaart er uit en duw hem in kaartlezer op pc.
Editen doe je op je pc dus die moet toch al aan.
Gebruik is anders dan je denkt. Hij gebruikt hem om on the spot met dat ding omhoog te gaan en het water af te zoeken waar vis zit om zijn hengel uit te gooien. Zal zeker geen pc bij hebben. Het gaat hem echt om het live beeld

  • 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:31
maartend schreef op zondag 4 januari 2026 @ 19:53:
[...]

Gebruik is anders dan je denkt. Hij gebruikt hem om on the spot met dat ding omhoog te gaan en het water af te zoeken waar vis zit om zijn hengel uit te gooien. Zal zeker geen pc bij hebben. Het gaat hem echt om het live beeld
Gebruik zelf de mini 4k hiervoor.
Live View Quality
Remote Controller:
720p/30fps
beeld op mijn telefoon is scherp genoeg hiervoor

[ Voor 5% gewijzigd door 3dmazter op 04-01-2026 20:58 ]


  • Dirtyrockers
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23-06 18:34
dropkikker schreef op zondag 4 januari 2026 @ 18:24:
[...]


Klopt! Certificaat is aanwezig 💪 Het van de sd kaart afhalen voor de beste kwaliteit is mij teveel gedoe dus de Phantom gaat in de verkoop.
Zou een mini 3pro bijvoorbeeld wel gelijk 4K beeld op de telefoon kunnen weergeven dan?
je kan een wifi opzetten met de drone waar een sd kaart in zit. om het dan te downloaden.

  • grolle
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-04 23:27
Is er iemand, particulier/recreatief, die daadwerkelijk een vluchtplan heeft ingediend in de godrone app?
Goed gekeurd, afgekeurd? En wat is je ervaring?

[ Voor 18% gewijzigd door grolle op 06-01-2026 16:01 ]


  • qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:05

qless

...vraag maar...

Godrone zal op moment zowieso niet gaan, de maker is failiet, en het wordt niet bijgewerkt!

Website
Drones: Air 3s, Mini 4 Pro, Avata 2
Camera's: Canon R6, Canon 5d2, Dji Osmo Action 4
Objectieven: 8 fisheye, 14f2.8, 24f2.8, 50f1.8, 135f2, 17-40f4, 24-105f4, 70-300f4-5.6, 150-600f5-6.3, 25f2.8-2.5x-5x


  • kneusteun
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17:01
grolle schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 15:59:
Is er iemand, particulier/recreatief, die daadwerkelijk een vluchtplan heeft ingediend in de godrone app?
Goed gekeurd, afgekeurd? En wat is je ervaring?
precies waar ik ook benieuwd naar ben.
Heb veel mensen gevraagd en niemand kan mij ook echt antwoord geven,wat mij doet vermoeden dat 99% van de mensen gewoon maar vliegt (dat antwoord krijg ik namelijk wel eens).

  • _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:13

_Eend_

🌻🇺🇦

qless schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 22:39:
Godrone zal op moment zowieso niet gaan, de maker is failiet, en het wordt niet bijgewerkt!
Je kunt nog wel vluchtplannen indienen vziw. Dat staat los van het kaartsysteem. Dat stond ergens in een persbericht, al ik het mij goed herinner.

[ Voor 10% gewijzigd door _Eend_ op 17-01-2026 17:47 ]


  • THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Vandaag eigenlijk voor het eerst wat leuke video's gemaakt met de DJI Neo 2, werkt fantastisch met de RC-N3!

Maar nu ben ik op zoek naar een fatsoenlijke app die de video's kan knippen, plakken en bewerken CapCut kost een vermogen, iMovie is te simpel. Iemand tips?

iPhone 17 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • Marstek Venus • Kia EV3 GT-Line


  • 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:31
THE_BASE schreef op maandag 19 januari 2026 @ 19:37:
Vandaag eigenlijk voor het eerst wat leuke video's gemaakt met de DJI Neo 2, werkt fantastisch met de RC-N3!

Maar nu ben ik op zoek naar een fatsoenlijke app die de video's kan knippen, plakken en bewerken CapCut kost een vermogen, iMovie is te simpel. Iemand tips?
https://www.blackmagicdesign.com/nl/products/davinciresolve
Heb het nu een paar keer gebruikt maar hier kun je alles mee wat je nodig hebt.
Gratis

  • THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
3dmazter schreef op maandag 19 januari 2026 @ 19:46:
[...]


https://www.blackmagicdesign.com/nl/products/davinciresolve
Heb het nu een paar keer gebruikt maar hier kun je alles mee wat je nodig hebt.
Gratis
Thanks, die ben ik toevallig nu aan het proberen. Wel iets lastiger qua UI, maar zeker werkbaar tot nog toe.

iPhone 17 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • Marstek Venus • Kia EV3 GT-Line


  • 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:31
THE_BASE schreef op maandag 19 januari 2026 @ 20:02:
[...]

Thanks, die ben ik toevallig nu aan het proberen. Wel iets lastiger qua UI, maar zeker werkbaar tot nog toe.
De UI lijkt heel moeilijk maar het valt wel mee.
Op youtube zijn heel veel tutorials te vinden over alle functies.
YouTube: Learn DaVinci Resolve Fast | Professional Editing in 2+ Hours
Deze volg ik momenteel

  • DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ik ben me aan het oriënteren om een drone aan te schaffen. Ik kwam daarbij eigenlijk al uit op de DJI mini 3, qua prijs-kwaliteit verhouding, maar daar gaat het nu niet om.

Ik probeer me van te voren wel goed in te lezen wat er wel en niet mag. :)
Nu zou ik dit vooral willen gebruiken om 'bijzondere' objecten te fotograferen. Windmolens, watertorens, landschappen, mooie kronkelende beekjes, kronkelweggetjes... Waarschijnlijk ook combineren met mijn motorhobby. In principe buiten bebouwde kom dus.

Als ik dan naar de aeret kaartviewer kijk, dan vergaat me eigenlijk al weer de zin. Ik woon zelf in Limburg. Dan heb je no-fly zones van vliegveld Eindhoven en Volkel richting Brabant, luchtbasis Kleine Brogel in de buurt van Weert, in Zuid-Limburg vliegveld Maastricht Aachen airport ('vliegveld Beek') met aansluitend Awacs-basis Geilenkirchen.
Ga je dan wat meer inzoomen, dan is zo'n beetje elk stukje waar iets groen is Natura 2000. En zit je daarbuiten, dan zit je wel in de buurt van een hoogspanningslijn of doorgaande weg.
Kortom, zie ik het goed dat ik bijna nergens dat ding mag starten?

Ga je dan internationaal kijken (ik kom veel in Duitsland, België en Luxemburg, maar ook de Alpen zijn bijvoorbeeld prachtig ;) )
Duitsland lijkt ook een lappendeken van zones. België, specifiek de Ardennen en Hoge Venen lijkt wat mee te vallen, maar daar zijn (momenteel?) veel tijdelijke zones ivm defensie. Daar zijn dan wel wat hoogtebeperkingen en moet je toestemming vragen.

Kortom: hoe doen jullie dit, en is het de aanschaf van een drone nog wel waard?
Of mis ik iets en mag ik veel meer dan ik denk?

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.


  • sk1nny666
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17-06 15:00
DrivinUCrazy schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 11:26:
Ik ben me aan het oriënteren om een drone aan te schaffen. Ik kwam daarbij eigenlijk al uit op de DJI mini 3, qua prijs-kwaliteit verhouding, maar daar gaat het nu niet om.

Ik probeer me van te voren wel goed in te lezen wat er wel en niet mag. :)
Nu zou ik dit vooral willen gebruiken om 'bijzondere' objecten te fotograferen. Windmolens, watertorens, landschappen, mooie kronkelende beekjes, kronkelweggetjes... Waarschijnlijk ook combineren met mijn motorhobby. In principe buiten bebouwde kom dus.

Als ik dan naar de aeret kaartviewer kijk, dan vergaat me eigenlijk al weer de zin. Ik woon zelf in Limburg. Dan heb je no-fly zones van vliegveld Eindhoven en Volkel richting Brabant, luchtbasis Kleine Brogel in de buurt van Weert, in Zuid-Limburg vliegveld Maastricht Aachen airport ('vliegveld Beek') met aansluitend Awacs-basis Geilenkirchen.
Ga je dan wat meer inzoomen, dan is zo'n beetje elk stukje waar iets groen is Natura 2000. En zit je daarbuiten, dan zit je wel in de buurt van een hoogspanningslijn of doorgaande weg.
Kortom, zie ik het goed dat ik bijna nergens dat ding mag starten?

Ga je dan internationaal kijken (ik kom veel in Duitsland, België en Luxemburg, maar ook de Alpen zijn bijvoorbeeld prachtig ;) )
Duitsland lijkt ook een lappendeken van zones. België, specifiek de Ardennen en Hoge Venen lijkt wat mee te vallen, maar daar zijn (momenteel?) veel tijdelijke zones ivm defensie. Daar zijn dan wel wat hoogtebeperkingen en moet je toestemming vragen.

Kortom: hoe doen jullie dit, en is het de aanschaf van een drone nog wel waard?
Of mis ik iets en mag ik veel meer dan ik denk?
Ik vlieg wat meer freestyle, maar ja je hebt je wel te houden aan de kaart waar je wel of niet mag vliegen.
En vooral een beetje nadenken waar je gaat vliegen.
Zelf heb ik nog weinig last gehad van plekken waar je niet mag vliegen, ook niet op vakanties ect.

verwacht dat de mini3 onder de 250g zit dus je geen certificaat hoeft te behalen.
wel dien je je te registreren bij de rdw gezien het een drone is met camera.
en als je ergens in het buitenland gaat vliegen altijd even de lokale regels opzoeken om gezeur te voorkomen.

voor de piloten die FPV vliegen (dus met een bril op) kan je bv. officieel niet alleen vliegen.
gezien je line of sight nodig hebt op de drone (wat dus niet kan als je een fpv bril op je neus hebt.)
maar zo zijn er veel regels, maar vooral gezond verstand gebruiken en dan loopt het wel los.

[ Voor 6% gewijzigd door sk1nny666 op 17-02-2026 09:33 ]


  • kneusteun
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17:01
Wel mooi dat je zegt dat hij zich aan de regels moet houden waar je vliegt, om vervolgens
"voor de piloten die FPV vliegen (dus met een bril op) kan je bv. officieel niet alleen vliegen.
gezien je line of sight nodig hebt op de drone (wat dus niet kan als je een fpv bril op je neus hebt.)
maar zo zijn er veel regels, maar vooral gezond verstand gebruiken en dan loopt het wel los."

dus wel of niet aan de regels houden?

Ik vlieg ook wel eens waar het niet mag (volgens mij doen veel mensen dat), en dan wordt je vriendelijk verzocht te stoppen en ga je weg.
Soms na een praatje geven ze aan dat het toch prima is en mag je vrolijk door.

  • sk1nny666
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17-06 15:00
kneusteun schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 12:32:
Wel mooi dat je zegt dat hij zich aan de regels moet houden waar je vliegt, om vervolgens
"voor de piloten die FPV vliegen (dus met een bril op) kan je bv. officieel niet alleen vliegen.
gezien je line of sight nodig hebt op de drone (wat dus niet kan als je een fpv bril op je neus hebt.)
maar zo zijn er veel regels, maar vooral gezond verstand gebruiken en dan loopt het wel los."

dus wel of niet aan de regels houden?

Ik vlieg ook wel eens waar het niet mag (volgens mij doen veel mensen dat), en dan wordt je vriendelijk verzocht te stoppen en ga je weg.
Soms na een praatje geven ze aan dat het toch prima is en mag je vrolijk door.
ik kan je niet vertellen om de regels te overtreden.
en als er ergens een vlieg verbod geld zou ik me daar wel aan houden.

en ik persoonlijk als fpv vlieger overtreed bv. wel de line of sight regel. (maar ik let er dan weer wel op dat ik ergens vlieg waar ik veilig vlieg en niet bij andere mensen in de buurt. (gebruik je gezonde verstand)

  • kneusteun
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17:01
sk1nny666 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 13:02:
[...]

ik kan je niet vertellen om de regels te overtreden.
en als er ergens een vlieg verbod geld zou ik me daar wel aan houden.

en ik persoonlijk als fpv vlieger overtreed bv. wel de line of sight regel. (maar ik let er dan weer wel op dat ik ergens vlieg waar ik veilig vlieg en niet bij andere mensen in de buurt. (gebruik je gezonde verstand)
Ja snap ik volkomen, ik raad het niemand aan.

Ik geef alleen eerlijk toe dat ik er wel een beetje klaar mee ben... dus dan gezond verstand en beetje rekening houden met alles.

  • sk1nny666
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17-06 15:00
kneusteun schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 14:49:
[...]

Ja snap ik volkomen, ik raad het niemand aan.

Ik geef alleen eerlijk toe dat ik er wel een beetje klaar mee ben... dus dan gezond verstand en beetje rekening houden met alles.
zolang je niet bij een ziekenhuis binnen de zone van de traumaheli en mensen (en dieren) met rust laat zal je denk ik niet snel in de problemen komen. maar ja dat kan je niet weten.

ik kan zelf niet wachten op beter weer. heb een 3.5 inch freestyle drone die wat meer vlieguren nodig heeft :P

zijn er nog andere piloten in het noorden van het land die toffe plekken kennen om te vliegen?

  • unconnected
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:05
Iemand hier nog een Mavic 2 Pro met een iPhone? Ik heb nu nog een 12 Pro met lightning connector dus dat werkt prima, maar een nieuwe iPhone zou een usb-c connector hebben. Heeft iemand dit getest/werkend? Kan er online bar weinig over vinden, behalve dat sommige mensen de grote usb connector onderaan gebruiken, maar er bestaan ook gewoon micro-usb naar usb-c otg kabels. Dat zou mooier zijn, maar even een paar kopen om te proberen vind ik ook zo wat :P

  • kneusteun
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17:01
sk1nny666 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 15:05:
[...]

zolang je niet bij een ziekenhuis binnen de zone van de traumaheli en mensen (en dieren) met rust laat zal je denk ik niet snel in de problemen komen. maar ja dat kan je niet weten.

ik kan zelf niet wachten op beter weer. heb een 3.5 inch freestyle drone die wat meer vlieguren nodig heeft :P

zijn er nog andere piloten in het noorden van het land die toffe plekken kennen om te vliegen?
Ja precies, was het ook niet om die reden dat de afstand tot vliegvelden nu verlaagd is? blijkbaar was het helemaal niet zo'n probleem en de handhaving was niet uitvoerbaar.

  • 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:31
unconnected schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 15:25:
Iemand hier nog een Mavic 2 Pro met een iPhone? Ik heb nu nog een 12 Pro met lightning connector dus dat werkt prima, maar een nieuwe iPhone zou een usb-c connector hebben. Heeft iemand dit getest/werkend? Kan er online bar weinig over vinden, behalve dat sommige mensen de grote usb connector onderaan gebruiken, maar er bestaan ook gewoon micro-usb naar usb-c otg kabels. Dat zou mooier zijn, maar even een paar kopen om te proberen vind ik ook zo wat :P
Aliexpress.
paar euro.

  • _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:13

_Eend_

🌻🇺🇦

sk1nny666 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 13:02:
[...]

ik kan je niet vertellen om de regels te overtreden.
en als er ergens een vlieg verbod geld zou ik me daar wel aan houden.

en ik persoonlijk als fpv vlieger overtreed bv. wel de line of sight regel. (maar ik let er dan weer wel op dat ik ergens vlieg waar ik veilig vlieg en niet bij andere mensen in de buurt. (gebruik je gezonde verstand)
Waarschijnlijk overtreed jrle ook de regels voor zendvermogen dan :P

25 mW op 5,8 ghz en 100 mW op 2,4 ghz.

Hoe dat zit met het DJI FPV systeem weet ik niet, maar met mijn analoge tinywhoops zit ik meestal op 200 25 mW O-) en met ExpressLRS zit ik wel op 100 mW, meer heb ik eigenlijk niet nodig, ook niet met mijn 5 inch en cinewhoop.

Handhaving daarop is nog veel moeilijker, want er zijn maar een handjevol controleurs voor heel NL, en die zijn over het algemeen drukker met radiopiraten.

[ Voor 8% gewijzigd door _Eend_ op 17-02-2026 17:18 ]


  • DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ik heb ook gelezen dat de straal rondom vliegvelden verkleind zou worden. Immers, als een Boeing op 15km afstand nog steeds op 120m hoogte zit, is er een ander probleem. (ietwat gechargeerd uiteraard, drones kunnen ook hoger enzovoort) ;) Dat kon voor de No-fly zones in Limburg nog wel eens positief uitpakken. :)

Wat mij op dit moment nog steeds onduidelijk is, zijn natura2000 gebieden. In de beheerplannen staat dan of je wel of niet mag vliegen. Maar bij ieder Natura2000 gebied staat ook dat je niet mag verstoren. Dat klinkt mij in de oren als een "artikel 5" zoals dit in het verkeer gebruikt wordt, ter beoordeling van de agent dus. Ik lees over verschillende ervaringen hiermee; wat merken jullie er van?

In de besluiten van de natura2000 gebieden vind ik wel telkens de volgende tekst:
Verticale begrenzing
In paragraaf 2.2.9 van de Nota van Antwoord wordt vermeld dat er geen verticale grens in de Natura 2000-gebieden is opgenomen. Wel moet gewaarborgd zijn dat vliegbewegingen in de omgeving van Natura 2000-gebieden niet tot aantasting van natuurlijke kenmerken leiden. Dat geldt voor de gehele burgerluchtvaart (inclusief parasailen, parachutespringen en luchtballonvaren), het militaire luchtverkeer en alle andere activiteiten die in samenhang met deze vliegbewegingen in het luchtruim of op de grond plaatsvinden, zoals schietoefeningen en parachutespringen. De effectbeoordeling van dit soort activiteiten kan daarom het best per gebied plaatsvinden, toegesneden op de omstandigheden ter plekke. Het is dus niet zinvol om hiervoor generieke normen in de besluiten op te nemen. Indien aan de orde, wordt het bestaand gebruik door luchtverkeer beoordeeld bij het opstellen van het beheerplan. Voorwaarde blijft ook hier dat het bestaande gebruik de instandhoudingsdoelstellingen niet in gevaar mag brengen.
De daadwerkelijke beoordeling waar naar wordt verwezen heb ik echter nog niet gevonden?

Praktisch vraagje: In Duitsland moet je verzekerd zijn. Via mijn aansprakelijkheidsverzekering ben ik al gedekt, en dat zou voldoende moeten zijn. Maar hoe toon ik dat eenvoudig aan bij de Duitse agent?

Dat ik met een drone onder de 250 gram geen certificaat hoef te halen is me duidelijk, maar ik zou het toch doen al is het maar om er meer van te weten én voor eventuele discussies in het buitenland. ;)

[ Voor 47% gewijzigd door DrivinUCrazy op 18-02-2026 13:25 ]

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.


  • Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:35
De basisregel in de kleine luchtvaart is dat je binnen gebieden die wegens vogelmigratie, tere fauna en dergelijke redenen zijn aangemerkt niet onder de 1000' komt, voor sommige gebieden geldt 1500' (respectievelijk zo'n 300m en 500m). Dat heeft twee doelen: risico's van vogelaanvaringen verkleinen maar ook de natuur op de grond niet verstoren. Als je even terugkijkt in dit topic zijn Natura2000 gebieden al meerdere malen besproken. Het klopt dat er hier nog een hiaat in de regelgeving zit waardoor er geen heldere richtlijn te vinden is die voor al deze gebieden geldt. Mijns inziens is dan de veilige aanpak: er niet gaan vliegen. Maar dat is puur mijn mening natuurlijk.

  • sk1nny666
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17-06 15:00
zoals @DrivinUCrazy aangeeft lijkt het te zijn van het kan als je de natuur maar met rust laat.
maar dat dat inderdaad ter beoordeling staat van wie eigenlijk agent?

maar als het inderdaad is dat je niet onder x meter mag vliegen houd het natuurlijk snel op met een drone.

het is jammer dat het zo onduidelijk is.

  • DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ik heb inderdaad teruggelezen, en andere fora bezocht, en zelf de regelgeving waar mogelijk opgezocht. Maar het lijkt wel alsof ieder grassprietje tot natura2000 is verklaard, en dan wordt het resterende gebied wel erg klein. :|

Als het nu zo was dat je in vogelhabitatgebieden niet mag vliegen (die zijn immers apart aangeduid), maar in overige Natura2000 gebieden zonder dieren te verstoren. Dus bijvoorbeeld als ze jongen hebben dat het een no-fly zone is, maar buiten die periode niet. Wel voldoende afstand blijven bewaren tot de dieren. Zoiets dergelijks verwachtte ik in de beheerplannen te vinden. Niet dus.

Ik wil me wel aan de regels houden, en probeer me ook op voorhand te verdiepen in de regelgeving van zowel Nederland als de landen om ons heen. Maar, het valt niet mee. Dat je in België diverse zones hebt waar je toestemming moet vragen, prima. Maar, dan moet dat x dagen vantevoren... Als ik me op vrijdag bedenk waar ik die zondag heen ga, dan is dat al vroeg voor mijn doen. Dát gaat dus niet met zo'n zone.

Vooralsnog neig ik er naar om er überhaupt niet aan te beginnen.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.


  • sk1nny666
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17-06 15:00
DrivinUCrazy schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 14:12:
Ik heb inderdaad teruggelezen, en andere fora bezocht, en zelf de regelgeving waar mogelijk opgezocht. Maar het lijkt wel alsof ieder grassprietje tot natura2000 is verklaard, en dan wordt het resterende gebied wel erg klein. :|

Als het nu zo was dat je in vogelhabitatgebieden niet mag vliegen (die zijn immers apart aangeduid), maar in overige Natura2000 gebieden zonder dieren te verstoren. Dus bijvoorbeeld als ze jongen hebben dat het een no-fly zone is, maar buiten die periode niet. Wel voldoende afstand blijven bewaren tot de dieren. Zoiets dergelijks verwachtte ik in de beheerplannen te vinden. Niet dus.

Ik wil me wel aan de regels houden, en probeer me ook op voorhand te verdiepen in de regelgeving van zowel Nederland als de landen om ons heen. Maar, het valt niet mee. Dat je in België diverse zones hebt waar je toestemming moet vragen, prima. Maar, dan moet dat x dagen vantevoren... Als ik me op vrijdag bedenk waar ik die zondag heen ga, dan is dat al vroeg voor mijn doen. Dát gaat dus niet met zo'n zone.

Vooralsnog neig ik er naar om er überhaupt niet aan te beginnen.
ja dat kan ik ook niet voor je beantwoorden.
ik woon zelf ik Groningen en heb hier genoeg plekken om te vliegen.
maar als er inderdaad in de buurt bijna nergens plek is om te vliegen.

  • kneusteun
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17:01
DrivinUCrazy schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 14:12:
Ik heb inderdaad teruggelezen, en andere fora bezocht, en zelf de regelgeving waar mogelijk opgezocht. Maar het lijkt wel alsof ieder grassprietje tot natura2000 is verklaard, en dan wordt het resterende gebied wel erg klein. :|

Als het nu zo was dat je in vogelhabitatgebieden niet mag vliegen (die zijn immers apart aangeduid), maar in overige Natura2000 gebieden zonder dieren te verstoren. Dus bijvoorbeeld als ze jongen hebben dat het een no-fly zone is, maar buiten die periode niet. Wel voldoende afstand blijven bewaren tot de dieren. Zoiets dergelijks verwachtte ik in de beheerplannen te vinden. Niet dus.

Ik wil me wel aan de regels houden, en probeer me ook op voorhand te verdiepen in de regelgeving van zowel Nederland als de landen om ons heen. Maar, het valt niet mee. Dat je in België diverse zones hebt waar je toestemming moet vragen, prima. Maar, dan moet dat x dagen vantevoren... Als ik me op vrijdag bedenk waar ik die zondag heen ga, dan is dat al vroeg voor mijn doen. Dát gaat dus niet met zo'n zone.

Vooralsnog neig ik er naar om er überhaupt niet aan te beginnen.
Wat wil je er mee gaan doen? gewoon beetje filmen? of voor de fun vliegen.

Het is leuk voor een paar keer, maar uiteindelijk moet je wel van editten houden en wat met de files gaan doen, beetje wat veel gopro mensen ook vergeten is dat die blitse films zichzelf niet maken. Dus veel video's opnemen maar weinig wordt echt gebruikt.

  • DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Dat laatste inderdaad, en dat is ook hetgeen me deels tegenhoudt. :)
Panoramafoto's vanaf plekken die net onbereikbaar zijn, maar wel binnen bereik van de drone vallen doordat je de hoogte kunt gebruiken. Denk aan luchtfoto's van mooie passen en mooie vergezichten.

En juist ook wat andere bewegende shots kunnen maken dan alleen maar vanaf de motor. Maar zoals je zegt, editten kost veel tijd. En iets wat ik 10 keer gebruik, en dan in de kast belandt, vind ik érg zonde van het geld.

Ik denk dat ik er daarmee wel uit ben. Alleen niet waar ik een paar weken geleden op gehoopt had, maar 'nee' is ook een antwoord. Merci. :)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.


  • kneusteun
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17:01
DrivinUCrazy schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 14:55:
Dat laatste inderdaad, en dat is ook hetgeen me deels tegenhoudt. :)
Panoramafoto's vanaf plekken die net onbereikbaar zijn, maar wel binnen bereik van de drone vallen doordat je de hoogte kunt gebruiken. Denk aan luchtfoto's van mooie passen en mooie vergezichten.

En juist ook wat andere bewegende shots kunnen maken dan alleen maar vanaf de motor. Maar zoals je zegt, editten kost veel tijd. En iets wat ik 10 keer gebruik, en dan in de kast belandt, vind ik érg zonde van het geld.

Ik denk dat ik er daarmee wel uit ben. Alleen niet waar ik een paar weken geleden op gehoopt had, maar 'nee' is ook een antwoord. Merci. :)
In zo’n geval zou ik voor die nieuwe neo (lol) gaan.
Geen controller nodig en gooi je even snel in de lucht.

Ik heb de beschikking over best wel wat drones maar neem op de motor meestal de mini 4 pro mee want die is lekker compact. Nadeel is de “grote” controller die je ook nog ergens kwijt moet, dat hoeft bij de neo niet perse.

  • Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

DrivinUCrazy schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 14:12:
Ik heb inderdaad teruggelezen, en andere fora bezocht, en zelf de regelgeving waar mogelijk opgezocht. Maar het lijkt wel alsof ieder grassprietje tot natura2000 is verklaard, en dan wordt het resterende gebied wel erg klein. :|

Als het nu zo was dat je in vogelhabitatgebieden niet mag vliegen (die zijn immers apart aangeduid), maar in overige Natura2000 gebieden zonder dieren te verstoren. Dus bijvoorbeeld als ze jongen hebben dat het een no-fly zone is, maar buiten die periode niet. Wel voldoende afstand blijven bewaren tot de dieren. Zoiets dergelijks verwachtte ik in de beheerplannen te vinden. Niet dus.

Ik wil me wel aan de regels houden, en probeer me ook op voorhand te verdiepen in de regelgeving van zowel Nederland als de landen om ons heen. Maar, het valt niet mee. Dat je in België diverse zones hebt waar je toestemming moet vragen, prima. Maar, dan moet dat x dagen vantevoren... Als ik me op vrijdag bedenk waar ik die zondag heen ga, dan is dat al vroeg voor mijn doen. Dát gaat dus niet met zo'n zone.

Vooralsnog neig ik er naar om er überhaupt niet aan te beginnen.
Het beste kun je gewoon buiten die zones vliegen, je hebt ook die 'verdachte drones' gehad dus iedereen is ook extra alert er op. Waar ik woon mag ik vliegen, maar ik heb nog een stuk grond waar ik ook overheen wilde vliegen maar dat mag nooit (er is niks daar, het is een stuk bos), bij mijn ouders mag ik niet vliegen (militair vliegveld op een paar km afstand), bij mijn zus mag ik niet vliegen (te druk).

Ik had hem eigenlijk gekocht omdat ik mijn dak had laten vernieuwen en daarna vulde de regenton niet meer. Dus ik twijfelde of het goed aangesloten was en wilde dat op die manier controleren (of zo heb ik toch aan mijn vrouw uitgelegd waarom we een drone nodig hadden :+ ). Overigens was alles in orde op het dak zelf, alleen zat er veel troep in de regenpijp die ergens was blijven hangen)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.


  • THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
DrivinUCrazy schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 14:55:
Dat laatste inderdaad, en dat is ook hetgeen me deels tegenhoudt. :)
Panoramafoto's vanaf plekken die net onbereikbaar zijn, maar wel binnen bereik van de drone vallen doordat je de hoogte kunt gebruiken. Denk aan luchtfoto's van mooie passen en mooie vergezichten.

En juist ook wat andere bewegende shots kunnen maken dan alleen maar vanaf de motor. Maar zoals je zegt, editten kost veel tijd. En iets wat ik 10 keer gebruik, en dan in de kast belandt, vind ik érg zonde van het geld.

Ik denk dat ik er daarmee wel uit ben. Alleen niet waar ik een paar weken geleden op gehoopt had, maar 'nee' is ook een antwoord. Merci. :)
Editen is zo gepiept, is mijn ervaring na een 6 weken. Al een paar keer gevlogen met de DJI en het is elke keer weer een pleziertje. Je kunt ook mooie foto's schieten en die staan natuurlijk zo op je telefoon.

Natuurlijk is het zonde om geld uit te geven aan iets wat in de kast beland, maar als je er 10 keer plezier van hebt in een jaar lijkt me dat toch prima?

iPhone 17 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • Marstek Venus • Kia EV3 GT-Line


  • Bugs3
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21:34
Ik heb mezelf getrakteerd op een Radiomaster TX15 Max met AG02 gimballs. Wat is dat een verschil tov de Radiomaster Pocket. Dit is echt een game changer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_uZRinT03o5fQthxJFII4D3Co3Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vwtsBUy7ZaQ0uFs3dRLCrKPz.jpg?f=fotoalbum_large

  • Taacoo
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 14:22
Hi iedereen,

Zoals meer mensen recent in het topic ben ik me ook aan het orienteren voor een drone. Ondanks dat ik zelf pal naast een natura 2000 gebied zit zou ik, als het goed is, aan de andere kant van het dorp kunnen vliegen tot 30m met een drone <249gr drone.

Ik twijfel nog tussen de Neo 2 en DJI mini 3. De Mini 3 heeft een kleine voorkeur in verband met de sensor en het maken van foto's vaker gebruikt zal worden dan het maken van video's.

We willen de drone voornamelijk gebruiken voor op vakantie om leuke foto's te maken van ons samen of speciaal uitzicht. Van de zomer gaan wij bijvoorbeeld naar Paxos. Uit mijn eigen onderzoek lijkt het er op dat ik wel een vliegplan moet indienen om te mogen vliegen. Maar ik weet natuurlijk nu nog niet waar en wanneer ik ga vliegen voor foto's. Hebben jullie hier ervaringen mee?

  • amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23-06 23:53

amphora

Websites & Fotografie

Taacoo schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 09:12:
Hi iedereen,

Zoals meer mensen recent in het topic ben ik me ook aan het orienteren voor een drone. Ondanks dat ik zelf pal naast een natura 2000 gebied zit zou ik, als het goed is, aan de andere kant van het dorp kunnen vliegen tot 30m met een drone <249gr drone.

Ik twijfel nog tussen de Neo 2 en DJI mini 3. De Mini 3 heeft een kleine voorkeur in verband met de sensor en het maken van foto's vaker gebruikt zal worden dan het maken van video's.

We willen de drone voornamelijk gebruiken voor op vakantie om leuke foto's te maken van ons samen of speciaal uitzicht. Van de zomer gaan wij bijvoorbeeld naar Paxos. Uit mijn eigen onderzoek lijkt het er op dat ik wel een vliegplan moet indienen om te mogen vliegen. Maar ik weet natuurlijk nu nog niet waar en wanneer ik ga vliegen voor foto's. Hebben jullie hier ervaringen mee?
Ik heb zowel een Mini 3 (wel pro) als de Neo 2 en ik zou voor op vakantie veel eerder de Neo meenemen. Puur omdat je daarmee sneller een selfie of zo maakt omdat je geen controller hoeft te pakken en mee te nemen. Neo maakt ook prima foto's hoor, beeldkwaliteit verschil met goed licht is verwaarloosbaar. Ik pak de mini alleen nog als ik echt cinematisch en stabiele video wil.

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie


  • DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Uiteindelijk, nadat ik de keuze had gemaakt om er niet aan te beginnen, heb ik een DJI Neo 2 gehaald. :+
De reden: de beste camera, is de camera die je bij je hebt. Zo ook voor de drones.
Super lange vliegtijd hoeft voor mij niet (al is de 12 minuten die je in de praktijk hebt met de Neo2 ook wel kort), maar het ding biedt wel heel veel mogelijkheden. Vanuit de hand voor beelden van jezelf, met je telefoon voor kleine simpele shots, of met controller voor wat ingewikkelder werk.

Deze ligt nu bijna standaard in de topkoffer van mijn motor als ik op pad ga. Ik heb er al wat shots mee kunnen maken. Ik was bij deze foto's hieronder nog niet in het bezit van filters, en ik was nog aan het oefenen met de juiste instellingen voor de belichting. Vandaar dat ze nog wat flets zijn. Je ziet ook dat de bomen hier nog kaal zijn; vandaag zouden deze foto's veel groener zijn geweest. ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VHW5jz6Yzlj_JygrwYTKBpKRJVM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CsbBvUFGg03S8rRkGMrU2LfA.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yfErHC4zZNjfWkOPlgVhEYy_Cew=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5aef9A3uuuqUVthlzqIlaoUF.jpg?f=fotoalbum_medium

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.


  • Taacoo
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 14:22
amphora schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 10:26:
[...]

Ik heb zowel een Mini 3 (wel pro) als de Neo 2 en ik zou voor op vakantie veel eerder de Neo meenemen. Puur omdat je daarmee sneller een selfie of zo maakt omdat je geen controller hoeft te pakken en mee te nemen. Neo maakt ook prima foto's hoor, beeldkwaliteit verschil met goed licht is verwaarloosbaar. Ik pak de mini alleen nog als ik echt cinematisch en stabiele video wil.
Bedankt voor de reactie!
Juist de kwaliteit bij weinig licht baart me wel zorgen. Op onze vakantie's gaan we vaak s'avonds op pad om sterren te kijken. Het leek me juist leuk om op zulke momenten foto's te maken van de omgeving en ons zelf.

De Lito (X)1 leek ook nog een optie maar die was zo nieuw dat ik die nog niet goed heb kunnen meenemen in mn vergelijking

  • Elve1984
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23-06 16:19
Je zou ook eens naar de Potensic Atom 2 kunnen kijken. Ik heb deze een half jaar geleden gekocht. is makkelijk te bedienen, valt onder 250 gram en de camera en functies zijn meer dan prima. er zit alleen geen object detectie op. Maar prijs is wel stuk lager als DJI drones.

  • masauri
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23-06 20:43

masauri

aka qwybyte

Taacoo schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 14:04:
[...]
Bedankt voor de reactie!
Juist de kwaliteit bij weinig licht baart me wel zorgen. Op onze vakantie's gaan we vaak s'avonds op pad om sterren te kijken. Het leek me juist leuk om op zulke momenten foto's te maken van de omgeving en ons zelf.

De Lito (X)1 leek ook nog een optie maar die was zo nieuw dat ik die nog niet goed heb kunnen meenemen in mn vergelijking
Welke foto wil je dat de lito x1 maakt dan test ik m wel als je wil.

De Grote GoT FG Kettingbrief - Deel 12 (Spinoff Resultaat)


  • amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23-06 23:53

amphora

Websites & Fotografie

Taacoo schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 14:04:
[...]


Bedankt voor de reactie!
Juist de kwaliteit bij weinig licht baart me wel zorgen. Op onze vakantie's gaan we vaak s'avonds op pad om sterren te kijken. Het leek me juist leuk om op zulke momenten foto's te maken van de omgeving en ons zelf.

De Lito (X)1 leek ook nog een optie maar die was zo nieuw dat ik die nog niet goed heb kunnen meenemen in mn vergelijking
Denk niet dat er heel veel verschil in zit hoor. Als beeldkwaliteit echt belangrijk is moet je voor de mini 5 pro gaan maar dan hebben we het over hele andere bedragen. Ik zou voor neo 2 gaan vanwege het gemak. Compacter, lichter en controller kan je thuis laten.

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie


  • ErwinJ
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14:16
Ervaren Drone bezitters.
Ik ben mij aan het orienteren voor een drone, (vakantie kiekjes en leuk speelgoed voor mij)
Echter als ik kijk naar de kaart voor Nederland vind ik de mogelijkheid om te kunnen vliegen erg beperkt, zeker in het zuiden waar ik woon. (het Heuvelland is al een uitdaging)
Ik dacht met een C0 drone (DJI mini Pro 5) dat je redelijk wel overal kon vliegen in open gebieden, ivm de max hoogte van 120m.
Ik vind de uitleg en regelgeving op de overheid site niet geheel duidelijk (ligt waarschijnlijk aan mij), mis ik hier iets ?

uiteraard kan ik makkelijk uitwijken naar Belgie of Duitsland, waar iets meer mogelijkheden zijn echter voor Nederland lijkt de aanschaf van een drone eigenlijk niet waard te zijn zoals ik het zie.

  • DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Nou, dat is letterlijk de situatie waar ik ook in zit en waar ik over gepost heb. In Nederland, en zeker in Limburg, is het aardig kansloos omdat je bijna overal in het luchtruim van de vliegvelden zit. (Maastricht Aachen Airport, Luik, Geilenkirchen. Iets noordelijker Kleine Brogel, Budel en Weeze, en nog iets noordelijker kom je al bij Eindhoven en Volkel uit)

Ik ga vaak naar België en Duitsland, daarom heb ik alsnog recent zo'n ding aangeschaft. Maar zo lang ik in Nederland blijf, blijft het ding bijna standaard thuis.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.


  • TobyW
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 17:28
Hier hetzelfde probleem, De wijde omgeving van Rotterdam Airport en de haven zijn no-fly-zones.

Als je in Duitsland wilt vliegen moet je een aansprakelijkheidsverzekering hebben die dit dekt. De registratie van de drone bij de RDW is ook in Duitsland geldig.

  • TheRicolaa10
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14:20
Iemand ervaring met Belgische webshop dronedepot.be?

DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - RTX5060Ti - 16GB RAM


  • Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

TobyW schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 12:54:
Hier hetzelfde probleem, De wijde omgeving van Rotterdam Airport en de haven zijn no-fly-zones.

Als je in Duitsland wilt vliegen moet je een aansprakelijkheidsverzekering hebben die dit dekt. De registratie van de drone bij de RDW is ook in Duitsland geldig.
Het zal bij jou niet zo snel veranderen misschien maar het kan wel veranderen heb ik ontdekt. Ik heb een stuk bos dat militair gebied was vorig jaar en een maandje geleden ontdekte ik dat ik er nu wel overheen mag vliegen. Ik moet alleen uitkijken voor de hoogspanningsmasten ;)

In DLD is dat ook voor de kleinste drones? Boven de 250 gram is dat denk ik in heel europa zo.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.


  • TobyW
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 17:28
Ja de aansprakelijkheidsverzekering is in Duitsland ook onder de 250g gewicht verplicht, maar dan vaak wel goedkoper.

  • Jupiter2
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 19:43
Ik heb hier nog een Phantom 3 die niet meer gebruikt wordt. Batterij is defect en kan niet meer worden opgeladen. Drone zelf is onbeschadigd en zit in brofish hardcase. Remote is voorzien van range extenders. Indien iemand interesse heeft of foto’s wil dan hoor ik dat wel.

  • Cloud_VII
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 17:26
Na een Mini 4 Pro nu in het bezit van een Avata 2. Is de USB-C kabel in de doos geschikt voor opladen met de Charging Hub op 65W. Kabel voelt zo dun…

  • kazzzdafke
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:53
TheRicolaa10 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 09:59:
Iemand ervaring met Belgische webshop dronedepot.be?
ja.. positief :)

Never ever financial advice...


  • JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:29

JB

Cédric roelt!

Na 5 jaar toch maar weer het A1/A3 certificaat behaald in Luxemburg. Nog altijd een Mavic Pro die ik keurig elk jaar verleng bij de RDW, maar nu je alleen nog maar in A3 kan vliegen met dat ding, gaat de lol er nog meer af :/

Ik heb al 2 jaar amper meer gevlogen :( De laatste keer ook meteen opmerkingen toen ik bij mijn oom de boerderij verbouwing wilde filmen op verzoek. Een buurman belde meteen, van wie die drone was bij hun boven het terrein.

Mijn boefje is liev!


  • Bernard0343
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19:17
Hoi allemaal,

Ik heb al heel wat jaren veel plezier van mijn Mavic Mini. Maar langzamerhand begin ik me meer en meer te 'irriteren' aan de beperkingen van deze drone. Wat ik vooral vervelend vind is:
  • Deze drone is érg gevoelig voor wind, bij een windkracht vanaf windkracht drie, krijg ik al waarschuwingen dat het te hard waait
  • Het bereik van de controller, ik woon in een bosachtig gebied en zeker in de zomer (helemaal als het wat vochtig is) verliest de controller al snel verbinding met de drone.
  • De Mavic Mini heeft geen sensoren om botsingen of 'ongelukjes' te voorkomen, Icm het vorige punt betekent dit dat ik eigenlijk alleen in het open veld vlieg (en zó fotogeniek zijn de Flevopolder en Noord-Oost Groningen ook weer niet 😉).
Een mogelijke vervanger zou de DJI Lito X1 kunnen zijn. Maar voordat ik deze aanschaf, heeft iemand hier al ervaring met deze drone of zijn er andere (mini) drones die een goed alternatief kunnen zijn?

No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.


  • TheRicolaa10
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14:20
Bernard0343 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 11:44:
  • Het bereik van de controller, ik woon in een bosachtig gebied en zeker in de zomer (helemaal als het wat vochtig is) verliest de controller al snel verbinding met de drone.
  • De Mavic Mini heeft geen sensoren om botsingen of 'ongelukjes' te voorkomen, Icm het vorige punt betekent dit dat ik eigenlijk alleen in het open veld vlieg (en zó fotogeniek zijn de Flevopolder en Noord-Oost Groningen ook weer niet 😉).
Een mogelijke vervanger zou de DJI Lito X1 kunnen zijn. Maar voordat ik deze aanschaf, heeft iemand hier al ervaring met deze drone of zijn er andere (mini) drones die een goed alternatief kunnen zijn?
Ik kan alleen iets zinnigs zeggen over het bereik, de Lito X1 heeft het O4 transmissie systeem voor de live feed naar je controller/smartphone, dat is echt een wereld met verschil in vergelijking met gewoon Wifi. Ik lees op de website het volgende over obstructed signaal:
Max Transmission Distance (unobstructed, with interference)
Strong Interference (urban landscape): Approx. 1.5-3 km
Medium Interference (suburban landscape): Approx. 3-8 km
Low Interference (suburb/seaside): Approx. 8-15 km


Max Transmission Distance (obstructed, with interference)
Low Interference and Obstructed by Buildings: Approx. 0-0.5 km
Low Interference and Obstructed by Trees: Approx. 0.5-3 km

DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - RTX5060Ti - 16GB RAM


  • masauri
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23-06 20:43

masauri

aka qwybyte

JB schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 11:17:
Na 5 jaar toch maar weer het A1/A3 certificaat behaald in Luxemburg. Nog altijd een Mavic Pro die ik keurig elk jaar verleng bij de RDW, maar nu je alleen nog maar in A3 kan vliegen met dat ding, gaat de lol er nog meer af :/
Waarom Luxemburg?
Bernard0343 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 11:44:
Hoi allemaal,

Ik heb al heel wat jaren veel plezier van mijn Mavic Mini. Maar langzamerhand begin ik me meer en meer te 'irriteren' aan de beperkingen van deze drone. Wat ik vooral vervelend vind is:
  • Deze drone is érg gevoelig voor wind, bij een windkracht vanaf windkracht drie, krijg ik al waarschuwingen dat het te hard waait
  • Het bereik van de controller, ik woon in een bosachtig gebied en zeker in de zomer (helemaal als het wat vochtig is) verliest de controller al snel verbinding met de drone.
  • De Mavic Mini heeft geen sensoren om botsingen of 'ongelukjes' te voorkomen, Icm het vorige punt betekent dit dat ik eigenlijk alleen in het open veld vlieg (en zó fotogeniek zijn de Flevopolder en Noord-Oost Groningen ook weer niet 😉).
Een mogelijke vervanger zou de DJI Lito X1 kunnen zijn. Maar voordat ik deze aanschaf, heeft iemand hier al ervaring met deze drone of zijn er andere (mini) drones die een goed alternatief kunnen zijn?
Lito X1 gebruiker hier, ik woon tegen een bosrand aan en heb recent een test gedaan.
Vanaf thuis tot over het bos, dus zodat de verbinding door de bomen moest gaan.
Ik kwam tot 1164m afstand voor hij de eerste blokjes antenne minder verbinding liet zien.
Ik vind ff de andere foto's niet om die afstand te zetten.
Dit is het bos trouwens, foto vlakbij men huis gemaakt:
https://kuula.co/post/LFNGN

Als je nog vragen hebt mbt de drone let me know.

De Grote GoT FG Kettingbrief - Deel 12 (Spinoff Resultaat)


  • _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:13

_Eend_

🌻🇺🇦

Daar is de A1/A3 cursus en examen gratis.

  • Bernard0343
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19:17
masauri schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 18:56:

Lito X1 gebruiker hier, ik woon tegen een bosrand aan en heb recent een test gedaan.
Vanaf thuis tot over het bos, dus zodat de verbinding door de bomen moest gaan.
Ik kwam tot 1164m afstand voor hij de eerste blokjes antenne minder verbinding liet zien.
Ik vind ff de andere foto's niet om die afstand te zetten.
Dit is het bos trouwens, foto vlakbij men huis gemaakt:
https://kuula.co/post/LFNGN

Als je nog vragen hebt mbt de drone let me know.
En dat lijkt zelf een woest woud in een buitenlands land te zijn! (te herkennen aan de vrijgroeiende hoogspanningsmasten) @TheRicolaa10 en jij, dank voor deze info! Is inderdaad heel andere koek dan de het bereik van mijn huidige Mavic. Mocht er wat zijn, dan laat ik het weten!

No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.


  • Taacoo
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 14:22
masauri schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 18:56:
[...]

Waarom Luxemburg?


[...]


Lito X1 gebruiker hier, ik woon tegen een bosrand aan en heb recent een test gedaan.
Vanaf thuis tot over het bos, dus zodat de verbinding door de bomen moest gaan.
Ik kwam tot 1164m afstand voor hij de eerste blokjes antenne minder verbinding liet zien.
Ik vind ff de andere foto's niet om die afstand te zetten.
Dit is het bos trouwens, foto vlakbij men huis gemaakt:
https://kuula.co/post/LFNGN

Als je nog vragen hebt mbt de drone let me know.
Heb je toevallig ook al foto's gemaakt in de nacht/het donker? Ik ben benieuwd hoe goed (of slecht) de X1 foto's maakt met slecht licht? Zonder dat het marketing foto's zijn :P

  • kneusteun
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17:01
we zijn toch dji’s waar je een simkaart in kan janken, ik dacht dat onze air s dat ook heeft.

moet je er zo’n adapter kaart in doen. Maar dan heb je wel max range 🤣

  • masauri
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23-06 20:43

masauri

aka qwybyte

Taacoo schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 08:03:
[...]

Heb je toevallig ook al foto's gemaakt in de nacht/het donker? Ik ben benieuwd hoe goed (of slecht) de X1 foto's maakt met slecht licht? Zonder dat het marketing foto's zijn :P
Ik zal wat testen doen komende week. Vertrek morgenvroeg naar Zweden om midzomer oa te vieren 😅. De drone gaat mee maar echt donker zal het nog worden.
Heb enkel nog foto's van vlak voor een onweersbui die ik kan laten zien als dat helpt?

De Grote GoT FG Kettingbrief - Deel 12 (Spinoff Resultaat)


  • Taacoo
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 14:22
masauri schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 17:19:
[...]

Ik zal wat testen doen komende week. Vertrek morgenvroeg naar Zweden om midzomer oa te vieren 😅. De drone gaat mee maar echt donker zal het nog worden.
Heb enkel nog foto's van vlak voor een onweersbui die ik kan laten zien als dat helpt?
Midzomer in Zweden klinkt tof! Alvast veel plezier!

Als je de onweers foto's zou willen delen, graag 😊

  • TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
masauri schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 17:19:
[...]

Ik zal wat testen doen komende week. Vertrek morgenvroeg naar Zweden om midzomer oa te vieren 😅. De drone gaat mee maar echt donker zal het nog worden.
Heb enkel nog foto's van vlak voor een onweersbui die ik kan laten zien als dat helpt?
Veel plezier. Vergeet niet gas te geven aangezien morgenmiddag en avond (Midsommarafton) het overal gevierd wordt.. De zaterdag is meer om bij te komen voor iedereen. 7(8)7

Donker? Dat wordt het niet meer echt als je ver genoeg naar het Noorden rijdt.

[ Voor 4% gewijzigd door TheKerremenke op 18-06-2026 19:34 ]

MacBook Air 13.6” M4 16 Gb Sky Blue  iPad Pro 12.9” M1  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Pagina: 1 ... 102 103 Laatste

Let op:
Het is tijd voor een nieuw deel, met een nieuwe bijgewerkte topicstart. Ben je ervaren met drones en wil je meehelpen? Stuur @_ferry_ een DM.

Voor je filmpjes post, wees je bewust van de regelgeving omtrent het vliegen met drones en besef dat je op eigen risico post. Er wordt actief gekeken naar beeldmateriaal en waar het is opgenomen en wie het gemaakt heeft.