Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grun93
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:47
Mathieu2022 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 09:36:
Goede vraag zeg. Ik heb het ookal een paar keer gehad dat de melding kwam en dat er een kilometer verderop een zone was. Ook als test een keer in een zone (industrie) laten opstijgen en dat werkte gewoon je moest wel accepteren dat je alle schade en risico op je neemt dus dat is wel goed geregeld. Ik denk daarom dat als je perongeluk zo een zone in gaat hij gewoon blijft vliegen. Echter zijn er misschien wel zones met jammers zoals ik me dat kan voorstellen bij gevangenissen enzo en dan zal die misschien wel stil gaan hangen of RTH inschakelen. Benieuwd naar de antwoorden.
Sowieso mag je nergens vliegen in de buurt van vliegvelden, woningen van leden van het Koninklijk Huis, militaire complexen, ziekenhuizen vanwege mogelijke traumahelicopters, energiecentrales, politiebureau's enzovoort. Te veel om op te noemen.
Laatst stond hier in de krant dat een drone gesignaleerd werd boven een politiebureau, die werd snel opgespoord. De piloten zaten in een nabij geparkeerde auto. Ze hadden geen kwade bedoelingen, maar waren gewoon aan het spelen met hun nieuwe drone. Evengoed werd de drone in beslag genomen en de maximale boete bedraagt 4800 euro. Dat is het me niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathieu2022
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 20-05 15:04
grun93 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 12:25:
[...]

Sowieso mag je nergens vliegen in de buurt van vliegvelden, woningen van leden van het Koninklijk Huis, militaire complexen, ziekenhuizen vanwege mogelijke traumahelicopters, energiecentrales, politiebureau's enzovoort. Te veel om op te noemen.
Laatst stond hier in de krant dat een drone gesignaleerd werd boven een politiebureau, die werd snel opgespoord. De piloten zaten in een nabij geparkeerde auto. Ze hadden geen kwade bedoelingen, maar waren gewoon aan het spelen met hun nieuwe drone. Evengoed werd de drone in beslag genomen en de maximale boete bedraagt 4800 euro. Dat is het me niet waard.
Helemaal eens, maar ben wel benieuwd naar hoe dat door DJI of de techniek geregeld is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheRicolaa10
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20:26
Mathieu2022 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 12:56:
[...]

Helemaal eens, maar ben wel benieuwd naar hoe dat door DJI of de techniek geregeld is.
Bij DJI zitten er tegenwoordig standaard no fly zones geimplementeerd via software. Hierdoor wordt er afgedwongen of een drone mag opstijgen en krijg je ook waarschuwingen. Helaas moet je deze updates nog wel steeds zelf updaten, dat gaat niet automatisch. Zie: https://fly-safe.dji.com/home.

Ik zie bij mijn Mavic 3 Classic zelfs ander luchtvaartverkeer in de app (hoogte + afstand tot de drone), als deze hun transponder aan hebben staan.

[ Voor 12% gewijzigd door TheRicolaa10 op 31-10-2024 13:08 ]

DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM

Acties:
  • 0 Henk 'm!
In de DJI Fly app werd deze wel automatisch bijgewerkt, sterker nog ik moest eerst updaten anders kon ik niet eens in de app :)

1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:15

_Eend_

🌻🇺🇦

Let wel op: de DJI kaart komt niet overeen met de officiële no-fly zones, in ieder geval in Nederland. Als voorbeeld Schiphol: daar mag je van de DJI app niet vliegen in de buurt van de start- en landingsbanen. Maar voor de rest mag je na wat waarschuwing vaak wel vliegen.

En als je in de buurt van zo'n baan vliegt mag wmb. de drone linea recta vliegen naar het dichtstbijzijnde politiebureau

Terwijl zo'n beetje heel Amsterdam een NFZ is :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RTies
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 28-04 15:43
Ik heb een maand terug de Dji Neo gekocht voor een vakantie en was met de prijs in gedachten, redelijk enthousiast met wat het kon (ik heb ook een Mavic Air, maar met kids erbij op vakantie is dat teveel werk om in gebruik te stellen). Echter, van de één op de andere dag ging de drone meteen na het opstijgen z'n eigen weg. Alsof het zoekende was en uiteindelijk crasht. Dat bleef het een poos doen, zowel direct na het opstarten zonder remote als met remote en phone. De andere dag had ik er geen last meer van.
Vandaag, inmiddels 2 weken terug van vakantie, wilde ik het weer testen en had precies hetzelfde. Nu viel me op dat van de 2 sensor LED lampjes onder de drone, er al altijd maar 1 oplicht. Kan iemand met een Neo checken of dit gebruikelijk is?
Tevens is het me wel opgevallen dat het vaak rond schemertijd gebeurd. Nog steeds goed verlicht imo, maar wellicht dat de Neo dat al niet trekt om de één of andere rede.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mathieu2022
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 20-05 15:04
RTies schreef op zondag 3 november 2024 @ 20:55:
Ik heb een maand terug de Dji Neo gekocht voor een vakantie en was met de prijs in gedachten, redelijk enthousiast met wat het kon (ik heb ook een Mavic Air, maar met kids erbij op vakantie is dat teveel werk om in gebruik te stellen). Echter, van de één op de andere dag ging de drone meteen na het opstijgen z'n eigen weg. Alsof het zoekende was en uiteindelijk crasht. Dat bleef het een poos doen, zowel direct na het opstarten zonder remote als met remote en phone. De andere dag had ik er geen last meer van.
Vandaag, inmiddels 2 weken terug van vakantie, wilde ik het weer testen en had precies hetzelfde. Nu viel me op dat van de 2 sensor LED lampjes onder de drone, er al altijd maar 1 oplicht. Kan iemand met een Neo checken of dit gebruikelijk is?
Tevens is het me wel opgevallen dat het vaak rond schemertijd gebeurd. Nog steeds goed verlicht imo, maar wellicht dat de Neo dat al niet trekt om de één of andere rede.
Ik ben van plan ook een Neo aan te schaffen om precies de zelfde rede als die jij beschrijft. Gewoon lekker snel makkelijk wat beelden schieten. Maar met jou ervaringen lijkt het me toch niet zo een succes. Hopelijk voor jou is het een defect en kan DJI je Neo vervangen want die klinkt niet ok!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RTies
De eerste week had ik heel wat gevlogen en vrij hoog en ver ook, maar na die taferelen vlieg je opeens wat minder zeker. 1 keer wilde ik de follow feature doen zo langs het water in Willemstad en toen vloog de drone bijna een terras op. Toen was de zon ook al onder, dus wellicht is dat het euvel. Met de Mavic Air heb ik zoiets in 5 jaar nog nooit gehad.

Ik zal morgen Dji eens informeren. Tijdens m'n vakantie al een bericht op het forum geplaatst en ze vroegen toen om beelden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M!chel
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
RTies schreef op maandag 4 november 2024 @ 22:15:
Ik zal morgen Dji eens informeren. Tijdens m'n vakantie al een bericht op het forum geplaatst en ze vroegen toen om beelden.
Verwacht niet te veel van het DJI forum. De mods daar zijn gewoon bots die regelmatig de meest vreemde antwoorden geven. Ze zeggen altijd iets in de trand van "bedankt voor de info. We zorgen dat het bij de juiste afdeling terecht komt." Om er vervolgens niks meer over te horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joe Presto
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Dirtyrockers schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 10:28:
[...]

zon drone had mijn zoontje eerst ook.

maar kwa besturen is het echt onstabiel. die dingen gaan alle kanten op. de drone houdt zichzelf natuurlijk ook totaal niet in balans. er zitten ook geen sensoren op.

heeft daarbij ook maar een maand geduurd en toen was hij stuk. trok zo de kabels eruit toen hij hem wou opladen.
Voor mijn neefje van 9 is er nu voor Sinterklaas een BetaFPV Cetus Lite onderweg. Deze kun je met FPV camera en bril kopen, of zonder en evt later toevoegen. Was op zoek naar iets wat binnen redelijk goed zou vliegen, met altitude hold. Zonder FPV kost het ongeveer 60 euro, en zal waarschijnlijk voor black Friday wat goedkoper worden.

Nadeel is dat het verder niet erg bruikbaar is. Geen ELRS controller, geen Betaflight config mogelijk. Dit is meer een eerste stap en wellicht in de toekomst een Tinywhoop als hij het echt leuk vindt.

Ik heb nu zelf de air65 en air75 en denk aan een 2s toothpick of iets dergelijks.

Iemand nog een invite voor de NL Drone discord? Die was ondertussen weer verlopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Joe Presto schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 09:38:
[...]

Iemand nog een invite voor de NL Drone discord? Die was ondertussen weer verlopen.
U vraagt, wij draaien: https://discord.gg/zDZkvk8rwG

Deze link is onbeperkt geldig, in de Desktop-client zie je duidelijker dat de invite maar tijdelijk is..

* _Eend_ is niet zo'n fan van Discord..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RTies
M!chel schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 07:45:
[...]

Verwacht niet te veel van het DJI forum. De mods daar zijn gewoon bots die regelmatig de meest vreemde antwoorden geven. Ze zeggen altijd iets in de trand van "bedankt voor de info. We zorgen dat het bij de juiste afdeling terecht komt." Om er vervolgens niks meer over te horen.
Inmiddels zijn er wel wat antwoorden gepost;

De 2 leds aan de onderkant, is er 1, een IR LED en de andere is een IR sensor.

Tevens kan je de Neo alleen gebruiken in goed verlichte omgevingen. In huis kan het dus aardig wat schade aanrichten als je een niet goed verlichte kamer hebt. Uit eigen ervaring weet ik dat zo'n uur voor zonsondergang al killing is. Ik ben niet van het vloggen, maar deze drone wordt vooral bij doelgroep geprezen. Ik denk niet dat deze doelgroep alleen op klaarlichte dag actief is.

Het is uiteindelijk een goedkope drone, dus het voelt verre van een miskoop. Heb je het de donkere maanden niet nodig, dan zou ik zeggen wacht nog even met aanschaffen. Misschien dat er concurrent met een goede tegenhanger verschijnt die niet vast zit aan vol daglicht. Of wellicht al wat nieuws over een Neo 2 die vast al in ontwikkeling is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kain_niaK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-01 20:46

Kain_niaK

Mijn hobby is niet werken

Vlieg potverdorie op volle snelheid tegen een bloem ... en ik was zo lekker aan het vliegen.

en daar heb ik mijn beroep van gemaakt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

@Kain_niaK Soms heb je dat.. Lekker aan het vliegen en dan heb je het gevoel dat het zo goed gaat en dan... bonk!.

Ik had er van de week ook last van. En heb er ook maar even een filmpje van gebakken:

Betere kwaliteit heb ik even niet.. KDEnlive crasht bij het renderen :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kain_niaK

Kain_niaK

_Eend_ schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 21:42:
@Kain_niaK Soms heb je dat.. Lekker aan het vliegen en dan heb je het gevoel dat het zo goed gaat en dan... bonk!.

Ik had er van de week ook last van. En heb er ook maar even een filmpje van gebakken:
[YouTube: Tree hugging in the fall]

Betere kwaliteit heb ik even niet.. KDEnlive crasht bij het renderen :'(
Chill filmpje, lekker freestyle veldje. Welke tricks kun je al allemaal? Het is hoog tijd dat ik ga focussen op de powerloop, kan het nog altijd niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Kain_niaK schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 02:17:
[...]

Chill filmpje, lekker freestyle veldje. Welke tricks kun je al allemaal? Het is hoog tijd dat ik ga focussen op de powerloop, kan het nog altijd niet.
Flips, rolls, yaw spins en orbits, soms een Split-S, maar veel meer kan ik ook niet :P. Powerloops kan ik ook nog niet echt, dus ik kan ook maar echt de basis dingen.

Grappig genoeg durf ik rond bomen meer dan bij gebouwen. Een van "mijn" andere spots is het Observatorium Robert Morris (zie een paar van mijn andere filmpjes) en daar durf ik nog niet goed door het kleine tunneltje door te vliegen

Dat veldje is trouwens soms nog wel lastig, er loopt een wandelpad vlak langs die bomen en dus lopen er ook wel eens mensen langs. Dus rondkijken, trick uitvoeren en dan weer rondkijken, maar dat breekt wel een beetje heel erg de flow. Tijdens deze sessie heb ik ook 1 lipo leeggevlogen zonder even te kijken, en toen liep er dus ineens een mevrouw met hond langs. Die was gelukkig wel zo verstandig om niet het pad te nemen maar iets verderop door het veld te lopen.

Nu ik een BetaFPV Meteor75 Pro heb merk ik wel dat het wel heel afhankelijk is van de drone. Die laatste vliegt alsof ie op rails vliegt, dat doet mijn 5" niet, die is een beetje.. floaty.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:14
_Eend_ schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 08:10:
[...]

Flips, rolls, yaw spins en orbits, soms een Split-S, maar veel meer kan ik ook niet :P. Powerloops kan ik ook nog niet echt, dus ik kan ook maar echt de basis dingen.

Grappig genoeg durf ik rond bomen meer dan bij gebouwen. Een van "mijn" andere spots is het Observatorium Robert Morris (zie een paar van mijn andere filmpjes) en daar durf ik nog niet goed door het kleine tunneltje door te vliegen

Dat veldje is trouwens soms nog wel lastig, er loopt een wandelpad vlak langs die bomen en dus lopen er ook wel eens mensen langs. Dus rondkijken, trick uitvoeren en dan weer rondkijken, maar dat breekt wel een beetje heel erg de flow. Tijdens deze sessie heb ik ook 1 lipo leeggevlogen zonder even te kijken, en toen liep er dus ineens een mevrouw met hond langs. Die was gelukkig wel zo verstandig om niet het pad te nemen maar iets verderop door het veld te lopen.

Nu ik een BetaFPV Meteor75 Pro heb merk ik wel dat het wel heel afhankelijk is van de drone. Die laatste vliegt alsof ie op rails vliegt, dat doet mijn 5" niet, die is een beetje.. floaty.
Ik heb sinds een paar dagen een BetaFPV Air65 en dat ding vliegt ook heel leuk. Heb je ook wat minder ruimte nodig dus in de tuin vliegen is een mogelijkheid. Met de andere drones (2,5 / 3 / 3,5) heb je wel echt meer ruimte nodig om het niet al te claustrofobisch te laten voelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kain_niaK

Kain_niaK

Als mijn vrouw dit ziet, raak ik in de problemen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kain_niaK

Kain_niaK

En nog een nieuwe video. Blijkbaar vinden ze het op reddit/r/dji heel tof als je gewoon snel en laag over de grond door de jungle vliegt. Dus heb ik het nog een keer gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
Kun je deze nog terugbuigen? :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4T5C6XehE-Dx14ILHXK2xzbSaTI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LN9K260hFFwLhdCea2FEGBoa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Terug buigen? Niks mis mee. Gewoon gaan vliegen :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kain_niaK

Kain_niaK

Lekker hoor, die tinywhoops. Erg verslavend.

[ Voor 13% gewijzigd door Kain_niaK op 06-12-2024 06:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:46
Zo, en lever nu uw spullen maar in B-)

Leuk gemaakt :) nog mensen tegen het hoofd gevlogen (los van je zoontje) ;) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kain_niaK

Kain_niaK

BoAC schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 09:33:
[...]

Zo, en lever nu uw spullen maar in B-)

Leuk gemaakt :) nog mensen tegen het hoofd gevlogen (los van je zoontje) ;) ?
Haha, nee ik doe daar heel voorzichtig. En fpv is 10x makkerlijk dan line of sight vliegen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Leuk :)
Volgende keer wel terugzwaaien he? :P (beetje heen en weer wiebelen)

Zoals dit:

Altijd leuk om de reacties van mensen te zien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kain_niaK

Kain_niaK

_Eend_ schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 13:27:
[...]

Leuk :)
Volgende keer wel terugzwaaien he? :P (beetje heen en weer wiebelen)

Zoals dit: [YouTube: A Bridge Too Far - Spitfire Low Flying Wave]

Altijd leuk om de reacties van mensen te zien
Heb ik ook gedaan maar de gyroflow heeft het er weer uit gestabalizeerd. :+

Hier nog een toffe, ik heb steeds meer zelf vertrouwen. Ik kan de grote genoege gaps nu ook doen van verschillende hoeken. (het is altijd veiliger om je al lang van te voren compleet te centreren). Voelt echt alsof ik een fighter pilot ben :9~

[ Voor 27% gewijzigd door Kain_niaK op 07-12-2024 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

JBS schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 10:10:
Zelf heb ik een DJI Mavic drone. Mijn zoontje van 7 vindt dat interessant, maar die DJI is niet echt geschikt voor hem. Toevallig hier tips voor een typische speelgoed drone/helicopter die een paar meter de lucht in kan en die maximaal een paar tientjes kost? Op AliExpress zie ik behoorlijk wat aanbod (bijvoorbeeld https://a.aliexpress.com/_EJPbPeN) en natuurlijk op Bol etc ook, en hoewel ik niet het gevoel heb iets hoogstaands te kopen voor dit bedrag, wil ik wel graag iets fatsoenlijks binnen deze categorie. Iemand tips? Een camera is niet nodig.
Om hierop nog even terug te komen: Sinterklaas heeft hem een drone van de Action gegeven (https://www.action.com/nl-nl/p/3206962/mini-drone/). Ik was erg skeptisch, maar ben behoorlijk positief verast. Hangt behoorlijk stabiel in de lucht, goed te besturen (zowel omhoog/omlaag als richting) en de fancy verlichting is voor kids een plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-05 15:55

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Kain_niaK schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 22:21:
[...]

Heb ik ook gedaan maar de gyroflow heeft het er weer uit gestabalizeerd. :+

Hier nog een toffe, ik heb steeds meer zelf vertrouwen. Ik kan de grote genoege gaps nu ook doen van verschillende hoeken. (het is altijd veiliger om je al lang van te voren compleet te centreren). Voelt echt alsof ik een fighter pilot ben :9~

[YouTube: I feel like a fighter jet pilot - DJI Avata 2]
Gaaf zeg! Toffe plek om te vliegen ook. Het valt me op dat er vrijwel niemand op straat is, galerijen van die flat rond het sportveld ook helemaal leeg?

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amdwarrior
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:57
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SQTXtO80mSZzDGBC2XcH_yhJlyU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kf14hokiBx5LvsNMzztFWm76.jpg?f=fotoalbum_large

Helaas mijn drone neergestort door stom klein takje. Maar het is dus een DJI mini 4k(die Amazon versie) nieuwe voet of proberen te repareren door smelten van plastic?

Voor de rest werkt ie nog wel alleen door slap voet wiebelt heel erg :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
Amdwarrior schreef op maandag 9 december 2024 @ 11:14:
[Afbeelding]

Helaas mijn drone neergestort door stom klein takje. Maar het is dus een DJI mini 4k(die Amazon versie) nieuwe voet of proberen te repareren door smelten van plastic?

Voor de rest werkt ie nog wel alleen door slap voet wiebelt heel erg :')
Kun je niet de arm vervangen? Ik heb wel eens iets gelijmd maar uiteindelijk is het te zwak en kom je daar tijdens een vlucht achter..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amdwarrior
Hercul3s schreef op maandag 9 december 2024 @ 11:17:
[...]

Kun je niet de arm vervangen? Ik heb wel eens iets gelijmd maar uiteindelijk is het te zwak en kom je daar tijdens een vlucht achter..
Lijkt mij inderdaad een beter idee maar jeetje die prijzen die DJI vraagt 8)7

Voor de rest niet echt bekend met winkels die drone onderdelen verkopen. Of is oom Alie daar prima geschikt voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

@Amdwarrior ik had met mijn Mini 2 precies hetzelfde, armpje lag bijna doormidden. Lijmen zou ik zelf niet doen, want het blijft dan een zwak punt en het is toch wel een onderdeel dat best wel wat te verduren krijgt.

Als ik me niet vergis is de 4K niet veel anders dan de Mini 2, en dan is het vervangen van een armpje vrij simpel als je een beetje kunt solderen. Je hoeft maar 3 draadjes te solderen, en je kunt er heel goed bij. :)

Zie hier: https://www.ifixit.com/Gu...e+Arms+Replacement/149759

Mijn armpje had ik toen bij Droneshop.nl besteld (https://droneshop.nl/onde...eschikt_voor=3241&merk=32), maar ik zie dat speeddrones.nl ook onderdelen heeft: https://www.speeddrones.n.../mini-2-mini-2-se-mini-1/

Bij beide winkels bestel ik regelmatig spullen, dus dat zit wel goed :)

Voordeel van Speeddrones is dat ze ook alleen maar het plastic armpje hebben, Droneshop heeft alleen armpjes met motor, en dat kost je bijna 50 euro. Voor 25 euro kun je bij Speeddrones ook alleen de arm bestellen. Motortje loshalen is niet zo spannend, al zou ik hem bij het monteren op de nieuwe arm de schroeven wel even van loctite voorzien :)

[ Voor 22% gewijzigd door _Eend_ op 09-12-2024 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amdwarrior
_Eend_ schreef op maandag 9 december 2024 @ 12:38:
@Amdwarrior ik had met mijn Mini 2 precies hetzelfde, armpje lag bijna doormidden. Lijmen zou ik zelf niet doen, want het blijft dan een zwak punt en het is toch wel een onderdeel dat best wel wat te verduren krijgt.

Als ik me niet vergis is de 4K niet veel anders dan de Mini 2, en dan is het vervangen van een armpje vrij simpel als je een beetje kunt solderen. Je hoeft maar 3 draadjes te solderen, en je kunt er heel goed bij. :)

Zie hier: https://www.ifixit.com/Gu...e+Arms+Replacement/149759

Mijn armpje had ik toen bij Droneshop.nl besteld (https://droneshop.nl/onde...eschikt_voor=3241&merk=32), maar ik zie dat speeddrones.nl ook onderdelen heeft: https://www.speeddrones.n.../mini-2-mini-2-se-mini-1/

Bij beide winkels bestel ik regelmatig spullen, dus dat zit wel goed :)

Voordeel van Speeddrones is dat ze ook alleen maar het plastic armpje hebben, Droneshop heeft alleen armpjes met motor, en dat kost je bijna 50 euro. Voor 25 euro kun je bij Speeddrones ook alleen de arm bestellen. Motortje loshalen is niet zo spannend, al zou ik hem bij het monteren op de nieuwe arm de schroeven wel even van loctite voorzien :)
Bedankt

Wel duur voor een armpje maar goed. Motor werkt nog prima daarna nog mee kunnen vliegen alleen heel instabiel en af en toe koprol :') :')

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

@Amdwarrior Voor als je heel dapper bent: https://www.thingiverse.com/thing:5750973 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amdwarrior
Kan altijd een poging wagen O-)

Maar nu zie ik deze site https://djioemparts.com/ vertrouw het echter niet helemaal gezien hoe goedkoop ze zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Amdwarrior schreef op maandag 9 december 2024 @ 19:02:
[...]

Kan altijd een poging wagen O-)

Maar nu zie ik deze site https://djioemparts.com/ vertrouw het echter niet helemaal gezien hoe goedkoop ze zijn.
Ik heb er ooit wel eens naar gelinkt, maar persoonlijk zou ik de gok er niet op wagen. Dan kun je beter via Ali/Banggood iets bestellen, heb je iig nog iets van kopersbescherming. En deze toko zit ook in China :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:25
Amdwarrior schreef op maandag 9 december 2024 @ 19:02:
.....

..... vertrouw het echter niet helemaal gezien hoe goedkoop ze zijn.
Ter vergelijking:
Banggood
AliExpress
Amazon.nl

[ Voor 16% gewijzigd door elinx op 09-12-2024 19:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amdwarrior
Voor die paar Euro wil ik wel de gok wagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kain_niaK

Kain_niaK

SnoeiKoei schreef op maandag 9 december 2024 @ 09:05:
[...]

Gaaf zeg! Toffe plek om te vliegen ook. Het valt me op dat er vrijwel niemand op straat is, galerijen van die flat rond het sportveld ook helemaal leeg?
6:30 am op zaterdag ligt iedereen uit te slapen (en zeker de studenten van de school)

[ Voor 12% gewijzigd door Kain_niaK op 12-12-2024 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mighty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Mighty

Brains & Steel

Wellicht kunnen jullie mij helpen. Een paar jaar geleden heb ik een keer een Autel Evo nano+ opgepikt. Destijds een paar keer mee gevlogen en daarna in de kast gelegd. Vorige week wilde een neefje van mij ermee vliegen dus de Nano+ opgeladen en de software geüpdatet. Inmiddels begrepen dat er nieuwe drone wetgeving is ingegaan dus via Luxemburg een gratis Pilot ID gekregen. Echter accepteert de Nano+ mijn Luxemburgse Pilot ID niet. Ligt dat aan de GPS locatie? Moet ik een NL Pilot ID hebben? Wat kan ik doen om de drone weer te laten vliegen? Op deze manier ligt ie (weer) te verstoffen.

|| The harder you fall the more it hurts - be awesome ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:07

DirtyBird

Praktiserend denker

Hebben hier mensen ervaring met het meenemen van hun drone naar Tanzania?
Ik vind de informatie hieromtrent nogal onduidelijk.
De luchtvaartautoriteit biedt een registratieformulier aan (pdf), maar geen instructie van wat ik daar mee moet doen na invullen.
Ook spreken sommige sites over een vergunning van 100+ euro, anderen zeggen weer dat dit alleen voor A2 en A3 cat geldt.

Ik ben nu benieuwd of mensen ervaringen en advies kunnen delen hierover. Overigens vlieg ik op Kenia en ga ik per auto de grens naar Tanzania over. Ik wil me graag aan de lokale regels houden, maar daarnaast ook wat wijsheden van de straat inwinnen :+

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M!chel
  • Niet online
DirtyBird schreef op maandag 23 december 2024 @ 16:56:
Dit is wat ik er zo vlug even over kan vinden:
Special Travel Considerations
If you’re traveling to Tanzania and want to bring your drone, the TCAA lists these special considerations for foreigners who want to fly drones:
  • Only drones weighing 7 kilograms (15.5 pounds) or less may be flown in Tanzania.
  • To fly a drone in Tanzania you must first obtain permission from the TCAA. The form to submit can be found here.
  • To fly a drone in Tanzania for any purpose (i.e., recreational or commercial) you must hold a certificate authenticating your ability to fly a drone issued by your country of origin.
  • In addition to obtain a permit from the TCAA, to fly a drone in Tanzania as a foreigner you must obtain permission from the Ministry of Defense and National Service.
General Rules for Flying a Drone in Tanzania
Based on our research and interpretation of the laws, here are the most important rules to know for flying a drone in Tanzania.
  • Drones weighing under 7 kilograms (15.5 pounds) do not require a permit. To fly a drone weighing over 7 kilograms (15.5 pounds) you must obtain a special permit from the Ministry of Defense.
  • Drones may not be flown within 3 kilometers (2 miles) of any domestic airport, or 5 kilometers (3 miles) of any international airport.
  • Drones cannot be flown higher than 121 meters (400 feet).
  • Drone pilots must maintain direct visual line of sight with their drone while flying.
  • Drone insurance is required for all drone operations in Tanzania.
  • Drones may not be flown at night.
  • Drones may not be flown over national parks.
  • Drones may not be flown over crowds without special permission from the TCAA.
For more information on Tanzania’s drone laws, see this document issued by the TCAA.

If you’d like to contact the TCAA directly before you travel with any questions you might have, here is their contact information: tcaa@tcaa.go.tz / +255 22 211 5079
De formulieren kun je hier vinden: Formulieren

Met de vraag wat je dan met die formulieren zou moeten doen, en of je die ook wel nodig hebt (ik neem aan dat je met een drone onder de 7kg gaat vliegen), kun je misschien even een mailtje sturen naar bovenstaand mailadres (onderaan in de quote).

[ Voor 26% gewijzigd door M!chel op 23-12-2024 21:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:07

DirtyBird

Praktiserend denker

@M!chel bedankt voor je reactie. Ik had dit ook gevonden, maar voelt een beetje raar om het als mail naar de luchtvaartauthoriteit te sturen :p maargoed ik heb het ingevuld en opgestuurd. Ben benieuwd of en wat ik ervan terughoor. Thanks in ieder geval!

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:28
Wat denken jullie van het weer vanavond? Ik wilde wat vuurwerk shots maken eigenlijk, maar windkracht 4 is voor een DJI mini 4k al bijna de max volgen de specificaties.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:03
sig69 schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 14:13:
Wat denken jullie van het weer vanavond? Ik wilde wat vuurwerk shots maken eigenlijk, maar windkracht 4 is voor een DJI mini 4k al bijna de max volgen de specificaties.
Heb je ontheffing om na zonsondergang te vliegen? Want anders is het so wie so no go ongeacht het weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:38
sig69 schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 14:13:
Wat hierboven al wordt gezegd.
Als je de gratis (en voor verkeringszaken ook handig) online cursus zou hebben gevolgd dan weet je dat half uur voor zonsondergang dan je dan niet meer vrij mag vliegen. Zo ook pas half uur na zonsopgang.
Daarnaast boven mensen vliegen / voorkomen hiervan komt hier ook uitgebreid in voorbij. En invloeden van bebouwing en wind.
Dus zou het aanbevelen om deze te volgen (is toch gratis ;) )

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• droneviewnl
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 21-02 10:38
Hoi,

Waar kan ik die gratis opleiding volgen, waaraan jij refereert?
Bedankt.
The-Source schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 15:03:
[...]

Wat hierboven al wordt gezegd.
Als je de gratis (en voor verkeringszaken ook handig) online cursus zou hebben gevolgd dan weet je dat half uur voor zonsondergang dan je dan niet meer vrij mag vliegen. Zo ook pas half uur na zonsopgang.
Daarnaast boven mensen vliegen / voorkomen hiervan komt hier ook uitgebreid in voorbij. En invloeden van bebouwing en wind.
Dus zou het aanbevelen om deze te volgen (is toch gratis ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• droneviewnl
Hoi allemaal, nieuwe tweakersmember hier.
Ik vlieg al iets meer dan een jaar met een DJI Mini 3 Pro drone en heb daarvoor een DJI mini 2 gehad.
Ben nu aan het overwegen om over te stappen naar een grotere drone. Ik zit te twijfelen tussen de DJI Mavic 3 Classic en de Mavic 3 Pro. Zijn er volgens jullie nog verschillen naast de extra twee camera's van de Pro versie?

Groet en bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRicolaa10
droneviewnl schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 15:23:
Zijn er volgens jullie nog verschillen naast de extra twee camera's van de Pro versie?
De Mavic 3 Pro valt in een andere gewichtsklasse, wat betekent dat je er in Nederland met meer restricties zit op het gebied van de drone wetgeving. Mocht je nog kunnen en willen wachten, er zijn de laatste tijd steeds meer berichten dat de opvolger er aan zit te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• droneviewnl
TheRicolaa10 schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 16:08:
[...]

De Mavic 3 Pro valt in een andere gewichtsklasse, wat betekent dat je er in Nederland met meer restricties zit op het gebied van de drone wetgeving. Mocht je nog kunnen en willen wachten, er zijn de laatste tijd steeds meer berichten dat de opvolger er aan zit te komen.
Dank voor je reactie. Misschien zinvol om dan nog even te wachten. Wellicht is deze drone net iets lichter, zodat deze in de A1/A3 categorie valt.

[ Voor 27% gewijzigd door droneviewnl op 31-12-2024 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:28

amphora

Websites & Fotografie

droneviewnl schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 17:01:
[...]

Dank voor je reactie. Misschien zinvol om dan nog even te wachten. Wellicht is deze drone net iets lichter, zodat deze in de A1/A3 categorie valt.
De Mavic valt wel in de A1/A3 maar de mini valt in de <249g categorie waardoor je meer mag. De volgende mavic zal wellicht iets lichter zijn maar nooit minder dan 249g :)

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Sony A7CII, 20-70, 85/1.8, 45/1.8, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
droneviewnl schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 15:20:
Hoi,

Waar kan ik die gratis opleiding volgen, waaraan jij refereert?
Bedankt.

[...]
Zie start post van dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:28
Bedankt voor alle tips. Heb 'm maar in de koffer gelaten vanwege de wind. Volgend jaar beter misschien.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M!chel
  • Niet online
Dit wil je ook niet laten gebeuren met je drone :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ascent
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-05 09:30
exploitantnummer ?

hallo! Tijdens het hardlopen heb ik vaak een hoverair x1 mee. deze drone kan me autonoom volgen tijdens 't rennen en daar kun je dan weer leuke filmpjes van knippen. Officieel (gewicht onder 250gr, maar mét camera) zou je hiervoor een exploitantnummer moeten aanvragen (ongeacht het aantal drones dat je bezit).

Ik denk dat elke drone tegenwoordig wel met een camera komt dus ik vermoed dat 't een eis is voor nagenoeg elke drone-eigenaar. wat zijn jullie ervaringen hiermee? heeft iedereen er 1? in welke situaties is het hebben van zo'n nummer handig en wat kan de rdw met zo'n nummer? en in 't geval van "niet zelf vliegen" zoals met een autonoom dingetje? Zeker nu DJI de Neo op de markt brengt gaan er daar een stuk meer van komen. Het is net geen speelgoeddrone, maar 't is ook geen ding die je standaard zelf bestuurt. Dat je 'm zelf kan besturen is bij dit type wellicht zelfs bijzaak; dat 'ie je autonoom kan volgen is waar ie mee gemarket wordt.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen. Ik snap dat dit schuurt tegen de wet- en regelgeving die wellicht vooral inspeelt(inspeelde?) op een tijdperk waar drones met onbeschermde rotoren wat spannender waren dan deze mini's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:12
ascent schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 12:52:
exploitantnummer ?

...
Ik denk dat elke drone tegenwoordig wel met een camera komt dus ik vermoed dat 't een eis is voor nagenoeg elke drone-eigenaar. wat zijn jullie ervaringen hiermee? heeft iedereen er 1? in welke situaties is het hebben van zo'n nummer handig en wat kan de rdw met zo'n nummer? en in 't geval van "niet zelf vliegen" zoals met een autonoom dingetje? Zeker nu DJI de Neo op de markt brengt gaan er daar een stuk meer van komen. Het is net geen speelgoeddrone, maar 't is ook geen ding die je standaard zelf bestuurt. Dat je 'm zelf kan besturen is bij dit type wellicht zelfs bijzaak; dat 'ie je autonoom kan volgen is waar ie mee gemarket wordt.

...
Zie hier: https://www.rijksoverheid...egistreren-eigenaar-drone
Drones van minder dan 250gr met camera vallen nog onder 'speelgoed' en daar heb je geen exploitantnummer voor nodig volgens deze site. In principe is het gewoon een algemene spelregel dat je zo'n nummer nodig hebt als je iets met drones wilt doen. Het gaat daarom denk ik niet om 'wat zijn de ervaringen hiermee' maar meer om de vraag of je je aan deze spelregels wil houden of niet? Ook bij 'niet zelf vliegen' zoals je het omschrijft ben jij nog steeds bestuurder en verantwoordelijk voor wat je drone doet en filmt. Je moet je drone in het zicht houden en opletten wat deze doet en waar deze heengaat, dat is ook een vaste spelregel. Ja er komen meer 'leuke opties' in de dronewereld, maar dat veranderd niets aan je verantwoordelijkheden als eigenaar/bestuurder. Ik denk zelfs dat het alleen maar complexer wordt. Afijn, dat is mijn mening.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ascent
Archer_VC10 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 14:17:
[...]

Drones van minder dan 250gr met camera vallen nog onder 'speelgoed' en daar heb je geen exploitantnummer voor nodig volgens deze site.
Thanks voor je reactie! Ik heb het idee dat ze het daar net anders verwoorden. Je kunt een speelgoed drone hebben (gemaakt voor kinderen, staat ook zo op de doos) of het is niet gemaakt voor kinderen. In het laatste geval (en wel een camera), moet je zo'n nummer, ook al is 'ie <250gr. Of, lees ik het helemaal verkeerd? Als ik een hoverair als speelgoeddrone mag zien zou dat een hoop oplossen/verklaren

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Archer_VC10 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 14:17:
[...]

Drones van minder dan 250gr met camera vallen nog onder 'speelgoed' en daar heb je geen exploitantnummer voor nodig volgens deze site. In principe is het gewoon een algemene spelregel dat je zo'n nummer nodig hebt als je iets met drones wilt doen. Het gaat daarom denk ik niet om 'wat zijn de ervaringen hiermee' maar meer om de vraag of je je aan deze spelregels wil houden of niet? Ook bij 'niet zelf vliegen' zoals je het omschrijft ben jij nog steeds bestuurder en verantwoordelijk voor wat je drone doet en filmt. Je moet je drone in het zicht houden en opletten wat deze doet en waar deze heengaat, dat is ook een vaste spelregel. Ja er komen meer 'leuke opties' in de dronewereld, maar dat veranderd niets aan je verantwoordelijkheden als eigenaar/bestuurder. Ik denk zelfs dat het alleen maar complexer wordt. Afijn, dat is mijn mening.
Ho, kleine verbetering: een drone lichter dan 250 gr. met camera = registratie dus exploitantnummer.
Staat ook netjes onderaan in het blauwe veld :)

Verder eens met je post. Maar ik begrijp de vraag wel, en mijns inziens mag je een drone niet autonoom laten vliegen. Daarnaast voldoe je vaak niet aan één van de basisregels: altijd zicht hebben op je drone.
ascent schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 14:22:
[...]

Thanks voor je reactie! Ik heb het idee dat ze het daar net anders verwoorden. Je kunt een speelgoed drone hebben (gemaakt voor kinderen, staat ook zo op de doos) of het is niet gemaakt voor kinderen. In het laatste geval (en wel een camera), moet je zo'n nummer, ook al is 'ie <250gr. Of, lees ik het helemaal verkeerd? Als ik een hoverair als speelgoeddrone mag zien zou dat een hoop oplossen/verklaren
Je leest het goed :)

Ondanks dat ik sporadisch een drone vlieg, heb ik wél een exploitantnummer bij het RDW aangevraagd. Het is een kleine moeite en qua kosten valt het ook erg mee. Daarnaast voldoe je dan i.i.g. aan één van de regels, mocht je gecontroleerd worden :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
  • Laatst online: 18:04
ascent schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 12:52:
exploitantnummer ?

Ik denk dat elke drone tegenwoordig wel met een camera komt
Drone is een algemene term voor elk niet-bemand op afstand bestuurbaar vliegtuig. Dat kan een "normaal" vliegtuig, een helicopter op quadcopter zijn. Het zijn vooral de quadcopters die met camera komen.

Verder moet het op de doos staan dat het speelgoed is voor kinderen onder de 14, anders telt het niet als speelgoed en heb je een exploitantnummer nodig. Zelfbouw drones tellen nooit als speelgoed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
Kars schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 14:53:
[...]

Ho, kleine verbetering: een drone lichter dan 250 gr. met camera = registratie dus exploitantnummer.
Staat ook netjes onderaan in het blauwe veld :)
Dank, ik miste de definitie van een speelgoeddrone en heb niet opgezocht of deze hoverair daar wel of niet onder viel. Blijkbaar niet, en dan geldt dus de basisregel zoals je aangeeft: exploitantnummer aanvragen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ascent
pirke schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 15:43:
[...]

Drone is een algemene term voor elk niet-bemand op afstand bestuurbaar vliegtuig. Dat kan een "normaal" vliegtuig, een helicopter op quadcopter zijn. Het zijn vooral de quadcopters die met camera komen.
Daar heb je volledig gelijk in en daar had ik nog niet zo over nagedacht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ascent
[...]

Verder eens met je post. Maar ik begrijp de vraag wel, en mijns inziens mag je een drone niet autonoom laten vliegen. Daarnaast voldoe je vaak niet aan één van de basisregels: altijd zicht hebben op je drone.
Dat is wel interessant. Er zit dus een mode op die je volgens de wet uberhaupt niet mag gebruiken. Nou ja, auto's kunnen ook harder dan 130 zullen we dan maar zeggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
ascent schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 19:52:
[...]

Dat is wel interessant. Er zit dus een mode op die je volgens de wet uberhaupt niet mag gebruiken. Nou ja, auto's kunnen ook harder dan 130 zullen we dan maar zeggen :)
Ik meen me te herinneren dat ik ergens wel iets heb gelezen over de follow me functie bijv. Kan het alleen niet meer terugvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ascent
Hercul3s schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 08:52:
[...]

Ik meen me te herinneren dat ik ergens wel iets heb gelezen over de follow me functie bijv. Kan het alleen niet meer terugvinden.
Interessant. Zou ik wel eens willen lezen. Ik heb het idee dat de wetgeving niet volledig dekkend is/kan zijn in alle gevallen. Ook met een orbit (functie die op veel drones/quadcopters zit) ben je m de helft vd tijd uit het zicht. Ook met videos in het donker (als je daar toestemming voor hebt of krijgt) of boven de mist heb je geen line of sight met je eigen drone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Voor een orbit kun je iemand anders vragen om observer te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M!chel
  • Niet online
[...]
Je mag een drone zeker wel geprogrammeerd laten vliegen. Waypoints en quickshots (DJI) zijn gewoon toegestaan hoor.
Ook hoef je niet continu naar je drone te kijken, je mag gewoon naar je controller kijken. Maar je moet wel altijd je drone kunnen zien als je er naar zou willen kijken. Dus niet achter objecten gaan vliegen. Maar de drone mag wel achter jou vliegen. Maak de regels niet moeilijker dan ze al zijn, wees niet te streng voor jezelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Vandaag heb ik voor het eerst met de FlyLens 85 met O3 lite (naked O3) gevlogen, icm Goggles 3. Tot nu toe heb ik alleen in de sim geoefend, ik heb wel vliegtuig en heli ervaring. Ik heb alleen acro mode gevlogen, ging goed :) Hij is wel extreem snel voor onze achtertuin (25x40m), legt op snelheid de 40m af in ongeveer een seconde... :') Gelukkig kan hij ook langzamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Laatst online: 00:17
Ik bedacht me dat er hier een aantal in Spijkenisse wonen.
Mijn ouders hebben een drone Gevonden in de tuin. Neergestort wat te zien is op de camera beelden van de sd kaart. :+
Ben dus aan het zoeken wie de eigenaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC
  • Laatst online: 22:46
pirke schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 17:44:
Vandaag heb ik voor het eerst met de FlyLens 85 met O3 lite (naked O3) gevlogen, icm Goggles 3. Tot nu toe heb ik alleen in de sim geoefend, ik heb wel vliegtuig en heli ervaring. Ik heb alleen acro mode gevlogen, ging goed :) Hij is wel extreem snel voor onze achtertuin (25x40m), legt op snelheid de 40m af in ongeveer een seconde... :') Gelukkig kan hij ook langzamer.
Wow, da’s dan 144 km/h. Dat haalt mijn snelste quad waarbij ik op snelheid heb getest alleen met wind mee.. 8)
Arunia schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 18:18:
Ik bedacht me dat er hier een aantal in Spijkenisse wonen.
Mijn ouders hebben een drone Gevonden in de tuin. Neergestort wat te zien is op de camera beelden van de sd kaart. :+
Ben dus aan het zoeken wie de eigenaar is.
Kun je ook wat specs posten zoals merk, grootte enz?

[ Voor 25% gewijzigd door BoAC op 25-01-2025 07:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
BoAC schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 07:03:
[...]

Wow, da’s dan 144 km/h. Dat haalt mijn snelste quad waarbij ik op snelheid heb getest alleen met wind mee.. 8)

[...]

Kun je ook wat specs posten zoals merk, grootte enz?
Het gaat om een Hubson GPD Zino. Grootte, Tja, denk 30cm lang ongeveer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Arunia schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 09:12:
[...]

Het gaat om een Hubson GPD Zino. Grootte, Tja, denk 30cm lang ongeveer?
Staat er een exploitantnummer op? Dat ziet er zo uit: NLDabcdefghij123 zo ja, dan zou je nog contact op kunnen nemen met de RDW, zij hebben de contactgegevens van de eigenaar :)

De meeste mensen plakken ergens op de drone een stickertje met het nummer, maar soms zie je ook wel eens iemand met een QR-code.

[ Voor 14% gewijzigd door _Eend_ op 25-01-2025 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
_Eend_ schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 10:00:
[...]

Staat er een exploitantnummer op? Dat ziet er zo uit: NLDabcdefghij123 zo ja, dan zou je nog contact op kunnen nemen met de RDW, zij hebben de contactgegevens van de eigenaar :)

De meeste mensen plakken ergens op de drone een stickertje met het nummer, maar soms zie je ook wel eens iemand met een QR-code.
Er zit op de accu en op de drone een qr code, maar dat lijkt het serienummer van de fabrikant. Verder komt ik er niets op tegen. Maar kan dinsdag nog wel een keer kijken. Was meer of wellicht iemand er eentje neer heeft laten storten. :D

Anders gaat hij op Facebook ook om daar te zoeken naar de eigenaar. Anders neem ik hem wel mee voor verder onderzoek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Arunia schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 10:23:
[...]

Er zit op de accu en op de drone een qr code, maar dat lijkt het serienummer van de fabrikant. Verder komt ik er niets op tegen. Maar kan dinsdag nog wel een keer kijken. Was meer of wellicht iemand er eentje neer heeft laten storten. :D

Anders gaat hij op Facebook ook om daar te zoeken naar de eigenaar. Anders neem ik hem wel mee voor verder onderzoek.
Ik heb je bericht ook even gedeeld in een drone discord, daar zitten ook wat mensen die in die omgeving wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
BoAC schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 07:03:
[...]

Ja, dat was ietsje overdreven, snelheid is 70 km/u volgens de fabrikant. Die 40m is van erfgrens tot erfgrens, nu zat ik aan beide kanten 5m vd grens af, en die seconde kan best 1,5 sec zijn geweest :)

Voor een 85mm whoop van 78 gram nog steeds erg snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Wellicht ligt het aan mij maar voorheen zat in met de godrone app naast de gebieden als no-go of caution ook de plattegrond zoals je normaal Google Maps zou zien. Maar nu zie ik de Google Maps basis laag helemaal niet. Hebben jullie dat ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

The-Source schreef op zondag 26 januari 2025 @ 15:04:
Wellicht ligt het aan mij maar voorheen zat in met de godrone app naast de gebieden als no-go of caution ook de plattegrond zoals je normaal Google Maps zou zien. Maar nu zie ik de Google Maps basis laag helemaal niet. Hebben jullie dat ook?
Ik zie nog steeds de Google Maps kaart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Hier doet hij het nu ook weer normaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bugs3
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21:24
Advies gevraagd.
Een aantal jaren geleden heb ik veel met mini drones (whoops) gevlogen van 65mm tot 120mm. Ik zou het graag weer oppakken met bijvoorbeeld een Betafpv met hd camera. Maar ik weet niet zo goed welke equipment ik moet aanschaffen en waar ik op moet letten m.b.t. onder andere de motoren.
Heeft iemand advies m.b.t. welke radio's tegenwoordig gangbaar zijn? En wat er aan goggles op de markt is?
Verwijzingen naar filmpjes op YT zijn welkom.

Alvast hartelijk dank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Een site: https://www oscarliang.com daar staat vrijwel alles op wat je moet én wil weten :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hercul3s
Bugs3 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 17:24:
Advies gevraagd.
Een aantal jaren geleden heb ik veel met mini drones (whoops) gevlogen van 65mm tot 120mm. Ik zou het graag weer oppakken met bijvoorbeeld een Betafpv met hd camera. Maar ik weet niet zo goed welke equipment ik moet aanschaffen en waar ik op moet letten m.b.t. onder andere de motoren.
Heeft iemand advies m.b.t. welke radio's tegenwoordig gangbaar zijn? En wat er aan goggles op de markt is?
Verwijzingen naar filmpjes op YT zijn welkom.

Alvast hartelijk dank.
Even de eigen ervaring. Klein jaartje nu aan het drone vliegen en heb een 3,5", 3" HD, 2,5" HD en een 65mm tinywhoop. De tinywhoop krijgt eigenlijk de meeste vlieguren ondanks dat hij analoog is en ik 2 andere digitale (DJI) drones heb. Ook bijna de leukste en de makkelijkste om mee te vliegen en kan in je achtertuin of op een klein veldje.

Dus als ik het nu nog een keer zou doen zou ik beginnen met een 65, 75 of 85mm analog. Goggles van marktplaats voor €100, drone (Air65 die heb ik) en accu's en lader van €150 en een radiomaster pocket van €80. Ben je voor €330 klaar :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Wat @Hercul3s ook schrijft. Met een BetaFPV of Happymodel Mobula kun je al een heleboel. Ik heb een Mobula 65 voor binnen, en een BetaFPV Air 65 Pro voor buiten, allebei analoog.

Maar 1 puntje: als je eerst alleen een whoop hebt dan heb je weinig aan een dure lader :P dan kun je net zo goed een Vifly WhoopStor van een paar tientjes kopen. Als je daarna iets groters koopt kun je als of een grote lader kopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bugs3
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21:24
Ik ben ook wel benieuwd hoe het zit met radio's tegenwoordig. Ik heb nog een FlySky. Is dat nog enigszins gangbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Het werkt :)

Ik ken maar weinig mensen die nog een FlySky radio hebben, maar als je radio ook externe modules ondersteunt kun je ook een externe ELRS module kopen, want dat is tegenwoordig wel zo'n beetje de standaard..

En dan bedoel ik een module als deze: https://droneshop.nl/radiomaster-ranger-nano-elrs-module

[ Voor 18% gewijzigd door _Eend_ op 08-02-2025 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
_Eend_ schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 19:56:
Wat @Hercul3s ook schrijft. Met een BetaFPV of Happymodel Mobula kun je al een heleboel. Ik heb een Mobula 65 voor binnen, en een BetaFPV Air 65 Pro voor buiten, allebei analoog.

Maar 1 puntje: als je eerst alleen een whoop hebt dan heb je weinig aan een dure lader :P dan kun je net zo goed een Vifly WhoopStor van een paar tientjes kopen. Als je daarna iets groters koopt kun je als of een grote lader kopen :)
Ik doelde idd op de standaard 1s lader van BetaFPV. Dus de drone met accu’s en lader was €140 in mijn geval. Dan krijg je een 6 poorts 1s usb c lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Vorige week kwam ik tot de ontdekking dat mijn Caddx Walnut niet meer werkte, hij gaat helemaal niet meer aan. Het ding heb ik een jaar en twee weken geleden gekocht, en toen ik contact opnam met de winkiel waar ik 'm kocht verwezen ze me door naar Caddx.

Die schrijft doodleuk:
Our product has been discontinued for a long time and does not support after-sales service
En de Walnut is net 2-3 jaar op de markt. Nergens staat dat het ding discontinued is, en de winkel wist ook niet dat de Walnut discontinued was.

Dus.. Als je op zoek bent naar een goedkopere actioncam: sla de Caddx Walnut maar over. (En waarschijnlijk de Peanut ook, want die is ouder)

Edit: Ik had nog even gemaild met de vraag waar het dan staat dat het product discontinued is. Het antwoord van Caddx:
Out of stock means it has been discontinued and has been discontinued for more than two years.
De Caddx Peanut staat ook op Out of stock/Sold out op hun website, dus volgens hun logica is die dus ook discontinued.

[ Voor 20% gewijzigd door _Eend_ op 10-02-2025 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
_Eend_ schreef op maandag 10 februari 2025 @ 10:18:
Vorige week kwam ik tot de ontdekking dat mijn Caddx Walnut niet meer werkte, hij gaat helemaal niet meer aan. Het ding heb ik een jaar en twee weken geleden gekocht, en toen ik contact opnam met de winkiel waar ik 'm kocht verwezen ze me door naar Caddx.

Die schrijft doodleuk:

[...]

En de Walnut is net 2-3 jaar op de markt. Nergens staat dat het ding discontinued is, en de winkel wist ook niet dat de Walnut discontinued was.

Dus.. Als je op zoek bent naar een goedkopere actioncam: sla de Caddx Walnut maar over. (En waarschijnlijk de Peanut ook, want die is ouder)

Edit: Ik had nog even gemaild met de vraag waar het dan staat dat het product discontinued is. Het antwoord van Caddx:

[...]

De Caddx Peanut staat ook op Out of stock/Sold out op hun website, dus volgens hun logica is die dus ook discontinued.
Balen.. Maar hoezo stuurt de winkel je door naar Caddx? Want de winkel moet jouw garantieclaim afhandelen.
Ik zou er nog even achteraan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impstoker
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 02-06 10:47
Man man man wat is het lastig te vinden of je in bepaalde Natura 2000 gebieden mag vliegen of niet.

Ik kijk netjes op de kaart, ik ga naar de corresponderende site over dat specifieke natura 2000 gebied, maar ik vind daar helemaal niets over drones.
Mag het dan wel of niet? |:(

https://www.bij12.nl/onde...natura-2000-beheerplannen
https://www.natura2000.nl...friese-wold-leggelderveld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bubbelbart
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 01-06 19:13
Impstoker schreef op zondag 23 februari 2025 @ 19:28:
Man man man wat is het lastig te vinden of je in bepaalde Natura 2000 gebieden mag vliegen of niet.

Ik kijk netjes op de kaart, ik ga naar de corresponderende site over dat specifieke natura 2000 gebied, maar ik vind daar helemaal niets over drones.
Ik heb sinds kort een DJI Mini 4K en gebruik de GoDrone-app om te checken waar ik mag vliegen. Daar staan de Natura 2000-gebieden ook in aangegeven.

Offtopic: Ik woon vlak bij de duinen en vind het vreemd dat ik daar niet mag vliegen, terwijl er regelmatig jumbojets overkomen op weg naar Schiphol.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:26
bubbelbart schreef op zondag 23 februari 2025 @ 19:52:
[...]

Ik heb sinds kort een DJI Mini 4K en gebruik de GoDrone-app om te checken waar ik mag vliegen. Daar staan de Natura 2000-gebieden ook in aangegeven.

Offtopic: Ik woon vlak bij de duinen en vind het vreemd dat ik daar niet mag vliegen, terwijl er regelmatig jumbojets overkomen op weg naar Schiphol.
Misschien mag je er niet vliegen omdat er regelmatig jumbo jets overvliegen op weg naar Schiphol...

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impstoker
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 02-06 10:47
bubbelbart schreef op zondag 23 februari 2025 @ 19:52:
[...]

En die die app staat de zelfde info: check op de website voor lokale bepalingen.
En vervolgens staat er op die betreffende sites niets over drones.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rudyman85
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:50

Discussie is hier al vaak voorgekomen maar inderdaad, het is lastig te vinden. Had voor een betreffende gebied uiteindelijk een document gevonden (gedateerd uit 2016), staat er niks in over drone vliegen. Dus daar gevlogen (maar wel met gezond verstand en niet te lang).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10

Het AIP heeft in ENR 5.6 een lijst van gebieden waar restricties zijn vanwege fauna richtlijnen. Deze zijn ook op de VFR kaart te vinden. Sommige van deze restricties zijn verboden, zoals niet onder 1500 voet boven de Waddenzee, andere zijn richtlijnen, zoals liever niet onder de 1000 voet boven een specifiek gebied. Volgens mij is het gebied wat je in bovenstaande post aangeeft via de links no.19 op de lijst in het AIP (Fochteloërveen). Het helpt niet dat de namen niet altijd overeen komen.

Voor dat gebied staat 'advised not to fly below 1000 ft in Winter'. Dat betekent dus geen hard verbod, maar het probleem is wel dat je nog steeds een risico loopt als je hier uitgebreid met drones gaat opereren. Omdat het als natuurgebied op de kaart staat kan je nog steeds aangesproken worden op je gedrag als vlieger. Veel beheerplannen voor deze gebieden zullen nog oud en niet bijgewerkt zijn, waardoor drones er niet altijd in vermeld worden. Maar dat is geen garantie dat alles dan maar kan.

Bij dit soort zaken wordt van jou verwacht dat je je gezond verstand gebruikt, dat is niet altijd zo simpel als 'mag het wel of niet'. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Archer_VC10 op 24-02-2025 12:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:03
Eens! Wij hebben hier een prachtig (denk ik) water win gebied die ook Natura2000 is. Logisch om daar niet over heen te vliegen met een drone. Je kan je voorstellen dat een gecrashde drone met accu niet zo goed is voor ons drinkwater.

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• M!chel
  • Niet online
Vanmiddag nog mooi wat bruinvissen in de Oosterschelde gefilmd.
Ik wilde even wat nieuwe filters testen, en dan is dit wel erg leuk om te zien!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• TheRicolaa10
Afgelopen weekend mijn drone uitgelaten op een verlaten legerbasis in Duitsland. Prachtig weer, helaas wel op zondag weinig kunnen vliegen. Ik had regelmatig interferentie door andere rondvliegende drones.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/QvtQtS3.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:09
Hoi, ik heb sinds 2 dagen een JJRC H36 Mini RC Drone. Helaas is die al stuk, en dat terwijl ik alleen in huis heb gevlogen.

Ik ben dus op zoek naar een opvolger. Ik zat te denken aan de DJI Neo Fly More Combo. Ik wil voornamelijk in huis vliegen en af en toe buiten voor het maken van mooie video’s.

Nu zag ik dat DJI de Flip had uitgebracht. Deze lijkt mij veel te groot om in huis te vliegen, toch?

Iemand nog meer tips wellicht?

Edit: ik ben toch voor de Flip gegaan! Het ontbreken van de RC2 controller en een case maakte het prijsverschil toch waar. Bovendien heeft de Flip een betere camera (vergelijkbaar met die van de Mini 4 Pro) en dat is fijn.

[ Voor 20% gewijzigd door turkeyhakan op 05-05-2025 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

DirtyBird schreef op maandag 23 december 2024 @ 16:56:
De luchtvaartautoriteit biedt een registratieformulier aan (pdf), maar geen instructie van wat ik daar mee moet doen na invullen.
Ook spreken sommige sites over een vergunning van 100+ euro, anderen zeggen weer dat dit alleen voor A2 en A3 cat geldt.

Ik ben nu benieuwd of mensen ervaringen en advies kunnen delen hierover. Overigens vlieg ik op Kenia en ga ik per auto de grens naar Tanzania over. Ik wil me graag aan de lokale regels houden, maar daarnaast ook wat wijsheden van de straat inwinnen :+
Ik weet niet hoe het officieel is, maar ik denk dat niemand dit weet in Tanzania en dat het dan ook niet zo veel uitmaakt. Vorig jaar ben ik daar geweest en een Chinees die filmde overal met een Drone, nooit problemen gehad (was wel in een buitengebied).

Degene die ons daar ontving die reed met 120 door de bebouwde kom (ze noemen dat daar een snelweg, maar dat is het niet want er lopen ezeltjes en vrouwen met bananen en vanalles) en in elk dorp stond een politieagent die hem aanhield. Dan gaf je hem 5 euro en dan mocht je weer doorrijden. Dus zelfs als ze zeggen dat het niet mag dan moet je ze gewoon een beetje geld geven en dan kun je weer verder.

[ Voor 8% gewijzigd door Marzman op 27-05-2025 14:53 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.Hariri
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 28-05 08:59
hi, ik ben bezig met een 3d geprinte zelfbouw drone. Ik hoop dat die binnen een maandje af is. Zijn er mensen actief in regio Limburg / Maastricht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRicolaa10
C.Hariri schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 15:36:
hi, ik ben bezig met een 3d geprinte zelfbouw drone. Ik hoop dat die binnen een maandje af is. Zijn er mensen actief in regio Limburg / Maastricht?
Er zijn twee discord communities waar verschillende Nederlanders actief zijn en geregeld meetups organiseren. Stuur even een pm, dan stuur ik van beide een invite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• encryped
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01-06 17:30
Hoi allemaal voor een zelfbouw FPV drone of FPV drone zonder Cx label van < 250 G.
Dan val je dus onder een A1 klasse, ik snap dat je een a1/a3 certificaat + RDW registratie nodig hebt.

Wat ik me afvraag moet ik nog meer doen naast dit? Bijv. een verplichte verzekering? Hoe hebben jullie dit geregeld?
Pagina: 1 ... 101 102 Laatste

Let op:
Het is tijd voor een nieuw deel, met een nieuwe bijgewerkte topicstart. Ben je ervaren met drones en wil je meehelpen? Stuur @_ferry_ een DM.

Voor je filmpjes post, wees je bewust van de regelgeving omtrent het vliegen met drones en besef dat je op eigen risico post. Er wordt actief gekeken naar beeldmateriaal en waar het is opgenomen en wie het gemaakt heeft.