Ken inderdaad eigenlijk niemand die zonder camera vliegt. En dat uit eigenlijk alleen maar custom FPV vliegers. Een Tiny whoop vliegt prima natuurlijk zonder camera, maar het is heel erg lastig om de orientatie ervan goed bij te houden. De mensen die vrij goed LOS kunnen vliegen doen dat dan ook met grotere (3.5" en 5") quads met velle kleuren tape op het frame en verschilllende kleuren props.
De zonder camera regel is dan ook een beetje onzin. Ze kunnen dat prima schrappen. Uiteindelijk is het gewicht en hoogte waar het risico's uit ontstaan. En prop grote, en het al dan niet hebben van guards. Ik bedoel als ik zou mogen kiezen tussen een 2.5" 250gr Cinewhoop of een 2.5" 100gr true X frame tegen me aan, dan kies ik zeker die zwaardere whoop!
Hoop persoonlijk vooral dat ze meer gaan werken met van die omgekeerde taarten rondom kritieke infra. Prima om b.v. 2 KM bij een start en landsinsbaan en lucht pad weg te blijven. Of bij een heli platform. Maar niet prima om een 30gr whoop niet 30 meter de lucht in te mogen sturen op 30KM van een vliegveld.
Sub 100gr als nieuwe limiet? Ok dan, maar met hoe weinig er over blijft tussen alle no-fly zones, zou ik dan ook daar verandering in willen zien.
En daarnaast zou ik graag een verschil willen zien in wetgeven en eventueel zelfs opleiding / certificaat tussen "Waypoint" en "Direct bestuurde" voertuigen. Met de optie om beide natuurlijk te halen voor mensen die hun Cam drone toch Acro willen vliegen en voor mensen die hun FPV drone eens een paar waypoints willen laten vliegen. Het is nogal een groot verschil in "normaal" vlieggedrag. Een beperking van b.v. 20 meter hoogte zou dikke prima zijn voor FPV. Terwijl privacy gedreven no-fly zones voor landschap cine werk met een gimbal drone weer wat onzinning is gezien ze op 90m hoogte verplaatsen.
edit; dat geschreven te hebben, realiseer ik mij; ik denk dat ik nog nooit in m'n 3 jaar vliegen, ook maar de 70 meter heb aangetikt... 90% van de tijd zit ik onder de 30 meter. Als het geen 25 is.
[
Voor 5% gewijzigd door
djunicron op 03-07-2026 13:18
]