Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • +1Henk 'm!
ChojinZ schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 17:38:
[...]

Zie de reactie van Wallnut.

Maar mocht je wat meer geduld hebben: De meeste shoppen bij Banggood.com. :)

Chinese webshop maar wel erg betrouwbaar, lage prijzen en degelijke service.

Aanbod van ESC's:
https://www.banggood.com/search/esc.html?from=nav
Klopt, heb net een RunCam split 2 mini binnen gekregen. Vorige week besteld, vandaag binnen. Ik heb hem laten komen uit de UK omdat de prijs bijna gelijk is als die uit China :)
Het enige wat ik niet uit China laat komen zijn Accu's en mijn transmitter (X9D) :)
BoAC schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 18:48:
[...]

Klopt, heb net een RunCam split 2 mini binnen gekregen. Vorige week besteld, vandaag binnen. Ik heb hem laten komen uit de UK omdat de prijs bijna gelijk is als die uit China :)
Het enige wat ik niet uit China laat komen zijn Accu's en mijn transmitter (X9D) :)
Nice!

Ik heb zelf 2 split Mini's en ben er erg tevreden mee! Noise is wel vaak een issue, maar met wat caps is dat wel te verhelpen. Daarnaast gaan ze, mits goed ingebouwd, veel langer mee dan de gemiddelde actioncam. Althans, als je zo vaak crashed als mij... :+

Ik haal overigens sommige lipo's wel uit China. Maar dat zijn dan vooral de modellen die hier niet te krijgen zijn. 4S is geen probleem in NL, maar het aanbod van bv. goede 2S lipo's is in NL al een stuk kleiner.

[Voor 13% gewijzigd door ChojinZ op 03-03-2020 21:49]

"Papa is gek en eet een broodje poep" -Milan

• ybjlus
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 03-04 21:55
Mijn ervaring met lipos uit China is dat je toch wel erg lang moet wachten... Laast een batch 1s lipos besteld ruim 7 weken gewacht. Terwijl andere non lipo producten over t algemeen wel een stuk snellen komen.

Hobbyking en nog een paar anderen hebben ook warehouses in de EU, bestel dan ook lipos lieverd vanuit daar.

[Voor 20% gewijzigd door ybjlus op 04-03-2020 15:48]

• DutchWalnut
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 03-04 00:19

DutchWalnut

[Stef Stuntpiloot]

ybjlus schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 15:47:
Mijn ervaring met lipos uit China is dat je toch wel erg lang moet wachten... Laast een batch 1s lipos besteld ruim 7 weken gewacht. Terwijl andere non lipo producten over t algemeen wel een stuk snellen komen.

Hobbyking en nog een paar anderen hebben ook warehouses in de EU, bestel dan ook lipos lieverd vanuit daar.
Dat komt omdat ze de lipo's niet direct naar Nederland versturen. Ze omzeilen de strenge regels door het via Zwitserland binnen te laten komen. Daar hoeven ze de lipo's niet aan te geven via de douane, want dat ben je namelijk verplicht ivm brandgevaar. Daarom duurt het langer dan een normaal.

Het beste is gewoon de lipo's te bestellen via de EU, tenzij je erg lang wilt wachten. En daarbij heb je ook geen garantie als er een dode lipo bij zit. Die kan je beter via een webshop laten afhandelen.

Instagram: DutchWalnut_FPV YouTube: DutchWalnut_FPV

• ybjlus
DutchWalnut schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 15:54:
[...]

Dat komt omdat ze de lipo's niet direct naar Nederland versturen. Ze omzeilen de strenge regels door het via Zwitserland binnen te laten komen. Daar hoeven ze de lipo's niet aan te geven via de douane, want dat ben je namelijk verplicht ivm brandgevaar. Daarom duurt het langer dan een normaal.
Ah weer wat geleerd, ik was in de veronderstelling dat ze per boot kwamen en het daardoor zo lang duurde.
Heb so far goede ervaringen met Hobbyking lipos dus dat is voor mij nu een prima adresje.

• ybjlus
Ik ben van plan om een nieuwe quad te bouwen en neig erg naar 3inch. Wat zijn jullie ervaringen ten opzichte van een 5 inch?

De reden om een 3 inch te bouwen is vooral de handzaamheid en dat het minder heftig is voor de omgeving. Als je in een park oid vliegt kan een 5 inch best een apparaat zijn. Gevoelsmatig lijkt me een 3 inch toch minder indrukwekkend als je vliegt o.a. het geluid en uiteraard formaat.

Maar heb nog nooit een 3 inch gevlogen dus vraag me af wat de voor en nadelen zijn...

Acties:
  • +2Henk 'm!
ybjlus schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 16:57:
Ik ben van plan om een nieuwe quad te bouwen en neig erg naar 3inch. Wat zijn jullie ervaringen ten opzichte van een 5 inch?

De reden om een 3 inch te bouwen is vooral de handzaamheid en dat het minder heftig is voor de omgeving. Als je in een park oid vliegt kan een 5 inch best een apparaat zijn. Gevoelsmatig lijkt me een 3 inch toch minder indrukwekkend als je vliegt o.a. het geluid en uiteraard formaat.

Maar heb nog nooit een 3 inch gevlogen dus vraag me af wat de voor en nadelen zijn...
Ik heb een 3 inch 'toothpick' en dat vliegt verassend goed moet ik zeggen.
Ik gebruik een Twig frame met Amaxinno 1303 5000kv motoren, NamelessRC AIO flight controller en Gemfan 3016 3 blade props.

Een 5 inch vliegt uiteraard anders maar dit komt wel aardig in de buurt. Het grote voordeel is dat ik hiermee gewoon in de straat of binnentuin kan vliegen en ik voor de 5 inch een stuk moet rijden om te kunnen vliegen. De toothpick heeft een AUW van 103 gram waar mijn 5 inch 6s een AUW van 740 gram heeft. Nu zou de 5 inch wel lichter kunnen maar echt onder de 600g met een stevige freestyle quad gaat je denk ik niet snel lukken. De snelheid plus het gewicht van een 5 inch maakt het daarom altijd ongeschikt om mee te vliegen in het speeltuintje op de hoek van de straat imo maar als er geen kinderen spelen kan je daar prima de 3 inch loslaten.

Check de channel van KababFPV eens zou ik zeggen. Die heeft veel tijd gestoken in lichtgewicht micro's. Gewicht is de key iig. Ik heb meerdere micro's gehad maar die vlogen allemaal best slecht en waren lastig te tunen totdat ik deze build bouwde.

Ik heb een tijdje terug LED gates gemaakt om een parkourtje uit te zetten in de binnentuin bij ons en zo kom je prima de winter door mits het weer het toe laat. :)

Volledige build:
Frame: https://eu.amaxshop.com/?product=twig-toothpick-3-frame
FC: https://eu.amaxshop.com/?product=aio-boards-fcesc
Motoren (Amax zelf lijkt ze niet meer te verkopen?): https://fpvcycle.com/prod...00kv-motor-2mm-prop-shaft
Camera: https://nl.banggood.com/R...V-RC-Drone-p-1469656.html
VTX: https://nl.banggood.com/E...Tiny-whoop-p-1525228.html
TX: https://www.team-blackshe...ts/prod:crossfire_nano_rx
Batterijen: https://www.banggood.com/...cing-Drone-p-1614998.html
Props: https://www.banggood.com/...rmmds=search&ID=230522436

Mijn build is inmiddels al weer 8 a 9 maanden oud dus er zullen nu wellicht betere opties zijn of betere kant en klare opties.
Ik vind het wel vreemd dat ik de motoren niet meer los kan vinden, ook niet op de site van Amax zelf. Nu heb ik voor mijzelf nog wel wat reserve motoren mee besteld destijds maar als ze inderdaad niet meer los te bestellen zijn zul je daar even naar moeten kijken.

[Voor 30% gewijzigd door Radiance op 04-03-2020 20:30]

Youtube

• ybjlus
Radiance schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 20:07:
[...]
De snelheid plus het gewicht van een 5 inch maakt het daarom altijd ongeschikt om mee te vliegen in het speeltuintje op de hoek van de straat imo maar als er geen kinderen spelen kan je daar prima de 3 inch loslaten.
Exact dit inderdaad, ik zat zelf te denken aan een armattan gecko 3 frame. Deze heeft de mogelijkheid tot 2x 20mm stacks en wellicht wil ik in de toekomst een vista unit erin bouwen.

Bij kebabfpv inderdaad veel gezien over toothpicks, op een of andere manier trekt me deze stijl iets minder aan. Ik denk het gebrek aan ruimte om verder uit te bouwen (GPS, HD cam).

Ik kan zelf ook niet heel veel nadelen bedenken ten opzichte van een 5 inch namelijk. Wellicht maar gewoon de knoop doorhakken...
ybjlus schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 23:13:
[...]

Exact dit inderdaad, ik zat zelf te denken aan een armattan gecko 3 frame. Deze heeft de mogelijkheid tot 2x 20mm stacks en wellicht wil ik in de toekomst een vista unit erin bouwen.

Bij kebabfpv inderdaad veel gezien over toothpicks, op een of andere manier trekt me deze stijl iets minder aan. Ik denk het gebrek aan ruimte om verder uit te bouwen (GPS, HD cam).

Ik kan zelf ook niet heel veel nadelen bedenken ten opzichte van een 5 inch namelijk. Wellicht maar gewoon de knoop doorhakken...
Ik heb dus meerdere micro's gehad met die achterliggende gedachte en dat vliegt gewoon ruk. Ik wilde iets voor in de buurt hier en heb zowel 2 inch als 2.5 inch als 3 inch geprobeerd met voornamelijk 20x20 stacks en een Runcam Split Mini maar het was hem geen van alle net niet en vliegt totaal anders dan een 5 inch.

Je kan dan ook voor een grotere motor kiezen en dan kan een 3 inch zelfs een GoPro dragen, zie bijvoorbeeld de cinewhooops maar dan gaat het gewicht ook snel omhoog. Als je dus een freestyle of racer gaat bouwen met grotere motoren en een grotere batterij kom je al gauw weer op een AUW van minimaal 250 gram uit en icm met de power zou ik er niet meer mee in het speeltuintje op de hoek van de straat gaan vliegen en moet ik dus weer dat stuk gaan rijden voor een spot en kan ik net zo goed m'n 5 inch mee nemen.

Zo'n toothpick concept will je eigenlijk onder de 116 gram houden als ik het me goed herinner, daarna gaat de flight performance snel achteruit.

Dan moet je jezelf gewoon afvragen wat je precies wilt met je build. Wil je GPS een HD cam misschien nog een flitsend TPU onderdeeltje of zelfs een wat langere afstand vliegen of wil je een micro die je overal kan gebruiken zonder de risico's van een grotere zwaardere build. In het eerste geval zou ik gewoon lekker een 5 inch bouwen en in het tweede geval toch een toothpick overwegen.

De toothpick builds zijn zeer robuust in ieder geval. Ik ben best vaak vol tegen een ijzeren klimrek of glijbaan mee gevlogen of tegen takken en m'n gates maar de enigste schade tot nu toe had een los draadje die ik zelf ruk gesoldeerd had en wat props.

Youtube

• ybjlus
Radiance schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 07:20:
[...]
Ik heb dus meerdere micro's gehad met die achterliggende gedachte en dat vliegt gewoon ruk. Ik wilde iets voor in de buurt hier en heb zowel 2 inch als 2.5 inch als 3 inch geprobeerd met voornamelijk 20x20 stacks en een Runcam Split Mini maar het was hem geen van alle net niet en vliegt totaal anders dan een 5 inch.
Is dit omdat het gewicht flink toenam? En dus ruim boven die ~110gr zat?
Heb nog eens het filmpje van kebabfpv gekeken waarin hij in het algemeen over 3inch toothpick praat, en als ik het goed begrijp is die 110gr de sweetspot? Is dit dan ook de reden waarom die andere micro builds voor jou minder waren?
Radiance schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 07:20:
[...]
Dan moet je jezelf gewoon afvragen wat je precies wilt met je build. Wil je GPS een HD cam misschien nog een flitsend TPU onderdeeltje of zelfs een wat langere afstand vliegen of wil je een micro die je overal kan gebruiken zonder de risico's van een grotere zwaardere build. In het eerste geval zou ik gewoon lekker een 5 inch bouwen en in het tweede geval toch een toothpick overwegen.
Hier heb je natuurlijk wel een erg goed punt... Het idee is inderdaad om micro te bouwen die praktisch overal kunt vliegen.

Ik had niet in de gaten dat het vlieggedrag inderdaad zoveel wordt beïnvloed door rond de 200-250gr te gaan zitten bij een 3inch.

Misschien toch maar zoiets:
- 3s
- 3 inch frame a la kebabfpv
- xing nano 1204 4500kv
- betafpv/namelessrc aio board
- runcam nano (heb ik nog liggen)
- NAMELESSRC D400 VTX+DVR
ybjlus schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 11:58:
[...]

Is dit omdat het gewicht flink toenam? En dus ruim boven die ~110gr zat?
Heb nog eens het filmpje van kebabfpv gekeken waarin hij in het algemeen over 3inch toothpick praat, en als ik het goed begrijp is die 110gr de sweetspot? Is dit dan ook de reden waarom die andere micro builds voor jou minder waren?

[...]

Hier heb je natuurlijk wel een erg goed punt... Het idee is inderdaad om micro te bouwen die praktisch overal kunt vliegen.

Ik had niet in de gaten dat het vlieggedrag inderdaad zoveel wordt beïnvloed door rond de 200-250gr te gaan zitten bij een 3inch.

Misschien toch maar zoiets:
- 3s
- 3 inch frame a la kebabfpv
- xing nano 1204 4500kv
- betafpv/namelessrc aio board
- runcam nano (heb ik nog liggen)
- NAMELESSRC D400 VTX+DVR
Ja, ik had er eentje die woog rond de 140 gram en dat vloog al ruk. Die sweetspot van 110 gram AUW merk je echt. Zodra je daar overheen gaat merk je dat direct negatief in flight performance is mijn ervaring. Een 20x20 stack voegt al snel een hoop extra gewicht toe en verhoogt ook het zwaarte punt. Kabab is bijvoorbeeld ook al niet te spreken over een 16x16 stack om die reden maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.

Youtube

• Tassadar32
  • Registratie: september 2006
  • Nu online
ybjlus schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 16:57:

Probeer eens een TinyHawk S. Dat is echt een hele leuke en robuste park-racer. Met guards om de props heen gaat er echt bijna nooit iets kapot en is het gevaar voor de omgeving minimaal. Ik vlieg nog zelden met mijn 5" sinds ik een TinyHawk heb.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | Tesla Model 3 LR AWD +FSD | TNM Lolo 3.7kW

• ybjlus
Tassadar32 schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 13:31:
[...]

Probeer eens een TinyHawk S. Dat is echt een hele leuke en robuste park-racer. Met guards om de props heen gaat er echt bijna nooit iets kapot en is het gevaar voor de omgeving minimaal. Ik vlieg nog zelden met mijn 5" sinds ik een TinyHawk heb.
Sterker nog, die heb ik al :)

Vliegt inderdaad erg leuk! Vooral binnen, buiten nog niet geprobeerd eigenlijk. Maar heeft toch iets te weinig power om buiten in acro te vliegen denk ik.

Heb er sinds een paar dagen emuflight mockingbird op en het is een totaal andere quad geworden! Zoveel beter dan de originele tune (in angle mode dan)
Radiance schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 12:05:
[...]
Ja, ik had er eentje die woog rond de 140 gram en dat vloog al ruk. Die sweetspot van 110 gram AUW merk je echt. Zodra je daar overheen gaat merk je dat direct negatief in flight performance is mijn ervaring. Een 20x20 stack voegt al snel een hoop extra gewicht toe en verhoogt ook het zwaarte punt. Kabab is bijvoorbeeld ook al niet te spreken over een 16x16 stack om die reden maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.
Gek, want ik heb dus totaal andere ervaringen.

Ik heb meerdere 3 inchers en by far is de Armatten Japalura mijn favoriet. Deze weegt echter ergens rond de 180 gram. Maar dat ding vliegt als een malle (haalt dezelfde snelheden als een 5 inch) en heeft meer massa waardoor hij, in iedergeval in mijn geval, veel beter geschikt is voor freestyle. Ik heb ook 2 toothpicks maar deze vind ik zelf te licht om lekker mee te freestylen. Zeker in Nederland hebben ze teveel last van de wind. Toothpicks zijn wel handig voor het lokale parkje om ff snel wat te vliegen. Maar als het even kan pak ik toch liever de Japalura of een 5 incher.

ChojinZ schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 16:22:
[...]

Ik heb meerdere 3 inchers en by far is de Armatten Japalura mijn favoriet. Deze weegt echter ergens rond de 180 gram. Maar dat ding vliegt als een malle (haalt dezelfde snelheden als een 5 inch) en heeft meer massa waardoor hij, in iedergeval in mijn geval, veel beter geschikt is voor freestyle. Ik heb ook 2 toothpicks maar deze vind ik zelf te licht om lekker mee te freestylen. Zeker in Nederland hebben ze teveel last van de wind. Toothpicks zijn wel handig voor het lokale parkje om ff snel wat te vliegen. Maar als het even kan pak ik toch liever de Japalura of een 5 incher.

[YouTube: How the Armattan Japalura ALMOST got a PERFECT SCORE!! 9.9 Japalura review + flight]
Zoals ik al aangaf heb ik geen ervaring met een 3 inch met wat zwaardere motoren omdat ik dan toch liever de 5 inch pak omdat ik er niet mee zou vliegen in het speeltuintje op de hoek of binnentuin. Ik weet niet welke motoren je gebruikt op jouw 3 inch Armattan en wat voor batterij maar de power loopt natuurlijk snel op bij grotere motoren en meer cellen.

Ik heb persoonlijk niet zo veel last van de wind maar dat kan ook komen omdat onze binnentuin aardig beschut ligt. Zodra ik dan boven de daken uit kom (4 hoog) merk je het uiteraard wel als het wat steviger waait.

Een toothpick voelt inderdaad niet als een 5 inch, ze voelen wat meer floaty vind ik maar ik vind ze zeer leuk vliegen en perfect om tijdens de donkere dagen uit het werk nog even door m'n verlichte parkoers te vliegen. Ik moet wel zeggen dat met de 2 blade props hij wat lastiger door een bocht komt maar met de 3 blade props heb ik hier geen last meer van.

Als het weer het toe laat zal ik wel eens een DVR posten. :) Wilde ik al eerder doen maar het een tijdje zonder Fatshark gezeten omdat ik m'n HD3 direct voor een goed bedrag verkocht heb toen de HDO2 aangekondigd werd. Die heb ik toen direct gepreordered. 8) (hoefde maar 70e bij te leggen)

[Voor 3% gewijzigd door Radiance op 05-03-2020 18:37]

Youtube

Radiance schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 18:34:
[...]
Zoals ik al aangaf heb ik geen ervaring met een 3 inch met wat zwaardere motoren omdat ik dan toch liever de 5 inch pak omdat ik er niet mee zou vliegen in het speeltuintje op de hoek of binnentuin. Ik weet niet welke motoren je gebruikt op jouw 3 inch Armattan en wat voor batterij maar de power loopt natuurlijk snel op bij grotere motoren en meer cellen.
1407 3750KV motoren van T-Motor met 850Mah 4S. Een stuk zwaarder dan de gemiddelde toothpick. 8) Maar in grotere parken nog goed te doen. Ik neem de Japalura ook regelmatig mee naar het strand/duinen of omgeving Segbroek park.

Maar jij woont toch (nog steeds?) in Scheveningen? Hoe groot is jouw tuin wel niet? :+
Radiance schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 18:34:
[...]

Ik heb persoonlijk niet zo veel last van de wind maar dat kan ook komen omdat onze binnentuin aardig beschut ligt. Zodra ik dan boven de daken uit kom (4 hoog) merk je het uiteraard wel als het wat steviger waait.

Een toothpick voelt inderdaad niet als een 5 inch, ze voelen wat meer floaty vind ik maar ik vind ze zeer leuk vliegen en perfect om tijdens de donkere dagen uit het werk nog even door m'n verlichte parkoers te vliegen. Ik moet wel zeggen dat met de 2 blade props hij wat lastiger door een bocht komt maar met de 3 blade props heb ik hier geen last meer van.
Ow, vind vind alles leuk om te vliegen. Ook toothpicks. :) Maar ik heb natuurlijk voorkeur. :9 En dat zijn toch de freestyle 3 en 5 inchers.
Zelf vlieg ik met mijn toothpicks nog wel met 2 blades. Zoals je zegt, wat slechter in bochten nemen, maar de efficientie is wel heerlijk!

ChojinZ schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 20:31:
[...]

1407 3750KV motoren van T-Motor met 850Mah 4S. Een stuk zwaarder dan de gemiddelde toothpick. 8) Maar in grotere parken nog goed te doen. Ik neem de Japalura ook regelmatig mee naar het strand/duinen of omgeving Segbroek park.

Maar jij woont toch (nog steeds?) in Scheveningen? Hoe groot is jouw tuin wel niet? :+

[...]

Ow, vind vind alles leuk om te vliegen. Ook toothpicks. :) Maar ik heb natuurlijk voorkeur. :9 En dat zijn toch de freestyle 3 en 5 inchers.
Zelf vlieg ik met mijn toothpicks nog wel met 2 blades. Zoals je zegt, wat slechter in bochten nemen, maar de efficientie is wel heerlijk!
Haha nee helaas heb ik niet zo'n vrijstaande villa in de duinen bij Scheveningen of iets in het Belgischpark met een tuin die groot genoeg is. Ik woon tegenwoordig bij m'n vriendin in Moerwijk en vlieg in de gezamenlijke binnentuin van de flats hier. Meter of 50 breed en 200 meter lang met bomen en wat speel attributen.

Ik ben afgelopen zomer en najaar ook een paar keer de duinen in gegaan. Rugtas mee en dan van spot naar spot wandelen om niet al te veel aandacht te trekken. O-) In de winter is het Zuiderpark ook vrij rustig en heb daar ook een leuke spot gevonden op het veldje bij het koffiehuis aan het water. Er vliegt op de grote velden ook wel eens een man met een RC vliegtuigje en die heb ik nu een paar keer gevolgd. Ook wel leuk maar best lastig. Maar het Zuiderpark is zomers veel te druk uiteraard.

Ik vloog ook nog wel eens in Overvoorde maar dat valt net binnen de CRT van Rotterdam The Hague airport en heb daar inmiddels wat gezeik gehad met wandelaars die dat helaas maar al te goed wisten.

Het Zuiderpark valt trouwens wel in de heli pad zones van het Leyenburg ziekenhuis en het Westeinde maar de boswachters boeide dit niets. Als ik maar rekening hield met anderen. Die zijn toen nog een kwartiertje blijven kijken en hebben wat foto's en filmpjes gemaakt en vervolgden hun weg. :)

Bij m'n vaste spot in Leidschendam zijn de werkzaamheden inmiddels begonnen heb ik begrepen dus vrees dat ik voor aankomende zomer toch op zoek moet naar wat anders. Dat wordt toch vaker de duinen in met de fiets en de rugtas denk ik. Jammer dat er dan niet echt een spot meer is om na werk even snel heen te rijden voor een uurtje.

Mijn voorkeur gaat uiteraard ook nog steeds uit naar de 5 inch maar die toothpicks zijn gewoon handig voor hier in de wijk om bij gebrek aan tijd toch nog even te kunnen vliegen. Als ik er voor op pad moet pak ik lekker de 5 inch. Ook de Cinewhoop kan je overal wel vliegen maar dat is natuurlijk best saai tenzij je een specifieke shot wilt maken. Zo film ik wel eens skater vrienden en daar willen we deze zomer ook wat meer mee doen.

Heb wel het een en ander op YouTube gezet sinds ik de Hero 8 heb btw. :)

Youtube

• ybjlus
ChojinZ schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 16:22:
[...]
Heerlijk dit, verschillende personen, verschillende meningen. Ik denk dat ik het maar moet als verschillende producten, ondanks dat het beide 3inch is.
Als ik vlieg, "throw" ik de quad vrij veel, in dat opzichte kan ik beter voor een reguliere 3inch gaan. Maar ik zie ook zeker de voordelen van een toothpick...

Dilemma's dilemma's
ybjlus schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 22:30:
[...]

Heerlijk verschillende personen, verschillende meningen. Ik denk dat ik het maar moet als verschillende producten, ondanks dat het beide 3inch is.
Als ik vlieg, "throw" ik de quad vrij veel, in dat opzichte kan ik beter voor een reguliere 3inch gaan. Maar ik zie ook zeker de voordelen van een toothpick...

Dilemma's dilemma's
Mooi toch :D
Maar ik heb nooit een 3 inch gevlogen zoals @ChojinZ heeft puur om de reden die ik hierboven noem, ik zou er mee op pad moeten.
Dan pak ik de 5 inch wel, daar heb ik er tenslotte al 2 van.

Ik heb enkel de lichtere varianten met lichtere motoren op 3s geprobeerd en in die klasse vind ik de toothpick eigenlijk de enigste die echt goed vliegt.

[Voor 56% gewijzigd door Radiance op 05-03-2020 22:42]

Youtube

• ybjlus
@Radiance ik ga toch voor een 3inch 3s toothpick je hebt me overtuigd haha. En dan in de zomer maar een zwaardere met de vista unit erin.

Nu nog kijken wat waar op voorraad is, want dat is ook ellende op het moment....

Hoe lang moest je wachten op die gnb lipos vanuit banggood? Kan niet echt zulke lichte en lange lipos in de EU vinden namelijk.
ybjlus schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 22:40:
@Radiance ik ga toch voor een 3inch 3s toothpick je hebt me overtuigd haha. En dan in de zomer maar een zwaardere met de vista unit erin.

Nu nog kijken wat waar op voorraad is, want dat is ook ellende op het moment....

Hoe lang moest je wachten op die gnb lipos vanuit banggood? Kan niet echt zulke lichte en lange lipos in de EU vinden namelijk.
Ik had in de tussentijd m'n vorige post gewijzigd dus post het hier dan maar in een nieuwe post.
Je moet voor jezelf gewoon goed bedenken wat je er precies mee wilt en hoe groot de ruimte zal zijn waar je er mee gaat vliegen.
Weinig ruimte met een relatief hoog risico op schade: toothpick
Meer ruimte en een relatief lage kans op schade: zwaardere 3 inch al zou ik dan zelf gewoon voor 5 inch gaan.

Ik gebruik de motoren die @ChojinZ gebruikt trouwens op m'n cinewhoop dus daarmee zou je zelfs een GoPro kunnen dragen al kan je er dan natuurlijk niet meer mee freestylen. Maar mocht je het toch te heftig vinden voor de wat kleinere parken kan je hem altijd nog ombouwen tot cinewhoop. Kwestie van een ander frame met ducts en je hebt je cinewhoop en dan bouw/bestel je alsnog een toothpick. 8)

Ik heb alles al een hele tijd geleden besteld. Met het corona virus is het even afwachten hoe lang het duurt maar de pakketjes flow vanaf AliExpress komt langzaam weer op gang zoals het was voor corona. Geen idee hoe dat met Banggood zit, daar heb ik al even niets meer besteld. ( We zijn aan het sparen voor een huis dus mag geen nieuwe dingen meer bestellen... O-) )
Op batterijen moest ik meestal een week of 3 wachten, de rest een week of 2 soms 1.

[Voor 3% gewijzigd door Radiance op 05-03-2020 22:49]

Youtube

• ybjlus
Radiance schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 22:45:
[...]
Je moet voor jezelf gewoon goed bedenken wat je er precies mee wilt en hoe groot de ruimte zal zijn waar je er mee gaat vliegen.
Het idee is om in parkjes etc te vliegen dus zo klein en licht mogelijk maar toch wel met pit.

Het gaan 1204 5000kv motoren worden met triblades denk ik. Ben erg benieuwd hoe lang dit proces met bestellen gaat duren...

[Voor 7% gewijzigd door ybjlus op 05-03-2020 23:00]

Acties:
  • +1Henk 'm!
Mooi om te lezen hoe verschillend mensen vliegen en wat ze voelen :)

Ik heb mijn 2'' een tijdje terug verkocht, omdat ik 'm echt te licht vond. Ja, heel wendbaar en scherp, maar ook ik 'gooi' mijn quads vaak waardoor je met meer massa meer momentum creëert.

Daarom heb ik nu een 6'' voor freestyle / cruisen en een 7'' voor LOS / freestyle. :) Ik weet het, echt totaal de andere kant op dan tegenwoordig de trend is, maar ik ben er wel blij mee.

Life is too short to remove USB safely

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ybjlus
Dat is uiteraard het mooie van deze hobby, zoveel verschillende opties en quads. Daarnaast is je leefomgeving ook erg bepalend natuurlijk.
Ik woon in het centrum van de stad, voor de deur vliegen zit er voor mij niet in. Een parkje oid kan ik nog op de scooter doen maar als ik meer open ruimtes nodig heb moet ik al snel de auto pakken.

Ondanks dat dat natuurlijk een relatief kleine moeite is merk ik toch dat het al snel een onderneming voelt waarvoor ik echt tijd moet maken. Dan is zo'n klein 2a 3 inch ding natuurlijk echt super!

Acties:
  • +2Henk 'm!
Radiance schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 22:12:
[...]
Haha nee helaas heb ik niet zo'n vrijstaande villa in de duinen bij Scheveningen of iets in het Belgischpark met een tuin die groot genoeg is. Ik woon tegenwoordig bij m'n vriendin in Moerwijk en vlieg in de gezamenlijke binnentuin van de flats hier. Meter of 50 breed en 200 meter lang met bomen en wat speel attributen.

Ik ben afgelopen zomer en najaar ook een paar keer de duinen in gegaan. Rugtas mee en dan van spot naar spot wandelen om niet al te veel aandacht te trekken. O-) In de winter is het Zuiderpark ook vrij rustig en heb daar ook een leuke spot gevonden op het veldje bij het koffiehuis aan het water. Er vliegt op de grote velden ook wel eens een man met een RC vliegtuigje en die heb ik nu een paar keer gevolgd. Ook wel leuk maar best lastig. Maar het Zuiderpark is zomers veel te druk uiteraard.

Ik vloog ook nog wel eens in Overvoorde maar dat valt net binnen de CRT van Rotterdam The Hague airport en heb daar inmiddels wat gezeik gehad met wandelaars die dat helaas maar al te goed wisten.

Het Zuiderpark valt trouwens wel in de heli pad zones van het Leyenburg ziekenhuis en het Westeinde maar de boswachters boeide dit niets. Als ik maar rekening hield met anderen. Die zijn toen nog een kwartiertje blijven kijken en hebben wat foto's en filmpjes gemaakt en vervolgden hun weg. :)

Bij m'n vaste spot in Leidschendam zijn de werkzaamheden inmiddels begonnen heb ik begrepen dus vrees dat ik voor aankomende zomer toch op zoek moet naar wat anders. Dat wordt toch vaker de duinen in met de fiets en de rugtas denk ik. Jammer dat er dan niet echt een spot meer is om na werk even snel heen te rijden voor een uurtje.

Mijn voorkeur gaat uiteraard ook nog steeds uit naar de 5 inch maar die toothpicks zijn gewoon handig voor hier in de wijk om bij gebrek aan tijd toch nog even te kunnen vliegen. Als ik er voor op pad moet pak ik lekker de 5 inch. Ook de Cinewhoop kan je overal wel vliegen maar dat is natuurlijk best saai tenzij je een specifieke shot wilt maken. Zo film ik wel eens skater vrienden en daar willen we deze zomer ook wat meer mee doen.

Heb wel het een en ander op YouTube gezet sinds ik de Hero 8 heb btw. :)
Helaas zijn er maar weinig echt goede spots in Den Haag. We hebben wel wat maar als ik bv de beelden van @Sme4gle zie word ik soms wel een beetje jaloers. :P

En onlangs zelf nog een weekje op de Veluwe gezeten en daar is het toch wel heerlijk vliegen. Niet alleen de spots zijn mooi maar ook het feit dat er veeeeel minder mensen rondlopen maakt het vliegen ook eens stuk relaxter. Je hoeft minder op je hoede te zijn dan in de grote stad. :/
ybjlus schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 22:30:
[...]

Heerlijk dit, verschillende personen, verschillende meningen. Ik denk dat ik het maar moet als verschillende producten, ondanks dat het beide 3inch is.

Dilemma's dilemma's
Heheh, idd leuk om te zien!

Zo heeft ieder zijn eigen stijl & voorkeur. Neem daarbij de grote diversiteit aan frames, motors, props en lipo's en je hebt een zee aan mogelijkheden.
ybjlus schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 22:40:
@Radiance

Best lang. Mij record staat op 2 maanden. Maar zoals ik al zei: Soms kan je niet anders. Het aanbod in NL is wat beperkt. Welk type GNB had je trouwens voor ogen? Kheb hier best veel GNB liggen dus kan je misschien wel wat tips geven. :)
Kars schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 09:15:
Mooi om te lezen hoe verschillend mensen vliegen en wat ze voelen :)

Ik heb mijn 2'' een tijdje terug verkocht, omdat ik 'm echt te licht vond. Ja, heel wendbaar en scherp, maar ook ik 'gooi' mijn quads vaak waardoor je met meer massa meer momentum creëert.
In mijn ervaring zijn 2"quads vooral leuk om mee te racen. Zoals je zegt: voor freestijl zijn ze vaak net te ligt. Ik heb zelf wel 1 quad waarmee het enigzins lukt, maar die trekt de lipo binnen 3 minuten volledig leeg.

• ybjlus
ChojinZ schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 22:45:

Best lang. Mij record staat op 2 maanden. Maar zoals ik al zei: Soms kan je niet anders. Het aanbod in NL is wat beperkt. Welk type GNB had je trouwens voor ogen? Kheb hier best veel GNB liggen dus kan je misschien wel wat tips geven. :)
Ik had de 3s 450mah die lange op t oog
https://m.banggood.com/nl...LZNerNV_VW5kaAkt2EALw_wcB

Maar ik heb gister deze site gevonden en ze verkopen de gensace en tattu lipos. Aller mooiste is nog ze zitten in Duitsland :) Hier hebben ze dezelfde lipo van tattu heb je daar ervaring mee?
https://www.gensace.de/ta...ong-size-for-h-frame.html

Acties:
  • +2Henk 'm!
ybjlus schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 22:55:
[...]

Ik had de 3s 450mah die lange op t oog
https://m.banggood.com/nl...LZNerNV_VW5kaAkt2EALw_wcB

Maar ik heb gister deze site gevonden en ze verkopen de gensace en tattu lipos. Aller mooiste is nog ze zitten in Duitsland :) Hier hebben ze dezelfde lipo van tattu heb je daar ervaring mee?
https://www.gensace.de/ta...ong-size-for-h-frame.html
Ik persoonlijk ervaar de afgelopen 2 jaar een flinke verbetering bij GNB. Ik heb hier de 2S versie van de GNB die jij post en dat vind ik de beste 2S lipo die ik heb. Nauwelijks drop, kunnen flink wat hebben en niet al te duur.

Ook heb ik de oude, vierkante versie van de tattu. Maar dat is best wel een slechte lipo. Daarvan is de voltage drop gigantisch groot. 2 punchouts en je Taranis begint alweer te piepen. :+
Mijn ervaring is dat Tattu hele goede 4S lipo's maakt maar dat 3,2 of 1 cel lipo's vaak niet heel bijzonder zijn of zelfs ondermaats presteren.

Ik zou voor de GNB gaan. :)

En deze ken je natuurlijk al:
https://oscarliang.com/whoop-toothpick-lipo-battery/
;)

[Voor 5% gewijzigd door ChojinZ op 06-03-2020 23:47]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ybjlus
Haha ik wilde zeggen, uiteraard kende ik die al... Maar toen klikte ik erop en dacht hey dit is precies wat ik nodig heb B)

Ik las inderdaad veel goede ervaring over gnb, maar die levertijd pff :z echt zwaar frustrerend. Met tegenzin maar accepteren denk ik.
(rchobby in de UK heeft ze ook trouwens, echter niet op voorraad nu)

Thnx voor het advies!

[Voor 6% gewijzigd door ybjlus op 07-03-2020 00:12]

Acties:
  • 0Henk 'm!
ChojinZ schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 23:41:
[...]

Ik persoonlijk ervaar de afgelopen 2 jaar een flinke verbetering bij GNB. Ik heb hier de 2S versie van de GNB die jij post en dat vind ik de beste 2S lipo die ik heb. Nauwelijks drop, kunnen flink wat hebben en niet al te duur.

Ook heb ik de oude, vierkante versie van de tattu. Maar dat is best wel een slechte lipo. Daarvan is de voltage drop gigantisch groot. 2 punchouts en je Taranis begint alweer te piepen. :+
Mijn ervaring is dat Tattu hele goede 4S lipo's maakt maar dat 3,2 of 1 cel lipo's vaak niet heel bijzonder zijn of zelfs ondermaats presteren.

Ik zou voor de GNB gaan. :)

En deze ken je natuurlijk al:
https://oscarliang.com/whoop-toothpick-lipo-battery/
;)
Ik vlieg met zowel de toothpick als m'n 5 inch 6s met GNB en sluit me verder volledig aan bij jouw post maar ook AHTECH Infinity is een prima lipo.

Ik heb inmiddels aardig wat merken geprobeerd (aanbiedingen) en AHTECH Infinity en GNB zijn mijn favorieten qua prijs/kwaliteit.
Tattu 4s en 6s zijn goed maar ook een stuk duurder.

CNHL Ministrars zijn zowel op 4s als 6s ruk btw. Had een leuke black Friday deal met 6s ministars (12e per stuk) maar ze zijn ook best wel ruk...prima voor de prijs, dat dan weer wel.

Maar ter vergelijking, heb 2 Infinity 4s 1300mah lipo's die nu bijna 3 jaar oud zijn en die zijn beter dan mijn 1 jaar oude 4s 1300mah Ministars.

Youtube

• Sme4gle
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 01-04 00:17
@ChojinZ Op de Utrechtse heuvelrug en veluwe zijn inderdaad genoeg leuke spots. Kom een keertje mee vliegen zou ik zeggen :P

Acties:
  • +2Henk 'm!
Het wordt weer tijd voor een Tweakers Drone meet-up zie ik ;)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Sme4gle
Kars schreef op maandag 9 maart 2020 @ 15:08:
Het wordt weer tijd voor een Tweakers Drone meet-up zie ik ;)
Klinkt goed!

Een tijdje geleden ben ik trouwens begonnen met mijn eigen blog.
Ik heb een paar dagen geleden een mooi artikeltje geschreven welke handig kan zijn voor beginners.
Check it out! https://madmikefpv.com/article/fpv-buying-guide-2020

[Voor 39% gewijzigd door Sme4gle op 12-03-2020 10:44]

• ybjlus
Sme4gle schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 13:53:
[...]
Een tijdje geleden ben ik trouwens begonnen met mijn eigen blog.
Ik heb een paar dagen geleden een mooi artikeltje geschreven welke handig kan zijn voor beginners.
Tof geschreven! Leuk om je hobby ook op deze manier te uiten.

• Nder
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 02-04 12:07
Goedenavond, Ik ben bezig om een kleine drone te bouwen voor de kennis (geen hoge prestaties)

Alleen nu loop ik vast bij de communicatie tussen de receiver (FS-IA10B) en mijn flight controller (Skyline32 advance V1.1). Ik heb gelezen dat Ibus beter is dan bijvoorbeeld PPM verbinding omdat deze digitaal is en ik hierdoor ook eventueel communicatie kan overbrengen.
Ik gebruik de software Baseflight waarin ik kan instellen Ibus te gebruiken. Op mijn receiver heb ik ook dit ook staan. Nu weet ik alleen niet hoe ik de receiver en controller met elkaar verbind :? .

Is er misschien iemand die hier wat meer ervaring in heeft en mij veder kan helpen ?

https://tweakers.net/i/d-0d36WDrdJHdjaZm8Lw0OfPgGg=/f/image/ZWwW2uWueO54q1Cy5yF4kaZK.jpg

https://tweakers.net/i/ijoE__Kdw65cnJH4DbSBSelmyYk=/800x/filters:strip_icc()/f/image/OqwCKjytS0rzjxcQ7dVoFRZk.jpg?f=fotoalbum_large

• ybjlus
Nder schreef op maandag 16 maart 2020 @ 22:09:
Goedenavond, Ik ben bezig om een kleine drone te bouwen voor de kennis (geen hoge prestaties)

Alleen nu loop ik vast bij de communicatie tussen de receiver (FS-IA10B) en mijn flight controller (Skyline32 advance V1.1). Ik heb gelezen dat Ibus beter is dan bijvoorbeeld PPM verbinding omdat deze digitaal is en ik hierdoor ook eventueel communicatie kan overbrengen.
Ik gebruik de software Baseflight waarin ik kan instellen Ibus te gebruiken. Op mijn receiver heb ik ook dit ook staan. Nu weet ik alleen niet hoe ik de receiver en controller met elkaar verbind :? .
Zo je maakt het je zelf niet gemakkelijk met zulke verouderde hardware... Voor zover ik weet ondersteund je fc geen ibus. Ibus is inderdaad een opvolger maar dan moet je fc dit ook kunnen ondersteunen.

Hier nog wat info over je fc https://www.dronetrest.co...ght-controller-guide/1827

Ik zou als ik jou was een moderne f4 betaflight fc kopen met een sbus flysky receiver. Zo niet lijkt het dat je ppm moet gaan gebruiken.

[Voor 3% gewijzigd door ybjlus op 17-03-2020 10:56]

Is er misschien iemand die hier wat meer ervaring in heeft en mij veder kan helpen ?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
@ybjlus heeft wel gelijk dat het een best wel oude controller is. Doe jezelf een plezier en koop een nieuwere :)
Verder ondersteunt de FlySky geen SBus maar IBus (Servo outgang) wat je als protocol moet kunnen kiezen. Je geeft bij de poorten dan op welke je de Receiver wilt verbinden.

• ybjlus
BoAC schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 10:51:
[...]

@ybjlus
Verder ondersteunt de FlySky geen SBus maar IBus (Servo outgang)
oeps hier even vergist 8)7

Acties:
  • +1Henk 'm!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja, ervaring, en nee, dat kan helaas niet met deze F1 flightcontroller.

Zoals hierboven ook al is aangegeven, het is flink verouderde hardware, echter niet onmogelijk om dit een vliegend geheel te laten worden.
Als je met deze hardware verder wil, kies dan als software in ieder geval voor CleanFlight. Gebruik PPM voor de aansluiting van je receiver, dan kom je een heel eind. :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Nder
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 02-04 12:07
Bedankt voor jullie antwoorden. Ik merk ook wel dat het een oude controller is betreft de informatie die te vinden is. Ik ben ook van plan als ik door heb hoe deze werkt een ander bord te gebruiken.
ybjlus schreef op maandag 16 maart 2020 @ 23:50:
[...]
.........
u was een moderne f4 betaflight fc kopen met een sbus flysky receiver.
.........
Als ik het goed begrijp is dit een nieuwere versie van de STM based boards ? Mocht iemand anders nog tips hebben voor FC waarmee je een beetje alle kanten op kan hoor ik dat graag. :P
Kars schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 11:48:
[...]
......
Als je met deze hardware verder wil, kies dan als software in ieder geval voor CleanFlight. Gebruik PPM voor de aansluiting van je receiver, dan kom je een heel eind. :)
........
Dat ga ik zeker even proberen ! bedankt.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ybjlus
Nder schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 13:05:

Als ik het goed begrijp is dit een nieuwere versie van de STM based boards ? Mocht iemand anders nog tips hebben voor FC waarmee je een beetje alle kanten op kan hoor ik dat graag. :P
Je hebt een flysky transmitter/receiver neem ik aan en deze ondersteunt geen sbus maar wel ibus. Een f4 processor fc is meer dan voldoende, makkelijkste is als je een daarbij behorende 4-in-1 electronic speed controller (esc) neemt. Dit scheelt weer aparte esc's en een pdb (power distribution board). Dit is overigens niet verplicht maar je maakt het je zelf een stuk makkelijker.

Als je op bijv. banggood zoekt naar "f4 flightcontroller stack" kom je een eind. De Mamba f405 stack (fc+esc) vind ik wel een erg goede optie.

Overigens is een modernere receiver (die ook een stuk kleiner zijn) ook geen slechte investering.

Kijk trouwens eens naar build video's op youtube, vooral de video's zeg vanaf 2018/2019

Deze van meneer "you're gonna learn something today" is erg leerzaam
YouTube: Learn To Build A Racing Drone

[Voor 10% gewijzigd door ybjlus op 17-03-2020 13:24]

Acties:
  • +2Henk 'm!
Nder schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 13:05:
Bedankt voor jullie antwoorden. Ik merk ook wel dat het een oude controller is betreft de informatie die te vinden is. Ik ben ook van plan als ik door heb hoe deze werkt een ander bord te gebruiken.

[...]

[...]

Dat ga ik zeker even proberen ! bedankt.
Nog een goed informatiekanaal is het blog van Oscar Liang. Hier vindt je meer info over flight controllers en hun evolutie.

• Sme4gle
Wederom een nieuwe flightvid. Het was behoorlijk rustig op de Utrechtse heuvelrug afgelopen weekend.

• MCKenzy99
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 19-03 14:48
Goedenmiddag allen,

Met de huidige crisis heb ik niet zoveel te doen dus ik ben eens wat oude drone beelden gaan terug zoeken van toen ik in Noorwegen woonde. Ik heb daar destijds gevlogen en foto's en video's gemaakt op een locatie waar dat niet mocht (onbedoeld dat wel), ik werd daar op aangesproken en ben gelijk gestopt met vliegen. Nu heb ik die beelden nog en die wil ik wel graag nog op mijn instagram zetten.
Nou vraag ik me dus af, loop ik daar een risico mee voor een boete?

• Tobyreal
  • Laatst online: 03-04 22:57
Hi allen,

De afgelopen jaren heb ik een verregaande interesse ontwikkeld in FPV drone vliegen. Nu heb ik voor mezelf besloten om deze hobby in te duiken. Na wat onderzoek gedaan te hebben, wil ik dit gefaseerd gaan aanpakken. Dat wil zeggen dat ik eerst een transmitter wil kopen om vervolgens wat uren te gaan oefenen in een simulator. Vervolgens ben ik van plan om zelf een cinewhoop te bouwen (ook al heb ik zelf geen technische achtergrond en ervaring)!

Om bij het begin te beginnen, een transmitter:

Ik zat zelf te denken aan een Taranis Qx7 aangezien deze veel wordt gebruikt en OpenTX ondersteunt. Wel zie ik steeds meer verhalen over de Jumper T16 al vind ik die wel wat duur voor nu. Nu zie ik dat bij veel webshops de Taranis wordt geleverd zonder batterij, oplader en sim kabel. Ik vind het echter lastig om de juiste onderdelen bij elkaar te vinden. Wellicht dat jullie daarin een advies hebben? Ik bestel het liefst de transmitter met bijbehorende spullen in een Europese webshop (of vanuit een Banggood magazijn in EU). Zelf kwam ik langs RedBee, iemand daar ervaringen mee?

• ybjlus
@Tobyreal de qx7 is inderdaad een zeer goede keuze, je kunt er eigenlijk alles wel mee. De jumper is uiteraard een andere klasse maar je moet je afvragen of je dit nodig hebt. Bijv het scherm is inderdaad beter maar heb je dit nodig? De gimbals zijn wat beter, maar ook hier, heb je dit nodig? De qx7 is naar mijns inziens verreweg de beste allround remote qua prijs/kwaliteit.

Hier is die trouwens leverbaar uit de eu (heb ik em zelf ook vandaan) https://hobbyking.com/nl_...ve_magento_nl_nl_products

Het klopt dat er geen accu bij zit echter echter zit er wel een oplaadpoort in. Dus ik zou dan voor een accu en oplader gaan.
Oplader: https://droneshop.nl/frsky-taranis-q-x7-fcx07-acculader
Accu: https://droneshop.nl/frsk...ce-3800mah-7-4v-lipo-pack

Maarrrrr er is ook nog de optie om voor (oplaadbare) AA batterijen te gaan, deze moet je er wel uithalen als je ze wilt opladen. In dat geval heb je nodig: https://droneshop.nl/frsky-qx7-s-standaard-batterij-case

De kabel je die nodig hebt is een reguliere mini usb
Ik zou wel een haakse variant nemen. Als je aan het gamen bent steekt deze niet in je buik 😉
Bijv deze: https://www.allekabels.nl/searchresult.php?keyword=1145623

Up to you welke route je wilt nemen...

Je zegt dat je een cinewhoop wilt bouwen tzt, waarom specifiek een cinewhoop? Het vliegt een stuk minder leuk en behalve de stabiele eigenschappen en ducts zie ik de voordelen niet zo. Ik zou veel eerder een tinywhoop kopen of bouwen. Hier heb je denk ik een stuk meer plezier van en is een stuk goedkoper.

Succes!

• Tobyreal
  • Laatst online: 03-04 22:57
Bedankt voor je antwoord! Dat helpt mij zeker verder. De keuze voor een cinewhoop was in eerste instantie vanwege de mogelijkheid om er een action camera op te zetten en tevens de robuuste bouw van het geheel. Maar wellicht is een tinywhoop handiger om mee te beginnen. Ik zoek een beetje een middenweg tussen power, stevigheid en beheersbaarheid voor een beginner.

• ybjlus
Tobyreal schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 17:23:
Ik zoek een beetje een middenweg tussen power, stevigheid en beheersbaarheid voor een beginner.
Snap ik, echter gaat het sowieso stuk (of je vliegt niet echt). Mijn tip zou zijn bestel gelijk een tinywhoop mee (tinyhawk, mobula 6) want na een paar uur in de sim wil je gewoon zelf vliegen!

Maar voor de toekomst zou ik voor een leuke 3 inch gaan, aangezien je er een gopro op wilt. Ik had zelf ook een soortgelijk dilemma en ben voor een 3inch toothpick gegaan met 1204 motoren. Dit moet wel een leuke setup zijn.

Het leuke aan een tinywhoop is dat je er binnen en in de tuin oid kunt vliegen. Daarbij zit er vaak een kleine lipo lader bij en de lipos zijn lekker goedkoop. Je hoeft dus niet gelijk all the way gaan (lipo lader, voeding, paralel bord, duurdere lipos, batsafe etc) Je pakt em snel om eventjes te vliegen.

Ps: super tip, koop er gelijk reserve onderdelen bij! Vooral props en nee 1 setje extra is niet genoeg...

• Certh
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 03-04 23:53
Ik hoop dat iemand mij een beetje op weg kan helpen!

Ik ben totaal nieuw in de drone wereld en wil graag mijn eigen drone bouwen. Kan ook kiezen om er een kant-en-klaar aan te schaffen maar dat zie ik toch wat minder zitten.

Wat dus mijn vragen zijn:
- Welke onderdelen zijn essentieel voor de basis om te kunnen vliegen?
- Hoe weet ik welke onderdelen met elkaar werken/passen op je frame?
- Wat zijn beginnersfouten waar je op moet letten?

Ik merk dat er aardig wat informatie beschikbaar is maar vaak wordt er aangegeven gebruik product X of product Y. Ik heb geen idee waarop ik moet zoeken of wat het allemaal betekent wat het moeilijk maakt een (goedkoper) alternatief te vinden. Ik hoop dat iemand mij een zetje richting de goede kant kan geven!

• ybjlus
Certh schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 21:32:
Ik hoop dat iemand mij een beetje op weg kan helpen!

Ik ben totaal nieuw in de drone wereld en wil graag mijn eigen drone bouwen. Kan ook kiezen om er een kant-en-klaar aan te schaffen maar dat zie ik toch wat minder zitten.

Wat dus mijn vragen zijn:
- Welke onderdelen zijn essentieel voor de basis om te kunnen vliegen?
- Hoe weet ik welke onderdelen met elkaar werken/passen op je frame?
- Wat zijn beginnersfouten waar je op moet letten?

Ik merk dat er aardig wat informatie beschikbaar is maar vaak wordt er aangegeven gebruik product X of product Y. Ik heb geen idee waarop ik moet zoeken of wat het allemaal betekent wat het moeilijk maakt een (goedkoper) alternatief te vinden. Ik hoop dat iemand mij een zetje richting de goede kant kan geven!
Ik denk om een goed antwoord te geven op je vragen, een forum post niet het juiste middel is. Aangezien je nieuw bent is er simpelweg teveel info. Maar gelukkig zijn er wel mensen die dit al voor je hebben uitgezocht en uitgebreid hebben opgeschreven/verteld.
Blog van OscarLian: https://oscarliang.com/
Joshua Bardwell: YouTube: Learn To Build A Racing Drone

Deze 2 personen hebben eigenlijk een antwoord op al je vragen! Ik zou dan ook eerst uitgebreid de tijd nemen om dit tot je te nemen. Dit klinkt wellicht een beetje als "waarom doe je zo moeilijk en vertel het gewoon" maar trust me het is gewoon te veel info (althans als je een goed antwoord wilt waar je zelf verder mee kunt).
Kan ook kiezen om er een kant-en-klaar aan te schaffen maar dat zie ik toch wat minder zitten.
Er is ook nog een tussenweg! Een zogenaamde build kit, hierbij zit alles wat je nodig hebt in een kit en moet je het nog wel zelf in elkaar zetten. Afhankelijk van je budget en wensen zijn er vele te vinden.

Om je toch een beetje een idee te geven van de essentiële onderdelen:
- Transmitter
- Fpv goggles + antennes en eventueel een module
- Lader, voeding, (paraboard), batsafe, lipo checker
- Receiver
- Vtx + antenne
- Frame
- Esc(s)
- Flightcontroller
- Camera
- Motoren + props
- Gereedschap + toebehoren
- Kennis van het bovenstaande....

• Certh
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 03-04 23:53
ybjlus schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 23:55:
[...]

Ik denk om een goed antwoord te geven op je vragen, een forum post niet het juiste middel is. Aangezien je nieuw bent is er simpelweg teveel info. Maar gelukkig zijn er wel mensen die dit al voor je hebben uitgezocht en uitgebreid hebben opgeschreven/verteld.
Blog van OscarLian: https://oscarliang.com/
Joshua Bardwell: YouTube: Learn To Build A Racing Drone

Deze 2 personen hebben eigenlijk een antwoord op al je vragen! Ik zou dan ook eerst uitgebreid de tijd nemen om dit tot je te nemen. Dit klinkt wellicht een beetje als "waarom doe je zo moeilijk en vertel het gewoon" maar trust me het is gewoon te veel info (althans als je een goed antwoord wilt waar je zelf verder mee kunt).

[...]

Er is ook nog een tussenweg! Een zogenaamde build kit, hierbij zit alles wat je nodig hebt in een kit en moet je het nog wel zelf in elkaar zetten. Afhankelijk van je budget en wensen zijn er vele te vinden.

Om je toch een beetje een idee te geven van de essentiële onderdelen:
- Transmitter
- Fpv goggles + antennes en eventueel een module
- Lader, voeding, (paraboard), batsafe, lipo checker
- Receiver
- Vtx + antenne
- Frame
- Esc(s)
- Flightcontroller
- Camera
- Motoren + props
- Gereedschap + toebehoren
- Kennis van het bovenstaande....
Dank je voor de uitleg! Ik zal me inderdaad uitgebreid gaan verdiepen met o.a. de links die je hebt gegeven. Wat ik overigens niet heel duidelijk kan vinden, is er een groot verschil tussen "race" drones en "freestyle" drones?

Hoop dat ik over een tijd een update kan geven over hoe mijn eerste build verloopt :)
Er is niet echt een heel groot verschil in race- en freestyle drones, dat komt omdat beide eigenlijk eenzelfde basis hebben; een sterk carbon frame, krachtige motoren en een accu die veel vermogen kan leveren.

Freestyle drones zijn vaak voorzien van een (mount voor een) actioncamera zoals een GoPro, en wellicht een net iets andere setup m.b.t. motoren en propellers. Maar dat is ook een kwestie van gevoel, de één wil graag motoren die veel kracht 'onderin' hebben (torque) om snel veel hoogte te maken, de ander wil graag motoren met meer top-end snelheid.

Een beetje prutsen-in-de-marge eigenlijk ;)

@ybjlus is jouw avatar nou een knipoog naar één der grootste in de FPV-wereld? :D

Kars schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 09:47:
Er is niet echt een heel groot verschil in race- en freestyle drones, dat komt omdat beide eigenlijk eenzelfde basis hebben; een sterk carbon frame, krachtige motoren en een accu die veel vermogen kan leveren.

Freestyle drones zijn vaak voorzien van een (mount voor een) actioncamera zoals een GoPro, en wellicht een net iets andere setup m.b.t. motoren en propellers. Maar dat is ook een kwestie van gevoel, de één wil graag motoren die veel kracht 'onderin' hebben (torque) om snel veel hoogte te maken, de ander wil graag motoren met meer top-end snelheid.

Een beetje prutsen-in-de-marge eigenlijk ;)

@ybjlus is jouw avatar nou een knipoog naar één der grootste in de FPV-wereld? :D
Dat is niet helemaal waar: een racer wil graag zijn quad zo wendbaar mogelijk hebben en let bij elke aanpassing op de 'grammen'. Een freestyler let wat minder minder op gewicht om zoveel mogelijk momentum te krijgen, hij 'gooit' zijn quad graag rond :)

• ybjlus
Kars schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 09:47:
haha niet echt eigenlijk, dit was het resultaat na een rondje googlen naar leuke plaatjes :P
Ik ben overigens nu wel erg nieuwsgierig op wie je doelde :D
BoAC schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 10:16:
[...]

Dat is niet helemaal waar: een racer wil graag zijn quad zo wendbaar mogelijk hebben en let bij elke aanpassing op de 'grammen'. Een freestyler let wat minder minder op gewicht om zoveel mogelijk momentum te krijgen, hij 'gooit' zijn quad graag rond :)
Kopt, hou er echter ook rekening mee dat de term "race drone" vaak niet juist wordt gebruikt. Vele die niet in de hobby zitten gebruiken deze term i.p.v. quad/freestyle. En youtubers gebruiken deze term dan ook vaak om beginners aan te trekken. Qua build en onderdelen maakt is het basically het zelfde natuurlijk.

Persoonlijk vind ik de term 'drone' ook verkeerd, dit is naar mijn mening een (semi-)autonoom vliegend apparaat. Wat wij maken vind ik meer een quad(copter).
Certh schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 08:33:
[...]

Dank je voor de uitleg! Ik zal me inderdaad uitgebreid gaan verdiepen met o.a. de links die je hebt gegeven. Wat ik overigens niet heel duidelijk kan vinden, is er een groot verschil tussen "race" drones en "freestyle" drones?

Hoop dat ik over een tijd een update kan geven over hoe mijn eerste build verloopt :)
Geen probleem natuurlijk! Ja ga er gewoon lekker voor zitten en kijk eindeloos filmpjes, zo leer je steeds beter wat er allemaal voor nodig is om je in de lucht te krijgen. Daarbij leer je zo ook de verschillende componenten, klassen en mogelijkheden. En dit is uiteindelijk wat je nodig hebt om zelf beslissingen te kunnen maken over wat je precies nodig hebt om jouw persoonlijke quad te maken. Succes!

[Voor 0% gewijzigd door ybjlus op 19-03-2020 12:24. Reden: typo]

• ybjlus
--verwijderd somehow dubbel gepost--

[Voor 97% gewijzigd door ybjlus op 19-03-2020 12:23. Reden: dubbel gepost]

@ybjlus Hahaha OK, ik bedoel Carlos Puertolas, in de FPV-wereld beter bekend als Charpu.

Charpu is één van de grondleggers van de Freestyle FPV zoals we die nu kennen. Hij heeft onder andere samen met Lumenier het QAV-210 frame ontwikkeld, wat eigenlijk geldt als de basis van de huidige boxed-frames.

Hij vliegt tegenwoordig bijna niet meer, omdat hij druk is met zijn baan als Animation Director bij DreamWorks. Één van zijn laatste films waaraan hij veel heeft gewerkt is (je raadt het al...) Boss Baby :)

Dus, vandaar mijn vraag ;)

• ybjlus
@Kars Wow dat wist ik niet! Zijn naam wel eens voorbij horen komen in de vele artikelen/filmpjes maar de achtergrond nooit geweten.

Weer wat geleerd :)

• ybjlus
Zojuist mn tinyhawk S voorzien van de volgende aanpassingen:

- standaard jst connector vervangen door een solid pin connector
- motoren vast gesoldeerd ipv plugs
- antennes naar boven gehaald
- frame her en der gerepareerd
- Ik had al emuflight erop geflashed

Voor iedereen die een tinyhawk s heeft, de bovenstaande aanpassingen zou ik gelijk doen! Wat een verbetering qua power en voltage sag! Turtle mode werkte mwua maar nu geen enkel probleem meer. Moet er wel eerlijk bij vermelden dat dit eerder een operatie is dan een klus. Ik dacht te weten wat gepriegel betekende totdat ik hieraan begon B)

De project mockingbird - emuflight tune is ook echt een aanrader! Ze hebben de angle mode herschreven en wat een verandering. Zoveel stabieler, vliegt erg rustig als je dat nodig hebt. En voorheen als je tegen iets aanvloog ging de quad best lijp doen, maar dat is ook compleet verdwenen.

Ik ben geen promotor van emuflight/project mockingbird maar ik zou het zeker iedereen aanbevelen!
Tobyreal schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 15:27:
Hi allen,

De afgelopen jaren heb ik een verregaande interesse ontwikkeld in FPV drone vliegen. Nu heb ik voor mezelf besloten om deze hobby in te duiken. Na wat onderzoek gedaan te hebben, wil ik dit gefaseerd gaan aanpakken. Dat wil zeggen dat ik eerst een transmitter wil kopen om vervolgens wat uren te gaan oefenen in een simulator. Vervolgens ben ik van plan om zelf een cinewhoop te bouwen (ook al heb ik zelf geen technische achtergrond en ervaring)!

Om bij het begin te beginnen, een transmitter:

Ik zat zelf te denken aan een Taranis Qx7 aangezien deze veel wordt gebruikt en OpenTX ondersteunt. Wel zie ik steeds meer verhalen over de Jumper T16 al vind ik die wel wat duur voor nu. Nu zie ik dat bij veel webshops de Taranis wordt geleverd zonder batterij, oplader en sim kabel. Ik vind het echter lastig om de juiste onderdelen bij elkaar te vinden. Wellicht dat jullie daarin een advies hebben? Ik bestel het liefst de transmitter met bijbehorende spullen in een Europese webshop (of vanuit een Banggood magazijn in EU). Zelf kwam ik langs RedBee, iemand daar ervaringen mee?
Ik vraag mij ook af waarom je voor een cinewhoop wilt gaan? Die zijn eigenlijk enkel geschikt voor maar 1 doel, filmen daar waar een DJI dat niet kan of te gevaarlijk word omdat deze geen ducts hebben.
Daarbij is het vliegen van zo'n cinewhoop in kleine ruimtes niet heel erg makkelijk.

Ja je kan een flip en een rol doen met een cinewhoop maar hou er rekening mee dat dit vrij traag gaat en je snel heel veel hoogte verliest. Freestylen of racen hoef je er in ieder geval niet mee te proberen. Buiten dat het carbon frame van een cinewhoop een stuk minder stevig is dan die van een echte racer of freestyler zijn ze vaak gewoon underpowered om echt mee rond te knallen.

Om mee te beginnen is de 3 inch toothpick klasse leuk om mee te beginnen. Kan een aardige klap hebben, niet zo gevaarlijk omdat het amper wat weegt waardoor je er ook op heel veel meer plekken mee kan vliegen dan een 5 inch.

Om even 2 voorbeelden te geven wat het verschil is (Shameless zelf promotie :+ )
Cinewhoop (Hypersmooth vergeten aan te zetten dus heb wat last van turbulentie door de skaters):

5 inch freestyle

Youtube

• Jampot007
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 12:16
Hele mooie website hoor maar draaien ze https://droneshop.nl/ op een raspberry pi ofzo?

https://protofa.com/

• ybjlus
Jampot007 schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 13:37:
Hele mooie website hoor maar draaien ze https://droneshop.nl/ op een raspberry pi ofzo?
Haha prachtig, ik denk elke keer het zelfde _O-

Overigens hebben ze een leuk assortiment maar vaak ook een net niet assortiment... Dat is dan wel weer jammer, mis wel echt een goede shop in nl/eu waar je gewoon alles kunt krijgen.

• ImmortalSoul
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 02-04 13:39
Ik heb een probleem met mijn zelfbouw drone, ik krijg hem niet van de grond af vanwege verschillende problemen.

FC: DALRC F405
Receiver: FrSky XM+ SBUS Mini
Taranis QX7.

Als ik mijn drone op betaflight aansluit, dan zie ik dat de TAER netjes overeenkomen met wat ik op de QX7 doe. Ook als ik een lipo aansluit dan kan ik één voor één de motors laten draaien en komt dit netjes overeen.

Situatie 1:
Heb ik MOTOR_STOP aangezet en sluit ik de LIPO op mijn drone aan dan begint de blauwe led van mijn F405 op lage snelheid te knipperen. Zet ik vervolgens mijn transmitter aan, dan houd het blauwe ledje op met knipperen en ARM ik mijn transmitter dan is de blauwe led continue aan. Geef ik dan een keer flink gas, dan knippert de blauwe LED een aantal keer heel snel en vervolgens weer langzaam en dan kan ik mijn drone niet meer bedienen. Dan moet ik de transmitter weer disarmen en weer opnieuw armen zodat ik weer een continue blauwe LED heb, maar geef ik weer een spuit gas dan is het weer hetzelfde.

Situatie 2:
Heb ik MOTOR_STOP uitgezet, sluit ik de LIPO aan op mijn drone, blauwe led knippert weer op lage snelheid, transmitter aan, blauwe led houd op met knipperen, ik ARM mijn transmitter, blauwe led gaat aan en mijn drone gaat op lage snelheid spinnen. Dan kan ik er bijna altijd wel een spuit gas geven en blijft ie meestal gewoon doorgaan, etc.

Echter, soms heb ik in beide bovenstaande situaties dat ie dan uitvalt (blauwe led knippert even heel snel, drone reageert niet meer) en dat ik hem dan niet meer kan armen. Dan blijft het blauwe ledje op lage snelheid knipperen en kan ik mijn transmitter 10/20x disarmen en armen en dan gebeurd er niks ... totdat ik random dan wel weer een keer verbinding heb.

Wie heeft een idee?

• ybjlus
Heeft je quad wel gewoon gewerkt? Of is dit een nieuwe build?

Motorstop zou er alleen voor moeten zorgen dat als je geen gas heeft de propellers stoppen. Dit is in de meeste gevallen onwenselijk.

Vaak zou het niet moeten uitmaken maar het is een goede gewoonte om eerst je transmitter aan te zetten en dan je quad.

• ImmortalSoul
ybjlus schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 19:38:
[...]

Heeft je quad wel gewoon gewerkt? Of is dit een nieuwe build?

Motorstop zou er alleen voor moeten zorgen dat als je geen gas heeft de propellers stoppen. Dit is in de meeste gevallen onwenselijk.

Vaak zou het niet moeten uitmaken maar het is een goede gewoonte om eerst je transmitter aan te zetten en dan je quad.
Het is een nieuwe build inderdaad, quad heeft nog niet gewerkt.

• ybjlus
ImmortalSoul schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 19:40:
[...]

Het is een nieuwe build inderdaad, quad heeft nog niet gewerkt.
Aangezien het soms wel en soms niet gebeurd moet ik denken aan 2 dingen:

- er zit ergens iets los, maw kabels niet goed gesoldeerd oid
- software is corrupt geflashed

Ik zou beginnen met alle draden goed te controleren. Daarnaast betaflight opnieuw flashen met een full erase. (en uiteraard goed checken of je de juiste target selecteert).

Hier nog een uitleg over verschillende piepjes/leds en wat ze betekenen: https://github.com/betafl...f-times-when-powering-up-
Ben benieuwd of dit het probleem oplost.

[Voor 15% gewijzigd door ybjlus op 28-03-2020 20:32]

• ImmortalSoul
ybjlus schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 20:19:
[...]

Aangezien het soms wel en soms niet gebeurd moet ik denken aan 2 dingen:

- er zit ergens iets los, maw kabels niet goed gesoldeerd oid
- software is corrupt geflashed

Ik zou beginnen met alle draden goed te controleren. Daarnaast betaflight opnieuw flashen met een full erase. (en uiteraard goed checken of je de juiste target selecteert).

Ben benieuwd of dit het probleem oplost.
Dat zal ik eens gaan proberen dan.

Hier nog een filmpje van een tijd terug: YouTube: WhatsApp Video 2019 09 14 at 20 05 16
De eerste keer probeer ik op te stijgen en valt ie dus meteen uit bij net voldoende throttle om op te stijgen. Daarna hoor je me dis-armen en re-armen. Vervolgens ben ik een beetje aan het spelen met mijn pitch en roll (die op max wel goed gaan), vervolgens probeer ik weer op te stijgen en valt ie weer uit.

• ybjlus
@ImmortalSoul Op het filmpje lijkt het alsof je quad failsafed. Kun je eens een dump van je cli hier posten? Dat geeft een stuk meer duidelijkheid over hoe je betaflight hebt ingesteld.

• ImmortalSoul
ybjlus schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 20:46:
@ImmortalSoul Op het filmpje lijkt het alsof je quad failsafed. Kun je eens een dump van je cli hier posten? Dat geeft een stuk meer duidelijkheid over hoe je betaflight hebt ingesteld.
Diff:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
diff

# version
# Betaflight / DALRCF405 (DLF4) 4.0.5 Aug  1 2019 / 11:45:14 (839661b20) MSP API: 1.41

# start the command batch
batch start

board_name DALRCF405
manufacturer_id 

# name

# resources

# timer

# dma

# mixer

# servo

# servo mix

# feature
feature -AIRMODE
feature OSD

# beeper

# beacon

# map
map TAER1234

# serial
serial 0 64 115200 57600 0 115200

# led

# color

# mode_color

# aux
aux 0 0 1 1925 2100 0 0

# adjrange

# rxrange

# vtx

# rxfail

# display_name

# master
set acc_calibration = 50,-34,-96
set min_check = 1000
set dshot_idle_value = 500
set motor_pwm_protocol = DSHOT600
set yaw_motors_reversed = ON
set osd_crosshairs_pos = 6413
set osd_current_pos = 14401
set osd_mah_drawn_pos = 14435
set osd_power_pos = 14392
set osd_warnings_pos = 14761
set osd_avg_cell_voltage_pos = 14370
set osd_stat_battery = ON

# profile
profile 0

# rateprofile
rateprofile 0

# end the command batch
batch end

#

Volledige dump:
http://www.codedump.be/code/13586/

• ybjlus
ImmortalSoul schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 20:55:
[...]

Diff:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
diff

# version
# Betaflight / DALRCF405 (DLF4) 4.0.5 Aug  1 2019 / 11:45:14 (839661b20) MSP API: 1.41

batch start

board_name DALRCF405
manufacturer_id 

# name

# resources

# timer

# dma

# mixer

# servo

# servo mix

# feature
feature -AIRMODE
feature OSD

# beeper

# beacon

# map
map TAER1234

# serial

# led

# color

# mode_color

# aux
aux 0 0 1 1925 2100 0 0

# adjrange

# rxrange

# vtx

# rxfail

# display_name

# master
set min_check = 1000

# profile
profile 0

# rateprofile
rateprofile 0

# end the command batch
batch end

#

Volledige dump:
Hmm kan in eerste instantie niets geks zien. Kun je eens kijken (in je osd/goggles) of je quad inderdaad failsafed?

Wellicht kunnen @Kars of @Radiance eens meekijken in je dump

• ImmortalSoul
ybjlus schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 21:28:
[...]

Hmm kan in eerste instantie niets geks zien. Kun je eens kijken (in je osd/goggles) of je quad inderdaad failsafed?

Wellicht kunnen @Kars of @Radiance eens meekijken in je dump
Ik heb net even in Betaflight gekeken, en ik zie deze twee meldingen:

Arming Disable Flags: FAILSAFE RX_FAILSAFE ARM_SWITCH
Arming Disable Flags: FAILSAFE BAD_RX_RECOVERY ARM_SWITCH

Vlak voordat ie failsafed zie ik dat mijn receiver van een groene led, eventjes uitgaat en dan vervolgens rood wordt.

Zou mijn receiver kapot zijn? Ik heb wel meer gehoord over deze Frsky XM+ receivers die kapot waren.

[Voor 17% gewijzigd door ImmortalSoul op 28-03-2020 21:43]

• ybjlus
ImmortalSoul schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 21:39:
[...]

Ik heb net even in Betaflight gekeken, en ik zie deze twee meldingen:

Arming Disable Flags: FAILSAFE RX_FAILSAFE ARM_SWITCH
Arming Disable Flags: FAILSAFE BAD_RX_RECOVERY ARM_SWITCH

Vlak voordat ie failsafed zie ik dat mijn receiver van een groene led, eventjes uitgaat en dan vervolgens rood wordt.

Zou mijn receiver kapot zijn? Ik heb wel meer gehoord over deze Frsky XM+ receivers die kapot waren.
Ah kijk dit maakt alles een stuk duidelijker. Uiteraard kijk je receiver stuk zijn maar er zijn nog een paar andere opties die je kunt controleren. Bij een kapotte receiver of probleem hiermee zou ik eerder een rx_loss error verwachten.

Hoe heb je je arm switch geconfigureerd? Wat je kunt doen is in de modes tab kijken of je arm swich goed werkt icm met de range waarin die hoort te werken (de gele balk). Als je je arm swich bediend zie je een geel streepje heen en weer gaan. Check dus of je je range goed hebt ingesteld.

• ImmortalSoul
Mijn ARM zit op Aux 2. Uitgeschakeld zit die op waarde 987 en ingeschakeld op 2011:
https://i.ibb.co/xjFYKCw/ARM-drone.jpg

Zojuist heb ik de receiver nog even opnieuw vast gesoldeerd, en daarna wat proberen uit te lokken. En toen kreeg ik de volgende error messages:

RUNAWAY_TAKEOFF MSP ARM_SWITCH
En daarna weer:
FAILSAFE RX_FAILSAFE BAD_RX_RECOVERY MSP ARM_SWITCH

• ybjlus
ImmortalSoul schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 22:35:
Mijn ARM zit op Aux 2. Uitgeschakeld zit die op waarde 987 en ingeschakeld op 2011:
[Afbeelding]

Zojuist heb ik de receiver nog even opnieuw vast gesoldeerd, en daarna wat proberen uit te lokken. En toen kreeg ik de volgende error messages:

RUNAWAY_TAKEOFF MSP ARM_SWITCH
En daarna weer:
FAILSAFE RX_FAILSAFE BAD_RX_RECOVERY MSP ARM_SWITCH
Wat er gebeurd is dus dat je quad in failsafe schiet, de runaway wordt vaak veroorzaakt door props niet correct (oriëntatie) motoren niet correct ook de oriëntatie, motoren draaien de verkeerde kant op of je gyro verkeerd georiënteerd.

Zou vooral even kijken naar je motoren of ze de juiste kant op draaien. Zo niet, in blheli suite omdraaien. En hoe je je fc hebt gemonteerd, heb je deze gedraaid of gekanteld dit ook in betaflight aanpassen.

Heb je filmpje nog een keer bekeken en het lijkt er op dat je motoren verkeerd draaien of je props verkeerd hebt.

Acties:
  • +1Henk 'm!
ImmortalSoul schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 20:55:
[...]

Diff:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
diff

# version

batch start

board_name DALRCF405
manufacturer_id 

# name

# resources

# timer

# dma

# mixer

# servo

# servo mix

# feature
feature -AIRMODE
feature OSD

# beeper

# beacon

# map
map TAER1234

# serial

# led

# color

# mode_color

# aux
aux 0 0 1 1925 2100 0 0

# adjrange

# rxrange

# vtx

# rxfail

# display_name

# master
set min_check = 1000

# profile
profile 0

# rateprofile
rateprofile 0

# end the command batch
batch end

#

Volledige dump:
Als ik in je dump kijk staat je min_check op 1000.
Zet deze eens op 1050 (default) en kijk of het dan werkt. De badrx duidt erop dat je throttle helemaal naar beneden net iets boven de 1000 komt, dat kan 1001 zijn. Door de min_check op 1000 te zetten kan je alleen armen als je thottle in de receiver tab 1000 of lager is. En als jij je kwad aanzet en je receiver gaat aan en deze geeft een waarde boven de 1000 krijg je de badrx waarschuwing.

Als het je wel lukt om te armen en je geeft een beetje gas dan kan je runaway takeoff in kicken omdat ie een ongebruikelijk snelle punch ziet bij het opstijgen omdat je dus direct over die 1000 gaat ipv de kleine delay die ie normaal nodig heeft om over de 1050 te gaan of überhaupt een input op de throttle direct na het armen. Iemand die bijvoorbeeld perrongeluk armed met z'n throttle net laag genoeg om te kunnen armen maar net hoog genoeg om te kunnen opstijgen of om schade aan te richten als je met je handen in de buurt van de props bent.
Die protectie staat standaard aan en hoelang deze actief is kan ik mij niet herinneren maar heb het zelf wel eens gehad dat ik direct met een een punch en een flip wil opstijgen en dan kickt ie ook wel eens in.

De combi van jouw errors met de settings min_check op 1000 klinkt logisch dat je dan dit soort problemen krijgt.

Ik leg het misschien niet helemaal correct uit maar dat is een beetje hoe ik het systeem begrepen heb. De daadwerkelijke code die er achter zit die bepaald wanneer het wel en niet geactiveerd wordt zal vast gecompliceerder te werk gaan zoals ik het nu uit leg maar ik denk dat het in grove lijnen wel klopt.
Bijna alle manieren waarmee je jezelf perrongeluk kan verwonden bij het armen en opstijgen hebben ze onder die runaway protection gegooid en die werkt verdomde goed. In hele zeldzame gevallen zoals ik hier boven omschrijf doet ie z'n werk iets te goed en zou je de timer ervan kunnen veranderen maar zou het iedereen afraden. Die timer kan je ook niet voor niets enkel veranderen via de CLI terwijl het toch al weer een tijdje in BF zit.
Het weegt niet op tegen de veiligheid die het biedt en je moet best goed je best doen om met 'normaal' opstijgen de runaway protection te activeren.

Je moet er trouwens ook rekening mee houden dat je niet kan armen als je aan de computer hangt via USB of met je mobiel via bluetooth mocht je een FC hebben die dat ondersteund. Dat is de MSP ARM_SWITCH melding. Die kan je wel omzeilen door in de motor tab die toggle om te zetten dat je props eraf zijn dacht ik.

Dan heb ik nog 1 laatste tip.
Het lijkt erop dat je de kwad test op je balkon. Mochten je filters niet helemaal lekker staan ingesteld en alles lijkt te werken en je probeert te hooveren kan het wel eens gebeuren dat je kwad dusdanig gaat oscilleren dat ie ineens vol gas geeft als je de sticks een beetje beweegt om de kwad de corrigeren. Als je runaway proction dan al voorbij bent moet je snel disarmen anders vliegt je kwad ongecontroleerd vol gas weg. Niet ideaal vanaf een balkon. Op balkon armen en testen kan wel maar dan moet je niet gaan hooveren als je niet zeker van je zaak bent dat je filters en PID instellingen goed staan. Het zal zelden tot nooit voorkomen maar je zal maar net zien dat het jou wel overkomt. Ik heb het zelf wel eens in de slaapkamer gehad met een 2 inch micro dus de schade was beperkt maar met een 5 inch vanaf balkon kan de schade best wel eens naar uitpakken. 700 gram carbon op iemand z'n hoofd of auto is best wel vervelend. Long story short, test een 5 inch altijd op een veldje als je hem voor de eerste keer gaat testen. Dat kan best de speeltuin of de hondenuitlaatstrook op de hoek van de straat zijn, als je maar iets van marge hebt om op tijd te disarmen zonder schade aan te richten.
In het geval van mijn 2 inch kon je prima hooveren maar zodra de kwad op bed kwam en de airmode bounce kwam schoot ie recht omhoog tegen het plafond aan 8)7 Buiten kwam ik er achter dat als ik iets te veel de pitch of roll gebruikte ie er ook vol gas vandoor ging :+ Met een 2 inch is het al schrikken maar met een 5 inch simpelweg gevaarlijk. 5 inch kwads zijn geen grappen en kunnen serieuze schade aanrichten. Als een 2 inch je al kan openhalen kan je je wel voorstellen wat een 5 inch blade doet met veel sterkere motoren.

Dan weer een stukje shameless self promotion :P
Heb vorige week voor het eerst bij een 'office spot' gevlogen. Het waaide best hard dus ideaal is anders maar het waren hele vette spots! Ben er vandaag weer geweest maar de wind kwam nu uit een andere richting en was nog veel verraderlijker rond de gebouwen dus na een paar packs toch maar besloten om naar m'n oude vertrouwde plekkie te gaan.
Ik zal de footage van vandaag nog wel eens aan elkaar plakken maar het filmpje van vorige week is ook best leuk geworden al zeg ik het zelf.

De persoon waarmee ik vloog heeft de Tango 2 en DJI spul en mocht van hem een pack vliegen met zijn gear. De Tango 2 vond ik persoonlijk helemaal niks. Ik vind mijn Nirvana vele malen lekkerder in de hand liggen en ook over het DJI systeem was ik niet helemaal te spreken want merkte direct wat hick ups toen ik wat verder weg vloog maar dat beeld...dat is echt ongelooflijk! Hij klaagde dat ie ghost branches lastig kon zien dus stelde voor om eens met mijn HDO2 te vliegen om het verschil te zien. Dat wilde ie niet omdat ie zichzelf niet ervaren genoeg vond om met iemand anders z'n kwad te vliegen maar dan had ie wel gesnapt dat ie geen recht van zeuren heeft over ghost branches. :P Wat een beeld en wat een innovatie vergeleken met analoog maar ik heb geen spijt van mijn HDO2. Buiten het feit dat al mijn kwads analoog zijn vond ik de hick ups wel een serieus issue. Ik snap dat dit nog te verbeteren valt met firmware upgrades en dat 1 pack rustig aan vliegen geen heel realistisch beeld geeft maar ik voelde me toch een stuk meer zeker met een analoge setup. Je weet precies wanneer je signaal te slecht wordt en als het echt slecht wordt heb je gewoon slecht beeld i.p.v. rare hick ups en delay.

Ik ben reuze benieuwd waar Fatshark mee gaat komen deze lente/zomer. Ze hebben bevestigd dat het Byte Frost systeem naar een Fatshark module bay komt en het schijnt dat de eerste test units verzonden zijn. het beta product zag er al beter uit dan analoog maar bij lange na niet zo goed als DJI maar dat kon ook aan de gebruikte camera's liggen voor zover ik begreep. Als die met een betere camera komen met de positieve eigenschappen van analoog en een beeld wat in de buurt komt van DJI dan vrees ik dat de spaarpot dit seizoen weer snel op is. :P

[Voor 83% gewijzigd door Radiance op 29-03-2020 03:56]

Youtube

Acties:
  • +1Henk 'm!
@ImmortalSoul Ik ben even in je log gedoken, maar zie niks raars. Je min_thottle en min_command staan m.i. wel goed.
Wat ik wel raar vind, zijn je minimale en maximale endpoint-waardes van je switch. Deze moeten op 1000 en 2000 staan, maar nu zitten ze er onder en er boven.

Wat zijn de endpoint-waardes van je throttle stick?

Hier een voorbeeld van een te lage endpoint:
https://tweakers.net/i/-4CEIfRfA8_lKLoFE5ueX7O6sGE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/y5IOgXBEAIb0obi7aCv6Ms1y.png?f=fotoalbum_large

Het probleem met te lage en te hoge endpoints is dat de flightcontroller denkt dat hij niet de juiste invoer krijgt vanuit de receiver, waardoor hij een foutmelding geeft (in dit geval BAD_RX_RECOVERY) en daarmee direct in de failsafe schiet.
De uitleg van @Radiance klopt dan (deels) in combinatie met bovenstaand. De waardes van min_command en min_throttle staan dan niet meer in de juiste verhouding met de end-points, wat onvoorspelbaar gedrag geeft.

[Voor 60% gewijzigd door Kars op 30-03-2020 10:11. Reden: Korte uitleg erbij]

• ybjlus
Radiance schreef op zondag 29 maart 2020 @ 03:05:
[...]

Dan weer een stukje shameless self promotion :P
Ah self promotion kan nooit kwaad, we heten tenslotte niet allemaal johnnyfpv >:)

Vette locatie hoor! Hier in Groningen ligt de halve stad in een no-fly zone dus filmpjes openbaar posten is een beetje spannend... Er zijn namelijk wel een aantal hele vette gebouwen in de stad 8)
[...]

Ik ben reuze benieuwd waar Fatshark mee gaat komen deze lente/zomer. Ze hebben bevestigd dat het Byte Frost systeem naar een Fatshark module bay komt en het schijnt dat de eerste test units verzonden zijn. het beta product zag er al beter uit dan analoog maar bij lange na niet zo goed als DJI maar dat kon ook aan de gebruikte camera's liggen voor zover ik begreep. Als die met een betere camera komen met de positieve eigenschappen van analoog en een beeld wat in de buurt komt van DJI dan vrees ik dat de spaarpot dit seizoen weer snel op is. :P
Ik ben ook reuze benieuwd waar ze mee gaan komen. Echter eerlijk is eerlijk DJI heeft het wel serieus goed voor elkaar hoor, natuurlijk ze moeten nog wat firmware her en der verbeteren maar toch. Daarbij lopen ze ook al maanden voor, er is al zoveel verbeterd sinds de release en ze zitten er naar mijn mening bovenop!
Er zijn ook vermoedens dat ze snel met een vernieuwde airunit gaan komen, de caddx vista was volgens vele een test systeem. En ze hebben inmiddels een grote groep afnemers die allemaal feedback geven natuurlijk.

Ik zit er zelf ook serieus over te twijfelen om de dji te nemen icm met een uruav mod voor analoog. Nu nog de vrouw des huizes overtuigen om 650 euro te spenderen aan beter beeld :*)

• Sme4gle
Afgelopen week een gloednieuwe gopro gesloopt. Dat ding was letterlijk 2 lipo's oud xD

• ralph075
  • Registratie: maart 2009
  • Niet online
ybjlus schreef op zondag 29 maart 2020 @ 16:53:
[...]

Ah self promotion kan nooit kwaad, we heten tenslotte niet allemaal johnnyfpv >:)

Vette locatie hoor! Hier in Groningen ligt de halve stad in een no-fly zone dus filmpjes openbaar posten is een beetje spannend... Er zijn namelijk wel een aantal hele vette gebouwen in de stad 8)
De locatie die je hier ziet is ook in een NFZ ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ImmortalSoul
@Radiance @ybjlus Thanks voor jullie uitgebreide reacties,.
[...]
Als ik in je dump kijk staat je min_check op 1000.
Zet deze eens op 1050 (default) en kijk of het dan werkt. De badrx duidt erop dat je throttle helemaal naar beneden net iets boven de 1000 komt, dat kan 1001 zijn. Door de min_check op 1000 te zetten kan je alleen armen als je thottle in de receiver tab 1000 of lager is. En als jij je kwad aanzet en je receiver gaat aan en deze geeft een waarde boven de 1000 krijg je de badrx waarschuwing.

Als het je wel lukt om te armen en je geeft een beetje gas dan kan je runaway takeoff in kicken omdat ie een ongebruikelijk snelle punch ziet bij het opstijgen omdat je dus direct over die 1000 gaat ipv de kleine delay die ie normaal nodig heeft om over de 1050 te gaan of überhaupt een input op de throttle direct na het armen. Iemand die bijvoorbeeld perrongeluk armed met z'n throttle net laag genoeg om te kunnen armen maar net hoog genoeg om te kunnen opstijgen of om schade aan te richten als je met je handen in de buurt van de props bent.
Die protectie staat standaard aan en hoelang deze actief is kan ik mij niet herinneren maar heb het zelf wel eens gehad dat ik direct met een een punch en een flip wil opstijgen en dan kickt ie ook wel eens in.

De combi van jouw errors met de settings min_check op 1000 klinkt logisch dat je dan dit soort problemen krijgt.
Kars schreef op zondag 29 maart 2020 @ 11:36:
@ImmortalSoul Ik ben even in je log gedoken, maar zie niks raars. Je min_thottle en min_command staan m.i. wel goed.
Wat ik wel raar vind, zijn je minimale en maximale endpoint-waardes van je switch. Deze moeten op 1000 en 2000 staan, maar nu zitten ze er onder en er boven.

Wat zijn de endpoint-waardes van je throttle stick?

Hier een voorbeeld van een te lage endpoint:
[Afbeelding]

Het probleem met te lage en te hoge endpoints is dat de flightcontroller denkt dat hij niet de juiste invoer krijgt vanuit de receiver, waardoor hij een foutmelding geeft (in dit geval BAD_RX_RECOVERY) en daarmee direct in de failsafe schiet.
De uitleg van @Radiance klopt dan (deels) in combinatie met bovenstaand. De waardes van min_command en min_throttle staan dan niet meer in de juiste verhouding met de end-points, wat onvoorspelbaar gedrag geeft.
Endpoint waardes van mijn throttle zijn 991 en 2001 (987 en 2011 als ik ietsje kracht zet).

Ik heb de Stick Low nu op 1050 gezet, en ik merk dat ik nu redelijk betrouwbaar de RUNAWAY_TAKEOFF kan reproduceren. Als ik de quad ARM, en de Throttle/Stack meteen links boven in doe dan krijg ik de RUNAWAY_TAKEOFF failsafe. Rustig gaat het goed wel, maar snel niet. Voorbeeld: YouTube: VID 20200401 151700693
[...]
Je moet er trouwens ook rekening mee houden dat je niet kan armen als je aan de computer hangt via USB of met je mobiel via bluetooth mocht je een FC hebben die dat ondersteund. Dat is de MSP ARM_SWITCH melding. Die kan je wel omzeilen door in de motor tab die toggle om te zetten dat je props eraf zijn dacht ik.

Dan heb ik nog 1 laatste tip.
Het lijkt erop dat je de kwad test op je balkon. Mochten je filters niet helemaal lekker staan ingesteld en alles lijkt te werken en je probeert te hooveren kan het wel eens gebeuren dat je kwad dusdanig gaat oscilleren dat ie ineens vol gas geeft als je de sticks een beetje beweegt om de kwad de corrigeren. Als je runaway proction dan al voorbij bent moet je snel disarmen anders vliegt je kwad ongecontroleerd vol gas weg. Niet ideaal vanaf een balkon. Op balkon armen en testen kan wel maar dan moet je niet gaan hooveren als je niet zeker van je zaak bent dat je filters en PID instellingen goed staan. Het zal zelden tot nooit voorkomen maar je zal maar net zien dat het jou wel overkomt. Ik heb het zelf wel eens in de slaapkamer gehad met een 2 inch micro dus de schade was beperkt maar met een 5 inch vanaf balkon kan de schade best wel eens naar uitpakken. 700 gram carbon op iemand z'n hoofd of auto is best wel vervelend. Long story short, test een 5 inch altijd op een veldje als je hem voor de eerste keer gaat testen. Dat kan best de speeltuin of de hondenuitlaatstrook op de hoek van de straat zijn, als je maar iets van marge hebt om op tijd te disarmen zonder schade aan te richten.
In het geval van mijn 2 inch kon je prima hooveren maar zodra de kwad op bed kwam en de airmode bounce kwam schoot ie recht omhoog tegen het plafond aan 8)7 Buiten kwam ik er achter dat als ik iets te veel de pitch of roll gebruikte ie er ook vol gas vandoor ging :+ Met een 2 inch is het al schrikken maar met een 5 inch simpelweg gevaarlijk. 5 inch kwads zijn geen grappen en kunnen serieuze schade aanrichten. Als een 2 inch je al kan openhalen kan je je wel voorstellen wat een 5 inch blade doet met veel sterkere motoren.
Dat is een goede tip. De eerste keer dat ik de quad heb gearmed met props was inderdaad wel op een leeg veldje buitenaf. Ik merkte toen inderdaad dat ik vreemde gas response kreeg (leek alsof de quad automatisch vol gas ging). Zijn er manieren waarop ik dat kan controleren/nagaan zonder dat de props erop zitten?

[Voor 60% gewijzigd door ImmortalSoul op 01-04-2020 15:50]

ImmortalSoul schreef op woensdag 1 april 2020 @ 15:11:

[...]

[...]

Endpoint waardes van mijn throttle zijn 991 en 2001 (987 en 2011 als ik ietsje kracht zet).

Ik heb de Stick Low nu op 1050 gezet, en ik merk dat ik nu redelijk betrouwbaar de RUNAWAY_TAKEOFF kan reproduceren. Als ik de quad ARM, en de Throttle/Stack meteen links boven in doe dan krijg ik de RUNAWAY_TAKEOFF failsafe. Rustig gaat het goed wel, maar snel niet. Voorbeeld: YouTube: VID 20200401 151700693

[...]

Dat is een goede tip. De eerste keer dat ik de quad heb gearmed met props was inderdaad wel op een leeg veldje buitenaf. Ik merkte toen inderdaad dat ik vreemde gas response kreeg (leek alsof de quad automatisch vol gas ging). Zijn er manieren waarop ik dat kan controleren/nagaan zonder dat de props erop zitten?
Dank voor je filmpje!

Kun je op je zender de endpoints instellen (met trim o.i.d.)? En waar heb je de waardes voor Stick Low ingevoerd?

Ik zou het volgende doen:
  • Quad aan Betaflight koppelen
  • Zender aanzetten
  • Accu aan quadcopter
  • In Betaflight naar de tab 'Receiver'
  • De sticks van je zender één voor één af gaan en zorgen dat ze de volgende waardes aangeven in Betaflight:
  • Minimale value op 1000 - midden op 1500 - maximale value op 2000
  • Doe dit op al je sticks!
Dat je quad in een runaway failsafe schiet snap ik, want je maakt een rare beweging als je vanuit 0 naar full throttle + full yaw gaat.
Maar dan nog iets, ik zie op je filmpje dat als je throttle up doet, je quad een yaw beweging maakt. Dat kan alleen maar als (één van) de motoren niet de juiste kant op draait.
Hij mag op throttle response nooit draaien. Alleen maar als je yaw gebruikt.

Dus kijk het geheel even goed na, want de runaway failsafe is in dit geval wel terecht ;)

ImmortalSoul schreef op woensdag 1 april 2020 @ 15:11:

[...]

[...]

[...]
Kleine vraag: wat is de draai richting van je motors? Ik kan het in het videootje lastig zien. Maar aan de beweging van je quad lijken ze dezelfde kant op te draaien..

@Kars :p
Full throttle en dan runaway beveiliging.. dat heb je toch nooit hoop ik? Kun je niet eens hard de quad weg schieten..

[Voor 7% gewijzigd door BoAC op 01-04-2020 16:09]

Acties:
  • +2Henk 'm!
ralph075 schreef op woensdag 1 april 2020 @ 10:14:
[...]

De locatie die je hier ziet is ook in een NFZ ;)
Grens gevalletje :+

@ImmortalSoul Runaway kan ook geactiveerd worden door zoals @Kars als zegt de snelle beweging en dan zitten er ook geen props op dus die kwad snapt er niks meer van en disarmed maar uit voorzorg.

Het is heel lastig te zien in het filmpje maar volgens mij staat alleen motor 4 goed ingesteld (linksboven) en draait deze rechtsom.
Motor 2 (rechtsboven) 3 (linksonder) draaien naar rechts, deze zouden standaard naar links moeten draaien.
Motor 1 (rechtsonder) lijkt naar links te draaien en dit zou standaard rechts moeten zijn.

Op de home pagina van Betaflight configurator zie je welke kan je motoren om moeten draaien maar kan het hier ook wel even zetten.

code:
1
2
3
4
5
6
             voorkant

rechtsom --> M4   M2 <-- linksom
 linksom <-- M3   M1 --> rechtsom

achterkant

Youtube

Acties:
  • +1Henk 'm!
BoAC schreef op woensdag 1 april 2020 @ 16:06:
[...]

Kleine vraag: wat is de draai richting van je motors? Ik kan het in het videootje lastig zien. Maar aan de beweging van je quad lijken ze dezelfde kant op te draaien..

@Kars :p
Full throttle en dan runaway beveiliging.. dat heb je toch nooit hoop ik? Kun je niet eens hard de quad weg schieten..
Het gaat om de combinatie full throttle met full yaw (hij gooit de stick naar de linker bovenhoek) :)
Zo vlieg ik in ieder geval nooit weg :P
Radiance schreef op woensdag 1 april 2020 @ 16:20:
[...]

Grens gevalletje :+

@ImmortalSoul Runaway kan ook geactiveerd worden door zoals @Kars als zegt de snelle beweging en dan zitten er ook geen props op dus die kwad snapt er niks meer van en disarmed maar uit voorzorg.

Het is heel lastig te zien in het filmpje maar volgens mij staat alleen motor 4 goed ingesteld (linksboven) en draait deze rechtsom.
Motor 2 (rechtsboven) 3 (linksonder) draaien naar rechts, deze zouden standaard naar links moeten draaien.
Motor 1 (rechtsonder) lijkt naar links te draaien en dit zou standaard rechts moeten zijn.

Op de home pagina van Betaflight configurator zie je welke kan je motoren om moeten draaien maar kan het hier ook wel even zetten.

code:
1
2
3
4
5
6
             voorkant

rechtsom --> M4   M2 <-- linksom
 linksom <-- M3   M1 --> rechtsom

achterkant
Inderdaad, nu ik goed kijk lijkt 't ook dat er eigenlijk maar 1 motor goed draait (of 1 motor fout als je reversed motor spin gebruikt, zoals ik)...

[Voor 49% gewijzigd door Kars op 01-04-2020 16:34]

Acties:
  • +4Henk 'm!

• ImmortalSoul
@Kars @Radiance @BoAC @ybjlus

Mag ik jullie hartstikke bedanken voor de hulp! Mijn quad vliegt eindelijk.

Ik dacht dat Betaflight de motors deed draaien, maar dat bleek dus niet. Twee motors omgesoldeerd en toen stonden ze allemaal goed. Vervolgens naar een veldje om te testen. Eerste take off pogingen ging mijn quad meteen naar links. Toen uiteindelijk de voorste twee props omgewisseld en de achterste twee props omgewisseld en toen steeg ie op!

Het makkelijkste is nu dus klaar, en nu het moelijkste ... oefenen ^^
@ImmortalSoul top man! Welkom bij de club :-D

Acties:
  • +1Henk 'm!
ImmortalSoul schreef op woensdag 1 april 2020 @ 20:37:

Ik dacht dat Betaflight de motors deed draaien, maar dat bleek dus niet. Twee motors omgesoldeerd en toen stonden ze allemaal goed. Vervolgens naar een veldje om te testen. Eerste take off pogingen ging mijn quad meteen naar links. Toen uiteindelijk de voorste twee props omgewisseld en de achterste twee props omgewisseld en toen steeg ie op!

Top!

Klein tipje voor de volgende keer, je kan je motor direction ook aanpassen in BLHeli Suite, hoef je de boel niet om te solderen. ;)
Nog een tipje voor je props zodat je niet altijd naar dat inimini lettertje op de prop hoeft te zoeken of deze linksom of rechtsom draait, buigen de blades van de props naar links dan moet ie rechtsom draaien en visa versa.

Youtube

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ybjlus

Goed om te horen! Mocht je de volgende keer je motoren willen omwisselen zonder te solderen, blheli suite is your friend. Als je je quad aansluit en connect in de blheli suite, kun je kiezen welke motor(en) omgekeerd moeten draaien.
Hier wordt het duidelijk uitgelegd: YouTube: Learn To Build a Racing Drone - Part 13 - BLHeli and Motor Set Up
Hier nog een super filmpje over props: YouTube: Quadcopter Propeller Anatomy for Beginners | HOW TO INSTALL PROPS CO...
en crashen >:) (om daarna weer lekker te knutselen)

• ImmortalSoul
Ja, dat van die ESC's omwisselen wist ik ... echter kreeg ik maar 1 ESC in blheli suite geselecteerd en het was sneller om mijn soldeerbout te pakken dan dat uit te zoeken ;)

• sweebee
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 13:26
Ik zit er zelf aan te denken zelf een kleine drone te bouwen. Nu zie ik o.a. enkele ESC's en 4-in-1 ESC's.

De 4 in 1 lijken mij persoonlijk het mooiste, minder kabels, minder ruimte, minder gewicht? Of is er een reden om voor enkele ESC's te gaan? Ook zijn er verschillende vermogens, wat is een mooi vermogen? 20A 30A?

Ik wil er eventueel een kleine gimbal op zetten met een GoPro.

Daarnaast lees ik het een en ander over de Flight Controllers en dat met name over F4 en F7. Is een F4 voldoende voor nu of zijn er redenen om een F7 te nemen?

Wat is een gangbare remote? Hoeveel kanalen is belangrijk, zou ik dan daarmee ook de gimbal kunnen bedienen?

• ybjlus
sweebee schreef op donderdag 2 april 2020 @ 09:31:
Ik zit er zelf aan te denken zelf een kleine drone te bouwen. Nu zie ik o.a. enkele ESC's en 4-in-1 ESC's.

De 4 in 1 lijken mij persoonlijk het mooiste, minder kabels, minder ruimte, minder gewicht? Of is er een reden om voor enkele ESC's te gaan? Ook zijn er verschillende vermogens, wat is een mooi vermogen? 20A 30A?

Ik wil er eventueel een kleine gimbal op zetten met een GoPro.

Daarnaast lees ik het een en ander over de Flight Controllers en dat met name over F4 en F7. Is een F4 voldoende voor nu of zijn er redenen om een F7 te nemen?

Wat is een gangbare remote? Hoeveel kanalen is belangrijk, zou ik dan daarmee ook de gimbal kunnen bedienen?
Ik denk dat het belangrijk is om je eerst eens verder te verdiepen in deze materie. Er is zoveel info beschikbaar, veel meer dan wij hier op het forum kunnen omschrijven. Je eerste zin geeft eigenlijk al aan waar je op dit moment staat:
Ik zit er zelf aan te denken zelf een kleine drone te bouwen.
Een "kleine" drone? Ik vind iets anders klein dan jij wellicht, verdiep je eerst eens in de verschillende formaten en form factors bijvoorbeeld. Probeer voor je zelf duidelijk te krijgen waarom je zo graag zelf wilt bouwen, wat wil je er mee bereiken? Heb je een bepaald doel voor ogen? Of vind je het bouwen leuk?

Voordeel van losse esc's zijn als er 1 stuk gaat je maar 1 hoeft te vervangen. Bij 4 in 1 moet je dus alles vervangen. Aantal ampere hangt af van een hele boel zaken er is dus geen lekker formaatje.

En een gangbare remote is ook weer erg afhankelijk van het geen wat je wilt. Maar een gouden middenweg is de qx7. Overigens zijn deze dingen ook al vaker beschreven hier....

Maw, mijn advies zou zijn: lezen, lezen lezen....

https://oscarliang.com/

Dit is een goede blog, als je al zijn artikelen zou lezen weet je eigenlijk alles over deze hobby!

• sweebee
ybjlus schreef op donderdag 2 april 2020 @ 14:10:
[...]

Ik denk dat het belangrijk is om je eerst eens verder te verdiepen in deze materie. Er is zoveel info beschikbaar, veel meer dan wij hier op het forum kunnen omschrijven. Je eerste zin geeft eigenlijk al aan waar je op dit moment staat:

[...]

Een "kleine" drone? Ik vind iets anders klein dan jij wellicht, verdiep je eerst eens in de verschillende formaten en form factors bijvoorbeeld. Probeer voor je zelf duidelijk te krijgen waarom je zo graag zelf wilt bouwen, wat wil je er mee bereiken? Heb je een bepaald doel voor ogen? Of vind je het bouwen leuk?

Voordeel van losse esc's zijn als er 1 stuk gaat je maar 1 hoeft te vervangen. Bij 4 in 1 moet je dus alles vervangen. Aantal ampere hangt af van een hele boel zaken er is dus geen lekker formaatje.

En een gangbare remote is ook weer erg afhankelijk van het geen wat je wilt. Maar een gouden middenweg is de qx7. Overigens zijn deze dingen ook al vaker beschreven hier....

Maw, mijn advies zou zijn: lezen, lezen lezen....

https://oscarliang.com/

Dit is een goede blog, als je al zijn artikelen zou lezen weet je eigenlijk alles over deze hobby!
Thanks, ik heb op die website zitten rondneuzen. dit formaat qua frame is voor mij klein/groot genoeg: https://www.banggood.com/...201408U4&cur_warehouse=CN

Ik klooi zelf aardig veel met elektronica (arduino's, ESP's) onlangs nog zelf een EVSE gebouwd (van scratch). Het doel is dan ook mooi klooien met bouwen en daarmee een leuke drone bouwen die ook nog een GoPro kan dragen en eventueel nog een FPV camera. Ook tweaken aan software icm elektronica doe ik graag.

Nu heb ik zelf een lijstje zitten maken: https://docs.google.com/s...skkZ41xk/edit?usp=sharing

Even een onderbouwen (of ik in de juiste richting zit). Gekozen voor 5045 props icm met een 2450kv motor. Met een 4cells accu zou die een maximale lift van 1100 gram moeten hebben en een vermogen van 36A max. De Tekko32 35A ESC zou dat dus aan moeten kunnen, dan moet ik de maximale stroom nog wel even beperken tot bijv. 32A? Kakute F7 AIO gekozen ivm de bekabeling zodat ik direct hiervan naar de ESC's kan.

Zie ik nog wat over het hoofd?

• ybjlus
sweebee schreef op donderdag 2 april 2020 @ 17:02:
[...]

Thanks, ik heb op die website zitten rondneuzen. dit formaat qua frame is voor mij klein/groot genoeg: https://www.banggood.com/...201408U4&cur_warehouse=CN

Ik klooi zelf aardig veel met elektronica (arduino's, ESP's) onlangs nog zelf een EVSE gebouwd (van scratch). Het doel is dan ook mooi klooien met bouwen en daarmee een leuke drone bouwen die ook nog een GoPro kan dragen en eventueel nog een FPV camera. Ook tweaken aan software icm elektronica doe ik graag.

Nu heb ik zelf een lijstje zitten maken: https://docs.google.com/s...skkZ41xk/edit?usp=sharing

Even een onderbouwen (of ik in de juiste richting zit). Gekozen voor 5045 props icm met een 2450kv motor. Met een 4cells accu zou die een maximale lift van 1100 gram moeten hebben en een vermogen van 36A max. De Tekko32 35A ESC zou dat dus aan moeten kunnen, dan moet ik de maximale stroom nog wel even beperken tot bijv. 32A? Kakute F7 AIO gekozen ivm de bekabeling zodat ik direct hiervan naar de ESC's kan.

Ik denk dat je zo een heel eind op weg bent. Je zou hiermee een vliegende quad kunnen bouwen inderdaad. Zou me over die 32A niet zoveel zorgen maken, dit zou voldoende moeten zijn.

Echter.... Zonder camera/vtx is dit een hele uitdaging om te vliegen! Deze quad is best krachtig om line of sight (los) te vliegen. Ik ken niet zoveel mensen die volwaardige 5 inch quads "lekker" los vliegen. Ik kom vaak niet verder dan heen en weer en een flip her en der (kan ook aan mijn oriëntatievermogen liggen natuurlijk O-) )
Met andere woorden, een camera en vtx is geen overbodige luxe in dit geval.

Oh en mijn gratis super tip, bestel reserve onderdelen mee! Want het gaat stuk, waarschijnlijk sneller dan je denkt of hoopt >:) Dan is 3/4 weken wachten op nieuwe onderdelen ineens heel lang...
sweebee schreef op donderdag 2 april 2020 @ 17:02:
[...]

Zoals @ybjlus al aangeeft is dit een volwaardige setup. Sterker nog, dit is een hele soliede build. De ESC zijn nog steeds een van de beste die er op de markt zijn en de FC heb ik zelf jaren gebruikt en heb nog 1 kwad waar ie op zit. Ook de motoren zijn van hoge kwaliteit.

De thrust en amp rating zou ik me niet teveel zorgen om maken. Dat zijn bench tests, in de praktijk zul je zulke hoge amperage's en thrust nooit halen. Dat trekt je batterij simpelweg niet. Over je batterijen gesproken. Dat zijn nog steeds een van mijn favoriete batterijen. Heb er nog 2 die nu hun 4e seizoen in gaan en nog steeds wel aardig presteren al vlieg ik geen 4S meer, enkel met mijn cinewhoop.

Dit kan in ieder geval makkelijk een GoPro dragen zelfs met een gimball erbij al snap ik niet echt waarom je hier een gimbal op zou willen. Dit is een freestyle/race drone en is niet echt gemaakt om stil te hangen.
Als je iets wilt hebben wat stil hangt met een gimbal zou ik toch meer in de richting van zoiets kijken: https://www.banggood.com/...D=529053&cur_warehouse=CN

Dan ga je dus meer richting het DJI idee en zul je ook geen Betaflight gaan gebruiken zoals de meeste dat hier doen maar dan ga je meer richting iNav kijken. Daarbij als jij je drone stil wilt laten hangen op een bepaalde hoogte ga je het met enkel een barometer, welke op de FC die je linkt zit, niet redden. Dan zul je ook een GPS module erop moeten zetten maar dan ga je echt al heel snel richting een ander type drone dan je nu samen hebt gesteld. Je kan hier ook wel een GPS module op zetten, geen probleem, een Betaflight ondersteund wel GPS maar enkel om een soort van naar jou terug te vliegen mocht je het signaal met je zender verliezen. De software houdt dan geen rekening met eventuele obstakels onderweg en het is allemaal vrij basic en handig als je tijdens een longrange vlucht je signaal verliest of als je een indicatie wilt hebben hoe snel ie nou eigenlijk gaat.

Line of sight vliegen is inderdaad een kunst apart en er zijn er maar weinig die dit echt goed kunnen. Line of sight vliegen in een zelf level modus is niet zo'n kunst maar dan kan je ook niet veel meer dan sturen en naar voren en naar achteren. Als je flips en rolls wilt doen zul je naar acro mode (geen hulp van de accelerometer om je kwad leveled te houden) dan wordt het een heel ander verhaal. :+

Ik weet niet wat je budget is maar ik zou je toch wel adviseren om er een FPV cam met VTX erop te gooien en iets van een goggle aan te schaffen. Leuke instap goggles zijn niet extreem duur meer maar mocht je toch wat moeten knijpen op je budget zijn er voor je FC en ESC wel goedkopere opties te vinden die ook meer dan prima zijn. Dit is bijvoorbeeld een prima stack en er zijn tegenwoordig ook firmware's voor normale BLHeli ESC om het RPM filter van de nieuwste Betaflight versies te kunnen gebruiken.
https://www.banggood.com/...s=search&cur_warehouse=CZ

Zo'n goggle is bijvoorbeeld prima om mee te beginnen:
https://www.banggood.com/...s=search&cur_warehouse=CN

Als budget geen probleem is kan je een Fatshark of zelfs het DJI systeem overwegen al heeft mijn voorkeur nog steeds analoog t.o.v. DJI FPV.

Ik zou in ieder geval nog eens rustig gaan nadenken wat je precies wilt doen met je drone.

Youtube

• sweebee
Radiance schreef op donderdag 2 april 2020 @ 18:25:
[...]

Zoals @ybjlus al aangeeft is dit een volwaardige setup. Sterker nog, dit is een hele soliede build. De ESC zijn nog steeds een van de beste die er op de markt zijn en de FC heb ik zelf jaren gebruikt en heb nog 1 kwad waar ie op zit. Ook de motoren zijn van hoge kwaliteit.

De thrust en amp rating zou ik me niet teveel zorgen om maken. Dat zijn bench tests, in de praktijk zul je zulke hoge amperage's en thrust nooit halen. Dat trekt je batterij simpelweg niet. Over je batterijen gesproken. Dat zijn nog steeds een van mijn favoriete batterijen. Heb er nog 2 die nu hun 4e seizoen in gaan en nog steeds wel aardig presteren al vlieg ik geen 4S meer, enkel met mijn cinewhoop.

Dit kan in ieder geval makkelijk een GoPro dragen zelfs met een gimball erbij al snap ik niet echt waarom je hier een gimbal op zou willen. Dit is een freestyle/race drone en is niet echt gemaakt om stil te hangen.
Als je iets wilt hebben wat stil hangt met een gimbal zou ik toch meer in de richting van zoiets kijken: https://www.banggood.com/...D=529053&cur_warehouse=CN

Dan ga je dus meer richting het DJI idee en zul je ook geen Betaflight gaan gebruiken zoals de meeste dat hier doen maar dan ga je meer richting iNav kijken. Daarbij als jij je drone stil wilt laten hangen op een bepaalde hoogte ga je het met enkel een barometer, welke op de FC die je linkt zit, niet redden. Dan zul je ook een GPS module erop moeten zetten maar dan ga je echt al heel snel richting een ander type drone dan je nu samen hebt gesteld. Je kan hier ook wel een GPS module op zetten, geen probleem, een Betaflight ondersteund wel GPS maar enkel om een soort van naar jou terug te vliegen mocht je het signaal met je zender verliezen. De software houdt dan geen rekening met eventuele obstakels onderweg en het is allemaal vrij basic en handig als je tijdens een longrange vlucht je signaal verliest of als je een indicatie wilt hebben hoe snel ie nou eigenlijk gaat.

Line of sight vliegen is inderdaad een kunst apart en er zijn er maar weinig die dit echt goed kunnen. Line of sight vliegen in een zelf level modus is niet zo'n kunst maar dan kan je ook niet veel meer dan sturen en naar voren en naar achteren. Als je flips en rolls wilt doen zul je naar acro mode (geen hulp van de accelerometer om je kwad leveled te houden) dan wordt het een heel ander verhaal. :+

Ik weet niet wat je budget is maar ik zou je toch wel adviseren om er een FPV cam met VTX erop te gooien en iets van een goggle aan te schaffen. Leuke instap goggles zijn niet extreem duur meer maar mocht je toch wat moeten knijpen op je budget zijn er voor je FC en ESC wel goedkopere opties te vinden die ook meer dan prima zijn. Dit is bijvoorbeeld een prima stack en er zijn tegenwoordig ook firmware's voor normale BLHeli ESC om het RPM filter van de nieuwste Betaflight versies te kunnen gebruiken.
https://www.banggood.com/...s=search&cur_warehouse=CZ

Zo'n goggle is bijvoorbeeld prima om mee te beginnen:
https://www.banggood.com/...s=search&cur_warehouse=CN

Als budget geen probleem is kan je een Fatshark of zelfs het DJI systeem overwegen al heeft mijn voorkeur nog steeds analoog t.o.v. DJI FPV.

Ik zou in ieder geval nog eens rustig gaan nadenken wat je precies wilt doen met je drone.
Thanks voor de input. Denk dat ik toch voor FPV ga. Ik heb regelmatig met een DJI phantom gevlogen, maar dit soort drones zijn leuk voor video beelden maar verder zijn ze nogal saai. Dus heb het liefst een compactere drone om mee te "ouwehoeren" en af en toe eens een beeldje mee te kunnen schieten. Ik wil hem ook in mijn fiets tas kunnen stoppen aangezien hier in de buurt genoeg plekken zijn.

• ybjlus
sweebee schreef op donderdag 2 april 2020 @ 20:34:
[...]

Thanks voor de input. Denk dat ik toch voor FPV ga. Ik heb regelmatig met een DJI phantom gevlogen, maar dit soort drones zijn leuk voor video beelden maar verder zijn ze nogal saai. Dus heb het liefst een compactere drone om mee te "ouwehoeren" en af en toe eens een beeldje mee te kunnen schieten. Ik wil hem ook in mijn fiets tas kunnen stoppen aangezien hier in de buurt genoeg plekken zijn.
Ik weet uiteraard niet waar je woont en wat voor plekken je in de buurt hebt. Maar hou er rekening mee dat deze 5inch build min of meer een vliegende kettingzaag is! Een klein veldje of speeltuin is niet geschikt, het gaat simpelweg te hard.

Niet om belerend te doen maar besef wat je straks in handen hebt en wat voor eventuele schade je er mee kunt doen. Niet dat je straks denkt holy shit wat is dit voor apparaat geworden. In mijn beleving is "lekker ouwehoeren" op een veldje in de buurt vliegen. Daar dit is echt niet geschikt voor! Dan kun je veel beter voor een micro gaan.

Maar nogmaals ik weet niet waar je woont, wellicht is een weiland voor jou op 2min fietsen.

• sweebee
ybjlus schreef op donderdag 2 april 2020 @ 20:55:
[...]

Ik weet uiteraard niet waar je woont en wat voor plekken je in de buurt hebt. Maar hou er rekening mee dat deze 5inch build min of meer een vliegende kettingzaag is! Een klein veldje of speeltuin is niet geschikt, het gaat simpelweg te hard.

Niet om belerend te doen maar besef wat je straks in handen hebt en wat voor eventuele schade je er mee kunt doen. Niet dat je straks denkt holy shit wat is dit voor apparaat geworden. In mijn beleving is "lekker ouwehoeren" op een veldje in de buurt vliegen. Daar dit is echt niet geschikt voor! Dan kun je veel beter voor een micro gaan.

Maar nogmaals ik weet niet waar je woont, wellicht is een weiland voor jou op 2min fietsen.
Ik begrijp wat je bedoelt :9 Het weiland is voor mij 2 minuten lopen, woon in een boeren gat }:O Hebben ook veel (grote) open weides in de bossen.

Acties:
  • +1Henk 'm!
sweebee schreef op donderdag 2 april 2020 @ 21:02:
[...]
Ik begrijp wat je bedoelt :9 Het weiland is voor mij 2 minuten lopen, woon in een boeren gat }:O Hebben ook veel (grote) open weides in de bossen.
Overleg wel met de eigenaren van die weilanden. Er zijn boeren die het niet willen hebben dat je in hun land vliegt ;)

• sweebee
Ik zit nu toch te twijfelen om voor 6 inch te kiezen. Ik wil zowel rustig kunnen cruisen maar ook beetje stuntelen.

Nu weet ik dat 5 inch stukken snappier is, maar 6 inch is stukken efficiënter en vliegt wat rustiger?

Ik lees hier en daar dat je met 5 inch zo'n 3-4 minuten vliegtijd hebt, weet niet hoe ver dat te rekken is op 6 inch en rustig cruisen? Ik snap dat als je vol los gaat dat 't snel gedaan is met de accu.

Als ik een 6 inch frame neem, dan kan ik altijd nog 5 inch props proberen (+ andere motor)?

Of mis ik iets?

Acties:
  • +1Henk 'm!
Hoewel het de trend tegenwoordig is om naar kleinere quadcopters te gaan (zie bijv. toothpick builds) in verband met de komende regelgeving, ben ik onlangs overgestapt naar een 6'' :)

Ik heb diverse modellen gevlogen (2'', 2.5'', 5'', 10'') maar vloog het meest met mijn 5''. Waar ik in het begin echt freestyle deed à la Mr. Steele, is mijn stijl veranderd naar meer cleanere lijnen en mooie beelden. Ook omdat ik langere vliegtijd wou, heb ik gekozen voor een 6''.

Een 6'' is in de basis iets efficiënter, maar het valt of staat met de juiste setup. Ik vloog met mijn 5'' ongeveer 4.5 min op een 4S 1500mAh accu, nu ga ik naar de 5.5 min met de 6'' als ik dezelfde stijl aan hou.
De 6'' kan wel een grotere accu meeslepen, waardoor ik in theorie (6S 1800mAh accu) naar de 8 min zou kunnen.

Uiteraard kun je ook kleinere props gebruiken op dezelfde setup. Op mijn 5'' vloog ik in parkeergarages met 4'' props, wat me net wat meer rust gaf op throttle response. Uiteraard gaat je efficiëntie omlaag.

• ybjlus
Hola community,

Hier in Groningen hebben we een bedrijf (fablab) waar ik normaal gesproken m'n 3d prints laat doen in tpu. Echter zijn ze nu gesloten ivm de huidige situatie.

Weet iemand iets in Groningen of elders waar ik 4 kleine 3d prints kan laten printen in tpu?

Acties:
  • +2Henk 'm!
ybjlus schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 15:41:
Hola community,

Hier in Groningen hebben we een bedrijf (fablab) waar ik normaal gesproken m'n 3d prints laat doen in tpu. Echter zijn ze nu gesloten ivm de huidige situatie.

Weet iemand iets in Groningen of elders waar ik 4 kleine 3d prints kan laten printen in tpu?
Als je voor mij de stl's hebt kan ik ze wel voor je printen.

Hier een voorbeeldje van een van mijn prints (en designs)
https://www.thingiverse.com/thing:4021832

Ik heb momenteel enkel zwart TPU liggen.

[Voor 14% gewijzigd door Radiance op 03-04-2020 20:55]

Youtube

Pagina: 1 ... 79 80 81 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True