Ik heb ook gelezen dat de straal rondom vliegvelden verkleind zou worden. Immers, als een Boeing op 15km afstand nog steeds op 120m hoogte zit, is er een ander probleem. (ietwat gechargeerd uiteraard, drones kunnen ook hoger enzovoort)
Dat kon voor de No-fly zones in Limburg nog wel eens positief uitpakken.
Wat mij op dit moment nog steeds onduidelijk is, zijn natura2000 gebieden. In de beheerplannen staat dan of je wel of niet mag vliegen. Maar bij ieder Natura2000 gebied staat ook dat je niet mag verstoren. Dat klinkt mij in de oren als een "artikel 5" zoals dit in het verkeer gebruikt wordt, ter beoordeling van de agent dus. Ik lees over verschillende ervaringen hiermee; wat merken jullie er van?
In de besluiten van de natura2000 gebieden vind ik wel telkens de volgende tekst:
Praktisch vraagje: In Duitsland moet je verzekerd zijn. Via mijn aansprakelijkheidsverzekering ben ik al gedekt, en dat zou voldoende moeten zijn. Maar hoe toon ik dat eenvoudig aan bij de Duitse agent?
Dat ik met een drone onder de 250 gram geen certificaat hoef te halen is me duidelijk, maar ik zou het toch doen al is het maar om er meer van te weten én voor eventuele discussies in het buitenland.
Wat mij op dit moment nog steeds onduidelijk is, zijn natura2000 gebieden. In de beheerplannen staat dan of je wel of niet mag vliegen. Maar bij ieder Natura2000 gebied staat ook dat je niet mag verstoren. Dat klinkt mij in de oren als een "artikel 5" zoals dit in het verkeer gebruikt wordt, ter beoordeling van de agent dus. Ik lees over verschillende ervaringen hiermee; wat merken jullie er van?
In de besluiten van de natura2000 gebieden vind ik wel telkens de volgende tekst:
De daadwerkelijke beoordeling waar naar wordt verwezen heb ik echter nog niet gevonden?Verticale begrenzing
In paragraaf 2.2.9 van de Nota van Antwoord wordt vermeld dat er geen verticale grens in de Natura 2000-gebieden is opgenomen. Wel moet gewaarborgd zijn dat vliegbewegingen in de omgeving van Natura 2000-gebieden niet tot aantasting van natuurlijke kenmerken leiden. Dat geldt voor de gehele burgerluchtvaart (inclusief parasailen, parachutespringen en luchtballonvaren), het militaire luchtverkeer en alle andere activiteiten die in samenhang met deze vliegbewegingen in het luchtruim of op de grond plaatsvinden, zoals schietoefeningen en parachutespringen. De effectbeoordeling van dit soort activiteiten kan daarom het best per gebied plaatsvinden, toegesneden op de omstandigheden ter plekke. Het is dus niet zinvol om hiervoor generieke normen in de besluiten op te nemen. Indien aan de orde, wordt het bestaand gebruik door luchtverkeer beoordeeld bij het opstellen van het beheerplan. Voorwaarde blijft ook hier dat het bestaande gebruik de instandhoudingsdoelstellingen niet in gevaar mag brengen.
Praktisch vraagje: In Duitsland moet je verzekerd zijn. Via mijn aansprakelijkheidsverzekering ben ik al gedekt, en dat zou voldoende moeten zijn. Maar hoe toon ik dat eenvoudig aan bij de Duitse agent?
Dat ik met een drone onder de 250 gram geen certificaat hoef te halen is me duidelijk, maar ik zou het toch doen al is het maar om er meer van te weten én voor eventuele discussies in het buitenland.
[ Voor 47% gewijzigd door DrivinUCrazy op 18-02-2026 13:25 ]
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
:strip_exif()/f/image/vwtsBUy7ZaQ0uFs3dRLCrKPz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/CsbBvUFGg03S8rRkGMrU2LfA.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/5aef9A3uuuqUVthlzqIlaoUF.jpg?f=fotoalbum_medium)
/f/image/5Wg3Szbmi2bI496i4G80aMKE.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/F2hKJqFrionOYyS1JpXbGhHH.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/IPKJA18SyDMo8KtAhbEkLtds.png?f=fotoalbum_large)