Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-09 22:20
Maak me alleen wel wat zorgen dat die Drones uit Iran er gaan komen.

Bedoel dat gaat echt vervelend worden voor bbq HIMARS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mektheb schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 10:22:

dat ligt eraan wat voor drones het zijn.
Iran zou er niet zo heel veel hebben en de UA luchtafweer lijkt het prima te doen.
Als het Predator-achtige drones zijn wordt het interessant maar je zult ze ook moeten onderhouden etc. en kunnen de Russen dat?

Het is niet alsof de Russen niet al drones hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:59

Fanta

FordPerformance™️

Maak me alleen wel wat zorgen dat als die Drones uit Iran er gaan komen.
Kleine correctie..

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

We zullen het zien, de HIMARS zullen sowieso wel in gebieden opereren waar ze S300 en Buk dekking hebben geregeld tegen Russische helikopters/vliegtuigen.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

YakuzA schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 10:30:
[...]

We zullen het zien, de HIMARS zullen sowieso wel in gebieden opereren waar ze S300 en Buk dekking hebben geregeld tegen Russische helikopters/vliegtuigen.
en het feit dat ze voornamelijk 's nachts opereren helpt ook.
Want hebben de Iraanse drones nachtzicht?

De truc is natuurlijk sowieso om de himars overdag onder zware camouflage te hebben inclusief thermal camo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online

Oryx, had al wat artikelen erover gedeeld.

Het type dat Ethiopië had aangeschaft, was geen onverdeeld succes.
https://www.oryxspioenkop...thiopias-troublesome.html

En een overzicht van wat Iran ongeveer te bieden heeft.
https://www.oryxspioenkop...ok-of-iranian-drones.html

Wordt afwachten wat er gestuurd wordt, en of en hoe de Russen er gebruik van gaan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:06

Nox

Noxiuz

sugarlevi01 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 10:39:
[...]

Wordt afwachten wat er gestuurd wordt, en of en hoe de Russen er gebruik van gaan maken.
Ze hebben toch stingers, starstreak en volgens mij had Duitsland Gepards geleverd? Die drones vliegen niet echt hoog, als in, 5km en subsonisch dus dat kan je met conventionele systemen neerschieten, daar heb je geen supersonische raketten voor nodig die 180km ver kunnen vliegen met mach 5.

Enige punt is radardetectie, ze zien er niet stealth uit maar dat is die bayraktar ook niet (en die is niet veel meer dan een vogel op de radar las ik ergens).

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-09 16:34
Nox schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 11:03:
[...]

Ze hebben toch stingers, starstreak en volgens mij had Duitsland Gepards geleverd? Die drones vliegen niet echt hoog, als in, 5km en subsonisch dus dat kan je met conventionele systemen neerschieten, daar heb je geen supersonische raketten voor nodig die 180km ver kunnen vliegen met mach 5.

Enige punt is radardetectie, ze zien er niet stealth uit maar dat is die bayraktar ook niet (en die is niet veel meer dan een vogel op de radar las ik ergens).
Aan de andere kant, het is ook maar de vraag hoe effectief Rusland deze kan inzetten. De russen zetten zwaar in op Electronic Warfare, met name om de signalen van al die Oekrainse drones te verstoren. Echter dat heeft ook effect op hun eigen drones.Dus dan zouden ze dat al uit moeten schakelen, wat weer kansen geeft voor de Oekrainse drones.

Computer says no

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

Grabbeltonnetje 13 juli 2022

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/35jUK3i_MAqxN0hr8iv4qjyg3Po=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/unyBmCuP3cwAa4rwIOfcxv8M.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5X7CETXeKH4hm4_Auk1nDg_0ROo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IU8FQTYBIubZ7FCTB5aKO1D0.png?f=user_large

Opbrengst Oekraiense damkampioene Valeria
Enige tijd geleden plaatste ik een plaatje van Valeria in Kyiv.
Zij is de wereldkampioen dammen voor kinderen onder een bepaalde leeftijd (geen idee meer wat het was).
Zij zat op straat in Kyiv met haar dambord om geld in te zamelen voor de Oekraiense strijdkrachten.
Iedereen die van haar verloor moest doneren. Uiteraard verloor iedereen :+
Ze heeft 700 euro opgehaald. Dikke stapel geld en dat geeft wat emotie bij de ontvanger.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y4XApteBaz9cw1RmM7FzHouGl_Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/a62Q1mCGstXlWRFSp1TiFpwp.png?f=user_large

Goed bezig Valeria! *O*

Russian T-72BA tanks and BMP-2 IFVs moving in Krasnodar, Russia.
T-72BA is a limited upgrade done in the late 90's. AFAIK no Russian active duty formation was equipped with the type before the invasion in February.
Twitter filmpje

Nieuwe frustratie bij Strelkov over incompetent gedrag bij RF strijdkrachten mbt camouflage
Igor Girkin/Strelkov (voormalige FSB-kolonel, voormalig leider van de DNR-strijdkrachten en oorlogsmisdadiger) heeft zich weer kritisch geuit op de gang van zaken bij de Russische strijdkrachten.
Hij bevestigt een vernietigde luchtmachtbasis in Luhansk.
Verder uit hij kritiek op het verplaatsen van raketsystemen, bijv. Tochka raketsystemen. Oud, maar oorlogsklaar. Zonder camouflagenetten en overdag.
Hij merkt op dat westerse spionagesatellieten dergelijke Russische wapensystemen niet meer uit het oog verliezen als ze eenmaal gezien zijn. En als de systemen eenmaal opgesteld zijn is het Himarstijd en zijn de Russen het weer kwijt.
Tja, gelijk heeft ie maar blijkbaar luisteren de Russen er niet zo naar.

Belarus houdt deze dagen weer militaire oefening bij de grens
Als Belarus ook Oekraine gaat binnenvallen gaat dat mogelijk komende week gebeuren.
Ook al zullen ze mogelijk amper een deuk in een pakje boter kunnen slaan, toch heeft het de aandacht van de Oekraiense strijdkrachten.
Eerder wel gezegd dat het uitgesloten is dat Belarus überhaupt gaat binnenvallen maar je weet het tegenwoordig maar net met Lukashenko.
Hij heeft een generaal ontslagen die verantwoordelijk is voor mobilisatie.
De huidige troepenmacht van Belarus is ongeveer 50k maar met mobilisatie kunnen dat er zo 300k worden.

Russische tanks bereiken Praag en Berlijn en Parijs
De Russische propaganda roeptoeterde in het verleden al vaker dat hun glorieuze strijdkrachten door zouden rijden tot in Berlijn en Parijs.
Ze hebben gelijk gekregen, maar niet zoals ze in gedachten hadden.
Het Oekraiense ministerie van interne zaken gaat exposities openen in diverse steden, waarbij vernielde Russische tanks en pantservoertuigen en overig materiaal tentoon wordt gesteld in steden als Berlijn en Praag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7DMSWcj4IVuJalA2w0k64XXPdwM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TqzptzOepAYAcwP4U0XKRY42.png?f=user_large

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:12
Misschien moet er bij dat laatste plaatje een extra item: Destroyed Ruski Ammo Depots....

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
sugarlevi01 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 10:39:
[...]

Als je kijkt naar de lijst lijkt het heel wat, maar ten eerste staan ook de prototypes erop en ten tweede is een deel alleen Surveillance. Die laatste kunnen handig zijn als je pinpoint accuraat kan schieten met je artillerie. De lijst met daadwerkelijke combat exemplaren is ook aardig, er zit alleen een klein addertje onder het gras. Ik zie alleen Hebreeuwse namen voor de bommen dus behalve een arsenaal aan drones moeten de Russen ook de munitie gaan gebruiken.

Kijk je in het andere artikel, dan heeft de Mohajer-6 een effectieve range van 200 km. Vanuit Millerovo naar Kramatorsk is 200 km. Kharkiv ligt binnen bereik. Kiev is 190 km. Dat alles gemeten vanaf het dichtsbijzijnde Russische vliegveld.

Het kan ook zijn dat ze een ander type drone gaan inzetten, de loitering munition.

https://www.thedrive.com/...-would-be-a-very-big-deal

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:32
Zeus schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 10:14:

Nederland zégt veel bij te dragen, maar de échte getallen zijn er (nog) niet.
Maar een oordeel heb je alvast wel. :X

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:03
asing schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 08:55:
[...]

Het is nu te hopen dat de Verenigde Staten een paar van die long range raketten stuurt die 300 km ver kunnen. Dan komt de Kerch brug en Sebastopol ook net binnen bereik.

[...]
Die brug is een lastig doelwit om te vernietigen en wellicht willen ze dat ook niet.

Goede uitleg video van een maand geleden. Dat was voordat HIMARS een ding was, maar de uitleg is verder wel goed. Kijken vanaf 2:50.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mark Rutte noemde zijdelings ook nog dat Nederland ook hulp bood waar geen uitspraken over gedaan konden worden. Dit was niet het letterlijk citaat maar daar kwam het wel op neer.

Mijn brein is gaan knarsen en komt op twee leuke dingetjes uit:

- KCT-inzet in Oekraine?
- wat als Nederland pre-24februari een onderzeeër naar de Zwarte Zee heeft gestuurd?

Nederland staat volgens mij internationaal hoog aangeschreven vwb die onderzeeërs. De dieselelektrische boten hebben een Amerikaans vliegdekschip te grazen genomen tijdens een oefening.
En verder worden ze gebruikt voor het verzamelen van inlichtingen.
Ik ga er vanuit dat het niet bekend is waar de boten ongeveer zijn? (er is geen soortgelijke website als waarzijndecarriers ? :))

Nederland zal vast meer doen dan een paar pallets hulpgoederen sturen en een paar pantserhouwitzers.
Onze inlichtingendienst is volgens mij ook wel hoog aangeschreven.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2022 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodclot
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:11

Bloodclot

Jawier!

Verwijderd schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 11:22:
Mark Rutte noemde zijdelings ook nog dat Nederland ook hulp bood waar geen uitspraken over gedaan konden worden. Dit was niet het letterlijk citaat maar daar kwam het wel op neer.

- KCT-inzet in Oekraine?
- wat als Nederland pre-24februari een onderzeeër naar de Zwarte Zee heeft gestuurd?
Dat zou betekenen directie inmenging van het Nederlandse leger in oekraine, dat gaat/wil nato niet doen.

En een onderzeeër ga je ook niet uitlenen/leasen aan oekraine (laat staan opleidingen)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Alvanosa
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 04-07 13:15
Iran ontkent het ookal:

PSN: Alvanosa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LongBowNL schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 11:20:
[...]

Die brug is een lastig doelwit om te vernietigen en wellicht willen ze dat ook niet.

Goede uitleg video van een maand geleden. Dat was voordat HIMARS een ding was, maar de uitleg is verder wel goed. Kijken vanaf 2:50.

[YouTube: Can Ukraine destroy the Kerch (Crimea) Bridge?]
los van himars zijn het logische punten die hij benoemt. Met name Sun Tzu's golden bridge op het eind.
Himars heeft het druk zat met vernietigen van Russisch spul. En zeker als het doel is om de Russen te verslaan is het natuurlijk ook nuttig om de Russen gewoon nieuwe voorraden te laten aanvoeren. Laat het allemaal maar komen over de brug. Kan het in Nova Khakovka en Chernobaivka omgesmolten worden.

Het is een stevige brug waar UA nu niet bij kan.

Maar ik heb wel begrepen dat ze die brug toch echt kapot willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bloodclot schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 11:34:
[...]

Dat zou betekenen directie inmenging van het Nederlandse leger in oekraine, dat gaat/wil nato niet doen.

En een onderzeeër ga je ook niet uitlenen/leasen aan oekraine (laat staan opleidingen)
uitlenen hoeft ook niet.
Maar een boot die Russische vlootbewegingen in de gaten houdt en gesprekken kan afluisteren kan nuttig zijn.
Een extra oor dichtbij. En de relevante info doorgeven aan NATO die het weer doorspeelt aan UA.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2022 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodclot
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:11

Bloodclot

Jawier!

Verwijderd schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 11:36:
[...]

uitlenen hoeft ook niet.
Maar een boot die Russische vlootbewegingen in de gaten houdt en gesprekken kan afluisteren kan nuttig zijn.
Een extra oor dichtbij. En de relevante info doorgeven aan NATO die het weer doorspeelt aan UA.
dan zou je dichtbij in de buurt/binnen territoriale water van rusland moeten opereren.

Kan best zijn dat ze(NATO) tegen de grens aan wel paar onderzee-bootjes hebben liggen. Net zoals ze met vliegtuigen doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Niet online

- KCT-inzet in Oekraine?

Nederland staat volgens mij internationaal hoog aangeschreven vwb die onderzeeërs. De dieselelektrische boten hebben een Amerikaans vliegdekschip te grazen genomen tijdens een oefening.
Ik ga er vanuit dat het niet bekend is waar de boten ongeveer zijn? (er is geen soortgelijke website als waarzijndecarriers ? :))

Nederland zal vast meer doen dan een paar pallets hulpgoederen sturen en een paar pantserhouwitzers.
Drones (uitgelekt)
Harpoenen (meerdere malen genoemd, maar een beetje op de achtergrond).
Onderzeebootjes inderdaad ook. Onbemand dacht ik, om zeemijnen op te sporen.
Ik heb begrepen dat we hier ook nogal wat militairen opvangen vanuit de frontlinies van Oekraïne. Maar daar wordt ook niet uitgebreid over gesproken. Soms komen er zo her en der wat woorden over langs.

Daarnaast hebben we net als Frankrijk, en mogelijk andere landen, wat forensici gestuurd. En doen we druk met internationale gerechtshof hier in Den Haag. (Alhoewel ik dat persoonlijk een beetje irritant vind, beter hadden we voorkomen dat het überhaupt plaats kon vinden, maar dat is ongeveer driedubbbel water onder de brug.)

We zouden digitaal qua beveiliging helpen, of hadden daar een mannetje voor op de achtergrond klaar staan. Maar volgens mij kunnen de Oekraïners dat zelf heel goed, en Estland staat ook hoog aangeschreven, daar zit volgens mij ook een internationaal team van NATO of de EU oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

- KCT-inzet in Oekraine?

Volgens mij is dat een oude reputatie, hoor dat er bij inlichtingendiensten vaak nog wel geklaagd wordt over de NL diensten omdat de organisatie niet op orde is, bezuinigingen, tekorten enz. Maar dat was vooral de civiele tak (politie) en niet de militaire tak, daar wordt niet over gesproken dus het kan zijn dat de militaire tak wel heel respectabel is.

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Niet online
Wat mij trouwens wel deze laatste dagen opvalt, ook met dat interview van de NTR met Rutte. Is dat er een shift zit, in hoe er tegen deze oorlog aan wordt gekeken.
Het gaat nu toch eindelijk, langzaamaan, richting deze oorlog moet zo kort mogelijk zijn, en we moeten er alles aan gaan doen dat Oekraïne dit zo snel mogelijk gaat winnen.

We zijn langzaam door alle stadia heengegaan, onthutsing (doen ze dit echt), berusting (dit is einde Oekraïne), beetje vechtlust maar niet te veel want help straks hebben wij ook oorlog met Rusland, naar we moeten Rusland nu echt gaan aanpakken.

Ik denk dat er toch wel een paar geschrokken zijn van de mogelijk gevolgen, als hongersnoden en onrust in de wereld, een Rusland die niet zal ophouden, maar ook eindelijk inzien hoe diep de Russische rot ook in ons, en de rest van de wereld zit. En dat dit niet goed kan gaan aflopen. En natuurlijk, dat Rusland, stiekem best wel zwak is, en niet de grootmacht is die als beeld in onze hoofd bestond.

Heeft een paar maanden geduurd, maar we lijken eindelijk, ergens te komen.

[ Voor 3% gewijzigd door sugarlevi01 op 13-07-2022 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Nu online
LongBowNL schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 11:20:
[...]

[YouTube: Can Ukraine destroy the Kerch (Crimea) Bridge?]
Ik heb het bekeken. Een brug is een lastig doel maar zo ongeveer iedere brug in het conflict is inmiddels vernield. Met HIMARS en een raket die 300 km kan overbruggen ga ik niet zeggen dat een poging gedoemd is om te falen.

Of ze de brug willen vernietigen? Dat is een andere vraag. Dat ligt aan de aanvoerroutes van troepen, materieel en munitie. De brug is buiten bereik van Oekraïne en zo kunnen ze de hele Krim en bijv regio Kherson voorzien. Wat we hebben kunnen zien is dat de Russen niet ophouden met schieten tot ze geen ammo meer hebben. De oorlog wordt om die reden niet gewonnen door tanks en artillerie uit te schakelen, maar meer door de logistiek op te blazen.

Het is een afweging die gemaakt moet worden. Die kan ik vanuit mijn bureaustoel niet maken :D .

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:47
Tens schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 11:18:
[...]

Maar een oordeel heb je alvast wel. :X
Ik snap dat je het frustreert dat wat er uitgedragen wordt in de media niet overeenkomt met de aantoonbare werkelijkheid, maar we draaien nu de bewijslast om. 'Nederland' heeft een grote mond maar kan / wil het niet bewijzen. Over andere landen wordt hier in dit forum keihard geoordeeld. Dat is gewoon buiten proporties en het is goed dat Dido en anderen hier vragen bij stellen. Wat mij betreft mag onze regering veel meer doen en ik hoop dat we door kritisch te zijn (en op de juiste mensen te stemmen) de politiek hiertoe kunnen bewegen.

"Zeus was so enamored by Europa that he decided to seduce and ravage her. "

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:24
Zeus schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 12:00:
[...]

Ik snap dat je het frustreert dat wat er uitgedragen wordt in de media niet overeenkomt met de aantoonbare werkelijkheid, maar we draaien nu de bewijslast om. 'Nederland' heeft een grote mond maar kan / wil het niet bewijzen. Over andere landen wordt hier in dit forum keihard geoordeeld. Dat is gewoon buiten proporties en het is goed dat Dido en anderen hier vragen bij stellen. Wat mij betreft mag onze regering veel meer doen en ik hoop dat we door kritisch te zijn (en op de juiste mensen te stemmen) de politiek hiertoe kunnen bewegen.
Er is alleen een 'bewijslast' als je daadwerkelijk iets wilt 'bewijzen'.

Voor sommige dingen is het punt juist dat je het niet wilt bewijzen. In dit soort conflicten gebeurt er ontzettend veel dat we a) niet weten en b) ook niet openbaar zou moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeus
Requiem19 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 12:02:
[...]

Voor sommige dingen is het punt juist dat je het niet wilt bewijzen. In dit soort conflicten gebeurt er ontzettend veel dat we a) niet weten en b) ook niet openbaar zou moeten zijn.
Hmm, mee eens. Ik denk dat ik nogal een groot wantrouwen heb naar wat de regering zegt en uiteindelijk doet. Ik kan me nog goed herinneren dat Nederland in maart bij de eerste sancties veel trammelant maakte maar grote moeite had die uiteindelijk uit te voeren. (6 miljoen van 45 miljard https://www.bnr.nl/nieuws...-jacht-op-geld-oligarchen)

[ Voor 10% gewijzigd door Zeus op 13-07-2022 12:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Zeus schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 12:07:
[...]

Hmm, mee eens. Ik denk dat ik nogal een groot wantrouwen heb naar wat de regering zegt en uiteindelijk doet. Ik kan me nog goed herinneren dat Nederland in Maart bij de eerste sancties veel trammelant maakte maar grote moeite had die uiteindelijk uit te voeren.
Ik heb ook mijn twijfels of Rutte de rol van Nederland niet een beetje opblaast/overdrijft.

Maar helaas is de echte volledige rol van landen in een conflict als dit nu typisch niet iets dat je volledig transparant wilt laten zijn.

Ik denk dat voor bijna alle landen geldt dat er veel meer steun naar Oekraine gaat dan publiekelijk vermeldt wordt. Als sommige dingen daarvan bekend zouden worden zou dat nadelig kunnen uitwerken.

Blijft echter dus wel iets dat we helaas niet goed democratisch kunnen toetsen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik ben er ook bang voor, in de zin dat ik terugdenk aan het relletje rondom de financiele steun die Nederland gaf aan (naar wat we later hoorden) onfrisse jihadistische groeperingen. Ja ze waren 'gematigd' vergeleken met ISIS maar verre van gematigd als het vergeleken wordt met hoe we hier in het westen denken.

Die geldstromen waren er ook gewoon, zonder dat we het wisten.
Wat dat betreft hoor ik liever graag hoe veel we echt geven (de Russen weten het toch al wel ga ik van uit).

Anderszijds was er de ophef over Azov batallion, met als gevolg dat diverse westerse landen stopten met steun aan Azov. Dat is inmiddels verleden tijd.
We kunnen nu rechtstreeks doneren aan UAF.

Ik hoop dat we achteraf trots kunnen zijn op de hulp die we hebben gegeven.
En dat het niet zo is dat we eigenlijk veel meer hadden kunnen doen maar niet deden.
We zijn als Nederland en het westen rijk zat met diepe zakken en het zou voor ons een peuleschilletje moeten zijn om de sancties en de energietransitie fluitend aan te kunnen.
Dat onze regering her en der andere keuzes maakt kan ik helaas niets aan doen maar het is gewoon een kwestie van keuzes. Het kan, als we maar willen.

Dat Nederland lastig deed in maart met die sancties is inderdaad ook vervelend.
Maar we staan daarin niet alleen. Zie bijv. Duitsland die dwars ligt bij mijlardensteun aan Oekraine. Gaan ze ineens mauwen over de EU-staatsschulden ofzo. Tja, alsof ze in Frankfurt niet genoeg staatspapier hebben opgekocht en euro's hebben bijgedrukt.
Die paar miljardjes aan UA kunnen er ook nog wel bij, met gemak. Waarom Duitsland wederom moeilijk gaat doen begrjip ik niet meer.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2022 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Bloodclot schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 11:40:
[...]

dan zou je dichtbij in de buurt/binnen territoriale water van rusland moeten opereren.

Kan best zijn dat ze(NATO) tegen de grens aan wel paar onderzee-bootjes hebben liggen. Net zoals ze met vliegtuigen doen.
Onderzeeërs opereren regelmatig binnen de territoriale wateren van andere landen, ook in vredestijd. Dat zou dus goed kunnen.

Neemt niet weg dat de Nederlandse onderzeeërs inmiddels wel op leeftijd zijn, geen idee in hoeverre dat een beperking vormt tegen de Russen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Brazos schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 12:39:
[...]

Onderzeeërs opereren regelmatig binnen de territoriale wateren van andere landen, ook in vredestijd. Dat zou dus goed kunnen.

Neemt niet weg dat de Nederlandse onderzeeërs inmiddels wel op leeftijd zijn, geen idee in hoeverre dat een beperking vormt tegen de Russen.
de boten komen uit de eerste helft van de jaren '90.

Ter vergelijking: de Moskva kwam uit 1982.

Maar helaas heb je wel gelijk. De Zwarte Zee vloot is een mix van schepen uit de jaren 80 maar ook recentere aanwinsten uit 2014 etc. De Raptors van rond 2015 hoeven we niet echt meer te vrezen.
Maar een minder fijne vergelijking qua jaartal zijn de verbeterde Kilo-onderzeeboten uit 2014-2016.
Voordeel is wel dat de Nederlandse boten ook ergens rond 2015 gemoderniseerd zouden zijn.

Toch gaan ze vervangen worden vanaf 2027 dus het is inmiddels wel tijd ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 12:48:
[...]

de boten komen uit de eerste helft van de jaren '90.

Ter vergelijking: de Moskva kwam uit 1982.

Maar helaas heb je wel gelijk. De Zwarte Zee vloot is een mix van schepen uit de jaren 80 maar ook recentere aanwinsten uit 2014 etc. De Raptors van rond 2015 hoeven we niet echt meer te vrezen.
Maar een minder fijne vergelijking qua jaartal zijn de verbeterde Kilo-onderzeeboten uit 2014-2016.
Voordeel is wel dat de Nederlandse boten ook ergens rond 2015 gemoderniseerd zouden zijn.

Toch gaan ze vervangen worden vanaf 2027 dus het is inmiddels wel tijd ja.
Denk dat het niet helemaal vergelijkbaar is met oppervlakte schepen. Daar zet je wat nieuwe sensoren en wapens op en ze zijn weer bij de tijd.

Duikboten 'slijten' door de drukcycli, tijdens het duiken vervormd de onderzeeër behoorlijk door de druk. Door metaalmoeheid wordt de boot daardoor steeds beperkter inzetbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Brazos schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 13:21:
[...]

Denk dat het niet helemaal vergelijkbaar is met oppervlakte schepen. Daar zet je wat nieuwe sensoren en wapens op en ze zijn weer bij de tijd.

Duikboten 'slijten' door de drukcycli, tijdens het duiken vervormd de onderzeeër behoorlijk door de druk. Door metaalmoeheid wordt de boot daardoor steeds beperkter inzetbaar.
klopt maar dat valt bij de Nederlandse boten blijkbaar mee:
Doordat de onderzeeboten in de praktijk meer in kustwateren – en dus op minder grote diepte – ingezet worden, is de fysieke belasting van de romp minder groot dan oorspronkelijk verwacht werd. De levensduurverwachting van de onderzeeboten is daarom verhoogd tot 35 jaar, waardoor ze ten minste tot 2025 in gebruik kunnen blijven.
Wikipedia: Walrusklasse

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

De ammo storage in Nova Kakhova was vlak voor het bezoek van de HIMARS ook mooi op twitter gedisplayed blijkbaar:

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:42

tuinïnen

Eventus stultorum magister

YakuzA schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 14:04:
De ammo storage in Nova Kakhova was vlak voor het bezoek van de HIMARS ook mooi op twitter gedisplayed blijkbaar:
[Twitter]
Dat is niet zo slim.. misschien was het al bekend maar dit is dan een mooie bevestiging.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

tuinïnen schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 14:08:
[...]

Dat is niet zo slim.. misschien was het al bekend maar dit is dan een mooie bevestiging.
het viel te verwachten.

Dit was een berichtje van 10 juli:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wkex37b8Z0-VKIWTCdTZAXzD8ns=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xshsAPzvALgGpthx62GW2fyY.png?f=user_large

Ik had toen al zoiets van 'daar kan je op wachten'.

En ja hoor...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Nu online
Alleen, zoals een tweet eronder duidelijk maakte, het is niet slim om te posten hoe je aan je intel komt. De blogger wordt in dit geval bij naam genoemd. De volgende stap is dat de filmer wordt aangepakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18:06

Auredium

Informaticus Chaoticus

asing schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 14:24:
Alleen, zoals een tweet eronder duidelijk maakte, het is niet slim om te posten hoe je aan je intel komt. De blogger wordt in dit geval bij naam genoemd. De volgende stap is dat de filmer wordt aangepakt.
Hangt er vanaf. Ze wisten al waar die ammo vanaf komt en ze kunnen via satellieten gewoon het transport 24/7 in de gaten houden. Door die blogger te noemen kunnen ze verdeeldheid zaaien in het Russische leger. De top gaat dan die soldaat en wellicht zijn divisie straffen waardoor de moraal weer omlaag kan gaan.

Ik denk niet dat een enkel foto's met twittergegevens voor de strike zorgt. In het meest gunstige geval zorgt het ervoor dat een UAV of satelliet weet waar er gekeken moet worden.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Nu online
Auredium schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 14:28:
[...]
Ik denk niet dat een enkel foto's met twittergegevens voor de strike zorgt. In het meest gunstige geval zorgt het ervoor dat een UAV of satelliet weet waar er gekeken moet worden.
Het zal in zijn eentje niet voor een strike zorgen maar als je een mol achter de linies hebt (ook al weet de mol niet dat hij de mol is) dan is het beter om de mol niet te verraden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

asing schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 14:37:
[...]

Het zal in zijn eentje niet voor een strike zorgen maar als je een mol achter de linies hebt (ook al weet de mol niet dat hij de mol is) dan is het beter om de mol niet te verraden.
Ja maar je weet niet of dat de mol is. Wellicht hadden ze het al uit een veel betere bron, die ze beschermen door deze man te noemen.

Je kunt dus niet oordelen of het wel of niet beter is om deze man te noemen, want je mist meer als 99% van de informatie waarschijnlijk (en zelfs dat weet je niet).

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Cyberpope schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 14:48:
[...]

Ja maar je weet niet of dat de mol is. Wellicht hadden ze het al uit een veel betere bron, die ze beschermen door deze man te noemen.

Je kunt dus niet oordelen of het wel of niet beter is om deze man te noemen, want je mist meer als 99% van de informatie waarschijnlijk (en zelfs dat weet je niet).
onderschat social media niet.
het is al eerder gebleken dat Oekraine heel goed kijkt naar wat er op de social media gepost wordt.

Zo was er een tijdje terug een Rus die een artilleriepositie op social media zette. Niet veel later werd die getarget.

En denk voor een nog hotter doelwit naar de haven van Berdyansk. De Russen plaatsten triomfantelijk het uitladen van materiaal van de Saratov in de haven.
Niet veel later is de Saratov gezonken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Verwijderd schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 14:50:
[...]

onderschat social media niet.
het is al eerder gebleken dat Oekraine heel goed kijkt naar wat er op de social media gepost wordt.

Zo was er een tijdje terug een Rus die een artilleriepositie op social media zette. Niet veel later werd die getarget.

En denk voor een nog hotter doelwit naar de haven van Berdyansk. De Russen plaatsten triomfantelijk het uitladen van materiaal van de Saratov in de haven.
Niet veel later is de Saratov gezonken.
Bestrijd ik op geen enkele manier. Maar het enige wat we zeker weten is dat we de meeste informatie niet weten. En dus ook geen oordeel kunnen geven of het slim is om deze persoon wel of niet te benoemen.
Het zijn geen domme mensen die bij UA achter de knoppen zitten. Sterker nog zeker op social media gebied doen ze verdomd goed. Erg goed.

Je mag er gerust vanuit gaan dat wat hier op T.net bedacht wordt, daar ook wel de revu gepasseerd is. Met meestal een stuk meer info dan wij hier hebben. Vandaar.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cyberpope schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 14:53:
[...]

Bestrijd ik op geen enkele manier. Maar het enige wat we zeker weten is dat we de meeste informatie niet weten. En dus ook geen oordeel kunnen geven of het slim is om deze persoon wel of niet te benoemen.
Het zijn geen domme mensen die bij UA achter de knoppen zitten. Sterker nog zeker op social media gebied doen ze verdomd goed. Erg goed.

Je mag er gerust vanuit gaan dat wat hier op T.net bedacht wordt, daar ook wel de revu gepasseerd is. Met meestal een stuk meer info dan wij hier hebben. Vandaar.
vanzelfsprekend.
Ik ga er vanuit dat wat ze op social media zien gewoon ook vergeleken wordt met satellietmateriaal van de Amerikanen. En mogelijk SOF op de grond met drones.

Je schiet niet zomaar een dure raket af op een doelwit waarvan je niet tot op de laatste minuut hebt geverifieerd dat het een nuttig doelwit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:31
Even puur theoretisch. Zat te denken waarom nu het Oekraïnes leger oprukt naar kherson. Denk zelf dat het ze in eerste instantie niet om die stad zelf gaat. Het grootste deel van het Russische leger zit nu in het oosten. Als een deel ervan alsnog naar het zuiden moet gaan voor versterking verzwakt het oosten aanzienlijk. Daarnaast zijn er logistieke problemen bij de Russen. Ik denk dat er binnenkort een offensief gaat plaatsvinden in het oosten door het Oekraïense leger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:38
vincent_1971 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 16:28:
Even puur theoretisch. Zat te denken waarom nu het Oekraïnes leger oprukt naar kherson. Denk zelf dat het ze in eerste instantie niet om die stad zelf gaat. Het grootste deel van het Russische leger zit nu in het oosten. Als een deel ervan alsnog naar het zuiden moet gaan voor versterking verzwakt het oosten aanzienlijk. Daarnaast zijn er logistieke problemen bij de Russen. Ik denk dat er binnenkort een offensief gaat plaatsvinden in het oosten door het Oekraïense leger.
Kherson heeft zeer beperkte toevoer van wapens voor de Russen. Alles moet via die twee bruggen die ze momenteel in bezit hebben. Dat maakt het voor Oekraïne wellicht een betere keuze ten opzichte van een offensief naar Melitopol vanuit Zaporizhzhia. Dat het verder ook nog verder ligt van de grootste troepenmacht van Rusland is denk ik ook mooi meegenomen. Het zal Rusland dwingen om troepen meer te spreiden wat logistiek gezien een probleem kan zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:25
Ik zou zeggen een combinatie van factoren. Het is voor het moraal van de russen slecht als ze weer terrein verliezen op andere plekken. Het maakt de landbrug naar de Krim weer kwetsbaarder en het zorgt voor een verdeling van de russische troepen over meerdere fronten, iets waar de russen eerder al heel slecht mee overweg konden. Samen met de munitiedepots die veelvuldig worden geraakt zorgt dat voor een slechter moraal bij de russen en een slechtere/lastigere bevoorrading.

En het maakt het voor de russen natuurlijk taktisch heel lastig. Met maar een paar routes waarmee ze die regio kunnen bevoorraden moeten ze echt keuzes maken. Troepen die je er heen stuurt kunnen ook lastig terugtrekken. Bevoorrading gaat over een paar wegen welke weer makkelijk bestookt kunnen worden. Pak daarbij dat de russen alleen nog progressie boeken op de plekken waar ze alles plat gooien om dan op te trekken en dat hier dus niet kan. En dat maakt dat precies de punten waar de russen slecht in zijn, ze daar mee te maken hebben. Ze hebben natuurlijk wel het stadsvoordeel, maar als die bevoorrading echt lastig wordt, houdt dat ook snel op.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Opvallend dat na zo'n vijf dagen van betrekkelijke rust ineens over heel Oekraïne het luchtalarm weer klinkt.
Bron: LiveUAmap.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Requiem19 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 12:02:
[...]

Sterker nog, ik zou de vuistregel willen stellen: zeg er niets over, tenzij (paar posts terug kun je voorbeeld lezen waarom :D). Dus per definitie niet, en dan na een zorgvuldige afweging eventueel wel. Wij hebben iets van 100 snipers geleverd en wat ze daarmee doen of laten is aan hen (dit plus dat je niet wilt dat het in RU handen valt kunnen redenen zijn om het er niet over te hebben). Die HIMARS des te meer. Die wil je zo lang mogelijk heel houden. Ik zou dus als UA het helemaal niet hebben over een offensief in Kherson, hoeveel HIMARS daar zijn, dat ze worden ingezet, enz. Want als ik RU was zou ik op die dingen jagen.

Hoe maakt men zo'n zorgvuldige afweging. Je kunt er een soort van pissing contest van maken. Daarbij zweep je elkaar op, zodat je met z'n allen niet bang bent om bij te dragen. Maar dat is eigenlijk sinds het begin van de oorlog al zo. Je kunt het gebruiken om de vijand te intimideren. Je kunt het gebruiken om de vijand op het verkeerde been te zetten. Je kunt het gebruiken om je electoraat te beïnvloeden. En wat heeft dit alles gemeen? Hetzelfde nut als die filmpjes van RU staatsTV: propaganda.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online

Coldcat

HODL

Jerie schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 18:13:
[...]

Sterker nog, ik zou de vuistregel willen stellen: zeg er niets over, tenzij (paar posts terug kun je voorbeeld lezen waarom :D). Dus per definitie niet, en dan na een zorgvuldige afweging eventueel wel. Wij hebben iets van 100 snipers geleverd en wat ze daarmee doen of laten is aan hen (dit plus dat je niet wilt dat het in RU handen valt kunnen redenen zijn om het er niet over te hebben). Die HIMARS des te meer. Die wil je zo lang mogelijk heel houden. Ik zou dus als UA het helemaal niet hebben over een offensief in Kherson, hoeveel HIMARS daar zijn, dat ze worden ingezet, enz. Want als ik RU was zou ik op die dingen jagen.

Hoe maakt men zo'n zorgvuldige afweging. Je kunt er een soort van pissing contest van maken. Daarbij zweep je elkaar op, zodat je met z'n allen niet bang bent om bij te dragen. Maar dat is eigenlijk sinds het begin van de oorlog al zo. Je kunt het gebruiken om de vijand te intimideren. Je kunt het gebruiken om de vijand op het verkeerde been te zetten. Je kunt het gebruiken om je electoraat te beïnvloeden. En wat heeft dit alles gemeen? Hetzelfde nut als die filmpjes van RU staatsTV: propaganda.
Ik denk dat een HIMARS zo vervangen is door een nieuwe. De logistiek om voldoende munitie in die schieters te brengen is complexer. Die logistiek heb je niet kapot met enkel de launcher te vernietigen.

Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Rusland is het boze jongetje dat de zwakkere buurjongens pest. Deze keer is Oekraïne aan de beurt. Waarom? Het draait allemaal om geld en macht.

Het gaat RU om de grondstoffen (competitie uitschakelen). Die liggen in de Zwarte Zee bij Krim, de hele Donbas, en onder Lviv (Karpaten). Verder kan men UA economie ernstige schade toebrengen dmv blokkade of innane havens. Kherson is forward base voor die landbrug, en de sleutel via kust naar Mykolaiv en Odesa. Terwijl Kherson zelf aan de UA kant ligt van de Dnipr dus wat dat betreft is het eenvoudig logistiek af te snijden.

In het oosten is UA strategisch aan het verdedigen om met zoveel mogelijk schade aan RU leger en zo min mogelijk eigen verliezen tijd de rekken. Dwz strategisch terugtrekken ipv tot de laatste man vechten.

Als UA het kan zouden ze Kherson (en Krim) af kunnen snijden van de rest.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
nah, je snapt het niet; Ik reageer puur op jouw oordelen/veroordelen, en daarna zeggen dat je nog niet alles weet. Vind je zelf dat ook niet een beetje raar?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Verwijderd

Grapje tussendoor:

:D

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• teacup
  • Laatst online: 17:50

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Ach gut, Weet je wat mij nog het meest fascineerde aan het filmpje, er loopt een militair met een pet voor het voorval uit. Al lopend kijkt hij achterom hoe de tank op de oplegger wordt gemanoeuvreerd. En hij blijft achteromkijken. Terwijl die tank dan uiteindelijk helemaal van de oplegger af kukelt blijft die man rustig doorlopen, maar blijft wel achterom kijken.

Die man lijkt helemaal niet verbaast, hij draait zich niet eens om maar loopt gewoon door. Alsof hij denkt: "Oh, dat gaat vast (weer) niet goed" een paar stappen later "Ah, zie je wel, daar gaat ie, ze doen het ook nooit goed".

De dramatische kletter ziet er zo door die niet verbaasde omstander behoorlijk routineus uit. Om die reden voor mij toch een fascinerend filmpje.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

teacup schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 21:56:
[...]

Ach gut, Weet je wat mij nog het meest fascineerde aan het filmpje, er loopt een militair met een pet voor het voorval uit. Al lopend kijkt hij achterom hoe de tank op de oplegger wordt gemanoeuvreerd. En hij blijft achteromkijken. Terwijl die tank dan uiteindelijk helemaal van de oplegger af kukelt blijft die man rustig doorlopen, maar blijft wel achterom kijken.

Die man lijkt helemaal niet verbaast, hij draait zich niet eens om maar loopt gewoon door. Alsof hij denkt: "Oh, dat gaat vast (weer) niet goed" een paar stappen later "Ah, zie je wel, daar gaat ie, ze doen het ook nooit goed".

De dramatische kletter ziet er zo door die niet verbaasde omstander behoorlijk routineus uit. Om die reden voor mij toch een fascinerend filmpje.
Je ziet iemand in de tank ook nog snel zijn handen terugtrekken bij het onderste openstaande luikje _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeus
Tens schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 21:19:
[...]

nah, je snapt het niet; Ik reageer puur op jouw oordelen/veroordelen, en daarna zeggen dat je nog niet alles weet. Vind je zelf dat ook niet een beetje raar?
En jij weet wel alles? Ik ben het niet met je eens dat jouw lijstje van MinDef bewijst dat Nederland veel bijdraagt. Als ik dan cijfers aandraag die het in perspectief zetten - en ja die zijn genuanceerd, een deel van het verhaal en ik/wij weten niet alles - mag dat niet? Laten we het inhoudelijk houden, probeer ik ook.

Wat wel interessant is; is dat het min of meer bevestigd is dat de VS Excalibur precisiemunitie gaat leveren:

Ondertussen wordt Rusland, door de vernietiging van munitiedepots, noodgedwongen ammunitie via Mikolayev naar Kherson te sturen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Verwijderd schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 21:59:
[...]

Je ziet iemand in de tank ook nog snel zijn handen terugtrekken bij het onderste openstaande luikje _O-
De chauffeur... O-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K4IrYWZjRVgptaKwi8UFTKZ0qgk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/waPg4ZyYlp6ZTPRf2tOW6T2n.jpg?f=user_large

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
Zou wel wat zijn als Rusland T-34 moet inzetten 😂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
Zeus schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 22:02:
[...]

En jij weet wel alles? Ik ben het niet met je eens dat jouw lijstje van MinDef bewijst dat Nederland veel bijdraagt. Als ik dan cijfers aandraag die het in perspectief zetten - en ja die zijn genuanceerd, een deel van het verhaal en ik/wij weten niet alles - mag dat niet? Laten we het inhoudelijk houden, probeer ik ook.

Wat wel interessant is; is dat het min of meer bevestigd is dat de VS Excalibur precisiemunitie gaat leveren:

[Twitter]

Ondertussen wordt Rusland, door de vernietiging van munitiedepots, noodgedwongen ammunitie via Mikolayev naar Kherson te sturen.

[Twitter]
Meer munitie om op te blazen dus! Kherson begint inmiddels wel een zwartgat te worden voor Russische munitie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Laatst online: 18:01

Qwerty-273

Meukposter

De Russische AWACS A-50 blijft rondjes vliegen boven Belarus.

https://t.me/Hajun_BY/5026
Aviation activity on the territory of Belarus

At 10:58 a fighter jet took off in Baranovichi and headed east. At 11:02 in Machulishchi, an AWACS aircraft A-50 of the Russian Aerospace Forces (RF-94268) took off and headed south. At 11:22 A-50 was spotted over Soligorsk.

Most likely, today the A-50 is again paired with a fighter, as it happened on the night of July 10-11. The AWACS board is usually in the sky for 5-6 hours. Fighters work in two-hour shifts. Today we should expect the same time of activity.

At 12:40 there was a change of fighters.

Approximate route of A-50 operation is depicted.

@Hajun_BY
https://t.me/Hajun_BY/5028
🛬 17:15 Machulischy. The A-50 board, which took off at 11:00 from Machulysh, landed. The total flight time is 6 hours and almost 20 minutes.

@Hajun_BY

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
[...]

Waar het om gaat is dat jij duiding probeert te geven terwijl dat absoluut niet in het belang van de verdedigers is. Je kan en mag het proberen maar je bent van lotje als je denkt dat het accuraat is. Daarmee zou je de vijand onnodig informeren, zoals gezegd en eerder uitgelegd is dat niet in belang van UA.

In eerste topic zei iemand met huidige defensie achtergrond dat we paniekerig deden, dat we nog geen 10% wisten over wat er gaande was. Dat is ook de bedoeling. Want als je de burger informeert, dan weet de vijand het ook. Zo kun je bijvoorbeeld voor openheid van geheime dienst zijn (want democratie), of principieel tegen politiële parallel construction zijn maar dat heeft indien je het niet toepast wel tot gevolg dat je burger en crimineel inlicht over je methodes. Dat kan zeer ongewenst zijn, de belangen zijn te groot.

Ik mag hopen dat een heleboel details geheim blijven. Het is totaal niet in het belang van de democratie dat wij burgers dat weten (legerleiding bijvoorbeeld wel), idem dat de vijand het weet.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Toch nog even terugkomen op de Iraanse drones.

In een artikel van de Volkskrant: Rusland kan Iraanse kamikazedrones goed gebruiken wordt hieruit de conditie van de Russische troepen afgeleid.

Nog even de loop van gebeurtenissen:
Iran en Rusland zwijgen in alle talen over de Amerikaanse beschuldiging dat Teheran het Russische leger te hulp wil komen met wapens. Volgens de VS staat Iran op het punt honderden drones te leveren aan Rusland, waaronder kamikazedrones die moeten inslaan op Oekraïense eenheden.

Uren nadat het Witte Huis geheime inlichtingen naar buiten had gebracht over de mogelijke Iraanse hulp, wilde het Kremlin alleen bevestigen dat president Vladimir Poetin volgende week Iran bezoekt. Het Iraanse ministerie van Buitenlandse Zaken ontkende de beschuldiging niet eens en zei alleen dat Teheran en Moskou al jaren militair samenwerken.
Rusland is dus wederom door de VS betrapt in haar gangen.

En het is een bevestiging dat China dus de boot afhoudt om Rusland wapens te leveren. De liefde is dus niet zo groot:
De VS willen niet zeggen hoe ze aan de informatie komen. Het Russische leger wordt al weken geplaagd door een tekort aan hightechwapens. Als Iraanse drones binnenkort inderdaad boven het Oekraïense strijdtoneel verschijnen, wordt Iran het eerste land dat Moskou te hulp komt met wapens. Eerder waren er berichten dat de Russen China hadden benaderd, maar Beijing zou de boot hebben afgehouden.
Dat Rusland zich door de sancties belemmerd zag eigen wapens te produceren was ons wel bekend. Het tekort aan drones is minder bekend:
Dat Rusland ook een tekort heeft aan drones, was tot nu toe niet bekend. Het Russische leger heeft in Oekraïne tal van drones van eigen makelij ingezet voor verkenningen en aanvallen. Oekraïne beweert tot nu toe 676 toestellen te hebben neergeschoten. Maar hoeveel de Russen in bijna vijf maanden oorlog precies hebben verloren is onduidelijk.
Naast het dronetekort heeft Rusland ook een technologieachterstand in drones met wapens.
Rusland zette in 2014 in de strijd in de Donbas met succes verkenningsdrones in. Op het gebied van bewapende drones heeft het echter een forse achterstand op de VS, dat in 2002 de eerste aanval met een drone uitvoerde. Zo werd de Russische aanvalsdrone Orion, die nu in Oekraïne wordt gebruikt, pas in 2019 in Syrië getest. Dat Moskou nu zijn heil moet zoeken bij Iran, dat al jaren flink aan de weg timmert met vooral aanvalsdrones, duidt erop dat de Russen inderdaad in problemen zijn.
De Russische problemen zijn zo urgent dat al voor het eind van de maand trainingen aanvangen voor de Iraanse drones:
Jake Sullivan, nationale veiligheidsadviseur van president Joe Biden: ‘Uit onze informatie blijkt dat de Iraanse regering voorbereidingen treft om Rusland versneld enkele honderden drones te leveren, inclusief bewapende drones’, aldus Sullivan. Volgens hem zou Iran nog deze maand beginnen met het trainen van Russische militairen.'
Door die hoge nood zijn de Russen nu in de situatie dat het machtige Rusland een pleefiguur slaat door Iran te moeten smeken om wapens.
Iran is voor de Russen een interessante leverancier vanwege de grote ervaring van Teheran met kamikazedrones. De Houthi-rebellen in Jemen hebben deze kleine, eenvoudige Iraanse ‘zelfmoorddrones’, die voorzien zijn van een explosief van een paar kilo tot zo’n 40 kilo, de afgelopen jaren op grote schaal gebruikt bij aanvallen op Saoedi-Arabië. Ook verdenken de VS Iran en pro-Iraanse milities in Irak ervan de drones te hebben gebruikt tegen Saoedische olie-installaties en Amerikaanse bases in Irak.
Bij deze drones hebben we het over bijvoorbeeld kamikaze drones:
Volgens Sullivan zou Rusland dezelfde drones krijgen die Iran eerder leverde aan de Houthi’s. Rusland beschikt ook over kamikazedrones, die in de VS ‘rondhangende munitie’ worden genoemd. Maar deze zijn voor zover bekend niet op grote schaal ingezet tegen de Oekraïners. Zo werden in maart wrakstukken gevonden van de Kub-Bla, een zelfmoorddrone die in Syrië is getest en die pas dit jaar in productie zou worden genomen.

‘Het eerste bewijs dat Rusland ‘rondhangende munitie’ in Oekraïne gebruikt’, twitterde de Amerikaanse oud-militair en wapendeskundige Rob Lee, die de inzet van wapens in de oorlog nauwgezet bijhoudt. Met de interesse in Iraanse drones lijkt het erop dat het Kremlin de VS en Oekraïne met gelijke munt wil terugbetalen. Een van de belangrijkste wapens die de VS in het begin van de oorlog leverden, waren namelijk de zelfmoorddrones Switchblade en Phoenix Ghost. Tot nu toe hebben de Oekraïners 821 van zulke drones gekregen om Russische tanks, pantservoertuigen en artilleriestukken te vernietigen.
Er zijn meer verschillende drone modellen, die ook al een track-record blijken te hebben:
Twee van de Iraanse kamikazedrones zijn de Samad en de Mohajer. Deze werden volgens de VS vorig jaar gebruikt bij een aanval in het Saoedische Riyad op het koninklijke paleis. De diverse versies van de Samad zouden een bereik hebben van 500 tot meer dan 1.000 kilometer.

Iran beschikt ook over diverse bewapende drones die zo’n 12 tot 24 uur in de lucht kunnen blijven en van afstand bestuurd worden. Het is echter onduidelijk of Rusland ook geïnteresseerd is in deze grotere drones, die aanvallen kunnen uitvoeren met antitankraketten en bommen. Deze drones, zoals de Gaza en de Kaman-22, lijken op de meest gebruikte Amerikaanse aanvalsdrone, de Reaper. Iran claimt dat de Gaza zelfs 36 uur lang kan vliegen en dertien bommen en raketten kan afschieten.
Een schaamlap voor de VS is dat die Iraanse drone-expertise heel ver gaat omdat Iran in staat is geweest in 2011 een Amerikaanse RQ-170 Sentinel in handen te krijgen, en heeft die drone gereverse engineered met een functioneel resultaat in 2018:
De Iraniërs hebben ook een drone die een volledige kopie is van Amerika’s topgeheime stealthdrone, de RQ-170 Sentinel. Deze viel in 2011, tot afgrijzen van de VS, tijdens een spionagemissie in Iraanse handen. De Sentinel, die bij de commandoactie tegen Osama bin Laden in Pakistan werd gebruikt, was zo geheim dat het Pentagon nooit foto’s ervan naar buiten had gebracht.

Iran haalde het hightechtoestel helemaal uit elkaar en bouwde het na. In de jaren daarna presenteerde Iran de Saegheh, die als twee druppels water leek op de Sentinel. De Amerikaanse nachtmerrie werd nog groter toen in 2018 bleek dat de drone operationeel was geworden. De Israëlische luchtmacht schoot toen een Saegheh neer die Israël via Syrië was binnengedrongen. Voor de Amerikanen zou de vernedering nog groter worden als de Russen in de komende weken in Oekraïne met deze Iraanse stealthdrone jacht gaan maken op Amerikaanse wapens.
Het is mijzelf nu ook wat duidelijker waarom Turkije ook zo hard trekt aan een eigen drone-industrie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
teacup schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 23:12:
Toch nog even terugkomen op de Iraanse drones.
*knip* gebruik daar de TR functie voor

[ Voor 29% gewijzigd door polthemol op 14-07-2022 13:17 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Volgens de VS zijn er al 900.000 tot 1,6 miljoen Oekraïners naar Rusland gedeporteerd:
Sinds het begin van de Russische invasie in Oekraïne zijn tot 1,6 miljoen Oekraïners tegen hun wil naar Rusland gebracht. Dat blijkt uit schattingen van het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken.

“Voor de schatting hebben we gegevens van verschillende bronnen gebruikt, waaronder ook de Russische regering”, aldus het ministerie. “Tussen 900.000 en 1,6 miljoen Oekraïense onderdanen werden verhoord, vastgenomen en met geweld naar Rusland gedeporteerd. Onder hen ook 260.000 kinderen. Vaak werden ze naar afgelegen regio’s in het Verre Oosten gebracht.”

De VS roept Rusland op om de “systematische gedwongen deportaties” te stoppen. “Rusland moet gevangenen vrijlaten en gevluchte Oekraïners de mogelijkheid geven om naar hun heimat terug te keren”, klinkt het.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

redwing schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 16:43:
[...]

Ik zou zeggen een combinatie van factoren. Het is voor het moraal van de russen slecht als ze weer terrein verliezen op andere plekken. Het maakt de landbrug naar de Krim weer kwetsbaarder en het zorgt voor een verdeling van de russische troepen over meerdere fronten, iets waar de russen eerder al heel slecht mee overweg konden. Samen met de munitiedepots die veelvuldig worden geraakt zorgt dat voor een slechter moraal bij de russen en een slechtere/lastigere bevoorrading.

En het maakt het voor de russen natuurlijk taktisch heel lastig. Met maar een paar routes waarmee ze die regio kunnen bevoorraden moeten ze echt keuzes maken. Troepen die je er heen stuurt kunnen ook lastig terugtrekken. Bevoorrading gaat over een paar wegen welke weer makkelijk bestookt kunnen worden. Pak daarbij dat de russen alleen nog progressie boeken op de plekken waar ze alles plat gooien om dan op te trekken en dat hier dus niet kan. En dat maakt dat precies de punten waar de russen slecht in zijn, ze daar mee te maken hebben. Ze hebben natuurlijk wel het stadsvoordeel, maar als die bevoorrading echt lastig wordt, houdt dat ook snel op.
En daarbij kan ik mij zo voorstellen dat wanneer je naar onderhandelingen gaat toewerken je het liefst die landbrug doorbreekt. Dat geeft toch een andere verhouding aan tafel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17:35
https://nos.nl/artikel/24...ische-exclave-kaliningrad

Vervoer van gesanctioneerd goederen per spoor naar Kalinigrad door Litouwen mag dus toch wel...

Toch jammer dat dit nu de positie is van de Europese Commissie. Waarom Rusland niet een beetje verder pesten, ze kunnen het toch prima via de zee bevoorraden?

Zou dit een ultieme poging zijn om toch nog wat extra gas in de Duitse voorraden te krijgen voor de winter?

[ Voor 27% gewijzigd door gustaveau op 14-07-2022 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:04

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

gustaveau schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 08:46:

Vervoer van gesanctioneerd goederen per spoor naar Kalinigrad door Litouwen mag dus toch wel...

Toch jammer dat dit nu de positie is van de Europese Commissie. Waarom Rusland niet een beetje verder pesten, ze kunnen het toch prima via de zee bevoorraden?

Zou dit een ultieme poging zijn om toch nog wat extra gas in de Duitse voorraden te krijgen voor de winter?
Zou dit niet zijn om later nog een extra sanctie in te kunnen voeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing

Dit is zoals altijd vanuit onze kant alles proberen netjes volgens de regeltjes te doen. Een spoor valt niet onder de beschrijving zoals in de sancties, dus dan mag dat nog.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
[...]

En jij weet wel alles?
nee, maar dat zeg ik ook niet. :X

en mijn lijstje??

[ Voor 5% gewijzigd door Tens op 14-07-2022 10:24 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

redwing schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 08:57:
[...]

Dit is zoals altijd vanuit onze kant alles proberen netjes volgens de regeltjes te doen. Een spoor valt niet onder de beschrijving zoals in de sancties, dus dan mag dat nog.
Het zou me niet verbazen als er binnenkort 'onderhoud' moet worden gedaan bij een 'compressor' aan het spoor in Litouwen iig ;)

Misschien iets om in de 7e ronde sancties mee te nemen, dat ook vervoer over het spoor van deze gesanctioneerde goederen niet meer mag.
(gezien de Russische reactie is het een goede sanctie)

[ Voor 18% gewijzigd door YakuzA op 14-07-2022 09:12 ]

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• polthemol
  • Laatst online: 18:13

polthemol

Moderator General Chat

valt bjina gelijktijdig met de melding dat er schot zit in de graanexport die Oekraïne via zee zou kunnen doen. Ik vermoed dat er een deal is gemaakt met Rusland op dit vlak, wat prima is als daarmee die graanvoorraden de wereldmarkt op kunnen.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 00:37:
[...]

En daarbij kan ik mij zo voorstellen dat wanneer je naar onderhandelingen gaat toewerken je het liefst die landbrug doorbreekt. Dat geeft toch een andere verhouding aan tafel.
die kans wordt steeds reeëler.
Naar verluid verplaatsen Russische troepen zich verder naar het zuiden bij Melitopol vanwege zorg voor Oekraiense aanvallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

polthemol schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 09:15:
[...]

valt bjina gelijktijdig met de melding dat er schot zit in de graanexport die Oekraïne via zee zou kunnen doen. Ik vermoed dat er een deal is gemaakt met Rusland op dit vlak, wat prima is als daarmee die graanvoorraden de wereldmarkt op kunnen.
Dan is dat een prima deal, wereldwijde voedseltekorten inruilen op een kleine bevoorrading per trein wat eigenlijk niet zou moeten. rusland was eerder nog van mening dat alle sancties van de tafel moesten. Maar misschien weet rusland ook wel dat zij niet de capaciteit hebben om de graanexport vanuit Oekraïne te dwarsbomen en het dan alsnog maar toestaan.

[ Voor 18% gewijzigd door Nox op 14-07-2022 10:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Nox schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 10:16:
[...]

Dan is dat een prima deal, wereldwijde voedseltekorten inruilen op een kleine bevoorrading per trein wat eigenlijk niet zou moeten. rusland was eerder nog van mening dat alle sancties van de tafel moesten. Maar misschien weet rusland ook wel dat zij niet de capaciteit hebben om de graanexport vanuit Oekraïne te dwarsbomen en het dan alsnog maar toestaan.
Sowieso zie je dat er steeds meer manieren worden gevonden om het graan te vervoeren, mede doordat slangeneiland weer vrij is. Daarmee heeft rusland steeds minder te zeggen, mede omdat er simpelweg niet op hun eisen wordt ingegaan.

[removed]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

Verwijderd

Ochtendgrabbelton 14 juli 2022

Rusland graaft zich in en maakt zich klaar voor Oekraiense tegenaanval?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1YX2ddscRjXTY1RbRqqQMauB_l4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WkkMsm41FEQY3i80MfD9Yygm.png?f=user_large

Russische infiltratiepogingen
Russische recon-eenheden bezoeken Oekraiense checkpoints in UA-uniform en spreken daarbij Oekraiens.
Maar UA trapt er niet in.

Keramiek-fabriek in Sloviansk gebombardeerd
De Russen hebben een keramiek fabriek geshelled in Sloviansk.
Dit is een flinke klap voor de economie in de regio.
Blijkt maar weer dat de Russen alle infrastructuur en industrie willen vernietigen en de regio onleefbaar te maken.

Volledig uitgeruste M777 houwitzer gezien bij Oekraine
Voorheen werden de door het westen geleverde M777 houwitzers niet voorzien van alle snufjes uit zorg dat het in Russische handen zou gaan vallen.
Er zijn inderdaad al een paar M777's vernietigd door de Russen.
Maar recent is een M777A2 exemplaar gezien met alle snufjes, inclusief GPS en PIK waardoor UA meer uit het kanon kan halen dan voorheen, bijv. GPS-geleiden projectielen voor gerichtere aanvallen.

Darth Putin:
Dag 140 van mijn driedaagse oorlog. Het tweede sterkste leger ter wereld klopt aan bij Iran voor drones omdat het eigen derderangsmateriaal niet goed genoeg is.
Ik blijf een meesterstrateeg.

HIMARS is geen 'silver bullet'.
HIMARS is niet de echte dealbreaker die de oorlog kan winnen. Of toch wel?
Linksom of rechtsom is het een forse upgrade voor het Oekraiense leger en zelfs de meest die-hard pro-Russische hardliner kan niet anders dan erkennen dat het een flink gevaar is voor de Russische troepen.

Russische loopgraven bij de Antonovsky brug bij Kherson
De Russen zijn loopgraven aan het maken bij een brug ten oosten van Kherson.
Mogelijk zijn dit niet de enige verdedigingslinies, anders is het een mogelijk teken dat de Russen Kherson eigenlijk al opgegeven hebben en zich klaarmaken voor het verdedigen van de zuidelijke rivierbank.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jQBvuPGOhHFh1MB2hMMhkudbmCg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QLCtYRNNlMlsdjfrTqOb7E7T.png?f=user_large

Nieuwe geruchten in Belarus
Er zouden plannen zijn om Lukashenko te elimineren en te vervangen voor een nieuwe Putin-puppet.

En als we dan toch bezig zijn dan maar in z'n geheel:

Battlefield update met Arestovych van 13 juli 2022

https://wartranslated.com...d-feygin-daily-broadcast/

Kharkiv: 🇷🇺 attempting to move west from Kozacha Lopan on Svitlichne. Attempt at Dementiivka got repelled. More usual attempts near Borschova, Ternova. Still bombing Kharkiv city, damaging city and killing civilians.
Izium: Unsuccessful attemtps near Mazanivka, Dolyna. Few hundred meters advance near Bohorodychne. Same as before attempts near Sviatohirsk, Prishyb, attempting to create tactical level encirclement.
Siversk: 🇷🇺 attacking near Siversky Donetsk river, in direction of Hryhorivka and Serebrianka, expecting to create river crossing. Vernokamianske moving on Siversk, while near Zakitne waiting for proper situation to cross river.
Popasna: 🇷🇺 attempts to take full control on Bilohorivka [different one], intent to move on Rozdolivka, northern part of Soledar
Svitlodarsk: 🇷🇺 unsuccessfully attempting to cut off 🇺🇦 forces near Kodema and Semyhiria, to reach Bakhmut from south, using same tactics as near Sievierodonetsk.
Avdiivka: 🇷🇺 attempts on New York, Nelipivka and on Novabakhmutivka to cause issues for Avdiivka defense.
Marinka, Vuhledar: tactical movements
Zaporozhye: tactical actions
Kherson: 🇺🇦 mercilessly bombing rear, warehouses, destroying personnel and ammo.

M142 HIMARS:
Last 24 hours destroyed warehouses in Donetsk (2x), Nova Khakovka (again), Kirovsky District, Kherson district and more. Air defense missile supplies hit in Luhansk area, when damaged those missiles can fly somewhere 1-3km. A battalion or brigade stationed nearby reportedly also damaged in secondary explosions.
Last week over 50 hits, all successful. Intercepted calls and other communications are near panic – huge losses, and no idea what to do.
It is game-changing weapon. Since 2008, 🇷🇺 has spent billions $ to improve their army, yet 10 vehicles can change everything. It should never happen to any military, it shows how much corruption is happening to build fake army.
Discussions for obtaining 300km ATACMS missiles.
More reports on destroyed 🇷🇺 ammo depots: Luhansk, Chornobaivka, Makiivka, Chaplinka, Horlivka.

🇷🇺 Losses:
From July 1st-10th, in Luhansk and Donetsk hospitals (only 2 directions out of 6) received 543 wounded solders, from those 187 🇷🇺 regular forces, 332 from 1st/2nd corps, 24 non-identified, possibly Wagner. Not accounted Rosguardia, Border guards, FSB and missing/not evacuated. Real losses are estimated doubled – 1000 in 10 days.
Izium-Bakhmut have approx 40-50 non-full BTGs, estimating about 20-25k solders, taking losses 1k every 10 days. Units losing battle capabilities in about month.
Estimated over 50k solders and other 🇷🇺 personnel killed, additional 22k from LNR/DNR killed. Total losses approaching 100k. What for?

Poll – 🇷🇺 citizens don’t want to finance 🇷🇺 army :
63.4% won’t help, 8.4% would help with 10% of their income.
55% called victory senseless.
45% feeling increased anxiety, depression and bad mood.
Poll shows, that mobilization can’t be done, can’t even escalate.

🇷🇺 emergency meeting:
Emergency meeting to be held on 15th of July. Anything that 🇷🇺 can do now, will be 30 times weaker than in 24th February. Meanwhile 🇺🇦 is 100 times better prepared, better weapons. Most likely firing some officials, social-economical changes, asking citizens to tighten belts, possibly blaming and/or firing government.
🇷🇺 has understood, it has lost, possibly now taking measures of after war. Some officials might think, that they can hold onto Luhansk and Donetsk districts, use them as leverage in negotiations. It’s largest wave since April, when 🇷🇺 trying to negotiate.

Weapons for UA:
🇩🇪 published list: 3 PzH-2000, 3 MARS MLRS, 8 mobile radars, 10 drone boats, 43 drones, 54 upgraded APCs from 🇩🇰 Denmark, 30 Gepard air-defense systems, IRIS-T air-defense system, 80 pickup trucks, 4 demining robots, ammo and more [link].
🇺🇸 Biden visiting 🇮🇱 Israel, possibly trying to make weapons deal for 🇺🇦. 🇮🇱 has a lot of old USSR infantry weapons, most likely such transfer won’t be published anywhere.

🇺🇦 offensive:
Ramstein meeting on 20th of July, topic – armored vehicles, air defense.
🇷🇺 army had advantage in artillery and armored vehicles. Artillery advantage is now solved, 🇺🇦 needs more armored vehicles. When 🇺🇦 has enough armored vehicles, it will be ready for offensive. Until then 🇺🇦 is wearing out 🇷🇺 on built up defense.

🇷🇺 started to dig trenches near Antonovskiy Bridge in Kherson. It looks like Kherson is already lost in 🇷🇺 minds.

🇧🇾 Belarus:
Again rumors on possible plan to kill Lukashenka, and replace with someone controlled by Putin. Highly unlikely, as 🇧🇾 would not be able to attack then due to internal politics and riots. Problems would start, if 🇷🇺 army would enter 🇧🇾, but 🇷🇺 doesn’t have enough army. In mobilization drill, 90% refused to arrive in war commissariat.

Iraans wapentuig gezien in Oekraine handen
Ik zag eerder vanochtend een filmpje van een mortieropstelling in Oekraine wat volgens de tekst geen Amerikaanse of Russische mortier was, maar Iraans.
Blijkbaar buitgemaakt door de Amerikanen op de Houthi's in Jemen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3wqUw2FVVOR_CsZLNsPWjCENJjU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hAfwECVLjwX4UqY6OSvsWdC2.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ptT6d2X0zzVEL4983gtFEMs8lwk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JpQws9IIMKInqmdhkcOvnrb4.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kEpzWNRuNvbJVQHnaijWK29iOD8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5YqCnyN5kvmLhtlv2LJFTetZ.png?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2022 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapstobbe
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-09 06:16
Verwijderd schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 10:40:

🇧🇾 Belarus:
Again rumors on possible plan to kill Lukashenka, and replace with someone controlled by Putin. Highly unlikely, as 🇧🇾 would not be able to attack then due to internal politics and riots. Problems would start, if 🇷🇺 army would enter 🇧🇾, but 🇷🇺 doesn’t have enough army. In mobilization drill, 90% refused to arrive in war commissariat.
Lukashenko heeft zich laten ombouwen tot vrouw? Alles voor tsaar Poetin... :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

jaapstobbe schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 10:44:
[...]

ja ik zie die term al vaker voorbij komen en snapte het al niet.
Het is geen typefout want ik zie het vaker voorbij komen.
Toch even snel opgezocht: blijkbaar is het de Belarusian spelling en heeft dus verder niets te maken met de Russische vrouwelijke suffix.

Belarussisch: Lukashenka
Russisch: Lukashenko

De oppositieleidster Tsikhanouskaya (Belarusian) heeft Tikhanovskaya in de Russische spelling.
As protests have spread across the country, we might also ask about the spelling of various Belarusian cities. Did workers strike in Grodno (Russian) or Hrodna (Belarusian), did protesters demonstrate in Gomel or Homyel? International media have at times spelled Belarusian place names inconsistently.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2022 10:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens

Rusland graaft zich in en maakt zich klaar voor Oekraiense tegenaanval?

[Afbeelding]
die pill boxen lijken verdacht veel op standaard beton septic tanks met wat extra gaten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rene
  • Laatst online: 11:42
Die bunkers zoals op de foto hebben we ook in Noorwegen. Daarin sta je te wachten op de bus :+

Afbeeldingslocatie: https://scontent.fosl3-1.fna.fbcdn.net/v/t1.18169-9/19894740_1995602890690954_4645547204264553431_n.jpg?_nc_cat=102&ccb=1-7&_nc_sid=8bfeb9&_nc_ohc=hTV46iGcP-sAX9VblPp&_nc_ht=scontent.fosl3-1.fna&oh=00_AT-htDnZUyXrhtTivI2yt5zy_8GbNhwzur9PNKOeqDEaUg&oe=62F51B16

Lijken meer op betonnen dixies dan op bunkers.
1) Plat dak? lekker handig als daar iets opvalt
2) dikte beton is net zo dik als een gemiddelde baksteen. Al zou dit gewapend beton zijn is het nog hartstikke dun
3) Dat gat waar ze doorheen moeten kijken lijkt bijna op schouderhoogte te ziten. Lijkt me behoorlijk klote om daar doorheen te schieten.

Wellicht dat deze bunker als 'basis' dienen. Als je ze 1,5 meter zou ingraven en versterken met zandzakken rondom/bovenop wordt het een ander verhaal. Maar dan snap ik niet waarom je uberhaupt zo een bunker zou willen.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Rene schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 11:04:
Die bunkers zoals op de foto hebben we ook in Noorwegen. Daarin sta je te wachten op de bus :+

[Afbeelding]

2) dikte beton is net zo dik als een gemiddelde baksteen. Al zou dit gewapend beton zijn is het nog hartstikke dun
3) Dat gat waar ze doorheen moeten kijken lijkt bijna op schouderhoogte te ziten. Lijkt me behoorlijk klote om daar doorheen te schieten.

Wellicht dat deze bunker als 'basis' dienen. Als je ze 1,5 meter zou ingraven en versterken met zandzakken rondom/bovenop wordt het een ander verhaal. Maar dan snap ik niet waarom je uberhaupt zo een bunker zou willen.
ik noem ze altijd maar gewoon tobruks.
Op zich wil je deze dingen inderdaad ingraven, in het zand, met aarde, zandzakken en camo-net bovenop.

Als je langs de rivier en bij die brug een reeks van die dingen ingraaft heb je een prima linie.
Schouderhoogte.... tja dat is toch de hoogte waarmee je schiet?
Niet elke Rus even zo lang als een Buryat of Nederlander.

Je wil zo'n bunker omdat je niet in een open loopgraaf/stelling wil zitten met al die Oekraiense drones boven je met geimproviseerde bommetjes.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2022 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
tweakblog die wel interessant is om door te nemen, over russische tegengelluiden in muziek:
Redsandro's Rants: De oorlog in Oekraïne en muziekvideo's uit Rusland

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09 21:50

Dennahz

Life feels like hell should.

Zit je echt zo krap in een tank? Heb je daar wel een beetje airflow? Anders is het wel een hele warme, claustrofobische bedoening :X

Twitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Dennahz schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 11:21:
[...]

Zit je echt zo krap in een tank? Heb je daar wel een beetje airflow? Anders is het wel een hele warme, claustrofobische bedoening :X
ja, en zeker toen.
De dieseldampen zitten na een tijdje in je DNA als Russische militair in en rond een T-34.
Je ziet het ook in een verschil tussen modernere Russische tanks en westerse tanks.

Het voordeel van een krappe tank is dat ie kleiner is, dus moeilijker te raken danwel moeilijker te zien qua silhouet.
Een nadeel is dat je er niet al te lang in kan zitten vergeleken met de ruimere westerse tanks die daardoor echter wel meer actieve uren kunnen maken voordat de crew zich moet uitrekken en uitrusten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Niet online
Wat er in Estland gebeurt is trouwens ook interessant.

Kaja Kallas, en haar partij zijn een flinke voortrekker in het tegen de Russen zijn. Maar ook in Estland zijn er nog partijen die wel graag tegen het Kremlin aanschurken.

Ouder artikel van vorige maand.
https://www.irishtimes.co...er-russia-come-to-a-head/
The immediate cause of Ms Kallas’s anger was Centre’s opposition, alongside the far-right populists of Ekre, to a government preschool education Bill. But some believe there are other, underlying reasons for the long-running tensions between Ms Kallas’s liberal Reform party and Centre.

“Many Estonians, including myself, fear that political players sharing the Kremlin’s interests are attempting to take over the Estonian government,” Rein Raud, the Estonian author, wrote on Twitter this week, arguing that Centre and Ekre were trying to tone down Tallinn’s response on Ukraine.
Ekre is de partij, die hiervoor een coalitie had gevormd met de Centre (midden?) partij, die regering is vorig jaar gevallen. Maar die blijkbaar nog steeds samen de partij van Kaja, 'Hervorm' dwars zitten.
Ekre’s inclusion in the former government threatened Estonia’s liberal image after the nationalists’ leaders insulted everybody from Finland’s prime minister, Sanna Marin, and US president Joe Biden to gays and immigrants.

Mart Helme, former Ekre leader and former interior minister, sparked outrage in April by saying Ukrainian refugees would bring HIV with them because many would become involved in prostitution in Ukraine.
Ze heeft dus de regering laten vallen. En inmiddels heeft ze een coalitie gevormd met de Sociaal Demcraten en een kleinere conservatieve partij.

https://www.euronews.com/...ns-to-form-new-government
She will convene an extraordinary sitting of the parliament tomorrow to ask for a "mandate for the new government coalition" with the small conservative Fatherland "Isamaa" party and the opposition Social Democratic Party.

Kallas said in a statement that in order to form a new government, the current one needed to resign.

The three parties together will have a majority in the 101-seat Riigikogu legislature.
Ze kan weer door met een meerderheidsregering.
Volgend jaar zijn er weer verkiezingen.

De middenpartij, is van 2016, tot vorig jaar, en deels dus nog afgelopen jaar aan de macht geweest.

NYTimes artikel over de val van de vorige regering, begin vorig jaar.
The outgoing prime minister, Mr. Ratas, had headed the tiny Baltic nation’s government since 2016 as leader of the Center Party, whose strongest base of support has been a large ethnic Russian population that liked its sometimes left-leaning policies.
De kiezersbasis bestaat voor een groot deel uit etnische Russen die in het verleden naar Estland zijn verplaatst (laat ik het maar zo noemen).
Estland is ook erg in trek geweest als bestemming voor Russen in de afgelopen jaren wegens een soepel visa-beleid voor de ICT-sector. En die kwamen toen de oorlog uitbrak ook met bussen vol naar Estland. Estland heeft vervolgens hun visum beleid op de schop gedaan zodat er niet zoveel Russen meer binnen konden komen.

Vooral de coalitie partner, Ekre, is behoorlijk vuig.
One of the suspects in the case is an adviser to the finance minister, Martin Helme, a far-right politician who leads another party in the coalition and once described his immigration policy as: “If you’re Black, go back.”

The inclusion of Mr. Helme’s EKRE party in the government, which severely damaged Estonia’s liberal image, followed an election in 2019 in which Mr. Ratas’s Center Party fared poorly but managed to stay in power by forming a coalition with the far right and a rival mainstream conservative party.
Die verkiezingen kunnen nog wel spannend worden. Ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren. Wat ik vanaf hier zie van Estland, is dat het land zich de afgelopen decennia echt als een razende ontwikkeld heeft.
Dus ik hoop niet dat, dit nu een knauw gaat krijgen. Mochten die extreem-rechtse en de middenpartij flink gaan winnen, hopelijk zijn die twee op hun retour.
(En ik had twee jaar geleden een maand vakantie gepland staan naar Estland, maar corona enzo. Die vakantieplannen hoop ik nu volgend jaar uit te gaan voeren. Dus graag allemaal even kalm en leuk blijven in die regio!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]

In de jaren van 1940 was er niet zoveel keuze en design als nu.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Zojuist heeft er weer een Russisch bombardement plaatsgevonden in een stad ten zuid westen van Kyiv.
Niet aan het front dus. Er worden vanuit UA zijde nu al 12 burger-doden gemeld waaronder een kind.

[Twitter: https://twitter.com/markito0171/status/1547500364202745856]

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

[...]

Misschien nog niet de plakrug die Amerikaanse Phantom II piloten hadden, maar "schone sokken voor de tank te betreden" zal wel een criterium zijn geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online

Russische loopgraven bij de Antonovsky brug bij Kherson
De Russen zijn loopgraven aan het maken bij een brug ten oosten van Kherson.
Mogelijk zijn dit niet de enige verdedigingslinies, anders is het een mogelijk teken dat de Russen Kherson eigenlijk al opgegeven hebben en zich klaarmaken voor het verdedigen van de zuidelijke rivierbank.

[Afbeelding]
Zou ook kunnen zijn dat ze defense in depth toepassen. Misschien hebben ze wat bruggen betreft iets geleerd van hun acties bij de Donbas.

Dank voor de updates, scheelt me veel tijd.
jaapstobbe schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 10:44:
[...]

Belarus, het land met de meest progressieve LGBT rechten van Oost-Europa :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

HIMARS is geen 'silver bullet'.
HIMARS is niet de echte dealbreaker die de oorlog kan winnen. Of toch wel?
Linksom of rechtsom is het een forse upgrade voor het Oekraiense leger en zelfs de meest die-hard pro-Russische hardliner kan niet anders dan erkennen dat het een flink gevaar is voor de Russische troepen.
Doe nog 60 exemplaren erbij en de Russen kunnen niet snel genoeg ingraven of wegrennen.

https://www.washingtonpos...ar-russia-weapons-himars/

Ik zou nog de GMLRS jaarproductie (meer dan 9000 raketten of 1500 pods) erbij doen. Gewoon de oudste raketten uit de voorraden halen. Het is in 2005 geïntroduceerd en de raketten die de houdbaarheidsdatum naderen, kunnen naar het front.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
rapture schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 12:02:
[...]

Doe nog 60 exemplaren erbij en de Russen kunnen niet snel genoeg ingraven of wegrennen.

[Twitter]
https://www.washingtonpos...ar-russia-weapons-himars/

Ik zou nog de GMLRS jaarproductie (meer dan 9000 raketten of 1500 pods) erbij doen. Gewoon de oudste raketten uit de voorraden halen. Het is in 2005 geïntroduceerd en de raketten die de houdbaarheidsdatum naderen, kunnen naar het front.
En zodra RU zijn strategie eindelijk heeft aangepast door de grote depots verder van het front te houden graag de ATACMS munitie leveren voor die 60 stuks. Dan kan de brug tussen Krim en RU ook vaarwel gezegd worden.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Apache4u schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 12:09:
[...]

En zodra RU zijn strategie eindelijk heeft aangepast door de grote depots verder van het front te houden graag de ATACMS munitie leveren voor die 60 stuks. Dan kan de brug tussen Krim en RU ook vaarwel gezegd worden.
de Russen hebben niet genoeg trucks om zo ver van het front te moeten bevoorraden uit depots en toch een degelijke shelling-frequentie vol te kunnen houden over de gehele linie.

Mislukt Russisch bombardement op Snake Island
Ander, ongerelateerd brokje nieuws: recent hebben Russische Su-27 bommenwerpers Snake Island aangevallen maar hun bommen hebben hun doel gemist en zijn in zee terecht gekomen.
Mislukt dus, tenzij er Oekraiense special forces aan het snorkelen waren en het doelwit waren :+

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2022 12:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
sugarlevi01 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 11:33:
Wat er in Estland gebeurt is trouwens ook interessant.
Heel verhaal..................

[ Voor 27% gewijzigd door polthemol op 14-07-2022 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]

In Russische tanks wel. Elke centimeter lager, smaller en korter betekent heel veel kilo’s minder gewicht. Oost Europese bruggen zijn niet gebouwd om een tank van 70 ton te dragen en dus moeten tanks daar zo compact mogelijk zijn.

Daarnaast is een kleinere tank ook een moeilijker te zien en te raken doelwit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
Yaksa schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 12:47:
[...]
*knip* gebruik dan ook de TR functie

[ Voor 65% gewijzigd door polthemol op 14-07-2022 13:14 ]

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
sugarlevi01 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 11:33:

[...]

Mochten die extreem-rechtse en de middenpartij flink gaan winnen, hopelijk zijn die twee op hun retour.
(En ik had twee jaar geleden een maand vakantie gepland staan naar Estland, maar corona enzo. Die vakantieplannen hoop ik nu volgend jaar uit te gaan voeren. Dus graag allemaal even kalm en leuk blijven in die regio!)

[...]
Het is de trend van begin deze eeuw (in België al eerder middels Vlaams Blok): overal in Europa zit extreem-rechts of rechts-populisme in de lift. Ze zijn ook vrij makkelijk te herkennen: het zijn altijd anderen (de buitenlanders, de buren, de allochtonen, de vrouwen, de homo's, de wetenschappers, de ...), en vooral niet zijzelf. Soms zijn ze zelfs aan de macht (PiS, Orban). Het is wachten tot de bom barst. Deels is dat hier het geval, want er zijn wel aardig wat overeenkomsten tussen zo'n partij en Poetin. Ware het niet dat Hongarije en Polen vooralsnog democratische rechtsstaten zijn, en Italië lijkt ook Berlusconi te hebben overleeft.

Mijn hypothese is dat dit door Russische social media trollen wordt aangewakkerd. Hier heb ik vooralsnog weinig bewijs voor (een analyse op bronnen op Twitter was wel interessant, blijkt dat bijvoorbeeld Baudet ook informatie retweette van een Russische troll). Wat ook kenmerkend is, is dat deze partijen vaag doen over wie ze financiert en wie lid is van ze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Laatst online: 15:42

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Jerie schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 11:52:
[...]

Zou ook kunnen zijn dat ze defense in depth toepassen. Misschien hebben ze wat bruggen betreft iets geleerd van hun acties bij de Donbas.

Dank voor de updates, scheelt me veel tijd.
Lijkt me ook helemaal niet raar om die brug goed te verdedigen, en zeker daar .. een van de twee zuidelijke bruggen over de Djnepr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:43
rapture schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 12:02:
[...]

Die M270's die zouden komen uit diverse hoeken kunnen die niet hetzelfde resultaat bereiken? Die gebruiken toch dezelfde wapenpods als de HIMARS, maar dan 2 stuks? Nadeel is dat ze minder mobiel zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Aardig artikel erover, blij dat dit onder de aandacht komt. Niet eens zozeer om de daders te pakken, allereerst om erkenning.

26 landen willen seksueel geweld tijdens de oorlog in Oekraïne aanpakken

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
🇺🇸 Biden visiting 🇮🇱 Israel, possibly trying to make weapons deal for 🇺🇦. 🇮🇱 has a lot of old USSR infantry weapons, most likely such transfer won’t be published anywhere.
Er vliegen nu al Lockheed Martin C-130J transportvliegtuigen vanuit Israel naar Roemenië.
Zoals ik al eerder opmerkte lijkt het alsof er in Roemenië een opbouw aan de gang is van 'westerse' materialen om vanuit de havenstad Constanta iets te kunnen ondernemen.
Te volgen op: ADS-B Exchange

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Yaksa schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 13:28:
[...]

Er vliegen nu al Lockheed Martin C-130J transportvliegtuigen vanuit Israel naar Roemenië.
Zoals ik al eerder opmerkte lijkt het alsof er in Roemenië een opbouw aan de gang is van 'westerse' materialen om vanuit de havenstad Constanta iets te kunnen ondernemen.
Te volgen op: ADS-B Exchange
Vanuit Constanta vliegt Oekraine ook dingen door richting Odessa.

Dat is ook een van de redenen dat het schoonvegen van Snake eiland zo belangrijk was. Die kon met luchtafweer de vluchten daartussen zien/lastig vallen.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

KeRsTmAnNeKe schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 13:24:
[...]

Die M270's die zouden komen uit diverse hoeken kunnen die niet hetzelfde resultaat bereiken? Die gebruiken toch dezelfde wapenpods als de HIMARS, maar dan 2 stuks? Nadeel is dat ze minder mobiel zijn.
Waren volgens mij dezelfde pod's idd, maar met dubbele ruimte, dus minder vaak reloaden.

Verschil is dat de M270 op rupsbanden zit, dus beter in het veld uit de voeten kan, maar dan idd op de weg iets minder mobiel.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11:15
Rene schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 11:04:

[Afbeelding]

Tijdens mijn diverse vakanties in Noorwegen heb ik daar nog never iemand in zien zitten wachten :+

Lijkt inderdaad wel op een bunker als je zo kijkt.
Jerie schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 13:26:
Aardig artikel erover, blij dat dit onder de aandacht komt. Niet eens zozeer om de daders te pakken, allereerst om erkenning.

26 landen willen seksueel geweld tijdens de oorlog in Oekraïne aanpakken
Ik vraag me alleen af HOE je Rusland aan kan pakken. Kremlin zit 24/7 in ontkenningsmodus. Dat zien we ook bij het MH17 proces. De daders liggen spreekwoordelijk op het kerkhof.

[ Voor 20% gewijzigd door Vlassie1980 op 14-07-2022 14:28 ]

Pagina: 1 ... 7 ... 18 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

Andere topics
Verschillende fronten:
Het Krim front
Het Donbass front
Het Chernihiv-Charkiv front
Het Kyiv front

Verbreding en verdieping:
MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Wapensystemen en effectiviteit

Overig: