Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

ZenTex schreef op maandag 11 juli 2022 @ 17:28:
[...]

Inderdaad, erg veel herrie. Dat doe je doorgaans niet als je het verassingsvoordeel niet kwijt wilt.

Dus zou ik de aanval ergens anders verwachten, of het om om de Russen te verlokken om zich te verplaatsen en de troepenbeweginen in de gaten te houden, of...

Ik heb echt geen flauw idee.
ik mag hopen :P

Een groot offensief richting Melitopol en Berdyansk.
En dan van twee kanten met 'per ongeluk toch door de Amerikanen geleverde long-range raketten voor Himars' tegelijk Kerch raken :P

Maar goed deze lijnen zijn erg onrealistisch ben ik bang. Dat zijn pijlen die men in WO2 trok aan het oostfront en waar ook de troepen voor waren. Die Rusland ook maar amper meer heeft en ik denk dat UA sowieso te voorzichtig gaat zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k_bM8cWzUicI0Qcd9dnyBYEA7Mg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WOS2aucR4em2EO9Voo4MQ0ME.png?f=fotoalbum_large

dus uhm....

dan eerder iets als onderstaand.
Melitopol als doel om de landbrug te doorbreken.
Tokmak als verdediging op de flank vanuit het oosten.
En Energodar om de kerncentrale veilig te stellen, waar honderden burgers worden gegijzeld en de Russen volgens mij ook gewoon militaire apparatuur waaronder artillerie heeft opgesteld op het terrein van de centrale.

Dat is wel genoeg voor augustus lijkt me en dan kijken of ze het kunnen behouden in september/oktober.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1eo7nvig-Eq36xcWj0t4LHy3hiU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/RuoNgOPJWyaOQ6LgRsW9Z5T6.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2022 17:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 11 juli 2022 @ 17:23:
[...]

gezien de herrie die UA maakt over Kherson (oproep tot evacuatie etc.) zou je denken dat de Russen versterkingen sturen juist naar Kherson.

Als blijkt dat de Russen dat doen, zou ik nooit Kherson gaan aanvallen maar hopelijk de op dat moment verzwakte linie bij Zapo aanvallen en doorstoten naar Melitopol met Tokmak als flank, en doorstoten naar de rechterteen van de Krim. Landbrug doorbroken.
Het is ver genoeg van Donetsk af dus Mariupol is ten dicht om een offensief daarop te richten. De Russen gaan in elk geval de plaatselijke bevolking dwingen om het leger in te gaan. Kanonnenvoer tegen hun eigen landgenoten.

Maar ik gok op een offensief richting Melitopol, niet op Kherson zelf.
En vanuit daar kunnen ze westwaarts oprukken richting Kherson. Trekken de Russen er vanzelf uit weg.

Dat zijn echter wel heul veul vierkante kilometers die ze voorheen nooit echt in een maand konden bestrijken.
Dus of ze hebben eind deze maand ineens een heleboel westerse wapens en voertuigen om motorised brigades rond te laten rijden... of het wordt een infanteriefeestje.
Weet ik niet. Op zich vind ik je redenering logische en zou ik hem zelf ook op kunnen hangen. Alleen ik denk dat je een aspect onvoldoende weegt. Namelijk de strategische ligging van Kherson, alleen door die stad te veroveren haal je definitief de druk van Odessa/Mykolaiv af en open je tegelijkertijd een as naar de Krim, wat natuurlijk super gevoelig ligt in Rusland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 11 juli 2022 @ 17:43:
[...]

Weet ik niet. Op zich vind ik je redenering logische en zou ik hem zelf ook op kunnen hangen. Alleen ik denk dat je een aspect onvoldoende weegt. Namelijk de strategische ligging van Kherson, alleen door die stad te veroveren haal je definitief de druk van Odessa/Mykolaiv af en open je tegelijkertijd een as naar de Krim, wat natuurlijk super gevoelig ligt in Rusland.
uiteraard, maar Kherson is een stad aan de rivier. Een soort Stalingrad als Putin het wil. Denk alleen al aan Severondonetsk wat UA daar geflikt heeft. Als RF het kunstje afkijkt.... in combinatie met artillerie vanuit de zuidoever... not funny.

UA kan daar een miljoen infanteristen tegenaan gooien, of ze kunnen in het oosten uitwaaieren rondom Melitopol en kunnen op termijn Kherson vanuit de zuidoostkant naderen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2022 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00P
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-09 16:48
Waarom zouden we de brug niet opblazen tussen de Krim en Rusland?
Natuurlijk moet hij nog even dienen om de Russen terug naar huis te sturen, maar erna opblazen!

Dit heeft een sterke symbolische waarde , wij verbreken alle banden en willen niets meer te maken hebben met Rusland!

AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

C00P schreef op maandag 11 juli 2022 @ 17:51:
Waarom zouden we de brug niet opblazen tussen de Krim en Rusland?
Natuurlijk moet hij nog even dienen om de Russen terug naar huis te sturen, maar erna opblazen!

Dit heeft een sterke symbolische waarde , wij verbreken alle banden en willen niets meer te maken hebben met Rusland!
gaat ook gewoon gebeuren. Staat hoog in de top 5 (zo niet #1) van primaire doelen van UAF.
Maar ja, moet je wel in de buurt kunnen komen met wapentuig wat kans maakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16:29
De Ruski McD vervanger lijkt nu al in de problemen te gaan komen.
https://www.nu.nl/economi...vanger-van-mcdonalds.html

En jullie lezen het inderdaad goed; FRIETtekorten, dus geen patat :+ <3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:44

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

TheBrut3 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 19:08:

Nog een extra reden om voor heel Oekraïne te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ho ho. 'friet' komt oorspronkelijk van de term voor 'frying'.

De officiele term is 'patat friet' maar wij Nederlanders hebben het afgekort naar 'patat'.
Puh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Rusland zit, net zoals wij, grotendeels op het noordelijk halfrond. Dus dat zou betekenen dat de nieuwe aardappels eind juli en in augustus worden gerooid. Dus de verwachting dat er in het najaar weer aardappelen verkrijgbaar zijn is correct.

Maar waarschijnlijk zijn ze toch sterk afhankelijk van de import, dus ik verwacht dat ze begin volgend jaar eerder zonder aardappelen komen te zitten.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 11 juli 2022 @ 17:51:
[...]

uiteraard, maar Kherson is een stad aan de rivier. Een soort Stalingrad als Putin het wil. Denk alleen al aan Severondonetsk wat UA daar geflikt heeft. Als RF het kunstje afkijkt.... in combinatie met artillerie vanuit de zuidoever... not funny.

UA kan daar een miljoen infanteristen tegenaan gooien, of ze kunnen in het oosten uitwaaieren rondom Melitopol en kunnen op termijn Kherson vanuit de zuidoostkant naderen.
Bij Severondonetsk ging het meer om Lysychansk dat hogergelegen was en aan de UA kant van de rivier zat. Vanaf daar kun je dan prima met arty en snipers (enz) de stad bestoken en observeren. Bij Kherson is het juist zo dat het grootste gedeelte van de stad aan de UA kant zit. Een vergelijkbare situatie is Severondonetsk zonder Lysychansk. Het overgrote gedeelte van Severondonetsk ligt aan de RU kant, terwijl het overgrote deel van Kherson aan de kant van UA zit. Kortom, UA is wat dit betreft in het voordeel bij Kherson. Ze kunnen bruggen opblazen en vervolgens kunnen de Russen geen versterkingen meer krijgen maar dan kun je niet doorstoten.

Maar waarom zou je dit soort dingetjes doen. Voor je bevolking? Fair. Maar je militairen uitputten, why? Je kunt de vijand nu uitroken met HIMARS op hun supply chains/depots. Net zo lang tot de patat op is O+ (geintje hoor ik noem het als enige in Holland ook friet :+)

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jerie schreef op maandag 11 juli 2022 @ 19:53:
[...]

Bij Severondonetsk ging het meer om Lysychansk dat hogergelegen was en aan de UA kant van de rivier zat. Vanaf daar kun je dan prima met arty en snipers (enz) de stad bestoken en observeren. Bij Kherson is het juist zo dat het grootste gedeelte van de stad aan de UA kant zit. Een vergelijkbare situatie is Severondonetsk zonder Lysychansk. Het overgrote gedeelte van Severondonetsk ligt aan de RU kant, terwijl het overgrote deel van Kherson aan de kant van UA zit. Kortom, UA is wat dit betreft in het voordeel bij Kherson. Ze kunnen bruggen opblazen en vervolgens kunnen de Russen geen versterkingen meer krijgen maar dan kun je niet doorstoten.

Maar waarom zou je dit soort dingetjes doen. Voor je bevolking? Fair. Maar je militairen uitputten, why? Je kunt de vijand nu uitroken met HIMARS op hun supply chains/depots. Net zo lang tot de patat op is O+ (geintje hoor ik noem het als enige in Holland ook friet :+)
en mij boeit het niet echt. Ik moet bij 'friet' echter meestal denken aan de McDonald's fries. Van die dunne reepjes.
Terwijl ik bij 'patat' denk aan die dikkere staafjes.

Severodonesk Kherson ligt aan Oekrainse kant van de rivier. Net als de Russen bij Severodonetsk zijn de Oekraieners nu de aanvallers richting de stad met de rug tegen de rivier.
Je kan bruggen opblazen (zoals Rusland deed bij S'donetsk) maar net zoals UA supplies de rivier over kreeg kunnen de Russen dat ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:42
Inderdaad. Ze zitten nu gewoon op aardappels te wachten ;).

Die brug naar de Krim wordt overigens behoorlijk bewaakt. Deze week zijn daar ook barges in de buurt geplaatst met radarreflectors. Overigens is een enkele drone bij lange na niet genoeg om die brug te saboteren.

Het mooiste zou zijn als ze de ATACMS HIMARS zouden krijgen. Al is deze stap (voorlopig) nog een dikke no-go. Eventueel zouden ze wellicht hun in-house Neptune raket kunnen modificeren. Het grote voordeel is dat die brug rotsvast staat, er hoeft dus weinig aan doelaanwijzing te gebeuren. Een GPS positie zou voldoende moeten zijn. Het probleem is vooralsnog in de buurt komen.

Het zou overigens prima in de strategie passen om Kherson en Melitopol voor de winter in te nemen. Vervolgens kunnen ze dan die brug aanvallen om zodoende heel de Krim af te snijden. Zouden ze zover kunnen komen kan je vervolgens een plan maken om Sevastopol te kunnen omsluiten.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rene schreef op maandag 11 juli 2022 @ 20:00:

Die brug naar de Krim wordt overigens behoorlijk bewaakt. Deze week zijn daar ook barges in de buurt geplaatst met radarreflectors. Overigens is een enkele drone bij lange na niet genoeg om die brug te saboteren.

Het mooiste zou zijn als ze de ATACMS HIMARS zouden krijgen. Al is deze stap (voorlopig) nog een dikke no-go. Eventueel zouden ze wellicht hun in-house Neptune raket kunnen modificeren. Het grote voordeel is dat die brug rotsvast staat, er hoeft dus weinig aan doelaanwijzing te gebeuren. Een GPS positie zou voldoende moeten zijn. Het probleem is vooralsnog in de buurt komen.

Het zou overigens prima in de strategie passen om Kherson en Melitopol voor de winter in te nemen. Vervolgens kunnen ze dan die brug aanvallen om zodoende heel de Krim af te snijden. Zouden ze zover kunnen komen kan je vervolgens een plan maken om Sevastopol te kunnen omsluiten.
anderszijds... het vertraagt misschien wat zwaar materieel maar er gaan gewoon ferries tussen RU en de Krim als de brug er niet is.

UA kan ook gewoon de twee kleine strookjes grond tussen de Krim en de rest van UA zodanig 'zeroën' met arty dat er geen muis door kan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Emryte
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17-09 22:37
Rene schreef op maandag 11 juli 2022 @ 20:00:

Bewaakt, wat betekent dit dan?

Soldaten bij Bakhmut zien Tweede Wereldoorlog taferelen uitgevoerd door Russische soldaten. Mocht dat kloppen, dan gaan er dingen niet goed bij Rusland.

Als laatste, ik weet niet of het gepost is, maar een nieuwe video van Perun. Dit keer behandeld hij de artillerie van beide kampen in de oorlog. Daarin behandeld hij ook de beschikbare munitie voor de artillerie. Zoals gewoonlijk bij Perun, is aan het eind de conclusie verwerkt.

game pc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:50

Qwerty-273

Meukposter

In Belarus wordt meer activiteit van de Russische luchtmacht waargenomen. Ook is er een deel van het luchtruim gesloten voor normaal gebruik. De Telegram posts bevatten ook nog afbeeldingen.

https://t.me/Hajun_BY/5009
For the first time since April 4, the Russian AWACS A-50 and fighter jets were raised into the sky over Belarus. Missile launches were not recorded: Analysis of night aviation activity

The monitoring group "Belarusian Gayun" throughout the night observed increased aviation activity over Belarus.

On July 10, at 22:50, an AWACS aircraft A-50 of the Russian Aerospace Forces with registration number RF-94268 took off from the military airfield in Machulishchi. The task of this aircraft is to provide coordinates to fighter pilots for strikes against targets.

Throughout the night, the A-50 flew in circles from Baranovichi to Slutsk, while changing altitudes from 9150 meters to 9700 m. The aircraft finished work only at 04:39 and landed at the military airfield in Machulishchi at 05:10. Thus, the net time in the air was 6 hours 20 minutes.

In addition to the A-50, fighters took off throughout the night, working in shifts with the A-50 in pairs at altitudes from 7,000 to 8,000 meters.

The chronology of takeoffs, landings and work of fighters from the A-50 was as follows:

🛫 22:45 Fighter No. 1 takes off from a military airfield in Baranavichy.
🛩 23:10 The start of the work of the No. 1 fighter paired with the A-50.
🛩 00:56 End of work in tandem with the A-50.

🛫 00:40 Fighter No. 2 takes off.
🛩 01:03 Start of work of the fighter number 2 paired with the A-50.
🛩 03:15 End of work in tandem with the A-50.

🛩 03:26 Commencement of the work of the fighter number 3 paired with the A-50.
🛩 04:36 End of work in tandem with the A-50.

It can be seen that the operating time of each fighter with the A-50 is from one to two hours. During the work, the fighter pilots discussed with AWACS the visibility of targets for strikes on the territory of Ukraine.

In addition, after the landing of the A-50, there was another takeoff of the fighter from the military airfield in Baranovichi at 05:40 and return at 06:30.

Based on what is happening tonight, it can be assumed that the pairing of fighters with A-50s, looking for targets for attack, may become a new daily practice. We will continue to monitor the situation.

@Hajun_BY
https://t.me/Hajun_BY/5011
Belarus introduced restrictions on flights over Minsk, Brest and the south of the Minsk region

According to NOTAMN O0562/22, an additional restricted flight zone has been introduced in Belarus from today, which affects Minsk, Brest, the southern half of the Minsk region and partly the Mogilev and Gomel regions.

The new restriction is introduced from 11 to 14 July 2022. And it does not apply to aviation of the Armed Forces of the Republic of Belarus, the State Border Committee of the Republic of Belarus and aircraft that operate flights to the Minsk National Airport, as well as the airports of Gomel and Brest.

It should be noted that this restriction zone is additional to the one already introduced in the south of Belarus, which will be valid until October 7, 2022.

It should be noted that the new restriction zone affects precisely the areas where the A-50 aircraft worked tonight.

@Hajun_BY

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-09 19:11
Qwerty-273 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 20:47:
In Belarus wordt meer activiteit van de Russische luchtmacht waargenomen. Ook is er een deel van het luchtruim gesloten voor normaal gebruik. De Telegram posts bevatten ook nog afbeeldingen.

https://t.me/Hajun_BY/5009

[...]

https://t.me/Hajun_BY/5011

[...]
Hmm alleen fighters of zouden ze wellicht ook een tweede poging tot luchtlanding richting kiev voorbereiden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gekkie schreef op maandag 11 juli 2022 @ 20:49:
[...]

Hmm alleen fighters of zouden ze wellicht ook een tweede poging tot luchtlanding richting kiev voorbereiden ?
let them try.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Liever niet, hoop dat Oekraine daar nog voldoende achter de hand heeft voor wat de Russen eventueel van plan zijn en dat niet van elders hoeven te halen, aangezien ik zo voor de vuist weg in ieder geval 2 doelen kan zien voor het Noorden:
  1. Zorgen dat de Oekraine deels troepen en systemen moet gaan verhuizen, kost tijd, moeite en maakt kwetsbaar (met tevens de luxe om niet door te zetten maar spelde prikjes uit te delen, gaat troepen dan weer terug, volgende prikje).
  2. Andere is als nog weer een keertje een machtswissel proberen te forceren.
Voor het eerste zijn wat grensschermutselingen misschien al aardig genoeg. Voor het tweede wellicht toch nog eens met het nodige infanterie en wellicht nog specialforces voor wat daar nog van over is, wat in Kiev doen.
Zal onderhand ook wel een doorn in het ook zijn dat zelfs Rutte daar z'n gezicht heeft laten zien ;)

[ Voor 18% gewijzigd door gekkie op 11-07-2022 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gekkie schreef op maandag 11 juli 2022 @ 21:02:
[...]

Liever niet, hoop dat Oekraine daar nog voldoende achter de hand heeft voor wat de Russen eventueel van plan zijn en dat niet van elders hoeven te halen, aangezien ik zo voor de vuist weg in ieder geval 2 doelen kan zien voor het Noorden:
  1. Zorgen dat de Oekraine deels troepen en systemen moet gaan verhuizen, kost tijd, moeite en maakt kwetsbaar (met tevens de luxe om niet door te zetten maar spelde prikjes uit te delen, gaat troepen dan weer terug, volgende prikje).
Met welke troepen gaat Poetin dat precies doen dan? Die zal hij ook elders moeten weghalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Verwijderd schreef op maandag 11 juli 2022 @ 21:03:
[...]
Met welke troepen gaat Poetin dat precies doen dan? Die zal hij ook elders moeten weghalen.
Ik weet niet wat hij nog bij elkaar kan schrapen, of dat hij echt alles al in de meatgrinder heeft gegooid.
Lijken me nog wat lastigere staatjes om te maken dan al het materieel tellen.

Maar goed met een beetje mazzel heeft de Amerikaans/Oekrainse intel de plannen inmiddels al aardig op de radar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gekkie schreef op maandag 11 juli 2022 @ 21:06:
[...]

Ik weet niet wat hij nog bij elkaar kan schrapen, of dat hij echt alles al in de meatgrinder heeft gegooid.
Lijken me nog wat lastigere staatjes om te maken dan al het materieel tellen.

Maar goed met een beetje mazzel heeft de Amerikaans/Oekrainse intel de plannen inmiddels al aardig op de radar.
Hij zal vast iets bij elkaar kunnen schrapen, daar twijfel ik niet over. Maar of hij ook de mensen en veel belangrijker het zware materieel bij elkaar kan schrapen zonder een significant deel uit Donbas/zuiden weg te trekken is een ander verhaal. En de overige landsgrenzen moeten ook bewaakt worden. Daar kun je ook niet onbeperkt shoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gekkie schreef op maandag 11 juli 2022 @ 21:02:
[...]

Voor het eerste zijn wat grensschermutselingen misschien al aardig genoeg. Voor het tweede wellicht toch nog eens met het nodige infanterie en wellicht nog specialforces voor wat daar nog van over is, wat in Kiev doen.
Zal onderhand ook wel een doorn in het ook zijn dat zelfs Rutte daar z'n gezicht heeft laten zien ;)
laat ze het proberen.
Zodat UA de laatste RF VDV kan elimineren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Laatst online: 11:42
Emryte schreef op maandag 11 juli 2022 @ 20:40:
[...]

Bewaakt, wat betekent dit dan?
[Twitter]
[Twitter]

Soldaten bij Bakhmut zien Tweede Wereldoorlog taferelen uitgevoerd door Russische soldaten. Mocht dat kloppen, dan gaan er dingen niet goed bij Rusland.
[Twitter]
Als laatste, ik weet niet of het gepost is, maar een nieuwe video van Perun. Dit keer behandeld hij de artillerie van beide kampen in de oorlog. Daarin behandeld hij ook de beschikbare munitie voor de artillerie. Zoals gewoonlijk bij Perun, is aan het eind de conclusie verwerkt.
[YouTube: "Outgunned" - Artillery & The War in Ukraine - Developments, lessons, & logistics]
Volgens dit artikel heeft het aanvallen van die brug een hoop “als” die moeten samenvallen. (Overigens heb ik de bron verder niet getoetst)

https://www.forbes.com/si...he-crimean-peninsula/amp/

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Grabbeltonnetje van 11 juli 2022

Hoe waren de regels voor dating ook alweer?
wanneer ga je naar hem of haar?

Zij gaat dit keer naar hem:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JXzZJ9jwop1FZvWqM8ShLLj5hoQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZugLZd8Wi6F1o7vcY0mm8I5j.png?f=fotoalbum_large

Wat kost een brood in 2022?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AFBk2fssnN1cx1b9f-frYAU9PvU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/vrslAMedL8aLJQ83rb95aLfz.png?f=user_large

Buryats weigeren dienst
Er is geen werk thuis, daarom gingen ze het leger in.
maar toch weigeren 300 Buryats te vechten in UA. *O*

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QyhkonEYH9kV2IZ77DuT3RY8KUc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VhI7mfF7Ozl8PFMcLkTCXzTz.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/stRjbsLGci4HowWR8xZquT-8JK8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/L0RHGvXiaBexvvB88XBmfTru.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 11 juli 2022 @ 19:59:
[...]

en mij boeit het niet echt. Ik moet bij 'friet' echter meestal denken aan de McDonald's fries. Van die dunne reepjes.
Terwijl ik bij 'patat' denk aan die dikkere staafjes.

Severodonesk Kherson ligt aan Oekrainse kant van de rivier. Net als de Russen bij Severodonetsk zijn de Oekraieners nu de aanvallers richting de stad met de rug tegen de rivier.
Je kan bruggen opblazen (zoals Rusland deed bij S'donetsk) maar net zoals UA supplies de rivier over kreeg kunnen de Russen dat ook.
Franse frietjes heten die van McDs. Tja, wat mij betreft niet hoogwaardige kwaliteit. Alleen al de manier waarop ik het eet ('4 in 1', anders zijn ze al koud/klef) suggereert dat ik beter 'gewone friet' zou kunnen eten. Vaak is die zooi in een snackbar/frietkot/whatever veel te zout. Als je smakelijke frietjes/patat kunt maken zonder gebruik van zout, of zeer weinig, waarbij de saus een leuke bijkomstigheid is dan kun je spreken van kwaliteit. Mijn vrouw maakt ze zo, iedere vrijdag, komt nog best wat handmatig gedoe bij kijken. Dat spul dat ze bij McDs friet noemen komt er niet eens bij in de buurt. Zompige, zoute zooi, niet krokant, met weinig aardappelsmaak. Maar daarom denk ik ook dat de lat voor de Russische McDs niet bijster hoog is wat de friet betreft. En, hoewel ik geen expert ben mbt de andere McDs producten, zijn die wat mij betreft nu ook niet culinair hoogwaardig. Het is veelal hetzelfde fastfood trucje: zoet, zout, knapperig, zacht. Maar qua kruiden, om zo maar eens iets te noemen wat mijn visboer wel op orde heeft? Wat betreft de McDs in RU: branding heeft zich teruggetrokken maar het zijn franchisen. Die ingrediënten/producten kunnen ze niet meer afnemen, en ze mogen de merknaam niet meer dragen, maar alles dat ze nog hebben kunnen ze prima verkopen (zonder de branding). Op een gegeven moment is dat op.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
ZenTex schreef op maandag 11 juli 2022 @ 17:28:
Inderdaad, erg veel herrie. Dat doe je doorgaans niet als je het verassingsvoordeel niet kwijt wilt.
Toch is er iets gaande:
En een serieuze boem:

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
hoevenpe schreef op maandag 11 juli 2022 @ 22:11:
[...]

Toch is er iets gaande:
[Twitter]En een serieuze boem:
[Twitter]
Ik ben echt benieuwd of rusland al die ammodepots die opgeblazen worden kan compenseren met andere depots en/of aanvoeren. Voorlopig is dat toch waardoor ze eerder al op verschillende plekken de aanval op hebben moeten geven. Die bevoorrading is toch waar ze heel kwetsbaar zijn en die HIMARS lijken toch dagelijks flink wat depots op te blazen.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
[...]

Toch is er iets gaande:
[Twitter]
Hier een filmpje van die laatste boem die je post. Da’s een hele flinke. Volgens geruchten waren de ruski’s 3 dagen lang ammo aan het uitladen daar.

Overigens is er ook weer een generaal minder in dienst bij de RU strijdkrachten. Probeerde een HIMARS-raket weg te koppen, naar t schijnt.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
[...]

Toch is er iets gaande:
[Twitter]
KA-TOEN!!

Oh wow holy katoen. Onderstaande filmpje van dezelfde hit mag er ook wezen. Hoeveelste is dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
fonsoy schreef op maandag 11 juli 2022 @ 11:49:
Zou het ook nog mogelijk zijn om steden als Kherson te kunnen bevrijden met omsingeling? Als alle militaire aanvoerlijnen afgesneden worden dan kunnen op termijn de Russen toch weinig anders dan zich overgeven. De guerilla in de stad doet vervolgens de rest wel.

Het Oekraïnse leger is zo slim om zich terug te trekken bij een omsingeling, ik verwacht dat dat bij de Russen niet veel anders is.
Het lastige van Cherson is dat de Russen ook achter de rivier zitten, dus voor een complete omsingeling zou het Oekraïens leger de rivier moeten oversteken. Dat maakt de zaak toch wat complexer. Dat hele gebied achter de rivier is in handen van het Russische leger.

Ben er ook een beetje bang voor dat Cherson van achter de rivier compleet tot puin geschoten zal worden, als de Russen wegtrekken uit de stad.

[ Voor 4% gewijzigd door XWB op 11-07-2022 22:39 ]

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
Volgens de inlichtingendiensten van de VS staat Iran op het punt om honderden drones die bewapend kunnen worden te leveren aan Rusland.

En beter nieuws:
Het is Oekraine blijkbaar gelukt om 8 buitenlandse schepen te laden met graan om dit te exporteren.
Dit is volgens UA vooral mogelijk geworden nadat Snake Island als gesture of goodwill door RU verlaten is.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:46
Onbekend schreef op maandag 11 juli 2022 @ 19:47:
[...]

Rusland zit, net zoals wij, grotendeels op het noordelijk halfrond. Dus dat zou betekenen dat de nieuwe aardappels eind juli en in augustus worden gerooid. Dus de verwachting dat er in het najaar weer aardappelen verkrijgbaar zijn is correct.

Maar waarschijnlijk zijn ze toch sterk afhankelijk van de import, dus ik verwacht dat ze begin volgend jaar eerder zonder aardappelen komen te zitten.
Je hebt deels gelijk. Maar de friet leverancier van McD Rusland heeft zich ook teruggetrokken uit Rusland korte tijd nadat McD aankondigde alle vestigingen in Rusland te verkopen. En dus is de supply weggevallen. Aardappelen zijn er genoeg in Rusland. Alleen de kennis om er (goede) friet van te maken is niet (meer) aanwezig in Rusland :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Apache4u schreef op maandag 11 juli 2022 @ 22:35:
Overigens is er ook weer een generaal minder in dienst bij de RU strijdkrachten. Probeerde een HIMARS-raket weg te koppen, naar t schijnt.
Heb satellietfoto's daarvan gezien (kan ze niet terugvinden), leek meer op een gecoördineerde Pzh2000 aanval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
[...]

Toch is er iets gaande:
[Twitter]
Er worden de laatste tijd veel Russische munitiedepots opgeblazen, is dat dankzij de HIMARS-raketsystemen?

March of the Eagles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08:15

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Als deelartikel een aangrijpend relaas van een vrouwelijke Oekraïense hospik die een periode een gevangene is geweest van de Russen en vanwege haar bekendheid in de Oekraïense media uiteindelijk deel heeft uitgemaakt van een gevangenruil.

Het artikel geeft een inkijkje in hoe de Russen met hun gevangenen omspringen.

Ukrainian Medic’s Months in Russian Cell: Cold, Dirty and Used as a Prop https://www.nytimes.com/2...S5Fm_-6qyKnQYTltLwH0pQTnY

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Oekraïne prepareert een leger met 1 miljoen militairen om het zuiden terug te veroveren, stelt een artikel in de Times dat voor mij ook achter een paywall zit. Als alternatief dit BBC bericht:
Ukraine aims to amass 'million-strong army' to fight Russia, says defence minister

However, the comments by Defence minister Oleksii Reznikov are being seen as more of a rallying cry than a concrete plan for a counter offensive.

They come as Russia makes gains in the eastern Donbas region, and continues to pound areas across Ukraine.

Mr Reznikov also said that retaking the country's southern Black Sea coast was vital to the country's economy.

In his interview with The Times newspaper, the minister said weapons deliveries needed to be sped up.
Een betere formulering is dus eigenlijk "beoogt om een leger met 1 miljoen militairen te prepareren".

In dit kader dan ook nog een keer het verzoek om meer wapens, en snel:
He praised the UK for being "key" in the transition from providing Ukraine with Soviet-era weapons to the more effective Nato-standard air defence systems and ammunition.

"We need more, quickly, to save the lives of our soldiers. Each day we're waiting for howitzers, we can lose a hundred soldiers," he said.

The defence minister added: "We have approximately 700,000 in the armed forces and when you add the national guard, police, border guard, we are around a million-strong."
Op dat getal van 1 miljoen is volgens deskundigen nog wel iets af te dingen:
However, analysts have cautioned against taking the figure of one million at face value.

"It's not a million-strong force that will be conducting a counter-attack," Dr Jack Watling, senior research fellow at the Royal United Services Institute, told the BBC.

"Normally you would want operational surprise when you launch a counter-attack, so announcing it publicly is partly about forcing the Russians to have to commit resources more widely to guard against this threat."

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Snake Island in Oekraïense handen betekent dat de schepen niet meer Roemeense wateren moeten blijven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_M_gicDNEFfDvwH7M_DM3ms4eB0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Ev5td8Nv0KpbmahKqKTMSAzw.jpg?f=user_large

Via Bystroye Canal kunnen de schepen op de Donau naar Izmail varen, waar treinen vanuit Odessa via enkelspoor het graan kunnen aanvoeren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J6cz2j3QMO6FaXpipUkc9BVr1O0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p7GpER3wlWv77YvsXmJ9m31H.jpg?f=fotoalbum_large
XWB schreef op maandag 11 juli 2022 @ 23:38:
[...]

Er worden de laatste tijd veel Russische munitiedepots opgeblazen, is dat dankzij de HIMARS-raketsystemen?
Als het verder staat dan SPG bereik, ja.

AHS Krab, PzH 2000 en HIMARS waren ongeveer op hetzelfde moment aangekomen en ingezet. We zien het gezamelijk effect van moderne 155 SPG's en HIMARS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]

Toch is er iets gaande:
[Twitter]
Dit ammo depot was blijkbaar een MLRS ammo overslag punt.

(En ter oriëntatie, het dorp Kyselivka is het volgende dorp na Blahodatne langs de hoofdweg richting Cherson. Moest het zelf ook opzoeken :) )

[ Voor 15% gewijzigd door YakuzA op 12-07-2022 07:59 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

rapture schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 07:36:
[Twitter]
Snake Island in Oekraïense handen betekent dat de schepen niet meer Roemeense wateren moeten blijven.

[Afbeelding]

Via Bystroye Canal kunnen de schepen op de Donau naar Izmail varen, waar treinen vanuit Odessa via enkelspoor het graan kunnen aanvoeren.

[Afbeelding]
Dat zou ook betekenen dat de brug bij Zatoke weer begaanbaar is voor treinen dan.

Anders kom je met het spoor niet ver ten zuiden van Odessa, of het wordt ten zuiden van de brug op de trein geladen.

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 12-07-2022 07:56 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Iran gaat drones leveren aan Rusland las ik vandaag in het nieuws. In hoeverre is dit problematisch voor HIMARS?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Nu online

Fanta

FordPerformance™️

Jerie schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 08:00:
Iran gaat drones leveren aan Rusland las ik vandaag in het nieuws. In hoeverre is dit problematisch voor HIMARS?
Eerst maar zien dat die drones ook echt geleverd gaan worden. Ik geloof zelf meer in de theorie dat dit een politiek spelletje is:
De onthulling van de VS komt aan de vooravond van een reis van de Amerikaanse president Joe Biden naar Israël en Saoedi-Arabië. Irans nucleaire programma en vijandige activiteiten in de regio staan hoog op de agenda tijdens de besprekingen, meldt persbureau AP

De openbaring van de VS over de belangrijkste regionale rivaal van zowel Israël als Saoedi-Arabië volgt op de weigering van deze landen om mee te doen aan sancties tegen Rusland, ter bescherming van hun nationale belangen.
Bron: Nu.nl

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Fanta schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 08:19:
[...]
Eerst maar zien dat die drones ook echt geleverd gaan worden. Ik geloof zelf meer in de theorie dat dit een politiek spelletje is:
[...]
Bron: Nu.nl
SA is ook nog kandidaat #1 om te zorgen voor meer olie productie om Iran en Rusland minder inkomsten te gunnen.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
HIMARS overzicht van gisteren:

Vooral aan het Cherson front, en een paar in de Donbas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

YakuzA schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 07:55:
[...]

Dat zou ook betekenen dat de brug bij Zatoke weer begaanbaar is voor treinen dan.

Anders kom je met het spoor niet ver ten zuiden van Odessa, of het wordt ten zuiden van de brug op de trein geladen.
Met 230k mensen die voor de spoorwegen werken herstellen ze bruggen in weken dat normaal gezien maanden nodig heeft.

Sinds de arrestatie van de spion die tegen de Russen zei of ze nog een keer moeten schieten, gaan ze niet zomaar vertellen of de Russen nog een keer op de brug moeten schieten.

[ Voor 17% gewijzigd door rapture op 12-07-2022 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

rapture schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 09:18:
Sinds de arrestatie van de spion die tegen de Russen zei of ze nog een keer moeten schieten, gaan ze niet zomaar vertellen of de Russen nog een keer op de brug moeten schieten.
Die foto's stonden de 1e keer gewoon op twitter, daar hadden ze niet veel spionnen voor nodig.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-09 15:52

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Zoals jullie weten is Mark Rutte naar Oekraïne gereisd, waarvan de voorbereidingen in het diepste geheim zijn uitgevoerd. Zijn bezoek is vooraf ook nergens in de media gelekt, dus dat is iig gelukt.

Vraag mezelf wel af waarom voor Mark Rutte alles geheim gehouden moet worden, maar de bezoeken van de presidenten/hoge functionarissen van allerlei landen incl EU/US/UK wel aangekondigd worden. Wat is het verschil tussen Mark Rutte en bijvoorbeeld Marcon, Scholz, Draghi, Blinken, von der Leyen, Borell.

Ook heeft Rutte gezegd dat hij er alleen heen gaat als hij ook daadwerkelijk een boodschap heeft en er niet alleen heen gaat voor een rondleiding en een foto. Iemand kunnen vinden wat de belangrijke boodschap was gisteren? Zelf vind ik dat je gezicht laten zien als premier al een genoeg belangrijke boodschap is naar Oekraïne en Rusland toe, maar Rutte was altijd anders van mening. Verkiezingen komen er natuurlijk aan.... Maar goed.... hierbij een quote van Rutte tijdens zijn bezoek aan Oekraïne:
The Netherlands will supply Ukraine with modern heavy weapons, armored vehicles and self-propelled howitzers

This was stated by Prime Minister of the Netherlands Mark Rutte at a joint briefing with President of Ukraine Volodymyr Zelensky in Kyiv.

"Of course, Ukraine needs our military support. We need to support Ukraine with modern weapons. I call on all my colleagues in Europe and other parts of the world to help Ukraine with heavy weapons. Our country will provide heavy weapons, armored vehicles and self-propelled howitzers. I want to call on our allies do the same," said the Prime Minister of the Netherlands.
Geen idee of dit gaat om wat al geleverd is of dat er nog meer, oa pzh, geleverd gaan worden.

Edit: In het persmomentje van Rutte en Zelensky zegt Zelensy dat Nederland heeft toegezegd meer zware wapens te gaan leveren. En 200 miljoen euro om de salarissen van artsen, leerkrachten en de pensioenen te betalen.

[ Voor 21% gewijzigd door AndereKoekoek op 12-07-2022 10:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

AndereKoekoek schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 10:16:
Zoals jullie weten is Mark Rutte in het diepste geheim naar Oekraïne gereisd. Zijn bezoek is ook nergens in de media gelekt, dus dat is iig gelukt.
Uhm?
Welk diepste geheim heb je het precies over? de NOS die daar gisteren om 12:30 al over berichtte toen hij daar rondliep of de andere media die het ook allemaal rond 13:30 al toonden?
YakuzA in "De oorlog in Oekraïne - deel 3"
https://www.ukrinform.net...utch-pm-visits-irpin.html
https://nos.nl/artikel/24...elangrijk-om-zelf-te-zien

Of mist er een sarcastische smiley? :+

[ Voor 20% gewijzigd door YakuzA op 12-07-2022 10:28 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

YakuzA schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 10:22:
[...]

Uhm?
Welk diepste geheim heb je het precies over? de NOS die daar gisteren om 12:30 al over berichtte toen hij daar rondliep of de andere media die het ook allemaal rond 13:30 al toonden?
YakuzA in "De oorlog in Oekraïne - deel 3"
https://www.ukrinform.net...utch-pm-visits-irpin.html
https://nos.nl/artikel/24...elangrijk-om-zelf-te-zien

Of mist er een sarcastische smiley? :+
Nee het is niet vooraf aangekondigd waar het bij andere mensen wel zo was.
Zelfs groots in de media. Hoe lang was de aanloop niet naar het bezoek van Macron, Draghi en Scholz?

Heb het stukje vooraf erbij gezet in de tekst. En we zitten op Tweakers, dus even wat bronnen erbij:
Het bezoek van Rutte aan Zelenski is de afgelopen weken in het geheim voorbereid en is stilgehouden vanwege veiligheidsredenen.
https://www.rtlnieuws.nl/...-boetsja-borodjanka-irpin

https://www.bd.nl/buitenl...leger-oprichten~a8ed6267/

[ Voor 24% gewijzigd door AndereKoekoek op 12-07-2022 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Dido

heforshe

AndereKoekoek schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 10:16:
Mark Rutte en bijvoorbeeld Marcon, Scholz, Draghi, Blinken, von der Leyen, Borell.
Los van het feit dat Macron staatshoofd is, en de rest landen vertegenwoordigen die militair en economisch een orde van grootte of meer boven Nederland staan? Helemaal niets.
Zou het kunnen dat Ruttes reisjes niet zo zeer geheim worden gehouden, alswel dat de internationale pers misschien meer geinteresseerd is in wat de landen (en EU) te vertellen hebben die wel een deuk in een pakje boter kunnen slaan?
Het bezoek van Rutte aan Zelenski is de afgelopen weken in het geheim voorbereid en is stilgehouden vanwege veiligheidsredenen.
Dus er wordt een reden gegeven. Welke gronden heb je om aan die redenen te twijfelen?

[ Voor 15% gewijzigd door Dido op 12-07-2022 10:56 ]

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fanta
  • Nu online

Fanta

FordPerformance™️

Dido schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 10:53:
[...]

Los van het feit dat Macron staatshoofd is, en de rest landen vertegenwoordigen die militair en economisch een orde van grootte of meer boven Nederland staan? Helemaal niets.
Zou het kunnen dat Ruttes reisjes niet zo zeer geheim worden gehouden, alswel dat de internationale pers misschien meer geinteresseerd is in wat de landen (en EU) te vertellen hebben die wel een deuk in een pakje boter kunnen slaan?
Niet zo negatief. Met wat Nederland al heeft geleverd sla je wel meer dan een deuk in een pakje boter. Sterker nog, ik denk dat je het pakje boter niet meer terug gaat vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-09 12:48

psy

teacup schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 07:08:
Als deelartikel een aangrijpend relaas van een vrouwelijke Oekraïense hospik die een periode een gevangene is geweest van de Russen en vanwege haar bekendheid in de Oekraïense media uiteindelijk deel heeft uitgemaakt van een gevangenruil.

Ukrainian Medic’s Months in Russian Cell: Cold, Dirty and Used as a Prop https://www.nytimes.com/2...S5Fm_-6qyKnQYTltLwH0pQTnY
Goed artikel, bedankt.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Nu online

Dido

heforshe

Fanta schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 10:56:
Niet zo negatief. Met wat Nederland al heeft geleverd sla je wel meer dan een deuk in een pakje boter. Sterker nog, ik denk dat je het pakje boter niet meer terug gaat vinden.
Ok, toegegeven, Nederland kan economisch en militair winnen van een pakje boter. Maar in vergelijking tot Frankrijk, Duitsland, de EU en de VS moeten "we" misschien ook een beetje realistisch zijn en toegeven dat we nou ook weer niet de redder van Oekraine (kunnen) zijn...

offtopic:
Hoewel we natuurlijk een "Farmers Defense Force" achter de hand hebben die daar wellicht een heel nuttige bijdrage zou kunnen leveren :X

[ Voor 11% gewijzigd door Dido op 12-07-2022 11:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Dido schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 10:53:
[...]

[...]

Dus er wordt een reden gegeven. Welke gronden heb je om aan die redenen te twijfelen?
Het is niet zo dat er geen interesse was van de media. Het is bewust stil gehouden volgens de mediaberichten.

Zelensky gaf overigens aan dat ons kleine kikkerlandje in de top 10 staat van landen waar zij steun van krijgen.
Heb imo je de Baltische staten, UK, VS, Duitsland, Frankrijk die boven ons staan en denk dat je het dan zo ongeveer wel hebt gehad met landen die meer steun leveren.
Dido schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 10:58:
[...]

Ok, toegegeven, Nederland kan economisch en militair winnen van een pakje boter. Maar in vergelijking tot Frankrijk, Duitsland, de EU en de VS moeten "we" misschien ook een beetje realistisch zijn en toegeven dat we nou ook weer niet de redder van Oekraine (kunnen) zijn...
Daar heb je gelijk in. Wij kunnen hét verschil niet maken als klein kikkerlandje.

[ Voor 18% gewijzigd door AndereKoekoek op 12-07-2022 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
YakuzA schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 07:50:
[...]

Dit ammo depot was blijkbaar een MLRS ammo overslag punt.

(En ter oriëntatie, het dorp Kyselivka is het volgende dorp na Blahodatne langs de hoofdweg richting Cherson. Moest het zelf ook opzoeken :) )
Flinke klapper was dat:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FXaSw6vWQAAIqnm?format=jpg&name=900x900
https://twitter.com/JimmySecUK/status/1546585593295130624

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barfman
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:43
Volgens de telegraaf was het een opslagplaats met salpeterzuur en is het tegenoffensief begonnen

https://www.telegraaf.nl/...rson-ziekenhuis-getroffen

System | Racing is in my Blood

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
Barfman schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 11:27:
Volgens de telegraaf was het een opslagplaats met salpeterzuur en is het tegenoffensief begonnen

nu.nl qoute ook als eerste de Russen die het over salpeterzuur hebben. Redelijk beschamend vind ik dat.
De ontploffing die te zien is gaat gepaard met veel secundaire explosies. Iedere expert zal je laten weten dat het hoogstwaarschijnlijk munitie is wat daar de lucht in gaat.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Het klinkt meer als een lijstje van wat ze zelf beschoten hebben:
volgens de Russen zijn daarbij woningen, een ziekenhuis en een opslagplaats met salpeterzuur getroffen
Ziekenhuizen staat natuurlijk in het lijstje favoriete doelwitten van Rusland.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Laatst online: 15:42

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Hoewel ik het hier niet lees gaat de artillerie & raketten (volgens rapporten) voornamelijk 1 kant op en dat is naar Oekraïne?

Oekraïne doet af en toe wat grotere impactvolle beschietingen maar meldingen daarbuiten zijn er niet. Komt dit door beperkte informatie over de impact naar de andere kant of is het echt bijna eenrichtingsverkeer mbt beschietingen?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Fanta
  • Nu online

Fanta

FordPerformance™️

De Telegraaf is geen bron, deel s.v.p. die propaganda niet.

Stukje uit het artikel:
De Oekraïners zouden in Nova Kachovka burgerdoelen hebben beschoten met behulp van een Amerikaans mobiel raketsysteem van het type M142-HIMARS.
Misselijkmakend dat de Telegraaf hier aan mee doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

tuinïnen schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 11:48:
Hoewel ik het hier niet lees gaat de artillerie & raketten (volgens rapporten) voornamelijk 1 kant op en dat is naar Oekraïne?

Oekraïne doet af en toe wat grotere impactvolle beschietingen maar meldingen daarbuiten zijn er niet. Komt dit door beperkte informatie over de impact naar de andere kant of is het echt bijna eenrichtingsverkeer mbt beschietingen?
Dat klopt wel, beide kanten van het front zijn namelijk in Oekraïne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Laatst online: 15:42

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Verwijderd schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 11:51:
[...]

Dat klopt wel, beide kanten van het front zijn namelijk in Oekraïne.
:)

Het kwam er ook niet zo lekker uit.

Ik nam wat ochtendbriefings door vanuit de legerleiding van UA en daar valt op dat er toch over vrijwel het hele front beschietingen zijn door de Russen, en er gaat vrij weinig terug. Maak me daarom toch wel wat zorgen over de capaciteit van de artillerie van Oekraïne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
hoevenpe schreef op maandag 11 juli 2022 @ 23:33:
Heb satellietfoto's daarvan gezien (kan ze niet terugvinden), leek meer op een gecoördineerde Pzh2000 aanval.
Inmiddels de beelden gevonden:
Een gebied van elke hectaren totaal omgeploegd, precies waar onze Nederlandse artillerie om bekend staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als er een munitieopslag de lucht in gaat is het logisch dat er veel woningen en andere gebouwen vernietigd worden danwel beschadigd raken.

Denk aan de vuurwerkramp in Enschede en dat x10.

Wat betreft Rutte... beter laat dan nooit maar wat mij betreft had hij wel eerder kunnen gaan. Nu komt het zo 'lui en ongeinteresseerd' over dat hij pas komt als het zomerreces begonnen is. Onder het mom van 'nu kan het want ik heb vakantie'.
Anderszijds is Nederland natuurlijk een klein landje.

Wat me ook opviel is dat NU.nl het nu heeft over 'Aan het begin van zijn bezoek werd Rutte rondgeleid op enkele plekken nabij de hoofdstad waar zwaar is gevochten met de Russen'

Bij de rest werden altijd de plaatsnamen genoemd: Bucha, Irpin en Borodyanka. Elke politicus/bezoeker aan Oekraine wordt daar eerst langsgesleept als een soort 'attractie'-roadtrip alvorens ze met Zelensky mochten praten.

Is Rutte daar nu niet geweest of zijn de locaties ook geheim gehouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hoevenpe schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 12:03:
[...]

[Twitter]Een gebied van elke hectaren totaal omgeploegd, precies waar onze Nederlandse artillerie om bekend staat.
let wel: Chernobaivka is minstens 20x bestookt, en tel daar de secundaire explosies ook bij op.
Dan ziet het er niet meer uit als een mooi gazonnetje inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

tuinïnen schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 11:52:
[...]

Ik nam wat ochtendbriefings door vanuit de legerleiding van UA en daar valt op dat er toch over vrijwel het hele front beschietingen zijn door de Russen, en er gaat vrij weinig terug. Maak me daarom toch wel wat zorgen over de capaciteit van de artillerie van Oekraïne.
maar dat is toch al bekend neem ik aan? De Russen hebben een overmacht aan artillerie en UA zou door hun eigen shells heen beginnen te raken en over moeten stappen op NATO-standaard.
Ze hebben gewoon heel veel artillerie nodig, inclusief MLRS. Die ze nu niet hebben.
Ze roepen al maanden om meer zware wapens.
Dat doen ze niet zomaar en dat uit zich in een veel lager antwoord op RF shelling.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

[...]

[Twitter]Een gebied van elke hectaren totaal omgeploegd, precies waar onze Nederlandse artillerie om bekend staat.
Munitieresten werden kilometers ver weggeslingerd.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FXUt8kiWQAMVBEj?format=jpg&name=small

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

teacup schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 07:08:

Strelkov noemde Taira ook al, over wat de RF propaganda over haar zei. En dat ze dus eigenlijk de doodstraf zou moeten krijgen.
Maar de zonen van RF generaals zijn natuurlijk belangrijker dan gerechtigheid en dat Taira dus mogelijk wel geruild zou gaan worden.
Hij heeft gelijk gekregen.

Uiteraard goed voor UA maar het toont ook aan dat de kans bestaat dat DNR/LNR met de dag minder blij zullen zijn met de Russen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:30

Yucon

*broem*

[...]

Is dat sarcastisch? Of bedoel je juist dat het gebied compact is voor de afstand van waar vandaan geschoten is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:06
Verwijderd schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 12:28:
Bij de rest werden altijd de plaatsnamen genoemd: Bucha, Irpin en Borodyanka. Elke politicus/bezoeker aan Oekraine wordt daar eerst langsgesleept als een soort 'attractie'-roadtrip alvorens ze met Zelensky mochten praten.

Is Rutte daar nu niet geweest of zijn de locaties ook geheim gehouden?
Hij is in Irpin geweest, zoals te zien in dit verslag:

Geeft sowieso een goede samenvatting van het bezoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Verwijderd schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 12:30:
let wel: Chernobaivka is minstens 20x bestookt, en tel daar de secundaire explosies ook bij op.
Dan ziet het er niet meer uit als een mooi gazonnetje inderdaad.
Eerste foto was van voor de recente aanval, dus na de eerdere 19 aanvallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]

Terechte zorgen. De Russen verschieten pakweg 10x zoveel granaten als Oekraine. Hopelijk dat de betere kwaliteit van het westerse materieel dat een beetje kan compenseren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Yucon schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 12:44:
Of bedoel je juist dat het gebied compact is voor de afstand van waar vandaan geschoten is?
Een paar Pzh2000's kunnen een gecoördineerde aanval op een specifiek doel uitvoeren waarbij een aanzienlijk gebied precies op hetzelfde moment geraakt en totaal vernietigd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:45

Auredium

Informaticus Chaoticus

Verwijderd schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 12:40:
[...]

Strelkov noemde Taira ook al, over wat de RF propaganda over haar zei. En dat ze dus eigenlijk de doodstraf zou moeten krijgen.
Maar de zonen van RF generaals zijn natuurlijk belangrijker dan gerechtigheid en dat Taira dus mogelijk wel geruild zou gaan worden.
Hij heeft gelijk gekregen.

Uiteraard goed voor UA maar het toont ook aan dat de kans bestaat dat DNR/LNR met de dag minder blij zullen zijn met de Russen.
Om eerlijk te zijn denk ik dat veel van de gebieden die onafhankelijk zijn en bij Rusland willen horen nu een hoop bedenkingen zullen hebben. Ik kan er niet anders bij dat wij het hebben over babyboomers die zijn opgegroeid in USSR tijd en nostalgisch verlangen naar het oude regime. De jeugd zal er wellicht anders over denken. Maar Poetin heeft als eerste die gebieden vol gedumpt met zijn eigen mensen en troepen al lang geleden om zo enig ander denken de kop in te drukken.

Transnistrië is ook zo'n gebied. Ik denk dat veel mensen daar inmiddels wel doorhebben dat deel worden van Rusland misschien niet een goede droom is. maar ik denk ook dat de politici aldaar met een geweer tegen het hoofd het Russische vlagje zwaaien.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Apache4u schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 11:41:
[...]

nu.nl qoute ook als eerste de Russen die het over salpeterzuur hebben. Redelijk beschamend vind ik dat.
De ontploffing die te zien is gaat gepaard met veel secundaire explosies. Iedere expert zal je laten weten dat het hoogstwaarschijnlijk munitie is wat daar de lucht in gaat.
Sjonge.... Zitten ze weer de Tass over te typen, valt me nog mee dat ze niet melden dat een loods vol met humanitaire hulpgoederen is afgefikt, dat beweren de Russen namelijk ook.

Om mijn eigen vraag te beantwoorden, 14 inslagen gisteren alleen al.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FXbaEXLWIAE1VZk?format=jpg&name=small

Ondertussen de dag daarvoor...

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FXVVljsWIAEwEv8?format=jpg&name=medium
[...]

In Donetsk zitten ze (de (pro)-Russen) op Telegram nog steeds te piepen over de vele beschietingen.

En er gebeurt nog vanalles. Maar daar vertelt Oekraïne zelf weinig over inderdaad. Dit bijv:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FXaHuMWXEAA08JC?format=jpg&name=small

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Auredium schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 12:56:
[...]
Transnistrië is ook zo'n gebied. Ik denk dat veel mensen daar inmiddels wel doorhebben dat deel worden van Rusland misschien niet een goede droom is. maar ik denk ook dat de politici aldaar met een geweer tegen het hoofd het Russische vlagje zwaaien.
Ik heb een vriend uit Moldavië, en als disclaimer, hij heeft geen hoge pet op van mensen uit Transnistrië, dus ietwat biased (zijn exacte woorden waren: Laat die Lenin/Stalin liefhebbers lekker wegrotten bij Rusland). Maar hij vertelde ook van een rapportage op TV over een pro-regering mars in Transistrië (dus pro-Rusland), waarbij een stel meiden die met een rode vlag aan het zwaaien waren werd gevraagd waarom ze aan die kant stonden: Omdat ze minder corruptie wilde, en meer aansluiting bij de rest van Europa. Euhm, dan staan jullie aan de verkeerde kant te demonstreren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BlackMonkey schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 12:52:
[...]

Hij is in Irpin geweest, zoals te zien in dit verslag:

[Twitter]

Geeft sowieso een goede samenvatting van het bezoek.
dank! Ben op de helft nu.
Uiteraard de standaard westerse retoriek over het moeten helpen van Oekraine. Rutte zegt daarin niets nieuws maar goed dat hij het zegt.

Wat me vooral opvalt is dat hij nogal verkouden klinkt. Issie met covid naar Kyiv? 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:32
[...]

Als je wilt weten welk ziekenhuis UA nu weer geraakt heeft kijk dan even in de RU-pers. :X
Dagelijks klachten van DPR over UA beschietingen.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kadett
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-09 18:19
Op Telegraaf staat achter paywall een item over dat Oekraine extra veel drones wil hebben maar dat Russen effectiever worden met tegen maatregelen.

Iemand hier iets over gelezen of gepost gezien op een Instagram kanaal? Wil Rusland met signaal verstoorders proberen de drones onbestuurbaar te maken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
Kadett schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 16:05:
Op Telegraaf staat achter paywall een item over dat Oekraine extra veel drones wil hebben maar dat Russen effectiever worden met tegen maatregelen.

Iemand hier iets over gelezen of gepost gezien op een Instagram kanaal? Wil Rusland met signaal verstoorders proberen de drones onbestuurbaar te maken?
ja.
https://www.timesofisrael...re-shapes-war-in-ukraine/

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

DW heeft een video interview met een woordvoerder van het Kastuś Kalinoŭski Regiment online gezet. Een deel gaat over hun aanwezigheid tijdens de gevechten in Lysychansk en de geleden verliezen daar (de commandant van het Volat bataljon werd gedood en anderen zijn gevangengenomen door de Russen, gedood of worden vermist), en wat meer info over het regiment en hoe men omgaat met de dreiging van de Belarussische overheid naar familie die thuis blijft.

nog even wachten op een kloppende ondertiteling

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Putin heeft uitleg gegeven over de situatie in Oekraïne. En wat de uitkomst zal zijn voor de wereld 7(8)7

https://t.me/UkrWarRep/6301

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
AndereKoekoek schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 19:01:
Putin heeft uitleg gegeven over de situatie in Oekraïne. En wat de uitkomst zal zijn voor de wereld 7(8)7

'het einde van een tijdperk' noemde hij het dit weekend.

Waarschijnlijk heeft hij gelijk. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat een koekwaus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killjoy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:56

Killjoy

Klingon lawn products

sugarlevi01 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 13:08:
[...]

Sjonge.... Zitten ze weer de Tass over te typen, valt me nog mee dat ze niet melden dat een loods vol met humanitaire hulpgoederen is afgefikt, dat beweren de Russen namelijk ook.

Om mijn eigen vraag te beantwoorden, 14 inslagen gisteren alleen al.

[Afbeelding]

[Embed]

Ondertussen de dag daarvoor...

[Afbeelding]

[...]

In Donetsk zitten ze (de (pro)-Russen) op Telegram nog steeds te piepen over de vele beschietingen.

En er gebeurt nog vanalles. Maar daar vertelt Oekraïne zelf weinig over inderdaad. Dit bijv:

[Embed]

[Embed]

[Afbeelding]
Dank voor de informatie. De taak 'bewaker van munitiedepot' zal rap in populariteit dalen op deze manier.

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Een druppel op de gloeiende kookplaat, maar wel opmerkelijk nieuws in de volkskrant vandaag:
Groep van 150 soldaten uit Russische deelrepubliek Boerjatië deserteert en keert terug naar huis

Een groep van ongeveer 150 soldaten uit Boerjatië weigert verder te vechten in Oekraïne en is teruggekeerd naar Rusland. De armoedige deelrepubliek Boerjatië is een van de regio’s in Rusland met het hoogste aantal gesneuvelde militairen.

De terugkeer van de Boerjatische soldaten is een teken dat de onvrede in de straatarme deelrepubliek over het hoge aantal gesneuvelde militairen uit Boerjatië begint toe te nemen. Vanwege het gebrek aan banen en de lage lonen in Boerjatië zien veel jonge Boerjaten zich gedwongen werk te zoeken bij het leger.

De afgelopen maanden hebben volgens Garmazjapova al vijfhonderd Boerjatische soldaten aangeklopt bij haar organisatie, omdat ze niet wisten wat ze in Oekraïne deden en niet meer verder wilden vechten.
Het kostte de weigeraars de nodige moeite onder hun contract uit te komen. Sommige soldaten die al op weg waren naar huis, werden teruggestuurd naar de regio Loehansk, die in handen is van pro-Russische separatisten. Daar werden ze in een kamp vastgehouden en onder druk gezet met het dreigement dat ze voor de rechter zouden moeten verschijnen.
Ook uit andere achtergebleven regio’s in Rusland komen berichten over militairen die weigeren verder te vechten in Oekraïne. Volgens de onafhankelijke site Mediazona keerden al vrij snel na het begin van de oorlog rond de vijfhonderd leden van de Nationale Garde uit de deelrepubliek Kabardino-Balkarië naar huis terug. Het was de bedoeling dat zij zouden worden ingezet om de orde te handhaven in de door het leger bezette gebieden, maar in plaats daarvan kregen zij het bevel mee te doen aan de (mislukte) bestorming van Kiev.
Met de semi-mobilisatie die nu gaande is in Rusland speelt Putin gevaarlijk spel imho. Als het al een beetje begint te rommelen onder (families van) de manschappen uit de achtergestelde gewesten, dan moet er straks niet teveel fout gaan met de westerse rekruten die nu onder druk worden gezet om te tekenen.

[ Voor 3% gewijzigd door bulle bas op 12-07-2022 22:56 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• asing
  • Laatst online: 15:45
Gisteren hebben ze met HIMARS een aantal munitie depots met de grond gelijk gemaakt. Dit is het effect ervan:

Dat is toch wel heel aanzienlijk!

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gekkie
bulle bas schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 22:56:
Een druppel op de gloeiende kookplaat, maar wel opmerkelijk nieuws in de volkskrant vandaag:
Gezien eerdere berichtgeving over en uit die regio en hoe mensen daar soms een beetje in denial zijn en toch proberen nut in deze oorlog te zien, juist omdat hun dierbaren daar gesneuveld zijn en de werkelijkheid en zinloosheid te onverdragelijk zijn, daarnaast nog de economische situatie waar door de nodige mensen ook gedwongen zijn om in te gaan op de uitnodigingen van het leger.
Vind ik dit zeker opmerkelijk nieuws en hoe meer dat gebeurd, hoe meer er wellicht toch ook stil verzet (weigering), voor zover mogelijk, komt om te gaan vechten vanuit die afgelegen en wat achtergestelde gebieden.

Laten we het hopen, ben benieuwd als Putin gedwongen uit de grotere meer westerse steden moet gaan recruteren (het zal niet voor niets zijn dat de eerdere leeftijdseisen voor recruten uit die afgelegen gebieden opeens zo verruimd werden, kennelijk was een groot deel van de jongere garde uit die gebieden al opgesouppeerd en opgediend).

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Mark Hertling had gisteren weer eens een draad op twitter. Ik heb die man altijd heel toegankelijk gevonden in het duiden van de situatie in Oekraïne. Hij heeft eventjes (sinds 20 Juni) geen draad geproduceerd. Hieronder dankzij de threadreaderapp zijn verhaal, waarbij ik de focus legt op het militaire aspect ervan, dat is tenslotte zijn specialisme:

It is 11 July, the 138th day of Russia's illegal war in Ukraine. My last 🧵on the war was 20 June (below), written when it appeared to me the tide was beginning to shift. Today it's time for an update, with some additional predictions for the next few weeks.

As always, I'll provide two caveats:
  • this assessment is based on open-source intel, some friends in the theater of war, experiences as a commander in combat & an understanding of the RU and UA way of war.
  • I'll use other's maps & reporting in this assessment.
There's also less "kinetic" activity on the battle lines in the last week...

RU claims:
  • They're in their latest "operational pause" (by my count, this is their 4th).
  • They're "consolidating" in newly "secured" territory (use of "s due to those claims being questionable).
Also last week, Ukraine:
  • is increasingly effective w/ newly acquired HIMARs
  • have seen success in regaining territory (Snake Isl, resistance in Kherson & Zaporizhzhya Oblasts)
  • have defended against RU small-scale attacks in Kharkiv/Donbas
Big picture from @TheStudyofWar
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j6C0CC5jRkHhm909BSASd_mA9x4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/blQiuoIpqVwbFtgWw7bKJqFe.jpg?f=fotoalbum_large

What's significant is while both sides are certainly fatigued, RU personnel & equipment losses are staggering.

While it's hard to tell true losses, no matter the figures one believes - & they very from UKR MOD to independent analysts - it is difficult to comprehend losses!

UKR reports 37,000 RU dead; 1000+ tanks, 4000 AFV, 1000+ artillery pieces, hundreds of aircraft (planes and helos) destroyed & 2500 ballistic missiles expended in 4 months. That's upper end.

@pavel_luzin paints a more conservative picture: One-way ticket Pavel Luzin on why Russia’s military capabilities have suffered irreparable losses after four months of war

Even mijn commentaar, Mark is van de losse pols, die Pavel Luzin heeft een artikel geschreven met wat meer precisie en de nodige analyse. Niet heel lang maar wel volgepakt met gegevens. Op zichzelf al interessant om te lezen.

Verder:

In 138 days - less than 5 months - saw major shifts in RU strategic & operational objectives & RU has gained little ground.

“The RU invasion of UKR has caused hard & brutal fighting...UKR is making RU pay for every foot of territory they are taking.”

Mark verwijst hierbij naar Ukraine Holding Its Own Against Major World Military Power, U.S. Official Says

En weer verder:

While they've been engaged in very tough fights in Donbas, indications are the UA has maneuvered brilliantly...employing an active defense, moving out from RU arty barrages, not allowing themselves to be surrounded, trading space for time & always finding defendable ground. 8/
That, combined with RU not properly regenerating attrited forces into capable fighting units and their seeming inability to C2 and executing effective combined arms maneuver with tanks, infantry, arty and engineers has added to UA success.

But there's more...
The introduction of US HIMARS, NATO MLRS, & western technologically advanced arty (w/ better intel & Q36/Q37 radars) allows UA to identify, target, strike, disrupt the RU artillery supply chain.

Met deze laatste opmerking adresseert mark zijn speerpuntgebied, de militaire logistiek.hij denkt logistiek en ziet hier de consequenties van die Oekraïense HIMARS strategie (net als wij inmiddels :) ). Hij verwijst zelf naar een artikel in de Kyiv Independent.

Verder:

So, what may happen next?

Great armies & great generals win by adapting to changing conditions on the battlefield......General Zaluzhnyi is a great general......He knows there are 3 main fronts......UA is actively defending in the N & E and has active resistance in the south.

Russia, according to @defence_centre has the following "stance:"
  • In Kharkiv Oblast: 29 BTGs, estimated 22-29,000 troops
  • In Donbas: 44 BTGs, 25-40,000 trps
  • In Zaporizhzhya: 22 BTGs,15-20,000 trps
  • In Kherson:13 BTG, 8-11,000 trps
These are my ESTIMATES, may be wrong...

Yesterday, Defense Minister Reznikov & President Zelenskyy stated it was time for a renewed fight "in the south" to ensure future economic stability.

Cities in Zaporizhzhya, Kherson, Mykolayivsk'a and Odes'ka Oblasts are critical to UKR economy.

Mark haalt hierbij ook het Times artikel dat het gegeven over de miljoen beoogde Oekraïense militairen aan (dat achter een Pay Wall zit...).

En dan als afsluiting:

With all this, as a operational commander I would assess:
RU:
  • Supplies negatively affected by UA strikes
  • Little success in offensive ops
  • Low morale of forces, decreasing manpower & equipment quality
  • Increasing effects of economic sanctions
  • Decreasing alliances
UK:
  • Increasing western arms & ammunition, increasingly able to counter RU artillery/maneuver
  • UA forces fatigued, but morale remains high w/ability for further mobilization
  • Potential for reinforcing resistance success on the 2d front in south
  • Continued allied support
Key to UKR success:
  • Hold in E & N, increase resistance in S
  • Continue attrition of RU logistics & forces, protection of same in UA
  • Continue materiel & psychological support from allies
  • Steady/increase sanctions on RU; no relief on Putin
  • Regain exports/economy control

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gekkie
Dido schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 10:58:
[...]

offtopic:
Hoewel we natuurlijk een "Farmers Defense Force" achter de hand hebben die daar wellicht een heel nuttige bijdrage zou kunnen leveren :X
Aan de andere kant kunnen een paar kleinere landen bij elkaar toch weer een aanvullende grote zijn, wat dat betreft dragen alle beetjes toch wel bij.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
De nacht is gevallen dus het is weer HIMARS-o’clock.
Dit keer is het bal in Luhansk. Redelijk opmerkelijk want volgens mij de diepste aanval tot nu toe. 85km van het front.

En de volledige video:

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Family Guy
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 11:59

Family Guy

Pow! Right in the kisser!

HIMARS begint langzaamaan wel woord van het jaar te worden voor de Dikke van Dale of niet? oOo

Steam ID = Ackerfiets

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Laatst online: 15:45
Family Guy schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 05:34:
HIMARS begint langzaamaan wel woord van het jaar te worden voor de Dikke van Dale of niet? oOo
Het is nu te hopen dat de Verenigde Staten een paar van die long range raketten stuurt die 300 km ver kunnen. Dan komt de Kerch brug en Sebastopol ook net binnen bereik.

De huidige opzet met HIMARS en bommen die 85 km ver kunnen schieten zorgt ervoor dat ze een deel van de opslag kunnen vernietigen en dat Rusland hun munitie 100 km van het front moet opslaan om niet kwetsbaar te zijn. 100 km is wel weer heel ver voor hun supply chain.

Ook goed nieuws, nu ze Snake Island weer hebben kan de scheepvaart ook weer doorgaan. Er kan weer gelost en geladen worden. Er ligt een hele vloot te wachten. Snake Island is ook binnen HIMARS bereik dus ik denk niet dat de Russen het weer gaan innemen.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dido
  • Nu online

Dido

heforshe

gekkie schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 23:29:
Aan de andere kant kunnen een paar kleinere landen bij elkaar toch weer een aanvullende grote zijn, wat dat betreft dragen alle beetjes toch wel bij.
offtopic:
Lopen een olifant en een muis over een brug. Zegt die muis: "Wat maken we een herrie,he?"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fanta
  • Nu online

Fanta

FordPerformance™️

Dido schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 09:07:
[...]

offtopic:
Lopen een olifant en een muis over een brug. Zegt die muis: "Wat maken we een herrie,he?"
Stukje leesvoer voor je.

Leesvoer

Ik denk dat Nederland echt wel meer doet dan jij denkt.. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zeus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:16
Fanta schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 09:12:
[...]

Stukje leesvoer voor je.

Leesvoer

Ik denk dat Nederland echt wel meer doet dan jij denkt.. ;)
Wij van WC-eend....

Ik denk dat Dido wel gelijk heeft. Feit is dat Nederland in verhouding tot andere landen en tot de groote van de economie relatief weinig bijdraagt. Wij zitten achter België en ver achter Duitsland wat betreft humanitaire en militaire hulp, en als je de kosten voor vluchtelingen daarbij optelt zitten we echt in de achterhoede. Dat terwijl zowel Duitsland en België in de media bekend staan als hulp-schuw en de Hollanders als engeltjes.

Er is een onderzoeksinstituut van de universteit van Kiel die dat netjes in grafiekjes bijhoudt:

https://www.ifw-kiel.de/t...cker/?cookieLevel=not-set

"Zeus was so enamored by Europa that he decided to seduce and ravage her. "

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fanta
  • Nu online

Fanta

FordPerformance™️

Zeus schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 09:30:
[...]
Feit is dat Nederland in verhouding tot andere landen en tot de groote van de economie relatief weinig bijdraagt.
Feit? Graag zou ik dat wel even onderbouwd willen zien. Voor zover ik weet is een groot deel van de wapenleveringen niet bekend bij de gemiddelde burger ('undisclosed'), die grafiekjes zijn wat mij betreft daardoor niet echt betrouwbaar. Daarnaast ben ik van mening dat steun niet alleen berekend kan worden aan de hand van een aantal pakketjes wat de grens over gaat. Diplomatieke betrekkingen zijn net zo belangrijk.

[ Voor 25% gewijzigd door Fanta op 13-07-2022 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brinkiewestland
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
Zeus schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 09:30:
[...]

Wij van WC-eend....

Ik denk dat Dido wel gelijk heeft. Feit is dat Nederland in verhouding tot andere landen en tot de groote van de economie relatief weinig bijdraagt. Wij zitten achter België en ver achter Duitsland wat betreft humanitaire en militaire hulp, en als je de kosten voor vluchtelingen daarbij optelt zitten we echt in de achterhoede. Dat terwijl zowel Duitsland en België in de media bekend staan als hulp-schuw en de Hollanders als engeltjes.

Er is een onderzoeksinstituut van de universteit van Kiel die dat netjes in grafiekjes bijhoudt:

https://www.ifw-kiel.de/t...cker/?cookieLevel=not-set
Dat komt omdat Nederland haar finnciele bijdragen via de VN e.d. laat lopen en niet rechtstreeks stort aan Oekraine. Dit kwam laatst ook naar voren in een interview met ik dacht minister Schreinemacher (kan het niet zo snel vinden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online

Coldcat

HODL

Ik kwam onderstaande kaarten / maps tegen. Via de zoekfunctie kon ik niet zo snel vinden of deze al een keer gedeeld zijn.

Overzicht van het front + linksonder mogelijkheid om de afstanden van artillerie te bekijken.
https://deepstatemap.live/en#6/49.438/32.053

Depoloyment map:
https://militaryland.net/ukraine/deployment-map/

[ Voor 8% gewijzigd door Coldcat op 13-07-2022 10:08 ]

Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zeus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:16
Fanta schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 09:44:
[...]

Feit? Graag zou ik dat wel even onderbouwd willen zien. Voor zover ik weet is een groot deel van de wapenleveringen niet bekend bij de gemiddelde burger. Enlighten me.
Hier is het onderzoeksrapport met de onderbouwing:
https://www.ifw-kiel.de/f.../KWP_2218_Version4_V4.pdf

Hier is de dataset waaruit de conclusies worden getrokken:
https://www.ifw-kiel.de/f...aine_Support_Tracker.xlsx

Ter onderbouwing van jouw claim gebruik je het lijstje van het ministerie van Defensie, maar als je stelt nu dat er ook 'geheime' wapenleveringen zijn die hier niet staan. Ik denk dat er ook door andere landen hulp wordt aangeboden die je niet terugziet in de officiële cijfers, maar omdat we de getallen hier niet van weten kunnen we ze ook niet vergelijken. Wat blijft zijn de cijfers die we wel kennen, en alleen die kunnen we vergelijken - en dan doet Nederland het gewoon niet zo goed als ze zegt.
Brinkiewestland schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 09:48:
[...]

Dat komt omdat Nederland haar finnciele bijdragen via de VN e.d. laat lopen en niet rechtstreeks stort aan Oekraine. Dit kwam laatst ook naar voren in een interview met ik dacht minister Schreinemacher (kan het niet zo snel vinden)
Let wel, de VN stuurt geen wapens. Daarbij zijn het veelal financiële garanties en leningen: "The World Bank mobilized a $723 million emergency package for Ukraine in early March
(World Bank 2022a). The package consists of a $350 million concessional loan by the
World Bank, grant financing of $134 million ($100 million by Great Britain, the rest from
Denmark, Latvia, Lithuania, and Iceland), as well as loan guarantees by the Netherlands
($89 million) and Sweden ($50 million)".

Nederland zégt veel bij te dragen, maar de échte getallen zijn er (nog) niet. Daarbij zien we al jarenlang dat Nederland graag overal een vinger in de pap heeft, maar zelf weinig brokken in de melk doet. De reputatie als leider van de 'gierige' landen is wel ergens op gebaseerd.

"Zeus was so enamored by Europa that he decided to seduce and ravage her. "

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Niet online

Ah, daar heeft de FvD dus zijn teksten dus vandaan. Die zijn letterlijk vertaald en 1 op 1 overgenomen lijkt het wel :F
Pagina: 1 ... 6 ... 18 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

Andere topics
Verschillende fronten:
Het Krim front
Het Donbass front
Het Chernihiv-Charkiv front
Het Kyiv front

Verbreding en verdieping:
MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Wapensystemen en effectiviteit

Overig: