Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

vincent_1971 schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 11:33:
[...]
Een munitiedepot op een afstand van 300km met zo een raket treffen is niet effectief. Je kan beter de depots op zeg 30 km aanvallen…waarom? Het transport van depot naar depot vergt een logistieke uitdaging. Hoe meer mensen daarmee bezig zijn hoe minder er met vechten bezig zijn. Is net zoiets als doden of gewonden.de laatste is veel beter, je hebt een scala aan mensen nodig die met gewonden bezig moeten houden.
De vraag is we hoe en of de Russen hiervan leren en de depots verder weg aanleggen.
Waarna je dus met een raket met iets meer bereik weer wil gaan werken.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Sissors schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 11:09:
[...]

Er is een verschil tussen een steen een honderd meter Rusland in slingeren, en een raket met explosieven honderden kilometers rusland in slingeren.
Als Rusland raketten met explosieven honderden kilometers Oekraïne in slingeren waarom zouden we Oekraïne er dan van weerhouden hetzelfde te doen.

De Russen kiezen voor een oorlog, laat ze dan ook maar voelen wat een oorlog is. Dat doet Oekraïne al maanden en zij kiezen er niet voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ratzz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09:36
Brazos schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 11:45:
[...]

Als Rusland raketten met explosieven honderden kilometers Oekraïne in slingeren waarom zouden we Oekraïne er dan van weerhouden hetzelfde te doen.

De Russen kiezen voor een oorlog, laat ze dan ook maar voelen wat een oorlog is. Dat doet Oekraïne al maanden en zij kiezen er niet voor.
Zover ik begrepen heb verklaren ze Rusland dan de oorlog als ze Rusland aanvallen en dat zou Rusland weer de gelegenheid geven nog zwaarder te mogen aanvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-09 19:11
ratzz schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 11:52:
[...]
Zover ik begrepen heb verklaren ze Rusland dan de oorlog als ze Rusland aanvallen en dat zou Rusland weer de gelegenheid geven nog zwaarder te mogen aanvallen.
Plak er een stikker op "speciale raketten", opgelost middels de Russische methode van oorlogje spelen maar geen oorlog willen verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12:59
gekkie schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 10:37:
Wat is er niet efficiënt aan volgens jou ?
Omdat je maar 1 raket hebt per pod welke nog eens zwaar is voor transport. Tevens zijn er niet veel van die raketten aanwezig in de wereld. Het is dan een stuk efficiënter om 6 raketten per pod te hebben, ondanks dat ze 'maar' 80km bereik hebben. Volgens mij kan Oekraïne genoeg doelen vinden binnen 80km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-09 19:11
TheBrut3 schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 12:03:
[...]
Omdat je maar 1 raket hebt per pod welke nog eens zwaar is voor transport. Tevens zijn er niet veel van die raketten aanwezig in de wereld. Het is dan een stuk efficiënter om 6 raketten per pod te hebben, ondanks dat ze 'maar' 80km bereik hebben. Volgens mij kan Oekraïne genoeg doelen vinden binnen 80km.
Dat kan inderdaad een prima overweging zijn, aan de andere kant vraag ik me af of de logistiek van die pods het probleem is. Die logistiek kan volgens mij juist grotendeels los plaatsvinden van de HIMARS en hoeft de inzet daar niet van te remmen. Je kunt ergens een pod dumpen die een HIMARS zelfstandig kan laden en afvuren. Dat er dan heel af en toe eentje van 1 raket tussen zit ipv 6 raketten lijkt mij dan niet echt van invloed op de efficiency, zeker niet als het er voor kan zorgen dat de logistieke keten voor de Russen wordt opgerekt tot zo ongeveer het moederland bij gebrek aan tussentijdse relatief veilige storage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
YakuzA schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 11:43:
[...]

De vraag is we hoe en of de Russen hiervan leren en de depots verder weg aanleggen.
Maar niet alleen depots. Ook bijvoorbeeld Belgorod in het vizier krijgen zou goed zijn aangezien vanaf daar veel raketten worden gelanceerd. Precisiemunitie is dan uiteraard ook wel zo prettig om te hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

[...]

Wat is dit nou voor gotspe? Alsof Rusland geen oorlog begonnen is en daardoor de facto al oorlog verklaard heeft. En alsof wat Rusland nu doet gewoon mag. En wat zouden ze dan nog meer mogen? Nog meer soevereiniteit schenden? Nog meer burgerdoelen bestoken? Nog meer oorlogsmisdaden plegen?

Dat Rusland alles aangrijpt om hun acties goed te praten en escalatie te rechtvaardigen wil niet zeggen dat ze daarmee in hun recht staan. Allerminst zelfs.

Intentionally left blank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
[...]

Kun je dit misschien wat meer duiden? Ik dacht dat ze al in oorlog waren. En wat versta je onder zwaarder aanvallen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:35
crisp schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 12:40:
[...]

Wat is dit nou voor gotspe? Alsof Rusland geen oorlog begonnen is en daardoor de facto al oorlog verklaard heeft. En alsof wat Rusland nu doet gewoon mag. En wat zouden ze dan nog meer mogen? Nog meer soevereiniteit schenden? Nog meer burgerdoelen bestoken? Nog meer oorlogsmisdaden plegen?

Dat Rusland alles aangrijpt om hun acties goed te praten en escalatie te rechtvaardigen wil niet zeggen dat ze daarmee in hun recht staan. Allerminst zelfs.
Algehele mobilisatie is in Rusland nog altijd niet afgekondigd. Ga je Russische steden bombarderen dan zit dat er wel dik in, zeker omdat het ook draagvlak creëert. Ik blijf het knap vinden van Oekraïne dat ze Rusland en Belarus niet aanvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Odessa
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Emgeebee schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 12:47:
[...]

Algehele mobilisatie is in Rusland nog altijd niet afgekondigd. Ga je Russische steden bombarderen dan zit dat er wel dik in, zeker omdat het ook draagvlak creëert. Ik blijf het knap vinden van Oekraïne dat ze Rusland en Belarus niet aanvallen.
Dit. Het westen heeft duidelijk aangegeven dat ze Oakraine wapens geven om zicht te kunnen verdedigen . Doelen 300km in Rusland bestoken is op dit moment niet verdedigen maar aanvallen.Tevens geef je Putin een versterking van het "Rusland wordt aangevallen door NATO" narrative en kan ie lekker scoren bij zijn bevolking

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
Emgeebee schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 12:47:
[...]

in all fairness: dat is binnenlands politiek geneuzel waar we voor buigen.

Er is gewoon een oorlog, of Putin daar nu een ander label op plakt of niet. Die algehele mobilisatiekaart speelt hij toch wel ,zodra hem dat uit gaat komen.

We onthoudennog altijd middelen aan Oekraine gebaseerd op het idee dat het huidige Russische regime redelijkheid zou kennen of dat men excusen nodig heeft voor escalatie. Beide zijn onzin. De eerste is er niet, de tweede fantaseren ze zich geheel zelfstandig bij elkaar zoals ze al vele jaren doen.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Odessa schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 13:27:
[...]

Dit. Het westen heeft duidelijk aangegeven dat ze Oakraine wapens geven om zicht te kunnen verdedigen . Doelen 300km in Rusland bestoken is op dit moment niet verdedigen maar aanvallen.Tevens geef je Putin een versterking van het "Rusland wordt aangevallen door NATO" narrative en kan ie lekker scoren bij zijn bevolking
Russische doelen zijn al meerdere malen aangevallen en er is niets gebeurd. In de omgeving van Moskou geeft men ook niets om Belgorod of Kursk. Als Rusland iets wilde aangrijpen voor mobilisatie hadden ze dat al lang kunnen doen, maar dat hebben ze niet gedaan. Bovendien, ze kunnen ook prima iets verzinnen, het volk volgt toch slaafs.

Oekraïne de middelen geven om selectief en gericht militaire doelen in Rusland te raken lijkt me een goed idee.

Bovendien, laat Rusland maar mobiliseren. Aan kannonenvoer hadden ze toch geen gebrek, en die elitetroepen en 1000 tanks die ze kwijt zijn, krijgen ze met mobilisatie niet terug.

Tenslotte, laat dit nou aan Oekraïne over. Geef ze de middelen, en laat Oekraïne bepalen wat wel en niet verstandig is. Ze laten al maanden zien dat ze heel goed weten wat ze doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Achtergrond artikel in het NRC:
Armoede en patriottisme drijft Siberische soldaten naar Oekraïne
Maar sinds de Russische president Poetin in Oekraïne, bijna zevenduizend kilometer westwaarts, zijn ‘speciale militaire campagne’ begon, moeten sporters de trainingshal delen met familieleden van gesneuvelde soldaten. Vrijwel dagelijks vinden hier, ver van het stadscentrum, heimelijke begrafenissen plaats.
Op de ranglijst van Russische regio’s die soldaten naar Oekraïne sturen, staat de deelrepubliek Boerjatië op de tweede plaats, net achter de Kaukasische bergregio Dagestan. Hoeveel er vechten is onbekend. De precieze aantallen gesneuvelden (codenaam: cargo 200) en gewonden (cargo 300) worden door de Russische regering strikt geheim gehouden.
En er is nog een reden waarom juist soldaten uit afgelegen delen van Rusland naar Oekraïne worden gezonden. Zo blijven welvarender steden als Moskou en Sint-Petersburg gevrijwaard van oorlogsverschrikkingen en rouw, wat zaadjes van twijfel zou kunnen planten over het doel van de ‘militaire operatie’.
Maar het stereotype van Boerjaten als ‘loyale voetsoldaten van het Kremlin’ wordt door activisten met kracht bestreden. In april startten Boerjatse ballingen in Europa en de VS de Free Buryatia Foundation. De groep verzet zich tegen de militaire operatie, de ‘xenofobe’ propaganda en de stigmatisering van Boerjaten als loyale dienaren van Poetin. Ook staat de organisatie familieleden van soldaten bij die pogen hun jongens uit Oekraïne weg te krijgen. „Een catastrofe voor onze regio”, omschreef Viktoria Maladajeva van Free Buryatia de situatie tegenover de Wit-Russische tv-zender Belsat.
„Denk je nu echt dat al deze mensen die zogenaamde operatie steunen?”, zegt Zoejeva terwijl ze een weids armgebaar maakt naar de voorbijgangers op het plein. Behalve haar tv-kijkende ouders kent de jonge vrouw nauwelijks mensen die voor de operatie zijn. Dat de Boerjaten zich ondanks de verliezen niet roeren, wijt ze aan de repressie. „In een totalitaire staat is het heel moeilijk om je mening te geven. Tegenstanders zwijgen of worden bestraft, voorstanders praten.” Om de aandacht van de begrafenissen af te leiden, organiseren de Boerjatse autoriteiten aan de lopende band patriottische evenementen.
Volgens Zoejeva promoot de Russische regering opzettelijk het idee dat in Oekraïne vooral Boerjaten en andere etnische minderheden vechten. „Van de miljoen inwoners in onze regio is slechts een op de drie etnisch Boerjat, en de rest etnisch Russisch. Er vechten dus veel meer etnische Russen dan Boerjaten in Oekraïne, maar die worden door de propaganda uit de wind gehouden. Helaas is het narratief dat Siberische volkeren als de Boerjaten, Kalmukken en Toevanen onbehouwen, onopgeleide wildemannen zijn, heel sterk. Niet alleen in Rusland, ook in Oekraïne en in het Westen.”
Ik las ergens een goede definitie van een land van meerdere etniciteiten die overheerst wordt door 1 groep zoals Rusland:
  • Voor de buitenwereld is het 1 land vertegenwoordigd door de centrale regering.
  • Intern is het land imperialistisch waarin bepaalde gebieden en etniciteiten ondergeschikt zijn aan de centrale macht en niet vertegenwoordigd worden.
Hetzelfde zie je terug in de regio in het artikel, de regio wordt alleen beschouwd als wingewest voor het Kremlin, in dit geval dus vooral voor kanonnen voer.

En dat is ook altijd waarom je een diep wantrouwen moet hebben tegenover ideeën die dit soort verkapte imperialisme impliciet of expliciet proberen te rechtvaardigen. Achter de "logica" van might makes right en invloedssferen zit een facade van het accepteren van mensenrechtenschendingen en onderdrukking .

Het is daarom ook goed dat NRC dit artikel schrijft, het geeft een stem aan groepen die onderdrukt worden door wat simpelweg intern imperialisme is.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ratzz
Brazos schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 12:42:
[...]

Kun je dit misschien wat meer duiden? Ik dacht dat ze al in oorlog waren. En wat versta je onder zwaarder aanvallen?
Ik kan het helaas niet terug vinden, dit is besproken in deel 2. Het punt was dat Rusland dan bedreigd wordt en daardoor een escalatie uit voort zou komen omdat de spelregels dan veranderd worden. Volgens mij had het ook met de wapenlevering vanuit het westen te maken, die mogen alleen gebruikt worden ter verdediging.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Kazachstan beginnen zich steeds comfortabeler te voelen in de big boy pants die ze dit jaar hebben aangetrokken. En trekken zich terug uit de interstatelijke monetaire commissie en het bijbehorende verdrag van de CIS.

https://ukrainetoday.org/...n-the-currency-committee/
Kazakhstan withdraws from the 1995 Commonwealth of Independent States (CIS) agreement on the Interstate Monetary Committee.

This is stated in the decree of the President of Kazakhstan Kassym-Jomart Tokayev, local media report .

“Approve the protocol on the termination of the agreement on the establishment of the Interstate Monetary Committee dated May 26, 1995, made in Minsk on October 25, 2013,” the decree says.

The document has already entered into force.

It should be noted that the committee was created to promote the organization of multilateral cooperation in the field of currency payment and credit relations, the convergence and improvement of currency legislation affecting multilateral settlement and credit relations, the development of forms and methods for coordinating the monetary and foreign exchange policy of the member states of the agreement on the creation of a payment union of CIS member states, as well as cooperation and implementation of coordinated actions in matters of currency control.
Blijft toch een bijzondere ontwikkeling, nadat Rusland in het begin van dit jaar al met groot machtsvertoon Kazachstan binnen kwam rijden om de demonstraties daar neer te slaan.

En in mijn zoektocht naar een artikel ipv een twitter/telegram bericht. Zag ik ook dat Kazachstan, dit jaar voorzitter is van de CIS. En nu trekken ze zich terug uit het monetaire deel ervan.
https://www.russia-briefi...-independent-states.html/

Iets met een blad en een boom.

Ook te begrijpen, ik zou op dit moment ook niet op enige financiële wijze met Rusland verweven willen zijn.

Rusland heeft het stiekem wel zwaar. Niet alleen in Oekraïne en met de sancties. Turkije is zich weer aan het roeren in Syrië. Europe heeft zich zitten bemoeien met het stichten van vrede tussen Armenië en Azerbeidsjan.
Invloed van Rusland in tal van gebieden brokkelt zo hard af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Niet online
De rel rond Svalbard tussen de Noren en Russen lijkt inmiddels alweer ten einde te zijn. De goederen gaan nu toch richting de Russen die daar zitten.

https://www.euronews.com/...-svalbard-transit-dispute
The dispute had led to a week of tensions between the Kremlin and Oslo, amid Russia's war in Ukraine and EU sanctions.

But Sergey Gushkin, a Russian consul based in Svalbard, said that Norwegian carriers had now agreed to pick up the disputed cargo and cross the border with it.

"All these days there has been close contact between the Russian and Norwegian Foreign Ministries," he said on Russian TV. "The situation has been resolved, a workaround has been found."

The supplies are expected to reach the settlement of Barentsburg by ship on Friday, Gushkin added.

A Norwegian government spokesperson told AFP that the solution is "not a step backwards" and came after "good dialogue" with Russia.
Dit is trouwens ook even aan mijn aandacht ontsnapt. De cyberaanvallen op Lithuania Litouwen (kunnen we niet één internationale benaming voor elk land gaan instellen?) heb ik meegekregen. Maar ook Noorwegen heeft cyberaanvallen te verduren gekregen naar aanleiding van dit conflict.
Last month, local Norwegian authorities had reportedly prevented 20 tons of Russian goods at the land border between the two countries.

Just hours later, a cyberattack -- attributed to a "criminal pro-Russian group" -- temporarily knocked out public and private websites in Norway.

It came just days after a similar attack targeted websites in Lithuania amid a dispute over the transit of goods through the EU to Russia’s exclave of Kaliningrad.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
ratzz schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 14:22:
[...]

Ik kan het helaas niet terug vinden, dit is besproken in deel 2. Het punt was dat Rusland dan bedreigd wordt en daardoor een escalatie uit voort zou komen omdat de spelregels dan veranderd worden. Volgens mij had het ook met de wapenlevering vanuit het westen te maken, die mogen alleen gebruikt worden ter verdediging.
Klinkt als meer oeverloos gezever eerlijk gezegd. Hoe wordt Rusland bedreigd door een land dat zich verdedigd tegen een offensieve oorlog uit Rusland? Wat is het verschil tussen verdedigen en aanvallen vanuit het oogpunt van Oekraïne? Wat maakt bijvoorbeeld het opblazen van een oliedepot in Belgorod verdedigen en eentje in Moskou een aanval? Wat voor escalatie is er nog mogelijk? Welke spelregels heb je het over en voor wie gelden die?

Wees eens duidelijk zou ik zeggen want ik begrijp weinig van wat je zegt, maar misschien ben ik de enige.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

RoD schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 09:46:
Ik dacht, het tempo waarmee Oekraïne munitieopslag van de russen treft zal nu wel afnemen, maar:
[Embed]
Meer HIMARs aub. En dan het liefst met de munitie die 300km ver komt.
Als de oude grote munitiedepots opgeblazen zijn, dan kunnen ze voor de kleinere nieuwere gaan en wachten op de Russische treinen die munitie gaan aanvoeren. Dan bruggen opblazen en spoorwegen onderbreken om de treinen op een stukje spoor op te sluiten. Dan kunnen de Russen de bruggen en kraters proberen herstellen en krijgen nog meer inkomende raketten.

Pods met 6x ER-GMLRS vallen niet op. De nieuwe raketten die volgend jaar in dienst gaan en 150km ver kunnen vliegen, kunnen nu al in the field beta testen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UWk0HM0O3JB2P42ENa334_c0uE8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/s6e9Ydb48TfZNvy4d6i1tqvx.jpg?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door rapture op 09-07-2022 15:04 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cable-one
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15-09 13:07
Dutchy007 schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 21:28:
[...]

Tsja, die Oekraïners nemen het niet zo nauw. Maar aan de andere kant, het is daar nu zo rond de 30 graden. Ik weet niet of die PZH2000 airco aan boord hebben (en of ze die wel aan hebben staan ivm brandstofbesparing). Als ik daar was, ver achter de frontlinies, dan zou ik het ook wel weten; Shirtje en slippers en dan zeker geen zware militaire kisten in zo'n hitte :)

Volgens mij wordt overigens hier die 'quick fire' modes gebruikt waarbij ~5 shells tegelijkertijd neerkomen op een target. Machtig apparaat! Ook heel ruim van binnen.
De NL versie heeft/had geen airco.
Er is wel airco aanwezig om die kruitzakken/kardoes (die zie je de man plaatsen) te koelen.
Dit ivm verval van het kruit.
Het word en is erg warm binnen.

De ruimte binnenin heb je nodig voor het kulas.
Dit is het deel wat naar achteren komt na een schot.
Ook kan je hiermee de elevatie bepalen vandaar de betrekkelijk ruime gevechtsruimte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Weer een nieuwe batch kruisraketten gevonden, S300’s:
https://www.ukrinform.net...0-system-at-mykolaiv.html
As reported by Ukrinform, earlier Kim stated that the Russians are “remaking old S-300 missiles”, intended for air targets, for hitting ground targets. They are not accurate, so they hit various places.
Wist niet eens dat die ook een grond attack functie hadden.

[ Voor 32% gewijzigd door YakuzA op 09-07-2022 15:45 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Huidige indicatie van het aantal mensen dat in het leger zit:
[Twitter: https://twitter.com/TheDeadDistrict/status/1545624061761490945]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ratzz
Brazos schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 14:34:
[...]

Klinkt als meer oeverloos gezever eerlijk gezegd. Hoe wordt Rusland bedreigd door een land dat zich verdedigd tegen een offensieve oorlog uit Rusland? Wat is het verschil tussen verdedigen en aanvallen vanuit het oogpunt van Oekraïne? Wat maakt bijvoorbeeld het opblazen van een oliedepot in Belgorod verdedigen en eentje in Moskou een aanval? Wat voor escalatie is er nog mogelijk? Welke spelregels heb je het over en voor wie gelden die?

Wees eens duidelijk zou ik zeggen want ik begrijp weinig van wat je zegt, maar misschien ben ik de enige.
Helaas kan ik het ook niet duidelijker voor je maken, dit is zover ik het begrepen heb maar als het geen probleem was om Rusland aan te vallen dan was dat allang gebeurd denk ik zo en hadden ze ook wel die raketsystemen gekregen die 300 km ver gaan maar dat wordt als een provocatie gezien... ik verzin het ook niet zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

Garyu

WW

ratzz schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 16:56:
[...]

Helaas kan ik het ook niet duidelijker voor je maken, dit is zover ik het begrepen heb maar als het geen probleem was om Rusland aan te vallen dan was dat allang gebeurd denk ik zo en hadden ze ook wel die raketsystemen gekregen die 300 km ver gaan maar dat wordt als een provocatie gezien... ik verzin het ook niet zelf.
Oekraïne is gewoon in oorlog met Rusland. Die hebben niet veel meer te vrezen dan wat er nu al gebeurt.

Het punt is inderdaad de westerse alliantie. Die landen balanceren op het randje van de doctrine van de (proxy)oorlog en stapt steeds een stukje verder op qua wapenleveringen maar elke keer een klein stapje om duidelijk te maken dat het geen all-out war tussen de NAVO en Rusland wordt. Lange afstandsrakettem ziet de NAVO nog als een stap te ver. Eens kijken hoe lang nog.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Weer even een snelle post
Luister tips

en

naast goede muziek trannen trekkkend pijnlijk (ja echt er liepen tranen over mijn wangen) hoe deze "oude" muziek nog steeds relevant is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

ratzz schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 16:56:
[...]

Je verzint het wel zelf :)

Iedereen verzint het zelf. Ieder land bepaalt zelf hoe en wanneer ze hun wapens en andere middelen inzetten. Rusland ook. En aangezien er veel macht bij Putin ligt zouden we moeten weten wat zijn gedachten zijn om te weten hoever we kunnen gaan voordat hij (bijvoorbeeld) overgaat tot mobilisatie, een militair conflict met het westen begint, of zelfs kernwapens inzet. Maar we kunnen niet in zijn hoofd kijken en moeten dus zelf maar een beetje inschatten hoever we kunnen gaan. We verzinnen het dus eigenlijk zelf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Silent7 schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 19:11:
Weer even een snelle post
Luister tips
[YouTube: P̲ink F̲lo̲yd The F̲inal C̲ut Full Album 1983 360p 30fps H264 128kbit AAC]
en
[YouTube: Roger Waters - Amused To Death Full Album]
naast goede muziek trannen trekkkend pijnlijk (ja echt er liepen tranen over mijn wangen) hoe deze "oude" muziek nog steeds relevant is.
Roger Waters is duidelijk waar het probleem ligt: de Westerse wapenleveranties.

https://braveneweurope.co...ess-we-unite-against-them

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
IJzerlijm schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 20:01:
[...]

Roger Waters is duidelijk waar het probleem ligt: de Westerse wapenleveranties.

https://braveneweurope.co...ess-we-unite-against-them
dank, interessant leesvoer.
volgens mijn lezing ziet Waters de wapensteun niet als groote probleem, maar de "gangsters of war":

en zegt ie letterlijk dat het aan Oekraine is. Nou zie ik een musicant niet als oplosser maar het greep me wel aan dat twee oude albums nog steeds relavantie hebben.
(en eigenlijk zeer jammer dar er geen moderne tegenhangers zijn die oorlog en millieu met goede muziek naar voren schuiven (of ik heb ze gemist, please inform me :) )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Wat is 'het is aan Oekraine', moeten ze zich onvoorwaardelijk overgeven aan de genade van Putin? Moeten ze de Westerse wapens weigeren om zo de fabrikanten winst te ontzeggen en doorvechten met stokken en stenen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08:15

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Zoals het met iedere Russische statement gaat is ze eigenlijk nooit waar. Zo wordt ook de laatste statement over de gevechtspauze onderuit geschopt. Misschien zijn de Russische artilleristen zo doof geworden van hun werk van de afgelopen weken dat ze het bevel tot rusten niet hebben opgemerkt.

Let vooral op de droge understatement "merkt weinig".

Volkskrant Liveblog
16:50 - Gouverneur Loehansk merkt weinig van gevechtspauze Russen

Russische troepen blijven verwoestingen aanrichten in het oosten van Oekraïne, aldus gouverneur Serhiy Gaidai van de regio Loehansk. Analisten hadden verwacht dat de Russen een gevechtspauze zouden inlassen na de verovering van de laatste twee plaatsen van betekenis in Loehansk: Severodonetsk en Lysytsjank.

Volgens de gouverneur houden Oekraïense troepen stand in een laatste hoekje van Loehansk. Rusland zou hier vrijdagnacht meer dan twintig artillerie- en raketaanvallen op hebben uitgevoerd. Het Oekraïense leger poogt de Russische opmars naar de grens met de naburige regio Donetsk te voorkomen, aldus Gaidai.
P.S. Mijn complimenten voor @sugarlevi01 voor het nieuws in het topic over Kazachstan.

Zelf vond ik dat echt interessante informatie. Had zelf al eens eerder gekeken naar dat CIS (Ned: GOS). (teacup in "[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3", teacup in "[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3"). Georgië is Kazachstan voorgegaan in 2008 met het uit de CIS stappen. Volgens Karim Massimov, tussen 2007 en 2012 premier van nota bene Kazachstan, is deze unie “a really functioning association”. De GOS/CIS bestaat af vanaf vlak na het uiteenvallen van de Sovjet Unie. Die douane-unie/vrijhandelszone onder de vlag van GOS/CIS raakte pas operationeel in 2012.

Over het algemeen laat ik mij wat diplomatieker uit, maar de eerste reactie onder je artikel, daar moest ik wel om lachen. Laten we ons vooral bij die laatste zin ervan aansluiten:
Vlad, the genius! Who would have thought that their relationship would go to shits so fast, especially since after what happened in January? I’m absolutely certain, that the little runt is furious about all of this! And, it makes it worse that there’s absolutely nothing he can do about it. He is already backed up against a wall with Ukraine (despite the pure garbage he said yesterday about barely getting started). I’m waiting for the other CIS members soon taking the exit on stage left…

[ Voor 36% gewijzigd door teacup op 09-07-2022 22:21 ]

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Er zal gevochten worden. Vluchten of schuilen.

Zolang een oorlog te winnen is, blijft 60% van de Amerikanen het steunen en willen meer voor energie betalen.

Pro-Russisch reactie op munitie tekort.

Een thread over hoe Oekraïense graan via Roemenië geëxporteerd wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-09 23:16
Brazos schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 14:34:
[...]

Iets vriendelijker mag wel.

Hij wijst gewoon op het voorbeeld van die meervoudige raketwerpers die Amerika levert maar alleen met raketten die max 80km ver kunnen reiken en niet de 300 km variant. En het ging er destijds ook over dat de VS eist dat ze niet worden gebruikt voor aanvallen in Rusland zelf. Er zijn heus nog wel wat treden over op de geweldsescalatieladder. Ook al heeft Rusland daar maling aan en grijpen ze alles aan wat krom is om recht te lullen wat ze doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000

pro_6or

amateur_60r

rapture schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 15:04:
[...]

Als de oude grote munitiedepots opgeblazen zijn, dan kunnen ze voor de kleinere nieuwere gaan en wachten op de Russische treinen die munitie gaan aanvoeren. Dan bruggen opblazen en spoorwegen onderbreken om de treinen op een stukje spoor op te sluiten. Dan kunnen de Russen de bruggen en kraters proberen herstellen en krijgen nog meer inkomende raketten.

Pods met 6x ER-GMLRS vallen niet op. De nieuwe raketten die volgend jaar in dienst gaan en 150km ver kunnen vliegen, kunnen nu al in the field beta testen.
[Afbeelding]
Denk je dat we die info hebben, de nato verkenningstoestellen hebben niet echt het bereik voor juist die gebieden (wel rond Kherson, niet diep in de Donbas) of zouden ze met reapers, zonder hun id zender aan boven Oekraïne zelf vliegen?

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Silent7 schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 20:48:
[...]

dank, interessant leesvoer.
volgens mijn lezing ziet Waters de wapensteun niet als groote probleem, maar de "gangsters of war":
[YouTube: The Dogs Of War]

en zegt ie letterlijk dat het aan Oekraine is. Nou zie ik een musicant niet als oplosser maar het greep me wel aan dat twee oude albums nog steeds relavantie hebben.
(en eigenlijk zeer jammer dar er geen moderne tegenhangers zijn die oorlog en millieu met goede muziek naar voren schuiven (of ik heb ze gemist, please inform me :) )
YouTube: Dogs of War

Het hele Nato album zouden ze opnieuw uit moeten brengen in het Russisch (met iets aangepaste lyrics) :) het nummer In The Army Now is bijna 1:1 toepasbaar.

En dit vind ik een mooi nummer voor in de schuilkelder / metro: YouTube: Mina Špiler (Laibach) - Across the Universe

[ Voor 8% gewijzigd door Jerie op 09-07-2022 23:01 ]

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

IJzerlijm schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 21:39:
Wat is 'het is aan Oekraine', moeten ze zich onvoorwaardelijk overgeven aan de genade van Putin? Moeten ze de Westerse wapens weigeren om zo de fabrikanten winst te ontzeggen en doorvechten met stokken en stenen?
Waters predikt duidelijk een pacifistische toon. Op zich sympathiek, in zoverre herken ik mijzelf er wel in. Hij maakt terecht een onderscheid tussen het criminele bewind in Rusland (en ook in Belarus) en de Russen, Belarussen en Oekraïners die met deze hele oorlog niets te maken willen hebben.Ook met de slechte invloed van de wapens, en hun escalerende werking kan ik het wel eens zijn. Toch hoeft dit niet tot de conclusie te leiden dat het gebruik van wapens in deze situatie niet noodzakelijk is.

Ik denk trouwens dat Waters echt op een zeephelling terecht komt als hij durft te suggereren dat door het niet sturen van wapens mensenlevens kunnen worden gespaard. Niemand kan dit zeggen. Ik zie maar een zekerheid: zolang dit Russische bewind aan het roer staat zullen er mensen lijden. Dit bewind kiest niet voor mensen maar voor zichzelf. Ik heb ook niet de waarheid in pacht maar ik neig er eerder naar dat een tekort aan wapens conflict verlengend werkt en meer mensenlevens kost.

Zijn oplossing, maak Oekraïne neutraal, staat wat mij betreft wat ver van de realiteit. Tegenover de grote offensieve macht van Rusland heeft een neutraal Oekraïne naar mijn idee geen recht van bestaan. Ik zie maar twee scenario's voor Oekraïne:
  • Oekraïne naast een ongewijzigd Rusland, ondersteund door of deel uitmakend van organisaties als NAVO en/of EU.
  • Oekraïne kan zelfstandig verder met de gratie van het feit dat Rusland uiteenvalt in republieken met een vergelijkbare grootte van Oekraïne zelf.
Beide scenario's zijn er overmorgen ook nog niet, maar zijn minder utopisch dan het scenario van een onafhankelijk Oekraïne. Beide scenario's helpen Rusland bovendien om in te zien dat de tijd van het (Russische) kolonialisme toch echt voorbij is en Rusland uit andere vaatjes moet gaan tappen. Dat dit beter kan in een andere vorm is een conclusie voor Rusland zelf om te trekken.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat inzicht op en gokken over de mogelijke voorraden van munitie van Russische kant.

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Dit artikel van de New York Times is interessant omdat het wat meer inzicht geeft over hoe Oekraïne en VS naar het verdere verloop van de oorlog kijken, en daarover soms ook van inzicht kunnen verschillen.

Ukraine and the Contest of Global Stamina

Kan het westen het volhouden Rusland over Oekraïne te weerstaan? Kunnen we wapenleveringen blijven doen?
WASHINGTON — Another day, another weapons shipment: On Friday, the Pentagon announced a new transfer of precision-guided shells and multiple rocket launchers to Ukraine, the latest armaments heading east. But will there come a day when that system begins to slow?

More than four months after Russia invaded Ukraine, a war that was expected to be a Russian blitzkrieg only to turn into a debacle for Moscow has now evolved into a battle of inches with no end in sight, a geopolitical stamina contest in which President Vladimir V. Putin is gambling that he can outlast a fickle, impatient West.
Op dat wispelturige westen wordt nu al wel geanticipeerd:
President Biden has vowed to stand with Ukraine for “as long as it takes,” but neither he nor anyone else can say how long that will be or how much more the United States and its allies can do over that distance, short of direct military intervention. At some point, officials acknowledge, U.S. and European stocks of weapons will run low; while the United States has authorized $54 billion in military and other assistance, no one expects another $54 billion check when that runs out.

So Mr. Biden and his team are searching for a long-term strategy at a time when the White House sees the dangers of escalation increasing, the prospect for a negotiated settlement still far-off and public weariness beginning to set in at home and abroad.
In Bidens team wordt wel dergelijk bezorgd gekeken naar de vermoeiing van het westerse publiek, maar van een ding is het team wel zeker: zou de VS niet doorgaan met de support, dan levert dit een voor de VS veel slechtere uitkomst op:
“I worry about the fatigue factor of the public in a wide range of countries because of the economic costs and because there are other pressing concerns,” said Senator Chris Coons, Democrat of Delaware and a close ally of Mr. Biden’s who attended the NATO summit meeting in Madrid last week.

“I think we need to be determined and continue to support Ukraine,” said Mr. Coons, a member of the Senate Foreign Relations Committee. “Exactly how long this will go, exactly what the trajectory will be, we don’t know right now. But we know if we don’t continue to support Ukraine, the outcome for the U.S. will be much worse.”
De VS maken zich zorgen over de slechte kwaliteit van wapens die Rusland tegenwoordig hanteert, en de consequenties die dit kan hebben voor de verdediging van het NAVO gebied. De VS maakt zich verder zorgen dat dit conflict kan escaleren omdat Rusland naar tactisch nucleaire wapens kan grijpen om uit haar huidige impasse te komen:
While the fighting lately has focused mainly on a crescent in eastern and southern Ukraine, the White House worries it could easily spiral out of control. A recent missile strike on a shopping center in central Ukraine suggested that Moscow was running low on precision weaponry and increasingly turning to less sophisticated armaments that could hit unintended targets — potentially even across the border, in NATO allies like Poland or Romania. And American officials worry that Mr. Putin may resort to tactical nuclear weapons to break out of the box he faces on the battlefield.
Hiernaast lijkt Ruslands' eetlust weer te zijn toegenomen:
Indeed, the Biden administration has concluded that the Russian leader still wants to widen the war and try again to seize Kyiv, the Ukrainian capital. “We think he has effectively the same political goals that we had previously, which is to say that he wants to take most of Ukraine,” Avril D. Haines, the director of national intelligence, said at a conference last week.
Editors’ Picks
How Can I Dress to Not Look Like a Tourist in France?
In ‘The Bear’ on Hulu, a Kitchen Staff Is Nearly Eaten Alive
What Happens When a Rock Star Proposes Onstage?
Continue reading the main story

Mr. Putin almost seemed to confirm that on Thursday, when he warned that he had more expansive options available. “Everybody should know that, largely speaking, we haven’t even yet started anything in earnest,” he told parliamentary leaders in Moscow.

“We are hearing that they want to defeat us on the battlefield,” Mr. Putin added. “Let them try.”
Tegen deze achtergrond lijken er wat verschillen van inzicht te bestaan tussen Oekraine en VS over hoe verder te gaan:
U.S. officials, who spoke on the condition of anonymity to discuss strategy deliberations, are urging the Ukrainians to consolidate their forces at the front. But Ukraine’s leaders want to go further and mass enough personnel to mount a counteroffensive to retake territory, a goal that American officials support in theory even if they are dubious about the Ukrainians’ capacity to dislodge the Russians. President Volodymyr Zelensky of Ukraine told Group of 7 leaders last week that he wanted the war over by the end of the year. But there are serious doubts in Washington about whether that is possible militarily.
Van een kant wil de VS niet teveel bepalen hoe Oekraine zijn oorlog denkt te moeten voeren. De VS anticipeert wel op een afnemende stroom aan wapens en munitie en andere support. Wat nu in het congres is gepasseerd zou tot het tweede kwartaal 2023 moeten voldoen. Maar er is nog een andere limiet om rekening mee te houden, die van de eindige wapenvoorraden. Wat ik zelf in het artikel mis is de factor va wapenproductie. Die blijft onbenoemd.
The Biden administration does not want to be seen pressuring Mr. Zelensky to negotiate a deal with the Kremlin at the risk of rewarding armed aggression, but officials and analysts said it would be hard to sustain the same level of material support as war fatigue grows on both sides of the Atlantic. Military aid passed by Congress is expected to last into the second quarter of next year, by some estimates, but the question is how long current supplies of weapons and ammunition can last without degrading the military readiness of the United States.

American officials have encouraged other countries to provide leftover stores of Soviet-made weaponry that Ukrainians are more familiar with — an item on Mr. Biden’s agenda for a trip to the Middle East next week, when he is scheduled to meet with leaders of Arab states that were once clients of Moscow.

“There is a lot of running room, but clearly there is this sense that the next six months are really critical,” said Ivo H. Daalder, the president of the Chicago Council on Global Affairs and a former U.S. ambassador to NATO. “In the next six months, we’re going to find out one or both sides are too exhausted, and they’re going to look for a way out.”
Het komende half jaar lijkt cruciaal te worden. Poetin zal dit inmiddels ook weten en zijn strategie (voor zover hij die heeft) erop aanpassen.

[ Voor 14% gewijzigd door teacup op 10-07-2022 12:14 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
teacup schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 23:00:
Waters predikt duidelijk een pacifistische toon. Op zich sympathiek, in zoverre herken ik mijzelf er wel in. Hij maakt terecht een onderscheid tussen het criminele bewind in Rusland (en ook in Belarus) en de Russen, Belarussen en Oekraïners die met deze hele oorlog niets te maken willen hebben.Ook met de slechte invloed van de wapens, en hun escalerende werking kan ik het wel eens zijn. Toch hoeft dit niet tot de conclusie te leiden dat het gebruik van wapens in deze situatie niet noodzakelijk is.
Pacifisme heeft als ideologische insteek dezelfde kernfout als neutraal zijn: in de geopolitiek is alles wat je doet een bewuste keuze met consequenties. Pacifisme heeft tevens uit zichzelf niet de middelen om het eigen doel te bereiken. Ruwe gewelddadige macht luistert niet naar mensen die dat juist niet willen gebruiken.

Het draait hierdoor altijd uit op een variant van de cirkelredenering:om geweld te voorkomen door machtsmisbruik moeten we juist in naam van vrede buigen voor machtsmisbruik. Pacifisme wordt hierdoor eigenlijk de ideologie van onderwerping en overgave bij dreiging van geweld. En geeft daarmee dus legitimiteit aan might makes right en de z.g.n. geopolitieke "realisten".

De lessen van de geschiedenis laten zien dat je een bully en maffia regime niet kan benaderen met verlichte westerse filosofieën, maar alleen met ruwe macht. Vrede en veiligheid en daarmee ruimte voor de doelen van pacifisten ontstaat pas als we ontwikkelingen juist kunnen tegenhouden met afschrikking.

Het is jammer dit soort zaken in het publieke debat altijd wel minder ziet, filosofische ideeen krijgen individueel vaak wel aandacht, maar worden nooit echt uitgediept en aan een kritische beschouwing onderworpen. Hetzelfde zie je met de aandacht die Chomsky bijvoorbeeld nog krijgt, niemand confronteert hem met de wensen en belangen van Oekraïne, Oost-Europa en de onderdrukte etnische minderheden in Rusland zelf. Laat het hem zelf persoonlijk maar eens vertellen aan de belanghebbenden.

M.a.w. vrijheid bestaat niet zonder verantwoordelijkheid, het (geo)politieke debat mag imho wel wat minder vrijblijvend, ook op nationaal niveau. Laat Baudet maar in debat gaan Oekraïners en Oost-Europeanen over z'n propaganda visie. Je hebt een politieke mening over een land/bevolkingsgroep, dan heeft die ook recht op deelname aan het debat.
Ik denk trouwens dat Waters echt op een zeephelling terecht komt als hij durft te suggereren dat door het niet sturen van wapens mensenlevens kunnen worden gespaard. Niemand kan dit zeggen. Ik zie maar een zekerheid: zolang dit Russische bewind aan het roer staat zullen er mensen lijden. Dit bewind kiest niet voor mensen maar voor zichzelf. Ik heb ook niet de waarheid in pacht maar ik neig er eerder naar dat een tekort aan wapens conflict verlengend werkt en meer mensenlevens kost.
Yup, eens, dat is helaas de realiteit.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-09 23:16
pro_6or schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 22:40:
[...]

Denk je dat we die info hebben, de nato verkenningstoestellen hebben niet echt het bereik voor juist die gebieden (wel rond Kherson, niet diep in de Donbas) of zouden ze met reapers, zonder hun id zender aan boven Oekraïne zelf vliegen?
Met satellieten kun je denk ik ook veel volgen en zien?

Ergens stond hoe ver zo'n Global Hawk kon kijken van een X hoogte. Maar ik kan dat niet meer vinden.

Ze zullen lokaal toch ook wel informatie krijgen over en weer. Beide kampen zullen wel informatie krijgen uit vijandelijk/bezet gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
Volgens mij krijgt Oekraïne satelliet informatie vanuit de VS en GB. Alleen bewegingen en posities van hoge leiding werden niet doorgegeven door de westerse landen, geen idee of dat inmiddels is veranderd.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Nieuwe dag, nieuw HIMARs nieuws:

Een overzichtje van vernietigde Russische depots / bases in de afgelopen dagen:
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FXQaOpcXwAcpAS_?format=jpg&name=medium

En dan nog via Ukraine Battle Map, een overzicht van de strikes afgelopen nacht:
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FXSrx3fWAAAF-cN?format=jpg&name=large

En het totaal aan strikes op Russische depots/bases in de afgelopen tijd met HIMARs:
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FXQobxsWAAApDxE?format=jpg&name=large

Wie het wil blijven volgen, hier is een dashboard: https://twitter.com/ragnarbjartur/status/1545390183360651264

En dan, altijd interessant, Phillips OBrien die er zijn licht over laat schijnen, in een draadje:

Via Threadreader, voor wie dat liever heeft: https://threadreaderapp.com/thread/1546020369462591488.html

[ Voor 14% gewijzigd door RoD op 10-07-2022 10:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14:03

Auredium

Informaticus Chaoticus

RoD schreef op zondag 10 juli 2022 @ 10:39:
Nieuwe dag, nieuw HIMARs nieuws:
[Twitter]
[Twitter]
Een overzichtje van vernietigde Russische depots / bases in de afgelopen dagen:
[Afbeelding]

En dan nog via Ukraine Battle Map, een overzicht van de strikes afgelopen nacht:
[Afbeelding]

En het totaal aan strikes op Russische depots/bases in de afgelopen tijd met HIMARs:
[Afbeelding]

Wie het wil blijven volgen, hier is een dashboard: https://twitter.com/ragnarbjartur/status/1545390183360651264

En dan, altijd interessant, Phillips OBrien die er zijn licht over laat schijnen, in een draadje:
[Twitter]
Via Threadreader, voor wie dat liever heeft: https://threadreaderapp.com/thread/1546020369462591488.html
Kijkend naar die kaartjes zie je duidelijk dat Oekraine twee doelen heeft met de strikes:
1) Verzwak Ruslands mogelijkheid om een goed offensief gaande te houden in Donetsk regio's.
2) raak het gebied rond Kherson voor een mogelijk offensief.

Ik ben benieuwd op de impact. Je ziet ook duidelijk de verschillen in strategieën als gevolg van de kwaliteit van artillerie. Rusland doet scorched earth voor hun offensief te pushen. Dit komt hoofdzakelijk omdat hun artillerie niet precies genoeg is om met zekerheid steunpunten te raken zoals barakken, munitie en brandstofdepots. Het nadeel van deze tactiek is dat het enorm veel druk uitoefent op de logistiek. Je verbrand een hoop munitie in korte tijd en je moet constant nieuwe munitie en lopen doen aanvoeren om de tactiek gaande te houden.

Oekraïne daarentegen heeft sterke precisie artillerie gekregen maar in beperkte mate. Hun tactiek om gebruik te maken van hun sterke kanten van de artillerie is dus om actief steunpunten te raken. We zien nu minder strikes vanuit Rusland komen; zogenoemd omdat ze het rustiger aan doen tot ze weer genoeg kracht hebben verzameld. Ik ben echter benieuwd of Rusland nog voldoende logistieke vaardigheden weet te verzamelen om de tactiek van het laatste offensief te herhalen. Zelfs als ze deze herhalen moeten ze oppassen omdat counter artillerie van de Oekraïners altijd raak zal schieten tenzij ze snel genoeg kunnen verplaatsen.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Indrukwekkend om te zien hoeveel invloed moderne wapens zoals HIMARS hebben. En UA heeft er maar een paar!

RU zal alles op alles zetten om deze uit te schakelen. Hopelijk heeft UA een succesvolle taktiek om deze wapens buiten bereik van RU te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06:35
TheBrut3 schreef op zondag 10 juli 2022 @ 10:39:
Volgens mij krijgt Oekraïne satelliet informatie vanuit de VS en GB. Alleen bewegingen en posities van hoge leiding werden niet doorgegeven door de westerse landen, geen idee of dat inmiddels is veranderd.
Blijf dit toch ook wel raar vinden hoor.

We geven jullie info over waar jullie kunnen aanvallen. Maar de belangrijke punten (wellicht wel game changing) die geven we jullie niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
teacup schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 23:56:
Dit artikel van de New York Times is interessant omdat het wat meer inzicht geeft over hoe Oekraïne en VS naar het verdere verloop van de oorlog kijken, en daarover soms ook van inzicht kunnen verschillen.

Ukraine and the Contest of Global Stamina

Kan het westen het volhouden Rusland over Oekraïne te weerstaan? Kunnen we wapenleveringen blijven doen?
[...]

Op dat wispelturige westen wordt nu al wel geanticipeerd:
[...]

In Bidens team wordt wel dergelijk bezorgd gekeken naar de vermoeiing van het westerse publiek, maar van een ding is het team wel zeker: zou de VS niet doorgaan met de support, dan levert dit een voor de VS veel slechtere uitkomst op:

[...]

De VS maken zich zorgen over de slechte kwaliteit van wapens die Rusland tegenwoordig hanteert, en de consequenties die dit kan hebben voor de verdediging van het NAVO gebied. De VS maakt zich verder zorgen dat dit conflict kan escaleren omdat Rusland naar tactisch nucleaire wapens kan grijpen om uit haar huidige impasse te komen:
[...]

Hiernaast lijkt Ruslands' eetlust weer te zijn toegenomen:
[...]

Tegen deze achtergrond lijken er wat verschillen van inzicht te bestaan tussen Oekraine en VS over hoe verder te gaan:
[...]

Van een kant wil de VS niet teveel bepalen hoe Oekraine zijn oorlog denk te moeten voeren. De VS anticipeert wel op een afnemende stroom aan wapens en munitie en andere support. Wat nu in het congres is gepasseerd zou tot het tweede kwartaal 2023 moeten voldoen. Maar er is nog een andere limiet om rekening mee te houden, die van de eindige wapenvoorraden. Wat ik zelf in het artikel mis is de factor va wapenproductie. Die blijft onbenoemd.

[...]

Het komende half jaar lijkt cruciaal te worden. Poetin zal dit inmiddels ook weten en zijn strategie (voor zover hij die heeft) erop aanpassen.
Ik denk dat het een kwestie van (tussentijdse) verkiezingen wordt. Tijd is daarbij inderdaad een vijand van het Westen. Want een NAVO zonder VS is geen NAVO.

Toch heb ik er wel vertrouwen in dat Amerikanen niet gaan stemmen op een pro-Russisch figuur. Daarnaast lijkt met de recente uitspatting van SCOTUS een grote groep vrouwen gemobiliseerd te zijn om te stemmen. Nou moet ik er wel bijzeggen dat ik dat vertrouwen in 2016 ook had.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Laatst online: 13:54
NeutraleTeun schreef op zondag 10 juli 2022 @ 11:32:
[...]
We geven jullie info over waar jullie kunnen aanvallen. Maar de belangrijke punten (wellicht wel game changing) die geven we jullie niet.
Waar baseer je deze stelligheid op en wat zijn dan de belangrijke punten?
Overigens, zowel de Global Hawk alsook de satellieten kunnen zowat niks wanneer het bewolkt is, probeer maar eens vanaf de Erasmusbrug een foto van de Euromast te maken wanneer het goed mistig is. En dat is nog maar een afstand van een paar kilometer.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Yaksa schreef op zondag 10 juli 2022 @ 12:04:
[...]

Overigens, zowel de Global Hawk alsook de satellieten kunnen zowat niks wanneer het bewolkt is, probeer maar eens vanaf de Erasmusbrug een foto van de Euromast te maken wanneer het goed mistig is. En dat is nog maar een afstand van een paar kilometer.
Jij denkt dat er in zo’n apparaat alleen maar een camera zit? Radar kan prima door wolken heen kijken dus het tellen van tanks kan gewoon doorgaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Niet online
Behoorlijk uitgebreid artikel over het bezette gebied en de rol van het verzet.

https://unherd.com/2022/07/inside-the-ukrainian-resistance/

De russen doen aan snelrecht, aka, als je een klacht over iemand hebt, zoals je buurman die jou geen drank wilde geven, dan sluiten ze die buurman wel even voor je op. En als je iets gestolen hebt, dan komen ze je wel even in elkaar meppen. En dat proberen ze als een voordeel te verkopen, want het eigenlijke rechtssysteem duurt wel erg lang, hè.
Yet at the same time, the Russians also try to ingratiate themselves. Key to their efforts is the concept of what they call “swift justice”. The principle is simple: justice through the courts can take forever, so why not let them deliver it instead? Of course, it’s also a way of legitimising violence. Soldiers now accept “complaints” from locals and when they break into houses and administer more beatings, they can say they are merely responding to citizen requests.

It’s a system that is easily open to abuse. Danylov heard a story from one of the villages of a man who went to the checkpoint and made a complaint to the Russians: his neighbour had refused to give him any booze. The soldiers went to the man’s house and imprisoned him for 15 days (on what charge it’s hard to fathom). In another village, a local criminal robbed a house, and the Russians came round to his place and beat him severely. “They are trying to say this is good because if you try to go through the courts it will take years whereas they deliver justice quickly. They are trying to ‘bribe’ the locals through things like this,” says Danylov.
Verder zien we het al eerder bekende gedrag, van Russen die zich helemaal klem drinken, zelf huizen leegroven, en mensen laten verdwijnen.
. My sources inside Kherson are clear: the occupying forces are robbing people’s houses; they are always drunk, often from first thing in the morning; people are disappearing every day, especially in the port city of Genichesk.
Daarnaast is afpersingen een goede bron van inkomsten, wil je door een checkpoint heen, dan mag je daar goed voor betalen. En soms lijkt het ze wel cool om de wegrijdende auto's even te bombarderen met hun grads.
It would be unfair, however, to say the soldiers are just there to drink and beat people up; they also want to make money. Checkpoints are not just places of violence and intimidation, but of extortion as well. An informal tariff — based around different classes of vehicle — has come into effect. To get your car through without the endless queuing will cost $500 or more. A bus costs $2,000, a truck $20,000. Sometimes cars are allowed to leave without paying, and every so often the Russians shell them with BM-21 Grads — just to teach them a lesson for going back into Ukraine.
Ze doen hun bijnaam 'orcs' wel eer aan.
(Alhoewel ik zelf aan de trollen van David de kabouter moet denken YouTube: alleen de trollen van David de kabouter 01)

Russische kanelen delen graag foto's van mensen die in grote getale in de rij staan voor het openen van Russische bankrekeningen en paspoorten. Maar dat is de enige manier om salaris gestort te krijgen, en dat paspoort krijg je er dan verplicht bij.
The Russians are trying to control all aspects of life, too. If you want to receive your salary into a bank account, you need to open an account in the bank the Russians have set up in the former Raiffeisen Bank building. “I saw huge lines of people there,” says one resident. “The catch, though, is that if you want the account, you also have to get a Russian passport, which people don’t want.”
Wil je niet samenwerken met de Russen, dan krijg je weer met het 'snelrecht' te maken, en kun je het ziekenhuis in geslagen worden.
In the village of Bekhtery, the principal refused to collaborate and was beaten so badly she was left almost disabled. The head of the local council agreed to collaborate and tried to convince all teachers and civil servants to cooperate as well. Those who refused were betrayed to the Russians who sent patrols round to their houses to beat them up. “Collaborators are constantly looking to expand their influence,” says
Onderwijl laat het verzet ook van zich horen.
Met de posters en met graffiti.
Posters are now going up across the city, many with images of individual collaborators accompanied by personal messages.”Kiril, we’ve got something for you,” reads one with an image of the man’s head above drawings of a noose, a gun and an exploding car. A similar poster shows an image of a corpse half-covered in dirt: “A lot of Russians are already wormfood. You’re next.” Graffiti splayed across a central street in the town of Hola Prystan reads: “AFU [the Ukrainian army] is nearby. Orcs be afraid. Hopry [short for Hola Prystan] is Ukraine”.
De collaborateurs en de Russen moeten constant voor hun leven vrezen. We hebben al meerdere publieke aanslagen voorbij zien komen. Maar er gebeurt heel veel stiekem in het donker.
Stropers schieten op Russische soldaten die 's nachts patrouilleren. Jongeren die 's nachts met messen op de dronken soldaten insteken. En... een hele groep die bij iemand ging borrelen, en vervolgens met doorgesneden kelen werd gevonden.
These actions are boosting morale inside Kherson. “Attempts to physically eliminate collaborators are very popular,” the activist continues. “Everybody wants to oppose the Russians and is waiting for the quick return of the Ukrainian armed forces. There are even cases of poachers shooting Russian soldiers patrolling the river at night. That’s why the ‘liberators’ now move only in convoys of three or more boats. They are afraid. I think that it’s only by these sorts of methods will we have success. They need to feel constantly afraid for their lives.”

It’s hard to assess just how widespread violent resistance is. Most of the cases remain unpublicised because the Russians don’t want to appear weak or vulnerable and the partisans don’t want to jeopardise their security. In many small towns, there are a lot of cases of youths with knives stabbing drunken soldiers. No one says anything because it’s bad both for the Russians and for the kids.
But there are more sophisticated actions as well. A few weeks ago, several Russian soldiers were invited for a drink, and all had their throats cut.
Dit filmpje had ik al gedeeld, maar ik gooi hem er gewoon nog een keer in, want ik vind het erg leuk gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
downtime schreef op zondag 10 juli 2022 @ 12:49:
[...]Jij denkt dat er in zo’n apparaat alleen maar een camera zit? Radar kan prima door wolken heen kijken dus het tellen van tanks kan gewoon doorgaan.
Radar zit niet in satellieten, die hebben alleen camera's. Een Global Hawk heeft idd wel radar, maar die zal niet zo snel boven Rusland gaan vliegen om wat verder te kunnen kijken.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Yaksa schreef op zondag 10 juli 2022 @ 14:49:
[...]

Radar zit niet in satellieten, die hebben alleen camera's.
Oh? https://www.maxar.com/products/radar-imagery

En natuurlijk heeft de VS die ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
En welke zijn dat dan?
Want de 3 satellieten die Canada gelanceerd heeft worden tot nu toe hoofdzakelijk gebruikt voor maritieme research, rampen en ecologische monitoring. Ik vraag me ook af of ze wel in de goede baan vliegen om überhaubt iets waar te kunnen nemen boven Rusland aangezien ze vooral het gebied rond Canada monitoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Yaksa schreef op zondag 10 juli 2022 @ 16:19:
[...]

En welke zijn dat dan?
De VS is niet zo spraakzaam als het om militaire satellieten gaat. Maar misschien Wikipedia: USA-215 wel. Of een soortgenoot. Maar ik twijfel er niet aan dat ze die capaciteit hebben aangezien ze eerder Wikipedia: Lacrosse (satellite) al hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
teacup schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 23:00:
[...]

Waters predikt duidelijk een pacifistische toon. Op zich sympathiek, in zoverre herken ik mijzelf er wel in.
Behalve dat dat pacifisme gewoon een hele dunne sluier is voor pro-Russisch gedachtegoed. Oh en hij heeft een behoorlijke anti-Putin alinea daar hoor. Maar als hij vervolgens gewoon klakkeloos Russische propaganda overneemt, tja, dan is die dus erg effectief geweest. Immers de oplossing is geen wapens aan Oekraïne geven! Right, en wie profiteert daar vooral van? En vervolgens komen we op het verhaal dat Oekraïne gewoon neutraal moet zijn! Waar Rusland een heel ander idee heeft van neutraal als wat veel andere zullen hebben. Belangrijker nog alleen: hij lult wel over staan met onze broers en zussen, en vervolgens moeten ze maar gewoon doen wat hij zegt. Zelfbeschikking hoort er blijkbaar niet veel. Want is het niet aan Oekraïne om te beslissen over wat ze politiek willen?

Totdat het hem lukt om te "eisen" dat er een staak het vuren komt, moeten we misschien gewoon wapens blijven sturen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Sissors schreef op zondag 10 juli 2022 @ 16:34:
[...]

Behalve dat dat pacifisme gewoon een hele dunne sluier is voor pro-Russisch gedachtegoed. Oh en hij heeft een behoorlijke anti-Putin alinea daar hoor. Maar als hij vervolgens gewoon klakkeloos Russische propaganda overneemt, tja, dan is die dus erg effectief geweest. Immers de oplossing is geen wapens aan Oekraïne geven! Right, en wie profiteert daar vooral van? En vervolgens komen we op het verhaal dat Oekraïne gewoon neutraal moet zijn! Waar Rusland een heel ander idee heeft van neutraal als wat veel andere zullen hebben. Belangrijker nog alleen: hij lult wel over staan met onze broers en zussen, en vervolgens moeten ze maar gewoon doen wat hij zegt. Zelfbeschikking hoort er blijkbaar niet veel. Want is het niet aan Oekraïne om te beslissen over wat ze politiek willen?

Totdat het hem lukt om te "eisen" dat er een staak het vuren komt, moeten we misschien gewoon wapens blijven sturen.
Nee, pacifisme is niet pro-russisch, het is hooguit naïef. Het komt voort uit een (te) positief mensbeeld.

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
crisp schreef op zondag 10 juli 2022 @ 16:39:
[...]

Nee, pacifisme is niet pro-russisch, het is hooguit naïef. Het komt voort uit een (te) positief mensbeeld.
Als je blindelings de Kremlin propagandalijn volgt is het wel pro-russisch wat mij betreft. Als je begint met dat gezorgd moet worden dat Oekraïne iig niet zichzelf kan verdedigen, en dat het geen drol uitmaakt wat de Oekraïners zelf willen maar ze moeten "neutraal" worden. Tja.

Edit: Even gegoogled naar "Waters Ukraine". Eén van eerste resultaten: https://twitter.com/Nimrodg/status/1501618728995332097. Voor degene die te lui zijn om te luisteren: "Iedereen met een IQ boven kamertemperatuur weet dat Rusland Oekraïne niet gaat binnenvallen".

En zo ook andere dingen die ik zo snel vind. Dat pacifisme bestaat toch wel veel uit: "Doe maar wat Rusland wil, want het westen is slecht".

[ Voor 29% gewijzigd door Sissors op 10-07-2022 17:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

NeutraleTeun schreef op zondag 10 juli 2022 @ 11:32:
[...]

Zal wel een gevalletje stipje op de kaart zijn met het bijschrift 'hier bevindt zich GEEN generaal!!!' :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

MikeyMan schreef op zondag 10 juli 2022 @ 17:26:
[...]

Zal wel een gevalletje stipje op de kaart zijn met het bijschrift 'hier bevindt zich GEEN generaal!!!' :+
Het zou iig helpen als de Amerikanen de 4 MQ4’s die ze eerst wilden sturen een keer gaan leveren.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
[...]

Zo zie ik dat ook voor me, een hele kaart gevuld met gebieden die niet en wel interresant zijn, maar dan met wat lege puntjes waar geen info over gegeven wordt :+

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Sissors schreef op zondag 10 juli 2022 @ 17:08:
[...]

Als je blindelings de Kremlin propagandalijn volgt is het wel pro-russisch wat mij betreft. Als je begint met dat gezorgd moet worden dat Oekraïne iig niet zichzelf kan verdedigen, en dat het geen drol uitmaakt wat de Oekraïners zelf willen maar ze moeten "neutraal" worden. Tja.

Edit: Even gegoogled naar "Waters Ukraine". Eén van eerste resultaten: https://twitter.com/Nimrodg/status/1501618728995332097. Voor degene die te lui zijn om te luisteren: "Iedereen met een IQ boven kamertemperatuur weet dat Rusland Oekraïne niet gaat binnenvallen".

En zo ook andere dingen die ik zo snel vind. Dat pacifisme bestaat toch wel veel uit: "Doe maar wat Rusland wil, want het westen is slecht".
Niet alles wat Rusland ontziet is automatisch "tegen het westen en Oekraïne".

Pacifisten zijn principieel tegen geweld, of het nu geweld is gericht op Rusland of tegen wat anders dan ook. De naïviteit waar @crisp op doelde zou je kunnen samenvatten met dat pacifisten de agressiviteit in de menselijke aard ontkennen en verwachten dat als zij een pacifistische houding aannemen hun opponent "dat ook wel zal doen". Realiteit heeft te vaak het tegendeel bewezen dat een dergelijke veronderstelling als realistisch is te beschouwen.

Een adviesje van mijn kant. Laat Twitter even links liggen. Drieregelige statements missen te veel info voor context. Google eens op het begrip en kijk naar meerdere bronnen. Je zal pro pacifisme-bronnen vinden en bronnen die pacifisme diskwalificeren. Vorm je eigen oordeel.

Een discussie over pacifisme is off topic voor dit Oekraïne topic. Naar mijn mening biedt @defiant (zie defiant in "De oorlog in Oekraïne - deel 3") in zijn mooie reactie een kernachtige uitleg waarom pacifisme vaak niet voor mensen is weggelegd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Graag wil ik jullie op de column van vandaag van Arie Elsthout. Arie maakt hierin korte metten met het "realisme" van Henry Kissinger. De heer Kissinger heeft ons minzaam verteld hoe het in "realiteit" werkt in de internationale politiek. Jammer dat de Volkskrant nog geen regeling heeft om artikelen te delen, zoals de New York Times, misschien niet zo "des DPG's", als ultimatum een mooie passage uit te column, maar lees hem vooral in de krant zelf als het kan:
Reagan bracht nadrukkelijk de kracht van de democratische ideeën in stelling en juist op dat punt zijn klassieke realisten al gauw bereid principes op te offeren in dienst van een vermeend hoger belang. Ook nu in Oekraïne. Als de oorlog lang gaat duren, het wegvallen van goedkoop Russisch gas de bodem slaat uit het Duitse en Europese groei- en welvaartsmodel en de pijngrens bij ons lager zal blijken te liggen dan in Rusland, dan vrees ik dat de ‘realistische’ druk zal toenemen om te komen tot een nieuwe modus vivendi met Poetin. Dat zal gebeuren met de beste bedoelingen, maar het leidt er onvermijdelijk toe dat West-Europa opnieuw Oost-Europa laat barsten, net als in 1938 (München), 1939 (geen actie na aanval Hitler en Stalin op Polen) en 1945 (Jalta).
De New York Times laat delen, met beperkingen, toe. Er zou een limiet aan het aantal lezers zijn. Ik heb nog niet te horen gekregen dat de link niet werkte. Gisteren zag ik een artikel dat de moeite van het delen waard is: Desperate for Recruits, Russia Launches a ‘Stealth Mobilization’

Dit topic heeft al meerdere voorbeelden opgetekend over de trukendoos die de Russen opentrokken in hun wanhopige zoektocht naar vervanging in de rangen.

Bedoeld als een puntsgewijze TLDR wat in het artikel langskwam. We hoeven over de Russische pogingen niet alarmistisch te doen, want ze blijken niet erg succesvol. En dit maakt de zoekactie des te wanhopiger. Een mooie ondertitel voor het artikel zou kunnen zijn:
Russia is losing fighters almost as fast as they can be replaced
En dan helpt het niet mee als Rusland haar militairen:
  • minder betaald dan beloofd
  • slecht behandeld
  • onvoldoende manschappen om te kunnen roteren
  • maar een weekje training (Tsjetsjenië)
  • geen training (bezette gebieden Oekraïne)
  • verouderde wapens (bezette gebieden Oekraïne)
Rusland maakt bovengemiddeld gebruik van:
  • etnische minderheden
  • Oekraïners uit de separatisten provincies
  • nationale garde eenheden en reservisten
  • huurlingen (Wagner)
  • vrijwilligers (werkers in de vastgelopen industrie)
  • gevangenen
Hoe tracht Rusland mensen te verleiden om in Oekraïne te dienen?
  • reservisten worden gelokt met geld
  • regionale rekruteringsbureaus plaatsen duizenden advertenties voor militaire specialisten
  • Salarissen ver boven standaard soldij bieden aan vrijwilligers
  • leeftijdslimiet van 40 jaar is vervallen
  • door Oekraïne vooral niet te noemen
  • huidige soldaten te ontmoedigen naar huis terug te keren (daar is geen werk)
  • Oekraïense mannen tussen 18 en 65 jaar in bezette gebieden zijn verplicht om in dienst te gaan
  • mishandelen tot wordt getekend (Tsjetsjenië)
  • amnestie voor gevangenen
  • lokale autoriteiten richten regionale regimenten op*
*is Rusland niet zo gelukkig mee, de lokale identiteit moet niet teveel groeien[...]

Volgens de analyse waar het artikel aan refereert kan Rusland met al deze inspanning op zijn best de huidige status quo behouden. van het veroveren van heel Oekraïne kan geen sprake zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• APClll
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:19

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

Yaksa schreef op zondag 10 juli 2022 @ 14:49:
[...]

Radar zit niet in satellieten, die hebben alleen camera's. Een Global Hawk heeft idd wel radar, maar die zal niet zo snel boven Rusland gaan vliegen om wat verder te kunnen kijken.
Voor iets zonder camera zien de plaatjes er verbluffend goed uit. ;)
(en dat zijn dan de vrijgegeven beelden. Dus wat er nog meer te zien kan zijn, moeten we alleen maar raden.)

Maar dat ook voertuigen die onder een tent staan zo haarscherp te zien zijn, dat had ik nooit verwacht.

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Geen idee wat ik hiervan moet denken, maar Oekraïne roept de inwoners van Cherson op om te vertrekken:
De burgers in de door Rusland bezette zuidelijke regio Cherson moeten evacueren. De Oekraïense vicepremier Irina Veresjoek roept daartoe op, omdat het Oekraïense leger een tegenaanval voorbereidt. Oekraïne verloor de controle over het gebied in de eerste weken van de invasie.

Over de timing is nog niets bekend, maar volgens de vicepremier is het zeker 'dat er gevechten zullen zijn'. 'Ik weet zeker dat er geen vrouwen en kinderen mogen zijn, en dat ze geen menselijke schilden mogen worden', zei ze ook nog.

Rusland zegt dat het lot van de regio bepaald moet worden door de inwoners. Zij willen een referendum organiseren, maar wanneer en hoe dat referendum zal moeten plaatsvinden, is nog niet bekend.
Gaat het Oekraïens leger daadwerkelijk Cherson beschieten?

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchy007
  • Laatst online: 17-09 16:37
XWB schreef op zondag 10 juli 2022 @ 23:46:
Geen idee wat ik hiervan moet denken, maar Oekraïne roept de inwoners van Cherson op om te vertrekken:

[...]

Niet opzettelijk, maar je kunt er gif op innemen dat de Russen niet in een open veld gaan staan bij een aanval en dus zich verschansen in huizen en andere burgergebouwen. Niet anders dat dat Oekraïne dat nu zelf doet bij het verdedigen. Je komt anders niet ver...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Ik twijfel. Ze praten nu al zo lang over een komend offensief rond Kherson dat ik me haast niet voor kan stellen dat dat offensief (als het al komt) echt daar gebeurt. Is het geen afleiding voor een offensief elders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

[...]

Is het een generaal? Nee, een bom, hahahaaaaa.

Oh nu ben ik in mineur, maar, wat ziet mijn oog, oooh ik heb een mineur bedoel ik.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online

[...]

Dit dilemma zien we in zekere zin al een hele tijd aankomen: Waar Ukraine verdediging koos in de steden is het voor de hand liggend dat Rusland dat ook zal doen. Dat betekent dat als Ukraine een stad wilt innemen dat ze er naar toe moeten en de Russen moeten verjagen, huis voor huis.

Tenzij Rusland kiest voor een terugtrekking, maar die zie ik niet gebeuren.

Dus: ik vrees van wel. Verklaart wellicht waarom de push op Kherson niet zo'n enorme vaart liep - kan me voorstellen dat men alle opties aan het bestuderen is gegaan.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
downtime schreef op maandag 11 juli 2022 @ 00:27:
[...]

Ik twijfel. Ze praten nu al zo lang over een komend offensief rond Kherson dat ik me haast niet voor kan stellen dat dat offensief (als het al komt) echt daar gebeurt. Is het geen afleiding voor een offensief elders?
Ze komen nog steeds dichterbij en hebben al wat aanvallen vlakbij de stad gehad. Het is een kwestie van tijd totdat ze gevechten bij de stad zelf krijgen. Oekraine lijkt nog steeds heel terughoudend te zijn met tegenaanvallen, maar gezien de geruchten van voorbereidingen die je continue ziet/hoort, zal er echt wel een keer wat groters gaan gebeuren. Maar of dat snel of pas over een paar maanden is weet niemand.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:06
redwing schreef op maandag 11 juli 2022 @ 10:45:
[...]

Ze komen nog steeds dichterbij en hebben al wat aanvallen vlakbij de stad gehad. Het is een kwestie van tijd totdat ze gevechten bij de stad zelf krijgen. Oekraine lijkt nog steeds heel terughoudend te zijn met tegenaanvallen, maar gezien de geruchten van voorbereidingen die je continue ziet/hoort, zal er echt wel een keer wat groters gaan gebeuren. Maar of dat snel of pas over een paar maanden is weet niemand.
Ik volg de kaarten elke dag maar heb al tijden geen verschuiving gezien rond Kherson. Wel is het zo dat er regelmatig doelen worden bestookt vanuit beide kanten. Dankzij HIMARS is het bereik van Oekraïne groter geworden maar dat betekent niet dat de linies ook zijn verschoven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
q-enf0rcer.1 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 10:57:
[...]

Ik volg de kaarten elke dag maar heb al tijden geen verschuiving gezien rond Kherson. Wel is het zo dat er regelmatig doelen worden bestookt vanuit beide kanten. Dankzij HIMARS is het bereik van Oekraïne groter geworden maar dat betekent niet dat de linies ook zijn verschoven.
Net als bij rusland in het oosten zijn het iedere keer heel kleine stappen. En de map wordt pas aangepast als iets echt duidelijk onder controle staat. Die kleine stappen zie je daarmee niet terug. Als je echter kijkt waar de aanvallen zijn, zie je dat sommige momenteel al tegen de stadsgrens gebeuren. Wat Oekraine doet is speldeprikken uitdelen door met kleinere groepen doelen verderop al aan te vallen.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:31
redwing schreef op maandag 11 juli 2022 @ 11:01:
[...]

Net als bij rusland in het oosten zijn het iedere keer heel kleine stappen. En de map wordt pas aangepast als iets echt duidelijk onder controle staat. Die kleine stappen zie je daarmee niet terug. Als je echter kijkt waar de aanvallen zijn, zie je dat sommige momenteel al tegen de stadsgrens gebeuren. Wat Oekraine doet is speldeprikken uitdelen door met kleinere groepen doelen verderop al aan te vallen.
Vergeet ook niet de partizanen die actief zijn in en rond die stad en omstreken. Zijn al heel wat Russen op die manier omgekomen.
Kwestie van tijd voordat er grote onrust gaat ontstaan bij de Russen. Denk daarom ook dat Oekraïne terughoudend is. Ander punt ze weten dat Rusland in staat in om zo een stad helemaal in puin te laten schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Ik denk dat de Oekrainers eerst het laaghangende fruit pakken met die Himars. Al die supply depots die ze verliezen moet de Russen een keer gaan opbreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Niet online
vincent_1971 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 11:17:
[...]

Vergeet ook niet de partizanen die actief zijn in en rond die stad en omstreken. Zijn al heel wat Russen op die manier omgekomen.
Kwestie van tijd voordat er grote onrust gaat ontstaan bij de Russen. Denk daarom ook dat Oekraïne terughoudend is. Ander punt ze weten dat Rusland in staat in om zo een stad helemaal in puin te laten schieten.
Ze worden nu inderdaad van drie kanten bestookt.
Frontlinie staat het Oekraïnse leger.
Achter de linie de partizanen.
En van bovenaf de Himars, die één voor één belangrijke punten aan het uitschakelen zijn.

Het is wachten op een groter offensief, en/of een teken van 'goede wil' van de Russen, waarbij ze zich terugtrekken uit het zuiden van Oekraïne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Niet online
teacup schreef op zondag 10 juli 2022 @ 22:37:
Graag wil ik jullie op de column van vandaag van Arie Elsthout. Arie maakt hierin korte metten met het "realisme" van Henry Kissinger. De heer Kissinger heeft ons minzaam verteld hoe het in "realiteit" werkt in de internationale politiek. Jammer dat de Volkskrant nog geen regeling heeft om artikelen te delen, zoals de New York Times, misschien niet zo "des DPG's", als ultimatum een mooie passage uit te column, maar lees hem vooral in de krant zelf als het kan:
[...]
Dat 'realisme' ja, ik vind er ook weinig realistisch aan, dat benoemd Elsthout ook duidelijk. Een hele natie wordt het actorschap/zelfbeschikkingsrecht ontnomen ten behoeve van een paar ego's. Is niet heel realistisch, niet elk volk aanvaardt dat zomaar. Plus dat mogelijke gevolgen, zoals genocide, maar ook toekomstige gevolgen waarbij Putin meer wilt, ook buiten beschouwing gelaten worden. Van iets dat we ooit 'realisme' hebben genoemd zou ik een iets holistischere aanpak verwachten.

*met topics kun je volgens mij wel delen, maar alleen beschikbaar bij duurdere abbo's, en volgens mij komt er je naam bij te staan, maar dat laatste weet ik niet zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:08
Zou het ook nog mogelijk zijn om steden als Kherson te kunnen bevrijden met omsingeling? Als alle militaire aanvoerlijnen afgesneden worden dan kunnen op termijn de Russen toch weinig anders dan zich overgeven. De guerilla in de stad doet vervolgens de rest wel.

Het Oekraïnse leger is zo slim om zich terug te trekken bij een omsingeling, ik verwacht dat dat bij de Russen niet veel anders is.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

fonsoy schreef op maandag 11 juli 2022 @ 11:49:
Zou het ook nog mogelijk zijn om steden als Kherson te kunnen bevrijden met omsingeling? Als alle militaire aanvoerlijnen afgesneden worden dan kunnen op termijn de Russen toch weinig anders dan zich overgeven. De guerilla in de stad doet vervolgens de rest wel.

Het Oekraïnse leger is zo slim om zich terug te trekken bij een omsingeling, ik verwacht dat dat bij de Russen niet veel anders is.
In theorie: Ja. Maar voor de aanvaller heeft dat ook nadelen. Bijvoorbeeld dat ze dan aan twee kanten met de Russen moeten vechten: Een leger in de stad wat probeert uit te breken en een leger buiten de stad wat de stad probeert te ontzetten. En ze kunnen ook niet gebruikmaken van de faciliteiten die de stad zelf biedt zoals wegen en spoorverbindingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007

ZenTex

Doet maar wat.

Mogelijk? Ja.

Maar dit lijkt me zeker niet wenselijk.
Als je de bevoorrading afsnijdt heeft de bevolking daar ook last van, denk aan voedsel en medicijnen. En reken maar dat de russen de bevolking zal beroven van wat ze nodig hebben en ze zeker ook niet zal laten vertrekken uit de stad.

Daarbuiten, het beleg van Leningrad heeft 842 dagen geduurd en de duitsers alleen maar hoofdpijn bezorgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Yaksa schreef op zondag 10 juli 2022 @ 16:19:
[...]

En welke zijn dat dan?
Want de 3 satellieten die Canada gelanceerd heeft worden tot nu toe hoofdzakelijk gebruikt voor maritieme research, rampen en ecologische monitoring. Ik vraag me ook af of ze wel in de goede baan vliegen om überhaubt iets waar te kunnen nemen boven Rusland aangezien ze vooral het gebied rond Canada monitoren.
Trump, de knapperd, heeft een selfie gelekt van een locatie in Iran. Zicht is tot op de millimeter. Ik ga er van uit dat VS prima met satellieten de boel in de gaten kan houden. En al heel lang want dat is de reden geweest dat de SR-71 is afgeschaft. Rusland kan dit, gezien hun gedrag, overigens overduidelijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Jerie schreef op maandag 11 juli 2022 @ 12:41:
Trump, de knapperd, heeft een selfie gelekt van een locatie in Iran. Zicht is tot op de millimeter.
Eerder centimeters, maar wel een mooi plaatje: https://www.npr.org/2019/...e-of-iran?t=1657536476645

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
crisp schreef op zondag 10 juli 2022 @ 16:39:
[...]

Ja, deels denk ik dat ook: de 'useful idiots'. (En dat is ook zelfspot want ik ben van nature nogal pacifistisch ingesteld qua conflicten.)

Hierbij denk ik ook aan Carl Koch (hagbard) van CCC. Die had geheime documenten via de DDR aan Rusland gesmokkeld. Hij was zichzelf volledig kwijtgeraakt in de cocaïne en samenzweringstheorieën.

Aan de andere kant: bijna iedereen valt voor (goede) con artist, en al helemaal de intelligentsia die denken dat ze daar immuun voor zijn. Hetzelfde geldt ook voor web of lies (fabeltjesfuik). Zie ook het bekende verhaal van een professor van een Amerikaanse universiteit die uiteindelijk drugs heeft gesmokkeld voor zijn Zuid-Amerikaanse internetliefde.

Maar ik vind ook dat we moeten oppassen voor het zwart-wit denken van je bent voor of tegen ons, zoals meneertje Bush beweerde na 9/11. Want daarbij zorg je er voor dat kritiek monddood wordt gemaakt, zoals Rusland ook poogt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
teacup schreef op zondag 10 juli 2022 @ 22:37:
Staat in de cache https://archive.ph/2RIEd :) overigens hebben wij er een abonnement op. Prima krant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:55
ZenTex schreef op maandag 11 juli 2022 @ 12:24:
[...]
Daarbuiten, het beleg van Leningrad heeft 842 dagen geduurd en de duitsers alleen maar hoofdpijn bezorgd.
Omdat ze voedsel naar binnen wisten te smokkelen na de eerste winter ja. Als je dat weet te voorkomen hoeft het niet zo lang te duren. Niet dat het dan heel veel slimmer is om te doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Jerie schreef op maandag 11 juli 2022 @ 12:49:
[...]

Maar ik vind ook dat we moeten oppassen voor het zwart-wit denken van je bent voor of tegen ons, zoals meneertje Bush beweerde na 9/11. Want daarbij zorg je er voor dat kritiek monddood wordt gemaakt, zoals Rusland ook poogt.
Je mag wel eerlijk zijn en iemand die zegt 'geen wapens maar diplomatie voor Oekraine' is gewoon voor een Russische overwinning. Misschien gelooft diegene oprecht dat het beter is zoals iemand bidt voor genezing in plaats van behandeling te zoeken maar het effect is wat het is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Rutte ook op schoolreisje naar Irpin:
https://www.ukrinform.net...utch-pm-visits-irpin.html
"I just spoke with the Prime Minister of the Netherlands, Mark Rutte, who visited Irpin as part of a working visit to Ukraine. I gave him presentations of the destruction of our town and asked for his country's help in rebuilding the destroyed homes of Irpin's residents, our schools and kindergartens," the mayor said.

[ Voor 38% gewijzigd door YakuzA op 11-07-2022 13:58 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

YakuzA schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 11:43:
[...]

als ze dat leren is het doel bereikt. dan moeten ze constant van verder weg aanvoeren. daar hebben ze te weinig trucks voor en dan drogen de artillerie bschietingen goeddeels op.

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
IJzerlijm schreef op maandag 11 juli 2022 @ 13:55:
[...]

Je mag wel eerlijk zijn en iemand die zegt 'geen wapens maar diplomatie voor Oekraine' is gewoon voor een Russische overwinning. Misschien gelooft diegene oprecht dat het beter is zoals iemand bidt voor genezing in plaats van behandeling te zoeken maar het effect is wat het is.
Vandaar de term useful idiot. De vijand van je vijand is je vrind.

Dat kan een bril zijn die te maken heeft met stikstofbeleid (enkele extremisten in het boerenprotest), dat kan een bril die te maken heeft met toeslagenaffaire (slachtoffers van), het kan een bril zijn want als kind zwaar mishandeld (Debbie 'Irhuia' Beekwielder, te zien bij Filemon's recente serie over complotten), en zo zijn er legio redenen te bedenken (Amerikahaat bijvoorbeeld) waarom iemand die onderdeel is van de Nederlandse samenleving tegen de (gevestigde orde van de) Nederlandse overheid/samenleving kan zijn.

Ik neem aan dat ik geen politieke partijen hoef te noemen die hier grote raakvlakken mee hebben. Ze bevinden zich in de extreme uithoeken van het spectrum. Grotendeels rechts, maar ook links (Def P. bijvoorbeeld, de grondlegger van de nederhop / NL hiphop, dit maakte hij al in 2001, steunde destijds openlijk SP).

Zo was ik zelf tegen de oorlog in Irak (ik vond het gelul over WMDs; er speelden andere belangen), achteraf gezien had ik hier ook deels gelijk in. Dat is inmiddels gebleken.

Echter, er zit hier ook heel wat verschil tussen de mensen die 'tegen' waren. Er waaien allerlei samenzweringstheorieën rond, zoals bijvoorbeeld de geestige dat er een duivel te zien is in de explosie. Nou was en ben ik niet gelovig (dus het bestaan van een God of Duivel zal me bommen). Maar als je daar in gelooft, ga je misschien nog verder graven en zo kom je eigenlijk in een soort van sekte terecht (over dat de CIA erachter zou zitten, dat Bush het wist, enz); de fabeltjesfuik. En dat komt doordat men niet kritisch denkt, ook niet tov gelijkgezinden. We moeten kritisch blijven op elkaar, en vooral op onszelf. En dat is m.i. ook hoe je met mensen om moet gaan waar je het niet mee eens bent omdat ze in jouw ogen wappie zijn: in dialoog blijven. Want wat je niet wilt is dat ze zich groeperen en elkaar voeden met BS. Maar ja, eigenlijk is het ook een taak van de gezondheidszorg als je het mij vraagt.

Dus nee, ik heb ook in deze context geen zin om mensen die 'voor vrede' of 'voor diplomatie' zijn op een hoop te gooien. Ik had graag hetzelfde ervaren toen ik tegen de oorlog in Irak was. Destijds vond ik het op T.net ook enorm gepolariseerd btw.

[ Voor 0% gewijzigd door Jerie op 11-07-2022 15:17 . Reden: naam ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
Zou het ook nog mogelijk zijn om steden als Kherson te kunnen bevrijden met omsingeling?
Bij sommige steden zal dat mogelijk zijn, bij Kherson nauwelijks. Kherson ligt aan de Djnepr, dus daar omheen trekken lukt bijna niet. Echter de Russen kunnen ook niet makkelijk terugtrekken, want dan moeten ze de rivier over. In principe ligt Kherson vanuit Oekraïne gezien ideaal om terug te pakken en daarna te behouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

TheBrut3 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 14:24:
[...]

Bij sommige steden zal dat mogelijk zijn, bij Kherson nauwelijks. Kherson ligt aan de Djnepr, dus daar omheen trekken lukt bijna niet. Echter de Russen kunnen ook niet makkelijk terugtrekken, want dan moeten ze de rivier over. In principe ligt Kherson vanuit Oekraïne gezien ideaal om terug te pakken en daarna te behouden.
Bij Kherson is het inderdaad gewoon de snelweg volgen tot aan de enige brug en dan heb je alles en iedereen in de stad afgesneden van het zuiden/oosten.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Wat ik me bij Cherson ook afvraag is in hoeverre het verzet in de stad een rol kan spelen. Bijna elke dag hoor je wel over activiteiten binnen de stad. Het feit dat Rusland de bezetter is maakt het natuurlijk een ander soort slag dan toen Rusland de steden in de Donbas aan puin schoot.

Maar we gaan het zien. De komende dagen zullen we ongetwijfeld merken of het decreet van Zelenskyi grootspraak was of dat er daadwerkelijk iets staat te gebeuren. We weten simpelweg te weinig over de aanvalscapaciteit die Oekraïne heeft opgebouwd.

Het feit dat het front al lang statisch is biedt weinig hoop. Aan de andere kant is de gestage, maar trage opmars, gecombineerd met de toegenomen verzetsactiviteiten in Cherson en de mogelijkheden die HIMARs biedt wel weer hoopvol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
YakuzA schreef op maandag 11 juli 2022 @ 14:35:
[...]

Bij Kherson is het inderdaad gewoon de snelweg volgen tot aan de enige brug en dan heb je alles en iedereen in de stad afgesneden van het zuiden/oosten.
Ik vraag me af of het mogelijk is om die brug met HIMARS te vernietigen? Dan heb je wel in 1x de supply line van de Russen stuk. Uiteraard wel een nadeel als je Kherson eenmaal in handen hebt omdat je dan minder makkelijk naar het zuiden kunt. Maar anderzijds kan Rusland op ieder moment zelf die brug opblazen wanneer het te heet onder de voeten wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

q-enf0rcer.1 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 15:08:
[...]

Ik vraag me af of het mogelijk is om die brug met HIMARS te vernietigen? Dan heb je wel in 1x de supply line van de Russen stuk. Uiteraard wel een nadeel als je Kherson eenmaal in handen hebt omdat je dan minder makkelijk naar het zuiden kunt. Maar anderzijds kan Rusland op ieder moment zelf die brug opblazen wanneer het te heet onder de voeten wordt.
Rusland heeft de bommen al op de pilaren geplaatst begin april.

Voor Oekraine is het niet in de lijn van verwachting dat ze die expres targetten iig.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-09 15:42
Die brug moet je juist niet kapot maken als Oekraïne zijnde. Dat is een prachtige weg terug richting Rusland voor gedemorialiseerde troepen, in plaats van vast te zitten in een vijandige stad en er toch maar voor kiezen om dan te vechten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
De Russische leidinggevende van de administratie van de bezettingsmacht in Velykyi Burluk is om het leven gekomen door een exploderende auto waar hij in zat.
Bron: LiveUAmap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
CrazyOne schreef op maandag 11 juli 2022 @ 16:29:
Die brug moet je juist niet kapot maken als Oekraïne zijnde. Dat is een prachtige weg terug richting Rusland voor gedemorialiseerde troepen, in plaats van vast te zitten in een vijandige stad en er toch maar voor kiezen om dan te vechten.
Dus jij denkt dat het Russische leger deserteurs gewoon terug naar huis laat gaan over die beveiligde brug? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:06
UA wil natuurlijk zo veel mogelijk heel houden. Dus massale artillerie beschietingen zullen niet gebeuren, alleen gericht op militaire doelen. De brug willen ze ook heel houden, als ze tenminste kunnen voorkomen dat de Russen hem vernietigen. Volgens de geruchten zijn er al regelmatig verkenners in bebouwd gebied van Kherson geweest, ik neem aan dat er dus voorraden voor lokale gevechtsgroepen binnen zijn gebracht

De Russen terugtrekken?
Zie het nog wel gebeuren; het zijn geen Oekraïners die hun eigen land verdedigen.
- De bevoorrading qua munitie moet dan minder worden; daar wordt hard aan gewerkt.
- De soldaten weten dat ze niet welkom zijn, aanslagen in Kherson maken het leven ook niet prettiger.
- De eigen artillerie-paraplu wordt steeds dunner, luchtsteun op het slagveld in de verste uithoek voor RU zou wel eens lastig kunnen zijn.

[wensdenken]
Geen idee hoe de werkelijke verhoudingen daar zijn, maar een bezettingsleger dat gedwongen wordt naar de 'R' te schakelen blijft meestal in die stand staan.
[/wensdenken]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Silent7
Waren er hier niet al heel lang vragen over de Canadees?
lijken wel beantwoord door ene Kung Flu Panda
YouTube: How Canadian Ukrainian Volunteer Got Exposed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchy007
  • Laatst online: 17-09 16:37
Silent7 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 16:58:
Waren er hier niet al heel lang vragen over de Canadees?
lijken wel beantwoord door ene Kung Flu Panda
YouTube: How Canadian Ukrainian Volunteer Got Exposed
Whaha geweldig... :+ . Ik had ook al door dat er gewoon dingen niet klopte. De posts die hij maakte kwamen gewoon nooit uit. En de filmpjes die hij postte waren gewoon geript van andere kanalen.
Kansloos en zielig eigenlijk voor een volwassen vent om dit te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
@Tens klassiek Russische doctrine is dat je kunt kiezen van wie je de kogel krijgt: je tegenstander, of de partij commisaris achter je. Als zoiets al gebeurt dan zal het masale desertie worden, lijkt mij.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Dutchy007 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 17:12:
De posts die hij maakte kwamen gewoon nooit uit. En de filmpjes die hij postte waren gewoon geript van andere kanalen.
Kansloos en zielig eigenlijk voor een volwassen vent om dit te doen.
Hij was me kwijt toen het over 2000+ gedode russen bij een enkele aanval ging, erg sneu en vooral schadelijk voor echte Oekraïners op het slagveld.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

TheBrut3 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 14:24:
[...]

gezien de herrie die UA maakt over Kherson (oproep tot evacuatie etc.) zou je denken dat de Russen versterkingen sturen juist naar Kherson.

Als blijkt dat de Russen dat doen, zou ik nooit Kherson gaan aanvallen maar hopelijk de op dat moment verzwakte linie bij Zapo aanvallen en doorstoten naar Melitopol met Tokmak als flank, en doorstoten naar de rechterteen van de Krim. Landbrug doorbroken.
Het is ver genoeg van Donetsk af dus Mariupol is ten dicht om een offensief daarop te richten. De Russen gaan in elk geval de plaatselijke bevolking dwingen om het leger in te gaan. Kanonnenvoer tegen hun eigen landgenoten.

Maar ik gok op een offensief richting Melitopol, niet op Kherson zelf.
En vanuit daar kunnen ze westwaarts oprukken richting Kherson. Trekken de Russen er vanzelf uit weg.

Dat zijn echter wel heul veul vierkante kilometers die ze voorheen nooit echt in een maand konden bestrijken.
Dus of ze hebben eind deze maand ineens een heleboel westerse wapens en voertuigen om motorised brigades rond te laten rijden... of het wordt een infanteriefeestje.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2022 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007

ZenTex

Doet maar wat.

Verwijderd schreef op maandag 11 juli 2022 @ 17:23:
[...]

gezien de herrie die UA maakt over Kherson (oproep tot evacuatie etc.) zou je denken dat de Russen versterkingen sturen juist naar Kherson.
Inderdaad, erg veel herrie. Dat doe je doorgaans niet als je het verassingsvoordeel niet kwijt wilt.

Dus zou ik de aanval ergens anders verwachten, of het om om de Russen te verlokken om zich te verplaatsen en de troepenbeweginen in de gaten te houden, of...

Ik heb echt geen flauw idee.
Pagina: 1 ... 5 ... 18 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

Andere topics
Verschillende fronten:
Het Krim front
Het Donbass front
Het Chernihiv-Charkiv front
Het Kyiv front

Verbreding en verdieping:
MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Wapensystemen en effectiviteit

Overig: