President Zelensky stuurt mensen makkelijk wegMaar de schorsingen passen ook in een patroon. Vanaf zijn aantreden in 2019 heeft Zelensky de ene na de andere overheidsfunctionaris ontslagen, ook al waren ze soms net aan hun functie begonnen. Binnen een jaar na zijn aantreden stuurde hij politiek adviseur en spindoctor Andri Bohdan de laan uit – zonder duidelijke reden. „Ik weet niet wat je goed of fout doet, maar je roept bij mij een enorme irritatie op”, kreeg Bohdan te horen.
Venediktova’s voorganger als procureur-generaal, Roeslan Rjabospapka, overleefde slechts zes maanden aan de top van het Oekraïense OM. Volgens Rjabosjapka moest hij opstappen omdat hij weigerde voormalig president Petro Porosjenko strafrechtelijk te vervolgen. Ook de hoofden van de belastingdienst, douane en nationale bank moesten het veld ruimen. Binnen een jaar sneuvelde bovendien het voltallige kabinet, nadat premier Oleksi Hontsjaroek in opspraak was geraakt door een stiekem gemaakte opname van een vergadering waarin de premier zich laatdunkend uitliet over Zelensky’s begrip van economie. Twee weken geleden nog ontsloeg Zelensky vijf ambassadeurs, onder wie de omstreden ambassadeur in Berlijn, Andri Melnyk.
Oekraïense media en analisten geven verschillende lezingen over het opzij schuiven van Venediktova.
Sinds haar benoeming in maart 2020 was zij loyaal aan Zelensky, bijvoorbeeld door zaken tegen diens politieke vijand Porosjenko te openen. Corruptiezaken tegen verdachten uit de entourage van Zelensky daarentegen liepen door haar toedoen op niets uit. Volgens The Kyiv Independent blokkeerde Venediktova twee keer een omkopingszaak tegen Oleh Tatarov, adjunct-kabinetschef van Zelensky, door de aanklagers te vervangen en de zaak over te hevelen van het anticorruptiebureau van Oekraïne (NABOe) naar de SBOe van Bakanov, waar hij in een la verdween. Venediktova kon dit doen omdat het kantoor van de speciale aanklager voor corruptie (SAPO) al twee jaar geen directeur heeft. Vanwege het kandidaat-lidmaatschap eist de EU echter dat de SAPO eindelijk weer onafhankelijke leiding krijgt.
Een anonieme bron van de Oekraïnska Pravda noemt nog een reden: bij president Zelensky zou wrevel zijn ontstaan omdat de mediagenieke procureur-generaal zoveel internationale aandacht trekt.
Zelenski schuift twee belangrijke vertrouwelingen opzij. Waarom?
Zowel Russische infiltratie als ouderwetse vriendjespolitiek (uit het verleden) van Zelensky lijken hier een rol te spelen. Zowel Venediktova als Bakanov zijn oude vrienden en partijgenoten van Zelensky die ondanks hun gebrek aan ervaring na zijn verkiezing mooie baantjes kregen.
Maart en mei boven de 10%, nu twee maanden rond de 8%. Als je bedenkt dat de Eurozone moeite moest doen om op een "gezonde" inflatie van 1%-2% te zitten jarenlang. We hebben zelfs periodes van negatieve inflatie gehad. Dit is een flinke omslag.
Dat zei ik nooit. De energiekosten stegen nadat de vraag toenam begin dit jaar met alle hernieuwde economische activiteit. Alleen de oorlog in Oekraïne en de sancties tegen Rusland maken dat de cyclus door blijft gaan middels stijgende kosten voor energie.
Het gat van de Russische olie en gas is lastig te vullen. Europa is niet ingericht op het duurder LNG verwerken. Veel olieproducten komen momenteel uit India, wat vermoedelijk gemaakt is met Russische olie en welke met winst door Indiase bedrijven aan Europa wordt verkocht.
Als ik mijn spullen nog net boven kostprijs kan verkopen en alleen omdat ik daarmee goedkoper ben dan andere leveranciers, zou ik niet willen spreken van vrienden en zelfs niet 'vrienden'. Die kun je beter profiteurs noemen. China is er voor zichzelf en niet om rusland te helpen, dat hebben ze de afgelopen tijd al heel duidelijk gemaakt. Hetzelfde geldt voor de meeste andere landen die nog voor rusland zijn. Er zitten er hooguit nog een paar tussen die voor rusland zijn omdat ze het eens zijn met wat ze doen.
De vijand van mijn vijand...
Zo kijken ze buiten het Westen naar Rusland en de oorlog in Oekraïne
Genoeg landen die hun eigen reden hebben om niet mee te gaan in de zienswijze van de VS en de EU.
Russia Oil Revenue Up 50% This Year Despite Boycott, IEA Says
Rusland geeft korting op de olie, maar door stijgende prijzen maakt Poetin nog voldoende winst om de klappen uit het westen op te vangen.
Huizen worden niet koud
De huizen zullen voornamelijk koud worden omdat de rekening niet meer te betalen valt. Huishoudens staan hoog op de lijst bij tekorten, dus voor het verwarmen van woningen zal het minder aan de voorraad liggen en eerder aan de prijzen.
Gorbatsjov wilde nooit een einde maken aan de Sovjet-Unie, laten we dat even voorop stellen. Gorbatsjov was een 'jonge' generatie communist, iemand die niet geboren was in Tsaristisch Rusland zoals zijn voorgangers. Gorbatsjov geloofde oprecht dat met zijn glasnost en perestrojka de Sovjet-Unie beter zou worden, niet dat deze uiteen zou vallen. Zijn hervormingen haalden echter de controlemiddelen weg die de boel nog bijeen hielden. Op dat moment was het simpelweg te laat om de boel weer aan elkaar te lijmen.
De Oost-Europese regimes bleven vooral in stand dankzij de dreiging van een ingreep uit de Sovjet-Unie, zoals tijdens de Praagse Lente of tijdens de opstand van 1953 in Oost-Duitsland. Gorbatsjov maakte een einde aan die dreiging door te verklaren dat de Oost-Europese landen hun eigen boontjes moesten doppen. Daarmee viel de grootste machtsgarantie van de regimes weg en was het mogelijk voor de grotendeels vredige omwentelingen om plaats te vinden, met uitzondering van een paar landen zoals Roemenië.
Requiem19 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 13:30:
Op lange termijn ziet het er niet goed uit voor Rusland qua inkomstenbronnen. Op korte termijn ziet het er wel goed uit. De kaart die hij kan spelen werkt vooral komende winter goed. De winter erop zal Europa al een stuk verder zijn met oplossingen voor het energieprobleem.
Poetin zal vooral hopen dat tegen de winter hij de Europese leiders kan dwingen te kiezen tussen steun voor Oekraïne of het economische leed van de eigen bevolking. Zijn Europese leiders bereid om hun landen in een recessie te storten? Poetin zal hopen dat als ze dit doen bij de volgende verkiezingen ze afgestraft worden. In elk geval hebben zijn trollen dan weer voldoende materie om mee te werken.