(Ik plaats het maar in een energietopic want daar past het denk ik beter. Als een ander nu quote in een ander topic, dan kunnen we er een heerlijke chaos van maken.

)
Het is nogal een lang, complex artikel. Lastig samen te vatten. Eerste stuk gaat over gas (waarbij zachte winter ons heeft geholpen), tweede over olie, daarna nog stukje over voedsel en andere aardmetalen:
His gambit to weaponize food abjectly collapsed when even his nominal allies turned on him. And in certain metals markets where Russia historically dominated, such as nickel, palladium, and titanium, blackmail-fearing buyers combined with higher prices have expedited reshoring and reinvigorated dormant public and private investment in critical mineral supply chain and mining projects.
Winter 2023 is nog niet voorbij maar het kan eigenlijk niet meer fout gaan nu. Volgens mij is het zo dat, stel, 2024 wordt een strenge winter, dat we dan pas de volgende winter (in 2025) met een probleem zitten. In de tussentijd krijg je geen nucleaire kerncentrale gebouwd. We kunnen best groener worden, maar helemaal gaat niet lukken in 2 jaar. Het gevaar is dus niet ontweken. Bovendien gebruiken we dat LNG niet in de consumenten huishoudens, toch?
Vervolgens:
These are mostly in North and South America and Africa, home to many undertapped mineral reserves. In fact, in several crucial metals markets, such as cobalt and nickel, the combined output of new mines to be opened in the next two years adds up to more than enough supply to replace Russian metals within global supply chains permanently.
Maar in Afrika hebben China en Rusland ook een invloedsfeer.
Bovendien zou de Duitse industrie nagenoeg stilstaan? Daar gaat het artikel niet op in.
Heb even rondgekeken op Yahoo! Finance ed en voor een stilstaande industrie zie ik dat niet terug in de aandelen. BASF zit weer een beetje in de lift richting het niveau van half 2022. Volkswagen gaat nog steeds niet goed maar de neerwaartse spiraal is wel gestopt, Siemens ook weer op niveau van voor de oorlog. BMW zit ook in de lift, weer richting niveau van voor de oorlog. Bij allen (behalve VW) zie je toch een opwaartse spiraal sinds eind 2022, die doorzet begin 2023. Misschien is dat het gevolg van de falende chantage van de vd, Vladimir P.