Hoe afhankelijk zijn we echt van het Russisch gas

Pagina: 1 ... 8 9 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:30
De overheid geeft hier keurig vrij uitgebreide informatie over:

https://www.rijksoverheid...n/gas/updates-gaslevering

De laatste bijv:
https://www.rijksoverheid...szekerheid-6-januari-2023

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-tfPsx-80gvm1OeFWV-qoCT2OeQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NnuVUsjXccOQBcE2cnWXoZ3N.png?f=fotoalbum_large
"De prijs is nog steeds hoog"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gRo4PaNgg_Z49kq9qKTIHuJgWwI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cMCCdNiE821FZul0pEqomm72.png?f=fotoalbum_large
Zo leeg is ie niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2VhhpiC_VdRK8nKKzz2ZWqRUx4Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VVSuZLACJL1GN9AJmiaeWCyh.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ihe_FMZI4M74crq-A_WPnDJSmV4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3gaEQrLKvij8KiaPB9fOpzj5.png?f=fotoalbum_large

Er is naar mijn weten, ook kijkend naar de grafieken, geen reden om aan te nemen dat ie niet verder daalt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wa56g0ifBzmWpnDeoFSoPddx5Qg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AiRkQHZ3YANVbW21Ln3hxOvP.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Je zou van de rijksoverheid toch mogen verwachten dat in ieder geval de staafgrafieken over een correcte legenda beschikken. Ik neem aan dat donkerblauw niet alleen 2023 betreft, of ze weten meer dan wij 😉.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
En we zijn als EU mogelijk weer een stapje minder afhankelijk van de rest van de wereld (lees: China) geworden:

Zweden vindt enorm grote hoeveelheid zeldzame aardmetalen voor zonnepanelen.

Al is het jammer dat de schrijver van het artikel niet het betreffende element noemt.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:04
Leuk, maar wat zijn de gevolgen voor natuur en leefomgeving als die metalen naar boven gehaald worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:12
Wozmro schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 17:54:
Leuk, maar wat zijn de gevolgen voor natuur en leefomgeving als die metalen naar boven gehaald worden?
Het is geen bruinkool hé. De hoeveelheden zijn in verhouding minimaal. En daarnaast zal een land als Zweden dit netter doen dan veel andere landen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:40

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Dezelfde als wanneer het in China gebeurt, alleen hier kunnen wij de milieuregels bepalen. Daarnaast wordt er in die omgeving al op grote schaal ijzererts gedolven, en daar hoor ik dan even niemand over.

Wat mij betreft is het onafhankelijker zijn ook wat geld waard, dus onderzoeken maar of dit rendabel kan.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Jerie schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 17:25:
En we zijn als EU mogelijk weer een stapje minder afhankelijk van de rest van de wereld (lees: China) geworden:

Zweden vindt enorm grote hoeveelheid zeldzame aardmetalen voor zonnepanelen.

Al is het jammer dat de schrijver van het artikel niet het betreffende element noemt.
Niet echt gerelateerd aan Russisch gas, maar wel aan afhankelijkheid van China, maar de NOS noemt een aantal van de elementen :)
https://nos.nl/l/2459704
Dysprosium, neodymium en scandium. Het zijn de namen van enkele van de zeventien zeldzame aardmetalen die in grote hoeveelheden zijn ontdekt in het noorden van Zweden

[ Voor 12% gewijzigd door YakuzA op 13-01-2023 17:19 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15:45
-AzErTy- schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 15:34:
Ik kan er gewoon niet bij dat in Duitsland op een moment als dit Boris Postorius als defensie minister aangesteld wordt?

Alleen al een korte wiki Wikipedia: Boris Pistorius – Wikipedia
Zijn houding tav Rusland is gewoon zo verdacht als wat.
Lid zijn van Pro-Rusland actie groep, gepleit hebben voor afschaffen van sancties tegen Rusland etc.

Hoe kan zoiets zonder een mega storm van protest passeren?

Als je kijkt naar het schandaal in de Belgische politiek omdat onze ministern van Buitenlandse Zaken op de Krim geweest was met akkoord van Rusland in haar vroegere capaciteit als journalist. Dan is dit toch echt van een andere orde?

Je zou voor minder gaan geloven dat de top van DE met Sholz en Boris gewoon saboteurs in disguise zijn.
Hier is niets merkwaardigs aan. Dit past precies binnen de geopolitieke/ zakelijke belangen van Duitsland.

De Duitsers zijn terughoudend met een, voor hen, goede reden. Deels door druk vanuit de industrie maar ook noodzaak, waar men hoopt dat de vooroorlogse banden met Rusland binnen nu en een paar jaar weer hersteld zijn. De spotgoedkope Russische gasleveringen zijn cruciaal om de concurrentiestrijd, op prijspunt, met industrieën uit andere werelddelen in stand te kunnen houden c.q. de Duitse geoliede industriële machine op volle toeren draaiende te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Freshouttheoven schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 16:00:
[...]De spotgoedkope Russische gasleveringen zijn cruciaal om de concurrentiestrijd, op prijspunt, met industrieën uit andere werelddelen in stand te kunnen houden c.q. de Duitse geoliede industriële machine op volle toeren draaiende te houden.
offtopic:
Ik mag toch hopen dat het merendeel van bevolking op aarde intussen begrepen heeft dat het nog meer verstoken van dinogas niet zo goed is voor het milieu, hoe goedkoop het ook is (of wordt, wanneer de vraag naar aardgas uit Rusland inzakt).

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:25

Indoubt

Always be indoubt until sure

Yaksa schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 16:15:
[...]

offtopic:
Ik mag toch hopen dat het merendeel van bevolking op aarde intussen begrepen heeft dat het nog meer verstoken van dinogas niet zo goed is voor het milieu, hoe goedkoop het ook is (of wordt, wanneer de vraag naar aardgas uit Rusland inzakt).
Erg off topic en iedereen die in de winter van het dinogas af wil kan zich ter plekke laten afsluiten van gas en elektra (wordt in de winter tenslotte ook voor een flink deel opgewekt met gas) natuurlijk. Ik ben redelijk milleubewust maar voorlopig hebben we fossiel nog wel nodig.

Dat we het voorlopig niet meer uit rusland gaan halen dat geloof ik dan wel weer. Misschien wel uit Oekraine, after the war.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Laatst online: 15:45
[...]

offtopic:
offtopic:
Geld is het enige dat telt, of dit nu de overheden zijn of de gemiddelde consument, wanneer dit bij laatstgenoemde (teveel) in de portemonnee raakt kiezen zij ook voor het goedkope dinogas. Milieu staat op de derde plaats, ook bij ons in het ontwikkelde westen.

Gelukkig hebben we een relatief milde winter tot nu toe, ten spijt van het Kremlin. Anders was er meer weerstand geweest onder de bevolking ten gunste van Rusland.

In 2018 riep Pistorius Duitsland op om de sancties tegen Rusland op te geven. Hij noemde die economisch pijnlijk voor Duitsland en ondoeltreffend om Moskou onder druk te zetten in verband met de annexatie van de Krim.

Dit zegt voldoende neem ik aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 17:03:
Dus nog los van training, logistiek, onderhoud, speelt ook dit een rol. Zeker als je vijand koning tankenbouwer was in het verleden en nu niet verder kwam dan een handvol dyson-geluid producerende prototypes is gekomen. Dan wil je niet per abuis je laatste tech geven.
Hoewel de T14s issues hebben, is het primaire probleem toch denk ik niet dat ze niet weten hoe ze een tank willen maken, maar dat ze de productiecapaciteit niet hebben. Dat veranderd niet als ze een Leopard 2 in handen krijgen. Vooral gezien die toch ook al weer op leeftijd is.

Ik denk dat Rusland er heel weinig mee kan, wel kunnen ze het verhandelen met China, en dat is natuurlijk ook iets waar je als westen niet op zit te wachten. Tegelijk uiteindelijk heb je die wapens om ze te kunnen gebruiken als het nodig is.
[...]

offtopic:
offtopic:
Het alternatief op dinogas zijn kolen, die vele malen slechter voor het milieu zijn dan gas. Wind en zonneenergie is mooi, maar voor nu moet er gewoon nog veel aangevuld worden met fossiele brandstof, en dan is gas veruit de beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
(Ik plaats het maar in een energietopic want daar past het denk ik beter. Als een ander nu quote in een ander topic, dan kunnen we er een heerlijke chaos van maken. >:))
Silent7 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 15:32:
De titel zegt het eigenlijk al:
https://foreignpolicy.com...ne-economy-europe-energy/
The World Economy No Longer Needs Russia
Het is nogal een lang, complex artikel. Lastig samen te vatten. Eerste stuk gaat over gas (waarbij zachte winter ons heeft geholpen), tweede over olie, daarna nog stukje over voedsel en andere aardmetalen:
His gambit to weaponize food abjectly collapsed when even his nominal allies turned on him. And in certain metals markets where Russia historically dominated, such as nickel, palladium, and titanium, blackmail-fearing buyers combined with higher prices have expedited reshoring and reinvigorated dormant public and private investment in critical mineral supply chain and mining projects.
Winter 2023 is nog niet voorbij maar het kan eigenlijk niet meer fout gaan nu. Volgens mij is het zo dat, stel, 2024 wordt een strenge winter, dat we dan pas de volgende winter (in 2025) met een probleem zitten. In de tussentijd krijg je geen nucleaire kerncentrale gebouwd. We kunnen best groener worden, maar helemaal gaat niet lukken in 2 jaar. Het gevaar is dus niet ontweken. Bovendien gebruiken we dat LNG niet in de consumenten huishoudens, toch?

Vervolgens:
These are mostly in North and South America and Africa, home to many undertapped mineral reserves. In fact, in several crucial metals markets, such as cobalt and nickel, the combined output of new mines to be opened in the next two years adds up to more than enough supply to replace Russian metals within global supply chains permanently.
Maar in Afrika hebben China en Rusland ook een invloedsfeer.

Bovendien zou de Duitse industrie nagenoeg stilstaan? Daar gaat het artikel niet op in.

Heb even rondgekeken op Yahoo! Finance ed en voor een stilstaande industrie zie ik dat niet terug in de aandelen. BASF zit weer een beetje in de lift richting het niveau van half 2022. Volkswagen gaat nog steeds niet goed maar de neerwaartse spiraal is wel gestopt, Siemens ook weer op niveau van voor de oorlog. BMW zit ook in de lift, weer richting niveau van voor de oorlog. Bij allen (behalve VW) zie je toch een opwaartse spiraal sinds eind 2022, die doorzet begin 2023. Misschien is dat het gevolg van de falende chantage van de vd, Vladimir P.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Jerie schreef op zondag 22 januari 2023 @ 17:32:
Bovendien gebruiken we dat LNG niet in de consumenten huishoudens, toch?
Zolang ‘we’ blijven blunderen met de laatste 1% van de stikstof bijmeng centrale af te bouwen gebeurt dat nog niet dacht ik idd.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Cijfers van het CBS over het aardgasverbruik in 2022: https://www.cbs.nl/nl-nl/...n-2022-laagste-in-50-jaar
In Nederland is in 2022 een kwart minder gas verbruikt dan in 2021. In totaal werd er 31 miljard kubieke meter gas verbruikt. Dit is het laagste niveau sinds 1972. Met name grote industriële bedrijven en huishoudens verbruikten minder aardgas.
Ook huishoudens verbruikten minder aardgas in 2022; een kwart minder dan in 2021. Een deel van deze daling komt door het warmere weer (10 procent). Als rekening wordt gehouden met de hogere temperaturen, was het verbruik 15 procent lager dan in 2021. Dit kwam grotendeels door de sterk gestegen gasprijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 07-04 13:34
Ik zie het westen nog niet te gauw stoppen met hulp, en als er dan wat twijfel komt is er altijd onze goede vriend Vladimir die door bepaalde uitspraken opnieuw alle kopjes in dezelfde richting duwt.
Gewoon ook af en toe die Russische staatsmedia eens laten zien met hun nucleaire wapens die in 5 minuten naar London geraken.

De afhankelijk van het Russische gas zijn we op serieus snel tempo (way to go Germany !!! voor het zo snel afkicken van Russisch gas) aan het tenietdoen.
Sterker nog, onze vriend Vladimir is meer aan het doen voor het milieu dan Thunberg. Wie weet binnen zoveel jaar nobelprijs ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:30

Snow_King

Konijn is stoer!

Wolfp4ck schreef op maandag 20 februari 2023 @ 09:00:
Ik zie het westen nog niet te gauw stoppen met hulp, en als er dan wat twijfel komt is er altijd onze goede vriend Vladimir die door bepaalde uitspraken opnieuw alle kopjes in dezelfde richting duwt.
Gewoon ook af en toe die Russische staatsmedia eens laten zien met hun nucleaire wapens die in 5 minuten naar London geraken.

De afhankelijk van het Russische gas zijn we op serieus snel tempo (way to go Germany !!! voor het zo snel afkicken van Russisch gas) aan het tenietdoen.
Sterker nog, onze vriend Vladimir is meer aan het doen voor het milieu dan Thunberg. Wie weet binnen zoveel jaar nobelprijs ?
En zeker Polen niet. Dat land begrijpt heel, heel erg goed wat er op het spel staat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-04 08:23

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Wolfp4ck schreef op maandag 20 februari 2023 @ 09:00:

Duitsland zet vol in op bruinkool. Dat is wel een stukje erger dan gas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

TrailBlazer schreef op maandag 20 februari 2023 @ 09:32:
[...]

Ja, hun prachtige plan dat ze die kerncentrales niet meer nodig hadden, omdat het gas toch zo goedkoop was.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 07-04 13:34
[...]

hebben buffer nodig om de switch te maken naar green.
Waarom dat ze ooit zo afgestapt zijn van Nucleair .... stupiid stupid stupid

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:46
YakuzA schreef op maandag 20 februari 2023 @ 09:45:
[...]

Ja, hun prachtige plan dat ze die kerncentrales niet meer nodig hadden, omdat het gas toch zo goedkoop was.
offtopic:
De groenen maakten zich ontzettend druk om de kerncentrales en dwongen de regering om te stoppen met kernenergie. Aangezien energie ergens vandaan moet komen moest er iets komen ter vervanging van kernenergie. Daarop verlengde RWE de vergunning om bruinkool te ginnen, verlegde 2 snelwegen en ontvolkte 2 dorpen.

Daarna stonden de groenen dus aan de rand van de bruinkoolmijn te protesteren, want dat wilden ze ook niet.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1032405

[...]

Heb je daar bronnen van? Ben wel benieuwd. Ik lees namelijk dat de LNG terminals in Duitsland als paddestoelen de grond uit schieten:

https://www.euractiv.com/...rminal-open-for-business/

Er zijn er momenteel 10 in ontwikkeling waarvan dus de eerste exemplaren al in gebruik zijn genomen:

https://www.spglobal.com/...-bcmyear-in-2024-ministry

Die Duitsers hebben even zitten slapen, maar volgens mij zijn ze inmiddels goed wakker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Zie bijvoorbeeld: https://www.reuters.com/a...x-explainer-idUSKCN25E1DR, of https://www.eia.gov/environment/emissions/co2_vol_mass.php. En dat is puur de energie erin, gas centrales zijn ook nog eens wat efficienter: https://www.eia.gov/todayinenergy/detail.php?id=48296, en kunnen iig gemaakt worden om sneller op te starten, waardoor ze beter zijn als aanvulling op groene energiebronnen die snel kunnen wisselen in opbrengst: Wikipedia: Peaking power plant.

Gas is vanuit milieu oogpunt en vanuit technisch oogpunt gewoon duidelijk superieur aan kolen. Het probleem is wie nog gas heeft.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
https://www.hln.be/buiten...bijna-twee-jaar~a5f232b9/
De gasprijzen zijn vrijdag verder gedaald, tot het laagste niveau in bijna twee jaar. Op de toonaangevende Nederlandse termijnmarkt zakte de prijs voor aardgas vrijdag tot 35,125 euro per megawattuur (MWh), het laagste peil sinds juli 2021. Omstreeks 15.30 uur stond de TTF-gasprijs op zowat 36 euro.
Wat mij betreft teken dat de gekte voorbij is, en het gezamenlijke aankoopbeleid werkt. Ook die slag hebben we van de Russen weten te winnen ♥

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:58

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

Jerie schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 17:20:
https://www.hln.be/buiten...bijna-twee-jaar~a5f232b9/

[...]

Wat mij betreft teken dat de gekte voorbij is, en het gezamenlijke aankoopbeleid werkt. Ook die slag hebben we van de Russen weten te winnen ♥
En toch komt er plotseling veel gas en olie binnen vanuit India (en dergelijke)... en die kopen het ook in uit Rusland. Dus indirect komt er meer Russisch gas en olie binnen dan "verwacht".

Alfa Romeo Giulietta 235pk + 1pk <3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
ArcticWolf schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 18:14:
[...]

En toch komt er plotseling veel gas en olie binnen vanuit India (en dergelijke)... en die kopen het ook in uit Rusland. Dus indirect komt er meer Russisch gas en olie binnen dan "verwacht".
Klopt. Enige voordeel hieraan is dat Rusland dat spul met kortingen moet verkopen en er dus minder winst op maakt dan dat ze het rechtstreeks aan ons zouden verkopen.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ossi
  • Laatst online: 01-04 13:56
Apache4u schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 18:32:
[...]

Klopt. Enige voordeel hieraan is dat Rusland dat spul met kortingen moet verkopen en er dus minder winst op maakt dan dat ze het rechtstreeks aan ons zouden verkopen.
Ik denk dat we het er allemaal over eens zijn dat we die winst liever in de handen van India zien komen dan in de handen van de Russen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15:43
Apache4u schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 18:32:
Ook een voordeel is dat we het als LNG moeten importeren. Dat heeft als direct voordeel dat we niet afhankelijk zijn van een pijpleiding vanuit rusland. Dus als rusland zou verbieden dat India gas levert aan ons, dan is het gemakkelijker om te schakelen.

Het tweede voordeel is dat gas importeren als LNG een stuk duurder is. Dus zijn we minder afhankelijk van politici om voor de energietransitie gas duurder te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

phicoh schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 20:25:
[...]
Ook een voordeel is dat we het als LNG moeten importeren. Dat heeft als direct voordeel dat we niet afhankelijk zijn van een pijpleiding vanuit rusland. Dus als rusland zou verbieden dat India gas levert aan ons, dan is het gemakkelijker om te schakelen.

Het tweede voordeel is dat gas importeren als LNG een stuk duurder is. Dus zijn we minder afhankelijk van politici om voor de energietransitie gas duurder te maken.
Rusland heeft (heel) weinig capaciteit om van gas LNG te maken. (Alleen 1 plant ergens bij Vladivostok dacht ik?)
LNG dat hier geïmporteerd wordt komt dus vrijwel zeker niet uit Rusland.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amtelode
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 27-07-2023
YakuzA schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 21:04:
[...]

Rusland heeft (heel) weinig capaciteit om van gas LNG te maken. (Alleen 1 plant ergens bij Vladivostok dacht ik?)
De USA verkoopt veel LNG aan ons en ze denken een overschot te hebben de aankomende tijd.
Wellicht omdat de EU nog niet genoeg terminals heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matthis
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 25-03 08:20
YakuzA schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 21:04:
[...]

Bwaaa, zo zeker zou ik daar niet van zijn: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/03/01/belgie-voerde-70-meer-vloeibaar-russisch-aardgas-aan-oorlog-i/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Is meer dan ik had verwacht, ben wel benieuwd naar hoeveel dit is op de totale import in de EU.
En hoeveel overslag is tov afname in EU.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
phicoh schreef op maandag 8 mei 2023 @ 14:54:
[...]

Natuurlijk zeggen ze dat de sancties amper iets doen. Maar de Donbass is het gewoon niet waard om nog heel lang met de huidige sancties te blijven zitten.

rusland is een duidelijk voorbeeld van Dutch disease Wikipedia: Dutch disease Ongeveer net zoals het voor EU landen niet handig was om wat betreft gas helemaal vast te zitten aan rusland, is het voor rusland nog veel onhandiger om voor heel veel produkten afhankelijk te zijn van het westen.

Het westen heeft een zelfde relatie met China, maar rusland was zo dom om een oorlog te beginnen. China staat natuurlijk klaar om te profiteren van de problemen die rusland heeft.

Voorlopig staat dit in rusland natuurlijk nog niet op de politieke agenda. Niemand zal zomaar de Krim opgeven. Pas als de Krim voor rusland verloren is zal het gaan schuiven. Waarschijnlijk met een terugtrekking uit de Donbass die eigenlijk een overwinning is.
Hmm volgens mij hoort deze post hier in dit topic omdat we het over aardmetalen ed. hebben.

Dutch disease lijkt een variant op Hollandse welvaart.
Het wordt Hollandse ziekte genoemd omdat in de jaren 60 — door de ontdekte aardgasreserves en de verkoop van een deel daarvan aan het buitenland — de waarde van de gulden steeds meer steeg. De concurrentiepositie voor het bedrijfsleven werd daardoor steeds slechter en vanaf het begin van de jaren 70 steeg de werkloosheid. The Economist schreef in 1977 over het beleid van de Nederlandse regering na de sterke stijging van de aardgasprijzen na de Eerste oliecrisis (1973). De "Dutch Disease" zou, aldus The Economist, betekenen dat de aardgasbaten werden gebruikt voor consumptieve en socialistische politieke doeleinden.
Aldus dit Wikipedia lemma Wikipedia: Hollandse ziekte (economie)

Echter er is een prima tegenvoorbeeld van te bedenken: het Noorse model. Dat is ook een socialistisch politiek doeleinde want het stelsel komt de gehele burger ongeveer egaal ten goede.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phicoh
Jerie schreef op maandag 8 mei 2023 @ 15:06:
Echter er is een prima tegenvoorbeeld van te bedenken: het Noorse model. Dat is ook een socialistisch politiek doeleinde want het stelsel komt de gehele burger ongeveer egaal ten goede.
Het gaat er niet zozeer om of iedereen profiteert, maar of de winning van grondstoffen zo dominant wordt, dat van andere sectoren, met uitzondering van de diensten sector, niet veel meer overblijft.

Als je kijkt naar de VS, als die heel veel geld verdienen met intellectueel eigendom, bijv. Hollywood, maar ook patenten, software, etc. dan is het logisch dat produktie verdwijnt naar China.

Het wordt een probleem als je buitenland- en veiligheidspolitiek gedomineerd wordt door dat soort effecten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:51
Jerie schreef op maandag 8 mei 2023 @ 15:06:
[...]

Hmm volgens mij hoort deze post hier in dit topic omdat we het over aardmetalen ed. hebben.

Dutch disease lijkt een variant op Hollandse welvaart.

[...]
Aldus dit Wikipedia lemma Wikipedia: Hollandse ziekte (economie)

Alleen is er bij het Noorse model veel meer in de langetermijn gestoken waardoor het probleem van de 'Hollandse ziekte' daar vele malen kleiner is. Want daardoor houden ze import-export veel beter in balans waardoor je wel rijk wordt, maar veel minder last hebt van een munt die teveel in waarde stijgt.

Niet voor niets dat ze daar Nederland gebruiken als voorbeeld van hoe je niet met zoveel grondstoffen om moet gaan.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:24
redwing schreef op maandag 8 mei 2023 @ 15:19:
[...]

Alleen is er bij het Noorse model veel meer in de langetermijn gestoken waardoor het probleem van de 'Hollandse ziekte' daar vele malen kleiner is. Want daardoor houden ze import-export veel beter in balans waardoor je wel rijk wordt, maar veel minder last hebt van een munt die teveel in waarde stijgt.

Niet voor niets dat ze daar Nederland gebruiken als voorbeeld van hoe je niet met zoveel grondstoffen om moet gaan.
Kleiner :X Momenteel is de Noorse kroon zo zwak dat mijn tripjes naar Nederland ruim 40% duurder zijn geworden in een paar jaar tijd ;)

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Noorwegen heeft meer fossiele brandstoffen dan Nederland met 1/3 van de bevolking op 10x de oppervlake en dan ook nog hydro electriciteit. En die worden ook nog eens gewonnen op een lokatie waar wat bevingen niks uitmaken. Soms vallen er een paar honderd doden bij een ramp offshore maar dan wordt niet de hele tent opgedoekt.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:24
offtopic:
[quote]IJzerlijm schreef op maandag 8 mei 2023 @ 15:25:
Noorwegen heeft meer fossiele brandstoffen dan Nederland met 1/3 van de bevolking op 10x de oppervlake en dan ook nog hydro electriciteit. En die worden ook nog eens gewonnen op een lokatie waar wat bevingen niks uitmaken. Soms vallen er een paar honderd doden bij een ramp offshore maar dan wordt niet de hele tent opgedoekt.
[/quote]

Dat is niet helemaal waar... Momenteel is er veel discussie over de verdere uitwinning van olie. Veel gebieden liggen in ecologisch kwetsbare gebieden. Ook is de electriciteit niet altijd even makkelijk te exporteren (er zijn wat kabels geopend waardoor de export een stuk hoger is geworden). Ten noorden van Bergen is de stroom overigens (gemiddeld) een heel stuk goedkoper, dit komt dus voornamelijk vanwege het feit dat er niet genoeg capaciteit is om de boel over de grens te krijgen en ze het dus voor een habbekrats moeten dumpen.

En een paar honderd doden is wellicht ook wat hoog ingeschat. Het laatste grote ongeluk was een helicrash (welke bijna letterlijk in onze achtertuin neerstortte), hierbij vielen 13 doden. In 1980 was er een grote ramp maar sindsdien is er gigantisch veel veranderd. (Wikipedia: Katastrofer og store ulykker i norsk petroleumsvirksomhet – Wikipedia)

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
Rene schreef op maandag 8 mei 2023 @ 15:21:
[...]

Kleiner :X Momenteel is de Noorse kroon zo zwak dat mijn tripjes naar Nederland ruim 40% duurder zijn geworden in een paar jaar tijd ;)
Oftewel precies het tegenovergestelde van de dutch disease waar we het over hadden. Nederland had het probleem dat we heel veel aan het exporteren waren, maar daar te weinig import tegenover hadden. En dan krijg je een hele sterke munt waardoor je concurrentiepositie in gevaar komt.

In het verleden ging Noorwegen daar veel beter mee om dan Nederland en vandaar ook dat het de 'dutch disease' heet ;) Dat Noorwegen nu weer andere problemen heeft klopt, maar dat staat los van waar we het nu over hadden.

Ontopic naar rusland, daar krijgen ze nu steeds meer het probleem dat ze vooral afhankelijk zijn van de export van olie/gas waardoor ze inderdaad soortgelijke problemen kunnen krijgen als ze eerst in Nederland hadden. Bedenk daarbij wel dat de munt dus meer waard wordt dan voorheen, maar dat tegelijkertijd niet zegt dat het dan ook goed met de economie gaat. Dat is ook een van de redenen waarom de roebel nog een tijdje hoog gebleven is trouwens.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

phicoh schreef op maandag 8 mei 2023 @ 15:15:
[...]

Het gaat er niet zozeer om of iedereen profiteert, maar of de winning van grondstoffen zo dominant wordt, dat van andere sectoren, met uitzondering van de diensten sector, niet veel meer overblijft.

Als je kijkt naar de VS, als die heel veel geld verdienen met intellectueel eigendom, bijv. Hollywood, maar ook patenten, software, etc. dan is het logisch dat produktie verdwijnt naar China.

Het wordt een probleem als je buitenland- en veiligheidspolitiek gedomineerd wordt door dat soort effecten.
Dat inderdaad. Overigens Dutch Disease genoemd omdat het in Nederland als eerste onderzocht is. Maar het probleem komt wereldwijd voor en vaak veel extremer dan in Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Duitse gasleveranciers onderzocht om mogelijk misbruik prijsplafond
Het Bundeskartellamt gaat onderzoeken of een aantal Duitse energieleveranciers misbruik heeft gemaakt van het prijsplafond bij de oosterburen. Mogelijk dat de leveranciers meer subsidie hebben gevraagd dan waar ze recht op hadden. De toezichthouder sluit niet uit dat er meer onderzoeken volgen.
Bij het bepalen van dat verschil gaat de Staat ervan uit dat de leveranciers reële marktprijzen hanteren. Maar daarover is nu twijfel ontstaan. Het vermoeden bestaat dat leveranciers een hoog subsidiebedrag hebben aangevraagd, dat volgens de toezichthouder niet te rechtvaardigen is. "Het is onze taak om de Staat te beschermen tegen uitbuiting."

Volgens het Bundeskartellamt loopt het aantal onderzochte bedrijven in de dubbele cijfers. Om welke leveranciers het gaat en of deze ook in Nederland actief zijn, is niet duidelijk.

Het onderzoek dat woensdag is aangekondigd betreft alleen gasprijzen. Mogelijk komen er later ook onderzoeken naar de bedragen die zijn ingediend voor de leveringen van elektriciteit en warmte.
Onderzocht en vermoeden is nog geen schuld maar wel frappant. Te meer omdat de prijzen in Duitsland tov de koopkracht het hoogst liggen van heel Europa, en de koopkracht aantasten speelt weer dhr. Vladimir P. in de kaart.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
Weer een mijlpaaltje, de Dutch TTF is vandaag onder de 30 gezakt. Ik ben benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen komende maanden :)

https://www.barchart.com/futures/quotes/TG*1

[ Voor 10% gewijzigd door user109731 op 18-05-2023 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YangWenli
  • Laatst online: 07-07-2023
Kaag zal er blij mee zijn die zit met een ongedekte cheque in haar maag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

De Gas prijs gaat nog verder omlaag momenteel:
Gasprijs zakt verder, naar niveau twee jaar geleden

De prijs van Europees aardgas heeft het laagste niveau in bijna twee jaar bereikt: de inkoopprijs van gas op de toonaangevende Amsterdamse gasbeurs TTF kwam vandaag op 25,80 euro per megawattuur (MWh). Aardgas was in juni 2021 voor het laatst zo goedkoop.
https://nos.nl/liveblog/2...UPDATE-container-69582323

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lost95
Hoewel de gasprijzen een kleine tik krijgen vandaag (+8%) bron, ziet het er goed uit voor komende winter. Over de EU gemeten, zon 76% vol bron, Nederland doet goed mee. Hopelijk kunnen we binnenkort de toelevering van russisch gas (nog) verder inperken, toch nog zo'n 700 gWh bron

[ Voor 23% gewijzigd door lost95 op 26-06-2023 10:21 ]

Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

De voorraden zitten dit jaar vroeg vol:
European gas storage facilities are almost full, long before the onset of the winter heating season, according to the latest data from the Aggregated Gas Storage Inventory (AGSI).

Most European countries' storage is already at 90% capacity, with Spain's facilities 100% full, the United Kingdom at 98% and Germany at 92%.

Across the European Union, the average is 91.05% of capacity, as the bloc works to end its reliance on Russian energy.
https://edition.cnn.com/e...63b22f9655754e9e42afcb2a6

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 18:06
Goede zaak.

Nu nog duimen voor een mooie nazomer en zachte winter.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lost95
Ivow85 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 22:15:
[...]

Goede zaak.

Nu nog duimen voor een mooie nazomer en zachte winter.
En dar die Australiërs niet staken.

Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22-04 20:08

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 15:59
Goede klap in het gezicht van Putin dit. Hij dacht tot februari 2022 dat de hele wereld afhankelijk van zijn gas was en met veel bombarie heeft hij de toevoer afgesneden toen. Nu blijkt dat het allemaal wel meevalt en zit hij met het gas in zijn maag, het is niet zo makkelijk om het naar andere landen te leveren. Het is 1 van de vele overschattingen die hij gemaakt heeft naar mijn inzien.

Nu ben ik ook wel realistisch en weet ik dat Rusland nu meer gas aan andere landen levert, ondanks dat dit lastiger is. Deze landen nemen nu geen of minder gas af bij andere landen, dat is dan weer het gas wat onze opslagen in gaat. Dus hoewel Putin niet meer direct aan ons verdiend is het via een omweg natuurlijk nog wel deels het geval.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:48

Onbekend

...

Drardollan schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 16:20:
Goede klap in het gezicht van Putin dit. Hij dacht tot februari 2022 dat de hele wereld afhankelijk van zijn gas was en met veel bombarie heeft hij de toevoer afgesneden toen. Nu blijkt dat het allemaal wel meevalt en zit hij met het gas in zijn maag, het is niet zo makkelijk om het naar andere landen te leveren. Het is 1 van de vele overschattingen die hij gemaakt heeft naar mijn inzien.

Nu ben ik ook wel realistisch en weet ik dat Rusland nu meer gas aan andere landen levert, ondanks dat dit lastiger is. Deze landen nemen nu geen of minder gas af bij andere landen, dat is dan weer het gas wat onze opslagen in gaat. Dus hoewel Putin niet meer direct aan ons verdiend is het via een omweg natuurlijk nog wel deels het geval.
Er zijn meer landen die gas leveren dan alleen Rusland, en de wereldwijde vraag verandert niet zomaar.
De vraag van het Westen voor gas is veranderd en we kopen nu liever in van andere landen. Automatisch betekent dat dat het gas uit die landen duurder wordt (er is meer vraag) en Russisch gas goedkoper wordt (meer aanbod). Landen die zich niets van de sancties aan trekken, zoeken gewoon de goedkoopste aanbieder en dan is Russisch gas zeker een optie. Echter zijn er nu een aantal pijpleidingen buiten gebruik waardoor Rusland minder gas kan leveren, maar anders was de gasexport nauwelijks gedaald.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Drardollan
Onbekend schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 23:51:
[...]

Er zijn meer landen die gas leveren dan alleen Rusland, en de wereldwijde vraag verandert niet zomaar.
De vraag van het Westen voor gas is veranderd en we kopen nu liever in van andere landen. Automatisch betekent dat dat het gas uit die landen duurder wordt (er is meer vraag) en Russisch gas goedkoper wordt (meer aanbod). Landen die zich niets van de sancties aan trekken, zoeken gewoon de goedkoopste aanbieder en dan is Russisch gas zeker een optie. Echter zijn er nu een aantal pijpleidingen buiten gebruik waardoor Rusland minder gas kan leveren, maar anders was de gasexport nauwelijks gedaald.
Je herhaalt letterlijk wat ik zeg?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
Drardollan schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 16:20:

Mooie analyse hiervan: https://ecfr.eu/article/o...as-gas-war-has-backfired/

tldr: momenteel produceert RU produceerde in 2022 20% minder gas. Nu waarschijnlijk nog minder

Edit: post aangepast aan opmerking yakuza

[ Voor 4% gewijzigd door blissard op 23-08-2023 15:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

blissard schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 12:12:
[...]

tldr: momenteel produceert RU 20% minder gas.
Produceerde in 2022 20% minder. :)

Voor 2023 (momenteel) zal dat nog een stuk minder zijn:
In the first five months of 2023, Russian gas exports via operating pipelines amounted to only 10 bcm, compared to 62 and 42 bcm respectively for the same period in 2021 and 2022.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
[...]

tldr: momenteel produceert RU 20% minder gas.
En dat zal niet snel meer veranderen, tenzij Putin heel snel weg is en de boel genormaliseerd wordt. Een van de gevolgen is dat we steeds meer en sneller werken aan andere bronnen. Gas was al een aflopende zaak aan het worden, dit zal enkel versnellen de komende jaren. Als dit gedoe nog 10 jaar duurt dan is de wereld behoorlijk veranderd.

Ook zou er meer ingezet kunnen worden op opslag. Feitelijk hebben we maar enkele maanden per jaar een hoop gas nodig (ruwweg november tm februari). De overige maanden hebben we tijd zat om opslagen te vullen. Maar dat vereist wel anders denken, voorheen waren de opslagen vooral een extratje om te kunnen bijspringen. Toen kwam het gas linea recta via de pijpen binnen, dat is nu veel minder het geval. Maar gelukkig kunnen we gas relatief eenvoudiger en langdurig opslaan in tegenstelling tot elektra.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

https://www.nu.nl/economi...jk-van-rusland.html#nujij
Vandaag is er 160km gasleiding tussen Servië en Bulgarije in gebruik genomen.
Servië kan nu gas importeren uit Griekenland en Azerbeidzjan, en Bulgarije uit West-Europa of via de Adriatische Zee.

De aanleg daarvan is deels gesubsidieerd door de Europese Commissie, en de leiding heeft een capaciteit van 1,8 miljard kuub per jaar, wat 60% van de Servische gasbehoefte is.

Weer is Europa een stapje verder vandaan van de afhankelijkheid van Russisch gas. :)
Hieronder een kaartje van waar de pijpleiding ligt. (De lengte wat daarin staat klopt niet, want dat is ruim 160km.)
Afbeeldingslocatie: https://commission.europa.eu/sites/default/files/styles/oe_theme_medium_no_crop/public/2018-05/interconnection_bulgaria_-_serbia.png?itok=rGtZyULr
Bron: https://commission.europa...rity-region-2018-05-17_en

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-04 22:50
[...]

tldr: momenteel produceert RU produceerde in 2022 20% minder gas. Nu waarschijnlijk nog minder

Edit: post aangepast aan opmerking yakuza
Ik ben erg benieuwd naar de 2023 aantallen 🥳

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Muncher schreef op zondag 10 december 2023 @ 18:18:
[...]

Ik ben erg benieuwd naar de 2023 aantallen 🥳
Ik ook. Heb jij iets kunnen vinden? Ik lees alleen iets over LNG maar dat is maar een minimaal deel van de totale export.
En cijfers ( -25%) over de eerste helft van 2023.
En deze prognose https://www.statista.com/...oduction-volume-forecast/

[ Voor 20% gewijzigd door blissard op 10-12-2023 18:38 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
BlackMonkey schreef op zondag 8 januari 2023 @ 14:24:
De overheid geeft hier keurig vrij uitgebreide informatie over:

https://www.rijksoverheid...n/gas/updates-gaslevering

De laatste bijv:
https://www.rijksoverheid...szekerheid-6-januari-2023

[Afbeelding]
"De prijs is nog steeds hoog"

[Afbeelding]
Zo leeg is ie niet.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Er is naar mijn weten, ook kijkend naar de grafieken, geen reden om aan te nemen dat ie niet verder daalt.

[Afbeelding]
Het is weer winter, dus ook dit onderwerp is goed om even opnieuw te checken, hoe we er in Nederland voorstaan

https://www.rijksoverheid...zekerheid-8-december-2023

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
Ondanks de kou is de gasprijs weer onder de 30 gezakt:
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/GD45f6WWIAA7O5S?format=jpg&name=medium

De gasopslagen zijn nog zo'n 75% gevuld dus als er geen gekke dingen gebeuren komen we deze winter prima door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Nu zelfs onder de 25 EUR:

Gasprijs zakt naar laagste punt sinds juli door zachte winter en volle opslagen
Handelaren betaalden vrijdagochtend minder dan 25 euro voor een megawattuur gas. Ook eerder deze week was dat het geval. Het is voor het eerst sinds afgelopen zomer dat gas zo goedkoop was.
Zo is de gemiddelde vulgraad van de bergingen in Nederland ongeveer 60 procent. Het gemiddelde in Europa ligt zelfs nog hoger, op 67 procent. Dat blijkt uit cijfers van Gas Infrastructure Europe, de belangenvereniging voor gasopslagbedrijven. De vulniveaus zijn beduidend hoger dan gebruikelijk in deze tijd van het jaar.
Vooralsnog hebben we ook een zachte winter.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

De gas voorraad vullen was niet al te moeilijk dit jaar:
https://nos.nl/l/2534012
Het lijkt uitgesloten dat Europa zich deze winter zorgen moet maken over voldoende gas. De voorraad in de Europese Unie is nu al voor ruim 90 procent gevuld. Dat meldt Gas Infrastructure Europe, de brancheorganisatie van Europese gasopslagbedrijven. Het doel was om dit niveau bereikt te hebben op 1 november, zeven weken voor de winter officieel begint.
Voorgaande zachte winter heeft natuurlijk ook geholpen.

[ Voor 74% gewijzigd door YakuzA op 21-08-2024 16:00 ]

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ergens grappig, want in juli werd nog de noodklok geluid. Men zocht toen vast een reden om de gasprijs te stuwen :p

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

Geeft weer wat inzicht in de reden voor Rusland om deze oorlog te voeren en een reden waarom Rusland niet mag winnen imho

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

ManiacsHouse

Scheisse!

gise schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 17:56:
[Embed]

Geeft weer wat inzicht in de reden voor Rusland om deze oorlog te voeren en een reden waarom Rusland niet mag winnen imho
Hij doet me denken aan Goebbels. In gedrag en uiterlijk. Net zo'n gladde aal. Eng mannetje. En maar dingen roepen over Nazi's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:18

rapture

Zelfs daar netwerken?

[Embed]

En in Veldheren zeiden ze dat Oekraïne niet zomaar de bezette gebieden kan opgeven wegens miljoenen burgers die het russische bewind ondergaan en de helft van de Oekraïense GDP weggeven.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
[Embed]

TL;DR Donbas heeft natural resources. En daar draait deze oorlog om. Want door de natural resources had Europa de afhankelijkheid van Rusland af kunnen schalen tot een minimum. Om dat tegen te gaan in Rusland in een opportunistisch offensief gestapt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 14:29
Jerie schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 21:46:
[...]

TL;DR Donbas heeft natural resources. En daar draait deze oorlog om.
Want door de natural resources had Europa de afhankelijkheid van Rusland af kunnen schalen tot een minimum.
Om dat tegen te gaan in Rusland in een opportunistisch offensief gestapt.
en dáárom begrijp ik niet dat EU zich niet 10x sterker inzet om Ukraine te helpen.

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-03 09:43
Hansieo schreef op zondag 1 september 2024 @ 08:37:
[...]
en dáárom begrijp ik niet dat EU zich niet 10x sterker inzet om Ukraine te helpen.
Omdat de keizer het niet wil (nouja een vocale minderheid dan). En de kiezer wordt gebombardeerd met misinformatie (al dan niet moedwillig) en zoals gewoonlijk is er vanuit de regering in de hele EU weinig tot geen actie om een goede mediacampagne neer te zetten om het sentiment te sturen. Dat vinden ze namelijk gevaarlijk in een democratie.
Ze vergeten alleen dat waar vroeger het minder nodig was, omdat de media zelf al overtuigd waren van democratie, dat tegenwoordig een heel stuk minder is. Waarom? Omdat social media een enorme impact heeft gekregen en letterlijk iedereen met geld het sentiment daarmee kan sturen. Ook je tegenstanders. Een krantenbedfijf vol journalisten omkopen was en is nog steeds amper te doen, maar voor datzelfde bedrag kan je waarschijnlijk ook wel een paar procent van de bevolking jouw kant op beïnvloeden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:30

Snow_King

Konijn is stoer!

[Embed]

Al twee jaren geleden was er een YouTube video die precies dat beschreef :-)

Deze oorlog gaat om geld. Natuurlijke bronnen, macht verkrijgen. Verpakt in een stukje lulverhaal van Putin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
Jerie schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 21:46:
TL;DR Donbas heeft natural resources. En daar draait deze oorlog om. Want door de natural resources had Europa de afhankelijkheid van Rusland af kunnen schalen tot een minimum. Om dat tegen te gaan in Rusland in een opportunistisch offensief gestapt.
Dat klinkt als een onzin verhaal dat bedacht om een reden te verzinnen voor de oorlog. Kenmerk van het beleid van de EU was een volstrekt afwezig besef van de geopolitieke betekenis van grondstoffen. Als dat er wel was geweest, dan hadden we Oekraïne in 2014 bewapend.

Er zijn daar kolen. Wat moeten we daarmee? En is een beetje gas. Niet eens genoeg voor Oekraïne zelf. Laat staan een groot van de EU.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
phicoh schreef op zondag 1 september 2024 @ 20:39:
[...]

Dat klinkt als een onzin verhaal dat bedacht om een reden te verzinnen voor de oorlog. Kenmerk van het beleid van de EU was een volstrekt afwezig besef van de geopolitieke betekenis van grondstoffen. Als dat er wel was geweest, dan hadden we Oekraïne in 2014 bewapend.

Er zijn daar kolen. Wat moeten we daarmee? En is een beetje gas. Niet eens genoeg voor Oekraïne zelf. Laat staan een groot van de EU.
Een beetje? Absoluut niet een beetje. Ze kunnen hierdoor energieonafhankelijk worden van o.a. Rusland en Turkmenistan.
Ukraine's largest natural gas fields are about 80–85% depleted, although there are still large quantities of unexploited gas reserves stored in hard-to-reach areas or solid rock.[42] Ukraine has Europe's third largest shale gas reserves, at 1.2 trillion cubic meters (tcm).[25]

There are two potentially large shale gas fields.[25] The Yuzivska gas field located in Donetsk Oblast and Kharkiv Oblast, and the Olesska gas field in Lviv Oblast and Ivano-Frankivsk Oblast.[25] Ukraine signed a 50-year production sharing agreement with Royal Dutch Shell on 25 January 2013 involving the Yuzivska shale gas field.[10][31] The $10 billion deal was the largest foreign direct investment ever for Ukraine.[31] Full shale gas production was expected to depend on successful results from 15 test wells.[31] On 13 September 2013, Ukrainian Prime Minister Mykola Azarov stated that the (containing all expenditures) price of shale gas will be $120–130 per 1,000 cubic meters.[43] On 5 November 2013, Ukraine signed a $10 billion shale gas production-sharing agreement with Chevron Corporation to develop the Olesska gas field.[44] The Ukrainian government projected that the Yuzivska and Olesska projects together could provide Ukraine with an additional 11 to 16 bcm of natural gas per year by 2018.[44] By 2030, a production of 6–11 bcm of shale gas a year is called for in Ukrainian Government plans.[10]

Ukraine originally expected commercial shale gas extraction to begin in 2017,[45][nb 7] but Shell pulled out of the Yuzivska project in 2015 as a consequence of the war in the Donbas region,[46] located near the field, a collapse in European natural gas prices,[17] and opposition from local residents.[42] Similarly, Chevron abandoned the Olesska project in the West of Ukraine due to increased geopolitical risks and a collapse in European natural gas prices.[17]
Wikipedia: Natural gas in Ukraine

Bovendien wisten we prima over dit schaliegas. Er waren al opdrachten verleend aan bedrijven (Shell and Chevron).

Daarnaast is de Donbas rijk aan grondstoffen en industrie. Daarom wil Poetin het hebben. Hij wil geen buurman die op vriendelijke voet met het Westen leeft en met hem concurreert. Want natural resources is zijn paradepaardje. Zonder dat heeft Rusland nauwelijks inkomen. Dit geeft niet alleen Poetin een goede reden om Oekraïne in te vallen (voor hem dan; ik zeg niet dat het gerechtvaardigd is dat is een heel andere discussie :P) maar ook de siloviki reden om Poetin aan te moedigen over te gaan tot actie.

En wat doen wij nu? Gigantische terminals over laten komen vanuit de VS. Peperduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
YakuzA schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 15:59:
De gas voorraad vullen was niet al te moeilijk dit jaar:
https://nos.nl/l/2534012

[...]

Voorgaande zachte winter heeft natuurlijk ook geholpen.
Tja, maar op welke manier:

EU importeert sinds bijna twee jaar meer gas uit Rusland dan uit de VS
EU-landen importeren voor het eerst in bijna twee jaar meer aardgas in één kwartaal uit Rusland dan uit de Verenigde Staten. Dat meldt het Belgische adviesbureau Bruegel, dat onderzoek doet naar de energiemarkt.

De Europese Unie kocht van april tot juni dit jaar meer dan 12,7 miljard kubieke meter gas uit Rusland en 12,3 miljard uit de VS. Vergeleken met het eerste kwartaal van 2024 daalden de leveringen uit Rusland licht, maar die uit de VS daalden sterker, aldus het onderzoek.
En hoe? Via de vriendelijke Oekraïners:
[...] Maar landen als Slowakije en Oostenrijk ontvangen nog altijd gas uit Rusland, via de pijpleiding die door Oekraïne loopt.
Dit nieuwsartikel is natuurlijk nogal summier, dus het is de vraag waar zoal betere info staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Jerie schreef op zondag 1 september 2024 @ 23:30:
Dit nieuwsartikel is natuurlijk nogal summier, dus het is de vraag waar zoal betere info staat.
Dit is de echte bron, met veel bruikbare info :)
https://www.bruegel.org/dataset/european-natural-gas-imports

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Ja, zip met .xslx en .csv

Deze is bijzonder: reverse flows into UA 2024-08-27.csv enkel Hongarije stuurt gas richting Oekraïne?

Ook leuk: week 25 2022 werd Nord Stream gehalveerd. 11 weken later lag hij eruit. Bij Yamal (PL/BY) zie je ook dat ze de duimschroeven aandraaiden zomer 2021. VK neemt voornamelijk af bij Noorwegen, nog een beetje via LNG terminals. In verleden kregen ze ook nog wat van EU maar dat is al langer niet meer zo. Bovendien lijken wij netto meer van VK af te nemen. Al met al lijken we ook minder te importeren. Noorwegen levert ons iets meer dan vorig jaar (maar ongeveer zelfde als in 2022). VK schommelt nogal eens. Van Rusland is het gemiddelde iets toegenomen. Maar het is niet de getallen van 2021 en daarvoor, en zelfs ook niet die van eerste deel 2022. We hebben het over een toename van ongeveer 30% t.o.v. 2023 (over dezelfde periode). Het is nog steeds maar ongeveer een derde van wat RU in 2022 (over dezelfde periode) leverde.

Was was jouw take away?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Jerie schreef op zondag 1 september 2024 @ 21:22:
[...]

Een beetje? Absoluut niet een beetje. Ze kunnen hierdoor energieonafhankelijk worden van o.a. Rusland en Turkmenistan.

[...]

Wikipedia: Natural gas in Ukraine

Bovendien wisten we prima over dit schaliegas. Er waren al opdrachten verleend aan bedrijven (Shell and Chevron).

Daarnaast is de Donbas rijk aan grondstoffen en industrie. Daarom wil Poetin het hebben. Hij wil geen buurman die op vriendelijke voet met het Westen leeft en met hem concurreert. Want natural resources is zijn paradepaardje. Zonder dat heeft Rusland nauwelijks inkomen. Dit geeft niet alleen Poetin een goede reden om Oekraïne in te vallen (voor hem dan; ik zeg niet dat het gerechtvaardigd is dat is een heel andere discussie :P) maar ook de siloviki reden om Poetin aan te moedigen over te gaan tot actie.

En wat doen wij nu? Gigantische terminals over laten komen vanuit de VS. Peperduur.
We betalen 4 keer de prijs die de VS betaald voor energie. Dat is lekker concureren inderdaad voor onze bedrijven.

Voor Putin denk ik nog steeds dat hij een landverbinding naar de Krim wilde ipv alleen een kwetsbare brug.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:05

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

Marzman schreef op maandag 2 september 2024 @ 07:45:
Voor Putin denk ik nog steeds dat hij een landverbinding naar de Krim wilde ipv alleen een kwetsbare brug.
ja, en?
dus verover je maar een landverbinding? :?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
Jerie schreef op zondag 1 september 2024 @ 21:22:

Ten eerste is het in totaal ongeveer 3 jaar van de huidige EU consumptie. Dan is het over. Verder is het opschalen ook een groot probleem. Schaliegas komt niet zomaar uit de grond. Dus de tijd die Oekraïne nodig zou hebben om alleen hun eigen gebruik te dekken is al lang, laat staan de hele EU.

Welke andere grondstoffen heb het over?

Industrie is leuk, maar zo als we gezien hebben, met de russiche manier over oorlog voeren krijgen ze dat niet intakt in handen.

Nee, deze reden is alleen bedoeld om de aandacht af te leiden

[ Voor 0% gewijzigd door phicoh op 02-09-2024 08:02 . Reden: betere gasgebruik statistiek ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
phicoh schreef op maandag 2 september 2024 @ 07:50:
[...]
Ten eerste is het in totaal ongeveer 3 jaar van de huidige EU consumptie. Dan is het over. Verder is het opschalen ook een groot probleem. Schaliegas komt niet zomaar uit de grond. Dus de tijd die Oekraïne nodig zou hebben om alleen hun eigen gebruik te dekken is al lang, laat staan de hele EU.

Welke andere grondstoffen heb het over?

Industrie is leuk, maar zo als we gezien hebben, met de russiche manier over oorlog voeren krijgen ze dat niet intakt in handen.

Nee, deze reden is alleen bedoeld om de aandacht af te leiden
Het gaat er niet om dat ze de industrie in handen krijgen, het gaat er om dat er geen concurrentie is. En ik denk ook niet dat het de enige reden is, maar zeker wel een belangrijke reden. Als het niet om grondstoffen gaat, waarom zou hij dan de Donbass zo graag willen hebben?

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Tens schreef op maandag 2 september 2024 @ 07:50:
[...]

ja, en?
dus verover je maar een landverbinding? :?
Daar lijkt het op heh.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Jerie schreef op zondag 1 september 2024 @ 23:30:
[...]
En hoe? Via de vriendelijke Oekraïners:
[...]
Gazprom heeft geen contract zodra het huidige transport contract met Oekraine afloopt en per dat moment zal er geen gas meer door Oekraine heeft naar Hongarije etc lopen.
Ik dacht dat dit contract op 1-1-2025 afliep.

/edit:
KYIV, March 17 (Reuters) - Ukraine said on Sunday it does not plan to prolong a five-year deal with Russia's Gazprom (GAZP.MM) opens new tab on the transit of Russian gas to Europe or to sign another one.
Despite Moscow's invasion of Ukraine in 2022, Russian gas is still being transported across the country to Europe, where countries are working to replace fuel originating in Russia with alternative supplies and renewable energy.
Under an agreement agreed between Moscow and Kyiv in 2019, Russia pays Ukraine to export gas to Europe via its pipeline network. The deal expires at the end of December 2024.
https://www.reuters.com/b...-transit-deal-2024-03-17/

[ Voor 43% gewijzigd door YakuzA op 02-09-2024 09:11 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:22
Marzman schreef op maandag 2 september 2024 @ 07:45:
[...]

We betalen 4 keer de prijs die de VS betaald voor energie. Dat is lekker concureren inderdaad voor onze bedrijven.

De Donbas is alleen onderdeel van het grotere plan heel Oekraïne inlijven en dan door naar de rest en zo het grote Russische rijk herstellen. En dat weer verdelen als wingebieden voor de criminele organisatie van Poetin. Niets meer, niets minder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22-04 15:30
[...]
....

https://www.icog.es/TyT/i...ral-resources-of-ukraine/
Gas en kolen zijn peanuts. Oekraïne bedekt maar 0,4% van de aarde maar heeft iets van 5% van de wereldvoorraad aan mineralen. Allerlei rare earth metals voor batterijen etc zitten daar in de grond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phicoh
redwing schreef op maandag 2 september 2024 @ 08:18:
Het gaat er niet om dat ze de industrie in handen krijgen, het gaat er om dat er geen concurrentie is. En ik denk ook niet dat het de enige reden is, maar zeker wel een belangrijke reden. Als het niet om grondstoffen gaat, waarom zou hij dan de Donbass zo graag willen hebben?
In 2014 ging het er denk ik om wat ie kon doen met groene mannetjes. Op dit moment 1) Oekraïne proberen uit te putten en op die manier proberen de oorlog te winnen. 2) sunk cost fallacy, rusland kan niet meer terug zonder gezichtsverlies.

Vooral als je terug gaat naar 2014 was er geen goede economische reden om de Donbas in te nemen. De positie van rusland op de grondstoffen markt was ijzersterk en er was geen enkele reden om aan te nemen dat Oekraïne daar verandering in zou kunnen brengen.

Wat voor rusland wel een probleem was, was dat Oekraïne net de rusland-gezinde leiding het land uit gezet had. En een Oekraïne met eigen gasvoorraden is moeilijker op de knieën te krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22-04 20:22

Auredium

Informaticus Chaoticus

phicoh schreef op maandag 2 september 2024 @ 08:54:
[...]

In 2014 ging het er denk ik om wat ie kon doen met groene mannetjes. Op dit moment 1) Oekraïne proberen uit te putten en op die manier proberen de oorlog te winnen. 2) sunk cost fallacy, rusland kan niet meer terug zonder gezichtsverlies.

Vooral als je terug gaat naar 2014 was er geen goede economische reden om de Donbas in te nemen. De positie van rusland op de grondstoffen markt was ijzersterk en er was geen enkele reden om aan te nemen dat Oekraïne daar verandering in zou kunnen brengen.

Wat voor rusland wel een probleem was, was dat Oekraïne net de rusland-gezinde leiding het land uit gezet had. En een Oekraïne met eigen gasvoorraden is moeilijker op de knieën te krijgen.
Dit. Ik denk dat er hier te diep wordt gezocht naar redenen die de motivatie konden zijn terwijl de werkelijkheid veel eenvoudiger is dan dat (en gelijktijdig complexer).
NATO en het westen met hun democratieën en relatief goed verdeelde voorspoed in de samenleving begonnen rap op te rukken in de jaren 90 en 2000. Rusland was hier niet blij mee maar was op dat moment niet in staat er veel aan te doen. in 2010-2020 heeft Rusland middels economische afhankelijkheid (gas/olie) en het maken en versterken van anti westerse bondgenootschappen zich in een positie weten te drukken waarin ze zich sterk genoeg voelde. Om verdere groei van het westen aan zijn grenzen te voorkomen moest er gehamerd worden.
Toen Oekraïne dreigde te verwesteren moesten de plannen op de tafel worden gerealiseerd anders zou er een kans zijn verkeken. Dus hamerde Poetin zo snel mogelijk voordat Oekraïne de kans had om aansluiting bij NATO te kunnen krijgen wat invasie onmogelijk zou maken (en dus ook Moldavië buiten bereik zou brengen plus de mogelijke aansluiting van Orbans Hongarije).

De grondstoffen zijn puur bijvangst wat ten voordelen zouden komen geopolitiek en voor de oligarchie maar waren zeer waarschijnlijk niet de hoofdreden.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
jip_86 schreef op maandag 2 september 2024 @ 08:49:
[...]

https://www.icog.es/TyT/i...ral-resources-of-ukraine/
Gas en kolen zijn peanuts. Oekraïne bedekt maar 0,4% van de aarde maar heeft iets van 5% van de wereldvoorraad aan mineralen. Allerlei rare earth metals voor batterijen etc zitten daar in de grond.
Als ik deze link bekijk:https://www.worldatlas.com/articles/what-are-the-major-natural-resources-of-ukraine.html

Ja, ze doen goed mee, maar vergelijk het even met rusland: https://www.worldatlas.co...-resources-of-russia.html

Die hebben gewoon alles. Dat heeft niets te doen met economie. Het kan zijn dat het hebberigheid is. Maar ik denk ik dat het gewoon een kwestie is van even laten zien wie de baas is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
phicoh schreef op maandag 2 september 2024 @ 08:54:
[...]

Dat zijn redenen om door te gaan, niet om een oorlog te beginnen.
In 2014 zijn ze ook gestopt met de Krim, wat toen ook een logisch doel was omdat ze daarmee de toegang tot de zwarte zee in bezit hadden.
Waarbij je dus wel terug gaat naar die grondstoffen. Het gaat er dan niet zozeer om dat rusland het in handen heeft, maar dat Oekraine en de EU er geen gebruik van kunnen maken.
Ik ga er wel van uit dat het niet de hoofdreden is geweest van de invasie zelf (dat lijkt me meer met de NATO en het verwesteren te maken hebben), maar het lijkt me wel een reden waarom de Donbass nu zo belangrijk is. Daarmee halen ze een heel stuk economie bij Oekraine weg wat een latere aanval weer makkelijker maakt.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phicoh
redwing schreef op maandag 2 september 2024 @ 09:08:
Waarbij je dus wel terug gaat naar die grondstoffen. Het gaat er dan niet zozeer om dat rusland het in handen heeft, maar dat Oekraine en de EU er geen gebruik van kunnen maken.
Ik ga er wel van uit dat het niet de hoofdreden is geweest van de invasie zelf (dat lijkt me meer met de NATO en het verwesteren te maken hebben), maar het lijkt me wel een reden waarom de Donbass nu zo belangrijk is. Daarmee halen ze een heel stuk economie bij Oekraine weg wat een latere aanval weer makkelijker maakt.
Je verzint er weer een EU bij.

Als je zou zeggen, rusland heeft de Donbas in genomen zodat Oekraïne er geen gebruik meer van kon maken, dan het logisch.

Dat hele EU verhaal is de contante poging van rusland om deze strijd als een verdediging tegen het westen te framen. Maar dat is onzin. De EU was volstrekt niet geïnteresseerd in Oekraïne. Dat was gewoon een corrupt land met veel russische invloeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:25

Indoubt

Always be indoubt until sure

phicoh schreef op maandag 2 september 2024 @ 09:19:
[...]

Als je zou zeggen, rusland heeft de Donbas in genomen zodat Oekraïne er geen gebruik meer van kon maken, dan het logisch.

Dat hele EU verhaal is de contante poging van rusland om deze strijd als een verdediging tegen het westen te framen. Maar dat is onzin. De EU was volstrekt niet geïnteresseerd in Oekraïne. Dat was gewoon een corrupt land met veel russische invloeden.
Dat is slechts deels waar. Voor de gas en olie waren er al concessies afgesloten, ik meen met Schellen nog een grote oliemaatschappij. Voor de mineralen en rare earth metalen was er misschien nog niets, dat weet ik niet. Maar de interesse was er wel vanuit Europa.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
[...]

Ik verzin er niets bij. Voor Oekraine kan het veel geld opleveren als ze dit konden verkopen en dan is de EU een logische klant..
Dat is dan ook precies wat ik zeg.
Klopt, ik zeg dan ook niet dat de EU interesse had in Oekraine, maar wel andersom dat Oekraine met de grondstoffen die daar zitten, makkelijker (vooral economisch) toenadering kan vinden richting de EU. En zoals we met rusland wel hebben gezien levert je dat heel wat voordelen op.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
redwing schreef op maandag 2 september 2024 @ 09:28:
Ik verzin er niets bij. Voor Oekraine kan het veel geld opleveren als ze dit konden verkopen en dan is de EU een logische klant..

Klopt, ik zeg dan ook niet dat de EU interesse had in Oekraine, maar wel andersom dat Oekraine met de grondstoffen die daar zitten, makkelijker (vooral economisch) toenadering kan vinden richting de EU. En zoals we met rusland wel hebben gezien levert je dat heel wat voordelen op.
Over welke grondstoffen heb je het? Waar in het algemeen over gesproken wordt is de vondst van gas. Maar schaliegas is veel moeilijker te winnen dan 'gewoon' gas. Dus hoe gaat Oekraïne dan concurreren?

De contracten die afgesloten waren, waren voor gebruik binnen Oekraïne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
phicoh schreef op maandag 2 september 2024 @ 09:36:
[...]

Over welke grondstoffen heb je het? Waar in het algemeen over gesproken wordt is de vondst van gas. Maar schaliegas is veel moeilijker te winnen dan 'gewoon' gas. Dus hoe gaat Oekraïne dan concurreren?

De contracten die afgesloten waren, waren voor gebruik binnen Oekraïne.
Bij gas gaat het vooral om EU-contracten die het gas uit de grond halen om het dan in Oekraine te gebruiken. Met gasverkoop hadden ze nooit kunnen concurreren zoland de Nord Stream er was. Als backup voor gas zou Oekraine wel leuk zijn geweest, maar niet voor de grote volumes.

Maar er zitten daar (voor de toekomst) nog veel belangrijkere ruwe materialen in de grond waarvoor er al afspraken waren gemaakt met de EU. En 'toevallig' zitten die materialen vooral in het oosten. Het gaat dan om materialen waarvan we nu vn vooral China afhankelijk zijn. En dat is een afhankelijkheid waar we ook van af moeten.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22-04 20:22

Auredium

Informaticus Chaoticus

redwing schreef op maandag 2 september 2024 @ 10:26:
[...]

Bij gas gaat het vooral om EU-contracten die het gas uit de grond halen om het dan in Oekraine te gebruiken. Met gasverkoop hadden ze nooit kunnen concurreren zoland de Nord Stream er was. Als backup voor gas zou Oekraine wel leuk zijn geweest, maar niet voor de grote volumes.

Maar er zitten daar (voor de toekomst) nog veel belangrijkere ruwe materialen in de grond waarvoor er al afspraken waren gemaakt met de EU. En 'toevallig' zitten die materialen vooral in het oosten. Het gaat dan om materialen waarvan we nu vn vooral China afhankelijk zijn. En dat is een afhankelijkheid waar we ook van af moeten.
Ik zet echter vraagtekens erbij. Ten eerste worden er nog met regelmaat grote voorraden gevonden (ook in Europa) van die grondstoffen. Hoofdzakelijk omdat ze pas sinds een relatief korte tijd belangrijk zijn en niemand er naar zocht. Tevens zijn veel van die grondstoffen niet gegarandeerd belangrijk omdat bijvoorbeeld bij accu technologie er nog steeds heel veel onderzoek doet plaats vinden (denk aan bijvoorbeeld grafeen) waardoor niet met zekerheid duidelijk is of over bijvoorbeeld tien jaar die specifieke grondstoffen nog belangrijk zullen zijn. Iets wat bij olie en gas toen het gebruikt ging worden aan het begin dat wel duidelijk was. Ik zie het daarom ook als een secundaire reden.

We hebben bijvoorbeeld verschillende grote reserves zeldzame aardmetalen gevonden in de Scandinavische landen. Groot inzetten op die reserves is op zijn best een vrij reiskante inzet, daar ga je geen oorlog voor voeren.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-03 09:43
Auredium schreef op maandag 2 september 2024 @ 11:26:
[...]
Groot inzetten op die reserves is op zijn best een vrij reiskante inzet, daar ga je geen oorlog voor voeren.
Wij niet, maar we hebben het hier over Rusland.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
[...]

Dat hele EU verhaal is de contante poging van rusland om deze strijd als een verdediging tegen het westen te framen. Maar dat is onzin. De EU was volstrekt niet geïnteresseerd in Oekraïne.
Moet jij eens zeggen tegen zo'n beetje elk pluimveebedrijf in Oekraine. Die zijn of in Nederlandse handen, of gebouwd door Nederlandse bedrijven. Nederland was een groot deel van de jaren 10 de grootste investeerder in het land. Op de voet gevolgd door een hele trits andere EU landen.

Op het niveau van de EU liep het geen storm tot 2022, maar op niveau van de EU landen absoluut. De Russische spin is dat Oekraïne 'territorium' is zonder zelfbeschikking en slechts bezeten kan worden door grootmachten. En natuurlijk alleen 'grootmacht' Rusland. Voor een economische, sociale of democratische samenwerking is geen plaats in zo'n wereldbeeld: als Rusland het niet heeft, dan heeft of China, de VS, of EU (vazal van de VS) het.

Poetin heeft een aantal doelen, die hij opportunistisch nastreeft:

1. Voorkomen dat er een (deels) Russisch-sprekende democratie op poten komt, die ook nog eens op historisch significante grond zit. Niets is angstwekkender dan een werkbaar alternatief voor het Tsaar-Systeem tenslotte.
2. Grensjes mogen altijd groter, want dan is gelijk aan een grotere trog voor het Tsaar-Systeem. Een nauwelijks gevulde trog, of vulling van slechte kwaliteit: het maakt niet uit: trog is trog.
3. Grondgebied van de voormalige Sovjet-Unie / Russisch Keizerrijk is altijd interessanter dan Siberische leegte. Zowel wegens interne verkooppraat als dat het zelfs wanneer in puin geschoten toch nog een mooi stuk trog is.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online

(Allereerst past deze discussie beter in een apart topic waar we de beweegredenen van Rusland om deze oorlog te beginnen bespreken.)

Rusland heeft niet de gehele Donbas ingenomen. Maar dat hoeft ook niet. Ze slopen gewoon de industrie, economie, en infra. Het is dus inderdaad 'zodat Oekraïne er geen gebruik meer van kon [sic] maken'.

In Georgië en Oekraïne zie je hetzelfde patroon: men schuift op richting Westen en Rusland neemt een stukje van het land in. Hierdoor is het land de facto in een staat van oorlog. Kan men NAVO vergeten.

Ja, de theorie over de vlaktes tussen de gebergtes in handen hebben snijdt ook hout. Maar dat nevendoel (de Karpaten) heeft Poetin na enkele maanden los moeten laten.

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-04 23:19
[...]

Vergeet ook de supergrond niet. In NL/BE/DE/FR heeft de landbouw mest nodig, om wat te kunnen laten groeien. Om dat rendabel te houden besteden we 40% van de EU begroting aan subsidies voor deze industrie (voorheen wel 70% vandaar de term boeren Unie. Maar tegenwoordig is de pot veel groter).

In Oekraïne groeit het gewoon zonder mest hoor.. we was een NLse boer verhuisd naar Oekraïne. Leuk verhaal in de krant. Je hoort tegenwoordig niet veel meer maar hij zat in het westelijk deel.

[ Voor 4% gewijzigd door Jazco2nd op 05-09-2024 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emeralda
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 11:11
CornermanNL schreef op maandag 2 september 2024 @ 08:44:
[...]

De Donbas is alleen onderdeel van het grotere plan heel Oekraïne inlijven en dan door naar de rest en zo het grote Russische rijk herstellen. En dat weer verdelen als wingebieden voor de criminele organisatie van Poetin. Niets meer, niets minder.
Poetin zal nooit een welvarende, democratische en onafhankelijke natie accepteren op zijn grens. Dat zou de Russische bevolking alleen maar aan het denken zetten.

De man was KGB officier in de DDR. Hij is West Duitsland niet vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
emeralda schreef op maandag 9 september 2024 @ 11:49:
[...]

Poetin zal nooit een welvarende, democratische en onafhankelijke natie accepteren op zijn grens. Dat zou de Russische bevolking alleen maar aan het denken zetten.

De man was KGB officier in de DDR. Hij is West Duitsland niet vergeten.
Finland / Noorwegen - Sinds 1991 de Baltische Staten?

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:25

Seraphin

Meep?

Yakolev schreef op maandag 9 september 2024 @ 11:53:
[...]

Finland / Noorwegen - Sinds 1991 de Baltische Staten?
De Baltische staten voelen zich dan ook direct bedreigd door Rusland, en waren er als de kippen bij om NAVO-lid te worden. Kijkend naar hoe de etnisch Russische minderheden in die landen zich roeren niet geheel onterecht.

Finland is decennia "neutraal" gebleven, dwz geen onderdeel NAVO, juist om geen ongewenste interesse vanuit Moskou te genereren. En hield er bovendien -naar Europese maatstaven- een van de grootste arsenalen artillerie en militaire reserve op na om die eventuele interesse met gelijke munt retour afzender te kunnen sturen.

Mijn punt is: Rusland heeft 2 soorten buurlanden; zij die onder invloed staan van Rusland (met alle ellende van dien), en zij die in de perceptie van de wereld in staat zijn de Russen de deur uit te gooien. (al dan niet in supranationaal verband).

[ Voor 18% gewijzigd door Seraphin op 09-09-2024 12:43 ]

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Pagina: 1 ... 8 9 Laatste