Punt is dat die korting blijft, maar de prijzen wel weer omlaag zullen gaan. Daarnaast is de omvang van wat er geexporteerd wordt omlaag gegaan wat weer betekent dat er minder geproduceert wordt. Als die export weer aantrekt (en dat is als de prijzen dalen) , is het echter niet meerrendabel om die ook weer op te starten. Dit zijn sancties voor de lange termijn, niet voor nu en het komende jaar.
Ik betwijfel of in de Rotterdamse haven zo diep gekeken wordt in vaten diesel uit India.
Ik betwijfel ook dat dat nu wordt gedaan. Zodar de boel stabiliseert verwacht ik echter wel dat dat gedaan zal gaan worden.
[...]
Wat als de landen die nu Oekraïne steunen aandringen op onderhandelingen met Rusland? Ik zie daar wel een potentiële strategie liggen.
Ik niet omdat Amerika totaal geen last heeft hiervan. Sterker nog, die worden er alleen maar beter van. En zolang Amerika wapens blijft leveren, zal Oekraine niet opgeven.
Er worden weldegelijk partijen klem gezet om de eenheid van Europa en de VS te ondermijnen. Poetin hoopt dat er een einde zit aan de bereidheid van de Navo om Oekraïne te steunen. Als Europa genoeg pijn lijdt onder de hoge prijzen voor gas en olie en hij dan opeens Oekraïne een staakt het vuren aanbiedt kan het zomaar zijn dat de Europese landen toch wat druk op Oekraïne zetten om te gaan praten, al was het maar uit eigenbelang. Via die route kan Poetin hopen een ongewillig Oekraïne toch tot een deal te dwingen.
Alleen zie ik dat niet gebeuren omdat er genoeg landen zijn die weten dat deze oorlog gewonnen zal moeten worden om van rusland af te zijn. En nogmaals, je blijft hierbij vergeten dat zelfs een staakt het vuren niet zal zorgen voor gasleveranties. Daar zal rusland mee bezig blijven, mede omdat ze weten dat ze binnen een paar jaar dat middel niet meer hebben. Zouden ze nu dus hun zin krijgen, dan is het een paar maanden wachten op de volgende eis waarbij de gaskraan weer dicht gaat.
[...]
Dat het een best barre winter kan gaan worden voor veel mensen. Het kabinet zal echt een tandje harder moeten gaan lopen.
Ja, maar dat is al bekend. Ik vraag me af wat de regering eraan gaat doen, maar naast dat tandje harder lopen is er niets dat je aan de gasleveranties kunt doen. Bedenk hierbij ook dat Gazprom voor de oorlog er al voor gezorgd had dat de voorraden niet aangevuld waren.
Dus allemaal goede punten waarom we niet willen dat het gas afgesloten wordt, maar er is gewoon niets wat je de garantie geeft dat dat niet gaat gebeuren. Rusland zal dit als pressiemiddel blijven gebruiken, ongeacht wat ze wordt toegezegd.