Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:55
Volgens Wikipedia heeft (/had ;)) Rusland ongeveer 100 Su-35’s in commissie. Op 19 april waren er al 19 geconfirmed neergeschoten, recentere data kon ik niet vinden.

Waarschijnlijk zitten we nu dan zo rond de 30. Dat is bijna 1/3e van het meest geavanceerde Russische vliegtuig dat pas enkele jaren geleden ontwikkeld werd…

Pretty insane. En niet echt prettig voor China ook, omdat zij dit vliegtuig in grote getalen van Rusland besteld hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
redwing schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 18:19:
Zoals al vaker gezegd is dat niet het geval, dat kun je nl. zien (zelfs via sporen in eindprodukten). Wel kan het natuurlijk zijn dat ze nu voor eigen gebruik russische olie gebruiken en hun eigen olie meer voor de exportprodrukten.
Russische olie ondanks boycot met omweg toch naar Nederland
Sancties tegen Rusland leveren oliebedrijven in India (te) veel geld op: 'Ze verkopen de olie voor een hoge prijs door aan Europa'
Vermomd als Indiase diesel lijkt Russische olie alsnog Europa in te stromen

Meer olie vanuit gesanctioneerde landen als Venezuela en Iran weet via India de rest van de wereld te bereiken, zo ook nu de Russische olie. In India wordt deze vermengd en verwerkt. De herkomst valt niet meer te herleiden. Voor India is dit en lucratief handeltje, gesanctioneerde olie tegen korting kopen en met flinke winst doorverkopen.
Op korte termijn wel, nu maakt ie simpelweg meer winst dan voorheen. Als de prijs echter gaan stabiliseren en zelfs weer dalen is dat een ander verhaal. Op langere termijn is rusland simpelweg een groot deel van zijn inkomsten kwijt. Niet-Europese landen gaan uiteindelijk veel minder geven voor hun gas/olie. Ook nu betalen die een veel lagere prijs dan wij hier betalen en in veel gevallen zelfs minder dan wij voorheen betaalden.
Zie jij de huidige prijzen dalen binnenkort? De experts verwachten in elk geval dat de prijzen voorlopig hoog blijven.

Het idee was goed, pak Poetin zijn inkomsten af om hem te dwingen te stoppen. De praktijk bleek simpelweg minder, Poetin bleek niet zo geïsoleerd te zijn als gehoopt en dankzij stijgende prijzen en nieuwe afzetmarkten blijft het geld binnenkomen in het Kremlin. Voor Europa zal het richting de winter spannend worden, als er een uitgelezen moment is om de stroom van gas helemaal dicht te zetten is het rond die tijd. Dan zet Poetin Europese leiders klem tussen het moreel juiste doen en hun bevolking pijn doen (met mogelijke gevolgen voor hun herverkiezing).
Precies, maar als dit echt een probleem wordt, komt er wel weer een zak geld tevoorschijn. Punt blijft dat de huizen gewoon warm zullen blijven. Misschien wel wat minder warm dan normaal.
Steeds meer problemen met betalen van huur en energierekening door hoge inflatie

De cavalerie komt er wat bekaaid vanaf voorlopig: Kaag: 'We moeten beseffen dat we samen stukje armer zullen worden'.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 18:42:
[...]

:) ik vind dit een super mooie reactie - want uiteindelijk is dat ook wat beschaving en menselijkheid betekent. Ik zou het met je eens zijn als Putin niet een bewezen recividist was. Het is niet de eerste keer dat Putin een land binnen valt en misdaden tegen de menselijkheid pleegt (volgens onze standaarden dan).

Ik denk dat er in deze situatie ook een stukje blinde-vlek-denken bij kwam, maar wellicht heb je ook wel een punt: als de welvaart in Rusland goed had gestegen dan had de behoefte om oorlog te voeren recht evenredig gedaald. Mensen die het fijn hebben laten zich nu eenmaal minder snel opjagen om zich voor de leeuwen te gooien - een mensenleven wordt meer waard, blijkbaar.

En een land in armoede storten maakt dat probleem niet kleiner. Bovendien maakt deze situatie Rusland armer, maar Putin en z'n maffiavrienden rijker. En dan nog een schuldgevoel, wellicht nog sterker vanwege 2014 en de situatie in de Donbas, MH17, etc.
Het is een soort van hoop dat het land is verandert na de val van SU, of een angst voor terugkeer koude oorlog?

Persoonlijk was ik op de dag van MH17 (dat voor mij doorgaans een feestdag was, waarom doet er even niet toe) eigenlijk snel klaar met Rusland omdat ik aardig wat Bellingcat volgde in die tijd. Maar dan nog, weet je niet welke kant het op gaat, waar eindigt het?

Uiteindelijk is het goed om te zeggen dat je ongelijk had, al was mijn vertrouwen dat het geen oorlog zou worden (of: een uitbreiding van het conflict) al vervlogen. Ik denk dat je op een gegeven moment er serieus rekening mee houdt als natie (bijv Defensie).

In ieder geval verbaas ik me al jaren hoe makkelijk we doen om data buiten EU op te slaan, rotzooi apps zoals TikTok, technische afhankelijkheid van ronduit lugubere regimes (Made in China, yippee). Dus heb zeker kritiek op onze afhankelijkheid.

Op Reddit zag ik vandaag een quote van Marcus Aurelius: "The best revenge is not to be like your enemy". En dat is makkelijker gezegd dan gedaan, zeker als je oog in oog staar met de resultaten van oorlogsmisdaden. Hopelijk houden de Oekraïeners het hoofd koel.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:38

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Oekraïense boeren ondervinden steeds meer overlast door beschietingen vanuit door Rusland bezette gebieden. Die beschietingen kunnen nog steeds een willekeurig resultaat zijn, Russische beschietingen staan bekend om hun ongerichtheid. En de chaos bij de Russen rond Kherson, want we hebben het hier over boeren in Zuid Oekraïne, neemt wel zienderogen toe. De timing bij het voorval dat wordt besproken, enkele dagen voor de oogst in die velden, doet toch wel vermoeden dat er opzet in het spel is. Dit zou dan kunnen betekenen dat de Oekraïense boeren het volgende doel zijn op Ruslands' onzalige agenda.

Bedoeld of niet, feit is wel dat de boeren in toenemende mate overlast ervaren. Oekraïense militairen zijn natuurlijk in toenemende mate stellingen in het zuiden aan betrekken. Mogelijk hebben de boeren hiervan de randverschijnselen ondervonden. De boeren waarover het artikel handelt hebben hun landerijen dicht bij de zuidelijke grens met de door Rusland bezette gebieden, en dan lig je vlot in een front linie. De velden raken echter meer en meer beschadigd, en de landbouw machines en graanopslag worden ook geraakt. Last but not least wordt ook infrastructuur, vitaal bij het wegwerken van de oogst (denk aan bruggen, wegen en spoorlijnen) geraakt.

Los van deze nieuwe gevaren ondervonden boeren al risico van clustermunitie (van beide strijdende partijen) die in de velden niet zichtbaar zijn. Verschillende boeren zijn hierdoor al gedood. Al deze gevaren en risico's geven veel stress bij de Oekraïners die met de oogst bezig zijn. Ondanks dit gaat die oogst door. De inkomsten zijn te had nodig, maar zeker ook omdat het graan ook nodig is voor het voeden van de eigen bevolking.

Maar kijk vooral ook zelf naar het artikel, het is gedeeld gemaakt: Europe Ukraine’s farmers become the latest target of Russian missiles

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Kaartje met de in de afgelopen week aangevallen opslagplaatsen en posten.
Kherson hebben ze de afgelopen week goed te grazen genomen.

En ik heb nog even de oudere kaartjes erbij gezocht.

Lijkt erop dat ze eerst de opmars van Rusland vanuit Donetsk/Lunask hebben tegengehouden. En zich steeds meer op Kherson oblast zijn gaan concentreren.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FYC95tcXkAEVZH7?format=jpg&name=900x900

Eerste twee weken van juli
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yy0C95olo4fODF3voDkTA8pKyw0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EeNfTpNgnd0kvmOg3cEiECfG.jpg?f=fotoalbum_large

En deze heeft half juni, tot 7 juli
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q__HzuXuE8-IIpEgJK3uO4gv4QA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FiBjaw0mJLGcL4i729xms54q.png?f=fotoalbum_large

En in aanvulling op de materiële staat van het Russische leger:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FYDEO32XkAAZ3d9?format=jpg&name=small
De Tool:
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FYDEO30XgAArT9G?format=jpg&name=small

En gisteren kwam dit filmpje voorbij, dat ik kwijt was, maar inmiddels terug vond.
Ziet dit er niet enorm knullig uit?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:02
CMD-Snake schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 21:36:
[...]

Russische olie ondanks boycot met omweg toch naar Nederland
Sancties tegen Rusland leveren oliebedrijven in India (te) veel geld op: 'Ze verkopen de olie voor een hoge prijs door aan Europa'
Vermomd als Indiase diesel lijkt Russische olie alsnog Europa in te stromen

Meer olie vanuit gesanctioneerde landen als Venezuela en Iran weet via India de rest van de wereld te bereiken, zo ook nu de Russische olie. In India wordt deze vermengd en verwerkt. De herkomst valt niet meer te herleiden. Voor India is dit en lucratief handeltje, gesanctioneerde olie tegen korting kopen en met flinke winst doorverkopen.
Pas als je het heel zwaar vermengd is het niet meer te herleiden. Of we dat altijd proberen te doen is een andere vraag, maar zodra de gas/oliestromen weer genormaliseerd zijn (duurt nog wel even), kun je dit soort dingen controleren. Daarnaast moet je niet vergeten dat rusland dan alsnog een lagere prijs krijgt dan die Europa hem zou geven.
[...]
Zie jij de huidige prijzen dalen binnenkort? De experts verwachten in elk geval dat de prijzen voorlopig hoog blijven.
Als je ziet dat Duitsland volgend jaar al grotendeels van het russische gas af wil zijn, kunnen de prijzen doen wat ze willen, maar verliest rusland dus inkomsten. Pak daarbij dat bij gelijkblijvende prijzen de inflatie ook constant is. Oftewel na deze winter gaan die prijzen stabiliseren en komt het meeste gas niet meer uit rusland.
Het idee was goed, pak Poetin zijn inkomsten af om hem te dwingen te stoppen. De praktijk bleek simpelweg minder, Poetin bleek niet zo geïsoleerd te zijn als gehoopt en dankzij stijgende prijzen en nieuwe afzetmarkten blijft het geld binnenkomen in het Kremlin. Voor Europa zal het richting de winter spannend worden, als er een uitgelezen moment is om de stroom van gas helemaal dicht te zetten is het rond die tijd. Dan zet Poetin Europese leiders klem tussen het moreel juiste doen en hun bevolking pijn doen (met mogelijke gevolgen voor hun herverkiezing).
Vanaf het begin was dit al bekend, dus doe nu niet net of het zo onverwacht is. Vanaf het begin is er gezegd dat de sancties op gas/olie vooral voor de lange termijn zijn en dat we er eerst zelf last van zouden hebben. Daarna zijn we echter veel onafhankelijker van rusland en heeft rusland er veel meer last van omdat ze veel minder geld voor hun gas/olie gaan krijgen. Voor zover ze hun gas/olie nog kunnen verkopen.

Daarbij zet Poetin helemaal niemand klem, want er is niets dat we kunnen doen om het te voorkomen. Oekraine gaat nl. de oorlog niet stoppen en zeker niet rusland de grond geven die ze willen hebben. Daarmee is het heel lastig als het gas dicht gaat, maar geen dilemma omdat het een gegeven is en geen keuze.
Je blijft net doen of er iets is wat wij kunnen doen om dit soort gekloot te voorkomen, maar dat is er gewoon niet. Doordat rusland de oorlog is begonnen zitten we in deze situatie en dat gaat niet veranderen totdat we van het russische gas af zijn. Daarnaast ook niet vergeten dat de meeste sancties zijn bedoeld om de import van rusland plat te leggen. Iets dat aardig gelukt is (als je al bedenkt dat auto's geen veiligheidsmaatregelen meer krijgen, kun je wel bedenken dat dat op nog veel meer vlakken een grote impact heeft)
En wat wil je hier nu mee zeggen? Zoals ik hierboven al zeg doe je net of het iets is waar wij wat aan kunnen doen. Maar dat kunnen we niet. Rusland zal dit blijven doen, vooral omdat ze weten dat ze het heel snel niet meer kunnen doen. Die gaan nu dus proberen chaos te veroorzaken. En dat is lastig, maar iets waar we doorheen moeten. Punt is dat we redelijk rap van het russische gas af aan het gaan zijn. Helaas kost dat alsnog wel even tijd omdat het om grote hoeveelheden gaat.

[removed]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:55
Ik zit wat filmpjes te kijken van James Vasquez. Wat een helden zie je in de filmpjes van die eerste dagen. Gewone mannen waarvan velen maximaal dienstplicht hebben meegemaakt die de wapens oppakken om hun familie/land te verdedigen.

[Twitter: https://twitter.com/jmvasquez1974/status/1549344586996322304]

[Twitter: https://twitter.com/jmvasquez1974/status/1549347388611067911]

Volgens mij heeft hij nog geen idee wat al dat filmmateriaal van hem waard is.

[ Voor 5% gewijzigd door PLAE op 19-07-2022 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
redwing schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 22:36:
Pas als je het heel zwaar vermengd is het niet meer te herleiden. Of we dat altijd proberen te doen is een andere vraag, maar zodra de gas/oliestromen weer genormaliseerd zijn (duurt nog wel even), kun je dit soort dingen controleren. Daarnaast moet je niet vergeten dat rusland dan alsnog een lagere prijs krijgt dan die Europa hem zou geven.
Als je de artikelen leest die ik link dan kan je zien dat ondanks een korting van 25-30 procent er nog altijd winst gemaakt wordt doordat de prijzen nu eenmaal zo hoog zijn.

Ik betwijfel of in de Rotterdamse haven zo diep gekeken wordt in vaten diesel uit India.
Daarbij zet Poetin helemaal niemand klem, want er is niets dat we kunnen doen om het te voorkomen. Oekraine gaat nl. de oorlog niet stoppen en zeker niet rusland de grond geven die ze willen hebben.
Wat als de landen die nu Oekraïne steunen aandringen op onderhandelingen met Rusland? Ik zie daar wel een potentiële strategie liggen.

Er worden weldegelijk partijen klem gezet om de eenheid van Europa en de VS te ondermijnen. Poetin hoopt dat er een einde zit aan de bereidheid van de Navo om Oekraïne te steunen. Als Europa genoeg pijn lijdt onder de hoge prijzen voor gas en olie en hij dan opeens Oekraïne een staakt het vuren aanbiedt kan het zomaar zijn dat de Europese landen toch wat druk op Oekraïne zetten om te gaan praten, al was het maar uit eigenbelang. Via die route kan Poetin hopen een ongewillig Oekraïne toch tot een deal te dwingen.
En wat wil je hier nu mee zeggen?
Dat het een best barre winter kan gaan worden voor veel mensen. Het kabinet zal echt een tandje harder moeten gaan lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:41
Requiem19 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 21:32:
Volgens Wikipedia heeft (/had ;)) Rusland ongeveer 100 Su-35’s in commissie. Op 19 april waren er al 19 geconfirmed neergeschoten, recentere data kon ik niet vinden.

Waarschijnlijk zitten we nu dan zo rond de 30. Dat is bijna 1/3e van het meest geavanceerde Russische vliegtuig dat pas enkele jaren geleden ontwikkeld werd…

Pretty insane. En niet echt prettig voor China ook, omdat zij dit vliegtuig in grote getalen van Rusland besteld hebben.
Ik weet niet wie de vertaling heeft gedaan maar to commission wil niks anders zeggen dan besteld. Alleen een mooier woord. Dan zouden er 100 besteld zijn maar hoeveel er geleverd zijn is dan een ander verhaal.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
CMD-Snake schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 22:56:
[...]
Als je de artikelen leest die ik link dan kan je zien dat ondanks een korting van 25-30 procent er nog altijd winst gemaakt wordt doordat de prijzen nu eenmaal zo hoog zijn.
Punt is dat die korting blijft, maar de prijzen wel weer omlaag zullen gaan. Daarnaast is de omvang van wat er geexporteerd wordt omlaag gegaan wat weer betekent dat er minder geproduceert wordt. Als die export weer aantrekt (en dat is als de prijzen dalen) , is het echter niet meerrendabel om die ook weer op te starten. Dit zijn sancties voor de lange termijn, niet voor nu en het komende jaar.
Ik betwijfel of in de Rotterdamse haven zo diep gekeken wordt in vaten diesel uit India.
Ik betwijfel ook dat dat nu wordt gedaan. Zodar de boel stabiliseert verwacht ik echter wel dat dat gedaan zal gaan worden.
[...]
Wat als de landen die nu Oekraïne steunen aandringen op onderhandelingen met Rusland? Ik zie daar wel een potentiële strategie liggen.
Ik niet omdat Amerika totaal geen last heeft hiervan. Sterker nog, die worden er alleen maar beter van. En zolang Amerika wapens blijft leveren, zal Oekraine niet opgeven.
Er worden weldegelijk partijen klem gezet om de eenheid van Europa en de VS te ondermijnen. Poetin hoopt dat er een einde zit aan de bereidheid van de Navo om Oekraïne te steunen. Als Europa genoeg pijn lijdt onder de hoge prijzen voor gas en olie en hij dan opeens Oekraïne een staakt het vuren aanbiedt kan het zomaar zijn dat de Europese landen toch wat druk op Oekraïne zetten om te gaan praten, al was het maar uit eigenbelang. Via die route kan Poetin hopen een ongewillig Oekraïne toch tot een deal te dwingen.
Alleen zie ik dat niet gebeuren omdat er genoeg landen zijn die weten dat deze oorlog gewonnen zal moeten worden om van rusland af te zijn. En nogmaals, je blijft hierbij vergeten dat zelfs een staakt het vuren niet zal zorgen voor gasleveranties. Daar zal rusland mee bezig blijven, mede omdat ze weten dat ze binnen een paar jaar dat middel niet meer hebben. Zouden ze nu dus hun zin krijgen, dan is het een paar maanden wachten op de volgende eis waarbij de gaskraan weer dicht gaat.
[...]
Dat het een best barre winter kan gaan worden voor veel mensen. Het kabinet zal echt een tandje harder moeten gaan lopen.
Ja, maar dat is al bekend. Ik vraag me af wat de regering eraan gaat doen, maar naast dat tandje harder lopen is er niets dat je aan de gasleveranties kunt doen. Bedenk hierbij ook dat Gazprom voor de oorlog er al voor gezorgd had dat de voorraden niet aangevuld waren.
Dus allemaal goede punten waarom we niet willen dat het gas afgesloten wordt, maar er is gewoon niets wat je de garantie geeft dat dat niet gaat gebeuren. Rusland zal dit als pressiemiddel blijven gebruiken, ongeacht wat ze wordt toegezegd.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
asing schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 22:59:
[...]

Ik weet niet wie de vertaling heeft gedaan maar to commission wil niks anders zeggen dan besteld. Alleen een mooier woord. Dan zouden er 100 besteld zijn maar hoeveel er geleverd zijn is dan een ander verhaal.
Aangezien er vooral Su34's rond vliegen zullen ze niet alteveel su35's hebben. Net als met veel ander wapentuig is het wel duidelijk dat ze van het meest geavanceerde spul maar bar weinig hebben.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-09 13:35

pro_6or

amateur_60r

Indoubt schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 16:39:
[...]

Wat een onzin verhaal dat Nederland er 20 minuten over doet. Lekker brallen door de media weer.

Ik ben bijna 40 jaar geleden voorwaartse waarnemer geweest (M109 tijd nog) en ik had echt geen 20 minuten nodig om mijn eenheid (vaak vele km achter mij) op het doel te laten komen. Dat is echt werk van hooguit enkele minuten max. Ik heb het heel frequent gedaan (ik heb driedubbele schietoefeningen gedaan bij gebrek aan waarnemers, ik heb me niet verveeld)

Dat het tegenwoordig sneller kan als toen is evident, dat de Oekrainers daar nog wat tijd vanaf weten te snoepen geloof ik best. Het zou eerder vreemd zijn als het niet zo was, elke noodsituatie (hetgeen een oorlog is) brengt progressie. Of je wordt beter of je gaat dood.
Die 20 minuten zit hem vooral in check check double check. Vredesmissies, vooral geen derden raken, als het doel dan weg is is dat maar jammer. De Ukrainers doen daar maar rudimentair aan, doel raken is alles. Ik zie ze hele fabrieken (oude panden maar ja) in puin schieten om 1 Russische T-64BV uit te schakelen.

Andere prioriteiten. Met een pzh2000 kunnen wij zelf ook heel snel vuur uitbrengen, als het moet.

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Niet online
Had iedereen deze uitspraken van een paar duma leden al meegekregen?

De VS heeft monsterlijke Oekraïnse supersoldaten gecreëerd met behulp van allerlei ziektes en drugs?

https://www.yahoo.com/new...se-ukraine-104546288.html
Testing of Ukrainian POWs’ blood, they claimed, uncovered “a range of diseases” that suggest they were secretly experimented on “for military purposes.”

“And we see: the cruelty and barbarity with which the military personnel of Ukraine behave, the crimes that they commit against the civilian population, those monstrous crimes that they commit against prisoners of war, confirm that this system for the control and creation of a cruel murder machine was implemented under the management of the United States,” Yarovaya was quoted telling reporters.

“And those performance enhancing drugs that they are still given in order to completely neutralize the last traces of human consciousness and turn them into the most cruel and deadly monsters also confirm this,” she claimed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
pro_6or schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 23:15:
[...]

Die 20 minuten zit hem vooral in check check double check. Vredesmissies, vooral geen derden raken, als het doel dan weg is is dat maar jammer. De Ukrainers doen daar maar rudimentair aan, doel raken is alles. Ik zie ze hele fabrieken (oude panden maar ja) in puin schieten om 1 Russische T-64BV uit te schakelen.

Andere prioriteiten. Met een pzh2000 kunnen wij zelf ook heel snel vuur uitbrengen, als het moet.
Probleem hiermee is dat ze tijden van een oorlossituatie vergelijken met de meest veilige tijden. Oekraine doet simpelweg amper checks en kan daardoor snel schieten. Wij kunnen dat ook, maar in de meeste situaties dat wij dat spul gebruiken (oefeningen), doen we alle checks. Zouden wij in een oorlogssituatie komen waar elke seconde telt, kunnen wij dat ook een stuk sneller.

Dat hun gebruikte programma goed is (gebaseerd op Lyft) was al eerder bekend. Een van de redenen dat de pzh2000's pas later gebruikt konden worden was dan ook juist om ervoor te zorgen dat de software aangepast was aan de software van Oekraine. Dus ze zijn echt wel goed, maar 20 minuten vs 0.5minuten is gewoon een onzin vergelijking.

[removed]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• redwing
sugarlevi01 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 23:18:

De VS heeft monsterlijke Oekraïnse supersoldaten gecreëerd met behulp van allerlei ziektes en drugs?

[...]
Geeft naar mijn idee vooral aan dat rusland dit waarschijnlijk gebruikt. Zo goed als altijd bij dit soort berichten waarbij Oekraine ergens van wordt beschuldigt, blijkt achteraf dat rusland het gedaan heeft.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:04

JB

Cédric roelt!

Wat moeten we hier van denken? Turkije wat ook lid is van de NAVO enz. Staan me een paar lieverdjes bij elkaar :/

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:51

servies

Veni Vidi Servici

JB schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 23:23:
[Twitter]

Wat moeten we hier van denken? Turkije wat ook lid is van de NAVO enz. Staan me een paar lieverdjes bij elkaar :/
Psst: "Russians with Attitude"... Als ik wat meer van de posts bekijk, dan lijkt het erg op Russische propaganda en desinformatie...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
redwing schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 23:11:
Ik niet omdat Amerika totaal geen last heeft hiervan. Sterker nog, die worden er alleen maar beter van. En zolang Amerika wapens blijft leveren, zal Oekraine niet opgeven.
De VS heeft zijn eigen sores met energieprijzen. Biden is niet voor zijn plezier naar Saudi-Arabië gegaan, dat is voor hem een behoorlijke knieval geweest na eerder uitspraken over dat land. Biden had als doel om meer olie te regelen zodat Amerikanen wat minder hoeven te betalen aan de pomp. De prijzen aan de pomp doen zijn partij electoraal geen goed, in de opkomende midterms staan de Democraten er niet florissant voor. Een Republikeinse meerderheid in de Amerikaanse senaat en het Huis van Afgevaardigden zit Biden niet op te wachten, los van wat het betekent voor zijn binnenlandse politiek zijn er genoeg Trump-gezinde Republikeinen die Poetin niet zo'n kwaaie kerel vinden. Indirect kan dat nog best wat overlast gaan geven.
En nogmaals, je blijft hierbij vergeten dat zelfs een staakt het vuren niet zal zorgen voor gasleveranties. Daar zal rusland mee bezig blijven, mede omdat ze weten dat ze binnen een paar jaar dat middel niet meer hebben. Zouden ze nu dus hun zin krijgen, dan is het een paar maanden wachten op de volgende eis waarbij de gaskraan weer dicht gaat.
De annexatie van de Krim heeft Rusland geleerd dat sancties verwateren. Na de inname van de Krim kreeg Rusland ook stevige sancties opgelegd, maar in de jaren daarna vervielen een aantal daarvan stilletjes.
Ik vraag me af wat de regering eraan gaat doen, maar naast dat tandje harder lopen is er niets dat je aan de gasleveranties kunt doen.
Gasvoorraad hoeft nog niet het grootste probleem te zijn, dat zijn de onbetaalbare prijzen. Landen als Engeland en Italië werken al met een plafond voor energieprijzen. Nederland zou zoiets in elk geval kunnen uitwerken voor tijdens de wintermaanden of als Rusland echt de kraan dichtdraait. Als mensen niet verplettert worden onder hun energierekening zal dat op termijn het draagvlak minder aantasten.
servies schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 23:28:
Psst: "Russians with Attitude"... Als ik wat meer van de posts bekijk, dan lijkt het erg op Russische propaganda en desinformatie...
Dat Erdogan in Teheran is samen met Poetin is geen leugen, de NOS berichte hier gisteren over. Erdogan speelt zijn eigen spelletje, voornamelijk voor binnenlands gewin. Zijn reputatie buiten Turkije kan hem weinig boeien, zie ook het gedoe rondom de toetreding van Zweden en Finland tot de Navo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]

Nee. In commission en to commission zijn verschillende dingen. In commission betekent in gebruik. To commission is een opdracht geven.

https://www.thefreedictionary.com/in+commission

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-09 13:35

pro_6or

amateur_60r

CMD-Snake schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 23:34:
[...]

De VS heeft zijn eigen sores met energieprijzen. Biden is niet voor zijn plezier naar Saudi-Arabië gegaan, dat is voor hem een behoorlijke knieval geweest na eerder uitspraken over dat land. Biden had als doel om meer olie te regelen zodat Amerikanen wat minder hoeven te betalen aan de pomp. De prijzen aan de pomp doen zijn partij electoraal geen goed, in de opkomende midterms staan de Democraten er niet florissant voor. Een Republikeinse meerderheid in de Amerikaanse senaat en het Huis van Afgevaardigden zit Biden niet op te wachten, los van wat het betekent voor zijn binnenlandse politiek zijn er genoeg Trump-gezinde Republikeinen die Poetin niet zo'n kwaaie kerel vinden. Indirect kan dat nog best wat overlast gaan geven.

[...]

De annexatie van de Krim heeft Rusland geleerd dat sancties verwateren. Na de inname van de Krim kreeg Rusland ook stevige sancties opgelegd, maar in de jaren daarna vervielen een aantal daarvan stilletjes.

[...]

Gasvoorraad hoeft nog niet het grootste probleem te zijn, dat zijn de onbetaalbare prijzen. Landen als Engeland en Italië werken al met een plafond voor energieprijzen. Nederland zou zoiets in elk geval kunnen uitwerken voor tijdens de wintermaanden of als Rusland echt de kraan dichtdraait. Als mensen niet verplettert worden onder hun energierekening zal dat op termijn het draagvlak minder aantasten.

[...]

Dat Erdogan in Teheran is samen met Poetin is geen leugen, de NOS berichte hier gisteren over. Erdogan speelt zijn eigen spelletje, voornamelijk voor binnenlands gewin. Zijn reputatie buiten Turkije kan hem weinig boeien, zie ook het gedoe rondom de toetreding van Zweden en Finland tot de Navo.
Niks aan toe te voegen. Behalve dan die besmuikte lachjes (mooi in beeld gebracht bij het journaal) van de Saoedi’s toen Biden op kwam draven. Wat moet het toch mooi zijn om zo rijk/machtig te zijn op basis van grondstoffen. En er dan werkelijk niets goeds mee doen.

Ik heb echt enorm respect voor Biden, hij wil echt het juiste doen.

Ik vind ook dat juist en onjuist niet helemaal onderhavig is aan je perspectief.

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Laatst online: 21:35

Qwerty-273

Meukposter

sugarlevi01 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 22:22:
Lijkt erop dat ze eerst de opmars van Rusland vanuit Donetsk/Lunask hebben tegengehouden. En zich steeds meer op Kherson oblast zijn gaan concentreren.
Rusland heeft de DNR / LNR volksrepubliekjes op 21 februari erkend als zelfstandig. En ze zijn dan ook één van de speerpunten als doel van de speciale operatie om "te bevrijden". Aangezien de overname van Oekraïne in een blitzkrieg compleet is mislukt, is het volledig in handen krijgen van DNR en LNR wel één van de aandachtspunten uit de Russische planning (de zelfstandigheid is ook slechts van korte duur, er worden al plannen gemaakt om volledig onder de Russische Federatie te vallen). Dat is uiteindelijk toch voor de interne massa om van een succes te kunnen spreken. Ook als je de berichten van de leiding van zowel de DNR als LNR leest, dan zie je dat de focus al veel meer ligt in het aantrekken van relaties met Russen en de heropbouw (of te wel het makkelijker maken om de regio leeg te roven). En de actieve oorlog veel minder genoemd wordt, dat terwijl men nog helemaal niet in de praktijk zover is. Het kanonnenvoer van de DNR en LNR is wel een stuk gemotiveerder aangezien ze bij het winnen natuurlijk in een spiraal van zelfverrijking alles plunderen op langere termijn. Dat in tegenstelling tot de Russische troepen die slechts soldij ontvangen, en maar kort kunnen plunderen voordat ze naar huis worden gezonden (bij winst van Rusland).

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Rusland acteert agressiever (desperate?) in de bezette gebieden om Oekraieners tot een Russisch paspoort te dwingen. De Oekrainse paspoorten worden hierbij afgenomen.

New York Times liveblog
Russia is taking steps toward annexing parts of Ukraine it controls “in direct violation of Ukraine’s sovereignty,” a top U.S. national security official warned on Tuesday, including installing proxy officials expected to call “sham” votes on joining Russia and forcing residents to apply for Russian citizenship.

“Russia is beginning to roll out a version of what you could call an annexation playbook,” the official, John Kirby, said at a White House press briefing, drawing parallels to Russia’s seizure of Crimea eight years ago.

Mr. Kirby said that there was “ample evidence in the intelligence and in the public domain” of Russia’s unfolding efforts, which include installing the ruble as the national currency in the areas it intends to annex, just as it did in Crimea. Areas that may be in Russia’s annexation plan, he said, include Kherson, Zaporizhzhia, and the provinces of Donetsk and Luhansk, which make up the Donbas region in eastern Ukraine.
Rusland tracht de Oekraïners met alle middelen "over te halen" zo wordt betaling genoemd maar de NYT neemt ook de term "marteling" in de mond. Als dit laatste klop is de situatie in Kherson steeds grimmiger aan het worden.
In 2014, Russian forces invaded Crimea and Mr. Putin annexed it after newly installed officials hastily organized a referendum on secession that was reported to have secured the support of 97 percent of voters, drawing international accusations of fraud.

According to various sources, including the Defense Department, Russia is forcing some residents to apply for Russian passports. Last week, the U.S. secretary of state, Antony J. Blinken, said that as part of the so-called filtration operations, Russian authorities had begun confiscating Ukrainian passports and issuing Russian passports.

A report from the Organization for Security and Cooperation in Europe released last week also said that Russia was forcing Ukrainian citizens to accept Russian passports. Citing local media sources, the report said that “in the newly occupied territories, the occupants are compelling Ukrainians into getting a Russian passport by torturing or paying them.”
Met name in de regio rond Kherson maakt men hiervan gewag. Nu is Kherson het eerste gebied dat Rusland additioneel veroverde, maar ook het eerste dat Oekraïne nu tracht terug te veroveren.
Mr. Kirby said that the pattern was particularly evident in Kherson, the first major Ukrainian city to fall, with the installation of Sergei Yeliseyev, a former Russian intelligence officer with “absolutely no connection to Ukraine.”

With the captured city under Mr. Yeliseyev’s control, Mr. Kirby said, “Russia is taking control of broadcasting towers, establishing loyalist security forces, replacing telecommunications infrastructure, forcing residents to apply for Russian citizenship and issuing Russian passports.”

On another topic of international concern, Mr. Kirby noted that there was no immediate evidence that Russia had purchased drones from Iran, which Moscow needs to replenish its fleet. He also said that the United States would announce its 16th package of weapons for Ukraine later this week.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

teacup schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 07:27:
Rusland acteert agressiever (desperate?) in de bezette gebieden om Oekraieners tot een Russisch paspoort te dwingen. De Oekrainse paspoorten worden hierbij afgenomen.

New York Times liveblog

[...]

Rusland tracht de Oekraïners met alle middelen "over te halen" zo wordt betaling genoemd maar de NYT neemt ook de term "marteling" in de mond. Als dit laatste klop is de situatie in Kherson steeds grimmiger aan het worden.

[...]

Met name in de regio rond Kherson maakt men hiervan gewag. Nu is Kherson het eerste gebied dat Rusland additioneel veroverde, maar ook het eerste dat Oekraïne nu tracht terug te veroveren.

[...]
de berichten die ik al twee maand hoor uit Kherson zijn al grimmig genoeg.
Ontvoering, marteling. Letterlijk martelkamers, zo gaat het gerucht. Met stroomstootwapens.

De enige betaling die Oekraine kan en zal accepteren is het bloed van de Russen die daar huishouden en hebben huisgehouden.
De scarecrows aan de verkeersborden zeggen genoeg.
Kherson is Oekraine en de Russen dienen daar verjaagd te worden.
Rusland kan de boom in. Terugjagen naar Moskou. Terug naar de Krim en over de Kerch-brug terug naar Rostov.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
[...]

De oorlog in Oekraine wordt juist door een groot deel van de Amerikanen gesteund en is juist een pluspunt voor hem. De olieprijzen zijn natuurlijk minder, alleen er zijn ook al onderzoeken die aangeven dat de meerderheid van de Amerikanen de oorlog niet als oorzaak ziet.
[...]
En toch hebben ze er heel veel last van gehad en in dit tijd amper goed militair spul kunnen produceren. Bijna al het moderne spul waarvan ze er op papier velen hadden, blijken in de praktijk gewoon niet te bestaan. Uiteindelijk wordt de oorlog vooral gevochten met USSR-spul. Daarnaast verwateren sancties wel enigszins, maar gaan we als Europa wel van het gas/olie van rusland af. En dat is niet iets dat plotseling zal veranderen. Rusland heeft laten zien te onbetrouwbaar te zijn en dus zullen er andere bronnen gevonden worden.
[...]
Klopt, naar mijn idee is dat iets dat onze regering ook zou moeten doen. Samen met de gaskraan in Groningen opendraaien en dat gecombineerd met een goede en snelle compensatie van de mensen in het aardbevingsgebied (dat de steun er voor is, is ook al bekend). Maar dat vereist snel schakelen en goede communicatie, iets waar onze regering niet echt in uitblinkt.
[...]
Turkije probeerd met iedereen vriendjes te blijven, en daarmee vooral poilitiek meer macht te krijgen. Voor onderhandelingen heb je een partij nodig waar beide kanten mee willen praten, enigszins neutraal is, maar niet een van de echte schurkenstaten. Turkije kan die rol dus prima vervullen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:51

servies

Veni Vidi Servici

Dat ontken ik ook niet, het is alleen de manier waarop het gebracht wordt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
redwing schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 08:05:
Turkije probeerd met iedereen vriendjes te blijven, en daarmee vooral poilitiek meer macht te krijgen. Voor onderhandelingen heb je een partij nodig waar beide kanten mee willen praten, enigszins neutraal is, maar niet een van de echte schurkenstaten. Turkije kan die rol dus prima vervullen.
Dit dus!

De bijdrage van Turkije is belangrijk voor Oekraïne. Niet alleen een gesprekspartner waar Putin mee wil praten, maar ook degene die de Zwarte Zee blokkeert voor Russische marineschepen die daar niet thuis horen en vergeet niet hoeveel Bayraktars er gestuurd zijn.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Verwijderd schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 07:52:
[...]

de berichten die ik al twee maand hoor uit Kherson zijn al grimmig genoeg.
Ontvoering, marteling. Letterlijk martelkamers, zo gaat het gerucht. Met stroomstootwapens.

De enige betaling die Oekraine kan en zal accepteren is het bloed van de Russen die daar huishouden en hebben huisgehouden.
De scarecrows aan de verkeersborden zeggen genoeg.
Kherson is Oekraine en de Russen dienen daar verjaagd te worden.
Rusland kan de boom in. Terugjagen naar Moskou. Terug naar de Krim en over de Kerch-brug terug naar Rostov.
Wat dat betreft wordt het nu echt zaak dat dat tegenoffensief kan gaan beginnen. In de Volkskrant las ik dat de Russen echt nerveus worden over die HIMARS systemen. Vernietiging ervan zien ze als hun top prioriteit. Het wordt tijd om dus door te gaan pakken. Ik hoop echt dat ze er nu klaar voor zijn, en dat ze niet te vroeg moeten bewegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
[...]

De oorlog in Oekraine wordt juist door een groot deel van de Amerikanen gesteund en is juist een pluspunt voor hem. De olieprijzen zijn natuurlijk minder, alleen er zijn ook al onderzoeken die aangeven dat de meerderheid van de Amerikanen de oorlog niet als oorzaak ziet.
Ik heb niet uitgezocht of ze het ook daadwerkelijk weer opstarten nu. Maar als ik het mij goed herinner is schaliegas (ruim beschikbaar in de VS) pas interessant vanaf een bepaalde olieprijs. In die zin zou een hoge olieprijs niet alleen maar negatief zijn voor de VS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
asing schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 08:39:
[...]

Dit dus!

De bijdrage van Turkije is belangrijk voor Oekraïne. Niet alleen een gesprekspartner waar Putin mee wil praten, maar ook degene die de Zwarte Zee blokkeert voor Russische marineschepen die daar niet thuis horen en vergeet niet hoeveel Bayraktars er gestuurd zijn.
Het leest nu bijna alsof Turkije van alles doet voor Oekraïne. Het enige waar Erdogan iets voor doet is voor hemzelf (en in zijn kielzog Turkije). Het is natuurlijk gewoon een schurk die van alle mogelijke walletjes eet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Zo te zien zijn de amerikanen tevreden met het effect van de HIMARS en ze gaan er nog meer sturen:
"We will continue to provide Ukraine with a historic level of security assistance. Later this week, the administration will announce the next Presidential Drawdown package of weapons and equipment for Ukraine," John Kirby, the US National Security Council coordinator for strategic communications, said at a briefing on Tuesday, an Ukrinform correspondent reported.

He clarified that this package would include "more HIMARS, which the Ukrainians have been using very effectively to make a difference on the battlefield." In addition, ammunition rounds for HIMARS and artillery ammunition will be sent to the Armed Forces of Ukraine.
En de M270's uit Noorwegen zou er ook al ergens moeten rondrijden nu?
As a reminder, last week, the first three M270 long-range multiple launch rocket systems, transferred by the government of Norway through the mediation of Great Britain, arrived in Ukraine.

[ Voor 15% gewijzigd door YakuzA op 20-07-2022 09:07 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
PLAE schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 09:03:
[...]

Ik heb niet uitgezocht of ze het ook daadwerkelijk weer opstarten nu. Maar als ik het mij goed herinner is schaliegas (ruim beschikbaar in de VS) pas interessant vanaf een bepaalde olieprijs. In die zin zou een hoge olieprijs niet alleen maar negatief zijn voor de VS.
Ja, daar zijn ze al mee bezig. Daarnaast wordt er ook meer olie voor een hoge prijs geexporteerd, wat als dat goed op gang is gebruikt kan worden om de olieprijs binnen Amerika zelf omlaag te brengen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
PLAE schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 09:05:
[...]

Het leest nu bijna alsof Turkije van alles doet voor Oekraïne. Het enige waar Erdogan iets voor doet is voor hemzelf (en in zijn kielzog Turkije). Het is natuurlijk gewoon een schurk die van alle mogelijke walletjes eet.
Turkije is inderdaad vooral voor zichzelf bezig, maar wat ze nu doen heeft echt wel zijn voordelen voor Oekraine. Momenteel is Turkije de enige reden dat er nog enigszins gepraat wordt. Heel veel zal dat niet opleveren, maar het is wel goed dat het gebeurt.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:59
We zouden dit eigenlijk in het andere topic moeten voortzetten, maar ok :)
[...]

[...]
Enige jammere is dat je in de VS niet een meerderheid nodig hebt om daadwerkelijk een meerderheid in de regering te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:55
[...]

To commission = 'opdracht geven'
'In commission' = 'in gebruik'

Andere bronnen hebben het ook over ongeveer 100 SU-35's die actief zijn.

https://militarywatchmaga...ly-shot-down-over-ukraine
Entering service in 2014 after a protracted development period of over 25 years, the Su-35S heavyweight air superiority fighter is considered by far the most capable in Russian service fielded at squadron level strength and remains in production today. Over 100 serve in the Russian Air Force and close to 50 more have been built for export, with the jets seeing their first overseas deployment in early 2016 to protect Russian forces in Syria and deter potential Western or Turkish attacks. Like almost every other frontline Russian fighter,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
YakuzA schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 09:06:
Zo te zien zijn de amerikanen tevreden met het effect van de HIMARS en ze gaan er nog meer sturen:

[...]

En de M270's uit Noorwegen zou er ook al ergens moeten rondrijden nu?

[...]
Ja, er zijn al beelden verschenen van wat M270 raket lanceringen zouden zijn.

Ze maken duidelijk verschil. Op de FIRMS data zie je een duidelijke afname in artillerievuur van de Russen. Afwachten of ze andere aanvoerlijnen weten te creëren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:40

[...]
je moet iets bedenken om je verlies te verklaren.. 8)7

Dat het ook in Moskou begint door te sijpelen dat ze niet winnen is een pluspunt

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
JB schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 23:23:
[Twitter]

Ze hadden in elk geval een mooie, onzichtbare lange tafel:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/5Tn28XN/images0-persgroep.jpg

“Onzichtbaar model”: tafel van Poetin opnieuw voorwerp van spot tijdens buitenlandse reis naar Iran

[ Voor 20% gewijzigd door XWB op 20-07-2022 10:35 ]

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:46
Wat betreft de Turken, ik denk dat NATO er serieus over moet nadenken om ze er na de oorlog uit te schoppen. Het is gewoon geen betrouwbare partner omdat er altijd een geheime agenda is. Daarnaast heeft Turkije zelf ook expansiedrift en is het al lang geen democratie meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:27

Dido

heforshe

q-enf0rcer.1 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 10:39:
Wat betreft de Turken, ik denk dat NATO er serieus over moet nadenken om ze er na de oorlog uit te schoppen. Het is gewoon geen betrouwbare partner omdat er altijd een geheime agenda is. Daarnaast heeft Turkije zelf ook expansiedrift en is het al lang geen democratie meer.
Alleen jammer dat ze zo irritant tactisch gelegen zijn...

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:26

Fanta

FordPerformance™️

Denk even na over de mogelijke geopolitieke gevolgen voordat je zoiets roept. Zit je te wachten op een Russische bondgenoot op (in sommige gevallen letterlijk) een steenworp afstand van je Griekse strandbedje? Nog afgezien van de controle over de Bosporus, de zwarte zee, Iran aan de andere kant, etc. Ik denk dat er ontelbaar redenen zijn om Turkije in de NAVO en enigszins te vriend te houden.

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Ik denk dat het verstandig is om even tot 10 te tellen en door te denken wat de effecten zouden zijn voordat je dit soort overhaaste acties in gang gaat zetten.
Erdogan is ook maar een passant op het toneel van de Turkse politiek.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

Dat gaat niet zo snel gebeuren. Bovendien heeft Turkijen voor de NAVO ook nog wel waarde. Ik denk dat re op een bepaald niveau best te praten valt met Turkije. Dat er grenzen aan zitten is zeker waar, die F35's gaan daarom mogelijk niet naar Turkije etc. Hetzelfde gold voor de Patriots.

------------------------
Er is nog een punt wat mogelijk speelt op het vlak van energieprijzen. De FED in de VS moet de inflatie gaan beteugelen. Daartoe zal waarschijnlijk de rente worden verhoogd. Als dat meerdere malen gebeurt of in een keer flink zal dat een afkoeling van de economie betekenen, als gevolg daarvan daalt de vraag naar olie en wordt de prijs lager. Voordat het zover is moet er echter nog heel wat gebeuren. En snel zal dat ook wel niet gaan. De kans dat het gebeurt is echter flink aanwezig.

Dit zal ook een effect hebben op de oorlog in Oekraine mocht dat zo lang duren dat het van belang wordt. Rusland kan oorlog voeren door verdiensten aan grondstoffen, zodra dat minder wordt wordt de oorlog kostbaar. IMHO heeft Rusland zich toch al verslikt in deze oorlog. Ze dachten een Georgië te doen of een Tjetjenie maar ik dank dat dat zwaar tegen is gevallen en het zal nor erger gaan tegenvallen.

Voor wat betreft India en Olie waar veel post aan zijn gewijd: het zal best maar India is geen olie exporteur van belang. Ze komen in de top 20 van olie producerende landen niet voor.

Lekker belangrijk dus

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

YakuzA schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 10:46:
Ik denk dat het verstandig is om even tot 10 te tellen en door te denken wat de effecten zouden zijn voordat je dit soort overhaaste acties in gang gaat zetten.
Helemaal mee eens!
Feitelijk correct, maar een non sequitur. Ik kan nog wel wat "passanten" op "tonelen" van "nationale politiek" verzinnen die toch een redelijke impact hebben gehad op de internationale betrekkingen. Sommigen daarvan hadden minder tijd nodig dan Erdogan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
[...]

Ook al ben ik geen voorstander van Erdogan, snap ik wel dat ze hun positie gebruiken. Leuk dat we hier altijd willen polderen, maar opkomen voor je land en er wat voordeeltjes uit halen lijkt me toch wel gewenst.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PLAE
Indoubt schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 10:50:
[...]
Voor wat betreft India en Olie waar veel post aan zijn gewijd: het zal best maar India is geen olie exporteur van belang. Ze komen in de top 20 van olie producerende landen niet voor.

Lekker belangrijk dus
Het gaat dan ook om doorvoer. Geen productie :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

PLAE schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 10:57:
[...]

Het gaat dan ook om doorvoer. Geen productie :+
India verhoogt juist de belastingen op export van olie producten zodat er meer in India blijft:
https://www.aljazeera.com...bate-global-fuel-shortage

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
[...]

Vanuit praktisch oogpunt ben ik het met je eens, vanuit moreel oogpunt niet. Turkije is moreel gezien vergelijkbaar met Rusland en Noord-Korea. Van een democratie valt niet te spreken, er worden minderheden uitgeroeid, er is expansiedrift. Maar omdat Turkije toevallig van strategisch van belang is knijpen we met zijn allen een oogje dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
YakuzA schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 11:00:
[...]

India verhoogt juist de belastingen op export van olie producten zodat er meer in India blijft:
https://www.aljazeera.com...bate-global-fuel-shortage
Ja idd verwerkte producten. Volgens mij was de vrees vooral ruwe olie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
q-enf0rcer.1 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 11:06:
[...]

Vanuit praktisch oogpunt ben ik het met je eens, vanuit moreel oogpunt niet. Turkije is moreel gezien vergelijkbaar met Rusland en Noord-Korea. Van een democratie valt niet te spreken, er worden minderheden uitgeroeid, er is expansiedrift. Maar omdat Turkije toevallig van strategisch van belang is knijpen we met zijn allen een oogje dicht.
Ik wil niet zo'n hele discussie aanzwengelen. Maar wat ik hierboven lees zijn light-versies van hoe er met Rusland om werd gegaan. En wat we nu bijvoorbeeld als EU met Azerbeidzjan doen en de VS met Venezuela.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]
maar natuurlijk, alles uit de kast halen om het nazi-argument maar door te drammen.
Nog even en we krijgen een Oekraiense versie van de panzerschokolade? 8)7

Hebben de Russen al valide bewijsmateriaal voor deze vermeende Oekraiense misdaden?

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FTCcU-uXEAImoD5.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2022 11:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PLAE
Stukje (niet zo heel spannend) met Bob Deen in het FD. Staan ook wat leestips onder.
‘Voor mijn werk lees ik veel geschiedenisboeken, om de achtergronden van de oorlog in Oekraïne te begrijpen. Recent las ik The Ukrainians: Unexpected Nation van historicus Andrew Wilson. Het boek gaat over het lange proces van natievorming in Oekraïne, waaronder de eerste Oranjerevolutie in 2004 (protesten die resulteerden in de verkiezing van de westers-georiënteerde nationalist Viktor Joesjtsjenko, red.).

‘Er bestaan veel misverstanden over hoe Oekraïne zich historisch verhoudt tot Rusland. Veel boeken over het land zijn door een Russische bril geschreven. Slechts weinig buitenlandse historici kennen de geschiedenis van Oekraïne als autonoom land, maar Wilson is er een van. Hij beschrijft onder andere goed de periode in die voorafging aan de Sovjettijd. Belangrijk om te weten is dat niet heel Oekraïne toen onderdeel van het Russische Rijk was. Delen in het westen, zoals Volyn en Galicië, behoorden tot Polen en het Habsburgse Rijk. Daar komt veel van het Oekraïens nationalisme vandaan.

Lees het volledige artikel: https://fd.nl/samenleving...-en-oekraine-ltg2cadXgSob

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
[...]

Je doet het overkomen alsof Erdogan op korte termijn wordt vervangen. Maar daar is toch geen enkele indicatie voor? Hij heeft zijn positie de laatste jaren alleen maar verstevigd vergelijkbaar met hoe Poetin dat heeft gedaan. Serieuze tegenstanders worden simpelweg uitgeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

aangaande voormalige soviet-republieken en de huidige situatie tussen UA en RF:

Sommige landen zijn zoveel mogelijk neutraal, sommige staan op zich wel aan de kant van UA maar het blijft een interessante situatie.
De toekomst wordt spannend.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2022 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

PLAE schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 11:07:
[...]
Ja idd verwerkte producten. Volgens mij was de vrees vooral ruwe olie?
Ruwe olie was juist geen issue dacht ik. die is zo te traceren.
De vrees was vooral verwerkte producten, omdat je dan de origine (Rusland) niet meer makkelijk traceert.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

q-enf0rcer.1 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 11:16:
[...]

Je doet het overkomen alsof Erdogan op korte termijn wordt vervangen. Maar daar is toch geen enkele indicatie voor? Hij heeft zijn positie de laatste jaren alleen maar verstevigd vergelijkbaar met hoe Poetin dat heeft gedaan. Serieuze tegenstanders worden simpelweg uitgeschakeld.
Sinds 2014 President, en voor presidenten geld nog steeds:
The president is elected for a term of office of five years and is eligible for one re-election.
Dus tenzij de Putin termijnen truuk van stal wordt gehaald, zal hij idd over 2 jaar niet meer de president zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door YakuzA op 20-07-2022 11:32 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:11

Stoney3K

Flatsehats!

YakuzA schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 11:30:
[...]

[...]

Dus tenzij de Putin termijnen truuk van stal wordt gehaald, zal hij idd over 2 jaar niet meer de president zijn.
Of tenzij Erdogan natuurlijk het parlement zo ver krijgt dat ze de grondwet aanpassen.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:16

AndereKoekoek

Ping! Pong?

[...]

[...]

Erdogan heeft een wijziging in de grondwet er doorheen geduwd zodat hij volgens mij tot 2030 ofzo aan de macht kan blijven.

Edit: Lees alleen dat een kleine meerderheid van de Turken voor heeft gestemd (51%). Alleen niet over het verdere verloop...

[ Voor 13% gewijzigd door AndereKoekoek op 20-07-2022 11:41 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

The Ukrainian flag was reinstalled on Snake Island, replacing the Russian tricolor. In addition, the Ukrainian military found and evacuated a Ukrainian cat who spent several months under Russian occupation.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
[...]

[...]

Die truc heeft hij eerder uitgehaald met Medvedev, en hij kan zeggen dat Rusland een 'nieuw land' is geworden want paar gebieden ingenomen hier of daar. Het mooie van deze grijsaards is dat ze richting het einde van hun latijn gaan. Met Kim Jong Un zitten we nog ff opgescheept (hoewel hij corpulent is, dus wie weet).

Maar ja, wij zitten ondertussen ook met een MP die al 10 jaar de scepter zwaait. Niet te vergelijken (hij heeft immers minder macht dan) maar ergens wel ironisch.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
PLAE schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 11:15:
Stukje (niet zo heel spannend) met Bob Deen in het FD. Staan ook wat leestips onder.

[...]
Kan ik niet lezen maar via archive.ph wel.

De twee relevante leestips:
1. We Need to Talk about Putin - Mark Galeotti
‘Galeotti is een hele slimme vent met een diep begrip van hoe Rusland in elkaar zit. Toch schrijft hij toegankelijk. In dit korte boek helpt hij een heleboel westerse misverstanden over Poetin de wereld uit. Zo zijn we bijvoorbeeld geneigd om zijn strategisch denkvermogen te overschatten, terwijl Poetin eigenlijk veel meer een opportunist is’

2. The Great Game - Peter Hopkirk
‘Met dit boek verdiepte ik me in de geschiedenis van Centraal-Azië toen ik daar woonde en werkte. De grenzen zijn er grillig, wat steeds voor conflicten zorgt. Er wordt vaak naar 'The New Great Game’ verwezen nu Rusland, China en het Westen om invloed strijden in deze regio.’

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
pro_6or schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 01:03:
Behalve dan die besmuikte lachjes (mooi in beeld gebracht bij het journaal) van de Saoedi’s toen Biden op kwam draven.
Het is een knieval voor Biden, hij wilde zijn hele ambtstermijn niets te maken hebben met de Saoedi's en zag zich nu genoodzaakt om toch maar op bezoek te gaan. De Saoedi's maakten daar handig gebruik van door Biden zichzelf te laten vernederen en daarna geen extra olie aan te bieden. Biden liep daardoor in eigen land schade op en had niets om dat mee te compenseren in de vorm van goedkopere prijzen aan de pomp.
Wat moet het toch mooi zijn om zo rijk/machtig te zijn op basis van grondstoffen. En er dan werkelijk niets goeds mee doen.
We (het westen) worden nu er hardhandig aan herinnert dat onze zienswijze niet universeel is. Zuid-Amerika, Afrika, het Midden-Oosten en flinke delen van Azië hebben niet zo'n moeite ermee of Oekraïne blijft bestaan of niet. In Europese nieuwsberichten lees je hoe de oorlog in Oekraïne beschreven wordt als een strijd tussen goed en kwaad, tussen democratie en autocratie. Zo zien die werelddelen het niet, het is voor hun een intra-Europees conflict en wie wint of verliest is minder van belang.
En toch hebben ze er heel veel last van gehad en in dit tijd amper goed militair spul kunnen produceren. Bijna al het moderne spul waarvan ze er op papier velen hadden, blijken in de praktijk gewoon niet te bestaan. Uiteindelijk wordt de oorlog vooral gevochten met USSR-spul.
Rusland heeft veel van hun moderne munitie verbruikt in Syrië en niet genoeg tijd gehad om het aan te vullen. Veel voertuigen die ze gebruiken zijn Sovjet ontwerpen die in de loop der tijd upgrades hebben gehad. Toch schijnt Rusland wel modern materiaal te hebben. de T-14 Armata bijvoorbeeld. Status is onbekend, maar ze schijnen te bestaan.
Daarnaast verwateren sancties wel enigszins, maar gaan we als Europa wel van het gas/olie van rusland af. En dat is niet iets dat plotseling zal veranderen. Rusland heeft laten zien te onbetrouwbaar te zijn en dus zullen er andere bronnen gevonden worden.
Ik wacht wel even af. Na de Krim was Europa ook weer blij om zaken te doen met Poetin, toen was hij net zo onbetrouwbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CMD-Snake schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 12:43:
[...]

Rusland heeft veel van hun moderne munitie verbruikt in Syrië en niet genoeg tijd gehad om het aan te vullen. Veel voertuigen die ze gebruiken zijn Sovjet ontwerpen die in de loop der tijd upgrades hebben gehad. Toch schijnt Rusland wel modern materiaal te hebben. de T-14 Armata bijvoorbeeld. Status is onbekend, maar ze schijnen te bestaan.
de Armata is een prototype en eigenlijk alleen geschikt voor parades.
En ik denk dat zeker in dit stadium de Russen ze niet in gaan zetten, al was het maar vanwege imagoschade voor hun nieuwe tank.
Ik vermoed dat we de Armata niet op het slagveld zien verschijnen voordat de Russen een oplossing hebben gevonden voor de modernere anti-tankwapens.

we hebben er maximaal 7 gezien.
Misschien dat ze de voor 2020 geplande 100 stuks wel ergens hebben staan maar veel meer denk ik niet.
Ze hadden er al 2000 willen hebben geloof ik maar ik vermoed dat ze de stekker hebben getrokken uit massaproductie vanwege x aantal problemen. Waaronder productieproblemen als gevolg van sancties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Laatst online: 22:43
[...]Toch schijnt Rusland wel modern materiaal te hebben. de T-14 Armata bijvoorbeeld. Status is onbekend, maar ze schijnen te bestaan.
Buiten dat het niet in dit topic thuishoort raad ik je voor wat betreft de Armata aan om even dit artikel door te nemen. Dan zie je dus dat schijn bedriegt.
Iets wat overigens al lang en breed bekend is binnen dit forum.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
[...]

We (het westen) worden nu er hardhandig aan herinnert dat onze zienswijze niet universeel is. Zuid-Amerika, Afrika, het Midden-Oosten en flinke delen van Azië hebben niet zo'n moeite ermee of Oekraïne blijft bestaan of niet. In Europese nieuwsberichten lees je hoe de oorlog in Oekraïne beschreven wordt als een strijd tussen goed en kwaad, tussen democratie en autocratie. Zo zien die werelddelen het niet, het is voor hun een intra-Europees conflict en wie wint of verliest is minder van belang.
Wij hebben er andersom toch ook niet zo'n moeite mee zolang de landen maar wat verder weg liggen? Dus hoezo worden wij hardhandig eraan herinnerd dat onze zienswijze niet universeel is? Wij doen precies hetzelfde en beginnen pas te steigeren als het te dicht in de buurt gebeurt. Wat er nu bij de landen die wat verder weg liggen gebeurt, is precies hetzelfde. Veelal geven ze aan dat ze het er niet mee eens zijn, maar dan houdt het heel snel op.
[...]
Maar dat is nu net het hele punt, ja ze schijnen te bestaan, maar op het slagveld zie je ze niet. Ook niet op de plekken waar ze het verschil zouden kunnen maken. En waar ze moderner spul gebruiken, maken ze het verschil niet en worden ze alsnog afgeschoten. Punt is dus dat ze maar heel weinig echt modern spul hebben geproduceerd de laatste jaren.
[...]
Ik wacht wel even af. Na de Krim was Europa ook weer blij om zaken te doen met Poetin, toen was hij net zo onbetrouwbaar.
Toen was de verwachting dat hij dat niet nog een keer zou doen. Mede omdat de Krim simpelweg al grotendeels russisch gezind was en het dus een te 'verklaren' doel was. Daarnaast was dat niet echt een gevecht te noemen, De huidige situatie is echter heel wat gradaties erger en zal dus ook niet zo snel vergeten worden.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Als het klopt dan flikt Erdogan het wel. Export van graan uit de havens is op dit moment belangrijk omdat de wereld moet eten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Verwijderd schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 11:15:
Hebben de Russen al valide bewijsmateriaal voor deze vermeende Oekraiense misdaden?
Voor dat iedereen denkt dat het echt heeft bestaan. Zotter is pas in 1999 opgericht en brengt inderdaad chocolade op de markt. Zie https://www.zotter.at/en/...schokolade-tank-chocolate
A fake image of a supposed „Panzerschokolade“( (tank chocolate) in combination with our trademarked Zotter lettering has been circulating on the Internet for many years now, resembling a Zotter hand-scooped chocolate. According to the image, the chocolate should contain laurel and pervitin, a drug containing metamphetamine, which was handed out to soldiers during the Second World War to make them more efficient - "handmade in the Hermann Göring chocolate factory". However, this Panzerschokolade never existed.

Zotter distances itself with all clarity from this brand and reputation damaging misrepresentation, which establishes a non-existent connection between our company, founded in 1999, and the Nazi regime. Due to a lack of journalistic diligence, this misrepresentation has unfortunately already been adopted without reflection in print and TV media, which we are legally pursuing.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-09 12:45

Auredium

Informaticus Chaoticus

asing schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 13:22:
[...]

Als het klopt dan flikt Erdogan het wel. Export van graan uit de havens is op dit moment belangrijk omdat de wereld moet eten.
Turth be told is het een beetje handjeklap. Rusland laat de export van oekraine toe als Rusland van het westen ook mag exporteren van graan. Klein detail is natuurlijk dat Rusland ook een hoop graan gestolen heeft van oekraine.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
Auredium schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 13:24:
[...]

Turth be told is het een beetje handjeklap. Rusland laat de export van oekraine toe als Rusland van het westen ook mag exporteren van graan. Klein detail is natuurlijk dat Rusland ook een hoop graan gestolen heeft van oekraine.
Wheat Imports by Country

Below are the 15 countries that imported the highest dollar value worth of wheat during 2021.

Indonesia: US$3.5 billion (6.1% of total imported wheat)
Nigeria: $2.7 billion (4.7%)
China: $2.72 billion (4.6%)
Turkey: $2.69 billion (4.6%)
Egypt: $2.47 billion (4.2%)
Algeria: $2.34 billion (4%)
Italy: $2.30 billion (3.9%)
Bangladesh: $1.96 billion (3.3%)
Philippines: $1.95 billion (3.3%)
Japan: $1.79 billion (3%)
Brazil: $1.67 billion (2.8%)
Morocco: $1.59 billion (2.7%)
Mexico: $1.4 billion (2.3%)
South Korea: $1.34 billion (2.3%)
Vietnam: $1.27 billion (2.2%)
https://www.worldstopexports.com/wheat-imports-by-country/

Erdogan is er natuurlijk ook bij gebaat dat zijn eigen volk te eten heeft. Geeft het volk brood en spelen :*) .

Verder wordt hier een wereldwijde hongersnood misschien voorkomen. Het zorgt er in ieder geval voor dat voorraad de wereldmarkt op kan, wat weer zorgt voor lagere prijzen. Dus al met al denk ik win-win.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

redwing schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 13:00:
Toen was de verwachting dat hij dat niet nog een keer zou doen.
Dat riep Chamberlain ook, ooit :X
Mede omdat de Krim simpelweg al grotendeels russisch gezind was en het dus een te 'verklaren' doel was.
Ik hoop dat je je realiseert dat die zin rechtstreeks uit de Russische propagandakoker komt? Het is bijna net zo eng als na de hereniging van Duitsland de Oder-Neissegrens weer ter discussie te stellen om zo het westelijk deel van wat nu Polen is (weer) bij Duitsland te voegen (en die angst bestond her en der!), en dan daar als excuus te gebruiken dat er toch bijna geen Joden meer wonen in Polen :X :X :X
Sorry voor de keiharde vergelijking, maar even over het feit heenstappen dat Stalin de Krim-Tataren "verhuisd" heeft na de "bevrijding" van de Krim in WOII is een erg saillante omissie.
Daarnaast was dat niet echt een gevecht te noemen,
Kennelijk werkt propaganda erg lekker door als je het een paar jaar laat sudderen. De enige die het geen gevecht noemde was Rusland, die bleef ontkennen dat er Russische militairen aanwezig waren op de Krim, behalve dan wat vakantiegangers die op verlof waren. Dat, ondanks het feit dat Bellingcat daar toen al Russische militairen geidentificeerd had en dat het op zijn zachtst gezegd opvallend was dat militairen met verlof tanks mee zouden nemen.

Ik zou niet weten waarom er nu geen status quo ontstaat waarbij het Oosten van Oekraine gewoon bij Rusland gaat horen, zodat over een jaar of acht (als Rusland aan de poorten van Parijs staat?) dat we dachten dat Rusland het niet nog een keer zou doen, dat oost-Oekraine best pro-russische was en dus een begrijpelijk doel, en dat het ook niet echt een oorlog was (dat is het, volgens Rusland, immers niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
Toch wel een interesante vraag. Op het gebied van wapens zullen we toch (technologische) ontwikkelingen en nieuwe types gaan zien de komende tijd. Ik ben heel benieuwd. Links en rechts worden daar nu toch overuren voor gemaakt aan beide kanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

PLAE schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 13:45:
Toch wel een interesante vraag. Op het gebied van wapens zullen we toch (technologische) ontwikkelingen en nieuwe types gaan zien de komende tijd. Ik ben heel benieuwd. Links en rechts worden daar nu toch overuren voor gemaakt aan beide kanten.
Vanuit de Russische kant betwijfel ik dat. Ze kunnen innoveren tot ze een ons wegen, maar voor bijna alle manufacturing zijn ze afhankelijk van het Westen. Eigen chips bakken kunnen ze bijvoorbeeld (bijna) niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Lavrov is vandaag duidelijk over de verdere plannen van het Poetin-regime. Misschien dat dat voor het westen ook een teken is om meer zware wapens die kant op te sturen?

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:04
Apache4u schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 13:57:
Lavrov is vandaag duidelijk over de verdere plannen van het Poetin-regime. Misschien dat dat voor het westen ook een teken is om meer zware wapens die kant op te sturen?

[Embed]
Vermoed dat dit een reactie is op het volgende:
Ukraine is preparing to launch an offensive on the Russian-annexed Crimean Peninsula and the Russian Black Sea Fleet stationed there, according to Ukrainian Deputy Defence Minister Volodymyr Havrylov.
“We are receiving anti-ship capabilities and sooner or later we will target the fleet,” Havrylov said in an interview with The Times newspaper in London. “Russia will have to leave Crimea if they wish to exist as a country.”
Dat stond vandaag in Noorwegen op de voorpagina. Kan overigens niet het artikel vinden waar ze naar verwijzen. Het kan dus 1 dag og 3 maanden oud zijn ;)

Zou wel een stunt zijn als ze Sevastopol aanvallen en de Zwarte zee vloot grotendeels vernietigen. Al denk ik niet dat ze daar het materieel voor hebben.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Rene schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 14:02:
[...]

Zou wel een stunt zijn als ze Sevastopol aanvallen en de Zwarte zee vloot grotendeels vernietigen. Al denk ik niet dat ze daar het materieel voor hebben.
Het bericht (Denys Davidov op YT) gaat dat RU zo benauwd is dat UAF ineens de beschikking krijgt over de 300 km versie van de HIMARS ammo dat ze de vloot verplaatst hebben.

Het kan dus zijn dat daar geen vloot meer ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023

[Embed]
Die hebben toch ook kinderen en kleinkinderen.
wat gaan e die vertellen als die kritische vragen gaan stellen waarom ze onschuldige burgers doden.

echt stelletje bejaarde idioten. Beetje risk in het echt spelen omdat ze nog ff wat willen doen voordat ze met een luier om en kwijlend in een verzorgingstehuis terecht komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

asing schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 14:09:
[...]

Het bericht (Denys Davidov op YT) gaat dat RU zo benauwd is dat UAF ineens de beschikking krijgt over de 300 km versie van de HIMARS ammo dat ze de vloot verplaatst hebben.

Het kan dus zijn dat daar geen vloot meer ligt.
Ik vind het geen logische gevolgtrekking eigenlijk.

Ze zullen die eerder verplaatst hebben ivm de anti-scheeps raketten die die het noordwesten van de zwarte zee erg gevaarlijk maken.

De 300 km HIMARS raketten zou het me niet verbazen als die wel door de S400 onderschept kunnen worden omdat die een flink stuk groter zijn en beter te detecteren en niet te maskeren met de bestaande MLRS lanceringen.

[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 20-07-2022 14:16 ]

PSN

Acties:
  • +8 Henk 'm!

Verwijderd

Het commentaar van David Attenborough :D _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Alpina
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 22:14
Verwijderd schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 14:20:

[Twitter]
Prachtig _/-\o_

Mijn shirt is ook binnen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l-difwLftZ9KNH0sCAPFafsMGW8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QPnFtyGjnUGXZQj9vR0MKPOF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alpina
Alpina schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 14:37:
[...]

Prachtig _/-\o_

Mijn shirt is ook binnen:

[Afbeelding]
Canada is nu ook begonnen met een fundraising voor een Bayraktar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fwDea2N2L8CExoix__OW9FB3E2k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P2KOtPgSeCGiBGgI08116c18.jpg?f=fotoalbum_large

When Benelux?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Alpina schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 14:40:
[...]

[Afbeelding]
Misschien kunnen ze daar de Zweedse houtfabrikanten nog voor inschakelen? Kan de drone als flat-pack naar Oekraïne verscheept worden. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Alpina schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 14:40:
[...]

[Afbeelding]

When Benelux?
Ik zie het nut niet. Er is al maanden een account van de Nationale Bank van Oekraine om geld in te zamelen. Als ik het goed begrijp is daar al € 500 miljoen verzameld. Daarvan kunnen ze alles kopen wat ze willen. Hoe meer fundraisers hoe groter het risico dat je geld in de zakken van een soort Sywert verdwijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpina
Ik blijf die geopolitieke verhoudingen toch wel fascinerend vinden.

Iemand uit de Nato kan opeens wel met Putin in gesprek als het over graan gaat, terwijl zijn schoonzoon’s drones russische soldaatjes de moeder bombarderen.

Toegegeven wel een mooie actie:

https://www.hln.be/buiten...og-van-cameras~a61f57bfe/

Damn wat kijkt ie ongemakkelijk

En Biden kan opeens wel in gesprek met Saudi’s
Beetje off topic maar vind m wel goed:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9KeZo8LGnHkcNKQ2eF9BsZvzM9M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rnNHGYu6FMPU86gnzGoL3RDe.jpg?f=user_large

Het zijn soms net een stel kinderen. Jammer dat dit alles over de rug van onschuldige burgerslachtoffers moet. Is het ooit anders geweest??

[ Voor 17% gewijzigd door Alpina op 20-07-2022 15:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alpina
downtime schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 14:52:
[...]

Ik zie het nut niet. Er is al maanden een account van de Nationale Bank van Oekraine om geld in te zamelen. Als ik het goed begrijp is daar al € 500 miljoen verzameld. Daarvan kunnen ze alles kopen wat ze willen. Hoe meer fundraisers hoe groter het risico dat je geld in de zakken van een soort Sywert verdwijnt.
Vind 1 bayraktar wel meer symbolisch als een onzichtbare rekening. Waar gaat dat allemaal naartoe? Maar ieder moet dit voor zich bepalen en doen waar hij of zij zich goed bij voelt. Ik heb een Javelin shirtje gekocht waarvan de opbrengsten rechtstreeks naar Oekraine gaan, ook prima toch.

[ Voor 15% gewijzigd door Alpina op 20-07-2022 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

downtime schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 14:52:
Voor sommige mensen is een nationale betaling een stuk makkelijker dan een lastige complexe internationale overschrijving waar bij eventueel ook nog een wisselkoers wordt toegepast (al is een IBAN of SWIFT/BIC betaling in de juiste valuta via de meeste banksystemen eigenlijk heel simpel). Een fundraiser in NL waar je met iDeal of via een tikkie kan betalen levert waarschijnlijk meer donaties op dan een fundraiser waar je handmatig geld overmaakt naar een bank in Oekraïne. Juist dat gemak trekt een deel van de mensen over de streep om toch te doneren.

Maar je hebt inderdaad wel gelijk dat dit ook het ideale platform is voor een Sywert-figuur, of gewoon mensen die zichzelf in de media willen zetten met een gevoel "Kijk eens wat IK nu weer organiseer en voor elkaar krijg" met voldoende foto's van de persoon in tal van regionale krantjes en nieuws sites (en vervolgens wel het opgehaalde geld gewoon doorzetten naar de juiste instanties).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Alpina schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 14:57:
[...]

Vind 1 bayraktar wel meer symbolisch als een onzichtbare rekening. Waar gaat dat allemaal naartoe? Maar ieder moet dit voor zich bepalen en doen waar hij of zij zich goed bij voelt. Ik heb een Javelin shirtje gekocht waarvan de opbrengsten rechtstreeks naar Oekraine gaan, ook prima toch.
Je hebt gelijk dat een inzameling voor een concreet doel de burger meer aanspreekt dan een account waarvan je alleen maar weet dat het geld naar de Oekraiense strijdkrachten gaat. Maar ik laat het graag aan het Oekraiense leger over waar ze mijn geld aan willen spenderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Qwerty-273 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 15:16:
[...]

Voor sommige mensen is een nationale betaling een stuk makkelijker dan een lastige complexe internationale overschrijving waar bij eventueel ook nog een wisselkoers wordt toegepast (al is een IBAN of SWIFT/BIC betaling in de juiste valuta via de meeste banksystemen eigenlijk heel simpel).
Gelukkig kan het nu ook gewoon met credit card. Ik vond die internationale overschrijving inderdaad wel omslachtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpina
downtime schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 15:16:
[...]

Je hebt gelijk dat een inzameling voor een concreet doel de burger meer aanspreekt dan een account waarvan je alleen maar weet dat het geld naar de Oekraiense strijdkrachten gaat. Maar ik laat het graag aan het Oekraiense leger over waar ze mijn geld aan willen spenderen.
Ook prima!

De 1 neemt een Oekrains gezin in huis de ander neemt liever zelf de wapens in handen en gaat naar het front.

De bedoeling is (in de meeste gevallen) goed.👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Niet online

[Embed]
Lavrov linkte het ook aan de levering van lange-afstands wapens aan Oekraïne.

Echt die Russen. Ze zeggen ook allemaal maar wat.
We zijn niet van plan om aan te vallen.
We hebben niemand aangevallen, het is een speciale militaire operatie.
We hadden gedacht Kiev in drie dagen in te nemen.
We waren nooit van plan om in Kiev in te nemen.
We wilden alleen de Donbass (onderwijl zitten ze al lang en breed in Khersen en Zaporizje, en etc.).
Oh maar het gaat ons niet alleen om de Donbass.
Pas maar op, straks nemen we de rest ook in.

Met welk leger dan?! :O

edit: ik realiseer mij trouwens nu pas dat ze niet meer met kernwapens, of andere acties zitten te dreigen richting ons. Dit is nieuw in het assortiment, dat ze nu dreigen meer van Oekraïne in te nemen.
Verwijderd schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 14:20:

[Twitter]
Dit is wel echt heel cool gedaan van Sir Attenborough..

[ Voor 6% gewijzigd door sugarlevi01 op 20-07-2022 15:58 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Niet online
Hoppatee...
van 12 naar 16 HIMARS

En ik las dat de extra 6 CEASARS, inmiddels ook waren aangekomen. 18 stuks zouden ze er daar nu van moeten hebben rondrijden

Alsnog niet superveel, maar langzaam beginnen ze zo wel een aardig arsenaal op te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:26

Fanta

FordPerformance™️

sugarlevi01 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 15:49:
Hoppatee...
van 12 naar 16 HIMARS

[Embed]

En ik las dat de extra 6 CEASARS, inmiddels ook waren aangekomen. 18 stuks zouden ze er daar nu van moeten hebben rondrijden

Alsnog niet superveel, maar langzaam beginnen ze zo wel een aardig arsenaal op te bouwen.
Nice. Nu hopen dat de lange afstandsraketjes niet lang meer op zich laten wachten.

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
Fanta schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 15:53:
[...]

Nice. Nu hopen dat de lange afstandsraketjes niet lang meer op zich laten wachten.
Ik vraag mij af hoeveel officieel in de oekraine is en hoeveel er is zonder ruchtbaarheid te geven.

De russen lassen een rustperiode in en vlot erna komt de ukraine met de mededeling dat ze een tegenoffensief beginnen en hop alle orcs kunnen weer terug. Ze zeggen dat offensief in cherson zal zijn maar er gebeurd nog "weinig".

Ondertussen knallen de himars op grote afstand munitie depots kapot en daalt het russische moraal nog verder.

Soms denk ik dat Oekraine een offensief aan voorbereiden is en nu troepen en NATO materiaal verzameld om dan compleet ergens anders er vol in te gaan tot complete verassing van de russen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

downtime schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 15:18:
[...]

Gelukkig kan het nu ook gewoon met credit card. Ik vond die internationale overschrijving inderdaad wel omslachtig.
het kon sowieso al heel lang met creditcard naar die tussenbank die het eens per 48 uur oid overmaakt aan UAF.

Directe overschrijving naar UAF was ook mogelijk maar die bankrekeningen veranderen volgens mij om de zoveel tijd dus dan krijg je het weer teruggestort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Rofdof schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 16:00:
[...]

Ik vraag mij af hoeveel officieel in de oekraine is en hoeveel er is zonder ruchtbaarheid te geven.

De russen lassen een rustperiode in en vlot erna komt de ukraine met de mededeling dat ze een tegenoffensief beginnen en hop alle orcs kunnen weer terug. Ze zeggen dat offensief in cherson zal zijn maar er gebeurd nog "weinig".

Ondertussen knallen de himars op grote afstand munitie depots kapot en daalt het russische moraal nog verder.

Soms denk ik dat Oekraine een offensief aan voorbereiden is en nu troepen en NATO materiaal verzameld om dan compleet ergens anders er vol in te gaan tot complete verassing van de russen.
troepen worden nog steeds getraind, duurt nog wel even voordat die 700k Oekraiense burgers een militaire basistraining hebben gehad.

Het offensief bij Kherson houden ze stil maar doen ze naar eigen zeggen wel degelijk. Pas als er gewenste resultaten zijn geboekt maken ze het bekend.
Kan ook zijn dat ze dit zeggen maar niets doen, zodat de Russen nu koortsachtig het front aan het rondbellen zijn om te vragen waar dat offensief dan eigenlijk is zodat ze weten waar de reinforcements heen gestuurd moeten worden oOo

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Niet online
[...]

Boem, boem, boem... en de achterliggende wegen worden onbruikbaar. Where you gonna run now, b****?

Langzaam wordt de druk opgevoerd en de Russen uitgerookt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rofdof schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 14:09:
[...]

Die hebben toch ook kinderen en kleinkinderen.
wat gaan e die vertellen als die kritische vragen gaan stellen waarom ze onschuldige burgers doden.

echt stelletje bejaarde idioten. Beetje risk in het echt spelen omdat ze nog ff wat willen doen voordat ze met een luier om en kwijlend in een verzorgingstehuis terecht komen.
je overschat die kinderen en kleinkinderen. Die nemen gewoon genoegen met het feit dat die onschuldige burgers minderwaardige khokols zijn en gaan over tot de orde van de dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-09 12:45

Auredium

Informaticus Chaoticus

[...]

Soms denk ik dat Oekraïne een offensief aan voorbereiden is en nu troepen en NATO materiaal verzameld om dan compleet ergens anders er vol in te gaan tot complete verassing van de russen.
Mogelijkerwijs ook gewoon tactiek. Het is heel duidelijk dat als de Russen een pauze doen inlassen ze dit doen omdat ze moeten en niet omdat ze willen (zo werkt oorlog gewoon niet). Dus als jij dat ziet dan moet je juist druk opvoeren zodat ze die rust niet kunnen nemen. Het komt in die zin goed uit dat de Russen net pauze wilde nemen na hun offensief en de Oekraïners net high tech west spul geleverd kregen.

Stel je voor dat je zit bij een barrack of depot en je locatie wordt geraakt door een strike; zelfs als je het overleeft zul je niet echt uitgerust meer zijn.

Ik denk momenteel nog steeds dat het najaar heel belangrijk gaat worden en dat September en Oktober doorslaggevend gaan worden. De EU zal vooral zijn poot stijf moeten houden wat betreft gas (en dat is een lastige maar ook een beetje een moet). Belangrijker is echter de staat van beide legers rond die tijd. Het is inmiddels wel duidelijk dat je niet veel aan geld hebt als je niets kunt kopen door boycots.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpina
[b]sugarlevi01 in "De oorlog in Oekraïne - deel 3"sugarlevi01 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 15:40
edit: ik realiseer mij trouwens nu pas dat ze niet meer met kernwapens, of andere acties zitten te dreigen richting ons. Dit is nieuw in het assortiment, dat ze nu dreigen meer van Oekraïne in te nemen.

[...]

Ik kan zo nog 3 artikelen zoeken van afgelopen week waar nuclair wordt gedreigd. Oa door Putin zelf en Medvedev (welke minderwaardigheidscomplex kabouter anders?)

Ik denk dat we dit maar gewoon naast ons neer moeten leggen ipv elke keer bang te worden.

Andere wereldleiders doen dit blijkbaar ook want waarom zou Erdogan anders nog wel gewoon met Putin in gesprek gaan?

Dreigen om de wereld op te blazen is niet zo maar iets uiteindelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alpina schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 16:45:
[...]

[...]

Ik kan zo nog 3 artikelen zoeken van afgelopen week waar nuclair wordt gedreigd. Oa door Putin zelf en Medvedev (welke minderwaardigheidscomplex kabouter anders?)

Ik denk dat we dit maar gewoon naast ons neer moeten leggen ipv elke keer bang te worden.

Andere wereldleiders doen dit blijkbaar ook want waarom zou Erdogan anders nog wel gewoon met Putin in gesprek gaan?

Dreigen om de wereld op te blazen is niet zo maar iets uiteindelijk.
dreigen meer van Oekraine in te nemen komt mogelijk voort uit het vertrouwen dat ze met die nieuwe vrijwillige mobilisatie per district wat meer troepen kunnen krijgen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rofdof
Interessant artikel. Als dit waar is is het een kwestie van weken of maanden totdat het helemaal in elkaar dondert

https://nadinbrzezinski.m...ics-collapse-945984f5d48e
Pagina: 1 ... 13 ... 18 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

Andere topics
Verschillende fronten:
Het Krim front
Het Donbass front
Het Chernihiv-Charkiv front
Het Kyiv front

Verbreding en verdieping:
MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Wapensystemen en effectiviteit

Overig: