De oorlog in Oekraïne - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 97 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.986.108 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Seraphin schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 21:33:
[...]

1. Het is “Sun Tzu”
2. “Divide”
3. Het wordt over het algemeen toegeschreven aan Julius Caesar (alhoewel het een nogal universeel principe is dat door meerderen onafhankelijk van elkaar uitgewerkt zal zijn)
4. De situatie die je schetst is geen toepassing van dit principe. “Verdeel en heers” draait er om dat je facties binnen je tegenstander tegen elkaar uitspeelt, niet een meer fronten oorlog.
1,2,3 sure geen argument daar (aka ik ben gecorrigeerd)

FYI voor mijn part is het Captain picard oid .. sommige details zijn minder relevant in mijn eigen optiek, maar dat maakt je punt niet minder relevant

oneens:
4 --> verdeel (zijn aandacht) en heers

ik zie duidelijk dat we facties aan het uitspelen zijn, maar we leven niet in de middeleeuwen waarbij het maanden duurde om bv japan te contacten .. iedereen twittert / mailt en video-meetings dit soort communicatie kan je 10 laags encrypted met high-speed links snel binnen minuten plat slaan. Erger nog de meeste hindernis die men ondervind is overheids interne consensus c.q oppositie. Case en point Zelenksy die vanuit god mag weten waar wel even dagelijks rondje collega's praten alsof hij in de kamer zit .. voorheen was men echt in totale blackout gehuld..

Dat wij als tweakers nog net niet op de 1ste rij zitten is veilig gevoel maar we zitten er ook niet mijlen ver vanaf

Dit is moderne oorlogsvoering (in de maak) dit vraagt modernere tactieken .. maar de basis ligt in de geschiedenis

deze vind ik dan toepasselijk(er) van mr Tzu
" He will win who knows when to fight and when not to fight.”
“In the midst of chaos, there is also opportunity.”
“Victorious warriors win first and then go to war, while defeated warriors go to war first and then seek to win.
BTW het speelveld is wereld breed, dat een aantal landen niet mee doen, lekker boeiend toch ?

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:27
hoevenpe schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 21:49:
[...]

Ben blij dat ik daar niet ben.

Dan was ik nu absoluut een 'oorlogsmisdadiger'.
Geen genade.
Denk dat er daarom ook veel uitrusting incl gestolen waar en drank gevonden is - veel Russische troepen zijn gevlucht, mogelijk in burgerkleding. Ik probeer een verhaal over vastgebonden Russische militairen in burgerkleding die zouden zijn gedood te bevestigen. Hun gevechtstenue ingeruild voor burger om te ontsnappen maar gedood door hun collegas, zo luidt de theorie.

Heb weinig medelijden met de tweede categorie lichamen: Russische troepen. De route naar Belarus is bezaaid met dode Russen.

@DoubleDutch net laatste berichten naar he gestuurd van Twitter. Ik weet niet waarom ik er toch naar kijk. Ms omdat het de realiteit is en ik niet kan wegkijken.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Thombias schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 21:37:
Ironisch. Poetin heeft te kort aan raketten omdat de onderdelen niet meer geleverd worden...vanuit de fabriek in Oekraine. 😀

[Embed]
Jammer dat niet staat waar die fabrieken staan, en of ze uberhaupt binnenkort nog gaan werken .. dit zou imho een fabriek zijn die ik zsm ook met de grond gelijk zou maken. (net zoals je een brug opblaast)

Andere zijde is dat je zelf onderdelen levert die tegen je gebruikt worden .. had je maar wat minder op de kwaliteit gelet maar kwantiteit ..(ach achteraf kan je veel zeggen)

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

hoevenpe schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 21:44:
[...]

Misschien moet Oekraïne de handschoenen ook maar afdoen, geen POW's meer.
Krijgsgevangenen maken is gewoon slim. Laat het Rode Kruis de wereld maar vertellen dat het goed toeven is in een Oekraiens krijgsgevangenkamp. Daar geen maaltijden met een houdbaarheidsdatum uit 2002. Hopelijk helpt het meer Russen om zich over te geven.

Natuurlijk moet je de schuldigen van dit soort misdrijven wel opsporen maar simpelweg jongens die niet meer willen vechten afknallen werkt tegen je.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:03
NiGeLaToR schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 21:57:
Heb weinig medelijden met de tweede categorie lichamen: Russische troepen. De route naar Belarus is bezaaid met dode Russen.
Het stompt af: waar ik een paar weken geleden nog geschokt was door gedode Russen voel ik nu een ongezonde positieve opwinding bij elke ontploft tank, verminkt lichaam of anderszins verlies van Poetin.

Elke dode Rus is geen bedreiging meer voor de NAVO en het westen. Dit gaat om goed tegen kwaad.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• rejer
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13-09 13:31
NiGeLaToR schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 21:40:
[Embed]

Zag gister beelden van een Mi-28 die in twee stukken werd geknipt mid-air en vond dat al a-typisch voor een normale manpad. Zojuist begrijp ik dat het een bevestigde Starstreak-kill is, minder explosie, meer schade. Moment tussen afvuren en doel raken is door de hoge snelheid van dit systeem heel kort + er blijft geen spoor achter van deel van het traject.

Nog iets voor Rusland om zich zorgen om te maken, want het haalt als het goed is ook laagvliegende jets zonder problemen neer.

[...]

Bucha en omstreken. > 280 burgers geborgen en begraven lees ik. Veel fotos van vastgebonden burgers die recent zijn neergeschoten. Russische troepen zijn als beesten tekeergegaan.

Eigenlijk zou ik het wél moeten posten - zodat iedereen zelf kan zien tot wat voor monsterlijke dingen Putin’s troepen in staat zijn.

Vluchtende families neergemaaid op de weg, mensen in een put opgesloten en gedood en dus veel vastgebonden mensen vermoord.

:r

[...]

De vermiste burgermeesters, dorpsvoorzitters, journalisten, ze zijn vandaag allemaal gevonden. Dood.

[Embed]
YouTube: StarStreak: 3 in 1 Missile
Dan hebben de russen wel een probleempje.
Als flares en andere counter dingen niet werken op die raket is het straks prijs schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[Embed]

Zag gister beelden van een Mi-28 die in twee stukken werd geknipt mid-air en vond dat al a-typisch voor een normale manpad. Zojuist begrijp ik dat het een bevestigde Starstreak-kill is, minder explosie, meer schade. Moment tussen afvuren en doel raken is door de hoge snelheid van dit systeem heel kort + er blijft geen spoor achter van deel van het traject.

Nog iets voor Rusland om zich zorgen om te maken, want het haalt als het goed is ook laagvliegende jets zonder problemen neer.
Die heli was ergens bij Donetsk neergehaald.
Die starstreaks hadden ze toch pas vrij recent gestuurd?

Das best snel om ze daar aan het front te krijgen.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NiGeLaToR
hoevenpe schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 22:01:
[...]

Het stompt af: waar ik een paar weken geleden nog geschokt was door gedode Russen voel ik nu een ongezonde positieve opwinding bij elke ontploft tank, verminkt lichaam of anderszins verlies van Poetin.

Elke dode Rus is geen bedreiging meer voor de NAVO en het westen. Dit gaat om goed tegen kwaad.
Herkenbaar. Heb ook geen tolerantie meer voor Putin trekpoppen in NL btw.

Allemaal in therapie na deze oorlog.

Behoed jezelf voor ontmenselijking, ook al gaat dat nu even niet wellicht. Tis nog steeds Putin’s oorlog.

Nieuwsberichten pakken het inmiddels ook op. Wel geschikt om te lezen/klikken, zonder heftige beelden.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
YakuzA schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 22:04:
[...]

Die heli was ergens bij Donetsk neergehaald.
Die starstreaks hadden ze toch pas vrij recent gestuurd?

Das best snel om ze daar aan het front te krijgen.
Klopt! Dat verbaast mij ook. Vond dat ze daar al lang moesten wachten op NATO spul - leek niet echt voorbij Kyiv te komen.

Dit / nu dus wel. Goed nieuws. Laat het maar Russische vliegtuigen regenen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:54
NiGeLaToR schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 22:04:
[...]

Herkenbaar. Heb ook geen tolerantie meer voor Putin trekpoppen in NL btw.

Allemaal in therapie na deze oorlog.

Behoed jezelf voor ontmenselijking, ook al gaat dat nu even niet wellicht. Tis nog steeds Putin’s oorlog.

[Embed]

Nieuwsberichten pakken het inmiddels ook op. Wel geschikt om te lezen/klikken, zonder heftige beelden.
Die naakte vrouwen op de autobanden, klaar om te verbranden wekten bij mij toch echt weer een nieuw level van diepe haat op.

Zelf al waarschuwde ik al aan het begin van dit topic dat de Russen extreeme geweldsdelicten zullen plegen, blijven ze me toch verbazen hoe laag een mens kan gaan. :(

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Mektheb schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 21:46:
[...]

Dat gaat het Westen niet accepteren het oog om oog scenario willen wij niet graag zien.
Gezien de groots uitgemeten ophef over 1 filmpje dat mogelijk van de Oekraïners was zie ik dat idd niet gebeuren.
De overmatige aandacht daarvoor tussen al de Russische oorlogsmisdaden was enigszins overdreven.

Het zal uitgezocht moeten worden, en had niet moeten gebeuren.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-09 17:18
NiGeLaToR schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 21:57:
[...]

Denk dat er daarom ook veel uitrusting incl gestolen waar en drank gevonden is - veel Russische troepen zijn gevlucht, mogelijk in burgerkleding. Ik probeer een verhaal over vastgebonden Russische militairen in burgerkleding die zouden zijn gedood te bevestigen. Hun gevechtstenue ingeruild voor burger om te ontsnappen maar gedood door hun collegas, zo luidt de theorie.

@DoubleDutch net laatste berichten naar he gestuurd van Twitter. Ik weet niet waarom ik er toch naar kijk. Ms omdat het de realiteit is en ik niet kan wegkijken.
Zag ze ind, weet zelf ook niet waarom ik er naar wil kijken, maar het is ind de realiteit die even binnen komt en die komt hard binnen.
Maar merk ook dat de haat richting de Russen ook groeit en dat de beelden van de gesneuvelde Russen mij helemaal niks meer doen, ondanks dat er genoeg jonge gasten tussen zitten die tegen hun zin in daar de ergste dingen doen en mee maken.
Zal mij ook niks verbazen (mijn gevoel) dat sommige te horen krijgen, of je schiet dat gezin dood of je ziet je eigen gezin nooit meer terug.
Vind het allemaal walgelijk. 😞

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
Bschnitz schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 22:09:
[...]

Die naakte vrouwen op de autobanden, klaar om te verbranden wekten bij mij toch echt weer een nieuw level van diepe haat op.

Zelf al waarschuwde ik al aan het begin van dit topic dat de Russen extreeme geweldsdelicten zullen plegen, blijven ze me toch verbazen hoe laag een mens kan gaan. :(
Laat het dan op z'n minst een waarschuwing zijn, iedereen kan zo laag gaan, ook jij.

Het vergt waarschijnlijk omstandigheden die je je nu niet kunt voorstellen, maar iedereen is vatbaar voor gruwelijke daden, ideeën en acties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Bayraktar -1 helaasch.

PSN

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• NiGeLaToR
[...]

Dit is waarom propaganda wél verboden moet worden en we dit (toch maar) wél moeten blokkeren. Russische jonge gasten zijn zo opgefokt dat ze hiertoe in staat zijn. De Wierd Duk’s, Engel’s, Blommestein’s, Baudet’s staan Rusland te verdedigen, begrip te tonen of schuiven de Ukrainers zelf de schuld in de schoenen. Onacceptabel.

En zeker het voorbeeld wat je aanhaalt; wat hebben ze moeten doorstaan voor ze gedood werden?

:X

Dit nooit weer, toch?

Wellicht.. wellicht is de schok in de politiek ook groot en gebeurt er wat. Meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:10
NiGeLaToR schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 22:18:
[...]

Dit is waarom propaganda wél verboden moet worden en we dit (toch maar) wél moeten blokkeren. Russische jonge gasten zijn zo opgefokt dat ze hiertoe in staat zijn. De Wierd Duk’s, Engel’s, Blommestein’s, Baudet’s staan Rusland te verdedigen, begrip te tonen of schuiven de Ukrainers zelf de schuld in de schoenen. Onacceptabel.

En zeker het voorbeeld wat je aanhaalt; wat hebben ze moeten doorstaan voor ze gedood werden?

[Embed]

Dit nooit weer, toch?

Wellicht.. wellicht is de schok in de politiek ook groot en gebeurt er wat. Meer.
Hoop dat dit weer grenzen doet verlegen.

Meer leveren en sneller.
Japan en de eilandjes.
Nog hardere sancties

Echt helemaal klaar met die Russen 🤬😡

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• koudepinda
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13-09 10:58

koudepinda

Don't Panic

[...]

Dit is de reden waarom ik in een eerdere iteratie van het topic zo giftig werd van al die figuren die riepen dat snelle overgave beter zou zijn. Capitulatie = geen enkele zekerheid onder Russisch bewind. De historische parallellen vertoonden zich al heel vroeg, het bewijs bleef "gelukkig" een tijdje uit.
De bevolking gaat hier zeer getraumatiseerd uitkomen, en kunnen elke hulp nu en achter af echt gebruiken.
En eenieder die daar tegen in protest gaat komen moet wel met zeer sterke argumenten komen waarom die mensen geen hulp verdienen.
Ik vind dit verschrikkelijk maar ik vind het bijna nog schokkender dat wederom onder dit soort berichten de trollen vrolijk doorgaan met de whataboutismes en welke schuine vergelijking ook tot het bekogelen tot false flag :r :r welke windmolen moet je van zo dichtbij gezien hebben dat er zulke redenaties uit blijven komen 8)7 ?

En dit is nog maar het begin. er zullen nog vele volgen :(

always bring a towel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

hoevenpe schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 22:01:
[...]

Probleem is dat "ich habe es nicht gewust" tot op zekere hoogte zeer plausibel is, niet voor niks dat "moeders van rusland' (zie post @bulle bas youtube filmpje) onwetende ouders aanstuurde om hun kind te gaan kidnappen.

ik ga het niet goed praten!

Dat je daar naar toe dendert in achterin de "beschermde" cabine(zonder zicht naar buiten) van een vervoersmiddel werkt ook niet in het voordeel.

Hoe realistisch is dat je niet weet dat je een stad/dorp aan het beschieten bent ? of dat als jij niet schiet dat je ook een loodvergiftiging op kan lopen ? dat weet ik echt niet.
Als men tegen je verteld de stad is leeg (als je 18 jaar bent) waarom zou je dan twijfelen ? zeker als je de minimale berichten die je tegenkomt als propoganda verklaart word.

maar naast je leven lang propaganda te horen en het leger is defacto een propoganda apparaat (sterf voor je land) tja hoe gevoelig ben je ?
ik herrinner mezelf rond die leeftijd bv als erg "pro USA" (had ook familie daar wonen + tv GIJoe invloeden)

Nogmaals ik praat ze niet vrij, maar kan me heel goed voorstellen dat als ik in het leger gegaan was best een "tik" had gehad.

Het grote verschil met WO2 is dat RU vrij afhankelijk zelf is van het boze-westen, en de toeleveranciers niet erg staan te springen om te leveren .. als ze al dezelfde kwaliteit kunnen leveren. Duitsland was (denk ik) wat zelfstandiger en had al een oorlogs apparaat op volle toeren draaien als ik het goed heb
Daarnaast vroeger had je veel minder informatie nu zal er wel zaken onder de radar door glippen maar dat zijn wellicht niet de hoeveelheden die ze nodig hebben

Ook hoor je niks meer over "A.B.C kits" .. wellicht dat de nieuwe lichting dat standaard meebrengt ????

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Zullen we even de onderzoekjournalistiek zijn werk laten doen, voor we russen gaan ontmenselijken.
Fly-guy schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 22:17:
[...]

Laat het dan op z'n minst een waarschuwing zijn, iedereen kan zo laag gaan, ook jij.

Het vergt waarschijnlijk omstandigheden die je je nu niet kunt voorstellen, maar iedereen is vatbaar voor gruwelijke daden, ideeën en acties.
Dit is een weerlegde fabel. Er zijn genoeg mensen die hun menselijkheid behouden, ook in extreme omstandigheden.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-09 10:44
NiGeLaToR schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 22:07:
[...]

Klopt! Dat verbaast mij ook. Vond dat ze daar al lang moesten wachten op NATO spul - leek niet echt voorbij Kyiv te komen.

Dit / nu dus wel. Goed nieuws. Laat het maar Russische vliegtuigen regenen.
Starstreak was al een paar weken in Oekraine, maar itt Stingers e.d. hadden ze nog nooit getraind met dat systeem, dat moest dus nog even wachten voor inzet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Cyberpope schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 22:28:
Zullen we even de onderzoekjournalistiek zijn werk laten doen, voor we russen gaan ontmenselijken.

[...]

Dit is een weerlegde fabel. Er zijn genoeg mensen die hun menselijkheid behouden, ook in extreme omstandigheden.
Russische zijde heeft er moeite mee (menselijkheid te bewaren) en dat is geen excuus om daarin mee te gaan. Initiële emotie mag er zijn, beter dat we die hier delen dan elders afreageren of opkroppen.

Kaalscheren van vrouwen kennen we ook ergens van. Denk alleen dat het allemaal nogal averechts werkt. De bevolking wordt alleen maar vechtlustiger en de NATO landen bereid om meer te helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:30
Ik vind die beelden en berichten over Russische executies intens intens ziek.

Maar laten we niet even ‘naief’ zijn als de Russen die de Putin propaganda 100% volgen. Voordat we oordelen zullen we eerst moeten wachten op onafhankelijke verificatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

unclero schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 16:32:
Ze zijn naarstig op zoek naar een aanleiding, maar de Russen zijn niet stom genoeg om ze die te geven. Die weten dat bij een directe confrontatie de eilanden binnen het tijdsbestek van uren schoongeveegd kunnen zijn, en wat er in Vladivostok in de havens ligt, niet meer de zee op durft te gaan.
<snip goed verhaal!>
Als het Oekraïne-conflict fall-out krijgt (en die is zeer waarschijnlijk), vermoed ik dat de Japanners als eerste toe zullen slaan, en dat de Moldaviërs, Georgiërs, etc. eerst gaan toekijken hoe dat gaat lopen, voor ze de oude rekeningen gaan vereffenen.
Exact dit denk ik dus ook, echter ik denk dat ze de situatie ook afwachten als de "vredesbesprekingen succesvol zijn" is hun overwinnings kans kleiner op langere termijn.. de fout van rusland met Oekraine willen ze niet herhalen.

Ik denk dat ze eerder een vrij kort lijntje (via via?) hebben met Zelensky en aangegeven hebben dat ze heimelijk al zo snel mogelijk aan het voorbereiden zijn.

Voor Zelensky is dit ook voordelig want als hij bv weet dat dit binnen nu en x tijd gebeurt dat hij ook meer lucht gaat krijgen, dus het is nu uithouden en dan krijgt hij meer kans om Krim terug te annexeren.

PS waarom zou USA niet Japan steunen ? ook in hun voordeel Rusland te verzwakken.

Tja vanalles

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

We kunnen wachten op verificatie

Maar ook kijken naar de historie.

Als je daar naar kijkt dan had je kunnen weten wat je kunt verwachten. Het is niet voor het eerst dat de russen dit soort dingen doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Waar komen al die speculaties over Japan en de Koerilen opeens vandaan? Ik kan me echt geen moment voorstellen dat Japan (die weten hoe een verwoeste stad na een nucleaire aanval eruit ziet) de eerste stap zullen zetten om een oorlog met Rusland te starten. Daar zijn de Koerilen gewoon niet belangrijk genoeg voor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prosac
Requiem19 schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 22:32:
Ik vind die beelden en berichten over Russische executies intens intens ziek.

Maar laten we niet even ‘naief’ zijn als de Russen die de Putin propaganda 100% volgen. Voordat we oordelen zullen we eerst moeten wachten op onafhankelijke verificatie.
Ik snap wat je wilt zeggen, maar wat zou het praktische nut zijn voor Oekraine om in die dorpen alle mannen -zetbaar voor het leger te vermoorden? Anders dan Rusland in een negatief daglicht zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RubenSaurus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 30-08 19:33
downtime schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 22:42:
Waar komen al die speculaties over Japan en de Koerilen opeens vandaan? Ik kan me echt geen moment voorstellen dat Japan (die weten hoe een verwoeste stad na een nucleaire aanval eruit ziet) de eerste stap zullen zetten om een oorlog met Rusland te starten. Daar zijn de Koerilen gewoon niet belangrijk genoeg voor.
Technisch gezien zijn ze nog steeds in oorlog met Rusland :P en ze hebben deze week gezegd dat ze die eilanden zien als Japans grondgebied wat bezet wordt door Russische troepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prosac
Onderhandelingen over Koerillen stil gezet en Japan dat aangeeft vanaf nu de Koerillen weer als hun grondgebied te zien, een dag nadat Rusland zegt er 3000 troepen naartoe te sturen voor "oefeningen".
Niet dat ik denk dat Japan ook maar iets gaat doen, maar toch.

En de Koerillen zijn helemaal niet onbelangrijk:
De Koerillen vormen samen een gebied van ongelooflijke rijkdom in olie, diamanten, en andere natuurlijke grondstoffen die grotendeels onaangetast zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Prosac schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 22:43:
[...]

Ik snap wat je wilt zeggen, maar wat zou het praktische nut zijn voor Oekraine om in die dorpen alle mannen -zetbaar voor het leger te vermoorden? Anders dan Rusland in een negatief daglicht zetten?
Ik denk ook dat het volledig waar is, maar toch voel ik ergens dat we ook kritisch moeten zijn naar Oekrainse verslaggeving.

Ik denk niet dat zij dit gestaged hebben, maar je zou natuurlijk overleden mensen van een bombardement zo overal neer kunnen leggen, handen op de rug binden etc. Again - lijkt me vergezocht. Maar voordat we uit pure woede gekke dingen doen moet dit beter bevestigd worden door een onafhankelijke partij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:29
Requiem19 schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 22:46:
[...]

Ik denk ook dat het volledig waar is, maar toch voel ik ergens dat we ook kritisch moeten zijn naar Oekrainse verslaggeving.

Ik denk niet dat zij dit gestaged hebben, maar je zou natuurlijk overleden mensen van een bombardement zo overal neer kunnen leggen, handen op de rug binden etc. Again - lijkt me vergezocht. Maar voordat we uit pure woede gekke dingen doen moet dit beter bevestigd worden door een onafhankelijke partij.
Je zou dit kunnen denken, maar het feit dat het gelijk na de terugtrekking gefilmd is, geeft l duidelijk aan dat het niet gestaged kan zijn. Dit is de modus operandi van de moordlustige vampier die in het Kremlin zit.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Indoubt schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 22:40:
We kunnen wachten op verificatie

Maar ook kijken naar de historie.

Als je daar naar kijkt dan had je kunnen weten wat je kunt verwachten. Het is niet voor het eerst dat de russen dit soort dingen doen.
Zeker. Veroverende legers zullen plunderen. Dat is altijd gebeurd.
Ook seksueel geweld zal een zekerheid zijn.

En je hebt ook gelijk dat de Russen vooral op dit punt een verschrikkelijke reputatie hebben. Niet zo raar als je ziet waar ze deze soldaten normaliter vandaan halen.

Toch hoort ook hierbij dat we een zorgvuldig proces lopen. Dat maakt ons namelijk anders als die beesten.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

Requiem19 schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 22:46:
[...]

Jep, het kan, theekan, koffiekan Wim Kan.

Dat gaat nooit voor 100% geverifieerd worden omdat dat nu juist niet kan.

Maar na alle oorlogsmisdaden van Rusland die wel al zijn bevestigd heb jij nu twijfel bij deze. Niet dat het uitmaakt, de rest is al genoeg om het aannemelijk te maken en eerdere conflicten waarbij de Russen waren betrokken hebben gelijke dingen laten zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

Lastig. We willen beter zijn dan die beesten, rechtbanken, procesjes, maar vervolgens vegen ze hun reet af met de uitspraak en lachen ze je in ke gezicht uit. Er zitten 0 echte consequenties aan vast. Dus leuk en aardig dat wij dat zo willen, maar zij spelen volgens een heel andere set regels/geen regels.

Heb ik er een oplossing voor? Geen “beschaafde”….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Wat Prosac zegt zoek op japan in dit topic voor overige "aanleiding"

Troepen uit Oekraine houden kan een tacktiek zijn, bv gewoon een aanvalsmacht opbouwen .. al dan niet stilletjes .. puur als doel om niet te veel in kunnen zetten.

Anderzijds je kan ook in een zoomsessie met meerdere wereldleiders gewoon zeggen.
"Japan heeft ons gevraagd of we een bezwaar hadden met een denazificatie van die betwiste eilanden"

Dat hebben we niet, enige wat we opmerken is als je denkt met A.B.C wapens te gaan gooien dan herhalen we nog even de waarschuwing betreft het gebruik ervan. <end call>

Maar dat vooraf roepen is welllicht paar treden de escalatie ladder op.

Voor de rest is het gokken en wachten momenteel.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:29
Inderdaad, voor groot gedeelte afwachten. Anderen binnen Rusland zullen ook hun kans ruiken en pogen hier een eind aan te maken. Militaire verliezen vallen meestal niet goed binnen dictaturen. Zie Argentinië en de Falklands.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
Mooi stukje Rusland /Japan om door te lezen.

https://thediplomat.com/2...ans-northern-territories/

Zelfs Poetin zelf had de bereidheid getoond om een ​​spoedige sluiting van een vredesverdrag na te streven door deze eilanden terug te geven, nadat hij officieel de geldigheid van de verklaring van 1956 had erkend.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:12
Even een reality check hier: iemand moet de “higher ground” nemen. Als Ukraine zich verlaagt toch het gedrag van de vijand zijn ze in principe niet veel beter. De winnaar laat de superieure morale mindset zien. Dat moet zo blijven.

Hier in dit forum werd altijd zo hard het verhaal van “de Russische soldaten zijn maar domme boeren tieners die denken dat ze op oefening zijn en niet weten waar ze zijn en wat ze doen” gevolgd.

Nu ineens zien we (mogelijk) geëxecuteerde burgers, en zijn dezelfde Russische soldaten ineens gewetenloze slachters.

Bedenk dus goed bij jezelf wat emoties met je rationaliteit doen. Ook wij moeten de morele “higher ground” houden in deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-09 00:08
Denk dat het inderdaad verstandig is wel een slag om de arm te houden mbt Bucha.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• koudepinda

koudepinda

Don't Panic

Er zijn al meerdere oost europese nieuwskanalen die hierover schrijven.

https://www.visegrad24.org/
https://euromaidanpress.com/

edit #3
https://twitter.com/nexta_tv

Ilia Ponomarenko reporter voor de Kyiv independent, normaliter accuraat in zijn berichtgeving, wel biased (Wat verwachten we het is zijn thuisland waar dit gebeurd).
https://twitter.com/IAPonomarenko

Het AFP welke NiGeLaTor eerder al benoemde.

Oekraïens ministerie van defensie, (natuurlijk hebben zij ook een biased positie in het conflict, maar tot dus ver ook accuraat, maar regelmatig met een vrij grote achterstand wat betreft operaties).
https://twitter.com/DefenceU

edit #1
het britse channel 4 news bericht er ook over

edit#2
bbc had er gister al een bericht over.
https://www.youtube.com/watch?v=HNTPyAsMmxs

edit #4
washington post
https://twitter.com/washingtonpost

edit #5
Reuters
https://twitter.com/Reuters
https://www.reuters.com/w...Anthem&utm_source=twitter

edit #6
Het AP
https://apnews.com/articl...d4682f9a566955a1f0114b52a
olafmol schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 23:02:
Even een reality check hier: iemand moet de “higher ground” nemen. Als Ukraine zich verlaagt toch het gedrag van de vijand zijn ze in principe niet veel beter. De winnaar laat de superieure morale mindset zien. Dat moet zo blijven.

Hier in dit forum werd altijd zo hard het verhaal van “de Russische soldaten zijn maar domme boeren tieners die denken dat ze op oefening zijn en niet weten waar ze zijn en wat ze doen” gevolgd.

Nu ineens zien we (mogelijk) geëxecuteerde burgers, en zijn dezelfde Russische soldaten ineens gewetenloze slachters.

Bedenk dus goed bij jezelf wat emoties met je rationaliteit doen. Ook wij moeten de morele “higher ground” houden in deze.
Ik was van begin af aan al overtuigd van het feit dat dit zou gaan plaats vinden. En pleit ook niet voor vergeldingsacties met lijfstraffen, zonder vastgestelde daders (probeer dat maar eens voor elkaar te krijgen overigens).
Waar ik ook al van meet af aan voor pleit is een duidelijkere positie ten opzichte van Rusland, en de trollen die het verloop van de oorlog blijven verzieken met bullshit. Die baudet verdient het niet eens om überhaupt belastinggeld te krijgen als loon.

En dat we stoppen met het verschuilen achter de russia stong meme om maar geen actie te hoeven ondernemen ivm met onze angst voor rusland. Zoals eerder aangehaald begint het "dit nooit weer" verhaal van na de 2e wereld oorlog net zo uitgehold te klinken als de functie van de VN

[ Voor 66% gewijzigd door koudepinda op 03-04-2022 00:49 ]

always bring a towel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

https://www.uawardata.com/ kennen jullie deze ?

"livemap" van de russische troepen locaties oid

[ Voor 36% gewijzigd door vso op 02-04-2022 23:23 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:31

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Cyberpope schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 22:28:

[...]

Zoals NiGeLaToR in "De oorlog in Oekraïne - deel 2" laat zien wordt het in ieder geval wel door gevestigde bronnen opgepakt. Dit houdt in dat rudimentaire waarheidsvinding heeft plaatsgevonden.

Precies dat waren mijn twijfels bij de eerste berichten hierover. Twijfels omdat de aard van de berichten zo onvoorstelbaar zijn. Niet dat ik nog illusies heb over wreedheid in de menselijke aard. In de setting van Russen die een "broedervolk" vanuit de Russische logica "bevrijden" past dit gewoon niet. Ik weet niet in wat voor stadium van de strijd dit is allemaal gebeurd maar het is daar bij Bucha flink gederailleerd geraakt.

Dat is tenminste een uitleg die we bij deze situatie nog past. Komen de komende dagen meer van dit soort ontdekkingen, dan verandert dit alles weer opnieuw.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Bucha is nog helemaal niks...
Ja dat zeg ik bewust zo keihard omdat het helaas zo zal zijn. Je wil bijvoorbeeld niet weten hoe het in Marioepol is of wat daar kan gebeuren als die stad eindelijk valt. Want dat is Azov bataljon en daar betwijfel ik of er genade voor zal zijn...

Dit krijg je als je oorlog voert langs de lijnen van etnisch nationalisme, met slecht getrainde soldaten die slecht geleid worden en waar discipline compleet lijkt te ontbreken. Die kunnen gaan plunderen, verkrachten en vermoorden als de consequenties voor dit gedrag niet meteen duidelijk gemaakt worden. Maar hoe had je die duidelijk moeten maken met "Oekraïners zijn nazi's". Ik had het er volgens mij een week geleden nog kort over toen er berichten kwamen van deportatie van inwoners uit Marioepol.

En die escalatie gaat nu ook wel volgen. Iedereen in Oekraïne gaat deze beelden zien of ervan horen. Dit gebeurd altijd in oorlogen en het loopt altijd ook uit de hand met wreedheden die vergolden worden. En zodra die geweldsspiraal eenmaal is begonnen, is die vaak ook niet meer te stuiten.

Oh en ja, dit waren Russische troepen. Ik kan me immers geen enkele logische reden bedenken waarom Oekraïners in territoriale eenheden die constant zaken filmen, hun eigen regio of zelfs stadsgenoten gaan executeren. Wat goed kan is dat het niet de Russische frontlijntroepen waren maar een of andere achterhoededienst. Die knappen vaker dit soort "klusjes" op. Er zit ook een logica achter dat het heel wat moeilijker is om iemand te executeren dan te schieten op soldaten op een afstand. Dat kan simpelweg niet iedereen, waardoor je al snel naar "gespecialiseerde" achterhoedetroepen gaat kijken. Ik zou dus niet zomaar naar de Russische dienstplichtige kijken, eerder naar Kadyrov zijn tuig, VDV, Rosgvardiya etc. Dat maakt alleen weinig uit voor de Oekraïners. Want op deze manier sluit de mogelijkheid voor succesvolle overgave van Russische soldaten die waarschijnlijk omsingeld zijn nabij Bucha, waarschijnlijk snel. :/

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
[...]

Bucha en omstreken. > 280 burgers geborgen en begraven lees ik. Veel fotos van vastgebonden burgers die recent zijn neergeschoten. Russische troepen zijn als beesten tekeergegaan.

Eigenlijk zou ik het wél moeten posten - zodat iedereen zelf kan zien tot wat voor monsterlijke dingen Putin’s troepen in staat zijn.

Vluchtende families neergemaaid op de weg, mensen in een put opgesloten en gedood en dus veel vastgebonden mensen vermoord.
Onbeschrijfelijk wat er in Bucha gebeurd is. Ik vroeg mij al af waarom we zo weinig gehoord hebben uit Bucha, uit Irpin weten we bijvoorbeeld dat 80% van de bevolking geëvacueerd was. De evacuaties langs de kapotte brug hebben we allemaal gezien. Maar Bucha? Het lijkt wel of de bevolking verrast werd door de Russen. En de evacuatieroutes die er wel waren werden onder vuur genomen. Dat was begin vorig maand.

En ja, Marioepol is nog veel erger. Daar zouden al 5.000 doden zijn, en de teller loopt nog.

[ Voor 12% gewijzigd door XWB op 02-04-2022 23:37 ]

March of the Eagles

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@DaniëlWW2 dat we het niet ‘live’ kunnen volgen maakt de situatie elders niet (nog) erger inderdaad. Ik kon kiezen tussen verslag van verkrachte vrouwen (incl meisje van 10) en gevangen Russen met condooms op zak of deze redding van Tapirs uit de zoo van Kharkiv.

Omdat er hoop moet zijn: check deze feelgood tapirs.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Zethiel
  • Laatst online: 12-09 19:40
Volgens mij is deze nog niet langsgekomen, een video van de nationale politie die in Bucha aan het opruimen is, straten begaanbaar maken en boobytraps opzoeken/opruimen etc.

YouTube: Спецпризначенці Нацполіції проводять зачистку міста Буча

Steam | Last.fm | PSN : Theriat | Battle.net : Cepheus#2233 | Pokemon GO : 9609 4532 0149

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 12:09:
Waar ik meer interesse in heb en waar ik nog weinig over vind is de situatie in het oosten.

Het is nu eenmaal de enige plek waar Rusland stand houdt en nu hun offensief zegt uit te breiden en ik heb geen zicht op hoe Ukraine daarop reageert of Rusland eventueel zelfs gaat proberen de originele grenzen over te duwen. Het is een ander soort oorlog daar, door het statische front en fortificaties.
De situatie in het oosten snap ik sowieso niet goed. Steden zoals Luhansk worden gebombardeerd, maar die stad was toch al in handen van pro-Russisch verzet? Of telt dat niet en moet Rusland de regio alsnog zelf innemen?

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
Verwar je het niet met bombardementen in de Luhansk Oblast? De provincie/regio zeg maar. Al is dat volgens mij al bijna helemaal bezet inmiddels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
PLAE schreef op zondag 3 april 2022 @ 00:15:
Verwar je het niet met bombardementen in de Luhansk Oblast?
Dat zou goed kunnen. Het is mij sowieso niet goed duidelijk welke steden Rusland precies wil innemen, en welke al langer onder controle staan van pro-Russisch verzet.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaver 4
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:18

Klaver 4

1140 + 1740 = 2880 Wp

@DoubleDutch
Vandaag geen lijstje met Russische verliezen?

6 x JYM190, 2 x StecaGrid 500 + 6 x JA Solar 290 Percium, Omnik 2k-TL2

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:33

unclero

MB EQA ftw \o/

downtime schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 22:01:
Krijgsgevangenen maken is gewoon slim. Laat het Rode Kruis de wereld maar vertellen dat het goed toeven is in een Oekraiens krijgsgevangenkamp. Daar geen maaltijden met een houdbaarheidsdatum uit 2002. Hopelijk helpt het meer Russen om zich over te geven.

Natuurlijk moet je de schuldigen van dit soort misdrijven wel opsporen maar simpelweg jongens die niet meer willen vechten afknallen werkt tegen je.
Kan. Maar dat zou betekenen dat het beheren van krijgsgevangenen door het Oekraïense leger zelf gedaan wordt, en niet overgelaten wordt aan de lokale oligarch/warlord. Die vervolgens die soldaten naar huis laten bellen, en tegen hun moeders zeggen dat ze iedere week 1000 euro over moeten maken om te betalen voor hun eten.
Tegelijkertijd is het nu eenmaal ook zo dat niemand maar beter kan weten waar de krijgsgevangenen opgeborgen zijn, om de Russen niet op ideeën te brengen. Daar komt nog bij dat krijgsgevangenen ook voor Oekraïne bijzonder waardevol zijn. Die kunnen als ruilmiddel gebruikt worden om andere krijgsgevangenen terug te krijgen.

Nog even afgezien van het feit dat men in Oekraïne de behandeling van Oekraïense krijgsgevangenen in 2014-2015 niet is vergeten. Oekraïne bevindt zich nu eenmaal in dat deel van Europa waar Protestantse begrippen als Vergiffenis & De Andere Wang nooit aan zijn geland. In plaats daarvan kent men Vergelding & Het Lange Geheugen. Uw overgrootvader heulde met de Duitsers. Uw betovergrootvader heulde met de Turken. Is het uw Kozakkenbloed dat kookt of uw Tataarse bloed?
Gogol had het niet mooier kunnen schrijven.
"Krab de huid van een Rus, en de Mongool eronder verschijnt." - Napoleon Bonaparte

Dat geldt voor hun politiek (autoritarisme en een verregaande mate van zelfopoffering bij het volk). Maar vooral militair: altijd aanvallen ten koste van alles, nooit verdedigen. Als er verdedigt moet worden zal er teruggetrokken worden en verschroeide aarde toegepast.
NiGeLaToR schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 22:18:

Dit nooit weer, toch?

"military aged males" zouden wij zeggen. Maar om nog even in de Mongoolse termen te blijven: alle mannen groter dan het wagenwiel.
vso schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 22:34:
Exact dit denk ik dus ook, echter ik denk dat ze de situatie ook afwachten als de "vredesbesprekingen succesvol zijn" is hun overwinnings kans kleiner op langere termijn.. de fout van rusland met Oekraine willen ze niet herhalen.
Laat ik het nog maar weer even herhalen. Vredesbesprekingen zijn vertragingstactieken van Rusland. Altijd al geweest. Zo dachten ze in 1905 nog lekker tijd te rekken met de Japanners om hun hele marinevloot naar de andere kant van de wereld te sturen.

Putin kan niet thuis verkopen: "we zijn geen centimeter opgeschoten, maar nu komen we (wat resteerd) naar huis" en Putin kan het al helemaal niet verkopen als hij de Krim verliest.
Zelensky aan de andere kant gaat voor niets minder dan de Krim weer terug.

Putin gokt erop dat over een jaar (denk niet dat dit met de zomer weer voorbij is) Oekraïne door z'n mannen en kogels heen is. (ja, die kogels kunnen wij hem geven, maar onze voorraden zijn ook niet onuitputtelijk, en er wordt nog niet gesproken over het nieuw leven inblazen van De Kruithoorn, helaas)
Ik denk dat ze eerder een vrij kort lijntje (via via?) hebben met Zelensky en aangegeven hebben dat ze heimelijk al zo snel mogelijk aan het voorbereiden zijn.
Er zijn geen lijntjes. Het is eenrichtingsverkeer. Japan vergaart informatie in Oekraïne en bij de Baltische staten, maar deelt verder niets.
Dat is prima in vredestijd. In oorlogstijd is het zachtgezegd opmerkelijk. Maar gezien de Japanse situatie verklaarbaar.

Houd er overigens ook rekening mee dat Putin helemaal niets zou doen, bij een Japanse overname. Tijdens een oorlog met een buurland een stuk van het moederland aan de andere kant kwijt raken? Dat zou een diepe vernedering zijn uit de categorie: "de Oekraïense luchtmacht (waarvan we zeiden dat we die vernietigd hadden) heeft een brandstofdepot op ons grondgebied vernietigd". En aangezien die laatste binnenlands is afgewimpeld met een "laat de lokale politie het maar uitzoeken, en verder houd iedereen zijn mond", beschouw ik die mogelijkheid als zeer reeël. Rusland doet net alsof er niks gebeurd is, gaat geen troepen terugsturen, en schrapt de Koerillen stilletjes van de Russische kaart.
PS waarom zou USA niet Japan steunen ? ook in hun voordeel Rusland te verzwakken.
De veiligheidsparaplu waar Japan onder valt is er een waarin Japan door Amerika beschermt wordt indien Japan zelf aangevallen wordt. Als Japan zelf een aanval doet (wat overigens geheel ongrondwettig is) zouden de Amerikanen de veiligheidsparaplu wellicht dicht klappen.

Het zou daarom zodanig verpakt moeten worden waarop zowel Washington als Tokyo kunnen zeggen: nee, dit is geen aanval. Er is namelijk een grijs gebied, wat we in Djibouti ook zagen (waar Japan een militaire basis heeft), en het is zaak om eerst veilig in dat grijze gebied te manoevreren vóór de fregatten het ruime sop kiezen.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
koudepinda schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 23:18:

Ilia Ponomarenko reporter voor de Kyiv independent, normaliter accuraat in zijn berichtgeving, wel biased (Wat verwachten we het is zijn thuisland waar dit gebeurd).

Oekraïens ministerie van defensie, (natuurlijk hebben zij ook een biased positie in het conflict, maar tot dus ver ook accuraat, maar regelmatig met een vrij grote achterstand wat betreft operaties).
Met alle respect maar de meeste bronnen zijn zwak. Ja er liggen daar burgerdoden, dat kunnen we wel aannemen. Maar verder weten we niks. We hebben 1 dode gezien met een vlekkeloos wit bandje om de handen bij doden die er al duidelijk dagen liggen.

Alleen van Visegrad heb ik geen beeld

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Dit is ook weer een bizar draadje, blijkbaar was het oorspronkelijke plan om Oekraïners op grote schaal te vermoorden en in massagraven te stoppen:

Geen idee of het waar is, want de machines om deze massagraven te maken hebben we nooit gezien.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koudepinda

koudepinda

Don't Panic

PLAE schreef op zondag 3 april 2022 @ 00:18:
[...]

Met alle respect maar de meeste bronnen zijn zwak. Ja er liggen daar burgerdoden, dat kunnen we wel aannemen. Maar verder weten we niks. We hebben 1 dode gezien met een vlekkeloos wit bandje om de handen bij doden die er al duidelijk dagen liggen.

Alleen van Visegrad heb ik geen beeld
bbc ook toegevoegd, die waren al een dag eerder lijkt het.

nexta geeft er nu ook berichten over

washington post nu ook.

Reuters nu ook toegevoegd

Ben ook een artikel bij het AP tegengekomen, ook toegevoegd.

Zie mijn vorige post voor de updates met link
(haal "respect" maar weg)

[ Voor 18% gewijzigd door koudepinda op 03-04-2022 00:50 ]

always bring a towel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PLAE
XWB schreef op zondag 3 april 2022 @ 00:17:
[...]

Dat zou goed kunnen. Het is mij sowieso niet goed duidelijk welke steden Rusland precies wil innemen, en welke al langer onder controle staan van pro-Russisch verzet.
Misschien helpt dit plaatje van de New York Times waar je het gebied ziet wat na 2014 al was veroverd op Oekraïne en hoe groot de beide oblasts zijn.

Afbeeldingslocatie: https://static01.nyt.com/newsgraphics/2022/02/18/russia-ukraine-livepage/ea23ab694b21afba7684e61e84e394d0029c8c9d/donbas-0322-recent-fighting-900.png

Hmm niet ideaal. Op site van NYT zie je het inclusief namen
https://www.nytimes.com/i.../europe/ukraine-maps.html

[ Voor 10% gewijzigd door PLAE op 03-04-2022 00:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

DaniëlWW2 schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 23:30:
Ja dat zeg ik bewust zo keihard omdat het helaas zo zal zijn. Je wil bijvoorbeeld niet weten hoe het in Marioepol is of wat daar kan gebeuren als die stad eindelijk valt. Want dat is Azov bataljon en daar betwijfel ik of er genade voor zal zijn...

Dit krijg je als je oorlog voert langs de lijnen van etnisch nationalisme, met slecht getrainde soldaten die slecht geleid worden en waar discipline compleet lijkt te ontbreken. Die kunnen gaan plunderen, verkrachten en vermoorden als de consequenties voor dit gedrag niet meteen duidelijk gemaakt worden. Maar hoe had je die duidelijk moeten maken met "Oekraïners zijn nazi's". Ik had het er volgens mij een week geleden nog kort over toen er berichten kwamen van deportatie van inwoners uit Marioepol.

En die escalatie gaat nu ook wel volgen. Iedereen in Oekraïne gaat deze beelden zien of ervan horen. Dit gebeurd altijd in oorlogen en het loopt altijd ook uit de hand met wreedheden die vergolden worden. En zodra die geweldsspiraal eenmaal is begonnen, is die vaak ook niet meer te stuiten.

Oh en ja, dit waren Russische troepen. Ik kan me immers geen enkele logische reden bedenken waarom Oekraïners in territoriale eenheden die constant zaken filmen, hun eigen regio of zelfs stadsgenoten gaan executeren. Wat goed kan is dat het niet de Russische frontlijntroepen waren maar een of andere achterhoededienst. Die knappen vaker dit soort "klusjes" op. Er zit ook een logica achter dat het heel wat moeilijker is om iemand te executeren dan te schieten op soldaten op een afstand. Dat kan simpelweg niet iedereen, waardoor je al snel naar "gespecialiseerde" achterhoedetroepen gaat kijken. Ik zou dus niet zomaar naar de Russische dienstplichtige kijken, eerder naar Kadyrov zijn tuig, VDV, Rosgvardiya etc. Dat maakt alleen weinig uit voor de Oekraïners. Want op deze manier sluit de mogelijkheid voor succesvolle overgave van Russische soldaten die waarschijnlijk omsingeld zijn nabij Bucha, waarschijnlijk snel. :/
Een pijnlijk duidelijke boodschap waarom Oekraïne dus tot de laatste man moet vechten, want anders kunnen die Russische beesten helemaal hun gang gaan.

Wij kunnen hier natuurlijk wel op onze moral high horses gaan zitten, maar denk je eens in wat er in de hoofden van Oekraïense soldaten om zal gaan als ze deze beelden van Bucha zien. Ik denk dat geen enkele Russische soldaat er bij overgave meer vanuit kan gaan dat hij het ongeschonden overleeft.

Het wrange is dat eventuele vergeldingen alleen maar in het voordeel van Poetin werken om verdere escalatie te “rechtvaardigen”…

Laat er overigens geen misverstand over bestaan, van mij mag elke Russische soldaat op Oekraïens grondgebied de kogel krijgen. Poetin weet alleen dat dat volgens “onze” regels niet mag en kan dat heel handig uitspelen. Provoceren omdat een reactie met gelijke munt toch wel uitblijft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

XWB schreef op zondag 3 april 2022 @ 00:20:
Dit is ook weer een bizar draadje, blijkbaar was het oorspronkelijke plan om Oekraïners op grote schaal te vermoorden en in massagraven te stoppen:

[Twitter]

[Twitter]

[Twitter]

[Twitter]

[Twitter]

[Twitter]

[Twitter]

Geen idee of het waar is, want de machines om deze massagraven te maken hebben we nooit gezien.
Ik mompel iets over de geloofwaardigheid van de uitspraak “dit nooit meer”.

Als het die Russen was gelukt, hadden we er dan wat aan gedaan? Ik denk het niet, beschamend is nog te zacht uitgedrukt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:23

pro_6or

amateur_60r

DaniëlWW2 schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 23:30:

Het zijn goeddeels wel de gewone troepen geweest die dit gedaan hebben denk ik. De haat is gecultiveerd. Arm, nationalistisch, weinig opvoeding gehad, er hoeven er maar 1 op de 10 zo ver te willen gaan en je hebt een slachting. Bovendien is het beleid. De Russen, putins retoriek, voelen zich superieur aan de Oekraïners. Mensen vastbinden is niet zo maar, dat is beleid. Het is walgelijk om te zien.

Hopelijk komt er geen spiraal, alleen al daarom moet Oekraïne dat iig proberen. Want die zwijnen staan tussen hun burgers. Een zeer harde les aan ons allemaal om de Russen buiten de deur te houden.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:31

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

@DaniëlWW2 Het is wat mij betreft ook geen discussie meer of dit Russen waren. Geboeide burgers afmaken zie ik wel als weer een overtreffende trap van het beschieten van gebouwen met het "menselijk schild excuus" in de hand. Het maakt deze andere slachtoffers trouwens niet minder slachtoffer.

Geen oorlog is gecontroleerd. Het is te snel gederailleerde waanzin. Dit blijkt nu ook weer. De escalatie waar je het over hebt is eigenlijk het faillissement waar ook bijna iedere oorlog op uitdraait. Dit gegeven is brandstof voor die verdere escalatie, mee eens. Het publiciteitsgif in Rusland heeft alleen zonder meer het voorwerk gedaan. Dit lijkt nu Rusland een backfire op te leveren.

Misschien is er een voldoening bij sommigen omdat nu (weer) heel duidelijk wordt waar de Russen mee bezig zijn geweest. Met de escalatie die de woede hierover tot gevolg heeft moeten we niet blij zijn. Die escalatie gaat uiteindelijk het geweld aan beide kanten vergroten. Ik zie dit als een hele slechte ontwikkeling voor alle betrokkenen.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
XWB schreef op zondag 3 april 2022 @ 00:20:

[Twitter]

[Twitter]

[Twitter]

[Twitter]

[Twitter]

[Twitter]

[Twitter]

Je gevolgtrekking is aanvechtbaar.

Rusland was zich aan het voorbereiden op een oorlog die tot een confrontatie met Nato kon leiden. Anticiperen op grote hoeveelheden slachtoffers impliceert geen plan tot genocide (en sluit het ook niet uit).

Het doet me denken aan de spin over russische vuilverbrandingsinstallaties. Daar werd het label 'mobiele crematoria' aan gehangen zonder een spoor van bewijs, en het is er niet meer afgegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

dr.lowtune schreef op zondag 3 april 2022 @ 00:23:
[...]

Een pijnlijk duidelijke boodschap waarom Oekraïne dus tot de laatste man moet vechten, want anders kunnen die Russische beesten helemaal hun gang gaan.

Wij kunnen hier natuurlijk wel op onze moral high horses gaan zitten, maar denk je eens in wat er in de hoofden van Oekraïense soldaten om zal gaan als ze deze beelden van Bucha zien. Ik denk dat geen enkele Russische soldaat er bij overgave meer vanuit kan gaan dat hij het ongeschonden overleeft.

Het wrange is dat eventuele vergeldingen alleen maar in het voordeel van Poetin werken om verdere escalatie te “rechtvaardigen”…
Misschien beginnen ze het dan hier ook te snappen. Want in Oekraïne snappen ze het instinctief al...
Laat er overigens geen misverstand over bestaan, van mij mag elke Russische soldaat op Oekraïens grondgebied de kogel krijgen. Poetin weet alleen dat dat volgens “onze” regels niet mag en kan dat heel handig uitspelen. Provoceren omdat een reactie met gelijke munt toch wel uitblijft.
Dat hoeft ook niet. Kijk, ik geef persoonlijk niks om het lot van de zoveelste piloot die neergehaald word nadat die weer een woonwijk heeft gebombardeerd. Idem voor de VDV of hogere officieren die er vrijwillig voor gekozen hebben. Maar het overgrote deel van dat leger bestaat uit dienstplichtigen die al dan niet vrijwillig hier beland zijn. Die volgen nu eenmaal bevelen op. Als ze moeten sneuvelen, het zij zo. Maar als ze zich kunnen overgeven dan is het ook opgelost zonder nog meer zinloze slachting. En laten we wel wezen, massale overgave is een grotere vernedering voor het Kremlin dan massaal afgeslacht worden...

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
Een compagniecommandant van de Rosgvardija, de Russische binnenlandse veiligheidstroepen, weigerde het bevel op te volgen om Oekraïne binnen te vallen, en werd hierom ontslagen, te samen met 11 anderen.
Zij vechten hun ontslag aan voor de rechtbank. Hun advocaat krijgt ondertussen nog meer aanvragen van gardisten die hun uitzending willen aanvechten.
de ontslagen gardisten besloten hun ontslag aan te vechten bij de rechter. Volgens de inmiddels uitgeweken directeur van de Russische mensenrechtengroep Agora, Pavel Tsjikov, staan zij in hun recht, omdat de Rosgvardija niet voor buitenlandse operaties is bedoeld. “Hun taken beperkten zich tot het grondgebied van de Russische federatie”, schrijft hij op Telegram.

Daarbij komt volgens Michaïl Benjasj, de advocaat die de twaalf in de arm namen, dat zij niet te horen kregen wat het doel van de operatie was. Benjasj werd meteen overspoeld door aanvragen van andere gardisten die onder uitzending naar Oekraïne proberen uit te komen. Volgens hem zou hij ruim 200 keer zijn benaderd.

Als zij in het gelijk worden gesteld door de rechter zou dat volgens sommige Russische juristen verstrekkende gevolgen kunnen hebben: aan de oorlog in Oekraïne nemen waarschijnlijk wel tienduizenden leden van Poetins nationale garde deel.

De kans dat het zover zal komen, lijkt echter heel klein. Op de eerste zitting eiste de Rosgvardija vrijdag dat de zaak verder achter gesloten deuren wordt behandeld. Volgens de dienst is dat nodig om staatsgeheimen te beschermen.

Dat wordt door aanhangers van de ontslagen gardisten gezien als een teken dat de autoriteiten druk bezig zijn deze pijnlijke kwestie onder het tapijt te vegen.

Het argument dat zij ten onrechte wegens contractbreuk zijn ontslagen, maakt weinig indruk bij het thuisfront in Krasnodar, waar de compagnie vandaan komt. Bij terugkeer werden de gardisten bedreigd, zelfs hun familie keerde zich soms tegen hen.
Bron (paywall) https://www.demorgen.be/n...s-landverraders~b6905423/

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
pro_6or schreef op zondag 3 april 2022 @ 00:28:
[...]

Het zijn goeddeels wel de gewone troepen geweest die dit gedaan hebben denk ik. De haat is gecultiveerd. Arm, nationalistisch, weinig opvoeding gehad, er hoeven er maar 1 op de 10 zo ver te willen gaan en je hebt een slachting. Bovendien is het beleid. De Russen, putins retoriek, voelen zich superieur aan de Oekraïners. Mensen vastbinden is niet zo maar, dat is beleid. Het is walgelijk om te zien.

Hopelijk komt er geen spiraal, alleen al daarom moet Oekraïne dat iig proberen. Want die zwijnen staan tussen hun burgers. Een zeer harde les aan ons allemaal om de Russen buiten de deur te houden.
Wat dat laatste betreft was de reactie van Zelenky's staf op het beruchte knieënfilmpje wel spot-on.

Waar het leger nog met een voorspelbare 'fake news' reactie kwam, reageerde de staf met: di gaan we onderzoeken en denk er om: bij oorlogsmisdaden bestaat er geen amnestie of verjaring. Je mag je afvragen of er ooit vervolging zal komen, als signaal is het luid en helder.

Kunnen we nog wat van leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op zondag 3 april 2022 @ 00:36:
[...]
Maar het overgrote deel van dat leger bestaat uit dienstplichtigen die al dan niet vrijwillig hier beland zijn.
Ik denk dat dat niet klopt.

Er zijn zeker dienstplichtigen actief, Putin zelf heeft daar nog een nummer van gemaakt omdat dat niet mag volgens de wet, maar de meerderheid is onwaarschijnlijk, laat steen de overgrote.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

TheekAzzaBreek schreef op zondag 3 april 2022 @ 00:45:
[...]

Ik denk dat dat niet klopt.

Er zijn zeker dienstplichtigen actief, Putin zelf heeft daar nog een nummer van gemaakt omdat dat niet mag volgens de wet, maar de meerderheid is onwaarschijnlijk, laat steen de overgrote.
Dan zijn het wel "vrijwilligers" die na hun jaar dienstplicht een aanbod kregen dat ze niet konden weigeren. Zou niet de eerste keer zijn dat ze zo naar Oekraïne worden gestuurd. Dat gebeurde in 2014 ook al en dat was een veel geringere invasie dan dit.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
En daar is de vernietigde brug van Irpin weer. Deze keer gaan mensen de andere kant op, met supplies:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FPSd8B6XEA0y-fh?format=jpg&name=medium

March of the Eagles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DoubleDutch
Klaver 4 schreef op zondag 3 april 2022 @ 00:17:
@DoubleDutch
Vandaag geen lijstje met Russische verliezen?
Stond al klaar maar vergeten te posten, bedankt voor de herinnering. 😊

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4SDjYdbW8bRCuppQm-f7a3Vb0zw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wsRbRKXRecOp4HRRzpDWs4y2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
Arator schreef op zondag 3 april 2022 @ 00:37:
Een compagniecommandant van de Rosgvardija, de Russische binnenlandse veiligheidstroepen, weigerde het bevel op te volgen om Oekraïne binnen te vallen, en werd hierom ontslagen, te samen met 11 anderen.
Zij vechten hun ontslag aan voor de rechtbank. Hun advocaat krijgt ondertussen nog meer aanvragen van gardisten die hun uitzending willen aanvechten.
Moedige poging en een gevecht waardig om gevochten te worden, maar uiteraard kansloos.

En eerlijk gezegd: die gardisten hadden niet echt begrepen waar ze voor werden ingehuurd. Die garde staat onder het directe commando van de president en buiten de militaire en justitiële structuren. Ze wordne betaald om te doen wat Putin wil, punt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
DoubleDutch schreef op zondag 3 april 2022 @ 00:52:
Stond al klaar maar vergeten te posten, bedankt voor de herinnering. 😊
Oryx had het over 100+ visually confirmed, heb inmiddels het gevoel dat deze cijfers aan de lage kant zitten.

[ Voor 3% gewijzigd door hoevenpe op 03-04-2022 01:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op zondag 3 april 2022 @ 00:48:
[...]

Dan zijn het wel "vrijwilligers" die na hun jaar dienstplicht een aanbod kregen dat ze niet konden weigeren. Zou niet de eerste keer zijn dat ze zo naar Oekraïne worden gestuurd. Dat gebeurde in 2014 ook al en dat was een veel geringere invasie dan dit.
Dan zijn dus het geen dienstplichtigen meer, maar beroeps. Maakt je 'overgrote meerderheid' niet veel realistischer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koudepinda

koudepinda

Don't Panic

koudepinda schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 23:18:

edit #3
https://twitter.com/nexta_tv

edit #1
het britse channel 4 news bericht er ook over

edit#2
bbc had er gister al een bericht over.
https://www.youtube.com/watch?v=HNTPyAsMmxs

edit #4
washington post
https://twitter.com/washingtonpost

edit #5
Reuters
https://twitter.com/Reuters
https://www.reuters.com/w...Anthem&utm_source=twitter

edit #6
Het AP
https://apnews.com/articl...d4682f9a566955a1f0114b52a

[...]
sorry voor de zelf quote, laatste updates geven ook bericht waarom die lichamen nog midden op de weg zijn achter gelaten. De kleding van de overledenen kan zijn voorzien van een boobytrap.

A Ukrainian serviceman uses a piece of wood to check if the body of a man dressed in civilian clothing is booby-trapped with explosive devices, in the formerly Russian-occupied Kyiv suburb of Bucha, Ukraine, Saturday, April 2, 2022. (AP Photo/Vadim Ghirda)

en constructieve vorming van de kleintjes ;(

A man and child on a bicycle come across the body of a civilian lying on a street in the formerly Russian-occupied Kyiv suburb of Bucha, Ukraine, Saturday, April 2, 2022. (AP Photo/Vadim Ghirda)

[ Voor 13% gewijzigd door koudepinda op 03-04-2022 01:02 ]

always bring a towel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Prosac schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 22:43:
Geen verzet meer: als je alle mannen van 18-60 vermoord hebt is heb je het gebied defacto gepacificeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
koudepinda schreef op zondag 3 april 2022 @ 00:22:
[...]

bbc ook toegevoegd, die waren al een dag eerder lijkt het.

nexta geeft er nu ook berichten over

washington post nu ook.

Reuters nu ook toegevoegd

Ben ook een artikel bij het AP tegengekomen, ook toegevoegd.

Zie mijn vorige post voor de updates met link
(haal "respect" maar weg)
BBC had ik gelezen maar daar gaat het over burgerdoden waarvan eentje (idd) handen vastgebonden had. Maar eerder in dit topic gaat het over de executie van 20 burgers. Dat kun je hier toch niet uit halen.
En de eerder genoemde bronnen (denk aan Kiev post) heb je weinig aan. Daar reageerde ik op he en ging het respectstukje over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Een dorpje in de regio van Chernihiv is heroverd, de bewoners zijn uiteraard ontzettend blij:

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
Met een Duitse Panzerfaust 3 op de rug :D

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• koudepinda

koudepinda

Don't Panic

PLAE schreef op zondag 3 april 2022 @ 01:03:
[...]

BBC had ik gelezen maar daar gaat het over burgerdoden waarvan eentje (idd) handen vastgebonden had. Maar eerder in dit topic gaat het over de executie van 20 burgers. Dat kun je hier toch niet uit halen.
En de eerder genoemde bronnen (denk aan Kiev post) heb je weinig aan. Daar reageerde ik op he en ging het respectstukje over.
Speciaal voor jou nog even alle berichten nagelopen sinds de posts kwamen over de "executies" niemand heeft het expliciet over een aantal van 20. of dat allemaal waren geboeid/vastgebonden. alleen dat er een aantal zijn geboeid/vastgebonden. En is het afmaken van mensen in burger geen executie zonder dat ze geboeid zijn??

Wat is jou definitie van een executie?

Die van mij is: het moedwillig ombrengen van burgers zonder wapen. (ook wel synoniem met moord).

always bring a towel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PLAE
koudepinda schreef op zondag 3 april 2022 @ 01:22:
[...]

Speciaal voor jou nog even alle berichten nagelopen sinds de posts kwamen over de "executies" niemand heeft het expliciet over een aantal van 20. of dat allemaal waren geboeid/vastgebonden. alleen dat er een aantal zijn geboeid/vastgebonden. En is het afmaken van mensen in burger geen executie zonder dat ze geboeid zijn??

Wat is jou definitie van een executie?

Die van mij is: het moedwillig ombrengen van burgers zonder wapen. (ook wel synoniem met moord).
Ah dan zit daar het verschil. Ik geloof zeker dat jouw definitie van executeren plaatsvindt in Oekraïne. Dan nog durf ik niet te zeggen dat dat hier is gebeurd.

Ik zie executeren in dit geval als het ter plekke (met zicht op) doodschieten/ombrengen van deze burgers.

Het kan best dat ze bijvoorbeeld zijn omgekomen door zoiets als wat deze man rond 1:02 afschiet op 1km afstand zonder dat hij zicht heeft op die burgers. Dan noem ik dat niet het executeren van burgers. Als ze daar nu lagen en we zagen foto's van schotwonden dan was het een duidelijker verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
Wel 4 mensen met vastgebonden handen :/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bvbal79
  • Laatst online: 10-09 21:30
PLAE schreef op zondag 3 april 2022 @ 01:03:
[...]

https://twitter.com/BNONe...&t=f6WJT8O4HINwaqZmxwAMJg

Voor elk huis ligt er iemand op straat, dat noem ik toch echt executie.

[ Voor 10% gewijzigd door bvbal79 op 03-04-2022 01:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PLAE
Ja mooie edit. Ik noemde het nergens ongeloofwaardig. We gaan heus wel horen wat er precies is gebeurd. Sowieso vreselijk. Jullie hoeven mij daarvan niet te overtuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:23

pro_6or

amateur_60r

hoevenpe schreef op zondag 3 april 2022 @ 00:59:
[...]

Geen verzet meer: als je alle mannen van 18-60 vermoord hebt is heb je het gebied defacto gepacificeerd.
Ze vermoorden iedereen die duidelijk voor Oekraïne is, iedereen die op staat voor het goede, iedere journalist. In feite wat Putin thuis ook doet, of zou willen en defacto doet. Zo breng je iedereen onder de knoet, want iedereen wordt bang.

een treffende spreuk

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• bvbal79
  • Laatst online: 10-09 21:30
PLAE schreef op zondag 3 april 2022 @ 01:57:
Ja mooie edit. Ik noemde het nergens ongeloofwaardig. We gaan heus wel horen wat er precies is gebeurd. Sowieso vreselijk. Jullie hoeven mij daarvan niet te overtuigen.
Dat weten we toch, inwoners van Bucha zeggen het zelf, voordat de Russen vertrokken gingen ze deuren langs bonden de mensen vast en schoten ze voor de deur neer.

Er was daar verder niemand behalve hun..dus hoe je nu later precies wil horen wat er is gebeurd begrijp ik niet

een simple twitter #bucha laat je 10 tallen verschillende plaatjes zien van een holocaust event

En er komt steeds meer gruwel binnen.

https://twitter.com/Defen...&t=f6WJT8O4HINwaqZmxwAMJg

[ Voor 28% gewijzigd door bvbal79 op 03-04-2022 02:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
De vraag rijst hoe de westerse wereld hierop gaat reageren. Wat kunnen we nog toevoegen qua sancties en steun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:48

AndereKoekoek

Ping! Pong?

PLAE schreef op zondag 3 april 2022 @ 01:42:
[...]

Ik zie executeren in dit geval als het ter plekke (met zicht op) doodschieten/ombrengen van deze burgers.

Het kan best dat ze bijvoorbeeld zijn omgekomen door zoiets als wat deze man rond 1:02 afschiet op 1km afstand zonder dat hij zicht heeft op die burgers. Dan noem ik dat niet het executeren van burgers. Als ze daar nu lagen en we zagen foto's van schotwonden dan was het een duidelijker
verhaal.
Er gaan filmpje rond van straten waar bij ieder huis voor de poort van het erf een doodgeschoten man ligt. De schutting, straat etc zijn allemaal nog intact.

Zwaarder kaliber is zeker uitgesloten. Nog niet eens kogelgaten in de metalen platen gebruikt als schutting.
Wat je op 1.02 ziet is een granaatwerper en brengt aanzienlijk meer schade aan.

Ook gewoon het feit dat ze echt exact voor de poort van een huis liggen. Lijkt erop alsof ze naar buiten zijn geroepen en vervolgens gedood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
Het lijkt er helaas op dat je gelijk hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rejer
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13-09 13:31
Word het anno 2022 niet eens tijd dat Nederland de Holodomor gaat erkennen? Dat duurt ondertussen ook al veel te lang.
Deze tactiek nu weer hanteren is gewoon barbaars.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:18
NiGeLaToR schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 14:13:

[Embed]

En de gestolen spullen? Snel naar huis sturen.
En er is nu zoveel "buit" en ook grote dingen die moeilijker per post gaan dat het wat groter aangepakt gaat worden:

Bron (niet Nederlands maar Google translate is erg inzichtelijk.)

[ Voor 14% gewijzigd door Semyon op 03-04-2022 04:32 ]

Only when it is dark enough, can you see the stars

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Indoubt schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 22:51:
[...]

Jep, het kan, theekan, koffiekan Wim Kan.

Dat gaat nooit voor 100% geverifieerd worden omdat dat nu juist niet kan.

Maar na alle oorlogsmisdaden van Rusland die wel al zijn bevestigd heb jij nu twijfel bij deze. Niet dat het uitmaakt, de rest is al genoeg om het aannemelijk te maken en eerdere conflicten waarbij de Russen waren betrokken hebben gelijke dingen laten zien.
Ok je hebt gelijk, we moeten alle informatie en beelden die we van Oekrainse bronnen doorkrijgen gelijk zonder twijfel aanvaarden als waar en hierop onze volledige conclusies trekken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:53

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Laten we wel enigszins voorzichtig zijn met alles voor zoete koek aannemen. Zo'n tweet van het ministerie is lastig te verifiëren. Ook Oekraïne heeft er baat bij om Rusland zo slecht mogelijk af te schilderen.

Zeg niet dat het niet waar is, maar enige prudentie is wel geboden.

De beelden uit Bucha zijn overigens vrij ziek. Ben bang dat wel of niet vechten hier weinig verschil in had gemaakt. Stel neanderthalers :X

[ Voor 11% gewijzigd door MikeyMan op 03-04-2022 07:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

XWB schreef op zondag 3 april 2022 @ 00:17:
[...]

Op de live uamap staat netjes een dikkere rode lijn.
De bombardementen van de Russen zijn daar zichtbaar op Oekrains grondgebied.

De knoop om ook oudere T-72’s te sturen lijkt doorgehakt:

[ Voor 14% gewijzigd door YakuzA op 03-04-2022 07:50 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
YakuzA schreef op zondag 3 april 2022 @ 07:43:
De knoop om ook oudere T-72’s te sturen lijkt doorgehakt.
Ik snap deze niet: als Oekraïne iets genoeg heeft dan zijn het achtergelaten oude Russische tanks.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
hoevenpe schreef op zondag 3 april 2022 @ 07:59:
[...]

Ik snap deze niet: als Oekraïne iets genoeg heeft dan zijn het achtergelaten oude Russische tanks.
De staat van het achtergelaten/veroverde Russische materieel zou zomaar niet goed genoeg kunnen zijn (was het al niet toen het UA binnenkwam 😉)

De oostblok landen waar ze nu de tanks van krijgen hebben ze denk ik beter onderhouden.

[ Voor 8% gewijzigd door Requiem19 op 03-04-2022 08:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

hoevenpe schreef op zondag 3 april 2022 @ 07:59:
[...]

Oost-Europese gemoderniseerde T72’s zijn ongeveer gelijkwaardig aan de gemoderniseerde T64BV’s waar het Oekrainse leger zelf mee rondrijd.

Vooral omdat er echte reactive platen op zitten ipv soms dummies zoals op de Russische tanks die zijn achter gelaten en dat ze onderhouden zijn zal helpen.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Requiem19 schreef op zondag 3 april 2022 @ 08:00:
[...]

De staat van het achtergelaten/veroverde Russische materieel zou zomaar niet goed genoeg kunnen zijn (was het al niet toen het UA binnenkwam 😉)

De oostblok landen waar ze nu de tanks van krijgen hebben ze denk ik beter onderhouden.
In principe is alles dat door Rusland naar Oekraine is uitgezonden al het meest inzetbare materieel van een brigade om de BTG te vullen. Alles dat echt niet meer werkt staat nog ergens in Rusland weg te roesten, als er geen Javelin door het dak is komen zetten of het van een brug in het water is gedondderd zou het op zich nog inzetbaar moeten zijn. Het onderhoud van het ex-Sovjet materieel in het Oostblok zal ook niet altijd geweldig zijn. Zeker als dat naar NAVO standaarden moet worden bijgewerkt.

Het is wel mogelijk, de Roemenen hebben zelfs T55 tanks die nu aan die standaarden voldoen maar flink veel zal ook net zo weggeroest zijn als bij de Russen en dan begonnen die ook nog als inferieure export varianten.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
hoevenpe schreef op zondag 3 april 2022 @ 00:55:
[...]

Oryx had het over 100+ visually confirmed, heb inmiddels het gevoel dat deze cijfers aan de lage kant zitten.
Hoe bedoel je, lijstje geeft ook aan 100+ personeel.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• NiGeLaToR
XWB schreef op zondag 3 april 2022 @ 00:51:
En daar is de vernietigde brug van Irpin weer. Deze keer gaan mensen de andere kant op, met supplies:

[Afbeelding]

[Twitter]

[Twitter]
WCKitchen is de moeite waard om te volgen - die duiken in alle crisisgebieden op om eten te maken. Ongelovelijk wat die voor elkaar krijgen en hoe ze dat in beeld brengen.

Draadje mbt de plannen voor massagraven had ik de vorige pagina ook gedeeld - wellicht moeten we dat elke pagina blijven herhalen.

Het Putin-probleem is meer een Rusland probleem geworden en aan het worden. Isolatie van Rusland voor informatievoorziening werkt: het lijkt erop dat meer en meer Russen vinden dat Ukraine vernietigd moet worden, niet bestaat of zichzelf continu bombardeert. Het lijkt er ook op dat het slopen van het onderwijs systeem niet alleen het domste leger ooit heeft opgeleverd, maar hetzelfde doet met de inwoners - veel zelf denken is niet echt meer te vinden. En alles en iedereen wat wel zelf denkt heeft Rusland verlaten of is monddood.

En dat brengt ons bij de vraag: wat nu?

Want uiteindelijk kan Rusland militair verslagen worden of volgen er meer genocides. En gaan we ongeacht de uitkomst mogelijk eerst decennia lang debatteren over de term genocide en of die hier van toepassing is en of honderden of duizenden doden wel voldoende zijn voor die term etc. Zie het MH17 proces en de moeizame gang van zaken rondom de bewijslast.

Ook in dit topic zie ik enerzijds terechte 'laten we niet te hard van stapel lopen' reacties als het gaat om de bewijslast rondom de moorden in Bucha - anderzijds, journalisten hebben de waarnemingen gedaan, Rusland was er de baas en er is op dit moment geen twijfel over de daders van de misdaden. Waarom de bewijslast bij 'ons' leggen en niet bij de Russen? Ze waren er de baas gedurende de bezetting.

Overigens mbt discussie over bewust vermoorden/executeren: de meeste slachtoffers hebben enkele kogelgaten in het hoofd of de romp, zijn vastgebonden of zelfs in een put gestopt. Dat gebeurt niet per ongeluk.

De internationale media opent in ieder geval massaal met de moordpartijen in bevrijde gebieden vandaag. Wellicht is het schokkend genoeg voor meer actie vanuit de NATO-landen c.q. het westen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

NiGeLaToR schreef op zondag 3 april 2022 @ 09:09:
[...]

En dat brengt ons bij de vraag: wat nu?

Want uiteindelijk kan Rusland militair verslagen worden of volgen er meer genocides.
Ik pik er even een klein punt uit. Maar ik vrees dat het geen of maar en is.

Oekraïne vecht: genocide
Oekraïne vecht niet: genocide
NAVO levert wapens: genocide
NAVO levert geen wapens: genocide
NAVO grijpt in: genocide

Valt niet te winnen dit.

Enige vraag is m.i. hoeveel schade Rusland in het proces oploopt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NiGeLaToR
MikeyMan schreef op zondag 3 april 2022 @ 09:20:
[...]

Valt niet te winnen dit.

Fair enough. Is dan de vraag hoe lang we dit blijven toestaan?

Dat ingrijpen blijven wij op onze teentjes lopen om Rusland maar niet te provoceren en zijn na een maand zover met vergaderen dat we 60 jaar oude pantserwagentjes die kant op sturen. Begin daar steeds minder begrip voor te hebben - tuurlijk helpen de gestuurde wapens enorm, maar desondanks gebeurt nog steeds wat je terecht stelt: genocide.

Dus: onacceptabel, ultimatum, ingrijpen. Klip en klaar.

Wellicht maar goed dat ik er niet over ga ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02:41

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

MikeyMan schreef op zondag 3 april 2022 @ 09:20:
[...]

Valt niet te winnen dit.

Met NAVO ingrijpen kunnen we wel de Rus terug in zijn hok duwen. Alleen wapens leveren zal de strijd in Ukraine verlengen, niet stoppen. Dus meer genocide. Hebben we daarna tijd om over Rusland zelf na te denken.

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Laatst online: 20:54
NiGeLaToR schreef op zondag 3 april 2022 @ 09:23:
[...]

Fair enough. Is dan de vraag hoe lang we dit blijven toestaan?

Dat ingrijpen blijven wij op onze teentjes lopen om Rusland maar niet te provoceren en zijn na een maand zover met vergaderen dat we 60 jaar oude pantserwagentjes die kant op sturen. Begin daar steeds minder begrip voor te hebben - tuurlijk helpen de gestuurde wapens enorm, maar desondanks gebeurt nog steeds wat je terecht stelt: genocide.

Dus: onacceptabel, ultimatum, ingrijpen. Klip en klaar.

Wellicht maar goed dat ik er niet over ga ;)
Wat mij betreft begint een operatie in Moldavië, in de nacht in 1x die 2000 man daar van deze plek verwijderen waar ze niks te zoeken hebben.

Niets maar ook niets zeggen en Rusland wordt waker met een stukje grond minder, dan eens kijken wat ze zeggen en doen.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

sh4d0wman schreef op zondag 3 april 2022 @ 09:24:
[...]

Met NAVO ingrijpen kunnen we wel de Rus terug in zijn hok duwen. Alleen wapens leveren zal de strijd in Ukraine verlengen, niet stoppen. Dus meer genocide. Hebben we daarna tijd om over Rusland zelf na te denken.
Ingrijpen betekent een fors groter slagveld in Oekraïne. Ook daar is het volk uiteindelijk zwaar de dupe van. :F
Pagina: 1 ... 97 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

Andere topics
Verschillende fronten:
Het Krim front
Het Donbass front
Het Chernihiv-Charkiv front
Het Kyiv front

Verbreding en verdieping:
MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Wapensystemen en effectiviteit

Overig: