De oorlog in Oekraïne - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 96 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.986.103 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
//dienstmededeling

Blijkens de notulen van de ministerraad gisteren, is artikel 2c en 4 in werking getreden van de Wet verplaatsing bevolking (pagina 5, punt f1):

https://www.rijksoverheid...ministerraad-1-april-2022

Bekendmaking in het Staatsblad (nota van toelichting onderaan):

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2022-133.html

In de NvT staat onder andere:
De burgemeester zal dus zelf een inschatting moeten maken van de lokale omstandigheden en mogelijkheden en daarbinnen de opvang realiseren, met inachtneming van de richtlijnen of aanwijzingen van de Minister van Justitie en Veiligheid op grond van artikel 4, tweede lid, van de Wvb. Indien de omstandigheden daar om vragen, kan dit echter opnieuw gewogen worden. Dat kan bijvoorbeeld gelden voor activering van de bevoegdheid om verplaatsing van personen te gelasten (artikelen 2a en 2b van de Wvb) om zo spreiding over Nederland mogelijk te maken, of de bevoegdheid om het gebruik van panden te vorderen (artikel 7, eerste lid, van de Wvb).
Artikel 7 van de Wet verplaatsing bevolking luidt momenteel (en is dus nog niet van kracht):
1 [Red: Dit lid is nog niet in werking getreden; ingeval buitengewone omstandigheden dit noodzakelijk maken kan bij koninklijk besluit, op voordracht van Onze Minister-President, dit lid in werking treden.]

De burgemeester kan ten behoeve van verplaatste en te verplaatsen personen hetzij het beschikbaar stellen in gebruik van woonruimte, gebouwen en andere onderkomens, zo nodig met inventaris, hetzij onderbrenging, al of niet met onderhoud, vorderen. De vordering kan in werking treden zodra de beslissing daartoe is bekendgemaakt op de daarbij bepaalde wijze.

2 Onderbrenging in de zin van deze wet omvat het beschikbaar stellen in gebruik van vertrekken met nachtligging, meubilair, alsmede verwarming en verlichting of plaats in een verwarmd en verlicht vertrek, ter keuze van de bewoner. Onderhoud in de zin van deze wet omvat het verschaffen van spijs en drank.
Het zou dus kunnen dat iedereen door de burgemeester verplicht wordt om onderdak te verschaffen.

//einde dienstmededeling

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

btw Japan gaat ook los (had volgens mij dit al eerder gepost hier) vorige update (gisteren)
hier door Paulus07

https://www.cityam.com/cl...army-is-illegal-occupier/

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:27
@Real geldt dat ook voor (leegstaande) kantoorgebouwen?

Kan zelf even niet direct een mening vormen over deze wending. Kan de reactie van domrechts wel voorspellen, dat wel.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13:24
vso schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 14:17:
btw Japan gaat ook los (had volgens mij dit al eerder gepost hier) vorige update (gisteren)
hier door Paulus07

https://www.cityam.com/cl...army-is-illegal-occupier/
Je vindt dit 'los gaan'? Er verandert niks. Nog niet in ieder geval.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 14:19:
Lijkt mij wel blijkens een deel van de tekst in art. 7 lid 1 Wvb:
woonruimte, gebouwen en andere onderkomens
Zoiets als kantoren lijkt ook het meest logische. Ik neem aan dat burgemeesters huizen zolang mogelijk ontziet. Maar het kan dus wel als het nodig is dat art. 7 Wvb van kracht wordt.

Het ziet eruit als de activering van een wet, zodat er een rechtsgrond komt die eerder ontbrak toen Broekers-Knol een aanwijzing gaf aan gemeenten (maar dat helemaal niet kon).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Real schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 14:25:
[...]

[...]

Zoiets als kantoren lijkt ook het meest logische. Ik neem aan dat burgemeesters huizen zolang mogelijk ontziet. Maar het kan dus wel als het nodig is dat art. 7 Wvb van kracht wordt.

Het ziet eruit als de activering van een wet, zodat er een rechtsgrond komt die eerder ontbrak toen Broekers-Knol een aanwijzing gaf aan gemeenten (maar dat helemaal niet kon).
Tis heftig als je te horen krijgt dat je moet, helaas is het al nood aan de man voor onze eigen bevolking.

Thanks voor de toelichting.

Door gestegen prijzen verdient Putin alleen maar meer aan deze oorlog. De grootste sanctie is en blijft stoppen met olie en gas uit Rusland.

Er zijn vandaag ook protesten tegen de oorlog in Rusland en zoals gewoonlijk worden velen opgepakt.

In Ukrains bezet gebied staat je echter een nog onvriendelijkere behandeling te wachten.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:59
NiGeLaToR schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 14:19:
Kan zelf even niet direct een mening vormen over deze wending. Kan de reactie van domrechts wel voorspellen, dat wel.
Dat geldt voor alle gebouwen. Niet zo heel bijzonder, in de eerste wereldoorlog werden er (naar schatting) 1.000.000 (!) Belgische vluchtelingen opgenomen. Soms in leegstaande gebouwen, in tenten (militairen) en zelfs in leegstaande kassen. Bron:
Als je nagaat dat er tot nu toe zo'n 18.000 Oekraïense vluchtelingen opgenomen zijn dan is dat dus maar een schijntje ten opzichte van toen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

NiGeLaToR schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 14:13:
Ik was zijdelings betrokken bij de hack van de Ierse ziekenhuizen en alle patientstatussen waren encrypted. Er was geen digitale versie meer van medicatie, diagnose, behandelingen - niets.
<snip>
Dit is inderdaad de crux vandaar de "triage" stand van de artsen zolang je niet doodgaat is het goed, het is niet ideaal natuurlijk maar je overleeft het met grote kans wel.

offtopic:
zelf ook genoeg ervaring hierin .. fail van IT (lees eerder beleid en/of uitvoer) backup's moeten hebben is niet nieuw toch?
[Embed]

En de gestolen spullen? Snel naar huis sturen.

Rij bij de Belarussische verzendkantoortjes.

De hoeveelheid oorlogsmisdaden en andere wandaden is structureel en enorm. De hoeveelheid beelden van doodgeschoten (vastgeboden) burgers is bizar. Maar ook (huis)dieren moesten er aan geloven.
Dit klinkt wellicht vreemd, maar denk dat het stelen door de russen minder "erg" word ervaren door Oekrainers dan door ons "westerlingen" ze zullen meer begrip voor op kunnen brengen.

Dat wil niet zeggen als ze een dergelijk persoon te pakken krijgen hem in de gevangenis gooien, hij mag blij wezen als zo'n persoon door kan ademen na de zo'n aanvaring, en alsnog ergens beland om het te overleven.

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Real schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 14:14:
...
Het zou dus kunnen dat iedereen door de burgemeester verplicht wordt om onderdak te verschaffen.

//einde dienstmededeling
De wet biedt de mogelijkheid, maar het is het meest extreme (dus onwaarschijnlijkste) scenario.

Vorderen van leegstaande bedrijfspanden zou eerder voor de hand liggen, maar ook dat lijkt nog ver achter de horizon.

Wat ik lees is dat de wet geactiveerd wordt als backup plan, maar dat de spontane medewerking, ook vanuit het bedrijfsleven, zo groot is dat er niet verwacht wordt dat er ook gebruik van wordt gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

praliwi schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 14:21:
[...]

Je vindt dit 'los gaan'? Er verandert niks. Nog niet in ieder geval.
Japan is wellicht niet erg vriendelijk als wij westerlingen dit is wellicht de enige berichtgeving en daarna vermoed ik dat ze als een "ninja" toe gaan slaan, als je WW2 bekijkt (pearl harbor).

In deze wel gunstig want de mineralen (olie/gas ?) worden dan via een "speciale operatie" gede-nazificeerd"

Zo niet dan is het alsnog effectief want Rusland moet op steeds meer fronten zijn aandacht gaan op splitsen.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

Real schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 14:25:
[...]

[...]

Wat ik niet helemaal snap is waarom zo'n paraplu noodwet van kracht wordt voor een relatief klein probleem.

De overheid kan nu dus gewoon huizen vorderen begrijp ik? Of is dat niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17:02
Buitengewoon succesvolle dag voor de Russen (volgens de russen) O-)
2 uur geleden
'Rusland bestookt olieopslag en vernietigt tientallen militaire doelen'

Volgens het Russische ministerie van Defensie in Moskou heeft Rusland bij nieuwe raketaanvallen in Oekraïne enkele tientallen militaire objecten vernietigd. Zo werd zaterdagochtend bij de handels- en industriestad Krementsjoek, zo'n 300 kilometer ten zuidoosten van de hoofdstad Kiev, een benzine- en dieseldepot aangevallen. Volgens woordvoerder van het ministerie Igor Konasjenko werd de benzine gebruikt voor Oekraïense troepen in het midden en het oosten van het land.

Ook werden werden twee militaire vliegvelden buiten werking gesteld in de buurt van de steden Poltava en Dnipro. Volgens Konasjenko werden in totaal binnen één dag 67 militaire objecten vernietigd, waaronder munitiedepots.

Ook zouden twee Mi-24-gevechtshelikopters en 24 drones neergeschoten zijn.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Indoubt schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 14:49:
[...]

Wat ik niet helemaal snap is waarom zo'n paraplu noodwet van kracht wordt voor een relatief klein probleem.

De overheid kan nu dus gewoon huizen vorderen begrijp ik? Of is dat niet het geval.
Jou woning vorderen ligt technisch gezien wel in de lijn van de nieuwe noodwet als ik het zelf zo interperteer.

Maar realistischer is dat leegstaande "benutbare locaties", niet via omslachtige bureaucratische c.q. juridische touw-trek strijd beschikbaar gesteld moeten worden door de eigenaar ..

Maar concreet vermijd je ook "vergoedingen" door het rijk, die de eigenaar zou kunnen willen krijgen

Handhaven op persoonlijke bezittingen (lees jou woning) is simpel weg niet te doen.

btw ---> oligarchen met hun panden/bezittingen kan je hiermee ook "vorderen"

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
[...]
Zelfs al zouden ze dat kunnen, wat bereiken ze er dan mee? Want jij moet dan immers ook weer onderdak krijgen. Dus het lost niks op.

Leegstaande (kantoor)panden opeisen daarentegen wel.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
[...]

Lees nou gewoon even.

In eerste instantie geeft de wet de minister de mogelijkheid een gemeente of regio op te dragen vluchtelingen op te nemen, wat voorlopig niet nodig blijkt, we hebben nu meer plekken dan (Oekraïense) vluchtelingen.

Voor het vorderen is een apart besluit nodig, om dat artikel in werking te stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

vso schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 14:55:
[...]

Jou woning vorderen ligt technisch gezien wel in de lijn van de nieuwe noodwet als ik het zelf zo interperteer.

Maar realistischer is dat leegstaande "benutbare locaties", niet via omslachtige bureaucratische c.q. juridische touw-trek strijd beschikbaar gesteld moeten worden door de eigenaar ..

Maar concreet vermijd je ook "vergoedingen" door het rijk, die de eigenaar zou kunnen willen krijgen

Handhaven op persoonlijke bezittingen (lees jou woning) is simpel weg niet te doen.

btw ---> oligarchen met hun panden/bezittingen kan je hiermee ook "vorderen"
Toch goed begrepen dus. Het is een hele oude wet uit de 50 jaren van de vorige eeuw. Ik snap eigenlijk niet waarom deze wet nu van stal moet worden gehaald. Het blanke feit dat de regering nu deze mogelijkheden heeft vindt ik verontrustend. Onderdak voor vluchtelingen kan ook makkelijk anders worden geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Yaksa schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 14:31:
[...]
Niet zo heel bijzonder, in de eerste wereldoorlog werden er (naar schatting) 1.000.000 (!) Belgische vluchtelingen opgenomen. Soms in leegstaande gebouwen, in tenten (militairen) en zelfs in leegstaande kassen.
Zou het kabinet toen ook een aanwijzing zonder rechtsgrond hebben gegeven? Het kan niet op grond van de de Wvb zijn geweest, want die dateert van 1952. Hieronder een kabinetsbrief uit 1952 met daarin de aankondiging van het wetsontwerp (PDF bovenaan):

Kamerstukken II 1951/52, 2419 nr. 10
TheekAzzaBreek schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 14:48:
[...]
De wet biedt de mogelijkheid, maar het is het meest extreme (dus onwaarschijnlijkste) scenario.
Dat lijkt mij ook, maar een paar maanden geleden gaf de staatssecretaris J&V in het vorige kabinet een aanwijzing aan gemeenten t.b.v. de opvang van vluchtelingen, maar die aanwijzing had helemaal geen rechtsgrond zoals bleek uit antwoord op Kamervragen (vraag 2 onderaan):
De aanwijzingen hebben geen grondslag in Nederlandse wet- en regelgeving
Daar komt met de activering van de Wvb dus wel een mogelijkheid voor en ik vermoed dat de activering daarom heeft plaatsgevonden.
[...]
Als art. 7 Wvb van kracht wordt kan de burgemeester dat. De aanleiding staat in de gepubliceerde notulen van de ministerraad en de nota van toelichting:

Real in "De oorlog in Oekraïne - deel 2"
Lethalis schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 14:58:
[...]
Zelfs al zouden ze dat kunnen, wat bereiken ze er dan mee? Want jij moet dan immers ook weer onderdak krijgen. Dus het lost niks op.
Waarom moet je dan je huis uit? Het idee is volgens mij dat je in het extreme geval vluchtelingen in je huis moet opnemen en van eten/drinken voorzien als de burgemeester dat vordert. Zie art. 7 lid 2 Wvb (dat dus nog niet van kracht is):
Onderbrenging in de zin van deze wet omvat het beschikbaar stellen in gebruik van vertrekken met nachtligging, meubilair, alsmede verwarming en verlichting of plaats in een verwarmd en verlicht vertrek, ter keuze van de bewoner. Onderhoud in de zin van deze wet omvat het verschaffen van spijs en drank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
Real schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 15:16:
[...]Zou het kabinet toen ook een aanwijzing zonder rechtsgrond hebben gegeven? Het kan niet op grond van de de Wvb zijn geweest, want die dateert van 1952. Hieronder een kabinetsbrief uit 1952 met daarin de aankondiging van het wetsontwerp (PDF bovenaan):
Kamerstukken II 1951/52, 2419 nr. 10
Er was toen geen aanwijzing. De vluchtelingen liepen, zeker na de val van Antwerpen, gewoon de grens over. Nederland was neutraal en vermoedelijk deed de toenmalige samenleving niet zo moeilijk over het opvangen van ontheemden. Wie plek had nam ze op, zonder een aanwijzing of wat dan ook. Overigens is het overgrote deel van deze vluchtelingen na de 1e wereldoorlog weer huiswaarts gekeerd, iets wat ik ook veel hoor bij Oekraïense vluchtelingen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
Indoubt schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 15:00:
[...]

Toch goed begrepen dus. Het is een hele oude wet uit de 50 jaren van de vorige eeuw. Ik snap eigenlijk niet waarom deze wet nu van stal moet worden gehaald. Het blanke feit dat de regering nu deze mogelijkheden heeft vindt ik verontrustend. Onderdak voor vluchtelingen kan ook makkelijk anders worden geregeld.
Er is al een chronisch tekort aan woningen voor statushouders (= vluchtelingen met een verblijfsvergunning) in Nederland, en daar komen nu de Oekraïnse vluchtelingen in 1 keer bij. Daarnaast is er al woningnood in Nederland, en door de stikstofproblemen zit de bouw van nieuwe woningen ook behoorlijk op slot. Onderdak vinden voor vluchtelingen is dus wel degelijk een probleem.

@Yaksa De Oekraïnse vluchtelingen zijn voornamelijk vrouwen en kinderen, de kans dat zij na de oorlog weer terug willen naar hun mannen is natuurlijk groot. Maar dan moet er wel nog een Oekraïnse staat bestaan na deze oorlog.

[ Voor 12% gewijzigd door Waaj op 02-04-2022 15:35 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• teacup
  • Laatst online: 23:43

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Gisteren werd bekend (New York Times) dat VS actief gaat "helpen zorgen" dat oude sovjet tanks die nog in de NAVO gebruikt worden aan Oekraïne worden geleverd. Helpen zorgen tussen aanhalingstekens want het leeuwendeel van dat materieel moet uit de oude Oostblok landen komen. Ik verwacht dat de VS in beeld komt om dan de verdediging in die landen met vervangend materieel op peil te houden.

Misschien is het bericht van NiGeLaToR in "De oorlog in Oekraïne - deel 2" een van de eerste gevolgen van dit besluit.

Het NY Times artikel somde nog even verdienstelijk op, hierin van info voorzien door Oryx hoe het staat met de tanks in het Oekraïense leger:
  • 161 tanks verworven op Rusland op het slagveld
  • 43 tanks verloren aan de Russen
Netto heeft het Oekraïense leger dus nu meer materieel dan bij het begin van de 2022 oorlog. De duivel zit alleen nog in het detail van de definitie van het woord "tank". Precies dit bedacht ook Forbes in haar artikel van 24 maart. Hierdoor zijn de getallen in dit artikel nog wat lager:
  • 117 tanks verworven opde russen
  • 74 tanks verloren aan de Russen of vernietigd.
  • Rusland zou 37 tanks hebben verworven op Oekraïne
  • Rusland heeft daarnaast 274 tanks verloren.
Terug naar de tank-definitie. Volgens Forbes was in de uitgangssituatie in Oekraïne de T64 de standaard battle tank. In Rusland zou de T64 al niet meer actief zijn. Naast de T64 gebruikte Oekraïne ook de T72 en de T80. Hierbij zou de T80 een evolutie van de T64 zijn, de T72 is meer een el cheapo tank. Om die reden zou Oekraïne de T72 in haar reserve hebben gezet.

In dagen heeft Oekraïne verworven tanks weer terug in de strijd. In 23 februari begon de Russische aanval, en al vanaf 11 maart schoten deze ex-Russische tanks al weer terug naar de Russen. Met het nieuwe materieel uit Oost Europa zou materieel niet Oekraïnes' grootste probleem meer moeten zijn.

Over de verliezen in het Oekraïense leger weten we weinig. Wel is bekend dat aan de Russische kant de verliezen zo groot zijn dat het vinden van nieuwe en ervaren manschappen en uitdaging is geworden. De vijver aan beroepsmilitairen blijkt beperkt en ook het verwerven van Auxiliaries in Syrië verloopt niet bevredigend. Deze oorlog lijkt een drain voor Russische militaire capaciteit te worden, terwijl het leger in Oekraïne met kunst en vliegwerk behoorlijk stand weet te houden. Laten we hopen dat de belofte van Oost Europees materieel Oekraïne nog wat meer speelruimte geeft in de wijze waarop het de strijd bij Marioepol aangaat. In dat strijdperk is een klein wondertje nodig.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Was te verwachten he? Deze reactie kon ik bijna uittekenen. Daarom noemde ik die actie ook "pathetisch". Ik vind het echt fascinerend hoe Rusland als mogendheid in staat is om precies die actie uit te voeren die een voor Rusland averechts resultaat oplevert.

Dat woordje pathetisch is eigenlijk nog te zwak. Deze actie is gewoon contraproductief. Rusland bereikt precies wat het vreest.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Waaj schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 15:32:
[...]Er is al een chronisch tekort aan woningen voor statushouders (= vluchtelingen met een verblijfsvergunning) in Nederland, en daar komen nu de Oekraïnse vluchtelingen in 1 keer bij. Daarnaast is er al woningnood in Nederland, en door de stikstofproblemen zit de bouw van nieuwe woningen ook behoorlijk op slot. Onderdak vinden voor vluchtelingen is dus wel degelijk een probleem.

@Yaksa De Oekraïnse vluchtelingen zijn voornamelijk vrouwen en kinderen, de kans dat zij na de oorlog weer terug willen naar hun mannen is natuurlijk groot. Maar dan moet er wel nog een Oekraïnse staat bestaan na deze oorlog.
Maar wie zegt dan dat er leegstaande woningen door Oekraïense vluchtelingen bezet gaan worden?
Het merendeel zou opgevangen kunnen worden door mensen die op dit moment een slaapkamer leeg hebben staan. Maar ja, ik heb zo'n idee dat de samenleving van nu niet meer de samenleving van 1914 is. Het zal wel teveel rompslomp zijn om een ontheemde moeder met kind tijdelijk een dak boven het hoofd te bieden. Een kennis van mij doet het overigens wel en wanneer ik zelf de ruimte zou hebben zou ik het ook doen.
En ga er maar van uit dat Oekaïne (weliswaar geschonden) als staat blijft bestaan, een volk wat eenmaal in democratie en echte vrijheid heeft geleefd zal dat nooit opgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Yaksa schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 16:02:
[...]
Een kennis van mij doet het overigens wel en wanneer ik zelf de ruimte zou hebben zou ik het ook doen.
En ga er maar van uit dat Oekaïne (weliswaar geschonden) als staat blijft bestaan, een volk wat eenmaal in democratie en echte vrijheid heeft geleefd zal dat nooit opgeven.
Ik ken natuurlijk jullie situaties niet, maar wel opletten dat huurders een huurwoning niet zomaar ter beschikking mogen stellen aan derden en dat zoiets bijvoorbeeld zou kunnen leiden tot huisuitzetting van de oorspronkelijke huurder.

Ook als het mensen in nood betreft voor de helderheid.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• stefanass
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:32
vso schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 14:42:
[...]

Dit klinkt wellicht vreemd, maar denk dat het stelen door de russen minder "erg" word ervaren door Oekrainers dan door ons "westerlingen" ze zullen meer begrip voor op kunnen brengen.

Dat wil niet zeggen als ze een dergelijk persoon te pakken krijgen hem in de gevangenis gooien, hij mag blij wezen als zo'n persoon door kan ademen na de zo'n aanvaring, en alsnog ergens beland om het te overleven.
Klinklare onzin statement die nergens op is gebaseerd.

Veel Oekraïners hebben het land niet verlaten- deels om mee te vechten, maar zeker ook deels om hun eigen bezittingen te beschermen.

In Oekraïne moet je iets harder werken & langer sparen dan hier; Waar wij snel denken dat gezondheid etc. het enige belangrijke is en bezit van minder belang, ligt dat daar wel iets anders, omdat je itt tot hier jaren bezig bent om bij verlies van bezit weer een beetje in de buurt te komen op het niveau waar je was.

Ik werk hier bijna dagelijks nu met vluchtelingen, en als die de filmpjes zien van de stelende Russische militaiten schieten de tranen in hun ogen en spreken ze de hoop uit dat er uberhaupt nog iets is om naar terug te keren, mbt hun woninge en kostbare bezittingen die ze achter hebben moeten laten.

Nee, van enig begrip voor dergelijke acties is geen enkele sprake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

Waaj schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 15:32:
[...]

Er is al een chronisch tekort aan woningen voor statushouders (= vluchtelingen met een verblijfsvergunning) in Nederland, en daar komen nu de Oekraïnse vluchtelingen in 1 keer bij. Daarnaast is er al woningnood in Nederland, en door de stikstofproblemen zit de bouw van nieuwe woningen ook behoorlijk op slot. Onderdak vinden voor vluchtelingen is dus wel degelijk een probleem.

Ons woningtekort helpt niet mee, maar ik zou het vooral een woningtekort noemen en niet zozeer een ruimte tekort.

Voor mijn bedrijfje ben ik op zoek naar een kantoortje, niks spannends, maar zodat ik niet continu thuis hoef te werken. Als ik zie hoeveel kantoorruimte er beschikbaar is (en soms ook voor prijzen waarvan je denkt "volgens mij willen jullie het bewust leeg laten staan"), dan moet daar toch echt wel wat mogelijk zijn. Nee, dat is misschien dan niet een turn-key oplossing, maar kantoorgebouwen hebben vaak al wel verwarming, water en sanitair.

Verplicht in huis nemen, tja, als de nood echt aan de man is, dan is daar bij sommigen natuurlijk ook wel wat mogelijk, maar dat zie ik zelf toch niet snel gebeuren. Dat zou hier concreet betekenen: kinderen samen op 1 kamer, studeerkamer ontmantelen en inloopkast ontmantelen (en terwijl ik dit typ besef ik me al dat ik vrij luxe zit). Tuurlijk, dan kunnen we misschien 5 a 6 man kwijt, maar ik zal heel eerlijk zeggen dat ik daar niet op zit te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
Real schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 16:06:
[...]

Ik ken natuurlijk jullie situaties niet, maar wel opletten dat huurders een huurwoning niet zomaar ter beschikking mogen stellen aan derden en dat zoiets bijvoorbeeld zou kunnen leiden tot huisuitzetting van de oorspronkelijke huurder.

Ook als het mensen in nood betreft voor de helderheid.
Ja, maar dan gaat het om je hele woning ter beschikking stellen en je er zelf niet woont. Je mag natuurlijk best loge's hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• durian
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-09 09:22
Yaksa schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 15:29:
[...]

Er was toen geen aanwijzing. De vluchtelingen liepen, zeker na de val van Antwerpen, gewoon de grens over. Nederland was neutraal en vermoedelijk deed de toenmalige samenleving niet zo moeilijk over het opvangen van ontheemden.
offtopic:
Mijn vader's moeder was er een van. Als jong meisje gevlucht naar NL in WW1 (in Dordt terecht gekomen), toen met een Hollander getrouwd. Heeft dus de eerste en de tweede wereldoorlog van dichtbij meegemaakt.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:33

unclero

MB EQA ftw \o/

De Chinese staatszender CGTN heeft een embed in Mariupol:

Beelden van kapotgeschoten gebouwen, mensen die op een houtvuurtje staan te koken, en natuurlijk het team dat brood en water uit staat te delen (een faux pas in de journalistiek), en en passant wat fox-popjes probeert te ontfutselen.
vso schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 14:49:
Japan is wellicht niet erg vriendelijk als wij westerlingen dit is wellicht de enige berichtgeving en daarna vermoed ik dat ze als een "ninja" toe gaan slaan, als je WW2 bekijkt (pearl harbor).
In tegenstelling tot de Russen beschikken de Japanners over een prima logistiek. Formele troepenopbouw is nauwelijks nodig, als men toch al in staat is om binnen een dag te mobiliseren én materieel van de ene kant van het land naar de andere te krijgen.
Ze zijn naarstig op zoek naar een aanleiding, maar de Russen zijn niet stom genoeg om ze die te geven. Die weten dat bij een directe confrontatie de eilanden binnen het tijdsbestek van uren schoongeveegd kunnen zijn, en wat er in Vladivostok in de havens ligt, niet meer de zee op durft te gaan.
Japan moet hiervoor echter wel zeker zijn van een aantal zaken:
  • China moet niet al te luid protesteren.
  • Noord-Korea moet zich koest houden.
  • De Amerikanen moeten rugdekking bieden.
Die eerste is lastig, maar zal waarschijnlijk onderhandse beloftes over minerale hulpbronnen en concessies behelsen. Die laatste is afhankelijk van hoezeer de Amerikanen hun aanwezigheid in de Grote Oceaan uit gaan bouwen. Momenteel zijn ze al veel aan het verplaatsen richting de bases op de kleine eilanden.

Wat er op zo'n moment aan inwoners zal zijn, zal de makkelijke keuze krijgen: ticket naar Rusland plus flink geldbedrag als oprotpremie óf Russisch paspoort inruilen voor een Japanse (Henley Passport Index #1) en een flink geldbedrag als verhuis/knap-het-huis-op premie. De Japanners hebben vaker met dit bijltje gehakt, en de vorige keer (Kamchatka net na de val van de Sovjet-Unie) was er ook niemand die dat paspoort met de gouden chrysanthemum kon weerstaan.

Onder het mom van 'de vijand van mijn oude vijand etc' steekt Japan ook erg veel geld en materieel in Oekraïne. En as we speak zijn er hoogwaardigheidsbekleders in Polen om dit te stroomlijnen en Oekraïense vluchtelingen mee terug te nemen. Dit is iets wat men in Japan ook al eerder heeft gedaan. Van wat ik zo terzijdelings hoor is dat de voorkeur uit gaat naar vluchtelingen waarvan tenminste één familielid al iets van Japans spreekt. Of ze die er expres tussenuit gaan zoeken (door bijvoorbeeld de gegevens van Japanse taalscholen in Oekraïne te gebruiken) of door middel van een kennismakingsgesprek, weet ik niet.

Maar dat even terzijde.

Als het Oekraïne-conflict fall-out krijgt (en die is zeer waarschijnlijk), vermoed ik dat de Japanners als eerste toe zullen slaan, en dat de Moldaviërs, Georgiërs, etc. eerst gaan toekijken hoe dat gaat lopen, voor ze de oude rekeningen gaan vereffenen.
Indoubt schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 15:00:
Ja, en nee. De overheid wil dit graag centraler regelen. Ten eerste omdat het niet alleen de Oekraïense vluchtelingen zijn die al een tijdje op een stretcher in een hal liggen. Ten tweede omdat er ook geluiden zijn dat vastgoedbonzen onder het mom 'never waste a perfectly good crisis' proberen hier slaatjes uit te slaan. Ten derde is het ook zo dat doordat er vooral vrouwen en kinderen op drift zijn geslagen uitbuiting en mensenhandel nu eenmaal op de loer liggen. Ga er ongeveer vanuit dat minstens een vijfde van de vrouwen te maken zal krijgen met seksueel geweld.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Als antwoord op de vraag of het vliegveld in Kherson nog is aangevallen vandaag.

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Een inkijkje in de Duma over de verwachte planning bij monde van parlementslid Zakhar Prilepin.
Het kan natuurlijk slechts PR zijn, maar het feit dat hij openlijk twijfelt of Kyiv uberhaupt genomen kan worden doet vermoeden dat deze planning in alle ernst wordt gegeven:

Het feit dat RU zich ook lijkt op te maken voor een oorlog van de lange termijn mag ons toch echt eens nopen wat verder te kijken dan de korte termijn. Ik weet het, het is moeilijk voor ons. Een regeertermijn is vier jaar, wat op de voorpagina staat is het belangrijkst en overal zit het bedrijfsleven tussen. Maar laten we toch eens proberen verder te kijken.
En wat moet je dan doen? Train nu een leger van enkele honderdduizenden (?) jonge Oekräiners met modern spul. Vliegtuigen, tanks, de hele boel. Putin kan niet in de achteruit, er bestaat geen houdbaar compromis.
De kans is aanwezig dat de samenleving van RU een totaal militaristische dictatuur wordt, met massamobilisatie.

Dus we zijn nog wel even bezig. Al helemaal als we de oorlogskas van Putin dagelijks met recordbedragen van miljarden euro's vol blijven storten. China heeft gekozen, India ook. Rusland harkt nog even geld binnen, draait straks de kraan dicht. En China weet dat we met een energiecrisis niet ook nog China gaan boycotten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Tjsa,

Wat gaan we boycotten uit China dan? Zonnepanelen? is niet zo handig. We hebben het zo ver laten komen dat we tussen een "rock and a hard place" zitten. Goede raad is duur geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
TheekAzzaBreek schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 16:30:
[...]
Ja, maar dan gaat het om je hele woning ter beschikking stellen en je er zelf niet woont.
Nee, het maakt niet uit of je er zelf nog woont of niet. Ook in dat geval kan het verlenen van onderdak aan derden ertoe leiden dat de woning niet wordt gebruikt zoals was overeengekomen en dat kan een grond zijn om de overeenkomst te ontbinden. Maar uiteraard spelen alle omstandigheden een rol. Eenmalig overnachten is wat anders dan maanden achtereen. En de ene rechter is de andere niet:

https://deeplink.rechtspr...k?id=ECLI:NL:PHR:2020:973
https://deeplink.rechtspr...k?id=ECLI:NL:HR:2020:1944

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ledog
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-09 10:53
Indoubt schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 17:00:
Tjsa,

Wat gaan we boycotten uit China dan? Zonnepanelen? is niet zo handig. We hebben het zo ver laten komen dat we tussen een "rock and a hard place" zitten. Goede raad is duur geworden.
Hoge import belasting heffen op Chinese producten en hier lokale productie opzetten. Stop met het maken van die stupide Vuton tasjes en veel te luxe SUV's. Kom met een verordening dat auto's in de EU niet zwaarder mogen zijn dan 1200 kg en begrensd worden op 140 km/u. Ga zonnepanelen produceren en investeer massaal in systemen voor de opslag van energie.

Hoe langer de oorlog duurt, hoe meer suïcide drones uit China via Rusland op UA troepen zullen worden afgestuurd. We hadden de maakindustrie 10 jaar gelden al naar Europa moeten terughalen maar toen waren we veel te druk bezig met de media kaskraker van de 'angst voor islamisering'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchy007
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:44
ledog schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 17:15:
[...]

Hoge import belasting heffen op Chinese producten en hier lokale productie opzetten. Stop met het maken van die stupide Vuton tasjes en veel te luxe SUV's. Kom met een verordening dat auto's in de EU niet zwaarder mogen zijn dan 1200 kg en begrensd worden op 140 km/u. Ga zonnepanelen produceren en investeer massaal in systemen voor de opslag van energie.

Hoe langer de oorlog duurt, hoe meer suïcide drones uit China via Rusland op UA troepen zullen worden afgestuurd. We hadden de maakindustrie 10 jaar gelden al naar Europa moeten terughalen maar toen waren we veel te druk bezig met de media kaskraker van de 'angst voor islamisering'.
Laten we maar gelijk dan voedselbonnen gaan uitdelen. Hoezo voedsel kopen? Gewoon bonnetjes van de schijf van 5. De rest is overbodige luxe.
Nee zo werkt dat niet....

Hoe dan ook dwalen we af van het onderwerp. Dit gaat over de oorlog in Oekraine, niet over hoge belastingen heffen uit Chinese spullen (waar je versteld van staat hoeveel producten daar wel niet gemaakt worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

ledog schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 17:15:
[...]

We hadden de maakindustrie 10 jaar gelden al naar Europa moeten terughalen maar toen waren we veel te druk bezig met de media kaskraker van de 'angst voor islamisering'.
Hoewel ik het volledig met je eens ben dat we veel meer maakindustrie in Europa moeten hebben, zitten daar wel enorme haken en ogen aan (deels door onszelf opgelegd 8)7 ). Want we willen het goedkoop (kan bijna niet met Westerse lonen), we willen dat het het milieu niet belast (probeer met de huidige stikstofregels maar eens een fabriek te bouwen), oja dan hebben we ook nog mensen nodig die het werk willen en kunnen doen (die hebben we ook niet).

Nu wordt pijnlijk duidelijk wat de consequentie is van alles buiten de deur gooien; we kunnen zelf nauwelijks meer iets en dat opnieuw starten wordt ook heel lastig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
Real schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 17:09:
[...]

Nee, het maakt niet uit of je er zelf nog woont of niet. Ook in dat geval kan het verlenen van onderdak aan derden ertoe leiden dat de woning niet wordt gebruikt zoals was overeengekomen en dat kan een grond zijn om de overeenkomst te ontbinden. Maar uiteraard spelen alle omstandigheden een rol. Eenmalig overnachten is wat anders dan maanden achtereen. En de ene rechter is de andere niet:

https://deeplink.rechtspr...k?id=ECLI:NL:PHR:2020:973
https://deeplink.rechtspr...k?id=ECLI:NL:HR:2020:1944
Je hebt gelijk, maar het verrast me wel.
Treurige verhalen, trouwens. Beide gevallen zijn gaan spelen door overlastmelding van 'rennende kindervoetjes'...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 15-09 07:59

Amphiebietje

In de blubber

dr.lowtune schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 17:23:
[...]

Hoewel ik het volledig met je eens ben dat we veel meer maakindustrie in Europa moeten hebben, zitten daar wel enorme haken en ogen aan (deels door onszelf opgelegd 8)7 ). Want we willen het goedkoop (kan bijna niet met Westerse lonen), we willen dat het het milieu niet belast (probeer met de huidige stikstofregels maar eens een fabriek te bouwen), oja dan hebben we ook nog mensen nodig die het werk willen en kunnen doen (die hebben we ook niet).
Gezien hoeveel van die energieverslindende datacenterdozen er worden neergezet, moet een fabriek ook wel kunnen. Echter, je kan ook de fabriek gewoon verplaatsen naar een ander land dan China...

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@dr.lowtune daarom is de inflatie die we nu ervaren pijnlijk, maar logisch. Alles stond in het teken van ‘meer’ en ‘goedkoop’. Nu stellen we eisen aan waar het vandaan komt en willen we keuzes maken die passen bij principes en blijkt dat het niet kan voor ‘goedkoop’.

Plannen voor de ‘endlosung’ van het Ukrainse probleem zijn opgedoken.

Zoals de handleiding voor het maken van massagraven tijdens oorlogstijd.

Geschikt voor events met enorme dodentallen. Niet een 3-daagse invasie. 450.000 doden zijn meer maatje (etnische) zuivering.

Het hebben van de plannen is wel bijzonder, al staat het doel er niet expliciet bij. Het ombrengen van lokale leiders, journalisten en andere mensen die de Russificatie kunnen afwijzen is wel onderdeel van ‘het plan’.

De bouwtekening: zo doe je dat dus, aantal lagen dik stapelen, voldoende chemicalien gebruiken en goed aanstampen. Probleem opgelost.

En antwoord op de vraag waarom doorvechten de enige optie is. Rusland heeft een traditie hoog te houden als het gaat om het vermoorden van lokale bevolking. Ukraine weet dat, uit ervaring.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Een heel goed artikel van de Wall Street Journal over de aanloop naar de invasie vanaf de vroege jaren ‘00.
(Binnen de Twitter app opent ie helemaal bij mij, via safari moet je je e-mail achter laten, maar is zeker de moeite)

https://t.co/VtO0WdAZdS

Wat mij opviel:
- het navo lidmaatschap van UA werd vooral tegengehouden door FR en DE.
- Hoewel Merkel vaak gezien word als goede politica komt ze er in dit artikel niet best vanaf (en terecht).
- De CIA waarschuwde half januari UA al voor het feit dat een Russische invasie gebruik zou maken van Homostel om van daaruit herbevoorrading en een uitval richting Kiyv te faciliteren.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:23

pro_6or

amateur_60r

Apache4u schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 17:56:
Een heel goed artikel van de Wall Street Journal over de aanloop naar de invasie vanaf de vroege jaren ‘00.
(Binnen de Twitter app opent ie helemaal bij mij, via safari moet je je e-mail achter laten, maar is zeker de moeite)

https://t.co/VtO0WdAZdS

Wat mij opviel:
- het navo lidmaatschap van UA werd vooral tegengehouden door FR en DE.
- Hoewel Merkel vaak gezien word als goede politica komt ze er in dit artikel niet best vanaf (en terecht).
- De CIA waarschuwde half januari UA al voor het feit dat een Russische invasie gebruik zou maken van Homostel om van daaruit herbevoorrading en een uitval richting Kiyv te faciliteren.
Die zijn er niet in Rusland.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Hou het ontopic

[ Voor 101% gewijzigd door DaniëlWW2 op 02-04-2022 18:37 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:05
Graag niet op reageren.

[ Voor 100% gewijzigd door DaniëlWW2 op 02-04-2022 18:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HCMarX
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:49
Graag niet op reageren.

[ Voor 88% gewijzigd door DaniëlWW2 op 02-04-2022 18:38 ]

Gamecube (games) kopen of ruilen??

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

bulle bas schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 16:47:
Dus we zijn nog wel even bezig. Al helemaal als we de oorlogskas van Putin dagelijks met recordbedragen van miljarden euro's vol blijven storten. China heeft gekozen, India ook. Rusland harkt nog even geld binnen, draait straks de kraan dicht. En China weet dat we met een energiecrisis niet ook nog China gaan boycotten.
Dat Rusland voor een uitputtingsoorlog zal gaan heeft logica vanuit de gedachte dat Rusland niet met de staart tussen de benen uit deze strijd kan komen. Dit dan tenminste in de ogen van haar huidige leider, laten we dat ook voortdurend in het achterhoofd houden.

Dat China gekozen heeft lijkt met de bewijzen over de cyberaanvallen de afgelopen dagen een gegeven. Het westen heeft bij China maar een keuze, en dat is duimschroeven aandraaien, anders zal China niet bewegen.

Of die keuze ook door India zo is gemaakt, dat vind ik minder duidelijk. Mogelijk dat India nog kan kantelen, recente besprekingen met Rusland of niet. China en India zijn ook niet de grootste vrienden.

Over je uitputtingsoorlog moet ik alleen wat langer nadenken. Dat het die kant op lijkt te gaan, als het aan de Russen ligt tenminste, dat ben ik wel met je eens. Of ze haalbaar is voor Rusland? Uitgaande van de verwevenheid tussen West en Oost Europa en de impact van de huidige maatregelen weet ik dat nog niet zo. Kan China die invloed counteren?

Oekraïne vecht nu als proxy van het Westen. De bevolking van Rusland is 3,5 keer zo groot als die van Oekraïne. Krijgen we een uitputtingsoorlog dan voorzie ik een manschappen probleem voor Oekraïne, bevolking is verwesterd, heel begrijpelijk hoor, maar wil iedereen die strijd wel oppakken? Voor Rusland voorzie ik een materieel/technologie/kosten probleem. Hun technologie is verouderd en wordt daardoor sneller verbruikt. Nieuwe technologie kost Rusland te veel geld en tijd. Manschappen hebben ze uiteindelijk wel genoeg.

Als je naar deze behoeftes kijkt dan kan dit naar een dubbele proxy oorlog toegaan. Oekraïne nog steeds als proxy van het westen, en Rusland als proxy van China (hoe moet ze het anders doen?). China is technologisch verder, maar wil China dit oppakken? Hoe dan ook, en dergelijk toekomstbeeld zie ik als heel onwenselijk, dit zou zowel de bevolkingen van Oekraïne en Rusland vermalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

<nevermind>

[ Voor 95% gewijzigd door vso op 02-04-2022 18:38 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• koudepinda
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13-09 10:58

koudepinda

Don't Panic

In Litouwen begrijpen ze wel wat het trekken van een lijn betekent, wellicht dat ze de noodzaak wat beter begrijpen gezien hun ervaring met Russisch imperialisme.

Iets meer context: in Litouwen zijn ze zo goed als 100% afhankelijk van de import van Russisch gas.

[ Voor 18% gewijzigd door koudepinda op 02-04-2022 18:38 ]

always bring a towel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• unclero
  • Laatst online: 22:33

unclero

MB EQA ftw \o/

Amphiebietje schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 17:44:
Gezien hoeveel van die energieverslindende datacenterdozen er worden neergezet, moet een fabriek ook wel kunnen. Echter, je kan ook de fabriek gewoon verplaatsen naar een ander land dan China...
Zoals ik al eens eerder schreef: Scramble for Africa 2.0. Fabrieken bouwen is niet het probleem. Machines bouwen om die fabrieken te vullen, en mensen vinden om die machines te bemannen wel. En dan zijn er nog grondstoffen.

Aardige verkenning is nu hoe Ghana probeert de macht van het kartel Hershey(US)-Mars-Nestle(EU)-Lotte(ZK)-Meiji(JP) op te breken door (met Duitse kennis en Chinees geld) zelf de chocoladeproductie ter hand te nemen.
vso schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 18:22:
edit:

ik hoop niet dat dit iets met oekraine/rusland te maken heeft.
Gebruikelijke gereedschapstas van het plofkrakersgilde. Ik zou er niet te lang wakker van liggen. (behalve dan van het feit dat explosieven kennelijk zo makkelijk te krijgen zijn dat het binnen handbereik ligt van de kleine plofkraker)

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19:59
teacup schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 18:31:
[...]

Over je uitputtingsoorlog moet ik wat langer nadenken. Dat het die kant op lijkt te gaan, als het aan de Russen ligt tenminste, dat ben ik wel met je eens. Of ze haalbaar is voor Rusland? Uitgaande van de verwevenheid tussen West en Oost Europa en de impact van de huidige maatregelen weet ik dat nog niet zo. Kan China die invloed counteren?

Oekraïne vecht nu als proxy van het Westen. De bevolking van Rusland is 3,5 keer zo groot als die van Oekraïne. Krijgen we een uitputtingsoorlog dan voorzie ik een manschappen probleem voor Oekraïne, bevolking is verwesterd, heel begrijpelijk hoor, maar wil iedereen die strijd wel oppakken? Voor Rusland voorzie ik een materieel/technologie/kosten probleem. Hun technologie is verouderd en wordt daardoor sneller verbruikt. Nieuwe technologie kost Rusland te veel geld en tijd. Manschappen hebben ze uiteindelijk wel genoeg.
Gelukkig is alleen grootte van de bevolking niet een goede graadmeter voor het bepalen van een winnaar tijdens een uitputtingsoorlog. Natuurlijk, het helpt, maar als je 3 tegen 1 staat maar 4 keer zoveel mensen verliest of soldaten hebt die het niet serieus nemen of geen echt doel voor ogen hebben anders dan het zelf proberen te overleven, dan raak je ook veel sneller uitgeput hoor.

Uiteindelijk is tactiek en materieel naast de bevolking zelf meer bepalend en het vertrouwen in de leidinggevenden helpt ook, maar aangezien die of zichzelf vooral verrijken en het liefst zelf een veilige plek opzoeken en zelf zo ver mogelijk bij de ellende vandaan blijven bij de Russen is de kans op desertie een stuk groter.
Met een goed doel, vertrouwen in een goede afloop en het gezamenlijk te doen kom je toch echt een stuk verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

teacup schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 18:31:
[...]

Dat Rusland voor een uitputtingsoorlog zal gaan heeft logica vanuit de gedachte dat Rusland niet met de staart tussen de benen uit deze strijd kan komen. Dit dan tenminste in de ogen van haar huidige leider, laten we dat ook voortdurend in het achterhoofd houden.

Dat China gekozen heeft lijkt met de bewijzen over de cyberaanvallen de afgelopen dagen een gegeven. Het westen heeft bij China maar een keuze, en dat is duimschroeven aandraaien, anders zal China niet bewegen.

Of die keuze ook door India zo is gemaakt, dat vind ik minder duidelijk. Mogelijk dat India nog kan kantelen, recente besprekingen met Rusland of niet. China en India zijn ook niet de grootste vrienden.

Over je uitputtingsoorlog moet ik alleen wat langer nadenken. Dat het die kant op lijkt te gaan, als het aan de Russen ligt tenminste, dat ben ik wel met je eens. Of ze haalbaar is voor Rusland? Uitgaande van de verwevenheid tussen West en Oost Europa en de impact van de huidige maatregelen weet ik dat nog niet zo. Kan China die invloed counteren?

Als je naar deze behoeftes kijkt dan kan dit naar een dubbele proxy oorlog toegaan. Oekraïne nog steeds als proxy van het westen, en Rusland als proxy van China (hoe moet ze het anders doen?). China is technologisch verder, maar wil China dit oppakken? Hoe dan ook, en dergelijk toekomstbeeld zie ik als heel onwenselijk, dit zou zowel de bevolkingen van Oekraïne en Rusland vermalen.
je "vergeet", Japan en hopenlijk andere landen met grens disputes ?

Anderzijds Oekraine heeft gisteren wat meer "speciale wapens" via de VS gekregen .. ik hoop dat ze ook wat meer lange afstandsspul krijgen, wat de verliezen aan hun kant kan limiteren.

Tja vanalles

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

De Russen gaan echt geen uitputtingsoorlog voeren. Die zijn zometeen uitgeput. Wanneer hun armor eenmaal weg is is het ook echt weg. Dit is allemaal nog Sovjet erfenis. Verhalen over een miljoenenmobilisatie zijn echt sprookjes. De mensen willen deze zinloze oorlog niet en willen al helemaal niet met zijn allen naar de hel. En ja, ze hebben uiteindelijk wel iets te willen in mijn ogen.

Oekraïne moet nu overeind zien te blijven en de Russen er dan uitschoppen en dan is dat hopelijk ook einde dictatorschap. Dat zal wel niet, of iig durf ik daar nog niet eens aan te denken.

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-09 00:08
vso schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 18:45:
[...]

Anderzijds Oekraine heeft gisteren wat meer "speciale wapens" via de VS gekregen .. ik hoop dat ze ook wat meer lange afstandsspul krijgen, wat de verliezen aan hun kant kan limiteren.
Ze krijgen in ieder geval artillerie geleverd vanuit UK. Al had ik zelf niet direct het idee dat daar de behoefte ligt. Wellicht gezien modernde strijdbeeld vooral behoefte aan mobielere batterijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

NiGeLaToR schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 14:13:
[...]

Ik was zijdelings betrokken bij de hack van de Ierse ziekenhuizen en alle patientstatussen waren encrypted. Er was geen digitale versie meer van medicatie, diagnose, behandelingen - niets.

Dat een beademing of een MRI dan nog werkt is leuk, maar het wordt wel complex.

Punt is vooral: waar trek je de streep. Wat je zegt: die hackersgroepen hebben geen scrupules. We doen er alleen bizar weinig aan, pas recent komen er oproepen om het vanuit de EU op te lossen.

En tevens: diverse van deze groepen opereerden uit Ukraine zelf.

Wellicht nu dus een goed moment om te zeggen: doe dat en we zoeken u op, sanctioneren uw bewegingen en als we u per abuis ergens tegenkomen bent u van ons. :7

[Embed]

En de gestolen spullen? Snel naar huis sturen.

Rij bij de Belarussische verzendkantoortjes.

De hoeveelheid oorlogsmisdaden en andere wandaden is structureel en enorm. De hoeveelheid beelden van doodgeschoten (vastgeboden) burgers is bizar. Maar ook (huis)dieren moesten er aan geloven.
De Belarussen moeten die pakjes open maken, en dan versturen naar de rechtmAtige eigenaars (telefoons). Of zelf stelen.

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:04
PLAE schreef op maandag 28 maart 2022 @ 21:11:
[...]

Kan wishful thinking zijn vanuit mij natuurlijk. Maar Rusland begon op volle kracht eind februari. Oekraïne niet helemaal (geen algehele mobilisatie).

Eerlijk is eerlijk Rusland heeft natuurlijk ook niet algeheel gemobiliseerd. En ze kunnen nog meer actieve troepen aanvoeren. Maar dat zorgt niet snel voor een verdubbeling van troepen met een goede moraal. Bij de Oekraïners wel.
De vraag is natuurlijk of het uberhaupt reëel is dat Oekraïne op termijn meer terrein weet terug te veroveren dan de suggestie die ik had gedaan (daar was Kiev gewoon van Oekraine).

Als dat zo is dan kun je beargumenteren dat het zin heeft om actief in de oorlog te blijven in plaats van in te zetten op een staak het vuren (zoals door mij geprefereerd). Echter ik zie dat zo 1,2,3 niet gebeuren. In Kiev zie je nu een afname van troepen, die versterken ongetwijfeld het oosten. Tevens heeft Putin heeft de 29e aangegeven 134,650 inwoners uit de leeftijd 18-27 te draften. Daarmee is er voorlopig weer 'kanoenvoer'. Ook de luchtaanvallen worden weer opgevoerd (raketten), als ik de berichtgeving mag geloven. De wapens die Oekraine heeft gekregen werken vooral defensief. Daar ga je als het goed is geen gebied mee bestormen. Lijkt mij een lastig verhaal.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
stefanass schreef op maandag 28 maart 2022 @ 21:27:
[...]

Nee, moralistisch is denken dat jij het beter weet dan de mensen die het daadwerkelijk betreft
Urm nee. Een argument maken op basis van morele maatstaven is moraliseren. (Dat zou niet mogen vs dat kan niet want er is niet genoeg graan). Over moraliteit kun je haast niet productief discussiëren.
stefanass schreef op maandag 28 maart 2022 @ 21:27:
[...]
De enigen die kunnen bepalen of, en zo ja onder welke voorwaarden, men toe wil geven aan Putin, om daarmee het conflict te beeindigen of voor nu te bevriezen zijn de Oekraïners. Niet wij langs de zijlijn.
Met die insteek heeft het geen zin deel te nemen aan dit topic.
Natuurlijk mag jij jouw mening hebben over wat jou nu het beste lijkt, maar dat mogen anderen net zo goed.
Dat stond er al letterlijk bij, dat alternatieve/betere suggesties welkom zijn. Als jij een betere weg naar einde van dit conflict ziet dan is die nog altijd welkom.

[ Voor 13% gewijzigd door sdk1985 op 02-04-2022 19:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

sdk1985 schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 18:54:
[...]

De vraag is natuurlijk of het uberhaupt reëel is dat Oekraïne op termijn meer terrein weet terug te veroveren dan de suggestie die ik had gedaan (daar was Kiev gewoon van Oekraine).

Als dat zo is dan kun je beargumenteren dat het zin heeft om actief in de oorlog te blijven in plaats van in te zetten op een staak het vuren (zoals door mij geprefereerd). Echter ik zie dat zo 1,2,3 niet gebeuren. In Kiev zie je nu een afname van troepen, die versterken ongetwijfeld het oosten. Tevens heeft Putin heeft de 29e aangegeven 134,650 inwoners uit de leeftijd 18-27 te draften. Daarmee is er voorlopig weer 'kanoenvoer'. Ook de luchtaanvallen worden weer opgevoerd (raketten), als ik de berichtgeving mag geloven. De wapens die Oekraine heeft gekregen werken vooral defensief. Daar ga je als het goed is geen gebied mee bestormen. Lijkt mij een lastig verhaal.
Die draft is volledig normaal. Die gaan nu eerst nog maanden training in en in principe worden er geen dienstplichtigen ingezet. Natuurlijk zal er wel druk zijn om een contract te tekenen na afloop dienstplicht en sommigen zullen dat ook nog wel doen. Ik denk dat je eerder moeten kijken naar mensen uit de vorige drafts, die zouden nu kontraktniki kunnen worden.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

stefanass schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 16:10:
Veel Oekraïners hebben het land niet verlaten- deels om mee te vechten, maar zeker ook deels om hun eigen bezittingen te beschermen.

In Oekraïne moet je iets harder werken & langer sparen dan hier; Waar wij snel denken dat gezondheid etc. het enige belangrijke is en bezit van minder belang, ligt dat daar wel iets anders, omdat je itt tot hier jaren bezig bent om bij verlies van bezit weer een beetje in de buurt te komen op het niveau waar je was.

Ik werk hier bijna dagelijks nu met vluchtelingen, en als die de filmpjes zien van de stelende Russische militaiten schieten de tranen in hun ogen en spreken ze de hoop uit dat er uberhaupt nog iets is om naar terug te keren, mbt hun woninge en kostbare bezittingen die ze achter hebben moeten laten.

Nee, van enig begrip voor dergelijke acties is geen enkele sprake.
Zullen we het ermee eens zijn dat "begrip" niet gelijk staat aan "gevoelens"?

Ik weet echt niet of ik kogel / granaat ga koppen om mijn "bezit' te beschermen, of hier blijf om mijn invalide ouder(s) / buren te helpen of mijn gezin in veiligheid ga brengen Dat hangt van van ieders eigen denkwijze.
ik heb respect/begrip voor ieder van deze personen en ik help net zo hard mee als ik kan.

Zoals wij Belgen/Duitsers makkelijker begrijpen omdat we buren zijn, is dat nog nauwer verbonden in tussen Ru en Ua , het was 1 land weetje nog?.

Wat ik zeg (als je alina 2 beter leest) is dat ze ook beter om weten te gaan, iets wat voor jou en mij met onze europese cultuur lastiger te begrijpen is .. Men(UA) is harder, minder BS meer daden zie dat ze ook nu doorgaan de Russen te verdrijven ten koste van hunzelf. Wellicht hadden wij allang gestopt met vechten ?

Tja vanalles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
pro_6or schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 18:49:
De Russen gaan echt geen uitputtingsoorlog voeren.
De tankfabriek stond al stil wegens componenten tekorten. De aanvoer van nieuw materieel gaat ontzettend lastig worden.
En een paar honderd miljard dollar aan gas klinkt spannend, maar wat ga je daarmee doen? Ga je steden onder helicoptergeld bedelven?
Vergelijk dat eens met de EU/VS. Die oorlogsindustrie draait al op hoger niveau, scherfvesten e.d. worden massaal geproduceerd.

Er blijft in dit topic een sfeer hangen dat Rusland het wint 'als ze het echt willen'. Maar ze zijn net teruggedrongen bij Kiev en verliezen materieel alsof het niks is.
1 maand verder en er zijn geen helikopters meer over, nog een maand of 2 en ze hebben geen vliegtuigen meer en kunnen niks meer in de lucht.
Qua tanks e.d. is het lastig in te schatten, maar zelfs als het 'maar' 5% van alles van Rusland is dat kapot is gegaan, dan is het over 20 maanden ook klaar.

Het is even wachten wat het Oost-front gaat doen, maar als het vergelijkbaar blijft met wat we gezien hebben, dan is een langdurige oorlog gewoon niet mogelijk.
Zelfs niet als Poetin z'n shirt uitdoet en op z'n paard richting het front gaat. :+

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Dus Japan lijkt langzaam zijn kans te zien om dat grensconflict eens te beslechten. Het zal niet veel doen voor Oekraïne, maar als de Japanners het doen, dan is het weer een vernedering voor het Kremlin. De kans dat de Russen het terug kunnen veroveren is ook vrijwel nul.

Tweede is de olieopslag bij Belgorod. Dus zowel Rusland als Oekraïne ontkennen betrokkenheid? Ik persoonlijk heb aan de ene kant moeite met geloven dat de Oekraïners dit niet zouden claimen. Aan de andere kant zouden de Russen het kunnen gebruiken als excuus richting mobilisatie. False flag denk ik niet omdat dit gewoon stupide zou zijn. Want het kan heel goed dat dit het was voor een flink stuk van het front ten noordoosten van Oekraïne. En tankopslag is niet iets dat je zomaar kan vervangen. Dit gaat nog lang pijn doen. Daarom vermoed ik misschien iets anders, namelijk sabotage door een anti oorlogsfractie in Rusland. Zomaar een gedachte, maar als je iets wil doen, tja dit was wel een heel makkelijke en effectieve.

Derde is dan weer een lange zit over de dynamieken van mobilisatie, reservisten en wat verschillen tussen de Russische en Oekraïense aanpak alsmede implicaties hiervan.

Samengevat gaat het over:
-De verschillende Russische bronnen van mankracht alsmede de nadruk op "vrijwilligers" en niet dienstplichtigen omdat het technisch gezien nog steeds illegaal is onder Russische recht, voor zover dit nog relevant is. Maar het is meer symbolisch. Ook wat over hun effectiviteit.
-Meer over Oekraïne met wat belangrijke constateringen die ik ook grotendeels deel. De mobilisatie van de territoriale eenheden ging niet bepaald zoals gewenst en daarbij hangt ook het vraagteken in hoeverre dit goed gepland was. Dat is waarschijnlijk ook een reden waarom de Oekraïners kieskeurig zijn met hun vrijwilligers en eigenlijk ongetrainde mensen weigeren. Het besef dat je weinig aan ongetrainde mankracht hebt, lijkt er zeker te zijn.

Ook filmen de territoriale eigenlijk bijna alles, reguliere eenheden juist weinig. Dat viel me ook al langer op en is denk ik ook een van de redenen waarom we maar weinig zien over offensieve acties. Maar ze filmen eigenlijk ook hun soms duidelijke onkunde. Een ander aspect aan het constante filmen is de vraag of een burger die iets filmt en online zet, als spion geld onder oorlogsrecht en dus geen bescherming voor burgers in het oorlogsrecht meer geniet. (lees executeren mag)

Belangrijkste is alleen dat Oekraïne die territoriale eenheden lijkt te gebruiken als reguliere lijnbezetting in het defensief en de getrainde formaties achter lijkt te houden voor offensieve acties. Dit kan Oekraïne ook doen omdat ze een veel grotere, effectieve mobilisatiecapaciteit lijken te hebben. Want voor Rusland geld dat elke nieuwe formatie met "vrijwilligers", een kader van professionele officieren en onderofficieren nodig heeft alsmede de voertuigen. Dat vraagt vervolgens ook om veel meer training. En dit alles kan wel eens ontbreken omdat juist Rusland haar enorme kader aan officieren en onderofficieren aan het afbouwen was. Die enorme capaciteit om te mobiliseren, die is er waarschijnlijk niet echt meer.

Zelf vind ik het een beetje jammer dat het argument niet doorgetrokken is. Want wat je hier denk ik ziet, is de terugkeer van verschillende niveaus aan formaties. Wij in het westen zijn het gewend dat alles uniform en van het hoogste niveau is, maar dat is eigenlijk de uitzondering.

Vroeger, in de tijden van massalegers (WO1/WO2), was het ook in Europa normaal om verschillende niveaus aan formaties aan te houden. Deze kan je in principe verdelen in: 1/A klasse die zowel goede offensieve als defensieve capaciteiten bezitten, 2/B klasse die beperkte offensieve en goede defensieve capaciteiten bezitten en 3/C klasse die geen eigenlijk geen offensieve en beperkte defensieve capaciteiten bezitten.

Als je dit systeem erbij pakt, dan zijn alle Russische BTCs van 1/A klasse. Let op: Het gaat hier om formatieorganisatie, niet daadwerkelijke capaciteit van die formaties in het veld. De reguliere Oekraïense brigadeformaties zullen ook tot A/1 klasse behoren. Dat lijkt in de praktijk minder te liggen aan uitrusting en meer aan training en ervaring. Want de Russen hebben gewoon meer spul. Maar die territoriale formaties zijn eigenlijk 3/C klasse en lijken eigenlijk door de levering van zoveel westerse antitankwapens, misschien net 2/B klasse te zijn omdat ze defensief effectief lijken te zijn.

De logische oplossing lijkt dan ook gevolgd te zijn door de Oekraïners. Plaats de territoriale formaties in de frontlijn en laat ze in de nacht erop uittrekken om weer eens een konvooi te vernietigen terwijl ze overdag de frontlijn houden. De brigades lijken toch wat meer op de achtergrond te zijn gebleven, in ieder geval rond Kyiv en Mykolaiv, potentieel ook rond Charkiv en Chernihiv en deze worden alleen ingezet voor georganiseerde tegenaanvallen die door de territoriale formaties al verzwakte Russische BTCs vervolgens verslaan en verdrijven.

En dit is bijvoorbeeld precies hoe WO2 ging op het oostfront. Want zeker aan de Sovjet kant was er een serieus verschil tussen een gemechaniseerd tankkorps of een gardistendivisie en een reguliere infanteriedivisie. Bij de Duitsers was het verschil wat minder, maar er was daar ook zeker een verschil tussen een panzerdivisie en een infanteriedivisie.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vjmKaUVfdladFt9zW1pnooy3sU4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mhnOjnNFhqLlC1AM8VqNYyAi.jpg?f=fotoalbum_large

Nog een lange weg te gaan. Geen reden tot feest wetende dat alles wat noordelijk teruggetrokken is, oostelijk ingezet wordt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

[...]

Los van @pro_6or ik zie die "draft" momenteel nog als een politiek statement "we gaan door totdat ..."

Zelensky heeft immers ook aangegeven door te gaan totdat alle Russen Ua verlaten hebben en enige wat ik afvraag of de/het Krim daarbij hoort.

@koudepinda was me voor met de tweet litouwen stopt met gas

[ Voor 9% gewijzigd door vso op 02-04-2022 19:46 . Reden: dubbele info weggehaald ]

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stefanass
vso schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 19:14:
[...]

Zullen we het ermee eens zijn dat "begrip" niet gelijk staat aan "gevoelens"?

Ik weet echt niet of ik kogel / granaat ga koppen om mijn "bezit' te beschermen, of hier blijf om mijn invalide ouder(s) / buren te helpen of mijn gezin in veiligheid ga brengen Dat hangt van van ieders eigen denkwijze.
ik heb respect/begrip voor ieder van deze personen en ik help net zo hard mee als ik kan.

Zoals wij Belgen/Duitsers makkelijker begrijpen omdat we buren zijn, is dat nog nauwer verbonden in tussen Ru en Ua , het was 1 land weetje nog?.
Je schreef letterlijk:
vso schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 14:42:
Hier praat je dus over gevoelens (minder erg vinden) en ook over begrip (meer op kunnen brengen). Dit in vergelijking met westerlingen. Maar waarop je dat dan baseert zeg je niet.

Ik zeg dus, op basis van reacties van mijn familie en vrienden (grotendeels Oekraïens) en op basis van de verhalen en reacties van de vluchtelingen waarmee ik bijna dagelijks wekrk, dat zij dit helemaal niet "minder erg" vinden en dat er absoluut geen enkel begrip voor is. Dit zijn dus daadwerkelijk de mensen waarvan jij denkt te weten dat zij dit "minder erg" vinden en er "begrip" voor hebben. Niet dus.

ik vraag me dan ook echt af waarop jij jouw gedachtengang gebaseerd hebt.
Wat ik zeg (als je alina 2 beter leest) is dat ze ook beter om weten te gaan, iets wat voor jou en mij met onze europese cultuur lastiger te begrijpen is .. Men(UA) is harder, minder BS meer daden zie dat ze ook nu doorgaan de Russen te verdrijven ten koste van hunzelf. Wellicht hadden wij allang gestopt met vechten ?
Dit was jouw 2e alinea; hoeveel beter ik deze ook lees, wat jij hierboven schrijft kan ik daar echt niet uit halen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ledog
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-09 10:53
Dutchy007 schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 17:19:
[...]

Hoe dan ook dwalen we af van het onderwerp. Dit gaat over de oorlog in Oekraine, niet over hoge belastingen heffen uit Chinese spullen (waar je versteld van staat hoeveel producten daar wel niet gemaakt worden).
Misschien dwalen we af over importheffingen, maar het gevaar bestaat dat een militair en economisch uitgeput Rusland militair en economisch volledig afhankelijk wordt van China.

Ukraine kan niet standhouden zonder de support van de westerse landen. Een miljarden verslindend slagveld in Europa en afhankelijkheid van Rusland komt China in geopolitiek opzicht helemaal niet slecht uit. Ze krijgen goedkope energie en hun zeer innovatieve en productieve industrie kan in Ukraine uitgebreid experimenteren met bijvoorbeeld ai-drone technologie.

Het is maar de vraag of Europa en Ukraine daar tegenop kunnen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

ledog schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 19:28:
[...]

Misschien dwalen we af over importheffingen, maar het gevaar bestaat dat een militair en economisch uitgeput Rusland militair en economisch volledig afhankelijk wordt van China.

Ukraine kan niet standhouden zonder de support van de westerse landen. Een miljarden verslindend slagveld in Europa en afhankelijkheid van Rusland komt China in geopolitiek opzicht helemaal niet slecht uit. Ze krijgen goedkope energie en hun zeer innovatieve en productieve industrie kan in Ukraine uitgebreid experimenteren met bijvoorbeeld ai-drone technologie.

Het is maar de vraag of Europa en Ukraine daar tegenop kunnen.
Die paar miljarden, die wapens waren toch al geproduceerd. Straks wederopbouwen (mocht Oekraïne echt weten te winnen) gaat ook veel opleveren. Onze (groot)ouders hebben met marshallhulp ook de economie aan de praat gekregen.

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

DaniëlWW2 schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 19:20:
Dus Japan lijkt langzaam zijn kans te zien om dat grensconflict eens te beslechten. Het zal niet veel doen voor Oekraïne, maar als de Japanners het doen, dan is het weer een vernedering voor het Kremlin. De kans dat de Russen het terug kunnen veroveren is ook vrijwel nul.

Tweede is de olieopslag bij Belgorod. Dus zowel Rusland als Oekraïne ontkennen betrokkenheid? Ik persoonlijk heb aan de ene kant moeite met geloven dat de Oekraïners dit niet zouden claimen. Aan de andere kant zouden de Russen het kunnen gebruiken als excuus richting mobilisatie. False flag denk ik niet omdat dit gewoon stupide zou zijn. Want het kan heel goed dat dit het was voor een flink stuk van het front ten noordoosten van Oekraïne. En tankopslag is niet iets dat je zomaar kan vervangen. Dit gaat nog lang pijn doen. Daarom vermoed ik misschien iets anders, namelijk sabotage door een anti oorlogsfractie in Rusland. Zomaar een gedachte, maar als je iets wil doen, tja dit was wel een heel makkelijke en effectieve.
Hoezo zal het (Japan + kuril eilandan) niet veel doen voor Oekraine ? Ru word dan aan 2 kanten aangevallen.
Daarnaast zijn ze 5de op de schaal van 140 landen

Maar dat betreft herhaal ik het overduidelijke: Elk land dat Ru nu ook nog gaat aanvallen is een extra verzwakking/aandacht dat ze niet kunnen hebben teminste dat vermoed ik ..en zoals Zweden ook nog aan het "pesten" is .. Tsun zu --> devide and conquer toch ?>

Belgorod, wat het lastig maakt is dat het dicht bij het 'nieuwe" front oosten van Ua maakt. anders zou je best een goeie case maken.. + je vergeet de "wo2 munitie opslag" 1 a 2 dagen ervoor hooguit paar KM ervandaan.

Als Ua zou ik ook net doen alsof mijn neus bloed Ua zeiden bijna lettterlijk "rot op met je gejank over onbelangrijke meuk in Ru, we zijn bezig met je landgenoten in ons eigen land te verjaren"
een hoge leger-dodo liet zich wellicht iets te ver uit de tent lokken .. die impliceerde dat "het kon" maar herstelde zich met "had geen controle"
ik bedoelde het dus anders, dat het anders uitgelegd kan worden zal het meenemen voor de volgende misschien doe ik het dan beter. In elk geval ligt het front niet hier maar in Ua

[ Voor 6% gewijzigd door vso op 02-04-2022 19:44 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

koudepinda schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 18:37:
In Litouwen begrijpen ze wel wat het trekken van een lijn betekent, wellicht dat ze de noodzaak wat beter begrijpen gezien hun ervaring met Russisch imperialisme.

[Twitter]

Iets meer context: in Litouwen zijn ze zo goed als 100% afhankelijk van de import van Russisch gas.
Litouwen heeft sinds niet zo lang een LNG hub die volledig in haar behoefte kan voorzien. Daarvoor was ze inderdaad voor 100% afhankelijk van Russisch gas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stefanass
vso schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 19:37:
ik bedoelde het dus anders, dat het anders uitgelegd kan worden zal het meenemen voor de volgende misschien doe ik het dan beter. In elk geval ligt het front niet hier maar in Ua
Helder. Voor de duidelijkheid, teruglezend was ik wellicht wat fel, maar dat komt ook door mijn redelijk "directe" betrokkenheid. Maar hopelijk door die betrokkenheid ook wel begrijpelijk.

Meestal vind ik je posts prima aanvullend en informatief, dus als ik wat te fel overkwam - dat was zeker niet de bedoeling.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

DaniëlWW2 schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 19:20:

Tweede is de olieopslag bij Belgorod. Dus zowel Rusland als Oekraïne ontkennen betrokkenheid? Ik persoonlijk heb aan de ene kant moeite met geloven dat de Oekraïners dit niet zouden claimen. Aan de andere kant zouden de Russen het kunnen gebruiken als excuus richting mobilisatie. False flag denk ik niet omdat dit gewoon stupide zou zijn. Want het kan heel goed dat dit het was voor een flink stuk van het front ten noordoosten van Oekraïne. En tankopslag is niet iets dat je zomaar kan vervangen. Dit gaat nog lang pijn doen. Daarom vermoed ik misschien iets anders, namelijk sabotage door een anti oorlogsfractie in Rusland.
We hebben het toch over die aanval door Mi-24's? Een anti-oorlogsfractie lijkt me extreem onwaarschijnlijk. Twee Mi-24's verstop je niet zo makkelijk, zelfs niet in Rusland.

Ik denk dat beide partijen dit als een escalatie zien en ze zijn er allebei bij gebaat om dat te ontkennen. Oekraine met de blik op het buitenland want sommige westerlingen zouden "escalatie" als argument kunnen gebruiken om tegen het leveren van "offensieve" wapens te pleiten. En Rusland zal liever niet erkennen dat ze in eigen huis kwetsbaar zijn voor dit soort aanvallen. Het is weer een teken van onvermogen.

Ik geloof ook niet zo in een false flag. Aan een false flag geef je maximale publiciteit om de eigen bevolking boos te maken en steun voor verdere escalaties te zoeken. Ik heb niet de indruk dat de Russen die maximale publiciteit voor deze aanval zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

teacup schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 19:43:
[...]

Litouwen heeft sinds niet zo lang een LNG hub die volledig in haar behoefte kan voorzien. Daarvoor was ze inderdaad voor 100% afhankelijk van Russisch gas.
Hopelijk wel ondergronds.

een treffende spreuk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:29
pro_6or schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 19:52:
[...]

Niet nodig, art 5….

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

vso schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 18:45:
[...]

Japan is een apart verhaal inderdaad. Mijn post blijft natuurlijk een simplificatie waarbij ik Japan bij "het Westen" schaar. Je hebt wel gelijk dat het verre oosten net als India weer zijn eigen invloed op China zal hebben. Onwillekeurig betrap ik mijzelf erop dat ik de hele wereld erbij trek. Niet in de zin van een wereldwijde oorlog, maar wel dat de machtsblokken verdeeld over de wereld allemaal een belang en/of mening hebben over wat Rusland nu aan het doen is. Ofschoon Rusland-Oekraïne een lokaal conflict betreft, en Japan-Rusland trouwens ook, is de positie van die wereldmachten op de achtergrond belangrijk voor hoe die lokale conflicten zich ontwikkelen.

Ten aanzien van wat de Amerikanen leveren: zeker die Switchblades betekenen een lange arm die Oekraïne nu nog niet heeft. Dat kan goed van pas komen in de strijd om de Donbas en Krim. Voor die strijd moet Oekraïne zich nu gaan opmaken. Maar vlak ook die nachtkijkers niet uit. Die schijnen de Russen nog maar nauwelijks te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

teacup schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 19:43:
[...]

Dus eigenlijk was het een politieke statement dan iets met ballen ? :( tuurlijk zal het niet z/w zijn

Maar hier in NL zijn we ook niet zo afhankelijk als de rest van de EU .. dus als wij dit zeggen dan zou dit een deuk in een pakje boter maken ..

Der was een reden waarom ik Politica niet vertrouw en niet ga stemmen

Tja vanalles

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:54
Hinderlaag door Oekraniers bij Irpin met als resultaat 13 vernietigde terugtrekkende Tanks/APC's.
UItleg en foto's in draadje v/d tweet:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jan390
Oekraniers op het heroverde Hostomel vliegveld. Op de achtergrond de vernietigde Mriya. Het grootste vliegtuig ter wereld

Meer beelden van de verwoesting en de Mriya:

[ Voor 35% gewijzigd door jan390 op 02-04-2022 21:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

pro_6or schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 19:52:
[...]

:) Niet echt, de hub ligt te schitteren in de zon. Litouwen is natuurlijk Navo. Al kunnen ook wat in zwart geklede eenheden in mini subs langskomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beany
  • Laatst online: 21:09
jan390 schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 20:19:
Hinderlaag door Oekraniers bij Irpin met als resultaat 13 vernietigde terugtrekkende Tanks/APC's.
UItleg en foto's in draadje v/d tweet:
[Twitter]
En dat is dus hier: https://www.google.com/ma...m!2e10!3e11!7i6720!8i3360

Dit is de plek van de eerste foto, van de eerste serie van 4.

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:29
beany schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 20:38:
[...]

En dat is dus hier: https://www.google.com/ma...m!2e10!3e11!7i6720!8i3360

Dit is de plek van de eerste foto, van de eerste serie van 4.
2020 lag er nog mooi nieuw asfalt. Ik denk dat ze nu wat gesmolten blik uit de weg mogen bikken. Wat een puinhoop zeg. Je stapt als soldaat toch niet meer voor je plezier in zo'n rondrijdende grafkist....

Anyhow, weer 13 krengen die niet meer in het oosten ingezet kunnen worden. De demilitarisatie van de Russen gaat gestaag verder. Zou wel eens willen weten wat ze nu procentueel aan werkend materieel verloren hebben...

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:49

Winkiller

De Mopperpot

pro_6or schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 19:09:
[...]

Die draft is volledig normaal. Die gaan nu eerst nog maanden training in en in principe worden er geen dienstplichtigen ingezet. Natuurlijk zal er wel druk zijn om een contract te tekenen na afloop dienstplicht en sommigen zullen dat ook nog wel doen. Ik denk dat je eerder moeten kijken naar mensen uit de vorige drafts, die zouden nu kontraktniki kunnen worden.
In 1 vandaag hoorde ik iets anders vanavond....ik meende zelfs dat een Russische vluchteling iets zei dat als hij niet gevlucht was hij nu aan het front mee zou moeten doen...

Jaarlijks worden honderdduizenden Russische jongens opgeroepen voor het Russische leger vanwege de dienstplicht. Sommigen besluiten Rusland te ontvluchten om aan die plicht te ontkomen. "Anders had ik nu moeten vechten."

Link: https://eenvandaag.avrotr...eslissing-uit-mijn-leven/

De betreffende video staat onder aan de pagina.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
koudepinda schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 18:37:

[Twitter]

Nog iets meer context: ze kunnen die import volledig opvangen vie hun LNG terminal, zo afhankelijk waren ze dus niet.

Ik denk dat je dit minder in termen van karakter tonen moet zien, eerder in het hebben van een bruikbaar alternatief.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:30
TheekAzzaBreek schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 20:47:
[...]

Nog iets meer context: ze kunnen die import volledig opvangen vie hun LNG terminal, zo afhankelijk waren ze dus niet.

Ik denk dat je dit minder in termen van karakter tonen moet zien, eerder in het hebben van een bruikbaar alternatief.
Die LNG terminal was een bewuste keuze om te bouwen zodat ze afkonden van de 100% afhankelijkheid van Russisch toch?

Waarschijnlijk omdat zij dingen iets beter zagen aankomen dan wij/het merendeel van Europa.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

hmm op het oosten van Ua zie ik wel veel rode "raket/exploses" in de wijde omtrek van Dnipropetrovsk regio, slecht voorgevoel zoals ook somige eerder aangaven . .(en dat het wellicht langer gaat duren zoals men opmerkt)

https://liveuamap.com/
teacup schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 20:11:
Japan is een apart verhaal inderdaad. Mijn post blijft natuurlijk een simplificatie waarbij ik Japan bij "het Westen" schaar. Je hebt wel gelijk dat het verre oosten net als India weer zijn eigen invloed op China zal hebben. Onwillekeurig betrap ik mijzelf erop dat ik de hele wereld erbij trek. Niet in de zin van een wereldwijde oorlog, maar wel dat de machtsblokken verdeeld over de wereld allemaal een belang en/of mening hebben over wat Rusland nu aan het doen is. Ofschoon Rusland-Oekraïne een lokaal conflict betreft, en Japan-Rusland trouwens ook, is de positie van die wereldmachten op de achtergrond belangrijk voor hoe die lokale conflicten zich ontwikkelen.

Ten aanzien van wat de Amerikanen leveren: zeker die Switchblades betekenen een lange arm die Oekraïne nu nog niet heeft. Dat kan goed van pas komen in de strijd om de Donbas en Krim. Voor die strijd moet Oekraïne zich nu gaan opmaken. Maar vlak ook die nachtkijkers niet uit. Die schijnen de Russen nog maar nauwelijks te hebben.
De vraag is wil je een uitputtings slag van Rusland als iedereen "prikjes" gaat uitdelen terwijl Rusland bezig is in Ua .. wat gaat men doen ? Het probleem is net zoals bij Hitler/Stalin dat het maar 1 persoon is die de klap met de hamer geeft (blijkbaar)

Anderzijds of je nu vrolijk word om je ministerraad met elkaar letterlijk op de vuist te zien gaan zoals ik kan herrineren uit beelden op het nieuws?

Ik "verwacht" dus elk moment nieuws vanuit Japan .. maar dat moment kan ook over 2-6 maanden zijn probleem is dat als Oekraine stopt ze 100% aandacht krijgen ... goed dan moet men een afstand overbruggen van Ua naar Jp.
Zal wellicht gokken zijn of je wacht totdat Ru afgemat is .. of je er nu instapt (wie zal het zeggen)

Het probleem is inderdaad niet personeel, hooguit de motivatie ervan ;) en ik hoef je niet te vertellen hoe het materieel technisch ervoor staat dat is gewoon kwestie van tijd .. hoe lang denk dat niemand dat weet.
Exclusief een aantal in het leger die afhankelijk van de situatie erg op zoek zijn naar een uitweg tenzij ze "dichtbij" Putin gehouden word met "rugdekking" mocht je verkeerd nieuws brengen.

De staat van de wapens, gezien het voedsel-ranstsoen die verloopt uiterlijk 2002(ja twee-nul-nul-twee), WO2 oorlogs materieel inclusief "landkaarten" (Die explosie Belgorod was ook WO2 munitie claimt Rusland, wellicht liegen ze niet eens.) denk ik dat zolang elk persoon van A naar B komt en 3 kogels af kan vuren op het front dat het als "rendabel" beschouwd word. realiteit en Kremlin staat kwa "werkelijkheid" dus wel paar (kilo)meter uitelkaar (gok ik).

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
[...]

Tevens heeft Putin heeft de 29e aangegeven 134,650 inwoners uit de leeftijd 18-27 te draften. Daarmee is er voorlopig weer 'kanoenvoer'.
Dat verhaal is intussen wel voldoende van context voorzien.

Het gaat om de standaard halfjaarlijkse oproep voor dienstplicht. Dienstplicht duurt een jaar, dus er zwaait gelijk ook een lichting af. Netto resultaat ongeveer nul, behalve dan dat je een jaar aan opleiding en oefening kwijt bent.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 4Real
  • Laatst online: 14-09-2024
DoubleDutch schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 11:08:
Zo te zien zijn ze door Bucha heen gewalst met natuurlijk veel burger doden, plaatje ligt naast Kiev.
Let op beelden zijn kort maar schokkend!!! 😢

https://t.me/Russia_Vs_Ukraine_War3/3085
Ik vind het vecht walgelijk wat daar is gebeurd. Als Putin dan toch nog over een genocide wil praten, dan zal hij dit eens moeten gaan uitleggen. Cijfers van 300 (voornamelijk mannen) die in Bucha zijn vermoord. Ik zie filmpjes voorbij kom n waar ze het en der in de straat liggen. En ergens vind k het ergste dat Putin hier effectief ongestraft blijft. Hij zal het ontkennen, verwerpen en mogelijk in Ukraine 's schoot werpen. Ik hoop zo hard dat dat hele land onderuit gaat en helemaal in elkaar klapt. Hopelijk voor het beste dat het naar Ukraine beter uit de as kan komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jan390
Yaksa schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 11:23:
[...]

Bucha is wel wat groter dan de straat op deze beelden. Op de beelden is verder te zien dat veel huizen en gebouwen nog onbeschadigd zijn. Dit lijkt meer op de aftermath na een onverwachte ontploffing van een raket (of zo) in een buitenwijk van Bucha. De exacte locatie is (denk ik) wel te bepalen door met StreetView door het stadje te 'reizen' , de kleuren van de schuttingen op de beelden lijken me redelijk uniek. Maar daar heb ik nu even de tijd niet voor.
Er circuleren momenteel beelden van neergeschoten burgers (ik zal ze niet posten) en er wordt gesproken over mass exections van alle mannen tussen 16 en 60. To be verified.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

jbdeiman schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 18:38:
[...]

Gelukkig is alleen grootte van de bevolking niet een goede graadmeter voor het bepalen van een winnaar tijdens een uitputtingsoorlog. Natuurlijk, het helpt, maar als je 3 tegen 1 staat maar 4 keer zoveel mensen verliest of soldaten hebt die het niet serieus nemen of geen echt doel voor ogen hebben anders dan het zelf proberen te overleven, dan raak je ook veel sneller uitgeput hoor.

Uiteindelijk is tactiek en materieel naast de bevolking zelf meer bepalend en het vertrouwen in de leidinggevenden helpt ook, maar aangezien die of zichzelf vooral verrijken en het liefst zelf een veilige plek opzoeken en zelf zo ver mogelijk bij de ellende vandaan blijven bij de Russen is de kans op desertie een stuk groter.
Met een goed doel, vertrouwen in een goede afloop en het gezamenlijk te doen kom je toch echt een stuk verder.
Wat we vanaf februari hebben zien gebeuren hebben velen van ons niet voor mogelijk gehouden. Ik behoor nog tot de generaties die zijn opgegroeid met de koude oorlog. In die tijd was Ruslands' macht niet betwist. Zelf heb ik het als een demasque van Rusland ervaren.

Je argumenten zijn wat dat betreft zeker valide om voor dat demasque oorzaken te noemen. Het Rusland-China scenario dat ik schets is er een waar we niet willen zijn. Een worst case scenario. Laten we daarom hoop putten uit het gegeven dat de ongecoordineerde manier waarmee Rusland Oekraïne heeft aangevallen precies die manier is waarop China dingen niet doet. Ondanks dat China met haar equivalente Taiwan verhaal begrip voor Rusland kan opbrengen moeten we maar hopen dat de de voorzichtigheid van China zal voorkomen dat ze te diep verwikkeld raakt in de puinhoop die Rusland over zichzelf afroept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:04

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

TheekAzzaBreek schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 20:53:
[...]
er zwaait gelijk ook een lichting af.
Ik ben benieuwd met welke verhalen die thuiskomen...

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
TheekAzzaBreek schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 20:53:
[...]

Dat verhaal is intussen wel voldoende van context voorzien.

Het gaat om de standaard halfjaarlijkse oproep voor dienstplicht. Dienstplicht duurt een jaar, dus er zwaait gelijk ook een lichting af. Netto resultaat ongeveer nul, behalve dan dat je een jaar aan opleiding en oefening kwijt bent.
An sich is dat dan ook nieuws; dat het niet wordt opgeschaald. Ik zie inderdaad dat de vorige 'spring 2020' lichting als 135.000 wordt beschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-09 10:44
jan390 schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 21:18:
[...]

Er circuleren momenteel beelden van neergeschoten burgers (ik zal ze niet posten) en er wordt gesproken over mass exections van alle mannen tussen 16 en 60. To be verified.
Ik zie ze idd ook voorbij komen uit Irpin, Bucha etc. Die "arme" Russische jongens zijn blijkbaar als beesten tekeer gegaan.
In een ander dorpje is een graf gevonden met daarin het gehele gezin van de burgemeester, vermist sinds 13 maart.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Seraphin
  • Laatst online: 23:39

Seraphin

Meep?

vso schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 19:37:
[...]

Maar dat betreft herhaal ik het overduidelijke: Elk land dat Ru nu ook nog gaat aanvallen is een extra verzwakking/aandacht dat ze niet kunnen hebben teminste dat vermoed ik ..en zoals Zweden ook nog aan het "pesten" is .. Tsun zu --> devide and conquer toch ?>
1. Het is “Sun Tzu”
2. “Divide”
3. Het wordt over het algemeen toegeschreven aan Julius Caesar (alhoewel het een nogal universeel principe is dat door meerderen onafhankelijk van elkaar uitgewerkt zal zijn)
4. De situatie die je schetst is geen toepassing van dit principe. “Verdeel en heers” draait er om dat je facties binnen je tegenstander tegen elkaar uitspeelt, niet een meer fronten oorlog.

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Proton_ schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 21:22:
[...]

Ik ben benieuwd met welke verhalen die thuiskomen...
Die krijgen nog (werk)vakantie op de basis betaald door de staat om even te vieren van de geslaagde operatie .. no-contact oid .. (wat er over is van de eenheid) en als ze afzwaaien dan word hun wel verteld dat het verkeerde nieuws brengen niet bevoordelijk is voor hun familie .. immers een dode soldaat brengt geld op maar als je als burger onderweg / thuis overlijd dan heeft men om je heen een andere uitdaging.

TLDR die gaan niet veel rumour toevoegen.

Tja vanalles

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ironisch. Poetin heeft te kort aan raketten omdat de onderdelen niet meer geleverd worden...vanuit de fabriek in Oekraine. 😀

[Embed: https://metro.co.uk/2022/04/02/putin-running-out-of-missiles-because-key-parts-are-made-in-ukraine-16393098/]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:03
Prosac schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 21:27:
Ik zie ze idd ook voorbij komen uit Irpin, Bucha etc. Die "arme" Russische jongens zijn blijkbaar als beesten tekeer gegaan.
Die gaan echt niet naar de Donbass, eenmaal daar is overgave geen optie meer.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-09 17:18
4Real schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 21:15:
[...]

Ik vind het vecht walgelijk wat daar is gebeurd. Als Putin dan toch nog over een genocide wil praten, dan zal hij dit eens moeten gaan uitleggen. Cijfers van 300 (voornamelijk mannen) die in Bucha zijn vermoord. Ik zie filmpjes voorbij kom n waar ze het en der in de straat liggen. En ergens vind k het ergste dat Putin hier effectief ongestraft blijft. Hij zal het ontkennen, verwerpen en mogelijk in Ukraine 's schoot werpen. Ik hoop zo hard dat dat hele land onderuit gaat en helemaal in elkaar klapt. Hopelijk voor het beste dat het naar Ukraine beter uit de as kan komen.
Ik hoop met je mee, dit kan toch niet langer ongemerkt door gaan, verschrikkelijk!!!
Wat mij ook opvalt is dat er bij sommige beelden op telegram reacties van Russen staan dat het False Flag beelden zijn of dat het door soldaten uit Ukraine zelf is gedaan, hoe gehersenspoeld ben je dan. 🤐

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• NiGeLaToR

Zag gister beelden van een Mi-28 die in twee stukken werd geknipt mid-air en vond dat al a-typisch voor een normale manpad. Zojuist begrijp ik dat het een bevestigde Starstreak-kill is, minder explosie, meer schade. Moment tussen afvuren en doel raken is door de hoge snelheid van dit systeem heel kort + er blijft geen spoor achter van deel van het traject.

Nog iets voor Rusland om zich zorgen om te maken, want het haalt als het goed is ook laagvliegende jets zonder problemen neer.

Maria Genkin:
Pictures of some villages freed in Kyiv region, specifically Bucha, are devastating. Dead people lying outside of their houses, in what can only have been a “zachistka” - systemic execution of the men of each house. One body in front of every house.
Bucha en omstreken. > 280 burgers geborgen en begraven lees ik. Veel fotos van vastgebonden burgers die recent zijn neergeschoten. Russische troepen zijn als beesten tekeergegaan.

Eigenlijk zou ik het wél moeten posten - zodat iedereen zelf kan zien tot wat voor monsterlijke dingen Putin’s troepen in staat zijn.

Vluchtende families neergemaaid op de weg, mensen in een put opgesloten en gedood en dus veel vastgebonden mensen vermoord.

:r
The Ukrainian Muslim battalion "Crimea" has found corpses of civilians near Motyzhyn in Kyiv Oblast who were shot.
According to preliminary information, it is the family of village head Olha Sukhenko who was abducted on 23 March. Official info to follow
De vermiste burgermeesters, dorpsvoorzitters, journalisten, ze zijn vandaag allemaal gevonden. Dood.

[ Voor 14% gewijzigd door NiGeLaToR op 02-04-2022 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-09 17:18
NiGeLaToR schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 21:40:
[Embed]

Zag gister beelden van een Mi-28 die in twee stukken werd geknipt mid-air en vond dat al a-typisch voor een normale manpad. Zojuist begrijp ik dat het een bevestigde Starstreak-kill is, minder explosie, meer schade. Moment tussen afvuren en doel raken is door de hoge snelheid van dit systeem heel kort + er blijft geen spoor achter van deel van het traject.

Nog iets voor Rusland om zich zorgen om te maken, want het haalt als het goed is ook laagvliegende jets zonder problemen neer.

[...]

Bucha en omstreken. > 280 burgers geborgen en begraven lees ik. Veel fotos van vastgebonden burgers die recent zijn neergeschoten. Russische troepen zijn als beesten tekeergegaan.

Eigenlijk zou ik het wél moeten posten - zodat iedereen zelf kan zien tot wat voor monsterlijke dingen Putin’s troepen in staat zijn.

Vluchtende families neergemaaid op de weg, mensen in een put opgesloten en gedood en dus veel vastgebonden mensen vermoord.

Mag mij wel een PM sturen, heb intussen wel een sterke maag gekregen. 😞

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
[Embed]

Misschien moet Oekraïne de handschoenen ook maar afdoen, geen POW's meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
[Embed]

[...]

En vrachtwagens uitgebrand met wasmachines aan boord..

Man echt als een land en volk alle credits zijn verloren zijn het de Russen wel.
En dit tegen je buren je bloedverwanten en soms zelfs verre familie.
Bizar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Nu online
hoevenpe schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 21:44:
[...]

Misschien moet Oekraïne de handschoenen ook maar afdoen, geen POW's meer.
Dat gaat het Westen niet accepteren het oog om oog scenario willen wij niet graag zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
Mektheb schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 21:46:
Dat gaat het Westen niet accepteren het oog om oog scenario willen wij niet graag zien.
Het westen is naïef...

Als wij ontdekken dat elke man tussen 18 en 60 in Deventer geliquideerd is denk je dan echt dat Nederlandse soldaten en gewapende burgers nog clementie hebben met de vijand?

[ Voor 28% gewijzigd door hoevenpe op 02-04-2022 21:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mektheb
  • Nu online
Dat zal wezen, en wellicht waar.

Maar we moeten ons ergens scheiden van de beesten

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hoevenpe
Mektheb schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 21:47:
Dat zal wezen, en wellicht waar.

Maar we moeten ons ergens scheiden van de beesten
Ben blij dat ik daar niet ben.

Dan was ik nu absoluut een 'oorlogsmisdadiger'.
Geen genade.

Pagina: 1 ... 96 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

Andere topics
Verschillende fronten:
Het Krim front
Het Donbass front
Het Chernihiv-Charkiv front
Het Kyiv front

Verbreding en verdieping:
MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Wapensystemen en effectiviteit

Overig: