De oorlog in Oekraïne - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 91 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.985.872 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:37
Arator schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 23:19:
[...]

Nee, maar de producten die je ergens anders gaat halen, denk bijvoorbeeld aan graan, zijn ineens wel meer gewild op de wereldmarkt.
Het Midden-Oosten is/was zeer afhankelijk van Oekraïne voor zijn graan, en er zijn daar reeds "broodoorlogen" geweest. Er is een reden waarom Egypte een maximumprijs heeft gezet op de broodprijs, maar of die bakkers voor die prijs binnenkort nog een brood kunnen bakken is een andere vraag.
Inderdaad voor ons zijn de hogere prijzen vervelend maar leiden niet tot nood. In tegenstelling tot de minder kapitaalkrachtige landen. Zie ook mijn eerdere posts,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

HEY_DUDE schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 23:10:
Kijk even bij de 2e link onder belangrijkste import producten. Na olie en gas zijn de bedragen verwaarloosbaar op het bbp van Nederland. En zover ik weet zijn dat ook allemaal geen producten die niet elders betrokken kunnen worden. Dat kunnen we echt wel hebben.
hoeveel geld denk je dat men overheeft als de prijzen van veel producten gewoon omhoog gaan al dan neit kunstmatig ? denk niet alleen aan mezelf maar als je extra kostgangers hebt .. of andere uitdagingen enzv ..

Dat we dat beter kunnen hebben versus land x .zal ik ook niet bestrijden maar een noodplan van de regering zou ook wel tof zijn was de insteek ... zullen we het daarop houden ?
TheekAzzaBreek schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 23:13:
[...]

Dat is er natuurlijk wel.

Het is hier (nog) niet geactiveerd, maar onze afhankelijkheid is dan ook een stuk minder.
held ! weet de regering wellicht ook niet hahahah

[ Voor 20% gewijzigd door vso op 30-03-2022 23:40 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
XWB schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 23:30:
Rusland heeft onverwachts een staakt-het-vuren aangekondigd voor Marioepol:
[...]

Mits de wapens morgen daadwerkelijk zwijgen, daar komen we pas morgen achter.
Prachtig nieuws. Handjes knijpen, wapenstilstanden in 'hot' gebieden zijn labiel...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
gekkie schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 23:32:
[...]

Ga je dat overleven met een pinda-allergie (wat dan wellicht niet op de verpakking (of op het bakje van de frietboer) staat) ?

(niet dat ik er last van heb, gebruik zelf al tijden arachideolie :p)
Zullen we het er op houden dat we allebei te ver OT gedwaald zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

XWB schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 23:30:
Rusland heeft onverwachts een staakt-het-vuren aangekondigd voor Marioepol:

Mits de wapens morgen daadwerkelijk zwijgen, daar komen we pas morgen achter.
natuurlijk zwijgen ze wel der is geen aanvoer meer van voorraden ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-08 17:22
bulle bas schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 23:31:
[...]
Uit het artikel:
[...]

at lijkt me wel de crux..
Klinkt als papieren garantie tot de eigen voordeur of misschien de voortuin (Polen) en dat was het dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 29-08 12:30
Lijkt erop dat een deel van de Russen nu aan den lijve de reden ondervindt waarom je niet door het rode bos moet rijden.

Reuters artikel over rode bos

[ Voor 8% gewijzigd door DVX73 op 31-03-2022 00:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
XWB schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 22:53:
[...]

Hier nog een verslag uit Trostyanets, inclusief veel foto's:

A Visit to Trostyanets After the End of the Occupation
En een video met engelse ondertiteling van een ua journalist die dit plaatsje bezoekt na de bevrijding.
https://www.rferl.org/a/u...town-russia/31778438.html

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-08 08:51

pro_6or

amateur_60r

Drakensteine schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 21:30:
[...]

Stuur die beste man een linkje naar dit topic 😋
Heb ik al gedaan. Hij vond het maar niks, we praten hem de Put in.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Fanta schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 21:43:
[...]

Vergeef me mijn gebrek aan kennis van militair spul, maar wat gebeurt er met zo’n kernwapen als het vliegtuig wat het draagt wordt neergehaald? Wordt dat niet een grote rotzooi op de crashsite?
Dat wel, maar de nuke gaat niet af. De reactie moet op gang worden gebracht, dat gaat alleen door gelijktijdig vanuit alle hoeken kleine ladingen te laten ontploffen. Dan wordt de druk hoog genoeg. Daar is heel precieze engineering voor nodig.

[ Voor 4% gewijzigd door pro_6or op 31-03-2022 00:06 ]

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

AndereKoekoek schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 22:08:
Moet je dit dan zien. Snelweg vol met landmijnen en mensen rijden er tussendoor alsof het niets is.
7(8)7

https://t.me/OSINTUKRAINE/4041
En dat met een koppeling op haar laatste pootjes. Maar dat zijn AT mijnen. Die gaan niet af door een zwaar beladen auto.

een treffende spreuk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

pro_6or schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 00:09:
[...]

En dat met een koppeling op haar laatste pootjes. Maar dat zijn AT mijnen. Die gaan niet af door een zwaar beladen auto.
correctie
Most anti-tank mines require an applied pressure of 348.33 pounds (158 kg) to 745.16 pounds (338 kg) in order to detonate. Most tanks and other military vehicles apply that kind of pressure.
https://science.howstuffw...at%20kind%20of%20pressure.

750-1000kg weegt een auto(vaak leeg) delen door 4 banden = boem ,,

o moderne mijnen kunnen wellicht vervelender zijn maar RU gebruikt WW2 materiaal wat wellicht iets over de datum is .. niet vergeten

[ Voor 15% gewijzigd door vso op 31-03-2022 00:15 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

vso schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 00:12:
[...]

correctie

[...]

https://science.howstuffw...at%20kind%20of%20pressure.

750-1000kg weegt een auto(vaak leeg) delen door 4 banden = boem ,,

o moderne mijnen kunnen wellicht vervelender zijn maar RU gebruikt WW2 materiaal wat wellicht iets over de datum is .. niet vergeten
Mijn hele stelling (pun intended) in één klap (same) ondermijnt (puur toeval).

een treffende spreuk

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 29-08 15:32

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Terugkomend op die Russische vliegtuigen boven Zweden met mogelijk kernwapens aan boord. Eigenlijk maakt het niet zoveel uit wat voor lading die Sukhoi 24's hadden. Voor het zelfde geld waren het dummy's of waren de wapens niet uitgevoerd met hun nucleaire lading.

Het gebaar, even langs die kernwapens heen kijkende is een variant op het versleten thema dat de Russen al jarenlang uitvoeren: vliegbewegingen zonder call sign boven het Europese luchtruim. He, wat stout toch allemaal. Ik had mijn jeugd in de jaren tachtig, en berichten over onderscheppingen waren toen heel frequent, en werden met een knipoog gelezen. De Russen zwaaiden naar de Nato eenheden. De inbreuk op ons luchtruim werd hierdoor een soort ritueel: "Ach, daar gaan we weer". Hiermee wil ik het gegeven niet bagatelliseren, maar het maakt mijn reactie op dit soort nieuws daarom wat minder sterk. Minder sterk omdat de acties vooral manipulatie als drijfveer hebben.

Nu zijn de vliegtuigen moderner, en de wapens in potentie van een hogere impact, het maakt het gebaar op zich voor mij niet minder versleten, en zelfs een beetje pathetisch. Misschien voor de wat jongere lezers wat historisch kader met de onderstaande verzameling links.

Wat uit die links is vast te stellen
  • In de twintigste eeuw waren de schendingen van het luchtruim "veelvuldig".
  • Na de ontspanning tussen Rusland en Europa in 1989, gemarkeerd door het slechten van de Berlijnse muur, pakt rusland in 2007 de "surveillances" weer op.
  • In 2014 treedt bovendien verhoogde activiteit op, dat zich in de jaren 2015 en 2016 verder uitbreidt.
  • Er zijn maar enkele recente artikelen, maar een accent op Scandinavië en UK en Zuid Europa lijkt te herkennen.
Nog even mijn commentaar

De patrouilles lijken hand in hand te gaan met het ongemak van het Russische bewind. In 2007 werd de Navo blijkbaar te populair (hoe kunnen we het anders noemen). In 2014 was het Russische bewind blijkbaar bezorgt over de reactie van de Navo op de net gestartte oorlog in Oekraïne dat ze zich helemaal gek spioneerde. Deze geobsedeerdheid met de Navo neemt in 2015 en 2016 nog grotere vormen aan. Het gedrag van de vliegtuigen zien we na 2018 een meer activistische rol aannemen, Navo patrouillevliegtuigen worden op hun beurt onderschept. In Scandinavie worden de activiteiten wat offensiever en worden vliegtuigen zelfs door Russische tankers bijgetankt. Alsof het de gewoonste zaak is dat de oefeningen boven Scandinavisch grondgebeid worden uitgevoerd.

Deze laatste activiteit met mogelijk nucleaire wapens is vergelijkbaar met die van een gunslinger in een western die zijn jas even opzij schuift om zijn piece te laten zien. Gevalletje slechte smaak naar mijn idee, en in Rusland lijkt nog steeds de misvatting te bestaan dat ze met het zaaien van angst gebeurtenissen naar haar hand kan zetten. Niet alleen deze overschrijdingen van ons luchtruim lijken een kapotte plaat, ook Ruslands buitenlandbeleid lijkt veel op een grijsversleten kapotte plaat die een hopeloos averechts effect bereikt. Wel leert de overtreffende trap ons met het bovenstaande kader dat het Russische bewind zich heel, maar dan ook heel ongemakkelijk voelt. Met deze actie laat het Russische bewind zich daarom in de kaart kijken.

Twintigste eeuw achtergrondEnentwintigste eeuw

2007
In 2007 kondigde Poetin aan dat de Russische bommenwerpers weer lange afstands "patrouillevluchten" zullen gaan uitvoeren
  • 17-08-2007, Reuters, 14 Russische "strategische bommenwerpers" met "ondersteunde" vliegtuigen en tankers startten tegelijkertijd op 7 vliegvelden.
  • 07-09-2007, Noorwegen-UK, The Guardian, 8 Tupolev Tu-95 "Bears
2014
  • 22-10-2014 Financial Times, drievoudige toename van incidenten, Estland, Litouwen Ilyushin IL-20
  • 29-10-2014 Een link van de BBC meldt dat de bewegingen weer toenemen na 2014. Tu-95 Bear, MiG-31
  • 29-10-2014 Wall Street Journal, Large scale Russian air activity, NATO heeft 100 Russische vliegtuigen onderschept, Voorbeeld: Noorwegen, Tupolev Tu-95MS
  • 05-11-2014, Finland waarschuwt Europa dat het aan de start staat van een nieuwe koude oorlog, Independent, Tupolev Tu-95 , Schotland
  • 11-12-2014 BBC Opsomming meerdere incidenten in 2014
2017-2018
  • 22-04-2017 Independent 780 Russische vliegtuigen onderschept in 2016, 410 in 2015. Een relatie met het conflict in Oekraïne wordt gelegd.
  • 08-11-2018, Businessinsider, Sukhoi Su-27 Flanker, De Flanker "onderschepte" voor de verandering een US Navy EP-3E Aries boven de Zwarte Zee
Recent
  • 01-05-2020 Tupolev Tu-142 Bear-F, Noordzee, Sky-News, De Tupolev werd in het artikel een koude oorlog reliek genoemd, houden zich niet aan internationale vliegverkeersrichtlijnen en zijn daarom en een gevaar voor civiele vliegbewegingen.
  • 29-03-2021 Businessinsider. Tupolev Tu-95 Bear, Tupolev Tu-160 Blackjack
  • 03-02-2022 Twee dagen achter elkaar, Noorwegen Schotland, Tupolev Tu-142 Bear-F met een Iljushin Il-78 tanker, The Barentz observer
  • 12/13-02-2022 Time Sukhoi Su-35 onderschepten Amerikaanse Boeing P-8A Patrouille vliegtuig boven de Middellandse zee

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Britse inlichtingendienst heeft een paar pittige mededelingen:

Ik vraag me overigens af in hoeverre Wagner-leden zich willen laten lenen als kanonnenvoer, en of ze zich zouden schikken onder incompetente leiding.

[ Voor 26% gewijzigd door bulle bas op 31-03-2022 00:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

pro_6or schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 00:42:
[...]

Mijn hele stelling (pun intended) in één klap (same) ondermijnt (puur toeval).
het is dat iemand hier eerder dat ook beweerde hoor .. mijn post van eerder heb ik ook aangepast (dat henk met vlam in de pijp erover kon raggen)

En ergens ook wel wel logisch .. wat heeft een mijn voor nut als je alleen op tanks afgaat .. je kan er immers 100 extra neerleggen toch .. ? de vijand is toch wel zo dom om er vol in te rijden (not)

ps eigenlijk wel netjes van de legger om ze gewoon open en bloot neer te leggen (wellicht te lui om ze in te graven) dan dat je eroverheen rijd en "boem" .. (meer met de gedachte van burger levens sparen) ..

[ Voor 16% gewijzigd door vso op 31-03-2022 00:55 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

vso schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 00:53:
[...]

ps eigenlijk wel netjes van de legger om ze gewoon open en bloot neer te leggen (wellicht te lui om ze in te graven) dan dat je eroverheen rijd en "boem" .. (meer met de gedachte van burger levens sparen) ..
Hoe wou je een mijn ingraven op een weg? Dan heb je een flinke crew nodig om daar weer asfalt overheen te leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
  • Laatst online: 29-08 17:22
bulle bas schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 00:45:
Britse inlichtingendienst heeft een paar pittige mededelingen:
[Twitter]
[Twitter]

Ik vraag me overigens af in hoeverre Wagner-leden zich willen laten lenen als kanonnenvoer, en of ze zich zouden schikken onder incompetente leiding.
Je zou zeggen dat dat de meer handige jongens zijn die zijn overgebleven bij Wagner en juist de gewone Russische militair zou gebruiken als kanonnenvoer. Ben benieuwd hoe die "samenwerking" gaat verlopen, bij potentieel gebrek aan gedeeld gezag, leiding, strategie etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:30
Kan me inderdaad niet voorstellen dat die zich hiervoor laten gebruiken, Wagner is relatief competent vergeleken met de Russen zelf.

Dan kan je beter dienstplichten uit het oosten gebruiken, die worden toch niet gemist.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:48

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

DVX73 schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 23:57:
Lijkt erop dat een deel van de Russen nu aan den lijve de reden ondervindt waarom je niet door het rode bos moet rijden.

[Twitter]

Reuters artikel over rode bos
Worden flink wat kanttekeningen geplaatst onder die tweet. Waaronder deze:

Conclusie lijkt te zijn dat het heel niet handig is om daar rond te lopen en/of te graven. Maar dat het voor acute radiation poisoning veel te kort is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Laatst online: 23:48

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

hoevenpe schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 07:36:
[...]

Kan me inderdaad niet voorstellen dat die zich hiervoor laten gebruiken, Wagner is relatief competent vergeleken met de Russen zelf.

Dan kan je beter dienstplichten uit het oosten gebruiken, die worden toch niet gemist.
'Relatief'. Vraag is dus vooral of er heel veel keus is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
MikeyMan schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 07:40:
'Relatief'. Vraag is dus vooral of er heel veel keus is.
Ze zouden in ieder geval één front moeten kiezen waar ze al hun aandacht op richten, daar een doorbraak forceren en ongemotiveerde dienstplichtigen vooral gebruiken om het heroverde gebied te stabiliseren. Ongewapende burgers neerschieten kan een ongetrainde dienstplichtige ook nog wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
De grote crash van munt en beurs is tot nu toe uitgebleven. Monetair lijken ze verrassend goed stand te houden:
RUSSISCHE AANDELEN EN ROEBEL IN DE LIFT OP DAG GROTE AFBETALING

De roebel en aandelen van grote Russische bedrijven stijgen flink in prijs. Vandaag wist Rusland opnieuw aan een grote buitenlandse betalingsverplichting te voldoen. Ook wint de Russische munt aan kracht nu betalingen voor gasexport in roebel moeten en exporterende bedrijven 80 procent van hun inkomsten in buitenlandse valuta moeten omzetten in roebels.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HEY_DUDE
MikeyMan schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 07:39:
[...]

[Twitter]

Conclusie lijkt te zijn dat het heel niet handig is om daar rond te lopen en/of te graven. Maar dat het voor acute radiation poisoning veel te kort is.
Niet alleen te kort, zelfs na een jaar heb je nog geen stralingsziekte daar. Ten gevolge van de ramp zijn slechts een handjevol mensen met acute stralingsziekte overleden. Allemaal blootgesteld in de reactor. Zelfs tijdens de ramp had je daar vrijwel geen kans op buiten de reactor. Gezond is het niet, want je loopt wel een kleine verhoogde kans op kanker op. Echter heeft dat 5 - 20 jaar nodig na blootstelling. En daarmee geen accuut effect. Er is echt idioot veel straling nodig voor acute stralingsziekte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Niet, dus deze tweet moet je beschouwen als een manier om intern onrust te creëren.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• HEY_DUDE
hoevenpe schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 07:48:
De grote crash van munt en beurs is tot nu toe uitgebleven. Monetair lijken ze verrassend goed stand te houden:

[...]
Wat een kletsverhaal. BNR trapt hiermee in een PR persbericht van Rusland. Dat ze wederom 90 miljoen hebben afbetaald zicht niet zo veel als ze volgende week 1.8 miljard moeten afbetalen. Bovendien. Als de verkoop van Rioebels goeddeels aan banden is gelegd, wat zegt dan de koers.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04:20
teacup schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 00:44:
Terugkomend op die Russische vliegtuigen boven Zweden met mogelijk kernwapens aan boord. Eigenlijk maakt het niet zoveel uit wat voor lading die Sukhoi 24's hadden. Voor het zelfde geld waren het dummy's of waren de wapens niet uitgevoerd met hun nucleaire lading.

Het gebaar, even langs die kernwapens heen kijkende is een variant op het versleten thema dat de Russen al jarenlang uitvoeren: vliegbewegingen zonder call sign boven het Europese luchtruim. He, wat stout toch allemaal. Ik had mijn jeugd in de jaren tachtig, en berichten over onderscheppingen waren toen heel frequent, en werden met een knipoog gelezen. De Russen zwaaiden naar de Nato eenheden. De inbreuk op ons luchtruim werd hierdoor een soort ritueel: "Ach, daar gaan we weer". Hiermee wil ik het gegeven niet bagatelliseren, maar het maakt mijn reactie op dit soort nieuws daarom wat minder sterk. Minder sterk omdat de acties vooral manipulatie als drijfveer hebben.

Nu zijn de vliegtuigen moderner, en de wapens in potentie van een hogere impact, het maakt het gebaar op zich voor mij niet minder versleten, en zelfs een beetje pathetisch. Misschien voor de wat jongere lezers wat historisch kader met de onderstaande verzameling links.

Wat uit die links is vast te stellen
  • In de twintigste eeuw waren de schendingen van het luchtruim "veelvuldig".
  • Na de ontspanning tussen Rusland en Europa in 1989, gemarkeerd door het slechten va de Berlijnse muur, pakt rusland in 2007 de "surveillances" weer op.
  • In 2014 treedt bovendien verhoogde activiteit op, dat zich in de jaren 2015 en 2016 verder uitbreidt.
  • Er zijn maar enkele recente artikelen, maar een accent op Scandinavië en UK en Zuid Europa lijkt te herkennen.
Nog even mijn commentaar

De patrouilles lijken hand in hand te gaan met het ongemak van het Russische bewind. In 2007 werd de Navo blijkbaar te populair (hoe kunnen we het anders noemen). In 2014 was het Russische bewind blijkbaar bezorgt over de reactie van de Navo op de net gestartte oorlog in Oekraïne dat ze zich helemaal gek spioneerde. Deze geobsedeerdheid met de Navo neemt in 2015 en 2016 nog grotere vormen aan. Het gedrag van de vliegtuigen zien we na 2018 een meer activistische rol aannemen, Navo patrouillevliegtuigen worden op hun beurt onderschept. In Scandinavie worden de activiteiten wat offensiever en worden vliegtuigen zelfs door Russische tankers bijgetankt. Alsof het de gewoonste zaak is dat de oefeningen boven Scandinavisch grondgebeid worden uitgevoerd.

Deze laatste activiteit met mogelijk nucleaire wapens is vergelijkbaar met die van een gunslinger in een western die zijn jas even opzij schuift om zijn piece te laten zien. Gevalletje slechte smaak naar mijn idee, en in Rusland lijkt nog steeds de misvatting te bestaan dat ze met het zaaien van angst gebeurtenissen naar haar hand kan zetten. Niet alleen deze overschrijdingen van ons luchtruim lijken een kapotte plaat, ook Ruslands buitenlandbeleid lijkt veel op een grijsversleten kapotte plaat die een hopeloos averechts effect bereikt. Wel leert de overtreffende trap ons met het bovenstaande kader dat het Russische bewind zich heel, maar dan ook heel ongemakkelijk voelt. Met deze actie laat het Russische bewind zich daarom in de kaart kijken.

Twintigste eeuw achtergrondEnentwintigste eeuw

2007
In 2007 kondigde Poetin aan dat de Russische bommenwerpers weer lange afstands "patrouillevluchten" zullen gaan uitvoeren
  • 17-08-2007, Reuters, 14 Russische "strategische bommenwerpers" met "ondersteunde" vliegtuigen en tankers startten tegelijkertijd op 7 vliegvelden.
  • 07-09-2007, Noorwegen-UK, The Guardian, 8 Tupolev Tu-95 "Bears
2014
  • 22-10-2014 Financial Times, drievoudige toename van incidenten, Estland, Litouwen Ilyushin IL-20
  • 29-10-2014 Een link van de BBC meldt dat de bewegingen weer toenemen na 2014. Tu-95 Bear, MiG-31
  • 29-10-2014 Wall Street Journal, Large scale Russian air activity, NATO heeft 100 Russische vliegtuigen onderschept, Voorbeeld: Noorwegen, Tupolev Tu-95MS
  • 05-11-2014, Finland waarschuwt Europa dat het aan de start staat van een nieuwe koude oorlog, Independent, Tupolev Tu-95 , Schotland
  • 11-12-2014 BBC Opsomming meerdere incidenten in 2014
2017-2018
  • 22-04-2017 Independent 780 Russische vliegtuigen onderschept in 2016, 410 in 2015. Een relatie met het conflict in Oekraïne wordt gelegd.
  • 08-11-2018, Businessinsider, Sukhoi Su-27 Flanker, De Flanker "onderschepte" voor de verandering een US Navy EP-3E Aries boven de Zwarte Zee
Recent
  • 01-05-2020 Tupolev Tu-142 Bear-F, Noordzee, Sky-News, De Tupolev werd in het artikel een koude oorlog reliek genoemd, houden zich niet aan internationale vliegverkeersrichtlijnen en zijn daarom en een gevaar voor civiele vliegbewegingen.
  • 29-03-2021 Businessinsider. Tupolev Tu-95 Bear, Tupolev Tu-160 Blackjack
  • 03-02-2022 Twee dagen achter elkaar, Noorwegen Schotland, Tupolev Tu-142 Bear-F met een Iljushin Il-78 tanker, The Barentz observer
  • 12/13-02-2022 Time Sukhoi Su-35 onderschepten Amerikaanse Boeing P-8A Patrouille vliegtuig boven de Middellandse zee
Je vergeet de vele "incidenten" met Russische marineschepen in de Noordzee.
  • 2014 : het Russisch persagentschap deelt mee dat men oefening houdt in de Noordzee. Het Russische ministerie van defensie zegt dat de boten gingen schuilen voor een storm. Dus zoveel jaar geleden kon men geen eenduidig bericht naar de buitenwereld sturen, en dat is nu nog steeds zo.
  • 2015 : USA waarschuwt de wereld dat er een grotere activiteit is van Russische onderzeeboten, en dat de route die die schepen volgen, samenvalt met de vele onderzeese communicatiekabels.
  • 2016 : vliegkampschip en grootste kruiser varen langs de Noorse kust, onderweg naar de Middellandse Zee. Maar voor de Schotse kust gaan ze eerst nog wat oefenen.
  • 2021 : in antwoord op parlementaire vragen, geeft de Belgische marine meer uitleg. Het begeleiden van Russische marineschepen is bijna een dagdagelijkse taak geworden. (Ik zou het wekelijks omschrijven, maar kom)
    Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iybglMNmWXXovgoj9-Ey0zrfX70=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f6xeDV06Y5afCL7GmLSTrB2w.jpg?f=fotoalbum_large
  • 2022 : Russische hunter-killer-duikboot botst op gesleept sonarmaterieel van de Britse HMS Northumberland.
Op zich doen de Russische schepen niets verkeerd, maar ze blijven soms liggen op onlogische plekken, kijken hoe Nato-landen reageren op hun aanwezigheid. En elk jaar zijn het er wat meer.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 29-08 14:44
hoevenpe schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 07:48:
Nu ben ik geen financieel expert, maar is dit niet puur en alleen door het manipuleren van de beurs door het Kremlin? Veel handel is gewoon niet toegestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

ErikT738 schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 08:25:
[...]

Nu ben ik geen financieel expert, maar is dit niet puur en alleen door het manipuleren van de beurs door het Kremlin? Veel handel is gewoon niet toegestaan.
Ja, buitenlandse bedrijven mogen niks verkopen etc etc

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 20:56

Amphiebietje

In de blubber

vso schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 00:53:
[...]

het is dat iemand hier eerder dat ook beweerde hoor .. mijn post van eerder heb ik ook aangepast (dat henk met vlam in de pijp erover kon raggen)
Guilty as charged. :P

Toen was er wat verwarring of het de auto van Jan & Ingridski was die op de mijnen zou worden gezet, of dat Jan en Ingridski zelf op de mijnen zouden gaan staan...in dat laatste geval zou de mijn hopelijk niet af gaan, behalve als Jan of Ingridski erg dol op voedsel waren en dus ietwat aan de zware kant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:04
HEY_DUDE schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 08:10:
[...]

Wat een kletsverhaal. BNR trapt hiermee in een PR persbericht van Rusland. Dat ze wederom 90 miljoen hebben afbetaald zicht niet zo veel als ze volgende week 1.8 miljard moeten afbetalen. Bovendien. Als de verkoop van Rioebels goeddeels aan banden is gelegd, wat zegt dan de koers.
Inderdaad, er is weinig verrassends aan dat een munt 'stand houdt' als je je eigen bedrijven forceert deze munt te kopen en verder iedereen verbiedt ze te verkopen. Neem daarbij dat de regering zelf ook steunaankopen doet en het is simpelweg een getalletje dat kunstmatig hoog wordt gehouden.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
HEY_DUDE schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 08:05:
[...]

Niet alleen te kort, zelfs na een jaar heb je nog geen stralingsziekte daar. Ten gevolge van de ramp zijn slechts een handjevol mensen met acute stralingsziekte overleden. Allemaal blootgesteld in de reactor. Zelfs tijdens de ramp had je daar vrijwel geen kans op buiten de reactor. Gezond is het niet, want je loopt wel een kleine verhoogde kans op kanker op. Echter heeft dat 5 - 20 jaar nodig na blootstelling. En daarmee geen accuut effect. Er is echt idioot veel straling nodig voor acute stralingsziekte.
Grootste gevaar is ook niet de straling wanneer je rondloopt, maar evt verontreinigde dingen die je binnenkrijgt of inademt. Dan nog gaat het hier idd om een verhoogd risico en niet om direct acute gevolgen. Ook is tijdsduur een extreem belangrijke parameter hierin.

Helaas is radioactiviteit een dusdanig verkeerd en slecht begrepen maar vaak met enkel emotie beladen fenomeen.

Elke natuurkundige rolt keer op keer weer z'n ogen uit zijn kassen.

One World Concepts

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
MikeyMan schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 07:39:
[...]

[Twitter]

De straling in het 'red forest' loopt op tot zo'n 10msv p/u. Dat is met ~24 uur genoeg voor 'milde' acute stralingsziekte.

Maar dat is de standaard omgeving. Na de kernramp heeft men de bovenste grondlaag en de dode bomen omgeploegd en begraven. Als je daar zo, zoals wordt beweerd, loopgraven gaat graven is het niet te kort. Dan kun je binnen enkele uren al blootgesteld zijn aan genoeg straling voor acute stralingsziekte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:47
TheekAzzaBreek schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 22:35:
[...]

En nog 'vrienden' weten te blijven ook.
Ja, dat vind ik ook bijzonder. Putin blijkt echt alleen maar de taal van geweld te verstaan, en daar respect voor te hebben. Erdogan lijkt dat te snappen. Hij knalt gewoon direct zo'n MiG uit de lucht, zonder treuzelen, Putin doet wat boos, maar volgens mij vond ie het gewoon wel stoer ook. Anders had ie wel wat heftiger gereageerd denk ik dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01:36
olafmol schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 10:59:
[...] Putin doet wat boos, maar volgens mij vond ie het gewoon wel stoer ook. Anders had ie wel wat heftiger gereageerd denk ik dan.
Wat had die willen doen dan? Invasie? Turkije stopt dan echt niet bij hun eigen grenzen. Economische sancties? Lijkt me in het geval van Turkije niet heel veel goeds te doen, dat zou zowel Rusland als Turkije behoorlijk schaden en dan staat Rusland er ineens nog slechter voor tegenover 'aartsvijand NAVO'

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-08 15:06

Dido

heforshe

offtopic:
Dat lijkt me allesbehalve gezond, dus daarmee ondergraaf je wel een beetje het ppunt dat je wilt maken ;)

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:47
Caelorum schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 11:05:
[...]

Wat had die willen doen dan? Invasie? Turkije stopt dan echt niet bij hun eigen grenzen. Economische sancties? Lijkt me in het geval van Turkije niet heel veel goeds te doen, dat zou zowel Rusland als Turkije behoorlijk schaden en dan staat Rusland er ineens nog slechter voor tegenover 'aartsvijand NAVO'
Precies. Ik bedoel dat "blaffende honden bijten niet" effect toch ook wel daadwerkelijk het geval lijkt te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Laatst online: 23:33
Caelorum schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 11:05:
[...]

Turkijke is NAVO. Een invasie van Turkije zou art 5 triggeren.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
T-MOB schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 11:34:
[...]

En uiteindelijk is het Rusland die met een gevechtsvliegtuig over de grenzen gaat van waar ze mogen komen. Er is dus geen enkele manier om Turkije de beschuldigen van aggressie.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01:36
T-MOB schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 11:34:
[...]
Ja, maar nog even los daarvan. Stel dat ze dat hadden gedaan en de NAVO zoiets had van "whatever, het is Turkije maar" (compleet onrealistisch scenario, maar toch), zelfs dan had Rusland dat niet doorgezet. Dat land is op zichzelf al een te grote pil om door te slikken voor Rusland. Die paar vliegtuigen was het echt niet waard geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-MOB
Caelorum schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 11:39:
[...]

Ja, maar nog even los daarvan. Stel dat ze dat hadden gedaan en de NAVO zoiets had van "whatever, het is Turkije maar" (compleet onrealistisch scenario, maar toch), zelfs dan had Rusland dat niet doorgezet. Dat land is op zichzelf al een te grote pil om door te slikken voor Rusland. Die paar vliegtuigen was het echt niet waard geweest.
Ik denk dat de Turken zonder NAVO niet gedurfd hadden om die jager neer te halen. Een Russische invasie is misschien niet realistisch, maar een paar raketten zijn "zo" verstuurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-08 17:01
redwing schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 08:53:
[...]

Inderdaad, er is weinig verrassends aan dat een munt 'stand houdt' als je je eigen bedrijven forceert deze munt te kopen en verder iedereen verbiedt ze te verkopen. Neem daarbij dat de regering zelf ook steunaankopen doet en het is simpelweg een getalletje dat kunstmatig hoog wordt gehouden.
Maar dat is wel precies wat Rusland moet doen; zo lang mogelijk de munt overeind en het land solvabel houden totdat de "speciale operatie" voorbij is en sancties milder worden.

De echte vraag is hoe lang ze dat vol kunnen houden en daar zouden journalisten zich op moeten focussen. Niet op de dagkoers. Maar ja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 29-08 08:31
YakuzA schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 11:55:
Officieel gezien is Oekraïens grondgebied nog steeds de 1991 grens
Ik bedoel het echt serieus en niet bijdehand, maar wat bedoel je met officieel? Er zijn geen officiele grenzen. Bijna elk land heeft wel een grensconflict. Meestal maakt het niet veel uit, maar er is geen officiele wereld grens kadaster...

Only when it is dark enough, can you see the stars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Semyon schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 12:08:
[...]

Ik bedoel het echt serieus en niet bijdehand, maar wat bedoel je met officieel? Er zijn geen officiele grenzen. Bijna elk land heeft wel een grensconflict. Meestal maakt het niet veel uit, maar er is geen officiele wereld grens kadaster...
Je hebt een definitie van door de internationale gemeenschap erkende landsgrenzen, volgens mij ergens vanuit de VN oid?
weet niet meer exact de achtergrond, maar daar ligt bepaald dat de landsgrenzen van Oekraine de grenzen zijn zoals bepaald in 1991/1994 en bevestigd met het budapest memorandum.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Semyon
YakuzA schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 12:12:
Je hebt een definitie van door de internationale gemeenschap erkende landsgrenzen, volgens mij ergens vanuit de VN oid?
Bron? En als dat bestaat zou ik graag willen weten waar Taiwan officieel bijhoort. Of de Kashmir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

In het algemeen zijn/worden grenzen per verdrag vastgesteld. Als er onenigheid is kloppen de beschaafde landen aan bij het internationale hof in Den Haag, die bindende uitspraken doet.

Een recent voorbeeld van zo een zaak dat me snel te binnen schiet: https://www.theguardian.c...national-court-of-justice

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2022 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Semyon
Verwijderd schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 12:15:
In het algemeen zijn/worden grenzen per verdrag vastgesteld. Als er onenigheid is kloppen de beschaafde landen aan bij het internationale hof in Den Haag.
Ja dat snap ik. Maar beschaafd !== officeel. Dat Rusland onbeschaafd als een beest te keer gaat is duidelijk. Maar waar er Krim of Taiwan of Kashmir of waar dan ook ter wereld officieel bij hoort is niet duidelijk, best jammer eigenlijk daar niet van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Semyon schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 12:15:
[...]

Bron? En als dat bestaat zou ik graag willen weten waar Taiwan officieel bijhoort. Of de Kashmir.
Wikipedia: List of states with limited recognition
Wikipedia: List of territorial disputes

bijvoorbeeld:
All UN members except Russia recognise the DPR and LPR as part of the sovereign territory of Ukraine.
The General Assembly Resolution 68/262 by votes 100 "in favor", 11 "against", 58 "abstained" and 24 abstentions noted that Crimea was part of Ukraine.
De rest kun je daarvandaan wel vinden, erkenning van landen en hun grenzen is een van de basis dingen binnen de VN.

Een 'officiele' grens zou je kunnen beschouwen als meer dan 99% van de VN leden vinden dat de grens daar ligt oid.

[ Voor 24% gewijzigd door YakuzA op 31-03-2022 12:22 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Semyon
YakuzA schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 12:18:
[...]

Wikipedia: List of states with limited recognition

bijvoorbeeld:

[...]

De rest kun je daarvandaan wel vinden, erkenning van landen en hun grenzen is een van de basis dingen binnen de VN.

Een 'officiele' grens zou je kunnen beschouwen als meer dan 99% van de VN leden vinden dat de grens daar ligt oid.
Ja dat kan je vinden, maar iets vinden is niet hetzelfde als officieel zo zijn. Iemand anders vindt dan weer 98% of 100% of 51% etc.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Semyon schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 12:21:
[...]

Ja dat kan je vinden, maar iets vinden is niet hetzelfde als officieel zo zijn. Iemand anders vindt dan weer 98% of 100% of 51% etc.
Misschien moet je ergens anders gaan knikkeren met die semantische discussie? :)
Als je ergens land veroverd, en dat als enige land ter wereld erkend slaat het nergens op dat het officieel niet meer bij het andere land zou horen.

Volgens de VN en de VN resoluties zijn de grenzen van Oekraine de grenzen zoals in 1991 vastgesteld.
All UN members except Russia recognise the DPR and LPR as part of the sovereign territory of Ukraine.
The General Assembly Resolution 68/262 by votes 100 "in favor", 11 "against", 58 "abstained" and 24 abstentions noted that Crimea was part of Ukraine.

[ Voor 29% gewijzigd door YakuzA op 31-03-2022 12:25 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Semyon
YakuzA schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 12:24:
Misschien moet je ergens anders gaan knikkeren met die semantische discussie?

Als je ergens land veroverd, en dat als enige land ter wereld erkend slaat het nergens op dat het officieel niet meer bij het andere land zou horen.
Ja ik snap dat je het ziet als als semantiek. Maar ik denk dat het de Oekraiense rechstaat helpt als we bij de feiten blijven. Ik zou zo graag willen dat er een officiele kaartenbak was waar iedereen zich aan houdt. Google maps bijvoorbeeld laat heel bewust Krim als disputed area zien, niet om er moeilijk over te doen of er een waarde oordeel aan te hangen, maar gewoon voor de duidelijkheid wat er aan de hand is..

De Krim wordt bijvoorbeeld door veel andere Landen Nicaragua, Kyrgyzstan Belarus etc als Rusland gezien. Daar halen we de 99% al niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
Semyon schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 12:29:
[...]

Ja ik snap dat je het ziet als als semantiek. Maar ik denk dat het de Oekraiense rechstaat helpt als we bij de feiten blijven. Ik zou zo graag willen dat er een officiele kaartenbak was waar iedereen zich aan houdt. Google maps bijvoorbeeld laat heel bewust Krim als disputed area zien, niet om er moeilijk over te doen of er een waarde oordeel aan te hangen, maar gewoon voor de duidelijkheid wat er aan de hand is..

De Krim wordt bijvoorbeeld door veel andere Landen Nicaragua, Kyrgyzstan Belarus etc als Rusland gezien. Daar halen we de 99% al niet.
Google mag anders stoppen in Rusland.
Ik hoop dat jezelf wel inziet dat je insteek volledig hopeloos is, en anders is dit een goed moment om daar over na te gaan denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Semyon
bulle bas schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 12:36:
Google mag anders stoppen in Rusland.
Ik hoop dat jezelf wel inziet dat je insteek volledig hopeloos is, en anders is dit een goed moment om daar over na te gaan denken.
Nee ik snap echt niet waar je heen wilt. En als enige argument "je ziet het zelf ook wel in, of je gaat er maar overnadenken" is ook nou niet een overtuigend argument en behoorlijk op de man.

Ik ben het er helemaal overeens dat wat Rusland doet moreel verkeerd is (ontzettend) en wil Rusland uit Oekraiene zien worden weggetrapt. Maar doen alsof er ergens officiele grenzen liggen waar we dingen kunnen opzoeken versimpelt de zaak gewoon zoveel dat het de zaak kwaad doet. Dat is er namelijk niet en je focust je op de verkeerde dingen. En ja voor Oekraine moeten de vorige grenzen terug maar niet omdat het ergens (maar dus niet aanwijsbaar) zou zijn vastgelegd. Maar omdat we als landen gewoon niet met oorlog dood en verderf kunnen dreigen en gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Semyon schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 12:29:
[...]
:

PSN

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Seraphin
  • Laatst online: 00:32

Seraphin

Meep?

Semyon schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 12:44:
[...]

Nee ik snap echt niet waar je heen wilt. En als enige argument "je ziet het zelf ook wel in, of je gaat er maar overnadenken" is ook nou niet een overtuigend argument en behoorlijk op de man.

Ik ben het er helemaal overeens dat wat Rusland doet moreel verkeerd is (ontzettend) en wil Rusland uit Oekraiene zien worden weggetrapt. Maar doen alsof er ergens officiele grenzen liggen waar we dingen kunnen opzoeken versimpelt de zaak gewoon zoveel dat het de zaak kwaad doet. Dat is er namelijk niet en je focust je op de verkeerde dingen. En ja voor Oekraine moeten de vorige grenzen terug maar niet omdat het ergens (maar dus niet aanwijsbaar) zou zijn vastgelegd. Maar omdat we als landen gewoon niet met oorlog dood en verderf kunnen dreigen en gebruiken.
Even 2 dingen uit elkaar trekken;
- De ene kant van je vragen gaat over "wat zijn 'de officiële' grenzen van Oekraïne. Die zijn gewoon netjes vastgelegd en opgetekend in het Budapest memorandum. Rusland was een van de ondertekenaars. Er zit echt geen greintje onduidelijkheid in de term "de grenzen van 1991".
- De andere kant van je vraag lijkt meer fundamenteel gericht te zijn op "hoe worden landsgrenzen in zijn algemeenheid vastgesteld". Leuke discussie, complexe discussie, discussie met veel uitzonderingen, niet ter zake doende discussie.

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koudepinda
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 29-08 15:08

koudepinda

Don't Panic

Seraphin schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 12:51:
[...]

Even 2 dingen uit elkaar trekken;
- De ene kant van je vragen gaat over "wat zijn 'de officiële' grenzen van Oekraïne. Die zijn gewoon netjes vastgelegd en opgetekend in het Budapest memorandum. Rusland was een van de ondertekenaars. Er zit echt geen greintje onduidelijkheid in de term "de grenzen van 1991".
- De andere kant van je vraag lijkt meer fundamenteel gericht te zijn op "hoe worden landsgrenzen in zijn algemeenheid vastgesteld". Leuke discussie, complexe discussie, discussie met veel uitzonderingen, niet ter zake doende discussie.
Plus het aanhalen van Google maps voor het aangeven van "disputed" area een buitengewoon eigenaardig argument is, als daarvoor er een hele semantische discussie is geweest over officiële verdragen.
Google heeft duizend redenen om maar mee te geven aan politieke druk (duizend maal markt+ omzet). Dat dan gebruiken om een punt te bekrachtigen is buitengewoon zwak.

always bring a towel

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
Semyon schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 12:44:
[...]

Grenzen worden per verdrag vastgelegd tussen twee landen, en kunnen alleen per verdrag weer gewijzigd worden als beide landen daarmee instemmen. Als bijvoorbeeld Nederland en België morgen een verdrag ondertekenen waarbij wij Zeeuws-Vlaanderen aan België overdragen dan is Zeeuws Vlaanderen vanaf dat moment Belgisch grondgebied. Als België morgen Zeeuws-Vlaanderen binnenvalt blijft Zeeuw-Vlaanderen Nederlands grondgebied, maar wordt het bezet door een vreemde mogendheid.

Oekraïne en Rusland zijn in 1991 overeengekomen dat de Krim bij de Oekraïne hoort. In 1994 zijn in het Boedapest-memorandum de toenmalige grenzen (dus Oekraïne inclusief de Krim) nogmaals bekrachtigd. Er is na de Russische inval en inlijving van de Krim nooit een nieuw verdrag over de grenzen tussen Oekraïne en Rusland afgesloten, en zo lang dat niet gebeurd hoort de Krim officieel nog steeds bij Oekraïne. Zo simpel is het, alles wat je er nog meer bijhaalt is alleen maar ruis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04:20
[...]

offtopic : Een kadaster van de wereld zal wel niet bestaan, maar elk land heeft normaal toch verdragen waarin de grenzen worden vastgelegd.
Bij een rivier wordt de grens meestal in het midden gelegd, en volgt de grens dus de loop van de rivier. Dat geeft dan wel problemen, vooral administratief, wanneer die rivier wordt rechtgetrokken. In 2017 is er bijvoorbeeld een grondenruil geweest tussen Nederland en België rond een paar eilanden in de Maas.
https://www.vrt.be/vrtnws...ruil-nederland-en-belgie/
Tim Traveller, een youtube kanaal, heeft verscheidene filmpjes over rare grenzen en hun verdragen.
En verder heb je natuurlijk ook nog de Map Men, een nevenprojectje van de Britse komiek/singer-songwriter Jay Foreman. Die heeft trouwens een aflevering over de beste map van de UK, gemaakt door de USSR..

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:40
T-MOB schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 11:50:
[...]

Ik denk dat de Turken zonder NAVO niet gedurfd hadden om die jager neer te halen. Een Russische invasie is misschien niet realistisch, maar een paar raketten zijn "zo" verstuurd.
Dat valt wel mee denk ik. In Syrie en Armenie/Azerbeidjan staan ze ook tegenover elkaar.

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assassin85
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20:43
c-nan schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 13:27:
[...]
Je
Dat valt wel mee denk ik. In Syrie en Armenie/Azerbeidjan staan ze ook tegenover elkaar.
Herinner me idd nog de beelden van russische wagner eenheden die rond Tripoli hun laatste levenslicht zagen aan de hand van Turkse drones (anders dan nu in Oekraine bediend door Turkse eenheden overigens).
Wagner is dan ‘officieel’ geen directe Russische staatsleger maar onofficieel weet iedereen dat ze nauw door het Kremlin aangestuurd worden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:51

Zewatanejo

Fine Thanks!

assassin85 schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 13:42:
[...]
Wagner is dan ‘officieel’ geen directe Russische staatsleger maar onofficieel weet iedereen dat ze nauw door het Kremlin aangestuurd worden
Nauwkeuriger gezegd; Het zijn huurlingen ingehuurd door het Kremlin en daarmee de facto strijders van Rusland

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
c-nan schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 13:27:
[...]

Dat heeft er toch niets mee te maken. In een situatie zonder NAVO volgt op het neerhalen van zo'n vliegtuig mogelijk een vergelding. Die moet je dan gewoon slikken, of je reageert waarbij je weer dat het kan uitmonden in een full-scale oorlog tegen een kernmacht.
In de situatie met NAVO ligt de overweging direct bij de Russen: het verlies van het vliegtuig slikken, of reageren en een oorlog tegen de volledige NAVO uitlokken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23:28

servies

Veni Vidi Servici

Yaksa schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 15:09:
[...]

Met dank aan onze zeer stringente privacy wetgeving.
Je zou toch zeggen dat die oligarchen niks te verbergen hebben? 8)
Dat wordt alleen maar als excuus gebruikt... Zodra het om een normale eenvoudige Nederlandse burger gaat trekken de betrokken instanties zich niets aan van die privacy wetgeving...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
HvdBent schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 15:28:
[...]

de meeste russen weten heel goed (via nederlandse advocatenbureaus) hun vermogen te verbergen. Ook in het VK is er veel commentaar op de moeite die het kost om e.e.a. boven water te halen. Ga ervan uit dat de betrokken ambtenaren in opsporing nu overuren maken. Zou mooi zijn als weals "beschaafde" landen deze vermogenden (ook niet russen) eens serieus aanpakken. Ik betaal ook netjes mijn belasting...
@MikeyMan Andere regeringen doen het beter. Hier stroomt een ongelofelijke hoeveelheid Russisch geld over de Zuidas. Wij hebben notabene belastinggevens van Rusland, het is eenvoudig wat er aan te doen. Kampioen privacyschending Belastingdienst heeft plots last van gewetensbezwaren en vind het een schending van de privacy.

Het ligt er zo dik bovenop, dat het zelfs de Tweede Kamer opvalt. Kijk anders ook eens naar wat Omtzigt hierover naar buiten brengt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Net alsof wat Putin zegt ook nog maar enige waarde heeft?

/whatever :)

PSN

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• hoevenpe
Ondertussen op de grond:
- omsingeling Cherniv, Kharkiv en Sumy voorbij
- succesvolle tegenaanval west van Kyiv
- oostelijk van Kyiv meerdere BTG's omsingeld
- meerdere dorpen bij Kherson heroverd
- idem in het oosten, Irzum houdt stand

https://liveuamap.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

hoevenpe schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 15:40:
Ondertussen op de grond:
- omsingeling Cherniv, Kharkiv en Sumy voorbij
- succesvolle tegenaanval west van Kyiv
- oostelijk van Kyiv meerdere BTG's omsingeld
- meerdere dorpen bij Kherson heroverd
- idem in het oosten, Irzum houdt stand

https://liveuamap.com/
Probleem word het oosten, wat ik mezelf afvraag hoe het leger dat gaat doen tegen de russen die zich nu daarop volop gaan concentreren.
Bedoel, gaat oekranie zich nu meer focussen ook richting het oosten?

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindcre8r
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-08 15:29

mindcre8r

Tradepedia

Xtr3me4me schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 15:42:
[...]

Probleem word het oosten, wat ik mezelf afvraag hoe het leger dat gaat doen tegen de russen die zich nu daarop volop gaan concentreren.
Afgaande op de bewegingen in Belarus wel, er komt vanalles en nog wat (verrotgeschoten en wel) terug over de grens in het noorden van UA om oostwaards via Belarus te trekken.

Bears and Bulls

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01:07
Xtr3me4me schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 15:42:
[...]

Dat gaat vechten worden daar, en dan heb ik het over rus vs rus, over eten, vermoeid op 1 kluit, 0 moraal...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
mindcre8r schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 15:43:
Afgaande op de bewegingen in Belarus wel, er komt vanalles en nog wat (verrotgeschoten en wel) terug over de grens in het noorden van UA om oostwaards via Belarus te trekken.
De vraag is in welke staat dat nog kan: die soldaten zijn na 35 dagen in de modder, weinig eten, veel verliezen en constante beschietingen niet heel gemotiveerd meer.

Besef dat tientallen BTG's met het resterende materiaal en ondersteuning naar de Donbass verplaatsen niet triviaal is, je hebt het over 1300km verderop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mindcre8r
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-08 15:29

mindcre8r

Tradepedia

hoevenpe schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 15:48:
[...]

De vraag is in welke staat dat terugkomt: die soldaten zijn na 35 dagen in de modder, weinig eten, veel verliezen en constante beschietingen niet heel gemotiveerd meer.

Besef dat tientallen BTG's met het resterende materiaal en ondersteuning naar de Donbass verplaatsen niet triviaal is, je hebt het over 1300km verderop.
helemaal eens, maar elke Rus met een mortier in het oosten is er 1 teveel. goed doen zal het zeker niet.

Bears and Bulls

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

dakka schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 15:45:
[...]

Dat gaat vechten worden daar, en dan heb ik het over rus vs rus, over eten, vermoeid op 1 kluit, 0 moraal...
Ik heb geen idee, daarnaast logistieke problemen is niet in woorden uit te drukken bij de Russen.
Daarnaast dit filmpje gevonden: YouTube: 'Russian conscripts' complain of being 'thrown into the s**t with 19...

Ik snap niet dat we Rusland als een 2e wereldmacht hebben gezien als ze zo te werk gaan. Ja, ze hebben nukes. Maar los van dat, zijn ze wel nu het lachertje geworden van de buitenwereld.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Xtr3me4me schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 15:53:
[...]
Ik snap niet dat we Rusland als een 2e wereldmacht hebben gezien als ze zo te werk gaan. Ja, ze hebben nukes. Maar los van dat, zijn ze wel nu het lachertje geworden van de buitenwereld.
Heel simpel: in het belang van het Pentagon en de militaire industrie is de kracht van de vijand gedurende vele jaren structureel overschat. Zo worden de budgetten voor komende jaren weer veiliggesteld. Paradoxaal genoeg heeft Europa met al haar handelsbetrekkingen de kracht van Rusland juist onderschat. Persoonlijk heeft het mij altijd verbaasd na het neerhalen van de MH17 'gewoon' weer Gazprom als Champions League sponsor te zien. The show must go on.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

desmond schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 16:02:
[...]

Heel simpel: in het belang van het Pentagon en de militaire industrie is de kracht van de vijand gedurende vele jaren structureel overschat. Zo worden de budgetten voor komende jaren weer veiliggesteld. Paradoxaal genoeg heeft Europa met al haar handelsbetrekkingen de kracht van Rusland juist onderschat. Persoonlijk heeft het mij altijd verbaasd na het neerhalen van de MH17 'gewoon' weer Gazprom als Champions League sponsor te zien. The show must go on.
Omdat mensen levens voor het kabinet binnen in "the inner circle" geen moer interesseert. Tenzij het om hun eigen mensjes gaat.
De media speelt hier parten, maar kabinet ziet dingen door de vingers of gebruiken bepaalde tactieken die zo lang duren, dat de nabestaanden geen zin meer erin hebben en rust willen hebben of zelf niet eens meer leven.

Het gaat om geld. Niet om mensen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01:07
Xtr3me4me schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 15:53:
[...]

Ik heb geen idee, daarnaast logistieke problemen is niet in woorden uit te drukken bij de Russen.
Daarnaast dit filmpje gevonden: YouTube: 'Russian conscripts' complain of being 'thrown into the s**t with 19...

Niet dat ik er verstand van heb, maar wat ik de afgelopen 10-15 jaar allemaal heb gelezen en gezien over de staat van hun leger, heeft het me ook weinig verbaast, ik verbaas me meer over alle experts (de echte niet de armchair generals) die met zoveel overtuiging zeggen dat de russen allemaal zo modern en gevaarlijk waren.

Een greep van dingen die ik me kan herinneren gelezen te hebben(niet verifieerbaar)
- kernwapens die ze gewoon kwijtgeraakt zijn
- super moderne tanks laten zien tijdens de parade die dan zodra ze uit het zicht zijn in de fik vliegen
- het omkopen van rebellen omdat ze het aan het verliezen waren
- 0 vertrouwen en 100 corruptie tussen troepen en officieren..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

dakka schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 16:09:
[...]

Niet dat ik er verstand van heb, maar wat ik de afgelopen 10-15 jaar allemaal heb gelezen en gezien over de staat van hun leger, heeft het me ook weinig verbaast, ik verbaas me meer over alle experts (de echte niet de armchair generals) die met zoveel overtuiging zijden dat de russen allemaal zo modern en gevaarlijk waren.

Een greep van dingen die ik me kan herinneren gelezen te hebben(niet verifieerbaar)
- kernwapens die ze gewoon kwijtgeraakt zijn
- super moderne tanks laten zien tijdens de parade die dan zodra ze uit het zicht zijn in de fik vliegen
- het omkopen van rebellen omdat ze het aan het verliezen waren
- 0 vertrouwen en 100 corruptie tussen troepen en officieren..
Als je je bedenkt dat rusland ongeveer 48,2 miljard Dollar (omgerekend) jaarlijks in hun defensie budget propt. Hoeveel daarvan komt daadwerkelijk aan bij hun defensie potje vraag ik mij dan af.
Want afzien van hun belabberde tanks, enige wat een beetje modern is bij hun, zijn de nieuwe straaljagers modellen.

Verder denk ik bij die parade, niks anders dan fake shit. Het rijd, maar kan vervolgens niks. Je ken net zo goed, opblaasbare tanks en wagens daar laten bewegen dan heb je net zoveel.

Idem met de geweren van de jaren 40, tanks van de jaren 40-50, allemaal super oude meuk. Of ze gooien eerst de oude bende erin, of ze hebben echt geen modern spul liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
desmond schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 16:02:
[...]

Gezien het militaire budget zou rusland ook een veel beter leger moeten hebben. Dat ze dat niet hebben zal vooral door incompetentie en corruptie komen. Dat ze taktisch geen ster waren, was wel al langer bekend (zeker bij Oekraine, die heeft daar optimaal gebruik van gemaakt).

Hoe dan ook, als je alle bekende cijfertjes naast elkaar legt had rusland veel meer moeten kunnen.

En Europa heeft inderdaad alleen naar het geld gekeken en is vergeten dat niet iedereen zo aardig is. Probleem hierbij is natuurlijk ook dat de bevolking het al jaren onzinnig vindt om geld uit te geven aan een leger. Je kunt hierover ook op tweakers zat draadjes terug vinden. Zelfs de Krim heeft daar niets aan verandert.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Xtr3me4me schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 16:13:
[...]

Als je je bedenkt dat rusland ongeveer 48,2 miljard Dollar (omgerekend) jaarlijks in hun defensie budget propt. Hoeveel daarvan komt daadwerkelijk aan bij hun defensie potje vraag ik mij dan af.
Want afzien van hun belabberde tanks, enige wat een beetje modern is bij hun, zijn de nieuwe straaljagers modellen.

Verder denk ik bij die parade, niks anders dan fake shit. Het rijd, maar kan vervolgens niks. Je ken net zo goed, opblaasbare tanks en wagens daar laten bewegen dan heb je net zoveel.

Idem met de geweren van de jaren 40, tanks van de jaren 40-50, allemaal super oude meuk. Of ze gooien eerst de oude bende erin, of ze hebben echt geen modern spul liggen.
Dat hebben ze gewoon niet. Je gaat echt niet eerst je halve leger kapot laten schieten om dan nog eens met modern spul aan te komen. Als ze dat al hadden gehad, hadden ze dat zodra de opmars stokte wel ingezet om de doorbraak te forceren.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
FabianGTI schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 16:35:
[...]

Rustig maar, je hoeft niet meteen zo fel te reageren. :)
Ik (en velen andere bedrijven) doen ook indirect zaken met Rusland, sommige dingen worden nou eenmaal van dat land geïmporteerd, en ja, wij hebben vlak voordat de shit begon nog snel even een voorraad aangelegd.
Is dat een dubbel gevoel, jazeker wel, maar ik heb er ook niets aan als ik straks zelf geen werk meer heb of dat ik mijn collega's niet meer aan het werk kan houden.
Je hebt er ook niets aan als je straks in een oorlog zit omdat we rusland zijn gang hebben laten gaan. Dan kun je dus beter nu een probleem hebben dat je zeer waarschijnlijk wel opgelost krijgt, dan straks een nog veel groter probleem dat je zeker niet opgelost krijgt.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Xtr3me4me schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 16:13:
18 miljard voor wat prive 'bewaking" en de wachthuisjes van hun vakantie-dwelling gaat het inderdaad wel hard.. en kantoor moet ook goed ingericht zijn.

10 miljard wat aan de strijkstok blijft hangen

10 miljard aan interne "beveliging" (lees afluisteren /bespioneren van burgers)

Dan heb je nog wat personeel + de 5 miljoen (roebels) die je elke familie moet betalen voor alle kreupele/dode soldaten .. (133K euro btw oude roebel prijs)
code:
1
2
3
10.000 tot 15.000 dode soldaten zeg rusland keert 50% uit 
7.500 x 5.000.000 roebels = 
37.500.000.000 roebels uitkeren .. !!!! 37 miljard !

geen kleine hap uit het budget

Een tank die 10-20 miljoen kost hoort ook nog een productie lijn bij (fabriek,materiaal a-z, personeel, techniek) dus dan verspijker je voordat er uberhaupt wat van de band rolt ook nog wat geld aan ..

o en dan vergeet je nog de grenzen, immers er zijn veel landen waarbij "landje pik" is gebeurt .. wat als die gaan matten ? je kan relatief lastig met nukes gaan gooien .. (andere discussie)
maar die grenzen moet je ook bewaken en dus --> geld

Je rails netwerk om materieel te verplaatsen over een het kleine landje moet je ook onderhouden .. + eindstations ..

Eten/drinken .. van je manschappen (ook niet goedkoop) alhoewel als ze eten mee-krijgen met een uiterste houdbaarheids datum van 2002 (geen grap) denk ik dat ze daar wel enigsinds op besparen.

Je hebt overal in het land toch trainings centrums nodig, uitval basis(sen)
en
Bevolking komt ook nooit in opstand .. dus daar kan je ook op bezuinigen

Propoganda (niet cheap) + cyber warfare..

Die vliegtuigen mogen wel "modern" lijken maar goed dat lijkt dieT14 Armata ook

btw om beetje wrang is dat dat kostbare materieel (van enkele miljoenen), uitgeschakeld word met 40.000 euro raketten. paar drones (bayktar 5mil) en huis en tuin drones van 250,- met een granaatje oid eraan vast .. en veel gedoneerde wapens ..

Daarnaast is het enorm bizar --> lachtwekkend dat het materieel van oekraine gegroeid is met van 10-25% oid .. vanaf de oorlog (zelfs met aftrek van kapot/defect materieel) 8)7 binnen een maand !!!

[ Voor 5% gewijzigd door vso op 31-03-2022 16:41 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Laatst online: 00:06
bloody schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 16:45:
Dat gedreig met het dichtdraaien van de gaskraan is een typisch alles of niets scenario, omdat (zo lijkt mij) meer dan 1 land met dezelfde pijp gevoed worden.
Dus als land A wel overgaat op Roebels en land B niet, dan zal land A het echt niet leuk vinden dat Putin de kraan dicht gooit.
En Putin rekent er op dat er een paar landen tussen zitten die echt afhankelijk zijn van zijn gas. Dat die de rest van de EU gaan overtuigen om in Roebels te betalen, omdat ze anders de komende winter kapot vriezen.

Maar voor de rest leggen ze dus eigenlijk sancties op aan zichzelf.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Laatst online: 22:18

Spotmatic

Ken sent me

Killjoy schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 15:41:
[...]
Die privacywetgeving is precies gelijk voor de andere 26 EU-landen. Het is immers een Europese verordening. En daar lees ik wel over acties. Dus de vraag is eerder waarom het kabinet zich achter de AVG verschuilt. Welke belangen hebben ze? (weten we wel met dank aan de topics hier op GoT, maar toch :))
Wat mij betreft wordt er meteen een strafrechtelijk onderzoek gestart m.b.t. het functioneren van de diverse ministeries in verband met dit onderwerp. Is er sprake van landverraad? Corruptie? Incompetentie? Regelzucht?

De onderste steen moet zeker boven komen.

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
Het gewiebel van RU met gas vind ik opmerkelijk. Eerst wel in roebels, dan niet, dan wel maar in stapjes, nu wel. Men is op bezoek geweest bij China en aan de snuit van Lavrov te zien niet geheel tot ontevredenheid.
Ik vraag me af of Rusland zich gisteren van een externe financiering heeft verzekerd, waarmee Putin nu denkt te kunnen rotzooien met gas. In dat geval zou het hilarisch zijn om nog een keer Chinees verraad te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J2S
  • Registratie: December 2003

J2S

RocketKoen schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 16:48:
Maar voor de rest leggen ze dus eigenlijk sancties op aan zichzelf.
Deden ze ook na de annexatie van de Krim. Vanuit het westen waren er sancties die amper invloed hadden op de meeste russen, alleen de oligarchie. Vervolgens stelde Rusland sancties in op verscheidene voedingsmiddelen vanuit de EU. Daar had de Russische bevolking zeker wel last van. Vervolgens had de Russische staatsmedia het constant over "de sancties" zonder onderscheid te maken welke sancties van wie zijn en wat doen wat ertoe leidde dat de Russische bevolking dacht dat de nare sancties kwamen vanuit het westen.

Mijn systeempjes ||_|| 50D + grip || EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM; EF-S 17-55mm F/2.8 IS USM; EF 85mm F/1.8 USM

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

* vso merkt op we zijn weer 100 posts verder over vanalles behalve de oorlog verder (ook mijn schuld)

https://liveuamap.com/en/...hidne-in-chernihiv-region
Ukrainian army liberated Yahidne in Chernihiv region
weer een stad bevrijd

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
vso schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 17:14:
* vso merkt op we zijn weer 100 posts verder over vanalles behalve de oorlog verder (ook mijn schuld)

https://liveuamap.com/en/...hidne-in-chernihiv-region

[...]

weer een stad bevrijd
Gaat hard nu, onbevestigd dat Bucha en Hostomel binnenkort ook in dit lijstje staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

hoevenpe schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 17:15:
[...]

Gaat hard nu, onbevestigd dat Bucha en Hostomel binnenkort ook in dit lijstje staan.
Zelensky zegt ook .. We accepteren alles van russland we hebben maar 1 voorwaarde "zolang ze maar het land uit zijn getrapt"

Denk wel dat ze dat gaat lukken ook .. Wauw ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:14
bulle bas schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 17:11:
Het gewiebel van RU met gas vind ik opmerkelijk. Eerst wel in roebels, dan niet, dan wel maar in stapjes, nu wel. Men is op bezoek geweest bij China en aan de snuit van Lavrov te zien niet geheel tot ontevredenheid.
Ik vraag me af of Rusland zich gisteren van een externe financiering heeft verzekerd, waarmee Putin nu denkt te kunnen rotzooien met gas. In dat geval zou het hilarisch zijn om nog een keer Chinees verraad te zien.
Verzekeringen = goud, dat kopen ze nu in.

Kremlin zei iets anders dan Putin = intern conflict.

Ze hebben nog 300 miljard €/$ over en beschikbaar.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Na deze video over waarom: YouTube: Why Russia is Invading Ukraine

Nu deze over de gevolgen: YouTube: How Putin's Invasion is Changing Our World Forever

Beide geen korte video's, maar wel erg veel goede info. Er staat ons nog wat te wachten de komende maanden en jaren. Dat Rusland een probleem heeft is duidelijk, maar arme landen die er niets mee te maken hebben gaan enorme klappen krijgen en die landen zijn al niet heel stabiel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-08 08:47
Update.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R116V8vD6590f4MD1E7gc026Hm4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vYRFPPpjgvcgpPAUM5RXkt8c.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• hoevenpe
Het gaat inderdaad heel hard nu:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:16
Ik zou Yahidne, met een oppervlakte van 30 hectare en bestaande uit 5 straten met aanliggende vrijstaande woningen eerder een dorpje willen noemen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Laatst online: 23:09

DukeBox

loves wheat smoothies

Ik sta vooral te kijken van het aantal vliegtuigen en helicopters.
Volgens wikipedia hebben ze zo'n ~1370 vliegtuigen en ~1239 helicopters 'actief' dat zou betekenen dat ze van van beiden zo'n 10% kwijt zijn geraakt gedurende deze oorlog.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:34

Herman

FP ProMod
DukeBox schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 17:44:
[...]

Ik sta vooral te kijken van het aantal vliegtuigen en helicopters.
Volgens wikipedia hebben ze zo'n ~1370 vliegtuigen en ~1239 helicopters 'actief' dat zou betekenen dat ze van van beiden zo'n 10% kwijt zijn geraakt gedurende deze oorlog.
Die 'update' moet je ook met een korrel zout nemen. Oekraïne zal de verliezen van de Russen erg 'gunstig' presenteren, terwijl Rusland de, door haar gepubliceerde, verliezen waarschijnlijk veel te laag inschat. De waarheid zal waarschijnlijk wel ergens in het midden liggen :)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Laatst online: 23:09

DukeBox

loves wheat smoothies

Herman schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 17:48:
Die 'update' moet je ook met een korrel zout nemen.
Dat weet ik maar ik neem de Wikipedia info ook met een korrel zout want volgens andere info hebben ze daar nog niet eens de helft van beschikbaar. Dus ik neem aan dat ik het wel tegen elkaar kan afstrepen.

Overigens als je de oudere updates pakt en naast de info van OSINT legt dan is het verschil niet eens zo heel groot.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:01
Klinkt heel erg optimistisch als ik ze vergelijk met de cijfers van oryxspioenkop

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Laatst online: 00:06
Herman schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 17:48:
[...]

Die 'update' moet je ook met een korrel zout nemen. Oekraïne zal de verliezen van de Russen erg 'gunstig' presenteren, terwijl Rusland de, door haar gepubliceerde, verliezen waarschijnlijk veel te laag inschat. De waarheid zal waarschijnlijk wel ergens in het midden liggen :)
Als de een zegt dat het regent en de ander zegt dat het droog is, dan ligt de waarheid niet ergens in het midden.

Daarnaast zijn "kills" heel makkelijk bij te houden en verliezen niet. De winnaar van een gevecht rapporteert namelijk, en de verliezer niet.
De enige overschatting is dat een "hit" vaak als "kill" wordt gerapporteerd. Terwijl een schip bijvoorbeeld best gerepareerd kan worden. En een gewonde soldaat kan herstellen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DoubleDutch
jan390 schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 17:57:
[...]

Klinkt heel erg optimistisch als ik ze vergelijk met de cijfers van oryxspioenkop
Neem het ook met een korrel zout, maar ben de update elke dag hier aan het delen, ook al zou een een fractie minder zijn dan zijn de aantallen nog behoorlijk. 😉

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

En nog wat artillerie naar Oekraine toe vanuit de UK?

PSN

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DoubleDutch
Russisch oorlogsschip 'Saratov' in Berdyansk, een week na de Oekraïense raketaanval.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oGbOU_zSwRFPrjBpobqlEHCUt8M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h1p5VXMuH77lbRw3wc1vDFzw.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 91 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

Andere topics
Verschillende fronten:
Het Krim front
Het Donbass front
Het Chernihiv-Charkiv front
Het Kyiv front

Verbreding en verdieping:
MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Wapensystemen en effectiviteit

Overig: