De oorlog in Oekraïne - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 90 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.985.874 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NLAW ook voornamelijk, en ze hebben hun eigen Stugna-P ook
En de Panzerfausts van de Duitsers. maar ze schijn dol te zijn op de NLAW of zoals ze zelf zeggen N-LOVE.

Vast niet altijd 1-0 want ik las eerder dat Oekraine had aangegeven de geleverde voorraad voor een week in 20 uur op te gebruiken.
Zou betekenen dat als het altijd 1-0 is, er nu meer dan 1000 tanks zijn vernietigd.
Misschien als je alle overige voertuigen ook meerekent dat het dan klopt maar dan gebruiken ze hun raketten voor alles en is het direct op inderdaad.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2022 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Zoals ik al zei, het is een goed punt, en wat "men" al eerder opmerkte hier is deels is glazen bol / vingerspitzegeful enzv dus hoe verantwoordelijk moet je zijn voor de "cijfers" ? maar ja dat helpt niet met enige beweringen in context te zetten denk aan:
- oekraine wint
- we kunnen nu rusland instormen (nato of andere landen zoals japan die wat land terugclaimen)
Met cijfers valt dat wel wat makkelijker een realistischer scenario neer te zetten.

Dat het de "fog of war" of andere misleidende informatie over de daadwerkelijke gebrek aan of juist verborgen legers tja .. wie zal het zeggen ?

Maar jij zegt 75% bv .. van wat ..hoe moet ik dat in perspectief zien ? hoeveel zitten er in een groep ? hoeveel zijn onderweg (in transit) etc etc .. en nee ik verwacht ook niet een 1:1 getal van je .. omdat je wel toegang hebt tot alle beelden (al zou je dat wel hebben ) ..

Kortom ik probeer gewoon een beeld te vormen (ieder op zijn eigen manier)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Verwijderd schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 16:46:
[...]

En de Panzerfausts van de Duitsers.

Vast niet altijd 1-0 want ik las eerder dat Oekraine had aangegeven de geleverde voorraad voor een week in 20 uur op te gebruiken.
Zou betekenen dat als het altijd 1-0 is, er nu meer dan 1000 tanks zijn vernietigd.
Misschien als je alle overige voertuigen ook meerekent dat het dan klopt maar dan gebruiken ze hun raketten voor alles en is het direct op inderdaad.
Das waar, laatst was er een generaal die aangaf dat je met een zending van 1000, blij moest zijn als daar een 30 tot 50 tanks mee geraakt werden.
(60-70% komt al nooit in de buurt bij het front, die komen dan bij Lviv/Uman/Odessa/Dnipro etc waar geen tank te zien is bijv.)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

vso schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 16:56:
[...]

Zoals ik al zei, het is een goed punt, en wat "men" al eerder opmerkte hier is deels is glazen bol / vingerspitzegeful enzv dus hoe verantwoordelijk moet je zijn voor de "cijfers" ? maar ja dat helpt niet met enige beweringen in context te zetten denk aan:
- oekraine wint
- we kunnen nu rusland instormen (nato of andere landen zoals japan die wat land terugclaimen)
Met cijfers valt dat wel wat makkelijker een realistischer scenario neer te zetten.

Dat het de "fog of war" of andere misleidende informatie over de daadwerkelijke gebrek aan of juist verborgen legers tja .. wie zal het zeggen ?

Maar jij zegt 75% bv .. van wat ..hoe moet ik dat in perspectief zien ? hoeveel zitten er in een groep ? hoeveel zijn onderweg (in transit) etc etc .. en nee ik verwacht ook niet een 1:1 getal van je .. omdat je wel toegang hebt tot alle beelden (al zou je dat wel hebben ) ..

de fog of war is altijd goed om in de gaten te houden.
Neemt niet weg dat het inzetten van Kadyrov's Tsjetsjenen (die blijkbaar alweer zijn afgedropen?) en recentelijk ook weer aandacht voor de inzet van een stuk of 1000 Wagners wel red flags zijn.
Het feit dat die blijkbaar nodig waren/zijn, geeft wat mij betreft wel aan dat er weinig vertrouwen is in de slagkracht van de initiele 300k.

Het is eigenlijk te mooi om waar te zijn. Zijn de Oekraïeners dan zo goed geworden sinds 2014 of is de staat van de RF strijdkrachten echt zo armzalig? Is bijna om te janken.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2022 17:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

vso schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 16:56:
[...]

Een brigade heeft op papier 3 bataljons gemechaniseerde infanterie met 90 voertuigen en 1 bataljon tanks met 30 voertuigen. Een BTG stuurt 1/3 daarvan plus alle ondersteuning die ze hebben naar het front. Er staan dus nog 80 voertuigen bij de brigade tegenover de 40 in het veld. Maar deze kan je niet allemaal inzetten, een deel zal stuk zijn en ook zijn er niet genoeg beroepsmilitairen om alles tegelijk in te zetten, dienstplichtigen mogen in het Russische leger niet worden uitgezonden naar een ander land. En hoezeer Putin ook schijt aan de regels heeft, deze durft hij niet te breken en heeft publiek een aantal generaals ontslagen voor het inzetten van dienstplichtigen in Oekraine.

Met genoeg tijd en genoeg vrijwilligers die tekenen kunnen er zeker nog wel nieuwe bataljons worden opgetuigd om de gehavende eenheden aan het front te vervangen. Maar daarmee is er nog niet de nodige kracht om overtuigend te winnen, daarmee wint Rusland alleen tijd om meer steden in puin te schieten.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
HEY_DUDE schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 16:29:
Hoeveel meer ze nog beschikbaar kunnen stellen voor Oekraïne is gissen. Aan Mankracht geen gebrek wanneer ze echt zouden mobiliseren, werkend materieel lastiger. Dom materieel in bommen granaten en roestige geweren geen gebrek.
Alleen wordt het dan een soort Serious Sam, waarbij de Russen hard 'aaaaAAAAHHHH' roepend richting het front rennen.

De Russen lopen logistiek al helemaal leeg op wat er nu in Oekraïne rondrijdt. Laten we even zeggen dat het 200.000 soldaten zijn en dan is er iemand bang voor dat er 2.000.000 soldaten komen?
In WWII was dat misschien nog een ding, maar we zijn ondertussen wel verder. In die tijd was het ook normaal om hele stukken te lopen. In landen zoals Nederland, België en mindere mate Frankrijk/Duitsland is dat wel te doen. Maar landen zoals Oekraïne (of Rusland) zijn dusdanig uitgestrekt dat je dagen aan het marcheren bent om bij het front te komen.
Stel Oekraïne had zich overgegeven, dan was het een ander verhaal geweest, dan hadden de Russen een 'vredesmacht' van een miljoen soldaten naar binnen kunnen sturen om overal de controle af te dwingen. Die pakken dan overal gewoon de trein of bus en de lokale overheid wordt dan verplicht om onderdak e.d. te regelen.

En zoals @vso ook al heeft gepost, het aantal vernietigde stukken materieel begint aardig op te lopen. Helemaal in de lucht gaat het hard en raken de Russen snel door hun spullen heen. Dus dan krijg je een heleboel infanterie zonder ondersteuning. Veel meer dan een bezetting van een stad kun je daar niet mee doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 29-08 10:48
YakuzA schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 16:57:
[...]

Das waar, laatst was er een generaal die aangaf dat je met een zending van 1000, blij moest zijn als daar een 30 tot 50 tanks mee geraakt werden.
(60-70% komt al nooit in de buurt bij het front, die komen dan bij Lviv/Uman/Odessa/Dnipro etc waar geen tank te zien is bijv.)
Het Pentagon had wel gezien dat de Oekrainers "bizar" effectief kunnen omgaan met de AT wapens en er een gemiddeld hogere killrate mee behaalden dan tevoren bedacht. Echter, het is natuurlijk niet zo dat 1000 NLaw's betekent dat Oekraine 1000 tanks zal uitschakelen. Je zit met weigeraars, ketsers, missers etc. Ik denk dat 50 tanks/voertuigen aan de lage kant is, maar meer dan 500 zeker ook niet denk ik. Spul moet idd ook ergens in opslag liggen waar (nog) geen strijd is. Denk dat de logistiek bij Oekraine wel goed zit.
Maar ik las ergens dat er al 25000 AT-wapens toegezegd zijn en dan vergeten we nog de hoeveelheid die men al op voorraad had. Het Oekrainse leger is echt getraind op dit soort oorlogsvoering en voert het echt tot toe (ogenschijnlijk) perfect uit.
2091+ bevestigde verloren voertuigen voor de Russen is mindblowing. Zeker als je er bij bedenkt dat Oryxspioenkop zegt een gigantische backlog te hebben en dat ze inmiddels een dagtaak zouden hebben aan het bijwerken van de lijst. "It's not a hobby anymore". :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Verwijderd schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 16:58:
[...]

Neemt niet weg dat het inzetten van Kadyrov's Tsjetsjenen (die blijkbaar alweer zijn afgedropen?) en recentelijk ook weer aandacht voor de inzet van een stuk of 1000 Wagners wel red flags zijn.
Het feit dat die blijkbaar nodig waren/zijn, geeft wat mij betreft wel aan dat er weinig vertrouwen is in de slagkracht van de initiele 300k.
Of het is psychologische oorlogvoering. VDV en Spetznaz waren zogenaamd elitetroepen maar hebben weinig laten zien. Dan komen ze maar met Tsjetsjenen en Wagner. Die zijn op een andere manier berucht en de hoop was waarschijnlijk dat Oekraine geintimeerd zou worden. Gewoon intimidatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 16:46:
[...]

En de Panzerfausts van de Duitsers. maar ze schijn dol te zijn op de NLAW of zoals ze zelf zeggen N-LOVE.

En de Zweedse AT4:

Ukrainian soldier is thrilled as he opens a new Swedish AT4 anti-tank launcher

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

@Verwijderd en @IJzerlijm dat klinkt dus zeer positief voor Oekraine,

Maar helaas word er nog veel gevochten en zie ik (als leek) marginale vooruitgang voor Oekraine, eerder stilstand /achteruitgang .. natuurlijk word er vooruitgang geboekt

Maar als ik lees (vele posts immiddels terug) wat er inmiddels het land in is geduwd .. zou je toch verwachten dat er meer en meer verliezen zijn voor de argressor, anderzijds krijg ik het gevoel dat ze voor elke 1.000 1 tank vernietigen overdreven gezegt .. natuurlijk is dat niet waar want onderweg word er ook wat gepakt /vernietigt en paar missers in het veld..

nogmaals het is voor mij als leek best bizar als je leest hoeveel materiaal er uberhaupt (aan beide kanten) verloren/verbruikt word .. ik rij met mijn steeds zuiniger worden de auto 1:25 oid en die tank .. rijd gewoon 1:2 oid en iedereen vind dat normaal. PS ik snap echt wel dat je focus als leger niet echt op "duurzaamheid" gaat leggen maar pure brute kracht.
TheGhostInc schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 17:06:
Alleen wordt het dan een soort Serious Sam, waarbij de Russen hard 'aaaaAAAAHHHH' roepend richting het front rennen.

De Russen lopen logistiek al helemaal leeg op wat er nu in Oekraïne rondrijdt. Laten we even zeggen dat het 200.000 soldaten zijn en dan is er iemand bang voor dat er 2.000.000 soldaten komen?
daarom ook het plaatje van hoeveel "materieel" ze daadwerkelijk hebben

btw de (soldaat/troepen) verdeling vind ik hier door gws24 goed uitgelegd de cijfers moet je niet als feiten nemen maar plaatsen eerder het verhaal in een perspectief die het voor de leek wat behapbaarder maken (leek = niet in het leger gezeten en dus geen enkele ervaring)

[ Voor 31% gewijzigd door vso op 30-03-2022 17:24 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Prosac schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 17:09:
Spul moet idd ook ergens in opslag liggen waar (nog) geen strijd is.
Maar bij 25000 AT is de hoeveelheid die je in niet-actieve regio's hoeft te houden beperkt en als je weet dat de volgende lading komt, dan laat je niks in opslag liggen.

Maar zelfs al haal je 50 op 1000 (tegen tanks), dat is met 25000 nog steeds 1250!
En een groot deel van wat er wordt geraakt is ook wel echt in 1 klap stuk. Een vrachtwagen of licht bepantserd voertuig gaat zelfs met een 'simpele' RPG nog wel in de lucht.

Maar wat je leest is dat Oekraïne ook heel goed is in de juiste tools inzetten. Was het niet een straaljager die eerst werd beschoten met een oud model luchtdoelraket, de straaljager schoot zijn flares af en werd daarna snoeihard neergehaald met het moderne spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 29-08 10:48
TheGhostInc schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 17:18:
[...]

Maar wat je leest is dat Oekraïne ook heel goed is in de juiste tools inzetten. Was het niet een straaljager die eerst werd beschoten met een oud model luchtdoelraket, de straaljager schoot zijn flares af en werd daarna snoeihard neergehaald met het moderne spul.
Die las ik idd ook, met wolfspacks op vliegtuigen wachten, eerst met de oude sovjet raketten schieten, wachten tot de flares eruit zijn en dan de stinger er achteraan. _O_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ratzz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23:06
Ik weet niet wat er allemaal gezegd wordt maar hoe ongelooflijk "schijnbaar" rustig zijn deze mensen nadat hun hele woning is verdwenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

ratzz schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 17:44:
Ik weet niet wat er allemaal gezegd wordt maar hoe ongelooflijk "schijnbaar" rustig zijn deze mensen nadat hun hele woning is verdwenen.

[Twitter]
Je kan wel gaan huilen/krijsen en in de foetus houding in een hoekjes maar dat lost niks op, deze mensen zijn blij dat ze elkaar hebben enzv..Daarnaast gedeelde smart is halve smart ..zolang dit voortduurt leef je dag voor dag.

Het lastigste komt straks pas .. als iedereen terugkomt die nog leeft en je meer onderdak nodig hebt en zijn leven probeert op te bouwen en tijdens het herbouwen ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:13

[Twitter]
Ze weten dat als ze zich zouden overgeven ze zowel hun woning als hun leven kwijt zouden zijn. Dan is 'alleen' je woning kwijt zijn een stuk minder erg.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

[Twitter]
Mensen in die regio zijn doorgaans niet echt openlijk emotioneel, en vaak ook behoorlijk cynisch/pessimistisch, met een flinke dosis "het is gewoon zo"

Dus tja, dan krijg je dit zo'n beetje.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Prosac schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 17:09:
[...]

Het Pentagon had wel gezien dat de Oekrainers "bizar" effectief kunnen omgaan met de AT wapens en er een gemiddeld hogere killrate mee behaalden dan tevoren bedacht. Echter, het is natuurlijk niet zo dat 1000 NLaw's betekent dat Oekraine 1000 tanks zal uitschakelen. Je zit met weigeraars, ketsers, missers etc. Ik denk dat 50 tanks/voertuigen aan de lage kant is, maar meer dan 500 zeker ook niet denk ik. Spul moet idd ook ergens in opslag liggen waar (nog) geen strijd is. Denk dat de logistiek bij Oekraine wel goed zit.
Maar ik las ergens dat er al 25000 AT-wapens toegezegd zijn en dan vergeten we nog de hoeveelheid die men al op voorraad had. Het Oekrainse leger is echt getraind op dit soort oorlogsvoering en voert het echt tot toe (ogenschijnlijk) perfect uit.
het was een en/en verhaal dat 60/70% het front nooit haalde omdat het op de verkeerde plek was of onderweg onderschept.
Van wat het front haalt is er ook maar een bepaald percentage dat gebruikt wordt, en van het percentage dat gebruikt wordt, gaat er ook nog wel eens wat mis, of wordt er een muur opgeblazen die infanterie als dekking gebruikt oid.
2091+ bevestigde verloren voertuigen voor de Russen is mindblowing. Zeker als je er bij bedenkt dat Oryxspioenkop zegt een gigantische backlog te hebben en dat ze inmiddels een dagtaak zouden hebben aan het bijwerken van de lijst. "It's not a hobby anymore". :P
En hoe groter de lijst wordt, tegen hoe meer andere plaatjes je moet gaan checken om dubbelingen te voorkomen.
(als je tegen 120 andere Russische BMP-2's moet gaan checken of die ene foto uit een andere hoek daar al tussen zit etc..)
(of de 224 KamAZ 6x6 :X )

[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 30-03-2022 18:18 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

downtime schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 17:10:
[...]

Of het is psychologische oorlogvoering. VDV en Spetznaz waren zogenaamd elitetroepen maar hebben weinig laten zien. Dan komen ze maar met Tsjetsjenen en Wagner. Die zijn op een andere manier berucht en de hoop was waarschijnlijk dat Oekraine geintimeerd zou worden. Gewoon intimidatie.
ik had altijd een hoge pet op van de VDV... als leek dan. Heb me nooit echt verdiept in het Russische leger tot recent.
Maar de VDV lijkt maar even op het toneel te zijn geweest bij Hostomel inderdaad. Er weer verjaagd etc.
Blijkbaar zijn het meer mooi-weer troepen :P

Anderszijds zijn special forces natuurlijk ook weer geen goden en hebben ze ook gewoon de reguliere support nodig. Als dat ontbreekt wegens communicatie-issues etc. houdt het natuurlijk ook op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

vso schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 17:53:
[...]

Je kan wel gaan huilen/krijsen en in de foetus houding in een hoekjes maar dat lost niks op, deze mensen zijn blij dat ze elkaar hebben enzv..Daarnaast gedeelde smart is halve smart ..zolang dit voortduurt leef je dag voor dag.

Het lastigste komt straks pas .. als iedereen terugkomt die nog leeft en je meer onderdak nodig hebt en zijn leven probeert op te bouwen en tijdens het herbouwen ..
ze zijn daar inderdaad ook wel meer een gesloten volkje in het oostblok.
Plus dat er nu geen tijd is voor emoties. Het is oorlog, er moet gewerkt worden.

En toch hebben mensen echt wel de ondertoon.
Zag laatst nog een fimpje van een uitgeblakerde tankcolonne met een Oekraiense vrouw die aan het zoeken was naar het hoofd van een van haar kameraden. Er waren blijkbaar twee Oekraiense slachtoffers. De ene was geidentificeerd maar de ander nog niet. Ze was op zoek naar het hoofd maar dat was niet vindbaar (moeilijk als die door een tank eraf geschoten is).

Het verdriet is er, maar komt als het laatste schot is gelost echt wel tevoorschijn.
De woede richting Rusland is er nu overigens ook al: wraak. Rusland zal alle schade tot aan de laatste cent betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Verwijderd schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 18:28:
Het verdriet is er, maar komt als het laatste schot is gelost echt wel tevoorschijn.
De woede richting Rusland is er nu overigens ook al: wraak. Rusland zal alle schade tot aan de laatste cent betalen.
dat is ook meer wat ik bedoelde, btw er staat een VDV parody filmpje in dit topic .. (YT link) omschrijft zegt alles imho

@JoeZuCK thx, was wel leuk filmpje .. beetje "overmod" maar goed .. het is geen grappig topic dus dat betreft snap ik hem ook wel weer

[ Voor 14% gewijzigd door vso op 30-03-2022 19:29 . Reden: joezuck's opmerking verwerken ]

Tja vanalles

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
In de Washington Post een mooi samenvattend artikel over wat er misging voor RU, daarbij kijkend naar de structuur van de BTG, de tactiek en het niet beschermen van aanvoer: https://www.washingtonpos...y-logistics-supply-chain/

Een mooie illustratie van hoe een BTG eruit ziet (2x opklik voor duidelijk beeld):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tAovUS_6oDT2ffhlIE1z9MrfNMk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/41VU3V8nkpY61AsPqfep52ZF.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kUBc_Tr_gWsCJx_VTv4i9Ei7H7E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4yweZCT2NNmisxrXm8Ihqdav.png?f=user_large

[ Voor 14% gewijzigd door bulle bas op 30-03-2022 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emryte
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 01:28
bulle bas schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 18:30:
In de Washington Post een mooi samenvattend artikel over wat er misging voor RU, daarbij kijkend naar de structuur van de BTG, de tactiek en het niet beschermen van aanvoer: https://www.washingtonpos...y-logistics-supply-chain/

Een mooie illustratie van hoe een BTG eruit ziet (2x opklik voor duidelijk beeld):

[Afbeelding]
Heel interessant artikel en bevestigd ook een deel van wat er al werd gedacht. Mooi om te zien dat er aandacht aan dit soort zaken wordt besteedt, komt niet vaak voor

game pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

bulle bas schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 18:30:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
_/-\o_ dan voor deze geweldigde vondst ..

De tekst vind ik wel veel "open deuren" hebben .. ja echt schokkend dat de russen minder om hun manschappen geeft .. (not) dat gezegd .. geeft je wel leuk inzicht ..
Communication was further disrupted when, in the process of bombing cities such as Kharkiv, Russian forces destroyed cell towers needed by their own secure network. They were forced to use unsecured lines that were easily intercepted. One Russian general was reportedly killed in an airstrike after the Ukrainians located him by his cellphone signal, the New York Times reported.
lol hoe groot kan je fuckup zijn (waar ik me ook afvraag waarom ze afhankelijk zijn van gsm netwerk) daarvoor heb je toch immers field radio's .. wierd..

Je soldaten laten overleven op voedsel dat al over de houdbaarheids datum was anno 2002 ? bizar
2018 was wat minder erg geweest zeg maar ..alhoewel ik me afvraag of het een "veld rantsoen" betreft of een overlevings pakket verschil tussen die 2 lijkt me dat de 1ste echt bedoeld is voor het slagveld de ander om na 10-tallen jaren echt geopend te worden
Military operations are tough on vehicles, Vershinin said. “Combat vehicles go off-road, they go on dirt roads, gravel roads, that constantly shake everything and they literally shake things apart, like the little, tiny pieces, the screws come loose. Tiny pins fall out. So it’s very common for armored vehicles, even wheel trucks, to break under an intense operating environment. That actually will explain why we’ve seen so many pictures of abandoned Russian vehicles. They simply broke along the way.
verklaart ook veel + als je elke keer heen en terug tussen front en "veiligheid" moet rijden dan moet je inderdaad kiezen (deels open deur, deels "sta je niet snel bij stil welke impact dat heeft"

nogmaals mooie vondst

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoeZuCK
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 29-08 14:35

JoeZuCK

_Fonz > all.

vso schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 18:30:
[...]

dat is ook meer wat ik bedoelde, btw er staat een VDV parody filmpje in dit topic .. (YT link) omschrijft zegt alles imho
Dat filmpje is weggehaald 😉

Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Als dit waar is, is het echt een WTF. Die Russische vliegtuigen boven Zweden een paar weken terug hadden mogelijk kernwapens aan boord.

Dit lijkt me onwaarschijnlijk, maar ik ben benieuwd wat we hier nog over gaan horen.

[ Voor 13% gewijzigd door user109731 op 30-03-2022 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07:48

Fanta

FordPerformance™️

user109731 schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 19:15:
Als dit waar is, is het echt een WTF. Die Russische vliegtuigen boven Zweden een paar weken terug hadden mogelijk kernwapens aan boord.
[Twitter][Twitter]
Als dat waar is, ben ik vooral benieuwd hoe ze daar achter gekomen zijn. Herken je die koppen zo makkelijk van de buitenkant?

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dupondje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02-08 21:31

dupondje

Powa 2 Tha PPL :)

Fanta schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 19:23:
[...]

Als dat waar is, ben ik vooral benieuwd hoe ze daar achter gekomen zijn. Herken je die koppen zo makkelijk van de buitenkant?
Staat op HLN ook
https://www.hln.be/buiten...apens-aan-boord~a7662e25/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Blijkbaar had de Zweedse luchtmacht foto's gemaakt, waarop de kernbommen herkend waren.
Op 2 maart stegen vier Russische gevechtsvliegtuigen van het type ‘Sukhoi 24' op van de luchtmachtbasis in Kaliningrad en schonden ze het Zweedse luchtruim toen ze over het eiland Gotland vlogen. Volgens TV4 droegen twee van de vliegtuigen kernwapens. In totaal duurde de schending van het Zweedse luchtruim ongeveer een minuut. De Zweedse luchtmacht zette twee ‘JAS 39 Gripen’-vliegtuigen in, die op die korte tijd toch foto’s konden nemen van de indringers. Op die manier kon worden bevestigd dat er nucleaire wapens aan boord waren.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:01
Fanta schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 19:23:
[...]

Deze foto's zouden het moeten aantonen, altijd gedacht dat kernbommen groter zouden zijn dan een hellfire.
https://twitter.com/Skinw...09214839364849679/photo/1

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Tens schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 19:32:
[...]

Deze foto's zouden het moeten aantonen, altijd gedacht dat kernbommen groter zouden zijn dan een hellfire.
Het is wel wat groter dan een hellfire hoor. De SU-24 is een flink vliegtuig met 23 meter lang en wat er onder hangt is ook niet klein. De lengte is vast uit te rekenen door pixels te tellen, maar groter dan een hellfire is het zeker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Tens schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 19:32:
[...]

Deze tactische nukes zijn veel compacter en gemaakt om onder een gevechtsvliegtuig te kunnen hangen. Dergelijke bommen liggen ook in België en Nederland opgeslagen en kunnen relatief snel ingezet worden.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
Gebanned schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 00:02:
Dit herken ik dan wel weer: :+

[...]

+1 voor de zelfkennis
kost hem wel een zetel.... https://nos.nl/artikel/24...audet-bij-speech-zelensky

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

*knip*
Een topic report is voldoende, ga dit niet aangeven in het topic aub.

[ Voor 82% gewijzigd door tweakduke op 30-03-2022 20:57 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
PilatuS schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 19:40:
[...]

Het is wel wat groter dan een hellfire hoor. De SU-24 is een flink vliegtuig met 23 meter lang en wat er onder hangt is ook niet klein. De lengte is vast uit te rekenen door pixels te tellen, maar groter dan een hellfire is het zeker.
wat er onder hangt is langer dan 1.6 meter? niet veel in elk geval

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-08 22:17

gws24

Thinking is hard!

2 zetels in de 1e kamer :P . Ben wel benieuwd wanneer Hiddema terugkeert want die is al eerder weggegaan maar toch weer teruggekomen. Snap die vent sowieso niet, het moet hem toch al lang duidelijk zijn wat Baudet is en waar die voor staat en om dan voor dit pas weg te gaan terwijl het imo een relatief een klein iets is :? . Misschien de spreekwoordelijke druppel die de emmer doet over lopen.

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Tens schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 19:44:
[...]

wat er onder hangt is langer dan 1.6 meter? niet veel in elk geval
Dan maar even meten dacht ik :)

Het is 12% van de lengte van het vliegtuig. 33 pixels tegenover 272 pixels is 12%. 12% van 23 meter is 2.76 meter. Nu zit ik er vast iets naast omdat het grof is, maar 2.5 meter zou toch wel minimaal moeten zijn en het ding is dikker dan een hellfire.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
PilatuS schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 19:50:
[...]

Het is 12% van de lengte van het vliegtuig. 33 pixels tegenover 272 pixels is 12%. 12% van 23 meter is 2.76 meter. Nu zit ik er vast iets naast omdat het grof is, maar 2.5 meter zou toch wel minimaal moeten zijn en het ding is dikker dan een hellfire.
ik kom wat lager uit, maar soit. Omdat nog nergens de NAVO-naam genoemd wordt van wat er onder hangt twijfel ik toch nog maar even.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gws24

gws24

Thinking is hard!

De amerikanen hebben ooit een nucleaire kop ontwikkeld voor de AIM-4 Falcon lucht-lucht raket, de W54 (Wikipedia: W54) en die raket is net geen 2m lang (Wikipedia: AIM-4 Falcon) dus het is goed mogelijk dat de Russen iets in dit formaat hebben. Geen idee of dat zo is en of je het op foto kan zien maar dat het mogelijk is zoiets te maken staat wel vast.

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-08 17:22
PilatuS schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 19:50:
[...]

Op zich hoeft tie als die al in de lucht is gebracht door een vliegtuig ook niet zo groot meer te zijn.
Als ik dit zie https://nationalinterest....l-nuke-so-dangerous-90286 lijkt het me niet heel veel afwijken van jouw geschatte maatvoering.
Dus mogelijk zal het vast zijn, of het waar is is een tweede (en of er werkelijk ook een nucleaire kop op heeft gezeten, je kunt ook prima dummies maken).

[ Voor 8% gewijzigd door gekkie op 30-03-2022 20:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
gekkie schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 20:08:
[...]

Op zich hoeft tie als die al in de lucht is gebracht door een vliegtuig ook niet zo groot meer te zijn.
Als ik dit zie https://nationalinterest....l-nuke-so-dangerous-90286 lijkt het me niet heel veel afwijken van jouw geschatte maatvoering.
Dus mogelijk zal het vast zijn, of het waar is is een tweede (en of er werkelijk ook een nucleaire kop op heeft gezeten).
lengte tussen 3.58 en 3.94 volgens wiki.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:34

Qwerty-273

Meukposter

Wat er ook onder die twee vliegtuigen hing, het is vervolgens maar de vraag of daar ook nog iets in zat. Zeker als je kijkt wat er allemaal voor loze dingen op voertuigen in Oekraïne zijn gevonden. De buitenkant lijkt op A, maar binnen zit B of C.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gws24

gws24

Thinking is hard!

gekkie schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 20:08:
[...]

Dus mogelijk zal het vast zijn, of het waar is is een tweede (en of er werkelijk ook een nucleaire kop op heeft gezeten, je kunt ook prima dummies maken).
Vergelijkings materiaal :P :

F35 (lengte 15,7m) die een B61-12 (lengte 3,5m tot 3,9m) afwerpt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U0vAx8MYh9gWLnUEiSjged2sPiU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/k6cC6l8SoJsk5lvpZG5EWpy4.png?f=fotoalbum_large
bron: https://www.thedrive.com/...t-ever-declassified-video

Als je de link bekijkt is er ook video.

edit: maar goed, allemaal speculatie weer en het kan net zo goed een normale raket zijn wat mij ook waarschijnlijker lijkt.

[ Voor 5% gewijzigd door gws24 op 30-03-2022 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:54

Onbekend

...

Qwerty-273 schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 20:11:
Wat er ook onder die twee vliegtuigen hing, het is vervolgens maar de vraag of daar ook nog iets in zat. Zeker als je kijkt wat er allemaal voor loze dingen op voertuigen in Oekraïne zijn gevonden. De buitenkant lijkt op A, maar binnen zit B of C.
Waarom zouden ze gaan provoceren door met vliegtuigen in het Zweedse luchtruim te vliegen met op kernwapen lijkend materiaal?

Dit is namelijk een groot risico omdat je dan dreigt met kernwapens. De eerste stap had beter zonder wapens door het luchtruim te vliegen, of met een kernwapen langs de grens te vliegen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Onbekend schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 20:17:
[...]

Waarom zouden ze gaan provoceren door met vliegtuigen in het Zweedse luchtruim te vliegen met op kernwapen lijkend materiaal?

Dit is namelijk een groot risico omdat je dan dreigt met kernwapens. De eerste stap had beter zonder wapens door het luchtruim te vliegen, of met een kernwapen langs de grens te vliegen.
Ze vliegen standaard al regelmatig door het luchtruim. Nu met iets dat lijkt op nucleaire wapens door dat luchtruim vliegen past dan ook goed in de standaard 'dreigingen' van Putin.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
[...]

Het luchtruim schenden doen de Russen al zo vaak, daar kijken we niet meer van op. Al sinds jaar en dag doet men dat. Met nucleaire troep rondvliegen kan de mensen hier weer bang maken en druk opleveren om maar te de-escaleren.
Het bekende bluffen, niet serieus te nemen.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-08 23:52

unclero

MB EQA ftw \o/

oldgrumpy schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 12:36:
De wapenindustrie ja, maar als ik zie hoeveel hogere officieren al gesneuveld zijn, zien zij toch uit eerste hand hoe alles in de soep draait
Ze hebben geen keuze. Als ze verliezen, gaan ze dood: als het niet is in het veld, dan worden ze naderhand wel afgerekend op hun falen. Als ze winnen, gaan ze ook dood. Want officieren met gevechtservaring zijn levensgevaarlijk voor een maffiastaat zoals Rusland. Ten eerste omdat ze teveel weten. Ten tweede omdat ze anders macht naar zich toe gaan trekken en eens gaan denken dat zij wel beter Rusland kunnen runnen.
De beste officieren zijn zij die niets weten én niets kunnen.

Bedenkt u even, voor een maffiastaat is een sterk leger levensgevaarlijk. Beter zorgt u dat u militaire slagkracht verdeelt over verschillende krijgsheren. Vandaar een Kadyrov. Vandaar een Wagner. enzovoorts.
Daar komt nog bij dat corruptie binnen het leger niet alleen gaat om aanbestedingen die verdwijnen, of nooit geleverd worden. Dit gaat ook over 'simpele' dingen als afpersing. Eenheden die 'beschermgeld' aan de maffia moeten betalen. Dan gaan er vanzelf dingen verdwijnen. Soldij is al maanden niet uitgekeerd. Want volgende week komt die ene zacht sprekende vent met dat leren jack, waarvan zijn hoofd uit zijn schouders lijkt te groeien, weer langs. En die wil geld zien. Want de kisten kogels waren door uw voorganger al weggegeven. Of u moet een paar van uw jongens 'uitlenen'. Of vertellen waar uw zusje precies woont.
En anders komt hij met wat vrienden langs om u en de uwen in elkaar te slaan.

(ja, en die zachtsprekende man had ook al eens verteld dat hij vrienden heeft 'ten zuiden van de Kaukasus' die wel geïnteresseerd zijn in die bommetjes in die ene goed afgesloten bunker. Waarvan u zelf de sleutels ook niet heeft. Geen probleem, zei de zachtsprekende man, hoe u die open gaat krijgen moet u zelf weten)
Wat?! De voormalige huisvriend van de weduwe Rost van Tonningen en die ene hoogleraar die werkte voor die stichting die al die pensioengelden van de Rotterdamse havenarbeiders had gestolen, zijn bij die boreale braakbal weggelopen?! Color me surprised.

Nee, de houdbaarheid van Baudet is wel zo'n beetje voorbij. Men heeft de club al een aantal keer lopen splitsen, om te voorkomen dat het teveel gewicht zou krijgen (en gekke dingen zou gaan denken als "laten we zelf, zónder onze stakeholders, verder gaan"). Maar als het niet meer effectief ingezet kan worden als instrument, omdat Baudet teveel een eigen wil begint te vertonen, dan gaat heel snel de stekker eruit.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

[...]

* vso vraagt zich dat ook af en wat het de hel met dit topic te maken heeft

https://liveuamap.com/
14 minutes ago - 49°55′N 36°30′E
Ukrainian army pushing Russian troops at Rohan and Derhachi directions
19 minutes ago - 50°33′N 31°9′E
Brovary direction: Ukrainian army liberated Ploske, Svetilne and Hrebelky villages. Battle for Nova Basan ongoing

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Ze vliegen al zeer regelmatig overal en nergens door allerlei luchtruimen met hun militaire spul, dus daar is weinig nieuws aan.
En ik meen dat ze specifiek zweden al eens gekoppeld hadden aan "nucleair" qua verbale dreiging, dus dan is een keertje langs of over proberen te vliegen daar een mogelijk vervolg op. Wat ze er mee denken te bereiken qua politiek en burgerlijke ongerustheid ontgaat me soms wat, maar goed er is me de afgelopen weken wel meer ontgaan aan hun logica :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
unclero schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 20:22:
[...]

(ja, en die zachtsprekende man had ook al eens verteld dat hij vrienden heeft 'ten zuiden van de Kaukasus' die wel geïnteresseerd zijn in die bommetjes in die ene goed afgesloten bunker. Waarvan u zelf de sleutels ook niet heeft. Geen probleem, zei de zachtsprekende man, hoe u die open gaat krijgen moet u zelf weten)
Eea kwam ook terug in de draadjes van Kamil. Maar wat Kamil er van bakte is dat de georganiseerde misdaad gesteund zou worden vanuit het Kremlin, waardoor ze er mee weg komen om militairen af te persen (ik blijf moeite hebben om dit verhaal door te slikken though, alsof zo'n militaire basis niet hoeft te rapporteren en geen verdediging heeft).
Maar jij gaat een stap verder, want kernkoppen zou bedreigend worden voor het Kremlin. Het lijkt me dat het Kremlin de georganiseerde misdaad niet toestaat om bij het Kremlin zelf in te breken. Kan je dat toelichten?
[...]

etje voorbij. Men heeft de club al een aantal keer lopen splitsen, om te voorkomen dat het teveel gewicht zou krijgen (en gekke dingen zou gaan denken als "laten we zelf, zónder onze stakeholders, verder gaan"). Maar als het niet meer effectief ingezet kan worden als instrument, omdat Baudet teveel een eigen wil begint te vertonen, dan gaat heel snel de stekker eruit.
Wie bedoel je met men? AIVD?
Edit Ik meen dat je de financiers bedoelt. Maar wie zijn dat dan? Het begon als denktank.

[ Voor 3% gewijzigd door bulle bas op 30-03-2022 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
vso schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 20:22:
[...]

* vso vraagt zich dat ook af en wat het de hel met dit topic te maken heeft

https://liveuamap.com/

[...]

[...]
Mooi nieuws. Het gaat de afgelopen dagen prima rond het oosten van Charkiv. Jammer dat ze het noorden niet wat meer kunnen ontlasten. Saltivka wordt helemaal platgebombardeerd.

En uit eigenbelang zou ik de Russen ook wel graag uit onze datsja daar in de buurt weg willen jagen O-)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
gekkie schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 20:26:
[...]

Ze vliegen al zeer regelmatig overal en nergens door allerlei luchtruimen met hun militaire spul, dus daar is weinig nieuws aan.
En ik meen dat ze specifiek zweden al eens gekoppeld hadden aan "nucleair" qua verbale dreiging, dus dan is een keertje langs of over proberen te vliegen daar een mogelijk vervolg op. Wat ze er mee denken te bereiken qua politiek en burgerlijke ongerustheid ontgaat me soms wat, maar goed er is me de afgelopen weken wel meer ontgaan aan hun logica :p
Kijk maar naar dit topic, de meerderheid is tegen ingrijpen vanwege angst voor negatieve gevolgen voor ons of inzet nucleaire wapens. Liever praten, toegeven of het gevecht laten uitrazen.
Deze show is bedoeld om die angst te voeden.

Imho heeft het Kremlin een grote angst, en dat is dat wij er mee gaan bemoeien want dan is het spel sneller uit dan dat zij een alternatief voor zichzelf kunnen organiseren. Hoe meer deze ellende voortduurt, hoe groter de druk wordt van de Westerse bevolking om toch maar in te grijpen.
Deze show helpt om jou en mij weer bang te krijgen.

Dat is de logica.

EDIT: plus een eventuele reminder aan Zweden om niet lid te worden van de NAVO, alhoewel men al had gezegd dat niet alsnog te gaan doen.

[ Voor 5% gewijzigd door bulle bas op 30-03-2022 20:45 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-08 23:52

unclero

MB EQA ftw \o/

bulle bas schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 20:30:
Eea kwam ook terug in de draadjes van Kamil. Maar wat Kamil er van bakte is dat de georganiseerde misdaad gesteund zou worden vanuit het Kremlin, waardoor ze er mee weg komen om militairen af te persen (ik blijf moeite hebben om dit verhaal door te slikken though, alsof zo'n militaire basis niet hoeft te rapporteren en geen verdediging heeft).
Militaire bases zijn niet al te groot, en gefragmenteerd over een enorm land. Ja, een basis heeft verdediging. Maar die verdediging weet ook heel goed dat de zachtsprekende man weet waar hun huis staat en waar hun kinderen naar school gaan.

Het Kremlin wil niet dat het leger te sterk wordt. Wel sterk genoeg om vijanden af te schrikken en zwakkere vijanden in verre landen een beetje de baas te kunnen zijn. Maar niet sterk genoeg om te verzelfstandigen en ineens in eigen land orde op zaken te gaan willen stellen.

En nee, dit is geen vastomkaderd beleid van het Kremlin. Dit is vooral de lokale oligarch / maffiabaas die iedereen in zijn fiefdom wil laten weten dat híj de baas is in dat fiefdom, ook op de bases. De maffiabazen in het Kremlin slapen daar 's nachts een stuk beter van.
Maar jij gaat een stap verder, want dat zou bedreigend worden voor het Kremlin. Het lijkt me dat het Kremlin de georganiseerde misdaad niet toestaat om bij het Kremlin zelf in te breken. Kan je dat toelichten?
Ik heb het niet over inbreken in het Kremlin. Ik heb het over inbreken in nucleaire bunkers.
Wie bedoel je met men? AIVD?
Edit Ik meen dat je de financiers bedoelt. Maar wie zijn dat dan? Het begon als denktank.
offtopic:
Netwerk en financiers. Voornamelijk rond de kringen van ABDUP, en (buitenlandse) vastgoedfondsen, en nog dus die stichting Optas, waar al dat gestolen pensioengeld van de Rotterdamse havenarbeiders in zit.
Ja, het begon als denktankje. Totdat het netwerk er eigenlijk wel nut in zag om dat politiek uit te buiten. De Chemelot-kliek haalden nog die gewezen advocaat (Hiddema) tevoorschijn om dat vorm te gaan geven. Dan nog een Hill+Knowlton erbij om er een mooi gelikt mediabedrijfje omheen te zetten, en de rest was geschiedenis. Valt uitgebreid terug te lezen in de NL politiek topics of bij uw dichtsbijzijnde platform voor onafhankelijke onderzoeksjournalistiek.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

ben nog op zoek naar meer info over Belgorod, immers de explosies op het filmpje zijn niet zachtjes als je op 10km de dreun ziet/voelt vraag ik me af dat zit --> iets met Woonwijk en vuurwerk (enschede?) jaren terug.. daar was ook een wijk redelijk weggevaagt.

leuk tekst .. maar niets meer niks minder
"Judging by the explosion and the distance of the warehouse, the 19th missile brigade of the Armed Forces of Ukraine has conducted an effective effort to demilitarize and denazify Russia," the military correspondent added, citing Ukrainian media sources.
bron https://www.newsweek.com/...rod-military-town-1693286

bij "facts" in bovengenoemd artikel
unconfirmed reports suggest that there was a fire at the ammunition depot" and that "the situation is now under control." He added that no one was hurt in the incident.
goed ik zou facts nog al vertalen als "wenselijke gedachtes"

WW2 munitie .. werkelijk ? again ik ben niet onderlegd in enige militair / explosief maar die knal vind ik best groot /hard enzv voor "oude munitie"

voor de rest zijn de filmpjes te kort om er iets anders over te roepen .. ik zou echter wel een (overdag) sateliet foto van gisteren/vandaag zien oid ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
bulle bas schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 20:37:
[...]
Kijk maar naar dit topic, de meerderheid is tegen ingrijpen vanwege angst voor negatieve gevolgen voor ons of inzet nucleaire wapens. Liever praten, toegeven of het gevecht laten uitrazen.
Deze show is bedoeld om die angst te voeden.
Mjah je zou toch verwachten dat dat op een gegeven moment omslaat als je te veel van dat soort capriolen uithaalt en je nimmer aan je woord houdt.
Maar misschien wordt dat weer tegen gehouden door een postgevat idee dat het een totale onberekenbare gek is.
Imho heeft het Kremlin een grote angst, en dat is dat wij er mee gaan bemoeien want dan is het spel sneller uit dan dat zij een alternatief voor zichzelf kunnen organiseren. Hoe meer deze ellende voortduurt, hoe groter de druk wordt van de Westerse bevolking om toch maar in te grijpen.
Deze show helpt om jou en mij weer bang te krijgen.

Dat is de logica.

EDIT: plus een eventuele reminder aan Zweden om niet lid te worden van de NAVO, alhoewel men al had gezegd dat niet alsnog te gaan doen.
Mjah dat kan ik me voorstellen was ook mijn eerste gedachte, maar als je het met enige regelmaat doet, lijkt het mij eveneens om kunnen slaan in "het helpt blijkbaar ook niet als we het niet doen, dus misschien moeten we het toch maar eens doen".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

vso schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 20:51:

WW2 munitie .. werkelijk ? again ik ben niet onderlegd in enige militair / explosief maar die knal vind ik best groot /hard enzv voor "oude munitie"
Onderschat de munitie uit die tijd niet: Wikipedia: Explosie van Halifax

En onderschat ook niet in hoeverre Russen lak aan veiligheid hebben. Goeie kans dat de veiligheidsregels niet te nauw gevolgd werden.

[ Voor 14% gewijzigd door downtime op 30-03-2022 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-08 08:47
vso schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 20:51:
ben nog op zoek naar meer info over Belgorod, immers de explosies op het filmpje zijn niet zachtjes als je op 10km de dreun ziet/voelt vraag ik me af dat zit --> iets met Woonwijk en vuurwerk (enschede?) jaren terug.. daar was ook een wijk redelijk weggevaagt.

leuk tekst .. maar niets meer niks minder

[...]

bron https://www.newsweek.com/...rod-military-town-1693286

bij "facts" in bovengenoemd artikel

[...]

goed ik zou facts nog al vertalen als "wenselijke gedachtes"

voor de rest zijn de filmpjes te kort om er iets anders over te roepen .. ik zou echter wel een (overdag) sateliet foto van gisteren/vandaag zien oid ..
Hier een aantal filmpjes, weet niet welke al voorbij is gekomen.

https://t.me/zhest_belgorod/10137?single
https://t.me/belgorod01/20750?single

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 09:28

Amphiebietje

In de blubber

Wellicht mag je dat bezien in het licht dat het VK veel blaat over oligarchen aanpakken, maar dat er een aantal zijn die vreemd genoeg buiten schot blijven (is al ophef over geweest...).

Naast natuurlijk dat ze ook veel zeggen over Oekraiense vluchtelingen opvangen, maar dat de asielaanvragen daarzo uitermate traag verlopen omdat de verantwoordelijke afdeling niet thuis geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Volgens de Amerikaanse inlichtingendiensten wordt Putin verkeerd geïnformeerd:
De Russische president Vladimir Poetin wordt slecht geïnformeerd door zijn adviseurs over het verloop van de oorlog in Oekraïne. Hij krijgt ook niet te horen hoe de westerse sancties de Russische economie verlammen. Dat zegt een hoge Amerikaanse overheidsbron aan ‘CNN’, op basis van informatie van de inlichtingendiensten.

Poetins adviseurs zouden bang zijn om hem duidelijkheid te geven over de militaire en economische verliezen voor Rusland. De Russische president zou inmiddels doorhebben dat hij werd voorgelogen. De functionaris zegt de inschatting te baseren op bevindingen van de Amerikaanse inlichtingendiensten. De Verenigde Staten hebben ook informatie waaruit blijkt dat Poetin zich bewust is geworden van de verkeerde informatie, wat heeft geleid tot een breuk tussen Poetin en zijn hoogste defensiefunctionarissen.

"We hebben informatie dat Poetin zich misleid voelde door het Russische leger", aldus de Amerikaanse regeringsmedewerker. Er is nu een aanhoudende spanning tussen Poetin en het ministerie van Defensie door diens wantrouwen in de leiding. Poetin zou bijvoorbeeld niet hebben geweten dat zijn leger dienstplichtigen in Oekraïne inzette en daar verloor. “Het toont een duidelijke verstoring aan in de stroom van zorgvuldige informatie naar de Russische president.”
En dan scrolt Putin door zijn Reddit feed en ziet dat de realiteit anders is :p

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

downtime schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 21:10:
Onderschat de munitie uit die tijd niet: Wikipedia: Explosie van Halifax

En onderschat ook niet in hoeverre Russen lak aan veiligheid hebben. Goeie kans dat de veiligheidsregels niet te nauw gevolgd werden.
nee ik onderschat het niet, ik zeg alleen dat ik sterke twijfels heb ..
kan me namelijk best voorstellen dat verouderde munitie minder "krachtig" word oid .. goed dat je er nog steeds niet naast wil staan om dat je dood gaat oftewel zo verzwakt dat denk ik ook niet

Dat ze wat minder discipline c.q motivatie hebben om in leven te blijven tja .. geef ze eens ongelijk .. jong en dom zeg maar

dat is 1 kant ..

Maar wat voor mij ook meetelt zijn de volgende zaken
https://twitter.com/MrKov...08896888828968980/photo/2 nogal recente treadmarks .. op de foto lijkt mij
https://twitter.com/RoINTEL/status/1508886741125636097 <-- google street view " wellicht?"

Wat @Joep volgens mij gisteren poste .. https://twitter.com/ckoet...96260001094156288/photo/1
lijkt mij een battelion wat @bulle bas uit zijn artikel weer poste ..

ik weet het in elk geval niet 100% ..

@DoubleDutch had gisteren rond 12:00 oid nog een andere link gepost van 1:30 lang denk ik

[ Voor 3% gewijzigd door vso op 30-03-2022 21:32 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drakensteine
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-08 09:56
XWB schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 21:28:
Volgens de Amerikaanse inlichtingendiensten wordt Putin verkeerd geïnformeerd:

[...]

En dan scrolt Putin door zijn Reddit feed en ziet dat de realiteit anders is :p
Stuur die beste man een linkje naar dit topic 😋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 29-08 14:15
Ik vraag me af hoelang landen nog tolereren dat er militair materieel wat bewapend lijkt te zijn hun landen laten vliegen. Hoelang het duurt voordat er een wordt geneutraliseerd?
Toch redelijk bizar dat ze dat toelaten. Kan er bij mij niet in dat dat is vanwege een nucleaire dreiging.

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
wowly schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 21:34:
Ik vraag me af hoelang landen nog tolereren dat er militair materieel wat bewapend lijkt te zijn hun landen laten vliegen. Hoelang het duurt voordat er een wordt geneutraliseerd?
Toch redelijk bizar dat ze dat toelaten. Kan er bij mij niet in dat dat is vanwege een nucleaire dreiging.
Dat is altijd al zo geweest en gebeurt ook andersom. Het is puur om de paraatheid te blijven testen en ook te kijken hoe er wordt gereageerd.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Dat lieten ze toch ook niet toe? Er waren straaljagers gestuurd om ze te onderscheppen.

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Elk land kan anders reageren. Turkije had in 2015 een Russisch gevechtsvliegtuig neergeschoten omdat het het Turkse luchtruim had geschonden, zo kan het dus ook.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

Vergeef me mijn gebrek aan kennis van militair spul, maar wat gebeurt er met zo’n kernwapen als het vliegtuig wat het draagt wordt neergehaald? Wordt dat niet een grote rotzooi op de crashsite?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04:20
Fanta schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 21:43:
[...]

Vergeef me mijn gebrek aan kennis van militair spul, maar wat gebeurt er met zo’n kernwapen als het vliegtuig wat het draagt wordt neergehaald? Wordt dat niet een grote rotzooi op de crashsite?
Bij de US wordt dat een "Broken Arrow' genoemd. Sinds 1950 zouden er al zo'n 32 incidenten geweest zijn.
http://www.atomicheritage...%20may%20lead%20to%20war.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
[...]

Dit is al verassend vaak voorgekomen, zonder echte problemen.

YouTube: How The US Accidentally Dropped Nukes On Itself And Its Allies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]

Ja, het kan een rotzooi worden voor de mensen het op moeten ruimen, maar het risico op een explosie is zeer minimaal. Er zijn in de loop der jaren zat zulke ongelukken gebeurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rejer
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 00:15
Wikipedia: 1961 Goldsboro B-52 crash is ook een goeie
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b0/Goldsboro_Mk_39_Bomb_1-close-up.jpeg

Sta je even naast een atoombom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Tja, rally around the flag.. Maar het gezegde dat dit Putin's oorlog is en niet die van de Russen kan wel met een korreltje zout genomen worden:

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

Apache4u schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 21:59:
Tja, rally around the flag.. Maar het gezegde dat dit Putin's oorlog is en niet die van de Russen kan wel met een korreltje zout genomen worden:

[Embed]
Dat zal wel meevallen. Je wordt gebeld met de vraag of je voor of tegen de oorlog bent. Ik gok dat de meeste mensen niet durven zeggen wat ze denken, en dan maar zeggen dat ze niet tegen de oorlog zijn. Voila, 83% stemt voor. Het zegt echt helemaal niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Apache4u schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 21:59:

[Embed]
Ehm, ik weet niet of je russen kent, maar ik kan je wel vertellen dat er maar heel weinig zijn die op zoiets tegen durven te stemmen. Zeker in deze tijd zullen er velen het zekere voor het onzekere nemen. Voor je het weet ben jij of je familie pleitte.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]

Een aardige leestip: Command and Control. Daarin worden veel van die ongelukken beschreven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Duitsland daarentegen:
German Chancellor Olaf Scholz has told Ukrainian President Volodymyr Zelenskiy that Germany is ready to act a security guarantor for Ukraine, said a German government spokesperson in Berlin.

Scholz signalled a "general willingness" about the role in a phone call with Zelenskiy, spokesperson Steffen Hebestreit told a regular news conference on Wednesday.

March of the Eagles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 29-08 19:11

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Moet je dit dan zien. Snelweg vol met landmijnen en mensen rijden er tussendoor alsof het niets is.
7(8)7

https://t.me/OSINTUKRAINE/4041

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

<onzin>

[ Voor 98% gewijzigd door vso op 30-03-2022 23:33 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Family Guy
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 23:08

Family Guy

Pow! Right in the kisser!

AndereKoekoek schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 22:08:
Moet je dit dan zien. Snelweg vol met landmijnen en mensen rijden er tussendoor alsof het niets is.
7(8)7

Lijkt me ook wel fake. Mijnen worden meestal (grotendeels) onzichtbaar geplaatst, en niet op deze manier, op een snelweg. Als er eentje afgaat, gaan ze ook direct allemaal af...

Steam ID = Ackerfiets

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06:57

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

AndereKoekoek schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 22:08:
7(8)7

Zouden ze op de A2 ook moeten doen. Leren mensen misschien eens een beetje sturen. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
XWB schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 22:07:
[...]

Duitsland daarentegen:

[...]
Ouch. Poetin heeft dan in een kleine maand Duitsland weer een serieus leger gegeven en dat leger gaat dan ook nog eens Oekraine beschermen. Of Scholz heeft weinig op met deze historie of het is een middelvinger ter grootte van de fernsehturm richting Moskou.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-08 23:04

Indoubt

Always be indoubt until sure

HEY_DUDE schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 22:12:
[...]

Ouch. Poetin heeft dan in een kleine maand Duitsland weer een serieus leger gegeven en dat leger gaat dan ook nog eens Oekraine beschermen. Of Scholz heeft weinig op met deze historie of het is een middelvinger ter grootte van de fernsehturm richting Moskou.
Dat niet alleen. Duitsland is de kantoren van Gazprom in Duitsland binnengevallen. En ook nog eens op last van de Europese unie.

NOS:
Mededingingsautoriteit valt Duitse kantoren Gazprom binnen

Gazpromkantoren in Duitsland zijn door de Europese mededingingsautoriteit binnengevallen en doorzocht op last van de Europese Commissie. EU-antitrustbaas Margrethe Vestager vroeg in januari aan gasbedrijven, waaronder Gazprom, naar de reden van de krappe leveringen van gas. Het energiebedrijf en het Kremlin hebben meermaals ontkend gasleveringen te hebben achtergehouden. Bedrijven die de EU-antitrustregels overtreden, kunnen boetes krijgen tot 10 procent van hun wereldwijde omzet.

De inval valt ook samen met grote zorgen over de Europese afhankelijkheid van Russisch gas. Rusland is grootaandeelhouder van Gazprom, dat verdacht wordt van misbruik van zijn sterke marktpositie om de voorraden in Europa zo klein mogelijk te houden.
In Nederland niet natuurlijk. waarschijnlijk hebben we hier geen Gazprom.

Oh, wacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Indoubt schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 22:21:
[...]

Dat niet alleen. Duitsland is de kantoren van Gazprom in Duitsland binnengevallen. En ook nog eens op last van de Europese unie.

NOS:

[...]

In Nederland niet natuurlijk. waarschijnlijk hebben we hier geen Gazprom.

Oh, wacht...
nope

teminste dit is speciaal "grondgebied"

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gekkie
HEY_DUDE schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 22:12:
[...]
Voorlopig bestaat dat "gegeven leger" nog uit wat gereserveerd geld op een Duitse begroting.
Eerst maar eens zien om te zetten in iets stoffelijks en iets wat getraind is.

[ Voor 7% gewijzigd door gekkie op 30-03-2022 22:32 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Blijkbaar zijn er nog twee BTG's vernietigd in de buurt van Kharkiv:

[ Voor 38% gewijzigd door XWB op 30-03-2022 22:48 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
XWB schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 21:39:
[...]

Elk land kan anders reageren. Turkije had in 2015 een Russisch gevechtsvliegtuig neergeschoten omdat het het Turkse luchtruim had geschonden, zo kan het dus ook.
En nog 'vrienden' weten te blijven ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
TheekAzzaBreek schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 22:35:
[...]

En nog 'vrienden' weten te blijven ook.
Yup, ik snap wat dat betreft ook niet dat zoiets niet gewoon een paar keer een waarschuwing krijgt om dan een raket te laten volgen. Want momenteel wordt het gezien als normaal en worden ze gewoon begeleid teruggestuurd.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Family Guy schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 22:10:
[...]

Lijkt me ook wel fake. Mijnen worden meestal (grotendeels) onzichtbaar geplaatst, en niet op deze manier, op een snelweg. Als er eentje afgaat, gaan ze ook direct allemaal af...
zoals iemand onder het filpmje aangaf, mogelijk (ua) roadblock. Je kunt er met militair materiaal niet doorheen en moet het weghalen, met de kans dat je afeschoten wordt als je stopt. Als je dit kapotschiet is de weg onbruikbaar. Mogelijk zitter er hier en daar beveiliging op dat weghalen ook geen simpele kwestie is.

specs

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Prosac schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 19:40:
Als ik @TheDeadDistrict zo bekijk op twitter heeft Oekraine nogal wat krijgsgevangenen genomen vandaag/de laatste dagen.
Oekraine bevrijdde ook een plaatsje tussen Sumy en Kharkiv: Trostyanets, werd gebruikt als opstelplaats voor artillerie om Kharkiv te beschieten. 3 a 4 zelfrijdende artilleriestukken kapot/veroverd, wat andere voertuigen en een zelfrijdend anti-radar station, waar mogelijk de amerikanen wel weer interesse in hebben.
Hier nog een verslag uit Trostyanets, inclusief veel foto's:

A Visit to Trostyanets After the End of the Occupation

March of the Eagles

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

*knip* voor de mening over Nederlandse politiek door de jaren heen zijn er andere topics dan hier

[ Voor 88% gewijzigd door polthemol op 01-04-2022 08:10 ]

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
The New York Times heeft mogen meelopen met de Oekraïense verdedigers rond Kiev. De video laat zien wat de militairen zoal doen terwijl ze op de vijand wachten:

[ Voor 16% gewijzigd door XWB op 30-03-2022 22:59 ]

March of the Eagles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
Weet niet of het hier voorbij is gekomen, maar herinner me discussie over wat RU nog achter de hand zou hebben. Dat is volgens Oekraïnse intel niet best. Slechts 1 op de 10 tanks die uit de opslag komen functioneert. Men zou gestopt zijn met aanvoer vanuit langetermijnopslag.
"Russische militaire uitrusting volledig gestolen, tank regiment commandant doodgeschoten

De bewoners proberen verliezen te reconstrueren met de apparatuur die uit de langdurige opslag is gehaald. Met name op het vliegveld van Klimov in de regio Bryansk (35 km van de Oekraïense grens) is de vijand bezig met het opzetten van een reparatie- en onderhoudsbasis (RWB). Op dit moment proberen de vijandelijke luchtlandingstroepen een aanzienlijke hoeveelheid materieel te herbewapenen, dat uit langetermijnopslagplaatsen aankomt. De toestand van dit materieel is over het algemeen zeer slecht, waardoor het niet ten volle kan worden gebruikt.

Tegelijkertijd worden er plaatsen gecreëerd voor de opslag van materieel dat van het slagveld is verwijderd.

In het algemeen wordt de Russische Federatie vaak geconfronteerd met het probleem dat het onmogelijk is apparatuur te vernieuwen na "ontmanteling" van opslagplaatsen. Uit gevechtsvoertuigen zijn optische apparaten en elektronica met hoogwaardige metalen gestolen.

De 4e Tankdivisie van de Russische Federatie heeft met name ontdekt dat slechts één van de 10 "ontmantelde" tanks in min of meer goede staat verkeert. De rest is volledig uitgerust. Sommige hebben niet eens een motor. Op dit moment worden de plannen voor de overbrenging naar de frontlinie van uit de opslagplaatsen gehaald materieel feitelijk beëindigd.

Volgens de beschikbare informatie heeft de commandant van het 13e tankregiment van de 4e tankdivisie van de Russische Federatie zichzelf doodgeschoten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-08 08:47
XWB schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 22:53:
[...]

Hier nog een verslag uit Trostyanets, inclusief veel foto's:

A Visit to Trostyanets After the End of the Occupation
Mooi leesvoer. _/-\o_

Ook hier lees je een stukje dat de militairen geen enkel benul hebben wat ze daar doen, tja orders. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
gekkie schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 22:30:
[...]

Voorlopig bestaat dat "gegeven leger" nog uit wat gereserveerd geld op een Duitse begroting.
Eerst maar eens zien om te zetten in iets stoffelijks en iets wat getraind is.
Klopt.

Reken op een jaar of vijf of meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
Mooi nieuws. Wat @DaniëlWW2 ons al eens voorrekende, 3 tanks (=30%) uitschakelen en je hebt de BTG offensief onthoofd. De auteur van jouw tweet schat dat in dit geval tussen de 25% en 50% van BTG is uitgeschakeld.
Hoopgevend nieuws als je dat combineert met het gegeven uit mijn laatste post dat RU ook moeite gaat krijgen om dit weer materiaal aan te vullen. Op den duur houd je steeds maar eenheden over die slechts defensief van nut zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
Kijk even bij de 2e link onder belangrijkste import producten. Na olie en gas zijn de bedragen verwaarloosbaar op het bbp van Nederland. En zover ik weet zijn dat ook allemaal geen producten die niet elders betrokken kunnen worden. Dat kunnen we echt wel hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
vso schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 22:47:
[...]

Erger vind ik dat we als Nederland blijkbaar niet nodig vinden om een "noodplan" te hebben oid ?

Leren ze in den haag ook helemaal niks .. ??? ik hoor "wakker worden" van jochem meyer oid midden in de kamer afspelen op volume 11 zeg maar (helaas in mijn dromen)

ja ja we hebben buffers .. enorme bergen voorraad van alles wat rusland levert .. (niet allen gas dus)
Dat is er natuurlijk wel.

Het is hier (nog) niet geactiveerd, maar onze afhankelijkheid is dan ook een stuk minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04:20
HEY_DUDE schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 22:53:
[...]

Wat bedoel je? Nederland is vrij onafhankelijk van Rusland.Als het moet ook zonder Rusisch gas. Voor de energie voorzieningen liggen uitgebreide noodplannen klaar. Graan is overal wel te koop en wij kunnen meer bieden en betalen dan Ethiopië. Dus zal hier echt niet schaars worden. Zelfde voor meeste andere producten.
Daarstraks een brood wezen kopen bij mijn (Belgische) bakker. Een gewoon brood is even met €0,30 opgeslagen naar €2,80 voor een brood van 800 gram.
De Belgische regering heeft trouwens ook een taskforce agrovoeding opgestart. Voorlopig vooral op administratieve/wettelijke problemen op te lossen.
De federale overheid heeft een “taskforce agrovoeding” in het leven geroepen om te vermijden dat door de oorlog in Oekraïne lege rekken in onze supermarkten ontstaan.
...
producenten van diepvriesfrieten of mayonaise moeten een alternatief vinden voor de zonnebloemolie die normaal uit Oekraïne komt, maar nu door de oorlog schaars is geworden. Een alternatief kan arachideolie zijn, maar dat strookt dan weer niet met de ingrediënten op het etiket. In afwachting dat juridisch wordt geregeld dat een generieke benaming als “plantaardige olie” volstaat
...
Of denk aan de meststoffen in de landbouw. Veel grondstoffen voor kunstmest komen uit Oekraïne, Rusland en Wit-Rusland, en kunstmest is bovendien door de gestegen energieprijzen verveelvoudigd in prijs. Onder meer de Boerenbond dringt daarom aan op maximaal gebruik van dierlijke meststoffen, maar dat vereist dan weer een afwijking van de nitraatrichtlijnen, wat een gewestelijke materie is.
Paywall https://www.gva.be/cnt/dmf20220329_97034590
HEY_DUDE schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 23:10:
[...]

Kijk even bij de 2e link onder belangrijkste import producten. Na olie en gas zijn de bedragen verwaarloosbaar op het bbp van Nederland. En zover ik weet zijn dat ook allemaal geen producten die niet elders betrokken kunnen worden. Dat kunnen we echt wel hebben.
Nee, maar de producten die je ergens anders gaat halen, denk bijvoorbeeld aan graan, zijn ineens wel meer gewild op de wereldmarkt.
Het Midden-Oosten is/was zeer afhankelijk van Oekraïne voor zijn graan, en er zijn daar reeds "broodoorlogen" geweest. Er is een reden waarom Egypte een maximumprijs heeft gezet op de broodprijs, maar of die bakkers voor die prijs binnenkort nog een brood kunnen bakken is een andere vraag.

[ Voor 18% gewijzigd door Arator op 30-03-2022 23:28 ]

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
Arator schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 23:19:
[...]

Daarstraks een brood wezen kopen bij mijn (Belgische) bakker. Een gewoon brood is even met €0,30 opgeslagen naar €2,80 voor een brood van 800 gram.
De Belgische regering heeft trouwens ook een taskforce agrovoeding opgestart. Voorlopig vooral op administratieve/wettelijke problemen op te lossen.

[...]

Paywall https://www.gva.be/cnt/dmf20220329_97034590
Kost wat meer, maar je houdt er lekkerder frieten aan over :P
Arachideolie rules!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Rusland heeft onverwachts een staakt-het-vuren aangekondigd voor Marioepol:
Rusland heeft voor morgen een staakt-het-vuren aangekondigd bij de zwaar belegerde havenstad Marioepol. Het bestand moet ingaan om 10.00 uur lokale tijd en is volgens de Russische strijdkrachten ‘uitsluitend voor humanitaire doeleinden’ bedoeld. Dat meldt persbureau ANP na berichtgeving van het Russische persbureau Interfax.

Volgens de Russen kunnen inwoners Marioepol op veilige wijze verlaten om via de door Rusland bezette stad Berdyansk door te reizen naar Zaporizja, dat onder controle van Oekraïne staat. De Oekraïense zijde krijgt tot donderdagochtend 06.00 uur de tijd om ook een ​​staakt-het-vuren af ​​te kondigen en Rusland, de Verenigde Naties en het Internationale Rode Kruis schriftelijk te informeren.
Mits de wapens morgen daadwerkelijk zwijgen, daar komen we pas morgen achter.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
XWB schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 22:07:
[...]

Duitsland daarentegen:

[...]
Uit het artikel:
Hebestreit said he did not want to speculate about whether the
security guarantor role would also include a military component.
Dat lijkt me wel de crux..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
TheekAzzaBreek schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 23:28:
[...]

Kost wat meer, maar je houdt er lekkerder frieten aan over :P
Arachideolie rules!
Ga je dat overleven met een pinda-allergie (wat dan wellicht niet op de verpakking (of op het bakje van de frietboer) staat) ?

(niet dat ik er last van heb, gebruik zelf al tijden arachideolie :p)
Pagina: 1 ... 90 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

Andere topics
Verschillende fronten:
Het Krim front
Het Donbass front
Het Chernihiv-Charkiv front
Het Kyiv front

Verbreding en verdieping:
MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Wapensystemen en effectiviteit

Overig: