De oorlog in Oekraïne - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 92 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.985.874 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
jan390 schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 17:57:
[...]

Klinkt heel erg optimistisch als ik ze vergelijk met de cijfers van oryxspioenkop
Die cijfers laten alleen visuel (foto) bevestigde getallen zien. Als ik dan naar het aantal tanks kijk heeft ie er 350 visueel bevestigd. Dan is het aantal wat door UA genoemd wordt toch helemaal niet zo gek? Zou betekenen dat >50% op social media gepost wordt.

edit: Bij die aantallen vliegtuigen zet ik trouwens ook mijn vraagtekens.

[ Voor 6% gewijzigd door Apache4u op 31-03-2022 18:11 ]

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
YakuzA schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 18:04:
En nog wat artillerie naar Oekraine toe vanuit de UK?
[Twitter]
Volgens mij gaat dit weer zo'n MiG-29 / S-300 verhaal worden.. helaas..

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

PilatuS schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 17:32:
Er staat ons nog wat te wachten de komende maanden en jaren. Dat Rusland een probleem heeft is duidelijk, maar arme landen die er niets mee te maken hebben gaan enorme klappen krijgen en die landen zijn al niet heel stabiel.
Dat is de rekening van ons kabinet (en dus onzelf) om altijd maar goedkoper te zijn/weinig te investeren.

Nu is nederland dat betreft wel relatief onafhankelijk en een betere weg dan andere landen (wat ook wel opmerkelijk is..) wij zijn dat betreft in mijn optiek een koploper binnen de EU (naast een hekkensluiter te zijn)
offtopic:
ik heb ook weinig medelijden met "arme" landen, ik weet niet beter als 5 jarige uitgemergelde kinderen te zien uit het 99% zeker het zelfde land/regio/continent. wellicht de zelfde filmpjes alleen remasterd in 4k kwaliteit ..

Enige dat ik hiermee zeg is dat je niet geld in een bodemloze put moet mikken, ik geef liever nu 10 miljoen en als ze een bepaald doel halen nog een keer 10 miljoen net zo lang totdat het goed genoeg gaat dan

100 miljoen zonder enige "voorwaarden", weetje net zoals bij Rusland moet men ook bereid zijn tot een tegenprestatie. (omgekeerde sanctie dus)

Heel Cru gezegd rusland had / was een positiieve weg ingeslagen dan die "arme" landen dat het nu zo achteruit gaat door Putin is gewoon jammer dat betreft en dat we de sancties toe moeten passen is geheel terecht maar ook heel klein beetje jammer..

eerste regel bij EHBO zorg dat je zelf gezond & veilig bent voordat je hulp gaat verlenen .. dus niet tenkoste van onze gezondheid en veiligheid anderen gaan helpen.
ja dat klinkt heel wreed, maar ik kan niemand helpen als ik ook dood ga van de geelhonger omdat ik al mijn eten weggeef..
Yaksa schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 17:40:
Ik zou Yahidne, met een oppervlakte van 30 hectare en bestaande uit 5 straten met aanliggende vrijstaande woningen eerder een dorpje willen noemen.
offtopic:
grappig zijn is 1 .. dit is mugge(n)ziftten ..

Soms moet je een winst als een winst zien en niet verder proberen te melken

[ Voor 9% gewijzigd door vso op 31-03-2022 18:26 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:47
Spotmatic schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 16:54:
[...]

Wat mij betreft wordt er meteen een strafrechtelijk onderzoek gestart m.b.t. het functioneren van de diverse ministeries in verband met dit onderwerp. Is er sprake van landverraad? Corruptie? Incompetentie? Regelzucht?

De onderste steen moet zeker boven komen.
Laat ze die energie alsjeblieft steken in het laten functioneren van een effectief ambtenaren apparaat. Blijkbaar wordt er veel gesproken, maar heeft er niemand kaas gegeten van plannen omzetten in resultaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 09:28

Amphiebietje

In de blubber

Killjoy schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 15:41:
[...]

Die privacywetgeving is precies gelijk voor de andere 26 EU-landen. Het is immers een Europese verordening. En daar lees ik wel over acties. Dus de vraag is eerder waarom het kabinet zich achter de AVG verschuilt. Welke belangen hebben ze? (weten we wel met dank aan de topics hier op GoT, maar toch :))
Wordt de VVD ook al door de Russen betaald? Het zou wel wat verklaren, zeker gezien dat de andere twee gezanten van Poetin (FvD, PVV) eigenlijk afsplitsingen van de VVD zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-08 08:47
Een nieuwe reeks onderschepte oproepen van de veiligheidsdienst van Oekraïne.

https://t.me/ukrainenowenglish/3609

geef aan wat die berichten aantonen: zoals in de post zelf uiteindelij kte lezen is bespreken Russische militairen hier hun verliezen en de onverwachte sterkte van het Oekraïnse leger

[ Voor 43% gewijzigd door polthemol op 01-04-2022 08:22 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
[Twitter]
Eindelijk. Laten we hopen dat dit een gevalletje "als er een schaap over de dam is dan volgen er meer" is. Dat bange gedoe om vooral geen zware wapens te leveren moet eens afgelopen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
vso schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 18:11:
[...]
offtopic:
grappig zijn is 1 .. dit is mugge(n)ziftten ..

Soms moet je een winst als een winst zien en niet verder proberen te melken
En soms moet je realistisch zijn. Het een dorp noemen is al wel heel optimistisch, het is nauwelijks een gehucht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeaM-R
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:59

BeaM-R

Powerrrrr

vso schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 17:14:
* vso merkt op we zijn weer 100 posts verder over vanalles behalve de oorlog verder (ook mijn schuld)

https://liveuamap.com/en/...hidne-in-chernihiv-region

[...]

weer een stad bevrijd
Stad...het is een gehucht van een paar straten met nog geen 400 inwoners,

Skoda Enyaq iV60 Sportline * Toyota Aygo X * Fendt 510TF Joker * Honwave 35AE met Honda BF20

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10:09
Sissors schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 18:44:
En soms moet je realistisch zijn. Het een dorp noemen is al wel heel optimistisch, het is nauwelijks een gehucht.
Dit conflict draait niet om steden, dorpen of gehuchten. Het gaat om strategische locaties op aanvoerroutes, 'chokepoints' om bevoorrading te hinderen.

Dit dorp ligt op de hoofdroute tussen Cherniv en Kyiv, daarmee belangrijk voor Oekraïne.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
hoevenpe schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 18:52:
[...]

Dit conflict draait niet om steden, dorpen of gehuchten. Het gaat om strategische locaties op aanvoerroutes, 'chokepoints' om bevoorrading te hinderen.

Dit dorp ligt op de hoofdroute tussen Cherniv en Kyiv, daarmee belangrijk voor Oekraïne.
Dan noem je het een gehucht op een strategische locatie, maar ook daar geloof ik niet in. Het relevante is Bachmoet, wat een stad is direct er naast met 80k inwoners waar al die strategische aanvoerroutes langs lopen. Geen idee wat status is van die stad, maar dat is een stuk belangrijker dan een gehuchtje ernaast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Sissors schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 18:55:
Dan noem je het een gehucht op een strategische locatie, maar ook daar geloof ik niet in. Het relevante is Bachmoet, wat een stad is direct er naast met 80k inwoners waar al die strategische aanvoerroutes langs lopen.
Haal je niet wat dorpen door elkaar?

Dit is het betreffende dorp, op de kruising van de M-01:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XArXK_hJ1ha4qIAjs0gs5tTuFf4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bXX5KvcXxws8YmzJ3jIoKlMb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
hoevenpe schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 18:59:
[...]

Haal je niet wat dorpen door elkaar?

Dit is het betreffende dorp, op de kruising van de M-01:
[Afbeelding]
Ah correct, blijkbaar meerdere gehuchten met die naam :P

Dat gezegd hebbende, ook hier is het gewoon één van de vele gehuchten naast die weg. Dat ze groter stuk van die weg onder controle hebben kan geen kwaad natuurlijk, maar het feit dat dat gehucht nu onder hun controle is, zegt weinig. En het presenteren als een teruggepakte stad, geeft mensen toch een heel ander idee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:13
Sissors schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 19:03:
[...]

Ah correct, blijkbaar meerdere gehuchten met die naam :P

Dat gezegd hebbende, ook hier is het gewoon één van de vele gehuchten naast die weg. Dat ze groter stuk van die weg onder controle hebben kan geen kwaad natuurlijk, maar het feit dat dat gehucht nu onder hun controle is, zegt weinig. En het presenteren als een teruggepakte stad, geeft mensen toch een heel ander idee.
Het is een strategisch punt waarvan altijd geprobeerd zal worden om dat onder controle te hebben (van beide kanten). Dat het veroverd is, geeft dan ook aan dat de linies aan het opschuiven zijn. Het is ook weer geen grote overwinning, maar het zegt dus wel degelijk wat meer dan 'weinig'

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
redwing schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 19:19:
Het is een strategisch punt waarvan altijd geprobeerd zal worden om dat onder controle te hebben (van beide kanten).
Voor zover ik weet het enige punt op deze belangrijke weg dat de Russen in handen hadden, dit maakt de bevoorrading van Cherniv veel eenvoudiger.

Heel het Russische front in noord-Oost Oekraïne lijkt op instorten te staan, bij Bovary is een grote groep recent ingesloten en bij Sumy zijn ze ook verslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:51
Apache4u schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 18:10:
[...]

Volgens mij gaat dit weer zo'n MiG-29 / S-300 verhaal worden.. helaas..
Johnson en de UK kunnen zich veel onafhankelijker opstellen. Die laten zich alleen stoppen door een hard nee van de VS.

Er is ook een reden dat ze het publiekelijk aankondigen een niet heimelijk verschepen.

Een PM met zorgen thuis, trident subs en een eiland in de Noordzee kunnen leiden tot een afwijkende opstelling.

[ Voor 12% gewijzigd door Rukapul op 31-03-2022 19:28 ]

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-08 21:31
Putin's strijd gaat een volgende fase in: nu Rusland militair verslagen is door de 'David' en ze zelfs Maruipol er nog steeds niet helemaal onder hebben (ik lees al weken dat die binnen enkele dagen gaat vallen) zal de situatie grimmiger worden.

(Nee, ze zijn nog steeds actief en ze proberen van alles - maar laten we wel zijn, Rusland is verslagen. Ze zijn af. Kapot. Meer dan huurlingen inzetten en dingen kapotschieten en verkrachten kunnen ze niet.)

Ook voor ons.

Want hoewel de gruwelijkheden in Ukraine alles overschaduwen - van de talloze groepsverkrachtingen, moorden en plunderingen die gemeld worden na terugdringen van Russen - staat ons nog een potentiele uitdaging te wachten.

Europese politiek is tot nu toe voor ons doen eensgezind geweest en landen zijn nog steeds bezig met manouvreren op een zelfgemaakte postzegels van 'spelregels' om Ukraine te helpen - maar als Rusland besluit inderdaad het ondenkbare te doen, de gaskraan dicht te draaien, worden wij allemaal geraakt.

Gas zal niet direct op zijn en we hebben reserves, er kunnen LNG schepen komen, het wordt lente/zomer (alleen niet vandaag), maar miljoenen mensen zijn voor koken, verwarmen en hygiene afhankelijk van gas. Stel dat we gas op rantsoen krijgen, versneld van gas af moeten en al dat soort dingen: trekken we het dan nog?

Ik zie onze Kremlin-trekpoppen zich al klaarstomen voor de volgende stap: waarom moeten wij kou lijden voor 'die nazi's' daar? Het zal moeilijker worden draagvlak te houden als dit gebeurt. Putin kan best powerplay spelen - hoewel gasgebrek vervelend is voor hem, zie ik wel gebeuren dat hij dit 1 x kan doen en we daarna versneld 100% Putin-vrije-verwarming gaan regelen. Dan verliest Rusland 1 van de grootste inkomstenbronnen en is de kans dat ze er bovenop komen de komende decennia volgens mij vrij klein.

Ik ben dan ook voor zijn powerplay geweest en zie het hem graag een keer doen. Zodat we niet over een paar maanden vergeten zijn dat die dreiging er is en alsnog niet stoppen met olie/gas en een duurzaam alternatief. 2 vliegen in 1 klap - alleen, vrij abrupt.

Verder zet Ukraine elke dag stappen maar zie ik ook dat ze niet bepaald omkomen in het materiaal - hoewel we veel doneren kost zo'n oorlog blijkbaar veel. Artillerie is zelden verzadigd, alles is miniteus, afgemeten. Het gaat echt sneller als je niet zo exact 1 of 2 granaten kunt schieten, maar een hele eenheid kan wegvagen ipv alleen hun pantserwagen, etc. Blijft knap hoe Rusland er niet in slaagt hun strategie aan te passen en er nauwelijks verandering in hun strategie te zien is en de verliezen gewoon lineair blijven oplopen - wat tevens een teken is dat Ukraine niet kan versnellen en de troepen en materiaal aan Russische zijde nog niet opraken.

Enfin, my 2 cents - ik zeg, kom maar op Putin. Ik douche wel koud.

[ Voor 4% gewijzigd door NiGeLaToR op 31-03-2022 19:39 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Op Spotify, Apple Podcast en anderen! - van bejaardenexport tot WEF bezit, het komt allemaal voorbij!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-08 23:04

Indoubt

Always be indoubt until sure

@NiGeLaToR

Ik ben het met je eens. Als we zwichten voor Poetins spelletje dan zijn we misschien niet nu maar over een paar maanden aan de beurt. of volgend jaar of whenever hij er zin in heeft.

Dan beter maximaal besparen en alternatieven regelen. Te lang is het zo geweest dat we erbij stonden en er naar kijken. Dat moet echt anders.

Overigens steek ik de hand ook in eigen boezem, en er is hier nog heel veel te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

NiGeLaToR schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 19:36:
Putin's strijd gaat een volgende fase in: nu Rusland militair verslagen is door de 'David' en ze zelfs Maruipol er nog steeds niet helemaal onder hebben (ik lees al weken dat die binnen enkele dagen gaat vallen) zal de situatie grimmiger worden.

(Nee, ze zijn nog steeds actief en ze proberen van alles - maar laten we wel zijn, Rusland is verslagen. Ze zijn af. Kapot. Meer dan huurlingen inzetten en dingen kapotschieten en verkrachten kunnen ze niet.)

Ook voor ons.

Want hoewel de gruwelijkheden in Ukraine alles overschaduwen - van de talloze groepsverkrachtingen, moorden en plunderingen die gemeld worden na terugdringen van Russen - staat ons nog een potentiele uitdaging te wachten.

Europese politiek is tot nu toe voor ons doen eensgezind geweest en landen zijn nog steeds bezig met manouvreren op een zelfgemaakte postzegels van 'spelregels' om Ukraine te helpen - maar als Rusland besluit inderdaad het ondenkbare te doen, de gaskraan dicht te draaien, worden wij allemaal geraakt.

Gas zal niet direct op zijn en we hebben reserves, er kunnen LNG schepen komen, het wordt lente/zomer (alleen niet vandaag), maar miljoenen mensen zijn voor koken, verwarmen en hygiene afhankelijk van gas. Stel dat we gas op rantsoen krijgen, versneld van gas af moeten en al dat soort dingen: trekken we het dan nog?

Ik zie onze Kremlin-trekpoppen zich al klaarstomen voor de volgende stap: waarom moeten wij kou lijden voor 'die nazi's' daar? Het zal moeilijker worden draagvlak te houden als dit gebeurt. Putin kan best powerplay spelen - hoewel gasgebrek vervelend is voor hem, zie ik wel gebeuren dat hij dit 1 x kan doen en we daarna versneld 100% Putin-vrije-verwarming gaan regelen. Dan verliest Rusland 1 van de grootste inkomstenbronnen en is de kans dat ze er bovenop komen de komende decennia volgens mij vrij klein.

Ik ben dan ook voor zijn powerplay geweest en zie het hem graag een keer doen. Zodat we niet over een paar maanden vergeten zijn dat die dreiging er is en alsnog niet stoppen met olie/gas en een duurzaam alternatief. 2 vliegen in 1 klap - alleen, vrij abrupt.

Verder zet Ukraine elke dag stappen maar zie ik ook dat ze niet bepaald omkomen in het materiaal - hoewel we veel doneren kost zo'n oorlog blijkbaar veel. Artillerie is zelden verzadigd, alles is miniteus, afgemeten. Het gaat echt sneller als je niet zo exact 1 of 2 granaten kunt schieten, maar een hele eenheid kan wegvagen ipv alleen hun pantserwagen, etc. Blijft knap hoe Rusland er niet in slaagt hun strategie aan te passen en er nauwelijks verandering in hun strategie te zien is en de verliezen gewoon lineair blijven oplopen - wat tevens een teken is dat Ukraine niet kan versnellen en de troepen en materiaal aan Russische zijde nog niet opraken.

Enfin, my 2 cents - ik zeg, kom maar op Putin. Ik douche wel koud.
Hoe afhankelijk zijn we echt van het russisch gas blijkt dat "we" eigenlijk niet zo afhankelijk zijn als je het hier stelt, anderzijds het is ook geen vetpot.

We als NL maar ook we als EU

Als je de toespraak van Zelensky (vandaag) of bv naar Polen + (nog ander land) luisterd en dus gewoon doet wat ze zeggen --> wat ik hier omschrijf met iets minder nuance dan draai je Putin de nek om. Daarbij moet je niet vergeten dat we meer importeren uit Rusland dan alleen "gas" . Dus je focus leggen op 1 product is ook erg onhandig (van ons).
Dus paniek voetbal om alleen gas is echt een domme domme insteek vind ik.

Hoewel de Russen op militair gebied best bereid zijn wat 0,1T tot 2T nukes te sproeien .. en hun manschappen er vlak achteraan (boeiend de gesneuvelden) .. kan je erop rekenen dat Rusland naast en NATO "antwoord' ook andere landen wat rakketten kan krijgen lees onverwachte hoeken zoals china of Isreal / India.
Dit simpelweg om dat deze landen gewoon ook hun economie en handelswijze aan gort ziet gaan, dit zal men dus ook wel aan Putin uitgelegd hebben dat ze dergelijke acties niet zullen waarderen.

Hoewel je een 50T tsar bomba oid kan afvuren betekend ook effectief dat je er voorlopig niks meer aan hebt. daarom juist kleinere minder sterke Wapens.

Dat Russen minder relevant vinden wat burgers denken en waar ze wonen is ook hun hele levens wijze ze verbinden een bedrag van ongeveer 150K euro aan een mensen leven. naar onze maatstaven wellicht iets van 10-20 jaar "minimum salaris " (afgezien van de verzekering die er nog 200K bij doet)

Ons "westers" verschil tussen "Jan met de Pet" en een goed salaris van bijvoorbeeld minister/directeur ligt niet enorm ver uit elkaar. Als je dat vergelijkt met Russische equivalente posities .. ligt er al een enorm verschil tussen arm en "goeie baan", die dan de overgrote meerderheid betreft. Dat de mensen met "top" functies liggen mijlen verder van de "goeie baan" tegenspreken ho maar.
Rusland (144miljoen inwoners) heeft het zelfde BNP als Spanje(45miljoen inwoners) en het oppervlakte van het land is iets uitgestrekter ra ra welke.

Terug naar de oorlog,
Recent leerde ik dat een beetje "slag" enorme opschaling moet zijn van je productie.
Het feit dat ze veel WW2 materiaal gebruiken en diverse tekorten kampen heeft niks te maken met productie .. En je zou het niet verwachten maar meneer Kremlin die bepaald wat waarnaar verscheept word op het front(andere legers "vragen" om voorraad). Dit betekend gewoon simpel weg dat je het moet doen met wat je krijgt. Dat die verzender die hoog en droog in moskou heeft geen benul wat hij stuurt en waar het vandaan komt. hij zit gewoon met excel/voorraad software te spelen .. zal hem een worst zijn wat je nodig hebt. (tenzij je wat geld toeschuift)
Kortom dat je slecht onderhouden materiaal hebt met enorm groot risico hebt op "weigeringen" tja dat kan je afschuifen op "onkunde" oid ..

Dus de kans dat die productie die opgeschaald is het front bereikt is ook niet erg groot .. op papier kloppen de cijfers toch ?

Stel je produceert voor de oorlog gemiddeld 100K granaten per maand. Tijdens / net voor de oorlog ga je er
400K - 600K produceren. Maar per dag schiet je er 300k - 900k doorheen. Dan krijg je echt een uitdaging immers het staat niet direct aan het front. En als je aanvoer 3 dagen kost + onderweg heb je de nodige hobbels zoals je trein/vrachtwagen of rails/weg aan barrels geschoten is of gejat door de vijand word dat wel erg nijpend.

Hoe langer dit duurt hoe meer kans dat er anderen ook mee gaan doen, het gevaarlijkste vind ik dat zoals Zelensky ook vandaag zei. "Als je Rusland/Putin NU niet stopt dan is het een kwestie van tijd dat het weer escaleert" en ik zie hier in dit topic niemand die dat in twijfel trekt

Ik ben geen fanboy maar deze vind ik wel erg passend.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6FlUWG00fse2AvxA224V9JQHkM4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1Gb1QvPk4aExaNpsyNL29pYi.png?f=user_large

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Is deze mobilisatie van 135,000 nu een standaard ding voor het oproepen voor dienstplicht in Rusland elk half jaar?
Of is het deze keer een groter aantal?

/edit: lijkt standaard
The Russian Armed Forces conscript men semi-annually, with the fall draft lasting from October 1 until December 31 and the spring draft running from April 1 until July 15.[3] In 2022, the Kremlin announced the spring draft early on February 18.[4] The draft affects all men aged 18 to 27 years old, though some conscripts can be as young as 16 years old.[5] Russian conscripts typically serve one year.[6] The annual conscription pool of all Russian military-aged men is approximately 1.2 million people, though only about half are compelled to present themselves at their local military commissariat (voenkomat). The Russian General Staff reported conscripting 127,000 people for the fall 2021 draft and 134,000 people in spring 2021 out of 672,000 summoned men.[7] The number of conscripts is relatively consistent year on year, with 263,000 in 2020 and 267,000 in 2019.[8] Approximately 261,000 conscripts from 2021 are currently serving across Russian units, with the fall 2021 conscripts entering their third month of training.
https://www.understanding...-reserve-and-mobilization

[ Voor 68% gewijzigd door YakuzA op 31-03-2022 20:48 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:09

DukeBox

loves wheat smoothies

Er is een heel mooi topic om gas/energie te bespreken i.c.m. met de oorlog:
Ontwikkelingen Energie(prijzen) en klimaat door de oorlog

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:31
Terugveroverd gebied (geel):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Snx4-3LccDEOugaZ1p33N8R5SyM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v6Fmdhm6Ou4RV9wjk8PyHHgp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

YakuzA schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 20:45:
[YouTube: Putin authorizes draft of nearly 135,000 into Russian military]

Is deze mobilisatie van 135,000 nu een standaard ding voor het oproepen voor dienstplicht in Rusland elk half jaar?
CNN snapt er niks van...
Dat is gewoon de jaarlijkse nieuwe lichting oproepen. Die zullen maanden getraind moeten worden voordat ze iets kunnen. Die hoef je niet tot minstens diep in de zomer te verwachten. Problematischer is alleen hoe ga je ze uitrusten? Wat oude tanks, pantserinfanterievoertuigen, geweren etc uit opslag halen kan, maar wat ga je doen voor communicatieapparatuur, vrachtwagens voor logistiek of een kader van officieren en onderofficieren om leiding te geven? Want zonder gaat deze lichting nog erger afgeslacht worden dan de lichting die nu in Oekraïne zit.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Zijn veel van de ervaren instructeurs ook niet ingezet in Oekraïne?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

DaniëlWW2 schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 20:52:
[...]
CNN snapt er niks van...
Dat is gewoon de jaarlijkse nieuwe lichting oproepen. Die zullen maanden getraind moeten worden voordat ze iets kunnen. Die hoef je niet tot minstens diep in de zomer te verwachten. Problematischer is alleen hoe ga je ze uitrusten? Wat oude tanks, pantserinfanterievoertuigen, geweren etc uit opslag halen kan, maar wat ga je doen voor communicatieapparatuur, vrachtwagens voor logistiek of een kader van officieren en onderofficieren om leiding te geven? Want zonder gaat deze lichting nog erger afgeslacht worden dan de lichting die nu in Oekraïne zit.
Had inmiddels gevonden dat dit een normale lichting was, zie edit :)

Ze zullen hoogstens kunnen dienen om in Georgië de gebieden een beetje onder controle te houden terwijl de echte soldaten dan naar donetsk worden gereden.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:25

Fiber

Beaches are for storming.

hoevenpe schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 20:53:
Zijn veel van de ervaren instructeurs ook niet ingezet in Oekraïne?
De drill sergeants van de opleiding gaan toch niet zelf mee op oorlogspad? Die krijgen gewoon elk half jaar of zo een nieuwe groep om te trainen lijkt mij.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Fiber schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 20:56:
[...]

De drill sergeants van de opleiding gaan toch niet zelf mee op oorlogspad? Die krijgen gewoon elk half jaar of zo een nieuwe groep om te trainen lijkt mij.
Training on the job... kan ook natuurlijk

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Fiber schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 20:56:
Dacht ergens gelezen te hebben dat 'kantoorpersoneel' ook naar het front was gestuurd om gaten te dichten. Daarbij ging het expliciet om instructeurs en (onder)officieren in opleiding.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Ik wist niet dat toen Rusland 'de krim" annexeerde, Oekraine gewoon de enige bron van water heeft afgesneden resultaat 2mil inwoners heeft geen water en geen vuchtbare grond. .en het schiereiland is gewoon niet meer bruikbaar als uitvalsbasis slimme zet .. maar verklaart ook wel dat ze niet naar Odessa zijn gegaan .. (immers die waterflow eer aanzetten was een groot doel)

ik hoop dat oekraine het krim weer "bevrijd"

YouTube: Why Russia is Invading Ukraine rond 20:00 tot 25:00 wellicht voor sommige

Wat er ook nog word genoemd .. (lijkt me niet geheel onbelangrijk)
Why the population decline in Russia has hit its highest in history

bron: PilatuS in "De oorlog in Oekraïne - deel 2" 5 min ervoor is wellicht nog intressant de rest is opbouw/afbouw oid ..

[ Voor 15% gewijzigd door vso op 31-03-2022 21:19 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:38

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

In teacup in "De oorlog in Oekraïne - deel 2" trachtte ik te beantwoorden wat de behoefte aan militaire resources van Rusland betekende voor de landen/overheden die militair of financieel mede van Rusland afhankelijk zijn. In die post was dit nog niet gelukt.

Het Amerikaanse Institute for the Study of War heeft hierop met een rapport een antwoord geformuleerd.

TLDR
Rusland en Syrië hebben de nodige activiteiten ontplooid om strijders naar Oekraïne te halen. Het effect hiervan is vooralsnog groter in Syrië dan in Oekraïne. Beoogt zijn 16.000 strijders in Syrië aan te trekken, 300 per dag. De werkelijk behaalde aantallen en kwaliteit van de strijders zijn nog onvoldoende bekend. Dit wordt nader onderzocht.

Om de bevindingen uit dit rapport hieronder wat uitgebreider samen te vatten:

inzet van private military contractors
Rusland verandert de inzet van private military contractors (PMC's) en gelieerde organisaties in Syrie vanuit Afrika en Syrië naar Oekraïne. Dit vindt plaats vanaf ongeveer de tweede oorlogsweek. Het effect van deze eenheden is verwaarloosbaar. Wel staat de beveiliging van gebieden van waaruit ze zijn vertrokken meer onder druk. Rusland tracht dat deels te ondervangen. In Syrische media wordt van Wagner en Syrische gelieerde eenheden de verandering van inzet gemeld. Als uitrusting worden Pantsir luchtverdedigingssystemen genoemd. Rond 8 maart zouden 500 strijders in Oekraïne aanwezig zijn. Dit aantal zou op 28 maart zijn gegroeid tot 1000 strijders. Deze strijders zouden niet alleen uit Syrië, maar ook uit de Central African Republic komen. Syriërs worden op hun beurt naar de Central African Republic gestuurd om daar tekorten op te vangen. Inmiddels zijn de eerste dog tags bij gedode russen opgedoken waar Syrische telefoonnummers op staan. De eerste strijders van deze groep zijn dus al weer gespendeerd.

Russische eenheden in Syrië
De inzet van Russische eenheden in Syrië is aangepast. Deze veranderde inzet kan duiden op de voorbereiding dat eenheden in de toekomst uit Syrië worden teruggetrokken. De verandering van inzet kan ook zijn bedoeld om de training van Syrische rekruten beter te ondersteunen. ...of dat een of meer bases in Zuid Syrië worden opgeheven om eenheden vrij te maken voor Oekraïne

aantal gevlogen Russische missies
Een vermindering in het aantal gevlogen Russische missies in Syrië kan duiden op het terugtrekken van Russische eenheden. Voor een nieuwe inzet van dergelijke eenheden of materieel vanuit Syrië heeft ISW geen bewijs gevonden.

Rekrutering van Syriërs
Rusland probeert Syrische rekruten zo op te leiden dat ze inzetbaar zijn binnen bestaande Russische eenheden in plaats van ze te organiseren in afzonderlijke Syrische milities. Ruslands claim op 11 maart jl. was om 16000 Syrische strijders aan te trekken. Syrië heeft de opdracht om middels 12-14 recruitment centers 300 strijders per dag naar Oekraïne te sturen. Hierbij wordt prioriteit gegeven aan Syriërs met ervaring in het gevecht in samenwerking met Russische eenheden. Als voorbeelden worden Tiger Forces, 5th Corps, Liwa al Quds genoemd. Ook deze strijders uit deze eenheden zullen de strijd naar verwachting maar weinig beïnvloeden. Het precieze aantal van dergelijke strijders wist het ISW echter niet boven water te krijgen. In het zuiden van Syrië bestond echter weerstand tegen deze rekrutering. De meeste rekrutering vindt in Oost Syrië plaats. Deze Syrische rekruten vertegenwoordigen de grootste pool aan ervaren buitenlandse strijders. Een aantal van hen werken samen met Russische PMC's als Wagner Group of in Syrische milities waarin ook Russen deelnemen. De Russen lijken voor een gefaseerde aanpak te gaan om zo meerdere golven versterkingen te bereiken. In latere golven is Rusland van plan om ook strijders zonder ervaring te trainen, om onvoorzienigheden op te vangen zou de oorlog langer duren. Ook Syrië zou voor Rusland rekruteren, hiervan wordt melding gemaakt vanaf 15 maart.

Gevolgen voor Syrië
Iedere verandering in de slagkracht van de Russische eenheden of ondersteunende milities laat gaten vallen in de beveiliging die tegenstanders van de beschermde regimes als Turkije, ISIS, Al Qaida en Syriche Oppositie groepen kunnen gaan exploiteren. Bij de door Iran ondersteunde milities is al een reactie waar te nemen. Zo maakt ISIS met een agressieve campagne tegen Pro-Assad eenheden al weer een beweging terug in centraal Syrië. Turkije is momenteel bemiddelaar tussen Rusland en Oekraïne. Zij heeft nog geen actie in Syrië ontplooid om haar voordeel te pakken. Een dergelijke actie zou Turkije's rol bij de onderhandelingen ondergraven.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online

[...]

Hoe ik het begrijp is dat Putin akkoord geeft om 135.000 rekruten te mobiliseren, maar kan me voorstellen dat het dit jaar wat moeilijker wordt. Misschien via een beperking op de mogelijkheid om het af te kopen, of de Z-campagne levert genoeg gehersenspoelde adepten op. De rekruten komen voornamelijk uit armere regio's, als de sancties doorwerken zal men volgend jaar daar misschien eerder vallen vallen voor de voorgespiegelde verhoogde overlijdensvergoedingen (maar zie ook het eerdere interview met Soldatenmoeder-organisatie).

Ik begreep dat Syriers als reden de hoge broodprijs geven om zich op te geven voor deelname aan de oorlog. Dat is nog opletten met grote hongersnoden komende tijd in Afrika. Dat is kanonnenvoer dat Putin kan ronselen. Dat zouden we voor moeten zijn.
Het wordt een waanzinnig chaotisch wereld de komende tijd met massa-migraties, oorlogen en een kolossaal Europees land dat in puin wordt geschoten. Tel daarbij op dat productieketens in Europa verstoord raken door energietekorten.

Hoezeer ik het ook wens, mijn hoop op ingrijpen wordt met de dag kleiner. En elke dag dat we eerder zijn bespaart ons een hoop ellende.

De VS en UK hebben publiek aangegeven niet de veiligheidsgarantor te willen zijn voor UA. Oekraïne heeft ook China genoemd. Ik denk dat het Westen goed moet nadenken welke kant ze willen kiezen, want China zou dat spel heel slim uit kunnen spelen en dan hebben we te dealen met 2 dictators voor de prijs van 1.
Het geleuter of het leveren van tanks, vliegtuigen of langeafstandraketten mogelijk te aanstootgevend is moet per direct stoppen. Putin moet verslagen worden, en wel totaal. In ons belang, in het belang van UA, in het belang van de EU. Dat betekent minimaal dat we alle middelen bijdragen om Rusland uit UA te verdrijven.
Ik ben een verklaard voorstander van militair ingrijpen, maar begrijp dat het met de huidige leiders niet lukt. Maar zorg dan dat UA alles heeft wat nodig is, en train ze. Dit kan een meerjarenoorlog worden, dus leidt een nieuwe lichting Oekraïners op in NAVO-verband met moderne apparatuur. Dat maakt het leveren van adequate middelen ook makkelijker.

Overigens heeft Zelensky aangegeven dat het voortduren van het conflict een WWIII betekent. Dat kan slechts een loos dreigement zijn om Putin onder druk te zetten het diplomatiek op een akkoordje te gooien.
Stel dat Zelensky niet bluft .Nu VS en UK als belangrijke potentiële vredegarantstellers afhaken, roept dat de vraag op welke partijen dan in dat conflict zouden stappen. Een optie zou kunnen zijn dat Europa zich klaar maakt voor een confrontatie met Rusland, maar hoe lang gaat dat duren? We zouden Turkije nodig hebben.

Er komen hele grote vraagstukken op ons af vanuit de hele wereld. Afrika, Oekraine, Europa, China. De VS ook mocht Trump verkozen worden. Het is in ons belang om deze casus met spoed af te ronden. Dat betekent Putin compleet af laten gaan. Anders hebben we een schijnbestand met binnen de kortste keren een nieuwe poging tegen een veel grimmiger gesternte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mindcre8r
  • Laatst online: 18-08 15:29

mindcre8r

Tradepedia

bulle bas schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 21:35:
[...]

Hoe ik het begrijp is dat Putin akkoord geeft om 135.000 rekruten te mobiliseren, maar kan me voorstellen dat het dit jaar wat moeilijker wordt. Misschien via een crackd-down op de mogelijkheid om het af te kopen, of de Z-campagne levert genoeg gehersenspoelde adepten op. De rekruten komen voornamelijk uit armere regio's, als de sancties doorwerken zal men volgend jaar daar misschien eerder vallen vallen voor de voorgespiegelde verhoogde overlijdensvergoedingen (maar zie ook het eerdere interview met Soldatenmoeder-organisatie).

Ik begreep dat Syriers als reden de hoge broodprijs geven om zich op te geven voor deelname aan de oorlog. Dat is nog opletten met grote hongersnoden komende tijd in Afrika. Dat is kanonnenvoer dat Putin kan ronselen. Dat zouden we voor moeten zijn.
Het wordt een waanzinnig chaotisch wereld de komende tijd met massa-migraties, oorlogen en een kolossaal Europees land dat in puin wordt geschoten. Tel daarbij op dat productieketens in Europa verstoord raken door energietekorten.

Hoezeer ik het ook wens, mijn hoop op ingrijpen wordt met de dag kleiner. En elke dag dat we eerder zijn bespaart ons een hoop ellende.

De VS en UK hebben publiek aangegeven niet de veiligheidsgarantor te willen zijn voor UA. Oekraïne heeft ook China genoemd. Ik denk dat het Westen goed moet nadenken welke kant ze willen kiezen, want China zou dat spel heel slim uit kunnen spelen en dan hebben we te dealen met 2 dictators voor de prijs van 1.
Het geleuter of het leveren van tanks, vliegtuigen of langeafstandraketten mogelijk te aanstootgevend is moet per direct stoppen. Putin moet verslagen worden, en wel totaal. In ons belang, in het belang van UA, in het belang van de EU. Dat betekent minimaal dat we alle middelen bijdragen om Rusland uit UA te verdrijven.
Ik ben een verklaard voorstander van militair ingrijpen, maar begrijp dat het met de huidige leiders niet lukt. Maar zorg dan dat UA alles heeft wat nodig is, en train ze. Dit kan een meerjarenoorlog worden, dus leidt een nieuwe lichting Oekraïners op in NAVO-verband met moderne apparatuur. Dat maakt het leveren van adequate middelen ook makkelijker.

Overigens heeft Zelensky aangegeven dat het voortduren van het conflict een WWIII betekent. Dat kan slechts een loos dreigement zijn om Putin onder druk te zetten het diplomatiek op een akkoordje te gooien.
Stel dat Zelensky niet bluft .Nu VS en UK als belangrijke potentiële vredegarantstellers afhaken, roept dat de vraag op welke partijen dan in dat conflict zouden stappen. Een optie zou kunnen zijn dat Europa zich klaar maakt voor een confrontatie met Rusland, maar hoe lang gaat dat duren? We zouden Turkije nodig hebben.

Er komen hele grote vraagstukken op ons af vanuit de hele wereld. Afrika, Oekraine, Europa, China. De VS ook mocht Trump verkozen worden. Het is in ons belang om deze casus met spoed af te ronden. Dat betekent Putin compleet af te laten gaan. Anders hebben we een schijnbestand met binnen de kortste keren een nieuwe poging tegen een veel grimmiger gesternte.
100% eens. Bij de kop er af bijten.

Bears and Bulls

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
vso schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 21:18:
Ik wist niet dat toen Rusland 'de krim" annexeerde, Oekraine gewoon de enige bron van water heeft afgesneden resultaat 2mil inwoners heeft geen water en geen vuchtbare grond. .en het schiereiland is gewoon niet meer bruikbaar als uitvalsbasis slimme zet .. maar verklaart ook wel dat ze niet naar Odessa zijn gegaan .. (immers die waterflow eer aanzetten was een groot doel)

ik hoop dat oekraine het krim weer "bevrijd"

YouTube: Why Russia is Invading Ukraine rond 20:00 tot 25:00 wellicht voor sommige

Wat er ook nog word genoemd .. (lijkt me niet geheel onbelangrijk)
Why the population decline in Russia has hit its highest in history

bron: PilatuS in "De oorlog in Oekraïne - deel 2" 5 min ervoor is wellicht nog intressant de rest is opbouw/afbouw oid ..
Het Krim verhaal is wat groter en interessanter dan alleen wat er met water en de Krim aan de hand is. Dit wordt in de video ook verder uitgelegt.

Oekraïne heeft niet alleen pijpleidingen van Rusland naar de EU lopen over hun grond waar Rusland miljarden naar Oekraïne voor overmaakt, rondom de Krim is enorm veel olie en gas ontdekt. Zoveel zelfs dat de EU Rusland mogelijk niet meer nodig heeft voor gas en olie tot de energietransitie is voltooid. Op zijn minst had Oekraïne een flink deel kunnen gaan leveren. Bedrijven als Shell zijn dan ook in Oekraïne aan de slag gegaan waarbij Rusland dus de Krim heeft geannexeerd om dit te voorkomen. Vervolgens sluit Oekraïne de Krim inderdaad af van water waardoor de boel daar niet te houden is. Rusland is extreem afhankelijk van olie en gas export. Als Oekraïne dit voor een groot deel over had kunnen nemen dan heeft Rusland een heel groot probleem. Het is vanuit Rusland gezien financieel bijna noodzakelijk om te doen wat ze doen met Oekraïne. Het heeft allemaal geen reet te maken met de Navo of wat dan ook, het gaat puur om financieel overleven voor Rusland. Alleen hoe het nu allemaal gaat qua sancties was natuurlijk nooit de bedoeling geweest omdat wat ze nu voor elkaar hebben eigenlijk is wat ze probeerden te voorkomen. De hele video legt prima uit waarom Rusland doet wat ze doen en het ook nogal logisch is. Hadden ze in 2 weken Oekraïne over kunnen nemen en waren de sancties niet al te extreem geweest hadden ze hun doel bereikt. Dat het nu compleet misloopt hadden ze waarschijnlijk nooit gedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-08 09:35
[...]

Er komen hele grote vraagstukken op ons af vanuit de hele wereld. Afrika, Oekraine, Europa, China. De VS ook mocht Trump verkozen worden. Het is in ons belang om deze casus met spoed af te ronden. Dat betekent Putin compleet af te laten gaan. Anders hebben we een schijnbestand met binnen de kortste keren een nieuwe poging tegen een veel grimmiger gesternte.
Misschien ben ik te wantrouwig en moet ik mijn alu hoedje afzetten OF snap ik gewoon te weinig van de materie (excuses als dat zo is :+ ) maar in hoeverre is de situatie nu in de Oekraine ergens ook wel een voordeel voor Amerika?

1 van je grootste vijanden is aan de andere kant van de oceaan behoorlijk aan het verliezen. Van zowel de economie als het leger blijft weinig over naarmate de oorlog langer duurt. Rusland als supermacht heeft al wat macht en glans verloren. Als dit langer duurt kan men Rusland als supermacht afschrijven.

Ja ook Amerika word economisch geraakt. En er is de nucleaire dreiging. Maar de huidige pad stelling een paar maanden weten te rekken levert ze groot voordeel op. Ik kan mij niet voorstellen dat er geen analisten zijn die hier rekening mee houden. :D

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
teacup schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 21:23:
In teacup in "De oorlog in Oekraïne - deel 2" trachtte ik te beantwoorden wat de behoefte aan militaire resources van Rusland betekende voor de landen/overheden die militair of financieel mede van Rusland afhankelijk zijn. In die post was dit nog niet gelukt.

Het Amerikaanse Institute for the Study of War heeft hierop met een rapport een antwoord geformuleerd.
Ja, goed stuk.

Er staan ook nog wat interessante dingen in over wat soort van mensen ze werven (ervaren in stadsgevecht én in werken met Russen) hoe ze ingezet lijken te worden (om eigen eenheden aan te vullen, niet als proxy eenheden) en de schaal. De moeite waard om in zijn geheel te lezen.

Net zoals hun dagelijkse assessment, trouwens.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
ChojinZ schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 22:07:
[...]

Misschien ben ik te wantrouwig en moet ik mijn alu hoedje afzetten OF snap ik gewoon te weinig van de materie (excuses als dat zo is :+ ) maar in hoeverre is de situatie nu in de Oekraine ergens ook wel een voordeel voor Amerika?

1 van je grootste vijanden is aan de andere kant van de oceaan behoorlijk aan het verliezen. Van zowel de economie als het leger blijft weinig over naarmate de oorlog langer duurt. Rusland als supermacht heeft al wat macht en glans verloren. Als dit langer duurt kan men Rusland als supermacht afschrijven.

Ja ook Amerika word economisch geraakt. En er is de nucleaire dreiging. Maar de huidige pad stelling een paar maanden weten te rekken levert ze groot voordeel op. Ik kan mij niet voorstellen dat er geen analisten zijn die hier rekening mee houden. :D
Ja zeg het maar, dat Rusland ten onder gaat levert een hoop minder gedoe op in het Midden Oosten. Dat is zeker voor de VS heel fijn.
Vooral Europa zit met de problemen. Energievoorziening, chaos in Afrika, tientallen miljoenen Oekraïners op drift door Europa, en een conflict op de stoep. Polen zit aan het het plafond qua opvang. Enthousiast begonnen. Maar zo ging het ook in Turkije met de Syriërs. Tot het moment dat het in Turkije economisch minder ging, en nu is de sfeer een stuk minder vriendelijk daar. Dat worden uitdagingen.

Aan de andere kant zie je dat Biden echt zijn best doet om de pijn voor ons te verzachten. Hij heeft zojuist erdoor heen gejast dat dagelijks 1 miljoen extra olievaten de markt op komen uit de strategische reserve om de olieprijs te drukken. Dat verzacht de pijn natuurlijk wel en geeft ons ruimte om te werken aan een alternatieve bron.

Amerika heeft er niks aan als hun handelspartner onderuitgaat. Het is ook in het belang van de VS dat wij economisch sterk blijven.

Maar ik vrees wel dat dit de gok van China is, dat wij uiteindelijk het niet willen opbrengen om China te straffen voor het steunen van Putin. Maar laten we dat na, dan hebben we ineffectieve sancties waar we wel de prijs voor te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

PilatuS schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 22:03:
[...]

Het Krim verhaal is wat groter en interessanter dan alleen wat er met water en de Krim aan de hand is. Dit wordt in de video ook verder uitgelegt.

Oekraïne heeft niet alleen pijpleidingen van Rusland naar de EU lopen over hun grond waar Rusland miljarden naar Oekraïne voor overmaakt, rondom de Krim is enorm veel olie en gas ontdekt. Zoveel zelfs dat de EU Rusland mogelijk niet meer nodig heeft voor gas en olie tot de energietransitie is voltooid. Op zijn minst had Oekraïne een flink deel kunnen gaan leveren. Bedrijven als Shell zijn dan ook in Oekraïne aan de slag gegaan waarbij Rusland dus de Krim heeft geannexeerd om dit te voorkomen. Vervolgens sluit Oekraïne de Krim inderdaad af van water waardoor de boel daar niet te houden is. Rusland is extreem afhankelijk van olie en gas export. Als Oekraïne dit voor een groot deel over had kunnen nemen dan heeft Rusland een heel groot probleem. Het is vanuit Rusland gezien financieel bijna noodzakelijk om te doen wat ze doen met Oekraïne. Het heeft allemaal geen reet te maken met de Navo of wat dan ook, het gaat puur om financieel overleven voor Rusland. Alleen hoe het nu allemaal gaat qua sancties was natuurlijk nooit de bedoeling geweest omdat wat ze nu voor elkaar hebben eigenlijk is wat ze probeerden te voorkomen. De hele video legt prima uit waarom Rusland doet wat ze doen en het ook nogal logisch is. Hadden ze in 2 weken Oekraïne over kunnen nemen en waren de sancties niet al te extreem geweest hadden ze hun doel bereikt. Dat het nu compleet misloopt hadden ze waarschijnlijk nooit gedacht.
m.a.w dit lijkt me dus een speerpunt annexatie ongedaan maken, om gehele oorlog te voorkomen word oekraine (nog) geen lid ..

ps bijkomend voordele 90% van de pijplijn ligt er al .. alleen wellicht een beetje bij bouwen ..

En daarom stoppen we er ook enorm veel spullen naar toe als we te hard gaan dan kan rusland gaan miepen maar gaan we "doeltreffend" te werk .. dan vagen we rusland weg

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assassin85
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 29-08 20:43
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gzJYiZJ6S3VHW21vXVWj-xPtuo8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q3VJUKMpfQYK2zv9i5nm8TyH.jpg?f=fotoalbum_large

Klinkt meer als een nieuwe lading drones die die kant opvliegt binnenkort

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
  • Laatst online: 29-08 17:22
Ik kan me moeilijk voorstellen dat de Oekraïne (als ze dat al deden) hun eigen voorstel nog serieus zouden nemen met vooral China als garantor. (nog buiten dat ik het uberhaupt indien serieus een onverstandig voorstel van ze vindt, want het is maar zeer de vraag wat die garanties waard gaan zijn in enige toekomst.

Bij de NAVO hoeft dat ook niet geheel zeker te zijn met bijvb wat we gezien hebben aan Trump, maar de omvang, omgang, bestaansgeschiedenis en gedeelde belangen en waarden maken dat toch wat anders dan een aantal individuele landen met nogal een andere kijk, waarden en andere belangen.

Dus ik kan me eigenlijk nog steeds moeilijk voorstellen dat het een echt serieus voorstel is van de Oekraine, maar meer iets om aan tafel te kunnen blijven zitten en iets op tafel te hebben liggen wat in ieder geval iets minder zot is dan wat de Russen er steeds op hebben geschoven aan onversneden retoriek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

TheekAzzaBreek schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 22:15:
[...]

Ja, goed stuk.

Er staan ook nog wat interessante dingen in over wat soort van mensen ze werven (ervaren in stadsgevecht én in werken met Russen) hoe ze ingezet lijken te worden (om eigen eenheden aan te vullen, niet als proxy eenheden) en de schaal. De moeite waard om in zijn geheel te lezen.

Net zoals hun dagelijkse assessment, trouwens.
Het is een van mijn Anker-bronnen :). Het instituut is zorgvuldig in het aangeven welke informatie specifiek is en welke informatie nog niet bevredigend genoeg is. Dit stuk is eigenlijk even weerbarstig als de werkelijkheid die ze tracht te beschrijven.

Als ik mijn eigen vertaling teruglees neig ik naar de conclusie dat het onttrekken van strijders aan Syrië niet bevredigend verloopt. Van de genoemde getallen (die van 500 en 1000 strijders) kan ik niet met zekerheid zeggen of het nu alleen terugslaat op Wagner-Russen, of Russen en Syriërs uit Syrie door elkaar. Ik vermoed dat ISW het ook niet precies kan zeggen. Het getal kan dus net zo goed terugslaan op Wagner-mercenaries als op gelieerde Syriërs. Onduidelijk.

Maar, even een what if, Zou het getal van 1000 terugslaan op Wagner+Syriërs dan kan de volgende som gemaakt worden:
  • Rond 8 maart zouden 500 strijders in Oekraïne aanwezig
  • Op 11 maart Ruslands claim om 16000 Syrische strijders aan te trekken
  • Op 28 maart 1000 strijders
Rusland heeft dus in 17 (28-11) dagen 500 strijders aangetrokken.....
Zijn dit uitsluitend Wagner-Russen? > Het aantrekken van Syrische strijders is een regelrecht drama.
Zijn dit uitsluitend Syrische strijders, dan is het aantal Syriërs per dag een kleine 30 strijders per dag.

Kortom, als deze getallen kloppen, en er verandert niets aan het systeem, dan heeft Rusland een klein 1,5 jaar nodig om die beoogde 16.000 in Oekraïne te krijgen. En dan gaat de kwaliteit ook nog omlaag.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gekkie
PilatuS schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 22:03:
Als Oekraïne dit voor een groot deel over had kunnen nemen dan heeft Rusland een heel groot probleem. Het is vanuit Rusland gezien financieel bijna noodzakelijk om te doen wat ze doen met Oekraïne.
Bijna noodzakelijk, maar dan vooral vanuit het oogpunt van de wijze waarop het land georganiseerd is.
Een alternatief zou zijn geweest de diversificatie van de economie, waar op zich prima kansen voor waren geweest, vanaf het uiteen vallen van de sovjet unie. Maar dan kun je het niet meer in de hand houden met veiligheidsdiensten en corruptie op deze schaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
assassin85 schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 22:25:
[Afbeelding]

Klinkt meer als een nieuwe lading drones die die kant opvliegt binnenkort
drones die gemaakt worden door de schoonzoon van ergdogan trouwens 😇

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
[...]

Ik denk een beetje gunstig, maar in het groter geheel ongunstig.

Gunstig, als je dat zo wil noemen: Rusland krijgt klappen die misschien jaren kosten om van te herstellen. Of dat op langere termijn winst is weet ik nog zo net niet, maar zo zou je het kunnen zien.

Ongunstig: het is iedereen nu toch wel duidelijk dat de VS niet meer de dominantie supermacht zijn. Iedereen die een beetje opletten hadden dat al door, maar nu heeft iedereen dat door.
Het westen lijk voorlopig nog heel eensgezind [kuch]Orban[/kuch], maar op grofweg het zuidelijk halfrond ligt dat echt anders. Afkeuring uitspreken in koor, maar meedoen met sancties, ... ehh?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]

Rusland was al afgeschreven als supermacht. Schijnbaar was Putin flink geirriteerd toen Obama in 2014 het volgende zei:
President Barack Obama has described Russia as no more than a "regional power" whose actions in Ukraine are an expression of weakness rather than strength
Bron: https://www.theguardian.c...al-power-ukraine-weakness

De Amerikanen zijn al jaren bezig om zich uit Europa terug te trekken en hun aandacht naar China te verleggen. De inval in Oekraine is juist een flinke streep door de rekening.
Rusland is al sinds 1991 niet meer een supermacht. Door het uiteenvallen van de Sovjetunie is de bevolking gehalveerd en het leger een schim van wat het ooit was. Ze teren nog steeds op de nalatenschap van de Sovjetunie (waaronder die 6000 kernwapens). Dan zwijg ik nog over het verlies van de bondgenoten in het Warschaupact.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• NiGeLaToR

Ik denk dat het rijden en graven door de rode zone zwaar op de maag ligt.

En ook deze luchthaven - weer verlaten. Maand om gestreden.

De donbas focus lijkt er te komen en is een nieuw probleem. Hoe groot dat zal zijn is de vraag, versterkingen vanuit Ukraine gaat focus aanbrengen op oosten en zuiden.

Edit: met beeld.

[ Voor 8% gewijzigd door NiGeLaToR op 31-03-2022 23:10 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Op Spotify, Apple Podcast en anderen! - van bejaardenexport tot WEF bezit, het komt allemaal voorbij!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-08 08:51

pro_6or

amateur_60r

Obama had daarin gelijk. Dit is een laatste stuiptrekkking. Als al dit materiaal ook naar de klote is dan is het definitief voorbij. En dat is ook prima. Niemand is gebaat bij oorlog. Een verschrikkelijke vernietiging om niet. Als Rusland zichzelf op deze manier wil uitschakelen dan moet dat maar. Idiotie.

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
teacup schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 22:36:
[...]

Het is een van mijn Anker-bronnen :). Het instituut is zorgvuldig in het aangeven welke informatie specifiek is en welke informatie nog niet bevredigend genoeg is. Dit stuk is eigenlijk even weerbarstig als de werkelijkheid die ze tracht te beschrijven.

Als ik mijn eigen vertaling teruglees neig ik naar de conclusie dat het onttrekken van strijders aan Syrië niet bevredigend verloopt. Van de genoemde getallen (die van 500 en 1000 strijders) kan ik niet met zekerheid zeggen of het nu alleen terugslaat op Wagner-Russen, of Russen en Syriërs uit Syrie door elkaar. Ik vermoed dat ISW het ook niet precies kan zeggen. Het getal kan dus net zo goed terugslaan op Wagner-mercenaries als op gelieerde Syriërs. Onduidelijk.

Maar, even een what if, Zou het getal van 1000 terugslaan op Wagner+Syriërs dan kan de volgende som gemaakt worden:
  • Rond 8 maart zouden 500 strijders in Oekraïne aanwezig
  • Op 11 maart Ruslands claim om 16000 Syrische strijders aan te trekken
  • Op 28 maart 1000 strijders
Rusland heeft dus in 17 (28-11) dagen 500 strijders aangetrokken.....
Zijn dit uitsluitend Wagner-Russen? > Het aantrekken van Syrische strijders is een regelrecht drama.
Zijn dit uitsluitend Syrische strijders, dan is het aantal Syriërs per dag een kleine 30 strijders per dag.

Kortom, als deze getallen kloppen, en er verandert niets aan het systeem, dan heeft Rusland een klein 1,5 jaar nodig om die beoogde 16.000 in Oekraïne te krijgen. En dan gaat de kwaliteit ook nog omlaag.
Zoals ik het lees: Wagner is het vehikel waarmee ze Syrische strijders inhuren.
Wagner russen waren al actief, de aanvulling zullen gok ik vooral Syriërs zijn. Ze moeten opengevallen plekken in bestaande eenheden opvullen, er hoeft geen leiderschap mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

A lot of Russian military equipment enters the Luhansk region, - says the head of the Luhansk regional administration Serhiy Haidai
https://liveuamap.com/en/...ipment-enters-the-luhansk

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

[...]

Je ISW link biedt wat antwoorden:
The Russian General Staff reported conscripting 127,000 people for the fall 2021 draft and 134,000 people in spring 2021
Met deze getallen zou ik zeggen dat die 135,000 aardig in lijn ligt van de vorige lichtingen.

Op de vraag of dit half jaarlijks is zegt ISW:
The Russian Armed Forces conscript men semi-annually, with the fall draft lasting from October 1 until December 31 and the spring draft running from April 1 until July 15.
Een interessante vraag vind ik dan nog wanneer die lichtingen beschikbaar komen. Hierover zegt ISW:
New conscripts undergo a one- to two-month basic training, followed by three-to-six months of advanced training before arriving at their assigned units.[9] Current law precludes conscripts from deploying to combat with less than four months of training; however, martial law or general mobilization could supersede the current policy, allowing for the immediate employment of new conscripts or mobilized reservists.[10] Some of the fall 2021 conscripts are likely already serving in units fighting in Ukraine. The rapid employment of relatively untrained reservists is unlikely to materially increase Russia’s combat power in Ukraine.
Standaard is:
  • minimale opleiding 4 maanden
  • maximale opleiding 8 maanden
Een lente lichting komt dus beschikbaar tussen Augustus van hetzelfde jaar en Maart van het volgende jaar.
Een Herfst lichting komt beschikbaar tussen Februari van het volgende jaar en Augustus van het volgende jaar.

Minder dan vier maanden mag dus wettelijk niet in Rusland. Zou Rusland een Staat van beleg uitvaardigen, dan wordt alles vloeibaar, maar met de dan mogelijke kortere opleiding wordt de kwaliteit van de manschappen ook slechter.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• hoevenpe
NiGeLaToR schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 23:03:
Never interfere with an enemy while he’s in the process of destroying himself
- Napoleon Bonaparte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

TheekAzzaBreek schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 23:10:
[...]

Zoals ik het lees: Wagner is het vehikel waarmee ze Syrische strijders inhuren.
Wagner russen waren al actief, de aanvulling zullen gok ik vooral Syriërs zijn. Ze moeten opengevallen plekken in bestaande eenheden opvullen, er hoeft geen leiderschap mee.
Alles wat je zegt kan inderdaad.

Syriërs kunnen in Wagner detachementen zitten (of gewoon Russische onderdelen, is niet duidelijk), maar Russen (al dan niet Wagner) kunnen ook in Syrische milities meevechten.

Kortom, het lijkt wel een Gooise matras daar in Syrie, het is niet zo gek dat die Amerikanen moeite met tellen hebben ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

hoevenpe schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 23:14:
[...]

Never interfere with an enemy while he’s in the process of destroying himself
- Napoleon Bonaparte
toch vrees ik dat dit nog wel even door kan etteren ..

teminste moment dat het gevecht "officieel" voorbij is gaat nato mee helpen de boel op te ruimen .. kan zijn dat we op 1 of andere manier toch een "basis" daar neer gaan zetten bij donbass/luhansk in de buurt .

we moeten immers een uitvals basis hebben om de boel op te ruimen

kunnen we btw niet een lange afstands rakket installatie naar odessa brengen .. die paar schepen daar ook laten zinken oid ?

o en die dam van het water richting "het krim" fixen zodat het daar weer opdroogt

[ Voor 5% gewijzigd door vso op 31-03-2022 23:31 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
teacup schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 23:21:
[...]

Alles wat je zegt kan inderdaad.

Syriërs kunnen in Wagner detachementen zitten (of gewoon Russische onderdelen, is niet duidelijk), maar Russen (al dan niet Wagner) kunnen ook in Syrische milities meevechten.

Kortom, het lijkt wel een Gooise matras daar in Syrie, het is niet zo gek dat die Amerikanen moeite met tellen hebben ;) .
Ik heb er geen bron voor, maar ik gok toch dat die gelieerde milities door Wagner Russen gerund worden, en dat de Wagner Syriërs de shooting-and-dying bits voor hun rekening nemen. Het is wat je meevechten noemt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Toch bijzonder zo'n voormalige verzetskrant die zich voor het Russische karretje laat spannen:
Poetins roebels-voor-gas-constructie mogelijk toch werkbaar voor EU-landen

Hoewel Poetins woorden hard klinken lijkt het er nog niet op dat de gaskraan naar de EU – die bovenaan Ruslands lijst van ‘onvriendelijke staten’ prijkt – op korte termijn zal worden dichtgedraaid. Het decreet dat Poetin donderdag ondertekende stelt namelijk een constructie voor die het mogelijk moeten maken dat landen in roebels betalen, zonder dat ze écht in roebels betalen.

Alle ‘klanten’ zullen twee rekeningen bij Gazprombank moeten openen. Op de ene rekening kunnen euro’s of dollars gestort worden, die vervolgens door de Russische bank op de beurs in Moskou gewisseld zullen worden voor roebels en daarna op de tweede rekening worden gestort. Vanaf daar zullen de roebels overgemaakt worden naar Gazprom, die de betaling zo in de lokale munteenheid ontvangt.

De constructie zorgt ervoor dat Europese leiders zich aan hun woord kunnen houden; toen Rusland vorige week al aankondigde dat het in roebels betaald wil worden, kon dit op boze Europese reacties rekenen. Zo zouden de contracten die met Gazprom gesloten waren alleen betalingen in dollars en euro’s toestaan en werd de Russische eis geïnterpreteerd als een poging om de Westerse sancties te omzeilen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Een vrouw uit Mariupol laat onder andere zien hoe er sneeuw verzamelt wordt om te overleven:

Mariupol video diary

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
Een interessant artikel van The Economist over waarom de roebel zo weinig aan waarde heeft ingeleverd (registratie volgens mij verplicht):

https://www.economist.com...s-the-rouble-so-resilient

Samenvatting:
1. De rente is verhoogd naar 20%
2. Een comissie van 30% wordt gerekend op het omzetten van Roebels naar buitenlandse valuta.
3. Bedrijven moeten 80% van hun verdiende buitenlandse valuta omzetten naar roebels
4. Gas en olie moeten in roebels worden afgerekend door buitenlandse klanten vanaf 1 april.

Toch ziet de toekomst er somber uit. 2 indicatoren;
1. De 1-year-exchange rate (een lange termijn indicator) ziet een val van 25% rub-usd.
2. De huidige koers is gebaseerd op weinig transacties omdat veel brokers er mee opgehouden zijn. Op de zwarte markt is de prijs van een dollar 30%-45% hoger dan wat de officiele wisselkoers aangeeft.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Hier nog een interessante video over het gebruik van drones in combinatie met mortieren:

https://www.reddit.com/r/...racks_and_target_russian/

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamotek
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17-07 00:36
hoevenpe schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 23:45:
Toch bijzonder zo'n voormalige verzetskrant die zich voor het Russische karretje laat spannen:

[...]
Inderdaad.. 3x raden wat Rusland zegt nadat de EU op deze manier betaald: "Kijk wereld, de EU betaald nu gewoon het gas in roebels!".

Dus het is de keuze of nu dit niet accepteren, of we verliezen onze soft power als EU zijnde omdat we toch overal akkoord mee gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 23:03:
[Embed]

Blijkbaar:

Russian Troops Sickened by Contaminated Chernobyl Soil

[ Voor 7% gewijzigd door XWB op 01-04-2022 00:42 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
[...]
Het hangt van het detail af, of wij de bestaande prijs in dollars in dollars voldoen, onafhankelijk van wat ze erna mee gaan doen en wisseltrucs er mee doen (wat ook relatief is, want buiten de staat en de putin kliek zal niemand van het plebs z'n roebels voor die dollars mogen wisselen. Dus dat is of op papier of vest-zak-broek-zak.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
[Twitter]
En ook kustverdedigingssystemen, de Russische vloot kan maar beter wegblijven.

March of the Eagles

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Zo te zien wordt Cherson binnenkort omsingeld door Oekraïense militairen:

Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/lt2s0u8x0oq81.jpg?width=960&crop=smart&auto=webp&s=655ef0529c679280f02263718bcefb1d49c31c7c
https://www.reddit.com/r/...erated_orlove_zahradivka/

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
En nu de Russen langzaam maar zeker weggaan uit Tsjernobyl omdat ze zichzelf vergiftigd hebben (:F) wil IAEA een missie naar de kerncentrale organiseren:
De Russische troepen hebben zich teruggetrokken uit de omgeving van de kerncentrale van Tsjernobyl. Slechts een klein aantal soldaten is er nog aanwezig. De nucleaire VN-waakhond IAEA bereidt een missie voor naar de kerncentrale in Tsjernobyl, onder meer om te controleren of het nucleaire afval van de in 1986 ontplofte centrale nog veilig opgeslagen is.

March of the Eagles

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Nog een interessante video, deze keer loopt The Washington Post mee met enkele militairen in het heroverde Moshchun:

March of the Eagles

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• hoevenpe
Aanval speciale educatieve maatregel in Rusland 8)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04:20
Ik zag het ook net binnenkomen.

En nog een ander nieuwtje, Zelensky heeft 2 generaals gedegradeerd. Als reden wordt landverraad aangegeven.

[ Voor 58% gewijzigd door Arator op 01-04-2022 07:19 ]

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR

Laatste update - veel heroverd terrein, ook veel terugtrekkingen.

En de druk in het oosten neemt toe. Vooralsnog zonder al te veel succes blijkbaar. Aan die kant heeft Rusland alleen wel luchtoverwicht zover ik weet en zal het voor Ukraine lastiger zijn drones te gebruiken.

Om eerlijk te zijn ben ik sceptisch hoeveel BTG’s met serieuze gevechtscapaciteit Rusland nog in de strijd kan gooien. Als die er waren, had ik ze allang actief gezien. De (Russische) beelden worden steeds erbarmelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06:57

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Arator schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 07:08:
Ik zag het ook net binnenkomen.
[Twitter]

En nog een ander nieuwtje, Zelensky heeft 2 generaals gedegradeerd. Als reden wordt landverraad aangegeven.
[Twitter]
[Twitter]
Stripped of rank? Das nog vrij mild voor desertie. :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR

Ongeverifieerde beelden van de heliraid op Belgorod vanochtend: ziet er op 1 filmpje wel uit als lucht-grond aanval, maar echt heel duidelijk ist allemaal niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
MikeyMan schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 07:32:
[...]

Stripped of rank? Das nog vrij mild voor desertie. :?
Ze zijn gevlucht naar Rusland? Wellicht toch het stukje omkoping wat gelukt is? En dan is verder straffen niet zo makkelijk lijkt me?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

NiGeLaToR schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 07:59:
[Embed]

Ongeverifieerde beelden van de heliraid op Belgorod vanochtend: ziet er op 1 filmpje wel uit als lucht-grond aanval, maar echt heel duidelijk ist allemaal niet.
https://twitter.com/hochu_dodomu/status/1509761315568594972

Hier zijn de helikopters beter te zien.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online

[...]
Wat een belachelijke opmerking.
Nieuws brengen waar jij het niet mee eens bent is heulen met Rusland? Kom nou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06:57

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

NiGeLaToR schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 08:00:
[...]

Ze zijn gevlucht naar Rusland? Wellicht toch het stukje omkoping wat gelukt is? En dan is verder straffen niet zo makkelijk lijkt me?
Maar nog wel officieel in dienst van het Oekraïense leger dan? :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
Inmiddels visuele bevestiging dat het Oekraïnse helicopters waren: twee strepen bij de staart, ze vliegen extreem laag.

(videos onderaan het artikel)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:34

polthemol

Moderator General Chat
Modbreak:Na heel veel opruimwerk en verplaatsen van posts:
  • zie de topicwarning waar links staan naar de diverse topics
  • probeer offtopic 'chatter' te voorkomen. Wij hoeven niet te weten wat de naam van gids was waarmee je Chernobyl hebt bezocht en zelfs niet dat je het hebt bezocht
  • plaats posts waar ze horen: sancties horen in sanctie topic, afhankelijkheden over gas in het daarvoor relevante topic. Deze zaken hebben niets te maken met het onderwerp hier

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alvanosa
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 04-07 13:15
hoevenpe schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 08:42:
Inmiddels visuele bevestiging dat het Oekraïnse helicopters waren: twee strepen bij de staart, ze vliegen extreem laag.

Dat is me toch wat, dat ze met helicopters zomaar naar Rusland kunnen vliegen om een aanval uit te voeren op Russisch grondgebied.

PSN: Alvanosa

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:41

Don Quijote

El Magnifico

Alvanosa schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 08:47:
[...]

Dat is me toch wat, dat ze met helicopters zomaar naar Rusland kunnen vliegen om een aanval uit te voeren op Russisch grondgebied.
Wel iets waar ik niet goed van weet wat ik er van moet vinden. Enerzijds natuurlijk prachtig dat Oekraïne hier nog de mogelijkheden voor heeft (en durf). De Russen zitten in de hoek waar de klappen vallen. Anderzijds is het vanuit Rusland gezien weer een stap op de escalatieladder waarbij ze steeds dichter bij nucleaire inzet komen (conform eigen doctrine).

Al zit daar een assumptie in dat Rusland zich tenminste aan haar eigen doctrine houdt wat betreft inzet tactische nucleaire wapens. Je kan je afvragen in hoeverre dat überhaupt nog het geval is, en in hoeverre Putin’s onderbuik ondertussen de leidende factor is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
[...]

Nou, inderdaad.
Is er slechte luchtverdediging of zijn laagvliegende helicopters gewoon moeilijk te zien op de radar?

Zelfs al is het strategisch maar van beperkte waarde (al kan ik inzien dat het raken van een oliedepot weldegelijk impact kan hebben), symbolisch gezien is dit natuurlijk fenomenaal. Het onaantastbare Rusland is toch wel aantastbaar.

Ik hoop alleen maar dat Poetin niet verder gaat escaleren ...

[ Voor 5% gewijzigd door anandus op 01-04-2022 08:57 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

anandus schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 08:57:
Zelfs al is het strategisch maar van beperkte waarde (al kan ik inzien dat het raken van een oliedepot weldegelijk impact kan hebben), symbolisch gezien is dit natuurlijk fenomenaal. Het onaantastbare Rusland is toch wel aantastbaar.

inderdaad dit is wel in mijn optiek redelijk uniek .. rusland direct aangevallen

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:40
Als straks Oekraine haar grondgebied vergroot na deze oorlog door wat extra stukjes Rusland te ‘denazificeren’ is het echt voorbij met Rusland.

Gaat natuurlijk niet gebeuren, maar wel mooi om te zien dat Oekraine nu ook vooruit verdedigd. Hoe gaat Putin echter reageren?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bloody
  • Laatst online: 29-08 17:11

bloody

0.000 KB!!

Wat een dappere mensen zeg..
Ze volgen iig de aanbevolen sabotages - vernielen van de kastjes naast de rails.
TL;DR -> ze stichten brand in die kastjes en werden toen onder vuur genomen door Wit-Russische troepen.

[ Voor 21% gewijzigd door bloody op 01-04-2022 09:01 ]

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]

Of het zijn Russische Hi-24's... ;)

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

bloody schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 09:01:
Ze volgen iig de aanbevolen sabotages - vernielen van de kastjes naast de rails.
TL;DR -> ze stichten brand in die kastjes en werden toen onder vuur genomen door Wit-Russische troepen.

[Twitter]
'and they were fired' => "toen werden ze ontslagen"
(of is de contents anders dan de tekst?)

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bloody
  • Laatst online: 29-08 17:11

bloody

0.000 KB!!

YakuzA schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 09:02:
[...]

lees ff verder in die tweet-reeks.

Ok ik c/p het wel:
According to the Community, at the same time a patrol group of the Internal Forces of Belarus opened fire on the partisans with combat weapons. Partisans managed to successfully escape from pursuit.
3/3

[ Voor 33% gewijzigd door bloody op 01-04-2022 09:04 ]

nope

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Laatst online: 09:48

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

[...]

Nou, inderdaad.
Is er slechte luchtverdediging of zijn laagvliegende helicopters gewoon moeilijk te zien op de radar?

Inderdaad moeilijk te zien op radar als je maar laag genoeg durft te gaan. Een Apache op oefening neemt daardoor nog wel eens een stroomkabel mee.... ;)

Het is natuurlijk vreemd dat sommige media gelijk de actie van Oekraine veroordelen. Als een land je binnen komt vallen dan kan men ook acties op eigen grondgebied verwachten. Ambassades houden het ook nog verrassend goed uit. Een kleinere schermutseling hier tussen Thailand en Cambodja had gelijk een brandende ambassade als resultaat...

Tja, als het Westen niet in zijn broek scheet om mogelijk escalatie was het conflict wellicht al gestopt. Een dreiging van atoomwapens blijft ook hangen als je niks doet. Een bullebak welke door geweld zijn zin door wil drukken druipt vaak af bij een goed pak slaag. d:)b

@AndereKoekoek klopt, dat moet dus om de rader en AA te ontwijken. Maar zoals je in Oekraine zag maak je dan geen kans tegen Stingers want je reactietijd wordt te kort.

[ Voor 7% gewijzigd door sh4d0wman op 01-04-2022 09:07 ]

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 29-08 19:11

AndereKoekoek

Ping! Pong?

hoevenpe schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 08:42:

Die laatste helikopter vliegt wel echt gruwelijk laag. Heb je wel echt ballen van staal als je dit aan durft met alle anti air in de regio.

Ergens heb ik wel ook het gevoel dat het Oekraïnse helikopters zijn die de Russen hebben overwonnen ergens. En Russische piloten deze aanval hebben opgezet om een vergeldingsactie te kunnen uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 29-08 10:48
YakuzA schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 09:02:
[...]

According to the Community, at the same time a patrol group of the Internal Forces of Belarus opened fire on the partisans with combat weapons. Partisans managed to successfully escape from pursuit.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Requiem19 schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 09:00:
Als straks Oekraine haar grondgebied vergroot na deze oorlog door wat extra stukjes Rusland te ‘denazificeren’ is het echt voorbij met Rusland.

Gaat natuurlijk niet gebeuren, maar wel mooi om te zien dat Oekraine nu ook vooruit verdedigd. Hoe gaat Putin echter reageren?
Zo'n buffer zone is wat Putin altijd wilde, dat kan ook prima op Russisch grondgebied, zoals ook eerder voorgesteld ;)

PSN

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

AndereKoekoek schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 09:03:
[...]

Ergens heb ik wel ook het gevoel dat het Oekraïnse helikopters zijn die de Russen hebben overwonnen ergens. En Russische piloten deze aanval hebben opgezet om een vergeldingsactie te kunnen uitvoeren.
Dan waren er wel een weeshuis, school en kerk aangevallen.

Rusland heeft ook helemaal geen reden nodig om te escaleren, ze zitten al op het maximum niveau van conventionele oorlogsvoering.

[ Voor 14% gewijzigd door IJzerlijm op 01-04-2022 09:07 ]

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• hoevenpe
Dit maakt dat Rusland haar eigen grondgebied beter moet gaan beschermen, veel meer troepen en AA-capaciteit in eigen land moet houden. Soldaten en materieel wat niet meer in Oekraïne ingezet kan worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Alvanosa
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 04-07 13:15
[...]

Die laatste helikopter vliegt wel echt gruwelijk laag. Heb je wel echt ballen van staal als je dit aan durft met alle anti air in de regio.

We zullen het vanzelf wel weten, maar het lijkt me sterk. In Rusland werd namelijk vermeld dat ze de gehele luchtmacht al hadden uitgeschakeld. Daarnaast lijkt het me ook makkelijker om het op een ander manier te doen dan met een aantal helicopters.

PSN: Alvanosa

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 29-08 10:48
[...]

Als het de bedoeling is de publieke opinie zo te krijgen dat iedereen massaal in het Russische leger gaat om die Oekrainers een lesje te leren, dan hadden ze wel een flatgebouw opgeblazen of een kleuterschool.
De aanval op het militaire vliegveld van Belgorod met raketten betekende ook vrij weinig.

Ik vermoed dat de gemiddelde rus zo langzamerhand inmiddels wel door heeft dat het allemaal toch niet zo gladjes verloopt als gezegd en er niet echt meer massaal achter staat, ondanks de "peilingen" dat dit wel het geval is.

[ Voor 15% gewijzigd door Prosac op 01-04-2022 09:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Ligt eraan .. als Oekraine Rusland zo ver krijgt om Belgorod te verdedingen .. dun je troepen uit.

Als het olie voor het leger in oekraine is .. dan is het goede zet.

Als Rusland hiermee een A.B.C wapen gaat los laten dan word nato's hand wel geforceerd

Ik las bv dat VS een geheime vergadering (Biden met zijn Gouverneurs) had gisteren.

Denk dat er aardig wat dingen spelen

* vso vraagt zich af waarom daar en dan is wellicht die munitie depot oid bij Belgorod toch geen menselijk falen?

[ Voor 8% gewijzigd door vso op 01-04-2022 09:16 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-08 08:47
Ik neem aan dat ze in Amerika wel kunnen zien op de radar beelden waar deze helicopters vandaan zijn gekomen en waar ze weer heen gaan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:57

Sebazzz

3dp

vso schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 09:00:
[...]

inderdaad dit is wel in mijn optiek redelijk uniek .. rusland direct aangevallen
Het is toch oorlog? Waarom mag Rusland wel buiten het grondgebied treden en Oekraïne aanvallen, maar Oekraïne niet terug aanvallen? :?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

DoubleDutch schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 09:16:
Ik neem aan dat ze in Amerika wel kunnen zien op de radar beelden waar deze helicopters vandaan zijn gekomen en waar ze weer heen gaan?
VS mogelijk wel, Rusland iig niet.
Maar dat is een ietwat pijnlijk punt voor Rusland vermoed ik ;)
Ze zullen wel onder de standaard hoogtes voor s300/400 radar door gevlogen zijn.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
bloody schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 09:01:

[Twitter]
“Getting fired” krijgt hier wel een hele letterlijke betekenis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
Sebazzz schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 09:18:
[...]

Het is toch oorlog? Waarom mag Rusland wel buiten het grondgebied treden en Oekraïne aanvallen, maar Oekraïne niet terug aanvallen? :?
Wat zou Ukraine hier mee willen bereiken? Er is offensief en defensief. Ik zie het nut niet helemaal van Rusland op eigen grondgebied aanvallen als je doel is de agressor uit je eigen land verdrijven.

Kan ook nog een false flag van Rusland zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Butler
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 28-08 16:00
YakuzA schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 09:18:
[...]

VS mogelijk wel, Rusland iig niet.
Maar dat is een ietwat pijnlijk punt voor Rusland vermoed ik ;)
Ze zullen wel onder de standaard hoogtes voor s300/400 radar door gevlogen zijn.
andere optie kan ook dit zijn;
Ze hebben uit de tientallen wrakken van gevechtvliegtuigen /helicopters dat leuke transponder apparaatje overgenomen dat tegen de Russische luchtverdediging zegt dat hun toestel een 'Friendly' is? Geen idee of het zo werkt maar het lijkt me vanaf mijn veilige leunstoel een redelijke aanname...

at your service

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Die raketaanval (als het er daadwerkelijk eentje was) is enorm goed nieuws. Qua moraal voor de Russen, de noodzaak voor hen om ook eigen grondgebied te moeten verdedigen, en ook de bevestiging dat Oekraïne nog dit soort luchtoperaties kan uitvoeren, is heel fijn.

[ Voor 48% gewijzigd door RoD op 01-04-2022 10:58 ]

Pagina: 1 ... 92 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

Andere topics
Verschillende fronten:
Het Krim front
Het Donbass front
Het Chernihiv-Charkiv front
Het Kyiv front

Verbreding en verdieping:
MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Wapensystemen en effectiviteit

Overig: