NiGeLaToR schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 19:36:
Putin's strijd gaat een volgende fase in: nu Rusland militair verslagen is door de 'David' en ze zelfs Maruipol er nog steeds niet helemaal onder hebben (ik lees al weken dat die binnen enkele dagen gaat vallen) zal de situatie grimmiger worden.
(Nee, ze zijn nog steeds actief en ze proberen van alles - maar laten we wel zijn, Rusland is verslagen. Ze zijn af. Kapot. Meer dan huurlingen inzetten en dingen kapotschieten en verkrachten kunnen ze niet.)
Ook voor ons.
Want hoewel de gruwelijkheden in Ukraine alles overschaduwen - van de talloze groepsverkrachtingen, moorden en plunderingen die gemeld worden na terugdringen van Russen - staat ons nog een potentiele uitdaging te wachten.
Europese politiek is tot nu toe voor ons doen eensgezind geweest en landen zijn nog steeds bezig met manouvreren op een zelfgemaakte postzegels van 'spelregels' om Ukraine te helpen - maar als Rusland besluit inderdaad het ondenkbare te doen, de gaskraan dicht te draaien, worden wij allemaal geraakt.
Gas zal niet direct op zijn en we hebben reserves, er kunnen LNG schepen komen, het wordt lente/zomer (alleen niet vandaag), maar miljoenen mensen zijn voor koken, verwarmen en hygiene afhankelijk van gas. Stel dat we gas op rantsoen krijgen, versneld van gas af moeten en al dat soort dingen: trekken we het dan nog?
Ik zie onze Kremlin-trekpoppen zich al klaarstomen voor de volgende stap:
waarom moeten wij kou lijden voor 'die nazi's' daar? Het zal moeilijker worden draagvlak te houden als dit gebeurt. Putin kan best powerplay spelen - hoewel gasgebrek vervelend is voor hem, zie ik wel gebeuren dat hij dit 1 x kan doen en we daarna versneld 100% Putin-vrije-verwarming gaan regelen. Dan verliest Rusland 1 van de grootste inkomstenbronnen en is de kans dat ze er bovenop komen de komende decennia volgens mij vrij klein.
Ik ben dan ook voor zijn powerplay geweest en zie het hem graag een keer doen. Zodat we niet over een paar maanden vergeten zijn dat die dreiging er is en alsnog niet stoppen met olie/gas en een duurzaam alternatief. 2 vliegen in 1 klap - alleen, vrij abrupt.
Verder zet Ukraine elke dag stappen maar zie ik ook dat ze niet bepaald omkomen in het materiaal - hoewel we veel doneren kost zo'n oorlog blijkbaar veel. Artillerie is zelden verzadigd, alles is miniteus, afgemeten. Het gaat echt sneller als je niet zo exact 1 of 2 granaten kunt schieten, maar een hele eenheid kan wegvagen ipv alleen hun pantserwagen, etc. Blijft knap hoe Rusland er niet in slaagt hun strategie aan te passen en er nauwelijks verandering in hun strategie te zien is en de verliezen gewoon lineair blijven oplopen - wat tevens een teken is dat Ukraine niet kan versnellen en de troepen en materiaal aan Russische zijde nog niet opraken.
Enfin, my 2 cents - ik zeg, kom maar op Putin.
Ik douche wel koud.
Hoe afhankelijk zijn we echt van het russisch gas blijkt dat "we" eigenlijk niet zo afhankelijk zijn als je het hier stelt, anderzijds het is ook geen vetpot.
We als NL maar ook we als EU
Als je de toespraak van Zelensky (vandaag) of bv naar Polen + (nog ander land) luisterd en dus gewoon doet wat ze zeggen --> wat ik
hier omschrijf met iets minder nuance dan draai je Putin de nek om. Daarbij moet je niet vergeten dat we meer importeren uit Rusland dan alleen "gas" . Dus je focus leggen op 1 product is ook erg onhandig (van ons).
Dus paniek voetbal om alleen gas is echt een domme domme insteek vind ik.
Hoewel de Russen op militair gebied best bereid zijn wat 0,1T tot 2T nukes te sproeien .. en hun manschappen er vlak achteraan (boeiend de gesneuvelden) .. kan je erop rekenen dat Rusland naast en NATO "antwoord' ook andere landen wat rakketten kan krijgen lees onverwachte hoeken zoals china of Isreal / India.
Dit simpelweg om dat deze landen gewoon ook hun economie en handelswijze aan gort ziet gaan, dit zal men dus ook wel aan Putin uitgelegd hebben dat ze dergelijke acties niet zullen waarderen.
Hoewel je een 50T tsar bomba oid kan afvuren betekend ook effectief dat je er voorlopig niks meer aan hebt. daarom juist kleinere minder sterke Wapens.
Dat Russen minder relevant vinden wat burgers denken en waar ze wonen is ook hun hele levens wijze ze verbinden een bedrag van ongeveer 150K euro aan een mensen leven. naar onze maatstaven wellicht iets van 10-20 jaar "minimum salaris " (afgezien van de verzekering die er nog 200K bij doet)
Ons "westers" verschil tussen "Jan met de Pet" en een goed salaris van bijvoorbeeld minister/directeur ligt niet enorm ver uit elkaar. Als je dat vergelijkt met Russische equivalente posities .. ligt er al een enorm verschil tussen arm en "goeie baan", die dan de overgrote meerderheid betreft. Dat de mensen met "top" functies liggen mijlen verder van de "goeie baan" tegenspreken ho maar.
Rusland (144miljoen inwoners) heeft het zelfde BNP als Spanje(45miljoen inwoners) en het oppervlakte van het land is iets uitgestrekter ra ra welke.
Terug naar de oorlog,
Recent leerde ik dat een beetje "slag" enorme opschaling moet zijn van je productie.
Het feit dat ze veel WW2 materiaal gebruiken en diverse tekorten kampen heeft niks te maken met productie .. En je zou het niet verwachten maar meneer Kremlin die bepaald wat waarnaar verscheept word op het front(andere legers "vragen" om voorraad). Dit betekend gewoon simpel weg dat je het moet doen met wat je krijgt. Dat die verzender die hoog en droog in moskou heeft geen benul wat hij stuurt en waar het vandaan komt. hij zit gewoon met excel/voorraad software te spelen .. zal hem een worst zijn wat je nodig hebt. (tenzij je wat geld toeschuift)
Kortom dat je slecht onderhouden materiaal hebt met enorm groot risico hebt op "weigeringen" tja dat kan je afschuifen op "onkunde" oid ..
Dus de kans dat die productie die opgeschaald is het front bereikt is ook niet erg groot .. op papier kloppen de cijfers toch ?
Stel je produceert voor de oorlog gemiddeld 100K granaten per maand. Tijdens / net voor de oorlog ga je er
400K - 600K produceren. Maar per dag schiet je er 300k - 900k doorheen. Dan krijg je echt een uitdaging immers het staat niet direct aan het front. En als je aanvoer 3 dagen kost + onderweg heb je de nodige hobbels zoals je trein/vrachtwagen of rails/weg aan barrels geschoten is of gejat door de vijand word dat wel erg nijpend.
Hoe langer dit duurt hoe meer kans dat er anderen ook mee gaan doen, het gevaarlijkste vind ik dat zoals Zelensky ook vandaag zei. "Als je Rusland/Putin NU niet stopt dan is het een kwestie van tijd dat het weer escaleert" en ik zie hier in dit topic niemand die dat in twijfel trekt
Ik ben geen fanboy maar deze vind ik wel erg passend.
:fill(white):strip_exif()/f/image/1Gb1QvPk4aExaNpsyNL29pYi.png?f=user_large)