De oorlog in Oekraïne - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 93 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.985.878 views

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 29-08 10:48
olafmol schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 09:22:
[...]

Wat zou Ukraine hier mee willen bereiken? Er is offensief en defensief. Ik zie het nut niet helemaal van Rusland op eigen grondgebied aanvallen als je doel is de agressor uit je eigen land verdrijven.

Kan ook nog een false flag van Rusland zijn.
Er zouden nu 8 olietanks in brand staan. Dat is gewoon een aanval op de logistieke mogelijkheden van de Russen in het Oosten. Dit kan strategisch best een belangrijke klap zijn geweest op wat Rusland de komende weken kan doen. Die aanval op het vliegveld was moreel een oppepper, maar deze is wel echt slim.
En verdomd dapper om met 2 helikopters uit te voeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:59
Ik hoop vooral dat deze depots gebruikt worden voor het russische leger, want alles wat van Kiev richting Marioepol wordt verplaatst zal wel verse brandstof nodig hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:09
DoubleDutch schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 09:16:
Ik neem aan dat ze in Amerika wel kunnen zien op de radar beelden waar deze helicopters vandaan zijn gekomen en waar ze weer heen gaan?
niet als ze zo laag vliegen. Via sattelietbeelden mogelijk wel

[ Voor 5% gewijzigd door Tens op 01-04-2022 09:28 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Alvanosa
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 04-07 13:15
[...]

Wat zou Ukraine hier mee willen bereiken? Er is offensief en defensief. Ik zie het nut niet helemaal van Rusland op eigen grondgebied aanvallen als je doel is de agressor uit je eigen land verdrijven.

Het is een aanval op hun brandstof die hoogstwaarschijnlijk word gebruikt om de tanks en andere voertuigen vol te gooien.

Het is strategisch gezien een ideaal doel om te vernietigen.

[ Voor 3% gewijzigd door Alvanosa op 01-04-2022 09:28 ]

PSN: Alvanosa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Sebazzz schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 09:18:
[...]

Het is toch oorlog? Waarom mag Rusland wel buiten het grondgebied treden en Oekraïne aanvallen, maar Oekraïne niet terug aanvallen? :?
Dat is het niet, who cares .. dat Oekraine de aanvaller een 'pak slaag" geeft. vergeet niet dat 2 dagen terug de munitie depot de lucht in ging daar. je eigen oorlogs apparaat kreupel maken is niet erg handig dan kan je beter andere doelen pakken .. zoals een fabriek die niks met de oorlog te maken heeft oid..

Voor Oekraine is dit wel gunstig want je maakt het relatief lastig aanvoer van die kant in stand te houden, minder kans om vanaf dat punt aangevallen te worden, en voorkomt een tangbeweging.

Maar zoiets moet je wel op een grotere schaal doen denk ik, beter in het oosten (Donbass/Luhansk regio) hier zijn ze al aan het terugtrekken.. maar dat gezegd Baat het niet, dan Schaad het ook niet

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

The_Butler schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 09:23:
[...]

andere optie kan ook dit zijn;
Ze hebben uit de tientallen wrakken van gevechtvliegtuigen /helicopters dat leuke transponder apparaatje overgenomen dat tegen de Russische luchtverdediging zegt dat hun toestel een 'Friendly' is? Geen idee of het zo werkt maar het lijkt me vanaf mijn veilige leunstoel een redelijke aanname...
vergeet niet Russische soldaten zijn niet echt gemotiveerd om bezig te zijn, je krijgt eerder een bedankje als je het warm voor ze maakt (letterlijk) .. immers ze moeten opdracht krijgen om te verdedigen tegen die helikopters hun kozen niet voor de oorlog ze worden niet persoonlijk aangevallen.. hiermee word hun inzetkansen verkleint .. immers je kan niet voorruit zonder brandstof.

Kortom ook al staat er koeieletters "vijand" .. op het scherm, me superieur heeft geen "orders" gegeven .. ik ga verder met mijn fles wodka daarmee blijf ik nog een beetje warm mee.

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 29-08 17:11

bloody

0.000 KB!!

Alvanosa schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 09:27:
[...]

Het is een aanval op hun brandstof die hoogstwaarschijnlijk word gebruikt om de tanks en andere voertuigen vol te gooien.

Het is strategisch gezien een ideaal doel om te vernietigen.
[Twitter]
Als ik inzoom op dat plaatje en vervolgens in google maps op zoek ga, kom ik hier uit:
https://www.google.com/ma...671681,946m/data=!3m1!1e3

nope

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17:52
Dit is huge als het klopt:
Het centrale kruispunt van vrijwel alle routes terug naar Wit-Rusland.

Liveuamap meld het ook:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oMG4l8dgcEinvDOGxslAAd9fVQM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YFwNSPuPU6Oss72HwAvNHYVV.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 53% gewijzigd door hoevenpe op 01-04-2022 09:47 ]

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:11
vso schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 09:36:
[...]

vergeet niet Russische soldaten zijn niet echt gemotiveerd om bezig te zijn, je krijgt eerder een bedankje als je het warm voor ze maakt (letterlijk) .. immers ze moeten opdracht krijgen om te verdedigen tegen die helikopters hun kozen niet voor de oorlog ze worden niet persoonlijk aangevallen.. hiermee word hun inzetkansen verkleint .. immers je kan niet voorruit zonder brandstof.

Kortom ook al staat er koeieletters "vijand" .. op het scherm, me superieur heeft geen "orders" gegeven .. ik ga verder met mijn fles wodka daarmee blijf ik nog een beetje warm mee.
Dat zou kunnen. Al verwacht ik zelf dat de russische militairen echt niet verwachten dat Oekraïne doelen in Rusland zou aanvallen O-) Want dat is toch een "act of war"... Want het is immers geen oorlog :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

HvdBent schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 09:24:
Ik hoop vooral dat deze depots gebruikt worden voor het russische leger, want alles wat van Kiev richting Marioepol wordt verplaatst zal wel verse brandstof nodig hebben.
Russisch vervoer van militair materieel gaat voornamelijk via de trein in eigen land.
Ze hebben een speciaal onderdeel van de landmacht voor treinvervoer.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:34
De vraag is of Putin op de hoogte wordt gehouden door zijn militaire top. Momenteel schijnen dat alleen Yes Men te zijn:

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sjoerd001
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:31
Toch altijd wel een naar gezicht, die brandende brandstof. Wat een enorme waste en vervuiling. Maargoed, als het zou eindigen in de brandstoftank van een russisch voertuig is het ook zonde en milieuvervuilend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldgrumpy
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 29-08 18:32
hoevenpe schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 09:37:
[Embed]
Het centrale kruispunt van vrijwel alle routes terug naar Wit-Rusland.
Ik vraag me af wat Rusland 's plannen zijn.
Vind de laatste ontwikkelelingen zo raar dat het bijna "verdacht " is.
Wat zouden ze in hun schild voeren?
Zou Poetin de strijd om Kyiv echt opgeven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01:07
Rusland is blijkbaar troepen uit Georgie aan het halen, denkt iemand dat Georgie een poging zou kunnen doen bezette gebieden terug te pakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

YakuzA schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 09:43:
Russisch vervoer van militair materieel gaat voornamelijk via de trein in eigen land.
Ze hebben een speciaal onderdeel van de landmacht voor treinvervoer.
rijd die trein op water denk je ? hoe krijg je de tanks vanaf het station naar laten we zeggen het front ? dat zullen ze toch op eigen kracht moeten doen ..

dat wij hier een elektrisch net hebben wil niet zeggen dat vracht verkeer ook hier niet met diesel treinen gebeurt.
asing schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 09:43:
De vraag is of Putin op de hoogte wordt gehouden door zijn militaire top. Momenteel schijnen dat alleen Yes Men te zijn:
niks nieuws toch :+

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13:07
oldgrumpy schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 09:44:
[...]

Het gaat wel hard zo ja.. Slava Ukraini!

Verdacht? uuhm.. mwah.. de russen staan er toch al een tijdje niet zo heel best voor. Zou er niet te veel achter zoeken.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Skybullet
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Sjoerd001 schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 09:44:
Toch altijd wel een naar gezicht, die brandende brandstof. Wat een enorme waste en vervuiling. Maargoed, als het zou eindigen in de brandstoftank van een russisch voertuig is het ook zonde en milieuvervuilend.
Deze oorlog zou wel eens het beste kunnen zijn wat er in de 21e eeuw gebeurd op gebied van klimaat. Niet op korte termijn natuurlijk, veel verspilling van grondstoffe en veel vervuiling. Maar op lange termijn is dit denk ik een katalysator voor de stap naar nieuwe energie voor de moderne wereld.

En voor wat betreft het false flag verhaal over die heli aanval. Als je dat wil doen dan steek je niet je eigen (broodnodige) brandstof in de fik. Met een false flag wil je shokkeren, je eigen en misschien ook wel buitenlandse volksopinie duidelijk maken hoe slecht die Oekrainers wel niet zijn om je aanval en escalatie daarvan te verklaren. Dan blaas je eerder een woonwijk op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeZuCK
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 29-08 14:35

JoeZuCK

_Fonz > all.

dakka schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 09:48:
Rusland is blijkbaar troepen uit Georgie aan het halen, denkt iemand dat Georgie een poging zou kunnen doen bezette gebieden terug te pakken?
Nee daarvoor is veel te weinig slagkracht.

Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Konvooi 2.0
60km file op weg naar huis...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
JoeZuCK schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 09:51:
Nee daarvoor is veel te weinig slagkracht.
offtopic:
De Roki-tunnel opblazen en ze kunnen er toch niet meer bij toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

vso schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 09:49:
[...]
rijd die trein op water denk je ? hoe krijg je de tanks vanaf het station naar laten we zeggen het front ? dat zullen ze toch op eigen kracht moeten doen ..
Die treinen tanken niet diesel in de buurt van Belgorod. :)

Dus voor de treinen is het een stuk minder relevant, voor de aanvoer richting de tanks die al in het oosten van Oekraine zijn is het wel heel relevant.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-08 08:47
YakuzA schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 09:18:
[...]

VS mogelijk wel, Rusland iig niet.
Maar dat is een ietwat pijnlijk punt voor Rusland vermoed ik ;)
Ze zullen wel onder de standaard hoogtes voor s300/400 radar door gevlogen zijn.
Bedoelde eigenlijk als het een False Flag blijkt te zijn en het Rusland was die het zelf heeft gedaan, UK de schuld geven en een reden hebben om ander soort wapens te gaan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

hoevenpe schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 09:52:
[...]

offtopic:
De Roki-tunnel opblazen en ze kunnen er toch niet meer bij toch?
De troepen zijn iig al ongeveer 2 weken geleden weg gehaald:
YakuzA in "De oorlog in Oekraïne - deel 2"

Die 5 BTG's zullen idd inmiddels wel aangekomen zijn in Oekraine, maar ik denk dat Georgie niet graag eigen infrastructuur vernietigd om te zorgen dat er niks terug komt?

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morm
  • Laatst online: 12:51
DoubleDutch schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 09:54:
[...]

Bedoelde eigenlijk als het een False Flag blijkt te zijn en het Rusland was die het zelf heeft gedaan, UK de schuld geven en een reden hebben om ander soort wapens te gaan gebruiken.
UK is toch geen deelnemer aan dit conflict?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

morm schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 10:01:
[...]

Veronderstel dat met uk in dit geval Ukraine bedoeld wordt, niet United Kingdom.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The_Butler
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13:39
[...]

Zoals eerder aangegeven zou een false flag er eerder uitzien als een chemische lading op een kinderdagverblijf gooien denk ik.

Ik ga er vanuit dat de Nato kamers vol met analisten hebben die over allerlei satellietfoto's en andere data turen en daaruit een prachtig lijstje met targets krijgen (zie dat schip vol tanks, munitie opslag en deze olie terminal). Alleen had Oekraïne eerder niet de middelen om dergelijke mooie doelwitten aan te vallen; maar nu is dat langzaam aan het veranderen.

Zoals in vele oorlogen; als je goede up-to-date informatie hebt dan wordt het allemaal een stuk makkelijker.

at your service

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-08 08:47
morm schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 10:01:
[...]

Ukrain. O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• morm
  • Laatst online: 12:51
Aha... UA dus. Je zou het zomaar verkeerd op kunnen vatten en een false flag op UK kunnen plaatsen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:14
Waah schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 09:39:
[...]

Dat zou kunnen. Al verwacht ik zelf dat de russische militairen echt niet verwachten dat Oekraïne doelen in Rusland zou aanvallen O-) Want dat is toch een "act of war"... Want het is immers geen oorlog :+
Dit was vast een speciale vredes missie om de olie te bevrijden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

[...]

Wat voor wapens zouden dat dan zijn? Als er een lading sarin was gebruikt zou dat een escalatie waard zijn, dit is alleen maar iets dat Oekraine enorm goed laat lijken.

Die false flag redenering lijkt me voornamelijk iets om de Russische propaganda intact te kunnen houden.
1: Rusland claimt de totale vernietiging van de Oekrainse luchtmacht
2: De Oekrainse luchtmacht voert een aanval uit op Rusland
Dan is de propaganda niet waar of is het geen aanval door Oekraine. Het tweede is dan de enige mogelijkheid als je niet wil/durft aan de propaganda te twijfelen.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DR!5EQ
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
asing schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 09:43:

[YouTube: US intel suggests Putin misled by military 'yes men' afraid to tell him the truth • FRANCE 24]
Of het is het beste stukje desinformatie van Amerikaanse zijde dat we ooit hebben gezien :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
anandus schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 08:57:
[...]

Nou, inderdaad.
Is er slechte luchtverdediging of zijn laagvliegende helicopters gewoon moeilijk te zien op de radar?

Zelfs al is het strategisch maar van beperkte waarde (al kan ik inzien dat het raken van een oliedepot weldegelijk impact kan hebben), symbolisch gezien is dit natuurlijk fenomenaal. Het onaantastbare Rusland is toch wel aantastbaar.

Ik hoop alleen maar dat Poetin niet verder gaat escaleren ...
Hangt van het terrein en de locatie van radars af. Als je laag genoeg blijft om achter een heuvel te blijven t.o.v. een radar ben je onzichtbaar. Bij gebrek aan dat kan je zo laag blijven dat je niet boven eventuele bebouwing uitkomt (zie bijvoorbeeld oefeningen met apache's in Nederland die in spanningsmasten kwamen) dat is wel erg risicovol.

Kan zo maar zijn dat de VS even een route met radar blindspot heeft samengesteld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• olafmol
  • Laatst online: 14:14
Dit had ik nog niet gehoord of gelezen, het hoofd van de Franse militaire inlichtingen dienst is ontslagen omdat hij niet goed heeft ingeschat wat Putin ging doen:

https://www.bbc.com/news/world-europe-60938538

Wel interessant, want de US had klaarblijkelijk hele andere (correcte) intelligence over Putin's plannen, maar deze OF niet gedeeld met Frankrijk, OF het is niet goed aangekomen, OF het is anders geinterpreteerd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
[...]

Vreemd dat je dat niet ziet. Oorlog voeren kost veel brandstof, opgeblazen oliedepots is dus wel een goed plan wat dat betreft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

[...]

Een beetje tank verbruikt 3 liter brandstof om 1km te rijden. Al het andere materieel zal ook wel niet energielabel A hebben. Door de mogelijkheid om (relatief dichtbij) te bevoorraden weg te nemen zorg je dat een leger minder makkelijk het offensief kan zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
Dat denk ik niet. Georgië is veel te klein en heeft bijna geen leger. Tenzij Rusland nog verder de afgrond in gaat. Azerbeidzjan lijkt zijn kans wel schoon te zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaw
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:13
hoevenpe schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 09:37:
[Embed]Het centrale kruispunt van vrijwel alle routes terug naar Wit-Rusland.

Liveuamap meld het ook:
[Afbeelding]
Als dit klopt zijn de troepen die tussen deze plaats en Kiev zitten omsingeld. Door deze plaats loopt de enige weg tussen Belarus en Kiev die Rusland in handen had. Verder naar het oosten is allemaal Moeras dus alle voertuigen zijn ze al kwijt... (als Rusland die plaats niet terugpakt.)

How to Beat Putin & The American Origins of Putin's Madness

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• redwing
  • Laatst online: 17:59
Brazos schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 10:18:
[...]

Vreemd dat je dat niet ziet. Oorlog voeren kost veel brandstof, opgeblazen oliedepots is dus wel een goed plan wat dat betreft.
Zeker omdat de voornaamste manier waarop UA rusland aanvalt is door de aanvoer/ondersteuning plat te leggen. Niet voor niets dat UA zoveel intact spul vindt dat in de steek gelaten is, maar zonder alteveel werk (voltanken of los trekken) weer bruikbaar is. rusland's grootste probleem is de logistiek, dus zo'n depot vlak bij de grens kapot schieten helpt daarbij.

Daarnaast is dit natuurlijk ook enorme propaganda. Met een 'uitgeschakelde luchtmacht' rusland invliegen en een taktisch doel raken.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prosac
klaw schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 10:24:
[...]

Als dit klopt zijn de troepen die tussen deze plaats en Kiev zitten omsingeld. Door deze plaats loopt de enige weg tussen Belarus en Kiev die Rusland in handen had. Verder naar het oosten is allemaal Moeras dus alle voertuigen zijn ze al kwijt... (als Rusland die plaats niet terugpakt.)
Misschien dat het de redelijk verrassende verdwijning van de Russen op Hostomel vliegveld kan verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Brazos schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 10:23:
Dat denk ik niet. Georgië is veel te klein en heeft bijna geen leger. Tenzij Rusland nog verder de afgrond in gaat. Azerbeidzjan lijkt zijn kans wel schoon te zien.
hey Georgie .. als we je nu "2 miljard' lenen, + wat materiaal toeschuiven, wat zouden jullie dan gaan doen ?

O wat zeg je ? "de grens over" .. nu ja begin maar met plannen ;)

ps dit gesprek heeft nooit plaatsgevonden he .. wij waren hier niet en publiekelijk ontkennen we alles

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Brazos schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 10:23:
[...]

Alleen is het natuurlijk wel zo dat als Azerbeidjan succesvol blijkt te zijn, de kans groot is dat Georgië ook wat gaat proberen.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Er is in oorlog niet altijd een keuze. Het niet alsof ze in Oekraïne hebben gekozen om te winnen of te verliezen.
Soms lijkt het erop dat mensen nog steeds denken dat Rusland 'moet' winnen, dat er geen andere uitkomst is.

Kijk naar de verliezen van Rusland en je ziet dat die maar beperkt houdbaar zijn. Helemaal als je bedenkt dat veel van Oekraine's acties gebaseerd zijn op infanterie. Zolang het westen anti tank wapens blijft leveren blijft Oekraïne deze druk kunnen zetten en dan is de vraag hoe lang ze het volhouden.
Qua helicopters misschien nog een maand, qua straaljagers misschien nog 2 maanden en zo kun je doorrekenen.
En hou er rekening mee dat 'geen helikopters' ook betekent dat je dus (lucht) overwicht gaat missen op het slagveld. Hoe minder luchtdreiging je hebt, hoe meer tegenaanvallen je kunt doen met drones e.d.
Maar ook kun je dan 'duurdere' apparaten richting de frontlinie sturen, want die worden niet zomaar meer door helikopters uitgeschakeld. Bijvoorbeeld (kruis)raketten, maar ook helikopters.

En dat is dus ook precies wat er nu gebeurd, je ziet af en toe Oekraïne terugslaan met wapens die we eerder nauwelijks zagen. En dat gaat de Russen dus nog meer problemen opleveren.

Vergeet ook niet dat de Russen geen nachtkijkers e.d. hebben, dus zodra zij geen 'druk' kunnen zetten met beschietingen, dan krijgen ze 's-nachts direct enorme problemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
Prosac schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 10:27:
Misschien dat het de redelijk verrassende verdwijning van de Russen op Hostomel vliegveld kan verklaren.
Een groot deel zal ingesloten zijn, besef dat het bevestigen van een veroverde stad pas 8-24 uur na de daadwerkelijke inname gebeurd. Dit om de vijand niet wijzer te maken en eerst een fatsoenlijke verdediging op te zetten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Prosac
Er staat toch meer dan 1 opslagtank in de fik in Belgorod.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Prosac schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 10:31:

[Embed]
Laatste officiele dat ik zag was dat er 8 opslagtanks in de fik stonden met een groot risico op nog 8 meer. Als ik dit zo zie komt dat aardig overeen.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Meanwhile in Belarus:

Ben benieuwd of dat vers materiaal richting de zuidelijke grens is.

nope

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hoevenpe
En nu ook Dymer bevestigd.

De hoofdroute van Kyiv naar Wit-Rusland is daarmee volledig afgesneden van twee kanten, de secundaire weg langs de Dniepr zijn ze ook kwijt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

Spotmatic

Ken sent me

olafmol schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 10:16:
Dit had ik nog niet gehoord of gelezen, het hoofd van de Franse militaire inlichtingen dienst is ontslagen omdat hij niet goed heeft ingeschat wat Putin ging doen:

https://www.bbc.com/news/world-europe-60938538

Wel interessant, want de US had klaarblijkelijk hele andere (correcte) intelligence over Putin's plannen, maar deze OF niet gedeeld met Frankrijk, OF het is niet goed aangekomen, OF het is anders geinterpreteerd.
Wellicht een gevalletje incompetentie. Er bestaat zelfs een humoristische dramaserie op Netflix over de Franse Geheime Dienst. Wellicht is die serie niet helemaal bezijden de waarheid ;)

https://www.netflix.com/title/80097771

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
hoevenpe schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 10:36:
En nu ook Dymer bevestigd.

De hoofdroute van Kyiv naar Wit-Rusland is daarmee volledig afgesneden van twee kanten, de secundaire weg langs de Dniepr zijn ze ook kwijt.
Ben toch benieuwd of er dan uberhaupt nog RU troepen ten zuiden van dit punt zitten of dat dit onderdeel is van de terugtrekking van het RU leger.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jaapstobbe
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:34
Apache4u schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 10:40:
[...]

Ben toch benieuwd of er dan uberhaupt nog RU troepen ten zuiden van dit punt zitten of dat dit onderdeel is van de terugtrekking van het RU leger.
"terugtrekking"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Prosac schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 10:31:

[Embed]
De Russen hadden toch al laten weten dat er 8 in de brand stonden en dat ze bang waren dat het overslaat naar de rest?
[...]
Ongeorganiseerd oprukken en dan wel een georganiseerde aftocht geloof ik niet zo snel in?

[ Voor 31% gewijzigd door YakuzA op 01-04-2022 10:42 ]

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• klaw
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:13
In het verlengde van bovengenoemde omsingeling, op de live map is te zien:
https://liveuamap.com/en/...n-recaptured-by-ukrainian

Dat ten oosten van Kyiv, ook een groep omsingeld is en iets ten oosten daarvan weer Nova Basan ook ingenomen is waarmee ook weer troepen afgesneden zijn van wegen.

Blauw = drassig gebeid
rood = enige toegangsweg die Rusland in handen had.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IGBgbx9o6jfJ3zCMzoIflfVmodA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SCCP09cRj7aDyGLWX9q5nI4c.jpg?f=fotoalbum_large

Dit samen met de berichten ten Westen van Kiev lijkt het front in elkaar te zakken aan Russische kant.

How to Beat Putin & The American Origins of Putin's Madness

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

https://liveuamap.com/en/...t-industrial-park-severny
Damage of unknown origin at Industrial Park Severny in Belgorod
misfire? wel erg veraf waarom hier (iemand die wat wil roepen?)
2de gerapporteerd https://liveuamap.com/en/...es-at-severniy-industrial

google maps overzicht van locatie

[Embed: https://t.me/belplus31/449] de "inslag" vids
[Embed: https://t.me/zhest_belgorod/10225] de 2de locatie

https://liveuamap.com/en/...with-tornadou-ural-trucks
19:00 Unloading of a train with Tornado-U Ural trucks (more than 30 units without identification marks and license plates) is being carried out at the railway station in Yelsk (Gomel region)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Laatst online: 13:09
klaw schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 10:43:

Dit samen met de berichten ten Westen van Kiev lijkt het front in elkaar te zakken aan Russische kant.
Ik ben bang dat de Russen alle materiaal wat nog bruikbaar is, en hun luchtmobiel teruggetrokken hebben en de rest zonder hulp en bevoorrading in de stront laten zakken.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
TheGhostInc schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 10:29:
[...]

Er is in oorlog niet altijd een keuze. Het niet alsof ze in Oekraïne hebben gekozen om te winnen of te verliezen.
Soms lijkt het erop dat mensen nog steeds denken dat Rusland 'moet' winnen, dat er geen andere uitkomst is.

[...]
Het "moeten" zit er vooral in dat Rusland/Putin deze oorlog moet winnen om nog enige geloofwaardigheid in de wereld en in eigen land over te houden. Het is ondertussen duidelijk dat dat niet op een conventionele manier kan gebeuren. Putin lijkt nu vol in te zetten op een offensief in het Oosten om in ieder geval intern zijn gezicht nog te kunnen redden.

[edit] Bovenstaande is dus het "moeten winnen" vanuit een Russisch perspectief bekeken.

[ Voor 6% gewijzigd door Waaj op 01-04-2022 10:54 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-08 21:31

Dat ten oosten van Kyiv, ook een groep omsingeld is en iets ten oosten daarvan weer Nova Basan ook ingenomen is waarmee ook weer troepen afgesneden zijn van wegen.

Blauw = drassig gebeid

[Afbeelding]

Ook daar is de 'ze zijn omsingeld en zullen wel massaal opgeven' al een aantal weken beloofd - komt weer terug op wat we elke keer opnieuw zien, we hebben geen idee wat er op de grond gaande is. (ergo: laten we hopen dat dit klopt, maar ik heb het toch nog niet gezien) Wel worden terugtrekkende Russen met regelmaat bestookt op de terugweg, maar niet op enorme schaal voor zover dat zichtbaar is.

Overigens zijn de aanvallen op Russisch grondgebied op logistiek en bevoorrading - munitie en brandstof de laatste dagen - volledig in lijn met de Ukrainse strategie. Als Rusland had verwacht dat Ukraine dit met rust zou laten is dat dom, het is niet alsof Rusland nu 1 cm over de grens veilig is zolang er Russen in Ukraine zijn. Even los dat er genoeg discussie over 'de grens is' op een aantal plekken.

Wat wel interessant is, is dat Putin z'n nucleaire dreiging samen hangt met de bedreiging van de staat Rusland en welke interpretatie en legitimering die er aan hangt. Putin heeft vooral geopolitieke wapens beschikbaar, militair ist vooralsnog tamelijk kansloos. Vraag is of Ukraine het oostfront kan versterken en de Russen incl versterkingen kan weerstaan.

[ Voor 10% gewijzigd door NiGeLaToR op 01-04-2022 10:57 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Op Spotify, Apple Podcast en anderen! - van bejaardenexport tot WEF bezit, het komt allemaal voorbij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
Waaj schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 10:52:
[...]

Het "moeten" zit er vooral in dat Rusland/Putin deze oorlog moet winnen om nog enige geloofwaardigheid in de wereld en in eigen land over te houden. Het is ondertussen duidelijk dat dat niet op een conventionele manier kan gebeuren. Putin lijkt nu vol in te zetten op een offensief in het Oosten om in ieder geval intern zijn gezicht nog te kunnen redden.
Ach, het is zo'n grote fantast. Als ie nu alles terugtrekt en thuis vertelt dat de nazi-scholen, nazi-burgemeesters, nazi-ziekenhuizen en nazi-leger eenheden zijn uitgeschakeld er een grote overwinningsparade georganiseerd kan worde, iedereen daar dat helemaal geweldig vindt en gelooft dat ze gewonnen hebben.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Toch een false flag? Reden is dat het wel erg diep in Rusland is, namelijk 40km, en dat er erg veel Russische activiteit in dat gebied is.

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Apache4u schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 10:57:
[...]

Ach, het is zo'n grote fantast. Als ie nu alles terugtrekt en thuis vertelt dat de nazi-scholen, nazi-burgemeesters, nazi-ziekenhuizen en nazi-leger eenheden zijn uitgeschakeld er een grote overwinningsparade georganiseerd kan worde, iedereen daar dat helemaal geweldig vindt en gelooft dat ze gewonnen hebben.
Vergeet de nazi-koeien niet die ook zijn omgebracht :F verder kan die fantaseren wat ie wilt inderdaad.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Op Spotify, Apple Podcast en anderen! - van bejaardenexport tot WEF bezit, het komt allemaal voorbij!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• oldgrumpy
Moby schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 10:59:
[Twitter]

Toch een false flag? Reden is dat het wel erg diep in Rusland is, namelijk 40km, en dat er erg veel Russische activiteit in dat gebied is.
eiegen brandstoftanks opblazen???
Lijkt me wel het domst dat je kan doen als false flag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

oldgrumpy schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 11:00:
[...]

Helemaal omdat ze, in dat geval, net zo goed "per ongeluk" mis hadden kunnen schieten.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2022 11:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-08 08:51

pro_6or

amateur_60r

bloody schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 09:37:
[...]

Als ik inzoom op dat plaatje en vervolgens in google maps op zoek ga, kom ik hier uit:
https://www.google.com/ma...671681,946m/data=!3m1!1e3
Een stukje naar links en iets hoger staan ze, een stuk of 10/12 grote opslagtanks.

Als die echt allemaal kapot zijn hebben ze en een stuk minder fuel beschikbaar, en geen plek meer om voorraden lokaal op te slaan. Dan kun je vanaf hier niks meer.

een treffende spreuk

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]
For all we know, misschien waren het Russische helikopter piloten die het niet eens waren met hun orders om Kharkiv te bestoken en hebben ze een eigen olie depot op geblazen om hun punt duidelijk te maken.

Verder zegt "does not have information" ook niet alles natuurlijk :)
Elite troepen en luchtmacht van Oekraine hebben een hoge mate van vrijheid om eigen initiatief te tonen, maar zou niet weten of dat uitstrekt tot preventieve incursions in Rusland.

[ Voor 24% gewijzigd door YakuzA op 01-04-2022 11:05 ]

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Alvanosa
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 04-07 13:15
[...]

Bedenk dan ook nog eens dat je zo je eigen lucht verdediging gigantisch voor lul hebt gezet omdat je 2 helikopters die 40km landinwaarts zijn gevlogen niet hebt waargenomen of neergeschoten.

PSN: Alvanosa

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Het "moeten" zit er vooral in dat Rusland/Putin deze oorlog moet winnen om nog enige geloofwaardigheid in de wereld en in eigen land over te houden.
En Zelensky 'moet' winnen om niet een provincie van Rusland te worden.
Daarom vallen er doden, beiden gaan niet zomaar opgeven, maar ze kunnen niet allebei winnen.
Het is ondertussen duidelijk dat dat niet op een conventionele manier kan gebeuren. Putin lijkt nu vol in te zetten op een offensief in het Oosten om in ieder geval intern zijn gezicht nog te kunnen redden.
De vraag is of hij dat gaat winnen/redden.

De separatistische regio's waren volgens mij qua oorlogsvoering vrij rustig sinds 2014. Nu is er echter een nieuw momentum ontstaan en als Oekraine ook hun (offensieve) wapens weer kunnen richten op die regio's, dan ben ik heel benieuwd wat er gaat gebeuren.

Overigens is de Krim een ander verhaal, een aanval op de Krim is een aanval op Rusland. Dus dan mag Rusland ook (massaal) dienstplichtigen gaan inzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kepro
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17:42
Het fuel depot zou zijn geraakt door een MI hind? Toch totaal ongeloofwaardig?

Beelden; https://www.instagram.com...9Bc/?utm_medium=copy_link

Twitch kanaal Kepro_ - WoT Statistieken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
YakuzA schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 11:03:
[...]

For all we know, misschien waren het Russische helikopter piloten die het niet eens waren met hun orders om Kharkiv te bestoken en hebben ze een eigen olie depot op geblazen om hun punt duidelijk te maken.

Verder zegt "does not have information" ook niet alles natuurlijk :)
Wel een dure false flag dan. Meestal maken een zooi eigen burgers dood, daar lijkt men minder moeite mee te hebben. Brandstof is ook voor Rusland een kostbaar goed.

Maargoed, Ukraine heeft deels baat bij de false-flag gedachte - dus zelfs als ze het wel waren kan dit nog even 'vaag' blijven. Zo is de voorraad stuk, krijgt Rusland zelf de schuld en kunnen ze het niet per se gebruiken als argument om terug te slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

[...]

[edit] Bovenstaande is dus het "moeten winnen" vanuit een Russisch perspectief bekeken.
Zou het niet zo kunnen zijn (serieus bedoeld)

Dat het terugtrekken niet gaat omdat ze anders in de rug aangevallen (kunnen) worden + dat je gewoon niet genoeg brandstof hebt om weg te komen.
Of 1 of andere BS reden dat je gewoon liever daar zit als POW en te eten gaat krijgen dan terug naar het moederland waar je vooruitzicht nog slechter is en twijfelt of je uberhaupt nog de volgende dag haalt.

Daarnaast krijgt Putin alleen gunstige berichten, dus ja die mensen die zijn inderdaad aan het terugtrekken. (dat het niet echt vorderd is onbelangrijk detail van de yes-men)

ik denk niet dat Putin gezicht wil redden anders had hij veel zaken zoals het westen bedriegen met diverse zaken (Afsluiten gas, moeten betalen in roebels, leverings stop van producten) niet gedaan. Hij heeft werkelijk schijt aan ons.
Nee het westen in de tang houden door "hoofdleverancier" gas/oliete blijven ---> krim/bonbas/luhansk noodzakelijk (en hij heeft daar nog niet de juiste "regio's " veroverd.

Oekraine weet dit ook wel dus die weten dat hij niet gaat stoppen zodat/totdat dat ook geannexeerd kan worden.
Ik weet alleen niet hoe realistisch het is om het Krim te bevrijden van annexatie.. tussentijds.

Waar wij als westen ons verlies sneller pakken zal men dat daar niet snel doen vermoed ik

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Nee, die hebben geen leger meer. En ooit houd de ellende hier in Ukraine op en dan komen ze weer naar Georgië, de groene monstertjes.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldgrumpy
TheGhostInc schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 11:06:
[...]

En Zelensky 'moet' winnen om niet een provincie van Rusland te worden.
Daarom vallen er doden, beiden gaan niet zomaar opgeven, maar ze kunnen niet allebei winnen.

[...]

De vraag is of hij dat gaat winnen/redden.

De separatistische regio's waren volgens mij qua oorlogsvoering vrij rustig sinds 2014. Nu is er echter een nieuw momentum ontstaan en als Oekraine ook hun (offensieve) wapens weer kunnen richten op die regio's, dan ben ik heel benieuwd wat er gaat gebeuren.

Overigens is de Krim een ander verhaal, een aanval op de Krim is een aanval op Rusland. Dus dan mag Rusland ook (massaal) dienstplichtigen gaan inzetten.
Waarom is de aanval op de Krim een aanval op Rusland?
de Krim is nog altijd van Oekraine lijkt me
Nu, ik denk niet dat Oekraine daartoe in staat is helaas.
Zou al een stunt van formaat zijn als ze de Donbas zouden heroveren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@vso ik denk dat de realisatie dat ze niet vooruit konden en het risico liepen ook niet meer terug konden begon door te sijpelen naar enkele weken. Dan is er maar 1 optie: terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

klaw schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 10:24:
[...]

De VDV BMDs zijn nog net ontsnapt. De rest zit hopelijk nu gevangen.

een treffende spreuk

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
oldgrumpy schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 11:08:
Waarom is de aanval op de Krim een aanval op Rusland?
de Krim is nog altijd van Oekraine lijkt me
Rusland heeft de Krim geannexeerd, dus vanuit Rusland gezien is het Russisch grondgebied. Dus politiek is het verdedigen van de Krim hetzelfde als het verdedigen van Rusland.

Dat wij dat niet accepteren is niet relevant voor de discussie in Rusland over de inzet van troepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Laatst online: 17:11
[...]

Er bleek volgens mij uit de gemelde acties, dat men inderdaad Kiev niet meer aanviel zoals beloofd.
Echter, de aanval verplaatste zich gewoon naar alle voorstadjes rondom Kiev die opeens het heftig te voorduren kregen.

Zo kun je als Rusland dus roepen dat je de aanval op Kiev pauzeert, terwijl je eigenlijk een omcircel-actie aan het doen bent van Kiev O-)

Alle media zegt: Kijk! Ze willen echt praten! :+

Echter lijkt dat omcirkelen niet zo goed te gaan. Misschien dat de legerleiding dit al zag aankomen en met deze uitleg heb je dus (of je het gebied rondom Kiev wint of verliest) een excuus naar zowel het Westen als Putin O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

NiGeLaToR schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 11:10:
@vso ik denk dat de realisatie dat ze niet vooruit konden en het risico liepen ook niet meer terug konden begon door te sijpelen naar enkele weken. Dan is er maar 1 optie: terug.
Dat betwist ik ook niet, alleen zonder brandstof / werkend materiaal word dat lastig (of dat nu bewust/onbewust is dunno)

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
vso schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 11:13:
[...]

Dat betwist ik ook niet, alleen zonder brandstof / werkend materiaal word dat lastig (of dat nu bewust/onbewust is dunno)
Het is zeker iets wat kan en ik denk te zien als bewuste strategie vanuit de verdedigende positie: artillerie, pantser, wordt aangevallen, maar zie dat er weinig direct op personeel wordt geschoten met artillerie.

Kan een strategie zijn om ze uit te putten, want troepen die vast zitten doen niets, behalve voorraden en moreel. Als je ze onder druk zet en aanvalt loop je risico op verliezen, maar als ze op den duur verhongeren of opgeven hoe je niets te doen.

Ik weet dus niet of het een gebrek aan middelen is of een gerichte strategie om Rusland heel specifiek aan te vallen. Er lijken nergens enorme fronten te worden gemaakt, nog steeds niet. En het werkt nog steeds, dus waarom niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ledog
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-08 13:04

Er is zoveel onduidelijk.
- Kwam de helikopter uit Rusland of Ukraine?
- Was de helikopter onderdeel van het leger vanRusland of Ukraine, of buitgemaakt?
- Zat er een piloot uit Rusland of Ukraine in de cockpit?
- Zijn de raketten gemaakt in Rusland of Ukraine?

Hostomel is net overgenomen, het is niet onwaarschijnlijk dat daar Russische helikopters klaar stonden voor gebruik. Na berichten dat Russische militairen een commandant hebben gedood en een eigen vliegtuig uit de lucht hebben gehaald kan je 'frendly fire' ook niet uitsluiten.

De Russen weten het zelf misschien ook niet en de legerleiding van Ukraine zal ze waarschijnlijk niet wijzer willen maken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
Alvanosa schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 11:05:
[...]

Bedenk dan ook nog eens dat je zo je eigen lucht verdediging gigantisch voor lul hebt gezet omdat je 2 helikopters die 40km landinwaarts zijn gevlogen niet hebt waargenomen of neergeschoten.
Ach, ik kan me Matthias Rust nog herinneren die in een Cesna-tje vanuit Dld op het Rode Plein landde ten tijden van de koude oorlog. Over voor lul staan gesproken ;)

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Kepro schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 11:06:
Het fuel depot zou zijn geraakt door een MI hind? Toch totaal ongeloofwaardig?

Beelden; https://www.instagram.com...9Bc/?utm_medium=copy_link
Wat vind je precies ongeloofwaardig?
Er zijn meerdere filmpjes waar 2 helikopters met raketten hem aansteken.

Voor de beelden hoef je ook niet naar afgeschermde insta's te linken, dat heeft niet zoveel nut.

PSN

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:49
Heroverd gebied(geel)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SswRGMvNXsrF338qsdLsrrz1tko=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FtpbCQYCHqOoAF87S9MckqjQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kepro
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17:42
YakuzA schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 11:31:
[...]

Wat vind je precies ongeloofwaardig?
Er zijn meerdere filmpjes waar 2 helikopters met raketten hem aansteken.

Voor de beelden hoef je ook niet naar afgeschermde insta's te linken, dat heeft niet zoveel nut.
Dat helikopters zouden zijn. Ik was niet op de hoogte dat het een afgeschermd account was. Excuses

Twitch kanaal Kepro_ - WoT Statistieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

pro_6or schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 11:07:
[...]
Nee, die hebben geen leger meer. En ooit houd de ellende hier in Ukraine op en dan komen ze weer naar Georgië, de groene monstertjes.
Tenzij Georgië tegen die tijd in de NAVO zit.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

30 min geleden ?
08:35. A group of Russian helicopters (at least 8) took off from the airfield in Machulishchy to Ostrau (Veret) air base (Pskov region). There were Mi-8 and Mi-24 among the helicopters
bron: https://liveuamap.com/en/...licopters-at-least-8-took

van belerus --> pvosk (estland/finland kant op voor geografisch minder onderlegden)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Kepro schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 11:32:
[...]

Dat helikopters zouden zijn. Ik was niet op de hoogte dat het een afgeschermd account was. Excuses
>>> 2 Helikopters:

Verder zal iig wel ergens op internet worden uitgezocht of locatie en tijd idd kloppen.

[ Voor 12% gewijzigd door YakuzA op 01-04-2022 11:35 ]

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

vso schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 11:32:
30 min geleden ?

[...]

van belerus --> pvosk (estland/finland kant op voor geografisch minder onderlegden)
nee, https://twitter.com/MotolkoHelp post in onze tijdszone zo lijkt het. Dus 'echt' 8.35.

Btw ik denk dat slechts 0.001% 'pvosk' blind kan aanwijzen op de kaart :D

nope

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-08 18:33

Garyu

WW

bloody schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 11:35:
[...]

nee, https://twitter.com/MotolkoHelp post in onze tijdszone zo lijkt het. Dus 'echt' 8.35.

Zelfs Google Maps kan het niet ;). Ik denk dat Pskov een betere naam is om op te zoeken O-)

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:49
vso schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 11:32:
30 min geleden ?

[...]

Veel info (video's en kaarten) over verplaatsingen in Belarus worden gemeld door MotolkoHelp (ook deze info)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

bloody schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 11:35:

;) nog 2 btw

jan390 schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 11:39:
Veel info (video's en kaarten) over verplaatsingen in Belarus worden gemeld door MotolkoHelp (ook deze info)
i know, maar thx voor bevestigen alleen de status van de bron weet ik niet.

[ Voor 29% gewijzigd door vso op 01-04-2022 11:41 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Blauw = drassig gebeid

[Afbeelding]

Dat plaatsje wat omsingeld was, bleek al verlaten zo te zien:
[Twitter: https://twitter.com/alchevskua/status/1509819570743394312]
Ukrainian Army controls Velyka Dymerka in Kyiv region

PSN

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Rusland kan zich nu ook weer druk gaan maken om Japan :P

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Paulus07 schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 11:44:
Rusland kan zich nu ook weer druk gaan maken om Japan :P

[Twitter]
vind deze beter maar thx :)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Gloedjenieuwe trucks, zo uit de fabriek, nog niet eens unit markeringen. Dit lijkt me het laatste wat ze hebben.

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Laatst online: 17:01

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

pro_6or schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 11:02:
[...]

Een stukje naar links en iets hoger staan ze, een stuk of 10/12 grote opslagtanks.

Als die echt allemaal kapot zijn hebben ze en een stuk minder fuel beschikbaar, en geen plek meer om voorraden lokaal op te slaan. Dan kun je vanaf hier niks meer.
Als ze zuidelijk aan zijn komen vliegen hebben ze dekking van een bos en rivier gehad. Dus laag genoeg blijven en je valt weg van radar achter bomen en rivierbedding. Alleen om dat deel te bereiken kom je wel over diverse kleine dorpjes.

Geen idee van welke afstand ze kunnen lanceren: iemand? heb inmiddels het filmpje gezien. Dat moet van erg dichtbij. (y)

Het blijft natuurlijk koffiedik kijken met Google maps en de hoogte map voor deze bureaustoel piloot. :P

[ Voor 4% gewijzigd door sh4d0wman op 01-04-2022 12:05 ]

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

pro_6or schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 11:48:
[...]

Gloedjenieuwe trucks, zo uit de fabriek, nog niet eens unit markeringen. Dit lijkt me het laatste wat ze hebben.
moest ff nadenken ging over de 2de bericht die meuk op de trein.

als dat zo is heb je wel een serieus aanvoer probleem .. die fabrieken draaien toch ook niet c.q kunnen elk moment stil gaan vallen.

zou dat niet uit voorraad kunnen komen ?

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

[Twitter]

Dat heet plausible deniability.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

vso schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 11:51:
[...]

als dat zo is heb je wel een serieus aanvoer probleem .. die fabrieken draaien toch ook niet c.q kunnen elk moment stil gaan vallen.

Welke voorraad? ;)

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
vso schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 11:07:
[...]

Zou het niet zo kunnen zijn (serieus bedoeld)

Dat het terugtrekken niet gaat omdat ze anders in de rug aangevallen (kunnen) worden + dat je gewoon niet genoeg brandstof hebt om weg te komen.
Of 1 of andere BS reden dat je gewoon liever daar zit als POW en te eten gaat krijgen dan terug naar het moederland waar je vooruitzicht nog slechter is en twijfelt of je uberhaupt nog de volgende dag haalt.

Daarnaast krijgt Putin alleen gunstige berichten, dus ja die mensen die zijn inderdaad aan het terugtrekken. (dat het niet echt vorderd is onbelangrijk detail van de yes-men)

ik denk niet dat Putin gezicht wil redden anders had hij veel zaken zoals het westen bedriegen met diverse zaken (Afsluiten gas, moeten betalen in roebels, leverings stop van producten) niet gedaan. Hij heeft werkelijk schijt aan ons.
Nee het westen in de tang houden door "hoofdleverancier" gas/oliete blijven ---> krim/bonbas/luhansk noodzakelijk (en hij heeft daar nog niet de juiste "regio's " veroverd.

Oekraine weet dit ook wel dus die weten dat hij niet gaat stoppen zodat/totdat dat ook geannexeerd kan worden.
Ik weet alleen niet hoe realistisch het is om het Krim te bevrijden van annexatie.. tussentijds.

Waar wij als westen ons verlies sneller pakken zal men dat daar niet snel doen vermoed ik
Ik denk dat het zo zit: er worden nieuwe eenheden aangeleverd voor offensief in oosten, en het noorden en noord-oosten stelt zich defensief op zonder (noemenswaardige) versterkingen. Dat is niet hetzelfde als terugtrekken maar in de media kun je het als zodanige propaganda verkopen aan je burgers. Omdat je je defensief opstelt zorg je er voor dat het voor de vijand lastiger is de boel te herveroveren. Die troepen zou UA anders in kunnen zetten in oosten. Beetje zoals waarom je Mariupol niet opgeeft. Ik vind het trouwens met alle respect eigenlijk het niet waard om energie in dit narratief te steken. We weten wie het zegt, toch? Vergeet ook niet dat het feit dat de slag om Kiiv verloren is ook wel bekend gaat worden in Rusland. 'Ja, we trokken ons terug ivm focus op bevrijding oosten.' Dat ze in de pan werden gehakt vertellen ze er dan voor het gemak niet bij.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

sh4d0wman schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 11:51:
[...]

Als ze zuidelijk aan zijn komen vliegen hebben ze dekking van een bos en rivier gehad. Dus laag genoeg blijven en je valt weg van radar achter bomen en rivierbedding. Alleen om dat deel te bereiken kom je wel over diverse kleine dorpjes.

Geen idee van welke afstand ze kunnen lanceren: iemand?

Het blijft natuurlijk koffiedik kijken met Google maps en de hoogte map voor deze bureaustoel piloot. :P
De beelden van die bewakingscamera lijken me echt. Ze lanceren van bijna rechtsboven. Je hoort en ziet de kuchende man die eens even zijn beelden is terug gaan kijken van de nacht en ja hoor, daar is de strike. 2 hinds die dus flink raak hebben geschoten. Een raket lijkt te zijn weggefloept richting industrieterrein erachter. Piloten natuurlijk onder flinke stress. Als dit het enige depot is, en die 2e 8 zijn ook kapot, maar zeer de vraag, dan is het wel een grote klap. Dan hebben ze geen mogelijkheid meer om hier op te slaan en dus niet om te distribueren.

Vliegen over de dorpjes is geen probleem, burgers verwachten nu helicopters. De Russen hebben echt geen parate burgerwacht. Hun leger is al nauwelijks paraat.

[ Voor 18% gewijzigd door pro_6or op 01-04-2022 12:02 ]

een treffende spreuk

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

vso schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 11:51:
[...]

De laatste voorraad. Ik werk in Barneveld, daar staan ook altijd een hoop nieuwe leger trucks. Duurt wel ff totdat ze bij de eenheden zijn.

Trucks kunnen ze nog wel maken denk ik, misschien ook niet, maar snel zal dat niet gaan.

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

pro_6or schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 11:58:
[...]
Trucks kunnen ze nog wel maken denk ik, misschien ook niet, maar snel zal dat niet gaan.
Trucks misschien wel idd, maar veel dingen waar hele moderne electronica in zit, kunnen ze al sinds de sancties van 2014 niet meer in massa maken.

PSN

Pagina: 1 ... 93 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

Andere topics
Verschillende fronten:
Het Krim front
Het Donbass front
Het Chernihiv-Charkiv front
Het Kyiv front

Verbreding en verdieping:
MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Wapensystemen en effectiviteit

Overig: