De oorlog in Oekraïne - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 94 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.985.900 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Jerie schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 11:53:
[...]

Ik denk dat het zo zit: er worden nieuwe eenheden aangeleverd voor offensief in oosten, en het noorden en noord-oosten stelt zich defensief op zonder (noemenswaardige) versterkingen. Dat is niet hetzelfde als terugtrekken maar in de media kun je het als zodanige propaganda verkopen aan je burgers. Omdat je je defensief opstelt zorg je er voor dat het voor de vijand lastiger is de boel te herveroveren. Die troepen zou UA anders in kunnen zetten in oosten. Beetje zoals waarom je Mariupol niet opgeeft. Ik vind het trouwens met alle respect eigenlijk het niet waard om energie in dit narratief te steken. We weten wie het zegt, toch? Vergeet ook niet dat het feit dat de slag om Kiiv verloren is ook wel bekend gaat worden in Rusland. 'Ja, we trokken ons terug ivm focus op bevrijding oosten.' Dat ze in de pan werden gehakt vertellen ze er dan voor het gemak niet bij.
het is prettig een ander inzicht (zoals je doet +3) te krijgen voor ons geintresseerden, en zonder meer met je eens om op intressantere items te gaan richten

zoals YouTube: Russia-Japan | A Kuril Islands Conflict? (achtergrond ?)

Tja vanalles

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Kremlin says Ukraine air strike on Russia will hinder talks
:+ _O-

ik zou zeggen "Russian air strikes on Ukriane also hinders peace talks"

[ Voor 29% gewijzigd door YakuzA op 01-04-2022 12:10 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:01
Waar ik meer interesse in heb en waar ik nog weinig over vind is de situatie in het oosten.

Het is nu eenmaal de enige plek waar Rusland stand houdt en nu hun offensief zegt uit te breiden en ik heb geen zicht op hoe Ukraine daarop reageert of Rusland eventueel zelfs gaat proberen de originele grenzen over te duwen. Het is een ander soort oorlog daar, door het statische front en fortificaties.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Op Spotify, Apple Podcast en anderen! - van bejaardenexport tot WEF bezit, het komt allemaal voorbij!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

NiGeLaToR schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 12:09:
Waar ik meer interesse in heb en waar ik nog weinig over vind is de situatie in het oosten.

Het is nu eenmaal de enige plek waar Rusland stand houdt en nu hun offensief zegt uit te breiden en ik heb geen zicht op hoe Ukraine daarop reageert of Rusland eventueel zelfs gaat proberen de originele grenzen over te duwen. Het is een ander soort oorlog daar, door het statische front en fortificaties.
https://militaryland.net/ukraine/invasion-day-36-summary/
Donetsk Oblast
Russian forces attacked Ukrainian positions near Vuhledar without success. The primary target in the area remains Mariupol.

Zaporizhzhia Oblast
Ukrainian forces liberated several small settlements in the vicinity of Malynivka.
en voor iets meer naar het noord-oosten:
Kharkiv Oblast
The hottest point remains Izium. Ukrainian forces continue to hold the southern part of the city. Russian troops managed to reach a Ukrainian vehicle graveyard somewhere near Izium and captured at least four BTR-4s and one Triton LAV. The condition of captured vehicles is unclear.

Luhansk Oblast
Russian troops captured Terny and have moved towards Yampil. A Russian spearheading element tried to break through Ukrainian lines north of Popasna. The attempt was stopped by Ukrainian defenders.

[ Voor 25% gewijzigd door YakuzA op 01-04-2022 12:12 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

YouTube: Russia-Japan | A Kuril Islands Conflict? op 10:00 min vermoed deze knakker dat Japan niet gaat aanvallen .. alhoewel ik dat echt wel betwijfel ..

En ja ik weet dat je Oekraine oosten bedoelt ;) vraag me af hoe snel/goed men zich daar heeft ingegraven ..

in ww2 had japan bv aardige tijd om een goeie verdediging aan te leggen hier zijn we net een maand verder?

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

In het (zuid)oosten zijn er langs de grenzen met de DPR en LPR flinke fortificaties, daar is een WO1 achtige patstelling al jaren. Alle aandacht van de Russen lijkt momenteel gericht op Mariupol nemen en Kherson houden en verder geen echte bewegingen. Zie bijvoorbeeld deze pro-Rusland twitteraar die de val van Mariupol ziet als de essentiele schakel waarna Oekraine alsnog in elkaar stort.

https://twitter.com/Court...tatus/1509566854993432582

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

vso schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 12:17:
[...]

YouTube: Russia-Japan | A Kuril Islands Conflict? op 10:00 min vermoed deze knakker dat Japan niet gaat aanvallen .. alhoewel ik dat echt wel betwijfel ..

En ja ik weet dat je Oekraine oosten bedoelt ;) vraag me af hoe snel/goed men zich daar heeft ingegraven ..

in ww2 had japan bv aardige tijd om een goeie verdediging aan te leggen hier zijn we net een maand verder?
Het doel is ook niet direct aanvallen.
Het doel is zodat er geen troepen weg kunnen en naar Oekraine verplaatst worden door de dreiging op de eilanden bij Japan.

Dat zijn weer tig Iskander raketten en lanceer installaties die dan extra daar worden gehouden.

Hetzelfde voor de Navo troepen die nu naast Kalinigrad worden gelegerd.
Die houden de Russische troepen in Kaniningrad en het Noord-Westen van Belarus vast, zodat ze niet Oekraine in gaan.

Dat zijn allemaal inzetbare BTG's en luchtmacht die daar gepinned zit.

[ Voor 14% gewijzigd door YakuzA op 01-04-2022 12:27 ]

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-08 08:51

pro_6or

amateur_60r

Nog meer beelden van de helicopter strike op de fuel depots in Belgorod

https://twitter.com/UAWea...&t=JsFKSXY3T4DRNkW7R5mNvw

Die helicopters mooi verstopt gehouden totdat er echt een goed doel en moment was, top!

een treffende spreuk

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:07

Qwerty-273

Meukposter

De nieuwswebsite The Ukrainian Week komt dagelijks met een update waar deze onderverdeeld is in de verschillende regio's. Google translate is behoorlijk goed in het vertalen van Oekraïens naar Engels.
Thirty-seventh day of the war with Russia. Information by region (UPDATED)

There is a continuation of the partial withdrawal of units of the Russian occupation forces from the north of Kyiv region towards the state border with Belarus. The movement of mixed columns of equipment of different quantity is fixed. Civilian cars were also stolen as part of the convoys, and the occupier removed the looted property.

In the temporarily occupied territories, the enemy continues its illegal actions, restricting the movement of civilians, using the houses and apartments of local residents to accommodate personnel, holding hostages local residents and activists.

In some areas temporarily occupied by the enemy, the occupiers are trying to force entrepreneurs to switch to paying for goods and services in rubles.

During the past 24hrs, the Allied forces repulsed 7 enemy attacks in the Donetsk and Luhansk areas. Our soldiers destroyed 3 tanks, 2 armored personnel carriers, 2 units of motor vehicles and 2 artillery systems. An Orlan-10 UAV was also shot down.

Kyiv and Kyiv region

The mayor of Brovary said that the occupiers had left almost the entire Brovary district.

Today, the Northern and Darnytskyi bridges will be used for road connections between the left and right banks of Kyiv. The South Bridge is open for public transport.

Chernihiv region

The enemy is retreating from Chernihiv region, but missile strikes are possible in the region - warns the head of the Chernihiv Regional State Administration Vyacheslav Chaus.

Sumy region

Konotop district. Traveling on the roads of communities is dangerous. Enemy troops are actively moving in different directions. The same applies to the northern part of the Romensky district - the results of the past days of Dmytro Zhyvytsky, head of the Sumy OVA.

Zaporizhzhia region

The enemy is trying to advance in the directions of the settlements of Gulyaypole, Zaporizhia, Kamyanske, but to no avail.

Artillery shelling of infrastructure and roads in Orikhiv and several settlements of Pologi district continues.

In Melitopol, the situation with the medical staff of local hospitals is difficult. The workers could not withstand the pressure and blackmail from the temporary occupation authorities and troops, and left the city en masse.

Mykolaiv region

As of 07:00 as a result of hit of the enemy rocket in the building of the Nikolaev regional state administration 24 people were lost.

Kharkiv region

Kozacholopansky, Tokarivsky, Prokhodovsky, Rusko-Lozivsky Starostynsky districts and the village of Tsupivka of the Prudyansky district are occupied by the occupiers, the community administration does not have access to these territories.

As of March 31, 60-80% of the planned areas will be pre-sown in the region.

Kherson region

On March 31, local journalist Konstantin Ryzhenko disappeared in Kherson

In the Kherson region, the Ukrainian military liberated 11 settlements: Novovorontsovka, Mala Shesternya, Novohryhorivka, Topolyne, Kniazivka, Krasnivka, Svobodne, Kamyanka, Pryhirya, Kochubeivka, and Orlove.

Donetsk region

Due to enemy shelling, the Avdiivka Coke Plant, which is a supplier of heat to the city, was damaged, so there is no heating and no water.

Luhansk region

In the morning, the Russians fired from the hail of the Mountain, a woman was wounded

On April 1, it is planned to open five "humanitarian corridors" in Luhansk region.

The Kremin and Rubizhne city military administrations were established by presidential decree.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technoaddict
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:27
pro_6or schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 12:23:
Nog meer beelden van de helicopter strike op de fuel depots in Belgorod

https://twitter.com/UAWea...&t=JsFKSXY3T4DRNkW7R5mNvw

Die helicopters mooi verstopt gehouden totdat er echt een goed doel en moment was, top!
Ik neem aan dat als je zo'n gewaagde actie uitvoert het wel heel erg in je voordeel moet zijn. Was die actie nou echt in het voordeel van Oekraine?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

technoaddict schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 12:30:
[...]

Ik neem aan dat als je zo'n gewaagde actie uitvoert het wel heel erg in je voordeel moet zijn. Was die actie nou echt in het voordeel van Oekraine?
Ja, enorm.

Kijk, belgorod is de staging area, vandaaruit vallen ze oost Oekraïne aan. Ik weet niet hoeveel grote regionale fuel depots ze hebben, maar als dit de enige was. Waar sla je dan de fuel op die de tanks in het veld nodig hebben. Het wordt per trein aangevoerd naar belgorod, opgeslagen in dit depot. En dan per truck gedistribueerd naar de voertuigen in het veld. Nu kun je (hopelijk) niks meer opslaan. Dat bemoeilijkt de bevoorrading enorm.

een treffende spreuk

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:13

polthemol

Moderator General Chat
[...]

grote 'incoming' troepenverplaatsingen vanuit Rusland: benzine was al de hele tijd het probleem. Als je dan een opslag aan gort schiet, lijkt me dat dat zeer zeker impact gaat hebben of op zijn minst het leven van de afdeling Russische logistiek niet eenvoudiger maakt.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
redwing schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 10:29:
[...]

Alleen is het natuurlijk wel zo dat als Azerbeidjan succesvol blijkt te zijn, de kans groot is dat Georgië ook wat gaat proberen.
Voor Georgië is het wel veel complexer. Azerbeidzjan heeft een suikeroom in Ankara, heeft politiek kapitaal internationaal gezien als energie leverancier en heeft een betere geografische ligging en meer geld.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-08 08:47
Update.

12 vliegtuigen springt er wel erg uit deze keer. 🤔

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KEUT0Hz6yJtZeYUenNreCVrcX5k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bU8SUgO7wLsons0uJIUfFvmu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Hoeveel adviseurs zouden er betrokken zijn vanuit de EU/VS?

Maar bedenk ook, stel jij bent een Russische commandant en er komt een lading nieuw spul aan per trein en ze blazen depots op in die regio, dan wordt je toch een beetje zenuwachtig.
Helemaal als bijvoorbeeld je spiksplinternieuwe S500 luchtafweer wordt opgeblazen voordat hij in positie is gebracht.

Al doet Oekraïne nooit meer een dergelijke operatie, dit heeft de balans fors veranderd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
DoubleDutch schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 12:36:
Update.

[Afbeelding]
Zou interessant zijn om te zien hoeveel van deze verliezen materieel betreffen die de oekrainers nu tegen de russen gebruiken.
Want lang niet alles is natuurlijk vernietigd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-08 12:49
Paulus07 schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 11:44:
Rusland kan zich nu ook weer druk gaan maken om Japan :P

[Twitter]
Noice.

En voor de mensen die zich afvragen wat er met Pskov is: deze stad grens aan het gebiedje dat de Russen van Estland afgesnoept hebben: https://www.themoscowtime...y-back-from-russia-a68241

Het is wat minder bekend, het is ook al langer defacto in Russische handen, maar toch. Wikipedia: Territorial issues between Estonia and Russia

Afbeeldingslocatie: https://orientalreview.org/wp-content/uploads/2019/12/Border-dispute.png

[ Voor 5% gewijzigd door Brent op 01-04-2022 12:45 ]

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Er hangen meerdere redenen aan zo een actie. Om er snel een paar te noemen: verstoren van de Russische logistiek en het signaal naar de Russen toe: de oorlog stopt niet bij de grens.

Bovendien, als de berichten over de slechte relatie tussen Putin en zijn militaire leiding kloppen zullen dit soort, slecht te verbergen, tegenslagen daarbij niet helpen. Hoe stroever het in de top is, des te minder effectief het leger.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2022 12:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

pro_6or schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 12:33:
Kijk, belgorod is de staging area, vandaaruit vallen ze oost Oekraïne aan. Ik weet niet hoeveel grote regionale fuel depots ze hebben, maar als dit de enige was. Waar sla je dan de fuel op die de tanks in het veld nodig hebben. Het wordt per trein aangevoerd naar belgorod, opgeslagen in dit depot. En dan per truck gedistribueerd naar de voertuigen in het veld. Nu kun je (hopelijk) niks meer opslaan. Dat bemoeilijkt de bevoorrading enorm.
Er zijn nog wel wat meer depots ( Neftebaza / Нефтебаза ) in de regio. Maar deze bij Belgorod was wel een van de depots dichtbij de grens. Afhankelijk hoeveel opslagtanks daadwerkelijk uitgeschakeld zijn (en dat zal toch enige tijd kosten om weer opgebouwd te worden), heeft dat een grote impact. De al dramatische logistiek wordt daarmee verder bemoeilijkt om brandstof voor voertuigen van verder te halen.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leeuwtje1
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11-08 22:43
Qwerty-273 schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 12:47:
[...]

Er zijn nog wel wat meer depots ( Neftebaza / Нефтебаза ) in de regio. Maar deze bij Belgorod was wel een van de depots dichtbij de grens. Afhankelijk hoeveel opslagtanks daadwerkelijk uitgeschakeld zijn (en dat zal toch enige tijd kosten om weer opgebouwd te worden), heeft dat een grote impact. De al dramatische logistiek wordt daarmee verder bemoeilijkt om brandstof voor voertuigen van verder te halen.
Er zouden 8 van de 16 fuel depots in de fik staan. Het is natuurlijk de vraag in hoeverre het terein nog bruikbaar is, of er vitale infrastructuur beschadigd is en hoe snel dat weer opgebouwd zou kunnen worden.

https://edition.cnn.com/e...ed832822b974bc285fb0f1009

[ Voor 10% gewijzigd door leeuwtje1 op 01-04-2022 12:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Brent schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 12:44:
[...]

Noice.

En voor de mensen die zich afvragen wat er met Pskov is: deze stad grens aan het gebiedje dat de Russen van Estland afgesnoept hebben: https://www.themoscowtime...y-back-from-russia-a68241

Het is wat minder bekend, het is ook al langer defacto in Russische handen, maar toch. Wikipedia: Territorial issues between Estonia and Russia

[Afbeelding]
Zo te zien zijn er ook nog wel stukken Rusland die voor 1924 bij Oekraine hoorden:
Wikipedia: Russia–Ukraine border

Rostov zo te zien ;)
Tis altijd net hoe ver je terug wil kijken voor grenzen.

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 01-04-2022 12:58 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
leeuwtje1 schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 12:50:
[...]

Er zouden 8 van de 16 fuel depots in de fik staan. Het is natuurlijk de vraag in hoeverre het terein nog bruikbaar is, of er vitale infrastructuur beschadigd is en hoe snel dat weer opgebouwd zou kunnen worden.

Lijkt me een lastige brand om te blussen. Hopelijk gaan de andere 8 ook nog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Butler
  • Registratie: April 2001
  • Nu online
[...]

Ah, ik zie dat ze in ieder geval wel met schuim blussen en dat er een bund (wat is het Nederlandse woord hiervoor, een opvang zone) om de tanks staat. Wie weet kunnen ze de andere tanks nog redden van de vlammenzee; maar ik zag geen koel installatie (een water scherm, niet om te blussen maar puur voor bescherming van de tank huls) om / op de tanks wat in het westen wel gebruikelijk is...

Hoewel ik nu op de CNN foto zie dat meerdere tanks dezelfde bund met elkaar delen. Ja dat is toch minder prettig as er een poel vuur van 1 tank naar de andere tanks toestroomt, dan gaat een beetje blusschuim en koeling ook niet echt meer helpen. Russische opslag codes en regulaties zijn denk ik ietsje minder strikt?

[ Voor 21% gewijzigd door The_Butler op 01-04-2022 13:01 ]

at your service

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

TheGhostInc schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 12:38:
[...]

Hoeveel adviseurs zouden er betrokken zijn vanuit de EU/VS?

Maar bedenk ook, stel jij bent een Russische commandant en er komt een lading nieuw spul aan per trein en ze blazen depots op in die regio, dan wordt je toch een beetje zenuwachtig.
Helemaal als bijvoorbeeld je spiksplinternieuwe S500 luchtafweer wordt opgeblazen voordat hij in positie is gebracht.

Al doet Oekraïne nooit meer een dergelijke operatie, dit heeft de balans fors veranderd.
Erger nog ipv materieel naar het front c.q. in vijandelijk gebied te zetten moet je ook nog "ver" in je eigen land verdediging gaan opzetten .. dat betekend minder troepen aan het front. immers wie zegt wat je volgende doelwit is en waar ?
Qwerty-273 schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 12:47:
Er zijn nog wel wat meer depots ( Neftebaza / Нефтебаза ) in de regio.
ik vraag me serieus af waarom Oekraine ALS het een aanval zou zijn van hun waarom je niet dan meer doelen tegelijk(tijd) aanvalt .. waarbij je allemaal ongeveer om 11:30 oid bij je doel bent om aan te vallen.
of dat nu 1 stad is of meerdere steden paar buit gemaakte helikopters kan je wel missen ...

Anderzijds hoe "dom" zullen de russen zijn betekend immers dat ze veel meer aanvoerlijnen enzv moeten gaan verdedigen .. doen ze dat niet kan je nu op je vingers natellen dat Oekraine die stunt nog een keer gaat uithalen .. en alles wat verbonden is aan je leger (in Rusland) is legitiem doelwit

Zomaar iets terug mikken over de grens, daar had Biden al voor gewaarschuwd .. dan reageren wij ..
en ik heb vaag vermoeden dat er toch wel wat aan het broeien is in de wereld.

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

ISW meldde gisteren:
Ukrainian forces continued to repel Russian assaults throughout Donetsk and Luhansk Oblasts, particularly concentrated on Popasna and Rubizhne, in the past 24 hours.[21] The Ukrainian General Staff reported at 6:00 am local time on March 31 that Ukrainian forces repelled five enemy attacks over the previous 24 hours and claimed to have destroyed 10 tanks, 18 armored and 13 unarmored vehicles, and 15 artillery systems.[22] The General Staff additionally stated that the Russian air force intensified its operational tempo in the Donbas region in the past 24 hours.[23] The Russian General Staff claimed that LNR forces captured Zhytlivka (northwest of Severodonetsk) and Zolota Nyva (southwest of Donetsk) on March 31, but ISW cannot verify this claim.[24]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Update.

[Afbeelding]
Yep, Helemaal als oryxspioenkop het totaal over de hele oorlog maar op 17 rapporteert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Thanks voor alle oostgrens updates! d:)b

Deels antwoord op m’n vraag, deels is het wellicht ook niet echt te beantwoorden: we waren ‘bang’ voor een pincher beweging waarbij het Donbas front zou worden omsingeld en nu pusht Rusland er harder op. Ukraine kan wellicht minder troepen vrijmaken dan Rusland kan concentreren. Eerlijk is waar, het is vanuit Russische optiek een betere strategie dan zoveel tegelijk aanvallen.

Vraag is: kunnen ze dat nog na alle verliezen.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Op Spotify, Apple Podcast en anderen! - van bejaardenexport tot WEF bezit, het komt allemaal voorbij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ledog
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-08 13:04
vso schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 13:00:
[...]

Anderzijds hoe "dom" zullen de russen zijn betekend immers dat ze veel meer aanvoerlijnen enzv moeten gaan verdedigen .. doen ze dat niet kan je nu op je vingers natellen dat Oekraine die stunt nog een keer gaat uithalen .. en alles wat verbonden is aan je leger (in Rusland) is legitiem doelwit
Ik vraag me af waarom het treinnetwerk in Rusland nog onbeschadigd is. Al het materieel gaat over de rails. Met het opblazen van een paar strategische bruggen loopt de aanvoer nog grotere vertraging op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Laatst online: 19:36
*knip* offtopic

[ Voor 97% gewijzigd door polthemol op 01-04-2022 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
YakuzA schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 12:56:
[...]

Zo te zien zijn er ook nog wel stukken Rusland die voor 1924 bij Oekraine hoorden:

Rostov zo te zien ;)
Het vervelende voor de Russen is dat ze het meestal vrij eenzijdig inpikken en er dan, surprise surprise, niet in slagen een akkoord met het andere land over te sluiten :+ Vandaar dat de Estse, Japanse, naast de Georgische, Oekraïense en Moldavische claims springlevend zijn en blijven... Nouja, de Finnen hebben het verlies van Karelië geloof geaccepteerd.

[ Voor 4% gewijzigd door Brent op 01-04-2022 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

[...]

je mist een belangrijk punt
“The president was informed about Belgorod," Peskov said in a conference call with reporters. "You know that the Ministry of Emergency Situations was sent there. Steps are being taken to re-organize fuel supply points so that what happened in no case affects the level of supply of all necessary types of fuel.”
effectief betekend dat

1 - ze hebben nog minder brandstof dan wij vermoeden ..
2 - ze moeten/willen verspreiden en dus dat betekend lastigere aanvoerlijnen

Uit punt 2 als je meer verspreid kan je ook gokken dat ze ook meer resource zoals transport maar nu ook verdediging erbij zullen gaan neerzetten .. nog meer "verdeel en heers" tacktiek

Tja vanalles

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:38
Grote schoonmaak aan beide kanten van Kyiv:
Units of the Armed Forces of Ukraine restored control over the settlements of Demydiv, Dymer, Lytvynivka, Havrylivka, Kozarovychi, Zhovtneve, Hlybivka, Yasnohorodka, Talakun, Sukholuchcha, Lypivka, Gavronshchyna, Makovyshche, Mykolaivka, Khmilna, Kyiv region. After the enemy withdrew, the units of the Armed Forces of Ukraine took control of the settlements of Rudnya, Shevchenkove, Bobryk, Stara Basan, Nova Basan, Makeyevka, Pogreby, Bazhanivka, Volodymyrivka, Shnyakivka, Salne, Sofiyivka, and Gavrylivka.
Die omsingeling komt er niet meer...

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:56

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

The_Butler schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 12:57:
[...]

Ah, ik zie dat ze in ieder geval wel met schuim blussen en dat er een bund (wat is het Nederlandse woord hiervoor, een opvang zone) om de tanks staat. Wie weet kunnen ze de andere tanks nog redden van de vlammenzee; maar ik zag geen koel installatie (een water scherm, niet om te blussen maar puur voor bescherming van de tank huls) om / op de tanks wat in het westen wel gebruikelijk is...

Hoewel ik nu op de CNN foto zie dat meerdere tanks dezelfde bund met elkaar delen. Ja dat is toch minder prettig as er een poel vuur van 1 tank naar de andere tanks toestroomt, dan gaat een beetje blusschuim en koeling ook niet echt meer helpen. Russische opslag codes en regulaties zijn denk ik ietsje minder strikt?
Met 'bund' bedoel je dat dijkje eromheen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
hoevenpe schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 13:09:
Grote schoonmaak aan beide kanten van Kyiv:

[...]
Die omsingeling komt er niet meer...
Nouja, van Kyiv niet, maar de rest van het land wordt toch nog steeds onplezierig omklemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Brent schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 13:08:
[...]

Het vervelende voor de Russen is dat ze het meestal vrij eenzijdig inpikken en er dan, surprise surprise, niet in slagen een akkoord met het andere land over te sluiten :+ Vandaar dat de Estse, Japanse, naast de Georgische, Oekraïense en Moldavische claims springlevend zijn en blijven... Nouja, de Finnen hebben het verlies van Karelië geloof geaccepteerd.
Ik denk/vind dat alle verschuivingen van voor ca 1991 toen de USSR uit elkaar viel niet zo super relevant meer zijn in de huidige tijd.
De verschuiving van provinciegrens in 1920 bij Estland leeft er ook niemand meer die dat heeft meegemaakt.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

ledog schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 13:07:
[...]

Ik vraag me af waarom het treinnetwerk in Rusland nog onbeschadigd is. Al het materieel gaat over de rails. Met het opblazen van een paar strategische bruggen loopt de aanvoer nog grotere vertraging op.
lijkt mij relatief .. had je vooraf moeten doen, maar dat is alleen vertraging ..

Vergeet niet dat Oekraine zijn eigen materiaal gegroeid is (door Rusland zelf) tijdens de oorlog .. dat is best bizar als je bedenkt dat het doel van een aanvaller is het tegenovergestelde is :+ en dan levert het "westen" ook nog vrolijk oorlogs meuk.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
YakuzA schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 13:12:
[...]

Ik denk/vind dat alle verschuivingen van voor ca 1991 toen de USSR uit elkaar viel niet zo super relevant meer zijn in de huidige tijd.
De verschuiving van provinciegrens in 1920 bij Estland leeft er ook niemand meer die dat heeft meegemaakt.
Dat is de reden dat het geen 'heet' conflict is, maar het sleutelpunt is de afwezigheid van een formeel akkoord. Zolang de grenzen niet formeel geaccepteerd zijn, is het altijd mogelijk het weer in te zetten. Niet dat ik denk dat daarom die heli's naar Pskov gingen overigens, het blijft bij praten wat de Esten betreft lijkt me.

Maar, ik bedoel eigenlijk, met welke buur heeft Rusland geen onopgelost dispuut?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

YakuzA schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 12:56:
[...]

Rostov zo te zien ;)
Verdrag 1991 is voor Oekraïne het huidige Oekraïne.

een treffende spreuk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

[quote]
Another explosion in Belgorod. Possible air defense missile launch
[/quote]
https://liveuamap.com/en/...orod-possible-air-defense
[embed]https://t.me/zhest_belgorod/10249[/]

fake ? anders zou het wel heftig zijn.

btw vuur is wel heftig aan de gang (klik op de pic link)

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The_Butler
  • Nu online
MikeyMan schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 13:10:
[...]

Met 'bund' bedoel je dat dijkje eromheen?
Ja, hoewel het eigenlijk ook staat voor de inhoud; een bund hoort altijd de maximale opslag capaciteit van de opslagtank op te kunnen vangen, plus een % aan koelwater (regenwater hoort periodiek afgevoerd te worden). Ook moet de afstand tussen de tank en de dijk voldoende zijn dat een stromend lek niet over de zijkant kan vallen. Ik weet er door mijn werk een en ander van....

at your service

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:02
NiGeLaToR schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 13:06:
Thanks voor alle oostgrens updates! d:)b

Deels antwoord op m’n vraag, deels is het wellicht ook niet echt te beantwoorden: we waren ‘bang’ voor een pincher beweging waarbij het Donbas front zou worden omsingeld en nu pusht Rusland er harder op. Ukraine kan wellicht minder troepen vrijmaken dan Rusland kan concentreren. Eerlijk is waar, het is vanuit Russische optiek een betere strategie dan zoveel tegelijk aanvallen.

Vraag is: kunnen ze dat nog na alle verliezen.
Ik vraag me iets vergelijkbaars af, maar net vanuit een ander perspectief. Het oosten zat lang in een status-quo, omdat UA niet in direct oorlog met RU wilde komen. Dat zijn ze alsnog. Is het dan niet voorstelbaar dan UA nu toch de bezette gebieden in het oosten terug veroverd?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

CurlyMo schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 13:36:
[...]

Ik vraag me iets vergelijkbaars af, maar net vanuit een ander perspectief. Het oosten zat lang in een status-quo, omdat UA niet in direct oorlog met RU wilde komen. Dat zijn ze nog alsnog. Is het dan niet voorstelbaar dan UA nu toch de bezette gebieden in het oosten terug veroverd?
Mogelijk, maar denk dat we eerst de Russische shuffle van troepen moeten afwachten.

Van Russische kant zijn op meerder plekken de loopgraven verlaten doordat ze vooruit zijn getrokken, dat geeft kansen bij een tegenaanval, maar dan moet dat wel kunnen qua troepen etc.

Voorlopig zal Oekraine zich meer focussen op niet omsingeld worden in het oosten.

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 01-04-2022 13:38 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:33

Zewatanejo

Fine Thanks!

UA zal vast op zit moment ook aan het hergroeperen en aan het bevoorraden zijn. Dat hebben ze min of meer ook al aangegeven door te zeggend at ze een plan hebben mbt marioepol.

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19:30

Fanta

FordPerformance™️

Zewatanejo schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 13:43:
door te zeggen dat ze een plan hebben mbt marioepol.
Hier ben ik wel nieuwsgierig naar, bronnetje?

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Is het dan niet voorstelbaar dan UA nu toch de bezette gebieden in het oosten terug veroverd?
Wel of niet terugveroveren, of alvast weer een 'actief conflict' maken.
Zo lang Rusland en Oekraïne blijven vechten gaan die sancties niet weg.
Combineert weer met:
Intensivering van de luchtaanvallen zorgt er ook meteen weer voor dat er meer wordt neergeschoten.

Nu horen verliezen er uiteraard bij, maar dit zijn hele dure aanvallen/verliezen. Helemaal als je voornamelijk burger doelen opblaast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Russian troops deploying landmines in Lysychansk
https://liveuamap.com/en/...g-landmines-in-lysychansk
foto's van de mijnen (zonder slachtoffers) in de link

btw dit lijkt erop alsof ze ook boobytraps hebben gezet (zie Pic link)
[Twitter: https://twitter.com/UkraineEV2022/status/1509858402356416531]
vertaling
#Belgorod carefully, we are all sitting at home. Fire at the factory Equipment, there is information about the mining of enterprises nearby !!!!! In the morning we found several stretch marks in the city center!
Dit zou best een uitdaging (lees heftige verliezen) kunnen betekenen voor oekraine bij terug-verovering van die gebieden. (natuurlijk is dit schot voor open doel)

Maar dat maakt het wel logisch-er dat men nu eerst richt op andere gebieden zodat ze daar minder hoeven te gaan vechten.

[ Voor 16% gewijzigd door vso op 01-04-2022 13:53 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

we hebben al gehad
- til de mijn op met een peuk in je smoel en leg het ergens anders neer
- rijd tussen de mijnen door

nu "kick de mijn" (pic link) of mine curling ..

[ Voor 4% gewijzigd door vso op 01-04-2022 14:01 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
vso schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 13:52:
[...]

https://liveuamap.com/en/...g-landmines-in-lysychansk
foto's van de mijnen (zonder slachtoffers) in de link

btw dit lijkt erop alsof ze ook boobytraps hebben gezet (zie Pic link)
[Twitter]
vertaling

[...]

Dit zou best een uitdaging (lees heftige verliezen) kunnen betekenen voor oekraine bij terug-verovering van die gebieden. (natuurlijk is dit schot voor open doel)

Maar dat maakt het wel logisch-er dat men nu eerst richt op andere gebieden zodat ze daar minder hoeven te gaan vechten.
Belgorod is in Rusland. Raar verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Brazos schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 14:02:
[...]

dat snapte ik ook niet, maar omdat hij het heeft over fabrieken oid .. denk ik eerder dat het donbas/luhansk is .. teminste ligt meer in mijn lijn der verwachting bij neerleggen van mijnen op diverse plekken

Tja vanalles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

vso schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 13:00:
ik vraag me serieus af waarom Oekraine ALS het een aanval zou zijn van hun waarom je niet dan meer doelen tegelijk(tijd) aanvalt .. waarbij je allemaal ongeveer om 11:30 oid bij je doel bent om aan te vallen.
of dat nu 1 stad is of meerdere steden paar buit gemaakte helikopters kan je wel missen ...
Ik verwacht dat je de helikopters wel deels kan missen, de piloten zijn echter wel cruciaal en die wil je liever niet riskeren. Er zal ongetwijfeld goed gekeken zijn waar eventuele radar en afweergeschut heeft gestaan dat dit het risico waard was, misschien was in deze regio een deel al ingepakt en op weg naar het oost front.
ledog schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 13:07:
Probleem daarvan is dat je wel mensen op locatie moet hebben met het juiste materieel om het aan te pakken. In Belarus zie je dan dat er wel groepen (die tegen het regime en de Russische samenwerking zijn) het spoor aanpakken. Echter is dat tot zover voornamelijk om de seinen / besturing te saboteren of de rails te blokkeren. De rails zelf onklaar maken, door een spoorbrug of ander deel echt op te blazen, dat heb ik nog niet gelezen. Binnen de Belarussische spoorwegen is er ook onvrede over het feit dat de Russen gebruikmaken van hun spoor om oorlog te voeren in Oekraïne. Daar zit ook direct de kennis welke punten belangrijk zijn voor een soepele werking van het spoor, er zit wel een groot risico aan natuurlijk om met de oppositie / verzet mee te werken.

--edit
Nog een link naar een artikeltje over dit https://focus.ua/voennye-...sya-dazhe-v-glubokom-tylu

[ Voor 4% gewijzigd door Qwerty-273 op 01-04-2022 14:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Qwerty-273 schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 14:08:
[...]

Ik verwacht dat je de helikopters wel deels kan missen, de piloten zijn echter wel cruciaal en die wil je liever niet riskeren. Er zal ongetwijfeld goed gekeken zijn waar eventuele radar en afweergeschut heeft gestaan dat dit het risico waard was, misschien was in deze regio een deel al ingepakt en op weg naar het oost front.
Het klinkt alsof er wat drones/awacs hadden gedetecteerd dat daar bepaald afweer geschut niet actief was.
Als response daarop is mogelijk een strike gestart.

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
[...]

Ik vraag me iets vergelijkbaars af, maar net vanuit een ander perspectief. Het oosten zat lang in een status-quo, omdat UA niet in direct oorlog met RU wilde komen. Dat zijn ze alsnog. Is het dan niet voorstelbaar dan UA nu toch de bezette gebieden in het oosten terug veroverd?
Op dit moment zijn ze druk bezig te zorgen dat Rusland in dat gebied niet verder optrekt dan dat ze ze terugdringen.

Maar tis zeker een goede vraag - en ik denk het wel als het lukt.

Manpads in oosten actief - met eerst weer Russische afstandwerpen van ongeleide raketten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

YakuzA schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 14:16:
[...]

Het klinkt alsof er wat drones/awacs hadden gedetecteerd dat daar bepaald afweer geschut niet actief was.
Als response daarop is mogelijk een strike gestart.
kwa "counter" spionage denk ik echt wel dat het snor zit .. awacs.,drones, satalietjes, telefoontaps alles is een bron als je het goed benut. In oorlogs omstandigheden zijn er minder grenzen logischerwijs.

Maar net zoals Rusland ons deed laat denken (lees wij burgers/stoel-generaals) zijn er echt wel partij-en die meer de details weten, alleen hoe nuttig is het om alle informatie naar buiten te brengen ..

Dus je kan beter een kantoor in de VS/EU oid hebben die alles paraat heeft "voor een prijs' .. en als je serieus bent in bv zo'n aanval .. te "betalen" voor dergelijke informatie .. (of tussenpersoon) dan de beschikking hebben over alles met het gevaar voor "lekken"

Als jij zegt ik wil doel x aanvallen .. en de tussenpersoon/bedrijf zegt .. nah .. doe maar niet .. dan weet je genoeg toch ? of *hier* heb je de meest recente informatie voor je plan (dan ga je los)

@Qwerty-273 denk dat hij meer algemeen de grens tussen RU & UA bedoelde hoe je bij belarus komt ? ach uitleg = uitleg :)

Tja vanalles

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
UA blijft er op hameren dat het leveren van vliegtuigen enorm gaat helpen. Het Westers commentaar dat dit niet gaat helpen vind ik niet geloofwaardig. Zeker als je offensief wat wilt doen is luchtsteun een belangrijke factor voor succes.

De twee tot drie weken training voor F-15 en F-16s lijken me toelichting te behoeven. Laat onverlet dat we nu een lichting Oekrainers moeten opleiden met moderne wapenen, wat ik al eerder aangaf bulle bas in "De oorlog in Oekraïne - deel 2" Of dit een meerjarenconflict wordt of een fragiel bestand, het is zaak dat het leger van UA op orde wordt gebracht met een serieuze bewapening dat meer kan dan hinderlagen leggen.

Zelfs SAMs missen nog volgens UA:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:09
Ik heb me eens ingelezen in dat Rode Bos waar de Russen een maand gezeten hebben en ik heb enorm met die (jonge)mannen te doen.

Voor diegenen die dat niet weten, het Rode Bos ligt pal naast de reactor en heeft een grote hoeveelheid straling over zich heen gekregen in 1986. Om te voorkomen dat bij een bosbrand alle straling die in die bomen zit, in de atmosfeer komt, hebben ze dat hele gebied plat gereden met bulldozers, alle bomen en ander besmet materiaal daar 3 meter diep in de grond begraven en vervolgens een nieuw bos geplant. Door de straling zijn de bomen die er staan rood, ze zijn niet dood, maar kunnen simpelweg niet groen worden.

En daar hebben die Russen een maand lang loopgraven en foxholes aangelegd, waar ze in rond gelopen, gezeten, geslapen en gegeten hebben. Het Rode Bos is het meest radioactief vervuilde gebied ter wereld
One worker told Reuters that some of the soldiers he had spoken to in the plant "did not have a clue" about the 1986 catastrophe at Chernobyl, the world's worst nuclear disaster.

"They had no idea what kind of facility they were at," the worker said.

The worker's accounts are in line with reports from the International Atomic Energy Agency, which said shortly after Russian troops moved into the exclusion zone that remote sensors showed the invasion had disturbed radioactive dust, raising the level of radiation around the site.
Bron: https://www.businessinsid...ernational=true&r=US&IR=T

De Chernobyl ramp is natuurlijk een smet op het blazoen van de Soviet Unie/Rusland, dus het zal me niks verbazen dat dit onder de eigen bevolking is stil gehouden. Maar ze schieten zichzelf hiermee in eigen voet doordat die soldaten het gevaar van straling ook gewoon niet kennen en niet weten op wat voor terrein ze zich begeven...

[ Voor 11% gewijzigd door FastFred op 01-04-2022 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Je bedoelt Rusland heeft aantal rakketen gevangen (dat dit een helikopter kost is punt 2)

btw die raketaanval die wellicht eerder na de aanslag op de tanks (belgorod) gemeld was, vermoedelijk fake (post aangepast) niet alle posts op Liveuamap zijn betrouwbaar, zag bv een arabische melding dat de USA ... (fake)

anyway .. livemap is 75 true 25% false zou ik zeggen

[ Voor 54% gewijzigd door vso op 01-04-2022 14:33 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@FastFred daar draaide mijn maag zich ook van om. Die zijn ten dode opgeschreven.

Russen boeken winst in de Donbas regio.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
bulle bas schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 14:27:
UA blijft er op hameren dat het leveren van vliegtuigen enorm gaat helpen. Het Westers commentaar dat dit niet gaat helpen vind ik niet geloofwaardig. Zeker als je offensief wat wilt doen is luchtsteun een belangrijke factor voor succes.
Misschien is de fout om te denken dat er zoiets is als een betrouwbaar bericht in oorlogstijd (dat zal via andere kanalen dan Twitter lopen ;)), maar inderdaad, je zou zeggen dat UA het beste zelf weet wat er nodig is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brent
Spotmatic schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 10:37:
[...]

Wellicht een gevalletje incompetentie. Er bestaat zelfs een humoristische dramaserie op Netflix over de Franse Geheime Dienst. Wellicht is die serie niet helemaal bezijden de waarheid ;)
Een imago van incompetentie is natuurlijk precies wat een capabele geheime dienst zou cultiveren ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:55

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Brazos schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 14:02:
[...]

Lijkt mij een typische geval information warfare, maak de vijand bang met iets wat er niet is.

Ik lees de tweet als volgt: een Ukraine twitter account welke voor boobytraps in de Russische stad waarschuwt met plaatjes van boobytraps, handgranaat gebaseerd. Echter hebben geen van de fotos details die weergeven dat ze echt in betreffende stad aanwezig zijn.

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Dat lijkt een recente ontwikkeling te zijn inderdaad:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brent
Frontlinie, een docuserie van de VPRO, is de laatste aflevering nooit een betere beschrijving geweest: zij waren in de week voor de oorlog in Oekraine, en waren de dag voor de inval klaar met filmen en gingen huiswaarts. Het spoor speelt een belangrijke rol in het verhaal, en uiteraard is met de kennis van nu de sfeerindruk extra omineus.

Aanrader. https://www.npostart.nl/frontlinie/24-03-2022/VPWON_1335204

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:33

Zewatanejo

Fine Thanks!

Fanta schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 13:45:
[...]

Hier ben ik wel nieuwsgierig naar, bronnetje?
Die moet ik terugzoeken. Is van een week geleden dacht ik.

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
FastFred schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 14:29:
De Chernobyl ramp is natuurlijk een smet op het blazoen van de Soviet Unie/Rusland, dus het zal me niks verbazen dat dit onder de eigen bevolking is stil gehouden. Maar ze schieten zichzelf hiermee in eigen voet doordat die soldaten het gevaar van straling ook gewoon niet kennen en niet weten op wat voor terrein ze zich begeven...
Destijds niet, weet ik uit de verhalen van mijn lerares Russisch.
De heroïek van de mensen die de ramp bestreden werd juist breed uitgemeten. En terecht, imho.

Maar sindsdien wordt de geschiedenis herschreven, minder plezierige episoden uit de Soviet tijd worden actief weggemoffeld, zie het verbod op Memorial. Dat jonge mannen er niets van weten vind ik niet gek.

De oude Sovjet grap doet het nog steeds: er is niets zo moeilijk voorspelbaar als de geschiedenis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Laatst online: 20:13
Ik heb me eens ingelezen in dat Rode Bos waar de Russen een maand gezeten hebben en ik heb enorm met die (jonge)mannen te doen.

Voor diegenen die dat niet weten, het Rode Bos ligt pal naast de reactor en heeft een grote hoeveelheid straling over zich heen gekregen in 1986. Om te voorkomen dat bij een bosbrand alle straling die in die bomen zit, in de atmosfeer komt, hebben ze dat hele gebied plat gereden met bulldozers, alle bomen en ander besmet materiaal daar 3 meter diep in de grond begraven en vervolgens een nieuw bos geplant. Door de straling zijn de bomen die er staan rood, ze zijn niet dood, maar kunnen simpelweg niet groen worden.

En daar hebben die Russen een maand lang loopgraven en foxholes aangelegd, waar ze in rond gelopen, gezeten, geslapen en gegeten hebben. Het Rode Bos is het meest radioactief vervuilde gebied ter wereld

[...]

Zolang de soldaten niet binnen een paar jaar omvallen, zal het de legerleiding een zorg zijn verwacht ik... O-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Nog wat extra support wordt ingereden:

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:53
dakka schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 09:48:
Rusland is blijkbaar troepen uit Georgie aan het halen, denkt iemand dat Georgie een poging zou kunnen doen bezette gebieden terug te pakken?
Georgië heeft net als Moldavië de tijd. Hoe langer de oorlog duurt hoe gunstiger het wordt. Denk achter de schermen wordt het leger versterkt door het westen. Net als Japan die wacht de kans af om hun bezette eilanden te veroveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:23
TheekAzzaBreek schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 15:09:
[...]

De heroïek van de mensen die de ramp bestreden werd juist breed uitgemeten. En terecht, imho.

Maar sindsdien wordt de geschiedenis herschreven, minder plezierige episoden uit de Soviet tijd worden actief weggemoffeld, zie het verbod op Memorial. Dat jonge mannen er niets van weten vind ik niet gek.

De oude Sovjet grap doet het nog steeds: er is niets zo moeilijk voorspelbaar als de geschiedenis.
Als je een random laagopgeleid iemand van 18 in Nederland vraagt 'wat weet je over Chernobyl' dan zal het antwoord ook vaak zijn 'geen idee'.

Een groot deel van het Russisch leger zal (lijkt me?) bestaan uit hele jonge mannen van 18-19 uit gebieden ver weg van de grote steden. Kan me goed voorstellen dat iets uit 1986 voor hen niet echt op de radar staat, zeker als ze weinig opleiding hebben gehad etc.

Het ergste is dat we nooit echt te weten zullen komen of deze soldaten nadelige gevolgen hebben ondervonden van hun verblijf bij Chernobyl.... dit zal vakkundig weggemoffeld worden als het zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:23
vincent_1971 schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 15:21:
[...]

Georgië heeft net als Moldavië de tijd. Hoe langer de oorlog duurt hoe gunstiger het wordt. Denk achter de schermen wordt het leger versterkt door het westen. Net als Japan die wacht de kans af om hun bezette eilanden te veroveren.
De beste strategie nu zou zijn om het Rusland in alle gebieden waar ze 'ruzie' hebben even lekker moeilijk te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:53
Requiem19 schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 15:24:
[...]

De beste strategie nu zou zijn om het Rusland in alle gebieden waar ze 'ruzie' hebben even lekker moeilijk te maken.
Nou nee. Als er een leger tegenover je staat moet jezelf zorgen voor een duidelijke overmacht. Zie het boek “ the art of war” van Sun Tzu.
Dingen als troepenmacht, omgeving enzovoort.
De Russen hebben dat niet in acht genomen. Zie het resultaat nu. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

vincent_1971 schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 15:32:
Zie het boek “ the art of war” van Sun Tzu. <snip>
<snip>
De Russen hebben dat niet in acht genomen. <snip>
ik weet wel wie hem gelezen heeft en ter harte heeft genomen

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Nu online

[...]

Had gisteren een berekening gemaakt op basis van de bekende hoeveelheid radioactiviteit in de bodem van het rode bos. De soldaten lopen geen acuut gevaarlijke dosis op. De berekening was helaas verwijderd hier op het forum.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• NiGeLaToR
HEY_DUDE schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 15:47:
[...]

Had gisteren een berekening gemaakt op basis van de bekende hoeveelheid radioactiviteit in de bodem van het rode bos. De soldaten lopen geen acuut gevaarlijke dosis op. De berekening was helaas verwijderd hier op het forum.

Blijkbaar is het toch niet zo goed voor ze aan het aflopen.
You can get out of Chernobyl, but you cannot get Chernobyl out of you.
Ukrainse ‘grap van de dag’ schijnbaar.

[ Voor 12% gewijzigd door NiGeLaToR op 01-04-2022 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Butler
  • Nu online
[...]

Jammer want er is nogal was mis-informatie over dit onderwerk wat me wel degelijk relevant lijkt. En ik weet nu nog steeds niet wat nu zo'n beetje de worst case is voor een Russische soldaat die twee weken in een loopgraaf in dat bos heeft gezeten.

at your service

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 15:51:
[...]

[Embed]

Exact, het is nog een verschil of je door een stralingsgevaarlijk gebied beweegt, of daar echt gaat zitten graven en een langere tijd daar blijft. Inmiddels zal er aardig wat stof ook in luchtwegen, kleding, slaapartikelen etc zitten. Dan praten we waarschijnlijk toch van een pijnlijk grote blootstelling die niet ophoudt met een evacuatie (immers, radioactief materiaal inmiddels in het lichaam).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

vso schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 14:30:
btw die raketaanval die wellicht eerder na de aanslag op de tanks (belgorod) gemeld was,
(mijn quote ff aangepast)
om in deze lijn even door te trekken (van vandaag 15:13 edited door user)

https://t.me/s/bazabazon/10995 <--- rij je rustig op de weg valt er een raket paar meter voor je neus (naast de weg)

bron https://liveuamap.com/en/...olske-village-in-belgorod

btw geen gewonden, ook niet gelabeld van wie het vandaan kwam .. (let op de tegenligger)

btw restant tank (klik voor bron) zie gaatjes die er ingeschoten zijn .. hoe dik zal de beplating zijn ? (wie kan dat vertellen?) welk monsterlijk wapen heeft deze gaatjes geprikt ?

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FPQ3tWiXMBwnF8f?format=jpg&name=small

[ Voor 22% gewijzigd door vso op 01-04-2022 16:02 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
[...]

Ik heb wel eens een 3,5 uur lang filmpje bekeken van een zgn. daredevil/klimmer die naar Pripyat, Tjernobyl, Duga, etc ging, met een persoonlijke gids. Kwam er op neer dat bijvoorbeeld water dat je daar vindt te drinken is mits je antibacterieel pilletje erbij neemt. En qua straling valt het allemaal mee, behalve dat rode bos. Daar ging de geigerteller behoorlijk tekeer, maar zelfs dan is het risico bij korte blootstelling te doen. Kan me nog herinneren zo'n fotoserie op Slashdot begin deze eeuw, van een motorrijder die aldaar prachtige foto's had gemaakt. Zogenaamd op verboden gebied. Tot in de comments stond dat dat gewoon mag, zolang je maar op de weg blijft. Het mooie van dit gebied is dat als je het met rust laat het gewoon te doen is (dwz: het feit dat dit bestaat). Je moet er van af blijven. En dus niet oorlogje voeren. Ik hoop dat het snel weer in bezit is van UA. Zal op lange duur (na vrede) wel goed zijn voor dit type toerisme.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Nu online
NiGeLaToR schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 15:51:
[...]

[Embed]

[...]

Ukrainse ‘grap van de dag’ schijnbaar.
Het is absoluut niet gezond om daar te graven. Ten tijde van de Chernobyl ramp zijn er een handjevol overleden als gevolg van stralingsziekte. Allemaal blootgesteld in de reactor. Hiervoor kun je de VN rapporten nalezen. Zou me echt verbazen als je na een aantal dagen verblijf in het red forest busladingen aan stralingsziekte overlijden. Daarvoor heb je echt idioot veel straling nodig.

In de bovenste lagen van de grond zit niet voldoende radioactief materiaal daarvoor in iedergeval. Wat zeker het geval is is dat deze soldaten voldoende radioactief materiaal bij zich dragen voor de komende jaren om elke Geiger teller op tilt te laten springen. Psychologisch effect daarvan is in iedergeval heerlijk desastreus op hun
moraal.

Gezien het feit dat ze daar überhaupt aan het graven waren is er ook 0 kennis aanwezig. En als er dan iemand met een geigerteller langskomt dan kan ik me goed voorstellen dat er paniek uitbreekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

vso schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 15:55:
[...]
btw restant tank (klik voor bron) zie gaatjes die er ingeschoten zijn .. hoe dik zal de beplating zijn ? (wie kan dat vertellen?) welk monsterlijk wapen heeft deze gaatjes geprikt ?

[Afbeelding]
Ziet er uit als een T-64?
die heeft 80mm staal aan de zijkant volgens wiki:
Wikipedia: T-64
3-layer composite armour (K formula), with a thickness between 450 and 20 mm:

Front: 120 mm steel, 105 mm glass fibre, 40 mm steel.
Sides: 80 mm steel.
Front of the turret: 150 mm steel, 150 mm glass fibre, 40 mm steel

[ Voor 32% gewijzigd door YakuzA op 01-04-2022 16:14 ]

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:10
YakuzA schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 16:10:
[...]

[...]
Nee is geen tank, maar eerder een BMP-3 wat dat betreft. Bepantsering is stukken minder, iets van 35mm aan de voorzijde en bestand tegen 12.7mm kabliber aan de zijdes.

Wikipedia: BMP-3

Of wat meneer beneden me zegt dus

[ Voor 3% gewijzigd door Louwke op 01-04-2022 16:23 ]

Untappd: Louwke80

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

[...]

[...]
Da's geen T-64, koepel is compleet anders, loopwerk is anders.

Dit is een BMD-4, van onze VDVriendjes, ding is gemaakt van aluminium, zo moeilijk is het niet om die lek te prikken.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

[...]

[...]
danku

offtopic:
80cm staal is bijna niet voor te stellen .. als je koekblik/hollywood gewent bent

Wel eens wat "tests" gezien op youtube waar ze door 1 a 2cm staal schieten maar 8 cm ? pfff

goed ander topic materiaal

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

RobinHood schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 16:22:
[...]

Dit is een BMD-4, van onze VDVriendjes, ding is gemaakt van aluminium, zo moeilijk is het niet om die lek te prikken.
Dan valt het inderdaad mee wat voor wapen je daarvoor nodig hebt. :P
Zie al dat ik nog wat studiemateriaal heb om door te nemen ;)

Oekraine is ook de Belgorod bal terug aan het kaatsen:
"I want to emphasize that as of today the Ukrainian state is conducting a defense operation to repel Russian armed aggression on Ukrainian territory. And this does not mean that Ukraine should be responsible for all miscalculations and all catastrophes, all events taking place in Russia," Motuzianyk said.

[ Voor 37% gewijzigd door YakuzA op 01-04-2022 16:30 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Laatst online: 20:09
[...]

Mwah ze hebben toch een boel opwaaiend stof van voorbij rijdende tanks ingeademd, dat mogelijk radioactief is. Die radioactieve stof zit nu in hun longen en daarmee in hun bloedomloop, dat krijg je er niet meer uit.

Het Rode Bos is ten strengste verboden, ook voor medewerkers die wél beschermende kleding aan hebben.

[ Voor 10% gewijzigd door FastFred op 01-04-2022 16:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Nu online
bulle bas schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 15:54:
[...]

Exact, het is nog een verschil of je door een stralingsgevaarlijk gebied beweegt, of daar echt gaat zitten graven en een langere tijd daar blijft. Inmiddels zal er aardig wat stof ook in luchtwegen, kleding, slaapartikelen etc zitten. Dan praten we waarschijnlijk toch van een pijnlijk grote blootstelling die niet ophoudt met een evacuatie (immers, radioactief materiaal inmiddels in het lichaam).
Klopt helemaal. En het scenario dat radioactief stof ophoopt in longen/luchtwegen en dan verspreid over het lichaam had ik ook doorgerekend. Op basis daarvan kom je ook niet op doses uit die acuut gevaarlijk zijn. De doses die je dan uitrekent is cumulatief voor 50 jaar na blootstelling aan de stof. Waarbij je rekening houd dat gedurende deze 50 jaar de radioactieve stof (deels) in het lichaam aanwezig blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HEY_DUDE schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 16:06:
[...]

Het is absoluut niet gezond om daar te graven. Ten tijde van de Chernobyl ramp zijn er een handjevol overleden als gevolg van stralingsziekte. Allemaal blootgesteld in de reactor. Hiervoor kun je de VN rapporten nalezen. Zou me echt verbazen als je na een aantal dagen verblijf in het red forest busladingen aan stralingsziekte overlijden. Daarvoor heb je echt idioot veel straling nodig.

In de bovenste lagen van de grond zit niet voldoende radioactief materiaal daarvoor in iedergeval. Wat zeker het geval is is dat deze soldaten voldoende radioactief materiaal bij zich dragen voor de komende jaren om elke Geiger teller op tilt te laten springen. Psychologisch effect daarvan is in iedergeval heerlijk desastreus op hun
moraal.

Gezien het feit dat ze daar überhaupt aan het graven waren is er ook 0 kennis aanwezig. En als er dan iemand met een geigerteller langskomt dan kan ik me goed voorstellen dat er paniek uitbreekt.
naar ik mij heb laten vertellen zijn er inderdaad hele busladingen aangekomen bij ziekenhuizen in Belarus vol met jongens met stralingsziekte.

Naar ik mij heb laten vertellen zijn de militairen die daar aan het graven waren geslagen afkomstig uit centraal-zuid Siberië. Volk spreekt niet of nauwelijks Russisch en heeft geen idee wat Chernobyl is dus het valt ze niet 'kwalijk' te nemen. Ze hadden geen idee waar ze waren en wat de gevaren waren.

Hier vandaan:

Wikipedia: Tuvans
Wikipedia: Buryatia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Butler
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 16:42:
[...]

naar ik mij heb laten vertellen zijn er inderdaad hele busladingen aangekomen bij ziekenhuizen in Belarus vol met jongens met stralingsziekte.

Naar ik mij heb laten vertellen zijn de militairen die daar aan het graven waren geslagen afkomstig uit centraal-zuid Siberië. Volk spreekt niet of nauwelijks Russisch en heeft geen idee wat Chernobyl is dus het valt ze niet 'kwalijk' te nemen. Ze hadden geen idee waar ze waren en wat de gevaren waren.

Hier vandaan:

Wikipedia: Tuvans
Wikipedia: Buryatia
Ik heb het verhaal ook gehoord maar ik zou zo graag de bron willen verifieren, ik schaar me bij de mensen hier op het forum dat acute stralingsziekte toch echt een enorme dosis vereist. Mijn gevoel zegt me dat zelfs als het rode bos echt vol light met radioactief Cesium, Jodium en andere nasties de effecten zich over jaren en niet dagen zouden moeten openbaren. Er lopen ook zat dieren rond in dat bos; maar ja, die zijn over het algemeen niet bezig met het aanleggen van loopgraven.

Wie weet krijgen we het over een paar weken / maanden ge-factchecked...

at your service

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
The_Butler schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 15:52:
[...]

Jammer want er is nogal was mis-informatie over dit onderwerk wat me wel degelijk relevant lijkt. En ik weet nu nog steeds niet wat nu zo'n beetje de worst case is voor een Russische soldaat die twee weken in een loopgraaf in dat bos heeft gezeten.
Worst case is stralingsziekte. Waarschijnlijk na zoveel jaar na de ramp wel te overleven maar vast geen pretje. Korte termijn braken, vermoeidheid, diarree, infecties etc. Lange termijn mogelijk permanente schade aan de huid, hart en vaatziekten zijn mogelijk, evenals verhoogde kans op kanker. Afhankelijk van de blootstelling.

Bij extreme blootstelling uiteindelijk de dood na een aantal weken. Maar dan heb je wel een beste dosis nodig. Waarschijnlijk hebben ze niet zo'n hoge dosis gehad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NiGeLaToR
RobinHood schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 16:22:
[...]

Die zijn berucht - lekker licht, zien er uit als tank maar hebben enorm matige bescherming tegen alles meer dan normaal kaliber wapens. Je ziet bij dit exemplaar een aantal dingen:

- alu kleur materiaal, wat qua manipulatie zacht oogt
- kogelinslagen van kleiner kaliber (deukjes zijkant)
- diverse gaten en een hap uit de turret

En hij is niet in de brand geschoten/ontploft. Vrij uniek, heb ze namelijk veel gezien, oa rondom het vliegveld en meestal is er weinig meer over dan een paar wielen. Ik denk dat het concept wel aardig is - een hele lichte tank voor infanterie ondersteuning die met luchtlandingen meekan maar dat dit in de praktijk niet goed wordt ingezet of gewoon niet goed werkt. Ze zijn berucht in ieder geval, doordat ze vaak als gesmolten alu langs de kant eindigen.

[Twitter: https://twitter.com/oryxspioenkop/status/1509134569856978944?s=21]

Zo dus. Te herkennen aan de haak, denk voor parachute/tillen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eROMB8XD7TITXvKpuyo4kHfhpb0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sLvqjOYTzDgnOlo9MkmdO1XY.jpg?f=fotoalbum_large

Etc:

[ Voor 21% gewijzigd door NiGeLaToR op 01-04-2022 17:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoeZuCK
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11:03

JoeZuCK

_Fonz > all.

Dat social media gebeuren is toch beangstigend hoor met al die troll farms enzo. Ga iets verkondigen en mensen gaan er vanzelf in geloven. Doe het lang en mensen worden gebrainwashed. Moet het Westen zelf niet terugslaan eigenlijk met botfarms enzo? Ik bedoel als heel veel desinformatie van een kant wordt gestuurd is de publieke opinie heel eenzijdig. Maar als wij ook hiermee beginnen, wat wordt de info van al die misinformatie dan nog waard denk ik dan. En natuurlijk; wij zijn democratisch, maar ik zit mn tanden stuk te knarsen op het feit dat heel veel klootjesvolk en mensen met een IQ van 80- hier en in andere landen worden beinvloed door hun eigen volk notabene. Moeten wij daar gewoon niet veel sterker tegen optreden? Als wij dit hun gang laten gaan, kweek je haat en onbegrip en tegenstrijdigheden. Wij zijn daar niet bij gebaat, maar onze hele samenleving gaat hierdoor naar de kloten.

Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjroorda
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:22
JoeZuCK schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 16:59:
Dat social media gebeuren is toch beangstigend hoor met al die troll farms enzo. Ga iets verkondigen en mensen gaan er vanzelf in geloven. Doe het lang en mensen worden gebrainwashed. Moet het Westen zelf niet terugslaan eigenlijk met botfarms enzo? Ik bedoel als heel veel desinformatie van een kant wordt gestuurd is de publieke opinie heel eenzijdig. Maar als wij ook hiermee beginnen, wat wordt de info van al die misinformatie dan nog waard denk ik dan. En natuurlijk; wij zijn democratisch, maar ik zit mn tanden stuk te knarsen op het feit dat heel veel klootjesvolk en mensen met een IQ van 80- hier en in andere landen worden beinvloed door hun eigen volk notabene. Moeten wij daar gewoon niet veel sterker tegen optreden? Als wij dit hun gang laten gaan, kweek je haat en onbegrip en tegenstrijdigheden. Wij zijn daar niet bij gebaat, maar onze hele samenleving gaat hierdoor naar de kloten.
Mijn persoonlijke mening is dat we onze westerse, ontwikkelde normen en waarden hoog moeten houden. Daarom niet terugvechten met dit soort middelen. Om diezelfde reden vind ik het ontzettend slecht dat RT en dergelijke EU-breed geblokkeerd is. Want als je dit doet, hoe kan je dan de andere partij er wél op aanspreken?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• jan390
  • Nu online
Herwonnen gebied rond Kiev (blauw: vandaag, geel: gisteren)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qRhkGW2m76OrfIepN_7m2nJH9fA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2fJkd8tvUKdVtY3NrjF43Gdj.jpg?f=fotoalbum_large

Bron:

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• sheepdog
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-08 21:10
sjroorda schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 17:04:
[...]

Mijn persoonlijke mening is dat we onze westerse, ontwikkelde normen en waarden hoog moeten houden. Daarom niet terugvechten met dit soort middelen. Om diezelfde reden vind ik het ontzettend slecht dat RT en dergelijke EU-breed geblokkeerd is. Want als je dit doet, hoe kan je dan de andere partij er wél op aanspreken?
Zo stond ik er ook tijden in, maar ik kom daar meer en meer op terug. Desinformatie verspreidt zich tegenwoordig gewoon veel te makkelijk en is puur vergif voor een democratie. Anne Applebaum beschreef het mooi in haar laatste column:

Even when the Russians, having grown rich on the kleptocracy we facilitated, bought Western politicians, funded far-right extremist movements, and ran disinformation campaigns during American and European democratic elections, the leaders of America and Europe still refused to take them seriously. It was just some posts on Facebook; so what? We didn’t believe that we were at war with Russia. We believed, instead, that we were safe and free, protected by treaties, by border guarantees, and by the norms and rules of the liberal world order.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
[...]

Het is een informatie oorlog, daar zul je wapens moeten inzetten.

Persoonlijk ben ik tegen oorlog & mensen doden, maar ik ga toch ook niet tegen een Oekraïense soldaat zeggen dat hij zijn wapens moet neerleggen/inleveren 'want geweld is nooit de oplossing'?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:03
jan390 schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 17:17:
Herwonnen gebied rond Kiev (blauw: vandaag, geel: gisteren)
[Afbeelding]

Bron: [Twitter]
Mooie dubbele pincer.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jan390
  • Nu online
Een zeer interessante site waarbij kan worden ingezoomd op Russische regiment/divisie niveau

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/61GC1GYot82PMQh_zsPaOIQSZys=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nagxH2sMGk1Kv0GJxtVdqV5g.jpg?f=fotoalbum_large

Bron: Henry Schlottman

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]

Waarom zou je een bewezen bron van staatspropaganda en desinformatie wel een platform moeten geven?
De grenzen van tolerantie zijn nu eenmaal op een gegeven moment overschreden.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stefanass
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:20
TheekAzzaBreek schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 15:09:
[...]

Destijds zeker wel, het duurde zelfs een aantal dagen voordat de regering (Gorbatsjov) daar ook maar toegaf dat er iets serieus aan de hand was. Daarna - toen ze het niet meer konden ontkennen - werden inderdaad de bestrijders van de ramp in de media als helden afgeschilderd. Diezelfde helden werden echter vervolgens niet als helden behandeld als het ging om medische zorg en zorg voor de familie die achterbleef nadat velen van hen overleden waren.

Een oom van mijn vrouw heeft daar helpen met het opruimen van rommel en is niet lang daarna aan de gevolgen van kanker overleden. Op enioge financiële hulp hoefden ze nooit te rekenen.

Mooi stukje hierover, en hoe erover werd gelogen, kun je hier teruglezen:
https://www.trouw.nl/verd...oveel-na-als-nu~bae2fa0d/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
YakuzA schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 17:37:
[...]

Waarom zou je een bewezen bron van staatspropaganda en desinformatie wel een platform moeten geven?
De grenzen van tolerantie zijn nu eenmaal op een gegeven moment overschreden.
Ik vind dit een heel moeilijke kwestie.

In principe is het een vorm van censuur, en censuur moet je in een open samenleving altijd vermijden. Iedereen moet zijn mening kunnen uiten, ook al ben je het er niet mee eens of is het complete onzin.

Dat gezegd hebbende, na twee jaar anti-corona-onzin en nu de desinformatie over deze oorlog ben ik er wel klaar mee. Met de opkomst van sociale media moet er denk ik ook de mogelijkheid komen om informatie(-kanalen) of bepaalde desinformatie te blokkeren. Alleen zijn daar nu nog geen geschikte regels voor, die bijvoorbeeld aangeven wanneer iets desinformatie is en hoe je een besluit tot blokkade kan aanvechten. RT is redelijk ad-hoc geblokkeerd, zonder onderbouwing op welke gronden dat gebeurd is (dat wij het niet eens zijn met de propaganda van RT is naar mijn mening niet voldoende grond). Tevens wordt er teveel aan de social media kanalen overgelaten om content te censureren. Daar moet Europa naar mijn mening met spoed geschikte regelgeving voor gaan maken zodat duidelijk is waarom iets wordt geblokkeerd en waardoor willekeur wordt voorkomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:09
The_Butler schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 16:47:
[...]

Ik heb het verhaal ook gehoord maar ik zou zo graag de bron willen verifieren, ik schaar me bij de mensen hier op het forum dat acute stralingsziekte toch echt een enorme dosis vereist. Mijn gevoel zegt me dat zelfs als het rode bos echt vol light met radioactief Cesium, Jodium en andere nasties de effecten zich over jaren en niet dagen zouden moeten openbaren. Er lopen ook zat dieren rond in dat bos; maar ja, die zijn over het algemeen niet bezig met het aanleggen van loopgraven.

Wie weet krijgen we het over een paar weken / maanden ge-factchecked...
Volgens Wikipedia zijn verschijnselen al mogelijk bij 0,35gy.

Er zijn hotspots van 10msv/uur in het rode bos.

Dus als je een paar dagen in een hotspot zit is het aannemelijk dat je verschijnselen krijg.
Pagina: 1 ... 94 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

Andere topics
Verschillende fronten:
Het Krim front
Het Donbass front
Het Chernihiv-Charkiv front
Het Kyiv front

Verbreding en verdieping:
MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Wapensystemen en effectiviteit

Overig: