De oorlog in Oekraïne - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 95 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.985.948 views

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:37
Waaj schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 17:58:
[...]

Ik vind dit een heel moeilijke kwestie.

In principe is het een vorm van censuur, en censuur moet je in een open samenleving altijd vermijden. Iedereen moet zijn mening kunnen uiten, ook al ben je het er niet mee eens of is het complete onzin.

Dat gezegd hebbende, na twee jaar anti-corona-onzin en nu de desinformatie over deze oorlog ben ik er wel klaar mee. Met de opkomst van sociale media moet er denk ik ook de mogelijkheid komen om informatie(-kanalen) of bepaalde desinformatie te blokkeren. Alleen zijn daar nu nog geen geschikte regels voor, die bijvoorbeeld aangeven wanneer iets desinformatie is en hoe je een besluit tot blokkade kan aanvechten. RT is redelijk ad-hoc geblokkeerd, zonder onderbouwing op welke gronden dat gebeurd is (dat wij het niet eens zijn met de propaganda van RT is naar mijn mening niet voldoende grond). Tevens wordt er teveel aan de social media kanalen overgelaten om content te censureren. Daar moet Europa naar mijn mening met spoed geschikte regelgeving voor gaan maken zodat duidelijk is waarom iets wordt geblokkeerd en waardoor willekeur wordt voorkomen.
Vrijheid van meningsuiting is 1 ding. Maar hoever moet iemand anders meewerken aan de uiting van jouw mening? Kan ik jou verplichten om ISIS onthoofdingsfilmpjes op je platform te plaatsen? holocaust verheerlijking? Oproepen tot geweld tegen een politicus die mij niet bevalt?

Ergens moet een grens zijn. RT mocht hier altijd gewoon hun propaganda verspreiden. Maar toen een oorlog van agressie tegen burgerdoelwitten gingen verheerlijken zijn ze te ver gegaan. Nu mogen ze op de blaren zitten.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:43
@Waaj @RocketKoen @YakuzA et al, ik heb de desinformatie discussie in ons eigen topic hiervoor voortgezet :)

NiGeLaToR in "Hoe weren wij ons tegen misinformatie?"

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-09 10:37

pro_6or

amateur_60r

FastFred schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 14:29:
Ik heb me eens ingelezen in dat Rode Bos waar de Russen een maand gezeten hebben en ik heb enorm met die (jonge)mannen te doen.

Voor diegenen die dat niet weten, het Rode Bos ligt pal naast de reactor en heeft een grote hoeveelheid straling over zich heen gekregen in 1986. Om te voorkomen dat bij een bosbrand alle straling die in die bomen zit, in de atmosfeer komt, hebben ze dat hele gebied plat gereden met bulldozers, alle bomen en ander besmet materiaal daar 3 meter diep in de grond begraven en vervolgens een nieuw bos geplant. Door de straling zijn de bomen die er staan rood, ze zijn niet dood, maar kunnen simpelweg niet groen worden.

En daar hebben die Russen een maand lang loopgraven en foxholes aangelegd, waar ze in rond gelopen, gezeten, geslapen en gegeten hebben. Het Rode Bos is het meest radioactief vervuilde gebied ter wereld

[...]
Bron: https://www.businessinsid...ernational=true&r=US&IR=T

De Chernobyl ramp is natuurlijk een smet op het blazoen van de Soviet Unie/Rusland, dus het zal me niks verbazen dat dit onder de eigen bevolking is stil gehouden. Maar ze schieten zichzelf hiermee in eigen voet doordat die soldaten het gevaar van straling ook gewoon niet kennen en niet weten op wat voor terrein ze zich begeven...
Werkelijk te idioot voor woorden dat ze daarin hebben lopen graven. Loopgraven. Lopen naar hun graven. Het woelen in die aarde heeft misschien ook nog wel voor meer mensen dan hen alleen effect.

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

vso schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 15:55:
[...]
(mijn quote ff aangepast)
om in deze lijn even door te trekken (van vandaag 15:13 edited door user)

https://t.me/s/bazabazon/10995 <--- rij je rustig op de weg valt er een raket paar meter voor je neus (naast de weg)

bron https://liveuamap.com/en/...olske-village-in-belgorod

btw geen gewonden, ook niet gelabeld van wie het vandaan kwam .. (let op de tegenligger)

btw restant tank (klik voor bron) zie gaatjes die er ingeschoten zijn .. hoe dik zal de beplating zijn ? (wie kan dat vertellen?) welk monsterlijk wapen heeft deze gaatjes geprikt ?

[Afbeelding]
Dit is geen tank maar een IFV, infantry fighting vehicle, metname bedoeld om een Squad soldaten mobiel te maken (tanks bijhouden) en zelf ook nog wat vuurkracht bieden. Daarvan heeft dit exemplaar (bmd4m) aardig wat 2 lopen, een 100mm kanon én 30mm snelvuurkanon naast elkaar, en ook nog wat machine geweren, maar, en nu komt het. Dit is een speciaal voertuig van de VDV (zeg maar de luchtmobiele brigade) en hij moet daarom uit een vliegtuig kunnen worden getrokken aan een parachute. Daarom is hij van een aluminium legering. Licht. Maar ook totaal niet sterk. Granaat slaat er zo doorheen. Als hij in brand gaat blijft er alleen een (later weer gestold) plasje alu van over.

een treffende spreuk

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:03
sjroorda schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 17:04:
[...]

Mijn persoonlijke mening is dat we onze westerse, ontwikkelde normen en waarden hoog moeten houden. Daarom niet terugvechten met dit soort middelen. Om diezelfde reden vind ik het ontzettend slecht dat RT en dergelijke EU-breed geblokkeerd is. Want als je dit doet, hoe kan je dan de andere partij er wél op aanspreken?
Dat is precies het probleem. Democratie is ook vatbaar voor beïnvloeding. Dat is precies waar Rusland gebruik van maakt om het westen te verdelen en te verzwakken.

NRC schrijft daarover:
Het valt zeker in journalistieke kringen niet goed dat de EU de Russische zenders RT en Sputnik heeft verboden. Want we missen nu het Russische perspectief. Het brengt schade aan pluriformiteit. Het bedreigt indirect onze persvrijheid (repercussies tegen onze mensen daar), en we doen hetzelfde wat we Rusland verwijten: onwelgevallige media de nek omdraaien.

Het lijken mij allemaal misverstanden. Al jaren is Rusland actief bezig de stabiliteit in ons soort landen aan te tasten. Denk aan de trollenfabriek in Sint-Petersburg, gericht op sociale media: digitale muskusratten die gaten in de dijken graven.

RT (ooit Russia Today) begon als een nieuwszender naar westers model, werkend vanuit een Russisch perspectief. Dat was verstandig en waardevol, want ook wij kijken door onze cameralenzen naar de wereld en overzien niet de hele horizon.

Maar dat was vroeger. RT (en Sputnik) zijn nu iets anders: ze bedrijven Potemkin-journalistiek. Ze zien er met hun decors en desks en anchors en live-verbindingen uit als journalistieke organisaties, maar achter de decors stampt en trilt de propagandamachine van het Kremlin. Ze zijn onderdeel van de 360 graden-informatieoorlog die al jaren gaande is, en die we wel zien maar onderschatten. De agressie tegen Oekraïne heeft nu alles op scherp gesteld.

RT en Sputnik vallen niet onder de categorie journalistiek of media, ook al lijken ze erop. Ze zijn wapens. Het is mijns inziens een belediging van alles waar de journalistiek voor staat om ze met journalistieke criteria te bekijken. Aan pluriformiteit dragen ze weinig bij. We hebben meer aan The Moscow Times, nu uitgeweken naar Amsterdam, en de onafhankelijke journalisten die nog in Rusland werken om te weten wat het Russisch perspectief is, en we kunnen beter hen faciliteren. Dat is verstandiger dan de agressor toe te staan iedere dag een paar druppels gif in ons infuus te spuiten.

Repercussies zullen er zijn. Dat staat in het draaiboek, maar er is geen geloofwaardige relatie met de EU-blokkade. Vijftien jaar cel wanneer je vertelt wat er echt aan de hand is – ik ken geen westers equivalent.

Beter is het een andere discussie te voeren: hoe helpen we straks Russische journalisten meer vrijheden te verwerven? Hoe brengen we grassroots-journalistiek tot ontwikkeling? Hoe ondersteunen we mensen die dít universele uitgangspunt hanteren: speaking truth to power? To Putin?

Ondertussen is er geen enkele reden tolerant te zijn tegen de intoleranten. Naar de journalistiek vertaald: de deur open te houden voor propaganda.
Hans Laroes
hoofdredacteur NOS Journaal
van 2002 tot 2011

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

De BBC heeft nu al een retrospective gemaakt over de mislukte Hostomel AirPort overname poging van de VDV van een maand geleden:

[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 01-04-2022 19:21 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017

Amphiebietje

In de blubber

bulle bas schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 15:54:
[...]

Exact, het is nog een verschil of je door een stralingsgevaarlijk gebied beweegt, of daar echt gaat zitten graven en een langere tijd daar blijft. Inmiddels zal er aardig wat stof ook in luchtwegen, kleding, slaapartikelen etc zitten. Dan praten we waarschijnlijk toch van een pijnlijk grote blootstelling die niet ophoudt met een evacuatie (immers, radioactief materiaal inmiddels in het lichaam).
En als ze met hun voertuigen, die onder het radioactieve stof zitten, naar elders in Belarus zijn gereden, zal elders inmiddels ook radioactief besmet zijn. :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-08 08:47
Ik vind het nog steeds onbegrijpelijk en niet te bevatten dat één persoon verantwoordelijk is voor duizenden doden of ze nu uit Ukraine of Rusland komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07:47
DVX73 schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 18:00:
[...]

Volgens Wikipedia zijn verschijnselen al mogelijk bij 0,35gy.

Er zijn hotspots van 10msv/uur in het rode bos.

Dus als je een paar dagen in een hotspot zit is het aannemelijk dat je verschijnselen krijg.
Als ik op Wikipedia lees staat er
In 2005, radiation levels in the Red Forest were in some places as high as 10 (micro Sv/h). More than 90% of the radioactivity of the Red Forest was concentrated in the soil.[5]
1 mSv = 0.001 Sv
1 uSv = 0.000001 Sv

Een factor 1000 lager dus. Met 10 uSv/h loop je geen stralingsziekte op. Verder kun je op Wikipedia lezen dat de wildstand flink toegenomen bijvoorbeeld wilde zwijnen die in grond groeten. Maakt het ook minder waarschijnlijk dat wilde zwijnen het wel overleven maar Russische soldaten niet die in de grond wroeten niet.

Verder zegt de term hotspot niet zoveel. Als het echt een spotje is van een paar cm2 en je meet op 1cm 10 mSv per uur. Dan meet je op 1 meter afstand nog maar 0.001 mSv, een factor 10.000 lager.

Ter aanvulling acute stralingsziekte kan optreden bij 0.35Gy echter heb je het dan over een milde vorm waarvoor er geen busladingen Russen naar het ziekenhuis hoeven.

Wikipedia
Hematopoietic. This syndrome is marked by a drop in the number of blood cells, called aplastic anemia. This may result in infections, due to a low number of white blood cells, bleeding, due to a lack of platelets, and anemia, due to too few red blood cells in circulation.[3] These changes can be detected by blood tests after receiving a whole-body acute dose as low as [bold]0.25 grays (25 rad), though they might never be felt by the patient if the dose is below 1 gray (100 rad) [/bold]

[ Voor 23% gewijzigd door HEY_DUDE op 01-04-2022 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

HEY_DUDE schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 19:28:
[...]

Als ik op Wikipedia lees staat er

[...]

1 mSv = 0.001 Sv
1 uSv = 0.000001 Sv

Een factor 1000 lager dus. Met 10 uSv/h loop je geen stralingsziekte op. Verder kun je op Wikipedia lezen dat de wildstand flink toegenomen bijvoorbeeld wilde zwijnen die in grond groeten. Maakt het ook minder waarschijnlijk dat wilde zwijnen het wel overleven maar Russische soldaten niet die in de grond wroeten niet.
Het hangt er natuurlijk ook vanaf hoe diep ze hebben zitten graven. Een everzwijn gaat niet op 1 meter onder de grond wroeten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ratzz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08:02
Amphiebietje schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 19:34:
[...]

Het hangt er natuurlijk ook vanaf hoe diep ze hebben zitten graven. Een everzwijn gaat niet op 1 meter onder de grond wroeten...
Zou die berichtgeving niet gewoon bedoeld zijn om de russen wat angst aan te jagen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Butler
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 02-09 07:13
ratzz schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 19:38:
[...]

Zou die berichtgeving niet gewoon bedoeld zijn om de russen wat angst aan te jagen?
Dat kan heel goed; maar ik en vele met mij denk ik zouden graag de laatste steen boven willen hebben... Maar op dit moment krijg je niet eens een ballpark figure van wat voor een actieve marterialen er in de bodem van het rode bos kunnen liggen....en ik heb echt wel lopen zoeken naar referencies... maar blijkbaar kunnen allerhande journalisten een mooi verhaal op pennen dat er busladingen vol met stralings slachtoffers zijn... dit kan; maar dan moet die bodem van het rode bos toch verdomd veel actief materiaal bevatten...

Ondertussen heeft mijn favo oppsec man ook weer zijn dagelijkste update gedaan maar jemig... Mariupol, die beelden... ziekmakend zeg

[ Voor 6% gewijzigd door The_Butler op 01-04-2022 19:47 ]

at your service

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
Amphiebietje schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 19:34:
[...]

Ik leer steeds meer over het red forest zo :). Wat ik kan vinden is dat alle bomen gebulldozerd zijn en samen met radioactieve grond 2 - 3 meter onder de grond in geulen begraven zijn (trenches). Ik kan nog niet vinden wat dan de radioactieve concentraties zijn. Wellicht later.

Is het überhaupt logisch dat soldaten daar op grote schaal 2 - 3 m diep graven?

Edit: Het is onwaarschijnlijk dat de soldaten in een trench hebben zitten graven. Deze zijn door beton omgeven http://wikimapia.org/1733...r-trees-of-the-Red-Forest

[ Voor 13% gewijzigd door HEY_DUDE op 01-04-2022 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 01-09 21:54
HEY_DUDE schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 19:46:
[...]

Ik leer steeds meer over het red forest zo :). Wat ik kan vinden is dat alle bomen gebulldozerd zijn en samen met radioactieve grond 2 - 3 meter onder de grond in geulen begraven zijn (trenches). Ik kan nog niet vinden wat dan de radioactieve concentraties zijn. Wellicht later.

Is het überhaupt logisch dat soldaten daar op grote schaal 2 - 3 m diep graven?
Nouja.. je moet je afvragen hoe goed men na de ramp alles begraven heeft. Wellicht dat ze niet zo nauwkeurig met de regels waren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Ramon schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 18:49:
[...]

Dat is precies het probleem. Democratie is ook vatbaar voor beïnvloeding. Dat is precies waar Rusland gebruik van maakt om het westen te verdelen en te verzwakken.

NRC schrijft daarover:

[...]
Maar als je sigarettenreclame verbiedt dan mis je het perspectief van de fabrikant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR

De rol van China - toch daar?
More than 600 websites belonging to the defence ministry in Kyiv and other institutions suffered thousands of hacking attempts which were co-ordinated by the Chinese government, according to Ukraine’s security service, the SBU.

The spy agency revealed that, in an apparent sign of complicity in the invasion, Chinese attacks started before the end of the Winter Olympics and peaked on February 23, the day before Russian troops and tanks crossed the border.
Meer bewijs dan dit kan ik er niet afpeuteren, wellicht als je hier meer over vindt kun je het delen. Interessante twist - omdat er ook gewacht leek te zijn op het eindigen van de spelen wat voor Rusland ongunstig was qua weer. Dit kan een ruil zijn geweest, bijvoorbeeld.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
wauskoek schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 19:51:
[...]

Nouja.. je moet je afvragen hoe goed men na de ramp alles begraven heeft. Wellicht dat ze niet zo nauwkeurig met de regels waren.
Van surveys tot 10 - 50 cm diepte kom ik niet op dusdanig hoge concentraties dat dat stralingsziekte kan veroorzaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wauskoek
HEY_DUDE schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 19:56:
[...]

Van surveys tot 10 - 50 cm diepte kom ik niet op dusdanig hoge concentraties dat dat stralingsziekte kan veroorzaken.
Bionerd23 op youtube kwam vaker in het gebied en heeft een keer een stukje van de brandstofstaaf gevonden.
Klein stukje van 1a2 mm met een waarde van 17 millisievert.

Wellicht dat de Russische soldaten in een gebied met veel afval hebben gelegen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HEY_DUDE
wauskoek schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 20:10:
[...]

Bionerd23 op youtube kwam vaker in het gebied en heeft een keer een stukje van de brandstofstaaf gevonden.
Klein stukje van 1a2 mm met een waarde van 17 millisievert.

[YouTube: chernobyl 2012: finding a fragment of chernobyl's nuclear reactor fuel (in nature)]

Wellicht dat de Russische soldaten in een gebied met veel afval hebben gelegen.
Dan zouden de Wilde Zwijnen ook met bosjes dood neer moeten vallen. Die verblijven er al langer in goede gezondheid.

17 mSv op korte afstand van paar cm zegt niet zoveel voor een klein stukje, Op 1 meter is de dosis al een factor 10 000 lager. Maar ik blijf me beetje herhalen. Ik zal een waarschijnlijk scenario schetsen voor de opgedoken berichten.

De Russen hebben heerlijk rondgestapt in het red forest zonder besef van waar ze zijn of van straling. Ze komen een Oekraïner met geigenteller tegen (heel veel Oekraïners hebben deze na Tsjernobyl). En de soldaten dragen voldoende radioactiviteit mee op basis waarvan de meter volledig uitschiet. Niemand met kennis van zaken blinde paniek. Legerleiding stopt de hele eenheid in busjes voor verder onderzoek ergens met kennis van zaken. Dat is meestal een afdeling nucleaire geneeskunde in een ziekenhuis. Belarus dichtste bij, hele eenheid daar naar toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebje
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:26

Sebje

Makelaartje

Volgens Sky News zou Oekraïne mogelijk voor het eerst een luchtaanval hebben uitgevoerd op Russisch grondgebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Nu online

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

HEY_DUDE schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 20:27:
[...]
Dan zouden de Wilde Zwijnen ook met bosjes dood neer moeten vallen. Die verblijven er al langer in goede gezondheid.
Inderdaad, splijtstofstaven bevinden zich niet voor niets in een bassin wanneer niet in een reactor. Ik zou mijzelf in ieder geval rot schrikken wanneer ik splijtstofpellets open en bloot tussen de bladeren zou zien liggen. Erger kan volgens mij namelijk niet.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@HEY_DUDE de berichten vanuit Belarus en Ukraine zelf blijven herhalen dat de soldaten stralingsziekte kregen en daarom hulp zijn gaan zoeken - maargoed, dat kan in theorie net zo goed een slechte maaltijd en een berg placebo effect zijn. Ik dacht dat de straling nog veel erger was en je daarom echt gebieden hebt waar je niet mag/kan komen. Dat sommige diersoorten veel weerstand tegen straling hebben is toch ook een onderzoeksthema op zichzelf?

Maargoed - ook hier lezen we alleen maar die berichten en is er erg weinig vrije pers die verhalen kan verifieren - op basis van jouw input zou ik zeggen, tis dan twijfelachtig en wellicht horen we later meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online

Indoubt

Always be indoubt until sure

[...]

17 mSv op korte afstand van paar cm zegt niet zoveel voor een klein stukje, Op 1 meter is de dosis al een factor 10 000 lager. Maar ik blijf me beetje herhalen. Ik zal een waarschijnlijk scenario schetsen voor de opgedoken berichten.

De Russen hebben heerlijk rondgestapt in het red forest zonder besef van waar ze zijn of van straling. Ze komen een Oekraïner met geigenteller tegen (heel veel Oekraïners hebben deze na Tsjernobyl). En de soldaten dragen voldoende radioactiviteit mee op basis waarvan de meter volledig uitschiet. Niemand met kennis van zaken blinde paniek. Legerleiding stopt de hele eenheid in busjes voor verder onderzoek ergens met kennis van zaken. Dat is meestal een afdeling nucleaire geneeskunde in een ziekenhuis. Belarus dichtste bij, hele eenheid daar naar toe.
Wilde zwijnen wroeten voor voer, zowel plantenwortels als insecten, wormen, enten, eikels maar ook een ondergronds nestje bosmuizen wordt verorbert.

Nu zijn het spijkerharde beesten maar die zouden inderdaad een goede kans maken om als eerste een fikse overdosis te krijgen. Ik heb nog niet gehoord van lichtgevende wilde zwijnen in Chernobyl.

Sowieso lijkt me de hele discussie over het rode bos een miniscuul thema in het grote geheel der dingen in Oekraine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

Natuurlijk kan het zijn dat ze weliswaar radioactief besmet zijn geraakt, niet in het bos, maar bij een (incompetente) poging een vuile bom incident te veroorzaken. Tip aan de Russen: Dan probeer je anderen te besmetten, niet jezelf. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-08 06:45
Bijzonder verhaal van die aanval in Rusland maar vervolgens ontkenning vanuit Oekraïne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
PLAE schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 20:58:
Bijzonder verhaal van die aanval in Rusland maar vervolgens ontkenning vanuit Oekraïne.
Ik kwam ook claims tegen dat de Oekraïners niet zouden beschikken over dergelijke helicopters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
Inderdaad bijzonder. Als Oekraïne dat echt gedaan zou hebben dan had je toch wel verwacht dat Rusland het van de daken zou schreeuwen. En een succesvolle aanval zou dat weer eens een teken zijn dat het Russisch leger een flop is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:04

Fiber

Beaches are for storming.

Jerie schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 11:53:
[...] Beetje zoals waarom je Mariupol niet opgeeft. [...]
Komen er eigenlijk nog berichten uit Mariupol...? O-)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The_Butler
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 02-09 07:13
wauskoek schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 21:03:
[...]

Inderdaad bijzonder. Als Oekraïne dat echt gedaan zou hebben dan had je toch wel verwacht dat Rusland het van de daken zou schreeuwen. En een succesvolle aanval zou dat weer eens een teken zijn dat het Russisch leger een flop is.
Ik blijf erbij dat de NATO inlichtingen diensten even wat info / vluchtroute / tijdstip naar Oekraine hebben doorgespeeld en dat zo de aanval is opgezet. Het is niet in het voordeel van Oekraine om de aanval op te eisen, laat de Russen maar gissen... zijn ze minder klaar als het volgende taget aan de beurt is...

at your service

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wauskoek
HEY_DUDE schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 21:00:
[...]

Ik kwam ook claims tegen dat de Oekraïners niet zouden beschikken over dergelijke helikopters.
Aan de silhouette in het filmpje te zien lijkt het zeker op een MIL-24. Volgens Wiki zou Oekraïne 35 van deze type moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:15
Indoubt schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 20:40:
[...]

Wilde zwijnen wroeten voor voer, zowel plantenwortels als insecten, wormen, enten, eikels maar ook een ondergronds nestje bosmuizen wordt verorbert.

Nu zijn het spijkerharde beesten maar die zouden inderdaad een goede kans maken om als eerste een fikse overdosis te krijgen. Ik heb nog niet gehoord van lichtgevende wilde zwijnen in Chernobyl.

Sowieso lijkt me de hele discussie over het rode bos een miniscuul thema in het grote geheel der dingen in Oekraine
Beetje off topic, maar in zuid Duitsland heb je wel radioactieve wilde zwijnen (https://nos.nl/l/179349) dus daar denk ik sowieso…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Fiber schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 21:05:
[...]

Komen er eigenlijk nog berichten uit Mariupol...? O-)
Near Mariupol, Russian terrorist forces lose up to four tanks and a platoon or a company of soldiers every day.
;)

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

wauskoek schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 21:06:
[...]
Aan de silhouette in het filmpje te zien lijkt het zeker op een MIL-24. Volgens Wiki zou Oekraïne 35 van deze type moeten hebben.
En Rusland heeft er meer, ben wel benieuwd op welke grond er onderscheid wordt gemaakt of het een Russische of Oekraïense Hind was?

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt
  • Nu online

Indoubt

FoxLenny schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 21:12:
[...]

Beetje off topic, maar in zuid Duitsland heb je wel radioactieve wilde zwijnen (https://nos.nl/l/179349) dus daar denk ik sowieso…
Yep, maar dat is nog steeds niet veel. Die 600 Beckerrel is echt een redelijk lage norm, tenzij je net als Obeliks een paar everzwijnen per dag eet. In Noorwegen hebben ze destijds de norm verhoogt voor rendieren tot 3000. Mits je niet de hele tijd rendieren vlees eet.

Nogmaals, het is een leuke side discussie maar in het grote geheel der dingen niet relevant voor de situatie in Oekraine. Tenzij de russen een flinke bom ingraven en half Chernobyl in de atmosfeer blazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:44
YakuzA schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 21:21:
[...]

En Rusland heeft er meer, ben wel benieuwd op welke grond er onderscheid wordt gemaakt of het een Russische of Oekraïense Hind was?
Het feit dat je eigen brandstofreserves -in een oorlog waar je al met brandstoftekorten en andere logistieke problemen kampt- wel heel erg ver gaat voor een false flag?

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
[...]

Als het Oekraïne was dan vind ik het een gedurfde zet. Nu het Russisch leger gebied verliest durven ze het daarom juist nu wel aan?

Blijft gissen. :)

edit..

Er blijkt ook een raket inslag geweest te zijn in het zuiden van Belgorod.

https://liveuamap.com/en/...olske-village-in-belgorod

[ Voor 18% gewijzigd door wauskoek op 01-04-2022 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
[...]

Dat kun je niet, het zijn precies dezelfde kisten en een ander kleurtje/nummer geven is zo gedaan.
Het is alleen onlogisch als rusland een oliedepot pakt als doelwit voor een false flag. Maar het kan natuurlijk altijd. Pas ruim na deze oorlog zullen we dat ooit misschien te weten komen.

[removed]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-09 14:10

unclero

MB EQA ftw \o/

Indoubt schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 20:40:
offtopic:
Wilde zwijnen zijn keiharde overlevers. 80 kilo brute oerkracht. Als jager heb ik aardig wat zwijnen gezien waarvan ik dacht: hoe kon jij nog lopen? Sowieso, als een zwijn om dreigt te vallen door stralingsziekte (of om het even wat voor ziekte dan ook), dan gaan zijn maatjes al likkebaardend staan toekijken: de minuut dat die omvalt is het etenstijd. Nee, wilde zwijnen zijn niet kannibalen omdat ze geen geweten hebben, wilde zwijnen zijn kannibalen omdat ze als geen ander weten dat eiwitten in de natuur schaars zijn, en ze moeten er op dagelijkse basis vele kilo's van wegkauwen.
Dat gezegd hebbende, ja, er zijn wel degelijk radioactieve zwijnen.

Wat overigens wel relevant is in deze discussie, is dat de radioactiviteit in het Rode Woud dusdanig is dat veel schimmels en bacteriën niet overleven. Dat heeft direct effect op het vergaan van organisch materiaal (lees: dode bomen, bladeren en struiken). Hierdoor heeft er zich sinds de afgelopen 35 jaar in de bossen een immens pakket aan droog hout en bladafval opgestapelt (zonder te vergaan). Wat bij het geringste in brand zou kunnen vliegen, met alle gevolgen van dien.
caspervc schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 21:25:
Het feit dat je eigen brandstofreserves -in een oorlog waar je al met brandstoftekorten en andere logistieke problemen kampt- wel heel erg ver gaat voor een false flag?
Daar staat tegenover dat brandstof niet iets is wat Rusland hoeft te importeren. Kwestie van uit de grond pompen. ;)
(maar ja, ik zou het ook een rare false flag vinden, dan zou ik - als Russische warlord, met de wetenschap dat mensen goedkoper zijn dan vaten diesel - toch eerder een woonwijk platgooien)

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
stefanass schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 17:51:
[...]

Destijds zeker wel, het duurde zelfs een aantal dagen voordat de regering (Gorbatsjov) daar ook maar toegaf dat er iets serieus aan de hand was. Daarna - toen ze het niet meer konden ontkennen - werden inderdaad de bestrijders van de ramp in de media als helden afgeschilderd. Diezelfde helden werden echter vervolgens niet als helden behandeld als het ging om medische zorg en zorg voor de familie die achterbleef nadat velen van hen overleden waren.

Een oom van mijn vrouw heeft daar helpen met het opruimen van rommel en is niet lang daarna aan de gevolgen van kanker overleden. Op enioge financiële hulp hoefden ze nooit te rekenen.

Mooi stukje hierover, en hoe erover werd gelogen, kun je hier teruglezen:
https://www.trouw.nl/verd...oveel-na-als-nu~bae2fa0d/
Ik heb niet geprobeerd te beweren dat daar fatsoenlijk is gehandeld, alleen wat mijn lerares over die periode vertelde: iedereen wist er van.
Ze komt uit Belarus, dat kan ook een verschil maken: een fors deel van de ergste besmettingen waren daar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Heerlijk toch, dat er uren/dagen over gediscussieerd kan/gaat worden. Allerlei wilde verhalen worden de lucht in geslingerd. Maar ook bijvoorbeeld tegenstanders (zoals een Baudet) die dit tegen Oekraïne willen gebruiken: "Ze vallen met onze wapens die lieve Russen aan, die uit pure onmacht wel moesten aanvallen", die kunnen dit niet keihard gebruiken. We weten het immers niet.

En er zijn 2 partijen die het zeker weten: de beide kampen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DoubleDutch
De metingen vandaag de dag in het Red Forest zijn rond de 1-10 microsieverts per uur, de radioactieve bomen en materiaal zijn op 2-3 meter begraven.
De vraag is hoe hoog zal de straling zijn op 1.5-2 meter met een loopgraaf, maar geloof niet dat die oploopt richting de 50-100 om ergens last van te krijgen? 🤔

- 50-100: veranderingen in de bloedchemie

- 500: misselijkheid, binnen enkele uren

- 700: braken

- 750: haaruitval, binnen 2-3 weken

- 900: diarree

- 1.000: bloeding

- 4.000: mogelijk overlijden binnen 2 maanden, indien geen behandeling

- 10.000: vernietiging van het darmslijmvlies, inwendige bloedingen en overlijden binnen 1-2 weken

- 20.000: schade aan het centrale zenuwstelsel en bewustzijnsverlies binnen enkele minuten, en overlijden binnen uren of dagen

Bronnen: Taiwan Atomic Energy Council, World Nuclear Association, US Department of Transportation, US Environmental Protection Agency

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 03-09 17:59
[...]

Ik snap uw redenatie dat afstand veel doet met betrekking tot de ontvangen dosis. Anderzijds meen ik mij te herinneren van een Youtuber (Shiey onder begeleiding van Anton) die erg dichtbij (doorheen?) het Red forest is gegaan. Daarbij heeft hij op camera metingen van > 1000 μSv in de hand ruim boven de grond.
Link naar de meting: https://www.youtube.com/watch?v=jGPjj4B_jEk&t=39m36s

Nu ben ik verre van een stralingsexpert en valt dit ook buiten mijn vakgebied. Maar wat ik begrijp is dat minimaal 0,35 Gy nodig is om stralingsziekte te krijgen. 0,35 Gy komt overeen met 0,35 Sievert.
Op 9-3-2022 zijn de Russen aangekomen in Chernobyl. Op 31-03-2022 zijn de berichten naar buiten gekomen van stralingsziekte. Laten we daarbij voor het gemak uitgaan van een duur van 528 uur.
Om 0,35 Sv blootstelling te hebben in 528 uur, zou je een gemiddelde belasting van 663 μSv/hr. Nu lijkt me dat op basis van de Youtube video niet eens heel onhaalbaar, of mis ik dan iets?

Blijft overigens wel idioot om drie weken lang op dezelfde plek te blijven zitten, naast het feit dat ze zich blijkbaar totaal niet bewust waren van waar ze waren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23:02
Toch moet ik steeds hier aan denken, een geschiedenis die zich herhaalt met andere spelers,

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

DoubleDutch schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 19:27:
Ik vind het nog steeds onbegrijpelijk en niet te bevatten dat één persoon verantwoordelijk is voor duizenden doden of ze nu uit Ukraine of Rusland komen.
Het angstige voor mij is dat het juist niet onbegrijpelijk ís, het is juist heel duidelijk hoe mensen als Putin stapje voor stapje hun controle uitbouwen, en hun smerige haat over iedereen uitstrooien. Ik kón vroeger ook nooit begrijpen dat Hitler gebeurd is. Nu maak ik me grote zorgen datbzelfs een randdebiel als Trump Amerika straks op eenzelfde pad stuurt.

[ Voor 8% gewijzigd door pro_6or op 01-04-2022 22:05 ]

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

[...]

Volgens Oekraïne al 17.000+

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
Ramon schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 18:49:
[...]

NRC Hans Laroes schrijft daarover:

[...]
Mijn probleem met deze hele discussie is dat staatsmedia en trollen op social media op één hoop worden gegooid en dat is niet terecht.

RT en Sputnik zijn het probleem niet. Het is duidelijk waar die staan en zijn makkelijk op waarde in te schatten. Ik denk niet dat die veel invloed hebben buiten fanatiek russofiele kringen. Zelfs op het hoogtepunt van de Koude Oorlog werd Tass niet verboden.

De trollen fabrieken in combinatie met de bubbelversterkende algoritmes van de social media zijn veel gevaarlijker. Én veel problematischer om aan te pakken vanuit vvm oogpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

[...]

Bovendien, er passen er twee in een Antonov, dus ze hebben er ook best (heeh, de aanval was met twee) nog 2 in kunnen vliegen uit een navo land dat ze ook nog heeft als de Oekraïne zelf echt niks meer zou hebben gehad.

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacup
  • Nu online

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

NiGeLaToR schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 20:39:
@HEY_DUDE de berichten vanuit Belarus en Ukraine zelf blijven herhalen dat de soldaten stralingsziekte kregen en daarom hulp zijn gaan zoeken - maargoed, dat kan in theorie net zo goed een slechte maaltijd en een berg placebo effect zijn. Ik dacht dat de straling nog veel erger was en je daarom echt gebieden hebt waar je niet mag/kan komen. Dat sommige diersoorten veel weerstand tegen straling hebben is toch ook een onderzoeksthema op zichzelf?
Ik kom toch even terug op de claim dat een stukje splijtstof materiaal was aangetroffen zoals beschreven in wauskoek in "De oorlog in Oekraïne - deel 2". Om dit beter op waarde tin te schatten moeten we terug naar wat er met die reactor was gebeurt. Laka.org geeft een accurate beschrijving van wat er precies met die reactor bij het ongeluk gebeurt. Het ongeluk gebeurde gedurende een test om te kijken hoe de turbine functioneert bij problemen in de centrale. De samenvatting begint in de nacht van de dag de test is begonnen. Uit deze beschrijving het volgende fragment over de explosies zelf. :
1.23.04 hours - The real test now begins. The power plant's capacity suddenly increases unexpectedly.
1.23.40 hours - Leonid Toptunov, responsible for the control rods, presses a special button for an emergency shutdown. The test has been going on for 36 seconds.
1.23.44 hours - The control rods start to descend, but shocks can be felt. The operators see that the control rods have become stuck. The fuel tubes have become deformed because of the large increase in the steam pressure.
1.24.00 hours - The test has now been going on for 56 seconds. Pressure in the reactor is now so high that the fuel elements burst and small particles land in the cooling water. The cooling water turns into steam and pressure in the tubes increases: they burst.
The 1000 tonne lid above the fuel elements is lifted: the first explosion. The release of radiation starts. Air gets into the reactor. There is enough oxygen to start a graphite fire. The metal of the fuel tubes reacts to the water. This is a chemical reaction which produces hydrogen, and this hydrogen explodes: the second explosion. Burning debris flies into the air and lands on the roof of Chernobyl Unit 3. (There was barely any attention paid to this hydrogen explosion in the Soviet report about the accident. In studies commissioned by the US government, however, it was concluded that the second explosion was of great significance, and that the original explanation of the accident was incorrect. Richard Wilson of the Harvard University in the US said this second explosion was a small nuclear explosion.)
The head of the night shift, Alexander Akinhov, and the engineer responsible for industrial management, Anatoly Diatlov, do not believe that an accident has taken place. When somebody claims the core has exploded, they send out operators to examine the core. These people are killed by radiation. On hearing the report that the reactor has been destroyed Akimov cries out, "The reactor is OK, we have no problems."
Uit dit stuk is af te leiden dat de tweede explosie direct in contact met de brandstofstaven moet zijn geweest. En dat fragmenten van die staven naar buiten zijn geslingerd. Het is dus niet uit te sluiten dat een fragment van een brandstofstaaf zo gevonden kan worden. Ik achtte dat in mijn eerdere reactie niet waarschijnlijk, maar hierbij dacht ik aan de veiliger kerncentrales in West Europa. Het type kerncentrale bij Tsjernobyl was onveiliger. Hiermee is het nog steeds niet in te schatten wat voor gezondheidsschade dit kan opleveren. Zo'n deeltje moet niet in het lichaam te recht komen, dan komt het in direct contact met weefsels.

Het blijft allemaal speculeren, maar everzwijnen kunnen niet praten, zeker niet als ze vroegtijdig overlijden. Wat eerder ook is aangegeven is dat de blootstelling groter is bij het graven van loopgraven. Als het gebrek aan motivatie was, waarbij stralingsziekte als excuus is gebruikt, dan gaan we daar niet achter komen als het tegendeel wordt vastgesteld in Belarus. Na het bovenstaande vind ik hun verhaal wel wat aannemelijker.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
DoubleDutch schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 19:27:
Ik merk bij mezelf dat ik mij veel meer erger aan de luldebehanger die staat toe te kijken dan aan de dief zelf.

PBS heeft een documentaire gemaakt over Putin: "Putin's road to war". Over zijn opkomst tot heden: https://www.pbs.org/wgbh/frontline/film/putins-road-to-war/

Ook met treurige rollen voor Obama en Trump. Een aaneenschakeling van verkeerd beleid in het Westen. En ik zie het doorlopen tot in het heden, met bizarre discussies of een wapenlevering misschien niet te aanstootgevend is.

De crimineel is een gegeven, het gaat erom hoe wij erop reageren. Daar begint onze verantwoordelijkheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

unclero schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 21:32:
[...]

offtopic:
Wilde zwijnen zijn keiharde overlevers. 80 kilo brute oerkracht. Als jager heb ik aardig wat zwijnen gezien waarvan ik dacht: hoe kon jij nog lopen? Sowieso, als een zwijn om dreigt te vallen door stralingsziekte (of om het even wat voor ziekte dan ook), dan gaan zijn maatjes al likkebaardend staan toekijken: de minuut dat die omvalt is het etenstijd. Nee, wilde zwijnen zijn niet kannibalen omdat ze geen geweten hebben, wilde zwijnen zijn kannibalen omdat ze als geen ander weten dat eiwitten in de natuur schaars zijn, en ze moeten er op dagelijkse basis vele kilo's van wegkauwen.
Dat gezegd hebbende, ja, er zijn wel degelijk radioactieve zwijnen.

Wat overigens wel relevant is in deze discussie, is dat de radioactiviteit in het Rode Woud dusdanig is dat veel schimmels en bacteriën niet overleven. Dat heeft direct effect op het vergaan van organisch materiaal (lees: dode bomen, bladeren en struiken). Hierdoor heeft er zich sinds de afgelopen 35 jaar in de bossen een immens pakket aan droog hout en bladafval opgestapelt (zonder te vergaan). Wat bij het geringste in brand zou kunnen vliegen, met alle gevolgen van dien.

[...]

Daar staat tegenover dat brandstof niet iets is wat Rusland hoeft te importeren. Kwestie van uit de grond pompen. ;)
(maar ja, ik zou het ook een rare false flag vinden, dan zou ik - als Russische warlord, met de wetenschap dat mensen goedkoper zijn dan vaten diesel - toch eerder een woonwijk platgooien)
Het gaat niet om de diesel zelf, maar metname om de lokale opslagcapaciteit. Nu moet er steeds een trein stil gaan staan en moeten alle transporttrucks het direct uit de trein tanken. Een enorm gedoe en super inefficiënt. En een heel mooi volgend doel. Tip. ;)

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HEY_DUDE
Nilvo schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 21:56:
[...]

Ik snap uw redenatie dat afstand veel doet met betrekking tot de ontvangen dosis. Anderzijds meen ik mij te herinneren van een Youtuber (Shiey onder begeleiding van Anton) die erg dichtbij (doorheen?) het Red forest is gegaan. Daarbij heeft hij op camera metingen van > 1000 μSv in de hand ruim boven de grond.
Link naar de meting: https://www.youtube.com/watch?v=jGPjj4B_jEk&t=39m36s

Nu ben ik verre van een stralingsexpert en valt dit ook buiten mijn vakgebied. Maar wat ik begrijp is dat minimaal 0,35 Gy nodig is om stralingsziekte te krijgen. 0,35 Gy komt overeen met 0,35 Sievert.
Op 9-3-2022 zijn de Russen aangekomen in Chernobyl. Op 31-03-2022 zijn de berichten naar buiten gekomen van stralingsziekte. Laten we daarbij voor het gemak uitgaan van een duur van 528 uur.
Om 0,35 Sv blootstelling te hebben in 528 uur, zou je een gemiddelde belasting van 663 μSv/hr. Nu lijkt me dat op basis van de Youtube video niet eens heel onhaalbaar, of mis ik dan iets?

Blijft overigens wel idioot om drie weken lang op dezelfde plek te blijven zitten, naast het feit dat ze zich blijkbaar totaal niet bewust waren van waar ze waren.
De video heeft wel een hoog sensatie gehalte en kan niet echt verifiëren wat ze nu echt meten. Stel dat het waar is, de kans dat je dan precies op zon hotspot verblijft is natuurlijk niet zo groot. Bij 0.35 Gy heb je het over erg milde stralingsziekte welke meestal niet eens opgemerkt wordt tenzij e een bloed onderzoek doet.

Als je op Wikipedia kijkt bij stralingsziekte kijkt dan heb je 8 - 30Gy nodig voor overlijden binnen 2 dagen tot twee weken. Bij 1 - 2 Gy is dit nog 6 tot 8 weken. Gezien de berichten van dode russen claimen moet het dus minimaal 8 Gy zijn. Stel dat ze een volledige week op dezelfde plek zijn geweest (8*24 uur) dan zouden ze 41 mSv/h moeten hebben ontvangen. Dat is heel veel meer dan in het filmpje.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Volgens Oekraïne was het een Russische su-24 die de raket afschoot. Ze hebben ook radarbeelden daarvan uit MS Paint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
[...]

Er was iemand in dit draadje die UKR markings zou hebben gezien. Werd geen bron bij gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
HEY_DUDE schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 21:00:
[...]

Ik kwam ook claims tegen dat de Oekraïners niet zouden beschikken over dergelijke helicopters.
Er wordt ook geclaimd dat de Russen het oliedepot gebruikten om militairen achter te verstoppen. Sowieso zou een oliedepot niet in een oorlogszone moeten staan. Daarvoor was ook al een NOTAOD uitgevaardigd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Er zijn weer raketten ingeslagen bij Odessa:
‘Slachtoffers bij raketaanval op Odessa’

Drie raketten zijn ingeslagen in een woonwijk in de zuidelijke havenstad Odessa, meldt burgemeester Maksym Martsjenko. Er zijn daarbij volgens hem slachtoffers gevallen, maar een aantal noemt hij niet. De berichtgeving kon niet onafhankelijk worden geverifieerd.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup
  • Nu online

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

NiGeLaToR schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 19:54:
[Embed]

De rol van China - toch daar?

[...]

Meer bewijs dan dit kan ik er niet afpeuteren, wellicht als je hier meer over vindt kun je het delen. Interessante twist - omdat er ook gewacht leek te zijn op het eindigen van de spelen wat voor Rusland ongunstig was qua weer. Dit kan een ruil zijn geweest, bijvoorbeeld.
Weinig andere bronnen, de Telegraph kopt er ook mee. Maar ook die refereert aan The Times als primaire bron. The Times zou beschikking hebben over memo's die erover handelen (niet per se van de SBU, kan ook van de Britse geheime dienst kunnen zijn, mijn interpretatie). De Britse geheime dienst zegt de aantijging in onderzoek te hebben. Hierin lees ik nog een voorlopigheid. Ook Politico.com refereert aan The Times als primaire bron. Dit nieuws wordt nu aardig opgepakt trouwens.

Ik vind dit ook wel wat. Achter de schermen lijkt China dus al voor het beëindigen van de Olympische spelen te zijn begonnen met een piek op 23 februari. Nu het zo slecht gaat met de "campagne" zal China wel minder enthousiast over haar betrokkenheid zijn. Dit zou China van gedogende partij promoveren tot betrokken partij.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Het Oekraïense leger zou weer wat dorpen veroverd hebben in het zuidoosten van het land. Helaas is de weg naar Mariupol nog heel lang.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FPLT8quXIAIDjww?format=jpg&name=medium

March of the Eagles

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

XWB schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 22:57:
Het Oekraïense leger zou weer wat dorpen veroverd hebben in het zuidoosten van het land. Helaas is de weg naar Mariupol nog heel lang.

[Twitter]

[Afbeelding]
De weg naar Omsk is lang. Eerst kleine Pjotr maar.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup
  • Nu online

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

De VS nemen de kans op een Chemische of Biologische aanval toch wel zo serieus dat ze Oekraïne nu voorziet van persoonlijke beschermingsmiddelen hiertegen (Politico).

De VS weigeren trouwens aan te geven of ze over informatie beschikken dat Rusland een dergelijke aanval voorbereidt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HEY_DUDE
teacup schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 22:13:
[...]

Uit dit stuk is af te leiden dat de tweede explosie direct in contact met de brandstofstaven moet zijn geweest. En dat fragmenten van die staven naar buiten zijn geslingerd. Het is dus niet uit te sluiten dat een fragment van een brandstofstaaf zo gevonden kan worden. Ik achtte dat in mijn eerdere reactie niet waarschijnlijk, maar hierbij dacht ik aan de veiliger kerncentrales in West Europa. Het type kerncentrale bij Tsjernobyl was onveiliger. Hiermee is het nog steeds niet in te schatten wat voor gezondheidsschade dit kan opleveren. Zo'n deeltje moet niet in het lichaam te recht komen, dan komt in direct contact met weefsels.

Het blijft allemaal speculeren, maar everzwijnen kunnen niet praten, zeker niet als ze vroegtijdig overlijden. Wat eerder ook is aangegeven is dat de blootstelling groter is bij het graven van loopgraven. Als het gebrek aan motivatie was, waarbij stralingsziekte als excuus is gebruikt, dan gaan we daar niet achter komen als het tegendeel wordt vastgesteld in Belarus. Na het bovenstaande vind ik hun verhaal wel wat aannemelijker.
Er is een opruimactie geweest van het bos. Hoogradioactieve delen, waaronder de bomen. Zijn in zogenaamde trenches begraven door liquidatoren. Deze zijn van beton en met beton overgoten. Wat en hoeveel daarin ligt kan ik niet vinden. Maar het is niet heel waarschijnlijk dat de Russen door een beton laag graven. Maar misschien onderschat ik hun stupiditeit.

Juist door het hoge stralingsniveau zijn reactor onderdelen en delen van de brandstofstaven eenvoudiger te lokaliseren en zijn dan meer waarschijnlijk opgeruimd door de liquidatoren die het bos hebben opgeruimd.

Het is niet heel waarschijnlijk dat de Russen een enorm hoge dosis hebben opgelopen. Maar het treffen van nog een flink deel van een reactor staaf is niet helemaal uit te sluiten. Ik acht het wel uitermate onwaarschijnlijk.

Wilde zwijnen kunnen niet praten voor ze het loodje leggen. Maar als de Russen binnen enkele weken dood neer vallen, dan kun je daar lastig een florende fauna diversiteit hebben met grote zoogdieren. Dieren zijn niet enorm veel stralingsresistenter dan mensen eerdere gevoeliger. Deze zijn dan ook binnen een paar weken uitgestorven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
vso schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 15:55:
[...]
(mijn quote ff aangepast)
om in deze lijn even door te trekken (van vandaag 15:13 edited door user)

https://t.me/s/bazabazon/10995 <--- rij je rustig op de weg valt er een raket paar meter voor je neus (naast de weg)

bron https://liveuamap.com/en/...olske-village-in-belgorod

btw geen gewonden, ook niet gelabeld van wie het vandaan kwam .. (let op de tegenligger)

btw restant tank (klik voor bron) zie gaatjes die er ingeschoten zijn .. hoe dik zal de beplating zijn ? (wie kan dat vertellen?) welk monsterlijk wapen heeft deze gaatjes geprikt ?

[Afbeelding]
Geen, dat is een BDM4 die van voor iet of wat bewapntserd is maar langs de zijkant echt niet veel tegenhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

https://liveuamap.com/en/...me-possible-interceptions
Over a dozen missile strikes with some possible interceptions in Dnipro city. Very loud explosions shaking all districts
Ai ai hoop dat het fake is ..

Tja vanalles

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• NiGeLaToR

Aangezien ze het toch ‘graag’ brengen is er een prijs gehangen aan de bevoorrading door Rusland.

[Twitter: https://twitter.com/haydenj81439319/status/1509943411645763586?s=21]

Dat is dan ook de rode draad dit conflict: te vaak zijn de dingen die gebeuren te grappig voor woorden terwijl het niet grappig kan en mag zijn door het verlies aan levens en de vernietiging.

Edit; en nog een BMP-1 met veel gaatjes:

In de spatborden, zo te zien.

[ Voor 20% gewijzigd door NiGeLaToR op 01-04-2022 23:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wauskoek
De vermoedens zaten al een tijdje in de lucht dat Rusland probeert het oosten te omsingelen. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

NiGeLaToR schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 23:44:
[Embed]

Aangezien ze het toch ‘graag’ brengen is er een prijs gehangen aan de bevoorrading door Rusland.

[Embed]

Dat is dan ook de rode draad dit conflict: te vaak zijn de dingen die gebeuren te grappig voor woorden terwijl het niet grappig kan en mag zijn door het verlies aan levens en de vernietiging.

Edit; en nog een BMP-1 met veel gaatjes:

[Embed]
Het "grappigst" is gelukkig iets minder wrang dat het leger betreft materieel van Oekraine groeit naarmate de oorlog voortzet .. zag een
https://liveuamap.com/en/...ssian-tos-rocket-launcher

ik heb diepe respect dat oekraine eigenlijk doorzet --> YouTube: National Anthem(volkslied) Ukraine + vertaling- ..we zouden het eigenlijk moeten draaien voor elke nieuws uitzending .. (meer omdat onze aandacht eraan verslapt)

het is zo jammer dat we niet willen/kunnen ingrijpen (en ook dat snap ik best wel) het is best een catch22
zolang we het niet doen is EU+ UA beschermt tegen A.B.C aanvalllen (relatief gezien) doen we het wel is er ook geen reden meer voor Rusland om zich in te houden .

[ Voor 16% gewijzigd door vso op 02-04-2022 01:02 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Wat ik wel apart blijf vinden is die munitie depot + brandstof silo(s) die in vlammen opgaan (hiervan zegt men dat Putin op de hoogte is) waarom 2x dezelfde plek en relatief ver land inwaarts ?
+
de 17 diplomaten die we (NL) het land uit trappen
+
de inval bij Gazprom (DE)

Het maakt het apart dat je eigenlijk niks "hoort" van Rusland die nog geen "piep" geeft
en daarbij los van hoe Oekraine daarop reageert ..

Hiermee bedoel ik is dat we best "gestuurd" worden door de media (of twitter/telegram enzv).. hoeveel we eigenlijk niet weten is voor mijn gevoel best apart .. zeker in deze tijd van informatie delen.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

vso schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 23:55:
[...]

het is zo jammer dat we niet willen/kunnen ingrijpen (en ook dat snap ik best wel) het is best een catch22
zolang we het niet doen is EU+ UA beschermt tegen A.B.C aanvalllen (relatief gezien) doen we het wel is er ook geen reden meer voor Rusland om zich in te houden .
of laat het Westen liever het vuile werk opknappen door Oekraïne? dan mocht het tot een clash komen, is Rusland alvast verzwakt, uitgeput en met een volk dat er geen vertrouwen meer in heeft.
edit: vermoedelijk eerder een bijkomstigheid dan een doel maar het is wel apart hoe weinig interventie bereidheid er is vanuit de EU/VS.

[ Voor 10% gewijzigd door JJ Le Funk op 06-04-2022 08:24 ]

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

The United States will provide another $300 million in security assistance to Ukraine, the Pentagon announced Friday.

The new package means the US has now committed more than $2.3 billion in security assistance to Ukraine since the start of the Biden administration, according to the statement from Pentagon press secretary John Kirby.

The new package includes:

Switchblade suicide drones
Anti-drone systems
Armored vehicles
Night-vision equipment
Ammunition
And more
The statement on security assistance is an unusual departure from past practice, in which the Pentagon and the administration have been discrete about the equipment provided. This time, the Pentagon laid out in some detail the systems and equipment that Ukraine will receive.
bron https://edition.cnn.com/e...n-news-04-2-22/index.html
No land-for-peace deal: Zelensky also said he would not be willing to trade Ukrainian territory in exchange for a peace deal with Russia.

“We do not trade our territory. So the question of territorial integrity and sovereignty is out of discussion,” Zelensky said.
Oke we vechten(nog)niet mee maar ik ben benieuwd welke steden/dorpen we gaan adopteren vind het een goed verzoek van Zelensky tenminste een harde belofte laten we niet afwachtend zijn in deze.

btw YouTube: Why the T-90 is Cheap Useless Junk! published 3-sep-2021 ergens rond 2:18 in de vid zegt hij letterlijk
after a long line of turret launching door stops ..

[ Voor 202% gewijzigd door vso op 02-04-2022 07:30 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

In de tussentijd probeert Rusland een digitale oorlog te voeren tegen de NAVO-landen:

https://www.theguardian.c...1/russia-ukraine-cyberwar

Zou een Russische hack die doden tot gevolg heeft in een NAVO-land als een inbreuk op de NAVO-handvesten worden gezien?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
TheekAzzaBreek schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 22:31:
[...]

Er was iemand in dit draadje die UKR markings zou hebben gezien. Werd geen bron bij gegeven.
Ukr hind heeft 2 witte strepen op de staart, Rus 3. Op 1 van de donkere filmpjes zie je inderdaad in 5,5 pixel reso 2 strepen. Veel verder is de confirmatie door beeld niet gekomen.

Zouden ze het geflikt kunnen hebben? Zeker. Ze vlogen tussen de huizen door. Had een Rus radar ze kunnen oppikken? Mwoah. Diezelfde lui schoten een lijnvlucht neer terwijl ze een vrachtvliegtuig dachten aan te vallen die niet eens op 33.000 voet kan vliegen met props.

Ukr reactie is dan ook goed gespeeld: niets ontkennen, niets bevestigen en melden dat je bezig bent met andere dingen dan je druk maken om ‘rampen en Rusland’.

Of ze het écht hebben gedaan? Dat weten we blijkbaar niet - en dat komt verdomd goed uit.

^ met factcheck

[Twitter: https://twitter.com/alexkennedy30/status/1510139186170449923?s=21]

Was in ieder geval goed doelwit.
Amphiebietje schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 08:39:
In de tussentijd probeert Rusland een digitale oorlog te voeren tegen de NAVO-landen:

https://www.theguardian.c...1/russia-ukraine-cyberwar

Zou een Russische hack die doden tot gevolg heeft in een NAVO-land als een inbreuk op de NAVO-handvesten worden gezien?
Zwart-wit: ja.

In mijn beleving zijn we al een tijd voorbij dat punt doordat mensen in ziekenhuizen bijvoorbeeld mogelijk zijn overleden toen de ziekenhuissystemen werden gecrypto locked.

Wellicht is de reactie daarop nu anders nu die hackersgroepen zelf hebben aangegeven voor Putin te werken.

[ Voor 25% gewijzigd door NiGeLaToR op 02-04-2022 08:58 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
bulle bas schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 22:14:
[...]

Ik merk bij mezelf dat ik mij veel meer erger aan de luldebehanger die staat toe te kijken dan aan de dief zelf.

PBS heeft een documentaire gemaakt over Putin: "Putin's road to war". Over zijn opkomst tot heden: https://www.pbs.org/wgbh/frontline/film/putins-road-to-war/

Ook met treurige rollen voor Obama en Trump. Een aaneenschakeling van verkeerd beleid in het Westen. En ik zie het doorlopen tot in het heden, met bizarre discussies of een wapenlevering misschien niet te aanstootgevend is.

De crimineel is een gegeven, het gaat erom hoe wij erop reageren. Daar begint onze verantwoordelijkheid.
Het westen wordt nu eindelijk een beetje wakker en ziet Poetin voor wat hij is, en ziet het gevaar waar hij voor zorgt. Kun je nagaan hoe het is om een Oekraïner te zijn, of een inwoner van de Baltisch landen. Die dit hebben zien aankomen, en er constant voor hebben gewaarschuwd. En de frustratie na 2014 dat het westen zo weinig heeft gedaan om Poetin tegen te houden. Waardoor we nu in deze oorlog zitten.

Het is onverdragelijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@RoD en nu, hoe verder, als dit conflict van de headlines verdwijnt?

En hoe om te gaan met de oorlogsmisdaden. De gebieden die nu verlaten worden zijn bezaaid met gedode burgers. De verhalen van veelvuldig verkrachte vrouwen stapelen zich op. De belegering van Maruipol is nog gaande en op socials noemen mensen de Russen ‘verslagen’.

Tis nog lang niet over en zou nog steeds liever zien dat er harder getrokken werd aan opties om het conflict te beëindigen door Rusland volledig terug te duwen.

Want, het is nog lang niet over.

[ Voor 11% gewijzigd door NiGeLaToR op 02-04-2022 09:34 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
NiGeLaToR schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 09:33:
@RoD en nu, hoe verder, als dit conflict van de headlines verdwijnt?

En hoe om te gaan met de oorlogsmisdaden. De gebieden die nu verlaten worden zijn bezaaid met gedode burgers. De verhalen van veelvuldig verkrachte vrouwen stapelen zich op. De belegering van Maruipol is nog gaande en op socials noemen mensen de Russen ‘verslagen’.

Tis nog lang niet over en zou nog steeds liever zien dat er harder getrokken werd aan opties om het conflict te beëindigen door Rusland volledig terug te duwen.
Tsja, ik weet wel hoe het verder moet, maar niemand luistert naar mij :)

1. Geef Oekraïne de wapens waar ze om vragen.
2. Meer sancties. Verbiedt handel met Rusland, laat hun schepen niet meer aanmeren, sluit ze uit van alles waar het maar kan. Er zijn geen grenzen.
3. Onderzoek blijven doen naar oorlogsmisdaden. Documenteer alles, en begin met het opzetten van een tribunaal (geloof dat dit nu al gebeurt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
[...]

Die Rusland volgens eigen zeggen allemaal vernietigd heeft.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Opinie kunnen we wel blijven beinvloeden en voeden met wat er gaande is @RoD. Deel je mening verder - kort en heftig beter dan hier een slepend iets van maken, ook voor de opinie en het draagvlak.

Duitsland is langzamerhand toch actiever aan het worden. Voor Rusland een economische reus die hun verleden los beginnen te laten (qua passief blijven).

Das geen tank maar een aangepast BMP-1, oftewel een IFV.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qr_DTYdOym4dRbYcL7SNdUbGTIo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7TqyiufHEOzIX1DSG0LGYa2n.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Nu online
unclero schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 21:32:

olie uit de grond is niet automagisch diesel. En minder/geen opslag in de regio is ook niet echt handig.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 07:29
NiGeLaToR schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 09:41:
Opinie kunnen we wel blijven beinvloeden en voeden met wat er gaande is @RoD. Deel je mening verder - kort en heftig beter dan hier een slepend iets van maken, ook voor de opinie en het draagvlak.

Duitsland is langzamerhand toch actiever aan het worden. Voor Rusland een economische reus die hun verleden los beginnen te laten (qua passief blijven).

[Embed]

Das geen tank maar een aangepast BMP-1, oftewel een IFV.

[Afbeelding]
Die dingen waren ooit eigendom van de DDR. Ze zijn niet echt een gevaar, je kan er nog beetje mee rondrijden.

Leuk voor een checkpoint of als je iets van informatie fysiek moet brengen.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killjoy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-09 18:44

Killjoy

Klingon lawn products

Bschnitz schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 09:49:
[...]

Die dingen waren ooit eigendom van de DDR. Ze zijn niet echt een gevaar, je kan er nog beetje mee rondrijden.

Leuk voor en checkpoint of als je iets van informatie fysiek moet brengen.
Nu hopen voor UA dat die dingen in betere staat zijn dan de eerder door Duitsland geleverde surplus wapens.

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Killjoy schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 09:50:
[...]

Nu hopen voor UA dat die dingen in betere staat zijn dan de eerder door Duitsland geleverde surplus wapens.
Die wapens waar kwaliteitsproblemen mee waren zijn toch nooit geleverd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Bschnitz schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 09:49:
[...]

Leuk voor een checkpoint of als je iets van informatie fysiek moet brengen.
Eens, handig en bedoeld voor troepentransport.

Maargoed, kanon heeft een aardige dracht dus zolang je er niet mee door vijandelijke linies probeert te racen kun je ze een plek geven wellicht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Indoubt
  • Nu online

Indoubt

NiGeLaToR schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 10:16:
[...]

Eens, handig en bedoeld voor troepentransport.

Maargoed, kanon heeft een aardige dracht dus zolang je er niet mee door vijandelijke linies probeert te racen kun je ze een plek geven wellicht.
Of gewoon gebruiken voor je infanterie om die samen op te laten trekken met je tanks zoals dat ooit bedoelt was.

Iets wat rusland in deze oorlog grotendeels vergeten lijkt te zijn.

Een aanval is in principe een samenspel van verschillende legeronderdelen. Tanks zonder infanterie zijn sitting ducks bijvoorbeeld. Daar hebben we voldoende van gezien. Ook artillerie, luchtsteun, luchtafweer, AT etc heeft zijn rol.

Dat we dat weinig zien in deze oorlog betekend niet dat het abnormaal is om dat wel gecoördineerd te doen

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Dit is toch wel een mooie ontwikkeling, dat Vodafone internet kan leveren over Starlink in onder andere Irpin:

Wat meer info in dit artikel (vertaling):
The service has been launched in 2G and 4G configurations, which uses SpaceX's Starlink kit as a transport network.

It is now possible to ensure the smooth operation of this segment of the network even in the absence of Internet access through a traditional underground transport network. This scheme allows you to quickly restore mobile communications where damaged communications.

This is the first time in the history of Ukraine and the second time in the world that the work of a part of the mobile operator's network is organized with the help of Starlink satellite technologies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
Zo te zien zijn ze door Bucha heen gewalst met natuurlijk veel burger doden, plaatje ligt naast Kiev.
Let op beelden zijn kort maar schokkend!!! 😢

https://t.me/Russia_Vs_Ukraine_War3/3085

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Laatst online: 23:14
DoubleDutch schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 11:08:
Zo te zien zijn ze door Bucha heen gewalst met natuurlijk veel burger doden, plaatje ligt naast Kiev.
Let op beelden zijn kort maar schokkend!!! 😢

https://t.me/Russia_Vs_Ukraine_War3/3085
Bucha is wel wat groter dan de straat op deze beelden. Op de beelden is verder te zien dat veel huizen en gebouwen nog onbeschadigd zijn. Dit lijkt meer op de aftermath na een onverwachte ontploffing van een raket (of zo) in een buitenwijk van Bucha. De exacte locatie is (denk ik) wel te bepalen door met StreetView door het stadje te 'reizen' , de kleuren van de schuttingen op de beelden lijken me redelijk uniek. Maar daar heb ik nu even de tijd niet voor.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Creatief, wel een anti-tank raket, maar geen anti-air, no problemo blijkbaar:
Yesterday, according to confirmed data, servicemen of the 95th Separate Air Assault Brigade of the Armed Forces of Ukraine shot down two Russian Mi-8 military transport helicopters. "The helicopters were destroyed by a crew of Ukraine’s Corsar portable anti-tank missile system in Kharkiv region. In fact, this is the first case when an air target was successfully destroyed by an anti-tank missile system," the publication reads.
https://www.ukrinform.net...sian-mi8-helicopters.html

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Indoubt schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 10:22:
[...]
Of gewoon gebruiken voor je infanterie om die samen op te laten trekken met je tanks zoals dat ooit bedoelt was.

Iets wat rusland in deze oorlog grotendeels vergeten lijkt te zijn.

Een aanval is in principe een samenspel van verschillende legeronderdelen. Tanks zonder infanterie zijn sitting ducks bijvoorbeeld. Daar hebben we voldoende van gezien. Ook artillerie, luchtsteun, luchtafweer, AT etc heeft zijn rol.

Dat we dat weinig zien in deze oorlog betekend niet dat het abnormaal is om dat wel gecoördineerd te doen
In de Russische BTG’s zit te weinig infanterie, die hele strategie en samenspel is niet meer in de Russische doctrine meegenomen.

PSN

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Verwijderd

YakuzA schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 11:48:
Creatief, wel een anti-tank raket, maar geen anti-air, no problemo blijkbaar:

[...]

https://www.ukrinform.net...sian-mi8-helicopters.html
Volgens wikipedia werkt hetsysteem met laser guidance; je raakt dus waar je op mikt, onafhankelijk van het labeltje wat het doelwit toevallig heeft.

Bron: Wikipedia: RK-3 Corsar

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Verwijderd schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 11:59:
[...]

Volgens wikipedia werkt hetsysteem met laser guidance; je raakt dus waar je op mikt, onafhankelijk van het labeltje wat het doelwit toevallig heeft.

Bron: Wikipedia: RK-3 Corsar
:)
Helikopters staan zelf als voorbeeld op Wikipedia.
Minder out-of-the-box denken dan ik dacht.
CORSAR is a light portable anti tank missile system. It is intended to destroy stationary and moving armored targets. It can also be used against emplacements, light-armored objects and helicopters.

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik ben heel benieuwd welke strategie zich de komende weken gaat ontvouwen. Zal UA versterkingen richting het oosten sturen en daar ook RU eenheden kunnen terugdringen?

Dit soort zaken zijn denk ik bedoeld om UA troepen in het westen bezig te houden

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
  • Nu online
Apache4u schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 12:14:
Ik ben heel benieuwd welke strategie zich de komende weken gaat ontvouwen. Zal UA versterkingen richting het oosten sturen en daar ook RU eenheden kunnen terugdringen?

Dit soort zaken zijn denk ik bedoeld om UA troepen in het westen bezig te houden
[Embed]
Voor een extra front richting Odessa, alleen een aanval over de grond op Odessa staat waarschijnlijk niet meer in de planning. Kan het nu even niet vinden, maar volgens mij zitten daar minder dan 2000 man.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Tens schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 12:18:
[...]

Voor een extra front richting Odessa, alleen een aanval over de grond op Odessa staat waarschijnlijk niet meer in de planning. Kan het nu even niet vinden, maar volgens mij zitten daar minder dan 2000 man.
Ze willen met de landingsschepen en deze troepen in transnistrie proberen het eea weg te houden van het echte front. In het oosten gaan ze het nog proberen.

Vraag me af of ze echt de slagkracht nog hebben.

een treffende spreuk

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• teacup
  • Nu online

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

[...]

Verwacht ik ook niet meer. Odessa is voor Rusland wel heel belangrijk. Ze behoort tot een handvol gezichtsbepalende steden van het Russische rijk, althans volgens Poetin. Odessa is gesticht door Catharina de Grote, een heerser die Poetin bewondert. Poetin heeft dus wel een dingetje met Odessa.

Strategisch zou het alleen niet erg slim zijn. Rusland zou dan naast de Donbas de hele Oekraïense kustlijn moeten beheren en verdedigen. Dit betekend een lange grens en lange aanvoerroutes. De havens kunnen in die aanvoerroutes nog wel een oplossing zijn, maar kwetsbaar blijft het gebied wel. ISW heeft een tijd verwacht dat een zeelandingsoperatie vanuit de Krim was te verwachten. Mijn vermoeden is dat wat er aan capaciteit in de Krim aanwezig is zijn handen vol heeft aan Marioepol. Veel meer dan wat vertwijfelde raketten van een Iskandercomplex op de Krim naar de omgeving van Odessa wordt het niet.

Als er dus een aanval zou komen, dan moet dat over land. En dat zie ik niet gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
[...]

Als ik het me goed herinner is er een verdrag die het Russische leger beperkt tot 1500 troepen in Transnistrië. Niet dat Russen zich aan verdragen houden, maar het zal wel zoiets zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rejer
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-09 15:57
user109731 schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 10:31:
Dit is toch wel een mooie ontwikkeling, dat Vodafone internet kan leveren over Starlink in onder andere Irpin:
[Twitter]
Wat meer info in dit artikel (vertaling):

[...]
Een mooi idee om zo china internet te geven met als startpagina de Tiananmenprotest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:12
Brazos schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 12:51:
Als ik het me goed herinner is er een verdrag die het Russische leger beperkt tot 1500 troepen in Transnistrië. Niet dat Russen zich aan verdragen houden, maar het zal wel zoiets zijn.
Vooral doen: 1500 matig uitgeruste omsingelde troepen tegen een Oekraïnse en Moldavische overmacht. Binnen een paar dagen is de regio bevrijd.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Nu online

Indoubt

hoevenpe schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 13:05:
[...]

Vooral doen: 1500 matig uitgeruste omsingelde troepen tegen een Oekraïnse en Moldavische overmacht. Binnen een paar dagen is de regio bevrijd.
Het zou mij niet verbazen als dat Moldavie goed uit komt. Het is natuurlijk gewoon door de russen bezet. een deel van de stroomvoorziening van Moldavie ligt in dat gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

NiGeLaToR schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 08:49:
In mijn beleving zijn we al een tijd voorbij dat punt doordat mensen in ziekenhuizen bijvoorbeeld mogelijk zijn overleden toen de ziekenhuissystemen werden gecrypto locked.
Dat men dood ging van de crytpolocker vind ik vreemd, 75% kans dat deze mensen het toch niet overleefd hadden (hard gezegd, maar in dit geval durf ik dat als IT-er met veel medische achtergrond kennis wel hard te stellen)
* Kanttekening de eerste 24/48 uur moet overleefbaar zijn daarna kan het relatief snel kritiek worden voor een relatief kleine groep.

Maar dat gezegd :r van de hackergroep

Wat achtergrond info:
offtopic:
puur op basis van "crypto-locker"

Zoals je weet heb je "in-het-veld triage" oftewel spoedeisende hulp (noodpost) daar word zelden met digitale systemen gewerkt immers leven + dood is daar je allereerste doel. Hoe groter de kans dat je dood gaat hoe sneller je geholpen word (vandaar dat je uren kan wachten als je een simpele wond hebt). En rustig raadplegen is er niet bij dat moet je op pure kennis & kunde doen
Elke medisch personeelslid loopt daar minimaal x tijd per maand/jaar ofzo.

Moment dat je niet meer bij je patient data kan schakel je over naar "in levenhouden" en vermijd je alle mogelijke risico's als dat betekend dat de patient meer pijn heeft dan moet dat maar. Kortom zoals hierboven beschreven je gaat terug op je ervaring van "triage"

Dat je operaties stopt, dat kan maar je zit niet bij de kaakchirurg voor je gebroken been, het kan dus wel uitdagender zijn in sommige gevallen om de juiste informatie te hebben (verkeerde kies trekken) maar ja meeste zaken kan je wel uitstellen.. niet ideaal maar vaak niet levensbedreigend genoeg, zo ja --> triage
Chirurgen krijgen ook niet voor niks een aardig salaris!

Kortom de marge dat je dood kan gaan is niet super veel groter/kleiner met een cryptolocker, moment dat de stroom uitvalt heb je vele malen erger een probleem.

Als "it-er" heb je ook wel slecht je zaken op orde als je niet je kritieke systemen kan herstellen binnen 24 uur (niet genoeg budget bv)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

teacup schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 12:45:
[...]

Verwacht ik ook niet meer. Odessa is voor Rusland wel heel belangrijk. Ze behoort tot een handvol gezichtsbepalende steden van het Russische rijk, althans volgens Poetin. Odessa is gesticht door Catharina de Grote, een heerser die Poetin bewondert. Poetin heeft dus wel een dingetje met Odessa.

Strategisch zou het alleen niet erg slim zijn. Rusland zou dan naast de Donbas de hele Oekraïense kustlijn moeten beheren en verdedigen. Dit betekend een lange grens en lange aanvoerroutes. De havens kunnen in die aanvoerroutes nog wel een oplossing zijn, maar kwetsbaar blijft het gebied wel. ISW heeft een tijd verwacht dat een zeelandingsoperatie vanuit de Krim was te verwachten. Mijn vermoeden is dat wat er aan capaciteit in de Krim aanwezig is zijn handen vol heeft aan Marioepol. Veel meer dan wat vertwijfelde raketten van een Iskandercomplex op de Krim naar de omgeving van Odessa wordt het niet.

Als er dus een aanval zou komen, dan moet dat over land. En dat zie ik niet gebeuren.
En het is overduidelijk een nazi nest. O rganisation D er E hemaligen SS A ngehörigen. Heel gauw denazificeren.

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

teacup schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 00:44:
Terugkomend op die Russische vliegtuigen boven Zweden met mogelijk kernwapens aan boord. Eigenlijk maakt het niet zoveel uit wat voor lading die Sukhoi 24's hadden. Voor het zelfde geld waren het dummy's of w
<snip>
update van zweden (16 uur geleden)

https://www.france24.com/...rship-leading-swedish-mep

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
vso schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 13:29:
[...]

Dat men dood ging van de crytpolocker vind ik vreemd, 75% kans dat deze mensen het toch niet overleefd hadden (hard gezegd, maar in dit geval durf ik dat als IT-er met veel medische achtergrond kennis wel hard te stellen)
* Kanttekening de eerste 24/48 uur moet overleefbaar zijn daarna kan het relatief snel kritiek worden voor een relatief kleine groep.

Maar dat gezegd :r van de hackergroep

Wat achtergrond info:
offtopic:
puur op basis van "crypto-locker"

Zoals je weet heb je "in-het-veld triage" oftewel spoedeisende hulp (noodpost) daar word zelden met digitale systemen gewerkt immers leven + dood is daar je allereerste doel. Hoe groter de kans dat je dood gaat hoe sneller je geholpen word (vandaar dat je uren kan wachten als je een simpele wond hebt). En rustig raadplegen is er niet bij dat moet je op pure kennis & kunde doen
Elke medisch personeelslid loopt daar minimaal x tijd per maand/jaar ofzo.

Moment dat je niet meer bij je patient data kan schakel je over naar "in levenhouden" en vermijd je alle mogelijke risico's als dat betekend dat de patient meer pijn heeft dan moet dat maar. Kortom zoals hierboven beschreven je gaat terug op je ervaring van "triage"

Dat je operaties stopt, dat kan maar je zit niet bij de kaakchirurg voor je gebroken been, het kan dus wel uitdagender zijn in sommige gevallen om de juiste informatie te hebben (verkeerde kies trekken) maar ja meeste zaken kan je wel uitstellen.. niet ideaal maar vaak niet levensbedreigend genoeg, zo ja --> triage
Chirurgen krijgen ook niet voor niks een aardig salaris!

Kortom de marge dat je dood kan gaan is niet super veel groter/kleiner met een cryptolocker, moment dat de stroom uitvalt heb je vele malen erger een probleem.

Als "it-er" heb je ook wel slecht je zaken op orde als je niet je kritieke systemen kan herstellen binnen 24 uur (niet genoeg budget bv)
Ik was zijdelings betrokken bij de hack van de Ierse ziekenhuizen en alle patientstatussen waren encrypted. Er was geen digitale versie meer van medicatie, diagnose, behandelingen - niets.

Dat een beademing of een MRI dan nog werkt is leuk, maar het wordt wel complex.

Punt is vooral: waar trek je de streep. Wat je zegt: die hackersgroepen hebben geen scrupules. We doen er alleen bizar weinig aan, pas recent komen er oproepen om het vanuit de EU op te lossen.

En tevens: diverse van deze groepen opereerden uit Ukraine zelf.

Wellicht nu dus een goed moment om te zeggen: doe dat en we zoeken u op, sanctioneren uw bewegingen en als we u per abuis ergens tegenkomen bent u van ons. :7

En de gestolen spullen? Snel naar huis sturen.

Rij bij de Belarussische verzendkantoortjes.

De hoeveelheid oorlogsmisdaden en andere wandaden is structureel en enorm. De hoeveelheid beelden van doodgeschoten (vastgeboden) burgers is bizar. Maar ook (huis)dieren moesten er aan geloven.

[ Voor 6% gewijzigd door NiGeLaToR op 02-04-2022 14:17 ]

Pagina: 1 ... 95 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

Andere topics
Verschillende fronten:
Het Krim front
Het Donbass front
Het Chernihiv-Charkiv front
Het Kyiv front

Verbreding en verdieping:
MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Wapensystemen en effectiviteit

Overig: