De oorlog in Oekraïne - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 10 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.986.097 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snaggyheadshot
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19:52
Qwerty-273 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 12:37:
[...]

Polen zit bij de NAVO en EU, en heeft een grens met Rusland.
Litouwen zit bij de NAVO en EU, en heeft een grens met Rusland.
Letland zit bij de NAVO en EU, en heeft een grens met Rusland.
Estland zit bij de NAVO en EU, en heeft een grens met Rusland.

Finland zit bij de EU, en heeft een grens met Rusland.
Zweden zit bij de EU, en heeft een maritime grens met Rusland.

Noorwegen zit bij de NAVO, en heeft een grens met Rusland.

Een grens met Rusland en een lidmaatschap bij NAVO en/of EU hoeft echt niet het probleem te zijn.
Ik vind dit een argument dat te zeer door een westerse bril wordt bekeken. Als Polen hypothetisch gezien zou besluiten opeens zich aan te sluiten als bondgenoot van Rusland zouden er hier ook alarmbellen afgaan.

Overigens heeft Oekraïne voor Rusland strategisch gezien gigantisch veel waarde. Denk aan de zwarte zee, maar met name vanwege de geografische ligging van Oekraïne. Het is namelijk een gigantisch stuk plat land dat een potentiële invasie naar Rusland mogelijk maakt. De omliggende landen hebben allen veel meer geografische 'hindernissen'. Strategisch is Oekraïne dus van gigantisch belang.

Ik ben overigens alles behalve een militair expert, maar ik vind zelfs in deze situatie dat er vanuit twee kanten moet worden geredeneerd. Hoe kun je elkaar anders begrijpen?

[ Voor 4% gewijzigd door snaggyheadshot op 08-03-2022 12:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 07:40

Tijntje

Hello?!

Fuujii schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 12:51:
Als je alle berichten moet geloven, dan lijkt het soms alsof Rusland al bijna verslagen is. Beetje een herhaling dit, maar toch blijf ik dat ongeloofwaardig vinden. Ondanks alle tegenslagen en de verkeerde verwachtingen vanuit Rusland: dit kan toch niet zó snel al falen? Begrijp me niet verkeerd, ik hoop het van harte.

Want de aanvallen én bedreigingen richting het Westen gaan door. Er is natuurlijk geen weg terug zonder gezichtsverlies. Kan het niet zijn dat Rusland toch nog veel meer troepen, voertuigen en andere verassingen klaar heeft staan? Want hoe realistisch zijn de Westerse schattingen? Ondanks de tegenslagen van het Russische leger.

Wat ik overigens ook wel opmerkelijk vind zijn de uitspraken van Zelensky. Het lijkt alsof hij non-stop zijn gevoelens deelt met de wereld. Al zal dit ongetwijfeld uitvergroot worden door de media. Niet per se verkeerd, maar wel opmerkelijk. Nu ook weer z'n opmerking over niet willen aansluiten bij de NAVO. Al is het natuurlijk ook een showman. Bij een Westerse leider gaat dit toch ‘voorzichtiger’.
Het is aan Zelensky nu zaak om het Oekraïense lot zo veel mogelijk voor het voetlicht te brengen. Dat is zijn enige mogelijkheid om verzet te kunnen blijven bieden. Daarom zet hij sommige zaken inderdaad wat sterker aan. Het feit dat regeringsleiders met tranen in de ogen zitten naar een gesprek met hem zorgt er voor dat er al zo veel zo snel is gebeurd.
De hoeveelheid sancties en de snelheid daarvan is echt ongekend.

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snaggyheadshot
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19:52
Als je alle berichten moet geloven, dan lijkt het soms alsof Rusland al bijna verslagen is. Beetje een herhaling dit, maar toch blijf ik dat ongeloofwaardig vinden. Ondanks alle tegenslagen en de verkeerde verwachtingen vanuit Rusland: dit kan toch niet zó snel al falen? Begrijp me niet verkeerd, ik hoop het van harte.
Ik deel deze mening. Ik vraag mij hierdoor ook af in hoeverre de informatie die wij krijgen neutraal is en in hoeverre deze 'verwesterd' is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

bvbal79 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 12:48:
[...]

Als Svetlana in Oekraine kanker krijgt dan boeit het je wel?

En zoveel afstandverschil is er niet tussen de Donbass/Kiev en Amsterdam en Syrie en Amsterdam.....
Kiev ~2000km
Syrië ~4000km

Aldus Google maps. + het gevoelsmatig component dat midden oosten altijd al 1 bonk ellende van oorlog, droogte en armoede is.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• U123456
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21:02
*knip* we gaan hier RT ook niet promoten als 'het andere standpunt'. Het is propaganda en wordt hier niet geaccepteerd. Ook uitleg over hoe blokkades te omzeilen valt daaronder

[ Voor 97% gewijzigd door polthemol op 09-03-2022 07:54 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

snaggyheadshot schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 12:56:
[...]

Ik deel deze mening. Ik vraag mij hierdoor ook af in hoeverre de informatie die wij krijgen neutraal is en in hoeverre deze 'verwesterd' is.
Of in welke mate we al decennia lang onbewust geïndoctrineerd zijn door het Kremlin, in de zin van 'Rusland is sterk en zeer machtig, vrees ons.'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13-08 14:11
timovd schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 12:50:
[...]

Om wat voor sanctie gaat het hier dan? Doen we nu niet precies het zelfde als Rusland doet?
Dat RT en Sputnik niet meer in de EU te zien zijn.

Edit: Maar een Russische staatstv als RTR Planeta is volgens https://www.lyngsat.com/tvchannels/ru/RTR-Planeta.html nog gewoon op een Europese satelliet te zien.

[ Voor 23% gewijzigd door martwoutnl op 08-03-2022 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
bvbal79 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 12:53:
[...]

Turkije is al bij de NAVO
Precies, dus als Georgië ingenomen wordt door Rusland. Dan grenst ook Turkije aan Rusland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

snaggyheadshot schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 12:54:
[...]

Ik vind dit een argument dat te zeer door een westerse bril wordt bekeken. Als Polen hypothetisch gezien zou besluiten opeens zich aan te sluiten als bondgenoot van Rusland zouden er hier ook alarmbellen afgaan.

Overigens heeft Oekraïne voor Rusland strategisch gezien gigantisch veel waarde. Denk aan de zwarte zee, maar met name vanwege de geografische ligging van Oekraïne. Het is namelijk een gigantisch stuk plat land dat een potentiële invasie naar Rusland mogelijk maakt.

Ik ben overigens alles behalve een militair expert, maar ik vind zelfs in deze situatie dat er vanuit twee kanten moet worden geredeneerd. Hoe kun je elkaar anders begrijpen?
Deze vergelijking gaat niet helemaal op. Als Polen Russisch wordt, dan is dat een draai van 180 graden NATO -> Rusland. Oekraïne zou van USSR -> Neutraal -> NATO gaan. Daar zit dus een stap tussen waarin er tijd is geweest een gedegen overweging te maken. Een 180 graden draai gebeurd niet zo heel snel in een democratie, dus dan is er meer aan de hand (en gaan er terecht alarmbellen af). Overigens zie ik de NATO dan niet met tanks naar Warschau rijden om ze van gedachten te veranderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:24

rapture

Zelfs daar netwerken?

Explosief tussen 2 metalen platen. Als een holle lading vervormd metaal spuit, dan ontploft het explosief en de platen worden weggeduwd:

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/da/Image_Explosive_Reactive_Armor.png/220px-Image_Explosive_Reactive_Armor.png Afbeeldingslocatie: https://ars.els-cdn.com/content/image/1-s2.0-S0304389415005427-gr4.jpg

Het vergroot de afstand tussen de holle lading en de onderliggende pantser. Naarmate de buitenste plaat onder een hoek weggeduwd wordt, dan is de vervormd metaal niet meer op dezelfde plek op de plaat gemikt en zal door meer plaatmateriaal moeten snijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:08

timovd

Voorsprong door techniek

martwoutnl schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 13:00:
[...]

Dat RT en Sputnik niet meer in de EU te zien zijn.
Wat bereiken we er mee?
Russen voelen zich hier nog mee slachtoffer en het is de schuld van "het westen".

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17:38
Verwijderd schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 13:00:
[...]

Of in welke mate al decennia lang onbewust geïndoctrineerd zijn door het Kremlin, in de zin van 'Rusland is sterk en zeer machtig, vrees ons.'
Natuurlijk wil je de tegenstander bang maken door te indoctrineren. Maar als je daadwerkelijk een invasie start dan moet je wel genoeg assets hebben. Daar reken je ook (genoeg) verliezen bij. Tuurlijk, het is óók een informatie-oorlog, maar puur met een angst-campagne win je het niet lijkt me. Dat weet Rusland ook wel toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-09 14:07

backupdevice

Boeh!

psy schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 12:43:
[...]

Klopt. Wij zaten er juist tussen. Wij zaten apart met ons groepje (onder andere een 4 tonner met de vuurleiding, 4 tonner met generator/communicatie, 4 tonner ondersteuning/bedden/keukentje). Waarnemers gaven door waar de treffers vielen, dit werd dan weer met de nodige correcties doorgegeven aan de houwitzers. En dan is de cirkel rond. Heb er toen nog een video opname van gemaakt moet die eens uploaden.
Ja ik ken ze ;) . Maar wij aan het stuk wisten alleen maar hoe snel we moesten schieten . Heb ook wel eens een barste gezien van Fosfor en Brisant met 8 stukken. Wat een verwoesting zeg … op Oldenkamp was dat . Dan schoot je 1 KM ver

[ Voor 10% gewijzigd door backupdevice op 08-03-2022 13:04 ]

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:41
De Russen zijn nog lang niet verslagen, het wordt een lange bloedige uitputtingsslag met enorm veel leed.
De vraag is vooral hoe lang Poetin dit vol kan houden, daadwerkelijk grote steden bezetten en pacificeren is praktisch onmogelijk, daarvoor heeft hij veel meer troepen nodig.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
[...]

Overigens heeft Oekraïne voor Rusland strategisch gezien gigantisch veel waarde. Denk aan de zwarte zee, maar met name vanwege de geografische ligging van Oekraïne. Het is namelijk een gigantisch stuk plat land dat een potentiële invasie naar Rusland mogelijk maakt.

De discussie is eindeloos gevoerd, maar je accepteert soevereiniteit wel of niet. Als je dat niet doet, heb je niks te zoeken in de free world. Dan kan je verkassen naar regimes van Stalin, Hitler, Mao etc.
Dat je dingen anders zou willen zien, dat kan. Daar heb je diplomatie voor en andere legale middelen. Maar als een land zich weigert te onderwerpen is het end of, en heb je nooit het recht om die reden dat land militair aan te vallen.
Basta.

Er valt daarom ook niks meer te begrijpen. Het punt is dat de andere partij soevereiniteit moet erkennen. En anders heb je de gebruikelijke respons, die past bij het mind frame van genoemde regimes. Want die erkennen geen rechten, alleen het recht van de sterkste. Zie topic start, dat standpunt is geen acceptabel standpunt in deze discussie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10:44
NiGeLaToR schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 12:24:
[...]

In het Oosten arriveren de nieuwe raketten nu pas, maar al dagen zie ik Ukrainse militairen voertuigen uitschakelen met RPG’s. En dat werkt ook.

Zojuist zie ik een mogelijke reden: de ERA paketten op tanks zijn leeg. Zit gewoon niets in. Zit je dan in je ‘gemoderniseerde’ tank. Ik heb dit nu een keer of 3 gezien, dus helemaal toeval is het niet meer lijkt me.

[...]
In je quote lees ik dat de Oekrainse tanks lege Era pakketten hebben. Ik lees dat er 2 Oekrainse tanks uitgeschakeld zijn met een gewone RPG door DPR (= Donetsk People's republic).
Of begrijp ik je verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17:38
hoevenpe schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 13:04:
[...]

De Russen zijn nog lang niet verslagen, het wordt een lange bloedige uitputtingsslag met enorm veel leed.
De vraag is vooral hoe lang Poetin dit vol kan houden, daadwerkelijk grote steden bezetten en pacificeren is praktisch onmogelijk, daarvoor heeft hij veel meer troepen nodig.
Je krijgt door alle informatiestromen hier het idee dat Rusland bijna door al zijn manschappen/reserves/voertuigen heen is. Alsof ze het niet meer lang kunnen volhouden.

Begrijpelijk dat in het Westen ook een hoop nep nieuws is. Maar precies wat je zegt: volgens mij is de oorlog pas net begonnen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
timovd schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 13:01:
[...]

Wat bereiken we er mee?
Russen voelen zich hier nog mee slachtoffer en het is de schuld van "het westen".
We bereiken ermee dat de 5e colonne hier niet groter wordt, waardoor de ondermijning van onze democratie een halt toegeroepen kan worden. Het zijn propagandakanalen van een vijandige entiteit, effectiever en goedkoper dan een serie straaljagers.
We zijn al te laat met ingrijpen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14-09 19:38

bloody

0.000 KB!!

Bizar maar niet totaal onverwacht:

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingelogd
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
Fuujii schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 13:06:
[...]

Je krijgt door alle informatiestromen hier het idee dat Rusland bijna door al zijn manschappen/reserves/voertuigen heen is. Alsof ze het niet meer lang kunnen volhouden.

Begrijpelijk dat in het Westen ook een hoop nep nieuws is. Maar precies wat je zegt: volgens mij is de oorlog pas net begonnen.
Dit zijn analyses, is ook duidelijk in de artikels te lezen. Heeft niks met nep nieuws of propaganda te maken.
Maar wat wil je horen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
boesOne schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 09:51:
[...]

Rusland is zojuist opgegeten door een grotere vis.

https://www.volkskrant.nl...p-achter-poetin~b56952bf/

Dus het conflict op macroniveau is het Oude Westen versus China.

Geef aub een korte toelichting van het artikel en quote een relevant deel.
Dit is best wel zorgelijk. Voor China is dit de kans om veel gewicht in de geopolitieke schaal te leggen. Ze kunnen zelf deelnemen aan de proxy-oorlog en Rusland bewapenen om de oorlog te winnen.

March of the Eagles

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:47

Seraphin

Meep?

[...]

Overigens heeft Oekraïne voor Rusland strategisch gezien gigantisch veel waarde. Denk aan de zwarte zee, maar met name vanwege de geografische ligging van Oekraïne. Het is namelijk een gigantisch stuk plat land dat een potentiële invasie naar Rusland mogelijk maakt. De omliggende landen hebben allen veel meer geografische 'hindernissen'. Strategisch is Oekraïne dus van gigantisch belang.

En nu even niet hypothetisch: Polen, Estland, Letland, Litwouen, Bulgarije, Roemenië, Tsjechië, Slowakije, Hongarije. Deze landen hebben allemaal uit eerste hand mogen ervaren hoe het leven er onder een Russissche invloedssfeer uit ziet. Allemaal hebben ze zo snel als het maar kon er voor gekozen aansluiting te zoeken bij EU en/of NAVO. Die eerste voor de levensstandaard, die tweede voor bescherming tegen datzelfde Rusland.

Op geen enkel punt in de geschiedenis is er reëel sprake van geweest dat NAVO-lidstaten een invasie van Rusland als een goed idee zag. Dat hele argument van strategisch gebied / bufferstaat Oekraïne is gewoon een gezocht argument om de ware achterliggende bedoelingen te maskeren.

Het is goed om de Russische kant van het verhaal te (willen) begrijpen. Dat maakt echter niet dat die kant van het verhaal valide of überhaupt reëel is. De Russische kant van het verhaal valt (kort door de bocht) samen te vatten als: "Kut, ik ben mijn mooie wereldrijkje kwijt en bij de 'afvalligen' gaat het beter dan bij ons, tijd om snel onze status als wereldmacht op te poetsen en te voorkomen dat mijn eigen mensen doorkrijgen dat het gras bij de buren wel degelijk groener is."

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Laatst online: 19:32

Yucon

*broem*

XWB schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 13:14:
[...]

Dit is best wel zorgelijk. Voor China is dit de kans om veel gewicht in de geopolitieke schaal te leggen. Ze kunnen zelf deelnemen aan de proxy-oorlog en Rusland bewapenen om de oorlog te winnen.
Onderdeel van de deal zal in dat geval wel zijn dat Poetin geen tactische kernwapens gaat gebruiken. Dat lijkt me iets te zijn waar hij China ook geweldig mee de gordijnen in zou krijgen.

Hij zal 'ons' zonder twijfel wel pijn mogen doen maar het risico dat het compleet escaleert zal voor China totaal onacceptabel zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 06:22
[...]

Het is vooral dat het Russische leger heel erg overschat is. Uiteindelijk is de Russische economie niet groter dan die van de Benelux en moeten daar 1000den vliegtuigen en tanks van onderhouden worden. Veel oud materiaal dat slecht onderhouden is en modernisatie is ook duur. Lang niet alles wat het Russische leger heeft is daadwerkelijk inzetbaar en gemoderniseerd.

Feit is dat het heel veel langzamer gaat dan gedacht, als de oorlog binnen een paar dagen voorbij was dan was de economische schade te overzien. Rusland kan de oorlog niet lang volhouden op deze manier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
[...]

IK zie niet in waarom dat nep nieuws zou zijn. Rusland heeft een bepaald aantal soldaten daar verzameld en die berichten gaan over die.

Daarvan zouden dus nu zowat alels gebruikt zijn, wat me normaal lijkt de 2e week in deze oorlog.

Daarnaast is er gewoon veel gekend van het russische leger en kunnen analysten wel inschatten hoeveel er daarvan beschikbaar is en direct inzetbaar.

ALs je dat nep nieuws noemt is het eerder omdat dat niet strookt met wat jij gelooft niet of het dat al dan niet is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Fuujii schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 13:02:
[...]

Natuurlijk wil je de tegenstander bang maken door te indoctrineren. Maar als je daadwerkelijk een invasie start dan moet je wel genoeg assets hebben. Daar reken je ook (genoeg) verliezen bij. Tuurlijk, het is óók een informatie-oorlog, maar puur met een angst-campagne win je het niet lijkt me. Dat weet Rusland ook wel toch?
Je zou veronderstellen van wel.

Wellicht ook een gevolg van een door en door corrupt autocratisch bewind? Alleen te horen krijgen wat je wilt horen, je eigen strijdkracht overschatten, misschien zelfs niet op de hoogte van je militaire middelen (Een enkeling in de militaire top die spullen heeft verkocht voor die villa in Portugal.)

Daarnaast opgefokt raken doordat de wereld je als leider van een continent niet serieus neemt en je niet kunt meekomen met Westerse/Oosterse economische groei. Langzaam de succesvollere samenleving van het Westen naar je grenzen toe te zien kruipen... De oude dagen van een geallieerd Sovjet Rijk romantiseren in je eigen gedachten en proberen dit te bewerkstelligen in de donkere winter van je leven? De geschiedenis in willen gaan als groot en machtig leider terwijl de realiteit is dat de wereld je met de nek aankijkt?

Allerlei facetten die gevaarlijk zijn als het aankomt op besluitvorming van een autocratisch individu. Het lijkt me geen blufpoker wat Rusland hier speelt maar denk wel dat ze de kracht van hun hand overschat hebben...

Of misschien is het meer hoop van mijn kant, dat kan ook...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bvbal79
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10-09 21:30
Dennis1812 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 12:57:
[...]

Kiev ~2000km
Syrië ~4000km

Aldus Google maps. + het gevoelsmatig component dat Afrika altijd al 1 bonk ellende van oorlog, droogte en armoede is.
Syrie in Afrika?????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
n0pe schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 13:18:
[...]

Het is vooral dat het Russische leger heel erg overschat is.
Wat ik veel zie terugkomen is dat dit de verkeerde oorlog is voor rusland , dat wil dus niet zeggen dat op andere vlakken ze niet sterk staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Afrika/Azië je hebt gelijk. Midden oosten in elk geval waar t altijd gedonder is. Zolang ik leef in elk geval.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• k995
U123456 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 12:58:
[...]
*knip* we gaan hier RT ook niet promoten als 'het andere standpunt'. Het is propaganda en wordt hier niet geaccepteerd. Ook uitleg over hoe blokkades te omzeilen valt daaronder
Hier op het werk :

CSIRT has blocked this URL because it poses an imminent threat to your safety and/or the integrity of our network.

[ Voor 42% gewijzigd door polthemol op 09-03-2022 07:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seraphin

Seraphin

Meep?

[...]

De analyses die ik zie, concluderen doorgaans nog steeds dat een militaire overwinning van Rusland de meest waarschijnlijke uitkomst is. Het punt is alleen dat vrijwel niemand had verwacht dat het zoveel moeite zou kosten.

Ter vergelijking: als ik (1.83m, 74Kg, aardige hardloopconditie maar de upper body strength van een banaan) in de ring stap tegen Rico Verhoeven, dan mag je (terecht) verwachten dat ik binnen 2 seconden op de grond lig, het enige giswerk is dan nog hoe permanent de schade is die ik zou hebben opgelopen.

Als ik vervolgens na 2 minuten nog steeds (bloedend, huilend, strompelend, maar rechtovereind) in de ring sta terwijl Rico steeds roder aanloopt, dan gaan mensen denken "damn, ik had Rico toch wel hoger ingeschat, hoe gaat dit aflopen?" Dat is dan niet vanuit een reëele verwachting dat ik kans heb om te winnen, maar extrapolerend uit de observatie dat eerste onmogelijkheid toch bewaarheid is.

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Bonalds
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 16:29
Yucon schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 13:17:
[...]

Onderdeel van de deal zal in dat geval wel zijn dat Poetin geen tactische kernwapens gaat gebruiken. Dat lijkt me iets te zijn waar hij China ook geweldig mee de gordijnen in zou krijgen.

Hij zal 'ons' zonder twijfel wel pijn mogen doen maar het risico dat het compleet escaleert zal voor China totaal onacceptabel zijn.
Denk het enige waar China mogelijk wat zorgen heeft, is dat de vruchtbare grond niet radioactief wordt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10-09 21:30
Dennis1812 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 13:22:
[...]

Afrika/Azië je hebt gelijk. Midden oosten in elk geval waar t altijd gedonder is. Zolang ik leef in elk geval.
Oorlogen die gefinancieerd worden door het Westen of Rusland. uiteindelijk zijn het allemaal proxy-wars
Maar goed we gaan dan vrij offtopic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13-08 14:11
Shell gaat volledig weg uit Rusland; tankstation dicht: https://www.ad.nl/buitenl...ekt-uit-rusland~ac2391d3/

Kabinet gaat in crisisstand om stroom vluchtelingen te kunnen verwerken: https://www.ad.nl/politie...g-vluchtelingen~a70c4bec/ Zie ook brief aan kamer via https://www.tweedekamer.n...2022Z04235&did=2022D08689

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:58

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

martwoutnl schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 13:25:
Shell gaat volledig weg uit Rusland; tankstation dicht: https://www.ad.nl/buitenl...ekt-uit-rusland~ac2391d3/

Kabinet gaat in crisisstand om stroom vluchtelingen te kunnen verwerken: https://www.ad.nl/politie...g-vluchtelingen~a70c4bec/ Zie ook brief aan kamer via https://www.tweedekamer.n...2022Z04235&did=2022D08689
Alleen Total blijft dan nog over? Of zijn die ook tot inzichten gekomen?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]

Wat bereiken we er mee?
En Henk en Ingrid posten niet al het RT nepnieuws op hun Facebook en insta.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:40
Heheh, na een hoop draaikonterij hebben ze zichzelf niet boven de wereld gezet en stoppen ze ook in Rusland.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:18
MikeyMan schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 13:26:
[...]

Alleen Total blijft dan nog over? Of zijn die ook tot inzichten gekomen?
Gisteren nog niet.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• De_Bastaard
Ergens wel goed dat de Nederlandse boeren nu ook graan gaan verbouwen. Lijkt me prima wending om niet groenten te exporteren en vervolgens graan te importeren uit Oekraine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-09 10:37
XWB schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 13:14:
[...]

Ik zie het de Chinezen ze nog wel doen ook. En hoe gaat NATO hier weer op reageren. Brrr.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-08 19:58
De_Bastaard schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 13:28:
Ergens wel goed dat de Nederlandse boeren nu ook graan gaan verbouwen. Lijkt me prima wending om niet groenten te exporteren en vervolgens graan te importeren uit Oekraine.
Sowieso is het totaal onhandig en slecht voor het klimaat wat wij onze spullen aan het buitenland verkopen en wij goedkopere dingen importeren om hier in de schappen te leggen. Allemaal onnodig vervoer. Mooi moment om daar mee op te houden dan maar wat meer betalen voor spullen van eigen bodem als het nodig is.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
asing schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 13:27:
[...]

Heheh, na een hoop draaikonterij hebben ze zichzelf niet boven de wereld gezet en stoppen ze ook in Rusland.
Wel nog eerst even snel een paar miljoen vaten olie op de kop getikt ;-).

Ik hoorde overigens dat Shell o.a. een contract heeft met NATO en die dus ook van olie moet voorzien :+.
Astennu schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 13:32:
[...]

Sowieso is het totaal onhandig en slecht voor het klimaat wat wij onze spullen aan het buitenland verkopen en wij goedkopere dingen importeren om hier in de schappen te leggen. Allemaal onnodig vervoer. Mooi moment om daar mee op te houden dan maar wat meer betalen voor spullen van eigen bodem als het nodig is.
Inderdaad. Globalisering is niet per sé een goed ding, flinke onrust zoals nu toont dat maar weer eens aan. Net als het maken van medicijnen/grondstoffen in China wat bij het begin van de Corona crisis een probleem werd.

[ Voor 44% gewijzigd door De_Bastaard op 08-03-2022 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0pe
Wij hoeven ons geen zorgen te maken, het wordt iets duurder maar dat is het. Het echte probleem van graantekorten ligt in de landen die het al zwaar hebben. Libanon, Somalië zijn bijvoorbeeld grootafnemers van Oekraïns graan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:01
[...]

Met als grote verschil dat de NATO echt niet Rusland zou gaan aanvallen. Op papier zou het kunnen ja, maar in de praktijk zou niemand zich daar zorgen over hebben gemaakt in Rusland. Zelfs nu, met de grootste reden die we maar kunnen hebben, doen we uiterst voorzichtig. Waar Putin/Rusland zich wel zorgen over maakt, en terecht, is het (economische) succes van de Ukraine, want stel je toch eens voor dat de Russische burgers erachter komen dat "moeder Rusland" niet zo'n geweldige plek is.....

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Seraphin

Seraphin

Meep?

[...]

Wat bereiken we er mee?
Wat @YakuzA al terecht aanstipt; dit vermindert de distributie van nepnieuws in het Westen.

Voor wat betreft de houding van de Russen zelf; Navalny heeft een interessante thread op Twitter staan met de uitkomsten van een peiling onder Moskovieten.

Hele draadje hier:
https://twitter.com/naval...74156906503widget%3DTweet

Hij geeft terecht aan dat dit op geen enkele wijze een representatieve steekproef is, maar het laat wel een trend over tijd zien. En die laat toch duidelijk zien dat de opinie (onder deze niet-representatieve steekproef) danig aan het verslechteren is. Het is dus zaak om zo veel mogelijk de trollen te blijven bestrijden, om de daadwerkelijke situatie bij de Russen binnen te laten komen (zelfs al is het maar mondjesmaat).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:27
Prosac schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 13:06:
[...]

In je quote lees ik dat de Oekrainse tanks lege Era pakketten hebben. Ik lees dat er 2 Oekrainse tanks uitgeschakeld zijn met een gewone RPG door DPR (= Donetsk People's republic).
Of begrijp ik je verkeerd?
Je hebt gelijk, thanks, blijkbaar zijn/waren dit Ukrainse tanks. Ik was in de war omdat ik een aantal berichten juist andersom had gezien waarbij Ukrainse militairen hetzelfde zeiden over Russische tanks.

Volgens mij kan ik er vanuit gaan dat beide kanten hun best doen de indruk te wekken dat materieel matig is. Of Ukraine gebruikt Russisch buitgemaakte tanks die al niet deugden ;) Zal een disclaimer bij m'n bericht toevoegen dat dit alles met een pot zout gezien moet worden.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:03
n0pe schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 13:32:
[...]

Wij hoeven ons geen zorgen te maken, het wordt iets duurder maar dat is het. Het echte probleem van graantekorten ligt in de landen die het al zwaar hebben. Libanon, Somalië zijn bijvoorbeeld grootafnemers van Oekraïns graan.
Evt. alternatieven voor graan zijn er ook nog, zoals rijst. Bij de plaatselijke toko kost een 20kg zak niet zoveel, en daar doe je echt lang mee en het is jarenlang houdbaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• durian
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09:22
Seraphin schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 13:35:
[...]

Hij geeft terecht aan dat dit op geen enkele wijze een representatieve steekproef is, maar het laat wel een trend over tijd zien. En die laat toch duidelijk zien dat de opinie (onder deze niet-representatieve steekproef) danig aan het verslechteren is. Het is dus zaak om zo veel mogelijk de trollen te blijven bestrijden, om de daadwerkelijke situatie bij de Russen binnen te laten komen (zelfs al is het maar mondjesmaat).
Ik ben misschien oud en cynisch, maar als die steekproef niet representief is laat hij toch helemaal niks zien, behalve wishful thinking? (Ik zeg niet dat hij ongelijk heeft, maar dat staat hier los van.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razr
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Seraphin schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 13:35:
[...]

Wat @YakuzA al terecht aanstipt; dit vermindert de distributie van nepnieuws in het Westen.

Voor wat betreft de houding van de Russen zelf; Navalny heeft een interessante thread op Twitter staan met de uitkomsten van een peiling onder Moskovieten.

[Twitter]

Hele draadje hier:
https://twitter.com/naval...74156906503widget%3DTweet

Alexey Navalny zit toch nog gevangen of opgelosten in een of ander Russisch "correctie-kamp"? Hoe kan hij deze Tweets dan nog sturen en dit onderzoek doen? Er zijn mensen voor minder verdwenen volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeZuCK
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17:07

JoeZuCK

_Fonz > all.

Onze landbouwgrond zou helemaal niet geschikt zijn?

Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:38
JoeZuCK schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 13:47:
[...]
Daar denkt de boer anders over:
https://www.cbs.nl/nl-nl/...hectare-opbrengsten-graan

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:55
Razr schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 13:44:
[...]

Alexey Navalny zit toch nog gevangen of opgelosten in een of ander Russisch "correctie-kamp"? Hoe kan hij deze Tweets dan nog sturen en dit onderzoek doen? Er zijn mensen voor minder verdwenen volgens mij.
Misschien omdat Navalny dit niet zelf tweet?

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

JoeZuCK schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 13:47:
Al zou het wel zo zijn dan nog, veel te weinig ruimte om van betekenis te zijn. Je zal ook moeten verbouwen om het vee te voeren, dus grootschalig zal het nooit worden. In het oosten van NL zou het kunnen qua grond, maar dan houdt het ook op.

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• NiGeLaToR
YakuzA schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 13:27:
[...]

En Henk en Ingrid posten niet al het RT nepnieuws op hun Facebook en insta.
Het principe is eenvoudig:

- produceer 'nieuws'
- verspreid het met nepaccounts
- verspreid het met neppolitici
- de useful idiots pikken het op en doen de rest

De eerste twee vallen nu weg: de verspreiding lijkt plots gestopt (pending more data) en de berichten bereiken ons niet. Sterker nog: RT is accuut gestopt met de productie van hun nepnieuws, het had immers maar 1 doel.

Nu punt 3 nog democratisch uitvegen en de vierde bullet mogen weer meer zelf nadenken over hoe fijn het leven kan zijn :)

Edit: ligt het aan mij of is er van Twitter en Facebook bizar weinig gebruiksgegevens en -trends te vinden?
Ik ben toch wat gaan zoeken naar informatie over veranderde patronen in gebruik. Zoek ik verkeerd?

[ Voor 12% gewijzigd door NiGeLaToR op 08-03-2022 13:54 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DR!5EQ
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Qwerty-273 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 12:37:
[...]

Polen zit bij de NAVO en EU, en heeft een grens met Rusland.
Litouwen zit bij de NAVO en EU, en heeft een grens met Rusland.
Letland zit bij de NAVO en EU, en heeft een grens met Rusland.
Estland zit bij de NAVO en EU, en heeft een grens met Rusland.

Finland zit bij de EU, en heeft een grens met Rusland.
Zweden zit bij de EU, en heeft een maritime grens met Rusland.

Noorwegen zit bij de NAVO, en heeft een grens met Rusland.

Een grens met Rusland en een lidmaatschap bij NAVO en/of EU hoeft echt niet het probleem te zijn.
De Verenigde Staten zit bij de NAVO en heeft een maritime grens met Rusland. Dat weten veel mensen niet.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Shamalamadindon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-03-2024
Gezien de topic regels kan ik het niet direct linken maar ik vind dat het een voorbeeld is wat breder onder de aandacht moet zijn.

Op de Ukraine subreddit valt de video te vinden onder de naam "Russians killing Ukrainian civilians just because they want to".

In de video van een verkeer of beveiligingscamera zie je een rode auto een kruispunt naderen, voordat de auto het kruispunt bereikt komt er van rechts een Russisch pantservoertuig aan, deze opent nog voordat het pantservoertuig of de auto het kruispunt bereiken het vuur op de auto. De auto stopt, en word aan flarden geschoten.

Later heeft een getuige ook video gemaakt, deze is te vinden op de Ukraine subreddit onder de naam "Russian soldiers shot an old Ukrainian couple who were driving home.". In deze video is het resultaat van dichtbij te zien. Ik raad aan deze video enkel te kijken als je een zeer sterke maag hebt. In de video zie je de bebloede kapot geschoten lichamen van het oudere koppel wat in de auto reed.

Mocht dit toch de regels overtreden dan mijn excuses aan de mods. Maar ik vind het belangrijk dat er af en toe ook detail gegeven word aan generieke "Rusland begaat oorlogsmisdaden" uitspraken.

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0pe
Trishul schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 13:42:
[...]

Evt. alternatieven voor graan zijn er ook nog, zoals rijst. Bij de plaatselijke toko kost een 20kg zak niet zoveel, en daar doe je echt lang mee en het is jarenlang houdbaar.
Klopt WIJ zullen er weinig last van hebben. Ik denk dat je de impact op de wereldmarkt onderschat Oekraïne produceert 10% van de totale graan export, de prijs is al bijna op recordhoogte. Rusland is overigens de grootste exporteur en die markt bestaat niet meer voor het westen.

[ Voor 4% gewijzigd door n0pe op 08-03-2022 13:56 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Visitor.q
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:25
De bron die de NOS aanhaalt voor wat betreft de Russische generaal Vitali Gerasimov die vanmorgen gedood zou zijn, heeft inmiddels een tweet geplaatst dat dat niet waar was:

[ Voor 3% gewijzigd door Visitor.q op 08-03-2022 13:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

psy schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 11:11:
[...]

Ah dus ik sprak met jullie? 😎
12e veldartillerie Oirschot, staf (vuurleiding shelter 4-tonner)
Jep, behalve dat ik in Assen, Steenwijk en 't Harde heb gezeten. En een paar oefeningen in Duitsland. Wel driedubbele oefeningen gedraaid, waarnemers waren schaars toen en zeker de goede.

Ik verbaas me over de artillerie in deze oorlog, Het enige waar het voor lijkt te worden ingezet is lukraak war flatgebouwen platgooien. Misschien is dat het doel maar anders is het echt een accuratesse van likmvesje. Ik zou, zelfs als dienstplichte, zo het leger uit zijn gerost als ik dergelijke missers zou maken.

We zien maar een heel klein stuk natuurlijk, en het zal wel een doel dienen maar rijmen kan ik het niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
DR!5EQ schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 13:51:
[...]

De Verenigde Staten zit bij de NAVO en heeft een maritime grens met Rusland. Dat weten veel mensen niet.
Er ligt zelfs een Amerikaans plaats(je) op nog geen 4km van Rusland.

bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Diomede,_Alaska#Geography

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Shamalamadindon schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 13:55:
Gezien de topic regels kan ik het niet direct linken maar ik vind dat het een voorbeeld is wat breder onder de aandacht moet zijn.
Ik had het bericht waarin de mensen zichtbaar waren al gezien en zie nu de aanleiding gefilmd met een beveilingscamera voor het eerst. Je beschrijving zou genoeg moeten zijn om het niet te hoeven kijken, het zijn opa en oma en ze rijden in een bordeaux rode sedan, stoppen als ze de tank zien en worden zonder pardon direct beschoten. Daarna volgen er twee granaatinslagen en eindigt het filmpje.

Levens van mensen in Ukraine doet er niet toe voor Rusland. Het argument 'fog of war' gaat niet op hier, er is niets, niemand. Ik ben er al een dag misselijk van geweest en voel me er nog steeds beroerd bij. (ben er zelf niet naar op zoek, maar kwam voorbij in m'n Twitter tijdlijn)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Niet online
Visitor.q schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 13:57:
De bron die de NOS aanhaalt voor wat betreft de Russische generaal Vitali Gerasimov die vanmorgen gedood zou zijn, heeft inmiddels een tweet geplaatst dat dat niet waar was:

https://twitter.com/ejmalrai/status/1501151008138878977
Interessant account dat het post. En interessant account dat wordt aangehaald. Hmzz....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0pe

[Twitter]
Vreemd de directeur van Bellingcat lijkt er heel zeker van te zijn.

Twitter thread:

https://twitter.com/chris.../1500959074653024259?s=21

[ Voor 5% gewijzigd door n0pe op 08-03-2022 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Laatst online: 20:24

rapture

Zelfs daar netwerken?

[Twitter]
Ik zie de andere bronnen niet omdraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visitor.q
n0pe schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 14:01:
[...]

Vreemd de directeur van Bellingcat lijkt er heel zeker van te zijn.

Twitter thread:
[Embed]
Toch lees je meteen dat hij er heel gekleurd in zit; hij noemt de Russen idioten en sommeert ze hun leger op te doeken; dat geeft toch ook te denken voor een journalist.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Indoubt schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 13:57:
[...]

Jep, behalve dat ik in Assen, Steenwijk en 't Harde heb gezeten. En een paar oefeningen in Duitsland. Wel driedubbele oefeningen gedraaid, waarnemers waren schaars toen en zeker de goede.

Ik verbaas me over de artillerie in deze oorlog, Het enige waar het voor lijkt te worden ingezet is lukraak war flatgebouwen platgooien. Misschien is dat het doel maar anders is het echt een accuratesse van likmvesje. Ik zou, zelfs als dienstplichte, zo het leger uit zijn gerost als ik dergelijke missers zou maken.

We zien maar een heel klein stuk natuurlijk, en het zal wel een doel dienen maar rijmen kan ik het niet
Compleet andere doctrine.

De westerse doctrine is eentje van "Goh, als we nou dat huisje raken met Multiple Rounds Simultaneous Impact dan kunnen we de rest waarschijnlijk overnemen zonder al te veel schade"

De Russische doctrine is eentje van het kaliber "Na een 1,5 uur durende "surgical strike" die de halve woonwijk heeft weggevaagd, nemen we een kijkje, en als er toch nog een huis overeind staat, doen we het nog eens"

Rusland heeft al vanaf de tweede wereldoorlog enorme massa-beschietingen, vandaar ook hun focus op raketwerpers. Die dingen zijn totaal niet accuraat en kunnen ook geen constant vuur geven, maar zet er 5 naast elkaar in een veld en binnen 2 minuten bombardeer je iets van de kaart.

Het doel? Terreur. Het breken van de vijand.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shamalamadindon
Betreffende de al dan niet gestorven generaal, laat hem maar een filmpje maken ala Zelensky zou ik zeggen.

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchAddick
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-08 17:59
durian schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 13:43:
[...]

Ik ben misschien oud en cynisch, maar als die steekproef niet representief is laat hij toch helemaal niks zien, behalve wishful thinking? (Ik zeg niet dat hij ongelijk heeft, maar dat staat hier los van.)
En de aanhang van Navalny is niet representatief voor het Russische volk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Laatst online: 07-09 20:45

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

NiGeLaToR schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 10:47:
@Thombias dank voor het delen - ook al issie nu weer weg.

Wat ik geleerd heb de afgelopen weken is om anders te kijken naar een land, de mensen en het leiderschap.

Ons Westerse denken is: individu telt, wij zijn het volk en onze leiders zijn namens ons onze belangen aan het behartigen.

[knip]
Westers alsin Europees wellicht. Maar wat ik geleerd heb de afgelopen jaren is dat oligarchie niet enkel voorkomt in landen zonder democratie. Onze grootste bondgenoot heeft ook van die nare trekjes die mede door Trump onder mijn aandacht kwamen.

Het resultaat van jarenlang haast ongetemd kapitalisme, anti socialisme en helaas nog steeds racisme maakt dat de V.S. niet het grote voorbeeld is waarnaar we moeten streven.

Ik kan me wat dat betreft goed voorstellen dat mensen pleiten voor een EU die een zelfstandiger en volwassen defensie beleid moeten gaan voeren en niet teveel afhankelijk moeten blijven van andere landen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Visitor.q schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 14:04:
[...]

Toch lees je meteen dat hij er heel gekleurd in zit; hij noemt de Russen idioten en sommeert ze hun leger op te doeken; dat geeft toch ook te denken voor een journalist.
Objectief is niet neutraal.

Juist een journalist die geen enkel waarde-oordeel heeft over wat Rusland uitvreet, zou ik niet vertrouwen.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n0pe
[...]

Klopt maar over het algemeen is Bellingcat wel een betrouwbare bron. Wellicht gekleurd in dit conflict maar er staan wel bronnen bij. (Bericht aangepast met link naar tweet zodat je de hele thread kunt lezen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
  • Laatst online: 13:46
DutchAddick schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 14:06:
[...]

niet voor het gehele volk, maar aan de andere kant staat ook maar ? 30% achter Putin...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Niet online
[...]

Zie je ook de context waarin hij de Russen idioten noemt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CarJunkyXL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:00
Nu.nl;

Zelensky bereid tot dialoog over Krim en Donetsbekken
President Volodymyr Zelensky van Oekraïne heeft gezegd bereid te zijn te praten met Rusland over de status van de separatistische regio's in de oostelijke regio Donetsbekken en de Krim - dat Rusland in 2014 inlijfde. Dat zei hij vandaag in een vraaggesprek met de Amerikaanse omroep ABC.

Hij beklemtoonde de afgescheiden volksrepublieken Donetsk en Luhansk niet te zullen erkennen. Hij aanvaardt ook niet dat de Krim Russisch is. Maar hij zei "wél bereid te zijn tot een dialoog over de kwesties, om een compromis te vinden hoe die regio's verder gaan".'

Wat ik niet snap: Als je ze toch niet gaat erkennen. Waar ga je het dan wel over hebben?

[ Voor 6% gewijzigd door CarJunkyXL op 08-03-2022 14:14 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:19
NiGeLaToR schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 14:00:
[...]

Ik had het bericht waarin de mensen zichtbaar waren al gezien en zie nu de aanleiding gefilmd met een beveilingscamera voor het eerst. Je beschrijving zou genoeg moeten zijn om het niet te hoeven kijken, het zijn opa en oma en ze rijden in een bordeaux rode sedan, stoppen als ze de tank zien en worden zonder pardon direct beschoten. Daarna volgen er twee granaatinslagen en eindigt het filmpje.

Levens van mensen in Ukraine doet er niet toe voor Rusland. Het argument 'fog of war' gaat niet op hier, er is niets, niemand. Ik ben er al een dag misselijk van geweest en voel me er nog steeds beroerd bij. (ben er zelf niet naar op zoek, maar kwam voorbij in m'n Twitter tijdlijn)
Wij zitten hier wat dat betreft echt in een bubbel. Die veiligheid en standaarden die wij hier normaal vinden gelden niet automatisch voor de rest van de wereld.

Wanneer groepen mensen elkaar niet meer als mens zien wordt het snel schokkend, denk aan IS en de yezidi vrouwen. Dit soort gedrag krijg je van demoniseren. Gelukkig lijkt het erop dat het die richting in dit conflict niet op gaat. Alhoewel dat nog geen zekerheid is.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whuzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 14:23

Whuzz

Dodgeball!

CarJunkyXL schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 14:12:
Nu.nl;

President Volodymyr Zelensky van Oekraïne heeft gezegd bereid te zijn te praten met Rusland over de status van de separatistische regio's in de oostelijke regio Donetsbekken en de Krim - dat Rusland in 2014 inlijfde. Dat zei hij vandaag in een vraaggesprek met de Amerikaanse omroep ABC.

Hij beklemtoonde de afgescheiden volksrepublieken Donetsk en Luhansk niet te zullen erkennen. Hij aanvaardt ook niet dat de Krim Russisch is. Maar hij zei "wél bereid te zijn tot een dialoog over de kwesties, om een compromis te vinden hoe die regio's verder gaan".'

Wat ik niet snap: Als je ze toch niet gaat erkennen. Waar ga je het dan wel over hebben?
Ik begrijp het, maar ik vind het moeilijk te verkroppen.
Men wil vrede en een eind aan het stijdende aantal doden. Maar als Rusland hier uit komt met "winst", in welke vorm dan ook... dan voelt dat erg oneerlijk/onterecht/wrang/... kan er niet echt woorden voor vinden.

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RubenSaurus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 30-08 19:33
Nu.nl;

Teruggave misschien? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seraphin

Seraphin

Meep?

durian schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 13:43:
[...]

Een steekproef die niet representatief is, laat van alles zien. Je kan alleen niet zeggen "dit is hoe de gemiddelde Rus denkt". Want de steekproef is niet representatief.

Je kan echter wel laten zien: "dit is hoe onze sub-groep denkt". Je kan ook laten zien "dit is de ontwikkeling in het denken van on ze sub-groep.

En, ondanks het feit dat de steekproef an sich niet representatief is, kun je binnen bepaalde marges van onzekerheid die ontwikkeling in denken wel degelijk toepassing op de populatie.

Kort gezegd; uit de poll blijkt dat (slechts) 12% van de ondervraagden denkt dat Rusland als "vrede stichter" optreedt in Oekraïne. Dat zegt geen klap over het percentage van alle mensen in Rusland die datzelfde denkt. Echter, uit diezelfde poll blijkt dat, van de ondervraagden, het aantal mensen dat denkt dat Rusland optreedt als "vrede stichter" in de afgelopen 2 weken is gehalveerd.

Die trend is waarschijnlijk ook aanwezig in andere delen van Rusland. Ondanks dat je niet kan zeggen of dat ergens op het platteland ook diezelfde halvering is (immers; andere omstandigheden, andere kanalen van informatie etc.).

Het nut van de poll is dan ook vooral om te laten zien "kijk, in algemene zin verslechtert de publieke opinie over deze oorlog. Hoeveel en waar weten we niet, maar het is in ieder geval geen toename van de steun onder de bevolking".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
Nu.nl;

Denk aan Noord en Zuid Korea, officieel is er maar één Korea. De actieve oorlog daar is wel gestopt; Wikipedia: Korean Armistice Agreement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seraphin

Seraphin

Meep?

Razr schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 13:44:
[...]

Tjsa, ga d'r maar aan staan. Gevangen in NL lukt het ook om (b.v. via drones) wapens, drugs en telefoons te bemachtigen. Geen idee hoe waterdicht dat kamp van Navalny is. Er is ook niet gezegd dat hij dit onderzoek zelf heeft uitgevoerd. Kan prima via zijn support-base zijn gedaan waarna hij alleen de publicatie hoefde te doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:53

gws24

Thinking is hard!

[...]

En de bron die zegt dat hij niet dood is, die aangehaalde tweet van Maria Dubovikova, post alleen maar pro russische BS zoals dit:

edit: en je kan alleen op haar tweets reageren als ze je vermeld heeft, oftewel ze wil geen tegenspraak.

edit 2: en die Magnier is ook erg gekleurd met dingen zoals dit:

[ Voor 19% gewijzigd door gws24 op 08-03-2022 14:40 ]

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seraphin

Seraphin

Meep?

DutchAddick schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 14:06:
[...]

Het is niet gezegd dat de poll alleen onder aanhangers van Navalny is gehouden.

Overigens, ook voor @durian ; ik vind het juist een goed teken dat Navalny zelf methodische verantwoording aflegt en expliciet aangeeft dat dit een niet-representatief onderzoek is. Stukken beter onderlegd / onderbouwd dan een meerderheid aan "onderzoek" wat je vaak voorbij ziet flitsen. Dat de partij zelf nuance aanbrengt kan niet gebruikt worden als argument om het resultaat zelf ter discussie te stellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OkkE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-09 08:16

OkkE

CSS influencer :+

[Twitter]
Ik weet het niet... Die bron, die jij embed, quote deze tweet:

Sorry, maar met alleen "trust me" kom je er in mijn ogen niet. :) Misschien mis ik iets, maar ik kan geen bewijs vinden dat die generaal nog leeft. Dan vind ik het bewijs dat hij niet meer leeft betrouwbaarder (maar ook vrijwel niet te verifieren).

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08:28
sdk1985 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 14:17:
[...]

Denk aan Noord en Zuid Korea, officieel is er maar één Korea. De actieve oorlog daar is wel gestopt; Wikipedia: Korean Armistice Agreement.
Daar was wel wat meer voor nodig om die oorlog te stoppen Wikipedia: Mutual Defense Treaty (United States–South Korea)

Neem aan dat Rusland daar niet mee akkoord gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Seraphin schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 14:16:
[...]

Een steekproef die niet representatief is, laat van alles zien. Je kan alleen niet zeggen "dit is hoe de gemiddelde Rus denkt". Want de steekproef is niet representatief.

Je kan echter wel laten zien: "dit is hoe onze sub-groep denkt". Je kan ook laten zien "dit is de ontwikkeling in het denken van on ze sub-groep.

En, ondanks het feit dat de steekproef an sich niet representatief is, kun je binnen bepaalde marges van onzekerheid die ontwikkeling in denken wel degelijk toepassing op de populatie.

Kort gezegd; uit de poll blijkt dat (slechts) 12% van de ondervraagden denkt dat Rusland als "vrede stichter" optreedt in Oekraïne. Dat zegt geen klap over het percentage van alle mensen in Rusland die datzelfde denkt. Echter, uit diezelfde poll blijkt dat, van de ondervraagden, het aantal mensen dat denkt dat Rusland optreedt als "vrede stichter" in de afgelopen 2 weken is gehalveerd.

Die trend is waarschijnlijk ook aanwezig in andere delen van Rusland. Ondanks dat je niet kan zeggen of dat ergens op het platteland ook diezelfde halvering is (immers; andere omstandigheden, andere kanalen van informatie etc.).

Het nut van de poll is dan ook vooral om te laten zien "kijk, in algemene zin verslechtert de publieke opinie over deze oorlog. Hoeveel en waar weten we niet, maar het is in ieder geval geen toename van de steun onder de bevolking".
Alleen zegt het verder niet zo veel. Eerste probleem is dat Rusland veel onafhankelijker is van de opinie van het volk.

Tweede probleem is dat het nogal wat vereist om een regime te laten vallen. Wij hebben hier in ons eigen Nederland recent heftige rellen gezien die flink uitstijgen boven wat we tot nu toe in Rusland qua protesten hebben gezien. Het is niet alsof onze regering daarop is afgetreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visitor.q
sugarlevi01 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 14:09:
[...]

Zie je ook de context waarin hij de Russen idioten noemt?

[Embed]
Uiteraard, en ik geef hem nog gelijk ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
GrooV schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 14:22:
[...]

Daar was wel wat meer voor nodig om die oorlog te stoppen Wikipedia: Mutual Defense Treaty (United States–South Korea)

Neem aan dat Rusland daar niet mee akkoord gaat
In dit geval kan het andersom en kunnen de nieuwe regio's een alliantie met Rusland vormen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:40
Wel bijzonder dat je de ene week nog in je winkel staat, de andere week dit mag doen. Vraag me ook af of Nederlanders ook zo snel kunnen schakelen.

Zo worden Oekraïners klaargestoomd voor strijd tegen Russen

[ Voor 12% gewijzigd door honey op 08-03-2022 14:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan
  • Laatst online: 17:04

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Nu.nl;

Hetzelfde als de Russen. Laten zien dat je wel bereid bent te praten, ook al weet je dat de eisen van beide partijen erg moeilijk te verenigen zijn.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:51
Indoubt schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 13:57:
[...]

Wellicht vergezocht en cynisch, maar wanneer je als aggressor dusdanig onnauwkeurig bent met het raken van de beoogde doelen, dan klinkt het een stuk plausibeler wanneer je claimt het treffen van vluchtende mensen geen oorlogsmisdaad is, maar een ongelukje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seraphin

Seraphin

Meep?

sdk1985 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 14:23:
[...]

Alleen zegt het verder niet zo veel. Eerste probleem is dat Rusland veel onafhankelijker is van de opinie van het volk.

Tweede probleem is dat het nogal wat vereist om een regime te laten vallen. Wij hebben hier in ons eigen Nederland recent heftige rellen gezien die flink uitstijgen boven wat we tot nu toe in Rusland qua protesten hebben gezien. Het is niet alsof onze regering daarop is afgetreden.
Daar heb je wel een punt. De implicatie van dit alles gaat idd niet veel verder dan "misschien vindt een toenemend aantal Russen het ook gewoon kut....[en alles bleef zoals het was]".

Mijn eigen wishful thinking zat hem er inderdaad in dat dit misschien ooit wellicht mogelijkerwijs een opmaat zou kunnen zijn geweest naar een omwenteling van binnenuit. Maar toch; als het Russische volk niet aan zet is om een verandering teweeg te brengen, wie dan wel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-09 14:07

backupdevice

Boeh!

psy schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 11:11:
[...]

Ah dus ik sprak met jullie? 😎
12e veldartillerie Oirschot, staf (vuurleiding shelter 4-tonner)
154e Afdeling Veldartillerie , Alpha Batterij. ‘t Harde.🐐

Die Russen schieten vooral lomp en zonder scrupules.

[ Voor 14% gewijzigd door backupdevice op 08-03-2022 14:33 ]

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sdk1985
DEN HAAG (ANP) - Nederland gaat samen met Duitsland de plaatsing van Patriot-raketten in Slowakije voorbereiden. Dat gebeurt op verzoek van de NAVO. Defensieminister Kajsa Ollongren zei na afloop van kabinetsoverleg over de oorlog in Oekraïne dat daarover een principebesluit is genomen.
Graag wel wat in Nederland laten staan :X .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• autje
honey schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 14:26:
Wel bijzonder dat je de ene week nog in je winkel staat, de andere week dit mag doen. Vraag me ook af of Nederlanders ook zo snel kunnen schakelen.

Zo worden Oekraïners klaargestoomd voor strijd tegen Russen
Twee dagen voor de invasie een film uit Oekraïne gezien die is gesubmit voor één van de belangrijkste filmfestivals van het jaar (uiteraard een film over de strijd in de Donbas, zoals vrijwel elke film uit Oekraïne in de afgelopen jaren). Selectiecomité was erg enthousiast, maar een paar dagen later kwam het bericht dat hij was teruggetrokken, want de regisseur had de wapens opgepakt en de producent was naar het Westen gevlucht, dus post-productie kon niet gedaan worden. Bizarre verhalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Vanuit Oekraïne zou je de Krim en de oostelijke provincies wat meer zelfbestuur kunnen geven, zodat er mbt locale democratie meer ruimte is voor de wensen van meer Russisch georiënteerde inwoners.
Die zouden dan bijvoorbeeld in staat moeten kunnen zijn om tegen EU en NATO lidmaatschap te zijn en als het zover komt zich moeten kunnen afsplitsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shamalamadindon
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 14:35:
[...]

Vanuit Oekraïne zou je de Krim en de oostelijke provincies wat meer zelfbestuur kunnen geven, zodat er mbt locale democratie meer ruimte is voor de wensen van meer Russisch georiënteerde inwoners.
Die zouden dan bijvoorbeeld in staat moeten kunnen zijn om tegen EU en NATO lidmaatschap te zijn en als het zover komt zich moeten kunnen afsplitsen.
Krim is een no go voor Rusland om uit handen te geven. Betreffende de Donbas "republieken" is daar wellicht wel ruimte voor, maar ik twijfel of dat op lokaal niveau bij de separatisten ook is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• autje
Zelf truien breien gaat nog eens heel groot worden.

Afhankelijkheid Russisch gas kan in één klap verdwijnen als we inleveren op comfort

Zie steeds meer van dit soort berichten. Inmasseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgj82
  • Laatst online: 17:36

jgj82

Ja, maar = nee

sdk1985 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 14:32:
[...]

Graag wel wat in Nederland laten staan :X .
Wat wil je daarmee in Nederland? Doetutnie tegen ICBM's

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:41
Dit is toch een dingetje: China media openlijk aan Russische zijde...
[Twitter: https://mobile.twitter.com/Osinttechnical/status/1501188439529644034]

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:02
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 14:35:
[...]

Met al dit soort oplossingen ga je er van uit dat er uberhaupt legitimiteit in de claim van rusland zit. Bij mijn weten was het onafhankelijkheids referendum van de krim bijvoorbeeld zwaar gefraudeerd.. En werden zgn pro rusland demonstraties altijd vergezeld met nog grotere pro-eu demonstraties.
Wordt bijv besproken in deze:
YouTube: Ukraine - The Country That Defied Vladimir Putin
Pagina: 1 ... 10 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

Andere topics
Verschillende fronten:
Het Krim front
Het Donbass front
Het Chernihiv-Charkiv front
Het Kyiv front

Verbreding en verdieping:
MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Wapensystemen en effectiviteit

Overig: