De oorlog in Oekraïne - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 80 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.986.111 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

downtime schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 20:16:
[...]

Dat is bizar omdat in een professionele krijgsmacht elk onderdeel op papier staat. Het is niet erg om een onderdeel uit een tank te halen om daar een andere tank mee te repareren. Het is wel een probleem als je dat niet registreert zodat iedereen denkt dat die tanks in de voorraad allemaal compleet en intact zijn.
Als ze pre-invasie hun fuel oid verkopen voor voedsel en/of andere goederen waarom zou dit dan een verrassing zijn ? corruptie is een way of life daar.

Trouwens lijkt me sterk dat elk ander leger dat niet mee "calculeert" .. zou me eerder verbazen als dat bv niet in nederland gebeurt ..maar alleen niet op enorme schaal blijft beperkt tot "kleinere" goederen ..

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:27
MeteoVir schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 20:30:
Vanavond een krachtige en bij vlagen emotionele toespraak van Biden in Warschau, met een opvallende laatste zin.
[Twitter]Het Witte Huis heeft gelijk een verzachtende verklaring uitgegeven, maar de woorden op zich laten weinig aan de verbeelding over. Ook de zachtere variant van de persvoorlichter van het Witte Huis is al uitzonderlijk scherp. Een historisch moment wel in de relatie VS-Rusland.
[Twitter]
Toch bekruipt mij een ‘nog niet zo lang geleden dacht ik hetzelfde over jullie president’, maargoed.

Met bron:

Ik kan dit niet plaatsen, tenzij de ‘we gaan verliezen, maar dan wel van de NATO’ nu de nieuwe strategie is?

Nu is dit een Russische MP die ik nog niet kende, dus wellicht gewoon geroeptoeter.

[Twitter: https://twitter.com/travisakers/status/1507784524507357184?s=21]

Onbevestigd, toch potentieel interessant. Mogelijk een aanval op Odesa?

[ Voor 6% gewijzigd door NiGeLaToR op 26-03-2022 20:57 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

NiGeLaToR schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 20:52:
[...]

Ik kan dit niet plaatsen, tenzij de ‘we gaan verliezen, maar dan wel van de NATO’ nu de nieuwe strategie is?

Nu is dit een Russische MP die ik nog niet kende, dus wellicht gewoon geroeptoeter.
Als ze een derde keer zouden dreigen met kernwapens dan gelooft niemand het meer, misschien is dat de insteek.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
[...]

Toch bekruipt mij een ‘nog niet zo lang geleden dacht ik hetzelfde over jullie president’, maargoed.

[Embed]

Met bron:

[Embed]

[Embed]

Onbevestigd, toch potentieel interessant. Mogelijk een aanval op Odessa?
Ze lullen maar wat, maskirovka. Kijk naar hun acties. Het is niet mogelijk dat ze zich focussen op Donbas en terugtrekken uit Kyiv & Co, en aan de andere kant dreigen om Baltische staten binnen te vallen. Hier zitten afleidingsmanoeuvres tussen.

Deze vond ik trouwens mooi:

[ Voor 4% gewijzigd door Jerie op 26-03-2022 21:10 ]

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:10
[...]

[Embed]

Met bron:

[Embed]

[Embed]

Valt allemaal in het plaatje, we hebben focus op Oost Oekraïne, waarheid : we vallen Odesa aan en hergroeperen in Wit-Rusland met nieuwe troepen (1000km verderop 😅)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• koudepinda
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13-09 10:58

koudepinda

Don't Panic

pingkiller schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 20:34:
Het domste wat je kan doen is het leven van Poetin zo op scherp zetten. Voorheen boden we leiders een veilig haven als ze af zagen van de macht. Uiteraard kan je de leider dan niet straffen, maar die weg zorgt voor vele malen minder slachtoffers.
Ook zon stelling die zeer regelmatig de revue passeert, en ook nooit verder komt dan wat je daar schrijft, want hoe zie je dit werkelijk voor je??
tijdens de onderhandelingen is de positie van rusland praktisch onveranderd gebleven. wat simpelweg inhoud

> denazificatie. WTF dat in mag houden, dat kan net zo goed het deporteren van de voltallige bevolking betekenen.
> militaire afbouw, want je zou je bij toekomstige geweldsexcessen maar verdedigen (beter ga je gewoon direct op de grond liggen met de pootjes omhoog om de pis straal in je gezicht te incasseren).
> andere regering, oftewel jaknikker van het kremlin
> russich als officiële taal (je zou je eigen identiteit maar aanhouden SCHANDE).

https://www.ft.com/conten...75-4817-be67-802b7fa77ef1

het is simpel volgens het kremlin bestaat Oekraïne niet en het volk dat er woont ook niet. Wat heb je dan nog te verliezen?

Daarnaast is het weg laten komen van de verantwoordelijke ook gewoon nog eens een trap na.

Daarnaast denk ik dat het extreem destructief is geweest dat er veel Servische leiders toendertijd de dans zijn ontsprongen. die lui vergiftigen daar gewoon weer het gehele collectieve geheugen over de oorlog die ze nota bene zelf zijn begonnen en zien zich nu als slachtoffer van de navo. Vastgestelde oorlogsmisdaden worden gewoon groots ontkent. https://www.volkskrant.nl...3A%2F%2Fwww.google.com%2F
https://www.forumzfd.de/e...ot-faced-its-own-war-past
https://www.esiweb.org/pd...ith-serbia_april-2008.pdf

Zoiets laten gaan in rusland betekent een voedingsbodem voor wederom een escalatie vanuit die zijde. Het land is veel te groot om niet verantwoordelijk te worden gehouden voor de misstap die het wederom begaat.

buiten dat alles om, stel Rusland verliest en moet vertrekken. dan ligt Poetins gevaar echt niet vanuit het westen op de loer. dan krijg je een eindeloos intrige spel binnen het kremlin zelf.

+
na Stalin werd er vrij hard gebroken van die harde lijn, en zagen vele in dat Stalin voor ladingen dood en verderf heeft gezorgd. desondanks neemt de populariteit van Stalin recentelijk toe. Pure waanzin https://www.themoscowtime...larity-on-the-rise-a74565

[ Voor 7% gewijzigd door koudepinda op 26-03-2022 21:15 ]

always bring a towel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

downtime schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 20:16:
[...]

Dat is bizar omdat in een professionele krijgsmacht elk onderdeel op papier staat. Het is niet erg om een onderdeel uit een tank te halen om daar een andere tank mee te repareren. Het is wel een probleem als je dat niet registreert zodat iedereen denkt dat die tanks in de voorraad allemaal compleet en intact zijn.
Rusland heeft ongetwijfeld heel veel dingen op een papieren werkelijkheid staan idd :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

DaniëlWW2 schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 15:30:
Lange zit dan die ook al een paar weken oud is en misschien nog wat te conservatief is gebleken met wat ze de afgelopen weken hebben gezien. Maar dit sluit heel goed aan bij hoe ik ook denk over militaire zaken (militaire strategie is bouwbeleid en je investeert naar gewenste capaciteiten) en in ben het ook grotendeels eens met de conclusies hier. :)
Eerlijk gezegd is het meeste ook gewoon gezond verstand. Elke roebel kan maar 1 keer uitgegeven worden en met beperkte middelen (en middelen zijn altijd beperkt) moet je kritisch naar het nut van je uitgaven kijken. Ik heb ook nooit gesnapt hoe het Russische defensiebudget te rijmen is met alles wat ervan betaald moet worden.
Om een voorbeeld te noemen: Het defensiebudget van FR en UK benadert het Russische budget maar die landen proberen niet om een volwaardige nuclear triad te onderhouden (die hebben alleen onderzeeërs). Daar mist het geld gewoon voor. Nu snap ik hoe Rusland dat doet :)

Het filmpje benoemt ook de corruptie in het Russische leger (en de hele Russische staat) maar er mist ook iets. Ik kan me niet aan het idee onttrekken dat het Russische leger bewust ondermijnd is omdat autoritaire leiders vaak vooral bang voor hun eigen leger zijn. Dus weinig ruimte voor initiatief, geen promotie voor mensen die talent tonen, het ontmoedigen van samenwerking en centrale coördinatie, privé legertjes (Wagner, Rosgvardiya) buiten het ministerie van defensie, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]
[Embed]

Lijkt me niet echt waarschijnlijk, met -1 landingsschip en 1 mogelijk in de lappenmand is dat een zelfmoord actie.
De artillerie staat daar op zee gericht en de local defense forces staan daar vol bewapend te wachten.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

downtime schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 21:10:
[...]

Eerlijk gezegd is het meeste ook gewoon gezond verstand. Elke roebel kan maar 1 keer uitgegeven worden en met beperkte middelen (en middelen zijn altijd beperkt) moet je kritisch naar het nut van je uitgaven kijken. Ik heb ook nooit gesnapt hoe het Russische defensiebudget te rijmen is met alles wat ervan betaald moet worden.
Om een voorbeeld te noemen: Het defensiebudget van FR en UK benadert het Russische budget maar die landen proberen niet om een volwaardige nuclear triad te onderhouden (die hebben alleen onderzeeërs). Daar mist het geld gewoon voor. Nu snap ik hoe Rusland dat doet :)
Dat gezonde verstand ontbrak alleen wel bij de bouw van dit Russische leger. ;) :P
Het filmpje benoemt ook de corruptie in het Russische leger (en de hele Russische staat) maar er mist ook iets. Ik kan me niet aan het idee onttrekken dat het Russische leger bewust ondermijnd is omdat autoritaire leiders vaak vooral bang voor hun eigen leger zijn. Dus weinig ruimte voor initiatief, geen promotie voor mensen die talent tonen, het ontmoedigen van samenwerking en centrale coördinatie, privé legertjes (Wagner, Rosgvardiya) buiten het ministerie van defensie, etc.
Zeker, maar dit zijn zaken die lastig te kwantificeren zijn binnen het kader van militaire strategie. Ik zou bijvoorbeeld niet zo snel een aantal goede criteria kunnen bedenken waaraan ik dit moet toetsen. En dat maakt een analyse maken ook lastig. Het is gewoon makkelijker om achteraf te zeggen wat er verkeerd is dan vooraf analyseren hoe iets zal gaan. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Snap je reactie maar, Als je dit in RU opgenomen is, is die 11min tijd beter te besteden geweest

Immers ze kunnen opgepakt worden --> cel in voor 15 jaar OF de kogel oid
en wat wij kunnen zien kunnen hun ook zien.

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
[Embed]

Yep, deze malloot is gelieerd aan de communistische partij, een klein 'oppositie' partijtje. Ik zou hem negeren, doen de russen ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
YakuzA schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 21:13:
[...]

Lijkt me niet echt waarschijnlijk, met -1 landingsschip en 1 mogelijk in de lappenmand is dat een zelfmoord actie.
De artillerie staat daar op zee gericht en de local defense forces staan daar vol bewapend te wachten.
Eens, zie er ook niets over vooralsnog.

Thanks @TheekAzzaBreek
Het kans dus nog erger, daar in het Kremlin :)

Edit: wacht even, als je natuurlijk denkt te winnen in Ukraine én denkt te weten dat je over een fabelachtig leger beschikt - dan moet je wel doorpakken nu, aldus ook andere politici:

Kijken of die ene resterende generaal die ze straks nog hebben durft te vertellen dat ze geen leger meer hebben wat functioneert en Polen niet kunnen aanvallen.

Propaganda. Handig, als je niet van de realiteit houdt.
(Catch-22: ze kunnen op staatstv dan net zo goed de victorie over Polen ook claimen.)

[ Voor 51% gewijzigd door NiGeLaToR op 26-03-2022 21:25 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
vso schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 21:16:
[...]

Snap je reactie maar, Als je dit in RU opgenomen is, is die 11min tijd beter te besteden geweest

Immers ze kunnen opgepakt worden --> cel in voor 15 jaar OF de kogel oid
en wat wij kunnen zien kunnen hun ook zien.
Klopt, maar in begin van filmpje komt dat ook ter sprake. Ze werken er kundig omheen. Het is vrij duidelijk in die eerste vraag hoe ze er in staan; de rest geeft dan diepgang. Overigens gebeurde dat in de Sovjet tijd ook! Lees eens een paar grappen uit de oude Sovjet Unie. Zelfspot is er niet vreemd!

Voorbeeld:
Rabinovich is arrested on the street in Leningrad. After an hour of being beaten, a KGB agent comes and asks him, "Where were you born?" / He spits out, "Saint Petersburg!" / The KGB agent beats him for ten more minutes and asks him, "Where were you raised?" / "Petrograd!" / The KGB agent beats him for fifteen more minutes and asks him, "Where do you live?" / "Leningrad!" / After a half hour more beating, the KGB agent asks, "And where would you like to die?" / "Saint Petersburg!"
(Uit Wikipedia: Russian jokes ik had een betere bron maar die kan ik momenteel niet vinden.)

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
Ook een uit de oude doos en zelfs een beetje on-topic:

Terwijl zij doen alsof ze ons leiden, doen wij alsof we werken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Odessa
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
[...]

[Embed]

Dit kwam ik tegen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Bericht uit Uzhhorod: Hulp verlenen aan wie dat het meest nodig heeft
De Rotterdamse Heleen Berends werkt als hulpverlener in het zuidwesten van Oekraïne aan de grens met Slowakije. We spreken haar over de lokale gevolgen van een land in oorlog. "De meeste mensen hier zijn met hun gedachten bij hun familie in de oorlogsgebieden."
Twaalf journalisten omgekomen in Oekraïne sinds Russische inval
De oorlog tussen Oekraïne en Rusland heeft tot nu toe twaalf journalisten het leven gekost, meldt het hoofd van het Oekraïense Openbaar Ministerie zaterdag via Twitter.
Heb nog even snel op de kaart gekeken: het tegenoffensief in Kherson is van belang. Hoewel Mariupol nog niet is gevallen, is dat praktisch onvermijdelijk. Die zitten volledig ingesloten. De aanvoerroute zou al werken, ook al is Mariupol nog niet volledig ingenomen. Kherson wordt daardoor een choke point richting het westen (o.a. Odesa).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Azerbaijan grijpt hun kans door de weg getrokken Russische troepen?
https://nos.nl/l/2422759
Het Russische leger zegt dat het leger van Azerbeidzjan troepen heeft gestuurd naar een zone binnen de regio Nagorno-Karabach die valt onder de verantwoordelijkheid van Russische vredestroepen. Ook heeft Azerbeidzjan volgens Moskou vier droneaanvallen uitgevoerd in de regio.

[ Voor 61% gewijzigd door YakuzA op 26-03-2022 21:45 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRicolaa10
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:58
NOS liveblog:
Een nucleaire onderzoeksreactor in Charkov wordt bestookt door de Russen, zegt het Oekraïense parlement op Twitter. Omdat de beschietingen doorgaan is het nog niet mogelijk om de schade op te nemen.

Een aantal weken geleden werd het terrein van het onderzoeksinstituut ook al geraakt tijdens Russische luchtaanvallen. De reactor raakte toen niet beschadigd.

[ Voor 7% gewijzigd door TheRicolaa10 op 26-03-2022 21:47 ]

DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 21:19:
[...]

Edit: wacht even, als je natuurlijk denkt te winnen in Ukraine én denkt te weten dat je over een fabelachtig leger beschikt - dan moet je wel doorpakken nu, aldus ook andere politici:

[Embed]

Kijken of die ene resterende generaal die ze straks nog hebben durft te vertellen dat ze geen leger meer hebben wat functioneert en Polen niet kunnen aanvallen.

[Embed]

Propaganda. Handig, als je niet van de realiteit houdt.
(Catch-22: ze kunnen op staatstv dan net zo goed de victorie over Polen ook claimen.)
Hadden ze laatst niet juist Kazakhstan uit de brand geholpen door met behulp van het Russische leger een opstand te onderdrukken en ongewenste elementen te verwijderen?

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 01:40

Jebus4life

BE User

YakuzA schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 21:44:
Azerbaijan grijpt hun kans door de weg getrokken Russische troepen?
https://nos.nl/l/2422759

[...]
Ik ken de details van het conflict absoluut niet, maar dat was toch een conflict tussen Armenië en de Azeri? Dit was toch geen gevalletje zoals de Donbass of de situatie in Georgië? Of mis ik iets?

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Jebus4life schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 22:02:
[...]

Ik ken de details van het conflict absoluut niet, maar dat was toch een conflict tussen Armenië en de Azeri? Dit was toch geen gevalletje zoals de Donbass of de situatie in Georgië? Of mis ik iets?
RU special ops als deze lijst klopt (dunno komt van 9gag af) maar als je dat mag geloven dat een vergelijkbaar gevalletje ..
Na 25 jaar en dan een inval .. hmmm dan moet de haat wel erg diep zitten .. denk ik zo

maar beter mij te negeren(of lading zout), totdat er wat meer bevestiging komt ..

@Jerie ben dat filmpje toch gaan bekijken, snap niet echt die "joke" die je poste maar goed thx voor de info

Tja vanalles

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Uitgebreide uitleg over de impact van de sancties. Goede nieuws: die van 2014 werkten al zo goed dat er geen nieuw wapentuig gemaakt kon worden, alleen ontwikkeld. Met de huidige sancties kunnen bestaande treinen, vliegtuigen en autos niet blijven functioneren. Nieuwe dingen (lokaal) ontwikkelen gaat om diverse redenen ook niet.

Twitterdraadje:

Ondertussen.. ik moest het een aantal keer checken om te geloven, maar blijkbaar..

Kherson.. airfield.

Nu met dance muziekje: grappig en bizar tegelijk. Zitten ze er nog steeds/alweer?

De boerenbrigade heeft de oogst binnen.

Waarom het volledig wegjagen van de Russen een probleem is: men heeft daar de tijd om zich in te graven en was al 8 jaar bezig. En er worden nu bijvoorbeeld mijnen neergegooid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Waarom de T-72 en T-80 niet zo heel handig zijn: https://imgur.com/gallery/vZvmhqM

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/y4hqk3T.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
De t-72 , t-80/90 zijn kleine tanks tov westerse, de 4 personen van die tanks (met lader dus) passen daar gewoonweg niet in.

De t-14 is dit dan weer niet , nog steeds 3 personen maar nu veel beter beschermd.

[ Voor 10% gewijzigd door k995 op 26-03-2022 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

NiGeLaToR schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 22:09:
Uitgebreide uitleg over de impact van de sancties. Goede nieuws: die van 2014 werkten al zo goed dat er geen nieuw wapentuig gemaakt kon worden, alleen ontwikkeld. Met de huidige sancties kunnen bestaande treinen, vliegtuigen en autos niet blijven functioneren. Nieuwe dingen (lokaal) ontwikkelen gaat om diverse redenen ook niet.
Kan er helaas echt weinig "in depth" van vinden .. (ps wist niet eens dat ze anno 2014 al bestonden)

Anderzijds als je "in depth" betekend dat ik 2000 berichten moet gaan "zeven" .. pff laat dan maar ..
ben dat betreft lekker lui ik hoop ergens tegen te komen een lijst wat per 2014 of nu exact stopt met import/export .. maar die kans eerlijk gezegd is zeer klein vermoed ik.

@PilatuS die zonnebloemen zijn vroeg dit jaar ;)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
[...]

Klopt.

Burgeroorlog uitlokken en vervolgens de vrede komen handhaven is de standaard procedure als een ex-soviet-sphere land een pro westerse koers kiest, dat doen ze al 30 jaar zo.
Dat was hier niet aan de hand en het was ook niet nodig: er lag genoeg vuile geschiedenis tussen die twee landen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
vso schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 22:48:
[...]

Kan er helaas echt weinig "in depth" van vinden .. (ps wist niet eens dat ze anno 2014 al bestonden)

Anderzijds als je "in depth" betekend dat ik 2000 berichten moet gaan "zeven" .. pff laat dan maar ..
ben dat betreft lekker lui ik hoop ergens tegen te komen een lijst wat per 2014 of nu exact stopt met import/export .. maar die kans eerlijk gezegd is zeer klein vermoed ik.

@PilatuS die zonnebloemen zijn vroeg dit jaar ;)
Haha, tjah, je bent een doomsdayscroller of je bent het niet :7

Voornaamste wat ik eruit haalde is dat de materialen en kennis om geavanceerde wapens te ontwikkelen er nog een beetje was na 2014, maar geen mogelijkheid tot productie. En met de laatste sancties is het niet meer mogelijk om uberhaupt iets te maken.

Van kogellagers tot electronica: ze maken veel basis onderdelen niet zelf maar kopen dat elders. Dat gaat niet meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]

En het is ook een conflict tussen Turkije en Rusland. Turkije steunde Azerbeidzjan en Rusland steunde Armenië. Als Azerbeidzjan nu weer de wapens oppakt ben ik benieuwd of Erdogan dat steunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
In het laatste plaatje is de Z samengevoegd met de O.
Iemand een idee wat dat betekent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:23

pro_6or

amateur_60r

NiGeLaToR schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 23:06:
[...]

Voornaamste wat ik eruit haalde is dat de materialen en kennis om geavanceerde wapens te ontwikkelen er nog een beetje was na 2014, maar geen mogelijkheid tot productie. En met de laatste sancties is het niet meer mogelijk om uberhaupt iets te maken.

Van kogellagers tot electronica: ze maken veel basis onderdelen niet zelf maar kopen dat elders. Dat gaat niet meer.
Zo bezien mogen we heel blij zijn met de invasie van de Krim. Het heeft Oekraïne tijd gegeven zich voor te bereiden en de Russische wapenindustrie is stilgezet. Ze hebben net genoeg armata’s om mooi mee te paraderen.

Daardoor is de invasie erg speciaal gebleken. Hadden ze hun kruit droog gehouden dan hadden we ze misschien wel echt niet kunnen stoppen.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

TheekAzzaBreek schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 22:50:
[...]

Klopt.

Burgeroorlog uitlokken en vervolgens de vrede komen handhaven is de standaard procedure als een ex-soviet-sphere land een pro westerse koers kiest, dat doen ze al 30 jaar zo.
Dat was hier niet aan de hand en het was ook niet nodig: er lag genoeg vuile geschiedenis tussen die twee landen.
Er was in de donbass geen burgeroorlog, gewoon een invasie van zogenaamde inheemse seperatisten. Maar Idd, standaard werkwijze voor Rusland.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

NiGeLaToR schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 23:06:
:+
Voornaamste wat ik eruit haalde is dat de materialen en kennis om geavanceerde wapens te ontwikkelen er nog een beetje was na 2014, maar geen mogelijkheid tot productie. En met de laatste sancties is het niet meer mogelijk om überhaupt iets te maken.

Daar was dus gisteren/eergisteren een discussie over .. take-away was .. electronica was belangrijker dan kogellagers ..althans dat was de wellus/nietus discussie, maar even plat geslagen

Dat van 2014 is dus "nieuw" , Als je dan al moeite hebt iets te produceren dat verklaart eigenlijk al waarom bv die T14 Armata al niet geproduceerd kon worden .. wellicht relevanter voor jou --> iedereen wees een andere oorzaak aan dan die 2014 sancties tenminste dat is wat ik ervan meegekregen heb.

ik ben gewoon benieuwd hoe het van bv 2000 tot nu verlopen is + gaat verlopen betreft RU

Zelf verwacht ik toch dat Oekraine 1 dezer dagen, "be-eindigd" word .. ik hoop alleen dat we rusland zodanig met de spreekwoordelijke matteklopper over de knie leggen dat ze zelf de wederopbouw / mijnen opruimen enzv in Oekraine. voordat ze met hun eigen land verder gaan .. en elk stukje "veroverd" gewoon af gaan staan ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-09 10:44
TheekAzzaBreek schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 23:10:
[...]

In het laatste plaatje is de Z samengevoegd met de O.
Iemand een idee wat dat betekent?
Oostelijke troepen die verplaatst zijn naar het zuiden of omgekeerd. Afhankelijk van waar de tank gevonden werd. Aanpassen van de herkenning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:32
vso schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 23:21:
[...]
Dat van 2014 is dus "nieuw" , Als je dan al moeite hebt iets te produceren dat verklaart eigenlijk al waarom bv die T14 Armata al niet geproduceerd kon worden .. wellicht relevanter voor jou --> iedereen wees een andere oorzaak aan dan die 2014 sancties tenminste dat is wat ik ervan meegekregen heb.
Wat de sancties betreft, die worden genomen om een bepaald effect te creëren. Klein dingetje : we weten niet goed wat het effect van die sancties zal zijn. Het feit dat afgelopen week de tankfabriek is stilgelegd betekent dat die al die tijd fijn door kon draaien.

We kunnen er nu wel van uit gaan dat er geen nieuw wapenmateriaal wordt gemaakt. Geen tanks, geen ammo. Wat ze ongeveer hebben is bekend, wat er kapotgeschoten is ook. Wat door de soldaten gekanibaliseerd/verkocht is, is onbekend.

Het is op dit moment een soort uitputtingsslag geworden en de Russen houden dat denk ik niet lang vol.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

vraag me af of het vliegdekschip Admiral Kuznetsov uberhaupt ooit in de buurt van oekraine had kunnen komen ?

Maar vond YouTube: #AdmiralKuznetsov not available for Russia's #Ukraine campaign ! op zich wel intressant

Deze YouTube: Aircraft Carrier Admiral Kuznetsov, The Pride of the Russian People ... (eerst 5min btw) van 4-nov-2021 gaat nog tandje eroverheen geen water voor 50% van de bemanning oid, en 25 wc's delen met 99% van de 2000 tellende bemanning

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
pro_6or schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 23:18:
[...]

Er was in de donbass geen burgeroorlog, gewoon een invasie van zogenaamde inheemse seperatisten. Maar Idd, standaard werkwijze voor Rusland.
Er hadden kwootjes om gemoeten: 'burgeroorlog', eens,

Hoewel er daadwerkelijk onvrede was onder de russisch sprekende bevolking, het was geen FSB verzinsel.

Afschaffing van russisch als officiële taal was weliswaar symbolisch (ze verstaan elkaar prima), maar voelde als discriminatie. Er zijn in de roes van de Maidan overwinning wel meer wetten aangenomen waardoor russisch sprekenden hun (ooit geprivilegieerde) positie aangetast vonden.

Er was wel degelijk een separatistisch sentiment in de Donbas en Moskou heeft dat gebruikt en bewapend. Pas toen die in de pan gehakt werden zijn de russen orde op zaken komen stellen.

Dus allebei: er was een burgeroorlog, die er waarschijnlijk niet was geweest zonder buitenlandse inmenging zoals de meeste burgeroorlogen, en er was een invasie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
vso schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 23:52:
vraag me af of het vliegdekschip Admiral Kuznetsov uberhaupt ooit in de buurt van oekraine had kunnen komen ?

Maar vond YouTube: #AdmiralKuznetsov not available for Russia's #Ukraine campaign ! op zich wel intressant

Deze YouTube: Aircraft Carrier Admiral Kuznetsov, The Pride of the Russian People ... (eerst 5min btw) van 4-nov-2021 gaat nog tandje eroverheen geen water voor 50% van de bemanning oid, en 25 wc's delen met 99% van de 2000 tellende bemanning
Schip is bezig met de zoveelste refit en zal tot 2023 nergens naartoe gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

asing schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 23:41:
[...]

Wat de sancties betreft, die worden genomen om een bepaald effect te creëren. Klein dingetje : we weten niet goed wat het effect van die sancties zal zijn. Het feit dat afgelopen week de tankfabriek is stilgelegd betekent dat die al die tijd fijn door kon draaien.

We kunnen er nu wel van uit gaan dat er geen nieuw wapenmateriaal wordt gemaakt. Geen tanks, geen ammo. Wat ze ongeveer hebben is bekend, wat er kapotgeschoten is ook. Wat door de soldaten gekanibaliseerd/verkocht is, is onbekend.
maar dit kan ik zelfs wel op mijn thee-water aanvoelen dat dat niet zoveel zegt .. ze hebben maar 2 fabrieken geloof ik ..

ik vermoed / gok dat zelfs als je 1 tank per week eruit zou halen .. dan heb je nog veel meer eromheen nodig + munitie etc etc ... en je moet het naar bestemming(en) toe sturen .. wat rijd moet ook vervangen worden .. + spare parts productie

En ik denk dat als men "mooi weer" speelde en dus de tanks (al dan niet werkend) naar alle delen van het land stuurt/stuurde op een "te hoog" tempo dat we dat wel zouden weten, anderzijds als het gekannibaliseerd moet worden om andere tanks rijden te houden of je eigen zakken te vullen hmmmm
Het is op dit moment een soort uitputtingsslag geworden en de Russen houden dat denk ik niet lang vol.
niet op jou gericht: Dit zegt men al vanaf de start en het zou maar 1 a 2 weken duren .. we zijn een maand verder en ik vrees eerder 3 maanden dan dat het morgen ophoud...

Het chemische anti-stof uitdelen is redelijk hardnekkig gerucht, daarnaast alle niet geexplodeerde mijnen/munitie naast de huidige misdaden pff dat word echt nog een harde kluif wederopbouw

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online

Strategisch van geen belang, lijkt me.

Wat zou de Kuznetsov hier toevoegen aan de bases in de Krim? Alleen maar complexiteit en risico denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

TheekAzzaBreek schreef op zondag 27 maart 2022 @ 00:08:
[...]

Strategisch van geen belang, lijkt me.

Wat zou de Kuznetsov hier toevoegen aan de bases in de Krim? Alleen maar complexiteit en risico denk ik.
Nu nog niet van belang nee, maar indien je(als nato) RU gaat aanvallen dan moet men wel zijn land verdedigen .. en dan ben je niet meer bezig met land-je-pikken .. en erger nog 90% kans dat het "boze westen" dat zal niet de meest makkelijke strijd worden.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
asing schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 23:41:
[...]
We kunnen er nu wel van uit gaan dat er geen nieuw wapenmateriaal wordt gemaakt. Geen tanks, geen ammo
Geen ammo, weten we dat?

Dat geavanceerd materiaal tegen chiptekorten aanloopt is vrij voorspelbaar, maar is Rusland ook afhankelijk van buiten voor kogels en domme artillerie ammo? Dat is niet Russisch MO, het zou me enorm verbazen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
Het was bij het begin al bekend dat de munitiefabrieken de komende maanden geen orders meer konden vervullen wegens gebrek aan grondstoffen. Dat gold zowel voor de geleide wapens als munitie voor automatische wapens.

Nu er sancties zijn weet ik niet of het überhaupt wel lukt om nog munitie te maken.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
vso schreef op zondag 27 maart 2022 @ 00:07:
niet op jou gericht: Dit zegt men al vanaf de start en het zou maar 1 a 2 weken duren .. we zijn een maand verder en ik vrees eerder 3 maanden dan dat het morgen ophoud...
De uitputtingsslag gaat langzaam, maar ik geloof dat ze voor iedere Russische tank een manpad hebben, of een Javelin. De Russen hebben alleen veel materiaal meegenomen en dat kapot schieten duurt een tijd.

In ander nieuws :

[YouTube: Ukraine Forces Capture Modern and Precious Russian 1L261 Radar Vehicle System]

Ze hebben weer een mooi stuk wapentuig gevonden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• NiGeLaToR

Meer info over ‘Russificeren’: boeken vernietigen.

Verplicht Russisch.

Een van de vele kidnappings. Met name gekozen leiders, politici, gelovigen, docenten, journalisten en iedereen die tegen bezetting kan zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
vso schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 22:07:
[...]

@Jerie ben dat filmpje toch gaan bekijken, snap niet echt die "joke" die je poste maar goed thx voor de info
Tipje van de sluier: St. Petersburg heette in het Sovjettijdperk Leningrad. Lees 'm nu nog eens. En ja ik snap dat dat off-topic gaat maar wat ik bedoel te zeggen is het volgende: in een autoritair systeem (en overigens in tijden van oorlog) kan humor een manier zijn om jezelf te uiten. Het verzacht de pijn, en het zorgt er voor dat je (ongeveer) kunt zeggen wat je bedoeld zonder het daadwerkelijk te zeggen. Inmiddels heb ik de correcte Wikipedia pagina gevonden: Wikipedia: Russian political jokes wat een pareltjes! (Vooral degenen lezen met bronvermelding.) Ook die van Oost-Duitsland vond ik vermakelijk. Af en toe is basiskennis van de geschiedenis vereist. Ik heb ook het idee dat internet en hoogwaardige kwaliteit camera de mogelijkheden van humor tijdens oorlog makkelijker maakt ivm eenvoudigere communicatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shamalamadindon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-03-2024
Bosporus is sowieso gesloten voor militaire schepen.

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• koudepinda
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13-09 10:58

koudepinda

Don't Panic

NiGeLaToR schreef op zondag 27 maart 2022 @ 00:49:
[Embed]

Meer info over ‘Russificeren’: boeken vernietigen.

[Embed]

Verplicht Russisch.

[Embed]

Een van de vele kidnappings. Met name gekozen leiders, politici, gelovigen, docenten, journalisten en iedereen die tegen bezetting kan zijn.
En dit geeft dus prachtig weer waarom de bevolking doorvecht tot de laatste snik, een waarom het zo naïef is om Poetin en consorten een zogenaamde "uitweg" te geven. Hier tegen valt niet te deescaleren.
Als je kloppende hart meer waard is dan waardig leven, en de onzekerheid wanneer die alsnog gestopt word voor welk onbekend of bekend vaag vergrijp, dan moet je nog even nadenken over je verworven vrijheden, en luxe die we hier hebben. En waarvoor we al op de barricades springen als brandstof duurder word, of het idee dat de verwarming wellicht een tandje lager moet.
Bedenk je dan dat het Kremlin van Oekraïne een ligboxenstal wil maken met een willoos en slaafs volk. Is daar echt zo gemakkelijk over heen te stappen?

always bring a towel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 14-09 11:59
pro_6or schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 23:18:
[...]

Dat zei men ook over de Krim. Dat geloofde ik eigenlijk ook altijd, totdat ik een collega met schoonfamilie op de Krim sprak.

Die vinden het nu beter dan vroeger op de Krim (afgezien van de oorlog die ze zo snel mogelijk gestopt willen hebben).

Maar de overname door Rusland hadden ze in 2014 geen enkel probleem mee en achteraf nog veel minder.

Zij geven aan dat het de algemene tendens is op de Krim.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Tweak_ers schreef op zondag 27 maart 2022 @ 08:36:
[...]
Dat zei men ook over de Krim. Dat geloofde ik eigenlijk ook altijd, totdat ik een collega met schoonfamilie op de Krim sprak.

Die vinden het nu beter dan vroeger op de Krim (afgezien van de oorlog die ze zo snel mogelijk gestopt willen hebben).

Maar de overname door Rusland hadden ze in 2014 geen enkel probleem mee en achteraf nog veel minder.

Dat spreekt op geen enkele manier zijn stelling tegen?

Dat mensen complacent zijn en dan het ineens niet erg meer vinden om verplicht van nationaliteit te wisselen zodat je in je eigen huis mag blijven wonen is idd wel schokkend.

Jouw argumentatie is dat als we Vlaanderen binnen vallen en dan de snelwegen alle kuilen uit halen dat onze invasie dan gerechtvaardigd is omdat iedereen blij is met de mooie snelwegen.

(Klinkt meer als een Stockholm syndroom btw)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

[...]

Laat me raden, de oorlog moet worden gestopt door de onvoorwaardelijke overgave van Oekraine ?

Als dit eindigt met het Russische leger dat de aftocht moet blazen zal de Krim daar nog heel veel consequenties aan ondervinden. Je kan geen totale vernietigingsoorlog beginnen en dan als je 'm verliest er van uitgaan dat alles weer als vanouds doorgaat met een 'white peace' terug naar de situatue van voor februari 2022.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:30
[...]

Is ook wel ergens te verklaren. Eerst werd de basis van Sevastopol door de Russische marine gehuurd. Sinds 2014 hebben ze die in "eigendom". Een huurder gaat zijn huurhuis niet verbouwen, een verhuurder gaat er ook geen geld insteken als er geen hogere huur binnenkomt.
Rusland heeft bijvoorbeeld nu ontwikkelingsmaatschappijen opgericht om Sevastopol verder te ontwikkelen (en ondertussen zal er wel genoeg in wat binnenzakken verdwijnen).
Vanaf dat je een regio begint te ontwikkelen, trekt dit bouwvakkers aan. Die mannen moeten ook eten, dus ook de bakkers, slagers,... profiteren mee.
En het was niet alleen in Sevastopol, maar langs het ganse kustgebied van de Krim, die brug naar Rusland,... Dat boostte dan weer het toerisme en nightclubs.
Dus natuurlijk had de plaatselijke bevolking niet direct problemen, hun levensstandaard ging naar omhoog. Vraag gaat zijn wat er van gaat overblijven.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tweak_ers
YakuzA schreef op zondag 27 maart 2022 @ 08:51:
[...]

Dat spreekt op geen enkele manier zijn stelling tegen?

Dat mensen complacent zijn en dan het ineens niet erg meer vinden om verplicht van nationaliteit te wisselen zodat je in je eigen huis mag blijven wonen is idd wel schokkend.

Jouw argumentatie is dat als we Vlaanderen binnen vallen en dan de snelwegen alle kuilen uit halen dat onze invasie dan gerechtvaardigd is omdat iedereen blij is met de mooie snelwegen.

(Klinkt meer als een Stockholm syndroom btw)
Dat maak jij ervan. Je vult de situatie in met je eigen sausje erover. Je impliceert dat men het alleen maar best vind, omdat ze dan kunnen blijven wonen.

De situatie is veel complexer dan Nederland/Vlaanderen.

Nu zal de mens altijd vanuit de eigen situatie beredeneren. Wij zitten simpelweg niet in die situatie.

De schoonfamilie van mijn collega voelt zich zowel Russisch als Oekraïns. Er was al redelijk wat onvrede over de gang van zaken vóór 2014.

Het afdoen als Stockholm syndroom, is wederom een enkele “Nederlandse” visie hierop. Dit is voor hen zeker geen stockholmsyndroom.

De situatie is simpelweg niet zo zwart/wit zoals wij hem brengen. En nee, dat rechtvaardigt geen oorlog of invasie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
Arator schreef op zondag 27 maart 2022 @ 09:10:
[...]

Is ook wel ergens te verklaren. Eerst werd de basis van Sevastopol door de Russische marine gehuurd. Sinds 2014 hebben ze die in "eigendom". Een huurder gaat zijn huurhuis niet verbouwen, een verhuurder gaat er ook geen geld insteken als er geen hogere huur binnenkomt.
Rusland heeft bijvoorbeeld nu ontwikkelingsmaatschappijen opgericht om Sevastopol verder te ontwikkelen (en ondertussen zal er wel genoeg in wat binnenzakken verdwijnen).
Vanaf dat je een regio begint te ontwikkelen, trekt dit bouwvakkers aan. Die mannen moeten ook eten, dus ook de bakkers, slagers,... profiteren mee.
En het was niet alleen in Sevastopol, maar langs het ganse kustgebied van de Krim, die brug naar Rusland,... Dat boostte dan weer het toerisme en nightclubs.
Dus natuurlijk had de plaatselijke bevolking niet direct problemen, hun levensstandaard ging naar omhoog. Vraag gaat zijn wat er van gaat overblijven.
Het was ook zeker economische welvaart, maar daarvoor voelden velen zich ook al zeer verwant met de Russen. Een situatie die wij hier niet kennen. Het vergelijken met België of Duitsland dekt de lading absoluut niet.

Compleet anders dan het sentiment in steden als Kiev.

Het voornaamste wat ze willen is weer rust, dat de oorlog stopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
IJzerlijm schreef op zondag 27 maart 2022 @ 09:03:
[...]

Laat me raden, de oorlog moet worden gestopt door de onvoorwaardelijke overgave van Oekraine ?
Zeker niet, ze willen dat het zo snel mogelijk stopt.
Zoals eerder gezegd, ze voelen zich zowel Russisch als Oekrains.
Als dit eindigt met het Russische leger dat de aftocht moet blazen zal de Krim daar nog heel veel consequenties aan ondervinden. Je kan geen totale vernietigingsoorlog beginnen en dan als je 'm verliest er van uitgaan dat alles weer als vanouds doorgaat met een 'white peace' terug naar de situatue van voor februari 2022.
Grappig, dat zei ik ook altijd over de situatie met de Pallastijnen en Israël. Maar daar moet opeens wel alles terug naar 1967.
De VN stelt grenzen op, daar ben je het als pallastijn niet mee eens, je start met vrienden een complete oorlog en verliest die.

En dan opeens wil je toch wel terug naar 1967 grenzen.

Dat werkt zo inderdaad niet.
Dus die sancties mogen wat mij betreft nog jaren doorwerken. Misschien een goede om de atoomwapens te ontmantelen? Al zullen de Russen dat nooit willen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19:59
Tweak_ers schreef op zondag 27 maart 2022 @ 09:14:
[...]

Dat maak jij ervan. Je vult de situatie in met je eigen sausje erover. Je impliceert dat men het alleen maar best vind, omdat ze dan kunnen blijven wonen.

Nu zal de mens altijd vanuit de eigen situatie beredeneren. Wij zitten simpelweg niet in die situatie.

De schoonfamilie van mijn collega voelt zich zowel Russisch als Oekraïns. Er was al redelijk wat onvrede over de gang van zaken vóór 2014.

Het afdoen als Stockholm syndroom, is wederom een enkele “Nederlandse” visie hierop. Dit is voor hen zeker geen stockholmsyndroom.

De situatie is simpelweg niet zo zwart/wit zoals wij hem brengen. En nee, dat rechtvaardigt geen oorlog of invasie!
Maar is de situatie wél zo zwart wit als jij hem weg zet? Overal ter wereld zoeken mensen met eenzelfde gedachtengoed elkaar op, soort zoekt soort is niet voor niets een heel bekend en veelgebruikt gezegde.
Kan het niet zijn dat er ook veel mensen in de Krim niet perse blij zijn van de russificatie, maar dat die (deels) buiten de scope vallen van de schoonfamilie van je collega?

Of zelfs dat ze zich er niet tegen uit durven spreken, omdat iedereen wel weet wat dat kan betekenen?

Er gaan gewoon heel veel verschillende geluiden op, n=1 is daarbij geen waarheid. Waarmee ik overigens niet wil suggereren dat het niet waar is/ kan zijn wat je stelt (of de schoonfamilie van je collega), maar dat het verstandig is om nuance aan te houden.
De waarheid zal wel ergens in het midden liggen en de redenen daarvoor (voor beide kanten) zijn ook legio, denk aan:
- angst in de Krim voor Rusland (vooraf), omdat zij t dichtstbijzijnde plekje zijn; na de annexatie slaat dit om in blijheid want veiliger;
- achterstanden in de Krim als grensregio (vooraf), waarbij Rusland na annexatie aan opbouw doet, dus vooruitgang voor de regio;
- er werd (vooraf) jaren al ingezet met meer Russen naar de regio, dus meer pro Rusland groeide daar, dus achteraf dan beter passend bij Rusland.

Zo kan ik nog wel een langere lijst maken. Voor verschillende mensen zullen verschillende sentimenten gelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

[...]

De Krim zal nog lang een hoofdpijndossier blijven. Hoewel ik van mening ben dat Oekraïne helemaal niks moet toegeven aan de Russen zou het misschien nog wel een mogelijkheid zijn als daarmee alle andere vijandigheden van de baan zijn. Ik zie Rusland dat alleen niet accepteren, de "winst" van de oorlog is dan veel te klein.

Maar goed, mocht Rusland verslagen worden, dan ga ik er vanuit dat ze nog jarenlang dood gesanctioneerd worden (en terecht, als je ziet hoe ze de intentie hebben om honderdduizenden slachtoffers te maken, zie Marioepol). Ik vraag me af of inwoners van de Krim dan niet toch liever bij Oekraïne horen, als ze zien dat leven daar wel in vrijheid en welvaart kan. Misschien kunnen ze tegen die tijd wel vragen om zoiets als een Oekraïense "vredesmissie"? :+

Ik bedenk me net, dan zijn die sancties misschien voor Oekraïne ook nog een stok achter de deur om tot het bittere einde te vechten. Immers, als het een Russische vazalstaat wordt, of zelfs Russisch grondgebied, dan zullen daar naar ik aanneem ook stevige (dezelfde?) sancties van toepassing zijn.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• stefanass
  • Registratie: Juli 2005
[...]

Dat maak jij ervan. Je vult de situatie in met je eigen sausje erover.
Jij doet hier toch precies hetzelfde, op basis van via-via verhalen van schoonfamilie van een collega?

Op de krim was men inderdaad meer pro-Russisch dan in andere delen van Oekraïne. Dat heeft men aangewakkerd vanuit Rusland en na het groene mannetjes verhaal gevolgd door de annexatie is de Krim gezuiverd, zoals Rusland dat altijd in dergelijke scenario's heeft uitgespeeld; ongewelvalligen (Krim-tartaren o.a.) zijn gewoon keihard weggezuiverd en pro-Russen zijn geimporteerd.

In het begin stegen daar de salarissen waardoor de mensen positief waren. Dit duurde echter niet lang, omdat de prijzen vervolgens net zo hard stegen. Daarna deed men de salarissen weer omlaag, het gevolg kun je raden.

Dat, gecombineerd met een hoge werkloosheid (veel mensen waren afhankelijk van toerisme, wat meer dan gehalveerd was), zorgde er voor dat slechts een klein deel van mensen op de Krim tevreden was; Ja, er zijn mbt infrastructuur zaken absoluut verbeterd sinds 2014, maar daar heb je niet zo veel aan als je geen werk meer hebt of geen huis meer hebt. Als je daar geen last van hebt, dan heb je het prima.

Overigens vinden veel mensen op de Krim het niet heel fijn dat ze nu "opgesloten" zitten; vliegen is niet of nauwelijks mogelijk en de landbrug bij Kerch is gesloten voor burgers.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:55
Dat hele 'maar daar wonen heel veel Russen'-argument is ook zo vervelend. Het is irrelevant hoeveel Russen er wonen de Krim is van Oekraïne. Punt.

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prosac
xzaz schreef op zondag 27 maart 2022 @ 10:43:
Dat hele 'maar daar wonen heel veel Russen'-argument is ook zo vervelend. Het is irrelevant hoeveel Russen er wonen de Krim is van Oekraïne. Punt.
En ik herhaal: Het "referendum" en de annexatie zijn met geladen en gericht geweer gegaan, de resultaten niet verifieerbaar, iedereen "aanwezig" op De Krim mocht stemmen.
Bovendien bleek uit pre-2014 enquetes dat een merendeel van de Krim-bewoners zich weliswaar "Rus" noemde, maar zich niet wilde aansluiten bij Rusland. Misschien nog wat meer autonomie, maar weg bij Oekraine hoefde niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Prosac schreef op zondag 27 maart 2022 @ 11:00:
[...]

En ik herhaal: Het "referendum" en de annexatie zijn met geladen en gericht geweer gegaan, de resultaten niet verifieerbaar, iedereen "aanwezig" op De Krim mocht stemmen.
Bovendien bleek uit pre-2014 enquetes dat een merendeel van de Krim-bewoners zich weliswaar "Rus" noemde, maar zich niet wilde aansluiten bij Rusland. Misschien nog wat meer autonomie, maar weg bij Oekraine hoefde niet.
Precies. En een autonome republiek waren ze al. Het was simpelweg een invasie, net als nu, alleen werd er toen geen schot gelost.

En het feit dat er veel Russen wonen komt door import, en door het deporteren van Tataren. Iets waar ze na 2014 ook weer mee verder zijn gegaan. Gewoon weer hetzelfde genocidale verhaaltje dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
Prosac schreef op zondag 27 maart 2022 @ 11:00:
[...]

Dat beeld lag wel wat genuanceerder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

https://www.reuters.com/w...orno-karabakh-2022-03-26/

Niet in Oekraïne, maar wel een direct gevolg ervan. Met de Russische troepen uitgestrekt (en vernederd) in een ander conflict lijkt het aanlokkelijk geworden voor Azerbaijan om de lokale Russische bezetting te porren.

Edit: ah ballen, was al gepost. Excuus.

[ Voor 6% gewijzigd door nst6ldr op 27-03-2022 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:03
xzaz schreef op zondag 27 maart 2022 @ 10:43:
Als ze in een open en eerlijk referendum besluiten liever bij Rusland te horen zou dat moeten kunnen. Het zelfbeschikkingsrecht geldt ook voor hen.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:54
hoevenpe schreef op zondag 27 maart 2022 @ 11:30:
[...]

Als ze in een open en eerlijk referendum besluiten liever bij Rusland te horen zou dat moeten kunnen. Het zelfbeschikkingsrecht geldt ook voor hen.
Dus als Groningen op eens niet meer bij Nederland wil horen dan is dat zomaar OK?

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prosac
in 2013 -een jaar voor de annexatie- wilde maar 23% van de Krimbewoners zich bij Rusland aansluiten. Dat is het belangrijkste nummer wat mij betreft. Alles daarna is van het moment dat de Groene mannetjes zich al bevonden op de Krim en -voor mij- minder betrouwbaar.
Ik geloof overigens best dat een merendeel het nu wel prima vindt gezien de verbeteringen die er al dan niet tijdelijk zijn geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stefanass
[...]

Ten eerste is dat dus nooit gebeurd, dus heeft hij gewoon gelijk dat de Krim van Oekraïne is.

Ten tweede is ook het stemmen voor afscheiding door een deel van de bevolking niet altijd direct een goede reden om dan maar allemaal stukjes land als aparte staten te erkennen.

Als dat middels een referendum gaat, dat door het huidige bestuur georganiseerd & goedgekeurd is, dan uiteraard wel, maar in andere gevallen? Wat nu als bv de Randstad zich af zou willen scheiden van Nederland? of... Texel, of welk ander stukje dan ook? Zelfbeschikking is natuurlijk in het algemeen prima, maar niet in alle gevallen lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Bschnitz schreef op zondag 27 maart 2022 @ 11:34:
Dus als Groningen op eens niet meer bij Nederland wil horen dan is dat zomaar OK?
In theorie wel, mits een substantiële meerderheid daar in een eerlijk en vrij referendum voor kiest.

De geschiedenisboeken staan er vol mee: het uiteenvallen van Joegoslavië, de splitsingen van Tsjechoslowakije, Ethiopië, etc.

Het uiteenvallen van de Sovjet-Unie en onafhankelijkheid van de Baltische Staten zijn vergelijkbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

[...]

Ook hier zitten grenzen aan, als we iets weten van de Russische strategie dan is het voornamelijk dat ze zich in Oekraïne bedienen met een 5e kolonne (zoals ze praktisch wereldwijd doen).

Het instorten van een overheid is geheel te wijden aan de leiders, maar democratie is de verantwoordelijkheid van het volk zelf. Dus wat doe je als je een gebied met politiek wilt annexeren? :)

Naar mijn mening: hiervoor hebben we emigratie uitgevonden. Je kan met z'n allen het land vormen zoals je wilt, maar leiderschap overdragen is niet aan het volk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stefanass
Prosac schreef op zondag 27 maart 2022 @ 11:36:
[...]

in 2013 -een jaar voor de annexatie- wilde maar 23% van de Krimbewoners zich bij Rusland aansluiten. Dat is het belangrijkste nummer wat mij betreft. Alles daarna is van het moment dat de Groene mannetjes zich al bevonden op de Krim en -voor mij- minder betrouwbaar.
Ik geloof overigens best dat een merendeel het nu wel prima vindt gezien de verbeteringen die er al dan niet tijdelijk zijn geweest.
En het stuk daarvoor (2008 poll) was ondertussen ook niet meer relevant, en bovendien veroorzaakt door een "omkoop-actie" waarbij mensen een RU papoort kregen in ruil voor gunstige stemmen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:59
vso schreef op zondag 27 maart 2022 @ 00:07:
Het chemische anti-stof uitdelen is redelijk hardnekkig gerucht,.........
Voor zover ik weet zitten de atropinespuiten standaard in het rechter zakje van het foedraal waar het gasmasker in zit. Dat gasmasker (en de NBC handschoenen) heeft (als het goed is) elke soldaat bij zich zodra hij naar het front gestuurd wordt.

[ Voor 11% gewijzigd door Yaksa op 27-03-2022 11:48 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Yaksa schreef op zondag 27 maart 2022 @ 11:43:
[...]

Voor zover ik weet zitten de atropinespuiten standaard in het rechter zakje van het foedraal waar het gasmasker in zit. Dat gasmasker (en de NBC handschoenen) heeft (als het goed is) elke soldaat bij zich zodra hij naar het front gestuurd wordt.
Hoe de Oekraïense bepakking eruitziet weet ik niet, maar als daar gasmaskers bij zitten dan hoort daar inderdaad die spuit bij. Dan moet je het als NBC-pakket zien, en dat zou verdacht zijn als het nu ineens werd uitgedeeld. Ik verwacht het eigenlijk niet, want die logistiek is er gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
nst6ldr schreef op zondag 27 maart 2022 @ 11:50:
[...]Hoe de Oekraïense bepakking eruitziet weet ik niet, maar als daar gasmaskers bij zitten dan hoort daar inderdaad die spuit bij. Dan moet je het als NBC-pakket zien, en dat zou verdacht zijn als het nu ineens werd uitgedeeld. Ik verwacht het eigenlijk niet, want die logistiek is er gewoon niet.
Is misschien (extra) onderdeel van de wapenleveranties. Ik weet dat bijvoorbeeld Canada vorige maand gasmaskers geleverd heeft.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
[...]

Dat is meer een moreel recht, niet een juridisch recht.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Nu online
De grote vraag is hier wie "ze" zijn. De nieuwe mensen de oorspronkelijke mensen, leven die nog?
Dit klinkt mij weer veel te simpel.

Als een land een gebied verovert, en dan iedereen deporteert, er nieuwe mensen voor in de plaats zit, en die stemmen voor aansluiting, is het veroverd gebied dan "legaal" of "moreel" voor het land dat die verovering deed?

Dit is namelijk wel de "truc" die Rusland probeert te doen.

Het lijkt me dan ook aan zelfbeschikingsrecht wel wat voetnoten staan, on het eens zwak uit te drukken.

En ja het houdt ergens op, de mensen van voor de grote volksverhuizingen krijgen Nederland niet terug, de Aboriginals Australië niet, en daar is ook kwaad gebeurt. Maar deze krimgreep ligt nog te dichtbij dat we gewoon met zelfbeschikingsrecht kunnen zwaaien.

[ Voor 5% gewijzigd door Semyon op 27-03-2022 12:16 ]

Only when it is dark enough, can you see the stars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Semyon schreef op zondag 27 maart 2022 @ 12:14:
[...]

De grote vraag is hier wie "ze" zijn. De nieuwe mensen de oorspronkelijke mensen, leven die nog?
Dit klinkt mij weer veel te simpel.

Als een land een gebied verovert, en dan iedereen deporteert, er nieuwe mensen voor in de plaats zit, en die stemmen voor aansluiting, is het veroverd gebied dan "legaal" of "moreel" voor het land dat die verovering deed?

Dit is namelijk wel de "truc" die Rusland probeert te doen.

Het lijkt me dan ook aan zelfbeschikingsrecht wel wat voetnoten staan, on het eens zwak uit te drukken.

En ja het houdt ergens op, de mensen van voor de grote volksverhuizingen krijgen Nederland niet terug, de Aboriginals Australië niet, en daar is ook kwaad gebeurt. Maar deze krimgreep ligt nog te dichtbij dat we gewoon met zelfbeschikingsrecht kunnen zwaaien.
De meeste Staten, in hun huidige vorm, zijn pas een paar honderd jaar oud. Het is eigenlijk allemaal grote onzin. Ik dacht ook echt wegens de economische realiteit, dat oorlog op deze schaal geen zin meer had, veel te kostbaar is, ook voor de aanvaller, om ook maar te overwegen.

Maar dictators met een machtig onderdrukkingssysteem kunnen nog altijd dit soort waanzinnig domme dingen doen. Dat is waar we echt vanaf moeten, onderdrukte mensen. Overal ter wereld. Eigenlijk zou je als VN overal in moeten kunnen grijpen, zonder veto recht maar zeg met 80% van de general assemblee.

een treffende spreuk

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-09 17:18
De cijfers worden wat minder lijkt wel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/juOo-pl5SkhOvtBO_nYbthFCzPE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KhxnBxjgAF0rwv0EQNghjdAA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tGBVffvmiAGQXbBfB2e91d7s7Zw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7sQociU5JYiUynpLPZHYatK3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
DoubleDutch schreef op zondag 27 maart 2022 @ 12:27:
De cijfers worden wat minder lijkt wel.
Da's toch logisch? Hoe meer je uitschakelt, des te minder targets er overblijven :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bschnitz
Defense Intelligence of Ukraine leader: Putin may try to impose a "Korean" scenario on Ukraine

“After the failures near Kyiv and the inability to overthrow the central government of Ukraine, Putin is already changing the main operational directions — these are the south and east. There is a reason to believe that he is considering the Korean scenario for Ukraine. In other words, he will try to impose a distribution line between the non-occupied and occupied regions of our country. In fact, this is an attempt to create North and South Korea in Ukraine. After all, he is definitely not in power to swallow the entire state”, the head of the Main Defense Intelligence Directorate of the Ministry of Defense of Ukraine, Brigadier General Kirill Budanov, told the agency's press service.

Had ik al een tijdje terug verwacht dat dit zou gebeuren, de vraag blijft of het westen dit scenario gaat forceren of niet.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

stefanass schreef op zondag 27 maart 2022 @ 11:39:
[...]

Ten eerste is dat dus nooit gebeurd, dus heeft hij gewoon gelijk dat de Krim van Oekraïne is.

Ten tweede is ook het stemmen voor afscheiding door een deel van de bevolking niet altijd direct een goede reden om dan maar allemaal stukjes land als aparte staten te erkennen.

Als dat middels een referendum gaat, dat door het huidige bestuur georganiseerd & goedgekeurd is, dan uiteraard wel, maar in andere gevallen? Wat nu als bv de Randstad zich af zou willen scheiden van Nederland? of... Texel, of welk ander stukje dan ook? Zelfbeschikking is natuurlijk in het algemeen prima, maar niet in alle gevallen lijkt me.
Het ligt ingewikkeld. Volken hebben het recht op zelfbeschikking, zoveel is duidelijk in het volkenrecht, maar de angel zit in het woord volk. Juridisch vormen de bewoners van een land het volk.

Ofwel: Toen de Krim bij Oekraine hoorde waren de burgers van Oekraine het volk. De bewoners van de Krim vormden geen apart volk. Zij hadden dan ook geen (apart) zelfbeschikkingsrecht. Alleen het parlement van Oekraine kon hun dat recht geven.
Het zelfbeschikkingsrecht gaat dan ook niet over het recht van een groep mensen om zich af te scheiden. Het gaat over het recht van staten om over hun eigen zaken te beslissen zonder (ongewilde) buitenlandse bemoeienis.

Onafhankelijkheid zonder toestemming van het land waar je bij hoorde is volgens internationaal recht gewoon illegaal. Dat hoeft geen belemmering te zijn. Je kunt je ook illegaal afscheiden en dan hopen dat andere landen jou daarna toch erkennen. Zo zijn heel veel landen tot stand gekomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:30
hoevenpe schreef op zondag 27 maart 2022 @ 11:39:
[...]

In theorie wel, mits een substantiële meerderheid daar in een eerlijk en vrij referendum voor kiest.

De geschiedenisboeken staan er vol mee: het uiteenvallen van Joegoslavië, de splitsingen van Tsjechoslowakije, Ethiopië, etc.

Het uiteenvallen van de Sovjet-Unie en onafhankelijkheid van de Baltische Staten zijn vergelijkbaar.
Schotland mag ook geen referendum meer organiseren omdat ze in Londen ook wel weten dat ze na de Brexit dan ook "goodbye and farewell" tegen Schotland mogen zeggen.
Catalonië heeft wel een referendum georganiseerd voor meer zelfbeschikkingsrecht, dus nog geen afscheuring, en dat is in Madrid ook een beetje slecht gevallen. In plaats van groene, hebben ze daar de blauwe mannetjes langs gestuurd.
Het uiteenvallen van Joegoslavië is ook niet echt een schoolvoorbeeld van vreedzaam uit elkander gaan. Net zoals Ethiopië, daar heeft de burgeroorlog maar 30 jaar geduurd, met steun van... Rusland.
In België zijn we ook al 6 staatshervormingen verder, en loert de 7de reeds om de hoek.

Een landsgrens is artificieel. En als er binnen die landsgrens meerdere volkeren/stammen leven, kan dat op een gegeven moment frictie geven. Frankrijk had dit reeds vroeg in de gaten, en die hebben het Occitaans (langue d'oc) de kop ingedrukt en het Frans dat in Parijs gesproken (een langue d'oïl) werd tot gestandaardiseerd Frans verheven. Zo kon men, artificieel, een Franse cultuur bewerkstelligen. Tegenwoordig is er een beweging die teruggrijpt naar vroegere culturen, en dit wordt door Europa ook ondersteund. Dit geeft natuurlijk wel als bijwerking dat er groepen zijn die zich niet (meer) thuis voelen binnen hun land, en een zeker zelfbeschikkingsrecht opeisen, zie bijvoorbeeld ook nu in Corsica. En daar staat Europa dan zeer dubbel in, onder druk van Parijs en Madrid.
De USSR kon ook maar blijven bestaan omdat men de lokale bevolking kon onderdrukken door een grote militaire macht. Van zodra die militaire macht uit elkaar viel, het Warschaupact werd op 1 juli 1991 stopgezet, en in augustus 1991 had je dan een staatsgreep in Moskou, zagen de Baltische staten mooi hun kans om onder het Russisch juk uit te geraken, en in september 1991 werden ze door de VN erkent.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

+2 Iskanders is wel opvallend.

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stefanass
downtime schreef op zondag 27 maart 2022 @ 12:47:
[...]

Het ligt ingewikkeld. Volken hebben het recht op zelfbeschikking, zoveel is duidelijk in het volkenrecht, maar de angel zit in het woord volk. Juridisch vormen de bewoners van een land het volk.

Ofwel: Toen de Krim bij Oekraine hoorde waren de burgers van Oekraine het volk. De bewoners van de Krim vormden geen apart volk. Zij hadden dan ook geen (apart) zelfbeschikkingsrecht. Alleen het parlement van Oekraine kon hun dat recht geven.
Het zelfbeschikkingsrecht gaat dan ook niet over het recht van een groep mensen om zich af te scheiden. Het gaat over het recht van staten om over hun eigen zaken te beslissen zonder (ongewilde) buitenlandse bemoeienis.

Onafhankelijkheid zonder toestemming van het land waar je bij hoorde is volgens internationaal recht gewoon illegaal. Dat hoeft geen belemmering te zijn. Je kunt je ook illegaal afscheiden en dan hopen dat andere landen jou daarna toch erkennen. Zo zijn heel veel landen tot stand gekomen.
Helemaal eens; zelfbeschikking is niet gelijk aan het "recht" op afscheiding, dit leek echter wel zo geïnterpreteerd te worden door degene waar ik op reageerde. Het is meer het recht op soevereiniteit waarbij een land zelf mag bepalen welke koers zij varen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Laatst online: 20:48

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Heb sowieso het gevoel dat ik de laatste dagen weinig filmpjes en foto's zie van Oekraïnse overwinningen.

Wel een stabiele hoeveelheid filmpjes van Russen die Oekraïnse posities met succes aanvallen. En oa.a. hele groepen soldaten gevangen nemen.

Nu ik dit schrijf zou het best kunnen zijn dat de Russen zelf stil staan en de Oekraïners het minder opzoeken maar zich ingraven voor een evt volgende aanval.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:56
Ah, het is weekend, maandag is er weer een inhaalslag qua cijfers.
Althans, zo rolde we altijd met de coronacijfers in Nederland. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
stefanass schreef op zondag 27 maart 2022 @ 13:38:
Het is meer het recht op soevereiniteit waarbij een land zelf mag bepalen welke koers zij varen.
In het geval van De Krim is dat niet zo zwart-wit: het gebied is honderden jaren Russisch geweest tot het in 1954 door Khrushchev aan Oekraïne geschonken werd. Dit in een poging de onderlinge verhoudingen te herstellen, de wandaden van Stalin hadden die ernstig verstoord.

Alleen al daarom zou ik me minder focussen op dit gebied, de kans dat Rusland dit ooit opgeeft is nihil en Oekraïne heeft domweg de militiaire middelen niet om het gebied terug te veroveren. In tegenstelling tot de Donbass is het 'Russisch gebied' en daarmee een 'existentiële bedreiging' van Rusland.

Gezien de patstelling op het slagveld kunnen ze beter hun aandacht richten op het behouden van de Donbass, het heroveren van Kherson en attritie in het noorden.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• stefanass
hoevenpe schreef op zondag 27 maart 2022 @ 14:25:
[...]

In het geval van De Krim is dat niet zo zwart-wit: het gebied is honderden jaren Russisch geweest tot het in 1954 door Khrushchev aan Oekraïne geschonken werd. Dit in een poging de onderlinge verhoudingen te herstellen, de wandaden van Stalin hadden die ernstig verstoord.

Alleen al daarom zou ik me minder focussen op dit gebied, de kans dat Rusland dit ooit opgeeft is nihil en Oekraïne heeft domweg de militiaire middelen niet om het gebied terug te veroveren. In tegenstelling tot de Donbass is het 'Russisch gebied' en een inval daarmee een 'existentiële bedreiging' van Rusland.

Gezien de patstelling op het slagveld kunnen ze beter hun aandacht richten op het behouden van de Donbass, het heroveren van Kherson en attritie in het noorden.
Hoe men hier mee om zou kunnen / moeten gaan bij evt onderhandelingen is natuurlijk een ander verhaal.

Stellen dat het "Russisch gebied" is vind ik echter niet juist; zoals je zelf aangeeft is het bijna al 70 jaar Oekraïens. Het is niet meer Russisch als bv. Kaliningrad Duits is, of Oekraïne Russisch is. Anders kun je bij wijze van spreken net zo goed de Sovjetunie weer in het leven roepen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bschnitz
[...]

Alleen al daarom zou ik me minder focussen op dit gebied, de kans dat Rusland dit ooit opgeeft is nihil en Oekraïne heeft domweg de militiaire middelen niet om het gebied terug te veroveren. In tegenstelling tot de Donbass is het 'Russisch gebied' en daarmee een 'existentiële bedreiging' van Rusland.

Mogen de Duitsers of de polen dan kaliningrad terug?

Hoe relevant is het wie van wat was anno 2022?

Geschiedenis of oude verzonnen grenzen is niets wat ergens recht op geeft, het is simpelweg een verzameling van gebeurtenissen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
AndereKoekoek schreef op zondag 27 maart 2022 @ 14:05:
[...]

Wel een stabiele hoeveelheid filmpjes van Russen die Oekraïnse posities met succes aanvallen. En oa.a. hele groepen soldaten gevangen nemen.
Was het niet zo dat men heeft verzocht om minder beeldmateriaal te verspreiden omdat de Russen zo de posities konden bepalen? Dat zou verklaren waarom er minder beelden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:10
asing schreef op zondag 27 maart 2022 @ 14:46:
[...]

Was het niet zo dat men heeft verzocht om minder beeldmateriaal te verspreiden omdat de Russen zo de posities konden bepalen? Dat zou verklaren waarom er minder beelden zijn.
Zeker dat is inderdaad het geval.

Daarom was die basis met 100+ Omgekomen mensen een voorbeeld hiervan, Russen hadden doormiddel van Reddit diverse zaken gezien waardoor er iets mee deden.
Heb ik tenminste gelezen, heb alleen de bron niet zo nu bij de hand.

“Probeert te zoeken”

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]

Dat maakt het juist heel erg zwartwit. Het is gewoon wettig overgedragen en is daarmee Oekraïens. Dat 60-70 jaar later de Russische leiders er anders over denken maakt die overdracht niet minder wettig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
downtime schreef op zondag 27 maart 2022 @ 14:51:
Dat maakt het juist heel erg zwartwit. Het is gewoon wettig overgedragen en is daarmee Oekraïens. Dat 60-70 jaar later de Russische leiders er anders over denken maakt die overdracht niet minder wettig.
Het ging me vooral om de bevolking op De Krim, die hebben in 1954 er niet zelf voor gekozen om bij een andere Sovjet-provincie te horen. Veel Russische burgers zijn er verplicht heengegaan om zich na 1991 opeens in een vreemd onafhankelijk land te bevinden.

Kan me goed voorstellen dat een aanzienlijk deel aansluiting bij Rusland steunt, de uitslag van een open en eerlijk referendum de huidige situatie onderschrijft. Veel Oekraïners zijn vertrokken, de demografische situatie is anders dan in 1994.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Bschnitz schreef op zondag 27 maart 2022 @ 14:34:
[...]

Mogen de Duitsers of de polen dan kaliningrad terug?

Hoe relevant is het wie van wat was anno 2022?

Geschiedenis of oude verzonnen grenzen is niets wat ergens recht op geeft, het is simpelweg een verzameling van gebeurtenissen.
We moeten kijken hoe het nu zit, en wel qua internationale erkenning. Dat is de kern, het uitgangspunt. Internationaal wordt Baskenland niet erkent, Koerdistan niet, en de Krim ook niet. Donbas (deel van) wordt ook gezien als bezet gebied. Dat is ook het smerige spelletje dat China speelt: anderen manipuleren Taiwan niet te erkennen. Dat spelletje spelen ze al een tijdje.

De enige reden om de waarheid zoals die is nu verdraaien is manipulatie. Nostalgische gevoelens opwekken, geschiedvervalsing, moraal voor oorlog omhoog krikken, eigen identiteit op een voetstuk plaatsen enz. Eigenlijk heel doorzichtig. Religie en andere -ismes zijn hier ook een gereedschap voor.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• NiGeLaToR
FT met een artikel over spionage.
We are beginning to see governments in Europe start to face up publicly to what is happening,” said Giles. “Democracies can’t defend themselves against threats about which the majority of their population is unaware.” 

Recent cases that have made it into the public domain reveal the scope and scale of Russia’s interests and successes:

2017 Russia had an agent working as a close adviser to the then French minister of defence, now foreign minister, Jean-Yves Le Drian, France’s former spy chief Bernard Bajolet said in an interview last year.

July 2020 Danish authorities uncovered Russian attempts to steal energy technology. In August that year, a French lieutenant colonel, working for Nato’s maritime command in Naples, was arrested for passing classified Nato material to the GRU, the Russian intelligence agency. In December, Dutch authorities expelled two Russian undercover agents for trying to steal AI and nanotechnology from Dutch companies.

March 2021 Bulgaria arrested six of its own citizens — including defence ministry employees and former head of defence intelligence Ivan Iliev — for passing secrets to the GRU at a cost of $3,000 each. Iliev and the other accused are remanded in custody awaiting trial. Later that month, Italian authorities caught navy captain Walter Biot selling a series of military secrets to the GRU for $5,000 a time. Biot’s trial opened last week. He has not yet entered a plea.

June 2021 German authorities arrested Russian scientist “Ilnur N” for stealing aeronautical secrets and missile technology from research centres in Augsburg. His trial continues. In September they arrested a security employee of the German parliament, who had sold the GRU detailed blueprints of the building and its systems.
Om een idee te krijgen van de omvang van het Russische inlichtingenapparaat:
Russia employs around 400,000 people across its three main intelligence agencies. The defence ministry’s “main directorate”, the GU — still widely known by its Soviet-era initials as the GRU — has wide-ranging interests in Nato affairs and military technology, as well as in subversion and sabotage.

The FSB is focused on domestic intelligence but its “fifth service” collects foreign intelligence from Russia’s near-abroad — including Ukraine. The SVR, the inheritor to the KGB’s first chief directorate, is tasked solely with foreign intelligence gathering.
Maar een paar ‘boeren met stingers’ hebben ze gemist. Zonder gekkigheid: die inmenging, beinvloeding, stelen van geheimen en andere waardevolle info - tis aan de orde van de dag en we stonden erbij en keken ernaar.

[ Voor 13% gewijzigd door NiGeLaToR op 27-03-2022 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
stefanass schreef op zondag 27 maart 2022 @ 14:32:
[...]

Hoe men hier mee om zou kunnen / moeten gaan bij evt onderhandelingen is natuurlijk een ander verhaal.

Stellen dat het "Russisch gebied" is vind ik echter niet juist; zoals je zelf aangeeft is het bijna al 70 jaar Oekraïens. Het is niet meer Russisch als bv. Kaliningrad Duits is, of Oekraïne Russisch is. Anders kun je bij wijze van spreken net zo goed de Sovjetunie weer in het leven roepen.
Dat is dan ook precies de bedoeling (qua grenzen en invloed) van Putin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
stefanass schreef op zondag 27 maart 2022 @ 14:32:Stellen dat het "Russisch gebied" is vind ik echter niet juist; zoals je zelf aangeeft is het bijna al 70 jaar Oekraïens.
Met 'Russisch gebied' bedoelde ik de annexatie, in tegenstelling tot de Donbass hoort De Krim bij het moederland. Het is integraal onderdeel van het Russische grondgebied, wat wij daarvan vinden is voor Moskou irrelevant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
hoevenpe schreef op zondag 27 maart 2022 @ 15:02:
[...]

Het ging me vooral om de bevolking op De Krim, die hebben in 1954 er niet zelf voor gekozen om bij een andere Sovjet-provincie te horen. Veel Russische burgers zijn er verplicht heengegaan om na 1991 zich opeens in een vreemd onafhankelijk land te bevinden.

Kan me goed voorstellen dat een aanzienlijk deel aansluiting bij Rusland steunt, de uitslag van een open en eerlijk referendum de huidige situatie onderschrijft. Veel Oekraïners zijn vertrokken, de demografische situatie is anders dan in 1994.
Ik raad je aan om een samenvatting van de geschiedenis van Lviv te lezen (waarschijnlijk prima te vinden op Wikipedia). Ik lees er toevallig nu een boek over (plus de rest v/h ijzeren gordijn). Lviv was ook 'eigenlijk van Polen', voor WOII. Toch hoor je tijdens dit conflict niets over dat ze het terug willen. Omdat ze het hebben geaccepteerd. Hetzelfde mbt Elsas, dat is van Frankrijk. Kalinigrad zelfde. Die strijd is gestreden. Dit soort oorlogsretoriek komt ook enkel wanneer men een militaire overmacht heeft, of denkt te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-09 17:18
YakuzA schreef op zondag 27 maart 2022 @ 13:37:
[...]

+2 Iskanders is wel opvallend.
Mag ik vragen waarom? ☺️

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JoeZuCK
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 00:59

JoeZuCK

_Fonz > all.

DoubleDutch schreef op zondag 27 maart 2022 @ 15:23:
[...]

Mag ik vragen waarom? ☺️
Omdat die waarschijnlijk een heeeeeel eind van de frontlinie staan opgesteld.

Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prosac
AndereKoekoek schreef op zondag 27 maart 2022 @ 14:05:
[...]

Heb sowieso het gevoel dat ik de laatste dagen weinig filmpjes en foto's zie van Oekraïnse overwinningen.

De filmpjes die ik zie, zijn allemaal van of dezelfde groepen of van het begin van de inval.
Gisteren nog wel een aantal filmpjes van de heroveringen rond Kharkiv waarbij toch een behoorlijk aantal russen en pro-russen gevangen genomen zijn.

En dat twijfelachtige filmpje waar Oekrainers Russische krijgsgevangenen door een been heen schieten. Walgelijk als het gebeurd is, niet verwonderlijk, maar dit soort dingen moeten ze niet filmen (en al helemaal niet doen) ALS het geverifieerd wordt als een echt filmpje. Maar de reacties eronder zijn veelal dat de "Oekrainers" geen Oekrains spreken e.d.
Door die grote hoeveelheden fake filmpjes, in scene gezette filmpjes en recycling weet ik het ook allemaal bij tijd en wijlen niet meer.

Edit: Volgens deze post en de reactie op Reddit is het allemaal vrij fake. Geluid loopt niet goed bij de geweerschoten en in eerdere versies van het filmpje was er nog geen schot te zien.
https://www.reddit.com/r/...e_video_and_audio_seemed/

[Twitter: https://twitter.com/Ars_Faivre/status/1508036906088636423?s=20&t=p4wYcmC7oc_QYL-PxGxFDg]

[ Voor 14% gewijzigd door Prosac op 28-03-2022 07:51 ]

Pagina: 1 ... 80 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

Andere topics
Verschillende fronten:
Het Krim front
Het Donbass front
Het Chernihiv-Charkiv front
Het Kyiv front

Verbreding en verdieping:
MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Wapensystemen en effectiviteit

Overig: