De eerste fase van ergste schrik zijn we al even voorbij, daarna kwam de 'tegenaanval-hype' een beetje en nu zie je het eigenlijk vertragen. Paar dingen die opvallen: veel beelden van Russische POW's, maar ook veel bewegingen van materiaal in Belarus en de Donbas gebieden.
Paar scenario's die steeds terugkomen: Ukraine slaagt erin Rusland verder terug te drijven, maar ik vrees een beetje dat men beter is in een hit-and-run strategie op aanvallers dan het doorbreken van linies van ingegraven troepen. Luchtoverwicht is dan nodig en dat hebben ze in die gebieden nou net niet. Die Migs zijn daarin denk ik, minder belangrijk dan lange afstand luchtdoelraketten.
Tenslotte kan de status quo ook gewoon lang aanhouden, want die sancties zijn voelbaar, maar het ziet er niet naar uit dat Rusland op korte termijn onderuit gaat.
Rusland verliest militair van Rusland, maar verloor daarvoor door de eigen corruptie. Putin en de zijnen hebben het land eigenhandig gesloopt. Heel knap. Het enige wat werkt is een vloot in Nederland gebouwde superjachten. Retroperspectief moeten we ze er dankbaar voor zijn.
Ik heb net als velen hier veel beelden gezien van beide partijen. Er valt daarin onmiskenbaar een aantal verschillen op die hiermee verband houden:
- enablen van elke militair. Elke Ukrainse militair lijkt in staat te zijn zelf te bepalen wat die wanneer doet.
- plezier in het werk: dit klinkt supervaag, maar ik zie enorm veel beelden van Russische militairen, van beide kanten, waar de militairen er moe van 'vervaagd' uit zien. Te veel roken, wodka, slecht eten, slechte conditie, combi van, maar ze zien er veelal slecht uit.
- In de combat-footage is er geen structuur, geen discipline, tis tamelijk chaotisch. Ukrainse militairen ogen vaak fris, scherp, opgewekt, strijdlustig. Combat footage is fel, direct, gecoordineerd, veel communicatie en men lijkt op elkaar ingespeeld.
Het is dus zeker een kwestie van taktiek, maar het lijkt wel of de welvaart en intrinsieke motivatie op een totaal ander niveau ligt. Zelfs de Ukrainse POW's ogen trots, de Russische krijg je oprecht medelijden mee.
Als het je tactische voorraad is, heb je niet gelijk in mijn opinie. Neem de VS en hun luchtmacht '
begraafplaatsen'. Daar worden toestellen geconserveerd, gebruikt voor reserve onderdelen en uiteindelijk ontmanteld - maar het verhaal dat je voorraad niet werkt omdat je corrupte collega's de zooi verkocht hebben is niet aan de orde. Als je ze aan houdt om wellicht ooit te gebruiken, gebeurt dit in een functionerende krijgsmacht niet.
/f/image/GnhsS6AmVJHvNJVbQ4nevE4X.png?f=fotoalbum_large)
Prosac schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 19:13:
[...]
Was vooraf al wel bekend dat een groot deel van het Russische materieel kwantiteit op papier was, maar dat van -laten we zeggen- bv 20.000 tanks en maar 7000 a 8000 op korte termijn inzetbaar waren en de rest uit het vet gehaald moesten worden. Maar blijkbaar vallen die op korte termijn ook nog wel tegen.
Naar verluidt een foto van Russische voorraden tanks. Locatie onbekend.
Ik kan verrassend weinig vinden van de staat van Russische voorraden. Als ik de staat van het materieel zie wat ze inzetten, dan zullen de reserve delen niet per se veel beter zijn. Het viel velen al op dat Ukraine wellicht veel minder materieel heeft, maar dat alles er een stuk beter uit ziet en uitgerust lijkt te zijn. Ukraine heeft zelf overigens een aantal grote 'begraafplaatsen' van tanks rond
Kharkiv, waar ze ooit geproduceerd werden in de Soviet tijd.
Dit zou daar zijn volgende de link die ik nest post, als toeristische attractie.
Tanks bij Kharkiv, van Ukraine dus. Bij de fabriek waar ze ze tegenwoordig opknappen en moderniseren.
Wellicht zijn de voorraden die Rusland rapporteert nog iets wat ze moeten jatten in Ukraine?
Edit: omg wij beetje met 86 landen samen doen met een C-17, hier staan er gewoon een
hele berg te verstoffen. F-16's, F-15's, Etc. etc.