Die hebben een bereik van 300 tot 500 km oid.
Dus dat ze die Oekraïne in rijden verbaasd me.
Met dat bereik zijn heel veel doelen vanuit Belarus of Rusland makkelijk te bereiken.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Groot deel van de Oekraïners spreekt in het dagelijks leven ook geen Oekrains, maar ‘gewoon’ Russisch, zeker in het oosten, dat kan je dan ook niet echt als bewijs gebruikenProsac schreef op zondag 27 maart 2022 @ 15:34:
[...]
Maar de reacties eronder zijn veelal dat de "Oekrainers" geen Oekrains spreken e.d.
Aanval #11 op het vliegveld bij Cherson.
Ben benieuwd of ze daar alweer wat verse helikopters hadden neergezet?
Ook opvallend dat Melitopol AirPort er ook genoemd wordt? (Alsin al 4x beschoten met artillerie)
Die heb ik nog niet eerder langs zien komen.“11:0, tonight),” Arestovych wrote and added: "By the way, the Melitopol airfield is confidently catching up with Chornobaivka. 4: 0. Today".
[ Voor 39% gewijzigd door YakuzA op 27-03-2022 16:05 ]
PSN
Ah op die manier, misschien dichterbij gepositioneerd om verder in Ukraine te bestoken.JoeZuCK schreef op zondag 27 maart 2022 @ 15:24:
[...]
Omdat die waarschijnlijk een heeeeeel eind van de frontlinie staan opgesteld.
Ondertussen in Rusland. De 19-jarige Jegor Bestsjastnov uit Samara komt na 28 dagen uit de gevangenis na het organiseren van een protest tegen de oorlog in Oekraïne. Buiten de poort staan zijn moeder, en de mannen van het commissariaat. Hij moet zich melden bij het leger. pic.twitter.com/pZ6Wk4hwWg
— Olaf Koens (@obk) 27 maart 2022
Nee dat is dan ind erg vreemd. 🤔YakuzA schreef op zondag 27 maart 2022 @ 15:42:
[...]
Die hebben een bereik van 300 tot 500 km oid.
Dus dat ze die Oekraïne in rijden verbaasd me.
Met dat bereik zijn heel veel doelen vanuit Belarus of Rusland makkelijk te bereiken.
De Russen zullen nu op korte termijn de donbas inlijven als onderdeel van Rusland. Dat zal via een fake referendum gaan of een speciale verzoek voor wederopbouw vanuit de regio's.
De plek tussen donbas en de Krim zullen ze blijven bezetten. Dat gaat dat op termijn ook daarmee gebeuren. Dat proces zal langer duren, denk aan jaren.
Ze zullen stoppen met aanvallen op ander gebieden binnen de Oekraïne, vervolgens zal Oekraïne nieuwe offensieve starten tegen de Krim en donbas etc.
Rusland zal zielig lopen doen, het zo spelen dat wij nu de Oekraïne steunen die de Russen aanvallen terwijl ze "peace" willen. De Europese en Amerikaanse sancties brokkelen langzaam af, wij leveren geen wapens meer.
Oekraïne moet accepteren dat het land opgedeeld is, geen verdere steun uit EU en USA houd in dat het game over is.
De nieuwe grens zal dan schuin door Oekraïne heenlopen van charkov tot cherson, voor 2030 allemaal onderdeel van Rusland.
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.
Geen Odessa?, het is in ieder geval iets meer bescheiden dan alles ten oosten van de Dnjepr.Bschnitz schreef op zondag 27 maart 2022 @ 17:17:
Mijn voorspellingen voor de komende 3 maanden.
De Russen zullen nu op korte termijn de donbas inlijven als onderdeel van Rusland. Dat zal via een fake referendum gaan of een speciale verzoek voor wederopbouw vanuit de regio's.
De plek tussen donbas en de Krim zullen ze blijven bezetten. Dat gaat dat op termijn ook daarmee gebeuren. Dat proces zal langer duren, denk aan jaren.
Ze zullen stoppen met aanvallen op ander gebieden binnen de Oekraïne, vervolgens zal Oekraïne nieuwe offensieve starten tegen de Krim en donbas etc.
Rusland zal zielig lopen doen, het zo spelen dat wij nu de Oekraïne steunen die de Russen aanvallen terwijl ze "peace" willen. De Europese en Amerikaanse sancties brokkelen langzaam af, wij leveren geen wapens meer.
Oekraïne moet accepteren dat het land opgedeeld is, geen verdere steun uit EU en USA houd in dat het game over is.
De nieuwe grens zal dan schuin door Oekraïne heenlopen van charkov tot cherson, voor 2030 allemaal onderdeel van Rusland.
[ Voor 3% gewijzigd door Bossie op 27-03-2022 17:21 ]
We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919
Nope. Dat is ook voor veel later als dat überhaupt nog gaat lukken.
Wellicht voor de opvolging van Putin.
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.
Polen is wel een bijzonder voorbeeld. Als je ziet hoe die voor een grenzen verlegging hebben ondergaan is dat best bizar. Zo zijn er veel voorbeelden van vroeger ingenomen gebieden waar mens opzicht vrede mee hebben hoe het nu is. Gibraltar, stukje Spanje in Marokko, etc... Klaar is klaar zou je zeggen. Maar nee helaas denken sommige daar nog anders over.Jerie schreef op zondag 27 maart 2022 @ 15:17:
[...]
Ik raad je aan om een samenvatting van de geschiedenis van Lviv te lezen (waarschijnlijk prima te vinden op Wikipedia). Ik lees er toevallig nu een boek over (plus de rest v/h ijzeren gordijn). Lviv was ook 'eigenlijk van Polen', voor WOII. Toch hoor je tijdens dit conflict niets over dat ze het terug willen. Omdat ze het hebben geaccepteerd. Hetzelfde mbt Elsas, dat is van Frankrijk. Kalinigrad zelfde. Die strijd is gestreden. Dit soort oorlogsretoriek komt ook enkel wanneer men een militaire overmacht heeft, of denkt te hebben.
Grappig om te lezen. Wens (doem?) denken?DoubleDutch schreef op zondag 27 maart 2022 @ 12:27:
De cijfers worden wat minder lijkt wel.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb 3 dagen geleden volgens mij niemand gehoord toen er ineens 21 UAV's bij kwamen. Dat was toen bijna een verdubbeling. Misschien is een oorlog geen spreadsheet
Ik vermoed dat de dynamiek de komende weken weleens heel anders kan worden. Veel van de ingegraven eenheden rondom Kiev gaan bewegen. Materieel dat uit het land vertrekt en in de oostelijke regio kan het lastiger zijn om materieel te tellen dat wordt vernietigd, daar wordt meer en langer gevochten.
Persoonlijk ben ik benieuwd wat er gaat gebeuren als de Russen de druk op Kiev laten afnemen. Gaat Oekraïne doorstoten naar het oosten of niet. Ze hebben wel de smaak te pakken en veel ervaring opgedaan en veel militairen erbij gekregen.
Geweldig, zo'n kristallen bol. Doe mij er ook een, dan ga ik er iets nuttigs mee doen.Bschnitz schreef op zondag 27 maart 2022 @ 17:17:
De Russen zullen nu op korte termijn de donbas inlijven als onderdeel van Rusland. Dat zal via een fake referendum gaan of een speciale verzoek voor wederopbouw vanuit de regio's.De plek tussen donbas en de Krim zullen ze blijven bezetten. Dat gaat dat op termijn ook daarmee gebeuren. Dat proces zal langer duren, denk aan jaren.Ze zullen stoppen met aanvallen op ander gebieden binnen de Oekraïne, vervolgens zal Oekraïne nieuwe offensieve starten tegen de Krim en donbas etc.Rusland zal zielig lopen doen, het zo spelen dat wij nu de Oekraïne steunen die de Russen aanvallen terwijl ze "peace" willen. De Europese en Amerikaanse sancties brokkelen langzaam af, wij leveren geen wapens meer.Oekraïne moet accepteren dat het land opgedeeld is, geen verdere steun uit EU en USA houd in dat het game over is.De nieuwe grens zal dan schuin door Oekraïne heenlopen van charkov tot cherson, voor 2030 allemaal onderdeel van Rusland.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Welk scenario verwacht jij dan?, ben wel benieuwd!Yaksa schreef op zondag 27 maart 2022 @ 17:26:
[...]
Geweldig, zo'n kristallen bol. Doe mij er ook een, dan ga ik er iets nuttigs mee doen.
Hij beschrijft eigenlijk gewoon een repeat van wat er met de Krim is gebeurt en wat in lijn met de verwachtingen ligt mbt de Russische doelen voor deze “vredesmissie”. Ik denk dat dit een zeer realistisch scenario is?Yaksa schreef op zondag 27 maart 2022 @ 17:26:
[...]
Geweldig, zo'n kristallen bol. Doe mij er ook een, dan ga ik er iets nuttigs mee doen.
Wat Putin echt wil, wilde en hoe ver is bereid te gaan, is helaas iets waar we idd een kristallen bol voor nodig hebben.
We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919
Eens met de rest van wat je zegt, maar waarom denk je dat sancties en steun zullen stoppen ?Bschnitz schreef op zondag 27 maart 2022 @ 17:17:
De Europese en Amerikaanse sancties brokkelen langzaam af, wij leveren geen wapens meer.
Het westen kan voor heel weinig geld de grote vijand Rusland compleet slopen zonder ook maar 1 militair te verliezen. Waarom zouden ze hiermee stoppen ?
Ik doe niet aan verwachtingen, het is een oorlog tussen twee landen die 'pas' een maand aan de gang is.Bschnitz schreef op zondag 27 maart 2022 @ 17:29:
[...]Welk scenario verwacht jij dan?, ben wel benieuwd!
Ik kan niet in de hoofden van de beide regeringsleiders kijken, ik ben nauwelijks op de hoogte van details over de onderhandelingen, neutraal nieuws komt steeds minder door.
Maar ik denk wel dat een volk wat eenmaal geproefd heeft aan democratie en een aantal jaren enigszins in een wat westerse samenleving heeft geleefd dit niet zo makkelijk af zal staan, wetende wat ze te wachten staat wanneer ze dat opgeven.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Klopt, echter weten we nu wel wat de capaciteit van het leger is en of dat van de komende 3 jaar. Dat zal onvoldoende zijn om nog iets serieus te doen qua operaties of verdere bezetting. De doomsday onderzeeër is nog lang niet af, die zijn wel echt dikke shit voor ons als die afkomen.Bossie schreef op zondag 27 maart 2022 @ 17:32:
[...]
Hij beschrijft eigenlijk gewoon een repeat van wat er met de Krim is gebeurt en wat in lijn met de verwachtingen ligt mbt de Russische doelen voor deze “vredesmissie”. Ik denk dat dit een zeer realistisch scenario is?
Wat Putin echt wil, wilde en hoe ver is bereid te gaan, is helaas iets waar we idd een kristallen bol voor nodig hebben.
Denk dat ze het al bijzonder lastig zouden hebben om de boel te verdedigen de komende jaren.
Echter kan ik je ook garantie geven dat Putin gaat gokken op de hebzucht en eigenbelang van het westen, dat ziet hij immers al zwakste punt. En hij zal gelijk krijgen, ik zie namelijk niet hoe de EU of USA een offensief gaat sponsoren als Putin zegt en vanaf nu is vrede.
Oorlogen worden beëindigd als één van de strijdende partijen verslagen is of een patstelling op het slagveld een compromis voor alle betrokkenen acceptabel maakt.Bossie schreef op zondag 27 maart 2022 @ 17:32:
Hij beschrijft eigenlijk gewoon een repeat van wat er met de Krim is gebeurt en wat in lijn met de verwachtingen ligt mbt de Russische doelen voor deze “vredesmissie”. Ik denk dat dit een zeer realistisch scenario is?
Tegen de verwachting in is Oekraïne niet verslagen maar ook niet machtig genoeg om het grote Rusland te verslaan. Al die filmpjes zijn leuk, maar in het zuiden en oosten zijn de Russen aan de winnende hand.
Pas als Zelensky bereid is pijnlijke offers te brengen zal er vrede zijn, hij moet Poetin genoeg geven om als overwinning te kunnen verkopen. Dat zal waarschijnlijk alles ten oosten van de lijn 'Kharkov-Kherson' zijn, wellicht iets minder als Oekraïne de komende weken terrein wint.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Bellingcat investigator Hristo Grozev said that #Russia has spent billions of dollars since 2014 on a pro-Russian politicians and propagandists in #Ukraine. However, all this money was simply stolen and fake reports came to the Kremlin that the invaders would be met with flowers. pic.twitter.com/dhePXybSTL
— NEXTA (@nexta_tv) 27 maart 2022
Corruptie is Ruslands ondergang. De autocratie vrat zichzelf op.
@Bschnitz die sancties gaan er niet af en zijn destructief. De sancties van 2014 zijn niet verminderd en laten hun sporen al na. Als Putin wist wat het werkelijk deed, was hij Ukraine niet ingevallen. Ik schat hem hoger in.
Hij is voorgelogen over Ukraine op defensief en pro-Rusland sentiment, over zijn eigen militaire apparaat en over de loyaliteit van zijn eigen troepen.
Ik heb geen voorspelling, maar louter goede hoop: dat Rusland, haar bevolking, geen 3 maanden overleven.
Btw: Rusland verzwakt en alle vijanden roeren zich. Over drie maanden hebben ze overal oorlog.
Russia accuses Azerbaijan of violating ceasefire in Karabakh https://t.co/JBgWUKlBEE via@FRANCE24
— HELLCAT (@AmyakaHELLCAT) 27 maart 2022
Oh en trouwens, jij een nuke, jij een nuke, iedereen een nuke.
🇷🇺's online propaganda outlets started floating the idea of using "tactical" nukes against Azerbaijan since 🇷🇺 can't fight two wars at the same time. Acc to them, eliminating 🇦🇿 also makes economic sense because one less energy exporter will push 🇪🇺 to cut a deal with 🇷🇺. Insane
— Ayaz Rzayev (@ayaz_rza) 27 maart 2022
[ Voor 8% gewijzigd door NiGeLaToR op 27-03-2022 17:44 ]
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
ISW meldde gisteren:Bschnitz schreef op zondag 27 maart 2022 @ 17:17:
...
Ze zullen stoppen met aanvallen op ander gebieden binnen de Oekraïne
...
Ik kan me maar moeilijk voorstellen dat de russen reserves opbouwen in een gebied waar ze geen plannen hebben.The Russian military continues to concentrate replacements and reinforcements in Belarus and Russia north of Kyiv, to fight for positions on Kyiv’s outskirts, and to attempt to complete the encirclement and reduction of Chernihiv.
Vooral dit: het westen zal een offensieve oorlog niet steunen, zonder onze wapens bestaat het risico dat ze de rest alsnog verliezen.Bschnitz schreef op zondag 27 maart 2022 @ 17:39:
En hij zal gelijk krijgen, ik zie namelijk niet hoe de EU of USA een offensief gaat sponsoren als Putin zegt en vanaf nu is vrede.
Omdat we geen offensieve alliantie hebben en blijkbaar willen. Mijn verwachtingen zijn dat Putin hier gebruik van gaat maken. Helpen je land beschermen is 1 ding maar terug veroveren een heel ander.PilatuS schreef op zondag 27 maart 2022 @ 17:35:
[...]
Eens met de rest van wat je zegt, maar waarom denk je dat sancties en steun zullen stoppen ?
Het westen kan voor heel weinig geld de grote vijand Rusland compleet slopen zonder ook maar 1 militair te verliezen. Waarom zouden ze hiermee stoppen ?
My €0,02 zijn dat alles nu mogelijk is, inclusief Oekraïne-overstijgende scenarios waarbij Japan achter de Koerillen aangaat, er regime changes komen in ex-Sovjet republieken (met herovering van door Rusland bezette gebieden), China mogelijk de gok waagt wapenleveringen aan Rusland te doen (of zelfs zelf het militaire toneel betreedt) wellicht in ruil voor Vladivostok. Rusland is verzwakt en heeft zijn aandacht bij 1 onderwerp, als iemand iets wil is het "nu of nooit", veel van deze scenarios zijn niet heel waarschijnlijk, maar wel meer waarschijnlijk dan een paar maanden terug.Bschnitz schreef op zondag 27 maart 2022 @ 17:17:
Kortom het kan nog alle kanten opgaan.
Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.
Enige hoop dat hij eenmaal in Oekraïne is dat hij de boel kan saboteren. Iets met wishful thinken...

Zelensky moet helemaal niks. Het is Poetin die voor de zoveelste keer aan landjepik is begonnen. Poetin zal moeten toegeven dat hij een fout gemaakt heeft en dat betekent gewoon dat hij een pijnlijk offer moet brengen, zijn verlies moet tonen en met de staart tussen de benen afdruipen. Als Biden zegt dat Poetin een dictator, een oorlogsmisdadiger en een slager is dan ga je zo iemand toch niet belonen voor zijn misdadige acties?hoevenpe schreef op zondag 27 maart 2022 @ 17:40:
[...]Pas als Zelensky bereid is pijnlijke offers te brengen zal er vrede zijn, hij moet Poetin genoeg geven om als overwinning te kunnen verkopen. Dat zal waarschijnlijk alles ten oosten van de lijn 'Kharkov-Kherson' zijn, wellicht iets minder als Oekraïne de komende weken terrein wint.
Als het westen denkt dat Oekraine zich neer zal leggen bij een Russische terugtrekking naar de grenzen van voor 24 februari dan zullen ze daar flink in teleurgesteld worden.hoevenpe schreef op zondag 27 maart 2022 @ 17:43:
[...]
Vooral dit: het westen zal een offensieve oorlog niet steunen, zonder onze wapens bestaat het risico dat ze de rest alsnog verliezen.
And to think they once said that computers would take away jobs.
Geen offensieve wapens leveren is 1 ding, maar defensief blijven leveren weer iets anders. Ik zie niet waarom de hulp zou stoppen, helemaal omdat het alleen geld kost en bijvoorbeeld de VS oorlog kan voeren tegen Rusland zonder iets te verliezen. Opzich is het voor het westen juist prima zo, hoe lelijk het voor Oekraine ook is.Bschnitz schreef op zondag 27 maart 2022 @ 17:43:
[...]
Omdat we geen offensieve alliantie hebben en blijkbaar willen. Mijn verwachtingen zijn dat Putin hier gebruik van gaat maken. Helpen je land beschermen is 1 ding maar terug veroveren een heel ander.
Laat staan de sancties, die zie ik echt niet stoppen met wat Rusland allemaal heeft gedaan. Ook het terug keren van bedrijven naar Rusland zie ik niet zomaar gebeuren. Rusland heeft duidelijk aangegeven erg onstabiel te zijn. Welk bedrijf durft nog miljarden te investeren daar ? Dat nog los van de publieke opinie. Zelfs Nestle is deels gestopt in Rusland terwijl het hun alleen maar om geld gaat. Het eerste bedrijf dat weer terug gaat naar Rusland krijgt een enorme hoeveelheid shit over zich heen.
Poetin heeft een relatief eervolle uitweg nodig, tot dat moment gaat hij door. Zelensky snapt best dat hij De Krim en grote delen van de Donbass kwijt is, de vraag is vooral wat hij ervoor terugkrijgt in de vorm van geloofwaardige veiligheidsgaranties.Yaksa schreef op zondag 27 maart 2022 @ 17:47:
Als Biden zegt dat Poetin een dictator, een oorlogsmisdadiger en een slager is dan ga je zo iemand toch niet belonen voor zijn misdadige acties?
Biden heeft gisteren een enorme blunder begaan, regime-change van een kernmacht is no-go. Macron heeft daar terecht afstand van genomen en ook het Witte Huis krabbelt inmiddels hard terug.
Naja het plan en wat hij wilde gaat inderdaad niet lukken. Dus hij zal moeten bijstellen.NiGeLaToR schreef op zondag 27 maart 2022 @ 17:42:
[Embed]
@Bschnitz die sancties gaan er niet af en zijn destructief. De sancties van 2014 zijn niet verminderd en laten hun sporen al na. Als Putin wist wat het werkelijk deed, was hij Ukraine niet ingevallen. Ik schat hem hoger in.
Hij is voorgelogen over Ukraine op defensief en pro-Rusland sentiment, over zijn eigen militaire apparaat en over de loyaliteit van zijn eigen troepen.
Ik heb geen voorspelling, maar louter goede hoop: dat Rusland, haar bevolking, geen 3 maanden overleven.
Btw: Rusland verzwakt en alle vijanden roeren zich. Over drie maanden hebben ze overal oorlog.
[Embed]
Oh en trouwens, jij een nuke, jij een nuke, iedereen een nuke.
[Embed]
Maar ik verwacht toch echt een Nord Korea style economie nu, gesteund door China en India. Kan namelijk prima.
Stalin was ook geen issue voor de Russen, dus ik zie Putin ook niet als issue voor ze, alles wat slim en of jong is zal toch wel het land uit zijn. Verwacht ook weinig opstand dus.
Nukes blijf ik zeer optimistisch over, als de staat van het leger nu dat is betwijfel ik dat alle 6000 kernkoppen nog intact zijn, die moeten immers elke 10 jaar vervangen worden.
Hij heeft nu ook zijn zin gekregen om heel Rusland af te snijden van alle westerse bedrijven en informatie. De tijd voor een geheel zelfstandig Rusland is nu of nooit.
Ben echt bang dat hij dit alles alsnog als kansen ziet en niet als tegenslagen.
Als Zelensky te horen krijgt dat de wapenleveranties stoppen heeft hij geen keus.IJzerlijm schreef op zondag 27 maart 2022 @ 17:47:
Als het westen denkt dat Oekraine zich neer zal leggen bij een Russische terugtrekking naar de grenzen van voor 24 februari dan zullen ze daar flink in teleurgesteld worden.
Alsof alleen het Westen wapens heeft.hoevenpe schreef op zondag 27 maart 2022 @ 17:53:
[...]
Als Zelensky te horen krijgt dat de wapenleveranties stoppen heeft hij geen keus.
And to think they once said that computers would take away jobs.
Ik zie dat als een good cop, bad cop routine. Biden gaat er met gestrekt been in en Macron stelt zich op als redelijke partij met wie je praten kunt. Het speelt natuurlijk ook een rol dat Macron wil dat die missie met Turkije en Griekenland een succes wordt.hoevenpe schreef op zondag 27 maart 2022 @ 17:52:
[...]
Biden heeft gisteren een enorme blunder begaan, regime-change van een kernmacht is no-go. Macron heeft daar terecht afstand van genomen en ook het Witte Huis krabbelt inmiddels hard terug.
⚡️ Russia fired record number of missiles, Ukraine’s air defense shot down most of them.
— The Kyiv Independent (@KyivIndependent) 27 maart 2022
According to The Insider, Russia fired at least 70 missiles against Ukraine on March 26. Only eight hit their targets, the rest were shot down by Ukraine’s air defense.
Mogelijk is er betere luchtafweer vanuit het Westen gearriveerd?
Zelensky snapt heel goed dat wanneer hij nu Poetin gaat 'belonen' dezelfde situatie over een tijd zich weer zal voordoen.hoevenpe schreef op zondag 27 maart 2022 @ 17:52:
[...]Poetin heeft een relatief eervolle uitweg nodig, tot dat moment gaat hij door. Zelensky snapt best dat hij De Krim en grote delen van de Donbass kwijt is, de vraag is vooral wat hij ervoor terugkrijgt in de vorm van geloofwaardige veiligheidsgaranties.
'Eervolle uitweg'? Voor het uitmoorden van onschuldige burgers die helemaal niet op een oorlog zaten te wachten zeker?
Misschien de Slowaakse s300’s?user109731 schreef op zondag 27 maart 2022 @ 18:07:
[Twitter]
PSN
Ik snap eigenlijk niet zo goed waarom China van alles zou gokken? Ze zijn de enige wereldmacht die écht lange termijn denkt en alle voortekenen staan op groen voor ze. VS als wereldmacht tanende, Europa een beetje verdeeld en erg afhankelijk van China e.d. Ze kunnen lekker doorgaan waar ze mee bezig zijn: Macht kopen in Afrika, Z-Amerika, Azië, kennis copieren van het Westen en langzaam de grootste power worden. Wereldoorlogen of je bemoeien met conflicten die alleen je tegenstanders verzwakken is eigenlijk nergens voor nodig.coyote1980 schreef op zondag 27 maart 2022 @ 17:44:
[...]
My €0,02 zijn dat alles nu mogelijk is, inclusief Oekraïne-overstijgende scenarios waarbij Japan achter de Koerillen aangaat, er regime changes komen in ex-Sovjet republieken (met herovering van door Rusland bezette gebieden), China mogelijk de gok waagt wapenleveringen aan Rusland te doen (of zelfs zelf het militaire toneel betreedt) wellicht in ruil voor Vladivostok. Rusland is verzwakt en heeft zijn aandacht bij 1 onderwerp, als iemand iets wil is het "nu of nooit", veel van deze scenarios zijn niet heel waarschijnlijk, maar wel meer waarschijnlijk dan een paar maanden terug.
Dit dus.
Het eerste offer moet door Rusland gebracht worden. Namelijk face to face meeting tussen Poetin en Zalensky, bijvoorbeeld in Israël. Zolang Rusland überhaupt niet serieus wil praten zal er terecht geen vrede zijn. Zalensky heeft hiertoe al meermaals opgeroepen.hoevenpe schreef op zondag 27 maart 2022 @ 17:40:
[...]
Pas als Zelensky bereid is pijnlijke offers te brengen zal er vrede zijn, hij moet Poetin genoeg geven om als overwinning te kunnen verkopen. Dat zal waarschijnlijk alles ten oosten van de lijn 'Kharkov-Kherson' zijn, wellicht iets minder als Oekraïne de komende weken terrein wint.
Verder vind ik de gedachtenkronkel fout dat Zalensky of het Westen er voor verantwoordelijk zijn dat Poetin de aftocht als overwinning moet kunnen verkopen. Hij verkoopt nu een van de meest smerige oorlogen in de recente geschiedenis als vredesmissie. Dan krijgt hij zijn eigen aftocht ook wel verkocht.
Probleem is ook niet zozeer dat Oekraïne niet bereid zou zijn pijnlijke offers te maken, maar dat de Russen gewoon een stel oorlogsmisdadigers zijn en lak hebben aan elke afspraak. Als je ze nu het Oosten geeft geef je ze vooral tijd om te hergroeperen en staan ze een week later weer Oorlogsmisdaden te plegen in het Westen. Ik zie überhaupt heel weinig mogelijkheden om met een dergelijk stel criminelen te onderhandelen. Je hebt niets aan hun woord.
Valt me ook op dat veel hier een overwinning op korte termijn zien van Oekraïne. Volgens mij heeft Rusland nog ruim voldoende materieel om heel wat dorpen of steden te vernietigen en burgers uit te moorden. Ze winnen Kiev dan misschien niet maar dood en verderf is ook gewoon winst voor de fascisten. De Russen zijn voorlopig nog niet weg uit Oekraïne.
Hoop vooral dat de sancties nu echt het land de vernieling in helpen en het land in chaos storten en uiteindelijk onbestuurbaar maken. Sancties gaan met de week zwaarder wegen. Heel misschien zorgt dat voor een aftocht. Hetzij door een regime change hetzij door het volledig instorten van het leger met muiterij van onderaf.
daar gaan we weer, hoe is dit realistisch? wat is er verhandelbaar voor letterlijk afgepakt grondgebied en duizenden levens? om mezelf te quoten:hoevenpe schreef op zondag 27 maart 2022 @ 17:52:
[...]
Poetin heeft een relatief eervolle uitweg nodig, tot dat moment gaat hij door. Zelensky snapt best dat hij De Krim en grote delen van de Donbass kwijt is, de vraag is vooral wat hij ervoor terugkrijgt in de vorm van geloofwaardige veiligheidsgaranties.
de enige verantwoordelijken voor deze oorlog zijn de leiders in het kremlin, door juist die te laten gaan creëer je weer exact de dynamiek die nu al speelt en kunnen we onze borst nat maken voor de volgende invasie. Moeten de binnengevallen landen dan maar keer op keer stukjes grondgebied opofferen opdat de russische beer maar eventjes stopt? dat is toch geen oplossing? deze gif spuwers zullen keer op keer met dit soort afgrijselijke retoriek het volk manipuleren om de illusie te wekken dat we uit zijn op hun kinderen om er soep van te koken.koudepinda schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 21:06:
[...]
Ook zon stelling die zeer regelmatig de revue passeert, en ook nooit verder komt dan wat je daar schrijft, want hoe zie je dit werkelijk voor je??
tijdens de onderhandelingen is de positie van rusland praktisch onveranderd gebleven. wat simpelweg inhoud
> denazificatie. WTF dat in mag houden, dat kan net zo goed het deporteren van de voltallige bevolking betekenen.
> militaire afbouw, want je zou je bij toekomstige geweldsexcessen maar verdedigen (beter ga je gewoon direct op de grond liggen met de pootjes omhoog om de pis straal in je gezicht te incasseren).
> andere regering, oftewel jaknikker van het kremlin
> russich als officiële taal (je zou je eigen identiteit maar aanhouden SCHANDE).
https://www.ft.com/conten...75-4817-be67-802b7fa77ef1
het is simpel volgens het kremlin bestaat Oekraïne niet en het volk dat er woont ook niet. Wat heb je dan nog te verliezen?
Daarnaast is het weg laten komen van de verantwoordelijke ook gewoon nog eens een trap na.
Daarnaast denk ik dat het extreem destructief is geweest dat er veel Servische leiders toendertijd de dans zijn ontsprongen. die lui vergiftigen daar gewoon weer het gehele collectieve geheugen over de oorlog die ze nota bene zelf zijn begonnen en zien zich nu als slachtoffer van de navo. Vastgestelde oorlogsmisdaden worden gewoon groots ontkent. https://www.volkskrant.nl...3A%2F%2Fwww.google.com%2F
https://www.forumzfd.de/e...ot-faced-its-own-war-past
https://www.esiweb.org/pd...ith-serbia_april-2008.pdf
Zoiets laten gaan in rusland betekent een voedingsbodem voor wederom een escalatie vanuit die zijde. Het land is veel te groot om niet verantwoordelijk te worden gehouden voor de misstap die het wederom begaat.
buiten dat alles om, stel Rusland verliest en moet vertrekken. dan ligt Poetins gevaar echt niet vanuit het westen op de loer. dan krijg je een eindeloos intrige spel binnen het kremlin zelf.
+
na Stalin werd er vrij hard gebroken van die harde lijn, en zagen vele in dat Stalin voor ladingen dood en verderf heeft gezorgd. desondanks neemt de populariteit van Stalin recentelijk toe. Pure waanzin https://www.themoscowtime...larity-on-the-rise-a74565
ze zijn zo goed in het verkopen van bullshit, dat we zelfs hier drommen aan mensen hebben die het slikken als zoete koek, en daadwerkelijk denken dat het westen de grote onderdrukker is, en mensenlevens niet serieus neemt. je hoeft alleen maar de frontpage op tweakers te pakken en het nieuwsbericht van de mediamarkt voor een voorbeeld (of elk bericht dat ook maar iets van rusland benoemt).
[ Voor 4% gewijzigd door koudepinda op 27-03-2022 18:30 ]
always bring a towel
China hoeft niets te doen. De huidige situatie is eigenlijk ideaal voor hun. Iedereen komt er slechter uit behalve China. En China hoeft straks alleen maar de geldkraan open te zetten. Zowel Oekraine als Rusland zullen graag Chinese leningen accepteren om de economie weer op te bouwen. En daar zal iets tegenover komen te staan. Voor een land wat zo afhankelijk is van import en export is een wingewest net over de noordgrens ideaal. En als Putin dat wingewest wil besturen dat is dat ook prima.FunkyTrip schreef op zondag 27 maart 2022 @ 18:15:
[...]
Ik snap eigenlijk niet zo goed waarom China van alles zou gokken? Ze zijn de enige wereldmacht die écht lange termijn denkt en alle voortekenen staan op groen voor ze. VS als wereldmacht tanende, Europa een beetje verdeeld en erg afhankelijk van China e.d. Ze kunnen lekker doorgaan waar ze mee bezig zijn: Macht kopen in Afrika, Z-Amerika, Azië, kennis copieren van het Westen en langzaam de grootste power worden. Wereldoorlogen of je bemoeien met conflicten die alleen je tegenstanders verzwakken is eigenlijk nergens voor nodig.
Streep in het zand.hoevenpe schreef op zondag 27 maart 2022 @ 17:53:
[...]
Als Zelensky te horen krijgt dat de wapenleveranties stoppen heeft hij geen keus.
Meer wapens. Meer sancties.
Putin kan zelf kiezen welke propagandist hem deze keer voorliegt over zijn ‘winst’ en hoe alles ‘volgens plan’ verliep.
Elke vorm van capitulatie geeft alleen maar voedingsbodem voor toekomstige ellende. Rationeel? Niet per se. Maar dat is onze gezamenlijke tegenstander ook niet.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Dat spelletje werkt op amateurs, zoals gewone burgers. Professionals trappen daar niet in.downtime schreef op zondag 27 maart 2022 @ 18:03:
[...]
Ik zie dat als een good cop, bad cop routine. Biden gaat er met gestrekt been in en Macron stelt zich op als redelijke partij met wie je praten kunt. Het speelt natuurlijk ook een rol dat Macron wil dat die missie met Turkije en Griekenland een succes wordt.
Het ziet er gewoon uit als communicatiefaal.
De enigen die regime-change in Moskou kunnen bewerkstelligen zijn de Russen zelf, het is olie op met vuur als de NAVO dat als met militaire of andere middelen zou forceren.koudepinda schreef op zondag 27 maart 2022 @ 18:21:
de enige verantwoordelijken voor deze oorlog zijn de leiders in het kremlin, door juist die te laten gaan creëer je weer exact de dynamiek die nu al speelt en kunnen we onze borst nat maken voor de volgende invasie.
Zolang dat niet gebeurd wordt dit een heel lang bloederig conflict waarbij het de vraag is hoe lang het westen massaal wapens en middelen blijft sturen. Onder de bevolking ontstaat langzaam Oekraïne-moeheid, alles went zelfs oorlog.
Hoe hou je alle neuzen dezelfde kant op als de economische gevolgen steeds harder voelbaar worden? Daar maak ik me zorgen over, Poetin kan zijn land jaren afknijpen, 'wij' zijn na een paar weken weer met wat anders bezig.
Hoe verwacht jij dan hoe het gaat aflopen met het roebels voor gas verhaal?NiGeLaToR schreef op zondag 27 maart 2022 @ 18:35:
[...]
Streep in het zand.
Meer wapens. Meer sancties.
Putin kan zelf kiezen welke propagandist hem deze keer voorliegt over zijn ‘winst’ en hoe alles ‘volgens plan’ verliep.
Elke vorm van capitulatie geeft alleen maar voedingsbodem voor toekomstige ellende. Rationeel? Niet per se. Maar dat is onze gezamenlijke tegenstander ook niet.
Ik zie ons niet in roebels betalen, maar wel dat hij de gaskraan sluit.
Hoe zie je het aflopen als jij alle westerse bedrijven gaat nationaalseren? Gaan wij dan hier de gasopslag tanks van Gazprom nationaalseren ofzo?
Poetin kan geen geloofwaardige veiligheidsgaranties bieden en als je hem een "eervolle" uit geeft komt hij later terug...hoevenpe schreef op zondag 27 maart 2022 @ 17:52:
[...]
Poetin heeft een relatief eervolle uitweg nodig, tot dat moment gaat hij door. Zelensky snapt best dat hij De Krim en grote delen van de Donbass kwijt is, de vraag is vooral wat hij ervoor terugkrijgt in de vorm van geloofwaardige veiligheidsgaranties.
Oekraïners gaan door zolang ze denken dat het zin heeft/het waard is...
De-escaleren voor Poetin werkt niet dat zouden we toch onderhand wel geleerd moeten hebben....
Denk je? Nixon had zijn Madman strategy. Ook gewoon een spelletje maar als je denkt dat iemand erin tuint, doe je het toch. Wikipedia: Madman theorybulle bas schreef op zondag 27 maart 2022 @ 18:36:
[...]
Dat spelletje werkt op amateurs, zoals gewone burgers. Professionals trappen daar niet in.
Betalen in roebels is on strijd met contract was een veelgehoorde reactie gaat niet gebeuren...Bschnitz schreef op zondag 27 maart 2022 @ 18:41:
[...]
Hoe verwacht jij dan hoe het gaat aflopen met het roebels voor gas verhaal?
Hoe zie je het aflopen als jij alle westerse bedrijven gaat nationaalseren? Gaan wij dan hier de gasopslag tanks van Gazprom nationaalseren ofzo?
Waarom zou dat niet werken? Je dwingt Poetin nu om met Macron te onderhandelen. Hiermee verstevigd Biden de positie van Macron ten nadele van zijn eigen positie.bulle bas schreef op zondag 27 maart 2022 @ 18:36:
[...]
Dat spelletje werkt op amateurs, zoals gewone burgers. Professionals trappen daar niet in.
Sluit niet uit dat het een communicatie faal is maar het past wel bij de communicatie tot nu toe. Harde taal uit de VS en bemiddelingspogingen vanuit Macron. Biden heeft zich op geen enkel moment opengesteld als gesprekspartner van Poetin. Vanuit Europa en met name Macron en Erdogan veel meer.
Ik denk dat je verwachting niet uitkomt. China is duidelijk gemaakt dat als ze Rusland de helpende hand gaan bieden dat dit de sancties ondermijnt (logisch) en dat daar consequenties voor zijn. Een China heeft heel wat meer te vrezen van sancties.Bschnitz schreef op zondag 27 maart 2022 @ 17:52:
[...]
Naja het plan en wat hij wilde gaat inderdaad niet lukken. Dus hij zal moeten bijstellen.
Maar ik verwacht toch echt een Nord Korea style economie nu, gesteund door China en India. Kan namelijk prima.
Stalin was ook geen issue voor de Russen, dus ik zie Putin ook niet als issue voor ze, alles wat slim en of jong is zal toch wel het land uit zijn. Verwacht ook weinig opstand dus.
Nukes blijf ik zeer optimistisch over, als de staat van het leger nu dat is betwijfel ik dat alle 6000 kernkoppen nog intact zijn, die moeten immers elke 10 jaar vervangen worden.
Hij heeft nu ook zijn zin gekregen om heel Rusland af te snijden van alle westerse bedrijven en informatie. De tijd voor een geheel zelfstandig Rusland is nu of nooit.
Ben echt bang dat hij dit alles alsnog als kansen ziet en niet als tegenslagen.
India onder Modi is de verkeerde kant aan het opgaan, maar zou heel dom zijn om de vingers te branden aan Rusland. Die gaan dan ook onder druk komen te staan van het westen.
In heel korte tijd naar een economie à la Noord-Korea zie ik niet gebeuren, dat zou maatschappelijk ook te heftig zijn overigens. Als we dat voor elkaar zouden krijgen dan breken we het regime waarschijnlijk van binnen uit.
Geheel zelfstandig Rusland? Ja, als je terug wil naar niveau van 1960. Dit is never de gewenste vorm van zelfstandigheid. Het gaat in de eerste plaats om concurrendheid.
Dan weet ik een veel simpeler methode: duidelijk maken dat je geen onderhandelingspartij bent en dat hij bij Macron moet zijn als spreekbuis van westerse alliantie. Dat hoeft niet publiek via een slip of the tongue. Deze methode berooft je onnodig van opties.HEY_DUDE schreef op zondag 27 maart 2022 @ 18:42:
[...]
Waarom zou dat niet werken? Je dwingt Poetin nu om met Macron te onderhandelen. Hiermee verstevigd Biden de positie van Macron ten nadele van zijn eigen positie.
Sluit niet uit dat het een communicatie faal is maar het past wel bij de communicatie tot nu toe. Harde taal uit de VS en bemiddelingspogingen vanuit Macron. Biden heeft zich op geen enkel moment opengesteld als gesprekspartner van Poetin. Vanuit Europa en met name Macron en Erdogan veel meer.
Niet dat ik het heel erg vind, er is geen wezenlijke ruimte voor diplomatie met Putin.
Dat klopt, maar dat interesseert die man helemaal niks. Vraag me af hoe veel paniek er op eens is als de gaskraan dichtgaat. Ook al is het maar 1 weekklaw schreef op zondag 27 maart 2022 @ 18:42:
[...]
Betalen in roebels is on strijd met contract was een veelgehoorde reactie gaat niet gebeuren...
Winter is voorbij en we hebben reserves dus er zal genoeg zijn, enige is dat de markt dan wel weer in paniek zal gaan... hogere prijs...Bschnitz schreef op zondag 27 maart 2022 @ 18:48:
[...]
Dat klopt, maar dat interesseert die man helemaal niks. Vraag me af hoe veel paniek er op eens is als de gaskraan dichtgaat. Ook al is het maar 1 week
Ja, paniek bij de Russische centrale bank en het ministerie van financiën.Bschnitz schreef op zondag 27 maart 2022 @ 18:48:
[...]
Dat klopt, maar dat interesseert die man helemaal niks. Vraag me af hoe veel paniek er op eens is als de gaskraan dichtgaat. Ook al is het maar 1 week
Je mag zelf best met antwoorden komen, want uiteindelijk weten we het niet.Bschnitz schreef op zondag 27 maart 2022 @ 18:41:
[...]
Hoe verwacht jij dan hoe het gaat aflopen met het roebels voor gas verhaal?
Rusland is afhankelijk van ons en wij van hen. Als wij niet meer afhankelijk zijn van hen, zijn zij het nog wel van ons.
Misschien stoppen te denken als klein slachtoffer van groot Rusland? We zijn verdorie economisch een reus vergeleken met ze en qua inwoners en potentieel in alle opzichten hún grote buur ipv andersom - op twee dingen na: grondoppervlak en kernwapens.
Dus nee, we hoeven niet draconisch te doen - maar duidelijk. We kunnen prima zaken doen met Rusland en hun integriteit en keuzes respecteren. Er worden alleen geen buurlanden meer ingevallen. Njet.
Ja en dat nog voor wij een tweede trui aan moeten doen vanwege de kou. Ze bestaan niet meer als we geen gas en olie meer kopen, tis 71% van hun export waarvan een groot deel naar de EU gaat.downtime schreef op zondag 27 maart 2022 @ 18:51:
[...]
Ja, paniek bij de Russische centrale bank en het ministerie van financiën.
[ Voor 18% gewijzigd door NiGeLaToR op 27-03-2022 19:01 ]
Maar het onderschrijft wat Biden al vaker heeft gezegd: Dat zijn steun voor NATO onvoorwaardelijk is en er niet over onderhandeld kan worden. Hij maakt het emotioneel en dat werkt zowel voor het Poolse publiek als voor het publiek thuis. Die willen een president die uit het hart spreekt. En Biden bedient hun.bulle bas schreef op zondag 27 maart 2022 @ 18:47:
[...]
Dan weet ik een veel simpeler methode: duidelijk maken dat je geen onderhandelingspartij bent en dat hij bij Macron moet zijn als spreekbuis van westerse alliantie. Dat hoeft niet publiek via een slip of the tongue. Deze methode berooft je onnodig van opties.
Putin heeft de keuze tussen onderhandelen (Macron) en escaleren (Biden). Het is niet gezond als Putin gaat denken dat Biden hier de zwakste schakel is. Dus Biden, de man met de 6000 kernkoppen, stelt zich hard op en Macron blijft open voor onderhandelingen.
Nergens impliceer ik dat de navo militair het bestuur in het kremlin moet afzetten. en dat "olie op het vuur" slaat ook nergens op. Poetin heeft verdomme de gehele vuurdriehoek meegedragen, hij kan dus ook zelf daar een link uit verwijderen.hoevenpe schreef op zondag 27 maart 2022 @ 18:38:
[...]
De enigen die regime-change in Moskou kunnen bewerkstelligen zijn de Russen zelf, het is olie op met vuur als de NAVO dat als met militaire of andere middelen zou forceren.
Zolang dat niet gebeurd wordt dit een heel lang bloederig conflict waarbij het de vraag is hoe lang het westen massaal wapens en middelen blijft sturen. Onder de bevolking ontstaat langzaam Oekraïne-moeheid, alles went zelfs oorlog.
Hoe hou je alle neuzen dezelfde kant op als de economische gevolgen steeds harder voelbaar worden? Daar maak ik me zorgen over, Poetin kan zijn land jaren afknijpen, 'wij' zijn na een paar weken weer met wat anders bezig.
Maar deze geweldsexcessen accepteren (dat doen we als de sancties opgeheven worden) zet de deur open voor herhaling. wat mij betreft zijn we al veel te laat met het trekken van een lijn M.B.T. de grensoverschrijdende acties van rusland (letterlijk grensoverschrijdend).
En zolang we of de inwoners van rusland, de leiders niet verantwoordelijk kunnen houden voor hun acties, moet het land daar verantwoordelijk voor gehouden worden.
zoals je zegt alles went zelfs oorlog, dan zou je zeggen dat we ook wel even onze billetjes kunnen samenknijpen om het kremlin lang genoeg hak te zetten, en met alternatieve manieren te komen om weer op ons oude niveau van comfort te komen?
en verder wat NiGeLaToR aangeeft
NiGeLaToR schreef op zondag 27 maart 2022 @ 18:55:
[...]
Je mag zelf best met antwoorden komen, want uiteindelijk weten we het niet.
Rusland is afhankelijk van ons en wij van hen. Als wij niet meer afhankelijk zijn van hen, zijn zij het nog wel van ons.
Misschien stoppen te denken als klein slachtoffer van groot Rusland? We zijn verdorie economisch een reus vergeleken met ze en qua inwoners en potentieel in alle opzichten hún grote buur ipv andersom - op twee dingen na: grondoppervlak en kernwapens.
Dus nee, we hoeven niet draconisch te doen - maar duidelijk. We kunnen prima zaken doen met Rusland en hun integriteit en keuzes respecteren. Er worden alleen geen buurlanden meer ingevallen. Njet.
[...]
Ja en dat nog voor wij een tweede trui aan moeten doen vanwege de kou. Ze bestaan niet meer als we geen gas en olie meer kopen, tis 71% van hun export waarvan een groot deel naar de EU gaat.
always bring a towel
hoop niet dat je verwacht dat mensen met bordjes bij het ministerie gaan staan oid ..Bschnitz schreef op zondag 27 maart 2022 @ 18:48:
[...]
Dan wordt je als onbetrouwbaar bestempeld .. en dan mag je de kraan dicht laten.
gevolg =
inderdaad want die kraan dichtlaten is vervelenderdowntime schreef op zondag 27 maart 2022 @ 18:51:
Ja, paniek bij de Russische centrale bank en het ministerie van financiën.
overgens
oftewel dat kantoor kan dicht
Tja vanalles
Laat ik het anders verworden.vso schreef op zondag 27 maart 2022 @ 19:44:
[...]
hoop niet dat je verwacht dat mensen met bordjes bij het ministerie gaan staan oid ..
Dan wordt je als onbetrouwbaar bestempeld .. en dan mag je de kraan dicht laten.
gevolg =
[...]
inderdaad want die kraan dichtlaten is vervelender
overgens
[...]
oftewel dat kantoor kan dicht
Het is net alsof 2 auto's op elkaar in aan het rijden zijn.
1 met Putin en 1 met USA/EU.
Alles wat ik wil zeggen is dat ik niet verwacht dat Putin als eerste gaat afremmen of zal ontwijken.
Bedoel er is nu wel een plicht om de gasopslag velden tot 80% te vullen en veel van deze zijn van Gazprom.
Koekje van eigen deeg? Confesceren kan je leren, en om dopen tot gaspromenadeBschnitz schreef op zondag 27 maart 2022 @ 19:50:
[...]
Laat ik het anders verworden.
Alles wat ik wil zeggen is dat ik niet verwacht dat Putin als eerste gaat afremmen of zal ontwijken.
Bedoel er is nu wel een plicht om de gasopslag velden tot 80% te vullen en veel van deze zijn van Gazprom.
Plus wij kunnen de auto dan wel stil zetten als Poetin door gaat is het resultaat hetzelfde.
always bring a towel
NATO staat er los van. Het is goed dat hij die steun heeft uitgesproken, want door eerdere communicatiefaals kwam daar een mist omheen.downtime schreef op zondag 27 maart 2022 @ 19:40:
[...]
Maar het onderschrijft wat Biden al vaker heeft gezegd: Dat zijn steun voor NATO onvoorwaardelijk is en er niet over onderhandeld kan worden.
Maar het ging niet over NATO.
Dat is een goede theorie. In Polen werd Biden geconfronteerd met een demonstratie van Oekraïners die actie willen zien.Hij maakt het emotioneel en dat werkt zowel voor het Poolse publiek als voor het publiek thuis. Die willen een president die uit het hart spreekt. En Biden bedient hun.
Hundreds of protesters supporting Ukraine lay on the ground in Warsaw on March 25, to represent the civilians killed by Russian forces.
— The Kyiv Independent (@KyivIndependent) 26 maart 2022
"While you're talking, we are dying," protesters say as U.S. President Joe Biden visits Poland to discuss Russia's war in Ukraine. pic.twitter.com/54cxJYPN1d
Maar: emotie had ook zo uitgesproken kunnen worden dat er geen haastige statements van het Witte Huis nodig waren om te corrigeren.
Dit is onjuist denk ik. Biden heeft steeds aangegeven dat NATO niet militair betrokken zal raken. Alleen als Putin over grenzen heen gaat zoals inzet van biochemische wapens dan zijn daar (onduidelijk welke) NATO-reacties aan verbonden.Putin heeft de keuze tussen onderhandelen (Macron) en escaleren (Biden). Het is niet gezond als Putin gaat denken dat Biden hier de zwakste schakel is. Dus Biden, de man met de 6000 kernkoppen, stelt zich hard op en Macron blijft open voor onderhandelingen.
Maar Putin heeft niet slechts de keuze tussen onderhandelen en escaleren, hij kan ook gewoon doorgaan en binnen de lijntjes blijven. Putin realiseert zich dat prima, en zal zeker niet in de war raken van spelletjes.
EDIT: als die keuze wel binair geworden zou zijn, betekent het dat militaire betrokkenheid NAVO bij de status quo niet meer uitgesloten is. Dat zou een MAJEURE verandering zijn in de houding van de NAVO, en die kan ik me momenteel niet voorstellen.
De verklaring dat Biden voor interne consumptie emotionele betrokkenheid wilde tonen lijkt me beter.
[ Voor 6% gewijzigd door bulle bas op 27-03-2022 20:08 ]
Je bent bezig met "paniekvoetbal" .. misschien moet je deze is lezen,Bschnitz schreef op zondag 27 maart 2022 @ 19:50:
TLDR: dat je niet vrolijk bent is begrijpelijk en is dus ook niet erg .. maar op de Dam gaan schreeuwen heeft geen zin.
Tja vanalles
Voorlopig is het Putin in de ene auto en Zelensky in de andere auto?Bschnitz schreef op zondag 27 maart 2022 @ 19:50:
[...]
PSN
Het zou mij zelfs verbazen als dit niet in de periferie van de NAVO-vergadering van donderdag is bedacht. Inclusief het 'terugkrabbelen' door het Witte Huis en de reacties van Macron en het VK. Biden heeft ingecalculeerd dat hij de hoon en speculaties over 'gaffes' e.d. wel kan absorberen. Een kwestie van take one for the team. Het is ook slim gebruik maken van de (vreselijke) reputatie van de VS op het gebied van regime change om minimaal te suggereren dat die optie wellicht op de tafel ligt. Het is ook een plausibele dreiging, ze hebben immers historisch laten zien zo'n plan te durven uitvoeren. Macron en de EU in het verlengde kan zich tegelijk als redelijke onderhandelingspartner opwerpen. Maar belangrijker: dit creëert (de schijn van) onvoorspelbaarheid en dat is, zoals al eerder hier aangestipt door meerderen, een sterk wapen om Poetin tot voorzichtigheid te dwingen.downtime schreef op zondag 27 maart 2022 @ 18:03:
[...]
Ik zie dat als een good cop, bad cop routine. Biden gaat er met gestrekt been in en Macron stelt zich op als redelijke partij met wie je praten kunt. Het speelt natuurlijk ook een rol dat Macron wil dat die missie met Turkije en Griekenland een succes wordt.
De harde opstelling tov Putin zal het prima doen in de USA.MeteoVir schreef op zondag 27 maart 2022 @ 20:51:
[...]
Het zou mij zelfs verbazen als dit niet in de periferie van de NAVO-vergadering van donderdag is bedacht. Inclusief het 'terugkrabbelen' door het Witte Huis en de reacties van Macron en het VK. Biden heeft ingecalculeerd dat hij de hoon en speculaties over 'gaffes' e.d. wel kan absorberen. Een kwestie van take one for the team. Het is ook slim gebruik maken van de (vreselijke) reputatie van de VS op het gebied van regime change om minimaal te suggereren dat die optie wellicht op de tafel ligt. Het is ook een plausibele dreiging, ze hebben immers historisch laten zien zo'n plan te durven uitvoeren. Macron en de EU in het verlengde kan zich tegelijk als redelijke onderhandelingspartner opwerpen. Maar belangrijker: dit creëert (de schijn van) onvoorspelbaarheid en dat is, zoals al eerder hier aangestipt door meerderen, een sterk wapen om Poetin tot voorzichtigheid te dwingen.
De republieken doen voor de vorm een beetje tegenstribbelen officieel gezien.
PSN
Vergeet ook niet dat biden op dit moment niet zo goed ligt in de VS, ook niet bij zijn eigen achterban.YakuzA schreef op zondag 27 maart 2022 @ 20:55:
[...]
De harde opstelling tov Putin zal het prima doen in de USA.
De republieken doen voor de vorm een beetje tegenstribbelen officieel gezien.
Elke actie die zowel het Oekraïnse volk als z'n eigen volk dient, is een positief puntje voor hem.

zou bijna serieus willen voorstellen om elke kabel naar Rusland door te knippen
always bring a towel
Rusland moet de economie toch op gang houden dan maar een trollen leger .. (wel je eigen pc meenemen naar werk)koudepinda schreef op zondag 27 maart 2022 @ 21:22:
Het lijkt er op dat er weer een nieuwe lading Russische trollen online is gekomen, elk Nexta bericht op twitter word overspoeld met anti Oekraïense berichten. Weer de gebruikelijke bullshit, "Nazi's", "fake news","UA bombing civilians","human shields" en "NAVO nazi's"![]()
Tja vanalles
Dacht al wat is Thierry Baudet druk aan het retweetenkoudepinda schreef op zondag 27 maart 2022 @ 21:22:
Het lijkt er op dat er weer een nieuwe lading Russische trollen online is gekomen, elk Nexta bericht op twitter word overspoeld met anti Oekraïense berichten. Weer de gebruikelijke bullshit, "Nazi's", "fake news","UA bombing civilians","human shields" en "NAVO nazi's"![]()

Waarom wordt hij nooit op aangesproken in tweede kamer over zijn nogal dubieuze Twitter praktijken?
Probeer alleen scenario's, opties en meningen te peilen.vso schreef op zondag 27 maart 2022 @ 20:30:
[...]
Je bent bezig met "paniekvoetbal" .. misschien moet je deze is lezen,
TLDR: dat je niet vrolijk bent is begrijpelijk en is dus ook niet erg .. maar op de Dam gaan schreeuwen heeft geen zin.
Paniekvoetbal zie ik meer terug bij de Russen.
In dit video maken ze min of meer duidelijk dat je beter een nucleaire oorlog kan hebben dan verliezen van Oekraïne.
"Because if you failed to deal with Ukraine, why do you threaten NATO? Why do you threaten the US? You could not deal with Zelensky, so what are you?"
— Dmitri Alperovitch (@DAlperovitch) 27 maart 2022
Finally some truth spoken on Russian state TV https://t.co/aF9MzamSNr
Inderdaad, ik had ook al het idee dat Macron en Biden "Good cop bad cop" spelen. Biden zegt ook niet zomaar zoiets natuurlijk, dat zal ongetwijfeld langs een heel comite geweest zijn.MeteoVir schreef op zondag 27 maart 2022 @ 20:51:
[...]
Het zou mij zelfs verbazen als dit niet in de periferie van de NAVO-vergadering van donderdag is bedacht. Inclusief het 'terugkrabbelen' door het Witte Huis en de reacties van Macron en het VK. Biden heeft ingecalculeerd dat hij de hoon en speculaties over 'gaffes' e.d. wel kan absorberen. Een kwestie van take one for the team. Het is ook slim gebruik maken van de (vreselijke) reputatie van de VS op het gebied van regime change om minimaal te suggereren dat die optie wellicht op de tafel ligt. Het is ook een plausibele dreiging, ze hebben immers historisch laten zien zo'n plan te durven uitvoeren. Macron en de EU in het verlengde kan zich tegelijk als redelijke onderhandelingspartner opwerpen. Maar belangrijker: dit creëert (de schijn van) onvoorspelbaarheid en dat is, zoals al eerder hier aangestipt door meerderen, een sterk wapen om Poetin tot voorzichtigheid te dwingen.
Wel grappig dat uitgerekend de republikeinen klagen dat hij niet oplet wat hij zegt.. We hebben net 4 jaar van hun Trump achter de rug die echt een ongeleid projectiel was.

Het is niet eigenlijk nergens voor nodig, het is totaal, maar dan ook totaal contraproductief. Het is ongelofelijk dat anno 2022 voor “eer” en “belangen” een staat zichzelf en vele andere door het putje wil spoelen.FunkyTrip schreef op zondag 27 maart 2022 @ 18:15:
[...]
Ik snap eigenlijk niet zo goed waarom China van alles zou gokken? Ze zijn de enige wereldmacht die écht lange termijn denkt en alle voortekenen staan op groen voor ze. VS als wereldmacht tanende, Europa een beetje verdeeld en erg afhankelijk van China e.d. Ze kunnen lekker doorgaan waar ze mee bezig zijn: Macht kopen in Afrika, Z-Amerika, Azië, kennis copieren van het Westen en langzaam de grootste power worden. Wereldoorlogen of je bemoeien met conflicten die alleen je tegenstanders verzwakken is eigenlijk nergens voor nodig.
een treffende spreuk
Omdat we dat scharen onder de vvmu, vrijheid van een politicus en tolerantie voor een ‘andere mening’.Amdwarrior schreef op zondag 27 maart 2022 @ 21:51:
[...]
Dacht al wat is Thierry Baudet druk aan het retweeten![]()
Waarom wordt hij nooit op aangesproken in tweede kamer over zijn nogal dubieuze Twitter praktijken?
Tolerantie heeft een grens, net als vrijheid van meningsuiting.
Anderzijds: gezien zijn zelfdestructieve richting ist ook wel prima - ook hij gelooft z’n eigen propaganda en kraamt steeds bizardere onzin uit.
Ik zou er niet teveel achter zoeken. Biden staat tenslotte bekend om zijn blunders, zijn hele carrière staat vol met voorbeelden van onhandige uitspraken.GekkePrutser schreef op zondag 27 maart 2022 @ 22:10:
[...]
Inderdaad, ik had ook al het idee dat Macron en Biden "Good cop bad cop" spelen. Biden zegt ook niet zomaar zoiets natuurlijk, dat zal ongetwijfeld langs een heel comite geweest zijn.
Wel grappig dat uitgerekend de republikeinen klagen dat hij niet oplet wat hij zegt.. We hebben net 4 jaar van hun Trump achter de rug die echt een ongeleid projectiel was."Little rocket man" enzo. Dat slaat echt nergens op.
Er komt wel Engels spul aan. Maar ik weet niet of dat geschikt is om raketten neer te halen.user109731 schreef op zondag 27 maart 2022 @ 18:07:
[Twitter]
Kyiv Independent kun je wel met een kilootje zout nemen qua informatie.
In het zuiden hebben ze zeker een goede start gehad. Het verbaasde mij dat de Russen daar zo snel door de linie heen waren. Aan de andere kant heel lastig terrein om te verdedigen.hoevenpe schreef op zondag 27 maart 2022 @ 17:40:
[...]
maar in het zuiden en oosten zijn de Russen aan de winnende hand.
Oosten gaat het wel erg stapje voor stapje en weten ze de lijn goed te houden rond de Donets rivier wat ik overal lees.
Reserves van Oekraïne zijn nog niet echt in de strijd gegooid (dat zie je bijvoorbeeld aan T-72's die ze amper verloren hebben, dat zit bij de reserves). Het leger is aan het verdubbelen door de mobilisatie.
Ik kan alleen lastig een inschatting maken van voorraden bij de Oekraïners qua munitie (met name artillerie). Dat gaan ze volgens mij ook niet zomaar uit Europa kunnen halen. Daarnaast weet ik niet hoeveel last ze hebben van het gebrek aan vliegtuigen. En wat doet het met de moraal als ze alleen nog voor de Donbass vechten.
Poetin heeft alleen een eervolle uitweg nodig wanneer het Russische volk dit ook vindt en hem nog de kans geeft dat te eisen.hoevenpe schreef op zondag 27 maart 2022 @ 17:52:
[...]
Nee, ik denk niet dat Biden een grote fout heeft gemaakt. Dit is beproefde diplomatie. Biden zet de toon, en laat dit daarna corrigeren door zijn ondergeschikten. Deze man is gepokt en gemazeld in internationale politiek, hij heeft ieder woord gewikt en gewogen en zijn uitspraak heel bewust gedaan. Waarschijnlijk heeft hij zijn communicatieadviseurs op voorhand gewaarschuwd dat hij wat gaat zeggen dat zij direct daarna moeten gaan corrigeren, en dat ze dus even goed moeten opletten. Laat je dus niet afleiden door al het gekrakeel erachteraan. En over Marcon, de stem van Macron gaat op in dit gekrakeel. Ondertussen is het woord er wel uit, en is er een onverbloemd signaal naar het Russische volk gegaan, over het hoofd van Poetin heen. Feitelijk heeft hij Poetin gediskwalificeerd door direct aan het Russische volk te appelleren.Biden heeft gisteren een enorme blunder begaan, regime-change van een kernmacht is no-go. Macron heeft daar terecht afstand van genomen en ook het Witte Huis krabbelt inmiddels hard terug.
Misschien is het not done om je met de binnenlandse politiek van een andere natie te bemoeien, maar precies om deze reden maakt het dit signaal zo krachtig en ik hoop dat het daarom Russen ook kan mobiliseren en uit hun verlamming kan halen. Biden wist heel goed wat hij deed, en wist dat hij buiten de lijnen kraste. Soms is bepaalde nationale politiek zo smerig dat je bereid moet zijn om in de internationale politiek een effect te bereiken door buiten de gebaande paden te gaan en conventies opzij te schuiven. Soms moet je de moed hebben die internationale conventies opzij te schuiven om een doorbraak te bereiken, Biden had die moed in Polen. Soms kan iemand maar beter een hoge leeftijd hebben, die mensen hoeven zich niet meer te bewijzen.
Dat de regime change alleen van de Russische bevolking zelf kan komen, dat ben ik helemaal met je eens. Dat het westen binnen de kaders die het heeft alles doet wat maar enigszins binnen haar mandaat is te trekken kan hierin wel faciliterend werken. Een directe oorlog met Rusland valt buiten dit mandaat, maar met creativiteit is veel binnen het mandaat te trekken om de Russische bevolking duidelijk te maken dat er maar een aantrekkelijke weg uit deze crisis is en dat is...hoevenpe schreef op zondag 27 maart 2022 @ 18:38:
[...]
De enigen die regime-change in Moskou kunnen bewerkstelligen zijn de Russen zelf, het is olie op met vuur als de NAVO dat als met militaire of andere middelen zou forceren.
Bedenk hierbij dat het eigenlijk helemaal niet om die oorlog in Oekraïne gaat. Al zullen de Oekraïners dat denk ik niet met mij eens zijn. De oorlog in Oekraïne is meer een decor voor wat er met Rusland gebeurt. Wat het westen in Oekraïne aan het doen is, is druk verhogen, druk op militair vlak. Over de economische druk is het lang en breed gegaan. Al die drukmiddelen moeten bij de bevolking signalen afgeven, gewonden of stervende familieleden, een onmogelijke leefsituatie. Wat we verwachten en hopen is dat het Russische volk een gevoel van urgentie gaat krijgen dat iets moet veranderen. Hierbij is ook de verwachting dat Poetin niet (meer) in staat is om zelf adequaat op die signalen te reageren.
En dan de hamvraag. Hoe lang heeft het Russische volk nodig om het Poetin regime te doen kantelen. Al hoop ik dat je inschatting bewaarheid wordt kan dit nog best lang gaan duren, en ben ik daar wat pessimistischer over. Deze vraag is de afgelopen weken al vaak bij mij gepasseerd. Kijk eens hoe lang de omstandigheden in Syrie mensonterend waren. Dit was (is....) natuurlijk een Proxy-oorlog waarbij het Assad bewind voortdurend gestut werd. Syrie leert ons ook iets anders, een bevolkingsopstand is een ding, een regime omverwerpen is een weer een stapje verder. Een andere extremiteit in het spectrum is Noord-Korea, waaruit we kunnen leren hoe lang een regime het kan volhouden om een bevolking maximaal af te knijpen. Het regime heeft bijna geen middel van bestaan maar hangt aan het Infuus van China.NiGeLaToR schreef op zondag 27 maart 2022 @ 17:42:
[Embed]
Hoe moeilijk het ook is zie ik een initiatief uit de bevolking ook als de enige weg, met alle risico's van dien doordat het in dit geval over een kernmacht gaat. Maar is een regime change risicovol, het huidige Poetin bewind is dat ook. Het is een keuze tussen kwaden. We moeten er maar het beste van hopen en voortdurend blijven duwen op alle manieren die we kunnen verzinnen. Een lichtpuntje, Rusland heeft geen proxy bewind met een levenslijn naar buiten. De enige mogendheid die dat zou kunnen gaan doen, China, heeft er te weinig trek in na de consequenties die de VS heeft voorgespiegeld. Blijven hopen dus maar.
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
Dit sturen de EngelsenPLAE schreef op zondag 27 maart 2022 @ 22:21:
[...]
Er komt wel Engels spul aan. Maar ik weet niet of dat geschikt is om raketten neer te halen.
Wikipedia: Starstreak.
Bron: The GuardianSpeaking more than a month after Russia invaded Ukraine on Feb. 24, Zelenskiy said no peace deal would be possible without a ceasefire and troop withdrawals.
He ruled out trying to recapture all Russian-held territory by force, saying it would lead to a third world war, and said he wanted to reach a “compromise” over the eastern Donbass region, held by Russian-backed forces since 2014.
Zelenskiy said Ukraine refused to discuss certain other Russian demands, such as the demilitarisation of the country.
Ik had eigenlijk gehoopt dat Biden ook een bezoek aan Kyiv zou doen en dan iets als 'Ich bin ein Ukraïner' zou zeggen, maar ik snap ook wel dat dat een stap te ver is...teacup schreef op zondag 27 maart 2022 @ 22:26:
[...] Blijven hopen dus maar.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Op zich kan ik wel inkomen dat dit niet is gebeurt. Niets dan respect voor Oekraïne en de Oekraïners, maar zij kunnen niet anders dan de verdediging ter hand nemen. Er is geen Europees land dat heeft besloten Oekraïne hiermee zo krachtig te ondersteunen dan Polen dat heeft gedaan. Zelf ben ik heel kritisch geweest op hoe de Poolse overheid heeft gemarchandeerd met de trias politica. Deze crisis laat mij ook een andere kant van Polen zien. Een trotse en onverzettelijke kant.Fiber schreef op zondag 27 maart 2022 @ 22:39:
[...]
Ik had eigenlijk gehoopt dat Biden ook een bezoek aan Kyiv zou doen en dan iets als 'Ich bin ein Ukraïner' zou zeggen, maar ik snap ook wel dat dat een stap te ver is...
Oekraïne had geen keuze, en daar is geen woord verkeerd over Oekraïne bij. Polen had een keuze, en koos ervoor haar rug recht te houden. Ik kan alleen maar hopen dat de andere Europese landen op dit vlak een voorbeeld aan Polen kunnen nemen, en niet in eerste instantie aan de eigen portemonnee denken als ze een schuifelstapje vooruit zetten.
Dat in dit licht Biden voor Polen koos als entourage voor zijn statement wordt zo best wel logisch. En wat ik in de vorige post ook zei, eigenlijk gaat dit niet over Oekraïne.
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
Het allerbelangrijkste voor Oekraïne en haar bevolking is dat het geweld zo snel mogelijk stopt. Als dat op korte termijn kan door - na onderhandelingen - terug te keren naar de grenzen van 22 februari dan zou dat een compromis moeten zijn wat Oekraïne serieus moet overwegen. Maar dan ook het enige compromis, geen verdere "veiligheidsgaranties" of andere Russische eisen waarmee wordt ingestemd.koudepinda schreef op zondag 27 maart 2022 @ 18:21:
[...]
daar gaan we weer, hoe is dit realistisch? wat is er verhandelbaar voor letterlijk afgepakt grondgebied en duizenden levens?
[...]
Het gaat er niet om of Putin z'n gezicht kan redden, of dat hij beloond moet worden (of juist niet). Het is de primaire taak van een staat om er voor te zorgen dat de veiligheid van haar burgers wordt gegarandeerd. Die veiligheid moet het enige uitgangspunt van de Oekraïense regering zijn. Dat kan niet met stoere woorden in een oorlog die je niet kan winnen, dat kan alleen als je ook pijnlijke keuzes durft te maken. Vanaf de 1e dag geeft Zelensky niet alleen aan dat de Russen moeten terugtrekken, maar dat hij ook bereid is te onderhandelen. Daarmee suggereert hij in ieder geval dat er ruimte is om te onderhandelen.
Ten tweede, de situatie die dan ontstaat is niet het eindpunt van deze crisis. Er moet daarna worden gewerkt aan de herbouw en versterking van het Oekraïense leger, herbouw van het land, versterking van de banden van Oekraïne met het westen etc.. En daarnaast is het in belang van Europa te voorkomen dat Rusland op termijn weer een Europees land durft aan te vallen. Dat kan alleen door duidelijk te maken dat Rusland afhankelijker is van Europa dan dat Europa is van Rusland, dus door de sancties te handhaven en onze afhankelijkheid van Russisch olie en gas snel af te bouwen.
Ja, dat Oekraïne een compromis zou moeten sluiten druist in tegen onze gevoelens van eerlijkheid en gerechtigheid. Maar dat is hoe het werkt in de realiteit. Als dat veel Oekraïense slachtoffers kan voorkomen zullen wij dat helaas moeten accepteren. Niet om Putin te belonen. Maar om onschuldigen te beschermen.
Maar het staat een kamerlid net zo vrij hem van repliek te dienen.NiGeLaToR schreef op zondag 27 maart 2022 @ 22:19:
[...]
Omdat we dat scharen onder de vvmu, vrijheid van een politicus en tolerantie voor een ‘andere mening’.
Tolerantie heeft een grens, net als vrijheid van meningsuiting.
Anderzijds: gezien zijn zelfdestructieve richting ist ook wel prima - ook hij gelooft z’n eigen propaganda en kraamt steeds bizardere onzin uit.
Dat gebeurt ook wel, maar het zou wat mij betreft wel wat vaker mogen, en in koor.
Mja ook wel een beetje noodzaak hoor. Laten we eerlijk wezen.teacup schreef op zondag 27 maart 2022 @ 22:57:
[...]
Op zich kan ik wel inkomen dat dit niet is gebeurt. Niets dan respect voor Oekraïne en de Oekraïners, maar zij kunnen niet anders dan de verdediging ter hand nemen. Er is geen Europees land dat heeft besloten Oekraïne hiermee zo krachtig te ondersteunen dan Polen dat heeft gedaan. Zelf ben ik heel kritisch geweest op hoe de Poolse overheid heeft gemarchandeerd met de trias politica. Deze crisis laat mij ook een andere kant van Polen zien. Een trotse en onverzettelijke kant.
Zie bijvoorbeeld dit artikel: NOS: Voor Polen is de Russische dreiging er altijd geweest. Ze weten dondersgoed dat ze zelf de volgende zijn.
Maar inderdaad, misschien trekt dit de Poolse politiek weer een beetje naar Europa toe. Sowieso zijn zij de ergsten niet, ze liften vooral mee op de golven van Orban's Hongarije, heb ik het idee.
Ik had eigenlijk dit soort dingen niet op de Russische TV verwacht. Hoe je het moet zien kan eigenlijk twee kanten op. Het volk ophitsen of toch laten zien dat het toch niet zo snor zit.Bschnitz schreef op zondag 27 maart 2022 @ 22:04:
In dit video maken ze min of meer duidelijk dat je beter een nucleaire oorlog kan hebben dan verliezen van Oekraïne.
[Embed]
Dat is natuurlijk zo, Polen behoort tot de eerste linie. Maar om het bewijs uit het ongerijmde te geven, je noemt zelf Hongarije, en kijk eens hoe het beleid van Hongarije verschilt van dat van Polen, met een vergelijkbaar dreigingsniveau.GekkePrutser schreef op zondag 27 maart 2022 @ 23:06:
[...]
Mja ook wel een beetje noodzaak hoor. Laten we eerlijk wezen.
Zie bijvoorbeeld dit artikel: NOS: Voor Polen is de Russische dreiging er altijd geweest. Ze weten dondersgoed dat ze zelf de volgende zijn.
Maar inderdaad, misschien trekt dit de Poolse politiek weer een beetje naar Europa toe. Sowieso zijn zij de ergsten niet, ze liften vooral mee op de golven van Orban's Hongarije, heb ik het idee.
Wij in Nederland hebben trouwens helemaal moeite met het concept dreiging. Wij hadden 1939 hele dappere piloten, maar die vlogen deels rond in vliegtuigen die eigenlijk in 1935 al verouderd waren, Fokker C-V en Fokker C-X dubbeldekkers. Die piloten waren heel dapper, omdat ze erachter kwamen dat als ze maar heel laag vlogen, de Duitse Me 109 hun in een vlakke duikvlucht niet goed op de korrel konden nemen door het snelheidsverschil. Nu weer een zelfde slaperige reactie. Nederland gaat in Europees kader (op zich helemaal niet verkeerd) een Rapid respose force oprichten. En wanneer is die er? In 2030
[ Voor 6% gewijzigd door teacup op 27-03-2022 23:26 ]
Het zou ook wel raar zijn, dat ze eerst het conflict niet kunnen winnen, maar nu Rusland een volledige oorlog is gestart ze ineens wel zouden kunnen winnen.Requiem19 schreef op zondag 27 maart 2022 @ 22:35:
Zelensky gelukkig wat realistischer dan sommige ‘hardhitters’ hier:
[...]
Bron: The Guardian
Maar, het is natuurlijk wel erg interessant om te bedenken dat Zelensky nu wel (een stuk) de macht heeft over alle maatregelen tegen Rusland. Al die sancties en maatregelen bijten natuurlijk enorm, maar als dit heel lang gaat duren gaan sommige landen tegenstribbelen. Als Zelensky te hardvochtig is/lijkt, dan gaan landen het idee hebben dat ze meegetrokken worden in een conflict wat nergens meer over gaat.
https://www.trouw.nl/buit...es-te-voorkomen~b150bd64/
Door op papier terug te trekken (of wat schijnbewegingen te maken) kun je ook in de rest van de wereld het idee laten groeien dat het conflict aan het afzwakken is. Dan zijn al die sancties 'zwaar overdreven' en gaan westerse landen mogelijk ook minder wapens leveren.
Want er is 1 ding wel duidelijk, het conflict doorlaten modderen zoals het nu gaat, dat gaan de Russen niet overleven. Als ze in dit tempo door materieel heen blijven gaan, dan is er van bepaald materieel dadelijk gewoon niks meer over.
Als de Russen erop rekenen dat ze hun materieel nog in het oosten kunnen inzetten, zullen sommige generaals nu gaan zweten. Alleen een witte vlag geeft een veilig doortocht, 'gewoon terugtrekken' kan betekenen dat alles wat zonder brandstof komt of kapot gaat alsnog wordt opgeblazen of ingepikt.Het hoofd van de Oekraïense militaire inlichtingen, Kirilo Boedanov, waarschuwde zondag dat Rusland probeert om Oekraïne op te delen: “Het is een poging om een Noord- en Zuid-Korea te maken in Oekraïne.” Hij zei dat Oekraïne alle Russische troepen zal verjagen, nu ‘het seizoen van een totale, Oekraïense guerrilla-safari binnenkort begint’. Hij zei dat er maar een scenario overblijft voor de Russen: ‘hoe te overleven’.
En je zult daar maar met je militairen staan en horen dat je mogelijk terug moet gaan trekken, ben je net een beetje in positie, heeft ontzettend veel gekost en dan is dat voor niks geweest....
Als je een compromis verwacht vanuit de Oekraïners. Dan zul je ook een compromis moeten verwachten vanuit het Westen richting Rusland om de angel er enigszins uit te halen. Anders teken je voor een 'Duitsland na WO I scenario'. Dus nooit NAVO (zal in de praktijk sowieso het verhaal zijn lijkt mij) en uiteindelijk sancties afbouwen. Dat zal iedereen behalve misschien Baltische staten en Polen en natuurlijk Oekraïne zelf ook graag zsm willen.Waaj schreef op zondag 27 maart 2022 @ 23:04:
[...]
Het allerbelangrijkste voor Oekraïne en haar bevolking is dat het geweld zo snel mogelijk stopt. Als dat op korte termijn kan door - na onderhandelingen - terug te keren naar de grenzen van 22 februari dan zou dat een compromis moeten zijn wat Oekraïne serieus moet overwegen. Maar dan ook het enige compromis, geen verdere "veiligheidsgaranties" of andere Russische eisen waarmee wordt ingestemd.
Het gaat er niet om of Putin z'n gezicht kan redden, of dat hij beloond moet worden (of juist niet). Het is de primaire taak van een staat om er voor te zorgen dat de veiligheid van haar burgers wordt gegarandeerd. Die veiligheid moet het enige uitgangspunt van de Oekraïense regering zijn. Dat kan niet met stoere woorden in een oorlog die je niet kan winnen, dat kan alleen als je ook pijnlijke keuzes durft te maken. Vanaf de 1e dag geeft Zelensky niet alleen aan dat de Russen moeten terugtrekken, maar dat hij ook bereid is te onderhandelen. Daarmee suggereert hij in ieder geval dat er ruimte is om te onderhandelen.
Ten tweede, de situatie die dan ontstaat is niet het eindpunt van deze crisis. Er moet daarna worden gewerkt aan de herbouw en versterking van het Oekraïense leger, herbouw van het land, versterking van de banden van Oekraïne met het westen etc.. En daarnaast is het in belang van Europa te voorkomen dat Rusland op termijn weer een Europees land durft aan te vallen. Dat kan alleen door duidelijk te maken dat Rusland afhankelijker is van Europa dan dat Europa is van Rusland, dus door de sancties te handhaven en onze afhankelijkheid van Russisch olie en gas snel af te bouwen.
Ja, dat Oekraïne een compromis zou moeten sluiten druist in tegen onze gevoelens van eerlijkheid en gerechtigheid. Maar dat is hoe het werkt in de realiteit. Als dat veel Oekraïense slachtoffers kan voorkomen zullen wij dat helaas moeten accepteren. Niet om Putin te belonen. Maar om onschuldigen te beschermen.
Oekraïne zat al vol in beweging richting het Westen sinds 2014. Dat is juist wat vanuit Russisch perspectief de noodzaak tot ingrijpen heeft versneld. Er zijn troepen in zo'n tempo getraind door de NAVO dat iedere 55 dagen een naar NAVO standaarden bataljon (moet ik opzoeken of dit de omvang was, ben ik even kwijt) werd afgeleverd. Dat maakt mede dat men nu zo modern vecht.
Met het terugkeren naar de grenzen van voor 24 feb mag men al blij zijn idd.
Ik denk dat verder vrijwel niemand dat dreigingsniveau als vergelijkbaar inschat.teacup schreef op zondag 27 maart 2022 @ 23:23:
[...]
Dat is natuurlijk zo, Polen behoort tot de eerste linie. Maar om het bewijs uit het ongerijmde te geven, je noemt zelf Hongarije, en kijk eens hoe het beleid van Hongarije verschilt van dat van Polen, met een vergelijkbaar dreigingsniveau.
Omdat het bewind Rusland vriendelijker gezind is? Heeft dat ooit veel uitgemaakt in de plannen van een autocratische dictatoriale strateeg? Puur qua ligging ligt Hongarije net zo goed in de eerste linie als Polen. Zou het in de stategie van Rusland passen, wordt dit land net zo bedreigt als Polen. Gunstig gezind of niet.PLAE schreef op zondag 27 maart 2022 @ 23:30:
[...]
Ik denk dat verder vrijwel niemand dat dreigingsniveau als vergelijkbaar inschat.
Hoe hard het ook klinkt, dat is voor Europa het beste. De komende maanden/jaren een bloederige proxy oorlog opdat het Russische leger verzwakt dat ze in 2024 geen bedreiging meer vormt bij het aantreden van president Trump:TheGhostInc schreef op zondag 27 maart 2022 @ 23:23:
Want er is 1 ding wel duidelijk, het conflict doorlaten modderen zoals het nu gaat, dat gaan de Russen niet overleven. Als ze in dit tempo door materieel heen blijven gaan, dan is er van bepaald materieel dadelijk gewoon niks meer over.
Trump is back to saying Putin is smart. He says he thinks Putin made a mistake but then describes it as a “great negotiation that didn’t go so well for him” pic.twitter.com/VntTpKoCZA
— Acyn (@Acyn) 27 maart 2022
De gemiddelde Amerikaanse kiezer is niet met Oekraïne bezig, wel met inflatie en hoge brandstofprijzen:
Why hasn’t Biden job approve gotten a ‘rally around the flag’ boost? New NBC poll gives us some insights. When asked if they prefer Biden focus most on inflation/Econ or end war in Ukraine, 68% pick inflation/Econ. Biden job approve on the economy: 33/63 (-30). All about the Econ
— Amy Walter (@amyewalter) 27 maart 2022
Ik kan me alleen niet voorstellen dat men voor het "gedemilitariseerde zone" idee gaat gaan vanuit Oekraine. Het is allang duidelijk dat Putins woord het papier waar het op geschreven staat niet waard is. En als ze demilitariseren stellen ze zich open voor de onvermijdelijke volgende oorlog.PLAE schreef op zondag 27 maart 2022 @ 23:28:
[...]
Als je een compromis verwacht vanuit de Oekraïners. Dan zul je ook een compromis moeten verwachten vanuit het Westen richting Rusland om de angel er enigszins uit te halen. Anders teken je voor een 'Duitsland na WO I scenario'. Dus nooit NAVO (zal in de praktijk sowieso het verhaal zijn lijkt mij) en uiteindelijk sancties afbouwen. Dat zal iedereen behalve misschien Baltische staten en Polen en natuurlijk Oekraïne zelf ook graag zsm willen.
Misschien dat de NAVO deelname er niet komt maar dat ze de facto partner worden van de NAVO landen lijkt me wel duidelijk. Want op Russisch wapentuig zullen ze niet meer hoeven rekenen
Een beetje situatie Finland dus... Maar als ik Oekraine was dan zou ik toch heel erg aandringen op NAVO deelname omdat dat als enige optie de garantie biedt dat dit niet weer gaat gebeuren.
Met minder dan de hele Donbass en een strook naar De Krim kan Poetin niet thuiskomen. Terug naar de situatie van 5 weken geleden is een totale nederlaag, dan is alles voor niets geweest.PLAE schreef op zondag 27 maart 2022 @ 23:28:
Met het terugkeren naar de grenzen van voor 24 feb mag men al blij zijn idd.
Kunnen die die Tochka-raketten en Iskander raketten uit de lucht schieten? Ziet er niet naar uit dat dit supervlot long range spul is...?
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Denk dat een gedeelte van de bevolking als ze al uberhaupt dit soort meuk "volgen' .. dan lezen ze wel tussen de lijnen door .. dat merk je snel met die mensen als je er mee samenwerkt dat veel een "aangeboren" gevoel hebben voor wat je tussen de regels door gezegt word.wauskoek schreef op zondag 27 maart 2022 @ 23:20:
[...]
Ik had eigenlijk dit soort dingen niet op de Russische TV verwacht. Hoe je het moet zien kan eigenlijk twee kanten op. Het volk ophitsen of toch laten zien dat het toch niet zo snor zit.
Dit word versterkt door @Jerie die wiki met jokes neer mikte + die 1420 van @xzaz
@teacup mooie stukjes tekst, is het echter niet zo dat Polen met zijn rechte rug ook enorme steun heeft van het "westen" .. (ja ze zijn onderdeel) immers we sturen ook veel hulp direct aan polen (altijd al gedaan) en het feit dat er niet alleen aan Oekraine maar ook polen word gestuurd
Begrijp ik het goed dat sommige het een goede zet / verwachte zet van Zelensky is als ze de bezette delen door Rusland laten houden ? los van de "eerlijkheid" .. zou ik dat wel een stomme zet vinden..
immers als ik het goed begrijp zijn de "overwonnen" regio's juist heel erg winstgevend op industrieel gebied.
Ik denk zelf dat A.B.C vermeldingen (bv uitdelen van die anti-biologische/chemische kits voor soldaten, of "atoombomb gezever") een stuiptrekking is .. Het zou mooi zijn als Oekraine gewoon gesteund word die russen te verdrijven .. lees "oeps we trekken de grens iets verder rusland in" en verroveren zelfs meer land, alhoewel ik realistisch denk dat teveelgevraagd is.
Als andere landen(die ook stukken grond zijn kwijt geraakt afgelopen jaren) nu ook eens begonnen tegen Rusland te schoppen .. Dat zou wel enorm gaan helpen in de strijd met Oekraine, der moet alleen een schaapje over de dam gaan stappen.
Tja vanalles
Maar hij had toch al een brug gebouwd naar de Krim? Dus die was allang al verbonden met Rusland.hoevenpe schreef op zondag 27 maart 2022 @ 23:40:
[...]
Met minder dan de hele Donbass en een strook naar De Krim kan Poetin niet thuiskomen. Terug naar de situatie van 5 weken geleden is een totale nederlaag, dan is alles voor niets geweest.
Overigens wel verbazend dat dat niet het eerste is dat de Oekrainers opgeblazen hebben
Immers welke consessie hij ook nu doet, het land staat er goed voor om binnen record tempo sterker te zijn dan ooit en dan los gaan tegen een verzwakt Rusland of dat terug veroveren van wat nu verloren kan gaan is of daadwerkelijk ook nog eens Rusland's eigen grenzen verleggen zal zijn wie zal het dan zeggen ?
Tja vanalles
Zuid Korea heeft twee keer de bevolking van Noord Korea en is per hoofd van de bevolking 25 (!) keer rijker (als ik Wikipedia mag geloven). Maar Noord Korea heeft kernwapens en dus kan Zuid Korea dat land nooit bezetten.vso schreef op zondag 27 maart 2022 @ 23:56:
BTW nu ben ik wellicht zeer "laat" maar het feit dat Zelenksy niet bij Nato/eu kan komen ook een waarschuwing is voor Putin enzv .. gezien de steun die ze nu krijgen ?
Immers welke consessie hij ook nu doet, het land staat er goed voor om binnen record tempo sterker te zijn dan ooit en dan los gaan tegen een verzwakt Rusland of dat terug veroveren van wat nu verloren kan gaan is of daadwerkelijk ook nog eens Rusland's eigen grenzen verleggen zal zijn wie zal het dan zeggen ?
Hoe moet Oekraine ooit een oorlog tegen Rusland winnen zolang Rusland kernwapens heeft? Het enige wat Putin nu tegenhoudt is de reactie van het buitenland als hij kernwapens inzet in een oorlog waarin hij zelf de agressor is.
Nee vooral vanuit historisch perspectief.teacup schreef op zondag 27 maart 2022 @ 23:35:
[...]
Omdat het bewind Rusland vriendelijker gezind is? Heeft dat ooit veel uitgemaakt in de plannen van een autocratische dictatoriale strateeg? Puur qua ligging ligt Hongarije net zo goed in de eerste linie als Polen. Zou het in de stategie van Rusland passen, wordt dit land net zo bedreigt als Polen. Gunstig gezind of niet.
Zou de meeste kruisraketten wel kunnen raken gok ik, met mach 4 zijn ze behoorlijk snel.
Moderne ballistische raketten gaan ze te snel.
Dit topic is gesloten.
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
Andere topics
Verschillende fronten:
Het Krim front
Het Donbass front
Het Chernihiv-Charkiv front
Het Kyiv front
Verbreding en verdieping:
MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Wapensystemen en effectiviteit
Overig: