De oorlog in Oekraïne - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 72 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.986.251 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Volgens mij ligt de gehele RU zwarte zee vloot in havens op de Krim? Dat was al het geval voor 2014. De haven werd geleased van UA als ik het goed heb. Als dat verovert wordt zien we nog veel meer van die brandende bootjes schat ik zo in en gaat hier de vlag uit.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanass
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:16
Xtr3me4me schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 11:00:
Had iemand voor mij die link van de Russische staat media omtrent nuclaire bom die ze zouden afvoeren op warschau en berlijn als Navo verder bemoeit met hun "speciale operatie" of Rusland aanvalt?

Wilde het aan mijn poolse collega laten zien.
Dat is deze:
XWB schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 16:05:
Russische staatstelevisie gaat weer los tegen Polen, claimen dat er straks niets meer overblijft van Warschau:

[Twitter]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:48
MaStar schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 10:57:
De gehele NAVO top momenteel bijeen in Brussel, inclusief president Biden. Op welke manier wordt dit beveiligd?

Het is best kwetsbaar, als Rusland echt kwaad wilt is het een kernraket afvuren en heel Europa en de wereld is ontregeld. Of anders terroristische aanval oid vanuit de grond.

Nu zal dit niet snel gebeuren, maar toch?
In een dictatuur zou de hele pleuris uitbreken als de sterke leider wegvalt. Hier staan democratisch gekozen 2e/3e/4e-lijns opvolgers klaar en zal de overdracht ordentelijk verlopen. Nog één van de vele voordelen van een democratie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12:34
Apache4u schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 11:21:
Volgens mij ligt de gehele RU zwarte zee vloot in havens op de Krim? Dat was al het geval voor 2014. De haven werd geleased van UA als ik het goed heb. Als dat verovert wordt zien we nog veel meer van die brandende bootjes schat ik zo in en gaat hier de vlag uit.
Zou toch zonde zijn om ze allemaal maar kapot te schieten, overnemen en dan tegen de vijand gebruiken is dan een stuk beter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Met alle negatieve ontwikkelingen voor Rusland verwacht ik binnenkort een Njet Njet Njet deepfake van Putin

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
TommyGun schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 10:50:
[...]

Toch vind ik 't bijzonder dat alle losses van Rusland hier zo 'gevierd' worden. Alsof die soldaten ervoor gekozen hebben.
Ze kiezen er toch zelf voor? Ze kunnen weigeren, vluchten, overgeven. Ik heb daar geen medelijden mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
MaStar schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 10:57:
De gehele NAVO top momenteel bijeen in Brussel, inclusief president Biden. Op welke manier wordt dit beveiligd?

Het is best kwetsbaar, als Rusland echt kwaad wilt is het een kernraket afvuren en heel Europa en de wereld is ontregeld. Of anders terroristische aanval oid vanuit de grond.

Nu zal dit niet snel gebeuren, maar toch?
Daarvoor zijn vice presidenten. Ontregeling door het wegnemen van staatshoofden valt in het niet bij de impact van een kernwapen op NAVO terrein.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
Nox schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 10:18:
[...]

2, de saratov hebben ze laten afzinken om ammo detonation te voorkomen. Stond in de tweets onder het verlies van de andere boot, dus nog niet bevestigd.
Ik heb maar 1 gezonken schip gezien. 2 zou nog mooier zijn, maar heb je daar een bron voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17:10
Brazos schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 11:26:
[...]

Ze kiezen er toch zelf voor? Ze kunnen weigeren, vluchten, overgeven. Ik heb daar geen medelijden mee.
Mhoa, ik denk dat je in een land als Rusland niet zomaar kan weigeren of vluchten.
Daarnaast zijn die soldaten behoorlijk gehersenspoeld natuurlijk door Russische propaganda.

Het blijft lastig, ik kan er zelf in ieder geval om juichen als er Russische voertuigen sneuvelen. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzarect0r
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 16-09 16:10
TommyGun schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 10:50:
[...]

Toch vind ik 't bijzonder dat alle losses van Rusland hier zo 'gevierd' worden. Alsof die soldaten ervoor gekozen hebben.
Niks mis mee om tegen de bad guys te rooten, heb nog meer medelijden met duitse soldaten in WOII dan de huidige russen die het land voor werkelijk niets invallen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
FabianGTI schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 11:29:
[...]

Mhoa, ik denk dat je in een land als Rusland niet zomaar kan weigeren of vluchten.
Daarnaast zijn die soldaten behoorlijk gehersenspoeld natuurlijk door Russische propaganda.

Het blijft lastig, ik kan er zelf in ieder geval om juichen als er Russische voertuigen sneuvelen. :+
Gehersenspoeld is gewoon een keuze. Het zijn mensen, geen drones. Ze kunnen beter weten, helemaal als je daar in een oorlog zit waarbij de bevolking je openlijk uitspuugt. Vluchten is vrij makkelijk, paar km verderop staan de Oekraïners.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
UA raket óf RU munitie handling fuckup, ik weet eigenlijk niet wat leuker is, qua zinkende schepen..

specs

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Wie dit een maand geleden had voorspeld was voor gek verklaard:

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17:17
Rzarect0r schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 11:31:
[...]

Niks mis mee om tegen de bad guys te rooten, heb nog meer medelijden met duitse soldaten in WOII dan de huidige russen die het land voor werkelijk niets invallen.
Absurde reactie. Bah. Het is altijd verschrikkelijk als mensen vermoord woorden door waanvoorstellingen van regeringsleiders.

Jouw reactie laat zien waarom er voedingsbodems ontstaan voor die waanvoorstellingen van idioten. Primitieve onderbuik gevoelens zijn de oorzaak van veel kwaad.

Eng en absurd.

[ Voor 6% gewijzigd door giantgiantus op 24-03-2022 11:34 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• oldgrumpy
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:39
https://fb.watch/bY0PKhPPvi/

De oplossing voor McDonalds

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Rzarect0r
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 16-09 16:10
giantgiantus schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 11:33:
[...]

Absurde reactie. Bah. Het is altijd verschrikkelijk als mensen vermoord woorden door waanvoorstellingen van regeringsleiders.

Jouw reactie laat zien waarom er voedingsbodems ontstaan voor dit waanvoorstellingen.

Eng en absurd.
Tuurlijk zijn zij ook gewoon mensen, maar zij komen wel gewoon een land binnenvallen en vernietigen de levens van talloze onschuldige mensen, uiteraard zijn de regeringsleiders verantwoordelijk, maar uiteindelijk kies je er ook zelf voor dat je liever anderen mensen dood gaat maken dan netjes je gevangenisstraf uitzitten (ze kunnen immers niet iedereen opsluiten).

En nu worden ze alsnog de dood ingejaagd, wellicht hadden ze beter de dood ingejaagd kunnen worden tijdens het omver werpen van de huidige regering die ze de dood in wilt jagen, want het eindresultaat is hetzelfde!

Toch nemen ze liever de kans om iemand anders te vermoorden dan een celstraf te accepteren, nee met die mensen heb ik zeker geen medelijden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sjroorda
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:31
FabianGTI schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 11:29:
[...]

Uit eerste hand (Russische ex-collega) weet ik dat er vele jongeren/jongvolwassenen zijn die proberen zo lang mogelijk onder de radar te blijven om maar niet opgeroepen te worden voor dienstplicht. Bijvoorbeeld door geen paspoort te verlengen omdat je daarmee in contact komt met de overheid, maar ook dingen als geen verkeersovertredingen maken. Onvoorstelbaar vanuit ons perspectief, en dieptriest.

Ik zal overigens niet de enige zijn die de afgelopen tijd wel eens heeft gedacht aan de brief die ik op m'n 18e kreeg waarin staat dat ik me niet hoefde te melden voor de dienstplicht (ik zat net 1 jaar in de 'goede' lichting), maar wel beschikbaar moet zijn 'mocht het in de toekomst eens nodig zijn'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
TommyGun schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 10:53:
[...]

Oh, wist niet dat er in de schoonmaak e.d. ook een dienstplicht was ingesteld.
Er zijn nauwelijks dienstplichtigen vanuit Rusland in Oekraïne. (Putin heeft zelfs zijn excuses daarvoor aangeboden). Anders waren de aantallen ook wat hoger.

Maar ik zou nog maar eens wat oorlogsboeken lezen, want het idee dat dienstplicht alleen maar geld voor jongemannen die het leger in moeten, dan zit je toch echt mis. Bijvoorbeeld als je nu bij een ziekenhuis in Oekraïne werkt als arts, dan kun je niet je ontslagbrief indienen en naar NL gaan.
Ik weet overigens niet onder welk 'recht' dat is geregeld en wat de straf is.

Daarnaast zijn er ook heel wat mensen 'te werk gesteld' in onze oorlogen, bijvoorbeeld als schoonmaker of kapper voor de Duitsers. (Nog even los van de troostmeisjes e.d.)
Mijn moeders opa's konden daarover ruziën, de een schilder de ander kapper. De kapper had de Duitsers geknipt terwijl de schilder geen verf kon krijgen voor z'n werk. Uiteindelijk (na wat glaasjes) vonden ze elkaar weer in hun ellende. Maar wat kies je, kapot gaan of meewerken? Ik ben blij dat we hier nu die vraag niet hoeven te beantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

TrailBlazer schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 11:13:
[...]

Als een ander land kernwapens heeft heb je sowieso geen overmacht hoeveel je reguliere slagkracht je ook hebt.
Klopt, maar je hebt wel meer handelingsopties voordat je daar naar moet grijpen. Voor beide partijen zal de nucleaire optie altijd een laatste redmiddel zijn. En dat weet de ander ook. Je gaat geen laden veroveren met een atoombom en je gaat ook geen landen verdedigen met een atoombom.

Van een sterk conventioneel leger gesteund door atoomwapens gaat de meeste dreiging uit.
Je kunt genoeg gedachte-experimenten vinden of alleen een doomsdaywapen genoeg is voor verdediging. Meestal is het antwoord daar nee op.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldgrumpy
Een vraagje mbt de Loegansk regio en de Donbass.
Deze waren voor de oorlog eigenlijk pro russisch gezind, of heb ik het mis?
Ondertussen wordt deze regio meer en meer en met zwaarder geschut (o.a. fosforbommen) gebombardeerd.
Wat ik me dan afvraag is: gaan deze mensen dan wel pro russisch blijven indien het menselijk drama zo hoog gaat worden?

Of gaan ze daar inzien dat Rusland niet de heilstaat is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Rusland zegt Izium veroverd te hebben.
Oekraïne probeert het terug te veroveren.

Maar als het in Russische handen blijft is het strategisch heel erg in hun voordeel, nog een stapje dichterbij het verbinden van hun noordoostelijke en zuidelijke legers en het afsnijden van de zeventigduizend Oekraïnse soldaten aan het Donbas-front van de rest van Oekraïne en het omcirkelen ervan.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
sjroorda schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 11:47:
[...]
Uit eerste hand (Russische ex-collega) weet ik dat er vele jongeren/jongvolwassenen zijn die proberen zo lang mogelijk onder de radar te blijven om maar niet opgeroepen te worden voor dienstplicht. Bijvoorbeeld door geen paspoort te verlengen omdat je daarmee in contact komt met de overheid, maar ook dingen als geen verkeersovertredingen maken. Onvoorstelbaar vanuit ons perspectief, en dieptriest.

Ik zal overigens niet de enige zijn die de afgelopen tijd wel eens heeft gedacht aan de brief die ik op m'n 18e kreeg waarin staat dat ik me niet hoefde te melden voor de dienstplicht (ik zat net 1 jaar in de 'goede' lichting), maar wel beschikbaar moet zijn 'mocht het in de toekomst eens nodig zijn'.
Heb die brief nooit gezien, maar dat komt omdat ik een aparte situatie heb als "Auslandsdeutscher". Nederland zal mij niet oproepen, omdat ik geen Nederlander ben. Duitsland zal mij zo snel niet oproepen, omdat ik niet in Duitsland woon.

Maar toen in Duitsland de discussie over de dienstplicht oplaaide, werd ik daar wel een beetje zenuwachtig van :$ Gelukkig is die in brede zin, en mag je dus ook in de zorg of bij de brandweer werken. Aan de andere kant ben ik al 41 jaar oud, moet ik voor een gezin zorgen etc.

Daarnaast roepen ze mensen doorgaans maximaal tot hun 45ste op. En ik moet mijn paspoort pas in 2027 verlengen. Tegen die tijd ben ik 46 :+

In other news... wat gaat er over een week gebeuren met de gasleveringen? Rusland wil dat we in roebels betalen. Duitsland heeft al aangegeven dat het contractbreuk zou zijn en volgens de afgesloten gascontracten helemaal niet kan. Spannende tijden.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Lethalis schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 12:01:
In other news... wat gaat er over een week gebeuren met de gasleveringen? Rusland wil dat we in roebels betalen. Duitsland heeft al aangegeven dat het contractbreuk zou zijn en volgens de afgesloten gascontracten helemaal niet kan. Spannende tijden.
Als ze de euro's (of dollars) gestort krijgen, gaan ze die echt niet terugstorten...

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14:00
https://tradingeconomics.com/russia/stock-market

Beurs is ook bijzonder vandaag, vraag me af hoe lang ze het kunnen blijven afkopen.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 13:25
anandus schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 11:59:

Maar als het in Russische handen blijft is het strategisch heel erg in hun voordeel, nog een stapje dichterbij het verbinden van hun noordoostelijke en zuidelijke legers en het afsnijden van de zeventigduizend Oekraïnse soldaten aan het Donbas-front van de rest van Oekraïne en het omcirkelen ervan.
Enorm lastig dit te duiden en vast te stellen wie nog wat in stelling kan brengen om dit tegen te gaan. Waar we in andere delen van het land zien dat er niets terecht komt van Russische pogingen tot actie, is dit nog steeds een lastiger punt. Wellicht omdat de Russische zijde ook al 8 jaar voorbereidingstijd heeft gehad.

Ook weet ik niet hoeveel Ukraine nog aan versterkingen kan en wil inzetten hier. Waar heb je de hoeveelheid troepen vandaan? Als Ukraine in totaal maar 100.000 man heeft en er zit al 70.000 daar dan is dat een best risico?

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldgrumpy
https://www.msn.com/nl-be...r-AAVpq2b?ocid=entnewsntp

lol, mogen we dan de tickets in roebels betalen?
soms vraagt een mens zich af ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeZuCK
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 05:44

JoeZuCK

_Fonz > all.

anandus schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 11:59:

Met als bron dat Noorse artikel?

Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:24
hmm ik zie de lol er niet van in eerlijk gezegd, sommige satire gaat wat te ver

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:10
Bschnitz schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 12:03:
https://tradingeconomics.com/russia/stock-market

Beurs is ook bijzonder vandaag, vraag me af hoe lang ze het kunnen blijven afkopen.
Never catch a falling knive is een oude beurswaarheid. Da's nou precies wat de Russische overheid nu doet.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20-09 13:36

TommyGun

Stik er maar in!

oldgrumpy schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 12:04:
https://www.msn.com/nl-be...r-AAVpq2b?ocid=entnewsntp

lol, mogen we dan de tickets in roebels betalen?
soms vraagt een mens zich af ...
Mark my words, in 2028 doet Rusland gewoon weer mee op het wereldtoneel

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheRicolaa10
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 17:30
Mooi werk van de NYT, wel bizar dat de communicatie gewoon unencrypted is en je gewoon mee kunt luisteren:
https://www.reddit.com/r/...roid_app&utm_source=share

https://www.nytimes.com/v...a-army-radio-makariv.html

[ Voor 16% gewijzigd door TheRicolaa10 op 24-03-2022 12:25 ]

DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oldgrumpy
TommyGun schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 12:18:
[...]

Mark my words, in 2028 doet Rusland gewoon weer mee op het wereldtoneel
zou kunnen, indien tegen dan een machtswissel heeft platsgevonden.
Met een Poetin nog steeds an de macht, zie ik dat niet gebeuren, maar ja voor geld danst de beer

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NiGeLaToR
JoeZuCK schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 12:05:
[...]

Kan het niet vinden verder.

En die minister van defensie? Die is gewoon druk!

Zou die ook aan het front staan binnenkort?

Goed punt. Ukraine kan Rusland alleen al aan, waardig NATO lid lijkt me.

Het is bijna grappig ware het niet zo pijnlijk.

[ Voor 22% gewijzigd door NiGeLaToR op 24-03-2022 12:24 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoeZuCK
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 05:44

JoeZuCK

_Fonz > all.

Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Die site refereerde naar een bericht van Tass, Oekraïne ontkent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@JoeZuCK @hoevenpe

Ja precies. Tass is voor mij momenteel niet echt een bevestiging. Kan het verder in de (osint) kanalen niet vinden. Maargoed, meestal komt meer info vanzelf.

Bijna leeg containerschip naar St. petersburg door sancties?

[ Voor 29% gewijzigd door NiGeLaToR op 24-03-2022 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:38

pro_6or

amateur_60r

Brazos schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 11:32:
[...]

Gehersenspoeld is gewoon een keuze. Het zijn mensen, geen drones. Ze kunnen beter weten, helemaal als je daar in een oorlog zit waarbij de bevolking je openlijk uitspuugt. Vluchten is vrij makkelijk, paar km verderop staan de Oekraïners.
In Oekraïne heb je niks. Geen paspoort, geen bestaansrecht. Wat doen ze met je, dood, uitleveren? Naar Rusland kun je nooit terug, landverrader, contractbreuk. Je strijdmakkers verlaten. Je zit gewoon als rat in de val zelfs als je dit niet zou willen.

Ik hoop ook dat Oekraïne wint en ben blij met elk Russisch verlies. De bange verslagen soldaten, of over de radio, is niet leuk om te horen maar ze richten wel een vernietigend drama aan, onder mensen, juist ook burgers, die er al helemaal niet om gevraagd hebben.

De Russen moeten gewoon weg, en zullen verslagen moeten worden.

een treffende spreuk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Brazos schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 11:29:
Ik heb maar 1 gezonken schip gezien. 2 zou nog mooier zijn, maar heb je daar een bron voor?
Hier de twee schepen die wegvaren, duidelijk te zien dat de achterste serieus in brand staat:
Hier nog beter te zien: https://mobile.twitter.co...06945323109068800/photo/1

[ Voor 11% gewijzigd door hoevenpe op 24-03-2022 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
JoeZuCK schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 12:05:
[...]

De BBC, ik weet niet welk artikel jij bedoelt :)

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

giantgiantus schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 11:11:
[...]
Als je de geschiedenis leest van het schiereiland is dat best een lastige geweest.
De oorspronkelijke bevolking is bv ook in opstand gekomen tegen Oekraïnse overheid.
De oorspronkelijke bevolking is niet in opstand gekomen tegen de Oekrainse overheid vziw.
De groene mannetjes op de Krim waren gewoon Russische militairen.
Of bedoelde je iets anders? :)

[ Voor 9% gewijzigd door YakuzA op 24-03-2022 12:29 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

giantgiantus schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 11:20:
[...]

Goed punt. Je leest alleen in de berichten hier dat Oekraïne de Krim terug zou moeten pakken en vroeg me af of dat nu een succes gaat worden.
De Krim is gewoon Oekrains grondgebied.
Dat neerzetten als 'terugpakken' is al gedeeltelijk vanuit het Russische narratief gesproken :)

Het blijft idd een complexe situatie.

[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 24-03-2022 12:33 ]

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NiGeLaToR

Deze kan de geschiedenisboeken in met een foto van zo’n superjacht erbij.

Edit:

Oke dan. Ze doen het zelf. Allemaal. Logisch ook. 8)7

[ Voor 31% gewijzigd door NiGeLaToR op 24-03-2022 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001

Lol, netjes. Kapotte schepen is heel wat duurder dan die tanks gok ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stroopwafels
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18-09 18:22
De_Bastaard schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 12:37:

Dan praat je wel over honderden miljoenen (euro/dollar) vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR

Ik kan dit niet zien zonder app/account. Wat wordt er getoond? Twee andere schepen die nog steeds in de brand staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Het vervelende is dat de Russische marine niet zoveel landenschepen heeft, dus ze zullen er vast heel zuinig op willen zijn.

Wikipedia: List of active Russian Navy ships

Slechts zes in de Zwarte Zee, waarvan twee in onderhoud. En nu dus ook eentje kapot geschoten.

[ Voor 3% gewijzigd door XWB op 24-03-2022 12:43 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

HEY_DUDE schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 09:26:
Het is ook een heel prettig precedent. Het Westen geeft ook eeen krachtig signaal. Wanneer jij je verrijkt binnen een misdadig regime en dat regime ontspoort, dan pakken we ook jouw geld. Daarmee geef je dit soort olicharchen / criminelen een incentive om hun regime een beetje in toom te houden.
Ik ben het met je eens het daadwerkelijk afpakken en bv aan oekraine geven ofzo zou natuurlijk super goed zijn.

Maar helaas nee .. wat je even vergeet (bewust/onbewust laat ik in het midden) is dat het bevroren is, kortom zet een advocaat erop en je kan via de rechter dit laten ontdooien + rente erbij sterker ze kunnen gederfde inkomsten oid gaan claimen. :(

En zelfs de (recht)staat moet van goeie huize komen willen ze dit winnen dus vandaar dat NL bv pas na 3 weken (hoop ik) van 6 miljoen in 1x 400 miljoen maakt zodat de kont wel gedekt is.

Als het niet "wettig" is, zie tijdens corona het winnen tegen de staat van avondklok oid dat de rechter gelijk gaf. (was iets in die richting) niet tof maar anders ondermijnen we onszelf.

Hopen dat de regering(en) dus wetten gaan maken ZSM dat ze dit soort sancties in extreme gevallen zoals deze aanval ook gedaan kunnen worden voor in de toekomst.

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
NiGeLaToR schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 12:41:
[...]

Ik kan dit niet zien zonder app/account. Wat wordt er getoond? Twee andere schepen die nog steeds in de brand staan?
Een "landing ship" gebruikt om gepantserde voertuigen en militairen te vervoeren. Je ziet dat grote schip echt met gigantische fik. Vervolgens proberen er nog twee weg te komen maar een daarvan staat sowieso ook al aardig in brand _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

vso schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 12:42:
[...]

Ik ben het met je eens het daadwerkelijk afpakken en bv aan oekraine geven ofzo zou natuurlijk super goed zijn.

Maar helaas nee .. wat je even vergeet (bewust/onbewust laat ik in het midden) is dat het bevroren is, kortom zet een advocaat erop en je kan via de rechter dit laten ontdooien + rente erbij sterker ze kunnen gederfde inkomsten oid gaan claimen. :(

En zelfs de (recht)staat moet van goeie huize komen willen ze dit winnen dus vandaar dat NL bv pas na 3 weken (hoop ik) van 6 miljoen in 1x 400 miljoen maakt zodat de kont wel gedekt is.

Als het niet "wettig" is, zie tijdens corona het winnen tegen de staat van avondklok oid dat de rechter gelijk gaf. (was iets in die richting) niet tof maar anders ondermijnen we onszelf.

Hopen dat de regering(en) dus wetten gaan maken ZSM dat ze dit soort sancties in extreme gevallen zoals deze aanval ook gedaan kunnen worden voor in de toekomst.
Daarbij zullen ook onze interne oligarchen alles doen om dit dwars te zitten. Die zien de bui al hangen.

Ik hoop echt dat dit nu onze ogen opent en dat we gaan kijken naar wat diverse mensen al heel lang zeggen.(moet ik de leeslijst van Virtuozzo erbij halen?)
Maar vrees nog harder dan ik hoop dat dit niet het geval zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

TheRicolaa10 schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 12:18:
Mooi werk van de NYT, wel bizar dat de communicatie gewoon unencrypted is en je gewoon mee kunt luisteren:

https://www.nytimes.com/v...a-army-radio-makariv.html
Wie zegt dat het un-encrypted is ? maar je hebt encryptie en key-ing en andere "opties" het is niet zo simpel als je huis/tuin keuken radio aanzetten en 1,2,3 afstemmen + opvangen nee .. iets met militaire bandbreedte .. en ander geneuzel dus.

Anderzijds een SDR (Software Defined Radio) USB stick kost je 15 euro ..en je kan snel aardig wat signalen decrypten (zeker als amateur radio liefhebbers oid dit soort informatie zou delen ;) ... je staat verbaast hoe snel je weet of je buren RF apparatuur hebben, merk, type enzv .. (zenden is punt 2)

O en de juiste antenne enzv helpt ook natuurlijk

[ Voor 6% gewijzigd door vso op 24-03-2022 12:50 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Nu online
vso schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 12:42:
[...]

Daar denken ze in de VS anders over. Daar is operatie KleptoCapture bezig.
The department said that its work would complement that of a trans-Atlantic task force announced this past weekend to identify and seize the assets of penalized Russian individuals and companies around the world.
Bron New York Times

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

HEY_DUDE schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 12:49:
[...]

Daar denken ze in de VS anders over. Daar is operatie KleptoCapture bezig.

[...]

Bron New York Times
dat is mooi, maakt het punt alleen niet minder valide .. immers bij criminelen was het voorheen ook lastig dit te doen .. (nu minder gelukkig)

ps natuurlijk is het mooi ALS ze gelijk gesteld kunnen worden aan criminelen (wat ze in mijn ogen ook zijn)

[ Voor 12% gewijzigd door vso op 24-03-2022 12:52 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
pro_6or schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 12:27:
[...]

In Oekraïne heb je niks. Geen paspoort, geen bestaansrecht. Wat doen ze met je, dood, uitleveren? Naar Rusland kun je nooit terug, landverrader, contractbreuk. Je strijdmakkers verlaten. Je zit gewoon als rat in de val zelfs als je dit niet zou willen.

Ik hoop ook dat Oekraïne wint en ben blij met elk Russisch verlies. De bange verslagen soldaten, of over de radio, is niet leuk om te horen maar ze richten wel een vernietigend drama aan, onder mensen, juist ook burgers, die er al helemaal niet om gevraagd hebben.

De Russen moeten gewoon weg, en zullen verslagen moeten worden.
Het hoeft geen makkelijke keuze te zijn. En het blijft een keuze, je kunt jezelf ook onderdeel maken van de Oekraïense grond. Al dan niet verbrand in een tank of in stukken geschoten in een massagraf.

Je hebt dan in ieder geval niet je strijdmakkers verlaten, en wie weet lig je eeuwig naast ze. Ik ga er geen traan om laten in dit geval, die bewaar ik wel voor de mensen die hierin geen keuze hadden maar door 'jouw' keuzes huis en haard, familie en vrienden verliezen en misschien hun eigen leven wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:19
De_Bastaard schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 12:43:
[...]

Een "landing ship" gebruikt om gepantserde voertuigen en militairen te vervoeren. Je ziet dat grote schip echt met gigantische fik. Vervolgens proberen er nog twee weg te komen maar een daarvan staat sowieso ook al aardig in brand _/-\o_
Dat schip aan de kant is einde oefening. En de 2 die wegvaren hebben allebei een aardige brand. Aan het begin lijkt het mee te vallen, maar halverwege zie je uit beide steeds dikkere rookwolken komen. Branden op een schip zijn lastig te blussen, dus als dat op een verkeerde plek is zijn die ook wel een tijdje buiten dienst.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR

Dit dus. Mensen worden gewoon gestolen en mogelijk elders aan het werk gezet.

Foto van de landingsschepen. Goed te zien dat de uitgevaren schepen ook in brand stonden. Maar dat was vanochtend al, nog geen recentere berichten gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

NiGeLaToR schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 12:41:
[...]

je mist niks in mijn optiek .. beelden zijn van 10km afstand gemaakt .. kan net zo goed de sleepboot dat in de buurt ligt

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Dat afpakken van bezit zal nog best wel wat rechtszaken gaan opleveren. Kan er met terugwerkende kracht beslag worden gelegd op bezit dat voor de instelling van de sancties is verkregen? Op welk punt is Rusland overgegaan van een normaal land waar je zaken mee kan doen naar een schurkenstaat? Hoe is die overgang toen gecommuniceerd? Waar ligt de grens van de inner circle van Putin? Het telecombedrijf Veon met een postbusadres in Nederland dat 10+ miljard waard is wordt wel eens genoemd maar de directeur daarvan is een Oekrainer.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:55

Indoubt

Always be indoubt until sure

NiGeLaToR schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 12:54:
[Embed]

[Embed]

Foto van de landingsschepen. Goed te zien dat de uitgevaren schepen ook in brand stonden. Maar dat was vanochtend al, nog geen recentere berichten gelezen.
de terugkomst van de Goelag naar Stalin's model waarschijnlijk. Ook handig voor Russen die het woord oorlog gebruiken in plaats van vredes missie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:38

pro_6or

amateur_60r

[Embed]

[Embed]

Het gaat er met name om geen Oekraïners meer te hebben in “Russisch” gebied. Ze willen dat stuk land russificeren. Novorossia.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Nu online
vso schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 12:51:
[...]

dat is mooi, maakt het punt alleen niet minder valide .. immers bij criminelen was het voorheen ook lastig dit te doen .. (nu minder gelukkig)

ps natuurlijk is het mooi ALS ze gelijk gesteld kunnen worden aan criminelen (wat ze in mijn ogen ook zijn)
Vraag me sowieso af hoe het juridisch werkt. Een overheid mag juridisch ook niet zomaar assets bevriezen, want rechtstaat. Als personen op een sanctielijst staan dan verandert de juridische status dus sowieso. Ik kan me ook niet voorstellen dat Abrahmovitsch een rechtszaak kan aanspannen voor toegang tot zijn bevroren assets. Waarom zou het afpakken dan wel juridisch aangevochten kunnen worden en bij bevriezen niet.

Ik denk vooral dat het nog niet eerder gebeurd is en het meer een gebruik is in de internationale politiek om te bevriezen ipv afpakken. Maar ja afgelopen weken zijn er wel meer eerste keren in de internationale verhoudingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
hoevenpe schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 12:27:
[...]

Hier de twee schepen die wegvaren, duidelijk te zien dat de achterste serieus in brand staat:
[Embed]Hier nog beter te zien: https://mobile.twitter.co...06945323109068800/photo/1
Als die schepen ook uit de running zijn is dat wel een serieuze aderlating voor de Russische marine. Ze werden intensief gebruikt in o.a. Syrië.

Die 'amphibische landing' bij Odessa kunnen ze ook wel op hun buik schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

HEY_DUDE schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 13:00:
. Ik kan me ook niet voorstellen dat Abrahmovitsch een rechtszaak kan aanspannen voor toegang tot zijn bevroren assets.
Natuurlijk kan hij dat. Het is immers een rechtstaat. Resultaat op korte termijn zal het niet opleveren, maar het kan wel. En dat is maar goed ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:13
[...]

Vraag me sowieso af hoe het juridisch werkt. Een overheid mag juridisch ook niet zomaar assets bevriezen, want rechtstaat. Als personen op een sanctielijst staan dan verandert de juridische status dus sowieso. Ik kan me ook niet voorstellen dat Abrahmovitsch een rechtszaak kan aanspannen voor toegang tot zijn bevroren assets. Waarom zou het afpakken dan wel juridisch aangevochten kunnen worden en bij bevriezen niet.

Ik denk vooral dat het nog niet eerder gebeurd is en het meer een gebruik is in de internationale politiek om te bevriezen ipv afpakken. Maar ja afgelopen weken zijn er wel meer eerste keren in de internationale verhoudingen.
Hoe werkt het juridisch als Rusland Thermobarische bommen gebruikt op Oekrainse burgers? Sorry hoor, wij kunnen ook eens een keer wat ballen tonen.

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Brazos schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 13:00:
[...]

Als die schepen ook uit de running zijn is dat wel een serieuze aderlating voor de Russische marine. Ze werden intensief gebruikt in o.a. Syrië.

Die 'amphibische landing' bij Odessa kunnen ze ook wel op hun buik schrijven.
Precies dat laatste. Misschien dat dat dus invloed heeft op de UA troepen die daar nu nog zijn en kan er bijvoorbeeld een deel richting het oosten worden ingezet.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14:00
[Embed]

Niet mogelijk, maar dat gebeurt gewoon. Mijn moeders opa moest nog werken in de mijnen van oost-duitsland DDR om uranium te winnen voor de Russen, dat ging alles via de wismut ag.

Heb vernomen dat hij ergens in 50 is geworden en gestorven is aan longkanker. Zo behandeld het gemiddelde regime in Rusland ook zijn eigen mensen trouwens.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Ik heb al eerder een artikel gelinkt dat het niet lekker liep met dat deconflicteerkanaal tussen VS en RU.
Opnieuw komt naar boven dat communicatie bijzonder slecht is, en dat de vrees groeiende is dat de VS en RU slaapwandelend met elkaar in oorlog komen.

Het artikel probeert een vinger te leggen op de achterliggende reden van de roekeloosheid van de Russen in deze.
Repeated attempts by the United States’ top defense and military
leaders to speak with their Russian counterparts have been rejected by
Moscow for the last month, leaving the world’s two largest nuclear
powers in the dark about explanations for military movements and
raising fears of a major miscalculation or battlefield accident.

Since Russia’s invasion of Ukraine, Defense Secretary Lloyd Austin
and Gen. Mark A. Milley, the chairman of the Joint Chiefs of Staff,
have tried to set up phone calls with Defense Minister Sergei Shoigu
and Gen. Valery Gerasimov but the Russians “have so far declined to
engage,” said Pentagon spokesman John Kirby in a statement
Wednesday.

The attempted calls by Austin and Milley, which have not previously
been reported, come as Russia conducts operations near the borders of
NATO members Poland and Romania while the United States and its
European allies conduct air-policing operations over the Baltic Sea
and pour weapons and equipment into Ukraine by ground transport.

Moscow and Washington maintain a deconfliction channel but current and
former officials say contact from higher-ranking military leaders is
needed to avoid unnecessary escalation or confusion.

“There is a high risk of escalation without the firebreak of direct
contact between the most senior officials,” said James Stavridis,
who served as the Supreme Allied Commander at NATO from 2009 to 2013.
“Very young people are flying in jets, operating warships, and
conducting combat operations in the Ukrainian war. They are not
seasoned diplomats, and their actions in the heat of operations can be
misunderstood.”

“We must avoid a scenario of NATO and Russia sleepwalking into war
because senior leaders can’t pick up a phone and explain to each
other what is happening,” he added.

In response to Russian President Vladimir Putin’s invasion of
Ukraine, the West sanctioned some of his closest advisers. (Luis
Velarde/The Washington Post)

Russia’s recent use of hypersonic missiles and other sophisticated
weaponry against targets in western Ukraine have underscored the
threat of spillover into a broader confrontation.

“The risks are obviously elevated currently,” said Rob Lee, a
senior fellow at the Foreign Policy Research Institute. “Russia is
striking targets in western Ukraine, which are not far from the border
with NATO members, and the Ukrainian Air Force apparently continues to
operate from that region, which means there is a risk that its
aircraft could be mistaken for NATO aircraft across the border.”

U.S. defense officials have described the deconfliction phone line as
a tactical mechanism to avoid miscalculations, especially when it
comes to protecting NATO airspace or territory, but its functionality
can be limited.

“It’s not set up to be a complaint line where you can just call in
and just grouse about stuff,” said a U.S. defense official this week
when asked about whether anything had been communicated through the
channel. The official spoke on the condition of anonymity under ground
rules set by the Pentagon.

Sam Charap, a senior political scientist at Rand Corporation, said
calls by Austin and Milley serve a “fundamentally different
purpose” than the deconfliction channel.

“One is about tactical accident avoidance. The other about strategic
engagement,” he said. “It’s always important to maintain the
strategic level to communicate our interests clearly and better
understand theirs. When there’s no communication at that level,
their worst-case assumptions, often based on poor information, are
more likely to drive their behavior.”

As Russia’s battlefield setbacks become more pronounced and the
conflict nears its second month, U.S. officials are concerned that
Russian President Vladimir Putin may escalate militarily in the hopes
of changing the trajectory of the war. As more dangerous weaponry and
tactics are deployed, the risks of a wider conflict grow.

“A nightmare scenario would be a Russian missile or attack aircraft
that destroys a U.S. command post across the Polish-Ukrainian
border,” said Stavridis, a retired admiral. “A local commander
might respond immediately, thinking the event was a precursor to a
wider attack. This could lead to rapid and irreversible escalation, to
include potential use of nuclear weapons.”

Stavridis said when he was Supreme Allied Commander, he could dial his
Russian counterpart anytime “and did on several occasions to clarify
a situation and de-escalate.”

The Pentagon holds the view that engagement between the U.S. and
Russian defense leaders is “critically important at this time,”
Kirby said. Besides the deconfliction channel, the United States and
Russia can also engage through the defense attache at the U.S. Embassy
in Moscow or the relaying of messages to the Ministry of Defense.

Communications between the United States and Russia have been much
more sparse since the war began last month. The U.S. ambassador to
Russia, John J. Sullivan, has met with Russian officials most
frequently with on and off visits and calls in Moscow. President
Biden’s national security adviser, Jake Sullivan, spoke to his
counterpart, Nikolay Patrushev, last week for the first time since the
start of the conflict. Some U.S. and Russian military officials met
last week at the Russian Ministry of Defense, CNN first reported.

Secretary of State Antony Blinken has not attempted any conversations
with his counterpart, Russian Foreign Minister Sergei Lavrov, since
the start of the conflict, according to U.S. officials.

It remains unclear why Russia’s top generals have refused to hold
calls with their U.S. counterparts.

“I suspect that the problem lies with the Russian insistence that
this is a ‘special military operation’ and unwillingness to admit
the real nature of the war,” said Angela Stent, a Russia scholar at
Georgetown University who served as a senior intelligence officer in
the Bush administration.

The generals may also be waiting on Putin’s approval to make the
calls, given the high stakes of the conflict, and he may not be
signing off, Charap said.

Another theory is that Putin may now view the United States as a
determined adversary bent on his downfall and not worth engaging.
Russian officials bristled at Biden calling Putin a “war
criminal,” saying it could lead to a complete break in relations.

Biden has sought to avoid a conflict by keeping U.S. troops out of
Ukraine and U.S. aircraft out of its airspace.

“You’re talking about avoiding incidents with aircraft or at
sea,” said Ben Hodges, a retired Army officer who served as
commanding general of the U.S. Army Europe. “I’m sure they
would’ve wanted to convey to Gerasimov and Shoigu that Russian
pilots should not be launching missiles too close to the Polish
border, but they would also want to talk about other places, not just
Ukraine, where you have Russian aircraft.”

“I would also imagine they would want to convey — here’s what
we’re doing, don’t interpret what we’re doing as a provocative
act,” he added.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
bulle bas schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 13:14:
Ik heb al eerder een artikel gelinkt dat het niet lekker liep met dat deconflicteerkanaal tussen VS en RU.
Opnieuw komt naar boven dat communicatie bijzonder slecht is, en dat de vrees groeiende is dat de VS en RU slaapwandelend met elkaar in oorlog komen.

Het artikel probeert een vinger te leggen op de achterliggende reden van de roekeloosheid van de Russen in deze.

[...]
Shoigu ligt met 'hartproblemen'. Daar schijnt niemand meer contact mee te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
vso schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 12:48:
[...]

Wie zegt dat het un-encrypted is ? maar je hebt encryptie en key-ing en andere "opties" het is niet zo simpel als je huis/tuin keuken radio aanzetten en 1,2,3 afstemmen + opvangen nee .. iets met militaire bandbreedte .. en ander geneuzel dus.

Anderzijds een SDR (Software Defined Radio) USB stick kost je 15 euro ..en je kan snel aardig wat signalen decrypten (zeker als amateur radio liefhebbers oid dit soort informatie zou delen ;) ... je staat verbaast hoe snel je weet of je buren RF apparatuur hebben, merk, type enzv .. (zenden is punt 2)

O en de juiste antenne enzv helpt ook natuurlijk
Hier kan je meeluisteren...

For anyone wanting to listen, you can find live radio communications here: http://websdr.ewi.utwente.nl:8901/ If you go into the chat area people look for the transmissions and post the frequencies which you can click on in the text. These here are good ones to watch which have been used by Russia in the past: 6922 kHz 6913 khz 7056 khz 7933 khz 5448/3756 khz 5473/3828 khz 4770 khz 3510 khz 4310/3243 khz 4940 kHz 5372 khz 4182 khz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Nu online
Cyberpope schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 13:02:
[...]

Natuurlijk kan hij dat. Het is immers een rechtstaat. Resultaat op korte termijn zal het niet opleveren, maar het kan wel. En dat is maar goed ook.
Laat ik het zo zeggen waar tegen wil je een zaak aanspannen. Dat je onterecht op de sanctie lijst staat? Volgens mij zijn daar geen gronden voor, dat wordt politiek bepaald daar gaat een rechter zich niet mee bemoeien. Eenmaal op de sanctie lijst heeft een land het recht om alles wat je bezit te bevriezen dan wel af te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
YakuzA schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 12:28:
[...]

De oorspronkelijke bevolking is niet in opstand gekomen tegen de Oekrainse overheid vziw.
De groene mannetjes op de Krim waren gewoon Russische militairen.
Of bedoelde je iets anders? :)
Nee ik doelde op de periode 1991-1997. De Krim heeft zich toen onafhankelijk verklaard van Oekraïne. Er was toen veel onrust over dat Oekraïne misschien wel een oorlog zou starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:28

_Eend_

🌻🇺🇦

Nog wat meer beelden van de schepen die in brand staan:
https://mobile.twitter.co...tatus/1506945323109068800

Hier ook: https://liveuamap.com/en/...lligatorclassproject-1171

[ Voor 28% gewijzigd door _Eend_ op 24-03-2022 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:44
HEY_DUDE schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 13:19:
[...]

Laat ik het zo zeggen waar tegen wil je een zaak aanspannen. Dat je onterecht op de sanctie lijst staat? Volgens mij zijn daar geen gronden voor, dat wordt politiek bepaald daar gaat een rechter zich niet mee bemoeien. Eenmaal op de sanctie lijst heeft een land het recht om alles wat je bezit te bevriezen dan wel af te pakken.
Bevriezen, ja. Maar afpakken is een ander verhaal. Heb je daar een link voor, dat die mogelijkheid bestaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

giantgiantus schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 13:21:
[...]

Nee ik doelde op de periode 1991-1997. De Krim heeft zich toen onafhankelijk verklaard van Oekraïne. Er was toen veel onrust over dat Oekraïne misschien wel een oorlog zou starten.
Wikipedia: Crimea

Zo te lezen hadden ze zich gedeeltelijk onafhankelijk verklaard in 1991 totdat de Oekrainse wet naar hun wens was aangepast met betrekking to autonome dingen van de Krim binnen Oekraine een aantal maanden later?
Shortly prior to the dissolution of the Soviet Union, on 12 February 1991, The status of Crimea Oblast was changed to that of Autonomous Republic by the Supreme Soviet of the Ukrainian SSR as the result of a state-sanctioned referendum held on January 20, 1991.[10] 4 months later, on June 19, appropriate changes were made to the Constitution of the Ukrainian SSR.[11][12] In September 1991 the Crimean parliament declared the territory to be a sovereign constituent part of Ukraine.[13]
(bij de term 'opstand' had ik wat andere beelden in het hoofd, met massale demonstraties etc ;) )

[ Voor 33% gewijzigd door YakuzA op 24-03-2022 13:26 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

[...]

Ik ben geen juridisch expert, maar in een rechtstaat (en dat zijn de landen die sancties opleggen) staat tegen een besluit van de overheid altijd een rechtshandeling open. Zal niet snel gaan, maar ik verwacht zeker nog rechtszaken hierover de tijd die er gaat komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Zijn echt allemaal dezelfde beelden die gerecycled worden in de vorm van een nog wazige zoom als de ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
YakuzA schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 13:24:
[...]

Wikipedia: Crimea

Zo te lezen hadden ze zich gedeeltelijk onafhankelijk verklaard in 1991 totdat de Oekrainse wet naar hun wens was aangepast met betrekking to autonome dingen van de Krim binnen Oekraine een aantal maanden later?

[...]
Daarmee was het verhaal nog niet klaar:

Wikipedia: 1994 Crimean referendum

Ik wil overigens helemaal mijn gelijk niet halen. Maar ik vind dat er wat makkelijk geroepen wordt op internet dat dit of dat wel even moet gebeuren en de Oekraïne ook de Krim even moeten terugpakken. Zeggen we hetzelfde tegen Servië? Over Kosovo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Cyberpope schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 13:25:
[...]

Ik ben geen juridisch expert, maar in een rechtstaat (en dat zijn de landen die sancties opleggen) staat tegen een besluit van de overheid altijd een rechtshandeling open. Zal niet snel gaan, maar ik verwacht zeker nog rechtszaken hierover de tijd die er gaat komen.
Mogelijk dat hangende het beroep tegen de bevriezen, de beslaglegging + afnemen niet gedaan mag worden oid. IANAL

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
[...]

Sja, ik zeg het vaker, maar we zijn al in oorlog (alleen willen we dat liever niet erkennen). Ik zou zeggen dat hier oorlogsrecht van toepassing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:56
Russische propaganda om misselijk van te worden..

Beelden van Mariupol op de Russische tv.
Volgens de presentatrice is dit allemaal het werk van Oekraïense nationalisten, die "zich terugtrekken en geen middel onbeproefd te laten".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
[...]

Het hoort zo niet te werken in een rechtsstaat. Je moet altijd de mogelijkheid hebben om tegen overheidsbeslissingen in beroep te gaan, en die beslissing moet terug gedraaid kunnen worden door een rechter.

Ik ben met opzet terughoudend in bovenstaande opmerking, want met de toeslagenaffaire hebben wij in Nederland net een situatie gehad waarin mensen jarenlang op een "sanctielijst" stonden zonder daar op een normale manier tegen in beroep te kunnen gaan. En tegelijk toont de toeslagenaffaire aan hoe belangrijk het is dat je de mogelijkheid hebt tegen overheidsbeslissingen in beroep te gaan, ongeacht wie je bent en op welke lijst je naam voorkomt.

Maar een "pluk-ze" wetgeving voor oligarchen zou ik toejuichen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

[Embed]

Helaas niks nieuws. Rusland heeft een lange traditie van bevolkingsgroepen die zich verzetten tegen het autocratisch regime, te deporteren en meer "loyale" Russen te "importeren". Daarom heb je ook bijvoorbeeld Russische minderheden in de Baltische Staten of voormalig oost Pruissen. En zo claimt Rusland die gebieden ook nog steeds. En gezien de Krim is dat bijvoorbeeld ook geen bluf. Want tijdens WO2 zijn veel Krim Tartaren nog gedeporteerd uit de Krim.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door bulle bas op 24-03-2022 13:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

giantgiantus schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 13:27:
[...]

Daarmee was het verhaal nog niet klaar:

Wikipedia: 1994 Crimean referendum

Ik wil overigens helemaal mijn gelijk niet halen. Maar ik vind dat er wat makkelijk geroepen wordt op internet dat dit of dat wel even moet gebeuren en de Oekraïne ook de Krim even moeten terugpakken. Zeggen we hetzelfde tegen Servië? Over Kosovo?
Ik zie het inderdaad, daar hadden ze gestemd over meer autonomie van de Krim binnen Oekraine :)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Laatst online: 10:28
oldgrumpy schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 09:15:
[...]

En waar denk je dat die het geld gaan terughalen denk je?
Klinkt allemaal heel nobel maar vergeet het maar.
Verkoop van jachten, buitenlandse vastgoed. En Russische (staats)bedrijven verkopen aan het buitenland.

Daar heeft Ivan modaal als het goed is geen last van.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nordcore
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-09 08:19

wauw dat filmpje op Reddit (zeg maar gerust film) geeft de situatie echt goed weer.
zo te zien 1 schip dat kapot geschoten is en ook zinkt (zie je in andere filmpjes),. 1 schip dat goed in de fik staat zie je vanaf 03:00 in de achtergrond wegvaren en die op de voorgrond rookt ook wat.

dit doet enorm veel pijn voor Rusland.

[ Voor 35% gewijzigd door Nordcore op 24-03-2022 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
YakuzA schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 13:32:
[...]

Ik zie het inderdaad, daar hadden ze gestemd over meer autonomie van de Krim binnen Oekraine :)
Ja nogmaals ik bepleit helemaal niets. Ik vraag me gewoon af wat nu “logisch” is met de toekomst van de krim. Het heeft duidelijk een andere status dan de rest van de Oekraïne.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
Brazos schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 13:16:
[...]

Shoigu ligt met 'hartproblemen'. Daar schijnt niemand meer contact mee te krijgen.
Nee, maar gaat om veel meer niveau's waar contact mee gehouden moet worden.

Een verklaring voor Russische stilte die ik nog zou kunnen bedenken bij de genoemde mogelijke verklaringen is dat interne communicatie en coördinatie zo beroerd is aan Russische zijde dat als er iets fout gaat men bij Russische zijde net zo verrast is als aan de US-zijde. Missschien dat als RU daadwerkelijk commitment aan dit kanaal wilt houden ze de oorlog stil moet leggen omdat men te weinig controle heeft.
Maw, het westen vraagt een kwalitatieve inspanning die RU domweg niet kan leveren, en dat heeft RU zich mogelijk te laat gerealiseerd.
Voor de helderheid: dit is een gedachtespinsel van mij.

[ Voor 3% gewijzigd door bulle bas op 24-03-2022 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldgrumpy
RocketKoen schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 13:36:
[...]

Verkoop van jachten, buitenlandse vastgoed. En Russische (staats)bedrijven verkopen aan het buitenland.

Daar heeft Ivan modaal als het goed is geen last van.
dat zal wel het laatste zijn wat ze gaan doen, ik verwacht eerder dat ze zullen de prijzen verhogen van alle goederen en diensten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

giantgiantus schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 13:38:
[...]

Ja nogmaals ik bepleit helemaal niets. Ik vraag me gewoon af wat nu “logisch” is met de toekomst van de krim. Het heeft duidelijk een andere status dan de rest van de Oekraïne.
De speciale autonome status binnen Oekraine had het ook al voordat de Russen landjepik gingen spelen.

De Krim was namelijk al een voor een groot gedeelte autonome regio binnen Oekraine.
Maar wel met sterke sociale bindingen, afhankelijk van water en stroom vanuit de rest van Oekraine.

Wederom terug naar die autonome status binnen Oekraine lijkt me het enige logische.
CTRL+Z naar de pre-2014 toe.

[ Voor 8% gewijzigd door YakuzA op 24-03-2022 13:48 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Laatst online: 16:19
Nordcore schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 13:36:
[...]

wauw dat filmpje op Reddit (zeg maar gerust film) geeft de situatie echt goed weer.
zo te zien 1 schip dat kapot geschoten is en ook zinkt (zie je in andere filmpjes),. 1 schip dat goed in de fik staat zie je vanaf 03:00 in de achtergrond wegvaren en die op de voorgrond rookt ook wat.

dit doet enorm veel pijn voor Rusland.
Wel apart dat door ook een verwijzing staat naar RT die gisteren over deze schepen wat propaganda heeft uitgezonden. Voor zover ik kan zien is dat ook inderdaad gebeurt en dan is het wel heel knullig om via een openbaar station te laten zien waar je troepen zich bevinden.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Laatst online: 10:28
oldgrumpy schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 13:39:
[...]

dat zal wel het laatste zijn wat ze gaan doen, ik verwacht eerder dat ze zullen de prijzen verhogen van alle goederen en diensten.
jij gaat er van uit dat de oligarchs hun macht behouden.

Ik ga er vanuit dat de huidige regering na deze oorlog in de cel zit of aan een stuk touw bungelt. En dat de nieuwe machthebbers kiezen wat het beste is voor het volk.

En dan kunnen de oligarchs hun illegaal verzamelde miljarden inleveren of vluchten.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zethiel
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19-09 15:23
Thombias schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 13:17:
[...]

Hier kan je meeluisteren...

For anyone wanting to listen, you can find live radio communications here: http://websdr.ewi.utwente.nl:8901/ If you go into the chat area people look for the transmissions and post the frequencies which you can click on in the text. These here are good ones to watch which have been used by Russia in the past: 6922 kHz 6913 khz 7056 khz 7933 khz 5448/3756 khz 5473/3828 khz 4770 khz 3510 khz 4310/3243 khz 4940 kHz 5372 khz 4182 khz
En dit is een hele discord die in het leven is geroepen om de diverse frequenties te monitoren/vertalen/ontcijferen

https://discord.gg/b6WUbpVX

Steam | Last.fm | PSN : Theriat | Battle.net : Cepheus#2233 | Pokemon GO : 9609 4532 0149

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
4 luchtvaartuigen naar den bodem gebracht...in Kherson deze morgen...

[Twitter: https://mobile.twitter.com/DanVoitovych/status/1506967645068963849]

Dit is helaas nepnieuws gebleken

[ Voor 12% gewijzigd door DaniëlWW2 op 24-03-2022 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Indoubt schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 12:57:
[...]

de terugkomst van de Goelag naar Stalin's model waarschijnlijk. Ook handig voor Russen die het woord oorlog gebruiken in plaats van vredes missie
Hoewel niets nieuws begrijp ik - blijft het schokkend.
pro_6or schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 13:00:
[...]

Het gaat er met name om geen Oekraïners meer te hebben in “Russisch” gebied. Ze willen dat stuk land russificeren. Novorossia.
Ik snap het. En waarom Xi en Putin het goed kunnen vinden - die delen deze 'hobby'.
DaniëlWW2 schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 13:30:
[...]

Helaas niks nieuws. Rusland heeft een lange traditie van bevolkingsgroepen die zich verzetten tegen het autocratisch regime, te deporteren en meer "loyale" Russen te "importeren". Daarom heb je ook bijvoorbeeld Russische minderheden in de Baltische Staten of voormalig oost Pruissen. En zo claimt Rusland die gebieden ook nog steeds. En gezien de Krim is dat bijvoorbeeld ook geen bluf. Want tijdens WO2 zijn veel Krim Tartaren nog gedeporteerd uit de Krim.
Ja ik weet dat mensen dan ook direct een Russisch paspoort kregen/moesten en er een influx aan Russen was. Ik kende dit eigenlijk veel meer uit de Chinese annexaties en de han-Chinezen die dan in meervoud bijvoorbeeld Tibet in werden geduwd om 'lokale bevolking' te spelen. Handig ook als je een keer een referendum wilt houden en alleen Chineze of Russische staatsburgers laat stemmen in zo'n gebied (denk dat China geen referenda houdt, maar Rusland in ieder geval doet nog alsof).

En de mensen die wegverhuisd worden - die zien we nooit meer terug?
Thombias schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 13:57:

[Embed]
Sorry dit is een computerspel.
bulle bas schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 13:39:
[...]

Nee, maar gaat om veel meer niveau's waar contact mee gehouden moet worden.

Een verklaring voor Russische stilte die ik nog zou kunnen bedenken bij de genoemde mogelijke verklaringen is dat interne communicatie en coördinatie zo beroerd is aan Russische zijde dat als er iets fout gaat men bij Russische zijde net zo verrast is als aan de US-zijde. Missschien dat als RU daadwerkelijk commitment aan dit kanaal wilt houden ze de oorlog stil moet leggen omdat men te weinig controle heeft.
Maw, het westen vraagt een kwalitatieve inspanning die RU domweg niet kan leveren, en dat heeft RU zich mogelijk te laat gerealiseerd.
Voor de helderheid: dit is een gedachtespinsel van mij.
Ook met hoe de VS er op reageert lijkt het eerder incompetentie dan opzet, ze doen er zelf 'vrij luchtig' over, maar hopen dat het snel weer goed gaat werken. (*luchtig kan ik niet zo goed plaatsen, kan ook cynisch bedoeld zijn)

[ Voor 28% gewijzigd door NiGeLaToR op 24-03-2022 14:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bloody
  • Laatst online: 20-09 09:22

bloody

0.000 KB!!

[Embed]
Nice try, arma 3 footage :)

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Nu online

[Embed]
Lijkt erg fake zie ook de comments

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online

[Embed]
Volgens de comments komt dit uit een videogame, Arma 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordcore
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-09 08:19

[Embed]
volgens mij zijn dit Arma3 beelden.... (spelletje)
ik ben er ook al eens ingetuind.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

NiGeLaToR schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 13:57:
Ja ik weet dat mensen dan ook direct een Russisch paspoort kregen/moesten en er een influx aan Russen was. Ik kende dit eigenlijk veel meer uit de Chinese annexaties en de han-Chinezen die dan in meervoud bijvoorbeeld Tibet in werden geduwd om 'lokale bevolking' te spelen. Handig ook als je een keer een referendum wilt houden en alleen Chineze of Russische staatsburgers laat stemmen in zo'n gebied (denk dat China geen referenda houdt, maar Rusland in ieder geval doet nog alsof).

En de mensen die wegverhuisd worden - die zien we nooit meer terug?
Ligt eraan hoe deze oorlog eindigt. Bij een totale Russische nederlaag ga je de eis krijgen dat al die mensen terugkeren. Als het tot een complete patstelling vervalt waarbij de Russen bepaalde gebieden blijven bezetten, tja dat gaat niet zo fijn zijn voor de gedeporteerde bevolking. En bij capitulatie van het Oekraïense leger, gaat dit nog veel verder. Want dan zal er ook de motivatie opduiken dat als je de bevolking van een opstandig gebied deporteert, je ook de ondersteuning van verzet weghaalt. Het is een inmiddels duizenden jaren oude techniek die helaas werkt. :/

Dus nog een reden waarom overgave geen optie voor Oekraïne is en dit suggereren eigenlijk naïef is...

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zethiel
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19-09 15:23
HEY_DUDE schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 14:00:
[...]

Lijkt erg fake zie ook de comments
Tweet is intussen ook al verwijderd.

Steam | Last.fm | PSN : Theriat | Battle.net : Cepheus#2233 | Pokemon GO : 9609 4532 0149

Pagina: 1 ... 72 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

Andere topics
Verschillende fronten:
Het Krim front
Het Donbass front
Het Chernihiv-Charkiv front
Het Kyiv front

Verbreding en verdieping:
MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Wapensystemen en effectiviteit

Overig: