Een groot verschil is dat Rusland veel te groot is om te kunnen veroveren en te bezetten. En Duitsland was aan het einde van WO2 totaal verwoest met miljoenen burgerdoden als gevolg, iets dat ik niet als een reële optie wil zien voor een huidige oorlog.
Al vanaf de eerste dagen van deze oorlog zie ik parallellen met de
winteroorlog tussen de USSR en Finland in 1939-1940. Het sovjet (nu dus Russische) leger valt een veel kleiner land binnen met de verwachting er overheen te walsen, maar door incompetentie, slecht materieel en een bevolking die fel (en intelligent) verzet biedt tegen de invallers loopt de inval helemaal vast. Maar ook het Finse leger leed grote verliezen en was niet in staat de overmacht volledig terug te dringen.
Ook voor de manier waarop deze oorlog beëindigd kan worden denk ik dat er gekeken moet worden naar de winteroorlog. In de
vrede van Moskou moest Finland grote delen grondgebied afstaan aan de USSR.
Het is ook in de huidige oorlog voor beide partijen van belang dat deze oorlog zo snel mogelijk wordt gestopt. Voor Rusland om de verliezen niet verder op te laten lopen, voor Oekraïne om het land niet verder verwoest te zien worden. Daarbij speelt ook nog de Raspoetitsa-factor mee, die is nu in het voordeel van Oekraïne maar als straks de zomer aanbreekt is het Russische leger niet alleen maar gebonden aan de wegen om zich te bewegen.
Een vredesverdrag tussen Rusland en Oekraïne is naar mijn mening helaas onmogelijk zonder dat de Krim en de Donbas en Loehansk-regio's officieel worden afgestaan aan Rusland (hoe onrechtvaardig dat ook voelt). Anders blijft dit een strijdpunt tussen beide landen dat continu voor conflicten blijft zorgen. Ook als Putin wordt afgezet door een interne strijd verwacht ik dat dit de uitkomst wordt.
Dat scenario heeft 2 groten nadelen. Ten eerste blijft Putin en/of de kliek om hem heen aan de macht. Dat betekent dat er in zowel de binnenlandse repressie en het buitenlandse beleid geen verandering komt. Ten tweede heeft Rusland een wake-up call gehad dat haar militaire capaciteiten ondermaats zijn. Als Rusland haar leger gaat herstructureren zou een volgende Russische militaire campagne wel eens succesvol kunnen zijn.