De oorlog in Oekraïne - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 68 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.986.321 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online

_Eend_

🌻🇺🇦

bulle bas schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 15:14:
[...]

Ik begrijp dat de Russen zich ingraven bij Kiev. Ik las ergens dat zij moesten oppassen voldoende defensieve munitie te hebben.
Het lijkt mij dat je in ingegraven toestand ook makkelijker af te snijden bent van aanvoer? Dan zou het alsnog prima zijn voor UA, dan is het afknijpen en wachten totdat ook de defensieve munitie op is en dan kan je de zaak alsnog oprollen zonder veel casualties.
Dat lijkt mij ook, dat is wat de Oekraïners nu al doen, en als dat het geval is zullen we denk ik wel meer Russische pockets gaan zien. Insluiten en er omheen trekken is beter dan zulke posities direct aanvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:24
[...]

Ik begrijp dat de Russen zich ingraven bij Kiev. Ik las ergens dat zij moesten oppassen voldoende defensieve munitie te hebben.
Het lijkt mij dat je in ingegraven toestand ook makkelijker af te snijden bent van aanvoer? Dan zou het alsnog prima zijn voor UA, dan is het afknijpen en wachten totdat ook de defensieve munitie op is en dan kan je de zaak alsnog oprollen zonder veel casualties.
Naar mijn idee is dat inderdaad niet echt een heel handige plek om ingegraven te zitten. Ingraven is leuk als de aanval van een kant komt en je van achteren bevoorraad kunt worden. Alleen die bevoorrading wordt nu al continue afgesneden en dat zal alleen maar meer worden als alles naar 1 vaste plek moet.

Voorlopig ziet het er met de dag slechter uit voor de Russen. Ze veroorzaken nog wel veel schade, maar militair gezien zit er geen vooruitgang meer in en lijken ze vooral steeds meer tegenaanvallen te verduren te krijgen.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoeZuCK
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22-09 22:09

JoeZuCK

_Fonz > all.

vso schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 14:48:
[...]

ik hoop van harte dat je gelijk hebt !

alleen .. ik zit met een paar dingen, Oekraine wist dat RU aan ging vallen hoe komt het dat RU toch zo snel / zoveel terrein kon winnen ?

Waarom is er bv niet vanuit oekraine direct de tegenaanval ingezet ? hiermee bedoel ik dat je toch wat tacktische eenheden had kunnen plaatsen / bermbommen /claymore en lucht aanvallen.
Het werd zo uitgelegd dat doordat ze snel door konden stoten de aanvoerlijnen heel lang werden voor de Russen. En probeer die maar eens te beschermen zonder backup. Daardoor kwamen die convooien snel zonder eten en gas/benzine/olie/munitie te zitten.

Zelfde idee als toen Duitsland voor de poorten van Moskou stond in WW2.

Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

ingraven als je zonder voorraden zit en ben omsingeld?

Kan alleen indien je verwacht wordt ontzet te worden door eigen troepen. Anders hoeven de Oekrainers slechts te wachten en daarna wat aarde erover heen te scheppen want dan gaan ze vanzelf dood.

Is niet de beste strategie in ieder geval maar misschien wel het enige wat nog rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

JoeZuCK schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 15:19:
[...]

Het werd zo uitgelegd dat doordat ze snel door konden stoten de aanvoerlijnen heel lang werden voor de Russen. En probeer die maar eens te beschermen zonder backup. Daardoor kwamen die convooien snel zonder eten en gas/benzine/olie/munitie te zitten.

Zelfde idee als toen Duitsland voor de poorten van Moskou stond in WW2.
aha ja helder .. dat is wel erg logisch inderdaad .. (dat zie je niet in een computer game)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Indoubt schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 15:21:

Kan alleen indien je verwacht wordt ontzet te worden door eigen troepen. Anders hoeven de Oekrainers slechts te wachten en daarna wat aarde erover heen te scheppen want dan gaan ze vanzelf dood.

Is niet de beste strategie in ieder geval maar misschien wel het enige wat nog rest.
Sja, als terugtrekken ideologisch niet kan, maar aanvallen al helemaal niet vanwege tekorten. Verdedigen kost minder dan aanvallen, dus snap dat men voor een langzame dood kiest met wat hoop dan een snelle dood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
DaniëlWW2 schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 14:04:
[...]

Ik denk dat veel professionele analisten zich inmiddels ook even flink achter de oren mogen krabben.
Sommige nog niet.

Defensie-expert Colijn legt uit waarom de Oekraïense situatie hopeloos lijkt
The Washington Post kreeg dezelfde vraag voorgelegd als generaal De Kruif en was zondag iets nuchterder en optimistischer in zijn slagveldanalyse dan de Nederlander. Er tekent zich een patstelling af in Oekraïne, concludeerde de krant: niemand kan meer winnen.

Maar de grove verwoesting van de stad Mariupol demonstreert de botte macht van Russische raketten en kanonnen. Aanvallen op steden die tot nu toe redelijk buiten schot bleven (Lviv bijvoorbeeld) of met een nieuw wapen (zoals de voor luchtverdediging ongrijpbare hypersonische Kinzhal-raket) laten bovendien zien dat de Russische president Vladimir Poetin nog ruimte heeft om de oorlog verder te laten escaleren.
Eigenlijk zou iemand Zelensky moeten durven uitleggen dat moedig doorvechten ook vanuit moreel oogpunt geen optie meer is. De afrekening met Poetin komt dan achteraf wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:59
[...]Ik begrijp dat de Russen zich ingraven bij Kiev.
Ik denk dat met dat ingraven eerder bedoeld wordt dat veel tanks en vrachtwagens tot aan hun assen vastgereden zitten in de modder :+
"I love the smell of Rasputitsa in the morning"

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:55
Rub3s schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 15:16:
[...]

Mjah, ik vind het ook moeilijk in te schatten. Natuurlijk, de invasie van de Russen gaat hartstikke slecht, maar de aantallen (aantal soldaten, voortuigen, munitie) zal denk ik wel in het voordeel van de Russen blijven, zeker als ze de oorlog gaan opschalen. Daarnaast zien we ook vooral Oekraïnse propaganda die het Russische leger zo slecht mogelijk in beeld willen brengen, terwijl het Russische leger nog steeds vooruitgang boekt wat bij mij een beetje argwaan opwekt.

Hoe ze ooit bijvoorbeeld een stad als Charkiv gaan innemen weet ik ook niet, laat staan Kiev. Maandenlang uithongeren? |:( Odessa en de rest ten westen van de Dnjepr hebben ze denk ik al opgegeven, dat gaat hun nooit lukken.

Analyse van CNN. Ongeveer 75% van wat Rusland paraat heeft zou al in Oekraïne zijn. Men hanteert inmiddels ook het getal 10.000 als doden aan Russische kant. Historisch gezien komt daar een factor 3 a 4 aan gewonden bij.

Dus stel Rusland zette een troepenmacht van 150.000 man in. 10.000 daarvan zijn inmiddels dood en 40.000 zijn gewond. Dan hou je effectief 2/3e over wat nog in staat is om in te zetten. Men heeft overal tekort aan, waaronder aan alles om de gewonden te verzorgen.

Wat nog kan vechten heeft honger, geen moraal en last van frostbite. Dat is niet echt grappig : Wikipedia: Frostbite

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:30

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Die wordt in roebels betaald? Wat een fatalistische instelling zeg. Als die afrekening toch wel komt kun je je m.i. juist net zo goed dood vechten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

honey schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 15:00:
Ben ik de enige die kriebels krijgt van alle positieve berichten? Het lijkt een soort wishful thinking. Het zou me niet verbazen als Rusland toch opeens een stuk succesvoller blijkt.
Ook dat wij opeens meer economische schade ondervinden dan hij dat doet.
Ik weet het niet, maar het geeft een unheimisch gevoel.
Dat idee heb ik ook steeds, of we trappen in de propaganda of het komt door de algoritmes die je gelijkdenkend nieuws laten zien. Het lijkt wel of Oekraine kans maakt in alle nieuwsberichten.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:19

Tijntje

Hello?!

Want we hebben Poetin in het verleden ook afgerekend op zijn gedrag.

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

MikeyMan schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 15:28:
[...]

Die wordt in roebels betaald? Wat een fatalistische instelling zeg. Als die afrekening toch wel komt kun je je m.i. juist net zo goed dood vechten.
Ik vind het juist heel reëel. Een staak-het-vuren op de huidige lijnen is verstandig en gaat Poetin thuis maar heel beperkt helpen. Laat dan de tijd zijn werk doen.. Poetin heeft maar beperkte tijd.

Beter als nog paar 100.000 op de slachtbank die je toch niet gaat winnen

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
  • Nu online
MikeyMan schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 15:28:
[...]

Ik denk dat ie bedoelt dat ze achteraf wel met Putin afrekenen. Maar ik begrijp inmiddels niet zoveel meer van deze man. Lijkt zijn ongelijk niet te willen toegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:19

Tijntje

Hello?!

autje schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 15:30:
[...]

Ik denk dat ie bedoelt dat ze achteraf wel met Putin afrekenen. Maar ik begrijp inmiddels niet zoveel meer van deze man. Lijkt zijn ongelijk niet te willen toegeven.
Bedoel je nu Colijn of Poetin?

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Tja, wat moet ik hierover zeggen? Het leek tot twee dagen geleden een patstelling te worden, maar de informatie volgt de gebeurtenissen op. Verder is dit dus precies de reden waarom ik zo terughoudend probeer te zijn in te gaan voorspellen en/of verklaren wat voor offensieve acties er gaan of moeten gebeuren. Want ik weet botweg veel te weinig van de situatie op de grond. En mensen die hier wel goede toegang tot hebben, praten niet met de media of gaan dit op fora plaatsen. ;)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• autje
  • Nu online
Tijntje schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 15:31:
[...]

Bedoel je nu Colijn of Poetin?
In dit geval Colijn, maar ik begrijp beide niet :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Cyberpope schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 15:30:
[...]

Ik vind het juist heel reëel. Een staak-het-vuren op de huidige lijnen is verstandig en gaat Poetin thuis maar heel beperkt helpen. Laat dan de tijd zijn werk doen.. Poetin heeft maar beperkte tijd.

De vraag is dus of ze niet gaan winnen. Of dat de huidige lijnen geaccepteerd moeten worden. Nu heb ik daar het antwoord ook niet op, maar de handdoek in de ring gooien betekent m.i. ook dat de steden voorlopig gebombardeerd blijven worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

autje schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 15:30:
[...]

Ah ja, die zin kun je op twee manieren opvatten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
[...]

Enige probleem is dat Putin/Russische leger, in het verleden niet een hele betrouwbare partner is geweest.
En mensen alsnog 'verdwijnen'.

Het is meer kiezen tussen een pak slaag krijgen met terugvechten, of een pak slaag krijgen als je stopt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• autje
  • Nu online
[...]

Zo lees ik zijn boodschap niet. Op mij komt het over als "Zelensky/Oekraine zou zich moeten overgeven."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-09 14:37
vso schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 15:17:
[...]

Dit is dus wat ik niet bedoel in de vraag, dit is op zich redelijk helder (waarvoor dank)

Je kan ook alsnog "irritaties" onderweg hebben .. meer in de lijn van --> je schiet in de colone een tank kreupel .. via een mijn ofzo, remote onsteking is niet zo lastig. Immers overal kan je dit soort sneaky zaken verstoppen .
De Russische tanks etc. rijden met name over de gewone wegen. Daar gat je toch geen mijnen op leggen wanneer je gewone inwoners er ook op rijden? 8)7 (in vredestijd)

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
[YouTube: Russian serviceman surrenders tank to Ukraine]

Een tijd geleden kwam in het nieuws dat de Russen zonder mobiele telefoons de oorlog in werden gestuurd. Een paar dagen later de berichten dat Russen Oekraïense telefoons in handen hadden gekregen.

Nu weet Oekraïne welke nummers dat zijn en worden ze bestookt met berichten hoe ze zich moeten overgeven, welke bonus dat oplevert en dat men kans maakt om te nationaliseren.

Het blijkt nog te werken ook!

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
Het probleem is dat beide partijen niet toe kunnen geven aan wat de ander wil. Voor Oekraine is het verlies groter als ze nu instemmen met de eisen van Rusland. En Rusland kan niet stoppen als ze niet iets aan overwinning kunnen claimen.

Als Zelensky nu de optie kreeg om terug te gaan naar de status van voor de oorlog zou ie zo instemmen. Echter grond afstaan aan een aggressor geeft op de langere termijn het probleem dat je hem zijn zin geeft en het dus wachten is totdat het opnieuw gebeurt (zie de Krim).

Dus dat beide niet echt kunnen winnen (iig niet op korte termijn) is wel duidelijk. Punt is alleen dat doorgaan weliswaar veel slachtoffers geeft, maar stoppen met de huidige eisen ook geen leuke optie is. De laatste zin die gegeven wordt in dat artikel vind ik dus nogal kort door de bocht. Dat zou nl. betekenen dat de Krim en een aantal gebieden naar de Russen gaan. En vergeet maar dat je die nog ooit terugziet.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

sugarlevi01 schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 15:33:
[...]

Enige probleem is dat Putin/Russische leger, in het verleden niet een hele betrouwbare partner is geweest.
En mensen alsnog 'verdwijnen'.

Het is meer kiezen tussen een pak slaag krijgen met terugvechten, of een pak slaag krijgen als je stopt.
M.i. eerder tussen vechten en een kans maken om een paar klappen uit te delen en met de broek op enkels voorover gaan staan en wachten wat eraan komt.

Objectief gezien gaat het gewoon niet goed voor de Russen.

- Er hangt nog geen Russische vlag in Kyiv
- Zelensky leeft nog
- Ze maken weinig vorderingen meer
- Ze hebben nog geen stad in handen

Daar staat uiteraard voor Oekraïne tegenover dat er veel verwoesting en burgerdoden zijn.
Maar m.i. gaan de winst op punten tot nu toe niet naar Rusland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

autje schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 15:33:
[...]

Zo lees ik zijn boodschap niet. Op mij komt het over als "Zelensky/Oekraine zou zich moeten overgeven."
Zo lees ik hem niet o.a. het zinnetje "niemand kan meer winnen."

Zolang je wint in het veld wil je meestal niet serieus onderhandelen. UA kan nu denken, maar we winnen nog in het veld, dus we gaan nog even door. Maar feit is dat ze niet gaan winnen. Ze gaan de russen niet van de krim verjagen. Ook zij kunnen niet winnen. Daarvoor hebben de russen te veel vuurkracht.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

redwing schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 15:38:
[...]

Het probleem is dat beide partijen niet toe kunnen geven aan wat de ander wil. Voor Oekraine is het verlies groter als ze nu instemmen met de eisen van Rusland. En Rusland kan niet stoppen als ze niet iets aan overwinning kunnen claimen.

Als Zelensky nu de optie kreeg om terug te gaan naar de status van voor de oorlog zou ie zo instemmen. Echter Grond afstaan aan een aggressor geeft op de langere termijn het probleem dat je hem zijn zin geeft en het dus wachten is totdat het opnieuw gebeurt (zie de Krim).
wat ik mee krijg van familie al daar; grond afstaan aan rusland 'gaat er niet in' onder bevolking lijkt daar geen compromis te zijn als in; stoppen met oorlog - stuk grond afstaan aan rusland ... nen gaat men niet accepteren. zijn inmiddels al liedjes over geschreven dat ze zelensky afzetten wanneer hij niet de wil van het volk uitvoert. vanuit dat perspectief heb ik daar weinig hoop op.

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-09 16:21

pro_6or

amateur_60r

Indoubt schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 15:21:

Als ze echt ingegraven zouden gaan zitten (en je ziet Idd wel wat beelden van posities voorbij komen) dan zie je 3kwart aarden wal om een voertuig, zou dat niet ideaal zijn voor switchblades? En zijn die er echt wel? Ik zie nog weinig en ondanks oryx geloof ik niet dat de bayrakters nog online zijn. Gisteren blijkbaar weer een Airbus uit Turkije geland. Overmorgen weer wat dronebeelden?

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
himlims_ schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 15:40:
[...]

wat ik mee krijg van familie al daar; grond afstaan aan rusland 'gaat er niet in' onder bevolking lijkt daar geen compromis te zijn als in; stoppen met oorlog - stuk grond afstaan aan rusland ... nen gaat men niet accepteren. zijn inmiddels al liedjes over geschreven dat ze zelensky afzetten wanneer hij niet de wil van het volk uitvoert. vanuit dat perspectief heb ik daar weinig hoop op.
Zelensky heeft ook al gezegd dat hij alleen met iets instemt als er een referendum onder de bevolking is geweest. Hij weet ook wel wat daar uitkomt en geeft daarom voorlopig nog niet toe.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:12
redwing schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 15:17:
[...]

Naar mijn idee is dat inderdaad niet echt een heel handige plek om ingegraven te zitten. Ingraven is leuk als de aanval van een kant komt en je van achteren bevoorraad kunt worden. Alleen die bevoorrading wordt nu al continue afgesneden en dat zal alleen maar meer worden als alles naar 1 vaste plek moet.

Voorlopig ziet het er met de dag slechter uit voor de Russen. Ze veroorzaken nog wel veel schade, maar militair gezien zit er geen vooruitgang meer in en lijken ze vooral steeds meer tegenaanvallen te verduren te krijgen.
Sowieso, als aanvaller je moeten gaan ingraven :X

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
  • Nu online
Cyberpope schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 15:40:
[...]

Zo lees ik hem niet o.a. het zinnetje "niemand kan meer winnen."

Zolang je wint in het veld wil je meestal niet serieus onderhandelen. UA kan nu denken, maar we winnen nog in het veld, dus we gaan nog even door. Maar feit is dat ze niet gaan winnen. Ze gaan de russen niet van de krim verjagen. Ook zij kunnen niet winnen. Daarvoor hebben de russen te veel vuurkracht.
Het ging mij vooral om de zin die ik citeerde:
"Eigenlijk zou iemand Zelensky moeten durven uitleggen dat moedig doorvechten ook vanuit moreel oogpunt geen optie meer is"

Voorlopig lijkt het enige wat vanuit Russisch oogpunt werkt totale verwoesting te zijn. Maar daarmee win je uiteindelijk geen oorlog. Dat Oekraine de Krim terug gaat veroveren zie ik ook niet gebeuren, maar ik zie Rusland ook niet zo snel Oekraine veroveren, laat staan behouden. Zeker als we de sancties overeind houden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Seraphin
  • Laatst online: 24-09 15:49

Seraphin

Meep?

honey schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 15:00:
Ben ik de enige die kriebels krijgt van alle positieve berichten? Het lijkt een soort wishful thinking. Het zou me niet verbazen als Rusland toch opeens een stuk succesvoller blijkt.
Ook dat wij opeens meer economische schade ondervinden dan hij dat doet.
Ik weet het niet, maar het geeft een unheimisch gevoel.
Laten we niet vergeten dat veruit het grootste deel van de berichtgeving laat zien dat we met een enorme menselijke tragedie worden geconfronteerd; "positief" is wellicht een wat ongelukkige woordkeuze.

Voor wat betreft de militaire krachtverhoudingen; de analyses gaan vooral in op het onderpresteren van het Russische leger, niet eens zozeer op de daadwerkelijke militaire uitkomst (hoewel zelfs dat laatste nu wel een beetje begint te kantelen. Om met Churchill te spreken: "This is not end, nor even the beginning of the end. But it might be the end of the beginning.")

Ik zie dus niet hoe een analyse obv observatie van feiten "wishful thinking" zou zijn.

Sta me toe de vraag om te draaien: wat geeft je het idee dat het Russische leger wel aan de winnende hand moet zijn, en indien dat nu niet zo (b)lijkt, de meest voor hand liggende gedachte is dat dit komt door gebrekkige berichtgeving?

Bekijk het anders vanuit geopolitiek / strategisch perspectief: het maakt al lang niet meer uit welk van de 2 legers het straks voor het zeggen heeft in Oekraïne; Putin heeft al verloren. Het hoe en waarom staat uitstekend beargumenteerd in deze column die al op 1 Maart werd gepubliceerd: https://www.theguardian.c...-putin-war-russia-ukraine

Enkele kernargumenten:
He may win all the battles but still lose the war.
The Russians may still conquer the whole of Ukraine. But to win the war, the Russians would have to hold Ukraine, and they can do that only if the Ukrainian people let them. This seems increasingly unlikely to happen.

Each Russian tank destroyed and each Russian soldier killed increases the Ukrainians’ courage to resist. And each Ukrainian killed deepens the Ukrainians’ hatred of the invaders. Hatred is the ugliest of emotions. But for oppressed nations, hatred is a hidden treasure.
To reestablish the Russian empire, Putin needs a relatively bloodless victory that will lead to a relatively hateless occupation. By spilling more and more Ukrainian blood, Putin is making sure his dream will never be realised.
Unfortunately, this war is likely to be long-lasting. Taking different forms, it may well continue for years. But the most important issue has already been decided. The last few days have proved to the entire world that Ukraine is a very real nation, that Ukrainians are a very real people, and that they definitely don’t want to live under a new Russian empire. The main question left open is how long it will take for this message to penetrate the Kremlin’s thick walls.

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
Meekoh schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 15:34:
[...]De Russische tanks etc. rijden met name over de gewone wegen. Daar gat je toch geen mijnen op leggen wanneer je gewone inwoners er ook op rijden? 8)7 (in vredestijd)
Daarom leg je de mijnen ook naast de weg (al dan niet op afstand te ontsteken).
Eerste tank of vrachtwagen rijdt over de weg, die schakel je uit. De rest moet er omheen, rijdt op mijn, ergo de boel staat stil en durft niet meer naast de weg te rijden.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
[...]

Het lijkt me niet verstandig. Deze situatie is het optimum voor UA. UA beweegt vrij, Russen zijn aangewezen op verharde wegen.
Als straks de velden weer begaanbaar zijn wordt het een stukje lastiger om de Russen af te knijpen.

Volgens mij is de window for opportunity nu open, en gaat die dicht met wachten totdat Rusland de zaak heeft gereorganiseerd en het seizoen weer voordelig wordt voor de Russen.
Met alle geruchten over UA bewegingen lijkt het alsof UA diezelfde overweging ook heeft gemaakt.

Tel daar als bonus bij dat Putin er nu zwak op staat. Je wil hem niet de kans geven zijn eigen verzwakte positie te herstellen. Extra falen van het staatsapparaat/defensie gaat juist geconcentreerd druk geven op Putin, dat momentum zou je met een pauze verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Laatst online: 21:21

Qwerty-273

Meukposter

@polthemol buiten dat die regimes inderdaad door Putin worden gefinancierd en gedragen heeft het Belarrussische leger eigenlijk ook geen enkele ervaring met oorlog voeren. Er zijn sinds 1993 slechts een aantal honderd uitgezonden als militaire adviseurs en troepen die vaak daar alleen als ondersteuning zaten.

Nu weet ik niet hoeveel van de militairen ook contracten met de Wagner Group hebben gesloten - en dat er dan toch meer frontlinie ervaring aanwezig is. Maar dat zal dan wel versnippert door de verschillende afdelingen heen zitten.

Je noemt ook Kazachstan, ik wil niet zeggen dat het een democratisch regime heeft (verre van) - maar ze hebben zich wel uitgesproken tegen het erkennen van Donetsk en Lugansk als republieken van Rusland. Ook nemen ze een neutrale houding aan en sturen aan op een staakt het vuren en diplomatie om tot een oplossing te komen. Dat zelfde geldt ook voor Oezbekistan en in mindere mate voor Turkmenistan, Tadzjikistan, en Kirgizië. Geen van deze onafhankelijke landen steunen (openbaar) Rusland met hun oorlog. Sturen geen troepen etc.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seraphin

Seraphin

Meep?

caspervc schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 15:44:
[...]

Sowieso, als aanvaller je moeten gaan ingraven :X
Albrecht van Württemberg wil je spreken :+

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
bulle bas schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 15:47:
[...]

Het lijkt me niet verstandig. Deze situatie is het optimum voor UA. UA beweegt vrij, Russen zijn aangewezen op verharde wegen.
Als straks de velden weer begaanbaar zijn wordt het een stukje lastiger om de Russen af te knijpen.
De rasputitsa is een seizoen, het begint net en duurt tot de zomer. Dus de komende 3 maanden wordt het onbegaanbaar. Voorlopig vriest het nog teveel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

autje schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 15:44:
[...]

Het ging mij vooral om de zin die ik citeerde:
"Eigenlijk zou iemand Zelensky moeten durven uitleggen dat moedig doorvechten ook vanuit moreel oogpunt geen optie meer is"

Voorlopig lijkt het enige wat vanuit Russisch oogpunt werkt totale verwoesting te zijn. Maar daarmee win je uiteindelijk geen oorlog. Dat Oekraine de Krim terug gaat veroveren zie ik ook niet gebeuren, maar ik zie Rusland ook niet zo snel Oekraine veroveren, laat staan behouden. Zeker als we de sancties overeind houden.
Daarom nu een staak het vuren (dus geen volledig overeenkomst). In belang van beide partijen.
En vanaf daar kijken. En ja, sancties pas opheffen als grenzen van 1991 weer terug zijn.
Maar strijden via sancties is beter als de 1000'den doden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

bulle bas schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 15:47:
[...]

Volgens mij is de window for opportunity nu open, en gaat die dicht met wachten totdat Rusland de zaak heeft gereorganiseerd en het seizoen weer voordelig wordt voor de Russen.
Met alle geruchten over UA bewegingen lijkt het alsof UA diezelfde overweging ook heeft gemaakt.

Tel daar als bonus bij dat Putin er nu zwak op staat. Je wil hem niet de kans geven zijn eigen verzwakte positie te herstellen. Extra falen van het staatsapparaat/defensie gaat juist geconcentreerd druk geven op Putin, dat momentum zou je met een pauze verliezen.
Ik denk dat je het toch te optimistisch ziet. Maar hoop vurig dat ik ongelijk heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaw
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 06:52
Cyberpope schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 15:52:
[...]

Daarom nu een staak het vuren (dus geen volledig overeenkomst). In belang van beide partijen.
En vanaf daar kijken. En ja, sancties pas opheffen als grenzen van 1991 weer terug zijn.
Staak het vuren is niet in het belang van Putin...

How to Beat Putin & The American Origins of Putin's Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Als er nu een staakt het vuren komt, zullen er nog wel wat meer grenzen verschuiven dan alleen de donbas en krim. Ik kan me niet voorstellen dat dit acceptabel is voor UA.

En zelfs als het bij de Krim en Donbas blijft, kan ik me met de beste wil van de wereld niet inbeelden hoe dit als winst voor UA of verlies voor RU kan worden uitgelegd.

edit: wat @autje hieronder zegt dus ;)

[ Voor 15% gewijzigd door MikeyMan op 23-03-2022 16:01 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• autje
  • Nu online
[...]

Staakt-het-vuren, ja. Daar dringt Zelensky ook op aan. Maar niet ten koste van een overgave, en die toon hangt (voor mij) over het stuk van Colijn. "Militair ga je het niet winnen, en moreel is het niet te verantwoorden door te vechten. Dus geef het op." Over dat eerste zou ik niet zo zeker zijn, en over dat tweede lijkt de Oekrainse bevolking andere ideeën te hebben (zie ook de post van @himlims_ hierboven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-09 14:37
Yaksa schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 15:47:
[...]

Daarom leg je de mijnen ook naast de weg (al dan niet op afstand te ontsteken).
Eerste tank of vrachtwagen rijdt over de weg, die schakel je uit. De rest moet er omheen, rijdt op mijn, ergo de boel staat stil en durft niet meer naast de weg te rijden.
Dus Henk & Ingridski die met pech langs de weg staan en wachten in de berm moeten dan maar even om de mijnen heen lopen? Je bent toch niet helemaal goed bij je hoofd als je in vredestijd mijnen langs alle wegen/snelwegen in NL gaat leggen voor het geval de Duitsers weer invallen?

Computer says no

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
[...]

UA heeft alle reden om sceptisch te zijn over onze betrouwbaarheid als het gaat om economische belangen. Over een poosje is de oorlog van de voorpagina, en op dit moment zijn er al europese bedrijven aan het uitbreiden in Rusland.
We moeten eerlijk zijn, bij ons zal een radicale omslag nodig zijn op moreel en ethisch gebied.
Een UA heeft een betere kijk op zowel oost als west, dan wij dat hebben. Deze oorlog maakt heel veel pijnlijke zaken over onszelf zichtbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Cyberpope schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 15:40:
Welk 'feit'?

Stel het Kiev front loopt vast voor de Russen en ze moeten dat opgeven, maar kunnen niet terugtrekken, dan zullen ze zich moeten overgeven. Dan heb je het niet over een paar honderd POW's, dat kunnen er prima tienduizenden zijn. Normaal worden POW's geruild/geretourneerd aan het einde van de oorlog, maar de start van de oorlog was de bezetting van de Krim, dus kunnen die POW's nog prima in een kamp worden gezet. Kunnen ze de schade een beetje herstellen, totdat de Krim teruggegeven is.

De vraag is dan hoeveel POW's heb je nodig om te ruilen tegen de Krim?

Overigens zie ik Ukraine ook nog wel een tegenoffensief doen met hun vers getrainde soldaten en alle haat & nijd die daar is ontstaan. Onder het motto "We trappen ze er helemaal uit".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Russische staatstelevisie gaat weer los tegen Polen, claimen dat er straks niets meer overblijft van Warschau:

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
XWB schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 16:05:
Russische staatstelevisie gaat weer los tegen Polen, claimen dat er straks niets meer overblijft van Warschau:

[Twitter]
Hoe heet dat programma? De wereld draait door?

Het zijn wel een stel feestnummers, die propagandisten in dit programma. Zitten al dagen openlijk te fantaseren over nukes op Europa en dat Polen ook Anschluss moet krijgen.

[ Voor 20% gewijzigd door bulle bas op 23-03-2022 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

TheGhostInc schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 16:01:
[...]

Welk 'feit'?

Stel het Kiev front loopt vast voor de Russen en ze moeten dat opgeven, maar kunnen niet terugtrekken, dan zullen ze zich moeten overgeven. Dan heb je het niet over een paar honderd POW's, dat kunnen er prima tienduizenden zijn. Normaal worden POW's geruild/geretourneerd aan het einde van de oorlog, maar de start van de oorlog was de bezetting van de Krim, dus kunnen die POW's nog prima in een kamp worden gezet. Kunnen ze de schade een beetje herstellen, totdat de Krim teruggegeven is.

De vraag is dan hoeveel POW's heb je nodig om te ruilen tegen de Krim?

Overigens zie ik Ukraine ook nog wel een tegenoffensief doen met hun vers getrainde soldaten en alle haat & nijd die daar is ontstaan. Onder het motto "We trappen ze er helemaal uit".
1) Geloof je echt dat Putin iets geeft om POW's? Wetende dat hij er niet voor zal schromen om de POW's gewoon af te maken? Terwijl UA dat niet kan zonder steun westen te verliezen?
2) Denk je dat het hebben van POW's gratis is?

En ja, feit dat ze niet gaan winnen. Ze kunnen een inslaande vijand verslaan. Ze kunnen de tijd zijn werk laten doen, zodat het Russische leger omdraait en gaat opstomen naar Moskou. Maar een leger die bonnen en granaten kan laten regenen als Rusland ga je niet even je land uit schoppen. Niet zonder de prijs van 100.000 doden. Om nog maar te zwijgen van de mogelijke inzet van ABC wapens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

[Twitter]
Ach is niks anders dan groot praat, daarbij die lui stellen niks voor en hebben in het echt ook niks te vertellen als het gaat om militaire uitvoeringen.
Zie hem als die Baudet die belgie gaat dreigen met nuclaire bom en binnen 30sec, Brussel met de grond gelijk maakt en Berlijn in Duitsland etc..

Zijn niks meer dan stelletje clowns die propaganda van Russische TV aan het boosten zijn, maar in het echt 0,000000 te vertellen hebben.

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Xtr3me4me schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 16:12:
[...]

Ach is niks anders dan groot praat, daarbij die lui stellen niks voor en hebben in het echt ook niks te vertellen als het gaat om militaire uitvoeringen.
Zie hem als die Baudet die belgie gaat dreigen met nuclaire bom en binnen 30sec, Brussel met de grond gelijk maakt en Berlijn in Duitsland etc..

Zijn niks meer dan stelletje clowns die propaganda van Russische TV aan het boosten zijn, maar in het echt 0,000000 te vertellen hebben.
Nee, maar ze worden gestuurd met een boodschap. Het is de geesten klaarmaken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• asing

[Twitter]
Het is zelfmoord van Putin als hij Polen aanvalt. Dat weet hij ook. De Staatspropaganda moet volhouden hoe goed ze zijn en hoe slecht het westen is. Dus wordt er lekker gerant.

Gelukkig hebben we onze politici die met een koel hoofd en veel meer informatie beslissen waar de lijn in het zand ligt.

Daarnaast : het apparaat is zo corrupt als de neten dus ze hebben op papier de meeste kernkoppen, maar wat daarvan daadwerkelijk inzetbaar is.... Daar komt bij dat al die kernkoppen veilig in bunkers liggen en iedereen op de satellietbeelden kan zien of ze gaan worden ingezet of niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Cyberpope schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 16:13:
[...]

Nee, maar ze worden gestuurd met een boodschap. Het is de geesten klaarmaken.
Welnee, geloof mij het is niks anders dan groot praat. Elke persoon aan de hoogste rang van militaire divisie weet dat nuclaire uitvoering gewoon geen optie is. Putin weet ook wel dat hij daaraan gewoon niet kan beginnen, want dan is Rusland en alles waar hij voor gewerkt heeft in 1 klap weggevaagd van de aardbodem, inclusief zijn gezin en iedereen die hij dierbaar is.

Deze clowns van de TV praten alsof zij de enige zijn op de wereld die nukes hebben, daarbij wanneer een nuke gelanceerd gaat worden, heeft militaire US satellieten het al opgepikt nog voordat dat ding de lucht in gaat.
Zodra dat gebeurt, zal de tegenhanger ook zijn nukes de lucht in laten gaan en niemand die zal winnen.

Deze mensen op TV zijn nietsnutten die niks anders aan het doen zijn dan groot praat maar hebben echt noppes wat te vertellen in de Kremlin.
We knallen dit neer en knallen dat neer en we vallen die aan en in sneller tempo dan we nu in ukraine aan het doen zijn, veel bla bla bla en meer is het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

[Twitter]
Absoluut belachelijk maar zeer zeker ook gevaarlijke retoriek.

Ik had ook al niet verwacht dat de Russen daadwerkelijk grootschalig een invasie in Oekraine zouden doen, juist vanwege de problemen die ze hebben. Toch hebben ze dat gedaan. Wat ze wel kunnen is hele steden kapot bombarderen

Sī vīs pācem, parā bellum is al een oud gezegde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 24-09 16:16
XWB schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 15:01:
[...]

En het schijnt dat gas winnen uit de Noordzee ook weer aantrekkelijk wordt:

Boren naar aardgas in Noordzee weer aantrekkelijker door hoge gasprijzen
Alleen wel jammer dat veel reservoirs in verbinding staan met de waddenzee waar je i.v.m. bodemdaling en de ecologische gevolgen weg wilt blijven. Weliswaar geen huizen die in kunnen verzakken, maar aaibare zeehondjes doen het ook niet goed als ze verdwijnen. We moeten gewoon af van fossiel, en niet.....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Xtr3me4me schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 16:18:
[...]

Welnee, geloof mij het is niks anders dan groot praat. Elke persoon aan de hoogste rang van militaire divisie weet dat nuclaire uitvoering gewoon geen optie is. Putin weet ook wel dat hij daaraan gewoon niet kan beginnen, want dan is Rusland en alles waar hij voor gewerkt heeft in 1 klap weggevaagd van de aardbodem, inclusief zijn gezin en iedereen die hij dierbaar is.

Deze clowns van de TV praten alsof zij de enige zijn op de wereld die nukes hebben, daarbij wanneer een nuke gelanceerd gaat worden, heeft militaire US satellieten het al opgepikt nog voordat dat ding de lucht in gaat.
Zodra dat gebeurt, zal de tegenhanger ook zijn nukes de lucht in laten gaan en niemand die zal winnen.

Deze mensen op TV zijn nietsnutten die niks anders aan het doen zijn dan groot praat maar hebben echt noppes wat te vertellen in de Kremlin.
We knallen dit neer en knallen dat neer en we vallen die aan en in sneller tempo dan we nu in ukraine aan het doen zijn, veel bla bla bla en meer is het niet.
Ik hoor een lichte echo van februari. Waar bij mensen ook overtuigd waren dat Putin nooit de UA zou binnen vallen. Want hij zou toch weten dat hij daarvoor te weinig troepen zou hebben, zou puur dreiging zijn, etc, etc, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

[Twitter]
https://armedforces.eu/compare/country_Poland_vs_Ukraine

En laten we daarbij niet vergeten dat Polen in hoge staat van alertheid bevindt, en de uitgiften van hun krijgsmacht liggen ook veel hoger, dus ze hebben best modern materieel. Ik wil niet overdrijven, maar dan mag Rusland waarschijnlijk nog een stuk grondgebied inleveren ook :')

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06:18
Indoubt schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 16:19:
[...]

Absoluut belachelijk maar zeer zeker ook gevaarlijke retoriek.

Ik had ook al niet verwacht dat de Russen daadwerkelijk grootschalig een invasie in Oekraine zouden doen, juist vanwege de problemen die ze hebben. Toch hebben ze dat gedaan. Wat ze wel kunnen is hele steden kapot bombarderen

Sī vīs pācem, parā bellum is al een oud gezegde
Tjah, als je nog steeds denkt dat je een machtig leger hebt denk je ook dat je Polen kunt binnen vallen.

Dit stopt niet zomaar. Ik twijfel daarom nog steeds aan de aanpak nu, van hulp, maar geen actief ingrijpen.

Wellicht, wellicht ziet Ukraine dit toch beter dan we denken. Dit zijn - incl gewonden - enorme verliezen.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
Xtr3me4me schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 16:18:
[...]

Je zit vast in het verkeerde frame, dit is geen westerse televisie. De inhoud van de programma's wordt gedicteerd door het Kremlin, de boodschap die in die programma's gebracht wordt is de boodschap van het Kremlin aan het volk. Dus het volk wordt wel warm gemaakt, nu al een poosje trouwens met steeds extremere escalatiefantasiën.
Deze gekken geven slechts door wat het Kremlin wil dat het volk hoort.

Of dat verdere betekenis heeft is gissen. Logisch is het inderdaad niet, maar dat is geen garantie. Het kan ook een afschrikkingssignaal zijn richting ons, maar primaire functie van die programma's is eigen bevolking hersenspoelen. Dat is met deze inhoud wel extra zorgelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

nst6ldr schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 16:21:
[...]

https://armedforces.eu/compare/country_Poland_vs_Ukraine

En laten we daarbij niet vergeten dat Polen in hoge staat van alertheid bevindt, en de uitgiften van hun krijgsmacht liggen ook veel hoger, dus ze hebben best modern materieel. Ik wil niet overdrijven, maar dan mag Rusland waarschijnlijk nog een stuk grondgebied inleveren ook :')
Als die daadwerkelijk zo gestoord is om dat te doen dan zou het inderdaad wel kunnen dat er een buffer/veilgheidszone komt maar dan in voormalig Rusland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Cyberpope schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 16:20:
[...]

Ik hoor een lichte echo van februari. Waar bij mensen ook overtuigd waren dat Putin nooit de UA zou binnen vallen. Want hij zou toch weten dat hij daarvoor te weinig troepen zou hebben, zou puur dreiging zijn, etc, etc, etc.
Het 1 hoeft het andere niet te zijn. Daarbij was het Putin zelf die het bekend maakte zijn "speciale operatie" te starten.
Deze mensen van de TV zijn clowns joh. Het zijn aftakkingen van een politieke partij en meer niks. Hebben niks te zeggen en kunnen niks zeggen betreft het Kremlin.
Zij spreken niet voor Putin en kunnen niet voor hem spreken, enige wat zij doen is laten zien van: "Wat wij in onze natte dromen zouden kunnen doen" en niet verder denken dat de consequenties voor hun velen malen zwaarder zullen zijn.

Ik zou er niet eens druk om maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
autje schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 15:58:
[...]en over dat tweede lijkt de Oekrainse bevolking andere ideeën te hebben (zie ook de post van @himlims_ hierboven).
Ik vraag me af of Colijn,(en wij) niet teveel met een westerse blik naar de slachtoffers in Oekraïne kijkt.

Uiteraard zal een Oekraïner ook rouwen om een gebombardeerd ziekenhuis met kinderen, maar ik heb het idee dat "de Oekraïner" veel meer bereid is om in het algemeen, slachtoffers te accepteren (of er zelf een te worden) om de Russen buiten de deur te houden.

Colijn ziet een groot aantal burgerslachtoffers als reden om over te geven, ik denk dat "de Oekraïner" dat toch echt anders ziet.

We hebben het immers steeds over dat een leven in Rusland minder/anders waard is en dat geldt niet alleen voor Putin, dat gevoel leeft in de hele samenleving.
De staat voor het individue.
En Oekraïners zijn uiteindelijk niet zo heel anders dan de Russen, die zijn veel meer bereid te lijden om het land te verdedigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:21
asing schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 15:37:
[YouTube: Russian serviceman surrenders tank to Ukraine]

Een tijd geleden kwam in het nieuws dat de Russen zonder mobiele telefoons de oorlog in werden gestuurd. Een paar dagen later de berichten dat Russen Oekraïense telefoons in handen hadden gekregen.

Nu weet Oekraïne welke nummers dat zijn en worden ze bestookt met berichten hoe ze zich moeten overgeven, welke bonus dat oplevert en dat men kans maakt om te nationaliseren.

Het blijkt nog te werken ook!
Bron? (behalve een vaag YT filmpje). Ukraine is, net als Rusland, goed in hun PR. Niet alles maar zomaar delen zonder fact-checking en onderbouwing aub, dat vertekent een realistisch beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

bulle bas schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 16:23:
[...]

Je zit vast in het verkeerde frame, dit is geen westerse televisie. De inhoud van de programma's wordt gedicteerd door het Kremlin, de boodschap die in die programma's gebracht wordt is de boodschap van het Kremlin aan het volk. Dus het volk wordt wel warm gemaakt, nu al een poosje trouwens met steeds extremere escalatiefantasiën.

Of dat verdere betekenis heeft is gissen. Logisch is het inderdaad niet, maar dat is geen garantie. Het kan ook een afschrikkingssignaal zijn richting ons, maar primaire functie van die programma's is eigen bevolking hersenspoelen. Dat is met deze inhoud wel extra zorgelijk.
Het is Russische staat TV, deze mensen werken niet eens voor het Kremlin. Zij hebben niet eens een zeggenschap erin. Dit is propaganda, weer het woordje van "Pas op of ik zal anders...." Ja anders wat, Franse President zei al tegen Putin aantal weken terug: "Jij bent niet de enige met Nuclaire wapens"

Hij weet ook dat MAD geen enkel zin heeft voor hem en zijn land niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
Xtr3me4me schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 16:26:
[...]

Het is Russische staat TV, deze mensen werken niet eens voor het Kremlin. Zij hebben niet eens een zeggenschap erin. Dit is propaganda, weer het woordje van "Pas op of ik zal anders...." Ja anders wat, Franse President zei al tegen Putin aantal weken terug: "Jij bent niet de enige met Nuclaire wapens"

Hij weet ook dat MAD geen enkel zin heeft voor hem en zijn land niet.
Het spijt me te zeggen dat je er volledig naast zit. Een van de figuren in beeld is een vertrouweling en gedienstig uitvoerder van Putin.
Hij wordt er leuk voor betaald, maar was zijn huisjes in Italië laatst wel kwijtgeraakt.

Je hebt echt het verkeerde beeld van Russische media.

EDIT
"Zij hebben niet eens een zeggenschap erin." Mijn post maakte duidelijk dat Kremlin zeggenschap heeft in de programma's, niet andersom.

[ Voor 8% gewijzigd door bulle bas op 23-03-2022 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Laatst online: 23:26

[Twitter]
Afgelopen maandag een podcast geluisterd waarin werd gesteld dat dit altijd het doel was van Rusland om de zogenaamde corridors veilig te stellen. Om dit te doen moeten grote delen
van Oost EUropa worden ingenomen. Ook werd aangestipt dat nucleaire wapens een mogelijkheid waren.

Naar mate ik meer meer heb verdiept ben ik wel overtuigd dat dit reeele scenario”s zij voor Rusland.

De term corridors komt ook steeds terug dit zijn gebieden waarover het blijkbaar makkelijk troepen verplaatst kunnenworden richting Rusland. Alle invasies in Rusland vanuit Europa zijn ook altijd langs die gebieden gegaan. Dit is iets waar Rusland zich echt mee bezig houdt en niet zomaar propaganda.
https://hiddenforces.io/ laatste episode 239.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Fly-guy schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 16:24:
[...]

Ik vraag me af of Colijn,(en wij) niet teveel met een westerse blik naar de slachtoffers in Oekraïne kijkt.

Uiteraard zal een Oekraïner ook rouwen om een gebombardeerd ziekenhuis met kinderen, maar ik heb het idee dat "de Oekraïner" veel meer bereid is om in het algemeen, slachtoffers te accepteren (of er zelf een te worden) om de Russen buiten de deur te houden.

Colijn ziet een groot aantal burgerslachtoffers als reden om over te geven, ik denk dat "de Oekraïner" dat toch echt anders ziet.

We hebben het immers steeds over dat een leven in Rusland minder/anders waard is en dat geldt niet alleen voor Putin, dat gevoel leeft in de hele samenleving.
De staat voor het individue.
En Oekraïners zijn uiteindelijk niet zo heel anders dan de Russen, die zijn veel meer bereid te lijden om het land te verdedigen.
Klopt helemaal. Maar ook belangrijk is te bedenken wat er gebeurt als je je overgeeft. Leven onder een dictator is al geen pretje, maar leven onder een dictator in een vazalstaat is al helemaal geen doen. De Russen hebben al meerdere malen genocide gepleegd op de Oekraïense bevolking (denk aan de holodomor), dus iedereen in Oekraïne weet wat er te wachten staat als ze zich overgeven.

Ook als je het puur humanitair bekijkt, is een overgave geen oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

RoD schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 16:30:
[...]

Klopt helemaal. Maar ook belangrijk is te bedenken wat er gebeurt als je je overgeeft. Leven onder een dictator is al geen pretje, maar leven onder een dictator in een vazalstaat is al helemaal geen doen. De Russen hebben al meerdere malen genocide gepleegd op de Oekraïense bevolking (denk aan de holodomor), dus iedereen in Oekraïne weet wat er te wachten staat als ze zich overgeven.

Ook als je het puur humanitair bekijkt, is een overgave geen oplossing.
En vergeet ook niet hoe de Oekraïense bevolking wordt afgebeeld in de Russische media, dat zet de deuren naar genocide weer open.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Succes met deze mensen vertellen zich gewoon over te geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

Ik mag toch hopen dat als Rusland ook maar iets tegen Polen onderneemt het meteen game over is. Idem zodra a/b/c wapens worden gebruikt in Oekraïne.

Ondanks alle verliezen bindt Rusland totaal niet in; onze aanpak doet ze dus wel pijn maar werkt niet voldoende.

Ik denk dat we er militair echt een schep bovenop moeten doen. Rusland lijkt echt alleen te gaan luisteren naar een harde reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-09 16:54
Op het economische slagveld schijnt gas voortaan in roebels afgerekend te moeten worden (in een poging de koers op te krikken) :

Rusland wil dat 'onvriendelijke' landen gasaankopen gaan afrekenen in roebels. President Poetin heeft de Russische centrale bank en andere instanties de opdracht gegeven om dat binnen een week te regelen. ... De waarde van de roebel is sinds de Russische invasie gekelderd en door de gasbetalingen in roebels te eisen, komt er meer vraag naar de munt, omdat ontvangers van gas roebels moeten gaan kopen om de gasleveringen te betalen.

En gaat morgen de beurs in moskou weer "open".

De beurshandel wordt na de drie weken lange sluiting nog niet volledig hervat. De beurs gaat maar een paar uur open, van 09.50 uur tot 14.00 uur (Moskouse tijd) en niet voor alle aandelen van de MOEX-index. Van de vijftig genoteerde aandelen zijn die van 33 genoteerde bedrijven weer verhandelbaar, waaronder Gazprom en Lukoil. Uitgerekend de aandelenkoersen van die olie- en gasbedrijven daalden voor de sluiting al met 20 tot 25 procent.

Shortselling, waarbij gemikt wordt op koersdalingen, is verboden. De Russische overheid kondigde eerder al aan dat als de beurs weer open gaat de markt en de koersen ondersteund zullen worden door voor 10 miljard dollar aandelen op te kopen. Naar verwachting zullen de koersen niet of nauwelijks opveren, ondanks deze steunaankopen, gezien de uitwerking van de economische en financiële sancties die het Westen tegen Rusland ingesteld heeft.

Ben benieuwd hoe dat gaat uitpakken voor ze.

Beide van de NOS live blog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Meekoh schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 15:34:
[...]

De Russische tanks etc. rijden met name over de gewone wegen. Daar gat je toch geen mijnen op leggen wanneer je gewone inwoners er ook op rijden? 8)7 (in vredestijd)
Waarom niet? Er bestaan ook drukgevoelige anti-tank mijnen. Rijd er met een normaal voertuig overheen en er gebeurt niks. Rijd er met een voertuig van 40 ton overheen en boem!

Of bedoel je specifiek dat je niet in vredestijd mijnen moet leggen? Dat is natuurlijk gewoon waar. Die leg je hooguit in gebieden waar hekken omheen staan zodat de bevolking weet dat je daar niet moet komen.

[ Voor 18% gewijzigd door downtime op 23-03-2022 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeZuCK
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22-09 22:09

JoeZuCK

_Fonz > all.

Charly schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 16:35:
Op het economische slagveld schijnt gas voortaan in roebels afgerekend te moeten worden (in een poging de koers op te krikken) :

Rusland wil dat 'onvriendelijke' landen gasaankopen gaan afrekenen in roebels. President Poetin heeft de Russische centrale bank en andere instanties de opdracht gegeven om dat binnen een week te regelen. ... De waarde van de roebel is sinds de Russische invasie gekelderd en door de gasbetalingen in roebels te eisen, komt er meer vraag naar de munt, omdat ontvangers van gas roebels moeten gaan kopen om de gasleveringen te betalen.

En gaat morgen de beurs in moskou weer "open".

De beurshandel wordt na de drie weken lange sluiting nog niet volledig hervat. De beurs gaat maar een paar uur open, van 09.50 uur tot 14.00 uur (Moskouse tijd) en niet voor alle aandelen van de MOEX-index. Van de vijftig genoteerde aandelen zijn die van 33 genoteerde bedrijven weer verhandelbaar, waaronder Gazprom en Lukoil. Uitgerekend de aandelenkoersen van die olie- en gasbedrijven daalden voor de sluiting al met 20 tot 25 procent.

Shortselling, waarbij gemikt wordt op koersdalingen, is verboden. De Russische overheid kondigde eerder al aan dat als de beurs weer open gaat de markt en de koersen ondersteund zullen worden door voor 10 miljard dollar aandelen op te kopen. Naar verwachting zullen de koersen niet of nauwelijks opveren, ondanks deze steunaankopen, gezien de uitwerking van de economische en financiële sancties die het Westen tegen Rusland ingesteld heeft.

Ben benieuwd hoe dat gaat uitpakken voor ze.

Beide van de NOS live blog
Ik zit al klaar met popcorn.

Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
HEY_DUDE schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 16:29:
[...]

Afgelopen maandag een podcast geluisterd waarin werd gesteld dat dit altijd het doel was van Rusland om de zogenaamde corridors veilig te stellen. Om dit te doen moeten grote delen
van Oost EUropa worden ingenomen. Ook werd aangestipt dat nucleaire wapens een mogelijkheid waren.

Naar mate ik meer meer heb verdiept ben ik wel overtuigd dat dit reeele scenario”s zij voor Rusland.

De term corridors komt ook steeds terug dit zijn gebieden waarover het blijkbaar makkelijk troepen verplaatst kunnenworden richting Rusland. Alle invasies in Rusland vanuit Europa zijn ook altijd langs die gebieden gegaan. Dit is iets waar Rusland zich echt mee bezig houdt en niet zomaar propaganda.

[...]
Wat ik hier al eerder heb gezegd, bekijk eens een timelapse van landen bij de NATO en bedenk dan dat je de NATO als vijand ziet. Of dat logisch is om er zo naar te kijken omdat landen vrijwillig aansluiten doet er niet toe, want het is wel hoe Rusland er mee omgaat. En dan zie je dat de 'vijand' met het jaar steeds dichterbij komt en je als Rusland steeds meer opgesloten raakt. En combineer dat dan met een Sovjet-Unie beeld dat hierdoor steeds meer onmogelijk wordt.

Onze oplossing zou zijn om Rusland dan aantrekkelijker te maken (wat makkelijk kan gezien de ruimte en grondstoffen die ze hebben), maar door alle corruptie en haantjespolitiek gebeurt dat niet. En dan krijg je de haantjesoplossing dat je dan maar zelf een buffer moet gaan veroveren. Alleen blijkt nu dat er zoveel corruptie is geweest dat ook dat niet echt vlot verloopt. Sterker nog, de huidige stand is dat de droom van een nieuwe Sovjet-Unie alleen maar verder weg is gekomen

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:50
Ondertussen hoopt Rusland EK voetval '28 of '32 mogen te organiseren..

https://www.nu.nl/voetbal...n.html#coral_talk_wrapper

Denkend aan bovenstaande fragment uit tv-show: dan moeten ze EU wel heel laten... |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-09 13:29
Ah ja, dus wij moeten een oplossing bieden voor Rusland? 8)7

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Ik snap ook niet wat Colijn daar eigenlijk bedoelt. Capitulatie betekent dat honderdduizenden mensen die zich tot nu toe verzet hebben verwijderd worden uit de Oekraiense samenleving. In het gunstigste geval in de vorm van een vluchtelingenstroom naar het westen en in het ergste geval doordat ze simpelweg vermoord worden. Putin zal nooit accepteren dat die mensen in de Oekraiense samenleving blijven bestaan waar ze ondergronds kunnen gaan en hun verzet voortzetten.

Het idee dat er op termijn wel gerechtigheid voor Putin zal komen is fantasie. Zelfs als Putin vervangen wordt zullen zijn opvolgers hem nooit uitleveren of berechten.

Mocht Colijn bedoelen dat er een onderhandelde vrede moet komen waarbij Oekraine territoriale concessies (a la Finland) moet doen, ja daar kan het heel goed in eindigen, ik zie ook weinig reden om te denken dat Oekraine z'n eigen territorium met geweld kan bevrijden. Daarvoor heeft Putin nog teveel opties.

Maar het feit dat Zelensky zelf met regelmaat over overhandelingen spreekt, en over moeilijke concessies die beide partijen moeten doen, doet vermoeden dat de Oekraiense regering dat zelf ook weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shoombak
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

[Twitter]
In januari werd op de Russische TV al gedreigd met het "nuken" van Londen.

https://metro.co.uk/2022/...ttack-on-london-15939834/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol

[Twitter]
Dit is voor het Russische publiek, niet voor ons. Lekker opruiende oorlogs taal om de moraal hoog te houden. Ik vermoed niet dat de gewone Russische burger hierop zit te wachten, die wil gewoon normaal rustig leven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Er wordt altijd over onderhandelingen gesproken maar die beginnen niet totdat er een status quo of patstelling is. Voorlopig is het niet meer dan tijdrekken en in de tussentijd hergroeperen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

renegrunn schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 16:47:
Ondertussen hoopt Rusland EK voetval '28 of '32 mogen te organiseren..

https://www.nu.nl/voetbal...n.html#coral_talk_wrapper

Denkend aan bovenstaande fragment uit tv-show: dan moeten ze EU wel heel laten... |:(
Is het nou hoogmoed, arrogantie, een gigantisch bord voor de kop of gewoon gekte is, ik weet het niet.

Bizar is het wel :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
[...]

[...]
Volgens mij is Putin alleen maar bezig met hoe hij aan de macht kan blijven en z'n vermogen (en dat van z'n kliek) kan vergroten. Iets zegt me dat dat niet goed lukt met een aanval op Polen. Maar wel door het Russische volk ervan te overtuigen dat er een grote boze vijand is, iedereen tegen je is, en dat de grote leider voor niks en niemand bang is en alleen het beste met het volk voorheeft.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-09 11:44
MikeyMan schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 16:56:
[...]

Is het nou hoogmoed, arrogantie, een gigantisch bord voor de kop of gewoon gekte is, ik weet het niet.

Bizar is het wel :X
Zoals alles in Rusland; realiteit is geen factor, enkel narratief. Het maakt dus niet uit of het een kans van slagen heeft, het narratief wordt zo gespind dat de glorieuze Russische voetbalbond er alles aan gedaan heeft maar dat de complete Westerse wereld corrupt en tegen Rusland is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
xzaz schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 16:48:
[...]

@redwing bedoelt dat "wij als westerse wereld" het zo hadden opgelost, als tegenhanger van hoe de Russen zaken op een iets andere manier oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-07 09:39
Over de Specifieke topic regels:

"Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen."

Hoe dan bronnen checken? Waar dan bronnen checken?
Deze oorlog (o nee mag ik niet zeggen van Poetin) is de eerste oorlog (ik doe het lekker toch Poetin) waarbij het internet ingezet wordt als wapen. (en dan vooral voor desinformatie)

Wie en wat moet ik geloven? Poetin? Zelenskyy?

never argue with a moderator, he will shut your account down.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Alvanosa
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22-09 18:48
Speedster schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 17:07:

Deze oorlog (o nee mag ik niet zeggen van Poetin) is de eerste oorlog (ik doe het lekker toch Poetin) waarbij het internet ingezet wordt als wapen. (en dan vooral voor desinformatie)

Hier kun je wat vinden over brontoetsing:
Brontoetsing #hoedan?!

PSN: Alvanosa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

asing schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 15:51:
[...]

De rasputitsa is een seizoen, het begint net en duurt tot de zomer. Dus de komende 3 maanden wordt het onbegaanbaar. Voorlopig vriest het nog teveel.
Ingraven lijkt mij voor de Russen een logische actie nu er min of meer een stalemate is ontstaan. Het is een manier om terrein vast te houden en het verbruik van brandstof, munitie en mensen te minimaliseren.
Dan lekker op die manier de rasputitsa uitzitten en intussen reorganiseren, nieuwe voorraden opbouwen en een nieuwe lichting dienstplichtigen trainen. Als de Russische economie het zolang volhoudt kunnen ze in de zomer weer een nieuw offensief starten.

Het risico is natuurlijk wel een WO1 scenario waarbij beide partijen zich zo diep ingraven dat een nieuw offensief er ook op stuk loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Zonder meer geloven? geen van beide. Nu is de Russische propaganda wel wat erger propoagandistisch en met een heel ander doel dan die vanuit Oekraine maar ook uit Oekraine komen er af en toe hoezee verhalen die niet aan de waarheid raken.

Betrouwbare bronnen zijn schaars, je ziet hier in dit topic af en toe voorbeelden op deelgebieden.

Een eenvoudig antwoord is er echter niet, dan zul je er toch meer in moeten duiken en dat is niet voor eenieder een prettige ervaring

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Inkijkje in hoe het gaat rond de hoofdstad

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Seraphin

Seraphin

Meep?

[...]

Je begrijpt de tekst verkeerd. Hij bedoelt: "als wij in de schoenen van het Russische regime zouden staan, zou het een logische keuze zijn om de levensstandaard in Rusland op te krikken en zo tegenwicht te bieden aan onze rivalen".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 19:28

Hoe weren wij ons tegen misinformatie?

Concrete tips (how-to):
https://www.bellingcat.co...ocial-media-verification/

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
[...]

Nee, dat zou de betere oplossing vanuit het westerse denkbeeld zijn. En zeker voor het land als geheel zou het ook in de praktijk een veel betere optie zijn. Het grote probleem is echter dat in Rusland het (in de huidige staat) vooral een voordeel moet zijn voor een kleine groep mensen en niet zozeer voor het land zelf. En dan is dat land verbeteren plotseling alleen maar ingewikkeld en krijgen de mensen die je onder de duim wil houden het ook beter en daarbij laten ze zich dan ook meer horen.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

downtime schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 17:11:
[...]

Ingraven lijkt mij voor de Russen een logische actie nu er min of meer een stalemate is ontstaan. Het is een manier om terrein vast te houden en het verbruik van brandstof, munitie en mensen te minimaliseren.
Dan lekker op die manier de rasputitsa uitzitten en intussen reorganiseren, nieuwe voorraden opbouwen en een nieuwe lichting dienstplichtigen trainen. Als de Russische economie het zolang volhoudt kunnen ze in de zomer weer een nieuw offensief starten.

Het risico is natuurlijk wel een WO1 scenario waarbij beide partijen zich zo diep ingraven dat een nieuw offensief er ook op stuk loopt.
Dat ingraven houdt voor de Russen in dat ze met hun materieel vast zitten. Dat wordt een mooi oefenterrein voor het Oekraïnse leger met hun javelins, nlaws en whatnot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

MikeyMan schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 17:26:
[...]

Dat ingraven houdt voor de Russen in dat ze met hun materieel vast zitten. Dat wordt een mooi oefenterrein voor het Oekraïnse leger met hun javelins, nlaws en whatnot.
Bayraktar heaven ;)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
MikeyMan schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 17:26:
[...]

En aangezien de voorraden van de Russen vele malen kleiner zijn, houden ook de grondtroepen het minder lang uit. Aan de andere kant houden ze het ingegraven natuurlijk wel langer uit dan dat ze aan het rondtrekken zijn. Hoe dan ook is de noodzaak tot ingraven geen goed teken voor de Russen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
[...]

[...]
Is dat niet hetzelfde als John Mearsheimer stelt? O.a.
en ik dacht ook in The Great Delusion.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

redwing schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 17:28:
[...]

En aangezien de voorraden van de Russen vele malen kleiner zijn, houden ook de grondtroepen het minder lang uit. Aan de andere kant houden ze het ingegraven natuurlijk wel langer uit dan dat ze aan het rondtrekken zijn. Hoe dan ook is de noodzaak tot ingraven geen goed teken voor de Russen.
In laten graven, afsluiten van bevoorradingen en dan training grounds van maken voor Javelins en Bayraktars. Pop’n drop’m.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Moby schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 17:16:
Inkijkje in hoe het gaat rond de hoofdstad

[Twitter]
Dat gaat beter dan Loekashenki zijn powerpoint presentatie.

[ Voor 5% gewijzigd door jadjong op 23-03-2022 17:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]

Hoe kun je dit als een reëel scenario voor Rusland stellen, als ze niet eens Kyiv kunnen bereiken met hun leger?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Dus ik kwam net dit artikel tegen over de proliferatie van de armchair generals. Deze is echt het lezen waard omdat het zo perfect aansluit bij het fenomeen.

Dit artikel verdeeld ze in drie groepen:
As I see it, there are three major categories of armchair generals: the Think Tank Wonk Who Has Been Waiting Their Entire Lives for This, the OpEd Writer Shifting Their Beat to Cover War, and the Extremely Online Shitposting Anon. There are subgroups, variations, and anomalies to be sure, but I believe these three categories cover the bulk of what I’ve seen online since the war started.
https://www.vice.com/en/a...age-for-armchair-generals

En wat ben ik het hier helemaal mee eens zeg. :Y
Heerlijk artikel van herkenning voor mij. Vooral dit stukje ben ik het roerend mee eens:
The first is the most toxic and destructive. Think Tanks predated World War II, but their modern incarnations began with the Rand Corporation gaming out nuclear war against Russia. In Washington D.C., short nondescript office buildings leer out at passersby on Massachusetts Ave. Behind the glass and stone are men and women who spend their days Think Tanking. These are academics who politicians and journalists call to get opinions and knowledge.

Within the world of think tanks there are literally people who have spent their entire careers studying the possibility of a land war in Europe fought against Russia. For these people, the invasion is the culmination of their life’s work. These are often the folks publicly calling for a no-fly zone or limited no-fly zone and earnestly telling people it won’t be a step into a larger conflict.
edit: Om het concreter te maken. Op zich zijn denktanks gewoon valide organisaties die informatie kunnen verzamelen en organiseren om vervolgens advies te geven. Maar het hele idee dat je nu als denktank even kan gaan vertellen wat er moet gebeuren of kan voorspellen wat er gaat gebeuren, is klinkklare onzin. En daar ageer ik nu al langer tegen en met reden.

[ Voor 9% gewijzigd door DaniëlWW2 op 23-03-2022 17:39 ]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaksa
Ik zie op de webcam van het Kharkiv Kyivskyi district (het wintersportgebiedje) dat de sneeuw al aan het smelten is. Al dat smeltwater gaat de komende dagen naar beneden komen en gebieden onder water zetten. De plaatselijke Oekraïners weten donders goed welke natte plekken te mijden, de Russen waarschijnlijk niet, hell, er staan waarschijnlijk wegwijzers de verkeerde kant op.

Pagina: 1 ... 68 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

Andere topics
Verschillende fronten:
Het Krim front
Het Donbass front
Het Chernihiv-Charkiv front
Het Kyiv front

Verbreding en verdieping:
MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Wapensystemen en effectiviteit

Overig: