Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.
#BREAKING Poland expels 45 Russian diplomats for espionage: official pic.twitter.com/U2DTKYt6Ee
— AFP News Agency (@AFP) 23 maart 2022
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Fanta schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 12:10:
[...]
Over bangmakerij gesproken.. Het is een krachtig bommetje, maar dat haalt 'ie niet hoor.
Tja vanalles
Liggen wij binnen 55km (bij 50 Mt praktijktest) of 75km (bij de 100 Mt theoretische test) van die steden dan?vso schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 12:02:
Maar goed als je een tsar-bomba in moskou / lissabon/madrid laat ontploffen en hier blazen de ramen er alsnog uit ..
Putin kan de corruptie niet aanpakken, want dan heeft hij geen steun meer binnen het leger of van de oligarch.Seraphin schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 12:10:
[...]
Het is eerder andersom; de deplorabele staat van het RU leger is het gevolg van de onwil van het Russische regime om te betalen voor kwaliteit (en om corruptie aan te pakken).
[ Voor 4% gewijzigd door Alvanosa op 23-03-2022 12:18 ]
PSN: Alvanosa
Nee, maar wel binnen de straal waar de ramen kunnen sneuvelen (dat was in Finland bij de 50 Mt praktijktest wel zo)TheBrut3 schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 12:16:
[...]
Liggen wij binnen 55km (bij 50 Mt praktijktest) of 75km (bij de 100 Mt theoretische test) van die steden dan?
Een escalatie waar Rusland vervolgens furieus op zal reageren.YakuzA schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 12:13:
Het diplomaten uitzetten zoals aangekondigd door de zwarte rook boven de ambassades in Polen lijkt nu officieel
[Twitter]
En het gerelateerde Poolse artikel https://www.pap.pl/aktual...e-dyplomatow-prowadzacychYakuzA schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 12:13:
Het diplomaten uitzetten zoals aangekondigd door de zwarte rook boven de ambassades in Polen lijkt nu officieel
[Twitter]
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Laat ze maar furieus reageren. Rusland kan wat mij betreft nog verder afgeknepen worden.XWB schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 12:33:
[...]
Een escalatie waar Rusland vervolgens furieus op zal reageren.
DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM
Escalatie? Omdat Russische diplomaten zich niet gedragen?XWB schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 12:33:
[...]
En furieus reageren? Zoals? Ook diplomaten uitzetten? Niet echt boeiend gezien de reeds lopende oorlog…
Oh no, anyway. Heeft Rusland ergens normaal op gereageerd de afgelopen maand?XWB schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 12:33:
[...]
Schiet tussen de palen en je scoort!
Zelfs hun eigen officieren vermoorden lukt ze niet. Als je toch een officier overrijdt dan zet je hem nog een keer in de achteruit om het zeker te weten,NiGeLaToR schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 11:06:
Of het waar is kan ik niet checken, maar toch:
[Embed]
Normaal gesproken is dat niet nodig bij een tank. Zelfs een lichtere tank weegt meer dan 40 ton.downtime schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 12:37:
[...]
Zelfs hun eigen officieren vermoorden lukt ze niet. Als je toch een officier overrijdt dan zet je hem nog een keer in de achteruit om het zeker te weten,
Wel apart inderdaad dat die het overleeft heeft.
⚡️In the center of #Moscow, an unknown person threw a Molotov cocktail at the #Kremlin wall. pic.twitter.com/SGZWKmMhsr
— NEXTA (@nexta_tv) 23 maart 2022
Als dit klopt zou het wel heel erg dom zijn. Lijkt wel een betrouwbare bron.
I forgot to tell you that today (don't laugh from the Russian Army) #Ukrainian Armed Forces hit the airport in #Chernobaivka for the 8th time in a row to destroy next Russian weapons that Russians stubborny keep bringing there. Just yesterday, it was the 7th time. Today - the 8th
— Viktor Kovalenko (@MrKovalenko) 23 maart 2022
[ Voor 7% gewijzigd door Stroopwafels op 23-03-2022 12:45 ]
Zeker, vanuit Russisch perspectief dan. Het Kremlin zal meedelen dat de Russische diplomaten helemaal geen spionnen zijn, en dat Polen de agressor is.MikeyMan schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 12:35:
[...]
Escalatie? Omdat Russische diplomaten zich niet gedragen?
Voor Lavrov en Medvedev is dit natuurlijk smullen, die kunnen nu in het binnenland verkopen wat voor slecht land Polen is.En furieus reageren? Zoals? Ook diplomaten uitzetten? Niet echt boeiend gezien de reeds lopende oorlog…
Je zou dan kunnen denken aan Russen die willens en wetens hun spullen kapot laten schieten. Zodat ze wat sneller naar huis kunnen.Stroopwafels schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 12:45:
Video in Tweet. Die durft... en die zien wij dus ook nooit meer terug.
[Twitter]
[Twitter]
Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter
Alsof je naar een aflevering van Blackadder kijkt. We houden ons aan het plan wat we al 17 keer eerder gebruikt hebben. De vijand zal nooit verwachten dat we zo dom zijn om het een 18e keer te proberen.Stroopwafels schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 12:45:
[Twitter]
Je hebt zeker gelijk. Ik merk alleen dat het me echt 0,0 interesseert wat voor hersendiarree Lavrov en consorten nu weer spuwen. Ook dat ze dit nu kunnen gebruiken voor binnenlandse consumptie doet me niets meer. Laten we wel wezen; de Russische bevolking heeft al te horen gekregen dat Oekraïne genocide pleegt op de eigen bevolking, dat schuilkelders door het eigen leger worden gebombardeerd, dat de Oekraïense regering één grote nazi-bende is en ga zo maar door.XWB schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 12:46:
[...]
Zeker, vanuit Russisch perspectief dan. Het Kremlin zal meedelen dat de Russische diplomaten helemaal geen spionnen zijn, en dat Polen de agressor is.
Voor Lavrov en Medvedev is dit natuurlijk smullen, die kunnen nu in het binnenland verkopen wat voor slecht land Polen is.
Op basis van het bericht dat Polen “volledig onterecht onze vredelievende en deugdzame diplomaten in een daad van oneerbare agressie en intimidatie zomaar zonder aanleiding uit onze ambassade dwingt” zal de publieke opinie niet nóg verder in het negatieve worden geduwd wil ik maar zeggen.
Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.
Team Red respawn location...Als dit klopt zou het wel heel erg dom zijn. Lijkt wel een betrouwbare bron.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Rusland liet via Kremlinwoordvoerder Dmitri Peskov weten dat 'het roekeloos en extreem gevaarlijk' zou zijn, moest de Navo beslissen vredestroepen naar Oekraïne sturen. Hij voegde er nog aan toe dat zo'n actie 'duidelijke consequenties zouden hebben die moeilijk te herstellen zijn'. Dat melden internationaal persagentschap Reuters en The Guardian. Polen had afgelopen vrijdag verklaard dat het een voorstel zou indienen bij de volgende samenkomst. Joe Biden zal vanavond in Brussel landen voor een uitzonderlijke Navo-top, die werd samengeroepen op vraag van secretaris-generaal Jens Stoltenberg. De Navo-leiders zullen hier overleggen over de verdediging van het blok en hoe ze in de toekomst met de confrontaties van Poetin zullen omgaan.
Tja als Rusland een vredes missie mag sturen, mag Polen of een ander land dat ook.XWB schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 13:05:
Vanavond zal president Biden in Europa landen. Het Kremlin waarschuwt alvast voor de vredesmissie die Polen zal voorleggen:
[...]
Ik ben bang dat dat niet zo'n vaart zal lopen vanwege de welbekende redenen.rejer schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 13:10:
[...]
Tja als Rusland een vredes missie mag sturen, mag Polen of een ander land dat ook.
Ik kan mij echter wel voorstellen dat ze vanuit de NAVO zwaarder materieel gaan opsturen.
Right for all the wrong reasons.
Ze kunnen wel goed dreigen, ... bij mij krijgen ze de zenuwen wel los. Het is maar goed dat ik niet aan de onderhandeltafel zit.XWB schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 13:05:
Vanavond zal president Biden in Europa landen. Het Kremlin waarschuwt alvast voor de vredesmissie die Polen zal voorleggen:
[...]

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs
Als alleen bijv. een voet onder de rupsband komt kun je dat makkelijk overleven toch?Indoubt schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 12:43:
[...]
Normaal gesproken is dat niet nodig bij een tank. Zelfs een lichtere tank weegt meer dan 40 ton.
PSN
Ik zie wel berichten dat er nu ander wapentuig wordt gestuurd. Zie oa de Switchblade drones.whyz schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 13:16:
[...]
Ik kan mij echter wel voorstellen dat ze vanuit de NAVO zwaarder materieel gaan opsturen.
Oekraïne wordt echt aan alle kanten geholpen om Rusland te verslaan en gezien de berichtgeving lijkt dat ook effect te hebben.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Wellicht niet direct of slechts deels onder één van de tracks gekomen. Er zal tussen de grond en het carrosserie wel wat ruimte zitten..Indoubt schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 12:43:
[...]
Normaal gesproken is dat niet nodig bij een tank. Zelfs een lichtere tank weegt meer dan 40 ton.
Er gaat een filmpje rond, waarin deze man door de tiktok-brigade is gered.Indoubt schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 12:43:
[...]
Hij heeft niet zoveel onderbeen meer over lijkt het.
Chernobaivka ligt vlak bij Kherson vliegveld. Bedoelen ze dus Kherson airport?Stroopwafels schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 12:45:
[Twitter]
PSN
Dat is de tactiek waardoor het Westen nu afstand houdt: vage en concrete dreigementen en kernbommen om je zin maar te krijgen.Dark Blue schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 13:18:
[...]
Ze kunnen wel goed dreigen, ... bij mij krijgen ze de zenuwen wel los. Het is maar goed dat ik niet aan de onderhandeltafel zit.
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
https://www.bloomberg.com...ine-war-and-leaves-russia
⚡️Bloomberg reports that Anatoly Chubais resigned from the post of assistant to the president and left #Russia.https://t.co/jJqyngR4WJ
[ Voor 14% gewijzigd door Stroopwafels op 23-03-2022 13:26 ]
JaYakuzA schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 13:24:
[...]
Chernobaivka ligt vlak bij Kherson vliegveld. Bedoelen ze dus Kherson airport?
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
1 van de maskirovka verhalen van Rusland van een aantal weken geleden was dat Polen Lviv zou gaan stelen van Oekraine, en dat ze dus Oekraine in gingen om Oekraine te helpen verdedigen tegen de invasie van de Polen.XWB schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 13:05:
[...]
PSN
Dit zou je ook moeten kunnen zien via Sentinel van ESA (app in Play Store en App Store), of via NASA FIRMS https://firms.modaps.eosd.../map/#d:24hrs;@0.0,0.0,3zTheBrut3 schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 09:57:
Ik vraag mij ook echt af wat er nog over is van Marioepol straks. Volgens mij wordt dat Grozny 2.
[Twitter]
En ook een foto vanaf het strand in de buurt. Lijkt wel alsof de stad 1 grote rookwolk is.
[Afbeelding]
@NiGeLaToR heel fijn die opsommingen van jou!

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Denk dat het niet zo'n vaart loopt, heb ook een beetje het gevoel dat dit de laatste stuiptrekkingen zijn van de oorlog.Rusland liet via Kremlinwoordvoerder Dmitri Peskov weten dat 'het roekeloos en extreem gevaarlijk' zou zijn, moest de Navo beslissen vredestroepen naar Oekraïne sturen. Hij voegde er nog aan toe dat zo'n actie 'duidelijke consequenties zouden hebben die moeilijk te herstellen zijn'. Dat melden internationaal persagentschap Reuters en The Guardian. Polen had afgelopen vrijdag verklaard dat het een voorstel zou indienen bij de volgende samenkomst. Joe Biden zal vanavond in Brussel landen voor een uitzonderlijke Navo-top, die werd samengeroepen op vraag van secretaris-generaal Jens Stoltenberg. De Navo-leiders zullen hier overleggen over de verdediging van het blok en hoe ze in de toekomst met de confrontaties van Poetin zullen omgaan.
Welke kant het dan omslaat ga ik niet voorspellen maar ik denk persoonlijk dat als de NATO/VN meer steun geeft dat Rusland eieren voor zijn geld kiest.
Ik geloof nooit dat een meerderheid van de Russische bevolking aan de gang wil met de rest van de wereld en Putin dan wel zelf aan het Kremlin opknoopt.
Je kan hopen..
The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.
Eigenlijk vind ik een dergelijk statement juist een afzwakking van het dreigement van Putin tijdens zijn speech van 24-feb: "the consequences will be such as you have never seen in your entire history".XWB schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 13:05:
"Rusland liet via Kremlinwoordvoerder Dmitri Peskov weten dat 'het roekeloos en extreem gevaarlijk' zou zijn, moest de Navo beslissen vredestroepen naar Oekraïne sturen. Hij voegde er nog aan toe dat zo'n actie 'duidelijke consequenties zouden hebben die moeilijk te herstellen zijn'."
[...]
Daarmee vergeleken is bovenstaande eigenlijk maar een wijfelend "pas op hoor!".
downtime schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 12:51:
[...]
Alsof je naar een aflevering van Blackadder kijkt. We houden ons aan het plan wat we al 17 keer eerder gebruikt hebben. De vijand zal nooit verwachten dat we zo dom zijn om het een 18e keer te proberen.
:strip_exif()/f/image/wsEw8C5doUSkwLaxVVNjcCpn.jpg?f=fotoalbum_large)
Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK
In Ukraine's social media there's disappointment by level of Western military analysis - proved having over-estimated Russian army. Probable explanation: Western experts read Russian sources and believed them. Ukrainians had direct practical knowledge but were not much heard.
— Dmytro Shulga (@DShulga) 23 maart 2022
Propaganda. Niemand is er immuum voor.
Voor mij een bijzondere les aan dit conflict.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Zou hij iets meer weten ... je zou ook kunnen zeggen dat hij zijn eigen hachje red omdat er 'iets' aan zit te komen.Stroopwafels schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 13:25:
Een hoge piet heeft Rusland verlaten. Die kan dus nooit meer terug naar Rusland of hij gaat begroet worden met Novichok.
[Twitter]
Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK
Het kan zijn dat hij het totaal oneens is met Putin. Ik heb niet gecheckt of hij op een sanctielijst staat. Mocht dat niet zo zijn en ook hij zwemt in de bootjes en huizen, dan snap ik heel goed dat hij zoiets heeft van "doei en de groeten".JoeZuCK schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 13:31:
[...]
Zou hij iets meer weten ... je zou ook kunnen zeggen dat hij zijn eigen hachje red omdat er 'iets' aan zit te komen.
Mocht het conflict, en daarmee de sancties, voortduren, dan wordt het echt terug naar de USSR en dat is geen leuk leven.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Hij is een economisch adviseur die pensioengerechtigde leeftijd heeft bereikt. Hij heeft geen zin om na dit akkefietje de rokende puinhopen van de Russische economie weer op te ruimen.JoeZuCK schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 13:31:
[...]
Zou hij iets meer weten ... je zou ook kunnen zeggen dat hij zijn eigen hachje red omdat er 'iets' aan zit te komen.
When you singlehandedly move half of the Russian Apex community into Turkey
— AURORA Wrugb 🤙 (@Wrugb) 21 maart 2022
Much love and respect to @kralexxd pic.twitter.com/jIfoJ7VoIv
Schiet tussen de palen en je scoort!
Denk dat Rusland dit nooit had verwacht... ze zijn al een maand bezig en hebben nog niks bereikt, behalve veel doden, gewonden en schadeSeraphin schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 13:29:
[...]
Eigenlijk vind ik een dergelijk statement juist een afzwakking van het dreigement van Putin tijdens zijn speech van 24-feb: "the consequences will be such as you have never seen in your entire history".
Daarmee vergeleken is bovenstaande eigenlijk maar een wijfelend "pas op hoor!".

En dan heeft de NAVO nog niet eens direct ingegrepen, moet je nagaan als ze dat wel hadden gedaan.
Zou het soms duurder zijn om het naar de sloper te brengen...Stroopwafels schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 12:45:
[Twitter]
[Twitter]
Die Abramovitch wil nu een Turkse club opkopen.xzaz schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 13:40:
De esports liggen voor bepaalde games ook op hun gat. EA heeft bijvoorbeeld voor de EU de ALGS (zeg maar champions leauge) voor Apex Legends al een tijdje stil gelegd omdat spelers uit Rusland geboycot worden. Alle Russische spelers proberen nu Turkije te bereiken om te kunnen blijven spelen en sommige slagen daar ook in.
[Twitter]
.. en VEEL imagoschadeArcticWolf schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 13:43:
[...]
Denk dat Rusland dit nooit had verwacht... ze zijn al een maand bezig en hebben nog niks bereikt, behalve veel doden, gewonden en schade
nope
Ballen van staalStroopwafels schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 12:45:
[Twitter]
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Dacht ik ook al over in de afgelopen weken: het truukje van Churchill om Frankrijk bij het GB te trekken in de laatste uurtjes voor WO2. Nouja, zoals dat toen ook niets uitmaakte, zal dat nu ook niet.YakuzA schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 13:26:
[...]
1 van de maskirovka verhalen van Rusland van een aantal weken geleden was dat Polen Lviv zou gaan stelen van Oekraine, en dat ze dus Oekraine in gingen om Oekraine te helpen verdedigen tegen de invasie van de Polen.
Ik hoop dat die vredesmacht (zonder aanhalingstekens) van de grond komt.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Lukashenko closes #Ukrainian consulate in #Brest and sends back to #Ukraine diplomats
Only five employees of the Ukrainian diplomatic mission will remain in #Belarus, while the rest will have to leave the country in the near future. pic.twitter.com/wOSf21bmye
[ Voor 12% gewijzigd door Moby op 23-03-2022 13:51 ]
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
Rusland ook in Warsaw:Moby schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 13:50:
Lukashenko stuurt ook mensen weg uit het consulaat
[Twitter]
Smoke can be seen coming from the Russian Embassy in the Polish Capital City of Warsaw, there are claims that Russian Diplomats are burning documents, the same thing was done at the Russian Embassy in the Ukrainian Capital City of Kyiv right before the Invasion of February 24th. pic.twitter.com/oQZDNMQnc6
— OSINTdefender (@sentdefender) 22 maart 2022
Hier nog meer ballen van staal. Ik weet niet of het slim is om een Russische APC te kapen om te joyriden.
Young people in the #Sumy region have squeezed out a #Russian armored personnel carrier and are riding on it. pic.twitter.com/DL4XezF0YR
En in ander nieuws:
Putin instructed Gazprom to transfer payments for #Russian gas supplies to #Europe into rubles "as soon as possible". pic.twitter.com/IJIQUbv0kc
Putin wil dus dat Gazprom de olie en gas dollars per direct omzet in roebels. Dit heeft 2 effecten : de roebel wordt gesteund (en dus iets meer waard) en de Russische banken krijgen meer dollars waarmee staatsschulden ed betaald kunnen worden.
Background info:Stroopwafels schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 13:25:
Een hoge piet heeft Rusland verlaten. Die kan dus nooit meer terug naar Rusland of hij gaat begroet worden met Novichok.
[Twitter]
Anatoly Chubais, who gave Putin his first Kremlin job, stepped down as Russia's climate envoy and has left the country over Putin's war in Ukraine
PSN
Polen binnenvallen is denk ik het domste wat Putin nu kan doen. En met welk leger?
En de de zuidkust tussen de krim en rusland o.a.
en een fors stuk van oost UA.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Ik denk dat het verbranden van die documenten meer hiermee heeft te maken.asing schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 13:56:
[...]
Polen binnenvallen is denk ik het domste wat Putin nu kan doen. En met welk leger?
https://www.dw.com/en/pol...d-of-espionage/a-61233320
EDIT
Ik dacht al dat ik het eerder had gezien...
YakuzA schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 12:13:
[Twitter]
[ Voor 31% gewijzigd door LongBowNL op 23-03-2022 14:03 ]
[ Voor 83% gewijzigd door DaniëlWW2 op 23-03-2022 14:07 ]
Diplomaten zijn onschendbaar, is dus een perfecte cover voor spionen (zonder diplomatieke status ben je on your own als je strafbaar bezig bent (en dat zijn spionen)). Hoe het vaak werkt is een oog om oog mbt aantal diplomaten. Het is eigenlijk zonder twijfel dat in een ambassade spionnen zitten, de vraag is in welke hoedanigheid.YakuzA schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 12:13:
[Twitter]
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Vernietigen van bewijs. De Nazis waren er ook ontzettend goed in. Dat levert Discovery Channel nu een hele set series op waarbij experts zich blijven afvragen waarom iets is wat het is.LongBowNL schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 13:58:
[...]
Ik denk dat het verbranden van die documenten meer hiermee heeft te maken.
https://www.dw.com/en/pol...d-of-espionage/a-61233320
Niet goed? Voor Rusland bedoel je?
Hopelijk snel nog een stuk minder zodat mensen in al die belegerde steden geholpen kunnen worden.
[ Voor 15% gewijzigd door DaniëlWW2 op 23-03-2022 14:08 ]
Ik denk dat veel professionele analisten zich inmiddels ook even flink achter de oren mogen krabben. Want de daadwerkelijke militaire capaciteiten van dit Russische leger over het hele spectrum, zijn ronduit bedroevend gebleken. Want je kan inmiddels niet meer zeggen dat het alleen aan de logistiek, slecht getrainde formaties, communicatie, doctrines, tactisch en operationeel leiderschap etc ligt. Alles lijkt gewoon niet te functioneren. Eigenlijk is het relatief gezien nog slechter dan in 1941. Toen hadden ze tenminste enorme reserves en een typisch communistisch "functioneerde" militaire industrie...NiGeLaToR schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 13:30:
[Embed]
Propaganda. Niemand is er immuum voor.
Voor mij een bijzondere les aan dit conflict.
Zelf begin ik ook te merken dat mijn voorzichtigheid om ferme uitspraken te doen vanuit het oogpunt van zeer beperkte informatie, vaak neerkomt op te pessimistisch zijn. Ik kan me gewoon niet meer onttrekken aan de gedachte dat dit Russische leger echt een lege huls is waar zelfs de fundamenten niet meer intact zijn. En inmiddels begin ik me ook serieus af te vragen wie deze operatie überhaupt heeft gepland en met welke randvoorwaarden dit is gebeurd? Want als dit door de Russische Generale Staf is gepland in een vrij open kader, dan heb ik denk ik geen goed woord over voor hun daadwerkelijke capaciteiten. Ik vermoed alleen dat deze operatie is gepland in samenspraak met de veiligheidsdiensten, langs nauwe kaders die binnen Poetin zijn "denken" over Oekraïne vallen en de Generale Staf eigenlijk de puinzooi heeft ontvangen en moest proberen uit zien te voeren. Maar zelfs dan nog plaats ik inmiddels grote vraagtekens bij zelfs de meest basale zaken zoals concentratie van formaties. Want nu is het letterlijk langs elke grote weg over een enorm lang front, maar posities aftasten zonder dat je ergens een overweldigend aantal troepen hebt die ook iets kunnen bereiken. En door deze opstelling in vier aparte fronten zonder ogenschijnlijk zelfs maar een duidelijk opperbevel van de hele operatie, lijkt het ook onmogelijk te zijn om troepen van een naar een ander front te verplaatsen om een succes uit te buiten of een tegenslag te compenseren. Sterker nog, de troepen zelf lijken inmiddels nauwelijks meer in staat te zijn tot operationele manoeuvres door een gebrek aan brandstof en vrachtwagens.
Want als het inderdaad klopt dat de Russische formaties bij Irpin, Bucha en Hostomel omsingeld zijn en bijna door de voorraden heden, dan weet ik eigenlijk niet hoe de Russen ze gaan redden. En als die vallen, dan zal Oekraïne niet alleen een enorme hoeveelheid materiaal kunnen buitmaken, maar dan kunnen ze ook meerdere brigades vrijmaken voor het volgende front. En dan draait deze oorlog ook helemaal om omdat Oekraïne dan in staat zou kunnen zijn om overweldigende macht op bijvoorbeeld het Cherson front in te zetten of bijvoorbeeld Chernihiv of Sumy kan gaan ontzetten. En als die "sneeuwbal" eenmaal gaat rollen, dan gaat het pas echt problematisch worden voor de Russen. Want een groot deel van het afgelopen jaar hun dienstplichtigen zit al in Oekraïne alsmede aardig wat "contractsoldaten". Deze jaarlichting heeft niet eens training gehad en zal over maanden pas inzetbaar zijn. Ze eerder sturen zal gewoon eindigen in een bloedbad. Ironisch genoeg zou de beruchte Raspoetitsa, de Russen nog wel eens kunnen gaan redden en niet de Oekraïners.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Ik denk dat hij bedoeld dat je een kat in het nauw niet te snel moet aanvallen, anders doet ie gekke dingen.rube schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 14:03:
[...]
Niet goed? Voor Rusland bedoel je?
Hopelijk snel nog een stuk minder zodat mensen in al die belegerde steden geholpen kunnen worden.
Persoonlijk vind ik dat de NAVO zich er niet mee moet bemoeien, echter een vredesmacht optuigen lijkt me een goed idee.
Even wat anders waar ik al een tijdje over zit te prakkiseren; Marioepol wordt nu verdedigd door het AZOV squadron, waarvan bekend is dat ze extreemrechts nazisymphatisanten zijn. Wat gaat er gebeuren met deze jongens als de oorlog eenmaal voorbij is? Worden dat helden?
PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw
Ik lees dit meer als een van de laatste pre Putin bewindslieden vlucht. Nu is het dus nog dichter bij 100% Putin kliek.JoeZuCK schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 13:31:
[...]
een treffende spreuk
Niet heel AZOV is nationalistisch op dit moment in haar bestaan. Het is iets genuanceerder. Je kunt er veel informatie over vinden, maar dit artikel vat het redelijk samen: https://www.cbsnews.com/n...tin-premise-war-vs-nazis/wowly schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 14:07:
[...]
Even wat anders waar ik al een tijdje over zit te prakkiseren; Marioepol wordt nu verdedigd door het AZOV squadron, waarvan bekend is dat ze extreemrechts nazisymphatisanten zijn. Wat gaat er gebeuren met deze jongens als de oorlog eenmaal voorbij is? Worden dat helden?
too old, too cold
Of Belarus gaat nu echt meedoen met de oorlog.Moby schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 13:50:
Lukashenko stuurt ook mensen weg uit het consulaat, misschien als reactie op Polen?
[Twitter]
Nieuwsuur had een item gisteravond over AZOV. Het zijn wel allemaal wat rechtse knakkers maar het (neo) nazi sausje was niet erg meer aanwezig. Oprichter was wel een neonazi. Een journalist van bellingcat had er een boek overgeschreven en gaf een wat genuanceerd beeld.wowly schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 14:07:
[...]
NeoNazi's zijn overigens in veel legers een probleem (ook bijv. Duitsland en de V.S. heb ook weleens verhalen gehoord over NL).
Met een leger die dat niet zit zitten?
DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM
Van die 900 mensen zal meer dan de helft er niet meer zijn, en de rest is gewoon onderdeel van het leger?wowly schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 14:07:
[...]
PSN
met wat? Hij had al de hulp nodig van Rusland om opstanden onder controle te houden. Van die hulp is niets meer over, zijn eigen troepen zijn dus te zwak om iets te kunnen doen en als die zich nu verplaatsen, gaan opstandelingen vrijwel zeker hun momentum grijpen. We moeten niet vergeten dat alle partners van Putin 1 ding gemeenschappelijk hebben (op een India en semi China na): de enige reden dat ze aan de macht zijn en blijven is dat ze met een minderheid bruut geweld loslaten op dissidenten.
Zodra die onderdrukkingsmacht er niet meer is, is het gedaan met hun regime. Dat zal op gaan voor Belarus, Kazachstan, Tjetjenië, Syrië, enz. enz.
Die gaan het minimale willen doen om niet Putin zijn steun te verliezen en zodra er niets van Putin en zijn regime over is, zullen ze zich meteen omdraaien. Er is geen loyaliteit bij deze vorm van regimes, alleen maar noodzakelijke afhankelijkheden
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
‘In Europa vrezen wij dat extreemrechts ons naar een oorlog zal leiden. In Oekraïne is het Azov-bataljon uit een oorlog geboren’
Om te beginnen, voor de Oekraïense bevolking geldt dat zij geen slecht woord over Azov willen horen:
Laten we eens beginnen met begrijpen waar de Azov jongens vandaan komen:‘Het enige wat ik je over het Azov-regiment kan vertellen, is dat het weerstand biedt aan de Russische genocide en vecht voor de Oekraïense democratie. Iedereen die nu op zoek gaat naar “slechte types” bij de Oekraïners, legt de schuld van deze oorlog bij de slachtoffers en legitimeert deze genocide’, schrijft een korzelige Oekraïense onderzoekster me via Telegram. Ze is gespecialiseerd in extreemrechts en publiceerde vroeger geregeld over Azov.
Maar de tijden zijn veranderd. Sinds de Russische oorlogszuchtige media het Azov-regiment in het vizier hebben genomen en het afschildert als pars pro toto voor alle fascisten die de bevolking van Oekraïne onder de knoet willen houden, willen zelfs de meest kritische Oekraïners geen slecht woord meer over het vermaarde regiment horen.
Over hun embleem en waarom dat niets met nazi's te maken heeft:Azov, genoemd naar de Azov-Zee waar de groep tot voor de inval van de Russen haar thuisbasis had, ontstond in mei 2014, kort nadat Rusland de Krim had geannexeerd en pro-Russische separatisten de stad Marioepol hadden aangevallen. Zijn leider, Andriy Biletsky, en veel van zijn leden kwamen bij wijze van spreken recht uit de gevangenis. Zij behoorden tot de groep politieke gevangenen die van het parlement amnestie hadden gekregen, nadat de pro-Russische president Janoekovitsj in februari 2014 uit het land was gevlucht omdat hij de Maidanopstand niet onder controle kreeg. Biletsky, geboren en getogen in de Oost-Oekraïense stad Charkov, vertoefde sinds zijn studententijd in extreemrechtse, paramilitaire, nationalistische kringen. Hij was onbelangrijk, hij morrelde in de marge. Volgens Umland was zijn politieke partij ‘Patriot van Oekraïne’ bij de meeste politieke analisten in die periode onbekend.
Waarbij de woordvoerder van het regiment niet ontkent dat sommige rekruten nazisympathieën hebben, echter gaat dit om een klein percentage:Elke vraag naar hun extreemrechtse sympathieën zetten ze onvriendelijk weg. De mannen vonden dat we te veel achter hun symbolen zochten: de wolfsangel was voor hen een beeld van de ineengestrengelde cyrillische letters I en N van Nationaal Idee, de zwarte zon op hun embleem verwees naar de zon op de Azov-zee. Het was duidelijk dat de lokale woordvoerder van het Azov-regiment verveeld zat met het extreemrechtse imago van de manschappen. Bij ons vertrek moest de fotograaf alle foto’s met nazisymbolen of racistische verwijzingen wissen. Een stiekeme kopie kon zijn werk redden.
Het is ook belangrijk om hun politieke ideeën te begrijpen:In die periode verklaarde Andriy Diachenko, een woordvoerder van het regiment, dat 10 tot 20 procent van de rekruten nazisympathieën had. De laatste jaren zeggen onderzoekers dat bij Azov mannen van allerlei slag zitten. Professor Umland vindt ook dat het Westen te veel belang hecht aan die uiterlijke symbolen: ‘In Oekraïne wordt de wolfsangel niet perse als een nazisymbool gezien. Het Azov-regiment is niet de Oekraïense SS.’ Umland wijst erop dat in veel Europese legers militairen zijn die tegen extreemrechts aanschurken, onder meer in Duitsland, Nederland, België … Waarom zou het in Oekraïne anders zijn? ‘Het Azov-regiment moet luisteren naar de orders van het ministerie van Binnenlandse Zaken en tot nu toe heeft het nog niet buiten de lijntjes gekleurd’, aldus Umland.
De politieke partij is verder niet groot en kan zo goed als geen invloed uitoefenen:De veteraan van Azov, die zijn naam niet in de krant wou, was lid van de politieke partij Natsionalnyi Korpus (Nationaal Korps). ‘Wij willen een onafhankelijke regering vormen, een regering die geen vazal is van de Verenigde Staten, Rusland of de Europese Unie. Oekraïne zou een unie moeten vormen met landen als Polen, Estland en Georgië’, zei hij.
En zo komt Rusland bij het bekende frame, dat Oekraïne vol met nazi's zou zitten:De partij staat aan de politieke zijlijn. Leider Andriy Biletsky was in 2014 tot parlementslid verkozen, onder meer met de steun van de partij van Petro Porosjenko – de Oekraïense oligarch en toen het lieverdje van het Westen – die het dat jaar tot president schopte. Volgens Umland had Biletsky toen succes omdat hij kon teren op zijn heldendom, op de redding van de strategische stad Marioepol. De Duitse professor interpreteert zijn verkiezingsuitslag niet als een goedkeuring van extreemrechts. Bij de parlementsverkiezingen van 2019 vormde het Nationaal Korps een blok met andere extreemrechtse groepen, maar die coalitie kreeg maar 2,5 procent van de stemmen en verdween uit het parlement
Voor de Russen, die de strijd in Oekraïne framen als de strijd tegen het fascisme, vormen ze het perfecte alibi om de rebelse, maar strategisch gelegen stad met haar laatste inwoners en verdedigers in rokend puin te leggen.
Ik zie dat je voor de tweede keer met een oneliner komt die vervolgens ook niets zegt over wat je nou bedoeld.
Belarus doet mee dus erg? Belarus doet mee dus niet erg?
Het Belarus leger is 70.000 man sterk, dat kun je niet bagatelliseren maar of dit dan de impact zet is die de oorlog wint voor Rusland is nog maar de vraag.
Als het iets doet dan is het wel meer spanning zetten op hoeveel NAVO/VN troepen er langs de grenzen komen te staan.
The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.
Die cijfers moet je met een korreltje zout nemen, er was al zo weinig moraal dat hij bij Putin moest janken om hulp om president te blijven. Dus blijkbaar willen ze niet of kunnen ze niet, of gewoon zijn ze er niet.Bad Brains schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 14:23:
[...]
Ik zie dat je voor de tweede keer met een oneliner komt die vervolgens ook niets zegt over wat je nou bedoeld.
Het Belarus leger is 70.000 man sterk, dat kun je niet bagatelliseren maar of dit dan de impact zet is die de oorlog wint voor Rusland is nog maar de vraag.
Als het iets doet dan is het wel meer spanning zetten op hoeveel NAVO/VN troepen er langs de grenzen komen te staan.
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.
Theorie die bij mij borrelt: ze zijn in hun eigen propaganda gaan geloven terwijl onder elke rang, laag en implementatie corruptie plaats vond.DaniëlWW2 schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 14:04:
[...]
En inmiddels begin ik me ook serieus af te vragen wie deze operatie überhaupt heeft gepland en met welke randvoorwaarden dit is gebeurd? Want als dit door de Russische Generale Staf is gepland in een vrij open kader, dan heb ik denk ik geen goed woord over voor hun daadwerkelijke capaciteiten. Ik vermoed alleen dat deze operatie is gepland in samenspraak met de veiligheidsdiensten, langs nauwe kaders die binnen Poetin zijn "denken" over Oekraïne vallen en de Generale Staf eigenlijk de puinzooi heeft ontvangen en moest proberen uit zien te voeren. Maar zelfs dan nog plaats ik inmiddels grote vraagtekens bij zelfs de meest basale zaken zoals concentratie van formaties. Want nu is het letterlijk langs elke grote weg over een enorm lang front, maar positief aftasten zonder dat je ergens een overweldigend aantal troepen hebt die ook iets kunnen bereiken. En door deze opstelling in vier aparte fronten zonder ogenschijnlijk zelfs maar een duidelijk opperbevel van de hele operatie, lijkt het ook onmogelijk te zijn om troepen van een naar een ander front te verplaatsen om een succes uit te buiten of een tegenslag te compenseren. Sterker nog, de troepen zelf lijken inmiddels nauwelijks meer in staat te zijn tot operationele manoeuvres door een gebrek aan brandstof en vrachtwagens.
Het leidt tot de uitholling die je mooi beschrijft en we steeds in beeld zien:
- slechte conditie militairen
- slechte conditie materieel, bezuinigd, werkt niet of niet goed
- training? Wodka & te veel eten voor de bovenlaag, over datum tekort rantsoenen onderop
- bevoorrading is blijkbaar ook al verkocht voor het op de plek van bestemming komt
- communicatie ontbreekt
- inlichtingendienst faalt, mogelijk de basis van de gehele operatie
- militaire top idem; wie stuurt troepen er zo op uit? Mensen die niet durven zeggen dat dat geld voor materieel etc in een nieuwe boot uit Nederland zit?
De hele keten is mogelijk zo corrupt dat werkelijk alles, zoals je stelt, een volledig lege huls is.
Als ze de tijd hadden wel, die hebben ze niet. Of het je nu blokkeert binnen te vallen of te vertrekken - Ukraine kan met weinig moeite toegangswegen blokkeren zo. Ik weet niet of het zo gaat helpen, of wellicht in de verdediging van linies die ze nu min of meer bezetten?Ironisch genoeg zou de beruchte Raspoetitsa, de Russen nog wel eens kunnen gaan redden en niet de Oekraïners.
Zodra er ontploffende drones at random gaan vallen in je schuttersputje terwijl je honger hebt etc. Tjah, why bother. Ik reken op veel desertie/overgave.
#BREAKING Russia will only accept rubles for gas deliveries to 'unfriendly countries', which include all EU members: Putin pic.twitter.com/RZ3uivvpAk
— AFP News Agency (@AFP) 23 maart 2022
Kunnen ze alleen hun internationale schulden niet mee betalen. Showdown dus, of wij daarin mee willen gaan.
Iemand een warmtepomp nodig?
[ Voor 3% gewijzigd door NiGeLaToR op 23-03-2022 14:30 ]
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Wel of niet erg is niet relevant.Bad Brains schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 14:23:
[...]
Het is vooral een dilemma voor Lukashenko, en de argumenten hiervoor staan in een artikel wat ik al eerder had gepost in XWB in "De oorlog in Oekraïne - deel 2"
Het komt een beetje spammerig over als ik dezelfde artikelen zou blijven herhalen
Denk niet dat Oekraïne een deel van Rusland zou afpakken, maar sta daar niet van te kijken als het gebeurd.
In feite zien we precies wat die Nevzorov journalist een jaar geleden voorspelde. En voor het verdere verloop van de oorlog voorspelt hij dat het Russische leger catastrofaal uit elkaar zal vallen. Niet vandaag of morgen, maar over enkele maanden als de huidige situatie onveranderd blijft. Pure vernedering voor Rusland.DaniëlWW2 schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 14:04:
[...]
Ik denk dat veel professionele analisten zich inmiddels ook even flink achter de oren mogen krabben. Want de daadwerkelijke militaire capaciteiten van dit Russische leger over het hele spectrum, zijn ronduit bedroevend gebleken. Want je kan inmiddels niet meer zeggen dat het alleen aan de logistiek, slecht getrainde formaties, communicatie, doctrines, tactisch en operationeel leiderschap etc ligt. Alles lijkt gewoon niet te functioneren. Eigenlijk is het relatief gezien nog slechter dan in 1941. Toen hadden ze tenminste enorme reserves en een typisch communistisch "functioneerde" militaire industrie...
Zelf begin ik ook te merken dat mijn voorzichtigheid om ferme uitspraken te doen vanuit het oogpunt van zeer beperkte informatie, vaak neerkomt op te pessimistisch zijn. Ik kan me gewoon niet meer onttrekken aan de gedachte dat dit Russische leger echt een lege huls is waar zelfs de fundamenten niet meer intact zijn. En inmiddels begin ik me ook serieus af te vragen wie deze operatie überhaupt heeft gepland en met welke randvoorwaarden dit is gebeurd? Want als dit door de Russische Generale Staf is gepland in een vrij open kader, dan heb ik denk ik geen goed woord over voor hun daadwerkelijke capaciteiten. Ik vermoed alleen dat deze operatie is gepland in samenspraak met de veiligheidsdiensten, langs nauwe kaders die binnen Poetin zijn "denken" over Oekraïne vallen en de Generale Staf eigenlijk de puinzooi heeft ontvangen en moest proberen uit zien te voeren. Maar zelfs dan nog plaats ik inmiddels grote vraagtekens bij zelfs de meest basale zaken zoals concentratie van formaties. Want nu is het letterlijk langs elke grote weg over een enorm lang front, maar positief aftasten zonder dat je ergens een overweldigend aantal troepen hebt die ook iets kunnen bereiken. En door deze opstelling in vier aparte fronten zonder ogenschijnlijk zelfs maar een duidelijk opperbevel van de hele operatie, lijkt het ook onmogelijk te zijn om troepen van een naar een ander front te verplaatsen om een succes uit te buiten of een tegenslag te compenseren. Sterker nog, de troepen zelf lijken inmiddels nauwelijks meer in staat te zijn tot operationele manoeuvres door een gebrek aan brandstof en vrachtwagens.
Want als het inderdaad klopt dat de Russische formaties bij Irpin, Bucha en Hostomel omsingeld zijn en bijna door de voorraden heden, dan weet ik eigenlijk niet hoe de Russen ze gaan redden. En als die vallen, dan zal Oekraïne niet alleen een enorme hoeveelheid materiaal kunnen buitmaken, maar dan kunnen ze ook meerdere brigades vrijmaken voor het volgende front. En dan draait deze oorlog ook helemaal om omdat Oekraïne dan in staat zou kunnen zijn om overweldigende macht op bijvoorbeeld het Cherson front in te zetten of bijvoorbeeld Chernihiv of Sumy kan gaan ontzetten. En als die "sneeuwbal" eenmaal gaat rollen, dan gaat het pas echt problematisch worden voor de Russen. Want een groot deel van het afgelopen jaar hun dienstplichtigen zit al in Oekraïne alsmede aardig wat "contractsoldaten". Deze jaarlichting heeft niet eens training gehad en zal over maanden pas inzetbaar zijn. Ze eerder sturen zal gewoon eindigen in een bloedbad. Ironisch genoeg zou de beruchte Raspoetitsa, de Russen nog wel eens kunnen gaan redden en niet de Oekraïners.
Die kans schat ik niet zo groot in aangezien het Russische leger echt kneitergroot is. En met hun artillerie en vliegtuigen kunnen ze veel dingen oplossen.Calamor schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 14:30:
Heb niet heel het forum gelezen. Maar is er misschien kans als het Russisch leger verjaagd wordt uit Oekraïne. dat de Krim zich probeert vrij te vechten, nu het Russisch leger verzwakt is?
Denk niet dat Oekraïne een deel van Rusland zou afpakken, maar sta daar niet van te kijken als het gebeurd.
wat kunnen ze oplossen daarmee? Want ze hebben geen luchtoverwicht in Oekraïne, ze hebben geen hightech wapens meer over, hun artillerie is antiekgeschut wat je achter een vrachtwagen moet hangen, hun munitie krijgen ze niet tot nauwelijks op de plek.Rub3s schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 14:36:
[...]
Die kans schat ik niet zo groot in aangezien het Russische leger echt kneitergroot is. En met hun artillerie en vliegtuigen kunnen ze veel dingen oplossen.
Dus, wat zouden ze oplossen met die 2 onderdelen? Voorlopig is het grootste punt dat geen enkel onderdel van het Russisch leger in staat is om zelfs de meest basale problemen op te lossen
Het probleem dat ze kunnen oplossen is een aanval, want defensieve oorlogsvoering is stukken makkelijker dan aanvallen. De vraag is alleen of ze vroeg genoeg (en slim genoeg zijn om) zichzelf in te graven, mochten ze een aantal steden willen houden. Afgezien van het feit dat daar niet heel veel kandidaten voor zijn (gezien de guerilla acties), moeten ze ook aangevoerd blijven.polthemol schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 14:39:
[...]
wat kunnen ze oplossen daarmee? Want ze hebben geen luchtoverwicht in Oekraïne, ze hebben geen hightech wapens meer over, hun artillerie is antiekgeschut wat je achter een vrachtwagen moet hangen, hun munitie krijgen ze niet tot nauwelijks op de plek.
Dus, wat zouden ze oplossen met die 2 onderdelen? Voorlopig is het grootste punt dat geen enkel onderdel van het Russisch leger in staat is om zelfs de meest basale problemen op te lossen
Al met al lost het niet zozeer hun 'problemen' op, maar maakt het mogelijk wel onaantrekkelijk genoeg voor Oekraïne om die delen terug te nemen omdat er hoe dan ook veel doden bij om de hoek komen.
De beste uitkomst zou zijn dat de russen inderdaad niet zo snugger te werk gaan op tactisch vlak, en daarmee die kans laten liggen. Dan kan Oekraïne zich weer herenigen.
Ik denk persoonlijk dat Belarus niet actief mee gaat doen, die zijn natuurlijk al 30+ jaar "democratisch" en de informatiestroom die daar is qua media is natuurlijk niet zo gefilterd als van de Russische staats TV.Bschnitz schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 14:27:
[...]
Die cijfers moet je met een korreltje zout nemen, er was al zo weinig moraal dat hij bij Putin moest janken om hulp om president te blijven. Dus blijkbaar willen ze niet of kunnen ze niet, of gewoon zijn ze er niet.
Melde alleen even het cijfer omwille van duidelijkheid, ook ik weet natuurlijk niet hoeveel er echt op komen dagen als ze wel instappen.
The #EU has approved an agreement with #Ukraine that would allow the bloc to share classified information, such as satellite images, with #Kyiv, Bloomberg reports
The agreement will initially last for one year and can be renewed. pic.twitter.com/e5NVIgqcF0
Ik dacht dat ze al op dit niveau met elkaar samen werkten... of het moet nu officieel bekrachtigd zijn.
De beste hoop die we uiteindelijk kunnen hebben is een interne verschuiving van het beeld, dus dat militairen en de leiding massaal dienst gaan weigeren.XWB schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 14:35:
[...]
In feite zien we precies wat die Nevzorov journalist een jaar geleden voorspelde. En voor het verdere verloop van de oorlog voorspelt hij dat het Russische leger catastrofaal uit elkaar zal vallen. Niet vandaag of morgen, maar over enkele maanden als de huidige situatie onveranderd blijft. Pure vernedering voor Rusland.
Ik ben echter bang dat dit conflict in Oekraïne er nog 1 kan zijn van een hele lange adem als men heel stoïcijns met de oogkleppen op blijft zitten.
[ Voor 3% gewijzigd door whyz op 23-03-2022 14:46 ]
Right for all the wrong reasons.
Zijn ze al voor veel burgers.wowly schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 14:07:
[...]
Ze zijn al aantal jaren onderdeel van de Nationale Garde. Het screening proces v/d vrijwilligers is vergelijkbaar met dat van het leger.
Dus tijdens en na de oorlog komen ze ook in aanmerking voor al de reguliere onderscheidingen.
Marioepol wordt trouwens ook verdedigd door andere elementen van de UAF; meer (Territoriale strijdkrachten, 12e) Nationale Garde, Marine infanterie en 'landmacht'
A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.
En een leger dat dat helemaal niet kan? En dat nodig is om de bevolking onder de duim te houden?TheRicolaa10 schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 14:17:
[...]
Met een leger die dat niet zit zitten?
Het zal vooral spanning zetten op het land zelf omdat de bevolking daar wel vaker oin opstand heeft willen komen. Tot nu toe werd dat met hulp van Rusland neergeslagen, maar Rusland heeft daar nu de troepen niet voor en als Belarus zelf mee zou gaan doen zijn die troepen ook weg. Oftewel dan valt Belarus voor een oorlog waarvan wel duidelijk is dat die voor Rusland op zijn minst nogal slecht verloopt.Bad Brains schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 14:23:
[...]
[removed]
Zelfs daar zie ik ze niet toe in staat: laten we even beginnen dat je voor welke taktiek dan ook al zaken in orde moet hebben: je logistiek. Je hebt voeding nodig, uitrusting voor je manschappen (niet alleen wapens, maar denk ook aan kleding, onderkomens, je wil niet de generaal zijn die de oorlog verliest omdat je manschappen lekkende schoenen hebben en dus massaal niet meer kunnen lopen door voetschimmel/loopgraafvoeten).nst6ldr schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 14:43:
[...]
Het probleem dat ze kunnen oplossen is een aanval, want defensieve oorlogsvoering is stukken makkelijker dan aanvallen. De vraag is alleen of ze vroeg genoeg (en slim genoeg zijn om) zichzelf in te graven, mochten ze een aantal steden willen houden. Afgezien van het feit dat daar niet heel veel kandidaten voor zijn (gezien de guerilla acties), moeten ze ook aangevoerd blijven.
Al met al lost het niet zozeer hun 'problemen' op, maar maakt het mogelijk wel onaantrekkelijk genoeg voor Oekraïne om die delen terug te nemen omdat er hoe dan ook veel doden bij om de hoek komen.
De beste uitkomst zou zijn dat de russen inderdaad niet zo snugger te werk gaan op tactisch vlak, en daarmee die kans laten liggen. Dan kan Oekraïne zich weer herenigen.
Er moet een plan zijn, een grotere taktiek, die is er niet. Je moet kunnen communiceren, dat lukt niet.
Dus welk probleem kan artillerie en/of een luchtmacht oplossen?
Want met alle beelden die er zijn van de inzet van Russische eenheden, zie je vooral dat geen enkele soldaat daar ook maar enig besef heeft van wat hij aan het doen is.
ik hoop van harte dat je gelijk hebt !DaniëlWW2 schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 14:04:
[...]
Ik denk dat veel professionele analisten zich inmiddels ook even flink achter de oren mogen krabben. Want de daadwerkelijke militaire capaciteiten van dit Russische leger over het hele spectrum, zijn ronduit bedroevend gebleken. Want je kan inmiddels niet meer zeggen dat het alleen aan de logistiek, slecht getrainde formaties, communicatie, doctrines, tactisch en operationeel leiderschap etc ligt. Alles lijkt gewoon niet te functioneren. Eigenlijk is het relatief gezien nog slechter dan in 1941. Toen hadden ze tenminste enorme reserves en een typisch communistisch "functioneerde" militaire industrie...
Zelf begin ik ook te merken dat mijn voorzichtigheid om ferme uitspraken te doen vanuit het oogpunt van zeer beperkte informatie, vaak neerkomt op te pessimistisch zijn. Ik kan me gewoon niet meer onttrekken aan de gedachte dat dit Russische leger echt een lege huls is waar zelfs de fundamenten niet meer intact zijn. En inmiddels begin ik me ook serieus af te vragen wie deze operatie überhaupt heeft gepland en met welke randvoorwaarden dit is gebeurd? Want als dit door de Russische Generale Staf is gepland in een vrij open kader, dan heb ik denk ik geen goed woord over voor hun daadwerkelijke capaciteiten. Ik vermoed alleen dat deze operatie is gepland in samenspraak met de veiligheidsdiensten, langs nauwe kaders die binnen Poetin zijn "denken" over Oekraïne vallen en de Generale Staf eigenlijk de puinzooi heeft ontvangen en moest proberen uit zien te voeren. Maar zelfs dan nog plaats ik inmiddels grote vraagtekens bij zelfs de meest basale zaken zoals concentratie van formaties. Want nu is het letterlijk langs elke grote weg over een enorm lang front, maar positief aftasten zonder dat je ergens een overweldigend aantal troepen hebt die ook iets kunnen bereiken. En door deze opstelling in vier aparte fronten zonder ogenschijnlijk zelfs maar een duidelijk opperbevel van de hele operatie, lijkt het ook onmogelijk te zijn om troepen van een naar een ander front te verplaatsen om een succes uit te buiten of een tegenslag te compenseren. Sterker nog, de troepen zelf lijken inmiddels nauwelijks meer in staat te zijn tot operationele manoeuvres door een gebrek aan brandstof en vrachtwagens.
alleen .. ik zit met een paar dingen, Oekraine wist dat RU aan ging vallen hoe komt het dat RU toch zo snel / zoveel terrein kon winnen ?
Waarom is er bv niet vanuit oekraine direct de tegenaanval ingezet ? hiermee bedoel ik dat je toch wat tacktische eenheden had kunnen plaatsen / bermbommen /claymore en lucht aanvallen.
Het voelt voor mij alsof oekraine dit expres zo ver heeft laten komen .. en nu pas de tegenaanval inzet.
Nu besef ik me goed dat dit geen game is ofzo .. en goed het kan ook veel langer gaan duren
maar toch ..
ik zou wel voor zijn als we een vredesmissie oekraine in sturen, alles wat niet over de grens van rusland is tegen de tijd dat "wij" er zijn word aan schroot geschoten ..
ik snap als mensen huiverig zijn maar we hebben ook nog troepen ergens anders staan .. teminste dat hoop ik .. waarmee we zeggen we willen best RU direct aanvallen ..
Tja vanalles
Oh jazeker. Als de Russen hun bevoorrading kunnen fixen dan kan deze oorlog nog jaren aanslepen. Maar dan moet de logistieke strategie (voor zover er nu een strategie is) wel veranderen, en voorlopig zien we dat niet.whyz schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 14:45:
[...]
Ik ben echter bang dat dit conflict in Oekraïne er nog 1 kan zijn van een hele lange adem als men heel stoïcijns met de oogkleppen op blijft zitten.
[ Voor 8% gewijzigd door XWB op 23-03-2022 14:51 ]
Ik zie het momenteel wel gebeuren dat als Oekraïne de overhand gaat krijgen ze de Donbass en de Krim gaan bevrijden van de Russische bezetter. Ik denk persoonlijk niet dat ze Rusland gaan binnenvallen om grondgebied toe te eigenen wat niet van hun was voor 2014.Calamor schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 14:30:
Heb niet heel het forum gelezen. Maar is er misschien kans als het Russisch leger verjaagd wordt uit Oekraïne. dat de Krim zich probeert vrij te vechten, nu het Russisch leger verzwakt is?
PSN: Alvanosa
waarom zou je elke meter gaan verdedigen? Laat ze hun linies maar lekker oprekken, op die manier vergroot je logistieke problemen alleen maar voor ze en kun je heel veel schade aanrichten door quasi exclusief alleen maar konvooien kapot te schieten.vso schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 14:48:
[...]
ik hoop van harte dat je gelijk hebt !
alleen .. ik zit met een paar dingen, Oekraine wist dat RU aan ging vallen hoe komt het dat RU toch zo snel / zoveel terrein kon winnen ?
Waarom is er bv niet vanuit oekraine direct de tegenaanval ingezet ? hiermee bedoel ik dat je toch wat tacktische eenheden had kunnen plaatsen / bermbommen /claymore en lucht aanvallen.
Het voelt voor mij alsof oekraine dit expres zo ver heeft laten komen .. en nu pas de tegenaanval inzet.
Nu besef ik me goed dat dit geen game is ofzo .. en goed het kan ook veel langer gaan duren
maar toch ..
ik zou wel voor zijn als we een vredesmissie oekraine in sturen, alles wat niet over de grens van rusland is tegen de tijd dat "wij" er zijn word aan schroot geschoten ..
ik snap als mensen huiverig zijn maar we hebben ook nog troepen ergens anders staan .. teminste dat hoop ik .. waarmee we zeggen we willen best RU direct aanvallen ..
Als je op de landkaart kijkt, valt het ook nog redelijk mee hoeveel grond men heeft 'ingenomen' en op veel plekken van die ingenomen gebieden, hebben ze het totaal niet onder controle. Getuige ook de konvooien die blijven aangevallen worden.
Oekraine is voor een heel deel afhankelijk ook van het Westen en hun voorraden aan wapens. Zie de immense ladingen aan anti-tank wapens bv. die naar Oekraïne werden gestuurd.
Je zult dus qua denken af moeten stappen van het klassieke oorlogsidee dat je je vijand bij het begin van je land meteen te lijf gaat. Het is veel slimmer om de grond te kiezen waar 'jij' de bovenhand hebt en elk probleem waar de invasie mee te kampen krijgt, zoveel mogelijk uit te vergroten/te verergeren.
Precies, en er is niemand die aan zijn leidinggevende durft te zeggen dat de boel niet voor elkaar is, dus de enige rapportage is dat er een leger is dat tiptop in orde is en altijd paraat staat.NiGeLaToR schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 14:29:
[...]
Theorie die bij mij borrelt: ze zijn in hun eigen propaganda gaan geloven terwijl onder elke rang, laag en implementatie corruptie plaats vond.
Het leidt tot de uitholling die je mooi beschrijft en we steeds in beeld zien:
- slechte conditie militairen
- slechte conditie materieel, bezuinigd, werkt niet of niet goed
- training? Wodka & te veel eten voor de bovenlaag, over datum tekort rantsoenen onderop
- bevoorrading is blijkbaar ook al verkocht voor het op de plek van bestemming komt
- communicatie ontbreekt
- inlichtingendienst faalt, mogelijk de basis van de gehele operatie
- militaire top idem; wie stuurt troepen er zo op uit? Mensen die niet durven zeggen dat dat geld voor materieel etc in een nieuwe boot uit Nederland zit?
De hele keten is mogelijk zo corrupt dat werkelijk alles, zoals je stelt, een volledig lege huls is.
Ik hoop dat we hier niet in mee gaan. Zet gewoon die gaskraan in Groningen open, zet de winst in een fonds en koop de Groningers uit, of geef ze een aardbevingsbestendig huis en we kunnen nog wel even vooruit.[Embed]
Kunnen ze alleen hun internationale schulden niet mee betalen. Showdown dus, of wij daarin mee willen gaan.
Uiteindelijk heeft Rusland er nog veel meer last van als ze geen geld binnen krijgen, dus als ze de betalingen alleen in dollars kunnen krijgen nemen ze die binnen de kortste tijd echt wel aan.
[removed]
Je kan niet elke vierkante meter van een land hard verdedigen, alleen bepaalde steden/gebieden zo goed mogelijk verdedigen. Zo veel heeft rusland ook weer niet gepakt. Om echt door te breken hebben ze mariopul en Odesa nodig vanuit het zuiden. Het noorden zit op slot, en in het oosten bied Karkhiv nog weerstand. Deze punten kun je niet links laten liggen en moet ingenomen worden anders kun je eventueel zelf omsingeld raken en heb je geen aanvoerwegen. Aanvoer van versterking/voedesl/munitie is zo belangrijk, dit heeft oekraine dus goed gedaan. De sneeuw gaat nu ook smelten, dus alles wat geen weg is wordt modderig. Dus zomaar over weilanden heen tuffen gaat hem niet worden net de tanks.vso schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 14:48:
[...]
ik hoop van harte dat je gelijk hebt !
maar toch ..
Tegen aanvallen hebben ze eerste weken niet gedaan, hoefde niet, de russen hebben problemen met eigen aanvoerlijnen. Bepaalde bruggen zijn kapot geschoten de opmars is gestuit, het weer/winter doet ook mee, dus de russen worden uitgeput hierdoor. Het moraal verzwakt, hierdoor kun je langzamerhand eventueel wel weer een aanval uitvoeren, want het moraal aan de UKR kant is wel hoog.
[ Voor 3% gewijzigd door Bloodclot op 23-03-2022 14:59 ]
Precies hierop zie je veel fout gaan bij de Russen. Ze hebben teveel fronten, die te ver van de grens afliggen waarbij de bevoorrading via de gebieden ertussen continue kapot wordt geschoten door Oekraine. Juist doordat die stukken land niet verdedigd zijn, is het voor de Russen nu een stuk lastiger. Zou je ze nl. daar al hebben proberen tegen te houden hadden ze vanuit Rusland alle ruimte gehad voor de bevoorrading. Sowieso is dat loze ruimte wat maar heel weinig taktisch voordeel heeft om te verdedigen.polthemol schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 14:53:
[...]
waarom zou je elke meter gaan verdedigen? Laat ze hun linies maar lekker oprekken, op die manier vergroot je logistieke problemen alleen maar voor ze en kun je heel veel schade aanrichten door quasi exclusief alleen maar konvooien kapot te schieten.
Als je op de landkaart kijkt, valt het ook nog redelijk mee hoeveel grond men heeft 'ingenomen' en op veel plekken van die ingenomen gebieden, hebben ze het totaal niet onder controle. Getuige ook de konvooien die blijven aangevallen worden.
Oekraine is voor een heel deel afhankelijk ook van het Westen en hun voorraden aan wapens. Zie de immense ladingen aan anti-tank wapens bv. die naar Oekraïne werden gestuurd.
Je zult dus qua denken af moeten stappen van het klassieke oorlogsidee dat je je vijand bij het begin van je land meteen te lijf gaat. Het is veel slimmer om de grond te kiezen waar 'jij' de bovenhand hebt en elk probleem waar de invasie mee te kampen krijgt, zoveel mogelijk uit te vergroten/te verergeren.
[removed]
De stelling die ik probeer te maken is niet zozeer dat ze een volwaardige verdediging maken, maar net genoeg om het onaantrekkelijk te maken om de steden te heroveren. Het hoeft geen ijzersterk bolwerk te zijn waar het Oekraïnse leger op stuk loopt, maar taai genoeg om het dodental op te krikken.polthemol schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 14:47:
[...]
Zelfs daar zie ik ze niet toe in staat: laten we even beginnen dat je voor welke taktiek dan ook al zaken in orde moet hebben: je logistiek. Je hebt voeding nodig, uitrusting voor je manschappen (niet alleen wapens, maar denk ook aan kleding, onderkomens, je wil niet de generaal zijn die de oorlog verliest omdat je manschappen lekkende schoenen hebben en dus massaal niet meer kunnen lopen door voetschimmel/loopgraafvoeten).
Er moet een plan zijn, een grotere taktiek, die is er niet. Je moet kunnen communiceren, dat lukt niet.
Dus welk probleem kan artillerie en/of een luchtmacht oplossen?
Want met alle beelden die er zijn van de inzet van Russische eenheden, zie je vooral dat geen enkele soldaat daar ook maar enig besef heeft van wat hij aan het doen is.
Oekraïne krijgt de verdediging voor elkaar niet alleen wegens intel, materiaal en coördinatie, maar de omstandigheden zijn ook enorm in hun voordeel. Het gebied is bekend, het moraal zit mee, en hun logistieke keten is nog niet een kwart van dat wat de russen bijhouden.
Ik zou zeggen: slinger eens een RTS aan (kan zo simpel zijn als Generals: Zero Hour), laat de vijand eens tot je basis komen en versla de invasiemacht. Bouw daarna een invasiemacht en probeer de tegenstander te verslaan. Zet de stopwatch aan beide keren en hou tevens bij hoeveel credits je hebt uitgegeven bij beide pogingen.vso schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 14:48:
[...]
De tendens bij veel landen die - pardon my language - geil zijn van optochten. Veel stampende laarzen, gepoetste voertuigen, allemaal kijken naar de vorm en niet de effectiviteit. De angstcultuur zie je hier ook: https://www.reddit.com/r/...ing_out_at_spy_chief_for/redwing schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 14:54:
[...]
Precies, en er is niemand die aan zijn leidinggevende durft te zeggen dat de boel niet voor elkaar is, dus de enige rapportage is dat er een leger is dat tiptop in orde is en altijd paraat staat.
Ook dat wij opeens meer economische schade ondervinden dan hij dat doet.
Ik weet het niet, maar het geeft een unheimisch gevoel.
En het schijnt dat gas winnen uit de Noordzee ook weer aantrekkelijk wordt:redwing schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 14:54:
[...]
Ik hoop dat we hier niet in mee gaan. Zet gewoon die gaskraan in Groningen open, zet de winst in een fonds en koop de Groningers uit, of geef ze een aardbevingsbestendig huis en we kunnen nog wel even vooruit.
Uiteindelijk heeft Rusland er nog veel meer last van als ze geen geld binnen krijgen, dus als ze de betalingen alleen in dollars kunnen krijgen nemen ze die binnen de kortste tijd echt wel aan.
Boren naar aardgas in Noordzee weer aantrekkelijker door hoge gasprijzen
Op zich eens met het eerste over dat aanvallen lastiger is, maar voor het tweede plaats ik denk ik wel een vraagteken. Want de Russen hebben eigenlijk alleen in in de Donbass en in het zuiden naar de Krim een relatief solide front. De rest is alles behalve solide. Ten noordoosten van Kyiv is een bizarre operatie waar het ene voorbeeld van incompetentie het volgende opvolgt. Maar de rest van het noordelijke deel van het front, is eigenlijk niet veel beter.nst6ldr schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 14:43:
[...]
Het probleem dat ze kunnen oplossen is een aanval, want defensieve oorlogsvoering is stukken makkelijker dan aanvallen. De vraag is alleen of ze vroeg genoeg (en slim genoeg zijn om) zichzelf in te graven, mochten ze een aantal steden willen houden. Afgezien van het feit dat daar niet heel veel kandidaten voor zijn (gezien de guerilla acties), moeten ze ook aangevoerd blijven.
Zeker de formaties in het noordoosten rond Sumy en ten zuiden van Chernihiv, hebben eigenlijk onhoudbare posities ingenomen. Ze zijn hun eigen, zeer beperkte logistiek ontlopen, hebben waarschijnlijk ook constante logistieke verstoring omdat er constant groepen aan territoriale soldaten of een drone, weer een paar vrachtwagens vernietigd. Daar liggen denk ik dan ook enorme kansen voor meer omsingelingen.
In het zuiden en de Donbass kan het lastiger zijn. Maar ergens denk ik dat de Oekraïners nu ook door zullen willen gaan en in ieder geval Marioepol willen ontzetten/heroveren. Ideaal gezien heroveren ze ook de Donbass en als het Russische leger echt in zou storten, ook de Krim. En dan kunnen ze altijd volgens internationaal recht, een "vredesmacht" uitnodigen voor hun grenzen. Daar kan het Kremlin dan ook niks meer aan doen.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Maar; hoe dan? We kunnen moeilijk even naar het GWK hiervoor toch? Verder is het een digitale exercitie lijkt me.NiGeLaToR schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 14:29:
[...]
[Embed]
Vergeet die hele grote fallussen op stoere vrachtwagens niet.nst6ldr schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 14:59:
De tendens bij veel landen die - pardon my language - geil zijn van optochten. Veel stampende laarzen, gepoetste voertuigen, allemaal kijken naar de vorm en niet de effectiviteit. De angstcultuur zie je hier ook: https://www.reddit.com/r/...ing_out_at_spy_chief_for/
Ik begrijp dat de Russen zich ingraven bij Kiev. Ik las ergens dat zij moesten oppassen voldoende defensieve munitie te hebben.DaniëlWW2 schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 15:03:
[...]
Op zich eens met het eerste over dat aanvallen lastiger is, maar voor het tweede plaats ik denk ik wel een vraagteken. Want de Russen hebben eigenlijk alleen in in de Donbass en in het zuiden naar de Krim een relatief solide front. De rest is alles behalve solide. Ten noordoosten van Kyiv is een bizarre operatie waar het ene voorbeeld van incompetentie het volgende opvolgt. Maar de rest van het noordelijke deel van het front, is eigenlijk niet veel beter.
Het lijkt mij dat je in ingegraven toestand ook makkelijker af te snijden bent van aanvoer? Dan zou het alsnog prima zijn voor UA, dan is het afknijpen en wachten totdat ook de defensieve munitie op is en dan kan je de zaak alsnog oprollen zonder veel casualties.
Mjah, ik vind het ook moeilijk in te schatten. Natuurlijk, de invasie van de Russen gaat hartstikke slecht, maar de aantallen (aantal soldaten, voortuigen, munitie) zal denk ik wel in het voordeel van de Russen blijven, zeker als ze de oorlog gaan opschalen. Daarnaast zien we ook vooral Oekraïnse propaganda die het Russische leger zo slecht mogelijk in beeld willen brengen, terwijl het Russische leger nog steeds vooruitgang boekt wat bij mij een beetje argwaan opwekt.polthemol schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 14:39:
[...]
wat kunnen ze oplossen daarmee? Want ze hebben geen luchtoverwicht in Oekraïne, ze hebben geen hightech wapens meer over, hun artillerie is antiekgeschut wat je achter een vrachtwagen moet hangen, hun munitie krijgen ze niet tot nauwelijks op de plek.
Hoe ze ooit bijvoorbeeld een stad als Charkiv gaan innemen weet ik ook niet, laat staan Kiev. Maandenlang uithongeren?

Dit is dus wat ik niet bedoel in de vraag, dit is op zich redelijk helder (waarvoor dank)polthemol schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 14:53:
[...]
waarom zou je elke meter gaan verdedigen? Laat ze hun linies maar lekker oprekken, op die manier vergroot je logistieke problemen alleen maar voor ze en kun je heel veel schade aanrichten door quasi exclusief alleen maar konvooien kapot te schieten.
Je kan ook alsnog "irritaties" onderweg hebben .. meer in de lijn van --> je schiet in de colone een tank kreupel .. via een mijn ofzo, remote onsteking is niet zo lastig. Immers overal kan je dit soort sneaky zaken verstoppen .
Naast het effect wat je omschrijft word men wel zenuwwachtig(er) en je kan 2 effecten krijgen .. kluitjes of een uitelkaar getrokken streep .. beide erg handig .. of in het geval van de russen nummer 3 net doen alsof je neusbloed en doorwandelen .. beetje vietnam 2.0 oid
betreft klassiek oorlogs idee (weet gelukkig er niks vanaf .. dus dat betreft is elke uitleg welkom)
Tja vanalles
Dit topic is gesloten.
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
Andere topics
Verschillende fronten:
Het Krim front
Het Donbass front
Het Chernihiv-Charkiv front
Het Kyiv front
Verbreding en verdieping:
MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Wapensystemen en effectiviteit
Overig: